[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 98 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-09 15:20
Mijn eerste ervaring met Ubiquiti is dat ik helaas het Coilwhine-probleem heb met AP's. Maar ik heb ook mogelijk interessante info te melden erover:

Ik kocht 2 UniFi AP-AC LITEs via Amazon, en beiden tikken en eentje piept hard en hoog. Beiden worden een graad of 40C ('lekker warm'). Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met de PoE power injector die op de APs is aangesloten.

De situatie:

Ubiquiti UniFi AP-AC LITE #1 staat in de woonkamer en geeft zowel een hoorbaar tikkend/ratelend geluid dat toeneemt naarmate deze zwaarder belast wordt als een zeer hoge pieptoon die hoorbaar is op 3 meter afstand, tot het punt dat hij uit de woonkamer moet van vrouwlief omdat ze gek wordt van de piep (en ik vind het zelf ook storend).
Ubiquiti UniFi AP-AC LITE #2 staat op zolder, geeft een hoorbaar tikkend/ratelend geluid dat toeneemt naarmate deze zwaarder belast wordt (hoorbaar op meer dan 3 meter afstand), maar geeft geen hoorbare piep (tenzij je een oor op de AP legt, dan hoor je een piep).

De geluiden zijn hier (Soundcloud) te horen.

Ik dacht: ik leg AP#1 op zolder (daar hebben we minder last van geluid want daar is zelden stilte ivm NAS, CV ketel, etc.) en AP#2 leg ik in de woonkamer, want die piept niet en ratelt alleen.

Het resultaat is dat AP#1 nu alleen ratelt en AP#2 ratelt en piept. Dus ik vervang de UTP kabels (lang, kort, STP kabel, CAT5, CAT5e, CAT6 - alles geprobeerd) maar geen verschil. Het enige dat ongewijzigd op locatie bleef waren de PoE injectors.

Toen heb ik een HP switch (HP-2530-8-PoEP 2x 1gbit poort, 8x100mbit poort) gepakt en daar AP#1 op aangesloten: het piepen is minder hard en het tikken een stuk minder luid. Het zelfde gedaan met AP#2: het ratelen is een stuk minder luid. Beiden worden nog wel warm.

Mijn voorlopige conclusie is dat de PoE injector van AP#1 zorgt voor een versterking van de piep en ratel in beide AP's, dat de injector van AP#2 zorgt voor een minder hevige versterking van de piep en ratel in beide AP's, en dat de AP's voeden met een switch het geluid van beide AP's aanzienlijk vermindert - maar niet naar een acceptabel niveau.

Ik moet bekennen dat ik nu toch wat teleurgesteld ben in mijn eerste ervaring met Ubiquiti: ze oogsten veel lof (niet alleen hier op Tweakers), de GUI (web) is fantastisch en de WIFI-prestaties van 2 van deze AP's in een woning (120m2) zijn zeer goed, maar dat ratelen en piepen zorgt ervoor dat ik overweeg beide AP's terug te sturen en iets anders te zoeken.

Ik heb de 5G radios uit staan op beide AP's overigens - dit maakt verder geen verschil qua geluid.

Ik lees dat anderen meerdere van deze AP's in bezit hebben en plaatsen bij familie/kennisen/bedrijven/etc. en nog nooit een geluid hebben gehoord en de AP's niet warm worden, maar ik lees ook dat de geluidsproblemen al jaren bekend zijn bij gebruikers (ook hier op Tweakers). Het contrast tussen beiden is erg groot.

Ik vraag me af of alle 'geen geluid/geen verwarming'-gebruikers geen PoE-injectors gebruiken en wellicht een betere kwaliteit switch? Ligt het aan de randaarde-installatie in mijn woning? Hoor ik gewoon te veel? Heb ik maandagmorgen-modellen?

Tot zover mijn (helaas wat tegenvallende) ervaringen. Als iemand gelijke ervaring heeft en de problemen op heeft kunnen lossen dan lees ik heel graag hoe en wat, uiteraard. Suggesties zijn ook welkom natuurlijk ;-)

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:09
fritsjof schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:47:
Ik vraag me af of alle 'geen geluid/geen verwarming'-gebruikers geen PoE-injectors gebruiken en wellicht een betere kwaliteit switch? Ligt het aan de randaarde-installatie in mijn woning? Hoor ik gewoon te veel? Heb ik maandagmorgen-modellen?
Ik zou overwegen ze terug te sturen. De APs worden inderdaad warm, maar piepen of ratelen heb ik geen last van. Al staat er eerder in dit topic meer over coil whine wat vooral op lites lijkt te betrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn eerste ervaring met Ubiquiti is dat ik helaas het Coilwhine-probleem heb met AP's. Maar ik heb ook mogelijk interessante info te melden erover:

Ik kocht 2 UniFi AP-AC LITEs via Amazon, en beiden tikken en eentje piept hard en hoog. Beiden worden een graad of 40C ('lekker warm'). Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met de PoE power injector die op de APs is aangesloten.
Ik heb een paar keer meegemaakt dat Amazon per ongeluk geretourneerde producten naar me heeft opgestuurd dus stuur die set lekker weer terug en probeer het eens opnieuw met een nieuw setje vers uit de doos! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10 12:11
en nog nooit een geluid hebben gehoord en de AP's niet warm worden, maar ik lees ook dat de geluidsproblemen al jaren bekend zijn bij gebruikers (ook hier op Tweakers). Het contrast tussen beiden is erg groot.

Ik heb een AP-AC LITE op +/- 2 meter van mijn bed hangen met voeding vanaf mijn US-16-150W en ik heb nog nooit enig geluid gehoord. En laten we het er op houden dat mijn nachrust al eens beter is geweest (...) en dus was me dat echt opgevallen als het ding wel geluid had gemaakt.

Helaas heb ik de injector iets te goed opgeborgen, dus kan ik dat niet meer testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik weet dat niet iedereen van de YouTube filmpjes is. Maar @Jeroen_ae92 dit is wel een mooi filmpje voor in de openingspost.

@nero355 hier :9B :9B en een }:O

[ Voor 67% gewijzigd door xbeam op 08-03-2021 00:55 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:13

Tot zover mijn (helaas wat tegenvallende) ervaringen. Als iemand gelijke ervaring heeft en de problemen op heeft kunnen lossen dan lees ik heel graag hoe en wat, uiteraard. Suggesties zijn ook welkom natuurlijk ;-)
Ik heb hier twee LITEs, ook toevallig van Amazon en eentje ‘whinet’ (lekker woord) een beetje bij hoge belasting en wordt ook warm. Ik heb een topic gelezen op de community van Ubiquiti, dat er meer mensen last van hebben en dat het aan het ontwerp van de antenne ligt.

Ik heb er een POE switch voor hangen en geen injector.

[ Voor 3% gewijzigd door Polyphemus op 07-03-2021 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 16:31

Louw Post

Cerenas

Hier ook 2 AC Lite's gehad. Beide hadden geen coilwhine, eentje werkte met een injector en de andere een tijdje op de UniFi 8 poorts PoE switch. Wel werden ze aardig warm.

Heb ze recent vervangen voor één 6 Lite en die heeft een metalen achterkant, dus die wordt een stuk minder warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-10 12:02
Vreemd: vanmorgen 10 minuten geen data in mijn controller; ik zie daarna dat alle devices weer online komen. Maar waarom ze offline zijn kan ik niet vinden. Mijn uptime monitor bij HetrixTools laat geen downtime zien van de USG Pro, dus het lijkt intern te zijn. Maar behalve weer online komen kan ik niets vinden in de events en de controller logs. Zou het dan kunnen zijn dat de controller (zijnde Cloudkey 1) zelf offline is geweest? Kan ik dat nog ergens terughalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:07
Dat heb ik vannacht ook gehad. Enkel een melding van één van de drie AP's die offline ging, maar verder geen clients die hun verbinding waren verloren of naar een ander AP roamden. In die periode kreeg ik wel de melding dat mijn controller, geïnstalleerd in een Docker container op mijn Synology, offline was gegaan. Zowel het AP als de controller kwamen weer online.

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• snoopdoge90
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-10 18:10
Noxa schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:31:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. Post tzt even hoe het gegaan is.
Zo glasvezel is actief en aangesloten. Werkt goed :). Let niet op de fotokwaliteit (WhatsApp compressie) en DIY rack haha. Creatief wegens ruimtegebrek in de meterkast. Wel netjes overal stops opgezet voor de oriëntatie i.c.m. stof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yBQmkgZuj8CPFQ6uD2saKr2O_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxgFLXyglPIStexfVPtz2hdR.jpg?f=fotoalbum_large

De generic module SFP module van FS werkt goed zo te zien. Heb niks hoeven in te stellen. Auto-negotiation zet de SFP module automatisch op gigabit. In de WAN (2) instellingen alleen het volgende ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWKXch4DMPd4Rdsl7ZGBQWq5MKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rmkvCccgKRpm57Bfa8xSIhjj.png?f=user_large

VLAN 300 is hier de sleutel voor T-Mobile Thuis glasvezel. Ik heb alleen internet, dus dit is perfect. Als je TV + bellen erbij gaat dit waarschijnlijk niet goed met de beperkte VLAN instellingen van de UDM Pro.

Heb wel de monteur laten langskomen i.v.m. de eerste keer een actieve glasvezelverbinding hier in huis. Kunnen ze ook niet zeuren dat ik heb liggen roeren in het glasvezel overgangspunt als het allemaal niet werkt. Dat is een duur grapje mocht dat nodig zijn, en officieel is het overgangspunt geen eigendom van het huis zelf. Nadat de monteur is vertrokken gelijk de Zyxel en Media Converter weer uit de opstelling gehaald. Het glas heb ik uit de converter gehaald, en vervolgens gekoppeld met een SC-SC verbindingstuk en mijn eigen SC-LC kabel naar de UDM Pro. Uiteraard weer het kapje op de Media Converter gezet. Stof is funnest voor glasvezel en schoonmaak + controle apparatuur is enorm prijzig als je deze zelf niet hebt.

UDM Pro pakt het perfect op na aansluiten. Geen reboots nodig. Ik zit nog op versie 6.0.43 voor de Network Controller en versie 1.8.6 voor de UDM Pro. Snelheid ga ik vanavond testen na het werk.

Even snel via Firefox en Wi-Fi 6 een 85 MB/s (680 Mbits/s) met een 10GB bin file van XS4ALL. Verzadigd dus nog niet mijn UniFi 6 AP verbinding, welke 120 MB/s over LAN haalt. Als iemand een goede speedtest weet i.c.m gigabit internet hoor ik het graag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
snoopdoge90 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:43:Even snel via Firefox en Wi-Fi 6 een 85 MB/s (680 Mbits/s) met een 10GB bin file van XS4ALL. Verzadigd dus nog niet mijn UniFi 6 AP verbinding, welke 120 MB/s over LAN haalt. Als iemand een goede speedtest weet i.c.m gigabit internet hoor ik het graag :).
Ik denk dat de snelheidstest die je hebt gebruikt prima is. Als je een paar beveiligingsdingen van UDMP aan hebt staan dan haalt hij helaas de 1gbit/s niet meer.

Ik ben om die reden ook terug geschakeld naar 500/500 mbit/s. Liever een iets langzamere snelheid dan de beveiligingsinstellingen op laag of uit zetten.

Het ziet er wel gaaf uit met glas direct in de UDMP, ik waag me daar nog niet aan bij KPN. Al gok ik dat het op ongeveer dezelfde manier ook zal werken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoopdoge90
DutchKel schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:49:
[...]

Ik denk dat de snelheidstest die je hebt gebruikt prima is. Als je een paar beveiligingsdingen van UDMP aan hebt staan dan haalt hij helaas de 1gbit/s niet meer.

Ik ben om die reden ook terug geschakeld naar 500/500 mbit/s. Liever een iets langzamere snelheid dan de beveiligingsinstellingen op laag of uit zetten.

Het ziet er wel gaaf uit met glas direct in de UDMP, ik waag me daar nog niet aan bij KPN. Al gok ik dat het op ongeveer dezelfde manier ook zal werken.
Dat is opzich een goede opmerking. Zal vanavond is testen of de snelheid nog verder omhoog gaat zonder de IDS/IPS opties. Zou zonde zijn, heb de UDMP gekocht mede door de belofte:

The enterprise-class security gateway combines routing, 10 Gbps SFP+ WAN, application visibility, VPN services, and 3.5 Gbps full threat management throughput into a single device.

Kom ik vanavond wel achter :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
ik zou persoonlijk de UDM omdraaien, warme lucht stijgt op, nu trek je de warmte omlaag ;)
en dan heeft je UDM ook minder te verduren qua stof...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoopdoge90
geenwindows schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:56:
[...]

ik zou persoonlijk de UDM omdraaien, warme lucht stijgt op, nu trek je de warmte omlaag ;)
en dan heeft je UDM ook minder te verduren qua stof...
Goeie opmerking. Had het overwogen. Met schaamte voor design over functionaliteit gegaan (muh UDMP LCD). Warmte gaat nog goed zo. Wel nog een plankje erboven gemonteerd om omlaag vallende troep tegen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:34
xbeam schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 07:35:
Nee.
Ik bedoel Settings > Profiles > Switch port
Ik heb geen idee wat je bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
In mijn nieuwbouw woning ben ik van plan met ubiquity apparatuur een netwerk op te bouwen.
Gebruik makend van de experiabox van kpn. daarachter een 16 poorts switch lite en de unify cloud key plus (plus vanwege de protect functionaliteit) als controller. Daarnaast een aantal ac lite 6 accesspoints en een ac pro voor buiten bedraad aangesloten over poe vanuit de switch.

Nu zag ik de UniFi Protect G3 Instant Camera (https://store.ui.com/coll...protect-g3-instant-camera)
En dacht dat is een leuke prijs en wellicht in te zetten als baby monitor.

Is het mogelijk in deze setup om deze camera dan ook via unifi protect buiten je eigen netwerk te benaderen?
Iemand ervaring met een dergelijke setup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoopdoge90
jelmerc schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:37:
In mijn nieuwbouw woning ben ik van plan met ubiquity apparatuur een netwerk op te bouwen.
Gebruik makend van de experiabox van kpn. daarachter een 16 poorts switch lite en de unify cloud key plus (plus vanwege de protect functionaliteit) als controller. Daarnaast een aantal ac lite 6 accesspoints en een ac pro voor buiten bedraad aangesloten over poe vanuit de switch.

Nu zag ik de UniFi Protect G3 Instant Camera (https://store.ui.com/coll...protect-g3-instant-camera)
En dacht dat is een leuke prijs en wellicht in te zetten als baby monitor.

Is het mogelijk in deze setup om deze camera dan ook via unifi protect buiten je eigen netwerk te benaderen?
Iemand ervaring met een dergelijke setup?
UniFi Protect is inderdaad ook van buiten je netwerk te benaderen, via https://protect.ui.com/. Als je met de oude UniFi Video software aan de slag gaat (i.p.v. Protect) moet je met port forwarding gaan werken. Volgens mij hebben ze daar al het cloud gebeuren al uitgeschakeld omdat UniFi Video EOL is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Dank, allen.
Cardinal schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:40:
[...]

Ik zou overwegen ze terug te sturen. De APs worden inderdaad warm, maar piepen of ratelen heb ik geen last van. Al staat er eerder in dit topic meer over coil whine wat vooral op lites lijkt te betrekken.
Ja, ik heb ze net aangemeld voor retour en ingepakt, had even bevestiging nodig dat het niet 'hoort' zo. Ik heb de geluiden opgenomen en ge-upload, voor geinteresseerden: Soundcloud.
nero355 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:13:
[...]

Ik heb een paar keer meegemaakt dat Amazon per ongeluk geretourneerde producten naar me heeft opgestuurd dus stuur die set lekker weer terug en probeer het eens opnieuw met een nieuw setje vers uit de doos! :)
Ze waren netjes verpakt in kartonnen verpakking met de tear-off strip in takt, dus ze leker voor mij nieuw - maarja...
HeSitated schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:24:
[...]

Ik heb een AP-AC LITE op +/- 2 meter van mijn bed hangen met voeding vanaf mijn US-16-150W en ik heb nog nooit enig geluid gehoord. En laten we het er op houden dat mijn nachrust al eens beter is geweest (...) en dus was me dat echt opgevallen als het ding wel geluid had gemaakt.

Helaas heb ik de injector iets te goed opgeborgen, dus kan ik dat niet meer testen.
Ik twijfel nu of ik een nieuw setje bestel (bij andere leverancier) en dan hopen op stille modellen net als bij jou of naar een ander model kijken.
Polyphemus schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:00:
[...]

Ik heb hier twee LITEs, ook toevallig van Amazon en eentje ‘whinet’ (lekker woord) een beetje bij hoge belasting en wordt ook warm. Ik heb een topic gelezen op de community van Ubiquiti, dat er meer mensen last van hebben en dat het aan het ontwerp van de antenne ligt.

Ik heb er een POE switch voor hangen en geen injector.
Dat ratelen is luider als ik op een verbonden telefoon een speedtest doe, dus inderdaad meer geluid bij hoge belasting. Ik heb overigens een 60/30mbit verbinding (KPN VDSL) dus veel data wordt er niet verstookt. In de soundbite bij het ratelen hoor je eerst gewoon dataverkeer, dan de speedtest downloadtest en dan uploadtest.
Louw Post schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:26:
Hier ook 2 AC Lite's gehad. Beide hadden geen coilwhine, eentje werkte met een injector en de andere een tijdje op de UniFi 8 poorts PoE switch. Wel werden ze aardig warm.

Heb ze recent vervangen voor één 6 Lite en die heeft een metalen achterkant, dus die wordt een stuk minder warm.
Ik ga die eens bekijken, dank.

[ Voor 7% gewijzigd door fritsjof op 08-03-2021 14:30 ]

Bekabelde WIFI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:28
Voor 10 per stuk extra zou ik ook voor de 6lite gaan, ben je iig futureproof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Behoorlijk Leek schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:06:
[...]

Voor 10 per stuk extra zou ik ook voor de 6lite gaan, ben je iig futureproof.
De Ubiquiti UniFi AP-AC LITE kost €75 en de Ubiquiti UniFi 6 Lite staat voor €115 in de Pricewatch - waar vind jij de 6 Lite voor €10 meer dan de LITE?

Bekabelde WIFI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:03

Mr-D.

interpunctie? no hero here

fritsjof schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:37:
[...]

De Ubiquiti UniFi AP-AC LITE kost €75 en de Ubiquiti UniFi 6 Lite staat voor €115 in de Pricewatch - waar vind jij de 6 Lite voor €10 meer dan de LITE?
gewoon in de EU store van UI zelf daar zijn ze dacht ik 79 ex

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:39
loeberce schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:01:
Vreemd: vanmorgen 10 minuten geen data in mijn controller; ik zie daarna dat alle devices weer online komen. Maar waarom ze offline zijn kan ik niet vinden. Mijn uptime monitor bij HetrixTools laat geen downtime zien van de USG Pro, dus het lijkt intern te zijn. Maar behalve weer online komen kan ik niets vinden in de events en de controller logs. Zou het dan kunnen zijn dat de controller (zijnde Cloudkey 1) zelf offline is geweest? Kan ik dat nog ergens terughalen?
Ik heb ook sinds een aantal dagen reconnects zonder dat ik problemen ervaar of dit kan terug vinden in de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:10
jelmerc schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:37:
Gebruik makend van de experiabox van kpn. daarachter een 16 poorts switch lite en de unify cloud key plus (plus vanwege de protect functionaliteit) als controller.
...
Dus dan gebruik je de experiabox als hart van je huisnetwerk?
Ik heb een Experiabox en ik heb vreselijk slechte ervaringen ermee.
Niet alleen draadloos is een ellende, maar ook bedraad doet ie het slecht.
Als je vaak apparaten aan en uit zet, krijgen ze op een gegeven moment geen IP-adres meer van de Experiabox.
Een reboot van de Experiabox is dan noodzakelijk

Ook kan de Experiabox het "heel druk" hebben, waardoor zelfs een DVD streamen van zolder naar woonkamer (over de Experiabox in de meterkast) gewoon niet meer lukte.
Dan praat je over een 6-8Mbit/sec datastroom.

In mijn geval heb ik de Experiabox wifi uitgezet en gebruik ik alleen Ubiquiti APs.
Verder heb ik direct een EdgeRouter X achter de Experiabox zitten om mijn huisnetwerk te hosten (DHCP) en te routen.
Hierdoor hoeft de Experiabox geen wifi meer te doen en hoeft ie maar 1 IP-adres te managen (die van de ERX) en dat lijkt ie wel te kunnen >:)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Mr-D. schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:39:
[...]

gewoon in de EU store van UI zelf daar zijn ze dacht ik 79 ex
Is toch CC only - wat ik niet heb / wil.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Naar aanleiding van m'n RMA Request (CKG2+) met als factuurdatum 2-Februari 2019 zojuist maar even gekeken naar de status:
March 8, 2021
The warranty on this product is 2 years. Unfortunately we cannot take this product in for replaced of repair anymore. Sorry for the inconvenience
Én dus 'Canceled' :(

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Will_M schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:09:
Naar aanleiding van m'n RMA Request (CKG2+) met als factuurdatum 2-Februari 2019 zojuist maar even gekeken naar de status:

[...]

Juridisch leuk dingetje, is 2 jaar normaal voor zo'n product? :)

Ik denk het niet, maar om nou een zaak ervan te maken.... doe je RBV eens contacten met dit verhaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Vorkie schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:15:
[...]

Juridisch leuk dingetje, is 2 jaar normaal voor zo'n product? :)

Ik denk het niet, maar om nou een zaak ervan te maken.... doe je RBV eens contacten met dit verhaal?
Die RMA is alleen vanwege de interne én niet te vervangen Li-ion accu welke stuk is (niet meer doet waar 'ie voor bedoeld zou zijn). De 'approval op het RMA verzoek, in het portal van ui.com, gebeurd door de leverancier en niet door UI zelf.
Ding ansich doet gewoon nog wat 'ie moet doen totdat de spanning onderbroken wordt. Daarna is het maar hopen op het weer netjes terug opkomen van het device.

Om voor de huidige aanschafwaarde van zo'n ding (~€190) een zaak te gaan starten gaat wel erg ver en het kost me waarschijnlijk meer aan tijd dan dát wat het me ooit op gaat leveren :+

edit:
WTF hebben ze met de Pricewatch uitgespookt? Ik kan er niet meer textbased in zoeken en mag alleen nog maar op plaatjes klikken waarbij ik de categorie dus moet weten... Is dit een netwerk component of staat 't ergens onder 't kopje Domotica weg gemoffelt....

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 08-03-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:00
De G3 Flex is weer op voorraad. Jammer dat de G3 Instant nog niet op voorraad is..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dit als het goed is :
UniFi UAP IW AC - Settings 3 - Alle Switch Port Profiles

Gezien je eerdere reacties krijg ik steeds meer de indruk dat je beter af was geweest met iets dat wat meer op consumenten is gericht dan een MKB/Pro Consumer achtig produkt, zoals de Ubiquiti UniFi reeks, maar goed...

Succes alvast! :)
xbeam schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:00:
Ik weet dat niet iedereen van de YouTube filmpjes is. Maar @Jeroen_ae92 dit is wel een mooi filmpje voor in de openingspost.

[YouTube: Which Ubiquiti UniFi Switch is Right for Me]

@nero355 hier :9B :9B en een }:O
"I see what you did there!' :+
fritsjof schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:37:
IMHO het geld waard, want je krijgt er ook meer antennes voor terug! ;)
/EDIT :
Is dus niet zo!
Zie : nero355 in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Comp User schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:00:
Waarom niet :?

Ik kan ondertussen niet meer zonder! d:)b
En het is gewoon inbegrepen bij mijn pakket dus dan kan ik er net zo goed gebruik van maken! :Y)

[...]

Dat is echt serieus lelijk gewoon! -O-
Will_M schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:23:
Die RMA is alleen vanwege de interne én niet te vervangen Li-ion accu welke stuk is (niet meer doet waar 'ie voor bedoeld zou zijn). De 'approval op het RMA verzoek, in het portal van ui.com, gebeurd door de leverancier en niet door UI zelf.
Ding ansich doet gewoon nog wat 'ie moet doen totdat de spanning onderbroken wordt. Daarna is het maar hopen op het weer netjes terug opkomen van het device.

Om voor de huidige aanschafwaarde van zo'n ding (~€190) een zaak te gaan starten gaat wel erg ver en het kost me waarschijnlijk meer aan tijd dan dát wat het me ooit op gaat leveren :+
Ik zou echt serieus boos worden en alle mogelijke kanalen gebruiken om toch mijn gelijk te halen of hiervoor aandacht bij de media te creëeren, want dat slaat echt nergens op! :(

Als eVGA mij ruim buiten de garantie kan helpen met een € 500 kostend moederbord dat een pechgeval was dan kan Ubiquiti dat ook met een product van € 200 dat ook nog eens duidelijk een fout van hen bevat!
edit:
WTF hebben ze met de Pricewatch uitgespookt? Ik kan er niet meer textbased in zoeken en mag alleen nog maar op plaatjes klikken waarbij ik de categorie dus moet weten... Is dit een netwerk component of staat 't ergens onder 't kopje Domotica weg gemoffelt....
offtopic:
Gisteren was er nog een doorclick dingetje onderaan en nu niet meer... :/

Gelukkig heb ik https://pricewatch.tweakers.net/ in mijn Bookmarks staan! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:25:
[...]

Dit als het goed is :
[Afbeelding: UniFi UAP IW AC - Settings 3 - Alle Switch Port Profiles]

Gezien je eerdere reacties krijg ik steeds meer de indruk dat je beter af was geweest met iets dat wat meer op consumenten is gericht dan een MKB/Pro Consumer achtig produkt, zoals de Ubiquiti UniFi reeks, maar goed...

Succes alvast! :)

[...]
Amplifi O-)
https://amplifi.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UguYunjLrReCGyEYXh4XjTQn4G8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpNFCBTGevtdJbVFE9Ty3E2h.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt erop dat dit mijn boodschappenlijstje gaat worden.
Kost wat, maar dan heb je ook wat (als alles gemonteerd is)

https://gathering.tweaker...message/66422526#66422526

Blijkbaar heb ik een prima opzet gemaakt,. Maar kritiek/vragen/opmerkingen zijn altijd welkom. Daarom zitten we hier op een forum met elkaar.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
Enig idee waarom de surge protector uit de pricewatch is verdwenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 20:59
snoopdoge90 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:43:
[...]

Zo glasvezel is actief en aangesloten. Werkt goed :). Let niet op de fotokwaliteit (WhatsApp compressie) en DIY rack haha. Creatief wegens ruimtegebrek in de meterkast. Wel netjes overal stops opgezet voor de oriëntatie i.c.m. stof.

[Afbeelding]

De generic module SFP module van FS werkt goed zo te zien. Heb niks hoeven in te stellen. Auto-negotiation zet de SFP module automatisch op gigabit. In de WAN (2) instellingen alleen het volgende ingesteld:

[Afbeelding]

VLAN 300 is hier de sleutel voor T-Mobile Thuis glasvezel. Ik heb alleen internet, dus dit is perfect. Als je TV + bellen erbij gaat dit waarschijnlijk niet goed met de beperkte VLAN instellingen van de UDM Pro.

Heb wel de monteur laten langskomen i.v.m. de eerste keer een actieve glasvezelverbinding hier in huis. Kunnen ze ook niet zeuren dat ik heb liggen roeren in het glasvezel overgangspunt als het allemaal niet werkt. Dat is een duur grapje mocht dat nodig zijn, en officieel is het overgangspunt geen eigendom van het huis zelf. Nadat de monteur is vertrokken gelijk de Zyxel en Media Converter weer uit de opstelling gehaald. Het glas heb ik uit de converter gehaald, en vervolgens gekoppeld met een SC-SC verbindingstuk en mijn eigen SC-LC kabel naar de UDM Pro. Uiteraard weer het kapje op de Media Converter gezet. Stof is funnest voor glasvezel en schoonmaak + controle apparatuur is enorm prijzig als je deze zelf niet hebt.

UDM Pro pakt het perfect op na aansluiten. Geen reboots nodig. Ik zit nog op versie 6.0.43 voor de Network Controller en versie 1.8.6 voor de UDM Pro. Snelheid ga ik vanavond testen na het werk.

Even snel via Firefox en Wi-Fi 6 een 85 MB/s (680 Mbits/s) met een 10GB bin file van XS4ALL. Verzadigd dus nog niet mijn UniFi 6 AP verbinding, welke 120 MB/s over LAN haalt. Als iemand een goede speedtest weet i.c.m gigabit internet hoor ik het graag :).
Mooie ghetto oplossing voor je rack ;). Dank voor het posten van je bevindingen.Vandaag even gekeken naar de fiber aansluiting, die ziet er bij mij zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0hDtIyi1Xy-MR__tiOuVXRAaLs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wv80lP9raSGfyFeAEFr8WWvy.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Is1VNDGfGFjgj9qeWAfwRXmteok=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QiYIBkVttu13DykUmQn6XDhS.jpg?f=fotoalbum_medium
Komt dat overeen met die van jou? Want dan is kopieer ik gewoon je setup :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Comp User schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:22:
Enig idee waarom de surge protector uit de pricewatch is verdwenen?
https://tweakers.net/pric...-protector/specificaties/
Ik zie alleen geen prijs meer. Maar het product zelf is te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door jack zomer op 08-03-2021 17:32 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
db I Delirium schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:40:
[...]

Glas naar boven of een media converter beneden, ik zou kiezen voor glas maar vooral omdat het kan >:)
Wat oude reactie - maar ik heb dus de tp link media converter aangeschaft met het idee om deze beneden bij het glasvezel punt aan te sluiten en dan met een netwerk kabel naar boven naar de UDM pro + switch etc.
Glasvezel was mooier geweest maar UTP was eenvoudig omdat het al naar boven ligt en de media converter was maar 16 euro.

Nu komt alleen nog de vraag - heeft het delta glasvezel installatie pakket een SFP / kabel die ik dan kan gebruiken ? Of moet ik deze nog aanschaffen? Welke kabel en welke SFP? Ik wil de genexis dus niet gebruiken en vanaf het FTU naar de UDM Pro (via de media converter)

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2021/02/02/6C3207AA-4745-43F5-9D11-9BB1E7E7F3CD.md.jpg

Delta geeft overigens aan dat ik de Genexis Platninum 7840 krijg. Kan geen bridge mode... (dubbel NAT is dus geen optie voor mij ivm UDM PRO)

[ Voor 34% gewijzigd door Workaholic op 08-03-2021 18:25 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
Workaholic schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:08:
[...]

Wat oude reactie - maar ik heb dus de tp link media converter aangeschaft met het idee om deze beneden bij het glasvezel punt aan te sluiten en dan met een netwerk kabel naar boven naar de UDM pro + switch etc.
Glasvezel was mooier geweest maar UTP was eenvoudig omdat het al naar boven ligt en de media converter was maar 16 euro.

Nu komt alleen nog de vraag - heeft het delta glasvezel installatie pakket een SFP / kabel die ik dan kan gebruiken ? Of moet ik deze nog aanschaffen? Ik wil de genexis dus niet gebruiken.

Zie hierbij de foto van het aansluitpunt: Workaholic in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Delta geeft aan dat ik de Genexis Platninum 7840 krijg.
Ik had laatst deze gevonden:
https://systemx.io/blog/2...-the-delta-caiway-router/

Omdat ik ook glas van Caiway heb, wil ik dit achter de hand houden als ooit mijn Genexis Antiekum het begeeft :P

edit: ik heb dus een Ubiquiti glas naar ethernet converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopdoge90
Noxa schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:28:
[...]

Mooie ghetto oplossing voor je rack ;). Dank voor het posten van je bevindingen.Vandaag even gekeken naar de fiber aansluiting, die ziet er bij mij zo uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Komt dat overeen met die van jou? Want dan is kopieer ik gewoon je setup :).
Muwaha ghetto. Anyway die heb ik nog nooit eerder gezien, zo'n fiber termination unit (overgangspunt). Maar de connector ziet eruit als een simplex SC. Dus je kunt inderdaad met mijn setup aan de slag (de LC-SC kabel + generic gigabit module van FS i.c.m een UDMP).

De enigste maar is die SC connector die uit je FTU komt. Die male. Dus je hebt ook een SC-SC koppelstuk nodig. Die heb ik ook gelinkt in mijn post. De vraag is past of de (FS.com) SC-SC koppelstuk wel in de behuizing van je FTU past. Misschien dat een andere Tweaker je op weg kan helpen? Laat je fiber connectie in ieder geval geen stof happen in de tussen tijd :) .

Merk op dat hardware kieskeurig kunnen zijn over generieke SFP modules, of SFP modules voor andere fabrikanten. Veelal werken ze wel, al dan niet door manueel de snelheid in te stellen i.p.v. auto-negotiation. De generic 1310nm TX/ 1550nm RX SFP module van FS.com werkt in ieder geval met mijn UDMP.

[ Voor 9% gewijzigd door snoopdoge90 op 08-03-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
jack zomer schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:31:
[...]

https://tweakers.net/pric...-protector/specificaties/
Ik zie alleen geen prijs meer. Maar het product zelf is te vinden.
Dat bedoelde ik ook, er staan duizenden artikelen in die - al lang - niet meer leverbaar zijn, die zie ik soms ook nog opduiken, vaak een restpartij die tegen dumpprijzen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
[...]

Nu komt alleen nog de vraag - heeft het delta glasvezel installatie pakket een SFP / kabel die ik dan kan gebruiken ? Of moet ik deze nog aanschaffen? Welke kabel en welke SFP? Ik wil de genexis dus niet gebruiken en vanaf het FTU naar de UDM Pro (via de media converter)

[Afbeelding]

Delta geeft overigens aan dat ik de Genexis Platninum 7840 krijg. Kan geen bridge mode... (dubbel NAT is dus geen optie voor mij ivm UDM PRO)
Uit de achterkant van de genexis de sfp eruit peuteren en die kan gelijk in de tp link media converter.
Appeltje eitje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoopdoge90
[...]

Ik schaf per jaar gewoon 1 virtuele MasterCard aan twv 250 euro en maak die in dat jaar gewoon op. Het kost je wel max. 5 euro door setup kosten, ik weet het niet precies hoeveel. Voor dit jaar al zo'n 200 euro opgemaakt, of wat die U6 LR AP mocht kosten. Die was alleen beschikbaar via de EU Ubiquiti Store.

Edit: ik doe dat via Getsby trouwens. En 250 is het maximum bedrag. Je kan zelf een lager bedrag kiezen, maar wees niet te gierig i.v.m CC transaction fees enz.

[ Voor 14% gewijzigd door snoopdoge90 op 08-03-2021 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
[...]

Eens. Dat is wel strontvervelend, ik gebruik telkens die van mijn zoon, ook via paypal is inmiddels niet meer mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snoopdoge90
[...]

Bridge mode =/= double NAT. Bridge mode is eigenlijk single NAT. Bridge mode heeft de voorkeur. Als je echt moet double NAT'ten, gewoon de UDMP in DMZ en alle andere functionaliteit op je primaire router (Genexis) zo ver mogelijk uitschakelen t.b.v. stabiliteit. In geval van IPv6 met DHCPv6-PD ook nog de firewall uitschakelen op je primaire router. Met zo'n setup lijkt het ook gewoon alsof je UDMP de primaire router is m.b.t. firewall / portforwarding. Over double NAT trouwens genoeg horrorverhalen, maar het valt allemaal wel mee. Geen dubbele port forwards door DMZ, latency is verwaarloosbaar (<1 ms met een Ziggo Connectbox).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
Will_M schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:23:
[...]

Volkomen eens met @nero355
Ik zou ook flippen en behoorlijk lastig gaan zijn richting Ubi, leverancier, forums enz.
Belachelijk dat de Cloudkey Gen 2 Plus nu al eol is op een onderdeel waarvoor hij bedoelt is,
Dit doet me denken aan de nokia tijd toen die goedkope accu's op de markt kwamen, vaak zo'n opgezwollen ding vervangen voor een originele, maarre, da's bijna 15 jaar terug, of heeft ubi de restanten opgekocht?

Er is ook nergens te vinden of het met een bepaalde versie opgelost is, de mijne is 6 maand en heb er geen goed gevoel bij, in mijn agenda staat inmiddels maandelijks ckg2+ testen.

En lang niet iedereen heeft inmiddels getest of de zijne nog wel ok is, dus wie volgt er nog?

Ik geef iig geen aankoopadvies meer over dat ding. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Behoorlijk Leek schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:52:
[...]

Volkomen eens met @nero355
Ik zou ook flippen en behoorlijk lastig gaan zijn richting Ubi, leverancier, forums enz.
Belachelijk dat de Cloudkey Gen 2 Plus nu al eol is op een onderdeel waarvoor hij bedoelt is,
Dit doet me denken aan de nokia tijd toen die goedkope accu's op de markt kwamen, vaak zo'n opgezwollen ding vervangen voor een originele, maarre, da's bijna 15 jaar terug, of heeft ubi de restanten opgekocht?

Er is ook nergens te vinden of het met een bepaalde versie opgelost is, de mijne is 6 maand en heb er geen goed gevoel bij, in mijn agenda staat inmiddels maandelijks ckg2+ testen.

En lang niet iedereen heeft inmiddels getest of de zijne nog wel ok is, dus wie volgt er nog?

Ik geef iig geen aankoopadvies meer over dat ding. :(
xbeam schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:54:
Mede hierom zeg ik steeds koop bij een bij NL webshop en niet bij ubnt zelf
I rest my case, :+

[ Voor 13% gewijzigd door xbeam op 08-03-2021 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Behoorlijk Leek schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:47:
[...]

Uit de achterkant van de genexis de sfp eruit peuteren en die kan gelijk in de tp link media converter.
Appeltje eitje
Dank en als dit niet lukt? Een sfp module van tplink (TL-SM311LM) ) aanschaffen voor in de converter en een glasvezel kabel met blauw en groene connecter? Ik meen dat dit een lc naar apc fiber kabel is?

[ Voor 7% gewijzigd door Workaholic op 08-03-2021 20:58 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:44
xbeam schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:07:
[...]

[...]

[...]

I rest my case, :+
Nou... Ik heb deze in Nederland gekocht en 5 dagen na de 2 jaars termijn gemaild met de webshop en daar krijg ik ook de deksel op mijn neus... Daar gaat je kees (die sowieso nergens op gebaseerd is IMHO).

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopdoge90
DutchKel schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:49:
[...]

Oke heb even getest..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7at5Dx5bdqhJ49Yi7WjJ-BGWCA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fhrvNvhqKXojADga4Ax6vJhq.png?f=fotoalbum_large

Links is aan de kabel, rechts is met de U6-LR. Boven is Ookla Speedtest (WAN), onder is NAS (LAN). Paar opvallende dingen: 112 MB/s is blijkbaar bottleneck op de gigabit Intel ethernet poort van mijn server. Staat ook op energiezuinig overigens. Over de kabel loopt alles vlot, tot een gigabit up en down. Wi-Fi is echter een ander verhaal. Wel zo goed als gigabit over LAN, maar over WAN halveert de snelheid. Iperf3 naar ping-ams1.online.net geeft hetzelfde beeld als Ookla.

Iemand een idee waarom de snelheid van de U6-LR AP zo inkakt zodra het over de WAN interface gaat? Smart Queues staat uit. Ik voorzie een legacy probleem als ik zo straks probeer te Googlen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

snoopdoge90 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:35:
[...]

Oke heb even getest..

[Afbeelding]

Links is aan de kabel, rechts is met de U6-LR. Boven is Ookla Speedtest (WAN), onder is NAS (LAN). Paar opvallende dingen: 112 MB/s is blijkbaar bottleneck op de gigabit Intel ethernet poort van mijn server. Staat ook op energiezuinig overigens. Over de kabel loopt alles vlot, tot een gigabit up en down. Wi-Fi is echter een ander verhaal. Wel zo goed als gigabit over LAN, maar over WAN halveert de snelheid. Iperf3 naar ping-ams1.online.net geeft hetzelfde beeld als Ookla.

Iemand een idee waarom de snelheid van de U6-LR AP zo inkakt zodra het over de WAN interface gaat? Smart Queues staat uit. Ik voorzie een legacy probleem als ik zo straks probeer te Googlen :P.
112MBps= (Ongeveer) 1Gbps. Waarom is dat opvallend???

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopdoge90
Tylen schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:57:
[...]

112MBps= (Ongeveer) 1Gbps. Waarom is dat opvallend???
Met mijn vorige speedtest in oudere post in gedachte, ik had verwacht dat ik over de kabel iets sneller zou gaan aangezien ik op WiFi 6 @ 1922 mbps half duplex zit te testen. Maar SMB filetransfer capped voor wired en wireless allebei op 112 MB/s op beide verbindingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

snoopdoge90 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:13:
[...]

Met mijn vorige speedtest in oudere post in gedachte, ik had verwacht dat ik over de kabel iets sneller zou gaan aangezien ik op WiFi 6 @ 1922 mbps half duplex zit te testen. Maar SMB filetransfer capped voor wired en wireless allebei op 112 MB/s op beide verbindingen.
Ja maar je ethernet poort op je nas is 1Gbps. Dus dan klopt dat toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopdoge90
Tylen schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:16:
[...]

Ja maar je ethernet poort op je nas is 1Gbps. Dus dan klopt dat toch.
Full duplex ja, 1922 mbps half duplex is dan 961 mbps wirless vs gigabit bekabeld. Ben aan het mierenneuken over een 40 mbps verschil met de verwachting dat de resultaten bekabeld 40 mbps sneller zou moeten gaan wireless. Leek me gewoon even leuk om te benoemen, doet er verder niet toe. Mijn meest opvallende probleem is dat de wifi snelheid opeens halveert als het verkeer over de WAN gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[Afbeelding]

Niet moeilijk doen en gewoon dit aanhouden :
Behoorlijk Leek schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:47:
Appeltje eitje
Dat werkt PERFECT!!! d:)b

Ik moet het zelf ook nog een keer doen in mijn setup door een VLAN Only netwerkje voor mijn SFP poorten aan te maken op de 16 poorts 150 Watt Switch :)
Polyphemus schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:13:
Ik had laatst deze gevonden:
https://systemx.io/blog/2...-the-delta-caiway-router/

Omdat ik ook glas van Caiway heb, wil ik dit achter de hand houden als ooit mijn Genexis Antiekum het begeeft :P

edit: ik heb dus een Ubiquiti glas naar ethernet converter
Vrijwel dezelfde uitleg kan je ook hier vinden : Femme in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie"

En ook alle andere informatie die je maar kan verzinnen omtrent Caiway/Delta aansluitingen! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
Workaholic schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:53:
[...]

Dank en als dit niet lukt? Een sfp module van tplink (TL-SM311LM) ) aanschaffen voor in de converter en een glasvezel kabel met blauw en groene connecter? Ik meen dat dit een lc naar apc fiber kabel is?
Al die technische termen snap ik geen snars van, bij mijn caiway genexis platinum 7840 heb ik de sfp achteruit gehaald, en die werk perfect op mijn tplink mc220.en die weer op mijn usg3p. :)

Caiway glas 400/400, GP 7840 weg (sfp daarvan in tp link mc 220), USG3P, CKG2+, 2x USL8P, USWFMini, 2x U6L, 2X UVC G3Bullet, UVC G3 Flex.
ISP Load: Excellent Network: Excellent Everything Is Great! 100%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Nu ik nieuwe accesspoints heb (u6-lite) wil ik met wpa3 aan de slag.
Als ik een wifinetwerk instel op wpa2/wpa3 dan kunnen enkele devices niet connecten (nefit easy, sonos, homey, ipad mini 1)
Stel ik het netwerk in op wpa2 dan kunnen deze wel connecten. Wat is het wezenlijke verschil tussen wpa2 en wpa2/wpa3? De naam doet mij vermoeden dat je op beide manieren zou kunnen connecten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
MasterMaceMichu schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:18:
[...]

Nou... Ik heb deze in Nederland gekocht en 5 dagen na de 2 jaars termijn gemaild met de webshop en daar krijg ik ook de deksel op mijn neus... Daar gaat je kees (die sowieso nergens op gebaseerd is IMHO).
Ook belachelijk dat die er niet alles aan doen bij ubi en de consument is de sjaak.En die leveranciers die lezen vast wel mee hier.
Ik zat ook die linken die ik geplaatst had nog na te kijken, maar met een gezwollen accu is het geen demontagemeer maar een slachtpartij.

En rma bij ubi? Zou ik sowieso iedereen adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
MarkyB schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:36:
Nu ik nieuwe accesspoints heb (u6-lite) wil ik met wpa3 aan de slag.
Als ik een wifinetwerk instel op wpa2/wpa3 dan kunnen enkele devices niet connecten (nefit easy, sonos, homey, ipad mini 1)
Stel ik het netwerk in op wpa2 dan kunnen deze wel connecten. Wat is het wezenlijke verschil tussen wpa2 en wpa2/wpa3? De naam doet mij vermoeden dat je op beide manieren zou kunnen connecten.
Dat kun je toch zo Googlen? Niet alle, vooral oudere, devices ondersteunen wpa3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-10 16:53

zeroday

There is no alternative!

Dit is een beetje vaag

ik probeer 4 AP's te upgraden van

5.43.19.12493
naar https://dl.ui.com/unifi/f....32+12655.210303.2037.bin
maar .. beestjes willen het niet ..

vaag .. bij 2 stuks disconnected en heartbeat missed. hadden een reboot nodig .. strange..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Behoorlijk Leek schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:46:
[...]

Ook belachelijk dat die er niet alles aan doen bij ubi en de consument is de sjaak.En die leveranciers die lezen vast wel mee hier.
Ik zat ook die linken die ik geplaatst had nog na te kijken, maar met een gezwollen accu is het geen demontagemeer maar een slachtpartij.

En rma bij ubi? Zou ik sowieso iedereen adviseren.
Die webshop is nog niet van me af... En ga inderdaad ook RMA rechtstreeks doen en op het UI forum maar eens een verzamel topic maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
MasterMaceMichu schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:00:
[...]

Die webshop is nog niet van me af... En ga inderdaad ook RMA rechtstreeks doen en op het UI forum maar eens een verzamel topic maken...
Als je het niet bij Ubiquiti zelf gekocht hebt, kan je een RMA vergeten denk ik. Zo werkt garantie niet.

Je moet echt bij de leverancier zijn. Die is verantwoordelijk voor een deugdelijk product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
La1974 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:37:
[...]

Als je het niet bij Ubiquiti zelf gekocht hebt, kan je een RMA vergeten denk ik. Zo werkt garantie niet.

Je moet echt bij de leverancier zijn. Die is verantwoordelijk voor een deugdelijk product.
Nope, ik heb een keer een rma gekregen van een uvc g3 die ik in een nederlandse shop als demo gekocht had. Prima verlopen.
Als je rma goedgekeurd wordt dan gaat het ook prima, op een ander forum krijgt iemand zelfs eerst de ckg2+ toegestuurd voor hij de defecte op hoeft te sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MasterMaceMichu schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:18:
[...]

Waarom doe je dan een RMA aanvragen?
Ubnt heeft dan niets met jou RMA te maken die moet jouw gewoon een werkend product leveren (hoeft niet nieuw) garantie is tussen jou en de winkel en niet tussen jou en ubnt je hebt dus ook geen autorisatie van het UBNT nodig.

Bel de winkel waar je hem gekocht heb en vraag om een degelijk product en anders ontbindt je de koop en dan heb je recht op je geld terug.

[ Voor 26% gewijzigd door xbeam op 09-03-2021 00:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

xbeam schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 00:46:
[...]

Waarom doe je dan een RMA aanvragen?
Ubnt heeft dan niets met jou RMA te maken die moet jouw gewoon een werkend product leveren (hoeft niet nieuw) garantie is tussen jou en de winkel en niet tussen jou en ubnt je hebt dus ook geen autorisatie van het UBNT nodig.

Bel de winkel waar je hem gekocht heb en vraag om een degelijk product en anders ontbindt je de koop en dan heb je recht op je geld terug.
Maar niet na de garantie termijn. En die is reeds 5 dagen verlopen. (Lijkt mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-10 14:44
snoopdoge90 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:02:
[...]

Ik schaf per jaar gewoon 1 virtuele MasterCard aan twv 250 euro en maak die in dat jaar gewoon op. Het kost je wel max. 5 euro door setup kosten, ik weet het niet precies hoeveel. Voor dit jaar al zo'n 200 euro opgemaakt, of wat die U6 LR AP mocht kosten. Die was alleen beschikbaar via de EU Ubiquiti Store.

Edit: ik doe dat via Getsby trouwens. En 250 is het maximum bedrag. Je kan zelf een lager bedrag kiezen, maar wees niet te gierig i.v.m CC transaction fees enz.
Volledig offtopic maar ik gebruik daarvoor tegenwoordig N26 is een prepaid CC voor mij perfect gezien ik niet vaak een CC nodig ben.

*knip*. Referall links zijn niet toegestaan.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 09-03-2021 08:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Op het Unifi forum een post aangemaakt, eens zien waar dat toe leidt:
https://community.ui.com/...e3-44f1-ad02-2112f58a42c0

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10 12:25

nexhil

BAM!

[...]

[Afbeelding]

Je kunt de SFP + glaskabel uit de Genexis 7840 halen en in de UDM-pro drukken. Moet je wel de zegel verbreken, maargoed.

Hier gedaan en nog werkend met Caiway Internet en TV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tylen schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 06:38:
[...]

Maar niet na de garantie termijn. En die is reeds 5 dagen verlopen. (Lijkt mij)
Natuurlijk wel Nederland kent een langer garantie termijn dan 2 jaar (dat is het Europese minimum) Bovenop die 2 jaar heeft Nederland het recht op een deugdelijk product tijdens de gehele levens verwachting van het product.

n netwerk leg je niet voor 2 jaar aan!. In dit geval is 5 tot 8 jaar redelijk . Je gaat pas weer iets vervangen als er nieuwe standaard of dat geen updates meer uitkomen en zelf dan gebeurt dat de gewone (mkb) gebruiker niet direct.

Het is zelf zo dat sinds 1januari de verkopende partij tijdens deze verwachten levens duur verantwoordelijk blijft voor software updates, dus als je als winkel dat een product EOL is er dus geen patches deze gehele 5 jaar uitkomen dat het product niet eens meer mag verkopen.

nieuws: Nederlands kabinet dient wetsvoorstel voor updateplicht apparaten in ...

Hierdoor heb in Nederland dus gewoon nog garantie en aka de winkelier je dat wil geven dan geeft hij to dat je ondegelijk product heeft verkocht en dan je de koop ontbinding, omdat je wel al 2 jaar gebruik hebt gaan deze gebruik jaren wel van het aankoop bedrag af.

(Aankoop Bedrag/verwacht Levensduur x het aantal nog te verwachten jaren = in geval van ontbinden geld terug)

Aankoop Bedrag/verwacht Levensduur x het aantal versleten gebruiksjaren = zijn in geval van garantie de maximale reparatie kosten die winkel mag rekenen.

[ Voor 19% gewijzigd door xbeam op 09-03-2021 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
La1974 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:37:
[...]

Als je bij UI / UBNT een RMA verzoek inschiet via het portal dan moet je ná het invullen van je serienummer / MAC-Address alsnog de verkoper selecteren waar je het appraat gekocht hebt. De beoordeling gebeurd daarna dus ook dóór die verkoper en niet door UI / UBNT.

https://rma.ui.com/submit.

@MasterMaceMichu Ik heb in je topic op ui.com ook maar een reactie achtergelaten zodat je kunt gaan 'tellen'... Ik verwacht er overigens niet al te veel van. 2-jaar is 2-jaar.... en géén 2-jaar + een paar dagen :+
Ik heb zakelijk voor m'n werk regelmatig te maken met Dell / Cisco / HP ... Noem alle fabrikanten van neworkgear en servers maar op, en als een klant geen extended support heeft afgenomen bij de leverancier dan zijn die termijnen gewoon hard.

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 09-03-2021 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:51:
[...]

Als je bij UI / UBNT een RMA verzoek inschiet via het portal dan moet je ná het invullen van je serienummer / MAC-Address alsnog de verkoper selecteren waar je het appraatje gekocht hebt. De beoordeling gebeurd daarna dus ook dóór die verkoper en niet door UI / UBNT.

https://rma.ui.com/submit.

@MasterMaceMichu Ik heb in je topic op ui.com ook maar een reactie achtergelaten zodat je kunt gaan 'tellen'... Ik verwacht er overigens niet al te veel van. 2-jaar is 2-jaar.... en géén 2-jaar + een paar dagen :+
Ik heb zakelijk voor m'n werk regelmatig te maken met Dell / Cisco / HP ... Noem alle fabrikanten van neworkgear maar op, en als een klant geen extended support heeft afgenomen bij de leverancier dan zijn die termijnen gewoon hard.
Dat is fabrieksgarantie. Dat is wat anders dan garantie van de verkopende partij. Alleen B2B mogen NL winkels andere garanties afspreken maar minimaal 2 jaar. Vaak strepen winkels/distributeurs bij b2b het recht op een deugdelijk product in kleine de letters door. (Daarom Prive gebruik altijd als consument kopen en nooit als bedrijf/een mans zaak)

https://www.consumentenbo...ie-buiten-garantietermijn

[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 09-03-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
GarBaGe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:51:
[...]

Als je vaak apparaten aan en uit zet, krijgen ze op een gegeven moment geen IP-adres meer van de Experiabox.

Ook kan de Experiabox het "heel druk" hebben, waardoor zelfs een DVD streamen van zolder naar woonkamer (over de Experiabox in de meterkast) gewoon niet meer lukte.

In mijn geval heb ik de Experiabox wifi uitgezet en gebruik ik alleen Ubiquiti APs.
Verder heb ik direct een EdgeRouter X achter de Experiabox zitten om mijn huisnetwerk te hosten (DHCP) en te routen.
Hierdoor hoeft de Experiabox geen wifi meer te doen en hoeft ie maar 1 IP-adres te managen (die van de ERX) en dat lijkt ie wel te kunnen >:)
Ja inderdaad. ik zet de wifi dan uit. Hij hoeft alleen de switch te voeden en dhcp uit te geven. Ik ga ervan uit dat die box dat nog wel moet kunnen. En tv signaal uitgeven naar de tv boxjes natuurlijk..

Dank voor het antwoord over protect. dan ga ik ervan uit dat ik het op deze manier kan gebruiken. de cloudkey plus ondersteund protect. ik vroeg me alleen af omdat je dus een experiabox gebruikt en niet een ubiquity dream machine oid dat dat "automagisch" goed komt als je in protect remote access aanzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
xbeam schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:50:
[...]

Natuurlijk wel Nederland kent een langer garantie termijn dan 2 jaar (dat is het Europese minimum) Bovenop die 2 jaar heeft Nederland het recht op een deugdelijk product tijdens de gehele levens verwachting van het product.

Een netwerk leg je niet voor 2 jaar aan!. In dit geval is 5 tot 8 jaar redelijk . Je gaat pas weer iets vervangen als er nieuwe standaard of dat geen updates meer uitkomen en zelf dan gebeurt dat de gewone (mkb) gebruiker niet direct.

Het is zelf zo dat sinds 1januari de verkopende partij tijdens deze verwachten levens duur verantwoordelijk blijft voor software updates, dus als je als winkel dat een product EOL is er dus geen patches deze gehele 5 jaar uitkomen dat het product niet eens meer mag verkopen.

nieuws: Nederlands kabinet dient wetsvoorstel voor updateplicht apparaten in ...

Hierdoor heb in Nederland dus gewoon nog garantie en aka de winkelier je dat wil geven dan geeft hij to dat je ondegelijk product heeft verkocht en dan je de koop ontbinding, omdat je wel al 2 jaar gebruik hebt gaan deze gebruik jaren wel van het aankoop bedrag af.

(Aankoop Bedrag/verwacht Levensduur x het aantal nog te verwachten jaren = in geval van ontbinden geld terug)

Aankoop Bedrag/verwacht Levensduur x het aantal versleten gebruiksjaren = zijn in geval van garantie de maximale reparatie kosten die winkel mag rekenen.
Het ligt iets genuanceerder dan dat.. Als je op de ACM website kijkt (https://www.consuwijzer.n...pot/wat-mag-ik-verwachten), zie je het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TddJuhpGkP7xNJkprQCQF00ddy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wd3b4HTNgUr5W3FykG1414ZE.jpg?f=fotoalbum_large

Op de site van de Branche vereniging waarnaar verwezen wordt staat een document met verwachte levensduur van een grote groep producten, bij computer apparatuur staat het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_6g9JHvvxqi0A16t99HofAfVAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBb68RzKsHnSldnxrjffjsvH.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is een richtlijn waar winkeliers zich dus aan mogen houden. Weinig kans op vervanging of vergoeding dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MasterMaceMichu schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:20:
[...]

Het ligt iets genuanceerder dan dat.. Als je op de ACM website kijkt (https://www.consuwijzer.n...pot/wat-mag-ik-verwachten), zie je het volgende:
[Afbeelding]

Op de site van de Branche vereniging waarnaar verwezen wordt staat een document met verwachte levensduur van een grote groep producten, bij computer apparatuur staat het volgende:
[Afbeelding]

Dat is een richtlijn waar winkeliers zich dus aan mogen houden. Weinig kans op vervanging of vergoeding dus.
Maar is dit een laptop/game console of noodzakelijk netwerk onderdeel (aansturing) van je complete netwerk? Voor een unifi netwerk ben je zo duizend of meer euro kwijt. Het zijn geen 20 euro tp-link onderdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MasterMaceMichu schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:20:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De consumentenbond zegt dit en hoe ik vanuit winkel ervaring (vroegere studenten baan( begrijp zijn dat richtlijn en heb echt langer getatoeëerd op duurdere of kwalitief beter aangeschreven producten.

https://www.consumentenbo...ie-buiten-garantietermijn
Van een product mag je verwachten dat je het een bepaalde tijd zonder problemen kunt gebruiken. Dit noem je de levensverwachting. En die is afhankelijk van bijvoorbeeld de prijs, het soort product en het merk. Zo mag je verwachten dat een wasmachine langer meegaat dan een pen.
Een cloudkey is een essentieel basis onderdeel van je netwerk. Zonder heb ook iets aan de rest van je netwerk. Daar kan zich winkelier niet achter de fabrieksgerantie verschuilen.

Daarnaast lijkt mij dit een ontwerp fout van ubnt als je hier op dit forum al ziet hoeveel mensen er last van hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door xbeam op 09-03-2021 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Als jer nou dat hele document had gelezen, zie je dat er onder 'Computer' het volgende wordt verstaan:
Computer: pc’s, laptops, notebooks,
tablets, e-books, game-consoles,
beamers, routers, monitors en printers.

Uiteraard is deze lijst niet uitputtend, maar in de geest van de tekst kun je netwerk apparatuur hier ook onder scharen.
Voor een unifi netwerk ben je zo duizend of meer euro kwijt. Het zijn geen 20 euro tp-link onderdelen.
Dat is geen argument. Zonder actieve cloudkey draait je netwerk gewoon door, je kunt hem ook gewoon zelf hosten. De winkelier heeft hier dan ook geen boodschap aan en terecht.

Maar ik denk dat we hierover gewoon van mening verschillen, ik probeer wat ik kan om een oplossing te krijgen en als één van mijn pogingen succesvol is, zal ik dat melden. Ga verder niet meer in op welles/nietes posts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MasterMaceMichu schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:45:
Als jer nou dat hele document had gelezen, zie je dat er onder 'Computer' het volgende wordt verstaan:
Computer: pc’s, laptops, notebooks,
tablets, e-books, game-consoles,
beamers, routers, monitors en printers.

Uiteraard is deze lijst niet uitputtend, maar in de geest van de tekst kun je netwerk apparatuur hier ook onder scharen.

[...]

Dat is geen argument. Zonder actieve cloudkey draait je netwerk gewoon door, je kunt hem ook gewoon zelf hosten. De winkelier heeft hier dan ook geen boodschap aan en terecht.

Maar ik denk dat we hierover gewoon vanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bxUdpqAY0qNl4h15fUi3BIn2V4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrpH6UsSr8t43IIHZie0w5XB.jpg?f=fotoalbum_large mening verschillen, ik probeer wat ik kan om een oplossing te krijgen en als één van mijn pogingen succesvol is, zal ik dat melden. Ga verder niet meer in op welles/nietes posts.
Welk document als ik op de link klik krijgt ik niet wat jij post?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bxUdpqAY0qNl4h15fUi3BIn2V4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrpH6UsSr8t43IIHZie0w5XB.jpg?f=fotoalbum_large

Dat je hem zelf software zelf kan draaien is geen excuus voor de winkel 1 je moet als nog een computer kopen of vps huren om je netwerk te bedienen. En ja zonder gaat he netwerk niet down. Maar werken zonder cloud nee zeker niet meer (dat met controle 3.x (5 jaar terug) nog wel het geval) maar nu met wifi AI en Radius , dpi kan je niet meer zeggen dat je netwerk werkt zonder cloudkey. En bij gebruik van Acces of protect werk je fysieke beveiliging zoal camera en toegang control niet niet meer. Met kopte cloud key sta gewoon buiten in de kou en gaat voor deur niet meer open. En dat kan je officieel niet zelf hosten.

Dus ja cloud key is een zeer essential onderdeel
can je netwerk en als deze kapot is je complete netwerk en fysieke beveiliging stuk en onbruikbaar.

Volgens de consumenten bond heb je volgens mij echt langer garantie de cloud key dan dat lijstje aan geeft.
Fabrieksgarantie
Om te bepalen of er nog recht is op kosteloze reparatie of vervanging, houden winkeliers vaak de fabrieksgarantie aan of beroepen zich op een lijst met richtlijnen voor gebruiksduur van de brancheorganisatie Uneto-VNI.

De gebruiksduur op die lijst komt echter niet overeen met de ervaringen van consumenten, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond
https://www.nu.nl/gadgets...ntie-bij-elektronica.html

We maken er gewoon een massa claim van.
ik heb er 5 met kapotte accu. Dat een een fail rate van 90% Alleen die staan bij klanten en kan ik dus niet makkelijk vervangen. Moet dan eerst een nieuwe kopen en plaatsen. Dit is echt wel dingentje.

Maar dat terzijde terug naar de techniek

[ Voor 54% gewijzigd door xbeam op 09-03-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
nexhil schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:45:
[...]

Je kunt de SFP + glaskabel uit de Genexis 7840 halen en in de UDM-pro drukken. Moet je wel de zegel verbreken, maargoed. Hier gedaan en nog werkend met Caiway Internet en TV
Dank! Ik krijg het installatie pakket volgende week en zal dit dan proberen. Hopen dat ik de SFP er uit kan halen. Mogelijk kreeg ik ipv de 7840 de titanium (bridge variant) - enige idee of daar ook een SFP in zit die we er uit kunnen halen?

Als ik daarnaast tussen twee gebouwen glasvezel wil leggen via de tuin zonder apparatuur en ervaring om het af te monteren, kan ik dan gewoon een kant en klare fiber cable pakken met 2x UPC connectoren?

Dus:

1x https://www.fs.com/de-en/products/40494.html (500 meter). zijn de connecters juist?
1x mantelbuis 500 meter (zoiets )
2x US-8-150W switch (voor allebei de gebouwen een aparte switch en direct hier de kabel in pluggen)
1x accesspoint via POE in het 2de gebouw
1x dac cabel voor link tussen US-8-150w en hoofd switch (16 POE gen2 switch)

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Slim? niet slim? anders aanpakken?

[ Voor 23% gewijzigd door Workaholic op 09-03-2021 10:01 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
Knip - Alles wat ik schreef was al gemeld.

[ Voor 104% gewijzigd door La1974 op 09-03-2021 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin1992
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-10 09:42
Workaholic schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:00:
[...]

Dank! Ik krijg het installatie pakket volgende week en zal dit dan proberen. Hopen dat ik de SFP er uit kan halen. Mogelijk kreeg ik ipv de 7840 de titanium (bridge variant) - enige idee of daar ook een SFP in zit die we er uit kunnen halen?

Als ik daarnaast tussen twee gebouwen glasvezel wil leggen via de tuin zonder apparatuur en ervaring om het af te monteren, kan ik dan gewoon een kant en klare fiber cable pakken met 2x UPC connectoren?

Dus:

1x https://www.fs.com/de-en/products/40494.html (500 meter). zijn de connecters juist?
1x mantelbuis 500 meter (zoiets )
2x US-8-150W switch (voor allebei de gebouwen een aparte switch en direct hier de kabel in pluggen)
1x accesspoint via POE in het 2de gebouw
1x dac cabel voor link tussen US-8-150w en hoofd switch (16 POE gen2 switch)

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Slim? niet slim? anders aanpakken?
Lijkt mij een goede aanpak, lijkt mij ook stabieler dan een straalverbinding.

Heb er zelf geen ervaring mee, maar de opzet is z’n beetje hetzelfde als ik zou doen.

Edit: zie dat je nog geen sfp’s in het lijstje heb staan, en kiezen voor sc upc of lc of andere connectoren maakt eigenlijk weinig uit ligt aan de sfp’s die je gebruikt

[ Voor 6% gewijzigd door Robin1992 op 09-03-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
GarBaGe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:51:
[...]

Garbage,

Nog een vraag dan. zou je echt die edgerouter aanraden om er tussen te zetten? Is niet heel duur zie ik, maar vrij oud. goed te beheren met de controller software?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
jelmerc schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:36:
[...]

Garbage,

Nog een vraag dan. zou je echt die edgerouter aanraden om er tussen te zetten? Is niet heel duur zie ik, maar vrij oud. goed te beheren met de controller software?
Edgerouter draait niet op de Unifi controller software. Dan kan je beter een USG pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:09
[...]
Nee, want Edgerouters zitten niet op Unifi en hebben weer een andere omgeving. Kan je beter voor USG/UDM gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin1992
[...]

Garbage,

De edgerouter is niet te beheren in de unifi software zover ik weet.

Persoonlijk zou ik voor een usg (pro) of een dream machine (pro) gaan die zijn keurig te beheren vanuit de unifi software.

Echter mocht je tv hebben ben je aangewezen op de usg (pro) die zijn al wat ouder klopt maar als je ips/ids uit laat staan kunnen ze prima meekomen qua snelheid. Ik zelf heb nu nog de usg (niet de pro) en die trekt met gemak mijn 1gb glasvezel verbinding. Ik stap volgende maand waarschijnlijk wel over naar de dream machine pro gezien ik alleen internet afneem en wat camera’s wil plaatsen + die is gelijk rackmounted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
Ik had er juist bewust voor gekozen om geen dream machine in te brengen en en switch en cloudkey en dan de functionaliteit van de experiabox te gebruiken voor routing en tv kijken.

Dream machine heeft geen poe en niet voldoende poorten dus dan die switch moet sowieso komen. Dus ik dacht dan maar een cloudkey en geen dream machine. scheelt weer geld.

Ik heb geen zin in om de dream machine zo in te stellen dat tv er ook door geregeld wordt, dus die experiabox blijf ik toch gebruiken.

Is de ervaring dat de meerwaarde er toch is om die dream machine er tussen te hangen voor het routen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin1992
jelmerc schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:49:
Ik had er juist bewust voor gekozen om geen dream machine in te brengen en en switch en cloudkey en dan de functionaliteit van de experiabox te gebruiken voor routing en tv kijken.

Dream machine heeft geen poe en niet voldoende poorten dus dan die switch moet sowieso komen. Dus ik dacht dan maar een cloudkey en geen sdm. scheelt weer geld.

Ik heb geen zin in om de dream machine zo in te stellen dat tv er ook door geregeld wordt, dus die experiabox blijf ik toch gebruiken.

Is de ervaring dat de meerwaarde er toch is om die dream machine er tussen te hangen voor het routen?
Gezien je iptv hebt vergeet de dreammachine

Je kan het met de experiabox proberen, maar het mooiste is wel om de experiabox te vervangen voor een usg (unifi security gateway) eventueel de pro.
Dan kan je alles qua netwerk bedienen vanuit de controller, zonder na de experiabox te gaan om bijvoorbeeld poorten open te zetten.

Edit:
Tegenwoordig wordt er een zwarte experiabox meegeleverd met WiFi 6 met deze heb ik verder geen ervaring.

[ Voor 5% gewijzigd door Robin1992 op 09-03-2021 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
jelmerc schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:49:

Dream machine heeft geen poe en niet voldoende poorten dus dan die switch moet sowieso komen. Dus ik dacht dan maar een cloudkey en geen dream machine. scheelt weer geld.

USG (beide versies) zouden wel kunnen maar moet je via script configureren, want dat kan niet in de GUI voor IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
Bedankt voor de input. Ik ga het eerst met de experiabox proberen. Ik zie dat de standaard usg ook niet heel duur is, dus wellicht een mooi projectje voor later dit jaar als de eerste verhuis en klus stress voorbij is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:11
Sinds afgelopen vrijdag een Bullet G4 camera, pret was echter van korte duur aangezien hij sinds vanmorgen nergens meer op reageerde. POE powercycle, poort gewisseld, alles.

Kan ik ook eens kennis gaan maken met het RMA proces van Ubiquiti.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
mr.DJ95 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:18:
Sinds afgelopen vrijdag een Bullet G4 camera, pret was echter van korte duur aangezien hij sinds vanmorgen nergens meer op reageerde. POE powercycle, poort gewisseld, alles.

Geen firmware issue op je switch ? heb dat ook gehad en dat bleek aan een brakke fw te liggen.., of eens testen met een poe injector als je die hebt liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door LightStar op 09-03-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Ben ik nou de enige die met firmware > 5.43 op de AP's en de switches om de zoveel uur meldingen krijg over 'reconnects' vanuit de controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Polyphemus schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:31:
Ben ik nou de enige die met firmware > 5.43 op de AP's en de switches om de zoveel uur meldingen krijg over 'reconnects' vanuit de controller?
Ik heb ze (van drie devices) snachts om 02:00, volgens mij loopt op die tijd bij mij de backup van de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
LightStar schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:36:
[...]

Ik heb ze (van drie devices) snachts om 02:00, volgens mij loopt op die tijd bij mij de backup van de controller.
Die van mij zijn inmiddels aardig random :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
mr.DJ95 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:18:

Heeft 't ding niet stiekem een ander IP adres gekregen? (Oftewel: Zie je het MAC adres nog ergens in je ARP tabel of in je controller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:11
Will_M schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:21:
[...]

Heeft 't ding niet stiekem een ander IP adres gekregen? (Oftewel: Zie je het MAC adres nog ergens in je ARP tabel of in je controller).
Was het maar zo'n feest. Switch port is offline, Mac adres komt nergens anders naar voren. Rest van POE apparaten (AC lites, inwall's en mini switch) werken wel gewoon.

Spul zit overigens allemaal in een 16 port gen2 switch van Unifi die weer achter de UDM Pro zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
mr.DJ95 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Was het maar zo'n feest. Switch port is offline, Mac adres komt nergens anders naar voren. Rest van POE apparaten (AC lites, inwall's en mini switch) werken wel gewoon.

Spul zit overigens allemaal in een 16 port gen2 switch van Unifi die weer achter de UDM Pro zit.
Hoeveel werk is 't om die camera even middels een kort kabeltje (Heartbeat kabeltje :+ ) direct op de switch te prikken? Zul je natuurlijk altijd gaan zien dat juist die camera inmiddels ergens buiten in de nok van het huis hangt....

Been there, Done That... Ik had hier een UVC-G3 waarvan de IR-Shutter bleef hangen en uiteraard gebeurd dat juist bij een camera waar je niet zomaar even simpel bij kunt komen zonder een 3x14 Altrex :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
mr.DJ95 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Dat had ik ook mijn AP's waren gewoon online maar de camera kwam via de switch niet meer online, een PoE adapter ertussen en kwam instant online.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:33
Never mind. De discussie over de garantie is al teveel gevoerd.

Het punt van veiligheid is echter niet goed belicht, Is die kapotte accu nu echt een veiligheidsrisico? Dan is er een geheel ander probleem / en reden voor RMA.

[ Voor 87% gewijzigd door oltk op 09-03-2021 16:39 ]

Pagina: 1 ... 98 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.