Een volgende klus (ooit een keer) is een waterleiding buiten, met eventueel een douche. Nee, dat wil ik niet, ja dat wil mijn vrouw wel... En voor Sypie Jr. is water en zand/modder tot nu toe een prima combi gebleken.G7B schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:50:
[...]
Als je nog een leuke uitbreiding voor je tafel zoekt
https://www.exittoys.nl/e...bak-140x200cm-77-51-10-98
Iemand een idee met wat voor schroeven ik dit kan vastmaken aan de gipsplaat? Ik heb met gipsplaatschroeven geprobeerd maar ik geraak niet door het aluminum kader. Iemand een idee?
https://www.amazon.nl/gp/...kage_o0_img?ie=UTF8&psc=1
https://www.amazon.nl/gp/...kage_o0_img?ie=UTF8&psc=1
Waarom niet even met een metaalboortje doorboren en daarna een gipsschroef er doorheen draaien?
Mocht dat geen oplossing voor je zijn dan kun je altijd zoeken naar parkers, ook wel zelftappers genoemd.
Mocht dat geen oplossing voor je zijn dan kun je altijd zoeken naar parkers, ook wel zelftappers genoemd.
Gewoon even voorboren met 1.5mm ofzo. Doe ik stiekem met metal stud ook. Gaat veel makkelijker.
Vandaag van de gemeente 445 documenten gekregen over mijn buurt. Te lui zeker om uit te zoeken welke van mijn huis zijn. Na een dag ploeteren de originele blauw(!!)druk gevonden uit 1917 en een renovatie tekening uit 1982.
Staat er het woord: "Glasal". Nou, benieuwd dat ik ben.. blijkt het asbest te zijn.
Fuuuu, dat heb ik maar niet gezien.
Vandaag van de gemeente 445 documenten gekregen over mijn buurt. Te lui zeker om uit te zoeken welke van mijn huis zijn. Na een dag ploeteren de originele blauw(!!)druk gevonden uit 1917 en een renovatie tekening uit 1982.
Staat er het woord: "Glasal". Nou, benieuwd dat ik ben.. blijkt het asbest te zijn.
Fuuuu, dat heb ik maar niet gezien.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
"Gewoon gips"Teijgetje schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:20:
[...]
@spork
Zoals gezegd, Renoband is voor afwerken van gaatjes en krasjes, niet voor stucwerk.
Gewoon normaal gips/vuller gebruiken.
Dat is roodband? Goudband? Geelband? AnderMerkband?

We hebben nog een halve emmer stucpasta staan maar die is volgens mij ver over de houdbaarheidsdatum en ook niet voor zulke gaten.
Zoals al aangegeven is een latei voor draagwanden.FRANQ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:00:
[...]
Ook ff een latei plaatsen?
Zou niet je deur kozijn als ondersteuning gaan gebruiken.
Aangezien er geen muur in de kruipruimte zit onder deze wand, het gasbeton is en omdat er nog een paar foto's van de bouw zijn van de vorige bewoners: Dit is geen draagwand.

[ Voor 32% gewijzigd door spork op 22-06-2021 00:54 ]
Een latei is om te dragen wat er boven zit. Dit hoeft geen dragende wand te zijn. Als de opening groter is dan de voorschriften van de fabrikant van de blokken, zou ik het wel doen. Het kozijn kan ook die functie vervullen maar dan wil je er echt geen ruimte tussen hebben. Anders risico op scheuren in de toekomst. Een latei hoeft ook niet direct een stalen balk te zijnspork schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 00:47:
[...]
"Gewoon gips"
Dat is roodband? Goudband? Geelband? AnderMerkband?![]()
We hebben nog een halve emmer stucpasta staan maar die is volgens mij ver over de houdbaarheidsdatum en ook niet voor zulke gaten.
[...]
Zoals al aangegeven is een latei voor draagwanden.
Aangezien er geen muur in de kruipruimte zit onder deze wand, het gasbeton is en omdat er nog een paar foto's van de bouw zijn van de vorige bewoners: Dit is geen draagwand.
Er zit in de bestaande vloer een verloop van bijna 3 cm over 2,5 meter. Verder is het een stuk waar al een bestaande pvc vloer ligt waar op aangesloten moet worden. En ik heb nog nooit iets gedaan met vloeren.sloth schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:56:
@Beekforel 6m2 lijkt me niet meteen een probleem om zelf snel te doen? Of heb je zo een uitdagende situatie?
Al met al mij net iets te ingewikkeld.
Ja dat is lastig te beoordelen vanaf foto, ik zei het ook meer met het idee dat er dan aan gedacht word.spork schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 00:47:
Zoals al aangegeven is een latei voor draagwanden.
Overigens weet je natuurlijk niet waar de naden in de blokken zitten zonder het stuc weg te halen.
Kan zo'n blok vrij hangen aan de lijm aan de boven/zijkanten?
(ik heb niet echt ervaring met gipsblokken)
Dit, inderdaad. Een latei is om het gewicht van de stenen door te leiden naar de stenen ernaast, zodat niet al het gewicht op het kozijn (van raam of deur) terecht komt. De stenen zelf zullen misschien niet direct doorzakken, afhankelijk van de overspanning die ze moeten dragen, maar het is zeker een risico op de langere termijn.colvano schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 05:40:
Een latei is om te dragen wat er boven zit. Dit hoeft geen dragende wand te zijn. Als de opening groter is dan de voorschriften van de fabrikant van de blokken, zou ik het wel doen. Het kozijn kan ook die functie vervullen maar dan wil je er echt geen ruimte tussen hebben. Anders risico op scheuren in de toekomst. Een latei hoeft ook niet direct een stalen balk te zijn
Bij ons huis hebben ze overal lateien geplaatst boven deuren en ramen, ook als het niet dragende muren zijn. Dat zijn lateien van gewapend beton, niet heel dik op de meeste plekken, behalve daar waar de overspanning groot is, zoals bv. bij de garagedeur of de schuifdeur naar de tuin, daar is het ter plekke gestort gewapend beton.
Ik wil graag in onze nieuwe woning alle stalen opdek kozijnen (met bovenlicht) vervangen voor houten kozijnen met stompe deur (zonder bovenlicht)
Op de begane grond moeten dit (bijna) kamerhoge kozijnen 231,5cm (kamerhoogte is 2,40) worden, en op de verdieping de bestaande deurmaat. Hier ga ik de ruimte van het bovenlicht opvullen met gasbetonblokken of een houtconstructie icm gipsplaten oid.
Nu kom ik de volgende kozijnen tegen. Maar ik lees ook wisselende verhalen over het te kunnen plaatsen in bestaande sparingen omdat je de ruimte niet hebt om het kozijn in zijn geheel te plaatsen omdat ze links en rechts als het ware om de muur heen grijpen.
Maar als ik toch de bovenlichten verwijder, dan kan ik het linker kozijn plaatsen, rechterkozijn plaatsen heb ik vervolgens nog de ruimte om vanaf de bovenzijde de bovendorpels te plaatsen. Bij de kamerhoge kozijnen zal dat net wel/niet passen maar dan kan ik de zijdes iets schuin zetten.
Vervolgens met afstandschroeven de kozijnen waterpas vastzetten in de bestaande sparing.
Nu klinkt dat alsof dat wel zo mogelijk moet zijn, of zie ik nog iets cruciaals over het hoofd?
Op de begane grond moeten dit (bijna) kamerhoge kozijnen 231,5cm (kamerhoogte is 2,40) worden, en op de verdieping de bestaande deurmaat. Hier ga ik de ruimte van het bovenlicht opvullen met gasbetonblokken of een houtconstructie icm gipsplaten oid.
Nu kom ik de volgende kozijnen tegen. Maar ik lees ook wisselende verhalen over het te kunnen plaatsen in bestaande sparingen omdat je de ruimte niet hebt om het kozijn in zijn geheel te plaatsen omdat ze links en rechts als het ware om de muur heen grijpen.
Maar als ik toch de bovenlichten verwijder, dan kan ik het linker kozijn plaatsen, rechterkozijn plaatsen heb ik vervolgens nog de ruimte om vanaf de bovenzijde de bovendorpels te plaatsen. Bij de kamerhoge kozijnen zal dat net wel/niet passen maar dan kan ik de zijdes iets schuin zetten.
Vervolgens met afstandschroeven de kozijnen waterpas vastzetten in de bestaande sparing.
Nu klinkt dat alsof dat wel zo mogelijk moet zijn, of zie ik nog iets cruciaals over het hoofd?
[ Voor 5% gewijzigd door S-te-fan op 22-06-2021 09:14 ]
Ja, dat kan van alles zijn, tot gatenvullers (van bv Alabastine) aan toe.spork schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 00:47:
[...]
"Gewoon gips"
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Afsmeren met wat plamuur en dan met kwast/spons proberen de structuur na te bootsen. Je blijft er wel wat van zien, maar het is al snel beter dan nu natuurlijkWaah schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:21:
Hier een nieuwe lamp omgehangen. Helaas kwam er wat stukken plafond mee bij het verwijderen van de oude (die was ook al beschadigd dus was al verwacht)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het plafond moet in de toekomst nog eens geschilderd. Maar hoe kan ik dit het beste oplossen? Het lijkt mij dat het kalk-gestuct is.
[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 22-06-2021 09:50 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Door wat planningsdingen komt onze laminaatvloer eerder dan de keuken. Ik heb bij de keukenzaak even advies gevraagd tot hoe ver de laminaatplanken gelegd kunnen worden. De reactie was als volgt:
Dat laatste verbaast mij wel een beetje, maar misschien denken jullie daar anders over. Het gaat over een schiereiland tegen de muur van 300x120cm.De voorste stelpoten staan ca. 40 cm vanaf de muur.
Wat betreft het eiland, daar adviseren wij voor om de vloer gewoon door te leggen.
Glasal valt wel mee (http://naoorlogsebouwmate...dings-en-sandwichpanelen/); het zijn platen met email die in principe wel goed te verwijderen zijn; sowieso zit er geen asbest aan de oppervlakteLED-Maniak schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:57:
Fuuuu, dat heb ik maar niet gezien.![]()
ik zou 't ook doorleggen. Liggen de planken mooi vast en strak, en die vierkantemeters gewoon doorleggen kost weinig tijd. Iets meer kosten, maar we hebben 't over laminaat.Impry schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:57:
Dat laatste verbaast mij wel een beetje, maar misschien denken jullie daar anders over. Het gaat over een schiereiland tegen de muur van 300x120cm.
*insert signature here
Het gaat mij niet om de kosten, maar vooral over het 'kunnen werken' van de vloer.
Waarom zou je het dan bij de kastenwand niet doorleggen?
Mee eens met het werken, maar keukenboer wil zich blijkbaar niet vastleggen aan een maat. Waarom niet doorleggen, en tijdens plaatsen plaatselijk de vloer weg zagen voor de poten? Multitool/zaag moet lukken tochImpry schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:29:
Het gaat mij niet om de kosten, maar vooral over het 'kunnen werken' van de vloer.
Ik had dit onder mijn oude keuken ook, keuken was er gewoon opgezet door rondjes te zagen in het laminaat op de plek van de poten van de kastjes. Lijkt mij nogal een bezigheid die een paar gatenzagen kost maar voordeel is wel dat je geen laminaatrand krijgt onder je keuken en niet na hoeft te denken bij het laminaat leggen.hammy87 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:56:
[...]
Mee eens met het werken, maar keukenboer wil zich blijkbaar niet vastleggen aan een maat. Waarom niet doorleggen, en tijdens plaatsen plaatselijk de vloer weg zagen voor de poten? Multitool/zaag moet lukken toch
Hint: als je lekkage hebt bij een stopkraan onder je blad is dit 'minder handig', da's het enige nadeel wat ik 'ontdekt' heb.
Wellicht helpt de zoekterm "Drywall nail pops" je ietsJBS schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:40:
In een verder netjes gestucte zolder zie ik op sommige plekken onderstaande rondjes ietsjes uitsteken, dit is na verloop van tijd ontstaan en wat me hierbij opvalt is dat het enkel gebeurt op de schuine wand van de dakkapel en enkel op verticale stukken wand. Plekje is pakweg een dikke centimeter breed/hoog.
Herkent iemand dit?
[Afbeelding]
Gips plaat vast geschoten met nieten, maar de nieten hebben geen weerhaken in het hout en komen los en drukken de gipsplaat kapot?JBS schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:40:
In een verder netjes gestucte zolder zie ik op sommige plekken onderstaande rondjes ietsjes uitsteken, dit is na verloop van tijd ontstaan en wat me hierbij opvalt is dat het enkel gebeurt op de schuine wand van de dakkapel en enkel op verticale stukken wand. Plekje is pakweg een dikke centimeter breed/hoog.
Herkent iemand dit?
[Afbeelding]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Wij hadden een keuken waar de voorste rij poten op de houten vloer stond en de achterste rij op de betonnen dekvloer. Met de afwasmachine was dit heel lastig, want die moest je aan de achterkant eerst de poten omhoogdraaien om hem uit te bouwen. Het loopt wel mooi door onder de plint, dus daar is ook wat voor te zeggen.BMW_Gizzmo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:05:
[...]
Ik had dit onder mijn oude keuken ook, keuken was er gewoon opgezet door rondjes te zagen in het laminaat op de plek van de poten van de kastjes. Lijkt mij nogal een bezigheid die een paar gatenzagen kost maar voordeel is wel dat je geen laminaatrand krijgt onder je keuken en niet na hoeft te denken bij het laminaat leggen.
Hint: als je lekkage hebt bij een stopkraan onder je blad is dit 'minder handig', da's het enige nadeel wat ik 'ontdekt' heb.
Aangezien er geen vakman te vinden is toch maar zelf doen...Beekforel schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:41:
[...]
Er zit in de bestaande vloer een verloop van bijna 3 cm over 2,5 meter. Verder is het een stuk waar al een bestaande pvc vloer ligt waar op aangesloten moet worden. En ik heb nog nooit iets gedaan met vloeren.
Al met al mij net iets te ingewikkeld.
Gelukkig een vriend die helpen wil! Nu even uitzoeken wat het beste materiaal is.
We hebben een kas in de tuin en van de deur zijn 2 scharnieren kapot.
Zelf kan ik ze nergens vinden.
Wellicht is hier iemand die 'm kent en/of weet waar je die kunt kopen.
Ik zoek er maar gelijk 4 want wie weet hoelang die andere 2 scharnieren het nog houden.
Alvast mijn hartelijke dank!
Zelf kan ik ze nergens vinden.
Wellicht is hier iemand die 'm kent en/of weet waar je die kunt kopen.
Ik zoek er maar gelijk 4 want wie weet hoelang die andere 2 scharnieren het nog houden.
Alvast mijn hartelijke dank!
:strip_exif()/f/image/Eg3DcUAC2Ly77Ru35eemBraX.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Ja, dat dacht ik ook wel eigenlijk. Ik overleg het volgende week wel even met de laminaatlegger hoe hij er over denkt.hammy87 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:56:
[...]
Mee eens met het werken, maar keukenboer wil zich blijkbaar niet vastleggen aan een maat. Waarom niet doorleggen, en tijdens plaatsen plaatselijk de vloer weg zagen voor de poten? Multitool/zaag moet lukken toch
voor het verven is geen hecht middel gebruikt. Heb ik ook gehad op mn badkamer..Waah schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:21:
Hier een nieuwe lamp omgehangen. Helaas kwam er wat stukken plafond mee bij het verwijderen van de oude (die was ook al beschadigd dus was al verwacht)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het plafond moet in de toekomst nog eens geschilderd. Maar hoe kan ik dit het beste oplossen? Het lijkt mij dat het kalk-gestuct is.
Dus al die losse stukken eerst eraf en dan diepgrond gebruiken
Ik gebruik altijd Fix & Finish, van kleine deukjes tot grote gaten. Wel even primeren voor een optimale hechting (ik doe het vaak vooraf en achteraf).spork schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 00:47:
[...]
"Gewoon gips"
When life gives you lemons, start a battery factory
Ik wil graag panlatten van 22x48 omtoveren tot haaklatten / french cleats. Wat is nu de meest handige manier om dit te doen? Een tafelzaag heb ik helaas niet tot mijn beschikking..
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Iemand zoeken met een tafelzaag... Het kan wel met een cirkelzaag of invalzaag maar dan moet je ze goed vastklemmen en zorgen dat er een lat naast ligt zodat je zaag niet kantelt
Inderdaad gewoon met de invalzaag of cirkelzaag. Goed vastzetten en zorgen dat je een aantal panlatten naast elkaar hebt liggen zodat de boel niet verschuift ten opzichte van je liniaal.
Hier een haaksysteem gemaakt van stroken underlayment, ook met de invalzaag en uiteraard gezorgd dat de boel netjes klem zat op mijn "zaagtafel" (= oude deur op schraagjes).
Hier een haaksysteem gemaakt van stroken underlayment, ook met de invalzaag en uiteraard gezorgd dat de boel netjes klem zat op mijn "zaagtafel" (= oude deur op schraagjes).
Wil op korte termijn vier beugeltjes maken van 1,5 a 2mm dik rvs plaatmateriaal. Afmeting is 15cmx10cm en over de breedte van 10cm moet twee keer een 90 graden hoek gezet worden. Gereedschap hiervoor heb ik nog niet.
Hoe kan ik het plaatmateriaal redelijk strak op maat zagen/knippen/snijden/slijpen, dus 4 stukken van 15x10cm. Waarmee zet ik 90 graden hoeken, volstaat bijvoorbeeld het meest eenvoudige zetbankje van HBM. En kan ik in dit plaatmateriaal (6mm) gaten boren met een cobalt boor.
Tot slot, heb redelijk gezocht, wat zijn gangbare winkels om als particulier een klein stuk rvs plaatmateriaal te kopen?
Hoe kan ik het plaatmateriaal redelijk strak op maat zagen/knippen/snijden/slijpen, dus 4 stukken van 15x10cm. Waarmee zet ik 90 graden hoeken, volstaat bijvoorbeeld het meest eenvoudige zetbankje van HBM. En kan ik in dit plaatmateriaal (6mm) gaten boren met een cobalt boor.
Tot slot, heb redelijk gezocht, wat zijn gangbare winkels om als particulier een klein stuk rvs plaatmateriaal te kopen?
Hoe netjes moet het worden? Slijpen, uit de hand boren en in de bankschroef de hoeken zetten kan voldoende zijn, maar als het in zicht komt en netjes moet ga je er iets meer aan moeten bestedenrockerpoet schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:47:
Wil op korte termijn vier beugeltjes maken van 1,5 a 2mm dik rvs plaatmateriaal. Afmeting is 15cmx10cm en over de breedte van 10cm moet twee keer een 90 graden hoek gezet worden. Gereedschap hiervoor heb ik nog niet.
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Goede ervaringen met Metaalwinkel. Je zou ook kunnen kijken of ze het als reststuk hebben. Eventueel kunnen ze ook zetten en bewerken! Al wil ik niet de ervaring wegnemen die het zelf doen is, maar zoals decipherer zegt, als het zichtwerk is, dan is het wel wat anders.rockerpoet schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:47:
You can't be happy all the time, they will come and break your legs!
Verwijderd
Mag ik vragen waar die plaatjes voor zijn?rockerpoet schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:47:
Iig is handig om ze te tekenen zodat de metaalbewerker in 1 oogopslag snapt wat de bedoeling is.
Helder, het komt in ieder geval in het zicht en zal om die reden wat aandacht behoeven dandecipherer schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:16:
[...]
Hoe netjes moet het worden? Slijpen, uit de hand boren en in de bankschroef de hoeken zetten kan voldoende zijn, maar als het in zicht komt en netjes moet ga je er iets meer aan moeten besteden
Zal contact met hen opnemen, thanks.EJonk schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 23:38:
[...]
Goede ervaringen met Metaalwinkel. Je zou ook kunnen kijken of ze het als reststuk hebben. Eventueel kunnen ze ook zetten en bewerken! Al wil ik niet de ervaring wegnemen die het zelf doen is, maar zoals decipherer zegt, als het zichtwerk is, dan is het wel wat anders.
[edit] ze kunnen het voor een redelijke prijs op maat leveren. Zetten is dan wel prijzig dus daarvoor zou ik een zetbankje kunnen kopen.
[ Voor 12% gewijzigd door rockerpoet op 23-06-2021 09:27 ]
Regengoot adapters voor dakdragers.Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 07:08:
[...]
Mag ik vragen waar die plaatjes voor zijn?
Iig is handig om ze te tekenen zodat de metaalbewerker in 1 oogopslag snapt wat de bedoeling is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ivFHxien3pqUF8sa8ZE17Qja.jpg?f=user_large)
Ik wil een L-balk laten plaatsen en/of een muurtje opnieuw laten opmetselen onder een HE140A balk.
Ongeveer elke aannemer die ik vraag zit tot het eind van dit jaar vol en wil dit kleine klusje niet aannemen.
Dan toch maar zelf doen? Ik heb alleen geen idee hoe je de L-balk aan fundering en H-balk vastmaakt..
Ik wil dus deze vertikaal om een halfsteensmuur bevestigen:
https://www.handelsondern...taal-verzinkt-200x100x10/
Hij moet rusten op de fundering en de lange zijde van 20cm rust dan de H-balk op. Ik neem aan dat je dan een plaat op de uiteindes moet lassen? Of lassen ze de L-balk direct aan de H-balk vast?
Ongeveer elke aannemer die ik vraag zit tot het eind van dit jaar vol en wil dit kleine klusje niet aannemen.

Dan toch maar zelf doen? Ik heb alleen geen idee hoe je de L-balk aan fundering en H-balk vastmaakt..
Hij moet rusten op de fundering en de lange zijde van 20cm rust dan de H-balk op. Ik neem aan dat je dan een plaat op de uiteindes moet lassen? Of lassen ze de L-balk direct aan de H-balk vast?
[ Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 23-06-2021 08:57 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Gaten boren en bouten?LED-Maniak schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:55:
Ik wil een L-balk laten plaatsen en/of een muurtje opnieuw laten opmetselen onder een HE140A balk.
Ongeveer elke aannemer die ik vraag zit tot het eind van dit jaar vol en wil dit kleine klusje niet aannemen.![]()
Je kan een tussen adapter, hoek profiel gebruiken daarvoor?
Dan is er niks te lassen
[ Voor 5% gewijzigd door barry86 op 23-06-2021 09:28 ]
Heb je daar een plaatje van? Als ik zoek op deze trefwoorden dan kom ik niets tegen.barry86 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:27:
[...]
Gaten boren en bouten?
Je kan een tussen adapter, hoek profiel gebruiken daarvoor?
Dan is er niks te lassen
Bij de bovenste zetting (kant zonder bouten) heb je gezien de geringe lengte kans dat het zetten in zetbekken niet lekker gaat.rockerpoet schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:37:
[...]
Regengoot adapters voor dakdragers.
[Afbeelding]
Alle drie de punten wil je ondersteund hebben in de zetbekken, anders verschuift het tijdens het zetten.
Ik raad je aan om eerst de zetbekken te bestellen en te kijken of het mogelijk is, of de lengte in de hoogte bij voorbaat wat langer te bestellen en na het zetten af te slijpen.
Nog een andere optie, als je één lengte van 650mm bestel in de z vorm die je wil, en je slijp hem thuis in 4 delen, dan ben je wellicht goedkoper uit ivm handlingkosten.
Hier nog een adres welke je vast wel kan helpen hiermee: https://ijzershop.nl/rockerpoet schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:47:
Ook goede ervaringen mee! Stuiter een beetje tussen Metaalwinkel en ijzershop in. Metaalwinkel fysiek (relatief in de buurt) en ijzershop voor de bezorging!tsjoender schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:12:
[...]
Hier nog een adres welke je vast wel kan helpen hiermee: https://ijzershop.nl/
You can't be happy all the time, they will come and break your legs!
@rockerpoet Zit er in de buurt op een industrie/bedrijven terrein misschien een metaal constructie bedrijf waar je langs kan gaan?
In het verleden ook wel eens gedaan om aluminium te lassen waar ik zelf geen apparatuur voor heb.
Voor een kratje bier hebben ze het toen gedaan (en ja het was nog goed gelast ook).
In het verleden ook wel eens gedaan om aluminium te lassen waar ik zelf geen apparatuur voor heb.
Voor een kratje bier hebben ze het toen gedaan (en ja het was nog goed gelast ook).
Heeft er iemand een mening over het dolle railsysteem met betrekking tot dubbel vs enkel rail systeem? Meen dat ik de vorige keer dubbel heb genomen maar zie dat in de specificaties het belastbaar gewicht niet echt heel ander is. Zie https://cdn.hornbach.nl/d..._01_RO_20200611051651.pdf
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik heb toevallig vandaag dat systeem opgepikt. Iets vergelijkbaars hangt al een tijdje op mijn werkkamer. De uiteinden hebben gewoon een enkele rail en de tussenliggende rails zijn dubbel. Werkt tot nu toe perfect. Voor het verschil in belasting hoef je het in ieder geval niet te doen.sdk1985 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:17:
Heeft er iemand een mening over het dolle railsysteem met betrekking tot dubbel vs enkel rail systeem? Meen dat ik de vorige keer dubbel heb genomen maar zie dat in de specificaties het belastbaar gewicht niet echt heel ander is. Zie https://cdn.hornbach.nl/d..._01_RO_20200611051651.pdf
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik vind die enkele altijd zo wiebelen. Dat was voor mij de reden om voor dubbel te gaan. Als je plank opgesloten zit maakt het waarschijnlijk weinig uit.sdk1985 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:17:
Heeft er iemand een mening over het dolle railsysteem met betrekking tot dubbel vs enkel rail systeem?
Edit: of van die mono fix/duofix gebruiken op je planken
[ Voor 7% gewijzigd door big bang op 23-06-2021 18:44 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Bij ons is gebruik gemaakt van een renovatiekozijn voor dit werk. Werkt prima, ziet er top uit en voorkomt dat je een standaard kozijn moet forceren in de ruimte die je daarvoor eigenlijk niet hebt.S-te-fan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:13:
Ik wil graag in onze nieuwe woning alle stalen opdek kozijnen (met bovenlicht) vervangen voor houten kozijnen met stompe deur (zonder bovenlicht)
Zulke had ik ook gevonden inderdaad, alleen zijn zulke kozijnen al gauw 2x zo duur. En dat x 7 deurkozijnen tikt wel aardig aan.masaman schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:18:
[...]
Bij ons is gebruik gemaakt van een renovatiekozijn voor dit werk. Werkt prima, ziet er top uit en voorkomt dat je een standaard kozijn moet forceren in de ruimte die je daarvoor eigenlijk niet hebt.
De tijd is wel aanwezig om die andere kozijnen er in te maken, ik vraag me alleen af of mijn werkwijze ook de goeie is. Voor de kamerhoge deuren twijfel ik vooral of het te doen is. De lage deuren maak ik me niet zo druk om omdat ik daar de ruimte van het bovenlicht heb om het kozijn in elkaar te zetten in de sparing.
[ Voor 13% gewijzigd door S-te-fan op 24-06-2021 13:40 ]
Ik heb dit ook zelf gedaan met van die hardhouten kozijnen. Stalen kozijnen eerst verwijderd met de slijptol. Waren ingemetseld. Vervolgens met de reciprozaag (drijfsteen, dus lekker zacht) het gat op maat gemaakt. Kozijn er in, stellen met wigjes en vulplaatjes, afpurren en vastzetten met kozijnschroeven.S-te-fan schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:07:
[...]
Zulke had ik ook gevonden inderdaad, alleen zijn zulke kozijnen al gauw 2x zo duur. En dat x 7 deurkozijnen tikt wel aardig aan.
De tijd is wel aanwezig om die andere kozijnen er in te maken, ik vraag me alleen af of mijn werkwijze ook de goeie is. Voor de kamerhoge deuren twijfel ik vooral of het te doen is. De lage deuren maak ik me niet zo druk om omdat ik daar de ruimte van het bovenlicht heb om het kozijn in elkaar te zetten in de sparing.
:strip_exif()/f/image/5DG78w67QvRB6JtgLDOUsilq.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ziet er netjes uit zo inderdaad! Dat het dus goed kan is mooi. Dan is daarmee mijn keuze ook gemaakt!Tranze schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:36:
[...]
Ik heb dit ook zelf gedaan met van die hardhouten kozijnen. Stalen kozijnen eerst verwijderd met de slijptol. Waren ingemetseld. Vervolgens met de reciprozaag (drijfsteen, dus lekker zacht) het gat op maat gemaakt. Kozijn er in, stellen met wigjes en vulplaatjes, afpurren en vastzetten met kozijnankers.
[Afbeelding]
Wat voor kozijnankers heb je gebruikt? Want ik ken dat zo niet, en als ik het google krijg ik veel verschillende dingen te zien.
@S-te-fan Sorry, ik had het kozijnschroeven moeten noemen. Ik heb dit soort gebruikt: https://www.hornbach.nl/s...tuks/6541416/artikel.html
Die hoef je alleen voor te boren, plug niet nodig. Als je ze erin schroeft dan verander je daarmee het kozijn niet meer van plek, dus je moet van tevoren zorgen dat het kozijn helemaal goed gepositioneerd is.
Die hoef je alleen voor te boren, plug niet nodig. Als je ze erin schroeft dan verander je daarmee het kozijn niet meer van plek, dus je moet van tevoren zorgen dat het kozijn helemaal goed gepositioneerd is.
Stelde niks voor. Had ingeschat dat het veel meer tijd zou kosten.Beekforel schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:10:
Komende dinsdag wordt m'n gips geleverd.
Voor de wand zijn het 9 platen van 120x260, die moeten ongeveer 220 worden. Lange wand is 550 meter.
Vraag mij af of dit alleen een beetje te doen is? Platen wegen zo'n 30 kilo per stuk, dat is nog wel behapbaar. Voor het plafond (300x60 platen) wil ik een lift gaan huren.
Wanden in een ruime middag erin, plafond ook zo goed als. Morgen nog even wat spotjes boren en kabels trekken en dan kunnen de laatste platen erin.
Geen gebroken platen tot nu toe en ook geen andere ellende. Behalve dat op 1 plek de schroef niet pakte. Bleek (5 platen verder) dat m'n duimstok daar bovenop lag...

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dgAhBfo12RVI7tyyw4cYF2GA.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rm9QkVzUmeMk32cBpS4bWbn4.jpg?f=user_large)
Onze wasdroger is vervangen door een warmtepompdroger, daardoor is de afvoer door het platte dak overbodig geworden.
Ik wil deze afvoer afdichten. Hoe kan ik dit het beste doen? Het pijpje zit niet in de weg, daarom ben ik van plan om die te laten zitten en vol te spuiten met PUR o.i.d., maar ik heb hier geen ervaring mee. Is volspuiten met PUR een goed idee?
Is hij open aan de bovenkant / geen hoedje?jurk738 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:29:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Onze wasdroger is vervangen door een warmtepompdroger, daardoor is de afvoer door het platte dak overbodig geworden.
Ik wil deze afvoer afdichten. Hoe kan ik dit het beste doen? Het pijpje zit niet in de weg, daarom ben ik van plan om die te laten zitten en vol te spuiten met PUR o.i.d., maar ik heb hier geen ervaring mee. Is volspuiten met PUR een goed idee?
Ik zou hem aan de bovenzijde afdichten en evt aan de onderzijde. Volpurren lijkt me wel heel definitief, ook voor de volgende bewoner.
Volproppen met glas/steenwol en een nette dop erop een optie? Dat is terug te draaien en isoleert even goed als pur gok ik.
This too shall pass
Het is op de foto niet te zien maar de bovenkant is dicht. (Het regent nu niet in ofzo.)
Maar volstoppen met isolatiemateriaal en een dop erop lijkt me een prima oplossing. Bedankt.
Maar volstoppen met isolatiemateriaal en een dop erop lijkt me een prima oplossing. Bedankt.
Mmm.. vind ik juist niet. Pur is uit een dergelijke pijp redelijk makkelijk uit te krijgen.loeberce schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:36:
Ik zou hem aan de bovenzijde afdichten en evt aan de onderzijde. Volpurren lijkt me wel heel definitief, ook voor de volgende bewoner.
Maar bovenkant afdekken met deksel (kun je zo krijgen in de bouwmarkt). Volstoppen met isolatiemateriaal en onderkant ook deksel. Kun je geheel schilderen.
Kunt ook eventueel de pijp aan de onderkant gelijk maken met plafond (of iets meer terug) en dan deksel erin in overheen witten.
Succes!
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik zou er gewoon zo'n roostertje op zetten.

Tenzij je daarmee je bestaande ventilatie in de war brengt (bijvoorbeeld met een wtw).

Tenzij je daarmee je bestaande ventilatie in de war brengt (bijvoorbeeld met een wtw).
Itho mechanische ventilatie aanpassen naar WTW?
De vraag over de schutting gemikt..Tranze schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:56:
[...]
Deze vraag kan je beter hier even stellen: Het centrale balansventilatie met warmterugwinnning topic
Al moet ik bekennen dat door het missen van WTW in de topic titel, dat topic niet altijd goed vindbaar is.
[ Voor 92% gewijzigd door Jfwiet op 25-06-2021 14:35 ]
Deze vraag kan je beter hier even stellen: Het centrale balansventilatie met warmterugwinnning topicJfwiet schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:24:
Itho mechanische ventilatie aanpassen naar WTW?
Al moet ik bekennen dat door het missen van WTW in de topic titel, dat topic niet altijd goed vindbaar is.
[ Voor 83% gewijzigd door Tranze op 25-06-2021 13:57 ]
Je zou het hulpstuk kleiner kunnen maken, het zit erin dat de gatenzaag er overheen past.Beekforel schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:42:
Iemand ervaring met een boorhulp?
[Afbeelding]
Ik moet van 67 naar 72 mm, bij de omschrijving staat dat je minimaal 76 mm moet hebben en dat is te groot. Op basis van de afbeelding zou ik denken dat 72 ook wel moet lukken?
mogelijk komt de tip op YouTube van pas: linkjeBeekforel schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:42:
Iemand ervaring met een boorhulp?
[Afbeelding]
Ik moet van 67 naar 72 mm, bij de omschrijving staat dat je minimaal 76 mm moet hebben en dat is te groot. Op basis van de afbeelding zou ik denken dat 72 ook wel moet lukken?
(hoe boor je een groter gat over een bestaand gat)
Ja dat had ik ook gezien maar zo'n gatzaag heb ik niet. Dan wordt het weer een hele investering om 12 gaten groter te maken...toman schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:29:
[...]
mogelijk komt de tip op YouTube van pas: linkje
(hoe boor je een groter gat over een bestaand gat)
Ik ga die boorhulp maar proberen.
Dit kan je natuurlijk ook doen: YouTube: How to Enlarge a Hole With a Hole SawBeekforel schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:05:
[...]
Ja dat had ik ook gezien maar zo'n gatzaag heb ik niet. Dan wordt het weer een hele investering om 12 gaten groter te maken...
Ik ga die boorhulp maar proberen.
Is praktisch hetzelfde als zo'n boorhulp, alleen dan zelf gemaakt.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Als het geen speciale poespas is zou een standaard montage set moeten voldoen. Zoals dit https://www.gamma.nl/asso...tiften-wastafel/p/B785926. Zelf ook gekocht tijdens mijn wc verbouwingImpry schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb dit mooie fonteintje besteld, typenummer: 434337R1. Overal wordt deze benoemd als wandmontage. Maar wat heb ik nodig om deze aan de wand te monteren?
Lekker kitten kan altijdmaar dat lijkt mij niet de bedoeling.
Als ik het kan bedenken, kan ik het maken
Dit is wel slim! Ga ik proberen.dragonhaertt schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:11:
[...]
Dit kan je natuurlijk ook doen: YouTube: How to Enlarge a Hole With a Hole Saw
Is praktisch hetzelfde als zo'n boorhulp, alleen dan zelf gemaakt.
Ah, zo simpel dus. Je hangt hem dus over die 'bouten' heen. Ik zat naar meer schroefgaten te zoeken.Ghostbuilder schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:13:
[...]
Als het geen speciale poespas is zou een standaard montage set moeten voldoen. Zoals dit https://www.gamma.nl/asso...tiften-wastafel/p/B785926. Zelf ook gekocht tijdens mijn wc verbouwing
Die witte doppen in de gelinkte set zorgen ervoor dat de wasbak hangt. Montage is met sleufgaten makkelijker omdat je de wasbak er zo in kunt schuiven, stellen en definitief vast draaien.Impry schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:07:
[...]
Ah, zo simpel dus. Je hangt hem dus over die 'bouten' heen. Ik zat naar meer schroefgaten te zoeken.
Pro tip: zoek even de boormal van de wasbak erbij dat scheelt meten.
Yes. Daar zijn die gaten ook voor in de wastafel. En er zitten ook speciale "viltjes" bij waar je de moer op aan kan draaien. Voorkomt beschadigingenImpry schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:07:
[...]
Ah, zo simpel dus. Je hangt hem dus over die 'bouten' heen. Ik zat naar meer schroefgaten te zoeken.
Als ik het kan bedenken, kan ik het maken
:strip_exif()/f/image/rizqst38UCNObgPAX1EjWbWT.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren twee Heroal rolluiken geïnstalleerd. Eerste was even zoeken naar de juiste manier (lees 1,5u verder). Tweede rolluik hing met 40 minuten. Helaas ontbreken de afwerkdopjes voor de schroefgaten en is er een defecte stekker geleverd. Zelf installeren scheelde me op twee rolluiken €750. Snel verdiend op deze manier
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Ik wil binnenkort gaan beginnen met het lakken van mijn trap (nieuwbouw). Heeft iemand hier ervaring met :
Sigma s2u nova traplak?
https://www.verfwinkel.nl...t-satin-online-kopen.html
Het is Sigma, dus over de kwaliteit twijfel ik niet. Wel vraag ik mij af het wel mooi is om het geheel hierin te lakken, aangezien er een antislip component in zit. Of is deze verf meer geschikt om alleen de treden zelf in te lakken?
Edit: In de search inmiddels de ervaring van @Bommes gevonden, nog meer ervaringen?
Sigma s2u nova traplak?
Het is Sigma, dus over de kwaliteit twijfel ik niet. Wel vraag ik mij af het wel mooi is om het geheel hierin te lakken, aangezien er een antislip component in zit. Of is deze verf meer geschikt om alleen de treden zelf in te lakken?
Edit: In de search inmiddels de ervaring van @Bommes gevonden, nog meer ervaringen?
[ Voor 8% gewijzigd door 1337aldi op 27-06-2021 10:02 ]
Bedoel je ook de stootborden ermee te schilderen? Ik heb hier 2 trappen met die lak gedaan, zou het zo weer kiezen voor een andere trap.1337aldi schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:57:
Ik wil binnenkort gaan beginnen met het lakken van mijn trap (nieuwbouw). Heeft iemand hier ervaring met :
Sigma s2u nova traplak?
Nee het is een open trap, ik bedoel het frame. Het lijkt mij dat dit niet heel mooi is omdat de verf wat korrelig is om de antislip te bewerkstelligen.
Ik zou alleen de treden/midden van de treden met die korrelverf doen, de rest niet.
@1337aldi
Die verf is slijtvast, stroef en erg mat. Prima voor traptreden. In mijn ervaring zie je dat korrelige niet, maar Ik vind houtwerk met zulke matte verf niet zo fraai. Maar als je mat wel mooi vindt, kun je het prima gebruiken. Het is net zo mat als matte muurverf, dus je kunt, als je dat zou willen, het frame laten 'wegvallen' tegen de muur.
Die verf is slijtvast, stroef en erg mat. Prima voor traptreden. In mijn ervaring zie je dat korrelige niet, maar Ik vind houtwerk met zulke matte verf niet zo fraai. Maar als je mat wel mooi vindt, kun je het prima gebruiken. Het is net zo mat als matte muurverf, dus je kunt, als je dat zou willen, het frame laten 'wegvallen' tegen de muur.
...
Voor de houten vloer van onze woning ben ik op zoek naar een goede oplossing. De huidige vloer bestaat uit balken (65x180 en h.o.h. 650mm) met een maximale overspanning van 3,60 meter. Op de balken liggen de vloerplanken. Zoals te verwachten piept en kraakt het allemaal maar de vering valt erg mee. De vloer is niet 100% vlak maar het zijn ook geen grote verschillen. De vloer:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GrndbNTggTDgkWyxVP6jc8KE.jpg?f=user_large)
Nu heb twijfel ik tussen de volgende opties:
1
Iemand ervaring met een dergelijke vloer? Ik heb al heel wat rond gezocht maar de adviezen lopen nogal uiteen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GrndbNTggTDgkWyxVP6jc8KE.jpg?f=user_large)
1
- Vloerafwerking (laminaat of click PVC)
- Ondervloer
- OSB 18mm
- Vloerplanken
- Balken
- Ondervloer
- Fermacell 2e26 of 2e32
- Vloerplanken
- Balken
- Ondervloer
- Fermacell 2e26 of 2e36
- OSB 18mm
- Balken
Iemand ervaring met een dergelijke vloer? Ik heb al heel wat rond gezocht maar de adviezen lopen nogal uiteen.
Is ook prima voor het frame te gebruiken, die korrel zie je niet. Het voelt alleen wat stroef aan. Heb hier ook de stootborden en de zijkanten van de trap in dezelfde traplak gedaan.
Eerst de grootste krakers vastzetten. Je kunt er nu goed bij.colvano schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:09:
Voor de houten vloer van onze woning ben ik op zoek naar een goede oplossing. De huidige vloer bestaat uit balken (65x180 en h.o.h. 650mm) met een maximale overspanning van 3,60 meter. Op de balken liggen de vloerplanken. Zoals te verwachten piept en kraakt het allemaal maar de vering valt erg mee. De vloer is niet 100% vlak maar het zijn ook geen grote verschillen. De vloer:
[Afbeelding]
12
- Ondervloer
- OSB 18mm
- Vloerplanken
- Balken
3
- Ondervloer
- Fermacell 2e26 of 2e32
- Vloerplanken
- Balken
De eerste optie is het makkelijkste en goedkoopst om uit te voeren. Door de OSB flink vast te schroeven hoop ik de volledige vloer te fixeren. Optie 3 is niet alleen de duurste, maar ook nogal bewerkelijk om de houten vloerplanken te verwijderen en geen hamer door het plafond van de onderburen te laten vallen
- Ondervloer
- Fermacell 2e26 of 2e36
- OSB 18mm
- Balken
Groene vilt platen erop. Dit egaliseert goed. En dempt geluiden in twee richtingen.
Fermacel erover en opbouwen.
Kijk eens op duitse websites. Daar zie je veel meer van dit soort oplossingen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ooit hebben ze de krakende houten vloer hier vastgezet met 10mm multiplex. Ging prima.colvano schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:09:
[Afbeelding]
12
- Ondervloer
- OSB 18mm
- Vloerplanken
- Balken
3
- Ondervloer
- Fermacell 2e26 of 2e32
- Vloerplanken
- Balken
De eerste optie is het makkelijkste en goedkoopst om uit te voeren. Door de OSB flink vast te schroeven hoop ik de volledige vloer te fixeren. Optie 3 is niet alleen de duurste, maar ook nogal bewerkelijk om de houten vloerplanken te verwijderen en geen hamer door het plafond van de onderburen te laten vallen
- Ondervloer
- Fermacell 2e26 of 2e36
- OSB 18mm
- Balken
Hoor je de onderburen trouwens nooit met die houten planken? Lijkt mij niet echt top geluidsisolerend.
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 27-06-2021 17:00 ]
@colvano zou eerst de planken goed vastschroeven, het piepen en kraken komt meestal door dat oude vloeren gespijkerd zijn.
Daarna osb erop en weer goed doorschroeven.
Heb hier vorige maand de gehele benedenverdieping leeggehaald, alleen de balken laten zitten, beetje last van houtworm in de planken.
Daarna knauf brio 23 erop gelegd en vloerverwarming erin gefreesd.
Voordeel als je alle oude planken wel verwijderd, is dat je gelijk kunt isoleren.
Heb hier vorige maand de gehele benedenverdieping leeggehaald, alleen de balken laten zitten, beetje last van houtworm in de planken.
Voordeel als je alle oude planken wel verwijderd, is dat je gelijk kunt isoleren.
Wh-mdc07j3e5
ik zou voor optie 2 gaan:colvano schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:09:
[Afbeelding]
12
- Ondervloer
- OSB 18mm
- Vloerplanken
- Balken
3
- Ondervloer
- Fermacell 2e26 of 2e32
- Vloerplanken
- Balken
- Ondervloer
- Fermacell 2e26 of 2e36
- OSB 18mm
- Balken
2
- Ondervloer
- Fermacell 2e32
- Vloerplanken (even alles wel extra vast schroeven)
- Balken
Even een vraagje hier, ik heb wat issues met mn aannemer dus ik wil graag een 'onafhankelijk' advies. Er is bij mij een staalportaal geplaatst, de balk zat in de menie maar de kolommen waren blank staal. ik heb inmiddels zelf gips geplaatst om de balk (want plafond mr ook brandwering die verplicht is), maar ik vraag me af of de kolommen ook afgewerkt moeten worden en hoe. Uiteindelijk moet het gewoon gestuct worden. Ik gok dat de aannemer er zo simpel mogelijk van af zal willen komen en dus zal zeggen dat dit prima is.

Euhh wettelijk gezien is het toch verplicht om dat brandwerend te behandelen toch?bbbrumbrum schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:37:
Vanuit wat is die brandwering verplicht?
Ik woon er nog niet maar verwacht inderdaad wel dat geluid hoorbaar is. De tussenruimte tussen de balken is echter niet van mij, dus dat isoleren is niet aan mij. Ik verwacht met de Fermacell platen het geluid van beneden te weren. Leefgeluid van ons naar de onderburen is hun probleem om op te lossen met isolatie van de tussenruimte.LED-Maniak schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:59:
[...]
Ooit hebben ze de krakende houten vloer hier vastgezet met 10mm multiplex. Ging prima.
Hoor je de onderburen trouwens nooit met die houten planken? Lijkt mij niet echt top geluidsisolerend.
De planken vast schroeven lijkt een goed idee. De Fermacell 2e26 (2 x 12.5mm gipsvezel + 9mm vilt) is dan toch in één keer een goede oplossing? Dat egaliseert en isoleert.Seafarer schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:42:
[...]
Eerst de grootste krakers vastzetten. Je kunt er nu goed bij.
Groene vilt platen erop. Dit egaliseert goed. En dempt geluiden in twee richtingen.
Fermacel erover en opbouwen.
Kijk eens op duitse websites. Daar zie je veel meer van dit soort oplossingen.
De planken, OSB en vervolgens Knauf/Fermacell maakt het wel heel erg dik (en zwaar). Het verwijderen van de vloerplanken kan uiteraard, maar gaat OSB i.p.v. vloerplanken meer stabiliteit bieden? Als de huidige vloerplanken voldoen na vast schroeven is dat natuurlijk ideaal.tonny147 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 17:02:
@colvano zou eerst de planken goed vastschroeven, het piepen en kraken komt meestal door dat oude vloeren gespijkerd zijn.
-----
Ik merk bij mijzelf een voorkeur voor de Fermacell 2e26 (2 x 12.5mm gipsvezel + 9mm vilt)t.o.v. Fermacell 2e32 (2 x 10mm gipsvezel + 10mm minerale wol). Dit vanwege hogere sterkte, egaliseert en isolatie. Iemand hier een zinnig advies voor? Warmte isolatie is wat minder van belang aangezien er geen vloerverwarming komt en er dus mensen onder ons wonen die onze vloer warm stoken.
Edit: Ik zie dat de prijs mee zou kunnen spelen. Het scheelt op die ene verdieping al €1000,-
Wie heeft er zin om met mee mee te denken?
3 jaar geleden heb ik dit tuinhuis + overkapping zelf gezet:
:strip_exif()/f/image/1IAJae7FMof2uVW58w4pWoNN.jpg?f=fotoalbum_large)
We zijn er nog steeds heel erg blij mee, het enige wat soms wat irritant is is dat er toch nog best wat zon in valt, met name vroeg op de middag. Ik ben gaan denken wat ik daar aan kon doen en kwam eerst uit bij schaduwdoeken enzo, dat was het toch allemaal net niet. Totdat ik nog eens goed naar die druif keek die je rechts er tegenaan ziet groeien en besloot: een groen dakje, dat is misschien wel leuk!
Ik overweeg nu dus om rondom een groene pergola (als je dat dan zo mag noemen) te maken waar ik de druif en wellicht nog een blauwe regen of zo langs kan leiden. Als dat in de zomer dan mooi dicht groeit is 't win win: lekker fruit en beschutting.
Maar nu de vraag... wat voor constructie ga ik daarvoor verzinnen. Dit was natuurlijk veel makkelijker geweest als ik er vanaf het begin af aan rekening mee had gehouden maar dat is nu eenmaal niet zo. Aan de voorkant kan ik wel e.e.a. aan de constructie bevestigen, maar door 't zadeldak en regenafvoer is dat aan de zijkanten / achterkant wat lastiger. Ik kan eigenlijk ook niet echt zakken, want dan kan ik er zelf al niet meer onderdoor.
Het meest logisch zou zijn om het "groene afdak" gelijk te trekken met de vlonder, dat betekent aan de graskant ongeveer een meter oversteek, aan de voorkant is het hooguit een halve meter.
Kortom: het idee bevalt nog steeds, maar de uitvoering zit ik ff vast. Wellicht hebben jullie goede ideeen.
3 jaar geleden heb ik dit tuinhuis + overkapping zelf gezet:
:strip_exif()/f/image/1IAJae7FMof2uVW58w4pWoNN.jpg?f=fotoalbum_large)
We zijn er nog steeds heel erg blij mee, het enige wat soms wat irritant is is dat er toch nog best wat zon in valt, met name vroeg op de middag. Ik ben gaan denken wat ik daar aan kon doen en kwam eerst uit bij schaduwdoeken enzo, dat was het toch allemaal net niet. Totdat ik nog eens goed naar die druif keek die je rechts er tegenaan ziet groeien en besloot: een groen dakje, dat is misschien wel leuk!
Ik overweeg nu dus om rondom een groene pergola (als je dat dan zo mag noemen) te maken waar ik de druif en wellicht nog een blauwe regen of zo langs kan leiden. Als dat in de zomer dan mooi dicht groeit is 't win win: lekker fruit en beschutting.
Maar nu de vraag... wat voor constructie ga ik daarvoor verzinnen. Dit was natuurlijk veel makkelijker geweest als ik er vanaf het begin af aan rekening mee had gehouden maar dat is nu eenmaal niet zo. Aan de voorkant kan ik wel e.e.a. aan de constructie bevestigen, maar door 't zadeldak en regenafvoer is dat aan de zijkanten / achterkant wat lastiger. Ik kan eigenlijk ook niet echt zakken, want dan kan ik er zelf al niet meer onderdoor.
Het meest logisch zou zijn om het "groene afdak" gelijk te trekken met de vlonder, dat betekent aan de graskant ongeveer een meter oversteek, aan de voorkant is het hooguit een halve meter.
Kortom: het idee bevalt nog steeds, maar de uitvoering zit ik ff vast. Wellicht hebben jullie goede ideeen.
Wat zou het probleem zijn dan? Gewoon aftimmeren met stuckplaat en daarna de muur afwerken kan volstaan IMHO. Er direct tegenaan stucken zou ik niet doen nee. Al is is het maar vanwege het verschil in materiaal met kans op barsten of werken tot gevolg.mark-k schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:26:
Even een vraagje hier, ik heb wat issues met mn aannemer dus ik wil graag een 'onafhankelijk' advies. Er is bij mij een staalportaal geplaatst, de balk zat in de menie maar de kolommen waren blank staal. ik heb inmiddels zelf gips geplaatst om de balk (want plafond mr ook brandwering die verplicht is), maar ik vraag me af of de kolommen ook afgewerkt moeten worden en hoe. Uiteindelijk moet het gewoon gestuct worden. Ik gok dat de aannemer er zo simpel mogelijk van af zal willen komen en dus zal zeggen dat dit prima is.
[Afbeelding]
@colvano planken vloer met 18mm osb eroverheen, zo heb ik het hier 15 jaar gehad.
Bijna kraakvrij, nu gekozen voor knauf brio, omdat ik vloerverwarming wilde, en gelijk wilde isoleren.
Als jij geen vloerverwarming en geen isolatie nodig hebt, zou ik voor optie 1 gaan.
Bijna kraakvrij, nu gekozen voor knauf brio, omdat ik vloerverwarming wilde, en gelijk wilde isoleren.
Als jij geen vloerverwarming en geen isolatie nodig hebt, zou ik voor optie 1 gaan.
Wh-mdc07j3e5
Isolatie is in mijn geval wel nodig voor geluid. Niet zozeer omdat het moet, maar omdat ik het vervelend vind om heel erg rekening te moeten houden met loopgeluid. Als ik dat zeer kan beperken door isolatie dan doe ik dat graag voor mijzelf en de buren. Dan kom ik volgens mij al snel op de Fermacell platen uit. Nog even de vraag welk type dan beter is.tonny147 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:12:
@colvano planken vloer met 18mm osb eroverheen, zo heb ik het hier 15 jaar gehad.
Ja, hier. De planken zijn best kraakvrij te maken, maar dan zou ik gericht alle spijker die piepen vervangen door schroeven én de vloer relatief vlak maken met een schaaf. Eventueel gericht wat planken vervangen door nieuwe planken.colvano schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:09:
Op zolder heb ik gericht je OSB variant (zonder fermacell) toegepast op de plek à 1m2 waar de warmtepompboiler staat. Met lopen voel je dat verschil heel erg goed. Als je het dus écht strak wil, dan zou ik inderdaad voor die variant gaan. Is Fermacell voor vloerverwarming?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dank voor de ideeën. Fermacell is voor de (geluids)isolatie en het creëren van een stevige vlakke vloer. Er zal geen sprake zijn van vloerverwarming.CurlyMo schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:24:
[...]
Ja, hier. De planken zijn best kraakvrij te maken, maar dan zou ik gericht alle spijker die piepen vervangen door schroeven én de vloer relatief vlak maken van een schaaf. Eventueel gericht wat planken vervangen door nieuwe planken.
Op zolder heb ik gericht je OSB variant (zonder fermacell) toegepast op de plek à 1m2 waar de warmtepompboiler staat. Met lopen voel je dat verschil heel erg goed. Als je het dus écht strak wil, dan zou ik inderdaad voor die variant gaan. Is Fermacell voor vloerverwarming?
iemand ervaring met het plaatsen van een meerpuntsslot / driepuntsslot op een buitendeur?
Is dat een beetje zelf te doen?
Is voor een houten buitendeur van 38mm dik, wat voor mijn gevoel vrij dun is.
Zitten nu van die losse hendels boven en onderaan de deur wat niet mooi is en welke je niet kan afsluiten van buiten.
De deur heeft een afwijking van ongeveer 8mm tussen onder en bovenkant dus moet de driepuntssluiting zichzelf wel recht trekken.
Welk systeem moet ik dan hebben?
Ik zie veel systemen met haken die er boven en onder uitkomen maar dat gaat naar mijn idee niet werken.
De deur in mijn oude huis had uitstekende ronde pinnen die in een sleuf vielen, dat lijkt me beter geschikt, maar is dat ook echt zo?
Zitten nu van die losse hendels boven en onderaan de deur wat niet mooi is en welke je niet kan afsluiten van buiten.
De deur heeft een afwijking van ongeveer 8mm tussen onder en bovenkant dus moet de driepuntssluiting zichzelf wel recht trekken.
Ik zie veel systemen met haken die er boven en onder uitkomen maar dat gaat naar mijn idee niet werken.
De deur in mijn oude huis had uitstekende ronde pinnen die in een sleuf vielen, dat lijkt me beter geschikt, maar is dat ook echt zo?
Als je investeert in een frees en mal is het goed te doen. Zonder is het wel een uitdaging om het slot er mooi in te laten vallen.Vliegvlug schreef op maandag 28 juni 2021 @ 07:59:
iemand ervaring met het plaatsen van een meerpuntsslot / driepuntsslot op een buitendeur?
En let op je kozijn, bij mij zaten er 2 ramen naast en de sluit kommen en vooral de schroeven was echt uitkijken met het glas.
Ik neem even jou voorbeeld foto als praatstuk
Ik ga binnenkort de glasplaten op mijn douglas terrasoverkapping plaatsen.
Afmeting 80x3500cm en 10mmdik.
Ik zit nog steeds met de vraag, hoe schroef ik het boven profiel:

Ik leg eerst alle glasplaten op de balken, ga dan op het glas staan
En boor de profielen vast. Ik wil immers wel recht van boven kunnen boren en stellen.
Op het glas staan lijkt me niet verstandig, dus leg ik planken over de profielen. Maar an ik ze niet stellen of schroeven....
Vanaf de zijkant kun je niet goed voelen of je wel recht boort, goed zit, scheef gaat
Of denk ik nu te moeilijk?
[ Voor 12% gewijzigd door barry86 op 28-06-2021 09:07 ]
Ik heb een jaren 30 woning. De woning is vrij lang maar smal.Het is een tussenwoning met een bijbouw (achterste helft). De bijbouw heeft 2 lichtkoepels waardoor de lucht vrij snel opwarmt.
Op dagen zoals deze stijgt de luchtvochtigheid op de begane grond tot over de 70%. 's ochtends is het buiten veel droger en koeler maar de doorluchting is onvoldoende dus het blijft te lang hangen.
Ik zoek een oplossing om de doorluchting /doorstroom te verbeteren. Aan de voorkant zit er een dauerluft maar de warme lucht lijkt te blijven hangen. Zelfs als ik deuren tegenover elkaar open zet.
Ik wil volgend jaar een airco kopen maar ik zoek sowieso naar een oplossing om de luchtstroom te verbeteren aangezien ik de airco het liefst niet meer dan nodig wil gebruiken. Heeft iemand een idee?
Op dagen zoals deze stijgt de luchtvochtigheid op de begane grond tot over de 70%. 's ochtends is het buiten veel droger en koeler maar de doorluchting is onvoldoende dus het blijft te lang hangen.
Ik zoek een oplossing om de doorluchting /doorstroom te verbeteren. Aan de voorkant zit er een dauerluft maar de warme lucht lijkt te blijven hangen. Zelfs als ik deuren tegenover elkaar open zet.
Ik wil volgend jaar een airco kopen maar ik zoek sowieso naar een oplossing om de luchtstroom te verbeteren aangezien ik de airco het liefst niet meer dan nodig wil gebruiken. Heeft iemand een idee?
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/