Perseus schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:48:
Ik wil de opsluitband niet verhoogd aanleggen, zelfs nog iets onder de bovenkant van de tegels. Dus graszoden + nieuwe grond zouden niet hoger moeten zijn dat de opsluitband. Ik was alleen bang dat bij het weggraven van zand om de opsluitband te plaatsen, de tegels waar deze tegenaankomt gaan verzakken.
Zou gewoon moeten werken, denk ik. Afhankelijk van de dikte van de tegels (gok rond de 4 cm?), zou ik wel een hogere band nemen dan 15cm, liever 20cm, zeker als je daarna nog een 10 cm zand af wilt graven.
Zou de stoepbanden plaatsen voor het afgraven van het zand, dan heb je het minste kans dat het zand eronder tegels die blijven staan vandaan loopt. Misschien het zand ook nog even nat maken bij iedere band, zeker als het erg droog is, dan blijft het ook beter op z'n plek.
Afgraven eerst in het midden doen, denk ik, en zo snel mogelijk daarna vanaf de randen weer opvullen. Als je eenmaal een laagje aarde tegen de banden hebt liggen kunnen ze geen kant meer op en zou je geen verschuivingen moeten krijgen.
Anders, maar iets meer werk, haal een rij tegels extra weg, zet de banden op de goede plek, en daarna de tegels weer terug op hun plek leggen. Je zult toch wat tegels weg moeten halen, neem ik aan, als het in verband is gelegd.
Cement / stabilise zou ik zo veel mogelijk beperken, zie nu bij ons in de tuin dat het gras er behoorlijk meer moeite mee heeft waar ze stabilise hebben gebruikt om de stoepbanden te fixeren. Helpt ook niet dat dat vaak nog 10-20cm van de stoepband af nog onder de grond ligt.
Qua grasmat kun je waarschijnlijk beter meer dan minder afgraven. Kan ook een verrrassing zijn wat onder het zand ligt (steenslag, bv). Maar niet dieper afgraven dan je stoepbanden (of in ieder geval niet aan de randen).