De werkplaats is mijn rustplek, mijn 'safe zone'. Ik kreeg pas de vraag waarom ik, als doorgewinterde IT'er, mijn meubels niet digitaal ontwerp/teken. Dat doe ik júist niet, omdat ik wég wil komen van de hectiek die mijn werk met zich mee brengt. Ik wil juist tussen de planken zitten en langzaam iets opbouwen. Ik maak een schets met ruwe maten, en de rest volgt tijdens het proces.Antonius schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:30:
[...]
Gaaf werk weer hoor![]()
En ik denk dat heel wat tweakertjes hier jaloers zijn op je werkplaats. Ik wel![]()
Komt er nog iets van een diagonaal in om sterkte toe te voegen? Verbinden aan een muur? Of zou het zo met enkel de houtverbindingen stevig genoeg zijn? Een flinke lading boeken weegt nogal wat, dus ik zou verwachten dat het zonder enige diagonaal qua constructie sterkte toch een beetje spannend kan worden.
Daarom is deze kast best een uitdaging, omdat ik nog nooit iets heb ontworpen of gemaakt dat demontabel moet zijn én blijven, het moet namelijk ter plaatse opgebouwd worden (kan niet door de deur immers).
Er komt geen diagonaal; in plaats daarvan komen er 6 keilbouten. Twee bovenop, onzichtbaar simpelweg door de hoogte van het ding en de facade/plint bovenop. Ook twee keilbouten links en rechts die door de staander heen, met afstandsbussen (ivm de plint onder de muur) aan de muren links en rechts van de kast gefixeerd worden. Die worden vervolgens verborgen door een staander (met uitgefreesde ruimte) over die bouten heen te plaatsen.
Op die manier heb ik vaker meubels bevestigd.
Dit kastje 'hangt' zelfs helemaal in de muur op die manier, en kan geen kant op.
:strip_exif()/f/image/rX7HUBHJRLfhcJxZdgFn37T6.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit betreft overigens een 'partner' kastje: Zelfde hout, ontwerp en afwerking. Hij hangt achterin en bovenin een 'nis' in de woonkamer, en zal uiteindelijk een beamer huisvesten. Recht hier tegenover komt de boekenkast die ik nu bouw, en die zal een uitrolbaar beamerscherm bovenin krijgen. Op die manier heb je een rustieke woonkamer vol boeken, maar kun je als je daar zin hebt de thuisbioscoop aanslingeren en naderhand weer opruimen.