Hier een ervaring met de
pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Long-Range die ik sinds woensdag jl. heb hangen. Ik heb dit AP aangesloten op een
pricewatch: Ubiquiti UniFi Pro Switch Gen 2 (48-poorts, 600W PoE++) en hij ligt zoals je op de foto ziet, op een projector, dicht bij het plafond. Ik heb meerdere testen gedaan met
Ubiquiti Wifiman , uiteraard met dezelfde server (Flatturtle Amsterdam). De uplink is 500/500mbps van XS4ALL. Het wifi netwerk in de Unifi controller aangemaakt, staat op 5GHz only, 160MHz breed. Er hangen ongeveer 15 apparaten aan, die allen vrij weinig verkeer genereren (waaronder oven, wasmachine, Echo Dot gen4 enz).
De snelheid wanneer ik onder de projector zit, getest met een iPhone 12 en het AP naar boven wijst:
De snelheid wanneer ik onder de projector zit, getest met een iPhone 12 en het AP naar beneden gericht, zoals op bovenstaande foto:
Ik kom van een situatie met 2 x AP AC Pro (binnen) en 1 x AP AC Mesh (buiten). Met de AP AC Pro die op dezelfde plek hing/lag als de U6-LR nu, kwam ik niet verder dan 340mbps met een iPhone 12 en Wifiman.
1 van de AP AC Pro's heb ik dus vervangen door een U6-LR en ben tot nu toe zeer tevreden. Vandaag de laatste firmware (12533) op zowel de switches als de U6-LR geflashed.
Ik twijfel nog of ik de AP AC Pro die op zolder hangt (nieuwbouwhuis, veel beton) wil vervangen door een U6-LR of een U6-Lite. Ik zie nu in de Unifi controller dat 90% van de apparaten in huis allemaal aan de U6-LR (die op de begane grond ligt) hangen, zelfs de wasmachine die op zolder staat. Maw: 1 stuks U6-LR zou in beginsel al genoeg zijn voor mijn situatie, thuis. En dus ga ik die op zolder denk ik door een U6-Lite vervangen en niet door een U6-LR. In de eerste plaats voor redundancy (ik wil natuurlijk niet offline zijn als ik de U6-LR upgrade en herstart

).
Voor hen die graag -net als ik- een WPA3 (only) wifi netwerk willen opzetten met 1 of meerdere U6's: dat gaat met de huidige Unifi controller versie 6.0.43-14348-1 nog niet. Bij Wireless Networks heb je alleen nog de opties Both, WPA1 only en WPA2 only. In de
specs van zowel de U6-LR als de U6-Lite staat dan ook:
Wireless Security WPA-PSK, WPA-Enterprise (WPA/WPA2/WPA3*)
*Supported With Upcoming Controller Versions
[
Voor 26% gewijzigd door
Packetloss op 22-01-2021 09:18
. Reden: Laatste alinea's toegevoegd. ]
fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM