[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 147 ... 453 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:54

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Antonius schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:30:
[...]

Gaaf werk weer hoor d:)b
En ik denk dat heel wat tweakertjes hier jaloers zijn op je werkplaats. Ik wel :)

Komt er nog iets van een diagonaal in om sterkte toe te voegen? Verbinden aan een muur? Of zou het zo met enkel de houtverbindingen stevig genoeg zijn? Een flinke lading boeken weegt nogal wat, dus ik zou verwachten dat het zonder enige diagonaal qua constructie sterkte toch een beetje spannend kan worden.
De werkplaats is mijn rustplek, mijn 'safe zone'. Ik kreeg pas de vraag waarom ik, als doorgewinterde IT'er, mijn meubels niet digitaal ontwerp/teken. Dat doe ik júist niet, omdat ik wég wil komen van de hectiek die mijn werk met zich mee brengt. Ik wil juist tussen de planken zitten en langzaam iets opbouwen. Ik maak een schets met ruwe maten, en de rest volgt tijdens het proces.

Daarom is deze kast best een uitdaging, omdat ik nog nooit iets heb ontworpen of gemaakt dat demontabel moet zijn én blijven, het moet namelijk ter plaatse opgebouwd worden (kan niet door de deur immers).

Er komt geen diagonaal; in plaats daarvan komen er 6 keilbouten. Twee bovenop, onzichtbaar simpelweg door de hoogte van het ding en de facade/plint bovenop. Ook twee keilbouten links en rechts die door de staander heen, met afstandsbussen (ivm de plint onder de muur) aan de muren links en rechts van de kast gefixeerd worden. Die worden vervolgens verborgen door een staander (met uitgefreesde ruimte) over die bouten heen te plaatsen.

Op die manier heb ik vaker meubels bevestigd.
Dit kastje 'hangt' zelfs helemaal in de muur op die manier, en kan geen kant op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dK3PnSzACltCXcDPaAqSZnihG7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rX7HUBHJRLfhcJxZdgFn37T6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit betreft overigens een 'partner' kastje: Zelfde hout, ontwerp en afwerking. Hij hangt achterin en bovenin een 'nis' in de woonkamer, en zal uiteindelijk een beamer huisvesten. Recht hier tegenover komt de boekenkast die ik nu bouw, en die zal een uitrolbaar beamerscherm bovenin krijgen. Op die manier heb je een rustieke woonkamer vol boeken, maar kun je als je daar zin hebt de thuisbioscoop aanslingeren en naderhand weer opruimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:27:
[...]

Daarom is deze kast best een uitdaging, omdat ik nog nooit iets heb ontworpen of gemaakt dat demontabel moet zijn én blijven, het moet namelijk ter plaatse opgebouwd worden (kan niet door de deur immers).
Hoe maak je hem verder demontabel dan? 3 losse elementen en die ieder met 2 keilbouten vast? Of alles met deuvels maar niet gelijmd? Of enkel demontabel in de zin van, hij moet op de plek komen waar je hem hebt beoogd en zit dan vast (met deuvels en lijm?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

einz schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:32:
[...]

Hoe maak je hem verder demontabel dan? 3 losse elementen en die ieder met 2 keilbouten vast? Of alles met deuvels maar niet gelijmd? Of enkel demontabel in de zin van, hij moet op de plek komen waar je hem hebt beoogd en zit dan vast (met deuvels en lijm?).
Eerst komen de zij (lange) staanders tegen de muren links en rechts, en dan van onder af opbouwen.

Onderop zitten 2 plinten - eentje verborgen onder-achterin, puur om de eerste plank te dragen en de voorste plint. Beiden zitten vast aan de lange staanders. De eerste plank ligt daar bovenop, en schroeft vast op de plinten en de daartoe bevestigde steunblokken aan de voet van de lange staanders. Die schroeven zitten precies op plaatsen waar staanders komen, dus die zie je dan niet meer.

Op de eerste plank volgen staanders van 40cm hoog. Niet alleen in het midden dus, maar ook tegen de zijkanten. Die fixeer ik schuin langs de voor- en achterkant. De korte staandertjes krijgen alleen deuvels - geen lijm. Ze zullen door simpelweg de druk / het gewicht op zijn plaats blijven, de deuvels zorgen er alleen voor dat ze geen kant op kunnen. De plank die daar weer op komt, schroeft alleen nog vast in de uiterste staanders (links en rechts tegen de lange staander). Die schroeven worden weer verborgen door de staander dáárbovenop...

en zo verder doorbouwen naar boven. De enige schroeven die daarna nog zichtbaar zijn, zijn die waarmee de korte staanders links en rechts tegen de lange staanders zitten, maar die verbergen we zodra het front erop komt.

Uiteindelijk kan ik de kast, mocht dat ooit nodig zijn, dus langs bovenop weer langzaam demonteren. Alle onderdelen zullen op de kopse kanten gemarkeerd worden, wellicht brand ik er een cijfercode in ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:03
Mooi werk, @Tranze! Wat komt er onder de vensterbank aan die rode cirkel? Ik dacht eerst een aansluiting voor de WC. ;)

Die nis waar je accuboormachine instaat komt de whisky-display en/of het espressoaparaat. Mooi met LEDjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Tranze schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:38:
Deze week druk geweest met ons kantoor op zolder.

Eerst een knieschot gemaakt waar later nog een eiken vensterbank boven komt. [Afbeelding]
Afgewerkt met osb en gips. Ventiel is voor inblaas van de WTW. Aan de andere kant van de kamer zit ook nog een inblaas ventiel en richting de nok nog een ventiel voor afzuiging.
[Afbeelding]

Vervolgens met wat oud hout een constructie gemaakt voor de overgang van het plafond van de dakkapel naar het schuine dak. Later nog een 2e lat over de hele breedte er bij gemaakt. Not pretty but it works.
[Afbeelding]
Glaswol tussen de latjes gedaan en het dampscherm van de dakkapel vastgetaped op de pir platen die we tussen de balken hebben aangebracht.
[Afbeelding]
Nog een beginnetje gemaakt van een wand voor een bergkast.
[Afbeelding]
In de brede nis in de wand komen souvenirs te staan. In de verticale nis links komen planken voor boeken.
[Afbeelding]
mooi gedaan zo! voor mijn beeldvorming - wat de lengte/breedte van dit gedeelte ?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 18:39
timovd schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:14:
[...]

Dat is wel veel op fase 3. 2x 16A voor de kookplaat en daar nog de magnetron bij. Beter is om de kookplaat over de fases te verdelen met een 3-f alamat. Je hebt 25A per fase hoofdaansluiting, neem ik aan?
Ik weet het :/ Eigenlijk houdt het op geen enkele fase écht over met 3x25A. Maar no way dat ik 100/maand meer ga betalen voor 3x40+ als ik het kan vermijden. Bovendien is het voor mijn gebruik niet nodig, want het is in 5 jaar tijd nog nooit fout gegaan. Het zijn 3x D25 automaten als hoofdzekering, dat geeft ook al wat ruimte om tijdelijk te kunnen overschrijden. Heb ze iig nog nooit hoeven resetten.

Eerst zaten de 2 B16 groepen links trouwens op fase 1, maar door over een langere tijd naar het verbruik per fase te kijken in domoticz (vooral ook icm je eigen levensstijl dus) bleek dit toch net een betere onderlinge verdeling en heb ik ze naar F3 verplaatst. De boiler op fase 3 zit op een z-wave schakelaar en wordt door domoticz uitgeschakeld als er meer dan 16A getrokken wordt op fase 3, maar zelfs dat is eigenlijk onnodig.

Mbt de kookplaat, die moet idd eigenlijk liever op een 3-fase alamat, maar die past gewoon niet. 2x 12 din-modules in de hoofdkast plus 6 in de kast ernaast is echt het maximale dat fysiek in deze meterkast past. Bovendien trekt ie nooit veel meer dan 4-5kW, het is namelijk een 4-pits-op-een-horizontale-rij kookplaat, waarbij je eigenlijk toch nooit alle pitten tegelijk kan gebruiken. Ik kan 'm geloof ik ook nog begrenzen in een of ander servicemenu, maar gaat dus altijd goed.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
colvano schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:25:
[Afbeelding]

Zojuist dit pareltje tegen gekomen. Alle afvoeren in de woning ga ik vervangen en zullen hier samenkomen. Het verticale deel lijkt lood oid te zijn en is 110mm diameter. Het gaat verder in 45graden ovale buis. Aangezien het een standleiding van appartementen is zal volledig saneren niet gaan. Wellicht op ongeveer 10cm van de bocht doorslijpen, manchet en dan pvc t stuk plaatsen. Hier moet ik maar eens goed over na gaan denken wat praktisch en duurzaam is. :S
Ik ben er nog niet helemaal achter hoe ik dit op ga lossen. Voornamelijk omdat ik twijfel over het materiaal. Het is een metaal maar geen gietijzer of lood. Het is niet magnetisch en best eenvoudig vervormbaar. Zou het zink kunnen zijn? Dat lijkt mij niet echt een materiaal dat gebruikt wordt voor een toilet afvoer oid. Iemand een suggestie? Betreft een woning uit de jaren 30.

Mijn idee is om een PVC t stuk van 110 met aftakking 75mm er in te plaatsen. Het onderste gedeelte van het t stuk zo inzagen dat er een open doorstroom is in de 45 graden bocht. De huidige metalen aftakkingen op 30cm afzagen en dichtbuigen/maken. De aansluiting van de huidige afvoer en het t stuk voorzien van een rubber manchet met buisklemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

colvano schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:03:
[...]

Ik ben er nog niet helemaal achter hoe ik dit op ga lossen. Voornamelijk omdat ik twijfel over het materiaal. Het is een metaal maar geen gietijzer of lood. Het is niet magnetisch en best eenvoudig vervormbaar. Zou het zink kunnen zijn? Dat lijkt mij niet echt een materiaal dat gebruikt wordt voor een toilet afvoer oid. Iemand een suggestie? Betreft een woning uit de jaren 30.

Mijn idee is om een PVC t stuk van 110 met aftakking 75mm er in te plaatsen. Het onderste gedeelte van het t stuk zo inzagen dat er een open doorstroom is in de 45 graden bocht. De huidige metalen aftakkingen op 30cm afzagen en dichtbuigen/maken. De aansluiting van de huidige afvoer en het t stuk voorzien van een rubber manchet met buisklemmen.
Dat is wel degelijk lood.
Waar die door de muur gaat zal die waarschijnlijk overgaan op gres/pvc/(hopelijk niet asbest)
Ik zou al het lood vervangen aangezien het allemaal behoorlijk oud is en kans op lekkage kan geven.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
edsandje schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:05:
[...]

Dat is wel degelijk lood.
Waar die door de muur gaat zal die waarschijnlijk overgaan op gres/pvc/(hopelijk niet asbest)
Ik zou al het lood vervangen aangezien het allemaal behoorlijk oud is en kans op lekkage kan geven.
Lood, ja? Dat leek me gezien de hardheid onwaarschijnlijk maar het zou best kunnen. Vervangen is eigenlijk niet mogelijk. Dit is in een muur weggewerkt en een gedeelde afvoer, het betreft een appartement. Het werkt verder prima en er is geen lekkage oid. Mijn plan is alles in de woning tot dit punt volledig te vernieuwen met PVC. Als VVE zal in de toekomst gekeken moeten worden naar vernieuwen/renoveren van de standleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-06 19:43
Zou ook lood zeggen bij de eerste aanblik.
Eventueel een 110 mm krimpmof eroverheen. Kun je vandaaruit verder breien

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

colvano schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:09:
[...]

Lood, ja? Dat leek me gezien de hardheid onwaarschijnlijk maar het zou best kunnen. Vervangen is eigenlijk niet mogelijk. Dit is in een muur weggewerkt en een gedeelde afvoer, het betreft een appartement. Het werkt verder prima en er is geen lekkage oid. Mijn plan is alles in de woning tot dit punt volledig te vernieuwen met PVC. Als VVE zal in de toekomst gekeken moeten worden naar vernieuwen/renoveren van de standleiding.
Ik denk dat het schuine stuk naar de standleiding gaat.
De standleiding van appartementen is meestal gietijzer (als dat nog nooit vervangen is);
Ik zou waar de schuine knik begint afzagen en daar een buis inmaken, je kan dan kijken hoever het is naar de standleidingen en hoever je dan een buis er in kan steken.
Als je geluk hebt past er 110 in en anders 90 met een rubber en anders tixophalt of iets dergelijks.

Je kan trouwens zien dat het lood is want die aansluitingen zijn erop gesoldeerd.
Krimpmof of rubber verbinding met slangklem zou ik niet doen, je krijgt dan een tegennaad en gaat na verloop van tijd toch vaak lekken. Reken maar dat dat lood al flink uitgesleten is. (en een flinke laag kalk / urinesteen aan de onderkant)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
edsandje schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:24:
[...]

Ik denk dat het schuine stuk naar de standleiding gaat.
De standleiding van appartementen is meestal gietijzer (als dat nog nooit vervangen is);
Ik zou waar de schuine knik begint afzagen en daar een buis inmaken, je kan dan kijken hoever het is naar de standleidingen en hoever je dan een buis er in kan steken.
Als je geluk hebt past er 110 in en anders 90 met een rubber en anders tixophalt of iets dergelijks.

Je kan trouwens zien dat het lood is want die aansluitingen zijn erop gesoldeerd.
Krimpmof of rubber verbinding met slangklem zou ik niet doen, je krijgt dan een tegennaad en gaat na verloop van tijd toch vaak lekken. Reken maar dat dat lood al flink uitgesleten is. (en een flinke laag kalk / urinesteen aan de onderkant)
Bedankt voor de tips, zeer bruikbaar. Ik
Moet wel even goed naar de schuine buis kijken omdat deze dus ovaal is. Het lastige is, eenmaal gezaagd is er geen weg meer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
tonny147 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:15:
Zou ook lood zeggen bij de eerste aanblik.
Eventueel een 110 mm krimpmof eroverheen. Kun je vandaaruit verder breien
Thanks voor de tip ook. Het lastige is dat ik niet zoveel de hoogte in kan. Voor het toilet kan dat wel maar om de leidingen uit de keuken hierop aan te laten sluiten is voldoende afschot nodig. Daarnaast zit ik ook wel een beetje met de drie afvoeren die in de hoofdleiding samenkomen. Deze aftakkingen zijn toch zwakkere plekken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 11:39
Flix20 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:13:
[...]

Volg je verbouwing reportages altijd met veel belangstelling en verwondering!
Is me nogal een klus waar je aan begonnen bent. Ik krijg de impressie dat je veelal zelf, dan welniet met wat hulp(vrienden/familie?), doet?

Mag ik vragen hoe je tot je plan van verbouwing bent gekomen?
wellicht doe je het zelf al beroepsmatig en is het gesneden koek? Zelf verworven informatie en gewoon begonnen? Een externe adviseur ingehuurd en zelf gaan uitvoeren?
Mooi! 😀
Ik doe het samen met mijn vriendin, en m'n veel te lieve schoonouders die ook ieder weekend helpen.

We zijn een beetje verslaafd geraakt aan verbouwen. Vorige huis hebben we twee jaar geleden helemaal gedaan en toen kwam dit op ons pad. Verder geen ervaring vanuit professionele hoek oid. We zitten normaalgesproken aan een bureau op kantoor.
Inspiratie halen we van Tweakers, Pinterest en allerlei flip programma's 😂.
Tijdens de bezichtiging van het huis kregen we al allerlei ideeën. We hebben gekeken wat wij met de ruimte willen doen en van daaruit een plattegrond gemaakt in Floorplanner. Vervolgens een lijst van uit te voeren klussen gemaakt en externe partijen geregeld voor de dingen die we niet zelf doen (cv ketel installatie, keuken, stucwerk, groepenkast aansluiten, dakkapel plaatsen en alle kozijnen vervangen).
Als we niet weten hoe iets moet dan is het een kwestie van Googelen tot je het weet of dingen gewoon uitproberen.

Vandaag nog een latei boven de deuropening hoger geplaatst, anders past de nieuwe houten kozijn/deur combinatie niet. Ik had even geen zin om een stempel te huren, dus het dak tijdelijk opgevangen met een dikke houten balk die we nog hadden liggen. Met wat planken er onder de krachten verdeeld over twee vloerbalken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUeGQDOd_vWyNX118aRJ1WaAwsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWSCE5WNmRIO8VTcIh74yVS9.jpg?f=fotoalbum_large
De gipsplaat stempels voldeden prima om de latei met cement als eerste te plaatsen en vervolgens de stenen er onder weer teruggeplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ck9YnVShPWxpZ6YlnijW3yN1zQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXnNPJvXtGM19wI2rHVUa5F2.jpg?f=fotoalbum_large

@Jolke onder de vensterbank achter dat rode dekseltje zit een aanvoer kanaal van de wtw ventilatie.
Geen whiskey verzameling helaas 😝, moet het doen met reis souvenirs.

@Crazy- Het kantoor is ongeveer 5m bij 4m.

[ Voor 3% gewijzigd door Tranze op 05-07-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 08:13

epic_gram

undercover moderator

Ik heb een oud houten schuurtje staan. Deze is al in matige conditie. Wat kan ik het beste gebruiken om hem te beschermen tegen nog verder rotten? Beits? Teer? Verf?

Het moet ook vooral goedkoop zijn, tips en ervaringen zijn welkom

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

epic_gram schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:21:
Ik heb een oud houten schuurtje staan. Deze is al in matige conditie. Wat kan ik het beste gebruiken om hem te beschermen tegen nog verder rotten? Beits? Teer? Verf?

Het moet ook vooral goedkoop zijn, tips en ervaringen zijn welkom
Een flink aantal vierkante meters dekzeil is je beste optie denk ik :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

RonJ schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:48:
[...]

Ik weet het :/ Eigenlijk houdt het op geen enkele fase écht over met 3x25A. Maar no way dat ik 100/maand meer ga betalen voor 3x40+ als ik het kan vermijden. Bovendien is het voor mijn gebruik niet nodig, want het is in 5 jaar tijd nog nooit fout gegaan. Het zijn 3x D25 automaten als hoofdzekering, dat geeft ook al wat ruimte om tijdelijk te kunnen overschrijden. Heb ze iig nog nooit hoeven resetten.

Eerst zaten de 2 B16 groepen links trouwens op fase 1, maar door over een langere tijd naar het verbruik per fase te kijken in domoticz (vooral ook icm je eigen levensstijl dus) bleek dit toch net een betere onderlinge verdeling en heb ik ze naar F3 verplaatst. De boiler op fase 3 zit op een z-wave schakelaar en wordt door domoticz uitgeschakeld als er meer dan 16A getrokken wordt op fase 3, maar zelfs dat is eigenlijk onnodig.

Mbt de kookplaat, die moet idd eigenlijk liever op een 3-fase alamat, maar die past gewoon niet. 2x 12 din-modules in de hoofdkast plus 6 in de kast ernaast is echt het maximale dat fysiek in deze meterkast past. Bovendien trekt ie nooit veel meer dan 4-5kW, het is namelijk een 4-pits-op-een-horizontale-rij kookplaat, waarbij je eigenlijk toch nooit alle pitten tegelijk kan gebruiken. Ik kan 'm geloof ik ook nog begrenzen in een of ander servicemenu, maar gaat dus altijd goed.
Ik heb niet het hele verhaal gevolgd; maar zelf hier autolader, 3F-11kW inductie, warmtepomp, e-boiler, quooker, 2,5kW oven & airfryer : gaat dikke prima op 3x25A

De hoogste PIEK die ik ooit gezien heb is 4,5kW per fase 😄

Vergis je niet dat je inductie plaat alleen vol vermogen pakt met alles aan & op boost stand. (Normaliter : nooit!?)

Vaak genoeg dat hier kookplaat, oven, airfryer & auto tegelijk aan staan. Zonder problemen. Quooker soms nog eens piekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:00:
[...]

Ik heb niet het hele verhaal gevolgd; maar zelf hier autolader, 3F-11kW inductie, warmtepomp, e-boiler, quooker, 2,5kW oven & airfryer : gaat dikke prima op 3x25A

De hoogste PIEK die ik ooit gezien heb is 4,5kW per fase 😄

Vergis je niet dat je inductie plaat alleen vol vermogen pakt met alles aan & op boost stand. (Normaliter : nooit!?)

Vaak genoeg dat hier kookplaat, oven, airfryer & auto tegelijk aan staan. Zonder problemen. Quooker soms nog eens piekje.
@Tranze Thanks voor de maten. Maakt het wat visueler voor de vrouw ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:06:
We willen een muur gaan behangen, maar ik vraag mij af hoe dit af te werken bij het kozijn?
Naad opvullen? Gewoon behangen tot aan kozijn? Sierlijst? ….?
Er hoort een architraaf over de rand van het kozijn en de rand van het gips. Behangen doe je dan tot aan de architraaf,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06 16:20
amauer schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 23:00:
Ik ben bezig met het isoleren van de garage met 60 mm PIR verlijmd met 12mm gegronde multiplex. Aan een kant van de garage heb ik door de aannemer een wasbak met kraan laten plaatsen. Afgelopen winter toen de garage nog niet was geïsoleerd waren de leidingen en afvoer bevroren. Wat is de beste manier om de leidingen goed mee te isoleren?

Vanaf de grond met een knelkoppeling zo laag mogelijk boven de vloer de leiding door de PIR platen heen laten gaan en dan opbouw leidingen op het multiplex. Of kan ik deze leidingen gewoon achter de PIR platen laten (met buisisolatie) en dan een kraanverlengstuk gebruiken? De muur waar de wasbak aan hangt is de buitenmuur van de woning. Vanaf de oranje bakstenen is het een halfsteensmuur.

[Afbeelding]
Waarom geen trace eromheen wikkelen oid. Een warmtelint in tijden van vorst doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Laatst online: 08-06 23:47

fmb

mierenfokker schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:29:
Even een vraag aan jullie voor advies. Er worden binnenkort screens geplaatst. Nu hebben we een kleine uitdaging wat betreft ventilatie, zie onderstaand plaatje. Bij het groene zit een ventilatiegat voor naar binnen voor onze ventilatie C oplossing die in ons huis zit. Nu wil ik de bakken van de screens zo hoog mogelijk plaatsen, met 0,5 centimeter tussen de muur en de bak bij het groene. En om extra lucht te kunnen krijgen bij het rode een doorgang maken in het kozijn. 2 vragen:

1) is dit uberhaupt verstandig
2) hoe kan ik dit het beste doen. Ik kan met een houtboortje 8 een aantal gaten maken. Of met een frees het uitfreezen (welke frees moet ik daar dan voor hebben bijv?). Of hebben jullie nog een idee?
Het lijkt me voor de levensduur van je kozijn geen goed idee om er heel veel gaten in te boren of een sleuf in te maken. Op afstand monteren dus of toch met een wat grotere kier aan de bovenkant. Ik vraag met trouwens af of je die laatste echt ziet.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkomega
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:32
Wij hebben 2 jaar geleden ons huis gekocht waar een overkapping al bij aanwezig was. De vorige bewoners hebben de overkapping redelijk goedkoop in elkaar gezet zonder al te veel afwerking. Nou wil ik aan de onderzijde nog wat platen aanbrengen met wat spotjes om het wat verder af te werken. Echter is in de jaren het nodige vocht onder de overkapping blijven staan en dit is het resultaat: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ag8l0iefOxdNbcFZLPjEHWa0RcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0v9SZLRi1z6itG4mt2SF7Qv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZExlh3wCvoOXsQTOuTpLmYkDMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RiB5RYXC4cmTxBWaz8B6gHFr.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik nog iets doen om het proces te vertragen / te stoppen? Ik had eerder in dit topic al gelezen dat mensen isolatie gebruiken, maar is dit ook nuttig aan de onderkant van de overkapping (dus tussen de twee platen)?

Is het ook noodzakelijk dat ik deze onderkant schuur en opnieuw in de (grond)verf zet ondanks dat er nog een plaat onder tegen aan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:14
sypie schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:16:
[...]

Er hoort een architraaf over de rand van het kozijn en de rand van het gips. Behangen doe je dan tot aan de architraaf,
architraaf, dat woord zocht ik inderdaad :) en dat gaat hem worden, staat nog netjes ook!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Tranze schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:52:
[...]

Mooi! 😀
Ik doe het samen met mijn vriendin, en m'n veel te lieve schoonouders die ook ieder weekend helpen.

We zijn een beetje verslaafd geraakt aan verbouwen. Vorige huis hebben we twee jaar geleden helemaal gedaan en toen kwam dit op ons pad. Verder geen ervaring vanuit professionele hoek oid. We zitten normaalgesproken aan een bureau op kantoor.
Inspiratie halen we van Tweakers, Pinterest en allerlei flip programma's 😂.
Tijdens de bezichtiging van het huis kregen we al allerlei ideeën. We hebben gekeken wat wij met de ruimte willen doen en van daaruit een plattegrond gemaakt in Floorplanner. Vervolgens een lijst van uit te voeren klussen gemaakt en externe partijen geregeld voor de dingen die we niet zelf doen (cv ketel installatie, keuken, stucwerk, groepenkast aansluiten, dakkapel plaatsen en alle kozijnen vervangen).
Als we niet weten hoe iets moet dan is het een kwestie van Googelen tot je het weet of dingen gewoon uitproberen.

@Crazy- Het kantoor is ongeveer 5m bij 4m.
De reden dat ik het vraag is omdat ik zelf onlangs ook een verbouwing gedaan heb, al zei het lang niet zo grondig als die van jou en het was m'n eerste keer.
Waar ik veel tegenaan liep, was dat ik tegen toch best veel dingen aanliep waar je gewoon niet bij stilstaat vooraf. Daarnaast heb je natuurlijk allerlei richtlijnen en regelgeving/bouwnormen waar je officieel aan moet conformeren waar je ook niet zo van op de hoogte ben.
Ondanks de uren en uren aan google en youtube filmpjes waar ik genoeg tijd voor had want er zat 7 maanden tussen koopcontract en oplevering.

Desalnietemin tevreden met mijn eindresultaat, op wat kleine puntjes na, was het toch wel wat tegengevallen.
Zat ook wel een stukje 'je weet niet wat je niet weet' in.

Heb zelf ook het stukje loodgieter-, stuc- en tegelwerk uitbesteed.
Daarvan zeiden zowel de stukadoor als de tegelzetter dat ze normaliter een klus niet aannemen als ze weten dat mensen zelf bezig geweest zijn. Omdat het zelden recht is en daardoor dus voor hun heel veel extra werk om het goed te krijgen. Nu was het meer een vrienden dienst, en ze weten hoe perfectionistisch ik van aard ben dus daar hadden ze ook wel wat vertrouwen in.

[ Voor 10% gewijzigd door Flix20 op 06-07-2021 09:20 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:02
Gkomega schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:08:
Wij hebben 2 jaar geleden ons huis gekocht waar een overkapping al bij aanwezig was. De vorige bewoners hebben de overkapping redelijk goedkoop in elkaar gezet zonder al te veel afwerking. Nou wil ik aan de onderzijde nog wat platen aanbrengen met wat spotjes om het wat verder af te werken. Echter is in de jaren het nodige vocht onder de overkapping blijven staan en dit is het resultaat: [Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan ik nog iets doen om het proces te vertragen / te stoppen? Ik had eerder in dit topic al gelezen dat mensen isolatie gebruiken, maar is dit ook nuttig aan de onderkant van de overkapping (dus tussen de twee platen)?

Is het ook noodzakelijk dat ik deze onderkant schuur en opnieuw in de (grond)verf zet ondanks dat er nog een plaat onder tegen aan komt?
Dit is onvermijdelijk als er underlayment onbehandeld wordt gebruikt als dakbeschot. Het is condensatievocht. Wat je voor nu kunt doen is het goed ontvetten, schuren en beitsen/verven. Met isolatie verplaats je het condensatiepunt, dus als je er voor zorgt dat je daar een oppervlakte hebt wat wel behandeld is, zal je schimmelprobleem veel minder worden.

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SEzN_9KIvofuxH2y9pEuSaCp-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvOpNEaJGToGyofOpilOZv69.jpg?f=fotoalbum_large

Heb gisteren apparaat haken opgehangen in de meterkast. Echt heerlijk opgeruimd, al ziet dat er misschien niet zo uit.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• breagor
  • Laatst online: 09-06 08:14
in het kader van een klein klusje is ook een klusje :-)
Gisteren een rekje gemaakt voor de sloffen die altijd bij de achterdeur liepen te slingeren......om tot inspiratie voor een ontwerp te komen duurde denk ik wel net zo lang als het maken ervan, maar tevreden ermee en belangrijker, de vrouw ook :-)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RCtxk69Y/20210701-120659.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
RonJ schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:08:
[...]

En op kleur per fase... maar t is hier ook niet helemaal recht en OCD-proof ;)

[Afbeelding]
Ik heb ook een ABB meterkast. zijn er afdekraampjes oid te krijgen die over de automaten heen kunnen?

ik heb mijn sporttas opgehangen in de meterkast. en die kwam laatst per ongeluk langs een aardlek blijkbaar. daardoor geen airco (duurde even voordat ik daar achter was :P).

gewoon een raampje oid is genoeg, zodat je die eerst moet optillen ofzo om een automaat aan/uit te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Gewoon je meterkast niet zo vol stouwen met zooi die er niet thuishoort. Als er iets mis is met je elektrische installatie, is het wel zo fijn dat je de boel snel kunt uitschakelen... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duvel_33
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-06 08:00
Ik zou graag van jullie kennis gebruik maken voor het volgende:

Ik wil mijn zolder (schuine kap) van binnenuit laten isoleren. Dak is in het geheel niet geïsoleerd. Nou heb ik geleerd dat je altijd eerst een folie moet aanbrengen, deze goed moet af-tapen om daar vervolgens de isolatie tegen aan te brengen.

Echter nou had ik iemand over de vloer die aangaf dat hij geen folie aanbracht maar dat hij 3 cm ruimte ging laten tussen dakbeschot en isolatiemateriaal. Dat zou beter zijn? Klopt dit wel, of is werken met een dampremmende folie altijd noodzakelijk?

Bastard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
dreamscape schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:22:
Gewoon je meterkast niet zo vol stouwen met zooi die er niet thuishoort. Als er iets mis is met je elektrische installatie, is het wel zo fijn dat je de boel snel kunt uitschakelen... ;)
jij bent geen clone/alias van mn vader hè? ;)

ik denk dat een cover ook niet maakt dat je niet snel kunt in- / uitschakelen... t voorkomt meer onbedoeld schakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vipertje
  • Laatst online: 09-06 05:10
Duvel_33 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:23:

Ik wil mijn zolder (schuine kap) van binnenuit laten isoleren. Dak is in het geheel niet geïsoleerd. Nou heb ik geleerd dat je altijd eerst een folie moet aanbrengen, deze goed moet af-tapen om daar vervolgens de isolatie tegen aan te brengen.

Echter nou had ik iemand over de vloer die aangaf dat hij geen folie aanbracht maar dat hij 3 cm ruimte ging laten tussen dakbeschot en isolatiemateriaal. Dat zou beter zijn? Klopt dit wel, of is werken met een dampremmende folie altijd noodzakelijk?
Beetje afhankelijk van het gebruikte isolatiemateriaal. Als je van die rockwool spijkerflensdekens gebruikt mag je geen folie aanbrengen omdat deze aan de voorkant een dampscherm hebben. Ik adviseer deze altijd omdat het super makkelijk te verwerken is. Je krijgt dan Pannnen->Panlatten->Dakbeschot->Regelwerk om te nieten met daartussen de spijkerflensdekens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-06 21:45
Duvel_33 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:23:

Jij noemt het nu vanaf de verkeerde kant op. Dampremmend zit aan je warme zijde, dus onder je afwerkingslaag en deze moet afgetaped en dicht zijn. Jij hebt het over dampopen scherm aan de koude kant, die is niet perse nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Flix20 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:17:
[...]
Heb zelf ook het stukje loodgieter-, stuc- en tegelwerk uitbesteed.
Daarvan zeiden zowel de stukadoor als de tegelzetter dat ze normaliter een klus niet aannemen als ze weten dat mensen zelf bezig geweest zijn. Omdat het zelden recht is en daardoor dus voor hun heel veel extra werk om het goed te krijgen. Nu was het meer een vrienden dienst, en ze weten hoe perfectionistisch ik van aard ben dus daar hadden ze ook wel wat vertrouwen in.
Je moet een beetje geluk hebben met het vinden van partijen inderdaad. Vorige keer hadden wij al een loodgieter gevonden die met alle plezier een cv ketel installeerde aan de door mijzelf aangelegde water, cv en gasleidingen. Maar er waren ook bedrijven die inderdaad zeiden dat ze daar niet aan deden.
Nou moet ik wel zeggen dat het met flexibele leidingen en een goede perstang het kinderlijk eenvoudig is om de boel aan te sluiten.
Tegelen ga ik ook nog zelf doen. Vorige keer met tegelkruisjes al een mooi resultaat behaald, maar dit keer ga ik het met zo'n tegel leveling systeem proberen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duvel_33
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-06 08:00
hammy87 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:16:
[...]

Jij noemt het nu vanaf de verkeerde kant op. Dampremmend zit aan je warme zijde, dus onder je afwerkingslaag en deze moet afgetaped en dicht zijn. Jij hebt het over dampopen scherm aan de koude kant, die is niet perse nodig
Daar ben ik inmiddels ook achter. Dankje!

Bastard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Fried schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:37:
[...]

jij bent geen clone/alias van mn vader hè? ;)

ik denk dat een cover ook niet maakt dat je niet snel kunt in- / uitschakelen... t voorkomt meer onbedoeld schakelen.
Toen ik rook uit mijn stoppenkast zag komen, vond ik het anders wel heel fijn dat ik heel snel alles kon uitschakelen en niet hoefde te kloten met een cover. Voor de archieven: brand bij de buren waarbij de rook via de kruipruimtes naar mijn huis ging en via een gaatje in de vloer bij de stoppenkast eruit kwam.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

breagor schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:53:
in het kader van een klein klusje is ook een klusje :-)
Gisteren een rekje gemaakt voor de sloffen die altijd bij de achterdeur liepen te slingeren......om tot inspiratie voor een ontwerp te komen duurde denk ik wel net zo lang als het maken ervan, maar tevreden ermee en belangrijker, de vrouw ook :-)

[Afbeelding]
Protip, maak hem zo dat hij aan de muur kan hangen en zo hoog dat je er met de stofzuiger gemakkelijk onder kan stofzuigen. Onder schoenen rekjes wordt t al snel smoezelig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Laatst online: 09-06 08:14
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:55:
[...]

Protip, maak hem zo dat hij aan de muur kan hangen en zo hoog dat je er met de stofzuiger gemakkelijk onder kan stofzuigen. Onder schoenen rekjes wordt t al snel smoezelig
Is wel een goeie ja, ben ik inmiddels ook achter :D wellichf dat ik de staanders iets hoger ga maken zodat hij genoeg ruimte om er met een stofzuiger onder door te kunnen overhoudt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
HTT-Thalan schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:27:
[...]
De werkplaats is mijn rustplek, mijn 'safe zone'. Ik kreeg pas de vraag waarom ik, als doorgewinterde IT'er, mijn meubels niet digitaal ontwerp/teken. Dat doe ik júist niet, omdat ik wég wil komen van de hectiek die mijn werk met zich mee brengt. Ik wil juist tussen de planken zitten en langzaam iets opbouwen. Ik maak een schets met ruwe maten, en de rest volgt tijdens het proces.

Mooi verwoord, en ik snap het helemaal. Mijn droom is een huis met een garage of ruime schuur, zodat ik dat soort dingen kan doen. Ik werk ook de hele dag met mijn hoofd en mag in mijn vrije tijd graag met de handen bezig zijn. Geen geschikte ruimte beperkt mijn mogelijkheden.

Prima oplossing met de keilbouten, dat houdt het visueel open terwijl het toch niet zijdelings zal inzakken onder het gewicht van de boeken. Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Antonius schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:47:
Geen geschikte ruimte beperkt mijn mogelijkheden.
Ik heb via het woodworking forum een hoop leuke dingen gezien, onder andere hoe mensen hun werkplaats inrichten. Je zult verbaasd staan hoeveel mensen met kleine ruimtes hebben gedaan. Soms zo klein als een stom fietsenschuurtje, maar ze weten elke centimeter te benutten en daar prachtige dingen te maken.

Mocht je dus toch ergens een paar vierkante meter hebben om hieraan te wijden, laat je zeker niet uit het veld slaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
We hebben een klein houten schuurtje in de tuin, maar die staat al vol met fietsen van het hele gezin en een motor. Daar heb ik geen andere plek voor, De enige ruimte is een slaapkamer (mijn werkkamer, er slaapt normaal gesproken niemand). Daar kan ik wel wat rommelen, maar grover hout werk maakt teveel stof binnenshuis en aan een motor of fiets sleutelen is geen optie want twee trappen op. Een mens moet wat te wensen overhouden in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Een hele mooie feature van de festool vind ik de SawStop.. hebben andere merken dit ook? Ik kan dit niet zo goed vinden. Festool zit een beetje boven budget..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
mierenfokker schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:22:
Een hele mooie feature van de festool vind ik de SawStop.. hebben andere merken dit ook? Ik kan dit niet zo goed vinden. Festool zit een beetje boven budget..
Als je de Wikipedia leest zie je dat in 2017 SawStop gekocht is door TTS, waar Festool ook onder valt. De enige apparaten die je hiermee gaat vinden zijn dus de originele SawStop en Festool.

Maar het is toch ook niet nodig, gewoon je vingers niet eraf proberen te zagen :9

Overigens verkeerde topic voor deze vraag, deurtje verder zit het gereedschapstopic

[ Voor 7% gewijzigd door Twijfels op 06-07-2021 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Twijfels schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 20:05:
[...]

Als je de Wikipedia leest zie je dat in 2017 SawStop gekocht is door TTS, waar Festool ook onder valt. De enige apparaten die je hiermee gaat vinden zijn dus de originele SawStop en Festool.

Maar het is toch ook niet nodig, gewoon je vingers niet eraf proberen te zagen :9

Overigens verkeerde topic voor deze vraag, deurtje verder zit het gereedschapstopic
Ah ok dankje, en excuses idd verkeerde topic |:(

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Om de kabelbende wat onder controle te houden :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uh_ieTs1Z4Nc_u4l1XY_yFj3M0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYCZr8xSJI1tTQEoON2wStP7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmSKF165pdHmxa5y271Reuzg85c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DkFGRBd8M0ySn8H2lTqtddX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxJuaoJuKtBp43yRpAUFDCKsjYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSuoLaaR9mTQ9q2Va22Il3GW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnT0mvH8T_aDJeHnVsHm7Smblf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n5TVlbMHkeGMqU9Pea6w4GYm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e49TFkhh7Hn8Zfto7p49TEfh01w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPqcwbkB9BGK2jCa3EiuD7Q1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcQULO8rleshAVTyVO0oQ2K28jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEHsRIGTf4aR8coP5NbD0Bwy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onoufwq3ufSs4qIX6Lsmioi4Efs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3JZX4ZB2fdlATcQw3u5uzbs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y67GIN2jxZI9FuUU5cEIcM0N1Lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQkpEYgWSNWZ6BrK7mUEOcvZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LvN11p5DodO-SyAe9YTx4i177g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuUU7HY6UFZngyXjIFCE6Paf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAYVJapgFPkSeryrjnzaWcUgGI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmaPgDyAjtLJ8NHyiq3nFE3k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wk66jO8cSUaH6YT1WG4g9u-ZRro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2IWdBkWNlKx6eo6lXEyn4x5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuNFgF9hjfMEes1j0o5C-pcAOAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUG15IBXnhUXRAbhBd84PuTf.jpg?f=fotoalbum_large

resultaat :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ej-wsz11CgOHca86nbKHyN5Ogcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3zUEefLyWIff9A1On8vocxR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:04

dragonhaertt

@_'.'

Ik weet niet waarom, maar dit plaatje fucked met mijn hersenen.
Ik dacht dat je een houten kastje op de grond had staan, met een gi-gan-tisch stopcontact erboven.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:31

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

HTT-Thalan schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:11:
[...]

Ik heb via het woodworking forum een hoop leuke dingen gezien, onder andere hoe mensen hun werkplaats inrichten. Je zult verbaasd staan hoeveel mensen met kleine ruimtes hebben gedaan. Soms zo klein als een stom fietsenschuurtje, maar ze weten elke centimeter te benutten en daar prachtige dingen te maken.

Mocht je dus toch ergens een paar vierkante meter hebben om hieraan te wijden, laat je zeker niet uit het veld slaan :).
Ik had zo'n ruimte en maakte er ook gebruik van maar heb die in 2019 toch opgegeven om er mijn huidige kantoortje van te maken. Achteraf heel slim gezien covid enzo (ons huis is 46m2 en t kantoor 8,5/9m2 dus dat is wel echt extra ruimte.

Toch mis ik t wel. Mijn werkbank waar ik gewoon troep kon maken en dingen kon bouwen. Al is dit kantoor ook wel heel erg fijn.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
dragonhaertt schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:41:
Ik dacht dat je een houten kastje op de grond had staan, met een gi-gan-tisch stopcontact erboven.
Had precies hetzelfde. De w.i.p. plaatjes snapte ik, maar dat laatste plaatje is inderdaad eventjes goed kijken, lijkt net een normaal formaat tafeltje, maar dan registreert het stopcontact / stekker en gaan m'n hersenen: Huh?

:+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-06 17:28
Schilder experts gezocht.... wat gaat er niet goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ka57z7ZZGY7-gQRsxUT3jA146OQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSHImVXaIZxa4WunYc3wgB8e.jpg?f=fotoalbum_large

Multiplex garagedeur 2x in de grondverf, geschuurd, ontvet met sintmarc en daarna afgenomen met natte vaatdoek.
Vervolgens Sikken Rubbol AZ er opgesmeerd. met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yi2PgikUwTNZdWwflsw5Rjos9vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhT3hpnNbYZXcLHrBGHam1HI.jpg?f=fotoalbum_large

-O-

Het lijkt wel slecht ontvet, maar ik weet niet hoe ik dit beter kan doen. Sint Marc is toch het middel om mee te ontvetten voor schilderklussen

[ Voor 6% gewijzigd door barry86 op 07-07-2021 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 18:39
Fried schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:01:
[...]

Ik heb ook een ABB meterkast. zijn er afdekraampjes oid te krijgen die over de automaten heen kunnen?

ik heb mijn sporttas opgehangen in de meterkast. en die kwam laatst per ongeluk langs een aardlek blijkbaar. daardoor geen airco (duurde even voordat ik daar achter was :P).

gewoon een raampje oid is genoeg, zodat je die eerst moet optillen ofzo om een automaat aan/uit te zetten.
Voor zover ik weet zijn er geen losse kapjes oid voor. Dan moet je de kast zelf vervangen voor een outdoor of industrieel model, die hebben meestal ingebouwde kapjes of deurtjes.

Maar zoals anderen al zeiden en elke brandweerman kan bevestigen, je moet je meterkast gewoon niet gebruiken als opslaghok/kast.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:37
@barry86

Welke type kwast heb je gebruikt? zijn het oude of nieuwe? het lijkt ook wel redelijk dik opgezet kan dat kloppen?
Schilderwerk kan op heel veel manieren niet goed gaan helaas, ik zie niet de typische pinholes/belletjes wat e verwacht bij vette/silicone ondergrond maar het lijkt wel weg te trekken van je onderlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-06 01:01
barry86 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:23:

[Afbeelding]

Multiplex garagedeur 2x in de grondverf, geschuurd, ontvet met sintmarc en daarna afgenomen met natte vaatdoek.

[Afbeelding]

-O-

Het lijkt wel slecht ontvet, maar ik weet niet hoe ik dit beter kan doen. Sint Marc is toch het middel om mee te ontvetten voor schilderklussen
Welke grondverf heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Aurum schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:49:
@barry86

Welke type kwast heb je gebruikt? zijn het oude of nieuwe? het lijkt ook wel redelijk dik opgezet kan dat kloppen?
Schilderwerk kan op heel veel manieren niet goed gaan helaas, ik zie niet de typische pinholes/belletjes wat e verwacht bij vette/silicone ondergrond maar het lijkt wel weg te trekken van je onderlaag.
Nieuwe kwasten en bij de verfwinkel nog gevraagd om bijehorende kwasten, die niet goedkoop waren.
En tsja dik opgezet... zou kunnen. Heb geen zakkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
hpmkruit schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:50:
[...]

Welke grondverf heb je gebruikt?
Basis grondverf grijs van de Bouwmaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:05
barry86 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:39:
[...]

Basis grondverf grijs van de Bouwmaat
Is je verf watergedragen of op basis van terpentine? En is je grondverf hier geschikt voor?

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:36
Dat is het eerste wat ik denk als ik dit zie.
Grondverf en lak die niet bij elkaar horen.

Watergedragen en terpentinebasis matchen niet.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Ik heb het even opgezocht. De sikkens rubbol az is terpentine basis en de grondverf van de Bouwmaat: Oplosmiddelhoudend.

Dit zou wel moeten werken denk ik.
Zou de Sint Marc nog te sterk aanwezig zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Heeft het vol in de zon op een hete dag gedroogd?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:23

Eerst ontvet en toen pas geschuurd neem ik aan? En na het schuren niet stofvrij gemaakt met een natte doek maar netjes met een stoffer?

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 07-07-2021 19:59 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 22:59
Stomme vraag......heb je de verf zo uit de pot gebruikt?
Zo dik als het geschilderd lijkt lukt namelijk niet met verdunde verf.
Als je niet iets verdund dan duw je het moeilijker in de nerf, vooral als je heel dik schildert.
Dan lijkt het of je alles geraakt hebt maar in de nerf zit dan nog lucht.
Die lucht zorgt dat de verflaag zich opent, want dat wil er uit. En omdat de verf dik is gebeurt dat pas als het droger wordt.

En wat @GermanPivo zegt, je ontvet eerst en schuurt dan. Doe je dat niet, en in de volgorde zoals jij aangeeft dan schuur je eerst de troep in de nerven, en die krijg je dan nog slecht er uit met ontvetter.
En dan krijg je ook het effect dat je nu hebt doordat de verf wegtrekt van de vette nerven.

Maar misschien zijn deze tips iets om voortaan de meest gemaakte 14 schilder-blunders te voorkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 07-07-2021 20:34 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
GermanPivo schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:59:
[...]

Eerst ontvet en toen pas geschuurd neem ik aan? En na het schuren niet stofvrij gemaakt met een natte doek maar netjes met een stoffer?
Eerst ontvetten dan pas schuren.
Maar daarna het stof verwijderd met een natte doek. Maar jij zegt dat een stoffer goed genoeg of zelfs beter is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
barry86 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:25:
[...]

Eerst ontvetten dan pas schuren.
Maar daarna het stof verwijderd met een natte doek. Maar jij zegt dat een stoffer goed genoeg of zelfs beter is?
Als je het hout na het schuren weer nat maakt, dan sluiten de poriën zich weer. Dat resulteert weer in minder goede hechting van de verf. Even goed borstelen met een goede fijne schilderstoffer is voldoende.

Je hebt trouwens ook nog kleefdoekjes voor na het stoffen om de laatste restjes weg te krijgen, maar doe ik eigenlijk nooit en altijd strak resultaat.

[ Voor 13% gewijzigd door GermanPivo op 07-07-2021 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 16:57
Zojuist met Sigma DGL verf aan de slag gegaan en moet zeggen dat het heerlijk werkt t.o.v. de histor/flexa troep die ik gewend ben. Dat gezegd te hebben, ik moet beginnen aan het plafond in de woonkamer en gezien de grootte/afmetingen van het plafond weet ik niet helemaal goed hoe ik moet werken.

Op de muren heb goed nat-in-nat kunnen werken en er is geen baan te bekennen. Muurtje is natuurlijk makkelijk, maar realiseer ik zo'n resultaat op een oppervlakte dat veel groter is en ik mijn banen 'niet kan afmaken'. Ik lees veel dat je in de richting van de lichtinval moet werken en beginnen bij het raam. Dit zou dan betekenen dat ik banen van bijna 7 meter moet maken? Klopt dit en kan ik dan in het midden van de woonkamer een stop inlassen en dan weer verder als het ware. Of echt banen van 7 meter maken 8)7
Als ik loodrecht op de lichtinval werk heb ik hetzelfde probleem waar de slaapkamer bij de woonkamer aansluit.

Help!

Zie plattegrond van mijn woning:
  • Muur tussen keuken en woonkamer is er niet meer
  • Opening tussen slaapkamer en woonkamer is veel groter (2m) en er is geen deur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzzPL6sLli2xg1uqenv69pzUg14=/x800/filters:strip_exif()/f/image/90z3rQtMVx7BhfGOwwY5Qy0W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
DMC90 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:07:
Zojuist met Sigma DGL verf aan de slag gegaan en moet zeggen dat het heerlijk werkt t.o.v. de histor/flexa troep die ik gewend ben. Dat gezegd te hebben, ik moet beginnen aan het plafond in de woonkamer en gezien de grootte/afmetingen van het plafond weet ik niet helemaal goed hoe ik moet werken.

Op de muren heb goed nat-in-nat kunnen werken en er is geen baan te bekennen. Muurtje is natuurlijk makkelijk, maar realiseer ik zo'n resultaat op een oppervlakte dat veel groter is en ik mijn banen 'niet kan afmaken'. Ik lees veel dat je in de richting van de lichtinval moet werken en beginnen bij het raam. Dit zou dan betekenen dat ik banen van bijna 7 meter moet maken? Klopt dit en kan ik dan in het midden van de woonkamer een stop inlassen en dan weer verder als het ware. Of echt banen van 7 meter maken 8)7
Als ik loodrecht op de lichtinval werk heb ik hetzelfde probleem waar de slaapkamer bij de woonkamer aansluit.

Help!

Zie plattegrond van mijn woning:
  • Muur tussen keuken en woonkamer is er niet meer
  • Opening tussen slaapkamer en woonkamer is veel groter (2m) en er is geen deur
[Afbeelding]
Het is me niet helemaal duidelijk of je met de banen de lengte of breedte bedoeld, maar: je hoeft geen banen van 7 meter lengte te maken, als je ook maar nat-in-nat werkt. Je schildert met het licht mee en gaat eerst van links naar rechts. Stap naar achter en weer van links naar rechts. Maar dat is met zo'n ruimte wel even aanpoten want tussendoor kan je niet stoppen ;) Dit is met z'n tweeën een stuk makkelijker om te doen - eentje begin in de slaapkamer en de ander in de woonkamer. Ik zou proberen om een paar extra handjes te regelen in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 08-07-2021 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 16:57
GermanPivo schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:15:
[...]

Het is me niet helemaal duidelijk of je met de banen de lengte of breedte bedoeld, maar: je hoeft geen banen van 7 meter lengte te maken, als je ook maar nat-in-nat werkt. Je schildert met het licht mee en gaat eerst van links naar rechts. Stap naar achter en weer van links naar rechts. Maar dat is met zo'n ruimte wel even aanpoten want tussendoor kan je niet stoppen ;) Dit is met z'n tweeën een stuk makkelijker om te doen - eentje begin in de slaapkamer en de ander in de woonkamer. Ik zou proberen om een paar extra handjes te regelen in ieder geval.
Thanks voor je antwoord man! Duidelijk verhaal. Even kijken of ik het solo voor elkaar kan krijgen, want ik moet toegeven dat die Sigma verf goed lang 'nat' blijft. Aanpoten gaat het zeker worden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 07:09
Voor een kast wil ik een boormal aanschaffen voor de plankdragers. Nu vond ik deze:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/18990.jpg
Er staat bij dat die gaten maakt voor 6.35mm plankdragers.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/21914-02.jpg
De standaard plankdragers die ik ken zijn echter 5mm. Weet iemand hoe dat zit?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
CurlyMo schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:17:
Voor een kast wil ik een boormal aanschaffen voor de plankdragers. Nu vond ik deze:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die boormal is precies 1/4 inch (staat ook op de boorklok), dus toch echt een andere maat.
Deze lijkt wel 5mm te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:02
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is 1/4e inch. Dus een Amerikaanse tool.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb zelf deze van Kreg, werkt perfect:
https://www.baptist.nl/ho...TEBluG5yjRNkaAvt4EALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

dragonhaertt schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:41:
[...]

Omdat het een setting is die verdraaid veel weg heeft van je tv meubel met TV er boven. Komt door dat schilderij. Als je de foto als eerste ziet zonder het WIP stuk (scroll van beneden naar boven in het topic) heb je dat mog sterker, dan heb je nog minder context en denk je "he, iemand heeft een TV meubel gemaakt. Maar wat is dat met die witte draden dan?".
Het lijkt ergens op, je hersenpan interpreteert dat vrij snel maar zit er soms ook wel eens naast :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 07:04

dragonhaertt

@_'.'

The Eagle schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:57:
[...]

Omdat het een setting is die verdraaid veel weg heeft van je tv meubel met TV er boven. Komt door dat schilderij. Als je de foto als eerste ziet zonder het WIP stuk (scroll van beneden naar boven in het topic) heb je dat mog sterker, dan heb je nog minder context en denk je "he, iemand heeft een TV meubel gemaakt. Maar wat is dat met die witte draden dan?".
Het lijkt ergens op, je hersenpan interpreteert dat vrij snel maar zit er soms ook wel eens naast :+
Het tafeltje heeft ook een vergelijkbare kleur als de vloer en staat tot de hoek van de muur, waardoor mijn hoofd denkt dat het gewoon de vloer is.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 08:54

[Afbeelding]

[Afbeelding]

-O-

Hier een soort zelfde ervaring met de Sikkens gehad (daarnaast ook samenklontering van pigment een tijd na opzetten).
Dit is door de verf winkel opgelost met een paar druppels van een anti siliconenmiddel waardoor de verf daarna gesloten bleef. Oorzaak van het splitsen en open gaan van de laag is onbekend gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:02
Ik heb net de keuken gesloopt en tegels verwijderd en kom daar regelwerk op kokosmatten tegen.
Waarschijnlijk tegen contactgeluid.

Werkt dit echt zo goed? Kom er online geen producten of plaatjes van tegen.

De buurman klaagt nog over geluid dus zit te denken of er alternatieve zijn. Totale dikte zal 5cm inclusief regelwerk zijn. Zal het beter werken als ik er metal stud met steenwol plaats?

..en gaat het met steenwol wel goed met al dat vocht in de keuken? Lijkt mij snel muf te worden.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 09-07-2021 09:17 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
-DarkShadow- schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:06:
Heeft het vol in de zon op een hete dag gedroogd?
Nee, in de schaduw.
Het enigste wat ik voorzover als onzekerheid kan beschouwen is hoe er geschuurd is, en te veel met water afgenomen na de tijd.
Misschien ook te dik opgezet.

Nog een foto na 3 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnSvbUob7jjh9voVwxOZnuYXkkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKmzs3xwC7WKJRAUEGtfcGzm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-06 19:41
barry86 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:28:
[...]

Nee, in de schaduw.
Het enigste wat ik voorzover als onzekerheid kan beschouwen is hoe er geschuurd is, en te veel met water afgenomen na de tijd.

Nog een foto na 3 dagen:
[Afbeelding]
Deze foto lijkt inderdaad veel te dik aangebrachte verf te zijn, die daardoor ongelijk opgedroogd is. De "onderzijde" is nog nat geweest terwijl de "bovenzijde" gedroogd was.

Je hebt toch wel afgenomen met St. Marc, geschuurd en wederom afgenomen met St. Marc? Na het schuren moet je niet afnemen met enkel schoon water, maar wederom met een scheut ontvetter door het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-06 15:16
Kan iemand mij helpen, ik heb mijn regendouche vervangen en nu een lelijk gat in de voeg en net in 2 tegels zitten. Hoe kan ik dit het meest net repareren zonder de tegels eruit te hakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
AMARONE schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:37:
Kan iemand mij helpen, ik heb mijn regendouche vervangen en nu een lelijk gat in de voeg en net in 2 tegels zitten. Hoe kan ik dit het meest net repareren zonder de tegels eruit te hakken?
Siliconenkit in de kleur die er het beste bijpast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:45
Ik zou toch dat tegeltje eruit halen, kan je vaak zonder schade te maken aan de andere tegels. Daarna opnieuw voegen. Anders krijg je het nooit mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
g00gle schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:56:
[...]

Ik zou toch dat tegeltje eruit halen, kan je vaak zonder schade te maken aan de andere tegels. Daarna opnieuw voegen. Anders krijg je het nooit mooi.
Misschien moet ik toch maar voor deze optie gaan inderdaad. De 2 tegels eruit slopen is geen probleem aangezien het gat beide tegels raakt dus die mogen beiden dan kapot. Kijk alleen wel op tegen het lijmen en voegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 09:51
@AMARONE Het lijmen en voegen is goed te doen.
Zeker nu je ze kunt recht zetten m.b.v. de andere tegels.

PS: Persoonlijk zou ik gaan voor het dicht kitten (of voegen) van de huidige gaten.
Weet alleen niet hou "oud" de badkamer is of hoe groot de gaten zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 11:21
barry86 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:28:
[...]

Nee, in de schaduw.

Nog een foto na 3 dagen:
[Afbeelding]
Verkeerde grondverf.. ze raden niet voor niets aan bijpassende grondverf te pakken.. alles eraf, terpetinebasis grondverf (als je met terpetine verft) en opnieuw eroverheen (met de juiste roller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
SjorsC schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:09:
@AMARONE Het lijmen en voegen is goed te doen.
Zeker nu je ze kunt recht zetten m.b.v. de andere tegels.

PS: Persoonlijk zou ik gaan voor het dicht kitten (of voegen) van de huidige gaten.
Weet alleen niet hou "oud" de badkamer is of hoe groot de gaten zijn ;)
Die is 3 jaar oud door eigen handen gemaakt. Ik zag 1 ding over het hoofd. De nieuwe regendouche zit precies in de beschadigde tegel.. Dan zou ik alles weer los moeten halen. Ik ben nu even voor de snelvuller gegaan en dat ziet er best aardig uit.. Enige is of dat qua vocht goed blijft gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:39

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vraagje aan de klussers. In mijn huis heb ik 2 deuren die niet recht hangen en daardoor uit zichzelf open of dicht vallen (langzaam). Door een foute waterpas zit het kozijn er scheef in dus. Om dit fixen zou ik het kozijn recht moeten zetten, maar dat wordt veel breekwerk, dus ik vraag me af of dit misschien slimmer aangepakt kan worden?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
zonoskar schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:04:
Vraagje aan de klussers. In mijn huis heb ik 2 deuren die niet recht hangen en daardoor uit zichzelf open of dicht vallen (langzaam). Door een foute waterpas zit het kozijn er scheef in dus. Om dit fixen zou ik het kozijn recht moeten zetten, maar dat wordt veel breekwerk, dus ik vraag me af of dit misschien slimmer aangepakt kan worden?
Meestal is er met scharnieren nog wel wat te stellen. Is het een opdekdeur of stomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@zonoskar
Als je deur netjes sluit als hij dicht is zal je er mee moeten leren leven helaas, denk ik.
Zoals Tranze voorstelt met de scharnieren te gaan rommelen wordt het niet mooier van, hooguit een scheve deur in een scheef kozijn. (dus 2x scheef = ziet er niet uit).
Vaak is het scheve er ook niet uit te stellen, de deur blijft namelijk alleen staan als deze waterpas hangt in alle richtingen. Je kan simpel met een wel goede waterpas of laser meten hoeveel de deur om moet in alle richtingen.

Mits het gewone scharnieren zijn zou je zelfsluitende scharnieren kunnen overwegen, een soort mini-dranger. Maar door de veer is die een stuk robuuster dan normale scharnieren. Je kan er één bij plaatsen, één vervangen of meerdere als de deur erg hangt. Bovendien is de veerspanning af te stellen.

[ Voor 29% gewijzigd door Teijgetje op 09-07-2021 21:20 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 00:00
Zooo keuken zit er in! Was een leuk werkje met dat greeploos gedoe. Keukenman was vergeten een waterpunt voor de quooker en vaatwasser te tekenen dus bij het plaatsen een uitdaging :+.

Open haard is er ook uit en ingeruild voor een mooie gesloten kachel en losse houtopslag. Zoals eerder gecheckt hier hebben we de ombouw gemaakt van ytong blokken. Bovenkant bij de houtbalken hebben we met gipsvezelplaat gefixt, die is brandwerend.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUE7nFC-cbJHEDKdaEvMZzkusYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFY0LKYbHNzb0F6VoMpq610N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NMiSnW5vmGuoIF7i4wVxABKFKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mn2mxoAzTbPNNBPZaVajuOBs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0JLWU5rW3g0ex7Q_Sm4QUXPyeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0ThLFWGmRQcyn9gFddL5hlr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 23:39

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tranze schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:24:
[...]

Meestal is er met scharnieren nog wel wat te stellen. Is het een opdekdeur of stomp?
Het is een stompe deur. Het kozijn helt naar voren. Die zelfsluitende scharnieren van @Teijgetje lijkt me wel wat, onopvallend en ik denk afdoende. Thanks!

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Den_S85 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:43:

Je hebt toch wel afgenomen met St. Marc, geschuurd en wederom afgenomen met St. Marc? Na het schuren moet je niet afnemen met enkel schoon water, maar wederom met een scheut ontvetter door het water.
En daarna met schoon water.........St. Marc moet je altijd nareinigen met schoon water.
Daarom kan je beter voor reinigers kiezen die je niet na hoeft te wassen zoals bv Universol e.d.

Als het gat echt in twee tegels zit dan blijf je het zien. maar je kan twee kantjes aantippen en de voeg voeg laten. Extra scherp/recht doe je dat met afplakken per kant.
Ik vul gaten altijd met voegcement, dat is waterdicht en dan kan je de plekjes aantippen met een emaillereparatie
Dat is er in heel veel kleuren.
Hornbach heeft alleen wit.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:40
FRANQ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:25:
We gaan een speelhuisje neerzetten op een vlonder in onze tuin.
Dit is de ideale plek omdat dit een loze hoek is.

Maar de vlonder moet 2x per jaar open (soms vaker) omdat hier een vijverfilter onder zit van de koivijver.

Het speelhuis heeft een voetprint van 150x150cm met een balkon ernaast voor de glijbaan

Ik wil het geheel op de vlonder verankeren met M8 bouten in het frame van de vlonder.

En het hele speelhuis dan op deze wielen zetten

Is dit een erg slecht idee?? :D
Nou inmiddels staat hij.
De opgeknapte vlonder had ik al laten zien, maar het speelhuis nog niet.

Ik heb de lagers van een van de wielen in een 3D geprinte boormal geperst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvZGajKQPfjYSC7JbV50vm8U0zM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kePMThNBuwAp4yR0Gr0H1OvU.jpg?f=fotoalbum_large

Dan lekker wezen boren met boortje 20.

Vervolgens een kruiwagen as erin en een wiel van een pompwagen (die kleine wielen onder de lepels)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNoe6FNMyjqQwx0BFL8aF-HacPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9LDdRCswlijfRDMNARmqcn7.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de binnenkant nog een balk tegenaan gezet en toen het vloertje gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kf4mp8bqxK6n6izdfHK-de_gUyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05kd9MqyUkM9iStFkQZV6nq2.jpg?f=fotoalbum_large

En nu is hij klaar, en is makkelijk te verplaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EKNO-hFa-jVtstOoVF3EifTzno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKzqCcMaSxziEOGqowC7WLN1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0f-66ZuQ4oGDineoo-MyC-Fhp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbGheRanivZNPf0UuSih2iGv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Teijgetje schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 21:34:
[...]

En daarna met schoon water.........St. Marc moet je altijd nareinigen met schoon water.
Daarom kan je beter voor reinigers kiezen die je niet na hoeft te wassen zoals bv Universol e.d.

[...]

Als het gat echt in twee tegels zit dan blijf je het zien. maar je kan twee kantjes aantippen en de voeg voeg laten. Extra scherp/recht doe je dat met afplakken per kant.
Ik vul gaten altijd met voegcement, dat is waterdicht en dan kan je de plekjes aantippen met een emaillereparatie
Dat is er in heel veel kleuren.
Hornbach heeft alleen wit.
Thanks, die heb ik nodig in het wit. Dan tip ik het bij de tegels aan en valt het nog minder op. En moet in de wasbak toch ook wat aantippen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb vorige week de deuren en kozijnen van mijn vorig jaar gekochte huis laten verven.

Alleen buiten, niet binnen.
Nu viel me zojuist op de ze de deurposten wel hebben geverfd maar de zijkant van de deur aan de kant van de scharnieren niet.
Terwijl dat naar mijn idee ook nog de buitenkant van de deur is want net als de deurpost staat dat in direct contact met de buitenlucht.

Zie foto hieronder, de post links is in hoogglans wit geverfd maar de rand van de deur is niets mee gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJ27JwolytHetmE-irRVLXglBNY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JPnUQKXd0AW6QfG7HNf8zOKk.jpg?f=user_large

Is dit normaal als je vraagt enkel de buitenkant te verven?

Wat wel opvalt is dat bij de vorige schilderbeurt door de vorige eigenaren de zijkant blijkbaar ook niet is meegenomen want de deuren waren donkergroen aan de buitenkant en de zijkant is crème kleur en afgebladerd wat aangeeft dat het niet is meegenomen toen ze 3 jaar geleden de deuren hebben laten verven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sentinel0809
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:41
Vliegvlug schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 12:05:
Ik heb vorige week de deuren en kozijnen van mijn vorig jaar gekochte huis laten verven.

Alleen buiten, niet binnen.
Nu viel me zojuist op de ze de deurposten wel hebben geverfd maar de zijkant van de deur aan de kant van de scharnieren niet.
Terwijl dat naar mijn idee ook nog de buitenkant van de deur is want net als de deurpost staat dat in direct contact met de buitenlucht.

Zie foto hieronder, de post links is in hoogglans wit geverfd maar de rand van de deur is niets mee gedaan:

[Afbeelding]

Is dit normaal als je vraagt enkel de buitenkant te verven?

Wat wel opvalt is dat bij de vorige schilderbeurt door de vorige eigenaren de zijkant blijkbaar ook niet is meegenomen want de deuren waren donkergroen aan de buitenkant en de zijkant is crème kleur en afgebladerd wat aangeeft dat het niet is meegenomen toen ze 3 jaar geleden de deuren hebben laten verven.
Ja dat is normaal. Als je de deur open zet valt alles wat je dan van buiten ziet onder 'buiten', dus 1 zijkant (slotkant), boven en onder. Andere zijkant hoort bij binnen omdat je die van binnen ziet als de deur open staat. Zo heeft de schilder het bij ons althans uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@Vliegvlug Ja wel normaal, maar wel slordig dat de schilder het niet heeft aangegeven imo.

Heb ook een verfvraagje. Den de buitenboel aan het verven in de bestaande kleuren (wit en donkergroen). Hoef niet alles te overgronden, maar wel op plekken die ik heb gerepareerd/bijgewerkt.

Nou heb ik een witte primer (Sigma S2U Allure Primer) omdat het meeste wit is. Maar ik heb ook een paar groene stukken moeten repareren en kaal moeten schuren. Kan ik hier gewoon die witte primer voor gebruiken of is dat een slecht idee?

Denk dat ik ongeveer 100ml primer nodig heb voor de groene delen en de kleinste hoeveelheid die ik kan kopen is 1000ml. Het aanschaffen van de Allure Primer in het groen voelt daardoor als 40 euro wegmieteren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

-O-

Ik weet niet zeker of het er door komt, maar ik ben gestopt met het gebruiken van StMarc als ontvetter. Afhankelijk van de vervuiling vind ik het niet agressief genoeg. Uitte zich bij mij in hechtingsproblemen.

Gebruik zelf nu vooral Universol en een goedje van lokale verfspeciaalzaak. Laatstgenoemde breng ik aan met schuursponsje en matteert de onderlaag meteen enigszins. Terwijl StMarc juist voor glans zorgt. Maar goed, Universol en die andere ruiken niet zo lekker als St Marc :+

Ik las trouwens ook dat je StMarc niet moet gebruiken tijdens het schilderen:
Alleen St. Marc verfreiniger is geschikt voor het schoonmaken van schilderwerk voordat je met schuren begint. St. Marc Dennewoud bevat een silicone emulsie en doordoor niet geschikt voor het ontvetten tijdens het schilderen!
Wellicht is het daar fout gegaan? Lijkt me alleen maar extra reden om geen StMarc meer te gebruiken. Als je niet goed naspoelt heb je ineens problemen door siliconen in de ontvetter :X

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 10-07-2021 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wie zou mij kunnen helpen met de juiste zoekterm voor deze tochtprofiel en? Zitten in onze kozijnen. Het rubberflapje zou dichtgedrukt moeten worden door de deur die er tegenaan komt. Deze zijn echter compleet op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTGsrpkXZlXAns6-0PNHG21-rC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BoMyYvwxGNQP6vklytvUW0fp.jpg?f=fotoalbum_large

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
PaT schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 20:13:
Wie zou mij kunnen helpen met de juiste zoekterm voor deze tochtprofiel en? Zitten in onze kozijnen. Het rubberflapje zou dichtgedrukt moeten worden door de deur die er tegenaan komt. Deze zijn echter compleet op.
[Afbeelding]
Is dat niet gewoon zo'n ding? https://www.dekozijnenman...se-materialen/tochtstrip/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
PaT schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 20:13:
[Afbeelding]
Betreffen dergelijke profielen https://www.hornbach.nl/s...0-cm/7571059/artikel.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dank @sOid en @colvano! Ik maar zoeken op tochtstrips en kreeg alleen maar die dingen voor onder aan je deur. Mooi dat de Hornbach ze ook heeft, kan ik ze zelf gewoon ophalen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 19:50
Vloerverwarmingverdeler die was aan het roesten met lekkage als gevolg. Vorig jaar nog even opgelapt met kneedbaar metaal, maar afgelopen maanden zowat ieder maand de CV moeten bijvullen.

Ook vond mijn CV ketel het niet fijn om te weinig flow te hebben met mn Tado radiatorknoppen. Zeker met warm weer kreeg ik vaker foutmeldingen dat de druksensor defect was of dat er geen stroming was. Kortom, ik was de loterij met koud water onder de douche ook een beetje zat :+

Loodgieters hadden niet echt zin hier in, en ik had geen zin in 500+ euro uitgave.
Nou ben ik stiekem een beetje handig en heb een hoop gereedschap waaronder loodgietersspul hier in de schuur liggen van mn verbouwing. Maar je kent het wel. De boel eenmaal open en je zit zonder warm water. Als ik het verneuk dan hebben we een probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wn1tzQQX6JHUUFJA8uMNxwCZa0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1GBjiucLbjupeprS8z6Wmzb.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren de mouwen opgestroopt.
Via markplaats een nette 2 groepen verdeler met pomp gevonden voor 75 euro. Die hadden deze verdeler in de badkamer gebruikt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fD38xameKMSwh5UZiE84Uhk2MWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULC53UgZFziDPn8tRFp8CyDl.jpg?f=fotoalbum_large

Ook even langs de Hornbach geweest, maar zelfs met hun mega assortiment greep ik mis. Lekker naar de Warmteservice geweest waar ze goed mee hebben gedacht en mij het spul hebben gegeven waar ik naar op zoek was.
Ik wilde ook een bypass klep hebben zodat er altijd stroming mogelijk is.
Ik had een vies nasmaak van flexibele leidingen omdat ik dacht dat je daar persgereedschap voor nodig had. Heb slechte ervaringen gehad met Multifir van de Gamma. Nou nee hoor, ze hadden van die klik koppelingen met een 15mm pijpje om te knellen. Perfect! Ook aan de andere kant op de verdeler hadden ze mooie knelkoppelingen voor flexibele leidingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhqdmD_4V7NpaJjUu8IyggCp5tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fbp3OTuIZ8TIY8gnrjyDUFf.jpg?f=fotoalbum_large

Verticale hoogte was een dingetje. Heb die 15mm pijpjes wat korter gemaakt. Paste net aan >:)

Nou zit er nogal prehistorisch tyleen leidingen in mn vloer. Ik weet niet hoe die dikke slangen uberhaupt geleiden, maar kan best begrijpen dat die nieuwe dunnne witte slangen wat beter hun warmte afgeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7GkXGsLTn5G57tOr8Nune9WPs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYu74d4PqmQ75givhfWXxmIM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJXnhskiaCbEHxQajGazkTtC08s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYs74j8mFIBN7eFvYULl2HsF.jpg?f=fotoalbum_large

Moest wel nogmaals even op en neer gaan naar de warmteservice om de juiste koppelingen voor de slangen te ruilen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mqcvn5xql0_YmMQHItzLVtGqYQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4bxUs9ewGuO3QyCny3PnByJ.jpg?f=fotoalbum_large

De boel weer aangesloten:
(Ja aanvoer is bewust links omdat de leidingen die van beneden kwamen voorheen omgekeerd waren)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnO63FQ85fJI8OCzEIr25kLLEVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoaCDomXVpbj0aLAxJHTcsf2.jpg?f=fotoalbum_large

De oude:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvxbWC7s3OmyJSZU5vIvMlxOV8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjI5vsM8w79rGOyOzR1qR60R.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben er trots op. Ben voor 220 euro klaar 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 07:39

Milmoor

Footsteps and pictures.

We hebben een serre met een harmonica wand, pal op het zuiden. In de zomer zetten we die overdag open omdat het anders veel te warm wordt. Maar de kat wil ook graag in de serre, en dat kan dan niet, en de vliegen/muggen komen wel gezellig op bezoek. Daarnaast is het onhandig als er een onverwacht buitje voorbij komt, dat vindt de vloer niet fijn. Een paar druppels is niet erg, maar minder vocht erop is beter. Dus dacht ik: als ik nou eens in de de driehoeken van de harmonicawand een driehoekig huisdierbestendig horrengaas plaats, dan kan de kat niet aan de onderkant ontsnappen, en de beestjes kunnen er ook niet in. Aan de bovenkant een driehoekig stuk zonnescherm om de regen en de beestjes te blokkeren. Niet perfect, want de deuren hebben nog een kier, maar ik verwacht wel goed genoeg. De brede opening kan ik dan afsluiten met een horrenscherm.

Nu mijn vragen:
  • Als dit een goed idee is, hoe kan ik handig driehoeken maken waar ik doek/gaas op kan spannen?
  • Ik zie vast wat over het hoofd. Maar wat?
  • Wie heeft er een creatieve andere oplossing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yg7e0HAVNkPTJlfppwl4-jepkus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYBLwCJgqCOGluONsd9CGKUP.jpg?f=fotoalbum_large

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Pagina: 1 ... 147 ... 453 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/