[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 65 ... 339 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Bor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:05:
Ik verwacht de levering van een UDM Pro op korte termijn. Is het "vergeten" van een Access Point in de huidige controller voldoende om een AP terug naar factory defaults te zetten zodat hij aan een andere controller verbonden kan worden? Ik lees her en der verschillende procedures en mogelijkheden (reset knop fysiek inhouden, ssh naar het AP etc) waarbij deze het makkelijkste lijkt wanneer de AP's fysiek lastig te bereiken zijn.

Controller -> Devices -> device properties -> Manage device -> Forget?
Waarom wil je de hardware forgetten en aan de nieuwe controller koppelen? Want ik neem aan dat je alle hardware wilt verplaatsen? Want dan kun je in de oude controller Migrate site gebruiken, dan download die de backup die je daarna op de UDMP kunt inlezen, en je kunt meteen het nieuwe inform address opgeven dat naar alle hardware wordt gestuurd. dan hoef je de hardware dus ook niet te resetten.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:53
Ik wacht wel even tot er wat gebruikerservaringen zijn.
Laatst installeerde ik (tegen beter weten in op basis van de UI community) 4.3.21.11325, die was inderdaad in mijn geval brak (3 AP's 1 USW 1 USG) geeneens fancy stuff (handjevol SSID's) dus ben weer terug gegaan naar de vorige versie :X

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-12-2025
Beste mede tweakers,

Ik word er helemaal knetter van, sinds 3 maanden Tmobile thuis, alleen als ik mijn eigen UDM pro direct aansluit op de media converter, constant loss, slechte resolving, alles wat je niet wilt.

Ik heb al bij Tmobile hoog en laag gezocht, zelfde geld voor het unify forum en ook hier op tweakers.

nu ben ik als laatste op de dipswitches uit gekomen, helaas ook die aanpassen heeft geen verbetering opgeleverd, 1/6 op on (auto neg) niks, 3/4 on (1000 FD) was al ingesteld en maakt niks uit de problematiek blijft.

Niet om te bij de hand te zijn;

Ja ik heb de wifi kanalen geswitched,
ja ik heb de wan op de UDM op 1000FD gezet,
interne kabels opnieuw getrokken (cat6) en met een kabel tester gecontroleerd-> zijn helemaal goed
ook wan op dhcp staan zonder qos op vlan 300 (ik heb alleen internet van Tmobile),
firmwares geswitched op de UDMP, het werkte al prima, werkt nog steeds prima,
als ik nog iets vergeten ben, dan ook dat heb ik geprobeerd, groote kans :)

Zodra ik de zyxel aansluit, werkt het allemaal prima, niet net zo snel (als het een van die keren is dat het werkt) als de UDMP maar geen resolving problemen of disconnects.

ik heb overigens deze media converter (het zal denk ik WBA van KPN zijn):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zq0JS6SnrJHOo5058b2yDxZBcMQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fS4g6PKtL4GkHJGnUnrG4Fjp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ha0c3Frez8j8j-jZz8Zlen1YiCE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06Y6tOdMo6fSWMLH9lA4G9ON.jpg?f=fotoalbum_tile

Dus als iemand nog goede ideeen heeft, ik kan ze wel gebruiken :D

Thanks

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik ben benieuwd, de upgrade momenteel gaande. Is kijken of de header inspectie uit staat.

• MdBruin
En geupdate en nog geen klachten (gehoord (wel even een reboot aangekondigd ;) ))
De IGMP header inspection staat inderdaad uit, kan het nu (maar zal even kijken wat ik kan doen) alleen niet testen aangezien de switch niet meer in de route van mijn IPTV staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUNg_ddDY6i8dTN_Sb_uVH9gbVc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kC2JNYLG6LbFiTw6kHz00VDX.jpg?f=user_large

Edit:

@BMW_Gizzmo Niet opgeven, er is nu een oplossing welke werkt. Aangezien ik niet weet hoe technisch je bent (en anders voor anderen welke hiermee aan het stoeien zijn ;) ), hierbij de stappen welke voor mij een werkend eindresultaat oplevert.

Kopieer de juiste link naar de firmware welke je nodig hebt (us-8 als ik me goed herrinner) van de volgende pagina:
https://community.ui.com/...2c-47f0-8aee-e59b576f719e
Bedankt @ed1703 voor het onder de aandacht brengen van deze release.

Ga je (cloud key) controller in en log in in de Unifi Controller
Klik links in de balk op devices
Klik op je switch welke je wilt updaten voor IGMP (je krijgt rechts het menu)
Klik in het menu op het tandwieltje (config)
Druk op het plusje achter 'manage device'
Plak de link naar de firmware (eindigend op .bin) in het veld bij 'custom upgrade' en druk op 'custom upgrade'

De nieuwste firmware wordt nu in de switch geplaatst welke de optie Inspect IGMP header uit heeft staan.
Het enige wat je nog moet controleren is in je netwerk of je 'enable IGMP snooping' hebt aanstaan (settings -> networks -> selecteer je netwerk en druk op edit)

[ Voor 55% gewijzigd door MdBruin op 02-12-2020 12:50 ]

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-01 20:14
agitri schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:37:
Beste mede tweakers,

Ik word er helemaal knetter van, sinds 3 maanden Tmobile thuis, alleen als ik mijn eigen UDM pro direct aansluit op de media converter, constant loss, slechte resolving, alles wat je niet wilt.

Ik heb al bij Tmobile hoog en laag gezocht, zelfde geld voor het unify forum en ook hier op tweakers.

nu ben ik als laatste op de dipswitches uit gekomen, helaas ook die aanpassen heeft geen verbetering opgeleverd, 1/6 op on (auto neg) niks, 3/4 on (1000 FD) was al ingesteld en maakt niks uit de problematiek blijft.

interne kabels opnieuw getrokken (cat6) en met een kabel tester gecontroleerd-> zijn helemaal goed
ook wan op dhcp staan zonder qos op vlan 300 (ik heb alleen internet van Tmobile),

Zodra ik de zyxel aansluit, werkt het allemaal prima, niet net zo snel (als het een van die keren is dat het werkt) als de UDMP maar geen resolving problemen of disconnects.

[Afbeelding][Afbeelding]

Thanks
Ik heb dezelfde converter en heb tot op heden geen issue's gehad (ga hem nog wel vervangen zodat het glas regelrecht de udm-pro ingaat maar dat is voor latere zorg).

Wel zit ik op het KPN glas netwerk (dus maximaal 100/100) weet jij niet op welk netwerk jij zit ?

• MdBruin
BugBoy schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:15:
[...]
• Kan ik met 42W (max. PoE output) van de 16-poort switch 3 camera's + 3 AP's voeden? Qua poorten zou ik genoeg hebben aan de 16-poort switch, maar met 42W heb ik weinig speelruimte. Een AC lite vraagt 6.5W en een G3 flex 4W. In totaal 31.5W, maar ik weet niet hoeveel verlies er is. Een 24-poort switch kan 95W leveren, dus dat is wellicht wel veiliger (en meer toekomst zeker)
• Loont het de moeite om te wachten voor WIFI-6 of is dit maar een marginale upgrade.
• Wordt de harde schijf in de UDM Pro alleen gebruikt voor protect of moet je die sowieso kopen?.
[/list]
Eigenlijk heb ik geen haast met aanschaffen, maar de UDM pro aanbieding maakt me weer even wat nerveus :)
[...]
Ik ben zeker geen expert maar zal wat vragen proberen te beantwoorden voor je.
De opgegeven vermogens vanuit Ubiquiti zijn de maximale vermogens, in normale situaties zal je hier niet snel aankomen. Maar er zijn natuurlijk factoren welke we niet kunnen zien. Factoren van welke bekabeling wordt er gebruikt en hoe lang is deze. Een langere CAT6A kabel heeft minder verlies als een CAT5E door de kabel dikte (maar ook dit is afhankelijk van hoeveel vermogen wordt er gebruikt). Ik weet niet of er een stelregel is, maar persoonlijk zit ik liever iets ruimer als krapper. Ook i.v.m. als je uitbreiding nodig heb dat je dan nog vermogen beschikbaar hebt.

Zover ik nu door Wi-Fi 6E heb gezien vind ik het persoonlijk niet waard om te wachten. Wi-Fi 6 maakt nog steeds gebruik van de huidige 2.4 en 5GHz frequenties maar met de optie voor een grotere bandbreedte (dus minder beschikbare kanalen). Pas vanaf Wi-Fi 6E komt de 6GHz band erbij. Het is dus een eigen afweging wat je wilt. Met de huidige Wi-Fi 5 (ac) kan je al een 1Gbit netwerk vol trekken, dus met de nieuwere versies zal je een snellere verbinding nodig hebben om er van te kunnen profiteren.

De hardeschijf word zover ik weet alleen voor het Unifi Protect gebruikt, zonder werkt de controller dus zonder problemen. Pas als je gebruik wilt kunnen maken van video heb je een hardeschijf nodig.

Je kunt natuurlijk altijd nu al profiteren van de aanbieding op de UDM pro als je wilt, je kan altijd in fases je netwerk upgraden.

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-12-2025
LightStar schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:44:
[...]

Ik heb dezelfde converter en heb tot op heden geen issue's gehad (ga hem nog wel vervangen zodat het glas regelrecht de udm-pro ingaat maar dat is voor latere zorg).

Wel zit ik op het KPN glas netwerk (dus maximaal 100/100) weet jij niet op welk netwerk jij zit ?
ik zit 99% zeker op kpn aangezien ik alleen 100/100 mag inkopen :)

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:37
MdBruin schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:12:
[...]

Je kunt natuurlijk altijd nu al profiteren van de aanbieding op de UDM pro als je wilt, je kan altijd in fases je netwerk upgraden.
Die aanbieding was alleen cyber Monday.

• MdBruin
@loeberce Ik had het gisteren gelezen (en de discussie die er door ontstond) maar niet meer aan gedacht.

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-01 21:51
MdBruin schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:12:
Ik heb besloten om alles in één keer te kopen in 2021, want dan kan ik het samennemen onder de noemer "netwerkinfra" en zakelijk wegboeken. Koop ik het allemaal los, dan zijn de onderlinge bedragen te klein om het als investering op te voeren (scheelt aftrek). Ik wil ook even aankijken wat er gebeurt met de UDM pro en de huidige Unifi software. De laatste Unifi installatie die ik heb gedaan (voor een ander) is nu niet echt een succes, omdat de iPhones erg slecht blijken te werken. Gezien wat ik hierboven lees is dat sinds de nieuwe v6 software, dus ik zing het hier nog wel even uit met mijn oude 802.11n WIFI en unmanaged switch. :)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• MdBruin
@BugBoy Dat kan voor je een leukere besparing opleveren als losse aanbiedingen ;)

Ik zou zeggen maak er melding van bij Ubiquiti, alleen als er melding wordt gemaakt kunnen ze er wat aan doen of onderzoek naar doen. Ik heb zelf geen Apple IOS producten dus als ik melding maak en ze vragen wat is het wat lastig antwoorden ;)

• loeberce
MdBruin schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:26:
@BugBoy Dat kan voor je een leukere besparing opleveren als losse aanbiedingen ;)

Ik zou zeggen maak er melding van bij Ubiquiti, alleen als er melding wordt gemaakt kunnen ze er wat aan doen of onderzoek naar doen. Ik heb zelf geen Apple IOS producten dus als ik melding maak en ze vragen wat is het wat lastig antwoorden ;)
Terwijl de AP kant van Ubiquiti toch de meest bug-vrije kant is. En ik herken problemen met iPhones totaal niet in mijn thuissituatie met 2 AC Lites en 1 UAP-AC (vierkante oude model). Ik draai dan ook de oude controller omdat de nieuwere versies de oude AP niet ondersteunen.

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb een Unifi Switch, 8 ports 150W POE+). Nu had ik eigenlijk een grotere moeten bestellen aangezien dat ding al vol zit. Ik ben van plan om de Gen2 16 poorts switch aan te schaffen ter vervanging. Ik begrijp dat de maximaal te leveren power fors lager is, maar ik vind de documentatie daar niet heel helder over.

Ik heb op dit moment 1 AC PRO, 3 AC Lite's (half jaar oud). Er komt nog een Flex Mini en wellicht in de 'verre' toekomst 2 camera's. Allen over POE. Kom ik daarmee weg bij die gen2?
(Ik weet dat er van de 16 poorten, 8 poort POE hebben)

• alexwel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-07-2025
Ik ben bezig met een LT2P over IPsec VPN verbinding voor remote users op een Edgerouter 6P.

Nu kan ik met een Windows 10 laptop wel verbinding krijgen, maar met een Android smartphone niet.
In Windows 10 moet ik 'Niet versleuteld wachtwoord' en 'MS-CHAP v2' inschakelen, waar ik in Android geen mogelijkheid voor heb.

Ik heb het volgens https://help.ui.com/hc/en...ter-L2TP-IPsec-VPN-Server geconfigureerd.

Het volgende heb ik op de telefoon ingesteld:
Type: LT2P/IPSec PSK
Server adres: WAN ip-adres van de router
L2TP geheim: leeg gelaten
IPSec-ID: leeg gelaten
Vooraf gedeelde IP-sec sleutel: de key die ik ingesteld heb op de router
Gebruikersnaam: gebruikersnaam van een van de ingestelde remote users
Wachtwoord: wachtwoord van een van de in gestelde remote users

Ik heb ook geprobeerd om de DNS instellingen en forwarding routes in te stellen, maar de telefoon geeft hierbij standaard <niet in gebruik> aan, en als ik deze wel invul, kan ik de instellingen niet opslaan.

Het volgende is ingesteld op de router:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
vpn {
    ipsec {
        auto-firewall-nat-exclude enable
        ipsec-interfaces {
            interface eth1
        }
        nat-networks {
            allowed-network 0.0.0.0/0 {
            }
            allowed-network 192.168.1.0/24 {
            }
            allowed-network 192.168.15.0/24 {
            }
        }
        nat-traversal enable

l2tp {
        remote-access {
            authentication {
                local-users {
                    username gebruiker1 {
                        password ****************
                    }
                    username gebruiker2 {
                    }
                    username gebruiker3 {
                    }
                    username gebruiker4 {
                    }
                }
                mode local
            }
            client-ip-pool {
                start 192.168.1.240
                stop 192.168.1.249
            }
            dns-servers {
                server-1 8.8.8.8
                server-2 8.8.4.4
            }
            idle 1800
            ipsec-settings {
                authentication {
                    mode pre-shared-secret
                    pre-shared-secret ****************
                }
                ike-lifetime 3600
                lifetime 3600
            }
            mtu 1024
            outside-address <WAN IP adres>
            outside-nexthop <WAN ip adres>
        }

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

[ Voor 7% gewijzigd door alexwel op 02-12-2020 14:56 ]

• mr.DJ95
  • Laatst online: 13:36
Eriksk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:54:
Ik heb een Unifi Switch, 8 ports 150W POE+). Nu had ik eigenlijk een grotere moeten bestellen aangezien dat ding al vol zit. Ik ben van plan om de Gen2 16 poorts switch aan te schaffen ter vervanging. Ik begrijp dat de maximaal te leveren power fors lager is, maar ik vind de documentatie daar niet heel helder over.

Ik heb op dit moment 1 AC PRO, 3 AC Lite's (half jaar oud). Er komt nog een Flex Mini en wellicht in de 'verre' toekomst 2 camera's. Allen over POE. Kom ik daarmee weg bij die gen2?
Wellicht geeft dit een goed beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2AYu-SO4JD2i39Iz7pym-c7M-A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AYJvY6iagUHUye1PJ3stcDWr.png?f=user_large

Ik heb ook de 16 ports Gen2 switch, hier zitten de volgende POE clients op verbonden:

2x UAP-AC-Lite
2x UAP-AC-IW
1x Flex Mini
1x Raspberry Pi
1x Tado bridge via POE

• loeberce

Lees even paar pagina's terug naar een bericht van @BugBoy . Die stelde een vergelijkbare vraag. Gen2 kan 42 W leveren.

• MdBruin
loeberce schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:33:
[...]

Terwijl de AP kant van Ubiquiti toch de meest bug-vrije kant is.
Het is mogelijk ook niet het AP. Wat mij opvalt is dat de "feedback" van het AP beter wordt verwerkt in de controller v6. In v5 zag je niet helemaal als een client meerdere retries had, in v6 krijg je dit wel. Hierdoor kan het lijken dat het netwerk in 1 keer slechter functioneert terwijl dit mogelijk al bij v5 ook aan de hand was. Bij mij weet ik dat 2 cliënts ook niet een 100% stabiele verbinden hebben en wat meer retries als gemiddeld. Dit is een Toon en een ander IoT device dus daar maak ik me niet zo druk over. Nu dat het AP (UAP-PRO) slechter gaat functioneren gaan meer cliënts hetzelfde krijgen, maar het AP staat al op de lijst voor vervanging.
Gunner schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:16:
Ik wou vragen hoe het met versie 6 is, ondertussen koester ik dit commando;

code:
1
sudo apt-mark hold unifi
O+
Ik heb dat een paar dagen geleden ook maar effe gedaan tijdens het updaten van mijn Raspberry Pi met de UniFi Controller en Pi-Hole i.c.m. Unbound erop :Y) :+
Bor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:05:
Ik verwacht de levering van een UDM Pro op korte termijn. Is het "vergeten" van een Access Point in de huidige controller voldoende om een AP terug naar factory defaults te zetten zodat hij aan een andere controller verbonden kan worden? Ik lees her en der verschillende procedures en mogelijkheden (reset knop fysiek inhouden, ssh naar het AP etc) waarbij deze het makkelijkste lijkt wanneer de AP's fysiek lastig te bereiken zijn.

Controller -> Devices -> device properties -> Manage device -> Forget?
Zolang je bij al je apparaten via SSH kan en dus de login gegevens weet hoef je daar niet al teveel over na te denken sinds een jaar of 2 ongeveer, want je kan via de UniFi Controller WebGUI gewoon een apparaat overnemen als die zich in hetzelfde netwerk bevindt als je UniFi Controller en ook wordt gedetecteerd! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:20
nero355 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:05:
[...]

Ik heb dat een paar dagen geleden ook maar effe gedaan tijdens het updaten van mijn Raspberry Pi met de UniFi Controller en Pi-Hole i.c.m. Unbound erop :Y) :+

[...]

Zolang je bij al je apparaten via SSH kan en dus de login gegevens weet hoef je daar niet al teveel over na te denken sinds een jaar of 2 ongeveer, want je kan via de UniFi Controller WebGUI gewoon een apparaat overnemen als die zich in hetzelfde netwerk bevindt als je UniFi Controller en ook wordt gedetecteerd! :)
Ik had eens de fout gemaakt na migratie naar een nieuwe controller op een Raspberrypi, de oude controller weer op te starten en toen vlogen de APs en switches geheel in paniek weer terug naar de oude controller :+

• Eriksk
  • Niet online
mr.DJ95 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:13:
[...]

Wellicht geeft dit een goed beeld:
loeberce schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:16:
[...]

Lees even paar pagina's terug naar een bericht van @BugBoy . Die stelde een vergelijkbare vraag. Gen2 kan 42 W leveren.
Dank, geeft samen wel een beeld.

Het voelt niet heel erg 'gen2' aan om van 150W naar 42W te gaan moet ik zeggen.

• mr.DJ95
Eriksk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:22:
[...]

[...]

Dank, geeft samen wel een beeld.

Geen probleem. Je vergeet het mega handige touchscreen wat op de gen2 zit. Zou echt niet zonder tussen. :+

• MdBruin
Eriksk schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:22:
[...]
Waarom houd je dan niet je US-8-150 aan voor je PoE en een extra switch voor je "normale" cliënts?
Eventueel kan je een LAG group (802.3ad) tussen de 2 switches maken om een hogere doorvoersnelheid te krijgen. Als up/down link kan je dan je sfp poorten gebruiken en dan kiezen voor fiber of koper.

• MdBruin
xbeam schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:40:
[...]
Waarom ga dan niet met de unifi:
[...]
Ik ben nog niet helemaal overtuigt van de unifi controller, regelmatig beta onderdelen.
Net zoals laatst iemand als reactie op het ubiquiti forum kreeg: ow je gebruikt de BETA nieuwe settings menu.
M.a.w. het is beta het kan zijn dat het niet werkt terwijl het eigenlijk een stable versie is.....

Maar ik zal het onthouden en eens mee gaan stoeien zodra het netwerk weer draait zoals ik wil. Ik heb toch een test/lab sectie waarin ik lekker kan rommelen.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:20

Quad

Doof

MdBruin schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:59:
[...]

Ik ben nog niet helemaal overtuigt van de unifi controller, regelmatig beta onderdelen.
Net zoals laatst iemand als reactie op het ubiquiti forum kreeg: ow je gebruikt de BETA nieuwe settings menu.
M.a.w. het is beta het kan zijn dat het niet werkt terwijl het eigenlijk een stable versie is.....

Maar ik zal het onthouden en eens mee gaan stoeien zodra het netwerk weer draait zoals ik wil. Ik heb toch een test/lab sectie waarin ik lekker kan rommelen.
Hier ben ik het wel mee eens, laat beta features in een beta firmware en stable in de stable firmware, het wordt anders best wel rommelig en er komt steeds meer bij.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-01 20:36
MdBruin schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:44:
[...]

Ik ben benieuwd, de upgrade momenteel gaande. Is kijken of de header inspectie uit staat.
Ik ga deze versie morgen eens testen, if time permits, laat weten wat de uitkomst is.
(neig ernaar om deze us-8-60 switch in een doosje te stoppen en b.v. een hp 1930 aruba te kopen oid.)

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01 16:32
Ik heb een Unifi Switch, 8 ports 150W POE+). Nu had ik eigenlijk een grotere moeten bestellen aangezien dat ding al vol zit...
Je weet dat je de 2 SFP-poorten ook kunt inzetten als 2 extra RJ-45 poorten met een SFP-module? Zo heb ik net voldoende aan de 10-poorten erop.

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 22:57
agitri schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:37:
Beste mede tweakers,

[Afbeelding][Afbeelding]

Thanks
Ik heb ook T-Mobile met mijn eigen router, maar heb het MacAdres van de Zyxel daarin gekloond, het lijkt erop dat T-Mobile daar toch wel naar kijkt. Ik weet niet of je die optie in de UDM Pro ook hebt. Ik heb overigens die hele mediaconverter gebypassed door een Draytek SFP module in mijn Mikrotik switch the plaatsen (met dank aan de meneer van Gideon die mijn storing kwam oplossen en erg mee dacht). Die heb ik in een los VLAN te stoppen met een ethernet poort die weer aan de wan van mijn router hangt. Scheelt ook stroom, want mijn switch is toch al aan.

• MdBruin
@BMW_Gizzmo Tot nu toe nog geen problemen ondervonden. Alleen die vervellende STB-NMC-400 foutmelding (KPN weet niet waar het vandaan komt, maar het wordt ergens door hun veroorzaakt) welke bij meerdere abonnees voorkomt (kwam na die zap foutmelding met de laatste software/server update)

Zelf heb ik gekozen voor de EdgeSwitch. Een betaalbare L3 switch zodat ik de load van de router af kan halen.
Ik heb nog wel even gekeken naar de Cisco 3750g serie, maar die fan ga ik niet zo leuk vinden (vooral als ze wat meer gebruikt zijn).

[ Voor 45% gewijzigd door MdBruin op 02-12-2020 23:25 ]

• MdBruin
@alexwel Wat mij eerder zorgen zou baren dat je wachtwoorden in plain text over de lijn heen gaan.
Omdat Android dit niet doet klopt het wachtwoord niet en krijg je geen verbinding.

Waarom eventueel geen gebruik maken van de radius server in de EdgeRouter 6?
https://help.ui.com/hc/en...ADIUS-User-Authentication

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-01 19:44

Bruzski

watte ??

MdBruin schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:30:
Ik heb nog wel even gekeken naar de Cisco 3750g serie, maar die fan ga ik niet zo leuk vinden (vooral als ze wat meer gebruikt zijn).
ik heb zelf een stapel 3750G en X series liggen, herrie valt best mee hoor zolang je deze in een enclosure houdt, mijn Aruba's boven heb ik alle gemodificeerd met een Noctua fan, deze hoor je niet meer.. ;)

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-01 17:11
Gezien de vele negatieve uitlatingen over de Dream Machine Pro (https://community.ui.com/...43-4b34-8cbd-2462edf8a845). Welke zouden jullie nu kopen?
De USG Pro 4 of de UDM Pro? Ik heb nu de ISP modem (Proximus Bbox3) en 3x AC PRO wifi.
Momenteel 50+ devices in het LAN/WLAN en dat lijkt meer en meer de boel te vertragen. Zodoende wil ik de ISP router vervangen door een betere. Logischerwijs kijk in dan binnen Ubiquiti zodat het mooi samenwerkt met de AC PRO's die al een poosje hangen.
Kijk ik naar de USG Pro 4 en UDM Pro? Of kijk ik beter naar een andere router? Een vlan is wel iets wat ik overweeg voor alle IOT meuk en mogelijks ook nodig voor de IPTV van Proximus, al kan ik die kabel makkelijk fysiek in de ISP modem pluggen zodat die niet "aan de rest" van het netwerk hangt.

[ Voor 7% gewijzigd door fluppie007 op 02-12-2020 22:56 ]

• alexwel
MdBruin schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:47:
@alexwel Wat mij eerder zorgen zou baren dat je wachtwoorden in plain text over de lijn heen gaan.
Omdat Android dit niet doet klopt het wachtwoord niet en krijg je geen verbinding.

Waarom eventueel geen gebruik maken van de radius server in de EdgeRouter 6?
https://help.ui.com/hc/en...ADIUS-User-Authentication
Ik heb helaas niks om een RADIUS server op te draaien, en voor zover ik weet kan dit niet rechtstreeks op de edgerouter?

Ik kom er nu trouwens achter dat hij onder Windows ook werkt als ik 'niet versleuteld wachtwoord' uitgeschakeld laat.

[ Voor 9% gewijzigd door alexwel op 02-12-2020 23:42 ]

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-12-2025

TPA

ESET official partner

Ja die heb ik nu draaien, maar het is niet de oplossing voor alsnog helaas.

ESET software nodig? Let me know 😄

• Bruzski

Bruzski

watte ??

Vanavond wederom een poging gewaagd, vlan op de UDMpro aangemaakt en toegewezen aan mijn sonos, IGMP snooping staat actief en mDNS aangezet, ook allerlei firewall rules + betreffende poorten aangemaakt maar weer zegt de sonos s2 controller software dat het systeem onvindbaar is, echter vanuit spotify / airplay werkt alles uitstekend en is het systeem gewoon te pingen, ik heb het idee dat ik wat over het hoofd zie.. :F

[ Voor 3% gewijzigd door Bruzski op 03-12-2020 00:13 ]

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 10:18
wvanommen schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:21:
[...]

Ik heb ook T-Mobile met mijn eigen router, maar heb het MacAdres van de Zyxel daarin gekloond, het lijkt erop dat T-Mobile daar toch wel naar kijkt. Ik weet niet of je die optie in de UDM Pro ook hebt. Ik heb overigens die hele mediaconverter gebypassed door een Draytek SFP module in mijn Mikrotik switch the plaatsen (met dank aan de meneer van Gideon die mijn storing kwam oplossen en erg mee dacht). Die heb ik in een los VLAN te stoppen met een ethernet poort die weer aan de wan van mijn router hangt. Scheelt ook stroom, want mijn switch is toch al aan.
MAC klonen is echt niet nodig. Ben zelf sinds kort overgestapt van een Edgerouter naar een UDM. Beiden hebben altijd prima gewerkt. Zelf zou ik eerder denken aan een brakke UDM Pro als alles wel goed werkt op de Zyxel.

• Fonta
  • Laatst online: 19-01 10:18
Bruzski schreef op donderdag 3 december 2020 @ 00:12:
Vanavond wederom een poging gewaagd, vlan op de UDMpro aangemaakt en toegewezen aan mijn sonos, IGMP snooping staat actief en mDNS aangezet, ook allerlei firewall rules + betreffende poorten aangemaakt maar weer zegt de sonos s2 controller software dat het systeem onvindbaar is, echter vanuit spotify / airplay werkt alles uitstekend en is het systeem gewoon te pingen, ik heb het idee dat ik wat over het hoofd zie.. :F
Geen idee waarom je de Sonos in een apart VLAN zet.
Lijkt mij sterk dat IGMP snooping en mDNS iets gaan betekenen in de vindbaarheid.
Zolang alles maar in hetzelfde subnet zit, zou het gewoon moeten werken en aangezien spotify het device wel vind, klinkt het eerder iets als in de s2 software.

[ Voor 5% gewijzigd door Fonta op 03-12-2020 02:21 ]

• Eriksk
  • Niet online
mr.DJ95 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:44:
Geen probleem. Je vergeet het mega handige touchscreen wat op de gen2 zit. Zou echt niet zonder tussen. :+
Ja, dat begreep ik al uit eerdere productreviews :D
MdBruin schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:53:
Waarom houd je dan niet je US-8-150 aan voor je PoE en een extra switch voor je "normale" cliënts?
Eventueel kan je een LAG group (802.3ad) tussen de 2 switches maken om een hogere doorvoersnelheid te krijgen. Als up/down link kan je dan je sfp poorten gebruiken en dan kiezen voor fiber of koper.
rookie no. 1 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:19:
[...]
Je weet dat je de 2 SFP-poorten ook kunt inzetten als 2 extra RJ-45 poorten met een SFP-module? Zo heb ik net voldoende aan de 10-poorten erop.
Het gebruik van een extra switch vind ik jammer ivm een extra hop en omdat nu al te moeten doen (al ga ik dat waarschijnlijk niet eens merken).
Ik weet niets over SFP poorten, omdat ik dacht dat het voor de geavanceerde use cases zou zijn. Ik ga me er eens in verdiepen, evenals een LAG group.
Dank voor de tips.

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-01 18:09
stormfly schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:53:
[...]

Opmerkelijk, die detectie zit in de AP firmware, die geven dit door aan de controller. En je draait het terug omdat nu een controller hebt die deze output zichtbaar maakt, terwijl de 5.14 controller deze info ook ontvangt alleen negeert.

Wat heb je met de AP firmware gedaan, en hoe was je gebruikerservaring ten tijde van de nieuwe controller?

Ik draai al maanden 6 en niet heel veel klachten, elk netwerk is uniek, waardoor het voor ieder anders kan zijn _/-\o_
Ik heb een heel simpel netwerk, één AP AC-Pro en de controller op mijn Pi4. Daartussen zit nog een unmanaged HP Switch en op de Pi draait ook nog PiHole inclusief DHCP (DHCP staat uit in de 'geweldige' mediabox van Ziggo aangezien ik daar geen DNS instellingen kan aanpassen) en Wireguard VPN.

Firmware van de AP is niet aangepast en is/was 4.3.21.11325. Ik had toen de controller 6.0.36 was verschillende keren problemen dat mijn iPad ineens de verbinding kwijt was en ook mijn iPhone wilde nog wel eens naar 4G wisselen. Problemen die ik met de 5.x versie van de controller niet had en nu ook weer niet heb. Ik had in de 5x controller de DTIM waardes handmatig naar 3 gezet om iOS devices goed te laten werken maar dit stond ook zo op de 6.0.36 controller dus dat lijkt me niet het probleem.

/post

Bruzski schreef op donderdag 3 december 2020 @ 00:12:
Als Spotify Connect werkt op al je devices, dan werkt IGMP/mDNS naar behoren.

Dit https://support.sonos.com/s/article/688?language=en_US heb je dus ook allemaal geconfigureerd?

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-01 20:36
MdBruin schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:30:
@BMW_Gizzmo Tot nu toe nog geen problemen ondervonden. Alleen die vervellende STB-NMC-400 foutmelding (KPN weet niet waar het vandaan komt, maar het wordt ergens door hun veroorzaakt) welke bij meerdere abonnees voorkomt (kwam na die zap foutmelding met de laatste software/server update)

Zelf heb ik gekozen voor de EdgeSwitch. Een betaalbare L3 switch zodat ik de load van de router af kan halen.
Gisteravond firmware geinstalleerd en toen na 1,5 uur tv kijken.. stuk. Ik krijg ook die STB-NMC-400 melding en zijn alle HD kanalen weg/zwart. Die melding krijg ik niet als ik alles via een cisco SG200 laat lopen (is eigenlijk een gerebrande linksys). Dan blijft IPTV ook gewoon werken.
De enige manier die ik heb om van die STB-NMC-400 meldingen af te komen is: US8 uit het netwerk, Fritzbox powercycle, Fritzbox direkt aan SG200 (want de US-8 is er tussenuit) en dan werkt het weer en blijft het ook werken.

Of IGMP snooping uit zetten op de US8, als je dat via de controller doet zet je het ook uit voor de accesspoints en dat is ook weer niet de bedoeling.

De US-8 gaat maar in een doosje, het was leuk, ben er klaar mee.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:23
Bor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:10:
[...]

De betreffende AP's hangen nogal hoog op de locatie waar de UDM Pro gaat komen. Opties waarvoor ik geen fysieke toegang tot het AP nodig ben hebben daardoor de voorkeur.
Of gewoon via de cli:

syswrapper.sh restore-default

https://help.ui.com/hc/en...vices-to-Factory-Defaults

[ Voor 12% gewijzigd door Dracula op 03-12-2020 09:03 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Eriksk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:35:
[...]

Ja, dat begreep ik al uit eerdere productreviews :D

[...]

[...]

Het gebruik van een extra switch vind ik jammer ivm een extra hop en omdat nu al te moeten doen (al ga ik dat waarschijnlijk niet eens merken).
Ik weet niets over SFP poorten, omdat ik dacht dat het voor de geavanceerde use cases zou zijn. Ik ga me er eens in verdiepen, evenals een LAG group.
Dank voor de tips.
Zo geavanceerd is dat niet, hoor.

Kwestie van bijvoorbeeld een pricewatch: Ubiquiti UF-RJ45-1G SFP Module bestellen (2 stuks?) en in je switch steken. Daarna wordt zo'n SFP poort, in dit geval, een gewone RJ45 poort, maar uiteraard zonder PoE(+) ;)

En nog een nuttig 'weetje': Het aantal switchpoorten wat je minimaal nodig hebt is AL-TIJD het aantal poorten wat je op dát moment tot je beschikking óf vrij hebt +1 >:)

Ik wordt persoonlijk altijd érg blij van Cisco / HP-E apparatuur waar voor de ConsoleKabel nog een Fa0 poort gereserveerd blijft, ook al wordt die poort tegenwoordig vaak vervangen door een USB poort met die zelfde functie.

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 03-12-2020 18:59 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-01 20:52
ed1703 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:22:
[...]

Heel eerlijk.. op de Edgemaxlijn kun je beter tijd steken in de CLI je eigen maken. Uiteindelijk zal dat zolang de Edgemaxlijn er is en je daarmee moet werken in je voordeel werken. Die trunks configureren is echt waardeloos bedacht in de GUI. Zowel in de oude als nieuwe GUI.
Ik doe veel over CLI, maar af en toe ben ik gewoon lui, en je zou toch denken dat dit soort basale functies gewoon werken in de GUI.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• MdBruin
alexwel schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:30:
[...]

Ik heb helaas niks om een RADIUS server op te draaien, en voor zover ik weet kan dit niet rechtstreeks op de edgerouter?

Ik kom er nu trouwens achter dat hij onder Windows ook werkt als ik 'niet versleuteld wachtwoord' uitgeschakeld laat.
Mooi dat nu dat wel werkt, dan blijft het vreemd waarom de Android toestel(len) niet willen.
Voor de radius server, even op de link klikken in mijn eerdere bericht. Is een basis configuratie van Ubiquiti om radius server op de EdgeRouter te activeren. Via CLI is deze te activeren, hoe je dan users toe voegt durf ik je nu zo niet te zeggen. Ik heb tot nu toe altijd een losse radius server gebruik indien ik deze nodig had. Tevens heb ik dit type VPN persoonlijk nog niet gebruikt, ik heb tot nu toe alleen nog maar openVPN gebruikt.

• MdBruin
BMW_Gizzmo schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:56:
[...]

Gisteravond firmware geinstalleerd en toen na 1,5 uur tv kijken.. stuk. Ik krijg ook die STB-NMC-400 melding en zijn alle HD kanalen weg/zwart.
Ik krijg zelfs die melding af en toe als ik een rechtstreekse kabel tussen de experiabox en de ontvanger heb liggen. Maar opvallend is wel dat het bij mij na ongeveer 1,5 uur ook gebeurde. Een power cycle (met 10 sec spanningsvrij) van de ontvanger haalde niets uit en kreeg binnen een paar seconde weer dezelfde melding. Spanning van de ontvanger af, experiabox een power cycle gegeven op deze manier en gewacht tot dat deze volledig opgestart was. Daarna nog 2 keer de tv ontvanger moeten doen omdat bij de eerste keer deze niet verder ging dan 95%. Daarna de hele avond geen probleem meer gehad. Maar ik stond bijna klaar om de US-8-150 weer er tussenuit te halen. De kabel ligt er nog dus gebeurt het binnenkort weer dan gaat de rechtstreekse kabel er weer tussen.

• alexwel
MdBruin schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:12:
[...]

Mooi dat nu dat wel werkt, dan blijft het vreemd waarom de Android toestel(len) niet willen.
Voor de radius server, even op de link klikken in mijn eerdere bericht. Is een basis configuratie van Ubiquiti om radius server op de EdgeRouter te activeren. Via CLI is deze te activeren, hoe je dan users toe voegt durf ik je nu zo niet te zeggen. Ik heb tot nu toe altijd een losse radius server gebruik indien ik deze nodig had. Tevens heb ik dit type VPN persoonlijk nog niet gebruikt, ik heb tot nu toe alleen nog maar openVPN gebruikt.
Ik had die link al bekeken, maar daar moet je een IP-adres opgeven voor een RADIUS server. Ik neem aan dat je deze dan los van de router zou moeten draaien?

OpenVPN kon ik alleen side-to-side van vinden voor Edgerouters. Weet je misschien hoe je OpenVPN voor remote users kan instellen op een edgerouter?

• MdBruin
@alexwel je heb helemaal gelijk, veel te snel over de pagina gescand. Ging er vanuit dat het mogelijk moest zijn omdat dit in Unifi ook mogelijk is.

Ja dat weet ik, ik heb een behoorlijke tijd een OpenVPN op een EdgeRouter lite gedraaid (de bedoeling is dat de EdgeRouter 4 dit ook weer gaat doen). Kom er even later op terug, ik denk vanavond. Moet eerst wat huishoudelijke dingen vanmiddag doen ;).
alexwel schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:40:
[...]

Ik had die link al bekeken, maar daar moet je een IP-adres opgeven voor een RADIUS server. Ik neem aan dat je deze dan los van de router zou moeten draaien?

OpenVPN kon ik alleen side-to-side van vinden voor Edgerouters. Weet je misschien hoe je OpenVPN voor remote users kan instellen op een edgerouter?
Dit al gelezen?

https://help.ui.com/hc/en...EdgeRouter-OpenVPN-Server

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:44

Dank voor de tips.
Een client ziet een laag 2 switch achter een andere laag 2 switch niet als een hop. Laag 2 switches doen immers niets met laag 3, IP adressering.

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

• mr.DJ95
Stable van 1.8.3 voor de UDM en UDM pro is uit.

Improvements
General setup and stability improvements.
Add confirmation modal for "Forget Device" in Unifi Portal.
Consider dropbear message priority before forwarding to syslog server.
Remove option to separate 5GHz and 2GHz during UDM-Base setup.
Improve UDM-Base migration.
Improve Cloud connection handling.
Improve compatibility with 1G SFP modules which don't report 'Ethernet Compliance Code'.
Improve compatibility with VSOL 1G SFP GPON (it doesn't support sequential reading).
Improve device setup notifications.
Improve IPv6 support.
Improve UI.
Update Suricata IPS to v4.1.8.
Show screensaver animation after screen timeout (timeout is set in Web UI settings).
Decrease memory consumption on UDM-Base/UDM-Pro.
Bugfixes
Fix auto-negotiation settings to improve linkup.
Fix issue with WAN port not receiving packets after toggling its link state.
Fix PHY initialization sequence for the Switch.
Fix minor memory leak in ACL.
Fix issue preventing to disable "Remote access" for some users.
Fix issue where Unifi Portal hangs after being left open for an extended period of time.
Fix additional Unifi Portal bugs.
Fix incorrect txpower for 2G for UDM-Base.
Fix drop out on WAN port for UDM-Base.
Fix "Could not resolve empty ip" log spam.
Fix disabling "Remote access" toggle not working.
Fix setup issues.
Fix reboot functionality of reset button with short press.
Fix to remove updating overlay when firmware update fails.
Fix cloud email notifications for Network.
Fix high memory usage for Protect livestreams over remote connections.
Fix spam from syslogd_wrapper during enabling / disabling remote logging.
Fix setup type (web | Android | iOS) not always detected by LCM.
Fix connectivity issue with MyQ devices.
Don't transform hostnames to lowercase.
Prevent getting invalid module info using ethtool.
Known issues
UniFi Dream Machine ( Pro ) may show up to be setup on mobile apps.

Ik zit nu op 1.8.3-6 beter, upgraden jullie altijd vanaf de beta naar de stable zodra deze er is?

Edit: Ah fack it, kan prima tijdens een koffie break

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkVDmaADN4nMQY3wsVLwkinhnJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AL5T1DGTerYgnHsTvD1Fb2HR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door mr.DJ95 op 03-12-2020 16:14 ]

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:59

nexhil

BAM!

mr.DJ95 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:54:
Stable van 1.8.3 voor de UDM en UDM pro is uit.

Improvements
General setup and stability improvements.
Add confirmation modal for "Forget Device" in Unifi Portal.
Consider dropbear message priority before forwarding to syslog server.
Remove option to separate 5GHz and 2GHz during UDM-Base setup.
Improve UDM-Base migration.
Improve Cloud connection handling.
Improve compatibility with 1G SFP modules which don't report 'Ethernet Compliance Code'.
Improve compatibility with VSOL 1G SFP GPON (it doesn't support sequential reading).
Improve device setup notifications.
Improve IPv6 support.
Improve UI.
Update Suricata IPS to v4.1.8.
Show screensaver animation after screen timeout (timeout is set in Web UI settings).
Decrease memory consumption on UDM-Base/UDM-Pro.
Bugfixes
Fix auto-negotiation settings to improve linkup.
Fix issue with WAN port not receiving packets after toggling its link state.
Fix PHY initialization sequence for the Switch.
Fix minor memory leak in ACL.
Fix issue preventing to disable "Remote access" for some users.
Fix issue where Unifi Portal hangs after being left open for an extended period of time.
Fix additional Unifi Portal bugs.
Fix incorrect txpower for 2G for UDM-Base.
Fix drop out on WAN port for UDM-Base.
Fix "Could not resolve empty ip" log spam.
Fix disabling "Remote access" toggle not working.
Fix setup issues.
Fix reboot functionality of reset button with short press.
Fix to remove updating overlay when firmware update fails.
Fix cloud email notifications for Network.
Fix high memory usage for Protect livestreams over remote connections.
Fix spam from syslogd_wrapper during enabling / disabling remote logging.
Fix setup type (web | Android | iOS) not always detected by LCM.
Fix connectivity issue with MyQ devices.
Don't transform hostnames to lowercase.
Prevent getting invalid module info using ethtool.
Known issues
UniFi Dream Machine ( Pro ) may show up to be setup on mobile apps.

Ik zit nu op 1.8.3-6 beter, upgraden jullie altijd vanaf de beta naar de stable zodra deze er is?
Ik zal hem vanavond wel even aanzetten, iedereen aan het thuiswerken op dit moment :D :+

• Bruzski

Bruzski

watte ??

Fonta schreef op donderdag 3 december 2020 @ 02:20:
[...]
klinkt het eerder iets als in de s2 software.
Dat het in de software zit vermoed ik ook, in mijn Aruba switch heb ik de regel "router pim / ip pim-sparse" kunnen toepassen waardoor de S2 software prima mijn Sonos vindt, echter voor de UDMpro bestaat deze regel niet waardoor ik met allerlei poorten moet instellen, waarschijnlijk mis ik de juiste tcp/udp poort.

Wikipedia: Protocol Independent Multicast

[ Voor 63% gewijzigd door Bruzski op 04-12-2020 23:28 ]

• Brams0n
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-11-2025
Hi Medetweakers ,

Sinds enkele weken geleden troste eigenaar van Ubiquiti apparatuur (EdgeRouterX en EdgeSwitch 16), aangezien het hier behoorlijk "vol zit".

vorige opstelling in een notendop:
-Proximus B-Box > TP Link Archer AX6000 >
NetGear GS108 > NetGear GS108> living/woonkamer
NetGear GS108 > NetGear GS108> Verdieping
NetGear GS108 > tuin

1 Proximus B-Box (geen telenet aansluiting, nog te voorzien,,,)
1 TP-Link Archer AX6000
3 netgear switches
en ergens ligt er nog wel een Wifi Antenne ook...

end devices
- ESXi Server (4x UTP en 1x iDrac)
- 4 laptops
- 2 desktop PC's.
- PS4
- PS5
- NAS
- Enkele Raspberry Pi 4's
- CCTV
- Wifi Acces Point (TP-Link AX 6000)

hoe ik het zie:
Vlan 10: LivingVerdieping/Wifi (TPLink Archer AX6000 als access point, en een netgear in de living. omdat het niet anders kan, hierop zit ook de verbinding naar de verdieping)
Vlan 20: NAS (staat in de rack, staan ook enkele docker containers op)
Vlan 30 ESXI (staat in de rack, een x-tig virtuele machines)
VLAN 4 CCTV (5 camera"s)

deze vlan werden reeds aangemaakt in de router (DNS en DHCP), en in de switch staan deze ook op de juiste poorten op de juiste VLAN "Untagged".en de uplink poort naar de ERX is een trunk poort.

aan de hand van deze guide van Ubiquiti (https://help.ui.com/hc/en-us/articles/204959444 deze config erin gezet.

ik kan echter mijn vlans niet bereiken vanuit vlan 10, war ik nu ook inzit., ik geraak aan alle Default Gateways, maar niet aan mijn end devices.

ik vermoed dat de firewall van de edge router er voor iets tussen zit.
Ik ben er zeker van dat ik ergens iets over het hoofd zie, maar ik zie niet direct wat.

iemand die me kan de juiste weg opzetten?
ik vond niet direct een pasklaar antwoord in de zoekbalk (na het zoeken :9 )

thanks voor de adviezen !

• Polyphemus
Ik heb net de UDM-Pro binnen en heb hem up and running. Alleen heb ik nu ruzie hier, want men kan niet meer inloggen via Google op Pokemon Go :P

Ik vermoed dat ergens content blocking aan staat. Ik heb IPS aanstaan op level 3, maar ik kan geen logs vinden over wat er wel en wat er niet geblokkeerd wordt...

Iemand een tip? ;)

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-01 13:22
@mr.DJ95 waarom die labels op de voorkant ipv om de kabel?

Ik gebruik - nog wel - labels, maar die zitten om de ethernet / voedingskabels.

Van zodra ik met meerdere kleuren en port-tag kan gaan werken heb ik nog enkel labels om de voedingskabels zitten.

[ Voor 44% gewijzigd door Comp User op 03-12-2020 20:27 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

• HKLM_
  • Laatst online: 16:28
Polyphemus schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:05:
Ik heb net de UDM-Pro binnen en heb hem up and running. Alleen heb ik nu ruzie hier, want men kan niet meer inloggen via Google op Pokemon Go :P

Ik vermoed dat ergens content blocking aan staat. Ik heb IPS aanstaan op level 3, maar ik kan geen logs vinden over wat er wel en wat er niet geblokkeerd wordt...

Iemand een tip? ;)
Heb je DPI aanstaan? Met een eventuele category block?

Volgens mij kan je in /var/log/messages wel een en ander vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 03-12-2020 20:52 ]

Cloud ☁️

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik heb een EdgeRouter X draaien met twee AP-AC Lites. Nu heb ik op mijn NAS in Docker een Unifi Controller draaien (linuxserver/unifi-controller image) en daarin kan ik alleen de twee APs zien met alle wireless apparaten die daarmee verbonden zijn. De bedrade apparaten in het netwerk krijg ik nergens in de controller te zien, hoewel ik dit wel zou verwachten.

Zijn mijn verwachtingen verkeerd, of mis ik ergens een stap? In de configuratie van de ER-X heb ik ook het IP-adres van de NAS gezet onder het kopje "Unifi Controller".

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

• mr.DJ95
Comp User schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:25:
@mr.DJ95 waarom die labels op de voorkant ipv om de kabel?

Ik gebruik - nog wel - labels, maar die zitten om de ethernet / voedingskabels.

Van zodra ik met meerdere kleuren en port-tag kan gaan werken heb ik nog enkel labels om de voedingskabels zitten.
Had het label apparaat mee van werk dus thuis alles even gelabeld. Kabels zijn uiteraard ook gelabeld. Alles komt ook overeen in de UI van de UDM.
RevellNL schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:29:
Ik heb een EdgeRouter X draaien met twee AP-AC Lites. Nu heb ik op mijn NAS in Docker een Unifi Controller draaien (linuxserver/unifi-controller image) en daarin kan ik alleen de twee APs zien met alle wireless apparaten die daarmee verbonden zijn. De bedrade apparaten in het netwerk krijg ik nergens in de controller te zien, hoewel ik dit wel zou verwachten.

Zijn mijn verwachtingen verkeerd, of mis ik ergens een stap? In de configuratie van de ER-X heb ik ook het IP-adres van de NAS gezet onder het kopje "Unifi Controller".
Dat is om UniFi apparatuur via dhcp naar je controller te verwijzen. Niet om je edgerouter x in je UniFi controller zichtbaar te krijgen. Dat zit niet in de software van edgemax. Ook niet om je clients in je controller te krijgen die bedraad aan je edgerouter zitten.

Je hebt een switch nodig. UniFi dus.

Vage reactie, ik had het weer eens verkeerd gelezen. 🤢

[ Voor 10% gewijzigd door ed1703 op 03-12-2020 21:39 ]

• Polyphemus
HKLM_ schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:48:
[...]

Heb je DPI aanstaan? Met een eventuele category block?

Volgens mij kan je in /var/log/messages wel een en ander vinden.
DPI staat aan, zonder block of restrictions. Ik /var/log/messsages zie ik alleen info over dnsmasq en info van ubios-udapi-server. Ik ga morgen even verder speuren... :)

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-12-2025
ed1703 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:33:
[...]

Dat is om UniFi apparatuur via dhcp naar je controller te verwijzen. Niet om je edgerouter x in je UniFi controller zichtbaar te krijgen. Dat zit niet in de software van edgemax. Ook niet om je clients in je controller te krijgen die bedraad aan je edgerouter zitten.

Je hebt een switch nodig. UniFi dus.
Duidelijk, dan wordt het toch eens tijd om te vervangen door een USG en/of een 8-poorts switch erachter te hangen. Thanks!

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

RevellNL schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:38:
[...]

Duidelijk, dan wordt het toch eens tijd om te vervangen door een USG en/of een 8-poorts switch erachter te hangen. Thanks!
Ik zou een beetje terughoudend zijn met een USG. Erg oud model, vervanging is er nog niet 1 op 1.

• MdBruin
@alexwel Ik zag dat ed1703 al de stappen op ui.com had gevonden. Deze stappen heb ik inderdaad ook genomen (al voordat Ubiquiti deze mooiere pagina heeft gemaakt, Jeroen_ae92 heeft me in die tijd nog geholpen om het werkend te krijgen). Wat ik wel anders had is dat ik geen gebruik maakte van het UDP protocol maar van TCP. Bij UDP kreeg ik geen verbinden of geen stabiele verbinding. Dus als je hiermee ook problemen ervaart, omzetten naar TCP was voor mij de oplossing.
Nog een ding, niet aan gedacht toen ik over OpenVPN begon. Hoeveel cliënts heb je die tegelijkertijd willen verbinden. OpenVPN is namelijk nogal CPU intensief bij hogere key sizes (dh.pem). De EdgeRouter lite was met z'n 500Mhz processor niet krachtig genoeg om m'n 50Mbit upload van m'n internetverbinding dicht te trekken. Ik gebruikte in die tijd een 2048 key size, een lagere waarde is relatief gezien minder veilig maar makkelijker voor de processor om te verwerken.

• MdBruin
fluppie007 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:55:
[...]

Ik heb nu de ISP modem (Proximus Bbox3) en 3x AC PRO wifi.
Momenteel 50+ devices in het LAN/WLAN en dat lijkt meer en meer de boel te vertragen.

[...]

IPTV van Proximus, al kan ik die kabel makkelijk fysiek in de ISP modem pluggen zodat die niet "aan de rest" van het netwerk hangt.
Het is wel een bovengemiddeld netwerk met de 50+ netwerkapparaten. Dat dit vertraging op gaat leveren op consumenten apparatuur is eigenlijk wel een logisch gevolg. De ingebouwde processoren zijn niet berekend op zoveel verkeer.

Om het even duidelijk te krijgen, Proximus is dat een dsl leverancier bij jou (dat is wat ik kan vinden in combinatie met de Bbox3)?
De uiteindelijke bedoeling gaat zijn voor jou, de Bbox3 voor het opbouwen van de internet verbinding en voor de IPTV? Daarna een nieuwe router/switch welke netwerk gaat managen?

Over de UDM durf ik persoonlijk niets te zeggen omdat ik daar geen ervaringen mee heb. Je kunt vooral op de laatste pagina's er nog wel wat over lezen.

• MdBruin

[...]

Dank voor de tips.
De hop ga je niet merken, in eerste instantie zal het hooguit 1 ping time-out geven omdat de switches nog niet weten welk MAC-addres op welke poort bereikbaar is.
SFP is gewoon een normale interface, je hebt alleen de optie of je voor glasvezel gaat of voor netwerkkabel.
Voor LAG, kijk hier maar eens:
https://help.ui.com/hc/en...k-Aggregation-Groups-LAG-

• alexwel
Dank, deze was ik nog niet eerder tegen gekomen. Ik ga er in het weekend even mee aan de slag, hopelijk werkt dit wel op alle apparaten. :)
MdBruin schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:46:
@alexwel Ik zag dat ed1703 al de stappen op ui.com had gevonden. Deze stappen heb ik inderdaad ook genomen (al voordat Ubiquiti deze mooiere pagina heeft gemaakt, Jeroen_ae92 heeft me in die tijd nog geholpen om het werkend te krijgen). Wat ik wel anders had is dat ik geen gebruik maakte van het UDP protocol maar van TCP. Bij UDP kreeg ik geen verbinden of geen stabiele verbinding. Dus als je hiermee ook problemen ervaart, omzetten naar TCP was voor mij de oplossing.
Nog een ding, niet aan gedacht toen ik over OpenVPN begon. Hoeveel cliënts heb je die tegelijkertijd willen verbinden. OpenVPN is namelijk nogal CPU intensief bij hogere key sizes (dh.pem). De EdgeRouter lite was met z'n 500Mhz processor niet krachtig genoeg om m'n 50Mbit upload van m'n internetverbinding dicht te trekken. Ik gebruikte in die tijd een 2048 key size, een lagere waarde is relatief gezien minder veilig maar makkelijker voor de processor om te verwerken.
Dank voor de informatie!

Waarschijnlijk zullen er 2 of 3 er tegelijk van gebruik maken. Het gaat op een Edgerouter 6P draaien, die heeft wel wat meer power dan de lite

[ Voor 63% gewijzigd door alexwel op 03-12-2020 22:46 ]

• Will_M
  • Niet online
Voor de CKG2+ gebruikers: Controller software update 6.0.41-14327-1 is now available.

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 22:57
Will_M schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:58:
Voor de CKG2+ gebruikers: Controller software update 6.0.41-14327-1 is now available.
't is niet alleen voor CKG2 voor de CKG 1 is hij bij mij ook beschikbaar.

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-01 22:42
Net wat testjes gedaan op mijn thuisnetwerk via iperf. Ik doe een iperf testje vanop mijn raspberry pi 3B+ naar een synology iperf docker, maar ik haal slechts rond de 300Mbps, terwijl die op de US-80-60W aangesloten zijn op 1Gbps (1000FDX)
Is dit normaal?

code:
1
2
3
4
5
6
7
------------------------------------------------------------
Client connecting to 10.0.0.10, TCP port 5001
TCP window size: 43.8 KByte (default)
[  3] local 10.0.0.5 port 56296 connected with 10.0.0.10 port 5001
[ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
[  3]  0.0-10.0 sec   350 MBytes   293 Mbits/sec

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2rK0YBuTaK--w5Dgmh71uvKtsg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LtEV8YUNWiyx98Nmk7XIhBPX.png?f=user_large

Op mijn laptop haal ik maar rond de 200:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
PS C:\Software\iPerf> .\iperf3.exe -c 10.0.0.10
Connecting to host 10.0.0.10, port 5201
[  4] local 10.0.10.14 port 50945 connected to 10.0.0.10 port 5201
[ ID] Interval           Transfer     Bandwidth
[  4]   0.00-1.00   sec  20.0 MBytes   168 Mbits/sec
[  4]   1.00-2.01   sec  16.9 MBytes   141 Mbits/sec
[  4]   2.01-3.00   sec  25.9 MBytes   218 Mbits/sec
[  4]   3.00-4.00   sec  61.1 MBytes   513 Mbits/sec
[  4]   4.00-5.01   sec  58.5 MBytes   486 Mbits/sec
[  4]   5.01-6.00   sec  15.0 MBytes   127 Mbits/sec
[  4]   6.00-7.00   sec  14.2 MBytes   119 Mbits/sec
[  4]   7.00-8.00   sec  14.2 MBytes   120 Mbits/sec
[  4]   8.00-9.01   sec  13.6 MBytes   113 Mbits/sec
[  4]   9.01-10.01  sec  11.0 MBytes  92.6 Mbits/sec
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[  4]   0.00-10.01  sec   250 MBytes   210 Mbits/sec                  sender
[  4]   0.00-10.01  sec   250 MBytes   210 Mbits/sec                  receiver

iperf Done.

[ Voor 39% gewijzigd door briecht op 04-12-2020 00:40 ]

briecht schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 00:22:
Ik doe een iperf testje vanop mijn raspberry pi 3B+ naar een synology iperf docker, maar ik haal slechts rond de 300Mbps, terwijl die op de US-80-60W aangesloten zijn op 1Gbps (1000FDX)
Is dit normaal?
Yup! :)

Wil je lekker @ 940 a 960 Mbps knallen (De limiet van 1 Gbps verbindingen over het algemeen!) dan zal je een Raspberry Pi 4B moeten kopen ;)
Of een cheapass Intel Atom NUC of zo...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-01 20:08

Falcon10

Hit it i would !

Will_M schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:58:
En welke problemen genereerd deze update ? :D

-| Hit it i would ! |-

Falcon10 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 06:53:
[...]

En welke problemen genereerd deze update ? :D
Toch leuk dat die verwachtingspatronen van het UI-imago tot alle tweakershersenen doordringen.

• JB
  • Laatst online: 16:35

JB

Cédric roelt!

Iemand die kan adviseren of onderstaande goed gaat werken?

Bij mijn moeder hangt een AC-LR en die doet prima dienst, maar dekking is niet helemaal volledig (begane grond). Deze kan niet centraal worden gepositioneerd en hangt nu in de serre. Spelen met transmit power etc geeft geen verbeteringen, eerder minder dekking.

Nu dacht ik, als ik een AC-Lite er bij haal, kan ik "goedkoop" de dekking verbeteren in met name de huiskamer. Gaat zoiets fijn samenwerken of kan ik beter een 2e AC-LR halen om dezelfde apparaten te hebben? Het gaat puur om fatsoenlijke wifi voor internetten, Netflix, AppleTV etc. dus hoeft geen profi oplossing te worden, maar net wat meer dekking zou top zijn.

Mijn boefje is liev!

• loeberce
JB schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:00:
Iemand die kan adviseren of onderstaande goed gaat werken?

Bij mijn moeder hangt een AC-LR en die doet prima dienst, maar dekking is niet helemaal volledig (begane grond). Deze kan niet centraal worden gepositioneerd en hangt nu in de serre. Spelen met transmit power etc geeft geen verbeteringen, eerder minder dekking.

Nu dacht ik, als ik een AC-Lite er bij haal, kan ik "goedkoop" de dekking verbeteren in met name de huiskamer. Gaat zoiets fijn samenwerken of kan ik beter een 2e AC-LR halen om dezelfde apparaten te hebben? Het gaat puur om fatsoenlijke wifi voor internetten, Netflix, AppleTV etc. dus hoeft geen profi oplossing te worden, maar net wat meer dekking zou top zijn.
Je kan prima verschillende types naast elkaar gebruiken. In huis is een LR overkill, dus een Lite is een prima optie. Wel instellen op een verschillende kanaal (1-6-11) op 2.4 GHz.

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-12-2025

TPA

ESET official partner

TPA schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:34:
[...]

Ja die heb ik nu draaien, maar het is niet de oplossing voor alsnog helaas.
Ben inmiddels in contact met iemand van het Unifi switch team, maar dat heeft de oplossing nog niet gebracht.

Ook heb ik mijn ER4 geüpgraded naar V2.0.9 vanaf V.2.0.?? aangezien daar ook een IGMP correctie in zou zitten...
Echter ik had toen nog meer issues...
dus downgrade naar V1.10.10 gedaan, maar dat was ook geen oplossing.
op verzoek Unifi switch contactpersoon IGMP snooping uitgezet in de controller, maar ook dat gaf geen oplossing.

Wel gaat mijn TV langer goed met de V 1.10.10 op mijn ER.. maar goed, ik ben nog in afwachting van een reactie van het ubnt Unifi switch team

ESET software nodig? Let me know 😄

• mr.DJ95
briecht schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 00:22:
Net wat testjes gedaan op mijn thuisnetwerk via iperf. Ik doe een iperf testje vanop mijn raspberry pi 3B+ naar een synology iperf docker, maar ik haal slechts rond de 300Mbps, terwijl die op de US-80-60W aangesloten zijn op 1Gbps (1000FDX)
Is dit normaal?

code:
1
2
3
4
5
6
7
Client connecting to 10.0.0.10, TCP port 5001
TCP window size: 43.8 KByte (default)
[  3] local 10.0.0.5 port 56296 connected with 10.0.0.10 port 5001
[ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
[  3]  0.0-10.0 sec   350 MBytes   293 Mbits/sec

[Afbeelding]

Op mijn laptop haal ik maar rond de 200:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
PS C:\Software\iPerf> .\iperf3.exe -c 10.0.0.10
Connecting to host 10.0.0.10, port 5201
[  4] local 10.0.10.14 port 50945 connected to 10.0.0.10 port 5201
[  4]   0.00-1.00   sec  20.0 MBytes   168 Mbits/sec
[  4]   1.00-2.01   sec  16.9 MBytes   141 Mbits/sec
[  4]   2.01-3.00   sec  25.9 MBytes   218 Mbits/sec
[  4]   3.00-4.00   sec  61.1 MBytes   513 Mbits/sec
[  4]   4.00-5.01   sec  58.5 MBytes   486 Mbits/sec
[  4]   5.01-6.00   sec  15.0 MBytes   127 Mbits/sec
[  4]   6.00-7.00   sec  14.2 MBytes   119 Mbits/sec
[  4]   7.00-8.00   sec  14.2 MBytes   120 Mbits/sec
[  4]   8.00-9.01   sec  13.6 MBytes   113 Mbits/sec
[  4]   9.01-10.01  sec  11.0 MBytes  92.6 Mbits/sec
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[  4]   0.00-10.01  sec   250 MBytes   210 Mbits/sec                  sender
[  4]   0.00-10.01  sec   250 MBytes   210 Mbits/sec                  receiver

iperf Done.
Pi3 is wel gigabit echter moet hij de Ethernet bus delen met de USB(us)

• jgsr
  • Laatst online: 19-01 11:47
Hoe dan!? auto update staat hier uit en toch is zojuist de udm-pro geupdate naar 1.8.3??

Vaag

... hmm in de release notes staat roling update... lekker dan.

[ Voor 25% gewijzigd door jgsr op 04-12-2020 14:10 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Net ook weer eens de "laatste" Unifi software 6.0.41 gedownload maar waarom kan ik nu niet meer in het overzicht zien welke client op welke AP zit? Vond dat altijd wel handig :/ Nu moet je per AP gaan kijken..?

[ Voor 13% gewijzigd door JB op 04-12-2020 14:26 ]

Mijn boefje is liev!

• Will_M
  • Niet online
jgsr schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:44:
Hoe dan!? auto update staat hier uit en toch is zojuist de udm-pro geupdate naar 1.8.3??

Vaag

... hmm in de release notes staat roling update... lekker dan.
Dat 'Rolling Update' slaat volgens mij meer op de manier waarop de controller meerdere switches en AP's gaat updaten. Ze worden dan sequentieel ge-update in plaats van alles tegelijk (waardoor je hele netwerk dus in eens plat gaat).
JB schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:26:
Net ook weer eens de "laatste" Unifi software 6.0.41 gedownload maar waarom kan ik nu niet meer in het overzicht zien welke client op welke AP zit? Vond dat altijd wel handig :/ Nu moet je per AP gaan kijken..?
Ik kan hier onder 'Clients' in de webbrowser nog gewoon in één oogopslag zien op welk AP óf switchpoort een client gekoppeld zit. Kijk jij misschien middels de App op een telefoon / tablet?

[ Voor 32% gewijzigd door Will_M op 04-12-2020 14:36 ]

JB schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:26:
Clients ==> Wireless

Was je daar naar op zoek?

• JB

JB

Cédric roelt!

ed1703 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:33:
[...]

Clients ==> Wireless

Was je daar naar op zoek?
Ken de view en ik doel ook op deze specifiek. Hier zag je eerst ook staat welke clients op welke AP zaten. Nu is dat weg in de view :(

Mijn boefje is liev!

JB schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:35:
[...]

Ken de view en ik doel ook op deze specifiek. Hier zag je eerst ook staat welke clients op welke AP zaten. Nu is dat weg in de view :(
Nee, het kan alleen nog in "Past connections"

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:20

Mr-D.

interpunctie? no hero here

niet goed gelezen
kan nog wel aantal clients zien maar niet meer welke

[ Voor 158% gewijzigd door Mr-D. op 04-12-2020 14:42 ]

sneller usenet? tips en tricks

• JB

JB

Cédric roelt!

ed1703 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:40:
[...]

Nee, het kan alleen nog in "Past connections"
Het kan ook als je via devices (je APs) rechts kijkt welke clients erop zitten, maar in de overview was veel makkelijker. Snap niet waarom dat eruit is gesloopt :/

Mijn boefje is liev!

JB schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:58:
[...]

Het kan ook als je via devices (je APs) rechts kijkt welke clients erop zitten, maar in de overview was veel makkelijker. Snap niet waarom dat eruit is gesloopt :/
Of gewoon op de client klikken in de client-list. Dat is nooit verdwenen. Waar jij het over hebt staat standaard aan sinds 6.0.36. Dat is weer te reversen. (ik moest er zelf even naar zoeken, want ik mis dit soort dingen niet)

Ga naar Settings ===> User Interface.
Schuifje "New Clients" uit. Keer terug naar Clients en krijg een big smile :)

[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 04-12-2020 15:36 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

ed1703 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:30:
[...]

*O* <3

Mijn boefje is liev!

• MdBruin
Brams0n schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:37:
[...]
ik vermoed dat de firewall van de edge router er voor iets tussen zit.
Ik ben er zeker van dat ik ergens iets over het hoofd zie, maar ik zie niet direct wat.

iemand die me kan de juiste weg opzetten?
ik vond niet direct een pasklaar antwoord in de zoekbalk (na het zoeken :9 )

thanks voor de adviezen !
Ik weet het wel zeker dat de firewall het probleem veroorzaakt als je deze hebt ingesteld.
De EdgeRouter serie heeft namelijk standaard inter-VLAN routing enabled bij het aanmaken van VLAN's.
Het is even wennen voor me, ik draai zelf een zone-based firewall. Daardoor zat ik al te zoeken waar zijn de states Established en Related. Maar die zijn niet nodig omdat je alleen het uitgaande verkeer filtert en niet het inkomende.
Kan je eens een screenshot maken van de VLAN 10 en 20 firewall rules en waar deze op zijn toegepast (interface). Dan kunnen we eens meekijken op die 2 zones wat er fout gaat (mogelijk hetzelfde als op de rest).

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

ed1703 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:30:
[...]

Of gewoon op de client klikken in de client-list. Dat is nooit verdwenen. Waar jij het over hebt staat standaard aan sinds 6.0.36. Dat is weer te reversen. (ik moest er zelf even naar zoeken, want ik mis dit soort dingen niet)

In de clients view heb je rechts 3 puntjes, daar kan je selecteren welke kolommen je wil laten zien, even 'ap/port' aanvinken

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

roeleboel schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:10:
[...]

In de clients view heb je rechts 3 puntjes, daar kan je selecteren welke kolommen je wil laten zien, even 'ap/port' aanvinken
Nee, in de nieuwe view is dat er niet. Dat is juist de crux.

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

ed1703 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:22:
[...]

Nee, in de nieuwe view is dat er niet. Dat is juist de crux.
Ik zit op 6.0.41, waar moet/kan ik deze 'nieuwe' view dan ergens activeren?
Want ik zie het hier echt wel staan, dus heb ik een 'oude' view?

[ Voor 0% gewijzigd door roeleboel op 04-12-2020 16:32 . Reden: typvaud ]

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

roeleboel schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:32:
[...]

Ik zit op 6.0.41, waar moet/kan ik deze 'nieuwe' view dan ergens activeren?
Want ik zie het hier echt wel staan, dus heb ik een 'oude' view?
Dan heb je inderdaad een oude view. En voor het activeren zie mijn eerdere post.
Alleen zet je dan het schuifje aan ipv uit.

[ Voor 12% gewijzigd door ed1703 op 04-12-2020 16:41 ]

• Brams0n
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-11-2025
MdBruin schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:47:
[...]

Ik weet het wel zeker dat de firewall het probleem veroorzaakt als je deze hebt ingesteld.
De EdgeRouter serie heeft namelijk standaard inter-VLAN routing enabled bij het aanmaken van VLAN's.
Het is even wennen voor me, ik draai zelf een zone-based firewall. Daardoor zat ik al te zoeken waar zijn de states Established en Related. Maar die zijn niet nodig omdat je alleen het uitgaande verkeer filtert en niet het inkomende.
Kan je eens een screenshot maken van de VLAN 10 en 20 firewall rules en waar deze op zijn toegepast (interface). Dan kunnen we eens meekijken op die 2 zones wat er fout gaat (mogelijk hetzelfde als op de rest).
Gisteren avond heb ik er nog mee bezig geweest, maar ik kreeg er maar niets door.
Firewall rule "local": Default Action "Accept", op alle interface naar alle interfaces (behalve WAN).
uiteindelijk heb ik met behulp van een multitool (geplooide paperclip), zowel switch als ER-X gereset naar defaults en ben ik terug opnieuw begonnen.

voorlopig enkel: Vlans 20, 30, 40 aangemaakt en de default firewall rules laten staan. verder geen firewall rules (meer)

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:34

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Sinds kort heb ik het probleem dat mijn AP-AC-LR erg vaak spontaan reboot.
Het begon zelfs zo dat mijn Edgerouter-X óók ging rebooten. Beiden hangen aan een PoE injector, met de adapter van de AP. Dit gaat al jaren goed.

Ik krijg er geen vat op... Reset gedaan, laatste firmware staat er op.
Twee dagen had ik geen last, maar zojuist is het ding wel 5 keer opnieuw gestart...
Komt iemand dit bekend voor? Ik zie op internet meer mensen met issues, maar de oplossingen die ik daar zie helpen hier niet, of zijn niet van toepassing...

Het enige dat ik kan bedenken is dat mijn mobiele telefoon iets doet... Dat is het enige 'nieuwe element' als ik thuis kom.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• MdBruin
Brams0n schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:52:
[...]
voorlopig enkel: Vlans 20, 30, 40 aangemaakt en de default firewall rules laten staan. verder geen firewall rules (meer)
En dat werkt op dit moment?

• MdBruin
@Nyarlathotep En dat element zorgt ervoor dat het AP meer stroom begint te verbruiken waardoor mogelijk de spanning inzakt. Mijn vermoeden, mogelijk een niet al te beste power injector.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:34

Nyarlathotep

Crawling Chaos

MdBruin schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:02:
[...]

En dat werkt op dit moment?
Het vreemde is dat ik die telefoon ook al twee jaar heb...
Wat ik bedoelde is dat ik overdag als ik niet thuis ben, geen reboots zie in de log. Maar als ik thuis ben met mijn mobiel dus wel...

Er hangt nu een 24v 0.5a injector aan. Als ik nou een 1a injector koop, zou dit dan werken? 48 volt ipv 24 werkt niet namelijk.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:19

Step

step@tweakers.net#

Nyarlathotep schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:47:
Sinds kort heb ik het probleem dat mijn AP-AC-LR erg vaak spontaan reboot.
Het begon zelfs zo dat mijn Edgerouter-X óók ging rebooten. Beiden hangen aan een PoE injector, met de adapter van de AP. Dit gaat al jaren goed.

Ik krijg er geen vat op... Reset gedaan, laatste firmware staat er op.
Twee dagen had ik geen last, maar zojuist is het ding wel 5 keer opnieuw gestart...
Komt iemand dit bekend voor? Ik zie op internet meer mensen met issues, maar de oplossingen die ik daar zie helpen hier niet, of zijn niet van toepassing...

Het enige dat ik kan bedenken is dat mijn mobiele telefoon iets doet... Dat is het enige 'nieuwe element' als ik thuis kom.
Power injector die moeite heeft met fluctuaties in pieken (hoe meer een AP/EdgeRouter moet doen hoe meer power ie vraagt?

Daarna zou je nog eens kunnen kijken naar de bekabeling (oud of nieuw?). Just worth a try.

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• aeng
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-01 16:07
Ik zie dat er vannacht een update is geweest van mijn UDM-Pro (1.8.3). De controller is ook geupdated naar versie 6.
Zie nu een screensaver op het kleine schermpje.
Maar nu zie ik dat mijn access points (2x) niet meer werken. Geen enkele client kan meer connecten.

Alles al gerestart, maar dat mocht niet baten.

Is hier misschien een oplossing voor?

[ Voor 14% gewijzigd door aeng op 05-12-2020 08:16 ]

aeng schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 07:43:
Ik zie dat er vannacht een update is geweest van mijn UDM-Pro (1.8.3). De controller is ook geupdated naar versie 6.
Zie nu een screensaver op het kleine schermpje.
Maar nu zie ik dat mijn access points (2x) niet meer werken. Geen enkele client kan meer connecten.

Alles al gerestart, maar dat mocht niet baten.

Is hier misschien een oplossing voor?
Hebben ze een IP, kan je erop komen met ssh, en wat zie je met het commando:info?
Pagina: 1 ... 65 ... 339 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.