[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 64 ... 339 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik hoop dat ik hier op de juiste plaats ben voor mijn vraag.

Allereerst een versimpelde situatieschets van mijn netwerk:
- Een USG PRO in combinatie met EdgeSwitch 24 ports
- Twee VLAN's: A: voor laptops, smartphones etc.en B: voor IOT devices
- Devices op vlan A hebben full Internet access en kunnen naar vlan B
- Devices op vlan B mogen alleen antwoorden naar A (established en related verkeer), maar hebben geen Internet access (hiervoor heb ik een block-rule aangemaakt)
- mDNS is niet ingeschakeld in Unifi.
- Geen aparte json configuratie voor USG PRO en behalve VLAN configuratie is ES24 standaard ingesteld

Alles werkt zoals verwacht. Devices vanaf vlan A kunnen devices op vlan B bereiken, vice versa is het niet mogelijk.

Vandaag de Hue Bridge verplaatst naar vlan B, dit stond nog op mijn lijstje. Zoals verwacht kunnen devices vanaf vlan A de Hue bridge pingen, maar ziet de Philips Hue app de Bridge niet ivm multicast (AFAIK SSPD?). Daarom was het plan om -alleen- de Hue Bridge Internet toegang te geven (op vlan-B), zodat de Hue app via Philips cloud functie de Bridge alsnog kan bereiken.

Echter zodra ik de Hue Bridge Internet access verschaf, is deze ineens zichtbaar vanaf vlan A (niet via cloud functie). Dit is niet het gedrag dat ik verwacht had! Ik heb zelfs de Internet kabel eruit getrokken en de Bridge meerdere malen herstart. Echter wat ik ook probeer zodra ik de allow internet access rule activeer voor de Hue Bridge zie ik deze wel vanaf vlan A, zonder die rule niet (zoals verwacht). De Bridge kan met de Internet access rule overigens alleen naar buiten, niet naar vlan A. Dit heb ik expliciet getest.

Enig idee wat ik over het hoofd zie? Op zich is het gedrag niet heel erg (scheelt Cloud access), maar ik snap niet waarom multicast wel lijkt te werken met de Internet access rule ingeschakeld. Ik wil het gewoon graag snappen! :-)
bubbelbart schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:17:
Ik hoop dat ik hier op de juiste plaats ben voor mijn vraag.

Allereerst een versimpelde situatieschets van mijn netwerk:
- Een USG PRO in combinatie met EdgeSwitch 24 ports
- Twee VLAN's: A: voor laptops, smartphones etc.en B: voor IOT devices
- Devices op vlan A hebben full Internet access en kunnen naar vlan B
- Devices op vlan B mogen alleen antwoorden naar A (established en related verkeer), maar hebben geen Internet access (hiervoor heb ik een block-rule aangemaakt)
- mDNS is niet ingeschakeld in Unifi.
- Geen aparte json configuratie voor USG PRO en behalve VLAN configuratie is ES24 standaard ingesteld

Alles werkt zoals verwacht. Devices vanaf vlan A kunnen devices op vlan B bereiken, vice versa is het niet mogelijk.

Vandaag de Hue Bridge verplaatst naar vlan B, dit stond nog op mijn lijstje. Zoals verwacht kunnen devices vanaf vlan A de Hue bridge pingen, maar ziet de Philips Hue app de Bridge niet ivm multicast (AFAIK SSPD?). Daarom was het plan om -alleen- de Hue Bridge Internet toegang te geven (op vlan-B), zodat de Hue app via Philips cloud functie de Bridge alsnog kan bereiken.

Echter zodra ik de Hue Bridge Internet access verschaf, is deze ineens zichtbaar vanaf vlan A (niet via cloud functie). Dit is niet het gedrag dat ik verwacht had! Ik heb zelfs de Internet kabel eruit getrokken en de Bridge meerdere malen herstart. Echter wat ik ook probeer zodra ik de allow internet access rule activeer voor de Hue Bridge zie ik deze wel vanaf vlan A, zonder die rule niet (zoals verwacht). De Bridge kan met de Internet access rule overigens alleen naar buiten, niet naar vlan A. Dit heb ik expliciet getest.

Enig idee wat ik over het hoofd zie? Op zich is het gedrag niet heel erg (scheelt Cloud access), maar ik snap niet waarom multicast wel lijkt te werken met de Internet access rule ingeschakeld. Ik wil het gewoon graag snappen! :-)
De Hue Bridge stuurt zijn interne IP adres door naar de Hue website. De Hue app maakt vervolgens een call naar de Hue website die ziet dat beide apparaten zich op hetzelfde public IP bevinden en stuurt vervolgens een antwoord terug met daarin het interne IP adres van de bridge. Dat IP adres zal de app vervolgens dus gebruiken om met de Bridge te verbinden.

Als je wilt kan ik ook wel even opzoeken welke HTTP request de app daarvoor stuurt. Pagina kun je gewoon in browser openen en zie je de JSON response met daarin dus het interne IP adres van de bridge.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:38

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

robertwebbe schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:27:
[...]

Bij wisselstroom gebruik je VoltAmpere en bij gelijkstroom Watt.
Nog nooit van gehoord. En waarom staat er op lampen dan gewoon een wattage? ;).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-12-2025
RobertMe schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:52:
[...]

De Hue Bridge stuurt zijn interne IP adres door naar de Hue website. De Hue app maakt vervolgens een call naar de Hue website die ziet dat beide apparaten zich op hetzelfde public IP bevinden en stuurt vervolgens een antwoord terug met daarin het interne IP adres van de bridge. Dat IP adres zal de app vervolgens dus gebruiken om met de Bridge te verbinden.

Als je wilt kan ik ook wel even opzoeken welke HTTP request de app daarvoor stuurt. Pagina kun je gewoon in browser openen en zie je de JSON response met daarin dus het interne IP adres van de bridge.
Aha, zo werkt Hue. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het multicast verkeer was, maar ik zie inderdaad dat https://discovery.meethue.com gebruikt wordt voor het resolven van het lokale IP.

Ik heb het ook nog even getest door de bridge tijdelijk een ander IP te geven, vervolgens internet uit te schakelen voor Hue bridge en deze daarna terug te zetten op het oude IP. De app kan dan de bridge ook niet meer vinden.

Weer wat geleerd, zat dus in de verkeerde hoek te zoeken. Goede nieuws is dat mijn Unifi instellingen wel werken zoals verwacht :)

Bedankt voor je snelle reactie!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-01 07:23

SG

SG surft naar info hardewaren

Tylen schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:07:
[...]

Nog nooit van gehoord. En waarom staat er op lampen dan gewoon een wattage? ;).
Omdat V en A uit fase kunnen zijn en je dus afwijkende vermogen kan trekken. Meer van belang voor zware machines.
Omdat een lamp dat overwegend een Rload is met verwaarloosbare parasitaire L en C waarden.
Bij industrie motor speeld inductie grotere rol en is R meer verlies post.
iig in die richting moet verschil zoeken.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• royvdhoek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-01 17:29
Geen BF2020 actie, maar de USW-16-PoE-Gen2 switch is weer op voorraad.
Deze was lang niet op voorraad. Getoonde prijs is excl. BTW en is met BTW: €301,29

https://eu.store.ui.com/c.../products/usw-16-poe-gen2

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:08
Voor €85 meer heb je de 24 poorts variant, ook het overwegen waard.

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:36
Iemand hier die toevallig weet in welke versie van de US8-60W firmware IGMP wel goed werkt samen met KPN IPTV. Ik heb hier een nieuwe switch liggen maar zodra ik die met de laatste versie software achter een fritz box hang en igmp aanzet in het netwerk stopt ip-tv met werken. Oude switch weer terug en fritz box herstart en het werkt weer. Ik draai nu 4.3.22.11330
Ik vermoed dat zelfs de igmp proxy die op de fritz box draait crasht, switch omwisselen nadat het stuk is maakt niet uit namelijk, ik moet ook echt de fritz box opnieuw opstarten.
Met igmp uit werkt het gewoon maar dan worden de accesspoints achter deze switch ook geflooded met iptv streams, en dat is niet helemaal wat ik wil.

[ Voor 13% gewijzigd door BMW_Gizzmo op 30-11-2020 12:25 ]

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-01 20:52
Ik heb een netwerk met een Edgerouter 4, een Edgeswitch 24 en een paar Unifi Switches en AP's.
Geen ideale combinatie, maar ik had de Edgerouter en Switch al voordat de Unifi Switches en USG's bestonden.

Ik heb op dit moment 2 VLANS: 1 "Management", 30 "Guest" en 20 "Private", dit werkt perfect voor mijn draadloze verbindingen.
Met mijn bekabelde apparatuur en krijg ik het gewoon niet aan de gang, die krijgen automatisch een IP in het management LAN 1.

Als ik op een van de US de poort op "20" zet voor het prive netwerk krijg het apparaat geen IP adres.
Een aantal maanden geleden al gezocht, maar uit frustratie maar alles zo gelaten.
Nu alweer 2 dagen aan het zoeken waar ik de fout maak.

- Op de ER4 zijn de VLANS aangemaakt en werken (met Wifi werken ze)
- In de Unifi controller zijn 2 VLAN only netwerken aangemaakt 20 en 30.
- Op de US staat de Uplink op "ALL" networks.
- Op de ES24 zijn de poorten naar de US netjes Trunket voor de VLANS, en ook de poort naar de ER4 is Trunket.

Ik zie niet waar mijn denkfout zit. Alle alle forums afgestruind en gezocht maar het kwartje wil maar niet vallen.

Waar maak ik de fout, waarom werkt het bij Wifi wel en fysieke lanpoorten niet?

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@yzf1kr Het zou gewoon horen te werken, ik hoop er vandaag nog even tijd voor te hebben. Ik had een volledig Unifi netwerk en ben aan het migreren naar meer EdgeMax onderdelen. Momenteel is de EdgeRouter 4 de hoofd router, de US-8-150 de core switch en UAP-PRO het AP. De core switch wordt vervangen door een Edgeswitch lite en de US-8-150 wordt mogelijk een access switch. Wou dit eigenlijk pas doen zodra de power injector voor mijn vervangende Cisco aironet binnen was, maar kan het ook wel eerder doen zodat ik mogelijk je kan helpen.

• MdBruin
@BMW_Gizzmo Ik had dit ook al gemerkt dat IGMP snooping niet werkt zodra je dit via de controller activeert in het netwerk gedeelte. Zelf heb ik mijn netwerk omgegooid zodat het IPTV verkeer over een eigen switch loopt waardoor ik er geen hinder van ondervind. Op ui.com vond ik in het forum gedeelte een oud topic wat dit ook bespreekt en een oplossing aanbiedt door handmatig dit op de switch aan te zetten, je kan dit hier vinden.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
FYI - Ubiquiti heeft wat cyber monday deals vandaag.

UDM Pro 269,00 en 209 voor de Unifi Protect NVR

edit: ik zie nu dat dit zonder BTW is. Ik vond 269 euro nog wel het overwegen waard.. maar blijf toch nog maar even bij mijn vertrouwde Pfsense doos :). Blijft natuurlijk wel een leuke korting voor iemand die het toch al wou aanschaffen.

[ Voor 56% gewijzigd door Workaholic op 30-11-2020 18:46 ]

Mijn V&A

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:59
Workaholic schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:41:

Dank! Ik wilde het net posten hier (ex btw trouwens die prijzen) :P :D

[ Voor 4% gewijzigd door Polyphemus op 30-11-2020 18:56 ]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:30
[frustratie] UBNT support is echt helemaal van de pot gerukt hoor. Ik meld iets aan via support krijg ik terug owwwww je gebruikt in Unifi 6 het nieuwe settingen scherm! Ja maar dat is beta zet het terug naar classic dan is je probleem verholpen 8)7

Ik heb maar terug gestuurd dat al hun producten momenteel in beta zitten en ze eens fatsoenlijke software en support moeten gaan leveren. [/frustratieoff]

[ Voor 27% gewijzigd door HKLM_ op 30-11-2020 19:34 ]

Cloud ☁️

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:27

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Polyphemus schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:42:
[...]

Dank! Ik wilde het net posten hier (ex btw trouwens die prijzen) :P :D
Excl BTW inderdaad waardoor het jammer genoeg helemaal niet zo'n goede deal meer is.
€325,49 zonder hd, camera, AP etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 30-11-2020 19:46 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Polyphemus
Bor schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:45:
[...]

Excl BTW inderdaad waardoor het jammer genoeg helemaal niet zo'n goede deal meer is.
Nou ja, de UDM-Pro scheelt toch zo'n 60 euro inclusief BTW. (319 minus 269, maal 1,21). Heeft mij net over de streep getrokken :*)
Workaholic schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:41:

edit: ik zie nu dat dit zonder BTW is. Ik vond 269 euro nog wel het overwegen waard.. maar blijf toch nog maar even bij mijn vertrouwde Pfsense doos :). Blijft natuurlijk wel een leuke korting voor iemand die het toch al wou aanschaffen.
Ik krijg ze het ze uitgelegd dat het in Europa/Nederland verboden is om ex btw prijzen op je site te zetten en dan en dan aan consumenten te verkopen.

Lesdictische is mijn hash#

Polyphemus schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:47:
[...]

Nou ja, de UDM-Pro scheelt toch zo'n 60 euro inclusief BTW. (319 minus 269, maal 1,21). Heeft mij net over de streep getrokken :*)
Ben je consument stuur dan gelijk een mail dat die 21% procent btw terug vordert ( ziet het maar als extra korting) je bent namelijk verplicht om inclusief btw te prijzen als je direct aan de consument verkoopt.

HKLM_ schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:33:
[frustratie] UBNT support is echt helemaal van de pot gerukt hoor. Ik meld iets aan via support krijg ik terug owwwww je gebruikt in Unifi 6 het nieuwe settingen scherm! Ja maar dat is beta zet het terug naar classic dan is je probleem verholpen 8)7

Ik heb maar terug gestuurd dat al hun producten momenteel in beta zitten en ze eens fatsoenlijke software en support moeten gaan leveren. [/frustratieoff]
En ze hadden nog wel mooie beloftes 3 maanden geleden:

Strengthening our supply chain processes to reduce stock outs;
Enhancing our QA process, rolling out new standards for firmware and product releases;
Improving our support function, equipping Ubiquiti to handle the needs of our growing customer base; and
Launching a public community issue and feature tracker to better aggregate customer feedback and increase transparency.

Wat is hier na 3 maanden van terecht gekomen? Alleen die laatste kan ik afvinken ;) Want 5.43.x is nog steeds prut.

Gisteren zag ik dat 5.43 bij het aanpassen van het IP nog steeds de default route wegflikkert en niet terugzet. Ok Beta, wel slordig. Zoiets hoort zelfs niet in een beta thuis.

[ Voor 9% gewijzigd door ed1703 op 30-11-2020 19:58 ]

• Polyphemus
xbeam schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:56:
[...]

Ben je consument stuur dan gelijk een mail dat die 21% procent btw terug vordert ( ziet het maar als extra korting) je bent namelijk verplicht om inclusief btw te prijzen als je direct aan de consument verkoopt.
Ben benieuwd hoe ik dat aan moet pakken B) Heb al ff gegoogled, maar veel kom ik niet tegen.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:08
-never mind-

[ Voor 82% gewijzigd door GioStyle op 30-11-2020 20:05 ]

Polyphemus schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:02:
[...]

Ben benieuwd hoe ik dat aan moet pakken B) Heb al ff gegoogled, maar veel kom ik niet tegen.
Bel je rechtsbijstandsverzekering als je die hebt, ze helpen je graag met een brief en een mail omdat ze dit op hun sloffen gaan winnen en je gewoon in je recht staat

https://www.acm.nl/nl/ond...rmelden/prijzen-vermelden

https://www.ictrecht.nl/b...lusief-btw-getoond-worden
Vraag:
Laatst bestelde ik iets bij een webwinkel. Tot mijn verbazing zag ik bij het besteloverzicht (nog net vóór het afrekenen) ineens dat er BTW bij alle prijzen werd gerekend. Ik ben toen terug gaan kijken, en in de disclaimer onderaan de pagina stond “e. BTW” in hele kleine lettertjes. Mag dat dan zomaar, prijzen in een webwinkel exclusief BTW?

Antwoord:
Nee, dat mag niet - tenzij de webwinkel alleen en uitsluitend op zakelijke klanten is gericht en dat ook duidelijk communiceert. De BTW of omzetbelasting moet verplicht worden geheven bij alle transacties. Voor ondernemers geldt dat ze de BTW vaak kunnen terugvorderen, vandaar dat prijzen bij ondernemers onderling meestal zonder BTW worden gegeven. (In deze zaak bijvoorbeeld: “als feit van algemene bekendheid kan gelden dat ondernemers onderling vanwege de verrekenbaarheid daarvan, steeds prijzen exclusief BTW hanteren”.)

Bij transacties met consumenten is de BTW echt gewoon onderdeel van de prijs, en dat moet dan ook als zodanig worden behandeld. Artikel 38 van de Wet op de Omzetbelasting 1968 is hier heel duidelijk in:

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 30-11-2020 20:51 ]

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:08

f.h

Ik zie trouwens net dat de Dream Machine Pro in de ui store fors in prijs gedaald is:

Komt neer op ~325 in de btw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-g28ojXsfzUHM602HVSdmSa344=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pREahMAw5h9fYMxaoEARhWgD.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat die (binnenkort) vervangen worden? Want Ubiquiti doet meestal niet aan kortingen en/of (tijdelijke) prijsverlagingen toch?

Edit: meh stond al hierboven. Bij deze bevestigd dat de actie nog steeds loopt :+

[ Voor 15% gewijzigd door f.h op 30-11-2020 20:41 ]

• HKLM_
ed1703 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:57:
[...]

En ze hadden nog wel mooie beloftes 3 maanden geleden:

Strengthening our supply chain processes to reduce stock outs;
Enhancing our QA process, rolling out new standards for firmware and product releases;
Improving our support function, equipping Ubiquiti to handle the needs of our growing customer base; and
Launching a public community issue and feature tracker to better aggregate customer feedback and increase transparency.

Wat is hier na 3 maanden van terecht gekomen? Alleen die laatste kan ik afvinken ;) Want 5.43.x is nog steeds prut.

Gisteren zag ik dat 5.43 bij het aanpassen van het IP nog steeds de default route wegflikkert en niet terugzet. Ok Beta, wel slordig. Zoiets hoort zelfs niet in een beta thuis.
Er helemaal niks terecht gekomen, het forum is ruk (probeer het eens op een iPad te openen en gebruiken), het zit vol bugs en support help je van de wal in de sloot :P Het werkt prima voor de rest maar de bugs mogen ze gewoon beter aannemen en sneller fixten. Het is gewoon jammer dat ze fulltime beta aan het doen zijn en niks echts stable neerzetten.

Cloud ☁️

• loeberce
  • Laatst online: 19-01 13:43
f.h schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:23:
Ik zie trouwens net dat de Dream Machine Pro in de ui store fors in prijs gedaald is:

[Afbeelding]

Gaat die (binnenkort) vervangen worden? Want Ubiquiti doet meestal niet aan kortingen en/of (tijdelijke) prijsverlagingen toch?
Misschien even paar posts teruglezen voordat je iets post?

• Bor

Bor

[Afbeelding]

Misschien moet je even de reacties voor je lezen ;)

[Afbeelding]

Nee 269,- in de btw want dat is wat ze hier adverteren;-) als dit een ex btw prijs is dan adverteren ze op een manier die in NL bij wet verboden is Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seO33v96RQedpAmIDIKn1vWcTko=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ld9zUAxxJXQM7gPcs9FTuOkM.png?f=fotoalbum_large

https://www.acm.nl/nl/ond...rmelden/prijzen-vermelden

https://www.ictrecht.nl/b...lusief-btw-getoond-worden
Vraag:
Laatst bestelde ik iets bij een webwinkel. Tot mijn verbazing zag ik bij het besteloverzicht (nog net vóór het afrekenen) ineens dat er BTW bij alle prijzen werd gerekend. Ik ben toen terug gaan kijken, en in de disclaimer onderaan de pagina stond “e. BTW” in hele kleine lettertjes. Mag dat dan zomaar, prijzen in een webwinkel exclusief BTW?

Antwoord:
Nee, dat mag niet - tenzij de webwinkel alleen en uitsluitend op zakelijke klanten is gericht en dat ook duidelijk communiceert. De BTW of omzetbelasting moet verplicht worden geheven bij alle transacties. Voor ondernemers geldt dat ze de BTW vaak kunnen terugvorderen, vandaar dat prijzen bij ondernemers onderling meestal zonder BTW worden gegeven. (In deze zaak bijvoorbeeld: “als feit van algemene bekendheid kan gelden dat ondernemers onderling vanwege de verrekenbaarheid daarvan, steeds prijzen exclusief BTW hanteren”.)

Bij transacties met consumenten is de BTW echt gewoon onderdeel van de prijs, en dat moet dan ook als zodanig worden behandeld. Artikel 38 van de Wet op de Omzetbelasting 1968 is hier heel duidelijk in:

[ Voor 40% gewijzigd door xbeam op 30-11-2020 22:59 ]

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:08

f.h

xbeam schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:32:
[...]

Nee 269,- in de btw want dat is wat ze hier adverteren;-) als dit een ex btw prijs is dan adverteren ze op een manier die in NL bij wet verboden is [Afbeelding]
Dat lijken ze dan inderdaad te doen ja.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bd9dLmMGGF6LDFsgdPe7kMizmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGN0M4uQUhHJL4uinmi0X0lJ.jpg?f=fotoalbum_large

Scusi voor het dubbelposten van de aanbieding

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:58
ed1703 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:57:
[...]

Is dat die issue tracker waar na 4 maanden nog steeds dezelfde 10 issues in staan |:(

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:49
[...]

Nee 269,- in de btw want dat is wat ze hier adverteren;-) als dit een ex btw prijs is dan adverteren ze op een manier die in NL bij wet verboden is [Afbeelding]
Het enige wat je kan doen is dit melden bij de ACM. Zij hebben de macht om leveranciers aan te pakken. Als consument ga je dit niet winnen (ook met rechtsbijstand niet).

• Bor

Bor

[...]

Hoewel je gelijk hebt ga je hem niet voor 269,- krijgen.

La1974 schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:57:
[...]

Het enige wat je kan doen is dit melden bij de ACM. Zij hebben de macht om leveranciers aan te pakken. Als consument ga je dit niet winnen (ook met rechtsbijstand niet).
Je kan beginnen met het terug vorderen van onterecht betaalde dubbele btw. Anders heeft melden ook geen zin dan krijgen ze boeten en heb je nog steeds je dubbel betaalde btw niet terug.

Grote kans dat ze bij een Officiële vordering al over gaan terug betalen. De vordering door een advocaat laten te beantwoorden is duurder dan geld terug geven, uiteraard wel even wachten totdat hij verstuurd is anders kunnen ze bestelling nog annuleren. Dat zal ook de insteek zijn van je rechtsbijstandsverzekering om je geld terug te krijgen (dit precies waarvoor je zoon verzekering hebt)

Procederen voor zoon bedrag doet niemand ubnt en je verzekering niet.
Het is ala consument leerzaam en de moeite waard en om een keer te proberen / voor je recht op te komen.

[ Voor 42% gewijzigd door xbeam op 30-11-2020 21:18 ]

r2504 schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:57:
[...]

Is dat die issue tracker waar na 4 maanden nog steeds dezelfde 10 issues in staan |:(
Die ja.

Overigens hebben ze het out of stock probleem ook opgelost, je haalt het product gewoon uit de store, dan is het ook niet out of stock natuurlijk 😂

• La1974
xbeam schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:05:
[...]

Je kan beginnen met het terug vorderen van onterecht betaalde dubbele btw. Anders heeft melden ook geen zin dan krijgen ze boeten en heb je nog steeds je dubbel betaalde btw niet terug.

Grote kans dat ze bij een Officiële vordering al over gaan terug betalen. De vordering door een advocaat laten te beantwoorden is duurder dan geld terug geven, uiteraard wel even wachten totdat hij verstuurd is anders kunnen ze bestelling nog annuleren. Dat zal ook de insteek zijn van je rechtsbijstandsverzekering om je geld terug te krijgen (dit precies waarvoor je zoon verzekering hebt)

Procederen voor zoon bedrag doet niemand ubnt en je verzekering niet.
Het is ala consument leerzaam en de moeite waard en om een keer te proberen / voor je recht op te komen.
Succes en hou ons op de hoogte!

Op de site van de ACM staat wel het volgende:

Koopt u iets online in het buitenland, bijvoorbeeld via een webwinkel of op sociale media? Dan is niet altijd duidelijk welke wettelijke regels ervoor gelden. Soms gelden de Nederlandse regels. Soms gelden de regels van het land waar u de aankoop doet. Dit is per situatie verschillend.

Ubiquity is Amerikaans. Zelfs de ACM is vaag over welke regels dan gelden.

Ik ben benieuwd :)

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-01 19:44

Bruzski

watte ??

MdBruin schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:20:
@BMW_Gizzmo Ik had dit ook al gemerkt dat IGMP snooping niet werkt zodra je dit via de controller activeert in het netwerk gedeelte. Zelf heb ik mijn netwerk omgegooid zodat het IPTV verkeer over een eigen switch loopt waardoor ik er geen hinder van ondervind. Op ui.com vond ik in het forum gedeelte een oud topic wat dit ook bespreekt en een oplossing aanbiedt door handmatig dit op de switch aan te zetten, je kan dit hier vinden.
ik loop hier op mijn UDMP ook tegen aan met mijn Sonos controller en Bonjour apparaten, enigste manier is een igmp-proxy script te laten draaien via bv. een usg of een Raspberry Pi , ikzelf maak daarom ook gebruik van een aparte switch waar ik multicast rules heb ingesteld, daarbij heeft mijn switch ook 802.3at om mijn access points aan te kunnen sturen.

https://zeroshell.org/forums/topic/igmp-proxy-for-iptv/

[ Voor 6% gewijzigd door Bruzski op 30-11-2020 22:05 ]

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

La1974 schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:27:
[...]

Succes en hou ons op de hoogte!

Op de site van de ACM staat wel het volgende:

Koopt u iets online in het buitenland, bijvoorbeeld via een webwinkel of op sociale media? Dan is niet altijd duidelijk welke wettelijke regels ervoor gelden. Soms gelden de Nederlandse regels. Soms gelden de regels van het land waar u de aankoop doet. Dit is per situatie verschillend.

Ubiquity is Amerikaans. Zelfs de ACM is vaag over welke regels dan gelden.

Ik ben benieuwd :)
Nee de ubnt web shop is Tsjechië’s. En verkopen alleen in de EU en zijn als website speciaal gericht op Nederland. Ze accepteren ook geen dollars maar alleen euro, (zijn dus ook EU btw plichtige) Daar zijn dus sowieso de EU regels en hoogst waarschijnlijk ook de NL wetgeving op van toepassing.

Daar over is de acm niet vaag. Ze geven alleen dat soms vaag kan zijn waar de winkel waar besteld werkelijk zit ( op Facebook heb je stores en kan je bijv door op een advertentie te klikken handdoeken in een Australië webshop in Australië kopen en dan zie op je afschrift ook Australische dollars staan in plaats van euro’s. Ubnt is duidelijk een eu webshop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mimGC2xN1rxHKhQSy5-gp83wid0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsnuDnNfBd4bhNFcWL5mE27W.jpg?f=fotoalbum_large

Zie er staat niet eens bij dat ex of in de btw is. Waardoor het volgens de wet automatisch de in de btw prijs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sXZXMasEKzqWExlrDHe-LrnM2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VTHPhrWBDKfB7Lh4Pe7sWPtc.jpg?f=fotoalbum_large

En zie de producten kom ook niet uit de vs maar gewoon uit Europa. Als het alleen voor douane ( nog niet ingeklaard) magazijn was zou volgens mij het afzend Adres de vs moeten zijn en zou ik in dollars betalen.
En import rechten moeten betalen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xZCB7P_gdd4mst_sazzSe7vujo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9N0JRkBC34sJ6Z8xwgrGwAH.jpg?f=fotoalbum_large

Dan zou reactie kloppen. Maar dit is gewoon een Tsjechië webshop de zich actief op de Nederlandse markt richt en daardoor on de Nederlandse/ EU wetgeving moet houden

En omdat zich richten op de NL consument hebben met de Tsjechië webshop ook NL KVK inschrijving
Ubiquiti Networks (Czech Republic)s.r.o. Met een ( op papier ) vestiging in Den Haag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdAVN8pFHk-ay3F2MjEiUeLo0x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXEfBFJzZTV3K31mZotq9cFC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door xbeam op 30-11-2020 23:17 ]

• Mouse5312
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Bruzski schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:00:
[...]

ik loop hier op mijn UDMP ook tegen aan met mijn Sonos controller en Bonjour apparaten, enigste manier is een igmp-proxy script te laten draaien via bv. een usg of een Raspberry Pi , ikzelf maak daarom ook gebruik van een aparte switch waar ik multicast rules heb ingesteld, daarbij heeft mijn switch ook 802.3at om mijn access points aan te kunnen sturen.

https://zeroshell.org/forums/topic/igmp-proxy-for-iptv/
Ik heb hier een netwerk met een UDMP en meer dan 15 Sonos Connect:amp's en meer dan 15 Apple iPad's en iPhones. Die werken allemaal prima samen, zonder iets extra daar voor in te stellen.

• MdBruin
yzf1kr schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:26:
Ik zie niet waar mijn denkfout zit. Alle alle forums afgestruind en gezocht maar het kwartje wil maar niet vallen.

Waar maak ik de fout, waarom werkt het bij Wifi wel en fysieke lanpoorten niet?
Het functioneert hier zonder problemen. Net even een tweetal poorten geconfigureerd op de Edgeswitch, een voor de EdgeRouter en de andere voor de US-8-150 (daaraan hangt de cloud key welke in een MGNT vlan een ip van de EdgeRouter krijgt).

Op alle up/down link poorten is VLAN1 (eigenlijk geen vlan id ;) ) untagged, en VLAN20 en VLAN30 tagged.
Daarna kan ik gewoon op de US-8-150 een poort configureren in VLAN30 en krijg netjes een IP van de EdgeRouter in het VLAN30 segment.

Waar loopt het mogelijk nu bij jou fout. Ik vermoed dat er een verschil in untagged en tagged zit tussen beide configuraties.

Gebruikte firmwares:
EdgeRouter 2.0.9
EdgeSwitch lite 1.9.2.lite
Unifi 6.0.36
US-8-150 4.3.22.11330

Edit: denk niet dat ik je niet verder wil helpen. Ik wil graag met je meedenken waarom het niet werkt bij jou. Ik zou eerst beginnen met alle VLAN configuraties van de trunk poorten te vergelijken.

[ Voor 8% gewijzigd door MdBruin op 30-11-2020 22:15 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Het is niet verboden om een prijs ex btw te adverteren. Als je voor consumenten adverteert, mag je er alleen niet bijzetten dat de prijs ex btw is (dat is verboden in art. 38 van de Wet op de omzetbelasting 1968, bij overtreding kun je aangifte van doen bij de politie), en je moet hem voor de geadverteerde prijs verkopen (en een 21/121-ste deel van de aankoopprijs afgedragen als btw).

In de screenshot van de webwinkel wordt gesproken van de 'easiest way to introduce UniFi to homes and business', dus wordt er aan consumenten verkocht, en mag je hem voor de getoonde prijs kopen.
GlowMouse schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:14:
[...]

Het is niet verboden om een prijs ex btw te adverteren. Als je voor consumenten adverteert, mag je er alleen niet bijzetten dat de prijs ex btw is (dat is verboden in art. 38 van de Wet op de omzetbelasting 1968, bij overtreding kun je aangifte van doen bij de politie), en je moet hem voor de geadverteerde prijs verkopen (en een 21/121-ste deel van de aankoopprijs afgedragen als btw).

In de screenshot van de webwinkel wordt gesproken van de 'easiest way to introduce UniFi to homes and business', dus wordt er aan consumenten verkocht, en mag je hem voor de getoonde prijs kopen.
Ja dat zeg ik toch ;-) ik benoem het alleen anders het is dus verboden om bij afrekenen btw rekenen over het geadverteerd bedrag. Omdat het geadverteerd prijs volgens de wet all inclusief btw is omdat je aan consumenten verkoopt

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 30-11-2020 22:19 ]

• Polyphemus
GlowMouse schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:14:
[...]

[sarcasme]
Ik denk dat Ubiquiti zich er qua webshop zich er makkelijk van af maakt, om pas bij betalen, op basis van het land wat je opgeeft bij bestellen, het BTW-percentage te rekenen. Anders zouden ze voor ieder land een aparte store moeten maken, of dat instelbaar moeten maken via het menu. Nu hebben ze voor hun gemak een EU-store. :') [/sarcasme]
Polyphemus schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:20:
[...]

[sarcasme]
Ik denk dat Ubiquiti zich er qua webshop zich er makkelijk van af maakt, om pas bij betalen, op basis van het land wat je opgeeft bij bestellen, het BTW-percentage te rekenen. Anders zouden ze voor ieder land een aparte store moeten maken, of dat instelbaar moeten maken via het menu. Nu hebben ze voor hun gemak een EU-store. :') [/sarcasme]
Nee zie screenshot ze gebruiken het shopify platform en die ziet automatisch dat je Nederlander bent zie je vlag en taal instellingen en ubnt kan dan ook eenvoudig de juiste inclusief btw prijs tonen

https://www.shopify.nl/pos/kenmerken
BTW
Voeg de locatie van je winkel toe en laat automatisch de btw berekenen bij het afrekenen. Schakel belastingen uit of stel aangepaste belastingen in voor een specifiek product of bestelling, indien nodig.
@Polyphemus Het lijkt dus een bewuste keuze om de btw de producten uit te schakelen

[ Voor 18% gewijzigd door xbeam op 30-11-2020 23:05 ]

• MdBruin
Er zit een groot verschil tussen een IGMP proxy en IGMP snooping.

Met IGMP proxy geef je de mogelijkheid om een multicast stream te hebben tussen 2 subnets/netwerken. Bij IGMP snooping zorg je ervoor dat alleen het apparaat wat er om vraagt de multicast stream krijgt en de rest van de apparaten niet.

Wat er helaas nu bij Unifi gebeurt is dat de IGMP snooping wel wordt aangezet maar dat er geen geaccepteerde multicast streams zijn. Elke multicast stream wordt gestopt door de IGMP snooping, ook voor het apparaat wat er om gevraagd heeft.
MdBruin schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:31:
[...]

Er zit een groot verschil tussen een IGMP proxy en IGMP snooping.

Met IGMP proxy geef je de mogelijkheid om een multicast stream te hebben tussen 2 subnets/netwerken. Bij IGMP snooping zorg je ervoor dat alleen het apparaat wat er om vraagt de multicast stream krijgt en de rest van de apparaten niet.

Wat er helaas nu bij Unifi gebeurt is dat de IGMP snooping wel wordt aangezet maar dat er geen geaccepteerde multicast streams zijn. Elke multicast stream wordt gestopt door de IGMP snooping, ook voor het apparaat wat er om gevraagd heeft.
Klopt dat legt hij toch goed uit. Hij heeft het over proxy en gebruikt de juiste linkjes en uitleg

• MdBruin
xbeam schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:38:
[...]

Klopt dat legt hij toch goed uit. Hij heeft het over proxy en gebruikt de juiste linkjes en uitleg
De originele vraag ging over welke firmware voor de US-8-60 heeft een werkende IGMP snooping. Zover ik weet is dat al een behoorlijke tijd stuk, ik heb het nooit werkend gehad op de originele manier (alleen door handmatig instellingen aan te passen in de switch welke weer overschreven kunnen worden door de controller).
MdBruin schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:44:
[...]

De originele vraag ging over welke firmware voor de US-8-60 heeft een werkende IGMP snooping. Zover ik weet is dat al een behoorlijke tijd stuk, ik heb het nooit werkend gehad op de originele manier (alleen door handmatig instellingen aan te passen in de switch welke weer overschreven kunnen worden door de controller).
Ow zo ik dacht om Sonos goed werkende te krijgen bij intervlan routing
En volgens mij moet dat inderdaad via een igmp proxy net zo als iptv.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:53

TheVMaster

Moderator WOS

• La1974
xbeam schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:09:
[...]

Nee de ubnt web shop is Tsjechië’s. En verkopen in ander EU als zijnde website speciaal gericht op Nederland. Ze accepteren ook geen dollars maar alleen euro, (zijn dus ook EU btw plichtige) Daar dus sowieso de EU regels en hoogst waarschijnlijk ook de NL wetgeving op van toepassing.

Daar over is de acm niet vaag. Ze geven alleen dat soms vaag kan zijn bij welke winkel je besteld ( op Facebook heb je stores en koop je bijv door op advertentie te klikken handdoeken in Australië webshop en dan zie op je afschrift ook Australische dollars staan in plaats van euro’s. Ubnt is duidelijk een eu webshop

[Afbeelding]

Zie er staat niet eens bij dat ex of in de btw is. Waardoor het volgens de wet automatisch de in de btw prijs
[Afbeelding]

En zie de producten kom ook niet uit de vs maar gewoon uit Europa. Als het alleen voor douane ( nog niet ingeklaard) magazijn was zou het afzend Adres de vs zijn en zou ik in dollars betalen.

[Afbeelding]

Dan zou reactie kloppen. Maar dit is gewoon een Tsjechië webshop de zich actief op de Nederlandse markt richt en daardoor on de Nederlandse/ EU wetgeving moet houden

En omdat zich richten op de NL consument hebben met de Tsjechië webshop ook NL KVK inschrijving
Ubiquiti Networks (Czech Republic)s.r.o. Met een ( op papier ) vestiging in Den Haag
[Afbeelding]
Dat ze in euro’s afrekenen is denk niet relevant. Amazon doet dit ook maar blijft toch Amerikaans net als Ubiquiti.

De store lijkt inderdaad in Tsjechië te zitten en als je de EU store terms and conditions leest lijken de Europese activiteiten zelfs onder een Nederlandse holding te vallen. De door jouw genoemde hoofdvestiging.

These Terms set out the rights and obligations of all users (“you" or "your") and those of Ubiquiti International Holding B.V., acting through its Czech branch and affiliates ("us", "we" or "Ubiquiti") in relation to the goods and services offered by Ubiquiti through the Store or any of the other websites to which we may link (collectively known as the "Sites").

Lijkt me dan alsnog dat je dit het beste via de ACM kan spelen (of haar Europese zuster ECC. Denk niet dat je je BTW terug gaat krijgen (zou wel mooi zijn).

Maar het aanpassen van de prijzen lijkt me wel kansrijk.

• BugBoy
  • Laatst online: 21:51
Ik wil mijn huidige netwerksetup vervangen door:
  • 1x UDM pro
  • 1x 16 poort switch (PoE)
  • 3x UniFi Lite Access Point
  • 3x UniFi Protect G3 FLEX Camera
Nu wou ik dat eigenlijk volgend jaar gaan aanschaffen, omdat ik dan meteen de deurbel en de WIFI-6 AP's kan aanschaffen. Nu vroeg ik mij alleen een paar dingen af:
  1. Kan ik met 42W (max. PoE output) van de 16-poort switch 3 camera's + 3 AP's voeden? Qua poorten zou ik genoeg hebben aan de 16-poort switch, maar met 42W heb ik weinig speelruimte. Een AC lite vraagt 6.5W en een G3 flex 4W. In totaal 31.5W, maar ik weet niet hoeveel verlies er is. Een 24-poort switch kan 95W leveren, dus dat is wellicht wel veiliger (en meer toekomst zeker)
  2. Loont het de moeite om te wachten voor WIFI-6 of is dit maar een marginale upgrade.
  3. Wordt de harde schijf in de UDM Pro alleen gebruikt voor protect of moet je die sowieso kopen?.
Eigenlijk heb ik geen haast met aanschaffen, maar de UDM pro aanbieding maakt me weer even wat nerveus :)

Het kan zijn dat ik nog ergens een 8 poort lite switch wil gaan gebruiken. Daar komen dan 1x AC lite + 2x G3 flex op (1x6.5W + 2x 4W). De switch vraagt zelf 8W, dus het totaal 22.5W. Nu vraag ik me af of ik die vanaf een 30W output van een andere PoE switch kan voeden?

[ Voor 29% gewijzigd door BugBoy op 30-11-2020 23:35 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

UniFi Protect G4 Doorbell Declaration of Conformity feest 🥳 🎉

Zie ik dit nu goed is er 24 november een CE goedkeuring afgegeven voor de doorbell
https://dl.ubnt.com/compliance/UVC-G4-Doorbell_DoC.pdf

@La1974 we kunnen het proberen en hoe mensen dat doen hoe duidelijker de boodschap.
ACM kan altijd maar daar behaal ik persoonlijke geen winst mee ;-) liever dat sorry zeggen (mij mijn btw netjes terug geven >:) ) zo dra we de acm inschakelen hebben we denk alleen maar verliezers. Maar wel een correcte prijs weergaven op de site. Maar ik ben het met eens dat je waarschijnlijk hoog spel moet spelen om kans te maken op geld terug.

En die euro betaling is een reactie de stelling dat het een Amerikaanse bedrijf is en zich daarom niet aan de nl regels hoeft te houden. Mij euro valuta betaling was alleen als extra toevoeging van opsomming van componenten waaruit de exclusieve gerichtheid op de NL / EU klant/consument blijkt en het daardoor voor ubnt heel moeilijk wordt om te vol te houden dat ze zich niet bewust op de Europe markt richten en daarom ook hoeven te voldoen aan de lokale wetgeving van Nederlandse /EU markt.

Maar stel dat de Webshop exclusief B2B is waardoor ze exclusief btw zouden mogen prijzen, ontkrachten ze dat zelf in hun EU voorwaarde. Waar aangeven juist B2C te zijn en beslist geen zakelijk inkoop kanaal te zijn en geen weder verkoop toe te staan?

https://www.ui.com/legal/ui-store/termsandconditions/
End User Only. Ubiquiti sells and ships Products purchased on the Stores to end-users only, and Ubiquiti reserves the right to refuse or cancel your order if we suspect you are purchasing Products for resale.

[ Voor 94% gewijzigd door xbeam op 01-12-2020 00:11 ]

• TheVMaster
  • Laatst online: 00:53

TheVMaster

Moderator WOS

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-01 14:34
Maar stel dat de Webshop exclusief B2B is waardoor ze exclusief btw zouden mogen prijzen, ontkrachten ze dat zelf in hun EU voorwaarde. Waar aangeven juist B2C te zijn en beslist geen zakelijk inkoop kanaal te zijn en geen weder verkoop toe te staan?
Je bent echt op zoek naar iets wat er niet is. Het verbieden van resale heeft niets met b2c te maken! Er wordt dus helemaal niets ontkracht. Ze willen enkel voorkomen dat andere bedrijven hun goederen doorverkopen. Zodat niet een of andere partij als illegale distributeur gaat optreden.

Het betreft een Amerikaans bedrijf met een site gericht op de EU en met een warehouse in Tsjechië. Geen idee hoe je denkt dat hier Nederlandse wetgeving op van toepassing zou zijn?

Last but not least, Je bent je bewust dat de prijzen ex BTW zijn maar probeert toch een weg te vinden waarom jij die BTW niet zou hoeven betalen. Jij bent waarschijnlijk ook zo'n persoon die een overduidelijk verkeerd geprijsd artikel gaat bestellen en vervolgens gaat mekkeren dat je recht hebt op een super breedbeeld tv voor 100 Euro ipv 1000. Triest!

Oh, ik heb zojuist de UDM PRO en nog wat spulletjes besteld, zonder BTW! Maar ik bestel dan ook zakelijk :) Succes met je BTW geneuzel maar maak er ff een apart topic voor aan ofzo.
verzenden schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 03:49:
[...]

Je bent echt op zoek naar iets wat er niet is. Het verbieden van resale heeft niets met b2c te maken! Er wordt dus helemaal niets ontkracht. Ze willen enkel voorkomen dat andere bedrijven hun goederen doorverkopen. Zodat niet een of andere partij als illegale distributeur gaat optreden.

Het betreft een Amerikaans bedrijf met een site gericht op de EU en met een warehouse in Tsjechië. Geen idee hoe je denkt dat hier Nederlandse wetgeving op van toepassing zou zijn?

Last but not least, Je bent je bewust dat de prijzen ex BTW zijn maar probeert toch een weg te vinden waarom jij die BTW niet zou hoeven betalen. Jij bent waarschijnlijk ook zo'n persoon die een overduidelijk verkeerd geprijsd artikel gaat bestellen en vervolgens gaat mekkeren dat je recht hebt op een super breedbeeld tv voor 100 Euro ipv 1000. Triest!

Oh, ik heb zojuist de UDM PRO en nog wat spulletjes besteld, zonder BTW! Maar ik bestel dan ook zakelijk :) Succes met je BTW geneuzel maar maak er ff een apart topic voor aan ofzo.
Ik bestel voor duizenden, mischien wel voor zo’n 80 duizend tot 100 duizend euro per jaar aan ubnt hardware en dan altijd via de Nederlandse importeur omdat ik hem en de nederlandsche economie ook iets gun. Waar jij nu en zeker in deze tijd je geld en welvaart direct aan Tsjechie geeft. En daar mee de nederlandsche multiplayer onderbreek, over egoïsme gesproken, maar ter zijde

Zo adverteren valt wel degelijk onder oneerlijke handelspraktijken en concurrentie vervalsing. En voor consumenten onder misleiding, Wat ze nu doen is gewoon verboden volgens de EU wetgeving. Ook al ben je een buitenlands bedrijf ( dat is de webshop dus volgens hun NL KVK registratie dus niet ) en handelt je in een Eu land. Dan zijn de wetten van dat land van toepassing en niet de Amerikaanse. Waarom denk je dat ze een 2 jaar garantie geven en niet 1 jaar? omdat ze zich aan de EU wetgeving moeten houden.
Dus ook deze https://wetten.overheid.nl/BWBR0015104/2018-01-01 en deze https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:31998L0006&from=NL

Ze overtreden hier gewoon duidelijk de wet en benadelen veel Nederlands ondernemers en consumenten. jij en neemt het nog voor ze op ook. Das is jammer, fanboy gedrag zonder en gelijk wat roepen zonder te weten waar dit over gaat. Het niet om de btw en mij al helemaal niet. Het gaat er om dat hier gewoon iets strafbaars doen. Maar in jouw redenering mag je dus zomaar door rood rijden en de persoon die er dan iets van zegt is dan een triest persoon.

Het topic heet ubiquiti ervaringen en discussie en ik bespreek de ervaring van de ubiquiti site en webshop.
Dit is net zo relevant als de discussie over de slechte ervaring van sommige met die werking en support van de helpdesk en het forum.

.@JackSparrow Misschien kan Tweakers een onderzoekje doen en mooi artikel hier over schrijven

[ Voor 18% gewijzigd door xbeam op 01-12-2020 14:12 ]

• _Arthur
  • Laatst online: 21:53

_Arthur

blub

Denk dat deze BTW discussie elders mag plaats vinden i.p.v. hier.

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-01 14:34
xbeam schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:06:
[...]
Ik bestel voor duizenden misschien wel voor 80 duizend tot 100 duizend euro per jaar aan ubnt hardware en dan. al tijd via de Nederlandse importeur omdat ik die en de nederlandsche economie ook iets gun. Waar jij nu en zeker in deze tijd je geld en welvaart welvaart direct aan Tsjechie geeft. En daar mee de nederlandsche multiplayer onderbreek over egoïsme gesproken, maar ter zijde
Ik zie niet hoe dit relevant is aan je BTW verhaal. Daarnaast, waarom zou ik bij de Nederlandse importeur gaan bestellen? Ik woon en werk niet eens in Nederland!

Nogmaals, begin hier lekker een apart topic voor.

• Polyphemus
Om het maar even gezellig te houden, ( :P ) beetje gewetensvraag, denk ik, maar is een UNVR nuttig voor thuisgebruik? Of is het echt overkill met drie Flex G3 camera's?

• MdBruin
Even een quote uit het originele bericht:
BMW_Gizzmo schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:22:
Iemand hier die toevallig weet in welke versie van de US8-60W firmware IGMP wel goed werkt samen met KPN IPTV. Ik heb hier een nieuwe switch liggen maar zodra ik die met de laatste versie software achter een fritz box [...]
xbeam schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:51:
[...]

Ow zo ik dacht om Sonos goed werkende te krijgen bij intervlan routing
En volgens mij moet dat inderdaad via een igmp proxy net zo als iptv.
Daar zeg je het goed, intervlan routing. Dat was de vraag niet van BMW_Gizzmo.
Het hangt er dus af vanaf welk punt je kijkt. Als je op het punt kijkt zoals @Bruzski dan klopt het dat je IGMP proxy nodig hebt. Maar als je op het punt kijkt waar BMW_Gizzmo naar kijkt dan heb je IGMP snooping nodig (IGMP proxy bestaat daar zelfs niet eens omdat dit een router functionaliteit is en geen switching ;) ). De IGMP proxy wordt bij BMW_Gizzmo door de fritz box gedaan en het probleem wat helaas bestaat bij de US-8-60/150 serie (en misschien zelfs wel meer) is dat IGMP snooping vanuit de controller niet functioneert zoals je zou verwachten.

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:14
Polyphemus schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:09:
Om het maar even gezellig te houden, ( :P ) beetje gewetensvraag, denk ik, maar is een UNVR nuttig voor thuisgebruik? Of is het echt overkill met drie Flex G3 camera's?
Beetje overkill maar als je meer rack spul hebt dan past het er wel mooi bij (en je hoeft er natuurlijk geen 8 TB disken in te gooien maar 4x2TB kan je ook een mooie tijd voor uit met maar 3 camera's)

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Polyphemus schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:09:
Ik heb de UNVR4 met "maar" 2 G3 flex camera's, tevens heb ik er maar 2x 1TB hdd's inzitten (genoeg voor 10 dagen 24/7 opnamen)

dus ja... Wat vind je overkill??
ik heb geen rack spul

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-01 20:52
MdBruin schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:13:
[...]

Edit: denk niet dat ik je niet verder wil helpen. Ik wil graag met je meedenken waarom het niet werkt bij jou. Ik zou eerst beginnen met alle VLAN configuraties van de trunk poorten te vergelijken.
Ik ben er vandaag nog eens ingedoken.
Even een appart VLAN40 aangemaakt om mee te rommelen.
De ES24 ziet wel dat de het apparaat in VLAN40 zit, dus bij de US8 gaat het goed. In de ES24 ging het dus fout.

ES24 de VLANS nog eens gecontroleerd, en alles stond netjes op Tagged. Daarna boven in beeld eens alle betrokken poorten op "Trunked" gegooid, en tot mijn verbazing werkte het opeens.

Onverklaarbaar, maar op het ubiquity forum heeft men het er over dat de GUI af en toe wat buggy is en het Taggen soms niet goed werkt.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

yzf1kr schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:03:
[...]

Ik ben er vandaag nog eens ingedoken.
Even een appart VLAN40 aangemaakt om mee te rommelen.
De ES24 ziet wel dat de het apparaat in VLAN40 zit, dus bij de US8 gaat het goed. In de ES24 ging het dus fout.

ES24 de VLANS nog eens gecontroleerd, en alles stond netjes op Tagged. Daarna boven in beeld eens alle betrokken poorten op "Trunked" gegooid, en tot mijn verbazing werkte het opeens.

Onverklaarbaar, maar op het ubiquity forum heeft men het er over dat de GUI af en toe wat buggy is en het Taggen soms niet goed werkt.
Heel eerlijk.. op de Edgemaxlijn kun je beter tijd steken in de CLI je eigen maken. Uiteindelijk zal dat zolang de Edgemaxlijn er is en je daarmee moet werken in je voordeel werken. Die trunks configureren is echt waardeloos bedacht in de GUI. Zowel in de oude als nieuwe GUI.
MdBruin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:24:
De IGMP proxy wordt bij BMW_Gizzmo door de fritz box gedaan en het probleem wat helaas bestaat bij de US-8-60/150 serie (en misschien zelfs wel meer) is dat IGMP snooping vanuit de controller niet functioneert zoals je zou verwachten.
Ze maken wat stuk bij UI. IGMP is een aantal weken geleden gefixed. Dat deed het soms na een reboot van een switch wel, soms weer niet.

https://community.ui.com/...c2-4aa1-bb56-227fcf07a966
Bugfixes
[UAP6] Fix potential issues with strict minimum RSSI.
[UAP] Fix potential crash in WPA authenticator.
[USW] Fix potential issue with dropped IGMP packets, introduced in 5.27.0.
Met stables weet ik het niet precies.

[ Voor 31% gewijzigd door ed1703 op 01-12-2020 16:42 ]

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:36
MdBruin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:24:
Even een quote uit het originele bericht:

[...]

[...]

Daar zeg je het goed, intervlan routing. Dat was de vraag niet van BMW_Gizzmo.
Het hangt er dus af vanaf welk punt je kijkt. Als je op het punt kijkt zoals @Bruzski dan klopt het dat je IGMP proxy nodig hebt. Maar als je op het punt kijkt waar BMW_Gizzmo naar kijkt dan heb je IGMP snooping nodig (IGMP proxy bestaat daar zelfs niet eens omdat dit een router functionaliteit is en geen switching ;) ). De IGMP proxy wordt bij BMW_Gizzmo door de fritz box gedaan en het probleem wat helaas bestaat bij de US-8-60/150 serie (en misschien zelfs wel meer) is dat IGMP snooping vanuit de controller niet functioneert zoals je zou verwachten.
Inderdaad, ik ben inmiddels 'bijna klaar' met pogingen om het werkend te krijgen op deze manier.
Het zit 'm in de header validation van de KPN multicast streams, dat kan je uit zetten in de us8-60, maar bij elke provision staat het dan weer aan en het zit in de 5.x beta firmware die er schijnt te zijn.
Dit is trouwens mijn zoveelste 'no no unifi ervaring', denk dat ik maar overstap op andere switches in de toekomst, de access points is niks mis mee maar die switches ben ik redelijk 'klaar' mee.

• MdBruin
@BMW_Gizzmo Ik was er al een tijdje klaar mee. Maar doordat jij ermee bezig was ben ik ook op onderzoek gegaan. Waarschijnlijk heb ik een manier gevonden om de Unifi schil "kwijt" te raken, het is onderhuids namelijk gewoon een EdgeSwitch 8. Zodra je namelijk met SSH bent verbonden en dan telnet localhost doet kom je in het daadwerkelijke besturingssysteem wat gewoon EdgeSwitch OS is. Het nadeel is hiervan dat je hierdoor niet een config file in de controller kunt plaatsen.

Mijn idee is om in het originele OS de image van de EdgeSwitch te plaatsen in de backup dir, zoals hier beschreven is. Nu weet ik niet 100% of dit gaat werken en de kans op het bricken is aanwezig. Misschien morgen maar gewoon eens proberen als de power injector binnen is en de Cisco Aironet het draadloze netwerk heeft overgenomen.
MdBruin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:53:
@BMW_Gizzmo Ik was er al een tijdje klaar mee. Maar doordat jij ermee bezig was ben ik ook op onderzoek gegaan. Waarschijnlijk heb ik een manier gevonden om de Unifi schil "kwijt" te raken, het is onderhuids namelijk gewoon een EdgeSwitch 8. Zodra je namelijk met SSH bent verbonden en dan telnet localhost doet kom je in het daadwerkelijke besturingssysteem wat gewoon EdgeSwitch OS is. Het nadeel is hiervan dat je hierdoor niet een config file in de controller kunt plaatsen.

Mijn idee is om in het originele OS de image van de EdgeSwitch te plaatsen in de backup dir, zoals hier beschreven is. Nu weet ik niet 100% of dit gaat werken en de kans op het bricken is aanwezig. Misschien morgen maar gewoon eens proberen als de power injector binnen is en de Cisco Aironet het draadloze netwerk heeft overgenomen.
Je weet dat CLI access op termijn zo goed als helemaal gaat verdwijnen? De vraag uit de markt heeft gekozen en dat is geen CLI. Wat overblijft is een kleine set aan show commando’s. Ook edgemax gaat uiteindelijk ombuigen in producten naar UNMS.
BMW_Gizzmo schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:51:
[...]

Inderdaad, ik ben inmiddels 'bijna klaar' met pogingen om het werkend te krijgen op deze manier.
Het zit 'm in de header validation van de KPN multicast streams, dat kan je uit zetten in de us8-60, maar bij elke provision staat het dan weer aan en het zit in de 5.x beta firmware die er schijnt te zijn.
Dit is trouwens mijn zoveelste 'no no unifi ervaring', denk dat ik maar overstap op andere switches in de toekomst, de access points is niks mis mee maar die switches ben ik redelijk 'klaar' mee.
Klopt dat moet je ook niet in US8-60 / switch zelf doen maar in de config.properties
https://help.ui.com/hc/en...he-config-properties-File

• MdBruin
@ed1703 Ja ik weet de roadmap van Ubiquiti, maar daar kan ik zelf toch niets aan veranderen.
Automatisering komt ook steeds meer en meer in het netwerkbeheer, maar weten hoe het origineel moest heeft ook meerwaarde. De automatisering heeft namelijk ook nadelen, je krijgt een punt dat mensen niet meer weten waarom het fout gaat omdat ze de achterliggende techniek niet meer kennen.
De roadmap van Cisco vind ik daarin een stuk beter, wel de automatisering maar ook een mogelijkheid om los te kunnen configureren (techniek te leren kennen).

Dat had ik nog niet gevonden maar eigenlijk ook niet verwacht (zie ook mijn laatste reactie erover). Nu ben ik geen fan van deze constructie (vandaar dat ik ook weer over ben gegaan naar de EdgeMAX lijn), te foutgevoelig met de tabs/spaties/enz al ziet het voor de switches een stuk makkelijker uit.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
BugBoy schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:15:

Het kan zijn dat ik nog ergens een 8 poort lite switch wil gaan gebruiken. Daar komen dan 1x AC lite + 2x G3 flex op (1x6.5W + 2x 4W). De switch vraagt zelf 8W, dus het totaal 22.5W. Nu vraag ik me af of ik die vanaf een 30W output van een andere PoE switch kan voeden?
Volgens mij kun je alleen de 5 poorts Lite switch via PoE voeden. De 8 heeft een eigen dedicated voeding

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-01 14:46
1.8.3-6 is uitgekomen als beta voor de UDM en UDM pro.

Bugfixes
Fix reboot functionality of reset button with short press.
Don't transform hostnames to lowercase.

Valt op dat ze aan de lopende band nu beta's uitbrengen. 1 per 1 a 2 weken. Komt er op korte termijn een grote stable aan voor zover iemand weet?

• Polyphemus
mr.DJ95 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:42:
1.8.3-6 is uitgekomen als beta voor de UDM en UDM pro.

Bugfixes
Fix reboot functionality of reset button with short press.
Don't transform hostnames to lowercase.

Valt op dat ze aan de lopende band nu beta's uitbrengen. 1 per 1 a 2 weken. Komt er op korte termijn een grote stable aan voor zover iemand weet?
Heb in de community ergens gelezen dat 1.9.0 voor medio/eind december op de planning staat.

• mr.DJ95
Polyphemus schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:44:
[...]

Heb in de community ergens gelezen dat 1.9.0 voor medio/eind december op de planning staat.
Dat verklaart een hoop. Benieuwd of daar leuke en toffe nieuwe features inzitten. Heb eigenlijk niks meer te wensen met mijn UDM Pro sinds ik ben afgestapt van KPN itv
MdBruin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:31:
@ed1703 Ja ik weet de roadmap van Ubiquiti, maar daar kan ik zelf toch niets aan veranderen.
Automatisering komt ook steeds meer en meer in het netwerkbeheer, maar weten hoe het origineel moest heeft ook meerwaarde. De automatisering heeft namelijk ook nadelen, je krijgt een punt dat mensen niet meer weten waarom het fout gaat omdat ze de achterliggende techniek niet meer kennen.
De roadmap van Cisco vind ik daarin een stuk beter, wel de automatisering maar ook een mogelijkheid om los te kunnen configureren (techniek te leren kennen).
Juist ja, probleem is ook niet dat de engineer de kennis niet heeft, maar de enorme lappen code die erin gezet moet worden. Ik denk dat ik bij ons op sommige omgevingen als ik van scratch moet beginnen een dag bezig zou zijn om een enkele site in te richten. Dat is leuk voor je kennis, maar daar denkt mijn manager toch even anders over 😂 Daarom wordt er geautomatiseerd, want er moet meer met minder engineers. Neem daarbij verschillende network vendors of een nieuwe serie switch en je hebt een redelijke ramp omdat de commando’s weer net ff anders zijn. Helaas is dat voor Cisco ook. Blijft zowel met CLI als Geautomatiseerd rommelen.
ed1703 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:12:
[...]

Juist ja, probleem is ook niet dat de engineer de kennis niet heeft, maar de enorme lappen code die erin gezet moet worden. Ik denk dat ik bij ons op sommige omgevingen als ik van scratch moet beginnen een dag bezig zou zijn om een enkele site in te richten. Dat is leuk voor je kennis, maar daar denkt mijn manager toch even anders over 😂 Daarom wordt er geautomatiseerd, want er moet meer met minder engineers. Neem daarbij verschillende network vendors of een nieuwe serie switch en je hebt een redelijke ramp omdat de commando’s weer net ff anders zijn. Helaas is dat voor Cisco ook. Blijft zowel met CLI als Geautomatiseerd rommelen.
Bij komend probleem is dat veel netwerk engineers, netwerk engineer zij geworden omdat ze gewoon van Linux, protocollen complexiteit en de CLI houden. Als ze van klikken hielden had ze wel systeembeheerder geworden.

Zullen we een nieuwe CLI based router / Wifi merk beginnen en we noemen het tweakers.
We kunnen vast wel ergens een leuk board vinden waar een eigen opensource poort op kunnen draaien.
Hmmm klinkt als de begin jaren van ubnt :+

[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 01-12-2020 22:28 ]

• HKLM_
mr.DJ95 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:47:
[...]

Dat verklaart een hoop. Benieuwd of daar leuke en toffe nieuwe features inzitten. Heb eigenlijk niks meer te wensen met mijn UDM Pro sinds ik ben afgestapt van KPN itv
Ik zou wel dezelfde functionaliteit van het touchscreen willen als de gen 2 switches. UDM-P is net weer afwijkend.

Owja en fatsoenlijke integratie van browsers op mobile devices als je niet de app gebruikt maar dat is denk te moeilijk voor ze.

[ Voor 13% gewijzigd door HKLM_ op 01-12-2020 22:26 ]

Cloud ☁️

xbeam schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:20:
[...]

Bij komend probleem is dat veel netwerk engineers, netwerk engineer zij geworden omdat ze gewoon van Linux, protocollen complexiteit en de CLI houden. Als ze van klikken hielden had ze wel systeembeheerder geworden.
Een Linux beheerder met 600 vm’s trapt ook een script af, die hij dan weer wel zelf heeft gemaakt 😝
Volumes is het probleem. 5 switches en CLI kan, boven de 10 begint de manager een andere kleur te krijgen.
HKLM_ schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:25:
[...]

Owja en fatsoenlijke integratie van browsers op mobile devices als je niet de app gebruikt maar dat is denk te moeilijk voor ze.
Zit niet in de roadmap, antwoord van support: gebruik de app.

[ Voor 22% gewijzigd door ed1703 op 01-12-2020 22:33 ]

ed1703 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:28:
[...]

Een Linux beheerder met 600 vm’s trapt ook een script af, die hij dan weer wel zelf heeft gemaakt 😝
Volumes is het probleem. 5 switches en CLI kan, boven de 10 begint de manager een andere kleur te krijgen.
We weten beiden dat klikken een oud synoniem van Windows is :+

• MdBruin
@ed1703 Voor nu is het nog geen probleem, maar het wordt vanzelf wel een groter probleem. Automatisering is leuk als alles goed gaat, als iets als goed wordt gemeld maar fout wordt geconfigureerd.... dan weet je zelf ook dat je ook verstand moet hebben van de achterliggende techniek. Nu ben ik echt niet tegen de automatisering, maar ik vind wel dat je als gebruiker de keuze zou moeten hebben. Voor thuisgebruikers zoals ik is het juist interessant (tenminste voor mij) om de techniek erachter te leren. Ook nadat ik een behoorlijke tijd geleden mijn CCNA heb behaald maar niets meer mee heb gedaan, dus het is echt weer kennis ophalen.
Qua commando's, ja ik weet het. Ik heb al aardig wat keren Cisco commando's in de Edgeswitch geprobeerd te gebruiken. Vooral show int brief en show int vlan brief.

• HKLM_
ed1703 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:28:
[...]

[...]

Zit niet in de roadmap, antwoord van support: gebruik de app.
Ja was te verwachten maar dan mogen ze de settings van de UDM-P ook beschikbaar maken in de app. Als ik in mijn ipad Safari, firefox naar 192.168.1.1 ga ik je aanmelden, op settings klikken en dan niks :X. Het is net als hun forum die performed ook niet op een ipad..

Aan de controller app ontwikkelen ze gelukkig wel aardig draai momenteel de laatste beta en daar zit nog wat vooruitgang in.

[ Voor 13% gewijzigd door HKLM_ op 01-12-2020 22:38 ]

Cloud ☁️

MdBruin schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:32:
@ed1703 Voor nu is het nog geen probleem, maar het wordt vanzelf wel een groter probleem. Automatisering is leuk als alles goed gaat, als iets als goed wordt gemeld maar fout wordt geconfigureerd.... dan weet je zelf ook dat je ook verstand moet hebben van de achterliggende techniek. Nu ben ik echt niet tegen de automatisering, maar ik vind wel dat je als gebruiker de keuze zou moeten hebben. Voor thuisgebruikers zoals ik is het juist interessant (tenminste voor mij) om de techniek erachter te leren. Ook nadat ik een behoorlijke tijd geleden mijn CCNA heb behaald maar niets meer mee heb gedaan, dus het is echt weer kennis ophalen.
Qua commando's, ja ik weet het. Ik heb al aardig wat keren Cisco commando's in de Edgeswitch geprobeerd te gebruiken. Vooral show int brief en show int vlan brief.
Waarom ga dan niet met de unifi:
advanced config
https://help.ui.com/hc/en...Using-config-gateway-json

config.properties
https://help.ui.com/hc/en...he-config-properties-File

system.cfg
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/205223330

api
https://dl.ui.com/unifi/6.0.36/unifi_sh_api

En de leaf aan de gang
https://help.ui.com/hc/en...f-CLI-Command-Comparison-
This article lists the different CLI commands supported by the USW-Leaf switch and their equivalent command on a Cisco switch.

[ Voor 52% gewijzigd door xbeam op 01-12-2020 22:45 ]

• Bruzski

Bruzski

watte ??

ik stap wel over van mijn Aruba naar UDMP switching zodra deze PIM Sparse-Dense Mode / igmp querier via een config.json gaan ondersteunen :/

de suggestie hieronder om een USG gaan gebruiken ga ik niet uitvoeren omdat ik juist van een ER-X ben overgestapt. |:(

https://community.ui.com/...52-4726-a7a5-d474699af439

[ Voor 62% gewijzigd door Bruzski op 01-12-2020 23:12 ]

• BugBoy
De UDM pro heeft een SFP+ aansluiting en de 24-poort switch (niet pro-versie) heeft enkel SFP. Kan ik dan wel een SFP+ modules gebruiken (dan op SFP snelheid) of werkt dit niet? Ik ben nog niet zo thuis in dat SFP gebeuren, maar op die manier houd ik zowel op de switch als op de UDM een poort extra vrij.

Ik zit te denken om beide devices met de UC-DAC-SFP+ te koppelen. Origineel Unifi en kost maar €11.

Het andere alternatief is om UF-SM-1G-S te gebruiken met een korte glasvezelkabel er tussen. Wel iets duurder (niks sneller), maar wel leuke gadgetfactor :)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• mr.DJ95
BugBoy schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:50:
De UDM pro heeft een SFP+ aansluiting en de 24-poort switch (niet pro-versie) heeft enkel SFP. Kan ik dan wel een SFP+ modules gebruiken (dan op SFP snelheid) of werkt dit niet? Ik ben nog niet zo thuis in dat SFP gebeuren, maar op die manier houd ik zowel op de switch als op de UDM een poort extra vrij.

Ik zit te denken om beide devices met de UC-DAC-SFP+ te koppelen. Origineel Unifi en kost maar €11.

Het andere alternatief is om UF-SM-1G-S te gebruiken met een korte glasvezelkabel er tussen. Wel iets duurder (niks sneller), maar wel leuke gadgetfactor :)
Yes, gaat zonder problemen je port zal dan op 1Gbit komen te staan. Hij wordt het eens over de hoogst mogelijke snelheid. In dit geval dus die van je SFP.

Ik heb er zelf deze tussen zitten: Glas
en
Multi-mode module

Vind het nogsteeds wel erg jammer. Had zelf ook graag een 10Gbit uplink gehad naar mijn switches.

[ Voor 4% gewijzigd door mr.DJ95 op 01-12-2020 22:56 ]

• Bruzski

Bruzski

watte ??

BugBoy schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:50:
je kan de SFP+ aansluiting gebruiken, deze schakelen automatisch terug 1G, ik heb 10G module (witte led) naar mijn Aruba lopen en een 1G module naar mijn Ziggo modem. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCGWHkBsaYdqjc9nnKRhGkpKARU=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/jLj6nz2yhqGnzOqdkPR6isPQ.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Bruzski op 01-12-2020 23:04 ]

Ik ben geen kenner, maar meen juist eens begrepen te hebben dat SFP+ niet backwards (of SFP niet forward?) compatible is. In de zin dat een SFP module wel in een SFP+ slot werkt, maar een SFP+ module niet wordt herkent in een SFP slot.

Juist om die reden heb ik vorige week ook SFP modules gekocht voor in een US 8-150W en US 16-150W. Omdat ik dacht dat SFP+ niet herkent zou worden door deze switches.

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-12-2025

TPA

ESET official partner

ed1703 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:22:
[...]

Heel eerlijk.. op de Edgemaxlijn kun je beter tijd steken in de CLI je eigen maken. Uiteindelijk zal dat zolang de Edgemaxlijn er is en je daarmee moet werken in je voordeel werken. Die trunks configureren is echt waardeloos bedacht in de GUI. Zowel in de oude als nieuwe GUI.

[...]

Ze maken wat stuk bij UI. IGMP is een aantal weken geleden gefixed. Dat deed het soms na een reboot van een switch wel, soms weer niet.

https://community.ui.com/...c2-4aa1-bb56-227fcf07a966

[...]

Met stables weet ik het niet precies.
IGMP gefixt in een beta welke ik niet geïnstalleerd krijg op mijn US-8 en us-24

Dus IGMP issue is bij nog actueel....
het irritante is dat ik mijn accesspoints wel kon upgraden. Dit loste wel een een ander issue op.

ESET software nodig? Let me know 😄

• BugBoy
mr.DJ95 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:54:
Yes, gaat zonder problemen je port zal dan op 1Gbit komen te staan. Hij wordt het eens over de hoogst mogelijke snelheid. In dit geval dus die van je SFP.
De UF-MM-1G is toch SFP connector en geen SFP+ connector? Maar dan neem ik die ook gewoon als link tussen de UDM en de 24-poort switch. Voor de koppeling met mijn glasvezel-provider heb ik volgens mij wel de UF-SM-1G-S versie nodig (alleen blauwe deel). Waarom zou je hiervoor multi-mode nemen en voor de ander single-mode? Is dat puur vanwege kosten en dat je hier de afstand niet nodig hebt?
Vind het nog steeds wel erg jammer. Had zelf ook graag een 10Gbit uplink gehad naar mijn switches.
Ik vind het ook jammer, maar niet €300 jammer om voor een PRO versie van de switch te gaan. Level 3 switchen heb ik niet nodig en 3 camera's en 3 AP's voeden moet ook met de niet-PRO versie wel lukken.

HKLM_ schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:36:
Als ik in mijn ipad Safari, firefox naar 192.168.1.1 ga ik je aanmelden, op settings klikken en dan niks :X. Het is net als hun forum die performed ook niet op een ipad..
iOS doet toch alles met de Safari engine, ondanks een Firefox/Chrome/whatever die je erbij installeert :?

Dat zou namelijk ook gelijk het resultaat met beiden verklaren :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:09
Nou ik heb een paar dagen Unifi Controller 6.0.36 gedraaid op mijn Pi maar ben gister snel weer terug gegaan naar 5.14.23. Ik krijg constant allerlei High Latency en High Retry rates op mijn Apple Devices.

6.0.36 is voor mij nog niet stabiel dus helaas.

/post

• mr.DJ95
BugBoy schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:19:
[...]

De UF-MM-1G is toch SFP connector en geen SFP+ connector? Maar dan neem ik die ook gewoon als link tussen de UDM en de 24-poort switch. Voor de koppeling met mijn glasvezel-provider heb ik volgens mij wel de UF-SM-1G-S versie nodig (alleen blauwe deel). Waarom zou je hiervoor multi-mode nemen en voor de ander single-mode? Is dat puur vanwege kosten en dat je hier de afstand niet nodig hebt?

[...]

Ik vind het ook jammer, maar niet €300 jammer om voor een PRO versie van de switch te gaan. Level 3 switchen heb ik niet nodig en 3 camera's en 3 AP's voeden moet ook met de niet-PRO versie wel lukken.
Klopt, dit is inderdaad de 1G Multimode SFP (niet+). Deze afwegeing gemaakt vanwegen de prijs en beschikbaarheid, wist toch dat ik maximaal 1G ging doen tussen de UDM en switch. Als die 10Gbit switch er een keer komt ga ik wel upgraden uiteraard. Zeker omdat ik dan ook 10G richting de woonkamer en Mancave wil hebben. Helaas is er nog geen AP met 10G support.

• Bor

Bor

Ik verwacht de levering van een UDM Pro op korte termijn. Is het "vergeten" van een Access Point in de huidige controller voldoende om een AP terug naar factory defaults te zetten zodat hij aan een andere controller verbonden kan worden? Ik lees her en der verschillende procedures en mogelijkheden (reset knop fysiek inhouden, ssh naar het AP etc) waarbij deze het makkelijkste lijkt wanneer de AP's fysiek lastig te bereiken zijn.

Controller -> Devices -> device properties -> Manage device -> Forget?

[ Voor 9% gewijzigd door Bor op 02-12-2020 10:07 ]

• Polyphemus
Bor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:05:
Ik verwacht de levering van een UDM Pro op korte termijn. Is het "vergeten" van een Access Point in de huidige controller voldoende om een AP terug naar factory defaults te zetten zodat hij aan een andere controller verbonden kan worden? Ik lees her en der verschillende procedures en mogelijkheden (reset knop fysiek inhouden, ssh naar het AP etc) waarbij deze het makkelijkste lijkt wanneer de AP's fysiek lastig te bereiken zijn.

Controller -> Devices -> device properties -> Manage device -> Forget?
Ik hou 'altijd' de resetknop ingedrukt, de zeldzame keren dat ik een AP wil re-adopten. :)

• Bor

Bor

Polyphemus schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:08:
[...]

Ik hou 'altijd' de resetknop ingedrukt, de zeldzame keren dat ik een AP wil re-adopten. :)
De betreffende AP's hangen nogal hoog op de locatie waar de UDM Pro gaat komen. Opties waarvoor ik geen fysieke toegang tot het AP nodig ben hebben daardoor de voorkeur.

Bruzski schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:54:
[...]

je kan de SFP+ aansluiting gebruiken, deze schakelen automatisch terug 1G, ik heb 10G module (witte led) naar mijn Aruba lopen en een 1G module naar mijn Ziggo modem. :)

[Afbeelding]
Heeft jouw ziggo moden een sfp lan poort?

• Polyphemus
Bor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:10:
[...]

De betreffende AP's hangen nogal hoog op de locatie waar de UDM Pro gaat komen. Opties waarvoor ik geen fysieke toegang tot het AP nodig ben hebben daardoor de voorkeur.
Dan moet 'forgetten' ook inderdaad een optie zijn:
https://help.ui.com/hc/en...vices-to-Factory-Defaults

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Sand0rf schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:21:
Nou ik heb een paar dagen Unifi Controller 6.0.36 gedraaid op mijn Pi maar ben gister snel weer terug gegaan naar 5.14.23. Ik krijg constant allerlei High Latency en High Retry rates op mijn Apple Devices.

Ik wou vragen hoe het met versie 6 is, ondertussen koester ik dit commando;

code:
1
sudo apt-mark hold unifi
O+

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• BugBoy
Nou ik heb een paar dagen Unifi Controller 6.0.36 gedraaid op mijn Pi maar ben gister snel weer terug gegaan naar 5.14.23. Ik krijg constant allerlei High Latency en High Retry rates op mijn Apple Devices. 6.0.36 is voor mij nog niet stabiel dus helaas.
Ik had vorige maand bij een kennis van mij de hele hut vol Unifi gehangen (UDM + 3x AP) en vooral via WIFI dramatische snelheden. Daar zag ik ook deze meldingen. Daar draait denk ik de laatste firmware. Wat een bagger. Je zou toch verwachten dat ze testen met Apple devices...

TPA schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:14:
[...]

IGMP gefixt in een beta welke ik niet geïnstalleerd krijg op mijn US-8 en us-24

Dus IGMP issue is bij nog actueel....
het irritante is dat ik mijn accesspoints wel kon upgraden. Dit loste wel een een ander issue op.
Deze ook niet?

https://community.ui.com/...2c-47f0-8aee-e59b576f719e
Deze is een uurtje geleden gereleased.
USW Firmware 5.43.18.12487 Official

This release is only for all UniFi Switches.

Improvements
[USW] Log system process output at ‘notice’ log level instead of ‘error’.
[USW-PoE] Improve boot time when syslog encryption is enabled.
[USW-G2/Lite/8] Various SNMP improvements.
[USW] Add screensaver functionality to touchscreen.
[USW] Disable IGMP header validation to fix IPTV issues.
[USW] Support Guest Network on L3 Switch, this requires Network Controller changes.
[USW] Decrease downtime when DNS Server is changed.
[USW] Enable sending of LLDP-MED power supply bits.
[USW] Improve CPU usage when IGMP Snooping is enabled.
[HW] Align remote syslog format with UDM.
[HW] (Re-)enable several toolchain security features.
[HW] Use product SKU as default LLDP system name value.
[HW] Improve SSH server stability.
[HW] Use product name as default hostname.

Bugfixes
[USW-PoE] Fix remote syslog memory leak.
[USW-PoE] Fix the LCM reboot screen.
[USW-PoE] Fix port name update not being reflected over SNMP.
[USW-PoE] Fix remote syslog timezone issue.
[USW-G2] Fix incorrect throughput values on LCM.
[USW-G2/Lite/8] Fix memory leak in SNMP agent.
[USW-G2/Lite] Fix SNMP agent not listening to IPv6.
[USW] Fix DHCP Snooping rate limiting issue.
[HW] Fix potential lockup when netconsole is enabled.
[HW] Fix version and hostname order in syslog.

Opmerkelijk, die detectie zit in de AP firmware, die geven dit door aan de controller. En je draait het terug omdat nu een controller hebt die deze output zichtbaar maakt, terwijl de 5.14 controller deze info ook ontvangt alleen negeert.

Wat heb je met de AP firmware gedaan, en hoe was je gebruikerservaring ten tijde van de nieuwe controller?

Ik draai al maanden 6 en niet heel veel klachten, elk netwerk is uniek, waardoor het voor ieder anders kan zijn _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 02-12-2020 10:55 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 339 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.