TimoDimo schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:10:
[...]
Volgens mij is het inderdaad goed dan.
Dus de dampdoorlatende laag aan de buitenkant tegen het hout aan zorgt eigenlijk dat er geen vochtige lucht door weer en wind in je rotswol kan gaan en houdt dus voornamelijk grotere druppels tegen (geen damp). Als het vochtig wordt kan het dus ook weer goed drogen.
Het membraan aan de binnenkant zorgt ervoor dat waterdamp er vanaf binnen niet in kan. Maar volgens mij kun je dat zelfs beter dampremmend maken i.p.v. dampdicht zoals jij met die aluminium laag. Dan kan eventueel vocht ook enigszins opdrogen via de binnenkant (damp-open bouwen). Dus dat het niet helemaal dicht zit is juist goed.
En, om de theorie nog een beetje verder uit te diepen, volgens mij is een dampremmend scherm sowieso niet echt nodig als je geen dampdichte laag aan de buitenkant hebt (bitumen, aluminium gevel, kunststof, enz.). Als je echt damp-open bouwt dan kan de constructie aan alle kanten drogen, wat volgens mij het beste is.
Bijna, doordat je het dampdicht aan de binnenkant maakt, kán het vocht er maar op één plek uit, en dat is naar buiten toe.
Dat alu verhaal zat al op de rol, dus dat heb ik lekker zo gelaten. Nu ademt 't dus ook nog een klein beetje naar binnen toe.
Ik heb hier thuis zo gemaakt: gips, osbplaat, damp
dichte folie, rotswol in een houtenconstructie, damp
doorlatende folie naar
buiten toe. Dan een luchtspou, daarop dan Keralit met onderin, bovenin en onder boven de ramen ventilatie-openingen zodat de vochtige lucht van beneden naar boven kan stromen en boven ook weer netjes afgevoerd wordt.
Bij de muur die ik van binnenuit gedaan heb, het ik precies 't zelfde gewerkt als bij die bijkeuken. Van buiten naar binnen, stenen, daar een luchtspou van 1cm tegenaan gemaakt, dan dampdoorlatende folie op een houtenframe. Daarin glaswol en daarop dampdichte folie, hout erop en gips.
Alle naden zijn uiteraard met de juiste tape afgetapt en waar bij de Keralit muur kabels of iets naar buiten gingen of ramen / deuren zaten zijn de zijkanten dan met Butyl tape afgetapt zodat het verder waterdicht was.
De ander muren waren veel gemakkelijker. PIR plaat met aluminium cachering. Plak je zo tegen de muur aan, naden dichttapen en voorzet wand ervoor gezet. Dat is super snel en doet 't zelfde.
[
Voor 4% gewijzigd door
zwahiel op 01-07-2021 12:21
]
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020