[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 81 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ANdrode schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:15:
Ik ga iperf3 in windows testen, maar voorlopig wil iperf3 niet werken in WSL.
Er is gewoon een Windows versie van dus pak die gewoon en open hem via een Command Prompt ;)
ed1703 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:18:
Zal vast wel over nagedacht zijn.
Alleen de EA-versie had wat hitte-issues, is inmiddels allemaal opgelost.

(beta) https://community.ui.com/...e9-46ad-85d3-5f4484bd81c8
Mijn vertrouwen in Ubiquiti is tegenwoordig echt heel erg laag dus ik begin liever niet aan zulke producten van hen! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hulliee schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:25:
[...]
Misschien interpreteer ik jouw resultaten verkeerd? Da's toch up en down?
Het is verstuurde data en ontvangen data (op de server). Daar zit een verschil in door packetloss. Bij LAN niet zo relevant, maar bij WAN kan je meerdere megabits aan verkeer verliezen door loss.
nero355 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:36:
[...]

Er is gewoon een Windows versie van dus pak die gewoon en open hem via een Command Prompt ;)
Dat was makkelijker geweest dan WSL 2 werkend krijgen. Enfin, in Windows wel een hoge upload snelheid bij dezelfde laptop. In een snelle test in goede, suboptimale omstandigheden (20mm multiplex en een dunne wand tussen laptop en AP) 896 down/475 up.

Merk op dat dit bij nanoHD niet speelde, daar was upload in Linux en MacOS ook hoog :?

[ Voor 6% gewijzigd door ANdrode op 22-01-2021 17:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42

Falcon10

Hit it i would !

nero355 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:36:

[...]

Mijn vertrouwen in Ubiquiti is tegenwoordig echt heel erg laag dus ik begin liever niet aan zulke producten van hen! :+
Dat kan niet ! Dat moet een unicum zijn ! Ubiquiti is heilig !
Heilig de almachtige Ubiquiti, met zijn sexy design, onberispelijke updates, kristalheldere productlijnen en direct geimplementeerde nieuwe features bij nieuwe producten !
Apple, Tesla en menig ander bedrijf zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen !

}:O

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Falcon10 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:16:
Dat kan niet ! Dat moet een unicum zijn ! Ubiquiti is heilig !
Heilig de almachtige Ubiquiti, met zijn sexy design, onberispelijke updates, kristalheldere productlijnen en direct geimplementeerde nieuwe features bij nieuwe producten !
Je hebt zojuist hun forum mooi samengevat! :+
Apple, Tesla en menig ander bedrijf zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen !
Ik kies "Merken waar nero355 niks mee te maken wil hebben!" voor $ 500 beste Regis :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:02:
[...]

Totdat er een firmware fuckup van Ubiquiti wordt released en je niet meer naar binnen kan! }) :+

[...]

En toen had de fabrikant van de telefoon een of andere gare update released en zat je buitengesloten! }) :+

[...]
Dan hebben nog altijd de ouderwetse sleutel in de auto liggen.
Tony Stark! De enige echte! Inclusief AC/DC op de achtergrond! :D _O- NICE! _O_
Je moet de deze dagen toch een beetje eigen slingers ophangen :+ 8)

[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 22-01-2021 19:43 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SECURITY UPDATE! UniFi Dream Machine Firmware 1.8.6-2 Let op!!! Is nog Beta
UDM-BASE
code:
1
2
SSH: 
ubnt-upgrade https://fw-download.ubnt.com/data/udm/f1d4-udm-1.8.6-2-f1b94b1dbdf0413385dd2a9e9bd6d18b.bin

UDM-PRO
code:
1
2
SSH:
ubnt-upgrade https://fw-download.ubnt.com/data/udm/42aa-udmpro-1.8.6-2-476f794692b54d40836d7ec16caf0664.bin

https://community.ui.com/...51-4823-8d4d-4cfe0bf3a5bd
UniFi Dream Machine Firmware 1.8.6-2

Overview
* You can find the UniFi OS introduction here.

Bundled applications

UniFi Network 6.0.43
UniFi Protect 1.16.9
UniFi Talk 1.8.0
UniFi Access 1.2.25

As of UDM firmware 1.2.0 (and later) Smart Queues are default enabled for existing and new installs when the WAN speed is <=300Mbps. If you're experiencing unexpected slowness then please double check the configured speeds or disable Smart Queues under Settings>Networks>WAN>Common Settings>Smart Queues in Classic Mode or Settings>Internet>WAN Networks>WAN>Common Settings>Enable Smart Queues in New Settings.
Improvements
Improve location data handling.
Bugfixes
Fix a potential kernel crash issue in DPI.
Upgrade dnsmasq to 2.83 to fix vulnerabilities: CVE-2020-25681, CVE-2020-25682, CVE-2020-25683, CVE-2020-25684, CVE-2020-25685, CVE-2020-25686, CVE-2020-25687
Additional information

Manual upgrade instructions

SSH into your UDM-Pro/UDM-Base and use the command example to upgrade your UDM-Pro/UDM-base ( firmware URL's can be found under Download links ):

ubnt-upgrade <url>

UDM-Base Checksum

md5: 7a4b6da5d1b74b19272b30a393ef95a8
sha256: a64cf2e2dead196b1e07be210832996d7fac5dd60dcd2ef208957d34b0cf1caa

UDM-Pro Checksum

md5: c52354a34921761055c448621e7ef0b4
sha256: c8b08df49fc93d105af1ee3860dca15464ea99178e2c794bafb25e66b0e4241e
Download links
UDM-Base
UDM-Pro
https://www.jsof-tech.com/disclosures/dnspooq/
https://us-cert.cisa.gov/ics/advisories/icsa-21-019-01
https://kb.cert.org/vuls/id/434904
Description

Dnsmasq is widely used open-source software that provides DNS forwarding and caching (and also a DHCP server). Dnsmasq is common in Internet-of-Things (IoT) and other embedded devices.

JSOF reported multiple memory corruption vulnerabilities in dnsmasq due to boundary checking errors in DNSSEC handling code.

CVE-2020-25681: A heap-based buffer overflow in dnsmasq in the way it sorts RRSets before validating them with DNSSEC data in an unsolicited DNS response
CVE-2020-25682: A buffer overflow vulnerability in the way dnsmasq extract names from DNS packets before validating them with DNSSEC data
CVE-2020-25683: A heap-based buffer overflow in get_rdata subroutine of dnsmasq, when DNSSEC is enabled and before it validates the received DNS entries
CVE-2020-25687: A heap-based buffer overflow in sort_rrset subroutine of dnsmasq, when DNSSEC is enabled and before it validates the received DNS entries
JSOF also reported vulnerabilities in DNS response validation that can result in DNS cache poisoning.

CVE-2020-25684: Dnsmasq does not validate the combination of address/port and the query-id fields of DNS request when accepting DNS responses
CVE-2020-25685: Dnsmasq uses a weak hashing algorithm (CRC32) when compiled without DNSSEC to validate DNS responses
CVE-2020-25686: Dnsmasq does not check for an existing pending request for the same name and forwards a new request thus allowing an attacker to perform a "Birthday Attack" scenario to forge replies and potentially poison the DNS cache
Note: These cache poisoning scenarios and defenses are discussed in IETF RFC5452.

Impact

The memory corruption vulnerabilities can be triggered by a remote attacker using crafted DNS responses that can lead to denial of service, information exposure, and potentially remote code execution. The DNS response validation vulnerabilities allow an attacker to use unsolicited DNS responses to poison the DNS cache and redirect users to arbitrary sites.

[ Voor 52% gewijzigd door xbeam op 22-01-2021 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 22:06
Wou daarnet 2 unifi 6 lite AP's kopen maar zijn sold out in de EU store, enig idee wanneer die terug voorradig zouden moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-10 20:00
briecht schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 08:51:
Wou daarnet 2 unifi 6 lite AP's kopen maar zijn sold out in de EU store, enig idee wanneer die terug voorradig zouden moeten zijn?
"Usually available in two weeks" staat er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:44
Dat staat er nu ook al een maand bij de 16 poort Lite switch maar geen voorraad. Unifi protect g3 besteld voor de kerst en zijn nog niet eens verstuurd, tis een zooitje bij ubnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Zelf een aantal bestellingen gedaan afgelopen weken en alles wat ik bestelde en ook op voorraad was is binnen enkele dagen geleverd.

Lijkt er wel op dat Ubiquiti niet hele grote voorraden heeft en met wereldwijd tekort aan chips en andere onderdelen, kan ik me voorstellen dat ze wat moeite hebben op de voorraad aangevuld te krijgen.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MasterMaceMichu schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:31:
Zelf een aantal bestellingen gedaan afgelopen weken en alles wat ik bestelde en ook op voorraad was is binnen enkele dagen geleverd.

Lijkt er wel op dat Ubiquiti niet hele grote voorraden heeft en met wereldwijd tekort aan chips en andere onderdelen, kan ik me voorstellen dat ze wat moeite hebben op de voorraad aangevuld te krijgen.
Waarom bestel je niet bij een kleinere Nederlandse web winkel. Je krijgt dan vaak meer service en helpt de locale ondernemer. Daarnaast blijft er meer geld binnen Nederland, Want die kleine ondernemer kan jouw jou geld weer uitgeven bij de bakker. En zo helpen we elkaar deze lastige periode door.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
xbeam schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:49:
[...]

Waarom bestel je niet bij een kleinere Nederlandse web winkel. Je krijgt dan vaak meer service en helpt de locale ondernemer. Daarnaast blijft er meer geld binnen Nederland, Want die kleine ondernemer kan jouw jou geld weer uitgeven bij de bakker. En zo helpen we elkaar deze lastige periode door.
Jij denkt zeker dat men hier gekke Gerrit is?

UI.com €192,39
Anderen vanaf € 248,68

Succes met je "de lokale ondernemer helpen" ;) No offence hoor, maar dit is echt te gortig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:53:
[...]

Jij denkt zeker dat men hier gekke Gerrit is?

UI.com €192,39
Anderen vanaf € 248,68

Succes met je "de lokale ondernemer helpen" ;) No offence hoor, maar dit is echt te gortig.
Om welk product gaat dat? Ik koop via mijn kanalen eigenlijk altijd goedkoper in Nederland dan via ui.com
Probleem is eigenlijk altijd voorráad en nooit de prijs.

Natuurlijk zijn er bij alles wat je online wel eens extreme verschillen, maar meestal gaat het om paar euro en wat dat betreft kunnen nog heel wat leren van Amerikanen met hun buy local/Amerikaans first mentaliteit. Wat welvaart ontstaat niet door iets zo goed mogelijk te kunnen kopen maar door het geld lokaal door te geven. Waardoor er met zelfde euro meerdere dingen gekocht en gemaakt kunnen worden.

Iedere euro die verdwijnt naar het buitenland kost de hele maatschappij geld omdat deze door de overheid geleend moet worden om weer terug brengen in maatschappij en de multiplier te herstellen.

[overversimpeling]
Ik snap jouw gekke henkie gevoel maar op de langer termijn kost jouw vermeende besparing van 50 je 100 euro aan belasting verhogen en gemiste inkomen stijging.
[/overversimpelingen]

[ Voor 53% gewijzigd door xbeam op 23-01-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:58:
[...]

Om welk product gaat dat? Ik koop via mijn kanalen eigenlijk altijd goedkoper in Nederland dan via ui.com
Probleem is eigenlijk altijd voorráad en nooit de prijs.
En jouw kanalen zijn inclusief btw? ;)
Het gaat bv om USW 16 POE lite.
Die is voor consumenten bijna niet goedkoper te krijgen dan vanaf 240 euro. Op de UI store na dan.
Ik ken ze iig niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 17:07
Als het op voorraad is bij EU store van UBNT dan is het binnen een paar dagen geleverd. En ik heb net een UAP-IW-HD gekocht die of nergens op voorraad was of 50% duurder dan de UBNT store. Er zijn voor mij ook grenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:04:
[...]

En jouw kanalen zijn inclusief btw? ;)
Het gaat bv om USW 16 POE lite.
Die is voor consumenten bijna niet goedkoper te krijgen dan vanaf 240 euro. Op de UI store na dan.
Ik ken ze iig niet.
Klopt USW-Lite-16-PoE-EU is heel lang niet leverbaar ook door ubnt zelf niet. Als ik naar de huidige inkoop prijs kijk zal bij NL web winkels het zelfde kosten als op ui.com als hij leverbaar is via de importeur
loeberce schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:25:
Als het op voorraad is bij EU store van UBNT dan is het binnen een paar dagen geleverd. En ik heb net een UAP-IW-HD gekocht die of nergens op voorraad was of 50% duurder dan de UBNT store. Er zijn voor mij ook grenzen.
Dat is eigenlijk precies wat ik zeg dat het een voorraad probleem niet echt prijs probleem

[ Voor 28% gewijzigd door xbeam op 23-01-2021 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:30:
[...]

Klopt USW-Lite-16-PoE-EU is heel lang niet leverbaar ook door ubnt zelf niet. Als ik naar de huidige inkoop prijs kijk zal bij NL web winkels het zelfde kosten als op ui.com als hij leverbaar is via de importeur
Tja, dan is het te laat natuurlijk ;)
Ook zo'n voorbeeld waar het mis gaat al valt deze nog wel mee.
AC Lite 6, routershop 115 euro.
UI.com 96 euro (afgerond)

Dan helpt tweakers zelfs ui.com nog even lekker in het stuwverkoopzadel waardoor de vaste klanten alleen nog maar daar bestellen:

nieuws: Ubiquiti stelt half december UniFi Wi-Fi 6-accesspoint beschikbaar vo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:34:
[...]

Tja, dan is het te laat natuurlijk ;)
Ook zo'n voorbeeld waar het mis gaat al valt deze nog wel mee.
AC Lite 6, routershop 115 euro.
UI.com 96 euro (afgerond)

Dan helpt tweakers zelfs ui.com nog even lekker in het stuwverkoopzadel:

nieuws: Ubiquiti stelt half december UniFi Wi-Fi 6-accesspoint beschikbaar vo...
Klopt en ook weer met een product wat ubnt niet / vertraagd levert aan de importeurs soms lijkt het als of ze dat bewust doen om de eigen directe verkoop te stimuleren. (Is de indruk die ik krijg als een kleine groot gebruiker)

En je kan het Tweakers ook niet kwalijk nemen dat ze de pers berichten die ubnt uitstuurt over nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 23-01-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:57
Waardeloze feedback van de Unifi Controller als je credentials niet kloppen.
Simpelweg 'Failed to connect. Try again'.

Door het herstellen van een backup was m'n controller-account komen te vervallen en voor lange tijd geen idee waarom het niet werkte... *zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:41
xbeam schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:58:
[...]

Natuurlijk zijn er bij alles wat je online wel eens extreme verschillen, maar meestal gaat het om paar euro en wat dat betreft kunnen nog heel wat leren van Amerikanen met hun buy local/Amerikaans first mentaliteit. Wat welvaart ontstaat niet door iets zo goed mogelijk te kunnen kopen maar door het geld lokaal door te geven. Waardoor er met zelfde euro meerdere dingen gekocht en gemaakt kunnen worden.

Iedere euro die verdwijnt naar het buitenland kost de hele maatschappij geld omdat deze door de overheid geleend moet worden om weer terug brengen in maatschappij en de multiplier te herstellen.
Wij kunnen nog wat leren van de Amerikanen? Je moet niet alles geloven wat Trump geroepen heeft. America First was gewoon hard nodig omdat Amerika de meest negatieve handelsbalans heeft ter wereld. Ze importeren veel meer dan ze exporteren.

China is de voorraadkast van de VS.

Afbeeldingslocatie: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/1/1c/Trade_balance_for_international_trade_in_goods%2C_2009_and_2019_%28billion_EUR%29.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Nu online
xbeam schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:49:
[...]

Redelijk off-topic, maar ik kijk gewoon in mijn eigen portemonnee. Daarbij maak ik een overweging of ik de meerprijs wil betalen als er een voordeel is om het bij een duurdere shop te bestellen (bijvoorbeeld eerdere levering, betere voorwaarden).

Er zit gewoon een enorm verschil in de prijs in de Ubiquiti store zelf en die van een Nederlandse ondernemer. Ik heb trouwens nog nooit Ubiquiti bij een 'locale ondernemer' gezien, en Alternate, Informatique, Megekko ed. schaar ik echt niet onder de webshops die wel hulp van mij nodig hebben. De 'kleine ondernemer' is op IT gebied al lang verleden tijd. De rest die er nog is, bestellen allemaal bij dezelfde groothandel, die vervolgens weer zaken doet met de merken zelf of hun vertegenwoordigers.

Terug on-topic maar weer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10 12:11
MasterMaceMichu schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:01:
Redelijk off-topic, maar ik kijk gewoon in mijn eigen portemonnee. Daarbij maak ik een overweging of ik de meerprijs wil betalen als er een voordeel is om het bij een duurdere shop te bestellen (bijvoorbeeld eerdere levering, betere voorwaarden).
Maar is de garantie bij de Ubiquiti store hetzelfde als dat je bij megekko of azerty besteld?

Want ze zijn nou niet erg enthousiast in het delen van de garantievoorwaarden op de Ubiquiti store. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Ik heb de laatste tijd dat ik op de ios twee keer moet inloggen wil ik in de controller komen. Op zich geen heel groot probleem. Maar begin het een beetje irritant te vinden. Meer mensen hier last van?

Ik gebruik de Cloudkey v1 als controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MasterMaceMichu schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:01:
[...]

Er zit gewoon een enorm verschil in de prijs in de Ubiquiti store zelf en die van een Nederlandse ondernemer. Ik heb trouwens nog nooit Ubiquiti bij een 'locale ondernemer' gezien, en Alternate, Informatique, Megekko ed. schaar ik echt niet onder de webshops die wel hulp van mij nodig hebben. De 'kleine ondernemer' is op IT gebied al lang verleden tijd. De rest die er nog is, bestellen allemaal bij dezelfde groothandel, die vervolgens weer zaken doet met de merken zelf of hun vertegenwoordigers.

Terug on-topic maar weer?
Het was maar een vraag.

Ik den denk dat iedere lokale computer winkel wel ubnt verkoopt.
Daarnaast kan ik je vertellen dat Nederlands importeur een klein bedrijfje is dat niet eens uit 10 man personeel bestaat en echt een veel betere service/garantie inclusief technische support levert dan ubnt zelf. Terwijl de marge voor ze minimaal is.
Ja dus ? Garantie beteken niet dat het gratis is en dat je als klant geen kosten hebt. Mijn ervaring is dat de NL importeur veel schappelijker met reparatie /Vervanging is ook rekent ubnt gewoon 20% her opslag kosten en de no importeur/ winkels niet wanneer binnen 14 retour stuurt. Daarnaast zijn retour verzend kosten naar tsjechië veel hoger dan even terug brengen brengen/ sturen naar de lokale (web)winkel.

Je wil niet weten wat hier aan kleine verkeert bestelde dingen heb liggen om dat retour sturen met de het stock kosten van ubnt gewoon duurder is dan het product. Terwijl ik bij de Nederlands importeur/winkels vaak kosteloos de goede kabel na gestuurd krijg en gewoon of 1 of 2 keer per jaar met doos RMA lang kom en gewoon nieuw mee krijg en de rekening voor niet geranten defecte gewoon na gestuurd krijg.

En misschien ben ik Gekke Henkie maar ik betaal daar graag iets meer betaal voor.

Maar dat terzijde. Ik ben gewoon enorm groot voorstander van lokaal ondernemer en als er 1 branche is die profiteert van deze crisis dan is het de onze. Dus laten we onze lokale kleine retailer / of ander zelfstandigen gewoon ondersteunen. Uit eindelijk geven zij ook weer hun geld uit bij ons.

That’s it, no hard feelings :>
Xtince schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:29:
Ik heb de laatste tijd dat ik op de ios twee keer moet inloggen wil ik in de controller komen. Op zich geen heel groot probleem. Maar begin het een beetje irritant te vinden. Meer mensen hier last van?

Ik gebruik de Cloudkey v1 als controller.
Heb je de cloudkey ge-update?
Ubnt gebruikt zelf ondertekende certificaten om dat die bij iedere up-date veranderen moet deze opnieuw accepteren en moet je met app weer opnieuw inloggen.

[ Voor 35% gewijzigd door xbeam op 23-01-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
xbeam schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:56:
SECURITY UPDATE! UniFi Dream Machine Firmware 1.8.6-2 Let op!!! Is nog Beta

https://community.ui.com/...51-4823-8d4d-4cfe0bf3a5bd

[...]
Die link die je opgeeft, is niet toegankelijk:
This page either does not exist or requires being logged in with appropriate permissions to access it.
Error code: 404

Jammer want ik wil er wel iets meer over lezen. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-10 17:53
@Hulliee de pagina werkt alleen als je ingelogd bent, en je aangemeld hebt voor "the Early Access Program".
Kan je activeren in je account settings

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Hulliee schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:42:
[...]

This page either does not exist or requires being logged in with appropriate permissions to access it.

'k Kan even niet snel uit m'n mouw schudden hoe, maar je moet inloggen bij UI en instellen dat je toegang tot het beta forum wil.

-edit- zie post hierboven.

Hier loopt een draadje van een user die dezelfde kwetsbaarheid voor de edgerouter aangeeft.

- edit -

Waarschijnlijk volgende week een hotfix voor de edgerouters

[ Voor 6% gewijzigd door Chris.nl op 23-01-2021 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hulliee schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:42:
[...]

De inhoud van het bericht is 1 op 1 gekopieerd en Alle linkjes naar de achtergrond info heb ik bijgevoegd in het bericht. De discussie onder het originele bericht gaat niet echt over de technische inhoud maar is voornamelijk gezeik over niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Nu online
@xbeam: Ieder zo zijn eigen voorkeuren. Mijn USG Pro had rare drops in connectie en na redelijk wat testen heb ik gewoon een RMA nummer gekregen en heb ik de kosten voor het terugsturen gewoon vergoed gekregen.

Snap best dat als je hier professioneel in zit, je een band met een lokaal bedrijf wil opbouwen en elkaar wil steunen. Nogmaals: Als het niet veel scheelt in prijs, heb ik ook mijn favoriete webshops in Nederland. In dit geval was het of niet leverbaar, of een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
La1974 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:57:
[...]

Wij kunnen nog wat leren van de Amerikanen? Je moet niet alles geloven wat Trump geroepen heeft. America First was gewoon hard nodig omdat Amerika de meest negatieve handelsbalans heeft ter wereld. Ze importeren veel meer dan ze exporteren.

China is de voorraadkast van de VS.

[Afbeelding]
Dus?
Wat jij deelt gaat niet over de Amerikaan zelf en lokale economie.
Omdat de dollar de wereld handel valuta is kunnen de Amerikanen monetair economische andere dingen doen Europeanen. En is hun enorme handels en staats schuld is te kort zoals wij dat kennen maar groten deels geen te kort maar nog incasseren welvaart. Amerika still owns de wereld ( de er doe hard zijn best om de dollar te vervangen voor de euro )

Hierna stop ik echt met economie less :-)
[overversimple]
Een bedrijf in Europa of China wil grondstoffen kopen en dat kan alleen in dollars. Hoe komt een bedrijf of land aan dollars ? Nou lenen bij VS. Maar omdat de VS deze dollars moet bij drukken ( ze kunnen het niet bij de mensen uit de locale economie trekken ) en daardoor loopt de staat schuld op. Deze dollar verdwijnen direct naar het buitenland waardoor er een tekort ontstaan ( meer dollars het land uit dan dat er binnen komen ) tada en zie daar de 800 triljoenen dollar staats schuld van de Amerikanen. Wat geen schuld van de Amerikanen zelf is maar wat ze aan andere landen en bedrijven hebben uitgeleend en dat moeten dus op gegeven moment worden terug betaald. Vandaar dat de VS zo ontzettend bizar veel investeert in hun private incasso organisatie het leger anders kunnen fluiten naar hun geld. Ze hebben wel stok nodig om te slaan.
[/overversimpel]

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 23-01-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
xbeam schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:58:
[...]

Dus? Wat jij deelt gaat niet over de Amerikaan zelf en lokale economie.
Omdat de dollar de wereld handel valuta is kunnen de Amerikanen monetair economische andere dingen doen Europeanen. En is hun enorme handels en staats schuld is te kort zoals wij dat kennen maar groten deels geen te kort maar nog incasseren welvaart. Amerika still owns de wereld ( de er doe hard zijn best om de dollar te vervangen voor de euro )

Hierna stop ik echt met economie less :-)
[overversimple]
Een bedrijf in Europa of China wil grondstoffen kopen en dat kan alleen in dollars. Hoe komt een bedrijf of land aan dollars ? Nou lenen bij VS. Maar omdat de VS deze dollars moet bij drukken ( ze kunnen het niet bij menen uit de locale economie trekken ) en daardoor loopt de staat schuld op. Deze dollar verdwijnen direct naar het buitenland waardoor er een tekort ontstaan ( meer dollars het land uit dan dat er binnen komen ) tada en zie die triljoenen staats schuld van de Amerikanen is geen schuld van de Amerikanen zelf maar het is wat ze aan andere landen en bedrijven hebben uitgeleend en dat moeten dus op gegeven moment worden terug betaald. Vandaar dat de VS zo ontzettend bizar veel investeert in hun incasso organisatie het leger anders kunnen fluiten naar hun geld. Ze hebben wel stok nodig om te slaan.
[/overversimpel]
Je houdt het graag simpel zie ik. America First is een issue omdat de Amerikanen hun eigen economie zo goed stimuleren.

Ja toch?

Way mij betreft zijn er heel weinig zaken die wij van de VS kunnen leren.

Het steunen van de eigen economie is misschien een uitzondering. Waarmee ik niet zeg dat de VS daarin nu echt een voorbeeld zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10 12:11
Vandaag eindelijk eens tijd genomen om met het netwerk bezig te zijn. ;)

Een van de dingen die ik nog altijd moest doen, was ziggo in bridgemode op mijn USG Pro binnen te laten komen. (Ik dacht dat netwerkkabel tussen meterkast en patchkast niet goed was, blijkt dat helemaal niet het geval te zijn... 8)7)

Maar nu wil ik dus dat al het verkeer voor bijvoorbeeld het Ziggo-domain via het Ziggo-netwerk (WAN2) gaat en dat al het verkeer voor XS4ALL via het XS4ALL-netwerk (WAN1) gaat. Dus ik had een paar static routes aangemaakt:
UPC		213.46.0.0/16	Interface	WAN2			
XS4ALL		194.109.0.0/16	Interface	WAN
Ziggo		212.54.0.0/16	Interface	WAN2

Toch, als ik ping naar resolver.xs4all.nl, wordt de WAN2 gebruikt. Moet ik nog meer instellen?

En hoe stel ik in dat default altijd WAN1 gebruikt wordt? En alleen bij calamiteiten het WAN2 gebruikt wordt? Nu lijkt het er op dat de poort die het eerste actief was gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
La1974 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:16:
[...]

Je houdt het graag simpel zie ik. America First is een issue omdat de Amerikanen hun eigen economie zo goed stimuleren.

Ja toch?

Way mij betreft zijn er heel weinig zaken die wij van de VS kunnen leren.

Het steunen van de eigen economie is misschien een uitzondering. Waarmee ik niet zeg dat de VS daarin nu echt een voorbeeld zijn.
Precies dat was het enige waarnaar ik refereerde met wat we van Amerikanen kunnen leren. onder Obama hete nog gewoon de buy USA first cultuur. trump het noemde het America first. Al ging dat meer over buitenlandbeleid en machtsmisbruik om een poging van concurrentie op de wereld valuta uit te schakelen.
https://economie.rabobank...tus/de-almachtige-dollar/

En nu weer terug naar ubnt

[ Voor 17% gewijzigd door xbeam op 23-01-2021 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
xbeam schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:29:

Heb je de cloudkey ge-update?
Ubnt gebruikt zelf ondertekende certificaten om dat die bij iedere up-date veranderen moet deze opnieuw accepteren en moet je met app weer opnieuw inloggen.
Hmm niet dat ik weet. Had wel laatst de controller ge-update, maar deed daarvoor ook hetzelfde. Bij de tweede poging lukt het dan wel.

Ik heb even gekeken, maar kan in de app niet vinden waar ik moet uitloggen om vervolgens weer in te kunnen loggen. Waar vind ik de uitloggen knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pslomp
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-08 15:51
Hallo allen,

Bij mij thuis is laatst een UniFi pro geïnstalleerd, wifi werkt nu super. Echter is wil zelf ook kunnen inloggen op de controller.

Ik heb de UniFi Controller op mij mac geïnstalleerd, java erop gezet en kan klikken op 'Launch a browser to Manage the Netword'.

Alleen welke inloggegevens hier te gebruiken? ubnt/ubnt of admin/ubnt pakt hij niet

Installatie is gedaan met een andere laptop dan mijn Mac, betekent het dat ik de UniFi dan niet kan benaderen?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Pslomp schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:01:
Hallo allen,

Bij mij thuis is laatst een UniFi pro geïnstalleerd, wifi werkt nu super. Echter is wil zelf ook kunnen inloggen op de controller.

Ik heb de UniFi Controller op mij mac geïnstalleerd, java erop gezet en kan klikken op 'Launch a browser to Manage the Netword'.

Alleen welke inloggegevens hier te gebruiken? ubnt/ubnt of admin/ubnt pakt hij niet

Installatie is gedaan met een andere laptop dan mijn Mac, betekent het dat ik de UniFi dan niet kan benaderen?

Je login niet onthouden die je tijden de installatie aanmaakt klinkt wel als een Jouke Actie.

[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 23-01-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:19
Ik blijf problemen met mijn UDM-Pro ervaren.

Vandaag moest de stroom eraf wegens werkzaamheden en na het aansluiten van de stroom kan de UDMP geen internet vinden. Ik gebruik momenteel nog een media-splitter en kan zien dat TX/RX niet branden. Hoe kan ik dat op een praktische manier oplossen?

Ik heb het vandaag op de * Cardinal manier opgelost, namelijk door de UDM-Pro een factory reset te geven totdat bij het opstarten TX/RX wel gaat branden (vandaag na poging 3) en dan werkt het wel. Na alle apparaten een reset te geven en te adopten werkt het weer, maar vermoed dat er een minder omslachtige manier moet kunnen zijn.

Draai momenteel op 1.8.0 gezien ik dezelfde drama ervaar bij elke upgrade.
Maak gebruik van T-mobile Glasvezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:30
Pslomp schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:01:
Hallo allen,

Ik denk dat zijn vraag is , en dan voeg ik even een en ander toe uit zijn andere topic.

#iemand anders installeert zijn acces point. (en alleen dat)
#die zet zijn controller software op zijn laptop en doet de config.

Hoe kan de gebruiker, zonder de gebruikte controller software op die specifieke laptop zijn config veranderen?

[ Voor 50% gewijzigd door ppeterr op 23-01-2021 17:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ppeterr schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:39:
[...]

Ik denk dat zijn vraag is , en dan voeg ik even een en ander toe uit zijn andere topic.

Hoe kan de gebruiker, zonder de gebruikte controller software op die specifieke laptop zijn config veranderen?
Niet. Alleen door de accespoint te resetten met een paperclip en de controller opnieuw te installeren op zijn MacBook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
ppeterr schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:39:
[...]

nope, wel kun je als je het device password (ssh wachtwoord, deze kan anders zijn dan de gebruikte inloggegevens) kent de AP koppelen aan de nieuwe controller. instellingen ben je dan wel kwijt

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
En het accespoint benaderen via de QR code op de achterzijde via een app op een telefoon gaat hem dus ook niet worden ? Er dan van uitgaand dat er wellicht helemaal geen controller is gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-10 14:46
Sinds deze week heb ik een Dream Machine Pro. Ik heb deze achter een NTU van Genexis zitten en een abonnement van Telfort. Wanneer ik de UTP kabel van de NTU naar de WAN poort van de Pro er in doe, krijg ik netjes internet en ook met met de juiste snelheden, echter de verbinding klapt er regelmatig uit. In de logs krijg ik de melding "Removing unknown dynamic address". Als connection type gebruik ik DHCP en VLAN ID 34.

Herkent iemand zich in het probleem of heeft een werkende/stabiele connectie i.c.m. Telfort?
Ik heb al het nodige gedaan, zie ook mijn post op het forum van UI:

https://community.ui.com/...e9-4290-b17d-8c658ddda462

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ppeterr schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:47:
En het accespoint benaderen via de QR code op de achterzijde via een app op een telefoon gaat hem dus ook niet worden ? Er dan van uitgaand dat er wellicht helemaal geen controller is gebruikt ?
Er is altijd een controller gebruikt, anders zend het AP geen SSID uit. En als een controller is gebruikt is die dus daarin geadopteerd en kun je hem niet meer in een andere controller adopteren, tenzij je hem reset (of met toegang tot de oude controller een forget doet, wat effectief ook een factory reset zal zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
RobertMe schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:58:
[...]

Er is altijd een controller gebruikt, anders zend het AP geen SSID uit. En als een controller is gebruikt is die dus daarin geadopteerd en kun je hem niet meer in een andere controller adopteren, tenzij je hem reset (of met toegang tot de oude controller een forget doet, wat effectief ook een factory reset zal zijn).
Die app is dus gewoon ook een controller. Duidelijk. Als hij het dus zelf wilt beheren zal hij terug moeten naar de basis. En dus een factory reset. Aparte manier van instellen - niet de juiste manier denk ik zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ppeterr schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:00:
Die app is dus gewoon ook een controller. Duidelijk. Als hij het dus zelf wilt beheren zal hij terug moeten naar de basis. En dus een factory reset. Aparte manier van instellen - niet de juiste manier denk ik zo.
NEE : Dat is gewoon een gebruiker die zijn apparatuur niet kent! :P

Wat ik ook al heel vaak heb gezegd : Dit spul is niet voor iedereen geschikt!

Sommigen zouden veel beter af zijn met wat accesspoints van een ander merk die zonder controller werken of gewoon iets als AmpliFi of zo :)

Maar goed...

"The hype is real!" helaas -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
nero355 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:06:
[...]

Yeah, ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Het is natuurlijk ook wel goed spul. Wat doorgezet wordt naar de "normale" gebruiker. Eenmaal als het draait, dan is het doei!

Zo heb ik uren besteed bij mijn broer om IPtv KPN weer aan de gang te krijgen. Een prachtige setup heeft hij met het mooiste unifi spul. Een halve server kamer vol.. Maar geen kennis er over. En dan kom ik om de hoek, geen kennis, enkel een aantal tweaker vriendjes en google :P

Dat lukt, maar soms wel hoofdpijn. 8)7

Maar goed, ik trap volledig erin. Over 2 maanden in mijn nieuwe huis ga ik er ook aan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@nero355 In dit geval dus 'Het Handige Neefje' welke dat ding voor 'm opgehangen heeft en daarna even vlug 'geconfigureerd' heeft..... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 23-01-2021 18:21 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:32
nero355 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:06:
[...]

NEE : Dat is gewoon een gebruiker die zijn apparatuur niet kent! :P

Wat ik ook al heel vaak heb gezegd : Dit spul is niet voor iedereen geschikt!

Sommigen zouden veel beter af zijn met wat accesspoints van een ander merk die zonder controller werken of gewoon iets als AmpliFi of zo :)

Maar goed...

Dit is precies waarom ik ook terughoudend ben in adviseren van Unifi spul ondanks ik zelf ontzettend tevreden ben over de stabiliteit en verdere mogelijkheden.
Ondanks dat het geen raketwetenschap is en de installatie redelijk vanzelfsprekend is moet je wel bovengemiddelde “tweaker frot skills™️“ hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Will_M schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:18:
@nero355 In dit geval dus 'Het Handige Neefje' welke dat ding voor 'm opgehangen heeft en daarna even vlug 'geconfigureerd' heeft..... ;)
Ahh! Hetzelfde neefje dat die eene PC/Laptop met dat oh zo gebruiksvriendelijke Windows komt fixen!
Elke keer weer! >:) :+

Maar blijkbaar is het ook weleens een broer :
ppeterr schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:18:
Yeah, ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Het is natuurlijk ook wel goed spul. Wat doorgezet wordt naar de "normale" gebruiker. Eenmaal als het draait, dan is het doei!

Zo heb ik uren besteed bij mijn broer om IPtv KPN weer aan de gang te krijgen. Een prachtige setup heeft hij met het mooiste unifi spul. Een halve server kamer vol.. Maar geen kennis er over. En dan kom ik om de hoek, geen kennis, enkel een aantal tweaker vriendjes en google :P

Maar goed, ik trap volledig erin. Over 2 maanden in mijn nieuwe huis ga ik er ook aan!
>:) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ppeterr schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:00:
[...]

Die app is dus gewoon ook een controller.
Half. De app bevat meer een "mini controller" waarmee je alleen, beperkte, instellingen op de UAPs kunt doen. Maar bij mijn weten niet eens alle instellingen van de UAPs, laat staan dat er ondersteuning is voor de switches & USGs. Jaja, de UDM bestaat ook nog, maar ten eerste is de UDM überhaupt niet adoptable in een andere controller en ten tweede waarom zou je de ingebouwde controller van de app gebruiken als je een UDM hebt met een fully fledged controller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ppeterr schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:18:
[...]

Wat je ook kan doen is het beheer van die 3 Ap’ switch en gateway bij een partij onder brengen. Als er dan iets niet goed werkt of waneer er iets anders moet is het gewoon een kwestie van een signal berichtje sturen en met 5 minuten is het geregeld of ze zoeken de oorzaak voor je uit waarom iets niet goed werkt..
3 ap’s een switch en gateway zijn de kosten niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Laatst online: 04:43
xbeam schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:42:
[...]

Wat je ook kan doen is het beheer van die 3 Ap’ switch en gateway bij een partij onder brengen. Als er dan iets niet goed werkt of waneer er iets anders moet is het gewoon een kwestie van een signal berichtje sturen en met 5 minuten is het geregeld of ze zoeken de oorzaak voor je uit waarom iets niet goed werkt..
Zit je nou een beetje klanten te werven hier :P * HKLM_ verlaat het topic weer

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Laatst online: 04:43
RobertMe schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:48:
[...]

Wellicht bedoelde @xbeam wel een partij als HostiFi :+
wellicht bedoelde ik het sarcastisch :P

Maar een partij als HostiFi doen dat volgens mij ook niet. Die hosten de controller en geven wat support maar beheren niet al je instellingen (voor zo ver ik ze nu ken)

Ik dacht trouwens dat hun goedkoper waren het goedkoopste plan start op $49,- per maand.. (ik maak gelukkig nog gebruik van mijn life time free controller van hun :P)

[ Voor 15% gewijzigd door HKLM_ op 23-01-2021 19:51 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
xbeam schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:42:
[...]

Wat je ook gewoon kan doen is het beheer van die 3 Ap’ switch en gateway bij een partij onder brengen. Als er dan iets niet goed werkt of anders moet is het gewoon kwestie van een signal bericht je sturen en met 5. In is het geregeld of zoeken de oorzaak waarom iets niet goed werkt voor je uit.
Dat kan, maar waar zouden we zijn zonder Tweakers :)

Jij - bent degene die ons onwijs goed geholpen heeft pakweg een jaar geleden. Door jou is toen alles werkzaam geworden, en is het een opstapje geweest om de rest werkend te houden. Weet je nog :)

Maar ik begrijp je suggestie, ik wist niet dat er daar een soort van handel in was, voor de particuliere sector dan wel te verstaan. En het zou mij een boel hoofdpijn hebben bespaard als ik dit wist. En ik denk dat het werkelijk ook wel nut heeft om dit eens te onderzoeken. Kan je een duwtje die richting op geven ?
HKLM_ schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:46:
[...]

Zit je nou een beetje klanten te werven hier :P * HKLM_ verlaat het topic weer
Absoluut niet waar :9 Hij heeft ons toen tot diep in de avond geholpen. Van alles aangeboden maar daar was hij niet van gediend. Dat is de juiste klantenwerving vind ik :)

[ Voor 15% gewijzigd door ppeterr op 23-01-2021 19:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ppeterr schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:52:
[...]

Dat kan, maar waar zouden we zijn zonder Tweakers :)

Jij - bent degene die ons onwijs goed geholpen heeft pakweg een jaar geleden. Door jou is toen alles werkzaam geworden, en is het een opstapje geweest om de rest werkend te houden. Weet je nog :)

Maar ik begrijp je suggestie, ik wist niet dat er daar een soort van handel in was, voor de particuliere sector dan wel te verstaan. En het zou mij een boel hoofdpijn hebben bespaard als ik dit wist. En ik denk dat het werkelijk ook wel nut heeft om dit eens te onderzoeken. Kan je een duwtje die richting op geven ?

[...]

Absoluut niet waar :9 Hij heeft ons toen tot diep in de avond geholpen. Van alles aangeboden maar daar was hij niet van gediend. Dat is de juiste klantenwerving vind ik :)
Gelukkig heeft de UDM geen igmp proxy en kan het iptv topic zich zelf onderhouden daardoor liggen de drukke iptv tijden achter mij :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMvNCAnnHy0Y-hJcbYE8VqBTuRo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D09hYnsw9KlFugoolv45Q5Vg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ld_sBeniuyz2T4E-7ieAhXnq9Ks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LD92aJF6cbK98IKCzaHbDkV8.jpg?f=fotoalbum_tile

@HKLM_ Nee ik, heb al die Tweakers kosteloos geholpen. Betaald doe ik ook geen consumenten veel te veel kop zorgen voor te weinig marge. Nu terug kijkent en tellend had ik ze gewoon allemaal 100 euro moeten vragen. Dat was bij elkaar toch een leuke auto geweest, :? Nee ik vind dat niet dat bij het Tweakers gedachte goed horen, ik wordt door andere Tweakers ook belangeloos geholpen. En ik ben wat betreft ubnt zelf door andere Tweakers voor niets op weg geholpen.

Ik wil voor @ppeterr best eens aan mijn account manager vragen wat we voor hem kunnen doen. :X ik mag namelijk niet meer zomaar spontaan dingen toe zeggen van mijn collega’s :X.

Maar anders weet ik wel een Nederlands consumenten partij

[ Voor 22% gewijzigd door xbeam op 24-01-2021 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:33:
Gelukkig heeft de UDM geen igmp proxyen en kan iptv topic zich zelf onderhouden daardoor liggen de drukke iptv tijden achter ons :-)
[Afbeelding][Afbeelding]
HOLY CRAP!!! :X

Misschien ben jij ook aan een nieuwe signature toe, zoals die van een andere medetweaker waarin iets staat als :
"Stuur me geen vragen per DM die je op het forum ook kan stellen!"
_O- :+ ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-10 14:20
Ik weet niet wat vervelender is bij het volgen van dit topic... deze discussie of af en toe een vraag van een minder ervaren iemand.... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
htca schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:09:
Ik weet niet wat vervelender is bij het volgen van dit topic... deze discussie of af en toe een vraag van een minder ervaren iemand.... :F
Vragen stellen mag altijd. Daar is een forum voor (uiteraard naast discussie). Maar doe dan wel je best om eerst zelf het antwoord te vinden. Het meeste is al lang een keer aan bod gekomen (het forum van Unifi zelf is ook zeer uitgebreid).

Een vraag stellen zonder te zoeken en ervan uitgaan dat iemand anders het antwoord wel geeft, is zo makkelijk (en vervelend voor degene die dit forum gewoon volgt en de vraag al voor de tiende keer voorbij ziet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
We hebben laatste een discussie gehad op dit forum over dit forum. Over de richting.
Waar duidelijk werd aangeven dat de meeste liever voor aankoop en specifieke vragen een ander topic gebruiken. Zo dat ze hier over de ervaring met ubnt te hebben. Daar hoef je geen expert of beginner voor te want ervaring zijn niet technische. Maar dat houd wel in dat discussie is over dat ubnt momenteel een hype ondergaat en of dat daar door de verkeerde mensen deze producten kopen. We helpen iedereen maar soms is het gewoon een beetje veel

En uit de vragen die we hier krijgen blijkt dat het ook soms voor beroepsmatige IT’s een lastig product is.Door mensen eerste zelf te laten zoeken komen ze in aanraking met het product en zelfs te schijven scripts die ze moeten implementeren, waardoor ze beter inzicht krijgen of dit bij ze past. Ja heels soms wordt echt gezicht tegen iemand doe het niet. Maar als mensen hier komen worden ze altijd geholpen zelf savonds na ons werk met RDP sessie om. Omdat het voor niemand leuk is om thuis met een niet werkende oplossing te zitten. De gebruiker niet en winkelier niet die alles weer retour moet nemen.

Gekke henkie ? Nee ik geloof in de filosofie geven loont. En is gaat savond als vrijwilliger de konijnen op de kinderboerderij voeren en helpt iemand ander.

[ Voor 42% gewijzigd door xbeam op 24-01-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Ik heb sinds gisteren een usg-3p in gebruik, maar ik raak niet bij met firmware-updates:
ik zit nu op 4.4.51.nogiets, en hij blijft aangeven dat 4.4.52.nogiets beschikbaar is, maar hoe vaak ik ook op 'upgrade' klik, hij blijft op 4.4.51 steken.
Ik heb al geprobeerd de firmware zelf te downloaden en manueel te upgraden maar helaas...
Het hele proces lijkt normaal te verlopen, dus met melding van download, inet-connectie die verbroken wordt etc, maar achteraf zitten hij opnieuw op 4.4.51...

Iemand tips wat ik kan doen?
En hoe ik kan checken wat er eigenlijk mis gaat, want logs vind ik precies niet terug? Of ik kijk op een verkeerde plek natuurlijk.

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
roeleboel schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:37:
Ik heb sinds gisteren een usg-3p in gebruik, maar ik raak niet bij met firmware-updates:
ik zit nu op 4.4.51.nogiets, en hij blijft aangeven dat 4.4.52.nogiets beschikbaar is, maar hoe vaak ik ook op 'upgrade' klik, hij blijft op 4.4.51 steken.
Ik heb al geprobeerd de firmware zelf te downloaden en manueel te upgraden maar helaas...
Het hele proces lijkt normaal te verlopen, dus met melding van download, inet-connectie die verbroken wordt etc, maar achteraf zitten hij opnieuw op 4.4.51...

Iemand tips wat ik kan doen?
En hoe ik kan checken wat er eigenlijk mis gaat, want logs vind ik precies niet terug? Of ik kijk op een verkeerde plek natuurlijk.
Kuch *&^ https://community.ui.com/...90-462c-b954-b7a3071c736f
@roeleboel Beroep Automatisering / ICT
@htca Is dit gemakzucht of echt de complexiteit van ubnt, Vind je het gek dat ik niet meer weet welk advies ik moet geven aan een thuis gebruiker? En dan zijn we hier nog lief en begripvol omdat we weten dat de thuis gebruiker hier komen veel andere ubnt (tech) forum straffen dit soort vragen gelijk af met een ban en verbannen je naar speciaal daar voor opgezeten forum/groepen zoals de deze.
https://www.facebook.com/groups/586080611853291/?ref=share

[ Voor 42% gewijzigd door xbeam op 24-01-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

xbeam schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Kuch *&^ https://community.ui.com/...90-462c-b954-b7a3071c736f

[...]

@htca Is dit gemakzucht of echt de complexiteit van ubnt, Vind je het gek dat ik niet meer weet welk advies ik moet geven aan een thuis gebruiker? En dan zijn we hier nog lief en begripvol omdat we weten dat de thuis gebruiker hier komen veel andere ubnt (tech) forum straffen dit soort vragen gelijk af met een ban en verbannen je naar speciaal daar voor opgezeten forum/groepen zoals de deze.
https://www.facebook.com/groups/586080611853291/?ref=share
En wat moet ik daar precies lezen? Heb je een bepaalde reactie in gedachten?

Dat is de plaats waar ik de firmware vandaan gehaald heb om een manuele update te proberen, maar dat doet het dus ook niet zoals ik in mijn post aangaf...

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
Wat ik daar lees als "thuis" gebruiker. Dat ze een brakke firmware uitbrengen die ruim 3 weken door laten kloten bij de gebruikers, en dan vervolgens nihil informatie geven of dit gefixed gaat worden :)

Ofwel lekker niet updaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m24
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-10 12:39

m24

Wat zouden jullie adviseren voor het volgende: ivm komst van een laadpaal welke een vaste verbinding nodig heeft wil ik een scheiding aanbrengen tussen deze verbinding en mijn interne netwerk. Momenteel zitten andere IoT achtigen op het gasten wifi, maar dat gaat nu niet meer werken.

mijn hudige setup is erg simpel: modem provider > ubiquiti wireless accesspoints
Op het modem zit dan nog de TV tuner en een vast systeem verbonden

Wat ik gevonden heb is een setup met USG https://community.ui.com/...2b-4270-88e0-a5b01bab9b3f

Wat is mij afvraag is of het eventueel ook zou kunnen met de USW Flex Mini of Edgerouter x of is dit onvoldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
m24 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:58:
Wat zouden jullie adviseren voor het volgende: ivm komst van een laadpaal welke een vaste verbinding nodig heeft wil ik een scheiding aanbrengen tussen deze verbinding en mijn interne netwerk. Momenteel zitten andere IoT achtigen op het gasten wifi, maar dat gaat nu niet meer werken.

mijn hudige setup is erg simpel: modem provider > ubiquiti wireless accesspoints
Op het modem zit dan nog de TV tuner en een vast systeem verbonden

Wat ik gevonden heb is een setup met USG https://community.ui.com/...2b-4270-88e0-a5b01bab9b3f

Wat is mij afvraag is of het eventueel ook zou kunnen met de USW Flex Mini of Edgerouter x of is dit onvoldoende?
KPN vermoed ik - dan zou ik er een USG voorzetten, en de experia box eruit gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m24
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-10 12:39

m24

ppeterr schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:19:
[...]

KPN vermoed ik - dan zou ik er een USG voorzetten, en de experia box eruit gooien.
KPN inderdaad (nu nog ADSL over 5 maanden glasvezel) Ik heb zelf geen problemen met de experia box, maar toch over op een USG dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
m24 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:27:
[...]

KPN inderdaad (nu nog ADSL over 5 maanden glasvezel) Ik heb zelf geen problemen met de experia box, maar toch over op een USG dus?
Ik zit nu op ziggo, over 3 maanden ook glas van KPN. En dan is mijn keuze om dat gelijk goed te doen met een USG of UDM. Daar ben ik nog niet over uit :) Ik ben wel van mening als je een goed overzichtelijk eigen beheer van je netwerk wilt, dat beter lukt zonder een ISP modem er tussen. Maar dat is natuurlijk aan jezelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ppeterr schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:32:
[...]

Ik zit nu op ziggo, over 3 maanden ook glas van KPN. En dan is mijn keuze om dat gelijk goed te doen met een USG of UDM. Daar ben ik nog niet over uit :) Ik ben wel van mening als je een goed overzichtelijk eigen beheer van je netwerk wilt, dat beter lukt zonder een ISP modem er tussen. Maar dat is natuurlijk aan jezelf.
IPTV met alleen een UDM gaat je in ieder geval niet lukken. Alle "hacks" die @xbeam je schijnbaar heeft gegeven zullen op basis van de config.gateway.json zijn om uitgebreide EdgeOS configuratie op de USG te draaien. Maar gezien de UDM niet gebaseerd is op EdgeOS gaat dat dus niet werken.

Vervolgvraag is dan uiteraard weer of je wel een oude USG wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
RobertMe schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:48:
[...]

IPTV met alleen een UDM gaat je in ieder geval niet lukken. Alle "hacks" die @xbeam je schijnbaar heeft gegeven zullen op basis van de config.gateway.json zijn om uitgebreide EdgeOS configuratie op de USG te draaien. Maar gezien de UDM niet gebaseerd is op EdgeOS gaat dat dus niet werken.

Vervolgvraag is dan uiteraard weer of je wel een oude USG wilt hebben.
Dat ben ik mij bewust, de iptv config's waren niet bij mij thuis. Maar elders. Ik zelf gooi het hele standaard tv gebeuren eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roeleboel schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:17:
[...]

En wat moet ik daar precies lezen? Heb je een bepaalde reactie in gedachten?

Dat is de plaats waar ik de firmware vandaan gehaald heb om een manuele update te proberen, maar dat doet het dus ook niet zoals ik in mijn post aangaf...
Sorry vanuit je bericht begreep ik dat de date knop vanuit de controller niet werkte. Niet dat de ssh niet werkte dat je stappen daar al gevolgd had.

Wat is de fout melding die je vanuit de terminal terug krijgt?

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 24-01-2021 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

xbeam schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:58:
[...]

Sorry vanuit je bericht begreep ik dat de date knop vanuit de controller niet werkte. Niet dat de ssh niet werkte dat je stappen daar al gevolgd had.

Wat is de fout melding die je vanuit de terminal terug krijgt?
Ik had de 'manuele update' via de controller-interface geprobeerd, niet via ssh. (omdat ik dus geen resultaat haalde via de 'gewone' update knop)

(het subforum waar je naar linkte gaf ook niet aan om dat via ssh te doen - of ik heb er over heen gelezen, enkel de link naar de tar vond ik daar, maar die had ik dus al gevonden)

Nu geprobeerd via ssh, en die lukte wel, wat ik eigenlijk raar vind: zou de controller achterliggend niet exact hetzelfde moeten doen?
Merci voor de tip, ik zit op .52 nu.

[ Voor 4% gewijzigd door roeleboel op 24-01-2021 18:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
roeleboel schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:24:
[...]

Ik had de 'manuele update' via de controller-interface geprobeerd, niet via ssh. (omdat ik dus geen resultaat haalde via de 'gewone' update knop)

(het subforum waar je naar linkte gaf ook niet aan om dat via ssh te doen - of ik heb er over heen gelezen, enkel de link naar de tar vond ik daar, maar die had ik dus al gevonden)

Nu geprobeerd via ssh, en die lukte wel, wat ik eigenlijk raar vind: zou de controller achterliggend niet exact hetzelfde moeten doen?
Merci voor de tip, ik zit op .52 nu.
Je hebt gelijk :?
Normaal staan de ssh commando’s boven de firmware linkje in de post
Ze zijn weer lekker consequent |:( |:(

Voor je ssh snippets:
code:
1
SSH: upgrade https://dl.ui.com/unifi/firmware/UGW4/4.4.52.5363507/UGW4.v4.4.52.5363507.tar

Mocht hij de upgrade dan nog niet pakken. Dan geef je hen een reset met
code:
1
ssh: set-default

Upgraden
code:
1
SSH: upgrade https://dl.ui.com/unifi/firmware/UGW4/4.4.52.5363507/UGW4.v4.4.52.5363507.tar

Waneer de controller de usg niet van zelf oppakt en de config terug zet
code:
1
Shh: set-inform http//:ip.controller:8080/inform

Krijg je een decrypt error
Verwijder de usg uit de controller door forget te klikken in het usg management tabblad als je op de usg klik.
En ssh weer naar de usg
code:
1
2
SSH : set-default 
Shh: set-inform http//:ip.controller:8080/inform

En adopt de usg opnieuw in de controller

Maar dit precies wat ik en andere bedoelen dat het soms voor mensen uit het vak gebied al lastig is.
Laat staan voor de consument thuis gebruiker, Unifi is simple tot dat iets niet meer werkt

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 24-01-2021 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-10 14:57
Heeft iemand zijn CK G2 al geupdate naar 2.0.26?
Ik heb dat net doorgevoerd, maar nu zie ik geen sites meer... ik kan ook niet wisselen van site.
Het knopje is verdwenen...

Ook m'n mobiele app laat geen sites meer zien, ik kom nu standaard uit op de default site (waar uiteraard geen devices in staan)

Ook de knop 'Try new settings' werkt niet meer.
CloudKey al gereboot, Network applicatie ook al gestopt en gestart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-10 08:03
Dr Pro schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:59:
Ik heb dat net doorgevoerd, maar nu zie ik geen sites meer... ik kan ook niet wisselen van site.

Ook m'n mobiele app laat geen sites meer zien, ik kom nu standaard uit op de default site (waar uiteraard geen devices in staan)

De functionaliteit werd verwijderd, zie deze video van Lawrence Systems: https://youtu.be/gNkXAe0aOAg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
kwdr schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:01:
[...]

De functionaliteit werd verwijderd, zie deze video van Lawrence Systems: https://youtu.be/gNkXAe0aOAg
WTAF...
Ik hoor dat je wel nog toegang zou moeten hebben tot je eerdere sites, maar dat is helemaal weg bij mij...
Verdorie... Dat was echt een belangrijke feature voor mij, multi site support.
Als ik het goed begrepen heb van Lawrence, is multi site helemaal niet meer mogelijk.. anders was ik weer teruggegaan naar een Linux installatie ofzo.

EDIT:
Iemand een idee hoe je de firmware terug kan zetten? Ik lees alleen dat je de Network Controller kan downgraden, maar niets over de firmware van de CK
https://help.ui.com/hc/en...roller-Version-Using-SSH-

[ Voor 18% gewijzigd door Dr Pro op 25-01-2021 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dr Pro schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:59:

Klopt. 2.0.26 heeft geen multi side ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dr Pro schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:14:
[...]

WTAF...
Ik hoor dat je wel nog toegang zou moeten hebben tot je eerdere sites, maar dat is helemaal weg bij mij...
Verdorie... Dat was echt een belangrijke feature voor mij, multi site support.
Als ik het goed begrepen heb van Lawrence, is multi site helemaal niet meer mogelijk.. anders was ik weer teruggegaan naar een Linux installatie ofzo.
Multi-site is wel nog mogelijk, alleen niet op de CK (noch UDM). Zie ook deze nieuwere video van Lawrence Systems waarin hij UniFi alternatieven bespreekt: YouTube: UniFi Alternatives? Note, die zijn er niet. Allemaal cloud based en dus mogelijk issues in de toekomst, en TP-Link Omada is crap, en een letterlijke kopie van UniFi incl. draaien op MongoDB, en geen multi-WAN IP support.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
xbeam schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:33:
[...]

Klopt. 2.0.26 heeft geen multi side ondersteuning
Komt die versie ook naar de normale Cloud Key? Ik hoop het niet ... wat een rare keuzes zijn ze aan het maken bij Ubiquiti zeg :F

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
RobertMe schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:34:
[...]

Multi-site is wel nog mogelijk, alleen niet op de CK (noch UDM). Zie ook deze nieuwere video van Lawrence Systems waarin hij UniFi alternatieven bespreekt: YouTube: UniFi Alternatives? Note, die zijn er niet. Allemaal cloud based en dus mogelijk issues in de toekomst, en TP-Link Omada is crap, en een letterlijke kopie van UniFi incl. draaien op MongoDB, en geen multi-WAN IP support.
Dus als ik jou goed begrijp, is multi site nog wel mogelijk met een standalone installatie? Want dan probeer ik dat als de wiedeweerga...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 17:11
Ook Willie Howe gaat hier nog uitgebreid op terug komen. Ik denk dat Ubiquity nu tegen heel veel schenen aan het schoppen is.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DennusB schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:35:
[...]

Komt die versie ook naar de normale Cloud Key? Ik hoop het niet ... wat een rare keuzes zijn ze aan het maken bij Ubiquiti zeg :F
Je bedoelt de oude "Gen 1" CK? Lijkt mij van niet. Compleet ander apparaat dan de CK Gen 2, en ook semi niet meer onderhouden vermoed ik. Geen multi-site support is puur iets dat ze uit UniFiOS hebben gehaald, en dus de CK Gen2 en UDM. Als je de controller zelf draait blijft het gewoon mogelijk.

Zie ook de video van Lawrence Systems die ik hierboven al linkte. De self hostable controller (incl. multi site) is juist een grote USP van Ubiquiti UniFi ten opzichte van de andere merken waarbij je hard aan de cloud bent gekoppeld en elke maand geld mag aftikken. Dat ze multi site support verwijderd hebben hangt waarschijnlijk samen met limieten aan hardware / aantal te beheren devices etc. En een CK of UDM die je "thuis" draait is het ook semi raar bij om dan ook anderen aan jou controller thuis te koppelen. Een "cloud hosted" controller is dan veel logischer. En dat kun je dus ook op een VPS doen die maar paar euro per maand kost (bv Contabo voor E5 per maand incl. BTW. CK Gen 2 kost volgens mij een 200 euro? Dus daarvoor kun je ruim 3 jaar een VPS van E5 afnemen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
Youtube loopt inmiddels vol met 'experts' die Ubiquiti tot het bot aan het afbranden zijn en alternatieven aan het onderzoeken zijn.

Ik ben nog in de startende fase van het verbeteren van mijn netwerk maar ik kijk dit alles iets afwachtend aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Nu online
Ubiquiti maakt hier inderdaad geen vrienden mee. Goed dat een aantal 'grotere' Youtubers hier aandacht aan geven, wellicht komen ze terug op dit besluit, maar ik vrees dat dit alleen gedaan om extra verkopen te genereren....

Ook heel vreemd dat als je niet op de 'default site' draait, je je apparaten niet meer ziet in scherm van de UCK...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Pro
MasterMaceMichu schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:42:
Ubiquiti maakt hier inderdaad geen vrienden mee. Goed dat een aantal 'grotere' Youtubers hier aandacht aan geven, wellicht komen ze terug op dit besluit, maar ik vrees dat dit alleen gedaan om extra verkopen te genereren....

Ook heel vreemd dat als je niet op de 'default site' draait, je je apparaten niet meer ziet in scherm van de UCK...
My Point! Ik heb nooit gebruik gemaakt van de Default site.. Alles pleitte....
De backups van m'n controller heb ik inmiddels gevonden op de Cloudkey zelf (/data/autobackup)
Dus snel maar weer een Linux controller opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ManiacScum schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:40:
Youtube loopt inmiddels vol met 'experts' die Ubiquiti tot het bot aan het afbranden zijn en alternatieven aan het onderzoeken zijn.

Ik ben nog in de startende fase van het verbeteren van mijn netwerk maar ik kijk dit alles iets afwachtend aan.
En wat zijn die alternatieven dan? Aruba Instant On? Cisco Meraki? Dat zijn dus varianten met cloud based beheer waarvoor je elke maand mag betalen. De leverancier op elk moment de voorwaarden kan aanpassen, of de prijs verhogen, en je vervolgens niet (snel) weg kunt bv. (Of ga je met een 30 day notice nog even al je hardware vervangen? En als cloud based leverancier A de prijs opschroeft zal B dat ook doen) Of ga je dan naar TP-Link Omada die blijkbaar UniFi gekopieerd hebben, zelfde UI, zelfde ontbrekende features, alleen dan net iets onstabieler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
Grote kans dat de andere merken bloed ruiken en daar op in springen door een uitgeklede versie aan te gaan bieden tegen sterk gereduceerde prijzen

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die grotere YouTubers zullen vast professioneel Ubiquiti gebruiken. En ik verwacht dat er daar 0 bij zijn die installaties van duizenden euro's opleveren en dan de boel op een goedkope CK Gen 2 gaan draaien waarbij ze als leverancier op afstand niet eens eenvoudig toegang hebben. Nee, die grote YouTubers zullen hun Controller echt wel op een server hebben draaien en 0 issues hebben hiermee.

En zoals die van Lawrence Systems ook semi aangeeft "leuk die consumenten, maar ik gooi elk jaar honderdduizenden dollars over de brug naar Ubiquiti, en ik ken voldoende professionele installateurs / beheerders die dat ook doen. Consumenten zijn echt niet hun grootste afnamegebied".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:48:
Grote kans dat de andere merken bloed ruiken en daar op in springen door een uitgeklede versie aan te gaan bieden tegen sterk gereduceerde prijzen
Om vervolgens na 1? 2? 3? jaar de prijs weer op te drijven van hun cloud controller? Of limieten in te voeren? Cloud based is en blijft gewoon een groot risico. Niet alleen qua kosten, maar ook qua andere voorwaarden, of wat als een leverancier zegt "apparaat X is 5 jaar oud en we verwijderen support ervoor in de cloud controller". Dan mag je dus weer even nieuwe hardware kopen omdat de leverancier gewoon de ondersteuning ervoor verwijderd en je niks meer er mee kunt. In het geval van Ubiquiti doe je gewoon de controller niet updaten en kun je nog jaren blijven draaien ermee of in je eigen tijd nieuwe hardware kopen. I.p.v. "over 30 dagen is het afgelopen".

Normaals, IMO wordt dat in de video van Lawrence Systems allemaal goed uitgelegd, wat de risico's zijn van de cloud providers.

Edit:
En het gaat hier over multi site support. Wat doen cloud providers bij multiple sites? Waarschijnlijk mag je dan gewoon 2 abonnementen afnemen. Daar wordt het dus ook niet goedkoper op zeg maar. En zoals ik al aangaf: voor bv E5 kun je bij Contabo een VPS afnemen waar je de UniFi Controller zelf op kunt installeren. Dan weet je dus precies waar je aan toe bent en niet afhankelijk van een partij zoals Aruba of Cisco die van vandaag op morgen kunnen zeggen dat je oude AP niet meer beheert mag worden, de prijs aanpassen, of wat dan ook.

[ Voor 20% gewijzigd door RobertMe op 25-01-2021 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:46:
[...]

En wat zijn die alternatieven dan? Aruba Instant On? Cisco Meraki? Dat zijn dus varianten met cloud based beheer waarvoor je elke maand mag betalen. De leverancier op elk moment de voorwaarden kan aanpassen, of de prijs verhogen, en je vervolgens niet (snel) weg kunt bv. (Of ga je met een 30 day notice nog even al je hardware vervangen? En als cloud based leverancier A de prijs opschroeft zal B dat ook doen) Of ga je dan naar TP-Link Omada die blijkbaar UniFi gekopieerd hebben, zelfde UI, zelfde ontbrekende features, alleen dan net iets onstabiel er.
Aruba en heeft inmiddels een gratis variant / productlijn van de cloud controller.
https://www.arubainstanton.com/

Geen licentie kosten. Volgens mij juist omdat ze inzien dat licentiekosten een bepaald deel klanten weghoudt. Ook meerdere sites per account mogelijk, en/of een site te delen met 2 andere accounts. Wellicht ook als opstapje naar meer inkomsten (andere productlijn met meer configuratie mogelijkheden) maar ik zie deze lijn echt wel gratis blijven. Beperkte mogelijkheden maar voor 90% van de niet Tweakers prima spul voor thuis of klein zakelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Chris.nl op 25-01-2021 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Tja, niet heel handig gedaan. De community had dit nog wel geaccepteerd als men een nieuwe 2.1 CK had uigebracht waarop dit niet meer mogelijk is. Nu voelt dit een beetje als met je auto naar de garage rijden, extra stoelen eruit slopen en als je ze terug wilt moet je maar het comfort-pakket aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Pro
Zo, ben weer terug naar een Linux Controller.
Wel jammer, had het graag gehouden op m'n CK, nu heb ik die straks alleen maar voor m'n Protect.
Zonde, maar het is niet anders (tenzij ze weer terug komen met MultiSite support)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Nu online
@RobertMe deels waar, uiteraard, maar bijvoorbeeld Chris van Crosstalk Solutions heeft veel relatief kleinere mkb-ers, waar hij on site alles heeft staan (komt eens in de zoveel tijd voorbij in z'n 'on the road'-filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
MasterMaceMichu schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:50:
@RobertMe deels waar, uiteraard, maar bijvoorbeeld Chris van Crosstalk Solutions heeft veel relatief kleinere mkb-ers, waar hij on site alles heeft staan (komt eens in de zoveel tijd voorbij in z'n 'on the road'-filmpjes.
Volgens mij maakt hij gebruik van Online hosted controllers. Hij heeft ook tutorials hoe je zoiets veilig inricht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MasterMaceMichu schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:50:
Als hij bij die kleine MKBers alles on-site heeft staan is er toch ook geen issue? Want dan is er geen behoefte voor mult-site op een CK en dus zal het gewoon werken.

Dat hele "multiple sites op een CK" lijkt mij een kleine niche die alleen gebruikt wordt door thuisgebruikers en/of hobbybobs die bij familie ook wat UniFi hardware plaatsen en die aan hun eigen CK koppelen die ze thuis hebben draaien (maar ik zou echt never nooit de UniFi controller remote hosten "vanaf thuis").

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Als hij bij die kleine MKBers alles on-site heeft staan is er toch ook geen issue? Want dan is er geen behoefte voor mult-site op een CK en dus zal het gewoon werken.

Dat hele "multiple sites op een CK" lijkt mij een kleine niche die alleen gebruikt wordt door thuisgebruikers en/of hobbybobs die bij familie ook wat UniFi hardware plaatsen en die aan hun eigen CK koppelen die ze thuis hebben draaien (maar ik zou echt never nooit de UniFi controller remote hosten "vanaf thuis").
Tja, toch is dit weer de zoveelste misser van UI.

Zet zoiets dan ook van te voren in een warning oid, dan heb ik er nog wel begrip voor.
Maar zo niet, je knalt het gewoon naar binnen en zorgt er in het ergste geval voor dat men honderden euro's aan extra kosten moet maken. Een oplossing als een Pi is ook niet altijd even handig en grote vraag is of UI het hierbij laat of zelfs hosted controllers gaat slopen qua features. Dikke vinger, jullie kopen onze extra hardware maar.

[ Voor 7% gewijzigd door ed1703 op 25-01-2021 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-10 17:21
Heb toch echt een verschillende klanten met 2 a 3 sites op 1 cloud key en eventueel ook een site to site vpn.
Hoop dat dit een bug is...

[ Voor 5% gewijzigd door Ghostface9000 op 25-01-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
RobertMe schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:49:
[...]Dat hele "multiple sites op een CK" lijkt mij een kleine niche die alleen gebruikt wordt door thuisgebruikers en/of hobbybobs die bij familie ook wat UniFi hardware plaatsen en die aan hun eigen CK koppelen die ze thuis hebben draaien (maar ik zou echt never nooit de UniFi controller remote hosten "vanaf thuis").
Vooral dit... beetje een storm in een glas water.
Belangrijkste probleem dat ik erin zie is dat het in de communicatie wel een beetje (veel) fraaier had gemogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dr Pro schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:37:
[...]

Dus als ik jou goed begrijp, is multi site nog wel mogelijk met een standalone installatie? Want dan probeer ik dat als de wiedeweerga...
Zo lijkt het er wel op van wat ik heb mee gekregen. Ook de waarschuwing /push naar udm in de self hosted controller Ruikt voor mij naar een beweging waar multi-site helemaal gaat verdwijnen en alleen nog beschikbaar wordt voor unifi elite users.

[ Voor 38% gewijzigd door xbeam op 25-01-2021 21:43 ]

Pagina: 1 ... 81 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.