Binnenkort gigabit glasvezel dus alvast m'n netwerkje een upgrade gegeven. OpenWRT op een Meraki Z1 eruit voor een UDM Pro en een UAP AC Lite vervangen door een UniFi 6 Long-Range.
Beetje huiverig over de UDM Pro maar toch de gok genomen. Na wat gelezen te hebben schijnt de stabiliteit goed te zijn, maar auto-updates zijn nog risky. Qua features ontbreekt er een hoop wat al lang aanwezig is op de USG Pro, maar deze zijn voor mij niet relevant voor thuisgebruik. Uitzondering daarop zijn static hostnames, wat op de USG ook al via de gateway.config.json moest.
Voor static hostnames heb ik de volgende methode gevonden met
boostchicken/udm-utilities, waarmee je bootscripts kan uitvoeren. Na het installeren van de utilities heb ik het volgende script aangemaakt.
Edit: Niet meer van toepassing op firmware versie >2
# vi /mnt/data/on_boot.d/99-statichosts.sh
#!/bin/sh
cat > /run/dnsmasq.conf.d/static.conf <<EOF
host-record=host1.domain,host1,192.168.1.1
host-record=host2.domain,host2,192.168.12
host-record=host3.domain,host3,192.168.1.3
EOF
pkill dnsmasq
Kan natuurlijk ook getriggered worden met de sh commando, zodat je niet hoeft te rebooten.
Ander vervelend iets vind ik altijd de certificaten fout in de browser voor beheer. Voor self-signed certificaten met eigen CA is dat ook redelijk simpel op te lossen door de bestaande certificaat en sleutel te vervangen.
/mnt/data/unifi-os/unifi-core/config/unifi-core.crt
/mnt/data/unifi-os/unifi-core/config/unifi-core.key
UniFi mobiele app werkt nog steeds maar geeft wel eenmalig een waarschuwing. Heb echter mijn CA niet op m'n mobiel staan dus weet niet of de app gebruik maakt van de system certificate store. Geen idee of het wijzigen ook gevolgen heeft voor Protect.
De U6-LR is.. monsterlijk. De UAP-AC-Lite is compact, de UAP-LR nog iets groter en dan heb je de U6-LR. Ze zijn van mount veranderd (grotere mount), maar de bevestigingssleuven van de oude mount zitten er ook nog op. Helaas wel gedraaid en zit ingang van de UTP kabel op een andere plek.
De U6-LR voelt als vanouds Ubiquiti: snelle, stabiele en betrouwbare Wi-Fi. Heb deze vrijdag besteld via de EU store en was vandaag binnen. Instellen en adopten gaat zoals gewoonlijk. Wi-Fi over de 2.4 GHz band heeft helaas geen update gekregen, dat is nog steeds Wi-Fi 4. Wi-Fi 6 werkt op de U6-LR alleen op de 5 GHz band. Mijn instellingen zijn als volgt.
Radio: 2.4 GHz
Channel Width: HT20
Transmit Power: Low
Radio: 5 GHz
Channel Width: HE160
Transmit Power: High
2.4 GHz ingesteld als een langzame maar stabiele en verreikende back-up connectie. Dus op 20 MHz i.c.m de non overlappende 1, 6 of 11 kanalen. Voor 5 GHz wil ik de volle capaciteiten benutten, dus 160 MHz i.c.m. kanalen 50 (36) of 114 (100). Voor 180 MHz zit je dus altijd op DFS kanalen.. Something something Wi-Fi 6e? Maar goed, ondanks dat ik dichtbij Volkel woon heb ik nog nooit een kanaal switch meegemaakt terwijl ik de performance nodig had.
Het instellen ging eigenlijk probleemloos, maar het omzetten naar 160 MHz werkte niet direct. Clients verbonden allemaal op 2,4 GHz of de verder gelegen AP op 5 GHz. Drivers proberen te updaten, ook geen succes. Herinnerde me opeens iets dat het initialiseren van de kanalen op WiFi-6 een tijdje kon duren door het hele DFS gebeuren. Dus maar even iets anders gaan doen. Toen ik terug naar m'n PC ging zag ik dat ik weer op 5 GHz / 160 MHz zat, en van Windows een notifcatie kreeg met dat ik van Wi-Fi 6 kon gaan genieten

. De andere oude clients met Wi-Fi 5 802.11ac verbonden ook allemaal weer netjes met de U6-LR.
Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7265
Wi-Fi 5 (802.11ac)
702/702 Mbps @ 5 GHz
Intel(R) Wi-Fi 6 AX200 160MHz
Wi-Fi 6 (80.11ax)
1922/1922 Mbps @ 5 GHz
702 Mbps klinkt als 80 MHz 2x2 256QAM. Fijn dat deze ook nog gewoon kunnen verbinden. Maar natuurlijk even wat tests op die 1922 Mbps verbinding gooien.
Even eerst een filetransfer van een wireless Windows 10 2004 / Intel(R) Wi-Fi 6 AX200 naar NAS op wired Ubuntu 20.04 LTS / Intel(R) Ethernet Connection I219-LM met natuurlijk de UDM Pro er tussen. DPI staat aan maar dat zou geen bottleneck moeten zijn. Afstand is ongeveer 10 meter met een deur ertussen.
Nu met iperf3 vanaf de client, server op dezelfde NAS server.
.\iperf3.exe -c mijnserveradres -P 8
[..]
[SUM] 0.00-10.00 sec 1.10 GBytes 944 Mbits/sec sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 1.10 GBytes 943 Mbits/sec receiver
Zonder gekloot met settings dus full duplex 943 *2 = 1.888 Mbps van de geadverteerde half duplex 1.922 Mbps. Vrij netjes! Jammer dat ik niet de volledige 2,4 Gbps van de U6-LR kan testen, maar dat is een beperking van mijn AX200 wireless adapter.
Tot zover erg tevreden met de upgrade

. Later aan de slag met Protect. Volgende week gaat de UDM Pro direct aan het glas met een SC/UPC naar LC/UPC fiber kabel i.c.m. een 1G 1310/1550 nm SFP module van FS.com. Hoop dat de generic module ook compatible is met de UDM Pro. Had al gelezen dat het waarschijnlijk gaat werken, op auto-negotiation na.