Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 139 ... 143 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18-06 20:10
einz schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:58:
Nu het weer mooi weer is zit ik wel eens op mijn dakterras en daar ondervind ik last van de rookgasafvoer van de onderburen. Nu vallen mij twee dingen op ten opzichte van de omgeving:
1 - hij is ontzettend lang en met bochten
2 - het is 'gewoon' een witte buis terwijl ik verder overal nette kappen (zwart) zie

Mijn vraag:
- Wat is een goede optie om dit netjes op te lossen?

Ik wil dus eigenlijk geen overlast van geur en wil ook geen hinder ondervinden in het zicht (zowel op het dakterras zelf, als beneden in de keuken, hij loopt nu net langs mijn keukenraam).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Rookgasafvoer (de uitlaat dus) moet minimaal 2 meter vanaf iedere open kunnend raam of deur zitten. Dit is al jaren zo. Wat hier geconstrueerd is raakt kant nog wal. Waarom zit er niet direct op het platte dak een rga gestoken. Dat klopt kwa afstand ws ook niet maar dan verwaaid het wel veel meer eer dat het voorbij jouw balkon komt.

• einz
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 18-06 19:55
scofield schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:57:
[...]

Rookgasafvoer (de uitlaat dus) moet minimaal 2 meter vanaf iedere open kunnend raam of deur zitten. Dit is al jaren zo. Wat hier geconstrueerd is raakt kant nog wal. Waarom zit er niet direct op het platte dak een rga gestoken. Dat klopt kwa afstand ws ook niet maar dan verwaaid het wel veel meer eer dat het voorbij jouw balkon komt.
Ik vermoed omdat hij dan denk ik meer voor mijn keukenraam komt, en daarnaast heb ik naast de keuken nog een klein balkon met openslaande deuren/en het keukenraam zelf met een kiepraam.

Echter zie ik dus bij de buren met een identieke woning hem direct uit de gevel komen naast het balkon. Mogelijk hebben zij minder last, zal daar ook eens informeren.

• einz
vso schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:47:
[...]

btw waarom niet CV + rookkanaal afvoer ?

Simpel is voor nu gewoon (in overleg) jou de spullen zoals een buis met zoiets erop vast schroeven oid .. heb je er in elk geval minder last van ..

en daarna mogen ze zelf iemand inhuren die het permanent goed aan legt
Of meteen goed laten doen ..

Een dop erop is ook een optie alleen je loopt wel risico van een gevaarlijke situatie cree-eren .. dus doe maar niet
Wat bedoel je met een CV+rookkanaal afvoer?

• scofield
2 meter afstand van ieder openslaande deur of raam, duidelijker kan het niet zijn. En dat cv+rookkanaal afvoer mis ik ook even.
Als het ergens anders een geveldoorvoer betreft zal ook daar de uitmonding minimaal 2 mtr enz enz desnoods met een verlengbuis. Er is van alles in de handel.
Anders is het een kwestie van een nieuw gat op 2 meter van de pui en in de woning langs het plafond er naar toe breien

[Voor 28% gewijzigd door scofield op 02-06-2021 18:47]

• einz
scofield schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:43:
2 meter afstand van ieder openslaande deur of raam, duidelijker kan het niet zijn. En dat cv+rookkanaal afvoer mis ik ook even.
Als het ergens anders een geveldoorvoer betreft zal ook daar de uitmonding minimaal 2 mtr enz enz desnoods met een verlengbuis. Er is van alles in de handel.
Anders is het een kwestie van een nieuw gat op 2 meter van de pui en in de woning langs het plafond er naar toe breien
Zal die 2 meter inderdaad maar aanhouden in het gesprek, vriendin die bouwkundige is ging nog even kijken of ze toegang had tot de NEN 2757 waarin het een en ander gespecificeerd zou moeten zijn.

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 07:54
Nou ken ik die NEN normen over zulke afvoeren ook niet, maar de gaffertape waarmee het aan elkaar hangt, die voldoet vast niet.

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar durf er wel een kratje bier op in te zetten. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 08:14
dreamscape schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:38:
Nou ken ik die NEN normen over zulke afvoeren ook niet, maar de gaffertape waarmee het aan elkaar hangt, die voldoet vast niet.

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar durf er wel een kratje bier op in te zetten. ;)
Nou volgens mij als je daar een kratje bier op zet stort heel die koker in :+ ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18-06 19:48

Impry

Rallymedia.nl

Zuluman schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:51:
[...]

Daar was ik ook naar aan t kijken. Een knop of handvat doet idd afbreuk aan t geheel. Wat ik dusver heb gevonden is iets te licht. Meer voor kastdeuren. Zat denken om een motor met servo en knop te denken.
Mooi resultaat zeg!
En idd, misschien een Blum Servo drive er achter, kan dat gewicht volgens mij wel aan en geen handgreep in beeld.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• Mvd1981
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 17-06 23:22
vso schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:23:
[...]

waarom "moeilijk" doen .. ? pak balken (vuren hout oid) .. rond de hoeken af ..
bouw je "bak" en verf het geheel
schroef de rhombus profiel er tegenaan . een multiplex bodem en iets van rubberen / composiet om het gevaarte niet direct op de grond te hebben staan ..

laatste handeling is vijverfolie / zwembadliner erin te mikken .. en u bent klaar ..

je kan betongaas oid pakken tussen het profiel en folie

Een schroef kan +/- 20-25kg vast houden .. oftewel 25L water .. de gehele constructie zal voor de sterkte zorgen..

houten zwembaden of die goedkope zwembadjes doen veel meer water met veel minder materiaal :P

maar post je schets/tekening oid dat helpt ;)
Precies - niet moeilijk doen. Ik kan inderdaad de bouw/houthandel binnenlopen en roepen, doe mij een pak balken, maar maar dan krijg ik toch echt terug welke specificaties dit pak balken moet hebben ;) En ik zou inderdaad willekeurig iets kunnen pakken, zeg 40x70. Gezien de andere constructies die ik daarmee heb gebouwd zal het waarschijnlijk wel goedkomen, maar ik zou het graag iets "beter" aan willen pakken dan met een educated guess :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 07:56
Mvd1981 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:09:
[...]

Precies - niet moeilijk doen. Ik kan inderdaad de bouw/houthandel binnenlopen en roepen, doe mij een pak balken, maar maar dan krijg ik toch echt terug welke specificaties dit pak balken moet hebben ;) En ik zou inderdaad willekeurig iets kunnen pakken, zeg 40x70. Gezien de andere constructies die ik daarmee heb gebouwd zal het waarschijnlijk wel goedkomen, maar ik zou het graag iets "beter" aan willen pakken dan met een educated guess :D
ik zou gewoon een 600 liter IBC pakken, die dingen zijn 50-100 euro per stuk.
2 opstapelen, heb je meteen de hoogte die je wil en 1200L buffer.

De metalen kratten kun je dan gebruiken als frame voor je houten ombouw.

Overigens werkt het op de druk van het water wel, maar verwacht geen straal zoals uit de kraan.
Eerder een pisstraaltje.

Ik zou er zelf (en dat heb ik ook, maar iets groter en aan mijn vijver) een pomp aan hangen.

Hiermee kun je gewoon de tuinsproeier gebruiken of zo'n spuitpistool.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 18-06 19:02
Als je twee van die IBC's gebruikt met houten ombow, is het misschien ook wel mooi/handig om aan de buitenkant een waterniveaumeter te maken, met een transparante buis.

• colvano
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:27
Een vraag: op mijn vloer lag OSB met daarop “tegels” verlijmd. Ik vermoed dat het een soort houtpulp is, iemand een beter idee? Is even van belang voor de scheiding van afval.

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 07:31
Dat maakt toch voor het scheiden niet uit?

OSB/Hardboard/Multiplex gaat hier allemaal in de "B-kwaliteit" houtcontainer.

K to the KillaZ

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:48

vso

raap voor zijn recht

Mvd1981 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:09:
[...]

zonder situatie overzicht (foto v.d locatie) en (buiten)maten word dit erg lastig ..

Het lijkt me dus vele malen constructiever te doen wat ik vroeg ===> schets / tekening oid

ik heb je al wat pointers gegeven waarmee je aardig een idee kan vormen ..en waarom ik denk dat het niet zo moeilijk zal zijn ..

als ik sarcastisch / onbehulpzaam zou de korte versie wezen "did you google the words" DIY + regenton :? eventueel WOOD toevoegen en daarmee wetende dat google (afbeeldingen) je al veel voorbeelden geeft .. ik neem teminste de moeite om wat opties te geven 8)

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• colvano
KillaZ schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:08:
Dat maakt toch voor het scheiden niet uit?

OSB/Hardboard/Multiplex gaat hier allemaal in de "B-kwaliteit" houtcontainer.
Het is relevant om te weten of het inderdaad gewoon in de hout container mag. Dat is significant goedkoper dan sloopafval.

• vso

vso

raap voor zijn recht

FRANQ schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:31:
[...]

[Afbeelding]

Overigens werkt het op de druk van het water wel, maar verwacht geen straal zoals uit de kraan.
Eerder een pisstraaltje.

Ik zou er zelf (en dat heb ik ook, maar iets groter en aan mijn vijver) een pomp aan hangen.
[Afbeelding]
ik heb links/rechts v.d schuur veel minder ruimte .. hoewel ik best een ibc achtige constructie zou willen

Denk aan 2m-2,5m x 10cm tot 40cm "ruimte" (schutting hoogte) .. de buren aan beide kanten hebben klimop.

maar om dit diy te doen moet ik een bron vinden voor PVC platen .. (zal er wel op googlen) ..

• Pelle
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 02:53

Pelle

jellejanvanveelen.nl

Dit is het trapgat van het nog op te leveren nieuwbouwhuis van mijn ouders.
Stel, ik wil dit trapgat behangen, hoe pak ik dat dan veilig aan? Ik kan wel zelf iets van een platau gaan fabriceren van wat vuren + underlayment en daar vervolgens een ladder opzetten, maar ik kan me niet voorstellen dat hier geen bestaande oplossingen voor zijn.

Bij Boels of andere verhuurders kom ik wel steigers tegen maar niet echt specifiek voor deze situatie met een gedraaide trap.

~ Site nodig? Zicht! ~ Strava ~ Jelle-Jan van Veelen ~

• hammy87
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23:35
Pelle schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:32:
[Afbeelding]

Stel, ik wil dit trapgat behangen, hoe pak ik dat dan veilig aan? Ik kan wel zelf iets van een platau gaan fabriceren van wat vuren + underlayment en daar vervolgens een ladder opzetten, maar ik kan me niet voorstellen dat hier geen bestaande oplossingen voor zijn.

Bij Boels of andere verhuurders kom ik wel steigers tegen maar niet echt specifiek voor deze situatie met een gedraaide trap.
Zoiets niks?
https://www.boels.nl/hure...dders-trappen/plateautrap

Acties:
  • +2Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: april 2011
FRANQ schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:31:
[...]

[Afbeelding]

Eerder een pisstraaltje.

[Afbeelding]
Als ik hier in mijn regio (zuid-oost brabant) van dat soort vatten ga kopen, staat direct de drugs opsporingsdienst van de politie op de stoep denk ik :9 :+

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• skai21
[Afbeelding]

Ik heb hiervoor altijd van een bekende een schuifplank geleend, zo'n ding ziet er zo ongeveer uit:

Die zou ik dan vervolgens gewoon op die "Vensterbank" aan de overkant van het gat leggen + op de bovenzijde van de trap, desnoods met een paar bakken bier eronder.

Mag het van de arbeidsinspectie van een professional: nee, staat het net zo stevig als een boels ding: nee.
Does it get the job done: Ja :)

[Voor 5% gewijzigd door skai21 op 03-06-2021 10:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

skai21 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:48:
[...]

Ik heb hiervoor altijd van een bekende een schuifplank geleend, zo'n ding ziet er zo ongeveer uit:
[Afbeelding]

Die zou ik dan vervolgens gewoon op die "Vensterbank" aan de overkant van het gat leggen + op de bovenzijde van de trap, desnoods met een paar bakken bier eronder.

Mag het van de arbeidsinspectie van een professional: nee, staat het net zo stevig als een boels ding: nee.
Does it get the job done: Ja :)
ik heb een soortgelijke doch net andere situatie gehad recent. Kernwoorden: Gedraaid trapgat, nok van zolder, gipsplaten, witten.

Mijn oplossing was wat 44x44 balkjes die ik gewoon had liggen (stuk of 8 denk ik) en een multiplex plaat. Gewicht boven de balkjes houden en zorgen dat de balken niet weg kunnen schuiven.
De plaat dient vooral om je gewicht over de balkjes te verdelen, niet om je zelfstandig te dragen (iig mij niet :P ).

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07:51

breinonline

Are you afraid to be known?

colvano schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:54:
Een vraag: op mijn vloer lag OSB met daarop “tegels” verlijmd. Ik vermoed dat het een soort houtpulp is, iemand een beter idee? Is even van belang voor de scheiding van afval.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk een kurkvloer.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 16-06 21:29

pizzacabonara

It's a put on..

colvano schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kurk?

• Kees_B
  • Laatst online: 22:41
[Afbeelding]

Ik heb zelf een trap met 2 kwarten, nog lastiger.
Na oplevering heb ik een europallet gepakt, die was nog over van de bouw. Aan 1 zijde op een trede gelegd en met wat extra hout vastgeklemd, en aan de andere zijde 2 pootjes op maat gemaakt. Dat werkte prima.

Verder heb ik een simpele telescoopladder, dat is ook best fijn voor dit soort klusjes. Vooral bij een recht trap werkt dat prima.

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:46
[Afbeelding]

Tijdens de bouw van mijn huis had de aannemer gewoon een plateau gemaakt, waar je op kon lopen. Uurtje werk en wat balken en multiplex gebruikt.

Je kan ook een gewone ladder op een trede zetten en zo overal bijkomen.

Er zijn ook specifieke trap-steigers.
https://hamusta.nl/product/trapsteiger/

Of zoiets:
https://www.profishop.nl/...lex-4829-152759/?Shop=b2c

Maar dan met een normale prijs :P

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
[Afbeelding]

Ladder zetten op de vaste trap, naar de muur met het raam gericht. Dan een 'plateau' maken door middel van lange balken, met als basis een trede van je trap en de ladder.
Vanaf dan kan je overal beter aan, en kan je desnoods altijd nog een verhoogje erop zetten.

Maak alsjeblieft geen plateau die op de vensterbank zou steunen..

[Voor 3% gewijzigd door bottom line op 03-06-2021 14:52]

• colvano
@breinonline kurk zou kunnen maar lijkt het volgens mij toch niet helemaal op. Was ook mijn eerst ingeving maar twijfel er aan.

• herofruit
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17-06 10:48
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar heeft iemand een idee waar ik viltjes/glijders kan kopen voor hairpinleg krukken? Heb inmiddels meerdere winkels benaderd zonder succes...

Kleine voetjes met vilt en een buisdiameter van 8mm zou perfect zijn. Ik heb ze echter nog niet gevonden in die maat.

4800wp zuid - pvoutput.org

• BrZ
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 01:44
Mvd1981 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:48:
De ton zal op een platform komen te staan (met vier poten, het platform zelf wil ik met ofwel een paar stukken van de rhombus maken, ofwel met balken van de constructie zelf) zodat de ton hoger staat en er voldoende druk is om met een gardena sproeier de tuin te kunnen bewateren.
Dan moet je platform wel op zo'n 15-20 meter hoogte staan om een vergelijkbare druk te hebben als uit de kraan ;) Hier heb je echt een pomp voor nodig.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Nu online
herofruit schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:31:
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar heeft iemand een idee waar ik viltjes/glijders kan kopen voor hairpinleg krukken? Heb inmiddels meerdere winkels benaderd zonder succes...

Kleine voetjes met vilt en een buisdiameter van 8mm zou perfect zijn. Ik heb ze echter nog niet gevonden in die maat.

[Afbeelding][Afbeelding]
Deze al geprobeerd? https://www.vloerglijders.nl/

PVOutput

• Phyt_
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online

Phyt_

Steam ID: Phyt

herofruit schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:31:

[Afbeelding][Afbeelding]
Of deze site: https://stoeldopshop.nl/collections/slede-buis-frame
Ik denk dat de 8mm diameter niet het probleem is, eerder de kleine ruimte (breedte) voor een voet.
Op die site kun je ook tape mee bestellen om op te vullen indien nodig.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +1Henk 'm!

• herofruit
Phyt_ schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:18:
[...]

Of deze site: https://stoeldopshop.nl/collections/slede-buis-frame
Ik denk dat de 8mm diameter niet het probleem is, eerder de kleine ruimte (breedte) voor een voet.
Op die site kun je ook tape mee bestellen om op te vullen indien nodig.
Heb al contact met ze gehad. Ze gaven aan helaas niets in het assortiment te hebben. Misschien is opvullen inderdaad een goed alternatief....

@GermanPivo Dank! Ook hun zojuist een mail gestuurd. :)

• RobertoBravo
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 18-06 17:34
vso schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:31:
[...]

ik heb links/rechts v.d schuur veel minder ruimte .. hoewel ik best een ibc achtige constructie zou willen

Denk aan 2m-2,5m x 10cm tot 40cm "ruimte" (schutting hoogte) .. de buren aan beide kanten hebben klimop.

maar om dit diy te doen moet ik een bron vinden voor PVC platen .. (zal er wel op googlen) ..

[Afbeelding]
Dan zou je ook nog van die rain winners ertussen kunnen zetten ipv regenton: https://rainwinner.nl/, die passen makkelijk in ruimte ernaast en kan je het gewoon aftimmeren.

• vso

vso

raap voor zijn recht

RobertoBravo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:51:
[...]

Dan zou je ook nog van die rain winners ertussen kunnen zetten ipv regenton: https://rainwinner.nl/, die passen makkelijk in ruimte ernaast en kan je het gewoon aftimmeren.
thx voor het idee

Wat een #&%#()%#_%#*#%^@$ site .. google(n) levert voornamelijk pintrest hits op .. ik loop hier liever met een boog omheen .. NADA vertrouwen erin ..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 17-06 23:22
BrZ schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:39:
[...]

Dan moet je platform wel op zo'n 15-20 meter hoogte staan om een vergelijkbare druk te hebben als uit de kraan ;) Hier heb je echt een pomp voor nodig.
Ja, de pomp die eerder aangeraden werd lijkt mij inderdaad wel handig. Het water zal voornamelijk gebruikt worden om een tien meter lange jasmijn haag (en lavendel) vochtig te houden (plus nog een plantenbak van 3 meter met kruiden, passiebloem en wat jasmijn die herstellende is van de kou en nattigheid). Wellicht dat dat niet dezelfde druk nodig heeft als van een kraan, maar altijd handig om alvast in het ontwerp mee te nemen dat daar ruimte voor moet zijn.

Tekeningen ben ik mee bezig, even een cursusje Fushion360 doen om de basics uit te tekenen (vanaf de ruwe schetsjes die ik nu heb) :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 23:31
The Killer schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:27:
[...]

Ja, dat is de buitenmuur, hij zit daar inderdaad vast in het metselwerk.

[...]

Ja, de lampenkap die dat verzonnen heeft… Er is notabene ruimte zat naast. Ik zet hem daar vast in de buitenmuur is het plan. Blok hout tussen balk en muur en met een paar flinke bouten in de muur is het idee.
Why not both? :P Hier zitten ze er overal dubbel door, aan beide kanten van het huis.

Vond het ook wel bijzonder, maar het is de buitenste balk, dus krijgt ook iets minder te verduren. Het zit al lang zo, en wat goed zit, niet druk over maken.

Zelfde met die beugels: zitten er met een reden, en niet in de weg. Lekker laten.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• herofruit
Heb contact gehad en zij stelden deze voor: https://www.vloerglijders...d-beige.html?id=189276493

Besteld en we gaan het zien! Denk dat dit wel gaat werken, bedankt! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Nice, die kende ik nog niet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 07:40

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Weet iemand welk materiaal gangbaar is voor het maken van een ombouw van een inbouw haard?

Kan dit gewoon met hout (rekening houdende met afstand tot de kachel/schoorsteen), of beter van bijv. gasbeton?

Het idee is om een koof van beneden tot het plafond te maken zodat zowel de kachel als schoorsteen strak uit komen te zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 00:10
De_Bastaard schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:32:
Weet iemand welk materiaal gangbaar is voor het maken van een ombouw van een inbouw haard?

Kan dit gewoon met hout (rekening houdende met afstand tot de kachel/schoorsteen), of beter van bijv. gasbeton?

Het idee is om een koof van beneden tot het plafond te maken zodat zowel de kachel als schoorsteen strak uit komen te zien.
Gasbeton zou ik kiezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Zou minstens Fermacell of brandwerend gips doen, maar liever een onbrandbare plaat zoals promatect. In de koof die vanaf de 1e verdieping verplicht is, moet je ook brandbare materialen separeren dmv onbrandbaar plaatmateriaal, luchtspouw en evt steenwol.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 06:57
colvano schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:26:
[...]

Het is relevant om te weten of het inderdaad gewoon in de hout container mag. Dat is significant goedkoper dan sloopafval.
Wegbrengen naar de milieustraat moet je sowieso toch? Of het nou hout of enig ander materiaal is. Daar kunnen ze prima beoordelen in welke bak het mag en weet je ook tegen welke kosten. Hoe relevant is het om dit vooraf te weten? Tenzij je het anders ergens illegaal wil dumpen..

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 17-06 19:25
einz schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:58:
Nu het weer mooi weer is zit ik wel eens op mijn dakterras en daar ondervind ik last van de rookgasafvoer van de onderburen. Nu vallen mij twee dingen op ten opzichte van de omgeving:
1 - hij is ontzettend lang en met bochten
2 - het is 'gewoon' een witte buis terwijl ik verder overal nette kappen (zwart) zie

Mijn vraag:
- Wat is een goede optie om dit netjes op te lossen?
gekke vraag vanuit mij; waar woon je? omgeving Assen of Groningen ?

dit zijn SAFE-PP verlengbuizen
en als ze juist zijn gebeugeld (dit zijn niet de beugels die er "normaal" bij worden verkocht) dan zijn ze gas dicht en hoeft er niet gegaffeld te worden
daarnaast moet hier altijd een dakdoorvoer of muurdoorvoer worden gekoppeld
als er namelijk vocht in komt (wat zeker het geval is op deze manier) dan slaat je ketel uit
lengte kan prima, er zijn zelfs 10m verlengsets te koop

voor de mooi en goedkoop er zijn ook zwarte, grijze te koop
en als ze bereid zijn te betalen, dan heb je ook concentrische systemen
waar hier dan de metalen mantel puur esthetische is

Acties:
  • 0Henk 'm!

• siem123
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18-06 12:53
Weet iemand misschien nog een adres voor douglas pennen met een kleine diameter. Circa 8, 10 of 12 mm.

Ben een speeltoestel voor de kids aan het maken, en wil dit met pen/gat verbinding maken. Maar ik kan ze alleen van 18 mm vinden.

Iemand een goed idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:29

JT

VETAK y0

Ik heb inzethorren besteld maar beneden krijg ik dan het raam niet meer dicht. Ik heb het idee dat hij niet meer in de gaten valt van het slot aan de zijde van de scharnieren. Iemand ervaring mee? Ik twijfel om de opstaande rand aan die zijde die zorgt dat het hor niet naar buiten valt er gewoon af te slijpen met een dremel.
siem123 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:41:
Weet iemand misschien nog een adres voor douglas pennen met een kleine diameter. Circa 8, 10 of 12 mm.

Ben een speeltoestel voor de kids aan het maken, en wil dit met pen/gat verbinding maken. Maar ik kan ze alleen van 18 mm vinden.

Iemand een goed idee?
Geen idee maar ik ben wel benieuwd naar wat je aan het maken bent :P Pics?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• siem123
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18-06 12:53
JT schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:50:
Ik heb inzethorren besteld maar beneden krijg ik dan het raam niet meer dicht. Ik heb het idee dat hij niet meer in de gaten valt van het slot aan de zijde van de scharnieren. Iemand ervaring mee? Ik twijfel om de opstaande rand aan die zijde die zorgt dat het hor niet naar buiten valt er gewoon af te slijpen met een dremel.

[...]

Geen idee maar ik ben wel benieuwd naar wat je aan het maken bent :P Pics?
T wordt een opstap-plek voor de kabelbaan zie ze hebben gekregen voor de verjaardag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

siem123 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:59:
[...]

T wordt een opstap-plek voor de kabelbaan zie ze hebben gekregen voor de verjaardag

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Leuk man! d:)b Succes ermee. Post je pics van het eindresultaat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 08:08

CurlyMo

www.pilight.org

Wanneer de mussen van het dak vallen, klimt @CurlyMo er op. Zoals vorig jaar ook met het isoleren van de zijwangen.

Toen viel me op dat de schoorstenen nogal een wisselende afscherming hebben. De een heeft de pijp open en bloot, de ander er een rooster in zoals je ook in de dakgoot vaak ziet.

Wij hebben deze erop zitten

Ik vroeg me dus vooral bij het gebrek aan kap of enkel een vogelwering er in of dat geen problemen geeft met de regen? Of maakt dat bij een schoorsteen niet uit?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Anyhow, aangezien de zon een groot deel van de dag in de voortuin schijnt hebben we besloten voor ook een kleine zitplek te maken in de tuin. Ik had nog over: 8 meter cortenstaal in L-profiel voor opsluiten van tegels en stenen, shitload aan opritstenen. Plan: afgraven, cortenstaal erin, en dan met wat stenen een fundering voor een vlonder. Vlonderplanken gehaald van hardhout, partij die weg moest voor een mooie prijs. Die komt erop te liggen. En toen zei mijn vrouw, waarom gooi je niet gewoon alle overgebleven opritstenen erin :+ Goed plan :P Nog nooit gestraat ofzo, ik ben nu aan het afrijen met latten. Ik gebruik als referentie de bodem van de L-profielen met latten die de dikte hebben van de gewenste zandlaagdikte en een waterpas. Komt vast goed :Y)

Alleen heeft mijn rug na vorig weekend gezegd "fak jou met wat je allemaal tegelijk doet, nu ga ik je pijn doen" :/ Dus even een pauze in de werkzaamheden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 18% gewijzigd door JT op 04-06-2021 17:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• herofruit
siem123 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:41:

Iemand een goed idee?
Zelf maken: ijzeren plaat en met een metaalboor de juiste diameter boren. Vervolgens een langwerpig blokje douglas met een hamer door het gat in de plaat slaan.

Voila, pennen in de gewenste diameter :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• colvano
Bo0bz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:57:
[...]

Wegbrengen naar de milieustraat moet je sowieso toch? Of het nou hout of enig ander materiaal is. Daar kunnen ze prima beoordelen in welke bak het mag en weet je ook tegen welke kosten. Hoe relevant is het om dit vooraf te weten? Tenzij je het anders ergens illegaal wil dumpen..
Of je gewoon een container besteld? “De meeste mensen deugen”.

Heb een 10m3 houtcontainer staan en daar in gedaan. Weet eigenlijk wel zeker dat het daar in mag. En anders upgraden ze m maar naar een sloopafval container tegen meerprijs. Komt goed!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: april 2009
colvano schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:11:
[...]

Update:
De onderburen hebben kennelijk ooit ook eenzelfde doorbraak gemaakt. Daarbij is de aannemer iets te enthousiast gaan slopen waardoor mijn muur geen onderbouwing meer had...

[Afbeelding]

Alleen het rechter stukje rust op de muur eronder. Een wonder dat het niet eerder is gaan zakken bij de vorige bewoner. Voor nu het gat opgevuld dus verder zakken kan het niet. Op korte termijn met de aannemer een duurzame oplossing maken.
Zie ik daar nou allemaal houtworm gaatjes?
Hier zelf ook gehad, jaren 30 huis

Acties:
  • 0Henk 'm!

• colvano
tonny147 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:11:
[...]

Zie ik daar nou allemaal houtworm gaatjes?
Hier zelf ook gehad, jaren 30 huis
Nee gelukkig niet, hout is in topstaat. Het is stof :)

Wel bedankt voor het scherpe oog, had namelijk zomaar gekund.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 23:31
colvano schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 20:18:
[...]

Nee gelukkig niet, hout is in topstaat. Het is stof :)

Wel bedankt voor het scherpe oog, had namelijk zomaar gekund.
Dan nog zijn houtwormgaatjes geen zorgpost: zegt alleen dat er houtworm in gezeten heeft. Als die actief is, moet je zaagsel hebben. Maar ook dan vliegt de houtworm er vanzelf uit.

Behandelen is wel fijn als je erbij kan natuurlijk.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 01:39
JT schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:24:
Anyhow, aangezien de zon een groot deel van de dag in de voortuin schijnt hebben we besloten voor ook een kleine zitplek te maken in de tuin. Ik had nog over: 8 meter cortenstaal in L-profiel voor opsluiten van tegels en stenen, shitload aan opritstenen. Plan: afgraven, cortenstaal erin, en dan met wat stenen een fundering voor een vlonder. Vlonderplanken gehaald van hardhout, partij die weg moest voor een mooie prijs. Die komt erop te liggen. En toen zei mijn vrouw, waarom gooi je niet gewoon alle overgebleven opritstenen erin :+ Goed plan :P Nog nooit gestraat ofzo, ik ben nu aan het afrijen met latten. Ik gebruik als referentie de bodem van de L-profielen met latten die de dikte hebben van de gewenste zandlaagdikte en een waterpas. Komt vast goed :Y)

Alleen heeft mijn rug na vorig weekend gezegd "fak jou met wat je allemaal tegelijk doet, nu ga ik je pijn doen" :/ Dus even een pauze in de werkzaamheden.

***members only***
Oh, leuk. Ik heb de afgelopen weken mijn hele achterterras aangepast en omhoog gebracht. Ik ben begonnen met een waterpas en dan een stuk afrijen in 1 richting, daarna in de tweede richting en vanuit daar gewoon met mijn latje doorwerken.

In december had ik al voor nood een paadje aangelegd richting het oude pad om te zorgen dat ik zonder modderpoten door de tuin kon. Tegelijkertijd door de tuin heen een 75mm buis gelegd met trekdraad, 5x2,5 kabel en 3x4mm kabel. Daarmee kan ik de schuur van stroom voorzien, de eventuele zonnepanelen meteen een eigen groep geven en eventueel nog iets schakelen vanuit binnen. Dat paadje van toen was iets hoger, maar niet schrikbarend. Lag redelijk hard onder afschot, met het oude terras mee (dat 6 cm was uitgezakt). Dusdanig dat de tegels net niet over elkaar heen konden schuiven. Ja, dat werd nu wel anders. Eerst een paar planten eruit gehaald, vervolgens de mooie zwarte aarde over geschept naar een nieuwe plantenbak (die daarna weer vervuild omdat ikzelf niet zo handig deed) en daarin zand gereden. In december had ik de zandvoorraad die over was nog opgebruikt (half kuubzakje en wat gemengde grond) + 9 of 10 zakken a 25 kg. Afgelopen ronde had ik nog wat zakken gehaald voor wat voorbereidend werk en vervolgens 2 aanhangers zand. Ongeremde aanhangers, dus 2x 600kg. Althans, dat stond er op de bon. Met de 2e aanhanger ging de kuubzak (okee, ik denk dat het een 3/4e kuubszak is) vol en had ik nog een kruiwagen over. :+ Gelukkig zit de zandboer om de hoek en mag de auto het ruim hebben. :+ :+

Bestaande grindtegels hergebruikt. Mooi? Niet volledig, maar geld voorlopig voor andere zaken nodig. Alleen wat stoepbanden gehaald om een paar perkjes te maken. Voorlopig kan ik zitten, mijn tuinset staat mooi op mijn terras en het ligt allemaal aardig recht en strak. Voorlopig voldoet het en zit ik niet voor schut. Met de overgebleven grond het grasmatje op hoogte gebracht en opnieuw ingezaaid, nu hopen dat het ook aan slaat. Het oude gras slaat wel aan, komt er op diverse plekken alweer lekker onderuit. :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• JT

JT

VETAK y0

Pizza_Boom schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 00:54:
[...]
Oh, leuk. Ik heb de afgelopen weken mijn hele achterterras aangepast en omhoog gebracht. Ik ben begonnen met een waterpas en dan een stuk afrijen in 1 richting, daarna in de tweede richting en vanuit daar gewoon met mijn latje doorwerken.

In december had ik al voor nood een paadje aangelegd richting het oude pad om te zorgen dat ik zonder modderpoten door de tuin kon. Tegelijkertijd door de tuin heen een 75mm buis gelegd met trekdraad, 5x2,5 kabel en 3x4mm kabel. Daarmee kan ik de schuur van stroom voorzien, de eventuele zonnepanelen meteen een eigen groep geven en eventueel nog iets schakelen vanuit binnen. Dat paadje van toen was iets hoger, maar niet schrikbarend. Lag redelijk hard onder afschot, met het oude terras mee (dat 6 cm was uitgezakt). Dusdanig dat de tegels net niet over elkaar heen konden schuiven. Ja, dat werd nu wel anders. Eerst een paar planten eruit gehaald, vervolgens de mooie zwarte aarde over geschept naar een nieuwe plantenbak (die daarna weer vervuild omdat ikzelf niet zo handig deed) en daarin zand gereden. In december had ik de zandvoorraad die over was nog opgebruikt (half kuubzakje en wat gemengde grond) + 9 of 10 zakken a 25 kg. Afgelopen ronde had ik nog wat zakken gehaald voor wat voorbereidend werk en vervolgens 2 aanhangers zand. Ongeremde aanhangers, dus 2x 600kg. Althans, dat stond er op de bon. Met de 2e aanhanger ging de kuubzak (okee, ik denk dat het een 3/4e kuubszak is) vol en had ik nog een kruiwagen over. :+ Gelukkig zit de zandboer om de hoek en mag de auto het ruim hebben. :+ :+

Bestaande grindtegels hergebruikt. Mooi? Niet volledig, maar geld voorlopig voor andere zaken nodig. Alleen wat stoepbanden gehaald om een paar perkjes te maken. Voorlopig kan ik zitten, mijn tuinset staat mooi op mijn terras en het ligt allemaal aardig recht en strak. Voorlopig voldoet het en zit ik niet voor schut. Met de overgebleven grond het grasmatje op hoogte gebracht en opnieuw ingezaaid, nu hopen dat het ook aan slaat. Het oude gras slaat wel aan, komt er op diverse plekken alweer lekker onderuit. :)

***members only***
Goed bezig. Bij ons is het nog relatief makkelijk, het stuk waar ik bezig ben zie je donkere grond maar 2cm eronder ofzo ligt puin en daarop zand.

In ons nieuwbouwhuis ook gelijk een 36mm leiding voor UTP naar de oprit waar een carport komt, een 4qmm kabel en nog een 2,5qmm voor overige stroomvoorziening op 4 plekken ofzo boven de grond. Gelijk gedaan voor ze uberhaupt begonnen met de grond.

• TalkingCarrot
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 08:24
Klustip gezocht!

De stucadoor komt binnenkort bij ons langs, daarvoor wil ik twee radiatoren verwijderen. Nu heb ik me ingelezen en zijn er twee opties:

1. De radiator last minute verwijderen en de cv-ketel uitschakelen. Dan zal ik ontluchter open moeten draaien en de radiator leeg laten lopen op de betreffende verdieping en verwijderen. De leidingen liggen dan ''open'' en zal ik afplakken zodat er geen afval in komt. Nadeel is dat we de CV-ketel 2 dagen niet kunnen gebruiken.

2. De radiator vooraf verwijderen op dezelfde manier en afdoppen. Ik weet echter niet of dat met mijn huidige radiatoren een mogelijkheid is. Wellicht dat iemand daar meer kaas van heeft gegeten en me een mogelijke oplossing kan toereiken?

Het gaat om onderstaande radiatoren:

Dit is de radiator in de hoofdslaapkamer, deze lijkt door te lopen naar een andere radiator. De andere radiator heeft slechts aan één kant leidingen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

• pizzacabonara
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 16-06 21:29

pizzacabonara

It's a put on..

Heeft iemand hier ervaring de Perfection lak van de Praxis (https://www.praxis.nl/ver...s-muisgrijs-750ml/5236971). Deze verf is niet op waterbasis en voor binnen geschikt. Heb zelf eerder Flexa 'strak in de lak' (koekoek) gebruikt maar daar was ik niet tevreden over.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18-06 17:01
pizzacabonara schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:02:
Heeft iemand hier ervaring de Perfection lak van de Praxis (https://www.praxis.nl/ver...s-muisgrijs-750ml/5236971). Deze verf is niet op waterbasis en voor binnen geschikt. Heb zelf eerder Flexa 'strak in de lak' (koekoek) gebruikt maar daar was ik niet tevreden over.
Ja, is een aanrader wat mij betreft. Al vaker gebruikt om bed en kast en een keer een deur te schilderen. Verbruik lag bij mij wel wat hoog, dus neem liever iets te veel dan te weinig.

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Vraag 1: ik kom er niet uit, weten jullie welke houtsoort dit is? Meranti misschien?

Vraag 2: alle vensters/deuren/poorten moeten blank zodat ze opnieuw behandeld kunnen worden.
De poorten gaat best 'vlot' met een verfkrabber, maar de 'groeven'... hoe zou ik die het vlotst kunnen aanpakken? Ik heb in een onopvallend hoekje even geprobeerd met een borstelschijf, maar dat brengt toch best veel schade toe. De hechting in de groeven is best nog goed, met de hand schuren duurt
veel te lang.
Afbijtmiddel dan maar? Is dit wat?
Iemand nog een ander idee?

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

afgezien van schuren met de hand, gok ik dat logen het vlugste is. Maar dan moet je de poorten wel wegbrengen (en wellicht zelf opnieuw lijmen. Je zou een dremel kunnen proberen, maar gok dat je aangewezen bent op een blokje op maat maken, schuurpapier er omheen en werken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• CurlyMo
  • Laatst online: 08:08

CurlyMo

www.pilight.org

CurlyMo schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:00:
Ik vroeg me dus vooral bij het gebrek aan kap of enkel een vogelwering er in of dat geen problemen geeft met de regen? Of maakt dat bij een schoorsteen niet uit?
Niemand?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pizza_Boom
TalkingCarrot schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:52:
Klustip gezocht!

De stucadoor komt binnenkort bij ons langs, daarvoor wil ik twee radiatoren verwijderen. Nu heb ik me ingelezen en zijn er twee opties:

1. De radiator last minute verwijderen en de cv-ketel uitschakelen. Dan zal ik ontluchter open moeten draaien en de radiator leeg laten lopen op de betreffende verdieping en verwijderen. De leidingen liggen dan ''open'' en zal ik afplakken zodat er geen afval in komt. Nadeel is dat we de CV-ketel 2 dagen niet kunnen gebruiken.

2. De radiator vooraf verwijderen op dezelfde manier en afdoppen. Ik weet echter niet of dat met mijn huidige radiatoren een mogelijkheid is. Wellicht dat iemand daar meer kaas van heeft gegeten en me een mogelijke oplossing kan toereiken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is de radiator in de hoofdslaapkamer, deze lijkt door te lopen naar een andere radiator. De andere radiator heeft slechts aan één kant leidingen.

[Afbeelding]

Ik zou het vooraf oppakken, aftappen en afdoppen. Dan heb je geen stress en kan je in alle rust alles eraf werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:42
Klustip gezocht!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Normaal heb je daarvoor voetventielen. Die lijken er bij jou niet op te zitten.

Persoonlijk zou ik ze alvast weghalen en voetventielen plaatsen (van danfoss oid). Dan kan je direct de boel dichtdraaien met het voetventiel als de radiatoren eraf zijn. Je cv kan je dan weer aanzetten zodat je kan douchen etc. Bovendien heb je dan ook direct de optie om je radiatoren in te regelen, wat je nu niet kan zonder voetventielen. Daarnaast kan je ook weer je radiator eraf halen als je ergens bij moet door het ventiel weer dicht te draaien..
Enige goeie oplossing imo...

Zo'n ding dus: https://images.app.goo.gl/9qGjoU2BYBVNGJ8P8

[Voor 9% gewijzigd door ID-College op 05-06-2021 16:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 08:11
Klustip gezocht!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Loskoppelen en afdoppen.
Of dezelfde onderblokken plaatsen met afsluiter.
Wat voor merk ketel heb je?

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18-06 13:31

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Vandaag met de schutting begonnen. In mijn eentje want de buurman moest werken. Prima te doen met elephant mix & match modulair systeem. Heb er 4 geplaats in 6 uurtjes van 10:30-16:30. Had sneller gekund als ik meteen goed de gaten had uitgezet. Dus dat moest opnieuw en het bleek iets te hoog dus weer de palen eruit en ietsje dieper boren. Deuren heb ik ook al in elkaar gezet voor morgen. Gelukkig heb ik morgen wel hulp van de buurman al vindt ik alleen werken wel heerlijk.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• TheSiemNL
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 01:52
Ga je een poort naar je buurman plaatsen in jullie schutting?

Het kan zijn dat een van jullie gaat verhuizen en er dan een ander komt wonen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18-06 13:31

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

TheSiemNL schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:25:
[...]

Ga je een poort naar je buurman plaatsen in jullie schutting?

Het kan zijn dat een van jullie gaat verhuizen en er dan een ander komt wonen.
Nee, gewoon de toegang naar de tuinen vanuit t achterom. Op de ene laatste foto zie je achteraan de oude bangkirai deuren.

[Voor 9% gewijzigd door Zuluman op 05-06-2021 19:34]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:21
@TalkingCarrot in de post van @ID-College wordt het al kort genoemd, maar voor de zekerheid nog wat duidelijker: vaak geeft de cv-ketel ook geen warm water (douche etc) wanneer het verwarmingsdeel niet werkt (en bij radiator ontkoppelen zonder afdoppen is de druk weg dus de CV-ketel zal daarop een storing melden.)

@CurlyMo ja, dat kan problemen geven. Bij mijn schoonouders is in de woonkamer de schoorsteen mantel/pijp weggehaald en op die plek zit een verlaagd plafond met spotjes. Na een goede regenbui zaten er allemaal smerige vlekken in dat plafond. De schoorsteen regende in en de zooi sijpelde door het plafond. Als je wel een haard/kachel hebt er er komen bij een verkeerde wind wat druppels in is dat niet zo boeiend, maar dat ligt aan de situatie natuurlijk. Zo'n bladrooster is voor goten inderdaad, voor een schoorsteen heb je wat fatsoenlijkers nodig (of gewoon een stoeptegel erop metselen als je er toch niks mee doet)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Slonzo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:02:
[Afbeelding]

Vraag 1: ik kom er niet uit, weten jullie welke houtsoort dit is? Meranti misschien?

Vraag 2: alle vensters/deuren/poorten moeten blank zodat ze opnieuw behandeld kunnen worden.
De poorten gaat best 'vlot' met een verfkrabber, maar de 'groeven'... hoe zou ik die het vlotst kunnen aanpakken? Ik heb in een onopvallend hoekje even geprobeerd met een borstelschijf, maar dat brengt toch best veel schade toe. De hechting in de groeven is best nog goed, met de hand schuren duurt
veel te lang.
Afbijtmiddel dan maar? Is dit wat?
Iemand nog een ander idee?
Hogedrukreiniger kun je proberen, maar ben bang dat dat ook te hard gaat. Voor dit soort dingen heb je een multitool of dremel met schuurpunt nodig denk ik :)
Heb je die niet: goede reden om er een te kopen :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• skai21
Pff, afgelopen vrijdagavond hier beide toiletten zowel boven als beneden naar boven gekomen. Riool ellende tot 2/3 hoogte tegen de muren op :'(
Vandaag meteen ff buiten in mijn regenpijpen een bladvanger/overstort gezet. Liever dat het in mijn tuin ligt dan in mijn huis:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online
skai21 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:40:
Pff, afgelopen vrijdagavond hier beide toiletten zowel boven als beneden naar boven gekomen. Riool ellende tot 2/3 hoogte tegen de muren op :'(
Vandaag meteen ff buiten in mijn regenpijpen een bladvanger/overstort gezet. Liever dat het in mijn tuin ligt dan in mijn huis:[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die klus heb ik ook nog op de lijst staan. Van de week de zinken onderdelen bestellen.

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:36
Ik heb een schuurtje achter in de tuin (4 x 3) met een schuin aflopend dak naar achteren, voorkant zit de dakrand rond de 3m en daar is achter nog 2 van over. Schuurtje is al zeker 12jr oud en dak is klaar (zo klaar dat ook de houten platen onder de shingles wel klaar zijn :X). Dus dat moet vernieuwd worden
Nu hebben de buren een overkapping geplaatst die in zijn geheel op 3m zit, en toen bedacht ik me: Wat als ik de bovenste rijen van de rabatdelen eraf haal en vervang door nieuwe, waardoor ik (nagenoeg) recht uitkom met een paar cm afschot + dakdoorvoer voor regenpijp. Met alles wat daar verder bij komt (stevigere draagbalken, staanders verlengen aan de achterkant etc, vraag ik me dan allen af of een nieuwe schuur niet goedkoper is en mogelijk ook wel degelijker. Iemand zoiets gedaan?

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Een schuurtje van 4x3 is bij mij een fietsenhok.

Alleen het dak vervangen is natuurlijk veel goedkoper dan wat je overweegt.

In de huidige situatie kun je kiezen uit vele opties waarbij shingles de minst duurzame is. Je heb dakpanplaten, transparante golfplaten, bitumen golfplaten etc. In principe heb je dan niet eens een dakbeschot nodig.

Het verbouwen van de schuur is goed zelf te doen en hoeft je de kop niet te kosten. Als je EPDM op maat bestelt is het hele project prima zelf te doen.

Het lijkt mij dat een nieuw schuur altijd duurder is.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 18-06 14:29
Na heel wat bloed, zweet en gelukkig weinig tranen heb ik vandaag mijn bed afgerond! Een hele upgrade van een beterbed 140x200 bed naar een zelfbouwframe van 180x200 met koudschuim matras. Het is nog niet helemaal perfect, maar het zit er verdorie toch al dicht bij.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gaaf hoor, hoe heb je dat hoofdeinde gemaakt?

Acties:
  • +21Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
Hier ook maar wat recente creaties showen.

Winding sticks gemaakt om beter plankjes te kunnen vlakken. Padauk en beuken met een messing inleg om het midden aan te geven.

En een mooier houdertje voor m'n beitels. Ook padauk en beuken, de frontjes zijn zebrano. Die waren helaas nodig door een freesfoutje.

De zwaluwstaarten waren wel goed gelukt :9 .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pizza_Boom
@TheJVH Strak zeg! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• einz
xtrme schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:23:
[...]

gekke vraag vanuit mij; waar woon je? omgeving Assen of Groningen ?

dit zijn SAFE-PP verlengbuizen
en als ze juist zijn gebeugeld (dit zijn niet de beugels die er "normaal" bij worden verkocht) dan zijn ze gas dicht en hoeft er niet gegaffeld te worden
daarnaast moet hier altijd een dakdoorvoer of muurdoorvoer worden gekoppeld
als er namelijk vocht in komt (wat zeker het geval is op deze manier) dan slaat je ketel uit
lengte kan prima, er zijn zelfs 10m verlengsets te koop

voor de mooi en goedkoop er zijn ook zwarte, grijze te koop
en als ze bereid zijn te betalen, dan heb je ook concentrische systemen
waar hier dan de metalen mantel puur esthetische is
Nee, in Gelderland.

Qua kleur maakt het me niet zoveel uit, ik wil het namelijk bij voorkeur gewoon niet zien :P Nu even in overleg de buis een geheel stuk verlaagd en weer goed onder afschot gezet met een kap erop. Nadeel is dat de kap nu bij m'n muur zit/dichtbij keukenraam. Maar voordeel is dat ik tot op heden minder ruik op het dakterras (meer verwaaid vermoed ik) en het raam bij de keuken in principe te sturen is (en staat bijna nooit open).

Afgesproken om de correcte wijze toe te passen als we ook het dak gaan doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zinloos1
Boudewijn schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:26:
Gaaf hoor, hoe heb je dat hoofdeinde gemaakt?
Vier eikenhouten planken verlijmd en gelijk geschaafd/geschuurd, de zijkanten laten verjongen door met de bovenfrees in een mal met een hoek van 2 graden met gelijke diepte te frezen (tip voor de lezer, gebruik een grotere frees dan ik deed, scheelt je een paar uur). en dan met een verlengde radius de zijkanten deels afgerond met de bovenfrees!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scofield
Dat bolrooster houd de vogels uit je schoorsteen maar regent wel in.
Als er op dit kanaal een gashaard zit dan houd ie met de waakvlam dat wel redelijk droog. Dat onderste apparaat laat de rook zijwaarts ontsnappen en die deksel erop houd het kanaal droog. Ik heb overigens die onderste foto nooit ergens gezien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• scofield
Klustip gezocht!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Naast het feit dat je deze onderblokken niet kunt afsluiten, moet je ook rekening houden met het dikker worden van je muur. Geen idee hoeveel mm de stukadoor erbij gaat smeren, maar anders halen de slangen in de voetjes straks niet meer het onderblok omdat je radiator te ver naar voren komt tenzij je de beugels laat zitten natuurlijk. Dit doe je niet zomaar ff. En als je bv een intergas ketel hebt kun je in de software aangeven dat ie alleen als warmwater toestel moet functioneren, geen cv buis nodig dan.

[Voor 3% gewijzigd door scofield op 06-06-2021 10:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 23:50
@TalkingCarrot
De beugels op de muur laten zitten. Dan kun je de radiatoren zo terug plaatsen. Zo dik zal er niet gesmeerd worden dat de radiator niet meer past.
Je kunt de leidingen afdoppen zoals @edsandje zegt.
Je laat onderblok en kraan zitten. En maakt de koppelingen/wartels naar de radiator los.
Ik dacht dat het 3/4 was met een rubber/fiber-ring/plaatje, evt loctite 55, om het onderblok af te sluiten. De kraan kan dicht en een plakbandje is genoeg om vervuiling tegen te gaan, een dopsok kan natuurlijk ook.
De dopsok komt op de aansluiting van de radiator beneden.
De twee leidingen die onder de radiator zitten kun je waarschijnlijk afdoppen met een kneldop 15 (alleen de kap daarvan)

Het best meet je de maten even op en het merk van de koppelingen/radiator en gaat naar de vakhandel, bv warmteservice e.d. Die weten dan welke doppen je nodig hebt.

[Voor 96% gewijzigd door Teijgetje op 06-06-2021 11:09]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edsandje
Teijgetje schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:34:
@TalkingCarrot
De beugels op de muur laten zitten. Dan kun je de radiatoren zo terug plaatsen. Zo dik zal er niet gesmeerd worden dat de radiator niet meer past.
Je laat onderblok en kraan zitten. En maakt de koppelingen naar de radiator los.
Ik dacht dat het 3/4 was met een rubber/fiber-ring om het onderblok af te sluiten. De kraan kan dicht en een plakbandje is genoeg om vervuiling tegen te gaan.
3/4¨ is dat inderdaad.
Beugels wel demonteren anders moeten ze daar tegen aan stuken en dat wordt niet mooi.
Demonteer de beugels en draai de bouten weer een stukje in de muur.
Stukadoor kan daar wel omheen smeren en scheelt jou weer opnieuw boren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Teijgetje
@edsandje
Daar verschillen onze meningen. ;)
Hoewel er tegen aan stuccen minder mooi is kom je scheef uit met de aansluitingen als je de beugels op de verdikte muur terugschroeft.
Gezien @TalkingCarrot geen pro is zou ik dit uitsluiten om lekkage bij montage, of geen ruimte in de bochten in de vloer om de leidingen op te schuiven, te voorkomen, ook al zijn beide koppelingen bolconisch. Dan komt de radiator exact op dezelfde plek terug.
En normaal zie je die beugels niet, helemaal niet als je ze meeschildert met de muur voordat je de radiator terughangt. Wel even gronden vóór de latex.

[Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 06-06-2021 10:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edsandje
Teijgetje schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:51:
@edsandje
Daar verschillen onze meningen. ;)
Hoewel er tegen aan stuccen minder mooi is kom je scheef uit met de aansluitingen als je de beugels op de verdikte muur terugschroeft.
Gezien @TalkingCarrot geen pro is zou ik dit uitsluiten om lekkage bij montage, of geen ruimte in de bochten in de vloer om de leidingen op te schuiven, te voorkomen, ook al zijn beide koppelingen bolconisch. Dan komt de radiator exact op dezelfde plek terug.
En normaal zie je die beugels niet, helemaal niet als je ze meeschildert met de muur voordat je de radiator terughangt. Wel even gronden vóór de latex.
Elke mening telt :)
Het zijn pex slangen, die willen nog wel eens krimpen, dan draai je de koppelingen los en zakt de aansluiting.
Dan moet je het onder spanning weer gaan monteren en dat veroorzaakt dan weer lekkage op de koppelingen van de pex slang.
Staat het niet onder spanning kan je die paar mm extra stucwerk wel overbruggen, is dat wel het geval komt de radiator iets lager te hangen. Moeten de beugels iets zakken, sluit het stucwerk niet meer mooi aan tegen de beugels.
Beter beugels er af, vind de stukadoor waarschijnlijk ook fijner.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 18-06 15:49
Zinloos1 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:17:
Na heel wat bloed, zweet en gelukkig weinig tranen heb ik vandaag mijn bed afgerond! Een hele upgrade van een beterbed 140x200 bed naar een zelfbouwframe van 180x200 met koudschuim matras. Het is nog niet helemaal perfect, maar het zit er verdorie toch al dicht bij.

[Afbeelding]
Well done!

Heb je ook wat foto's van het proces? Ter inspiratie :)

Louzy#2475

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17-06 19:43
scofield schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:30:
[...]

Wat is er mis met histor monodek?
Gewoon de badkamer goed ventileren, vooral langer je MV laten nadraaien en het raam open.
Histor... brrrr. Ver bij wegblijven.

Hier ook eerst veel lopen kloten met Histor. Daarna overgegaan op Sigma.

Je merkt gauw genoeg waarom Sigma duurder is!

Acties:
  • +9Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 07:38

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Een tijd geleden heb ik de linkerwand van mijn werkplaats bestemd tot zaagstation, met een verzonken afkort/verstekzaag en 3 meter voor en ná de zaag om lange stukken te kunnen verwerken (alle afstanden, tafels en in/uitvoer in de werkplaats is afgestemd op een maximale werkstuklengte van 3 meter, incidenteel langere stukken doe ik gewoon met de hand, buiten).

Dat laat uiteraard dode ruimte 'achter' de zaag. Aangezien opruimen echt kut is als je niet voldoende kastjes en plankjes hebt, was dat dus de volgende stap. Met 4 platen MDF en een bundel vuren ben ik een heel eind gekomen voor de basisstructuur.

En toen was het bijna op :P. Morgen nog extra halen, ik wil de boel helemaal doortrekken tot aan de deur links van de werkbank. Er komt een sectie met schuine planken om mijn beitels en schaven in te leggen, vooral de garage waar uiteindelijk ook mijn 'handwerkbank' komt, een speciale houtbewerk tafel met ouderwetse klem-methodes puur bestemd voor handgemaakte stukken. Het hout daarvoor heb ik liggen maar de bouw moet nog even wachten ivm andere projecten.

Sommige ontstane ruimtes in deze kast worden nog verder uitgerust (laadstation voor het gereedschap enzo, ophangsystemen etc) en de ruimte boven de kapzaag word waarschijnlijk een stofdichte hoek met plexiglas voor een scherm + PC - de ruimte daaronder krijgt een afzuigsysteem voor de zaag zelf en een speciale flexibele afdichting om het stof helemaal binnen te houden (of toch zoveel mogelijk). Verder gewoon heel veel plankjes en doosjes voor allerlei spul.

De ruimte bovenop is voor dozen, voorraad, verpakkingen etc etc.

My shop

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Zinloos1
louzy82 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:02:
[...]

Well done!

Heb je ook wat foto's van het proces? Ter inspiratie :)
Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n fotograaf tijdens het proces, maar ik heb even alles bij elkaar gescharreld.
Ik heb zelf nog niet zo'n rijkelijk ingericht zaaghok, dus alles is een beetje houtje touwtje met bosch groen/erfstukken van grootvaders en Lidl materiaal.

Met simpele houtlijm van de action aan elkaar gelijmde planken eikenhout (waren helaas niet helemaal kaarsrecht)

Na veel schaafwerk toch glad weten te krijgen. Ooit nog een vandiktebank/vlakbank kopen.

Honderd keer over de plaat om de verjonging te maken

Na weer een flink setjes schuren een soort van mooie verjonging gekregen

De hoeken afgerond met een zelf gefabriceerde tool met een schroef die een perfecte cirkel van maximaal 1.5m kan maken.

[Voor 7% gewijzigd door Zinloos1 op 06-06-2021 13:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Staalfreak
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 21:53
Even een vraag over een elektrische schakeling voor de mede klussers onder ons.
Korte uitleg:
Ben van plan om een finse sauna in huis aan te leggen en hierbij komt een 12kW (3 fasen) elektrische kachel te staan.
Onze warmwatervoorziening gaat via een doorstroomtoestel van 15kW (3 fasen) en de huisinstallatie is afgezekerd op 3x25A.
Nu mijn vraag:
Om te voorkomen dat we meer stroom gebruiken dan er afgezekerd is wil ik een schakeling maken waarbij er word gemeten of het doorstroomtoestel in gebruik is en dan mag de sauna kachel geen spanning krijgen.
Weet iemand hier of zo'n schakeling gewoon te koop is en zo niet wat voor componenten ik hiervoor het beste kan gebruiken?
Alvast bedankt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
Laatst een beetje advies gevraagd over de vlonder.

Afgelopen de oude zooi weggesloopt.

Dit weekend begonnen met de nieuwe vlonder.

Omdat ik dus bij de filters en pompen moet kunnen moet de vlomder open kunnen.

Kunststof planken erop zodat het niet weer zo snel verrot.

Ik ben nog niet verder gekomen omdat ik flink naar gevallen ben toen ik het luik wat af is liet zakken.
Maar gelukkig alleen een gekneusde pols.

Ik ben nog wel op zoek naar een manier om de luiken makkelijker te openen.
Ik zat te denken aan gasveren, maar die zetten de constructie wel continu op spanning.

Eigenlijk ben ik meer op zoek naar een soort spindel waarvan ik de hex kop in een gat van de vlonderplank bereikbaar zet, en dan met de accu boormachine het luik open kan draaien.
(Het idee van een hydraulische cilinder maar dan mechanisch)

Ik kom alleen niet op de juiste zoeknaam.
Ik vind lineaire spindels, raamuitzetters, dakluik uitzetters maar niet echt iets wat ik kan toepassen voor een vlonderluik waar je dus van bovenaf wil bedienen zonder een slinger of iets dergelijks.

Heb het bij een pompinstallatie van de gemeente ook wel gezien, dus het moet bestaan.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21:27
Begonnen met het isoleren en aftimmeren van 1 van mijn slaapkamers. Deze heeft steens muren met cellenbeton er tegenaan. Ik maak er latten tegenaan, vul de ruimte op met polystyreen, timmer het af met OSB en behang het met glasweefsel behang. Ik kan niet dikker gaan want dan komt het voor de ramen en de deur.

En natuurlijk weer iets bijzonders gevonden, de buis voor de badkamerventilatie stopte gewoon bij de vloer en boven in de muur zit een roostertje en was afgetimmerd met een paar plankjes.

Daar heb ik maar een hardhouten plaatje en een buis in gemaakt. Dit isoleer ik straks ook gewoon.

En ja er zitten inderdaad kranten onder het behang.

Acties:
  • +20Henk 'm!

• rochelledw
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 18-06 18:57
We zijn in afwachting van ons huis wat in aanbouw is, maar eens begonnen met het maken van het wasmeubel! We waren op zoek naar een lang eiken meubel maar de prijzen waren echt best extreem. Aangezien ik en m'n vriend een top klusduo zijn zelf maar aan de gang gegaan!

Erg blij met het resultaat :), nu de gaten boren voor de waskommen en de kranen, en dan in de skylt. nog enkele in progress pic's:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scofield
Teijgetje schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:34:
@TalkingCarrot
Je laat onderblok en kraan zitten. En maakt de koppelingen/wartels naar de radiator los.
Ik dacht dat het 3/4 was met een rubber/fiber-ring/plaatje, evt loctite 55, om het onderblok af te sluiten. De kraan kan dicht en een plakbandje is genoeg om vervuiling tegen te gaan, een dopsok kan natuurlijk ook.
De dopsok komt op de aansluiting van de radiator beneden.
De twee leidingen die onder de radiator zitten kun je waarschijnlijk afdoppen met een kneldop 15 (alleen de kap daarvan)

Het best meet je de maten even op en het merk van de koppelingen/radiator en gaat naar de vakhandel, bv warmteservice e.d. Die weten dan welke doppen je nodig hebt.
Wat is een dopsok? Die kennen ze bij de WS ook niet hoor

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Teijgetje
scofield schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:15:
[...]

Wat is een dopsok? Die kennen ze bij de WS ook niet hoor
Ik heb hun site gehackt en dat er neer gezet. ;)

https://www.warmteservice...53705?origin=-tl003-8-63-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scofield
Is een bijzondere benaming voor een ‘gewone’ dop conisch of vlak 3/4” 1/2” maar daar kunnen jij en ik niks aan doen. On topic maar weer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 17-06 20:51
FRANQ schreef op zondag 6 juni 2021 @ 19:55:
Laatst een beetje advies gevraagd over de vlonder.

Afgelopen de oude zooi weggesloopt.
[Afbeelding]

Dit weekend begonnen met de nieuwe vlonder.

[Afbeelding]

Omdat ik dus bij de filters en pompen moet kunnen moet de vlomder open kunnen.

[Afbeelding]

Kunststof planken erop zodat het niet weer zo snel verrot.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben nog niet verder gekomen omdat ik flink naar gevallen ben toen ik het luik wat af is liet zakken.
Maar gelukkig alleen een gekneusde pols.

Ik ben nog wel op zoek naar een manier om de luiken makkelijker te openen.
Ik zat te denken aan gasveren, maar die zetten de constructie wel continu op spanning.

Eigenlijk ben ik meer op zoek naar een soort spindel waarvan ik de hex kop in een gat van de vlonderplank bereikbaar zet, en dan met de accu boormachine het luik open kan draaien.
(Het idee van een hydraulische cilinder maar dan mechanisch)

Ik kom alleen niet op de juiste zoeknaam.
Ik vind lineaire spindels, raamuitzetters, dakluik uitzetters maar niet echt iets wat ik kan toepassen voor een vlonderluik waar je dus van bovenaf wil bedienen zonder een slinger of iets dergelijks.

Heb het bij een pompinstallatie van de gemeente ook wel gezien, dus het moet bestaan.
Vlonder is goed opgeknapt; balen dat je effe niet verder kan.
Wat het makkelijker openen betreft kan ik je helaas niet helpen.
Ik zie dat je een stuk door de composiet planken heen hebt geschroefd; deze worden normaal met clips vastgezet in verband met het kunnen werken van de planken.
Zitten de lange delen wel met clips?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18-06 11:49
Staalfreak schreef op zondag 6 juni 2021 @ 14:38:
Even een vraag over een elektrische schakeling voor de mede klussers onder ons.
Korte uitleg:
Ben van plan om een finse sauna in huis aan te leggen en hierbij komt een 12kW (3 fasen) elektrische kachel te staan.
Onze warmwatervoorziening gaat via een doorstroomtoestel van 15kW (3 fasen) en de huisinstallatie is afgezekerd op 3x25A.
Nu mijn vraag:
Om te voorkomen dat we meer stroom gebruiken dan er afgezekerd is wil ik een schakeling maken waarbij er word gemeten of het doorstroomtoestel in gebruik is en dan mag de sauna kachel geen spanning krijgen.
Weet iemand hier of zo'n schakeling gewoon te koop is en zo niet wat voor componenten ik hiervoor het beste kan gebruiken?
Alvast bedankt.
Dat kun je oplossen door bijv in de meterkast te meten hoeveel stroom er verbruikt wordt door de sauna en aan de hand daarvan de groep van de doorstromer uitschakelen. Kost wel een paar centen om netjes te doen.
In mijn vorige woning had ik een vergelijkbaar probleem opgelost met een temperatuur sensor met relais via losse 12v adapter, voor de elektrische CV in de doorstromer. Als er warm water door de leiding ging schakelde het relais automatisch de CV op standby via een maakcontact. Kant en klaar printje met sensor en relais kostte maar 5 euro ofzo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zo, vandaag voor het eerst mijn bovenfrees als vlakbank gebruikt.

Ik heb voor vrienden van mijn vriendin een mini-tuinsetje gemaakt. Tafelblad van 12x12cm oid, te maken uit resthout (het is een geintje voor bij hun huwelijk). Ik had netjes 44x22 balkjes in 2en gezaagd en om en om tegen elkaar aan gelijmd. Had netjes de kanten iets afgerond voor ik ging lijmen dus er zit ook een leuk 'patroontje' in de oppervlakte.
Daarna de boel met de cirkelzaag even strak haaks gezaagd. Zat ik wel nog met een plank van 22mm, die relatief te dik was.

Schaven viel tegen door mijn gebrek aan techniek, het feit dat je altijd minstens 1 balkje tegen de draad inschaaft en wellicht de lijm (lijkt me ook niet helpen, gewoon Frencken of Bison D3).
Uiteindelijk dus 2 latjes van 15mm MDF per kant aan weerszijden van het werkstukje op elkaar geklemd, en het werkstukje met benchdogs en een passtukje vastgezet. Centimeter of 30 tussen beide stapeltjes. MFS700 op de MDF-latjes en de bovenfrees met 20mm ondersnijdende frees erop.
Nu merkte ik dat als ik iets harder omlaag druk ik alsnog spoortjes maakte. Toen ik klaar was viel het kwartje, ik denk dat ik mijn freessjabloon (wat hier ook niet per se voor bedoeld is) iets door liet buigen door te drukken. Goed leermomentje. Met een half minuutje 120korrel schuren was het ook weer weg hoor, maar toch.

Ander punt: ik overweeg om eens voor het eerst een snijplank(je) te maken
Ik heb geen vlakbank of electrische schaaf maar dus wel deze jig en de rest van de spulletjes (goede invzalzaag, goede vlakschuurmachine, goede excenter, slechte tafelcirkelzaag).

Nu wilde ik dat voor het eerst niet met 100000 euro aan hout doen, maar gewoon met wat goedkoper hout. Kijken of het leuk is.

De eerste ingeving is zoiets:
https://www.hornbach.nl/s...-mm/10035521/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/7979713/artikel.html

Brede strips eiken en dan 4mm stripjes hardhout. Kom je op een plankje van een mm of 15. Leuk maar eigenlijk ook wel net-niet.

Bij een wat dikkere plank ben ik heel snel de weg kwijt.

De haagse fijnhouthandel zit in de buurt maar heeft zo'n drama website (http://www.haagse-fijnhouthandel.nl/hh.htm) en de andere houthandels (masave, zwolle, amsterdam) vind ik ook lastig kiezen. Zowel qua "wat is slim voor zoiets" als "wat kost het" en "wat is uberhaupt leverbaar".
Heeft iemand wat tips voor me?
Idee is ongeveer 4cm, te verlijmen en planken in de lengterichting (dus niet allemaal kops) en daarna vlakken.
De Arnhemse houthandel lijkt prachtig maar is alleen voor ter plekke verkoop. Gezien ik in het westen woon is dat echt ff niet handig ... jammer.

Pagina: 1 ... 139 ... 143 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True