Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 140 141 142 Laatste
Acties:

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 18:08
Mitashi schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:44:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je met deels achteruit leggen bedoelt, maar bedankt voor be bevestiging verder!
Dat klikken van laminaat gaat de ene kant op een stuk makkelijk dan de andere kant

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:01

JT

VETAK y0

LED-Maniak schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:17:
Ik heb 15 stuks oude vloerbalken van 6.5x16x330cm over door verwijderen vloer.

Zijn er bedrijven die dit hout opkopen? Voor meubels oid. Naar de stort is ook zonde.
d:)b Is ook zonde. Als ik zie wat die lui hier op de bouw allemaal weggooien :o

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

LED-Maniak schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:17:
Ik heb 15 stuks oude vloerbalken van 6.5x16x330cm over door verwijderen vloer.

Zijn er bedrijven die dit hout opkopen? Voor meubels oid. Naar de stort is ook zonde.
Gewoon op marktplaats zetten met termen als balken balkenlaag bouwhout vloerbalken oud hout etc.

Dat spul kost kapitalen inmiddels bij de houtboer/bouwmarkt, heel nederland is verandas aan het bouwen.

Klein prijsje van maken en het is zo weg, scheelt jou betalen bij de stort

@Kees_B zijn suggestie is ook een mooie, wordt de mens blij van d:)b

“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work” - Thomas Edison

• dejeroen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:43
Vanavond maar weer eens iets in elkaar gezet.
Ik heb al enkele jaren een stapel externe harddisks bij de PC liggen met een stekkerblok ernaast.
Daar heb ik al een poosje terug wat voor gemaakt zodat ik ze netjes kon stapelen en de stekkers bovenop de schijven zouden komen om horizontale ruimte te besparen.

dit stond zo op de grond, maar was nog steeds geen mooie oplossing gezien alle kabels die eruit steken.

Nu heb ik dat opgelost door een achterkant te maken die dicht gaat, zo schuiven de schijven er ook niet uit als ik het over de grond verplaats tijdens het schoonmaken.
En ook de onderkant heeft wee plankjes gekregen zodat de usb hub voor alle schijven mooi onderop kon worden gemonteerd en de kabels konden worden weggewerkt.
verder is er voor de usb hub een extra opbouw stopcontact bij op gezet en is er nog eentje over voor als er nog wat bij in moet (vloerlamp, monitor, enz...)

Paar wieltjes eronder zodat ik het niet hoef op te tillen bij het schoonmaken van de vloer en het is helemaal klaar

Heeft iemand nog tips om er wat aan te verbeteren of te veranderen?

• scofield
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:16
Teijgetje schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 23:06:
@scofield
Deze oldschool dopsokjes scheelden een ritje vandaag toen bleek dat de kraan lek was ipv de haakse koppeling. ;)
Moest wel een fiberringetje bij.....
Altijd fijn als waar je bezig bent iemand een centje achter de hand houdt. :+
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ja mooie uitvinding, zijn officieel inlegplaatjes. Niet dat muntgeld van jouw natuurlijlk maar als je er ff mee gered bent, ideaal

• cannonpie
  • Registratie: april 2011
  • Nu online
Heeft het zin om 25mm door te trekken naar de ketel of is dat overkill en is 20mm naar de ketel (CW5) meer dan genoeg? De ketel staat op de vliering dus moet zon 9m omhoog en denk zo'n 12m horizontaal. We krijgen zo 2 badkamers dus er moet wel gelijktijdig gedouched kunnen worden. Er ligt al 25mm tot aan de eerste verdieping dus het grootste stuk is al gelegd.

We verbouwen de badkamer / wc en het wordt vanaf de 1ste verdieping 20mm en uiteindelijk 16mm,dat lijkt me te weinig.

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:25
cannonpie schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:38:
Heeft het zin om 25mm door te trekken naar de ketel of is dat overkill en is 20mm naar de ketel (CW5) meer dan genoeg? De ketel staat op de vliering dus moet zon 9m omhoog en denk zo'n 12m horizontaal. We krijgen zo 2 badkamers dus er moet wel gelijktijdig gedouched kunnen worden. Er ligt al 25mm tot aan de eerste verdieping dus het grootste stuk is al gelegd.

We verbouwen de badkamer / wc en het wordt vanaf de 1ste verdieping 20mm en uiteindelijk 16mm,dat lijkt me te weinig.
Naar de ketel toe is het meer dan genoeg, die 25 of 20mm.
Vanaf de ketel zou ik juist liefst naar de badkamers ieder een eigen leiding van 12mm, max 15mm trekken. Anders moet je eerst 5-10 liter water extra wegspoelen voor je eindelijk eens warm water hebt, dat is zonde van het water, je moet langer wachten en door de lagere stroomsnelheid is het water onderweg ook meer warmte verloren.

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:10

Wuursj

want worst is al bezet

T i M schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:59:
Heb een vraagje over het uitbreiden van het aantal groepen. In 2015 hebben wij verbouwd en de elektra vernieuwd. Heb toen een Hager groepenkast met 12 groepen geplaatst. Alle groepen zijn momenteel in gebruik. Nu heb 2 extra groepen nodig voor laadpaal & zonnepanelen. De huidige groepenkast zit vol (fysiek). Wat zijn hierin de mogelijkheden? De huidige vervangen voor een groter exemplaar is redelijk kostbaar en er zullen vast meerdere opties zijn.
Bij hager kan je een 12 units of 24 units naast of boven de bestaande er bij zetten en deze koppelen. Dat is hetzelfde als je een grotere van Hager besteld, dat zijn ook gewoon 2 kasten van 24 of 12 units naast of boven elkaar (industriele kasten uitgezonderd). Die lege kasten zijn best betaalbaar.

Als je daar geen plek voor hebt, gaat een grotere kast ook niet passen. Dan moet je er een miniverdeler naast zetten (beetje knullig imho) of je moet naar een ander merk overstappen.

De aannemer hier vond dat ik overdreef toen ik er 5 (2x12 en 3x24) gekoppeld had :+

(oud vs nieuw)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 14:13
JT schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:58:
[...]

Imho is rolluikenland wel het proberen waard als je voordelig zoekt. Mocht je nog eens een apart onderdeel nodig hebben dan zoek je die beter ergens anders, die zijn daar weer erg duur.
Ik ga eens contact met hun opnemen. Wil graag een rolluik voor de achterdeur en het naastgelegen raam (onderaanslag is andere hoogte, dus twee losse rollen). Dat hebben we nu ook. De afdekplaat van de bakken is over de gehele breedte samen (dus een doorlopend vlak).

Bij Creon rolluiken kunnen ze niet één lange afdekplaat leveren omdat dat volgens hun helaas qua detail niet past helaas. Hij zou niet over de uiteinden van de bak heen passen. Iemand verder ervaringen met Creon trouwens?

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Wuursj schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:26:
Bij hager kan je een 12 units of 24 units naast of boven de bestaande er bij zetten en deze koppelen. Dat is hetzelfde als je een grotere van Hager besteld, dat zijn ook gewoon 2 kasten van 24 of 12 units naast of boven elkaar (industriele kasten uitgezonderd). Die lege kasten zijn best betaalbaar.

Als je daar geen plek voor hebt, gaat een grotere kast ook niet passen. Dan moet je er een miniverdeler naast zetten (beetje knullig imho) of je moet naar een ander merk overstappen.

De aannemer hier vond dat ik overdreef toen ik er 5 (2x12 en 3x24) gekoppeld had :+
[Afbeelding]
(oud vs nieuw)
Met 96 groepen kan je ook ongeveer alle stopcontacten en lichtknoppen in het hele huis op een aparte groep zetten, zou ik denken. Lijkt me inderdaad een beetje overkill? :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nvermen
  • Laatst online: 18:51
henkie196 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:52:
[...]

Met 96 groepen kan je ook ongeveer alle stopcontacten en lichtknoppen in het hele huis op een aparte groep zetten, zou ik denken. Lijkt me inderdaad een beetje overkill? :+
Totdat je domotica modules begint te steken :)

KNX voeding, ethernet interface, dimmers, digital/analog inputs...
Wil je alles nog met klemmenblokken aansluiten ook, dan is 96 zeker geen overbodige luxe

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:10

Wuursj

want worst is al bezet

henkie196 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:52:
[...]

96 units zijn geen 96 groepen want je hebt ook nog aardlek schakelaars, hoofdschakelaar en bij hager is een aardlekautomaat 2 units breed. Met fase gaat het helemaal hard. Er zijn slechts 24 groepen ;) Buiten dat zijn er 36 units gereserveerd voor kwh meters en domotica.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• JT

JT

VETAK y0

Krijnemans schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:30:
[...]

Ik ga eens contact met hun opnemen. Wil graag een rolluik voor de achterdeur en het naastgelegen raam (onderaanslag is andere hoogte, dus twee losse rollen). Dat hebben we nu ook. De afdekplaat van de bakken is over de gehele breedte samen (dus een doorlopend vlak).

Bij Creon rolluiken kunnen ze niet één lange afdekplaat leveren omdat dat volgens hun helaas qua detail niet past helaas. Hij zou niet over de uiteinden van de bak heen passen. Iemand verder ervaringen met Creon trouwens?
Anders zelf een houtombouw maken? Hou er even rekening mee, die lat die ik heb gebruikt heb ik op maat gemaakt na zelf de ruimte tussen de geleiders op de bak te hebben gemeten. Bij het eerste rolluik dat ik deed pastte het maar net, moest goed wrikken om de bak in de geleiders te laten vallen. Wat bleek nu, de webshop rekent 2x55=110mm erbij voor geleiders bij montage op de dag, maar de geleiders bleken bij nameten maar 52mm te zijn....

Verzeker je ook van een goede, kloppende waterpas. Kruislijnlaser is leuk, ik ben gek op de mijne. Maar met dit weer hoogstens in de schaduw maar een klein beetje bruikbaar. Wat ik had liggen gaf allemaal net wat anders aan. Van de buurman een Sola geleend. Uiteindelijk bleek de Powerfix van de Lidl het dichtstebij te zitten, een tool van Stanley met waterpas was by far het slechtst 8)7 Ik had nog een instelbare waterpas liggen die ik nu heb ingesteld met behulp van die Sola, maar ik denk dat ik een Sola haal. Eens naar gekeken, mooi spul en zo duur is het allemaal niet.

Mocht je nog wat vragen hebben over hoe ik het voor heb gedaan dan hoor ik het wel. Nogmaals met de kanttekening dat de bakken er nog op moeten ;)

[Voor 18% gewijzigd door JT op 11-06-2021 10:26]

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Ik kon het zo niet echt vinden.. Maar als ik een hangende stoel wil ophangen aan een betonnen plafond.. Met 2 ogen cq haken..

En er voor't gemak vanuit gaat dat er 150kg aan zal hangen (dus zeg maar 75 per oog cq haak) en 't liefst een beetje over hebbende.. Je wil niet altijd heel voorzichtig er in gaan zitten...

Kan dat überhaupt? Ik gebruik vast de verkeerde zoektermen want ik krijg geen antwoord op wat de trekkracht op een keilbout mag zijn...

Dell XPS 15-9750, Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 20:12
SMSfreakie schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:29:
Ik kon het zo niet echt vinden.. Maar als ik een hangende stoel wil ophangen aan een betonnen plafond.. Met 2 ogen cq haken..

En er voor't gemak vanuit gaat dat er 150kg aan zal hangen (dus zeg maar 75 per oog cq haak) en 't liefst een beetje over hebbende.. Je wil niet altijd heel voorzichtig er in gaan zitten...

Kan dat überhaupt? Ik gebruik vast de verkeerde zoektermen want ik krijg geen antwoord op wat de trekkracht op een keilbout mag zijn...
Om te beginnen, weet je zeker dat het plafond massief beton is? Als het kanaalplaten zijn dan wordt de situatie al anders.

[Voor 82% gewijzigd door g00gle op 11-06-2021 10:32]

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
g00gle schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:31:
[...]

Om te beginnen, weet je zeker dat het plafond massief beton is? Als het kanaalplaten zijn dan wordt de situatie al anders.

[Afbeelding]
Oei dat durf ik niet met zekerheid te zeggen...

Kom ik ook niet echt handig achter (zonder gaten boren denk ik?)

Dell XPS 15-9750, Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 20:12
SMSfreakie schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:38:
[...]

Oei dat durf ik niet met zekerheid te zeggen...

Kom ik ook niet echt handig achter (zonder gaten boren denk ik?)
Ik weet dat jou vraag of soortgelijk met betrekking tot het bevestigen aan het plafond hier al vaker is langsgekomen. Misschien kun je even zoeken in dit deel of het vorige deel hoe het toen uit eindelijk opgelost is.

• RonJ
  • Laatst online: 09:12
dejeroen schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:18:
Ik heb al enkele jaren een stapel externe harddisks bij de PC liggen met een stekkerblok ernaast.
Daar heb ik al een poosje terug wat voor gemaakt zodat ik ze netjes kon stapelen en de stekkers bovenop de schijven zouden komen om horizontale ruimte te besparen.
[Afbeelding]

dit stond zo op de grond, maar was nog steeds geen mooie oplossing gezien alle kabels die eruit steken.
[Afbeelding]

Nu heb ik dat opgelost door een achterkant te maken die dicht gaat, zo schuiven de schijven er ook niet uit als ik het over de grond verplaats tijdens het schoonmaken.
En ook de onderkant heeft wee plankjes gekregen zodat de usb hub voor alle schijven mooi onderop kon worden gemonteerd en de kabels konden worden weggewerkt.
verder is er voor de usb hub een extra opbouw stopcontact bij op gezet en is er nog eentje over voor als er nog wat bij in moet (vloerlamp, monitor, enz...)

Paar wieltjes eronder zodat ik het niet hoef op te tillen bij het schoonmaken van de vloer en het is helemaal klaar

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi gemaakt hoor. Ik zou persoonlijk al die netadapters vervangen door één goeie DC-voeding icm de bekabeling op maat. Maar dat is natuurlijk puur voor de looks.

All-electric: 2x Daikin US, Daikin FTXM, Boiler, Weber Pulse, Tesla Model 3 LR RWD

• Fasterinside
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20:40
Een klassieker, maar kom er zelf even niet uit (en de website van Roto Frank helpt me niet verder). Ik heb in mijn woning een aantal kantel/kiep ramen die ik wil schilderen en dus uit het kozijn wil halen. Krijg het niet voor elkaar. Het palletje krijg ik los, maar dan is het kozijn nog steeds verbonden met het raam. En daar zit de crux, ik heb geen idee hoe dat los te krijgen. Er zit een inbus waar ik al aan gedraaid heb, maar dat is niet de oplossing. Iemand de gouden tip, of wellicht een idee welk Roto beslag dit is zodat ik op zoek kan naar een manual?

Creating my own hero.

• Kees_B
  • Laatst online: 19:34
Fasterinside schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:06:
Een klassieker, maar kom er zelf even niet uit (en de website van Roto Frank helpt me niet verder). Ik heb in mijn woning een aantal kantel/kiep ramen die ik wil schilderen en dus uit het kozijn wil halen. Krijg het niet voor elkaar. Het palletje krijg ik los, maar dan is het kozijn nog steeds verbonden met het raam. En daar zit de crux, ik heb geen idee hoe dat los te krijgen. Er zit een inbus waar ik al aan gedraaid heb, maar dat is niet de oplossing. Iemand de gouden tip, of wellicht een idee welk Roto beslag dit is zodat ik op zoek kan naar een manual?

[Afbeelding][Afbeelding]
Bij Maco moet je dan de schaarlager gewoon oplichten, lukt dat bij die van jou ook?

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Fasterinside
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20:40
Kees_B schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:19:
[...]

Bij Maco moet je dan de schaarlager gewoon oplichten, lukt dat bij die van jou ook?

[Afbeelding]
Boven wel, en dat is gelukt dankzij dit gevonden filmpje (YouTube: Roto NT Designo (neue Generation) - Ein- und Aushängen des Flügels, ...). Alleen, nu wil hij onder niet los. In het filmpje tillen ze hem er zo uit, maar bij mij blijft hij onderin vast zitten aan het scharnier.

[Voor 21% gewijzigd door Fasterinside op 11-06-2021 14:56]

Creating my own hero.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

dejeroen schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:18:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja, koop een NAS. Scheelt je een hoop in (sluip) verbruik aan stroom :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Vinze
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14-06 12:53
Ik ben aan het isoleren met PIR platen welke ik verlijm op een houten rachelwerk die direct op de halfsteens muur bevestigd is. Hiermee creëer ik een kleine ventilatiespouw. Nu vroeg ik me af wat wijs is qua elektra, kan ik deze het beste achter de isolatie langs leggen (in de spouw) en een dan een gaatje maken in de isolatie waar een stopcontact moet komen? Of is het slimmer om een sleuf in de PIR platen te maken en de buizen direct achter het gips langs te laten lopen?

En een tweede vraag, schroeven in gips gaat niet zo lekker maar ik moet wel (opbouw) stopcontacten bevestigen. Moet ik hier holle wand pluggen voor gebruiken en gaat dat goedkomen met de PIR platen die erachter zitten?

[Voor 18% gewijzigd door Vinze op 11-06-2021 16:47]

• factor15
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 21:28
Vinze schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:45:
Ik ben aan het isoleren met PIR platen welke ik verlijm op een houten rachelwerk die direct op de halfsteens muur bevestigd is. Hiermee creëer ik een kleine ventilatiespouw. Nu vroeg ik me af wat wijs is qua elektra, kan ik deze het beste achter de isolatie langs leggen (in de spouw) en een dan een gaatje maken in de isolatie waar een stopcontact moet komen? Of is het slimmer om een sleuf in de PIR platen te maken en de buizen direct achter het gips langs te laten lopen?

En een tweede vraag, schroeven in gips gaat niet zo lekker maar ik moet wel (opbouw) stopcontacten bevestigen. Moet ik hier holle wand pluggen voor gebruiken en gaat dat goedkomen met de PIR platen die erachter zitten?
@Vinze hoe is de opbouw naar binnen toe? Heb je een pir plaat met daarop gipsplaat gelijmd of komen er dan weer tengels met daarop gips?

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:16

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Vinze schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:45:

Ik heb de leidingen zelf in de pir gelegd(dus 2cm uitsnijden). Daarna weer afgetaped. Anderen doen weer de leidingen in de spouw leggen... Net wat jij wil. :) In de spouw heb je een koud gaatje, in de PIR heb je verminderde isolatie.

Je kan ook gewoon inbouwstopcontacten in je PIR leggen.

Dit soort pluggen zijn handig voor schroeven:

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ondertussen aan de andere kant van de wereld .......
natuurlijk grotendeels zonder pbm, en met gereedschap van de action

Had wel vaker iemand iets zelf zien bouwen, maar zo nog niet. _/-\o_

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Teijgetje schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:39:

[YouTube: Man Digs a Hole in a Mountain and Turns it Into an Amazing Apartment]

Dat is pas een mancave. 8)

Appeltaart is lekker!

• Vinze
  • Laatst online: 14-06 12:53
factor15 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:20:
[...]

@Vinze hoe is de opbouw naar binnen toe? Heb je een pir plaat met daarop gipsplaat gelijmd of komen er dan weer tengels met daarop gips?
Ik plaats om de 30cm ventilatielatten van 2cm dik. Daarop lijm ik de PIR platen (120x60). Vervolgens schroef ik de gipsplaten met 70mm gipsschroeven door de PIR in de achterliggende latten.
LED-Maniak schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:39:
[...]

Ik heb de leidingen zelf in de pir gelegd(dus 2cm uitsnijden). Daarna weer afgetaped. Anderen doen weer de leidingen in de spouw leggen... Net wat jij wil. :) In de spouw heb je een koud gaatje, in de PIR heb je verminderde isolatie.

Je kan ook gewoon inbouwstopcontacten in je PIR leggen.

Dit soort pluggen zijn handig voor schroeven:
[Afbeelding]
Thanks! Dan leg ik ze denk ik ook in de PIR platen zelf, dat lijkt me makkelijker en aangezien het toch maar een bijkeuken zal ik dat beetje isolatieverlies niet merken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 21:28
Vinze schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:18:

Ik plaats om de 30cm ventilatielatten van 2cm dik. Daarop lijm ik de PIR platen (120x60). Vervolgens schroef ik de gipsplaten met 70mm gipsschroeven door de PIR in de achterliggende latten.
@Vinze Lukt dat? Ik heb dit geprobeerd bij mijn dak maar dat ging niet goed. Er zat toch een beetje verschil tussen de pir platen waardoor het gips ook niet goed vlak kwam. Ik heb toen toch maar tengels over het pir geschroefd en dat ging een stuk beter.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

• hammy87
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:29
Vinze schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:18:
[...]

70mm lijkt mij tekort als je door gips+60mm pir moet. Dan zit je al op 60+12,5, 72,5mm en dan zit je nog niet in je hout..

• Rickrebr
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 09:16
Hallo,

Ik heb een vraag over onze trap, deze willen wij een stuk lichter maken, alleen ik weet niet wat er op de trap zit olie of lak? De tweede trede heb ik al wat geschuurd met korrel 80 maar kan het nog veel lichter als dat? Ook middelste stuk van de paal.

• MWDKing
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12-06 21:43
Iemand een goed idee hoe ik kleine 15x15cm 7mm dikke keramische wandtegels op maat kan maken zonder tegelsnijder? Ik moet van 4 stuks een stuk afhalen...

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20:50
MWDKing schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:16:
Iemand een goed idee hoe ik kleine 15x15cm 7mm dikke keramische wandtegels op maat kan maken zonder tegelsnijder? Ik moet van 4 stuks een stuk afhalen...
Slijptol?

• MWDKing
Leek me ook :9 . Nog tips om een strakke rechte snede te maken zonder stukjes glazuur die eraf vliegen? Tapen, insnijden, type diamandblad, etc.

[Voor 7% gewijzigd door MWDKing op 11-06-2021 23:20]

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20:50
MWDKing schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:20:
[...]

Leek me ook :9 . Nog tips om een strakke rechte snede te maken zonder stukjes glazuur die eraf vliegen? Tapen, insnijden, type diamandblad, etc.
Geen idee. Toch een tegelsnijder? Kitrandje? Insnijden met een glassnijmesje? :9

Waarom niet een tegelsnijder huren voor een paar uur als het netjes moet?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:52
MWDKing schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:20:
[...]

Eerst met een diamantschijfje bijna op maat maken, dan het laatste stukje met een gewone steenschijf ipv diamantschijfje. Voor het laatste stukje ook even een metalen of evt houten strip op de tegel klemmen waar je langs af kan slijpen. De stukjes diamant in een diamantschijf zorgen ervoor dat er stukjes van de tegel springen. Een normale steenschijf kan je veel gladder mee slijpen (diamantschijf met hele fijne diamant zal ook gaan)

Op die manier heb ik deze gedaan:

Voordat ik die truc met een normale steenschijf gebruikte heb ik de tegels laten zagen bij een tegelhandel, die heb ik vervolgens allemaal weggegooid omdat ook zij een diamantschijf gebruikten waarmee er stukjes van de tegels sprongen.

Zo’n schijf bedoel ik dus hè: https://www.bosch-profess...en-midden-2868432-ocs-ac/

[Voor 41% gewijzigd door decipherer op 11-06-2021 23:54]

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21:26

CurlyMo

www.pilight.org

Zal wel flink galmen in zo'n stenen huis. Ownee, de man is al hartstikke doof :X

Only in China though... Laten we allemaal even gewoon een stuk berg vernachelen voor eigen belang.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:58
CurlyMo schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:40:
[...]

Only in China though... Laten we allemaal even gewoon een stuk berg vernachelen voor eigen belang.
Gelukkig maar dat in Europa en Amerika in deze tijd de meeste mensen voor het belang van de maatschappij kiezen ipv aan zichzelf denken. :/

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Albinoraptor schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 00:09:
[...]

Gelukkig maar dat in Europa en Amerika in deze tijd de meeste mensen voor het belang van de maatschappij kiezen ipv aan zichzelf denken. :')
In deze mate de natuur naar eigen hand zetten gaat je hier niet lukken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:29

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Rickrebr schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:47:
Hallo,

Ik heb een vraag over onze trap, deze willen wij een stuk lichter maken, alleen ik weet niet wat er op de trap zit olie of lak? De tweede trede heb ik al wat geschuurd met korrel 80 maar kan het nog veel lichter als dat? Ook middelste stuk van de paal.

[Afbeelding]
Lastig om op een foto te beoordelen, te meer je met dingen als belichting en dergelijke te maken hebt. Wat je in ieder geval moet doen is het "blank" schuren. Verder helpt het als je weet welke houtsoort het is, iets als Ebben zal nooit zo licht worden als Vuren. Maar ik denk dat als je dat wist, je het hier niet aan het vragen was.

80 is verder wel een goede grofheid om mee te beginnen, dus je zou het toch wel redelijk compleet "blank" moeten krijgen zo. Wel later weer wat fijner gebruiken om het glad te maken uiteraard.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• ThomasClay
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 21:25
Ik wil graag een extra 2-voudig stopcontact aanleggen in een stacaravan. Uitdaging is dat de inbouwdiepte beperkt is: 40mm lukt misschien net, maar ik gebruik liever nog iets compacters zodat ik zeker weet dat het gaat passen. Ik wil hem wel graag zo veel mogelijk inbouwen en niet opbouwen. Vermoedelijk kom ik dan bij half opbouw uit, dat zijn de bestaande stopcontacten ook.

Het wil alleen nog niet echt lukken om (als leek) in het oerwoud van inbouwdozen en wandcontactdozen een combinatie te vinden van een inbouwdoos < 40mm diep en een bijbehorend 2-voudig stopcontact. Iemand misschien een suggestie of de juiste zoektermen?

• MWDKing
ThomasClay schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:51:
Ik wil graag een extra 2-voudig stopcontact aanleggen in een stacaravan. Uitdaging is dat de inbouwdiepte beperkt is: 40mm lukt misschien net, maar ik gebruik liever nog iets compacters zodat ik zeker weet dat het gaat passen. Ik wil hem wel graag zo veel mogelijk inbouwen en niet opbouwen. Vermoedelijk kom ik dan bij half opbouw uit, dat zijn de bestaande stopcontacten ook.

Het wil alleen nog niet echt lukken om (als leek) in het oerwoud van inbouwdozen en wandcontactdozen een combinatie te vinden van een inbouwdoos < 40mm diep en een bijbehorend 2-voudig stopcontact. Iemand misschien een suggestie of de juiste zoektermen?
Zoiets; HALF OPBOUW MET RANDAARDE 2-VOUDIG

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

CurlyMo schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:40:
[...]

Zal wel flink galmen in zo'n stenen huis. Ownee, de man is al hartstikke doof :X

Ben je wel eens op La Palma geweest? ;-)

Appeltaart is lekker!

• Woody179
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 20:08
Hallo,

[Afbeelding]
Heel veel lichter als dit gaat het niet worden, het is gewoon een donkere houtsoort. Als je hem helemaal kaal schuurt kun je iets van whitewash proberen om hem wat lichter te maken. Anders iets van witte traplak.

Acties:
  • +2Henk 'm!
CurlyMo schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 00:10:
[...]

Gelijk dat belerende nederlandse vingertje. ;)

Welke natuur dan? Die berg leeft?

En iedereen hier doet toch ook met zijn eigen bezit wat hij wil?
Maar in China, 225x zo groot, ben je dan asociaal bezig? :?

Die man die met dynamiet een cavehouse gebouwd heeft, dat komt dan meer in de buurt.
Maar het was zijn steenklomp...........wel een prachtig huis. En zelfvoorzienend. _/-\o_

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Teijgetje schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:16:
[...]

Gelijk dat belerende nederlandse vingertje. ;)
Ieder zijn mening. Terug naar klussen. Ik zit even in de chat met Warmteservice. Momentje... :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MWDKing
decipherer schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:37:
[...]

Eerst met een diamantschijfje bijna op maat maken, dan het laatste stukje met een gewone steenschijf ipv diamantschijfje. Voor het laatste stukje ook even een metalen of evt houten strip op de tegel klemmen waar je langs af kan slijpen. De stukjes diamant in een diamantschijf zorgen ervoor dat er stukjes van de tegel springen. Een normale steenschijf kan je veel gladder mee slijpen (diamantschijf met hele fijne diamant zal ook gaan)

Op die manier heb ik deze gedaan: [Afbeelding]

Voordat ik die truc met een normale steenschijf gebruikte heb ik de tegels laten zagen bij een tegelhandel, die heb ik vervolgens allemaal weggegooid omdat ook zij een diamantschijf gebruikten waarmee er stukjes van de tegels sprongen.

Zo’n schijf bedoel ik dus hè: https://www.bosch-profess...en-midden-2868432-ocs-ac/
Ik had alleen diamantschijven en zojuist die gebruikt. Tape aan de kant die ik niet wilde chippen. Resultaat best ok aangezien er aan de geslepen zijde en dun randje kit komt. ;)

• spork
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:17
Een week of wat geleden werd mij hier aangeraden om een deurgat in een muur niet met een haakseslijper maar met een reciprozaag te maken.

We zijn inmiddels een stapje verder en ik heb nu een gat gemaakt met een gatenzaag om te voorkomen dat ik mij vergis in bijvoorbeeld de dikte van de muur.

Dit gat is mede mogelijk gemaakt door een intens botte IKEA gatenzaag voor hout.. 8)7

Zijn dit gipsblokken? Is dit cellenbeton? Is dat hetzelfde?
En nog leuker: welke reciprozaag heb ik daarvoor nodig?

Deze voor gasbeton of Deze voor gipsplaten
Of ga ik er met elke willekeurige hout/ijzerzaag ook wel doorheen?

Ik wilde eigenlijk de Ecotools gaan bestellen maar de webshop is tijdelijk gesloten en verder kan ik alleen het Bosch zaagblad voor gasbeton van 50euro vinden. Normaal doe ik zeker niet moeilijk over duur gereedschap, dat zijn leuke investeringen, maar ik verwacht niet heel veel deurgaten te gaan maken in de komende tijd :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19:44
@spork Zelf heb ik zo'n gat gemaakt met een simpele handzaag. Maar als ik het nog een keer zou moeten doen, zou ik een cirkelzaag pakken (wel een goedkope). Rechte lat op de muur schroeven als geleiderails en zaag erin laten vallen. Mocht je niet diep genoeg komen, met een normale zaag het afmaken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Beetje krap naar mijn smaak, wel erg leuk - veel respect voor die man met z'n PlayMobil tools :+
Het lijkt gelukkig wel relatief zacht materiaal te zijn, dat maakt het een pak makkelijker.

Ik zou wel heel erg bang zijn dat die boel compleet instort -O-
Toen 'ie die pilaar ging slopen dacht ik even "dit is waar het filmpje in een begrafenis overgaat"...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:56
In het begin tof en na een paar maanden rot alles weg door het vocht.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Soms is goed gejat écht beter dan zelf (slecht) bedacht.

My shop

• GGS_206
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje boven! Of toch onder..?

Wel goed bedacht/gejat in ieder geval. Beetje orde creëren in de chaos, zou ik hier ook moeten doen 8)7

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
@HTT-Thalan zou je niet nog een afdek lat toepassen op de voorzijdes, mogelijk hetzelfde materiaal als de legplanken, maakt het net wat mooier

• retakenroots
  • Laatst online: 17:17
Hallo,

[Afbeelding]
Gezien het type hout zal het niet veel lichter worden. Olie of lak kan je voelen. Als het heel erg glad is dan is het lak ander olie.

• spork
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:17
chrisborst schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:23:
@spork Zelf heb ik zo'n gat gemaakt met een simpele handzaag. Maar als ik het nog een keer zou moeten doen, zou ik een cirkelzaag pakken (wel een goedkope). Rechte lat op de muur schroeven als geleiderails en zaag erin laten vallen. Mocht je niet diep genoeg komen, met een normale zaag het afmaken.
Hahaha, een paar posts terug werd mij dus juist een reciprozaag aangeraden ipv een rondraaiendblad ivm de stofproductie, dat idee bevalt mij wel..

Daarnaast heb ik ook geen cirkelzaag en wel een reciprozaag tot mijn beschikking.

Wat voor een zaag is in deze context een 'normale zaag'?

• chrisborst
@spork Dat van het stof is wel een goed punt en als je al een reciprozaag heb, zou ik die lekker gebruiken.
Met een gewone zaag bedoel ik een handzaag. Als je dan een lekker grof getand exemplaar gebruikt ga je snel door dit soort blokken heen en relatief recht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 14-06 22:35

Amphiebietje

In de blubber

CurlyMo schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 00:10:
[...]

Er zijn genoeg plekken in Europa waar mensen een rotswand in de achtertuin hebben die van zandsteen o.i.d. is en waar dit gewoon kan, hoor. En als dan een deel van de rotswand naar beneden komt, is dat ook je eigen verantwoordelijkheid (incl. andermans kosten). :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

GGS_206 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:31:
Wel goed bedacht/gejat in ieder geval. Beetje orde creëren in de chaos, zou ik hier ook moeten doen 8)7
Ben ik mee ophouden. Orde in de chaos creeeren kan ik heel goed. Maar opgeruimd houden daarna wil maar niet lukken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2Henk 'm!

• chrisborst

Bedenk wel dat al dit soort kanalen uit China worden beheerd/gecontroleerd door de CCP. Dit is gewoon pure propaganda vanuit de Chinese overheid. Het is namelijk voor gewone chinezen verboden om op YT te zitten, dus een kanaal met zoveel views en subs kan enkel bestaan door de overheid.
Neemt niet weg dat het er leuk uitziet, helaas is dit enkel in limburg mogelijk :P

Voor het echte verhaal moet je eens het kanaal van serpentza bekijken. Hij heeft 14 jaar in China gewoond en ongeveer heel China gezien:
YouTube: China's Beautiful Lie

en van een vriend van hem:
YouTube: China is about to Attack

[Voor 7% gewijzigd door chrisborst op 12-06-2021 15:08]

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 20:57
MWDKing schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:16:
Tegelsnijder huren?

• Pimmeh
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 14-06 23:10
Ik heb een deur (hout) die met een paumelle (type scharnier) in de metalen doorpost hangt. Echter is door een ongelukje die paumelle op de deurpost uit de deurpost gescheurd waardoor de deur dus scheef hangt, vanzelf opengaat, niet meer sluit, etcetera. Doordat het metaal echt uitgescheurd is, vraag ik me af of ik dit zelf kan fixen en zo ja hoe dan.

Ik heb al de deur eruit getild en het gedeelte van de paumelle in de deurpost terug geslagen in de deurpost. Dat werkt, maar helaas tijdelijk. Het metaal van de deurpost heeft het zich door het hameren erop weer gesloten, maar door het gewicht van de deur scheurt het net zo hard weer terug. Eigenlijk zou je dit moeten lassen of zo, maar geen idee of dat kan met dit zachte metaal en of er misschien een andere manier voor is? Een boel epoxy wellicht?

Heeft iemand het gouden idee? De hele deurpost vervangen lijkt me een beetje heftig en zeker niet iets wat ik zelf aan kan.

http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/deurpost_woonkamer_1.jpg
http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/deurpost_woonkamer_2.jpg
http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/deurpost_woonkamer_3.jpg

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:49

bonzz.netninja

business analist

Ik ben een houten vloer aan het schuren met een parketschuurmachine. De vloer is denk ik met iets bruins behandelt en ik wil het weer blank hebben. Wellicht beits oid.

Nu loopt de schuurband heel snel vol met een soort kouwgom achtige bruine substansie. O.a door de hitte die ontstaat. Iemand enig idee?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | geensnor.nl - Misschien wel een uber hippe "Digital Garden" | | Omloop de Snor 2019

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18:44

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Pimmeh schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 16:12:
Ik heb een deur (hout) die met een paumelle (type scharnier) in de metalen doorpost hangt. Echter is door een ongelukje die paumelle op de deurpost uit de deurpost gescheurd waardoor de deur dus scheef hangt, vanzelf opengaat, niet meer sluit, etcetera. Doordat het metaal echt uitgescheurd is, vraag ik me af of ik dit zelf kan fixen en zo ja hoe dan.

Ik heb al de deur eruit getild en het gedeelte van de paumelle in de deurpost terug geslagen in de deurpost. Dat werkt, maar helaas tijdelijk. Het metaal van de deurpost heeft het zich door het hameren erop weer gesloten, maar door het gewicht van de deur scheurt het net zo hard weer terug. Eigenlijk zou je dit moeten lassen of zo, maar geen idee of dat kan met dit zachte metaal en of er misschien een andere manier voor is? Een boel epoxy wellicht?

Heeft iemand het gouden idee? De hele deurpost vervangen lijkt me een beetje heftig en zeker niet iets wat ik zelf aan kan.
Je zou iets als Bison kombi-metaal kunnen proberen. Als dat niet werkt is zo'n stalen stelkozijn ook zo vervangen. Die kozijnen hebben standaardmaten en zitten geklemd om je binnenmuur. Kwestie van Dit filmpje omgekeerd volgen en je hebt het er zo uit.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• hellum
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17:03
Pimmeh schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 16:12:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Misschien een nieuw stalen plaatje er overheen maken? Vastzetten met parkertjes en dan nieuwe gaten boren voor het scharnier.

• Pimmeh
  • Laatst online: 14-06 23:10
Ethnocentrix schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 17:46:
[...]

Je zou iets als Bison kombi-metaal kunnen proberen. Als dat niet werkt is zo'n stalen stelkozijn ook zo vervangen. Die kozijnen hebben standaardmaten en zitten geklemd om je binnenmuur. Kwestie van Dit filmpje omgekeerd volgen en je hebt het er zo uit.
Oeh dat ziet er uit alsof het voor mijn probleem prima geschikt is. Ik gebruik de dubbelspuiten epoxy best wel vaak, wist niet dat er ook voor metaal iets was. Ik denk dat ik deze ga bestellen en proberen, dank! Een heel deurkozijn vervangen en maar hopen dat alles pas is en sluit, daar ben ik toch niet zo zeker van dat me dat lukt met mijn kennisniveau. O-)
hellum schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 19:01:
[...]
Misschien een nieuw stalen plaatje er overheen maken? Vastzetten met parkertjes en dan nieuwe gaten boren voor het scharnier.
De scharnieren komen best wel nauw qua afstelling. Dus ik ben een beetje sceptisch dat dat extra metaal niet in de weg zit.

• Rickrebr
  • Laatst online: 09:16
rockhopper schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 00:41:
[...]

Lastig om op een foto te beoordelen, te meer je met dingen als belichting en dergelijke te maken hebt. Wat je in ieder geval moet doen is het "blank" schuren. Verder helpt het als je weet welke houtsoort het is, iets als Ebben zal nooit zo licht worden als Vuren. Maar ik denk dat als je dat wist, je het hier niet aan het vragen was.

80 is verder wel een goede grofheid om mee te beginnen, dus je zou het toch wel redelijk compleet "blank" moeten krijgen zo. Wel later weer wat fijner gebruiken om het glad te maken uiteraard.
Houtsoort zou ik echt niet weten. Ik hoopte dat iemand hier dat mij zou kunnen vertellen. Uiteraard is dit ook zeer lastig om vast te stellen met een foto. Ik ga in ieder geval er maar op los schuren!

• Yaksa
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:27
Rickrebr schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 19:47:
[...]Houtsoort zou ik echt niet weten. Ik hoopte dat iemand hier dat mij zou kunnen vertellen. Uiteraard is dit ook zeer lastig om vast te stellen met een foto. Ik ga in ieder geval er maar op los schuren!
Afgaande op de foto lijkt het (rode) meranti te zijn. Het is in ieder geval (tropisch?) hardhout en geen gebeitst grenen of zo want dan had je met korrel 80 schuren al duidelijk moeten zien dat het hout na het schuren veel lichter zou zijn geworden.
Meranti kun je niet lichter maken, na het schuren moet je het behandelen wat het weer iets donkerder maakt. Overschilderen in een andere kleur kan wel, maar dan wel eerst (na het schuren) een goede primer aanbrengen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4Henk 'm!

• hellum
Vandaag de eerste radiator in mijn huis geplaatst, dat er nog vele mogen volgen. IMHO helemaal niet gek voor een eerste keer.

• hellum
Yaksa schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:02:
[...]

Afgaande op de foto lijkt het (rode) meranti te zijn. Het is in ieder geval (tropisch?) hardhout en geen gebeitst grenen of zo want dan had je met korrel 80 schuren al duidelijk moeten zien dat het hout na het schuren veel lichter zou zijn geworden.
Meranti kun je niet lichter maken, na het schuren moet je het behandelen wat het weer iets donkerder maakt. Overschilderen in een andere kleur kan wel, maar dan wel eerst (na het schuren) een goede primer aanbrengen.
Je zou het kunnen voorzien van een whitewash om het lichter te maken. Heb ik wel een gezien en kan heel mooi zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yaksa
hellum schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:07:
[...]Je zou het kunnen voorzien van een whitewash om het lichter te maken. Heb ik wel een gezien en kan heel mooi zijn.
Als de houtkleur aan de rode kant van het spectrum zit dan wel een grijze of groene 'whitewash' gebruiken anders eindig je met een roze trap.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1Henk 'm!
hellum schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:04:
Vandaag de eerste radiator in mijn huis geplaatst, dat er nog vele mogen volgen. IMHO helemaal niet gek voor een eerste keer.
Zeker netjes voor een eerste keer.
Een tip kan zijn de retourleiding ook zo te buigen als je aanvoer en deze dan op de lengte een klein knikje te geven om de beugelafstand te overbruggen. Dat scheelt een koppeling.
Dus de bocht ook haaks uit de muur en dan de verticale leiding een klein knikje terug geven, naar links.
Maar het is maar net wat je mooi vindt. ;)

Ik gebruik overigens zelf een buigtang met een kleinere bocht voor dit soort werk.

En ik zie geen voetventiel? Die zou ik toch plaatsen voor die drie knaken extra per radiator.
Dan kan je in geval van ellende, of schilderen etc, de radiator afkoppelen zonder dat je hele cv en warmwater er uit moet.

[Voor 19% gewijzigd door Teijgetje op 12-06-2021 20:54]

• hellum
Teijgetje schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:48:
[...]

Zeker netjes voor een eerste keer.
Een tip kan zijn de retourleiding ook zo te buigen als je aanvoer en deze dan op de lengte een klein knikje te geven om de beugelafstand te overbruggen. Dat scheelt een koppeling.
Dus de bocht ook haaks uit de muur en dan de verticale leiding een klein knikje terug geven, naar links.
Maar het is maar net wat je mooi vindt. ;)

Ik gebruik overigens zelf een buigtang met een kleinere bocht voor dit soort werk.
Ja dat was een heel goed idee geweest want ik kon de radius niet klein genoeg krijgen. Zal er de volgende keer aan denken :)

Zit een ventiel aan de andere kant van de radiator.

[Voor 3% gewijzigd door hellum op 12-06-2021 20:55]

• MWDKing
De vraag was; hoe zonder tegelsnijder ;) En dat is gelukt. Zie eerdere post.

• rockhopper
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:29

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Rickrebr schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 19:47:
[...]
Houtsoort zou ik echt niet weten. Ik hoopte dat iemand hier dat mij zou kunnen vertellen. Uiteraard is dit ook zeer lastig om vast te stellen met een foto. Ik ga in ieder geval er maar op los schuren!
Ik zou even op @Yaksa advies afgaan. Eventueel met je foto naar een verfvakhandel voor lak of nog beter een staaltje hout (al wil je dat waarschijnlijk liever niet)
Maar als het dus inderdaad een donkere hardhouten houtsoort is, en die kant ben ik ook geneigd, al geef ik meteen toe dat ik het zelf niet goed aan de hand van een foto kan herkennen.

Alternatief: even rondvragen op een houtbewerkers / meubelmaker forum, daar zitten ook veel echte houtkenners.

Ik zou het houtpatroontje proberen te behouden en er niet met gewone gekleurde verf overheen gaan. Maar als je echt licht wilt kan je er natuurlijk wel met gewoon RAL 9010 (wit) over heen gaan (eerst primer dan lak).

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sh4dow
  • Laatst online: 20:07
hellum schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:04:
Komt er nog een vensterbank boven te hangen? Dan zou ik de radiatorknop misschien een kwartslag draaien.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:30
Vandaag weer wat voortgang geboekt.

De oude wandtegels in de keuken verwijderd. Dit wordt in de toekomst een bijkeuken/washok met WTW en CV.

De muren zijn steensmuren. Op de bouwtekeningen stond geschreven dat er drijfsteen voorzet wanden waren geplaatst bij de bouw. Deze waren echter erg instabiel. Deze dus gesloopt. Na het plaatsen van nieuwe kozijnen zal ik voorzetwanden maken met moderne isolatie.

De keuken:

Drijfsteen wand voor:

De drijfsteen wand weg:

edit: voor diegene die het nog niet doen, zorg voor goede bescherming. Voor €100 heb je goede gehoorbescherming, perfect stofmasker, handschoenen en een bril. Absoluut niet iets om je gezondheid voor te riskeren. En oja, goede schoenen zijn ook geen overbodige luxe!

Ik gebruik:
  • 3M Peltor Optime III
  • 3M Halfgelaatsmasker 6000 L
  • Grisport 803L

[Voor 8% gewijzigd door colvano op 12-06-2021 21:59]

hellum schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:54:
[...]

Ja dat was een heel goed idee geweest want ik kon de radius niet klein genoeg krijgen. Zal er de volgende keer aan denken :)
Mocht je het willen vervangen dan kan je een rechte koppeling staalverzinkt nemen.
Persoonlijk vind ik die koppelingen mooier dan messing knelkoppelingen. Die hebben bruine kunststof knelringen en zijn er o.a. ook in haakse bocht en T.

Maar begrijp ik het goed dat je de radiator retourleiding aan de andere kant van de radiator hebt (kruislings aangesloten)? En de leiding achterlangs loopt?
Dat is veel te ingewikkeld. ;)
Dat doe je bij erg brede radiatoren (b > 2 m) zodat die ook aan het eind warm wordt.
Bij de standaard radiatoren (b < 2m) kun je boven aanvoer en onder retour doen aan één kant, dat wordt dan prima helemaal warm. ;)

[Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 12-06-2021 22:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
hellum schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:54:
[...]

Zit een ventiel aan de andere kant van de radiator.
Weet je zeker dat je met dat ventiel die plek de radiator van het watercircuit kunt afsluiten en waterzijdig kunt inregelen?

Acties:
  • +7Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Zeau. Rolluiken zitten er helemaal op. Vandaag bakken erop, afwerking en elektra aangesloten. Alles werkt in een keer, altijd fijn als je met meten e.d. helemaal in een keer uit komt :Y)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:30

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@hellum Vergeet ook niet om de radiator enigszins scheef te hangen: de kant waar het ontluchtingsventiel zit moet iets hoger zitten. Als de radiator perfect waterpas hangt is het lastiger ontluchten :)

En in de winter de installatie even waterzijdig inregelen (zie mijn handtekening).

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 20:55
bonzz.netninja schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 16:14:
Ik ben een houten vloer aan het schuren met een parketschuurmachine. De vloer is denk ik met iets bruins behandelt en ik wil het weer blank hebben. Wellicht beits oid.

Nu loopt de schuurband heel snel vol met een soort kouwgom achtige bruine substansie. O.a door de hitte die ontstaat. Iemand enig idee?

[Afbeelding]
Ik vermoed dat de vloer in de was staat/stond.

• hellum
nokiaan958GB schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 23:06:
[...]

Weet je zeker dat je met dat ventiel die plek de radiator van het watercircuit kunt afsluiten en waterzijdig kunt inregelen?
Nee, ik haalde het door de war met het aftapkraantje :F

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

business analist

FRANQ schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 23:46:
[...]

Ik vermoed dat de vloer in de was staat/stond.
Ja zoiets denk ik ook. Hoe krijg je dat eraf? Ik heb nu 2 banden inmiddels vol met prut zitten en daarnaast hele rare hardnekkige strepen op het hout.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | geensnor.nl - Misschien wel een uber hippe "Digital Garden" | | Omloop de Snor 2019

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Nu online
bonzz.netninja schreef op zondag 13 juni 2021 @ 08:14:
[...]

Ja zoiets denk ik ook. Hoe krijg je dat eraf? Ik heb nu 2 banden inmiddels vol met prut zitten en daarnaast hele rare hardnekkige strepen op het hout.
Je krijgt strepen omdat je schuurpapier vol zit met was. Die was wordt vervolgens niet meer opgenomen maar vergruist.

Zijn schoonmaakmiddelen voor, je zoekt iets van wasverwijderaar/wascleaner.

PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

business analist

GermanPivo schreef op zondag 13 juni 2021 @ 08:24:
[...]

Je krijgt strepen omdat je schuurpapier vol zit met was. Die was wordt vervolgens niet meer opgenomen maar vergruist.

Zijn schoonmaakmiddelen voor, je zoekt iets van wasverwijderaar/wascleaner.
Ah...dat had ik eerder moeten weten. Ik heb nu al 3 banden (1 scheurde :| ) verkloot. Een relatief simpel klusje explodeert helemaal in een eindeloos gezeik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dit zie je ook wel eens als je niet goed ontvet hebt. Dat lijkt dus inderdaad was te zijn.
Ik heb een tijd terug mijn bureau geschuurd. Ondanks dat ik de boel twee keer af had gepoetst met st Marc heb ik ook 2 schuurschijven vol laten lopen met vette troep.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Den_S85
  • Laatst online: 19:03
bonzz.netninja schreef op zondag 13 juni 2021 @ 08:40:
[...]

Ah...dat had ik eerder moeten weten. Ik heb nu al 3 banden (1 scheurde :| ) verkloot. Een relatief simpel klusje explodeert helemaal in een eindeloos gezeik.
Goed schoonpoetsen met een schuurspons en chloor, daarna met schoon water en vervolgens schuren.

Chloor kwam een verkoper van een teakhouten tafel mee, en ik moet zeggen dat het vreemd klonk, maar echt prima werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hellum
Teijgetje schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:57:
[...]

Mocht je het willen vervangen dan kan je een rechte koppeling staalverzinkt nemen.
Persoonlijk vind ik die koppelingen mooier dan messing knelkoppelingen. Die hebben bruine kunststof knelringen en zijn er o.a. ook in haakse bocht en T.

Maar begrijp ik het goed dat je de radiator retourleiding aan de andere kant van de radiator hebt (kruislings aangesloten)? En de leiding achterlangs loopt?
Dat is veel te ingewikkeld. ;)
Dat doe je bij erg brede radiatoren (b > 2 m) zodat die ook aan het eind warm wordt.
Bij de standaard radiatoren (b < 2m) kun je boven aanvoer en onder retour doen aan één kant, dat wordt dan prima helemaal warm. ;)
Nee, het is gewoon normaal aangesloten, ik haalde alleen het aftapkraantje en het voetventiel door elkaar :F

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yaksa
bonzz.netninja schreef op zondag 13 juni 2021 @ 08:40:
[...]Ah...dat had ik eerder moeten weten. Ik heb nu al 3 banden (1 scheurde :| ) verkloot. Een relatief simpel klusje explodeert helemaal in een eindeloos gezeik.
Ik zou eerst eens goed uitzoeken waar de vloer oorspronkelijk mee behandeld is.
Wanneer dat lijnolie (of een soortgelijk product) is, dan is dat zowat niet te verwijderen (zoals je al gemerkt hebt loopt je schuurpapier vrij snel vol met een mengsel van plakkerig spul, dat is houtstof vermengt met gepolymeriseerde olie o.i.d.). Tevens gaat dat spul ook in de naden zitten en dat krijg je niet meer weg. Misschien is het dan simpeler om een boen- of polijstmachine met speciale pads te huren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat bij mij wel hielp is:

Niet teveel druk zetten (moet je sowieso niet doen)
Goede afzuiging gebruiken
Zodra je echt klontjes op je schuurpapier ziet kun je die er met een stanleymes afhalen. Ik merkte met een snijplank schuren (die vaaaaaaak in de olie is gezet) dat dat voorkomt dat je je schuurschijf na 20 seconden weg kunt gooien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

business analist

Yaksa schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:33:
[...]

Ik zou eerst eens goed uitzoeken waar de vloer oorspronkelijk mee behandeld is.
Wanneer dat lijnolie (of een soortgelijk product) is, dan is dat zowat niet te verwijderen (zoals je al gemerkt hebt loopt je schuurpapier vrij snel vol met een mengsel van plakkerig spul, dat is houtstof vermengt met gepolymeriseerde olie o.i.d.). Tevens gaat dat spul ook in de naden zitten en dat krijg je niet meer weg. Misschien is het dan simpeler om een boen- of polijstmachine met speciale pads te huren.
Sjah....dat is niet te achterhalen. Ik denk een soort was. (lijn)olie blijft vaak tikkie vettig en dat is dit niet. Daarnaast heb ik andere ervaringen met het schuren van geoliede materialen, meestal wil dat wel.
Ik had een parketschuurmachine gehuurd maar dat was dus geen succes. Ik ga nu HG wasverwijderaar proberen, paar avondjes was eraf krabben en dan met een bandschuurmachine plankje per plankje te lijf.

De Chloor kan ik ook nog proberen :P

[Voor 4% gewijzigd door bonzz.netninja op 13-06-2021 12:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scofield
Boudewijn schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:03:
Dit zie je ook wel eens als je niet goed ontvet hebt. Dat lijkt dus inderdaad was te zijn.
Ik heb een tijd terug mijn bureau geschuurd. Ondanks dat ik de boel twee keer af had gepoetst met st Marc heb ik ook 2 schuurschijven vol laten lopen met vette troep.
Dat st Marc schijnt ook gebruikt te worden om verfwerk af te nemen, schoon te boenen. Ik neem altijd volgens advies van een schilder amoniakwater. Werkt altijd perfect, 1 decimeter warm water in een emmer en een lekkere scheut amoniak, topspul om je verflaag te ontvetten. Ook ideaal om je plafond af te nemen voor je gaat sausen/latexen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scofield
Den_S85 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:40:
[...]

Goed schoonpoetsen met een schuurspons en chloor, daarna met schoon water en vervolgens schuren.

Chloor kwam een verkoper van een teakhouten tafel mee, en ik moet zeggen dat het vreemd klonk, maar echt prima werkt.
Met chloor komt mij beetje vreemd over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

business analist

scofield schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:55:
[...]

Dat st Marc schijnt ook gebruikt te worden om verfwerk af te nemen, schoon te boenen. Ik neem altijd volgens advies van een schilder amoniakwater. Werkt altijd perfect, 1 decimeter warm water in een emmer en een lekkere scheut amoniak, topspul om je verflaag te ontvetten. Ook ideaal om je plafond af te nemen voor je gaat sausen/latexen.
Inderdaad. Toen ik vroeger een bijbaan had als hulpje bij een schilder deden we dat ook met ammoniak. Dat kan ook een economisch motief gehad hebben :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

scofield schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:55:
[...]

St marc is inderdaad een ontvetter die daar vaak voor gebruikt wordt. Net zoals ammoniak ook ontvet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scofield
Misschien dat er st Marc gebruikt wordt binnen en ammoniak voor buiten, kwa lucht. Maar er zit ook een economisch verschil in idd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scofield
sh4dow schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:51:
[...]

Komt er nog een vensterbank boven te hangen? Dan zou ik de radiatorknop misschien een kwartslag draaien.
Dan is toch het advies om er voor te zorgen om zowel boven als onder je radiator 12 tot 15 cm ruimte te hebben/houden ivm convectiewerking van je radiator. Straling is 1 en convectie is 2. Zijn beiden even belangrijk om je radiator 100 % te benutten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:34

M-ThijZ

Riding on Rails

Heeft iemand nog tips om een fotolijstje aan een ophangrail minder naar voren te laten hellen?

Ik wil drie vierkante fotolijstjes (23cm x 23cm, 600gram) ophangen. De muur is van beton en voorzien van glasweefselbehang. Om de muur netjes te houden plaats ik liever een ophangrail dan dat ik met een boorhamer op ooghoogte drie gaten boor.

Als alternatief heb ik ook nog gekeken naar Tesa klevende spijkers, maar ik lees daarover nogal wisselende ervaringen.

Nu heb ik eens een lijstje aan een rail opgehangen, maar nu helt het wel heel erg voorover, zo'n 3,5cm:

De meeste tips van Why Frames Tilt Forward heb ik opgevolgd:
  • Oogjes en draad vrij hoog in de lijst
  • Dopjes aan de onderkant
  • Met klittenband de ophangdraad fixeren aan de lijst.

Maar dit helpt eigenlijk amper. Ik krijg nu zelf de neiging om zo'n Tesa kleefstrip te gebruiken om het lijstje tegen de muur te 'plakken' en het gewicht te laten dragen door het ophangkoord. Wat kan ik nog meer proberen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

business analist

Kun je niet beide doen? Gewoon ophangen aan dat draadje en een klein stukje tape aan de bovenrand om hem aan de muur te plakken. Dan hangt ie gewoon aan het draadje

Pagina: 1 ... 140 141 142 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True