@
nero355
Maar ik heb al een reverse proxy en dat werkte gewoon allemaal. Nu dat ik een nieuwe UDM heb, werkt alles niet meer zoals ik het gewend was, vandaar dat ik even wat vragen stel. Maar ik wil gerust een aparte topic openen als dat beter is hoor
Ik merk uit de reactie van Nero355 dat ik gewoon echt te weinig kaas heb gegeten van dit allemaal en in het gemak waar jullie over bepaalde termen praten, is dat voor mij totaal geen begrijpelijk Jip en Janneke taal

Niks ten nadelen van jullie uiteraard, jullie kunnen mijn niveau ook niet inschatten....
PiHole is voor mij een Adblocker, en zo heb ik dat ding ooit geinstalleerd. Geen idee hoe de rest werkt in zn ding. Hij moet gewoon advertenties blocken.
Reverse proxy had ik tot 2 weken geleden nog nooit van gehoord. Ik benaderde mijn nas altijd via de Synology DDNS. Dan wordt ik er op geattendeerd dat het beter is om een Reverse proxy te gebruiken met een eigen domeinnaam, dus ga ik daar eens mee aan de slag. Dit kost me dan wel 2 dagen, maar uiteindelijk werkt het, en heb ik er ook weer wat van geleerd.
Ik heb helaas niet de tijd (gezin werk etc) om alles over netwerken te leren, maar soms rol je in een probleem zoals ik nu heb, en wordt je ineens geforceerd om ergens in te verdiepen wat je nog nooit hebt gedaan.
Omdat het altijd werkte en nu met de UDM niet meer, leek het mij dus logisch om mijn vragen hier te stellen over hoe dit zit en hoe ik alles weer werkend kan krijgen.
Lastig allemaal, maar ik ga als ik ergens tijd heb dan toch maar eens wat lezen over Pihole, DNS, NAT, DNS records etc.
@
nero355En als je een Reverse Proxy hebt staan dan moet dit toch allemaal koek en ei zijn om te regelen
Ik zoek altijd enkel specifiek wat voor mij nodig is en dat ik het voor mij werkend krijg. het is niet zo dat ik ineens alles weet over reverse proxy`s e.d. Ik heb dit echt specifiek voor mijn situatie aan de praat gekregen, en thats it! Gaandeweg leer ik wel steeds een stukje meer, en beginnen er af en toe linkjes te vallen. Maar ik zit 0.0 in de ICT en moet het hebben van tutorials online en vanuit daar maar eigen logica vinden waarom iets werkt.
Ik zou niet weten wat je met de NAS zelf zou moeten doen in dit geval of wat die ermee te maken heeft

Draait Pi-Hole daarop in een Docker Container of zo
Je had al eerder gezegd dat de PiHole een DNS server is, voor mij was de PiHole gewoon een adblocker, maar weer wat geleerd. De reden dat ik dit zei, is omdat ik op de Synology ook een DNS server package kan installeren, maar uit jouw reactie slaat dit dus nergens op, omdat ik een Pihole heb (denk ik).
[
Voor 22% gewijzigd door
Wachten... op 13-12-2020 20:48
]