[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 140 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-09 13:57
DasNieNix schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:29:
[...]

Vlonder is goed opgeknapt; balen dat je effe niet verder kan.
Wat het makkelijker openen betreft kan ik je helaas niet helpen.
Ik zie dat je een stuk door de composiet planken heen hebt geschroefd; deze worden normaal met clips vastgezet in verband met het kunnen werken van de planken.
Zitten de lange delen wel met clips?
Ik wilde eerst alles schroeven (er waren de verkeerde clips geleverd), maar na navraag hier toch besloten de clips te gebruiken. Heb deze op kunnen halen bij de groothandel.

De planken kunnen 2mm per meter uitzetten.
Het deel wat ik geschroefd heb is ongeveer 20-25cm lang, dus dan heb je het over een halve mm dat het kan uitzetten.
Met clips konden die plankjes ook verschuiven, wat niet handig is bij de deur.

Heb bij de plank die ik over de lengte heb ingekort gleufjes ingefreest zodat de clips weer passen.

Echt fijn spul om te verwerken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 12:41
Boudewijn schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:59:
Ander punt: ik overweeg om eens voor het eerst een snijplank(je) te maken
Ik heb geen vlakbank of electrische schaaf maar dus wel deze jig en de rest van de spulletjes (goede invzalzaag, goede vlakschuurmachine, goede excenter, slechte tafelcirkelzaag).

Nu wilde ik dat voor het eerst niet met 100000 euro aan hout doen, maar gewoon met wat goedkoper hout. Kijken of het leuk is.

De eerste ingeving is zoiets:
https://www.hornbach.nl/s...-mm/10035521/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/7979713/artikel.html

Brede strips eiken en dan 4mm stripjes hardhout. Kom je op een plankje van een mm of 15. Leuk maar eigenlijk ook wel net-niet.

Bij een wat dikkere plank ben ik heel snel de weg kwijt.

De haagse fijnhouthandel zit in de buurt maar heeft zo'n drama website (http://www.haagse-fijnhouthandel.nl/hh.htm) en de andere houthandels (masave, zwolle, amsterdam) vind ik ook lastig kiezen. Zowel qua "wat is slim voor zoiets" als "wat kost het" en "wat is uberhaupt leverbaar".
Heeft iemand wat tips voor me?
Idee is ongeveer 4cm, te verlijmen en planken in de lengterichting (dus niet allemaal kops) en daarna vlakken.
De Arnhemse houthandel lijkt prachtig maar is alleen voor ter plekke verkoop. Gezien ik in het westen woon is dat echt ff niet handig ... jammer.
Ik snap je niet helemaal maar ik gok dat je schaaft dmv een bovenfrees op zo'n jig? Dan snap ik niet zo goed hoe je 'tegen de nerf' in kan gaan, da's vooral een probleem met schaven met de hand.

Als je een snijplankje wil maken, zou ik als tip geven even langs de lokale Praxis te gaan, daar hebben ze meestal beuken planken op voorraad. Beuken is veruit het beste hout voor snijplanken en niet duur.

https://www.gamma.nl/asso...9x195-mm-250-cm/p/B145919

En eigenlijk wil ik je ook als tip geven een handschaaf te halen. Het kost even wat tijd om te leren (en je moet je beitels slijpen) maar het is echt leuk om te doen en het resultaat is erg tof.

Dat 19mm is voorlopig genoeg, en als test zou je het in meerdere balkes kunnen zagen van 4cm breed en die aan elkaar lijmen zodat je 4cm dikte krijgt. Moet je alleen even teste welke kant je op moet schaven bij elk plankje zodat ze allemaal in dezelfde richting staan - mocht je met je handschaaf aan de gang gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TheJVH schreef op maandag 7 juni 2021 @ 00:40:
[...]

Ik snap je niet helemaal maar ik gok dat je schaaft dmv een bovenfrees op zo'n jig? Dan snap ik niet zo goed hoe je 'tegen de nerf' in kan gaan, da's vooral een probleem met schaven met de hand.
Ja sorry mijn verhaal is wat warrig. Mi scusi1

Het tegen de nerf in gaan was met de hand schaven. ik heb de plankjes om en om gelegd zodat ze niet allemaal dezelfde kant op gaan werken. Dan heb je dus 1 plank met de nerf mee, en een er tegenin (het zijn er 5 of 6 naast elkaar). Dat was niet heel lekker als eerste schaafwerkstuk.
Als je een snijplankje wil maken, zou ik als tip geven even langs de lokale Praxis te gaan, daar hebben ze meestal beuken planken op voorraad. Beuken is veruit het beste hout voor snijplanken en niet duur.

https://www.gamma.nl/asso...9x195-mm-250-cm/p/B145919
Check dan gaan we die maar eens proberen. Lekker spelen :).
En eigenlijk wil ik je ook als tip geven een handschaaf te halen. Het kost even wat tijd om te leren (en je moet je beitels slijpen) maar het is echt leuk om te doen en het resultaat is erg tof.
Ik heb een goedkope stanley 4.5 gekocht. Na vlakken van de bodem en slijpen van de beitel is hij beter te doen maar ik moet echt oefenen. Dit werkstukje was ook lastig vast te zetten en daardoor niet heel lekker om mee te beginnen, maar dank voor de tips!

d:)b
Dat 19mm is voorlopig genoeg, en als test zou je het in meerdere balkes kunnen zagen van 4cm breed en die aan elkaar lijmen zodat je 4cm dikte krijgt. Moet je alleen even teste welke kant je op moet schaven bij elk plankje zodat ze allemaal in dezelfde richting staan - mocht je met je handschaaf aan de gang gaan.
Ja dat of dus met de bovenfrees+jig. Werkte eigenlijk prima. Zitten daar nog nadelen aan?

En feite heb ik dus zoiets gemaakt:

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 22:20

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Zo de deuren zitten erin. Ging lastiger dan ik dacht door het stellen van de deuren. Vooral de palen precies plaatsen was waardeloos. Was van 10:00 tot 22:00 bezig. Moet nog een paaltje storten. Bestrating op orde maken. Kabels van mijn verlichting wegwerken, had ik eigenlijk meteen moeten doen. Laatste keer schutting plaatsen was bijna 17 jaar geleden. En ik moet de 3 alu palen met elkaar verbinden op de t hoek. De schroeven bijgeleverd bij de deur waren echt waardeloos. Slechte kwaliteit van elephant. We gaan de deuren popnagelen. De andere kant hangt even af van de buurvrouw wat ze overhoud na de opbouw. IS ongeveer € 800 ipv € 2.400 (samen) wat deze kant kostte. We zaten te denken het voor te schieten maar toch maar even niet. Even geduld hebben.

De rest van de tuin staat voor volgende jaar. Wat meer groen, meer doorlatende bestrating, overkapping tussen de schuren zodat we droog kunnen BBQ'en. Met name mijn Braziliaanse buurman. Die doet dat het hele jaar door. En als t gaat regenen trekt ie de bbq in de schuur. En als piece de resistance komt er aan de rechterkant een verdiept zwembad van 6,5mx1,45m en 1 meter de grond, net boven de waterstand, en 45cm boven t maaiveld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFKYQ0KHpZAmpIM6BSDzpky8iks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEGAw6PIPJ2noxohvMW1r6uj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHSDh6hDBJDr1eEC-8Gk3SQJrog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZK8lt0XRgvN8VzK1nh5zrJH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBZXufyBRYe_Ll3QN52L_thx6o0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9qW9Tr2DCErAeW7XVmyUz27.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Zuluman op 07-06-2021 14:52 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Aurum schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:38:
We zijn in afwachting van ons huis wat in aanbouw is, maar eens begonnen met het maken van het wasmeubel! We waren op zoek naar een lang eiken meubel maar de prijzen waren echt best extreem. Aangezien ik en m'n vriend een top klusduo zijn zelf maar aan de gang gegaan!

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Erg blij met het resultaat :), nu de gaten boren voor de waskommen en de kranen, en dan in de skylt. nog enkele in progress pic's:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Supermooi! Volgens mij zijn wasmeubels echt gouden business :/ Heb ook zelf iets simpels gefabriceerd voor in het toilet. Voor de badkamer kwamen we bij toeval een heel goede deal tegen. Maar er is mij verteld dat puur hout + vocht met badkamer niet zo goed samengaat in de zin van dat je meubels krom kunnen gaan trekken. Doe je daar iets tegen of ben jij anders van mening, al dan niet door ervaring?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Zuluman schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:49:
Met name mijn Braziliaanse buurman. Die doet dat het hele jaar door. En als t gaat regenen trekt ie de bbq in de schuur.
Heeft jouw buurman toevallig een kindje van 2 en rijdt ie in een BMW 1 serie? Want dit verhaal + foto's lijkt wel heel erg op een collega van mij :D

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 22:20

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Widow schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:59:
[...]

Heeft jouw buurman toevallig een kindje van 2 en rijdt ie in een BMW 1 serie? Want dit verhaal + foto's lijkt wel heel erg op een collega van mij :D
Hij rijdt wel in een BMW maar een 5 serie volgens mij, is ergens eind 50 en heeft 2 tienermeiden.
Wel grappig dat die BBQ braziliaan ook in een BMW rijdt. wellicht als ie in de 50 is ook geupgrade heeft naar een 5 serie. :-)

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik ben even benieuwd naar hoe jullie het volgende zouden aanpakken. Ik heb een tweedehands pergolazonnewering gekocht. De palen zit een schroeffundering aan vast. Hoe zouden jullie die recht de grond in draaien, zodat die ook echt (praktisch) waterpas zal zijn?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:08
Voorboren met een lange steenboor. Althans zo heb ik het recent gedaan.
Schoeffundering rond 63 mm lengte 600mm. Voorgeboord met een sds boor rond 20mm en een lengte van 500mm. Dit was in zandgrond. Dit werkte goed om de schroeven er in te krijgen, maar ook om ze enig sinds waterpas te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-09 07:52
Voor iedereen die heeft gereageerd op mijn vraag omtrent de kachel, dank. Ik ga kijken naar een onderstuk zodat ik de radiatoren volledig kan afsluiten en daarna waterzijdig kan inregelen. Dit was al langer een wens van me: kan het nu beter in één keer goed doen. Ik laat het eindresultaat nog weten.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Deze week onze giga klus afgemaakt. In onze grote slaapkamer is de verdieping aan de ene kant 1.8m hoog en aan de andere kant 4.5m (lessenaarsdak). We hadden graag gebruik gemaakt van de hoogte, dus ik had verzonnen om een platform te maken waarop we een buro en knutselruimte konden maken en dat het bed dan daar onder geschoven kon worden voor als mijn vrouw wou yoga-en of ik wou binnen sporten. Beetje meten en ontwerpen, hout bestellen en gaan met die banaan. Het platform is 80cm hoog geworden zodat we het bed met dekbed en kussens er onder konden schuiven en dit niet telkens zouden moeten afnemen.

Frame
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-Rd3CBy6JhoE/YIMrKYO0BPI/AAAAAAAAN_8/qNIBUDaMwy8MnNG1AZiOWMSNa10kAxO6ACLcBGAsYHQ/IMG_5717.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-cYaLPnnceok/YIMrMCLmTEI/AAAAAAAAOAI/y3r6S3VdFykpTzQMPIv6SUo_cV4m3cLTACLcBGAsYHQ/IMG_5722.jpg

Parket er op.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-rjSwyagDHaY/YIMrM0oU3bI/AAAAAAAAOAQ/j16DQdw5SFQ4MjtdIBtH80Up3Of5EluFACLcBGAsYHQ/IMG_5741.jpg

Aan 1 kant een kast/trap gemaakt om op de vliering te komen.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-DQ_K6wokiQ8/YIMrRpqd_1I/AAAAAAAAOA8/wOdmxxNXBowT_mAsr528jCgw1M-x_DsuwCLcBGAsYHQ/IMG_6052.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-cbDs0VLgv8s/YIMrRNKxdQI/AAAAAAAAOA4/VF8tRI91PmsAtRLbtwXYvJBSQUWATou1ACLcBGAsYHQ/IMG_6042.jpg

Bed gemaakt van 10x4 balken met wieltjes er onder. In delen in de garage gemaakt en op de slaapkamer in elkaar gezet.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-Bonx-B-8wcM/YIMrOt9FCHI/AAAAAAAAOAk/Wd0qxA6yhL0tl7Gw1d9LSPaYoqIDe6_FwCLcBGAsYHQ/IMG_5995.jpg

Matras en bodem gebruikt van ons oude bed.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-NDtLIhNdB5A/YIMrWMlJVKI/AAAAAAAAOBY/V114P-JOf7gTqqw65tQZEYUoUg8gne8qACLcBGAsYHQ/IMG_20210405_150425.jpg

Schilderen (mijn minst favoriete onderdeel van klussen)
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-xshzmZIKiBE/YL43KU8GfKI/AAAAAAAAOGA/y4YrOhyq7nkEjEmx5eP6mG-xiUiMmaBKwCLcBGAsYHQ/s2048/1unnamed.jpg

Nog een extra 'lade' gemaakt voor spul (aan de andere kant komt er nog zo een)
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-40FANY2DFc4/YL43KiYS2pI/AAAAAAAAOGI/3Rr_34aiGMQS5sls1hPNgGO3afQNom_LQCLcBGAsYHQ/s2048/3unnamed.jpg

Bijna helemaal af.
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-Wn1p9fCbL5o/YL43KlLY_GI/AAAAAAAAOGE/ONVL6xnUk-Y8AmGs2TkHfWaRqgQuSPoSQCLcBGAsYHQ/s2048/2unnamed.jpg

Links moet nog een deurtje komen en recht moet dus nog zo'n 'lade' komen. En dan nog eens nadenken of ik dit elektrisch in en uit kan laten schuiven. Ik zat te denken aan een garagedeuropener, maar die kettingen zijn meestal veel te lang. Ik heb 2.3m ruiimte om een bed van 2m te verschuiven, een garagedeuropener is meestal 3 a3.5m lang.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
Dit weekend een houten ombouw voor mijn toilet gemaakt en in de vernis gezet. Aan de zijkanten zit een kleine kier waar de panelen verstek op elkaar staan. Hoe en waarmee kan ik dit netjes vullen? Paneel aan de bovenkant ligt er momenteel nog los op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaQydFKTV-EwqLViU7Yx1vp907U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EbMDUqO0NpOr1dam3M83lOfL.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:20:
Deze week onze giga klus afgemaakt.
Bedstede 2.0.21 _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Deze week onze giga klus afgemaakt. In onze grote slaapkamer is de verdieping aan de ene kant 1.8m hoog en aan de andere kant 4.5m (lessenaarsdak). We hadden graag gebruik gemaakt van de hoogte, dus ik had verzonnen om een platform te maken waarop we een buro en knutselruimte konden maken en dat het bed dan daar onder geschoven kon worden voor als mijn vrouw wou yoga-en of ik wou binnen sporten. Beetje meten en ontwerpen, hout bestellen en gaan met die banaan. Het platform is 80cm hoog geworden zodat we het bed met dekbed en kussens er onder konden schuiven en dit niet telkens zouden moeten afnemen.

Frame
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Parket er op.
[Afbeelding]

Aan 1 kant een kast/trap gemaakt om op de vliering te komen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bed gemaakt van 10x4 balken met wieltjes er onder. In delen in de garage gemaakt en op de slaapkamer in elkaar gezet.
[Afbeelding]

Matras en bodem gebruikt van ons oude bed.
[Afbeelding]

Schilderen (mijn minst favoriete onderdeel van klussen)
[Afbeelding]

Nog een extra 'lade' gemaakt voor spul (aan de andere kant komt er nog zo een)
[Afbeelding]

Bijna helemaal af.
[Afbeelding]

Links moet nog een deurtje komen en recht moet dus nog zo'n 'lade' komen. En dan nog eens nadenken of ik dit elektrisch in en uit kan laten schuiven. Ik zat te denken aan een garagedeuropener, maar die kettingen zijn meestal veel te lang. Ik heb 2.3m ruiimte om een bed van 2m te verschuiven, een garagedeuropener is meestal 3 a3.5m lang.
Aparte architectuur van je huis. Grappig zeg :)
Niet helemaal mijn smaak maar wel netjes gedaan zeg!

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
rockerpoet schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:19:
Dit weekend een houten ombouw voor mijn toilet gemaakt en in de vernis gezet. Aan de zijkanten zit een kleine kier waar de panelen verstek op elkaar staan. Hoe en waarmee kan ik dit netjes vullen? Paneel aan de bovenkant ligt er momenteel nog los op.

[Afbeelding]
Verstek groter zagen, zodat het hout dicht kan komen, en dan de achterkant opvullen met (overschilderbare) siliconen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-09 13:59
@JT

Dankjewel! O+
Ja ik heb ook echt het idee dat badmeubels (en badkamers in het algemeen misschien wel) echt big business is... maargoed je hebt het helaas wel nodig ;)
We gaan de fronten nog wel verstevigen aan de binnenzeide met extra U of L profielen van staal. Deze frezen we nog in en diep genoeg om nog een eiken inzetje in te kunnen lijmen. Daarnaast echt in 5 lagen skylt rondom, hopelijk met goede afzuiging valt het mee en anders hebben we een dure les geleerd :X ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Aurum schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:28:
@JT

Dankjewel! O+
Ja ik heb ook echt het idee dat badmeubels (en badkamers in het algemeen misschien wel) echt big business is... maargoed je hebt het helaas wel nodig ;)
We gaan de fronten nog wel verstevigen aan de binnenzeide met extra U of L profielen van staal. Deze frezen we nog in en diep genoeg om nog een eiken inzetje in te kunnen lijmen. Daarnaast echt in 5 lagen skylt rondom, hopelijk met goede afzuiging valt het mee en anders hebben we een dure les geleerd :X ...
Dat is mooie lak. Succes!

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

lyncyst schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:54:
Voorboren met een lange steenboor. Althans zo heb ik het recent gedaan.
Schoeffundering rond 63 mm lengte 600mm. Voorgeboord met een sds boor rond 20mm en een lengte van 500mm. Dit was in zandgrond. Dit werkte goed om de schroeven er in te krijgen, maar ook om ze enig sinds waterpas te krijgen.
En waarmee heb je ze erin gedraaid? Ik zat zelf te denken aan een grote plank met in het midden een gat waar de balk precies in past. Dan met 2 man erin draaien. Maar ik ben bang dat het dan al heel snel niet waterpas is.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:08
JT schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:47:
[...]

En waarmee heb je ze erin gedraaid? Ik zat zelf te denken aan een grote plank met in het midden een gat waar de balk precies in past. Dan met 2 man erin draaien. Maar ik ben bang dat het dan al heel snel niet waterpas is.
Had een setje gekocht van Maxerio
https://www.amazon.nl/Max...id=pla-815749544539&psc=1

Zat een stuk bewapeningsijzer van rond 14, 800 mm lang erbij. Zo te zien kan dat bij jou ook, maar een balk lijkt me ook prima.
Wanneer je voorboor krijg je ze eigenlijk niet meer in een andere richting. Ik heb opvoorhand ook even geprobeerd op een andere plek, je draai ze er ook zo weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

lyncyst schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:08:
[...]

Had een setje gekocht van Maxerio
https://www.amazon.nl/Max...id=pla-815749544539&psc=1

Zat een stuk bewapeningsijzer van rond 14, 800 mm lang erbij. Zo te zien kan dat bij jou ook, maar een balk lijkt me ook prima.
Wanneer je voorboor krijg je ze eigenlijk niet meer in een andere richting. Ik heb opvoorhand ook even geprobeerd op een andere plek, je draai ze er ook zo weer uit.
Bij mij zit de paal van de zonwering eraan vast :) Maar dan moet ik maar eens uitdokteren hoe ik 100% recht de grond in boor :D

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
bottom line schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:25:
[...]

Verstek groter zagen, zodat het hout dicht kan komen, en dan de achterkant opvullen met (overschilderbare) siliconen.
Bestaat er overschilderbare siliconenkit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:27

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

rockerpoet schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:38:
[...]
Volgens mij niet, dus hij zal wel andere kit bedoeld hebben ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
rockerpoet schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:38:
[...]

Nee, natuurlijk geen echte siliconen. Mijn fout :+
Bedoel meer een overschilderbare kit, zoiets als:
https://www.dl-chem.com/n...lastische-kitten/paracryl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:32
JT schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:16:
[...]

Bij mij zit de paal van de zonwering eraan vast :) Maar dan moet ik maar eens uitdokteren hoe ik 100% recht de grond in boor :D
Kunnen die palen er wellicht af? Volgens mij komt er nog aardig wat kracht op te staan bij het indraaien. Zo’n staaf betonijzer is dan zo gek nog niet.

Misschien is er ook nog wel wat te stellen, nadat de schroefpalen er in zijn gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:00

[Afbeelding]
Wellicht een terugliggend strookje compriband?
Of anders zou ik voor zwarte siliconenkit gaan tussen het verstek. Hoeft toch niet overschilderbaar te zijn.
Langs de wand wederom compriband of dan wel een overschilderbare kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentinel0809
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:32
Project schuur gaat hier verder. Na het leggen van de opsluitbanden (dank voor alle reacties over knippen vs slijpen, het wordt knippen!) zit ik nog te twijfelen over hoe het beste te isoleren. Het internet stroomt over van de adviezen, en daardoor ontstaat nu precies het probleem dat ik niet meer weet wat wel/niet handig is.

Het betreft een standaard houten schuur met rabat wandplanken op een houten frame. Dak en vloer komt in een later stadium, ik focus nu even op de wanden.
Na veel lezen en uitzoeken twijfel ik tussen twee opties:
- PIR platen (eventueel met een dampremmende folie aan de binnenkant mocht de alu laag niet genoeg zijn, sowieso aftapen op het houten frame)
- Glaswol, waarbij dampopen folie tussen de staanders (wanden zitten er al in, dus moet helaas losse stukken folie plakken) en dampdicht aan de binnenkant.

Bij beiden opties een spouw van ca. 2cm tussen wanddelen en isolatie, en zorgen voor voldoende ventilatie in de spouw.

Met alle ontwikkelingen anno 2021, wat denken jullie dat het verstandigste is? Doel van de isolatie is met name vocht buiten houden en stukje thermisch isoleren om de ergste vrieskou tegen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:12

ChillPascal

In the end...

Wat is volgens jullie de mooiste manier om een houten kolom (150x150 eiken) op een gemetselde muur (steensmuur) te monteren. Betreft een nieuw muurtje en dus nog van alles mogelijk. Zelf wil ik liever niet toe naar een verbreding in de muur bij de kolommen.

Bij voorkeur zal het iets verstelbaars zijn, zoals een verstelbare kolomvoet. Echter twijfel ik of het goed mogelijk is om deze in te metselen. Veelal lijkt de verstelbare hoogte beperkt en past daar dus geen steen meer tussen. Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

henkjanvdkolk schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 00:09:
[...]

Kunnen die palen er wellicht af? Volgens mij komt er nog aardig wat kracht op te staan bij het indraaien. Zo’n staaf betonijzer is dan zo gek nog niet.

Misschien is er ook nog wel wat te stellen, nadat de schroefpalen er in zijn gedraaid.
Er zitten bouten door de palen en schroeffundering, volgens mij zijn die/de moeren vastgelast. Maar zal er nogmaals naar kijken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lSQRBKU1KSTMUyOKBHB9wMWmD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nx14loOOZOr8wY7Bo5RHe7df.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is hoe een rolgordijn werkt toch? :+
Het wordt echt tijd voor een paar nieuwe jaloezieën op mijn homeoffice.. sinds de nieuwe kozijnen nooit nieuwe gekocht O-)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Okeee... hier had ik nog niet over nagedacht :+

Situatie: Momenteel wordt mijn woning voorzien van een vers laagje stucwerk en op de slaapkamers hebben we convector radiatoren hangen van het merk Jaga, type Strada. Zoals op deze foto inclusief hippe iBook :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RycyTLx7kgY-cEvLfxQuruW3A0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QGymJP9aS1bFBMNzp1mlqxe.jpg?f=fotoalbum_large

Mooi spul wat perfect strak tegen de muur aan zit. Echter, nu er een mm of 3-5 aan gips tegen de muur aan komt zal het hele zaakje ook 3-5mm naar voren komen. Ik heb de hele radiator verwijderd aangezien de behuizing (het witte deel op de foto hierboven) nauwelijks tot geen speling toelaat ten opzicht van de convector (het grijze deel op de foto hieronder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdsk4Hg0c18Z8xnERJRWa1FHap4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMEXcOOPJno8BoYyQwqFWoMW.jpg?f=fotoalbum_large

Nu verplaatst het probleem zich naar de aansluiting (onderblok?) van de radiator. Hoe ga ik de 3-5mm verplaatsing van de radiator opvangen? kan het 'blok'/de ansluiting los worden gemaakt en 3-5mm naar voren worden gehaald? En wat als de lengte van de buizen die uit de muur komen niet lang genoeg zijn om deze extra afstand te overbruggen? :? Zie ik een geniale feature van deze awesome techniek over het hoofd? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gjk5YQeVIneQI-dvNOUJSwURxzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JNfJlYz9EGvWD2K9OyaocF3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Thefirstikke schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:51:
In het ergste geval moet je een rechthoek ter grote van je verwarming uit je nieuwe muur gaan frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Misschien kijken of een S koppeling past?
Afbeeldingslocatie: https://www.installatievakwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/575x390/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/0/30520350s-koppeling_hoofd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:16
[..] En dan nog eens nadenken of ik dit elektrisch in en uit kan laten schuiven. Ik zat te denken aan een garagedeuropener, maar die kettingen zijn meestal veel te lang. Ik heb 2.3m ruiimte om een bed van 2m te verschuiven, een garagedeuropener is meestal 3 a3.5m lang.
Allereerst complimenten voor het werk. Wat een boel werk zeg. Tof bedacht wel.
Wat betreft het 'electrificeren' je kan natuurlijk gewoon de ketting van de garagedeuropener inkorten met behulp van een kettingpons. Schakel ertussenuit drukken en pas maken.
https://www.internet-bike...xe-universeel-zwart-rood/

De vraag is meer of de deuropener sterk genoeg is.. aangezien het openen van een garagedeur mij iets minder zwaar lijkt dan een heel opgemaakt bed (matrassen zijn nogal zwaar meestal)

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59
Wolly schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:52:
[...]

[Afbeelding]
Hiermee zou je het moeten kunnen overbruggen inderdaad. En ik begrijp nu meteen waarom de pro's de slangen alleen heel ruim afknippen en de koppelingen er pas oppersen nádat de stucadoor is geweest en de radiatoren hangen. :+
sentinel0809 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:16:
Project schuur gaat hier verder. Na het leggen van de opsluitbanden (dank voor alle reacties over knippen vs slijpen, het wordt knippen!) zit ik nog te twijfelen over hoe het beste te isoleren. Het internet stroomt over van de adviezen, en daardoor ontstaat nu precies het probleem dat ik niet meer weet wat wel/niet handig is.

Het betreft een standaard houten schuur met rabat wandplanken op een houten frame. Dak en vloer komt in een later stadium, ik focus nu even op de wanden.
Na veel lezen en uitzoeken twijfel ik tussen twee opties:
- PIR platen (eventueel met een dampremmende folie aan de binnenkant mocht de alu laag niet genoeg zijn, sowieso aftapen op het houten frame)
- Glaswol, waarbij dampopen folie tussen de staanders (wanden zitten er al in, dus moet helaas losse stukken folie plakken) en dampdicht aan de binnenkant.

Bij beiden opties een spouw van ca. 2cm tussen wanddelen en isolatie, en zorgen voor voldoende ventilatie in de spouw.

Met alle ontwikkelingen anno 2021, wat denken jullie dat het verstandigste is? Doel van de isolatie is met name vocht buiten houden en stukje thermisch isoleren om de ergste vrieskou tegen te houden.
PIR heeft een hoop voordelen, maar echt nodig is het voor een schuurtje ook niet en het is wel een stuk duurder en wat bewerkelijker om te plaatsen. Ik zou je vraag eens stellen in dit draadje. Daar wordt ook veel gebruik gemaakt van de tool ubakus.com om je hele "isolatiesysteem" te modelleren en te kijken of je vochtproblemen e.d. kan verwachten of niet.

[ Voor 60% gewijzigd door RonJ op 08-06-2021 16:29 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

DonJunior schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:02:
[...]

Allereerst complimenten voor het werk. Wat een boel werk zeg. Tof bedacht wel.
Wat betreft het 'electrificeren' je kan natuurlijk gewoon de ketting van de garagedeuropener inkorten met behulp van een kettingpons. Schakel ertussenuit drukken en pas maken.
https://www.internet-bike...xe-universeel-zwart-rood/

De vraag is meer of de deuropener sterk genoeg is.. aangezien het openen van een garagedeur mij iets minder zwaar lijkt dan een heel opgemaakt bed (matrassen zijn nogal zwaar meestal)
Thanks.

Een deuropener heeft meestal 70-100 kg trekkracht. Dat is ruim voldoende lijkt me. Het bed verschuiven vereist niet heel veel kracht, hij staat op wieltjes he? De ketting inkorten is een goede tip, maar ik zou het liefst eentje met een belt gebruiken, die maken niet zo;n herrie :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZ3oIN811lMztpkaDTmYbg3KYbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jlbdbrWXYalPK4k2rLB0jppb.jpg?f=fotoalbum_large

Ben mijn nieuwe werkplaatskast aan het indelen, vakjes maken enzo. Eerst het belangrijkste, de houtbewerking speeltjes :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[Afbeelding]
Sierstrip (hoekprofiel) er overheen van een materiaal en kleur naar keuze?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
TheSiemNL schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:44:
[...]

In het ergste geval moet je een rechthoek ter grote van je verwarming uit je nieuwe muur gaan frezen.
Das idd worst case scenario.... :/
Wolly schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:52:
[...]

[Afbeelding]
gaat niet passen vrees ik, de aansluiting valt binnen de behuizing, is maar een paar cm speelruimte :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

HTT-Thalan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:20:
[Afbeelding]

Ben mijn nieuwe werkplaatskast aan het indelen, vakjes maken enzo. Eerst het belangrijkste, de houtbewerking speeltjes :P.
Ongehinderd door ruime houtbewerkingskennis ga ik de vraag maar eens stellen: ik zie twee setjes beitels, waarom?
Mooie kast layout verder!

@Thefirstikke Het is misschien geen echte oplossing, maar door de stucadoors het gedeelte waar de radiator hangt over laten slaan is niet te doen?
Op zich zou ik denken dat je vanaf de knelkoppelingen (dus het punt waarin de flexibele leidingen afgeperst zijn en de overgang is) toch wel een verbinding zou moeten kunnen maken. Als de S niet werkt misschien een ander verloop stukje, en soms is iets meer ruimte maken wellicht handiger om een koppeling erbij te doen. (zeg maar ipv 3 mm van de muur af, 10 of 15 mm zodat er plek ontstaat om in het verlengde te koppelen)

[ Voor 32% gewijzigd door rockhopper op 08-06-2021 17:38 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

[Afbeelding]
Er bestaan ook gekleurde siliconenkitten. Deze gebruikte onze parketlegger om een paar plekken bij te werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HduwyGCli_ElLDckPMuyBwQvqWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhscpbAePZtDG9KwBNKv1Hph.jpg?f=fotoalbum_large

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

rockhopper schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:31:
[...]

Ongehinderd door ruime houtbewerkingskennis ga ik de vraag maar eens stellen: ik zie twee setjes beitels, waarom?
Mooie kast layout verder!

@Thefirstikke Het is misschien geen echte oplossing, maar door de stucadoors het gedeelte waar de radiator hangt over laten slaan is niet te doen?
Op zich zou ik denken dat je vanaf de knelkoppelingen (dus het punt waarin de flexibele leidingen afgeperst zijn en de overgang is) toch wel een verbinding zou moeten kunnen maken. Als de S niet werkt misschien een ander verloop stukje, en soms is iets meer ruimte maken wellicht handiger om een koppeling erbij te doen. (zeg maar ipv 3 mm van de muur af, 10 of 15 mm zodat er plek ontstaat om in het verlengde te koppelen)
De oranje Bahco's zijn beitels, de houten handvaten zijn gutsen. En dat assortiment gaat nog wel uitgebreid worden, dus ik hou ruimte voor extra's. Er komen ook nog schaven bij en wat klein spul hier en daar.

En dank :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:19
bottom line schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 00:01:
[...]

Nee, natuurlijk geen echte siliconen. Mijn fout :+
Bedoel meer een overschilderbare kit, zoiets als:
https://www.dl-chem.com/n...lastische-kitten/paracryl
Acrylaatkit is overschilderbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:16
zonoskar schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:05:
[...]

Thanks.

Een deuropener heeft meestal 70-100 kg trekkracht. Dat is ruim voldoende lijkt me. Het bed verschuiven vereist niet heel veel kracht, hij staat op wieltjes he? De ketting inkorten is een goede tip, maar ik zou het liefst eentje met een belt gebruiken, die maken niet zo;n herrie :)
Herrie??

Dat geeft juist een beetje sfeer.. Kaarsen erbij.. ridder outfit in de hoek, berenkleed op de grond.. en dan het gerinkel van de ketting alsof je een ophaalbrug uit de middeleeuwen neerhaalt..

"AND NOW..... WE SLEEP!!"

:+

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Thefirstikke schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:31:
[...]

Das idd worst case scenario.... :/

[...]

gaat niet passen vrees ik, de aansluiting valt binnen de behuizing, is maar een paar cm speelruimte :|
Neusstuk dan?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/496/888/79/DV_8_7884936_02_4c_NL_20210315074850.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Laatst online: 15:19

Situatie: Momenteel wordt mijn woning voorzien van een vers laagje stucwerk en op de slaapkamers hebben we convector radiatoren hangen van het merk Jaga, type Strada. Zoals op deze foto inclusief hippe iBook :*)

[Afbeelding]

Mooi spul wat perfect strak tegen de muur aan zit. Echter, nu er een mm of 3-5 aan gips tegen de muur aan komt zal het hele zaakje ook 3-5mm naar voren komen. Ik heb de hele radiator verwijderd aangezien de behuizing (het witte deel op de foto hierboven) nauwelijks tot geen speling toelaat ten opzicht van de convector (het grijze deel op de foto hieronder).

[Afbeelding]

Nu verplaatst het probleem zich naar de aansluiting (onderblok?) van de radiator. Hoe ga ik de 3-5mm verplaatsing van de radiator opvangen? kan het 'blok'/de ansluiting los worden gemaakt en 3-5mm naar voren worden gehaald? En wat als de lengte van de buizen die uit de muur komen niet lang genoeg zijn om deze extra afstand te overbruggen? :? Zie ik een geniale feature van deze awesome techniek over het hoofd? :?

[Afbeelding]
Radiator staartstuk eruit en deze heimeier s koppelingen erin?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltG6b_ufjrekQg4yNph4KI0dtyA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/SfBrBsHHauEAHjo6vx0L85Zp.gif?f=user_large
Of waar komen je aanvoer en retourslangen vandaan? Is er daar niet een paar milimeter te winnen? Zijn die zo strak ingefreesd?

[ Voor 5% gewijzigd door scofield op 08-06-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

HTT-Thalan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:39:
[...]
De oranje Bahco's zijn beitels, de houten handvaten zijn gutsen. En dat assortiment gaat nog wel uitgebreid worden, dus ik hou ruimte voor extra's. Er komen ook nog schaven bij en wat klein spul hier en daar.

En dank :).
Gutsen dus, weer wat geleerd. Ik vermoed dat die wat meer tot zijn recht komen in het echte meubelmaken / beeldhouwen. Het spannendste wat ik doe is bij hoge uitzondering een kantenfrees, de gewone beitel is bij mij meer sloopwerk. Maar altijd leuk om te leren welk gereedschap er nog meer is en waarvoor het wanneer eventueel gebruikt wordt.

Zo'n display kast met een kleine schuine plank is wel multifunctioneel. Je zit niet meteen vast aan maten voor gereedschap en je houdt best goed overzicht. Ik kan het niet goed op je foto zien, maar omdat de bovenste plank waar de lijm op staat horizontaal is, en ik wel een soort van rail vooraan zie, maar niet achteraan.... Zijn de schuine planken kantelbaar, als in mocht je ze horizontaal willen, kan je ze inklappen of de helling aanpassen. Het lijkt op de foto wel te kunnen als in er is genoeg ruimte, maar ik kan het niet helemaal goed zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

rockhopper schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:09:
[...]

Gutsen dus, weer wat geleerd. Ik vermoed dat die wat meer tot zijn recht komen in het echte meubelmaken / beeldhouwen. Het spannendste wat ik doe is bij hoge uitzondering een kantenfrees, de gewone beitel is bij mij meer sloopwerk. Maar altijd leuk om te leren welk gereedschap er nog meer is en waarvoor het wanneer eventueel gebruikt wordt.

Zo'n display kast met een kleine schuine plank is wel multifunctioneel. Je zit niet meteen vast aan maten voor gereedschap en je houdt best goed overzicht. Ik kan het niet goed op je foto zien, maar omdat de bovenste plank waar de lijm op staat horizontaal is, en ik wel een soort van rail vooraan zie, maar niet achteraan.... Zijn de schuine planken kantelbaar, als in mocht je ze horizontaal willen, kan je ze inklappen of de helling aanpassen. Het lijkt op de foto wel te kunnen als in er is genoeg ruimte, maar ik kan het niet helemaal goed zien.
Alle planken zijn vast, maar de indeling ervan (nog) niet. Ik ga mettertijd nog een inleg maken zodat alle gereedschap langzaam een vaste plek krijgt. Dat ze schuin liggen is gewoon voor het gemak - je grijpt veel en vaak naar bepaalde stukken als je met de hand werkt, en zo kan ik ze ook weer vlot (en veilig, veel van het spul is vlijm en vlijmscherp) terugleggen. Voorkomt ook dat het op de grond valt en stuk gaat. Er komt dan ook een houtbewerkingsbank op de vloer voor deze kast (uiteindelijk, moet hem nog bouwen) dus die twee secties van de werkplaats komen zodoende naast elkaar te liggen.

Dat is aangaande de voorsectie. De middensectie bevat uiteindelijk de zware apparatuur (lintzaag, vlakbank, rollenbaan, elektrische kraan), de achterzijde bevat de assemblagetafel, de (straks nieuwe) trap naar de verdieping (waar de afzuigingsunit komt, staat nu nog beneden), de metaalwerkbank, voorraden hout, etc etc.

Nog een hoop te doen :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
Wist niet dat het bestond! :o Dat zou wel eens een oplossing kunnen zijn indien nodig. Ga ik ff verder mee googlen!
scofield schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:02:
[...]

Radiator staartstuk eruit en deze heimeier s koppelingen erin?
[Afbeelding]
Of waar komen je aanvoer en retourslangen vandaan? Is er daar niet een paar milimeter te winnen? Zijn die zo strak ingefreesd?
Hmmm, ook dat zie ik even niet hoe ik dat passend zou moeten krijgen. Aan- en afvoer komen uit de muur...:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gjk5YQeVIneQI-dvNOUJSwURxzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JNfJlYz9EGvWD2K9OyaocF3.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, ze zitten -zaten, inmiddels!- muurvast. Maar wat blijkt nu, bij een radiator op zolder zitten op de slangen die uit de muur komen wel wat speling op :o blijkbaar zitten de witte buizen in een soort mantel buis;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymqtmgU9GEJ_lSctonTwJCU9DlA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5gRLEGFuR3IUt3YH5Zb1l5zv.jpg?f=user_large

Ik heb bij de aansluitingen op de slaapkamers voorzichtig het gips weggekapt tot de mantel buis weer zichtbaar was, en dan zijn de leidingen inderdaad enigzinds te bewegen! Hopelijk levert dit net voldoende speling. Zal de stukadoors vragen om het niet opnieuw dicht te smeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:25

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
hoe vast zitten die leidingen, kun je ze niet een klein stukje naar voren trekken? ? het lijkt er namelijk op dat de uponor leiding door een cellenbeton blok heen gaat met een beetje geluk is de bocht daar achter ruim gelegd. als het echt maar om 3mm speling gaat is dat een poging waard.

laat maar, spuit 11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

henkjanvdkolk schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 00:09:
[...]

Nog even goed gekeken en warempel. De bouten zijn inbus! De moeren zitten inderdaad vastgelast maar dit verklaart het. Dus dat wordt allicht wat makkelijker met erin draaien.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 11:36
Hallo iedereen,

Al een tijdje bezig met de zolder hier en een aantal vragen gesteld. Maar zal eens een status update showen.

Destijds gevraagd hoe ik de dakramen op zolder kon krijgen, hierbij uiteindelijk er toch voor gekozen de trap er uit te halen, deze zat met 4 grote spijkers vast en na die er uit gehaald te hebben kon de trap er zo uit geschoven worden.

Members only:

Daarna kon het dakraam door het gat naar boven gehesen worden :)

Het dakraam zit er ondertussen in, dak is opnieuw geisoleerd, gipsplaten geplaatst, geplamuurd en geverfd
Members only:

Daarnaast begonnen aan de ombouw van de CV ketel, de 2 platen zitten niet vast en kunnen met onderhoud weggepakt worden. (Dit is een foto waarbij de ombouw nog tijdelijk staat. De ventilatie roosters moeten er namelijk nog in komen )
Members only:

Al met al begint her ergens op te lijken, de grootste klus wordt nog de muren glad krijgen en verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 06:50
PorschefanRoel schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:54:
Hallo iedereen,

Al een tijdje bezig met de zolder hier en een aantal vragen gesteld. Maar zal eens een status update showen.

Destijds gevraagd hoe ik de dakramen op zolder kon krijgen, hierbij uiteindelijk er toch voor gekozen de trap er uit te halen, deze zat met 4 grote spijkers vast en na die er uit gehaald te hebben kon de trap er zo uit geschoven worden.

***members only***

Het dakraam zit er ondertussen in, dak is opnieuw geisoleerd, gipsplaten geplaatst, geplamuurd en geverfd

***members only***

Daarnaast begonnen aan de ombouw van de CV ketel, de 2 platen zitten niet vast en kunnen met onderhoud weggepakt worden. (Dit is een foto waarbij de ombouw nog tijdelijk staat. De ventilatie roosters moeten er namelijk nog in komen )

***members only***

Al met al begint her ergens op te lijken, de grootste klus wordt nog de muren glad krijgen en verven.
Ziet er netjes uit! Heb je de gipsplaten in z'n geheel geplamuurd/gegipst or alleen de naden en daarna geverfd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
RobNemoo schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:05:
[...]

Ziet er netjes uit! Heb je de gipsplaten in z'n geheel geplamuurd/gegipst or alleen de naden en daarna geverfd?
Plamuren was misschien niet het goede woord. Ik heb alleen de naden en schroeven opgevuld met gipsvuller en een plamuurmes, vervolgens schuren en dit een aantal keer herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:33

Impry

Rallymedia.nl

Is er dan geen kans op scheuren? Lijken gewoon RK-platen.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 07:14
Ik zou nog iets van gaas/papierband over de spleten tussen de platen doen. Dan krijg je inderdaad geen scheuren.

Wat zit die verwarmingsbuis ver naar voren trouwens, @PorschefanRoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 06:50
PorschefanRoel schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:16:
[...]

Plamuren was misschien niet het goede woord. Ik heb alleen de naden en schroeven opgevuld met gipsvuller en een plamuurmes, vervolgens schuren en dit een aantal keer herhalen.
Thanks. Ik heb ABA-platen en de naden maak ik dicht met gaas en Gyproc ABA-joint mix. Mijn vraag was vooral voor de oppervlaktes. Ik wil dus liever niet de hele platen van een laagje fix-en-finish gaan voorzien, dus was benieuwd hoe het uitziet als je alleen de naden gipst, schuurt en dan alles in de latex zet. Dat ziet er dus netjes uit, goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 13-09 07:14
Bij de platen die ik op de muren aangebracht heb, heb ik wel een dun laagje stuc erop gedaan. Maar voornamelijk om de oneffenheden weg te halen die de platen inmiddels hadden opgelopen. Verder dek je met verf de structuur van het bovenste laagje papier wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
Jolke schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:58:
Ik zou nog iets van gaas/papierband over de spleten tussen de platen doen. Dan krijg je inderdaad geen scheuren.

Wat zit die verwarmingsbuis ver naar voren trouwens, @PorschefanRoel.
Er zit geen gaas tussen de platen, stond op de pot dat de vuller "vezelversterkt" is en dus geen "wapeningsband nodig is, dus ik hoop maar dat er geen scheuren gaan komen.

Die verwarmingsbuis zit inderdaad raar ver naar voren, ik weet ook niet goed waarom dat gedaan is, maar gezien het een zolder is en dit niet direct in het zicht komt, ervoor gekozen dit zo te laten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:17
@scofield
Deze oldschool dopsokjes scheelden een ritje vandaag toen bleek dat de kraan lek was ipv de haakse koppeling. ;)
Moest wel een fiberringetje bij.....
Altijd fijn als waar je bezig bent iemand een centje achter de hand houdt. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijptWR0lwXctXp_NN66CvnpLAq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNbYgoboZ8nAUO9KjnMaIWw6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv8MkksIVnotC9O4p24PQTpQmF4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xFNZJ8lQZn6Q3eEeWWCN6pu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZfnJawRedOdMp8C-yq8lAyInIY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Bkwf4kVIitIxFxbuoa7dwlF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIHf-0-b78alE47qY1Ih4CufjhA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yH7h4iIKI0dq24iPRaIyqPoZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Teijgetje schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 23:06:
@scofield
Deze oldschool dopsokjes scheelden een ritje vandaag toen bleek dat de kraan lek was ipv de haakse koppeling. ;)
Moest wel een fiberringetje bij.....
Altijd fijn als waar je bezig bent iemand een centje achter de hand houdt. :+
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Als ik jou was, zou ik meteen 2 stopkraantjes er op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Weet iemand of je foamglass onder een zware kalkzandsteen muur mag toepassen?

Uit de productsheet haal ik dat er in combinatie met KalkZandSteen een drukweerstand is van 1,2 N/mm2 wat neer komt op 0,122 kg per mm2.

Een KZS lijmblok heeft een drukwaarde van 14kg / (100 x 437mm) = 0,00032 kg / mm2.

Dat zou dus betekenen dat ik ruim 380 kalkzandstenen op het foamglass mag stapelen.

Of zit ik er nu compleet naast?

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:17
silmaril8 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 02:09:
[...]

Als ik jou was, zou ik meteen 2 stopkraantjes er op doen.
Die kon ik zo snel even niet maken. ;)
Nhz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 06:29:
Weet iemand of je foamglass onder een zware kalkzandsteen muur mag toepassen?
Foamglas kan 50 tot 240 ton gewicht per vierkante meter aan en vervormt dan niet.
Ligt er dus aan welke je hebt hoeveel blokken je op kan stapelen.
Maar Foamglas is daardoor juist voor isolatie onder constructies erg geschikt.

[ Voor 53% gewijzigd door Teijgetje op 10-06-2021 08:10 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
PorschefanRoel schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:54:
Hallo iedereen,

***members only***

***members only***

***members only***

Ik heb de eerste vraag + antwoorden gemist, dus misschien spuit 11...
Maar was het niet mogelijk om het dakraam van buiten met een kraan/verreiker omhoog te tillen? Wij hebben ook zo'n UK10 dakraam, die werd netjes met een verreiker omhoog getild. Er werd niet eens geprobeerd om dat lompe raam via de trap te tillen. Het huren van die verreiker voor een halfuurtje kostte volgens mij € 50 of € 75. Voor dat geld ga ik niet een trap verwijderen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Gisteren even wat voorrang gegeven aan rolluiken in verband met het warmer wordende weer. Ik heb nog geen gereedschapsgordel en het was aan de voorgeven op de eerste verdieping. Niet heel handig. Ook raam open om spullen op de vensterbank neerzetten was niet ideaal in verband met boorstof en vanaf een kant kom je er niet bij. Ik had een lat op de vensterbank buiten voor de afstand tussen de geleiders met 2 snelspanners. Toen bedacht ik mij: plankje ertegen en ik heb een bak :D Vond het best slim van mezelf O-)

Members only:

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 08:29
JT schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:08:
Gisteren even wat voorrang gegeven aan rolluiken in verband met het warmer wordende weer. Ik heb nog geen gereedschapsgordel en het was aan de voorgeven op de eerste verdieping. Niet heel handig. Ook raam open om spullen op de vensterbank neerzetten was niet ideaal in verband met boorstof en vanaf een kant kom je er niet bij. Ik had een lat op de vensterbank buiten voor de afstand tussen de geleiders met 2 snelspanners. Toen bedacht ik mij: plankje ertegen en ik heb een bak :D Vond het best slim van mezelf O-)

***members only***
Ik moet nog een screen op gaan hangen aan de voorkant op 1 hoog. Deze tip ga ik zeker gebruiken. Thanks _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:23
Ik moet ook nog screens ophangen op 1 hoog.... Maar ik huur gewoon een steiger ;-) kan ik meteen wat andere dingen nakijken (dakgoot etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

fx500 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:37:
[...]

Ik moet nog een screen op gaan hangen aan de voorkant op 1 hoog. Deze tip ga ik zeker gebruiken. Thanks _/-\o_
Alstu :P Puur de tip van de bak of de lat? Ik kan je wel vertellen hoe ik de rest heb gedaan? Bak moet ik er nog op zetten, ben er nog niet uit hoe ik/we dat gaan doen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
JT schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:40:
[...]

Alstu :P Puur de tip van de bak of de lat? Ik kan je wel vertellen hoe ik de rest heb gedaan? Bak moet ik er nog op zetten, ben er nog niet uit hoe ik/we dat gaan doen.
Ja die van ons komt in de dag te hangen. van boven en zijkanten met steen omgeven. (heb even geen foto)
Maar dat wordt dus wat gestuntel met 2 mensen. Want de bak en de geleiders moeten tegelijk in de dag geplaatst worden. De bak met de screen kan namelijk achteraf er niet meer bovenop gezet worden.

Denk toch een steiger huren inderdaad. Het is namelijk een screen van 270 x 140. Een aardige jonge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
JT schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:08:

***members only***
Goed bezig hoor!

Waar heb jij de rolluiken besteld? Wij zijn voor bij ons thuis ook voor nieuwe aan het kijken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Waah schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:40:
Ik moet ook nog screens ophangen op 1 hoog.... Maar ik huur gewoon een steiger ;-) kan ik meteen wat andere dingen nakijken (dakgoot etc).
Dakgoot is prima. Maar een steiger is misschien wel het handigste .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Laatst online: 08-09 11:28
Korte vraag, we gaan de enkelsteens bijkeuken isoleren en op de wanden komen 5cm pir platen. Nu lees ik dat je eerst ventilatielatten op de muur moet bevestigen en daarop de pir platen lijmt. Echter worden deze latten steeds horizontaal geplaatst. Is dat perse nodig? In verband met het plaatsen van gipsplaten lijkt het mij handiger om de latten verticaal om de 30cm te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Krijnemans schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:46:
[...]

Goed bezig hoor!

Waar heb jij de rolluiken besteld? Wij zijn voor bij ons thuis ook voor nieuwe aan het kijken namelijk.
Members only:
fx500 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:47:
[...]

Dakgoot is prima. Maar een steiger is misschien wel het handigste .
Zat net even te kijken maar is toch alweer 100+ euro voor een week en hij staat ook niet in een kwartier. Alleen de bak naar boven krijgen ga ik met 2 man en 2 ladders proberen. Misschien ben ik gewoon een krent :+ Maar als je een steiger gaat huren hou er dan rekening mee dat je misschien niet genoeg hebt aan een hoogte van 4,2 meter. Je moet goed bij de bovenkant van je raamkozijn kunnen komen, in verband met doorvoer kabel/band en als je dan een hoog kozijn hebt in een redelijk recent huis dan kom je er met 4,2 meter niet. Achter op de aanbouw heb ik een klein trapje nodig om overal goed bij te komen. En dat wil je natuurlijk niet op een steiger doen.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 10-06-2021 10:05 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
JT schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:00:
[...]

***members only***

[...]

Zat net even te kijken maar is toch alweer 100+ euro voor een week en hij staat ook niet in een kwartier. Alleen de bak naar boven krijgen ga ik met 2 man en 2 ladders proberen. Misschien ben ik gewoon een krent :+ Maar als je een steiger gaat huren hou er dan rekening mee dat je misschien niet genoeg hebt aan een hoogte van 4,2 meter. Je moet goed bij de bovenkant van je raamkozijn kunnen komen, in verband met doorvoer kabel/band en als je dan een hoog kozijn hebt in een redelijk recent huis dan kom je er met 4,2 meter niet. Achter op de aanbouw heb ik een klein trapje nodig om overal goed bij te komen. En dat wil je natuurlijk niet op een steiger doen.
Ja precies ook mijn probleem. Dan wordt het al snel een 3 laags steiger. Vandaar in eerste instantie eens proberen met 2 laders en 2 personen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Vinze schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:59:
Korte vraag, we gaan de enkelsteens bijkeuken isoleren en op de wanden komen 5cm pir platen. Nu lees ik dat je eerst ventilatielatten op de muur moet bevestigen en daarop de pir platen lijmt. Echter worden deze latten steeds horizontaal geplaatst. Is dat perse nodig? In verband met het plaatsen van gipsplaten lijkt het mij handiger om de latten verticaal om de 30cm te plaatsen.
Het gaat erom dat je een spouw/ventilatie creeert. Dus of je ze nou horizontaal of vertikaal plaatst, de keuze is aan jou.

Aangezien ventilatielatten sleuven bevatten plaats je die normaliter horizontaal. Dus wil je vertikaal dan kan je ook gewone latten nemen die geimpregneerd zijn.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Vinze schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:59:
Wat voor platen ga je gebruiken? Losse PIR-platen of neem je een alles-in-1-oplossing ofzo?

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 10-06-2021 10:32 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinze
  • Laatst online: 08-09 11:28
LED-Maniak schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:26:
[...]

Het gaat erom dat je een spouw/ventilatie creeert. Dus of je ze nou horizontaal of vertikaal plaatst, de keuze is aan jou.

Aangezien ventilatielatten sleuven bevatten plaats je die normaliter horizontaal. Dus wil je vertikaal dan kan je ook gewone latten nemen die geimpregneerd zijn.
Oké thanks!
JT schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:31:
[...]

Wat voor platen ga je gebruiken? Losse PIR-platen of neem je een alles-in-1-oplossing ofzo?
Nee losse PIR platen (120x60) met aan beide zijden aluminiumfolie. Daarna gips er tegenaan en deze door de PIR platen in het achterliggende regelwerk schroeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
Vinze schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:40:
[...]

Oké thanks!

[...]

Nee losse PIR platen (120x60) met aan beide zijden aluminiumfolie. Daarna gips er tegenaan en deze door de PIR platen in het achterliggende regelwerk schroeven.
Neem dan bij een enkelsteens muur wel de PIR-platen met een tong-en-groef profiel en plaats ze met de tong naar boven. Dan kan er nooit condens van de buitenzijde richting je binnenzijde/tape gaan lopen. Verkeerd om of zonder groef dan lopen er uiteindelijk druppels tussendoor richting de verkeerde kant van je tape, die dan uiteindelijk loslaat. En lees even goed de verpakking van je tape, veel van die "flash"tape is "pressure activated" en moet je aanrollen met een harde roller. Doe je dat niet dan blijft het niet zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 10-06-2021 11:27 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
Vraagje;
We willen graag een buitenstopcontact. Ik had bedacht om de stroom hiervoor van de buitenlamp af te splitten.
Ik heb de lamp er af gehaald en deze is aangesloten met fase (bruin), nul (blauw) en aarde (groen-geel). Geen probleem dacht ik, tot ik mij realiseerde dat de lamp middels de schakelaar binnen aan en uit gaat.

Binnen zit een dubbele schakelaar (2 dozen) 1 voor de lamp binnen en 1 voor de buitenlamp. In de schakelaar van de buitenlamp zitten in totaal 3 bruine draden en geen aarde of nul. Deze worden gesplits vanaf de schakelaar voor de binnenlamp.

Moet ik ergens rekening mee houden of kan ik simpelweg de buitenlamp splitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Robbie T schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:01:
Vraagje;
We willen graag een buitenstopcontact. Ik had bedacht om de stroom hiervoor van de buitenlamp af te splitten.
Ik heb de lamp er af gehaald en deze is aangesloten met fase (bruin), nul (blauw) en aarde (groen-geel). Geen probleem dacht ik, tot ik mij realiseerde dat de lamp middels de schakelaar binnen aan en uit gaat.

Binnen zit een dubbele schakelaar (2 dozen) 1 voor de lamp binnen en 1 voor de buitenlamp. In de schakelaar van de buitenlamp zitten in totaal 3 bruine draden en geen aarde of nul. Deze worden gesplits vanaf de schakelaar voor de binnenlamp.

Ik zou dan als het even kan een extra bruine draad doortrekken en deze ergens aftakken met een lasklem. Doorlussen N en Aarde mag vanaf de binnenkant. Maar je mag in principe geen stopcontact aansluiten op de zwarte schakeldraden, o.a. omdat die maar 1,5mm2 zijn. Edit: Ik zie nu je opmerking over 3 bruine draden, dat is niet hoe het hoort maar dan zijn ze iig dik genoeg om de boel vol te belasting. Dan zou ik idd een zwarte draad bijtrekken voor de lamp en de bruine gebruiken voor het stopcontact. Hij mag niet achter de schakelaar als deze geen 16A kan schakelen.

[ Voor 16% gewijzigd door RonJ op 10-06-2021 11:20 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:44
Robbie T schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:01:
Vraagje;

Dan hebben ze ipv een zwarte schakeldraad een bruine draad gebruikt als schakeldraad.
Als je nu vanuit je buitenlamp je stopcontact gaat aftakken dan heb je ook direct een geschakeld stopcontact.

Eigenlijk zou je een zwarte schakeldraad naar je lamp moeten halen, dan heb je de bruine draad als vaste spanning naar je stopcontact en schakel je de lamp logischerwijs met de nieuwe schakeldraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
RonJ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:17:
[...]

Ik zou dan als het even kan een extra bruine draad doortrekken en deze ergens aftakken met een lasklem. Doorlussen N en Aarde mag vanaf de binnenkant. Maar je mag in principe geen stopcontact aansluiten op de zwarte schakeldraden, o.a. omdat die maar 1,5mm2 zijn. Hij mag ook niet achter de schakelaar als deze geen 16A kan schakelen.

Zolang je er niet continu zware/16A loads op aansluit zal het in de praktijk wel goed gaan. Maar dan moet je er geen terrasverwarmer of elektrische barbecue oid op willen aansluiten.
S-te-fan schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:18:
[...]

Dan hebben ze ipv een zwarte schakeldraad een bruine draad gebruikt als schakeldraad.
Als je nu vanuit je buitenlamp je stopcontact gaat aftakken dan heb je ook direct een geschakeld stopcontact.

Eigenlijk zou je een zwarte schakeldraad naar je lamp moeten halen, dan heb je de bruine draad als vaste spanning naar je stopcontact en schakel je de lamp logischerwijs met de nieuwe schakeldraad.
Mooiste is in principe dus om de huidige bedrading naar de buitenlamp er af te halen en hier 4 nieuwe draden naar toe trekken. Aarde, fase, schakel en nul.
De aarde en nul splitten met een lasklem. de schakeldraad naar de lamp en de fase naar het stopcontact, right?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:44
Robbie T schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:21:
[...]

[...]

Mooiste is in principe dus om de huidige bedrading naar de buitenlamp er af te halen en hier 4 nieuwe draden naar toe trekken. Aarde, fase, schakel en nul.
De aarde en nul splitten met een lasklem. de schakeldraad naar de lamp en de fase naar het stopcontact, right?
Klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Laatst online: 12-09 11:51
Ik ben van plan de trapverlichting zoals in de afbeeldingen te zien is te plaatsen in een vergestucte wand. 1 wand is stuc met daarachter gips/osb, andere wand is steen met stuc. Omdat de trap pas kon worden ingemeten na het stucen, was het niet mogelijk dit op voorhand te doen.

wat is volgens jullie de beste manier om rechthoekige gaten te maken van 34*155 en 45 diep met zo min mogelijk schade.

het front steekt 3mm over aan beide kanten en 15mm in de hoogte. Daarnaast wil ik zo strak mogelijk op de traptreden monteren, ik heb een keepboom besteld, dus de treden komen direct tegen de muur.

Dit is een render van mijn situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPZZ_W230MTX3wCRmCn3peJJ0DA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NpW0frAA1gnKLYA7Vqm5TY70.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de bestelde verlichting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQxTAqvPGGFgwAnN3cAu2AsrLrU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2sBLxKr8IYrBhsOhWxR29dw3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMu1DHfxGJEI09KxRSehUTJMkQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ohPCY8IKpO507gobWQp1FDSs.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Robbie T schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:21:
[...]

[...]

Als dit te complex wordt, aftappen bij lamp, slim lampje met schakelaar erin draaien en knop binnen permanent op aan laten staan. Van bijvoorbeeld Hue heb je dimming kits waarmee je de lamp kunt bedienen met de schakelaar die erbij geleverd is zonder bridge, mocht je die niet hebben.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
arjandijk162 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:36:
Ik ben van plan de trapverlichting zoals in de afbeeldingen te zien is te plaatsen in een vergestucte wand. 1 wand is stuc met daarachter gips/osb, andere wand is steen met stuc. Omdat de trap pas kon worden ingemeten na het stucen, was het niet mogelijk dit op voorhand te doen.

wat is volgens jullie de beste manier om rechthoekige gaten te maken van 34*155 en 45 diep met zo min mogelijk schade.

het front steekt 3mm over aan beide kanten en 15mm in de hoogte. Daarnaast wil ik zo strak mogelijk op de traptreden monteren, ik heb een keepboom besteld, dus de treden komen direct tegen de muur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb bij mn vader ook zoiets gemaakt. We hebben na het plaatsen van de nieuwe trap de gaten afgetekend, de boel eerst "grof" wat verticaal ingeslepen met een sleuvenfrees en een beiteltje en daarna met een multitool met een oud zaagje precies vierkant uitgezaagd. Ze houders pastte daarna op de mm.

Als de boel al gestuct is zou ik het helemaal met een multitool en een beitelt doen, duurt iets langer maar een sleuvenvrees gaat krassen in je stucwerk geven.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 10-06-2021 12:06 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
arjandijk162 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:36:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je al een bedrading lopen langs de trap? Neem aan van niet omdat eerst de trap gezet moest worden? In dat geval, muurfrees om kabel in de muur te frezen, kan wellicht ook gebruikt worden om het grootste gedeelte van de gaten vrij te maken (als de muurfrees niet te groot is). Anders misschien kleine slijptol voor de gaten grotendeels vrij te maken.

De rest van het gat netjes vierkant / rechthoekig maken, misschien met boor/beitel aan de korte zijdes, dan gaten netjes maken met multitool.

Lijkt me een klote klus, dus succes ;)

Zou me ook niet al te druk maken over hoe net de gaten zijn, vatje Fix&Finish of Renoband lijkt me onvermijdelijk, die 3mm oversteek lijkt me nooit genoeg om eventuele rafels weg te moffelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou gewoon schade accepteren en een emmertje Renoband kopen om dit te repareren. Schuurpapiertje erover en een kwast en zie je niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Laatst online: 11-09 15:01
Ik ga binnenkort laminaat leggen in mijn nieuwe woning, ik heb het één keer eerder gedaan en toen moest ik twee "losse" slaapkamers aan elkaar zien te leggen naar de volgende slaapkamer. Met andere woorden: we zijn op de verkeerde plek begonnen. Dit wil ik mezelf niet weer aandoen natuurlijk, en nu is mijn vraag aan jullie waar jullie zouden beginnen in de volgende situatie. Het gaat alleen om de Woonkamer en Slaapkamer , deze wil ik wel in één keer door leggen. Zelf zou ik rechtsboven beginnen (met alvast een rode plank getekend).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8riwXWgseSUBpHmRMdDVNLvP0yw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AyU57IKkqXfhND4UgIqbL2hQ.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Daar zou ik ook beginnen. Anders moet je de slaapkamer deels achteruit leggen. Dat gaat wel maar leuk is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Laatst online: 12-09 11:51
henkie196 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:01:
[...]

Heb je al een bedrading lopen langs de trap? Neem aan van niet omdat eerst de trap gezet moest worden? In dat geval, muurfrees om kabel in de muur te frezen, kan wellicht ook gebruikt worden om het grootste gedeelte van de gaten vrij te maken (als de muurfrees niet te groot is). Anders misschien kleine slijptol voor de gaten grotendeels vrij te maken.

De rest van het gat netjes vierkant / rechthoekig maken, misschien met boor/beitel aan de korte zijdes, dan gaten netjes maken met multitool.

Lijkt me een klote klus, dus succes ;)

Zou me ook niet al te druk maken over hoe net de gaten zijn, vatje Fix&Finish of Renoband lijkt me onvermijdelijk, die 3mm oversteek lijkt me nooit genoeg om eventuele rafels weg te moffelen.
Er komt een sponning in de onderkant van de trapboom om de kabels te laten lopen, de kabel willen we boren langs de trapboom met een spieboor van onder en boven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
JT schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:00:
[...]

***members only***

[...]
Thanks! Duidelijk. Nog even verder zoeken dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 15:20
Heb een vraagje over het uitbreiden van het aantal groepen. In 2015 hebben wij verbouwd en de elektra vernieuwd. Heb toen een Hager groepenkast met 12 groepen geplaatst. Alle groepen zijn momenteel in gebruik. Nu heb 2 extra groepen nodig voor laadpaal & zonnepanelen. De huidige groepenkast zit vol (fysiek). Wat zijn hierin de mogelijkheden? De huidige vervangen voor een groter exemplaar is redelijk kostbaar en er zullen vast meerdere opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Sethro schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:01:
Ik zou gewoon schade accepteren en een emmertje Renoband kopen om dit te repareren. Schuurpapiertje erover en een kwast en zie je niets meer van.
(cc @arjandijk162 ). Ik heb de voorkeur gekregen om roodband te gebruiken ipv reno, zeker als de rest net gestuct is. Renoband heeft toch een iets andere structuur/zuigkracht, en blijf je zien. Met roodband repareer je net zo makkelijk: vullen, vegen, drogen, schuren, evt wat nieuwe roodband ter reparatie, drogen, schuren en schilderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Laatst online: 11-09 15:01
Sethro schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:03:
Daar zou ik ook beginnen. Anders moet je de slaapkamer deels achteruit leggen. Dat gaat wel maar leuk is anders.
Ik snap niet helemaal wat je met deels achteruit leggen bedoelt, maar bedankt voor be bevestiging verder!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:31
T i M schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:59:
Heb een vraagje over het uitbreiden van het aantal groepen. In 2015 hebben wij verbouwd en de elektra vernieuwd. Heb toen een Hager groepenkast met 12 groepen geplaatst. Alle groepen zijn momenteel in gebruik. Nu heb 2 extra groepen nodig voor laadpaal & zonnepanelen. De huidige groepenkast zit vol (fysiek). Wat zijn hierin de mogelijkheden? De huidige vervangen voor een groter exemplaar is redelijk kostbaar en er zullen vast meerdere opties zijn.
Dat kan je het beste hier even vragen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:49

_Arthur

blub

T i M schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:59:
En zonder foto's kunnen wij niet meedenken over fysieke uitbreidings oplossingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Krijnemans schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:34:
[...]

Thanks! Duidelijk. Nog even verder zoeken dus :)
Imho is rolluikenland wel het proberen waard als je voordelig zoekt. Mocht je nog eens een apart onderdeel nodig hebben dan zoek je die beter ergens anders, die zijn daar weer erg duur.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Ik heb 15 stuks oude vloerbalken van 6.5x16x330cm over door verwijderen vloer.

Zijn er bedrijven die dit hout opkopen? Voor meubels oid. Naar de stort is ook zonde.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:17:
Ik heb 15 stuks oude vloerbalken van 6.5x16x330cm over door verwijderen vloer.

Zijn er bedrijven die dit hout opkopen? Voor meubels oid. Naar de stort is ook zonde.
Sociale werkplaats is er vaak blij mee. Ik lever er wel eens oude steigerplanken aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:01
Mitashi schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:02:
Ik ga binnenkort laminaat leggen in mijn nieuwe woning, ik heb het één keer eerder gedaan en toen moest ik twee "losse" slaapkamers aan elkaar zien te leggen naar de volgende slaapkamer. Met andere woorden: we zijn op de verkeerde plek begonnen. Dit wil ik mezelf niet weer aandoen natuurlijk, en nu is mijn vraag aan jullie waar jullie zouden beginnen in de volgende situatie. Het gaat alleen om de Woonkamer en Slaapkamer , deze wil ik wel in één keer door leggen. Zelf zou ik rechtsboven beginnen (met alvast een rode plank getekend).

[Afbeelding]
Als je het laminaat in die richting wil leggen, dan zou ik juist beginnen bij de woonkamer/Entree deur. Je wil niet op die overgangen uitkomen op een half plankje namelijk.
Pagina: 1 ... 140 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/