[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 66 ... 339 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• aeng
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-01 16:07
stormfly schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:20:
[...]

Hebben ze een IP, kan je erop komen met ssh, en wat zie je met het commando:info?
SSH? Dat gaat echt boven mijn pet.
Ik zie wel dat de accesspoints een ipadres hebben. Alleen kan geen enkele client (20) connecten.
Ik lees dat ik niet de enige ben.

https://community.ui.com/...7f-415d-8caf-8dd3aac80a3c

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
aeng schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:31:
[...]

SSH? Dat gaat echt boven mijn pet.
Ik zie wel dat de accesspoints een ipadres hebben. Alleen kan geen enkele client (20) connecten.
Ik lees dat ik niet de enige ben.

https://community.ui.com/...7f-415d-8caf-8dd3aac80a3c
SSH is niet écht heel spannend of moeilijk, het is gewoon een methode om middels de CLI (Command Line Interface) ín het apparaat te kunnen komen.

Als je de settings van je controller opent dan zie je op de pagina "Site" (eerste pagina) helemaal onderin bij 'Device Authentication' de SSH settings staan welke voor je netwerk gebruikt worden waarbij je het wachtwoord zichtbaar kunt maken door op het 'oogje' te klikken. Vinkje bij 'Enable SSH Authentication' moet uiteraard wél aanstaan ;)

Afhankelijk van je OS heb je een afzonderlijke SSH/Telnet client nodig en voor Windows zou ik persoonlijk 'Putty' gaan gebruiken als ik jou was. Je hebt alléén de .exe nodig welke je onder 'Alternative Binary Files' kunt vinden.

Voor iets meer geavanceerde SSH zaken is Tera Term vaak de betere optie omdat je daar bijvoorbeeld ook meteen een X-Modem mee kunt opzetten (érg handig als het complete OS van een switch/router spontaan 'verdwenen' is....).

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 05-12-2020 10:02 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• aeng
Will_M schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:37:
[...]

SSH is niet écht heel spannend of moeilijk, het is gewoon een methode om middels de CLI (Command Line Interface) ín het apparaat te kunnen komen.

Als je de settings van je controller opent dan zie je op de pagina "Site" (eerste pagina) helemaal onderin bij 'Device Authentication' de SSH settings staan welke voor je netwerk gebruikt worden waarbij je het wachtwoord zichtbaar kunt maken door op het 'oogje' te klikken. Vinkje bij 'Enable SSH' moet uiteraard wél aanstaan ;)

Afhankelijk van je OS heb je een SSH/Telnet client nodig en voor Windows zou ik persoonlijk 'Putty' gaan gebruiken als ik jou was. Je hebt alléén de .exe nodig welke je onder 'Alternative Binary Files' kunt vinden.
Probleem is opgelost door de AP's even van spanning te halen. Zucht 8)7

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-01 19:44

Bruzski

watte ??

ed1703 schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:26:
[...]

Niets. Niet doen. Wacht op z’n minst op de wifi6-versies, want je gaat er niet op vooruit.
hoi Ed,

ik heb even nog wat AC-Pro's getest, maar ik vind de latency nogal hoog tov. de HP560 AP's, zou dit met wifi 6 beter moeten gaan? ook vind ik de hardware van de unifi AP's nogal fragiel dan de HP's, of ligt dit aan mij :?

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

ed1703 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:37:
[...]

Dan heb je inderdaad een oude view. En voor het activeren zie mijn eerdere post.
Alleen zet je dan het schuifje aan ipv uit.
Aha, juist.

Ik vind het dan wel opmerkelijk dat men hier op het forum stable releases van ubiquiti beschouwt als halve beta's, men bij beta's aangeeft van 'enkel als ge echt weet wat ge doet, en dan nog', maar dan gaan klagen over functies waarvan ubiquiti zelf ze als alpha aangeeft...

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:01
Ik probeer een UDM Pro achter een KPN Experia Box V10 te setuppen. Voorheen had ik een USG met DMZ en dat werkte prima. De UDM Pro WAN interface krijgt echter het publieke adres en geeft dan tijdens de set-up de melding dat de internet connectie er niet is. Dit komt doordat de Experia niet in bridge mode kan neem ik aan. Is er een manier om hem toch langs de setup te komen en hem in de DMZ te krijgen?

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:30
rasper schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:37:
Ik probeer een UDM Pro achter een KPN Experia Box V10 te setuppen. Voorheen had ik een USG met DMZ en dat werkte prima. De UDM Pro WAN interface krijgt echter het publieke adres en geeft dan tijdens de set-up de melding dat de internet connectie er niet is. Dit komt doordat de Experia niet in bridge mode kan neem ik aan. Is er een manier om hem toch langs de setup te komen en hem in de DMZ te krijgen?
Heb je al geprobeerd om de Experia Box even (10 sec) van het stroom af te halen?

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• rasper
insomniac schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:52:
[...]

Heb je al geprobeerd om de Experia Box even (10 sec) van het stroom af te halen?
Voel me behoorlijk dom, maar inderdaad een experia reboot did the trick... Was even bang dat ik een fritzbox oid moest gaan halen die wel in bridge kan.
roeleboel schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:44:
[...]

Aha, juist.

Ik vind het dan wel opmerkelijk dat men hier op het forum stable releases van ubiquiti beschouwt als halve beta's, men bij beta's aangeeft van 'enkel als ge echt weet wat ge doet, en dan nog', maar dan gaan klagen over functies waarvan ubiquiti zelf ze als alpha aangeeft...
Dat is ook juist het punt, UI heeft zaken verweven in zowel beta's als stable.
- Client view (sinds 6.x al in alpha)
- New Settings (al bijna 2 jaar in alpha, waarbij de view ondertussen al een keer compleet vervangen is omdat de communitymembers het terecht met de grond gelijk heeft gemaakt)
- Threat Management.. volgens mij al jaren beta in stable.

Neem daar ook nog even de opgeloste bugs in firmware beta's mee die er vele maanden over doen om in stable te komen. Het IGMP verhaal van deze week als een goed voorbeeld.

Het is niet voor niets dat gebruikers er wel een beetje genoeg van hebben en de beloftes van UI weinig waard zijn. Overstappen naar een andere vendor klinkt leuk, maar dat is nog best lastig te vinden in dezelfde prijsrange.

[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 05-12-2020 14:25 ]

• Will_M
  • Niet online
roeleboel schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:44:
[...]

Aha, juist.

Op het moment dat een UI release hier THUIS als 'stable' wordt aangeboden aan me dan installeer ik 'm eigenlijk altijd direct op het moment dat ik 't zie (én m'n netwerk ook even een gecontroleerd 'hikje' kan hebben). Heb er eigenlijk nog nooit een écht probleem mee gehad, de issues welke ik ervaar zijn meestal gerelateerd aan veranderingen in de GUI en die zijn meestal ook wel weer vrij simpel ongedaan te maken, vaak zijn het instellingen die vanuit de 'SDN' gedachte door UI gepushed worden.

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Kun je aan de 2 poorten van de UniFi AC In-Wall Vlans toevoegen?

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Bruzski schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:13:
ook vind ik de hardware van de unifi AP's nogal fragiel dan de HP's, of ligt dit aan mij :?
Je had de vraag niet aan mij gesteld, maar ik wil wel even reageren. Klopt de hardware voelt anders aan, HPE (nu HPE Aruba) heeft globaal genomen wél een metalen backplate verwerkt in de accesspoints, daardoor voelt het robuuster aan.

Maarja, beide hardware bevat naast de case ook een printplaat, chips en antennes en daar draait het eigenlijk om.

Ik heb wel de indruk dat HPE kwalitatief iets betere hardware kiest. Ze geven hoge MTBF kwalificaties (bv +95 jaar bij +25° C) MTBF nummers heb ik bij unify niet teruggevonden.

Aan de andere kant heeft HPE Aruba echt geen EOL leeftijd van +95 jaar hoor, hun beste accesspoints zijn in het verleden na zo'n 7 jaar EOS gegaan met 5 jaar later EOL. Dus na +/- 12 jaar geen updates meer. Correct me if I'm wrong.

In het verleden heeft men bij sommige unify accesspoints wel eens last gehad van coil-whine en hun blauwe leds nemen in een jaar ook beduidend af in helderheid, dit kan duiden op een mindere kwaliteit van onderdelen.

Unify staat echt niet bekend om slechte kwaliteit, het spul is best betrouwbaar. Prijstechnisch kan het nog steeds interessanter zijn om unify te nemen en een paar procent meer uitval voor lief te nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Chris.nl op 05-12-2020 16:22 ]

Marstek Venus E v3 | v146 | NoM | HWP1

• Will_M
  • Niet online
Shaggie_NB schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:11:
Kun je aan de 2 poorten van de UniFi AC In-Wall Vlans toevoegen?
Ik heb niet van die dingen maar: Waarom zou je dat niet kunnen doen? Voor zover ik weet ziet de controller die apparaatjes gewoon als een switch welke óók 802.1Q snapt.

https://dl.ui.com//datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf

En ja, die dingen babbelen dus (gewoon) 802.1Q / dot1q :+

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 05-12-2020 16:37 ]

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Zo ik kan weer even wat meelezen en hopelijk ook wat reageren. De clusterhoofdpijn was nogal vervelend (klik maar op het linkje als je wilt weten wat het is, linkt naar het LUMC).
Nyarlathotep schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:38:
[...]
Het vreemde is dat ik die telefoon ook al twee jaar heb...
Wat ik bedoelde is dat ik overdag als ik niet thuis ben, geen reboots zie in de log. Maar als ik thuis ben met mijn mobiel dus wel...

Er hangt nu een 24v 0.5a injector aan. Als ik nou een 1a injector koop, zou dit dan werken? 48 volt ipv 24 werkt niet namelijk.
Je linkte het verkeerde berichtje van mij, die was een reactie op een ander. Voor de injector, misschien verstandig om beide een eigen injector te geven. Natuurlijk 1 zware zou kunnen maar deze kan bij problemen (sluiting bijvoorbeeld) grotere schade opleveren.

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-01 11:50
UDMpro heeft zich vanochtend ge-auto-upgrade 1.8.0 -> 1.8.3. Daarbij is Unify Protect niet herstart. Kwam ik dus achter toen ik iets specifieks op de cameraś terug moest gaan zoeken, geen beelden. Ik ben echt furieus. Ook niet het eerste issue met de UDM. De UDMpro haalt niet de kwaliteit/stabiliteit die ik van UI verwachtte.

• rasper
Iemand een idee, ik ben van USG naar UDM pro gegaan en ik haalde met de USG in een scriptje de client list van de netwerk controller. Op de USG haalde ik de client list op met:
code:
1
2
curl -s "https://192.168.1.1:8443/api/login" --data-binary '{"username":"'$UNIFI_USER'","password":"'$UNIFI_PW'","strict":true}' --compressed --insecure -c /var/tmpram/cookies.txt # >/dev/null
connected_clients=`curl -s --insecure -b /var/tmpram/cookies.txt -c /var/tmpram/cookies.txt 'https://'$UNIFI_IP'/proxy/network/api/s/default/stat/sta' | /usr/bin/jq '.data[].name'`

via google begrijp ik dat het endpoint op de UDMP iets anders is:
code:
1
curl -s "https://192.168.1.1/api/auth/login" --data-binary '{"username":"'$UNIFI_USER'","password":"'$UNIFI_PW'","strict":true}' --compressed --insecure -c /var/tmpram/cookies.txt # >/dev/null

ik blijf echter steeds invalid username/pw krijgen:
code:
1
2
3
4
5
{
  "errors": [
    "Invalid username or password"
  ]
}

De username/pw klopt echt, want hier kan ik wel gewoon mee op de UDMP network controller inloggen.
|:(

Iemand een tip?

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:38

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

MicroVAX3400 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:20:
UDMpro heeft zich vanochtend ge-auto-upgrade 1.8.0 -> 1.8.3. Daarbij is Unify Protect niet herstart. Kwam ik dus achter toen ik iets specifieks op de cameraś terug moest gaan zoeken, geen beelden. Ik ben echt furieus. Ook niet het eerste issue met de UDM. De UDMpro haalt niet de kwaliteit/stabiliteit die ik van UI verwachtte.
??? Wat is het probleem nu precies?? Of bedoel je dat protect wel gerestart was precies op het moment dat je er iets gebeurde voor de cameras???

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

_Arthur

blub

MicroVAX3400 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:20:
Heb je Automatic Firmware Updates aanstaan?

Bij mijn UDM Pro staat dat uit en hij heeft zich nog niet / nooit automatisch geupdate.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvqefu72IfQW8qiykHQnoy5d7zY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SRhRZLeuu8157DxzxR8MxOTx.png?f=user_large

• aeng
Sinds die nieuwe updates heb ik zo'n Startrek screen op mijn router en switches. Weet iemand hoe ik dit helemaal uit kan zetten?

[ Voor 6% gewijzigd door aeng op 06-12-2020 09:48 ]

• MicroVAX3400
_Arthur schreef op zondag 6 december 2020 @ 08:11:
[...]
Heb je Automatic Firmware Updates aanstaan?
Tylen schreef op zondag 6 december 2020 @ 07:40:
[...]
??? Wat is het probleem nu precies?? Of bedoel je dat protect wel gerestart was precies op het moment dat je er iets gebeurde voor de cameras???
Ja, auto updates stond aan. Het unifi netwerk heeft zich na de auto update wel keurig herstart. Unifi protect echter was niet gestart na de auto upgrade en moest handmatig gestart worden vanuit het applicatie scherm. Maar daar kwam ik dus pas achter nadat er iets gebeurd was dat op camera had moeten staan, maar niet opgenomen was omdat protect nog niet herstart was.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
rasper schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:01:
[...]
Voel me behoorlijk dom, maar inderdaad een experia reboot did the trick... Was even bang dat ik een fritzbox oid moest gaan halen die wel in bridge kan.
Heb je nu geen last van dubbele NAT dan :?

Of lost DMZ dat op nu en komt t in praktijk op t zelfde neer als bridgen?

[ Voor 10% gewijzigd door Cartman! op 06-12-2020 09:52 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

Tja en dan ligt het aan de apparatuur dat het zich automatisch update? :+
Daarom staat dat soort zaken bij mij altijd uit; zo dat je zelf de update kan uitvoeren en kan controleren of alles daarna weer werkt. Zeker met componenten in je netwerk die toch redelijk belangrijk zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door _Arthur op 06-12-2020 09:53 ]

• rasper
Cartman! schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:51:
[...]

Heb je nu geen last van dubbele NAT dan :?

Of lost DMZ dat op nu en komt t in praktijk op t zelfde neer als bridgen?
Met de USG had ik dezelfde setup en werkte voor mij prima; kreeg alleen met de unifi network app de UDMP niet voorbij de stap dat hij vond dat hij internetverbinding had; moest via de laptop in de UDMP en dan setuppen. Liever bridge mode maar dat is met een experia box geen optie, dus het is of de dubbele nat of een nieuwe modem.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
rasper schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:04:
[...]
Met de USG had ik dezelfde setup en werkte voor mij prima; kreeg alleen met de unifi network app de UDMP niet voorbij de stap dat hij vond dat hij internetverbinding had; moest via de laptop in de UDMP en dan setuppen. Liever bridge mode maar dat is met een experia box geen optie, dus het is of de dubbele nat of een nieuwe modem.
Ok, dank voor je snelle reactie. Ik zit te denken om een UDM Pro te gaan gebruiken ipv USG ivm ingebouwde cloudkey en protect die ik beiden wil; dan ben je voortaan van elk TV gezeur af (ondanks dat t hier vrij stabiel is) voortaan.

• rasper
Cartman! schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:07:
[...]

Ok, dank voor je snelle reactie. Ik zit te denken om een UDM Pro te gaan gebruiken ipv USG ivm ingebouwde cloudkey en protect die ik beiden wil; dan ben je voortaan van elk TV gezeur af (ondanks dat t hier vrij stabiel is) voortaan.
Bij mij was de USG met USWgen2 en twee AP-ACs rock-solid, echt nooit problemen mee gehad. De firmware issues van de UDMP heeft mij een (hele) tijd tegengehouden want wil ook graag de controller van de Pi af en Protect, Nu met de recentere firmwares lijkt het wel iets beter te zijn en ik heb ook niet een hele complexe setup. De experiabox heb ik nu nog nodig voor iptv van KPN, aangezien dit niet al via de UDMP kan. UDMP met 1.8.3 firmware nu al een hele dag stabiel :)

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:51
aeng schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:47:
Sinds die nieuwe updates heb ik zo'n Startrek screen op mijn router en switches. Weet iemand hoe ik dit helemaal uit kan zetten?
Heb je daar beeld van? Snap niet wat je bedoelt.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@MasterMaceMichu Dit zou 'm moeten zijn:
Imgur linkje

En ja, dat zag ik net ook. Kon niet zo snel zien hoe het centraal uit te zetten is dus nu maar in de instellingen van mijn USW16 PoE uitgezet. Alleen nog niet gecontroleerd of dat ook geholpen heeft, ding hangt op zolder en ik zit nu lekker even op de bank...

[ Voor 26% gewijzigd door sypie op 06-12-2020 10:52 ]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:30
Ik heb vanmogen mijn USW gen 2 geupgrade naar versie 5.43.18.12487 en nu heeft mijn mini schermpje een screensaver i.p.v dat deze uit staat. Ik kan nergens vinden hoe ik het scherm nu uit kan zetten i.p.v de screensaver? iemand een idee?

Edit: zolang dit niet uit kan ga ik terug naar 4.3.22.11330. Heb tegen beter weten in ook maar een support ticket aangemaakt bij ubnt maar dat zal wel weer een teleurstelling worden :D

[ Voor 28% gewijzigd door HKLM_ op 06-12-2020 11:39 ]

Cloud ☁️

• MicroVAX3400
_Arthur schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:52:
[...]

Tja en dan ligt het aan de apparatuur dat het zich automatisch update? :+
Ja, want ik verwacht dat alles na de update weer gewoon opstart. Ik verwacht dat de fabrikant dat gewoon test voor de update uit te rollen.
De auto update optie is prima functionaliteit. Dat deze niet naar behoren werkt en vitale delen niet opstart is wel een probleem. Ik kies voor stable releases, draai geen beta’s, en verwacht dan idd dat de aangeboden functionaliteit, in dit geval de auto update functie, goed werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door MicroVAX3400 op 06-12-2020 11:05 ]

• HKLM_
MicroVAX3400 schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:03:
[...]

Ja, want ik verwacht dat alles na de update weer gewoon opstart. Ik verwacht dat de fabrikant dat gewoon test voor de update uit te rollen.
De auto update optie is prima functionaliteit. Dat deze niet naar behoren werkt en vitale delen niet opstart is wel een probleem. Ik kies voor stable releases, draai geen beta’s, en verwacht dan idd dat de aangeboden functionaliteit, in dit geval de auto update functie, goed werkt.
Stel je verwachtingen maar bij zo werkt het momenteel niet bij ubnt ;( Testen doen ze niet aan, dat doen de gebruikers wel als ze de update hebben geinstalleerd. Daarna kijken ze hoeveel troep ze hebben gemaakt en komen ze ooit met een patch mag je hopen.

Bij ubnt is stable releases, RC en Beta gewoon een bak momenteel.

[ Voor 4% gewijzigd door HKLM_ op 06-12-2020 11:20 ]

Cloud ☁️

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

[...]

Op zich heb je helemaal gelijk maar helaas is de ervaring dus anders. Dit is precies de reden waarom ik niet aan automatische updates doe.

Er zijn zes andere personen thuis afhankelijk (UDMPro) en op kantoor zijn er drie mensen van afhankelijk (UDMPro) en updaten gebeurd bij mij altijd in een gecontroleerde situatie op een moment dat er zo min mogelijk mensen last van kunnen ondervinden.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• _Arthur

_Arthur

blub

Zeker nog nooit updates op een willekeurig systeem (win/max/ux) geinstalleerd? 8)

Helaas, zomooi als jij het wil en schetst is de wereld helaas niet. Natuurlijk werkt het vaak wel, maar ja, soms dus ook niet.

• rasper
rasper schreef op zondag 6 december 2020 @ 00:17:
Iemand een idee, ik ben van USG naar UDM pro gegaan en ik haalde met de USG in een scriptje de client list van de netwerk controller. Op de USG haalde ik de client list op met:
code:
1
2
curl -s "https://192.168.1.1:8443/api/login" --data-binary '{"username":"'$UNIFI_USER'","password":"'$UNIFI_PW'","strict":true}' --compressed --insecure -c /var/tmpram/cookies.txt # >/dev/null
connected_clients=`curl -s --insecure -b /var/tmpram/cookies.txt -c /var/tmpram/cookies.txt 'https://'$UNIFI_IP'/proxy/network/api/s/default/stat/sta' | /usr/bin/jq '.data[].name'`

via google begrijp ik dat het endpoint op de UDMP iets anders is:
code:
1
curl -s "https://192.168.1.1/api/auth/login" --data-binary '{"username":"'$UNIFI_USER'","password":"'$UNIFI_PW'","strict":true}' --compressed --insecure -c /var/tmpram/cookies.txt # >/dev/null

ik blijf echter steeds invalid username/pw krijgen:
code:
1
2
3
4
5
{
  "errors": [
    "Invalid username or password"
  ]
}

De username/pw klopt echt, want hier kan ik wel gewoon mee op de UDMP network controller inloggen.
|:(

Iemand een tip?
Even mijzelf quoten, ik ben overgestapt naar de PHP class/API van slooffmaster: https://github.com/Art-of-WiFi/UniFi-API-client. Werkt super en met php cli ook prima in een script. :)

• rasper
HKLM_ schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:52:
Ik heb vanmogen mijn USW gen 2 geupgrade naar versie 5.43.18.12487 en nu heeft mijn mini schermpje een screensaver i.p.v dat deze uit staat. Ik kan nergens vinden hoe ik het scherm nu uit kan zetten i.p.v de screensaver? iemand een idee?

Edit: zolang dit niet uit kan ga ik terug naar 4.3.22.11330. Heb tegen beter weten in ook maar een support ticket aangemaakt bij ubnt maar dat zal wel weer een teleurstelling worden :D
Same here op zowel USW als UDMP, heb de brightness maar naar beneden geschroefd, maar inderdaad een 24/7 screensaver op dit soort apparaten is een bug :)

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:36
Is er hier iemand die een PiHole draait op een USG of UDM?

Ik heb jarenlang Pihole gedraaid op mijn standaard modem/router, die ook als DHCP server diende.
Ik kon toen simpelweg de DHCP uit zetten en een DNS invoeren van de PiHole.

Bij Unifi werkt dit volgens mijn allemaal net weer anders, want als ik in de Settings>>network>>LAN de DHCP uitzet, dan kan ik geen DNS meer invoeren.

Hoe dien je dit in te stellen op Unifi? Ik probeer te Googlen, maar kan eigenlijk niet echt een duidelijke uitleg vinden hoe dit bij Unifi werkt!

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wachten... schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:47:

Ik heb jarenlang Pihole gedraaid op mijn standaard modem/router, die ook als DHCP server diende.

Bij Unifi werkt dit volgens mijn allemaal net weer anders, want als ik in de Settings>>network>>LAN de DHCP uitzet, dan kan ik geen DNS meer invoeren.

Hoe dien je dit in te stellen op Unifi? Ik probeer te Googlen, maar kan eigenlijk niet echt een duidelijke uitleg vinden hoe dit bij Unifi werkt!
Ik gebruik de dhcp niet op de usg maar je kan toch gewoon de dns aanpassen en verwijzen naar je Pi-Hole?
Of dhcp gebruiken van je Pi-Hole :P

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• _Arthur

_Arthur

blub

In de oude interface op een UDM-Pro, de x.1.52 is mijn PiHole (en draait dus op een ander stuk hardware en niet fysiek (in een of andere custom docker container) op de UDM-p zelf).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdB4x0_ueMGV4Gbsz9z4WMaKNEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NnACK4prKRhcwcIpOh1TPFZp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door _Arthur op 06-12-2020 12:57 ]

• Wachten...
@Gunner @_Arthur

Dank voor jullie reacties, Ik heb dit inderdaad zo ingesteld en opzich werkt de PiHole, het enige wat ik nu dus niet begrijp, Hoe kan de PiHole als DHCP server fungeren, als ik hier ook de DHCP activeer?

Normaal werd geadviseerd om de PiHole ook als DHCP server te laten dienen. Ik weet niet meer precies wat de reden toen was, maar er waren wat probelmen met casten o.i.d. kan ik mij herinneren, en iedereen zij toen, laat je PiHole gewoon de DHCP regelen.

Nu in dit scenario regelt zowel mijn Unifi de IP adressen middels DHCP en mijn PiHole. Dit is niet wenselijk lijkt mij? En is er vandaag de dag nog uberhaupt een goede reden om de PiHole als DHCP server te laten dienen, of is dat echt overbodig? Want ik moet zeggen, het instellen en regelen van de IP adressen binnen Unifi is wel echt vele malen fijner. Zeker omdat ik ook vast IP adressen toe kan wijzen.

Ik hoor graag jullie mening/ervaring!

Ik ben overigens geen onwijze technerd, ik ben maar een hobbyist IT papa ;)

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:38

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Wachten... schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:02:
@Gunner @_Arthur

Dank voor jullie reacties, Ik heb dit inderdaad zo ingesteld en opzich werkt de PiHole, het enige wat ik nu dus niet begrijp, Hoe kan de PiHole als DHCP server fungeren, als ik hier ook de DHCP activeer?

Normaal werd geadviseerd om de PiHole ook als DHCP server te laten dienen. Ik weet niet meer precies wat de reden toen was, maar er waren wat probelmen met casten o.i.d. kan ik mij herinneren, en iedereen zij toen, laat je PiHole gewoon de DHCP regelen.

Nu in dit scenario regelt zowel mijn Unifi de IP adressen middels DHCP en mijn PiHole. Dit is niet wenselijk lijkt mij? En is er vandaag de dag nog uberhaupt een goede reden om de PiHole als DHCP server te laten dienen, of is dat echt overbodig? Want ik moet zeggen, het instellen en regelen van de IP adressen binnen Unifi is wel echt vele malen fijner. Zeker omdat ik ook vast IP adressen toe kan wijzen.

Ik hoor graag jullie mening/ervaring!

Ik ben overigens geen onwijze technerd, ik ben maar een hobbyist IT papa ;)
Dat laatste halen we ook wel uit je post ;). Maat zet dhcp uit op je pihole. Twee onafhankelijke dhcp servers in hetzelfde subnet is niet wenselijk.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Wachten...
Tylen schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:10:
[...]

Dat laatste halen we ook wel uit je post ;). Maat zet dhcp uit op je pihole. Twee onafhankelijke dhcp servers in hetzelfde subnet is niet wenselijk.
Dank je, je geeft me een hoop zelfvertrouwen :P
Ik doe mijn best steeds een beetje bij te leren ;)

Maar er staat mij ergens bij toen ik het ooit aan het begin instelde, dat het op mijn android telefoon en op mijn Android TV niet goed werkte, omdat de Google DNS dan geforceerd werd. Hierdoor werd het toen aangeraden om de PiHole als DHCP server in te stellen en daarna werkte het wel goed.

Zoiets staat me bij, maar corrigeer me als ik er naast zit hoor. Er zat in ieder geval een reden achter dat ik het al jarenlang als DHCP server laat dienen.

• _Arthur

_Arthur

blub

Wat @Tylen zegt. 2 DHCP-servers in je netwerk is een no-go. Dan gaan je clients rare fratsen krijgen.

Dus: of je PiHole is DHCP-server of je UDM is DHCP-server. Je zal zelf moeten kiezen / besluiten welke van de 2 het wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door _Arthur op 06-12-2020 13:17 ]

• Wachten...
@_Arthur

Dank voor je reactie,

Ik geef het zelf ook al aan dat 2 DHCP servers niet wenselijk is. Dat is heel de reden dat ik vraag of er een voorkeur is voor de één of ander. Ik heb het ooit aan gezet op de PiHole met (toen der tijd) een goede reden. Zoals eerder gezegt had dit volgens mij te maken met Android apparaten die hun eigen DNS forceerde. (corrigeer me gerust als ik het mis heb).

En mocht de PiHole inderdaad een beter optie zijn om als DHCP server in te zetten. Hoe zet ik dan de DHCP uit op Unifi, want die lijkt gelinkt met de DNS. Ik kan namelijk dan geen DNS meer invoeren, zodra ik de DHCP uitzet. en kan dan dus niet meer verwijzen naar de PiHole.

[ Voor 9% gewijzigd door Wachten... op 06-12-2020 13:25 ]

• HKLM_
Wachten... schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:22:
@_Arthur

Dank voor je reactie,

Ik geef het zelf ook al aan dat 2 DHCP servers niet wenselijk is. Dat is heel de reden dat ik vraag of er nog een voorkeur voor de één of ander is, aangezien ik het ooit aan heb gezet op de PiHole met (toen der tijd) een goede reden. Zoals eerder gezegt had dit volgens mij te maken met Android apparaten die hun eigen DNS forceerde.

En mocht de PiHole inderdaad een beter optie zijn om als DHCP server in te zetten. Hoe zet ik dan de DHCP uit op Unifi, want die lijkt gelinkt met de DNS. Ik kan namelijk dan geen DNS meer invoeren, zodra ik de DHCP uitzet.
Die optie is inderdaad hard vanuit de DHCP die geeft tijdens het proces namelijk direct de DNS mee. Als je de PIHole als DHCP gaat gebruiken zal die ook de DNS gegevens verstrekken.

Cloud ☁️

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 14:33

Hakker

a.k.a The Dude

ik zou pi-hole enkel als adblocker inzetten en de dhcp lekker via de UDM laten gaan, maar ik heb die feature binnen pi-hole nooit echt begrepen.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

• _Arthur

_Arthur

blub

Wachten... schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:22:
@_Arthur

Dank voor je reactie,

Ik geef het zelf ook al aan dat 2 DHCP servers niet wenselijk is. Dat is heel de reden dat ik vraag of er een voorkeur is voor de één of ander. Ik heb het ooit aan gezet op de PiHole met (toen der tijd) een goede reden. Zoals eerder gezegt had dit volgens mij te maken met Android apparaten die hun eigen DNS forceerde. (corrigeer me gerust als ik het mis heb).

En mocht de PiHole inderdaad een beter optie zijn om als DHCP server in te zetten. Hoe zet ik dan de DHCP uit op Unifi, want die lijkt gelinkt met de DNS. Ik kan namelijk dan geen DNS meer invoeren, zodra ik de DHCP uitzet. en kan dan dus niet meer verwijzen naar de PiHole.
Kennelijk begrijp je het nog niet geheel: de DHCP-server is verantwoordelijk voor het doorgeven van de DNS-server instellingen richting de client. Dus OF je maakt alle instellingen die nodig zijn in de DHCP-server op de UDM-Pro OF je maakt die instellingen in de DHCP-server op je PiHole. Niet op beide 'een beetje'.

Je clients "zoeken" zelf uit wie de DHCP-server is.

En zoals gezegd: op welke je dat doet, maakt mij niets uit, die afweging zal je dus zelf moeten maken (en heeft niets met de UDM-Pro van doen) 8)

• Wachten...
@HKLM_ @Hakker @_Arthur @Tylen

Ok ik probeer even te achterhalen waarom het toen der tijd geadviseerd werd om de DHCP server aan te zetten, maar kan het niet meer zo snel terug vinden.

Mijn eerdere bericht wat betreft het forceren van Google DNS op android apparaten, had volgens te maken met de DNS instellingen op de PiHole en niet met de DHCP server instelingen. Als ik het me weer goed kan herinneren had het te maken met IPv6 Deze had ik toen uitgeschakeld en daarna kreeg ik op mijn android apparaten netjes de PiHole DNS te zien.

Ik ga dus de DHCP op de PiHole uitzetten en even kijken of alles naar behoren werkt

Bedankt voor jullie reacties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvenpJKlcIpwwb-yoYTNMd6Vh7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tQjC0ACLSSBMET2WrrAd3WtK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Wachten... op 06-12-2020 13:38 ]

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-01 13:22
Wachten... schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:34:
@HKLM_ @Hakker @_Arthur @Tylen

Ok ik probeer even te achterhalen waarom het toen der tijd geadviseerd werd om de DHCP server aan te zetten, maar kan het niet meer zo snel terug vinden.

Mijn eerdere bericht wat betreft het forceren van Google DNS op android apparaten, had volgens te maken met de DNS instellingen op de PiHole en niet met de DHCP server instelingen. Als ik het me weer goed kan herinneren had het te maken met IPv6 Deze had ik toen uitgeschakeld en daarna kreeg ik op mijn android apparaten netjes de PiHole DNS te zien.

Ik ga dus de DHCP op de PiHole uitzetten en even kijken of alles naar behoren werkt

Bedankt voor jullie reacties!

[Afbeelding]
Beetje off topic;

Pi-hole gebruiken om vervolgens Google DNS in te stellen :X

Vaste locatie, vast netwerk.

• _Arthur

_Arthur

blub

Comp User schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:07:
Beetje off topic;

Pi-hole gebruiken om vervolgens Google DNS in te stellen :X
+ een of andere custom DNS server die op localhost draait op port :5353 :+

• Bruzski

Bruzski

watte ??

MasterMaceMichu schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:41:
[...]

Heb je daar beeld van? Snap niet wat je bedoelt.
Hij bedoeld dat sinds de firmware upgrade naar 1.8.3 een warp achtige screensaver op het udmpro schermpje te zien is. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Bruzski op 06-12-2020 14:22 ]

• HKLM_
aeng schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:47:
Kan niet :P support gaf als reactie op mijn ticket dat het niet kan maar dat de time out wel zou moeten werken wat het dus niet doet momenteel :P

Cloud ☁️

• _Arthur

_Arthur

blub

Bruzski schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:20:
Hij bedoeld dat sinds de firmware upgrade naar 1.8.3 een warp achtige screensaver op het udmpro schermpje te zien is. ;)
Dit dus: https://imgur.com/gallery/fWA53dK

En; (nog) niet uit te zetten met 1.8.3.... ik wacht nog wel even met updaten ;)

• HKLM_
_Arthur schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:28:
[...]

Dit dus: https://imgur.com/gallery/fWA53dK

En; (nog) niet uit te zetten met 1.8.3.... ik wacht nog wel even met updaten ;)
Hoe ze het bedenken :P zal uiteraard wel veel geld gekost hebben om het te ontwerpen en tja dan moeten de gebruikers het niet uitzetten natuurlijk :+

Cloud ☁️

• Bruzski

Bruzski

watte ??

HKLM_ schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:30:
[...]

Hoe ze het bedenken :P zal uiteraard wel veel geld gekost hebben om het te ontwerpen en tja dan moeten de gebruikers het niet uitzetten natuurlijk :+
of zal het de nieuwe unifi warp drive mode zijn ?? :+

HKLM_ schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:30:
[...]

Binnenkort in het UI community theater: * Team Ubiquiti is aware of the problem and will be corrected in a future release.
Als je geluk hebt een maandje of 4.
Goed he. Duurt kerst wat langer. Gezellig.

[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 06-12-2020 14:55 ]

• aeng
[quote]Bruzski schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:20:
[...]

----------------------------------------------------------------------------------------

Ja precies, dat bedoel ik.
Ik heb nog niet ontdekt hoe je dat kunt uitschakelen.

[ Voor 12% gewijzigd door aeng op 06-12-2020 14:58 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

aeng schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:55:
[quote]Bruzski schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:20:
Ik heb nog niet ontdekt hoe je dat kunt uitschakelen.
Zoals je hier kan lezen: dat kan (nog) niet.

• Wachten...
_Arthur schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:19:
[...]

+ een of andere custom DNS server die op localhost draait op port :5353 :+
@Comp User
Opzich prima dat jullie iemand uitlachen, maar t helpt me niet echt.

Ik doe mijn best om zoveel mogelijk op te steken en ergens van te leren op dit forum. Ik heb dan liever dat jullie iets uitleggen wat ik dan beter kan doen, in plaats van me 'belachelijk' maken. Ik weet dat het makkelijk is om online iemand anders dom te laten doen voorkomen. Maar het helpt me niet echt!

Ik heb duidelijk minder verstand hiervan dan jullie.
Ik hoor dan graag wat uitleg zodat ik er van kan leren, anders hebben jullie reacties niet echt veel zin en geeft het mij een ***gevoel en weerhoudt het mij ervan nogmaals om hulp vragen.

Ik heb op andere vlakken weer kennis en help daar ook graag mensen bij.

Verder ben ik blij met je eerdere hulp/uitleg @_Arthur , dus snap ook niet zo goed je laatste reactie ineens.
Misschien bedoel je het veel minder lullig, maar dan weet je hoe het over kan komen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Wachten... op 06-12-2020 15:53 ]

• HKLM_
_Arthur schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:09:
[...]

Zoals je hier kan lezen: dat kan (nog) niet.
Mocht ubnt deze kermis screensaver blijven gebruiken zonder optie om het uit te zetten dan kan altijd de kabel nog los van het schermpje :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBHOJtohegbAGgBopsBzgnQP8vE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cw2mA3GOZS0kQ8JIH2UcrZiC.png?f=user_large

Andere optie is nog om altijd de locate knop aan te hebben staan dan kan je zelfs kiezen uit twee lelijke screensavers :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4m1yPHCwfAcon7n9caPRv3K91Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/RDtXd3cQLv1FDvWwT03Q8N5t.gif?f=user_large

./Nu hou ik er over op :)

[ Voor 25% gewijzigd door HKLM_ op 06-12-2020 16:50 ]

Cloud ☁️

Wachten... schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:16:
Maar er staat mij ergens bij toen ik het ooit aan het begin instelde, dat het op mijn android telefoon en op mijn Android TV niet goed werkte, omdat de Google DNS dan geforceerd werd. Hierdoor werd het toen aangeraden om de PiHole als DHCP server in te stellen en daarna werkte het wel goed.

Zoiets staat me bij, maar corrigeer me als ik er naast zit hoor. Er zat in ieder geval een reden achter dat ik het al jarenlang als DHCP server laat dienen.
De enige manieren om te voorkomen dat apparaten of allerlei suffe apps op je telefoon of tablet hun hardcoded DNS Servers niet bereiken zijn :
- DNAT/SNAT regels aanmaken die de boel naar je Pi-Hole redirecten.
- Static Route aanmaken die naar 0.0.0.0 leidt.
- De Firewall de boel laten droppen.

Daarnaast heb je een ander probleem : Voornamelijk Google Android telefoons die de DNS Servers van de DHCP Server aannemen en stiekem de Google DNS Servers als 2de/3de/4de keuze toevoegen!

Dit kan je simpelweg fixen door bij je DHCP Settings alle 4 hokjes in te vullen met hetzelfde DNS Server IP en dan ben je in vrijwel alle gevallen van dat probleem af :)

offtopic:
Verder begrijp ik de reacties van de anderen wel, want de laatste jaren wordt GoT door "Fake Tweakers" overspoeld en zitten we vaak met zijn allen naar vragen te kijken die voor de 1000ste keer opnieuw worden gesteld, omdat men de Search van een Topic of het Forum niet gebruikt :/

Na een tijdje word je daar ook best wel simpel van en zou je ze het liefst naar beginnersweb.nl of zo doorsturen...

/rant O-)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Wachten...
nero355 schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:44:
[...]

De enige manieren om te voorkomen dat apparaten of allerlei suffe apps op je telefoon of tablet hun hardcoded DNS Servers niet bereiken zijn :
- DNAT/SNAT regels aanmaken die de boel naar je Pi-Hole redirecten.
- Static Route aanmaken die naar 0.0.0.0 leidt.
- De Firewall de boel laten droppen.

Daarnaast heb je een ander probleem : Voornamelijk Google Android telefoons die de DNS Servers van de DHCP Server aannemen en stiekem de Google DNS Servers als 2de/3de/4de keuze toevoegen!

Dit kan je simpelweg fixen door bij je DHCP Settings alle 4 hokjes in te vullen met hetzelfde DNS Server IP en dan ben je in vrijwel alle gevallen van dat probleem af :)

offtopic:
Verder begrijp ik de reacties van de anderen wel, want de laatste jaren wordt GoT door "Fake Tweakers" overspoeld en zitten we vaak met zijn allen naar vragen te kijken die voor de 1000ste keer opnieuw worden gesteld, omdat men de Search van een Topic of het Forum niet gebruikt :/

Na een tijdje word je daar ook best wel simpel van en zou je ze het liefst naar beginnersweb.nl of zo doorsturen...

/rant O-)
Dank voor je reactie, het eerste gedeelte snap ik nog niet helemaal, maar het gedeelte over DNS is duidelijk. Mocht ik er weer een keer tegenaan lopen dat ik iets geks zien met DNS van Google, dan zal ik alle 4 de DNS velden invoeren. Alles werkt tot op heden weer als een trein.

Het enige waar ik dan nu nog tegenaan loop is dat ik mijn domein nas.mijnserver.nl (Synology nas) niet kan benaderen binnen mijn netwerk. Ik kan hem wel gewoon benaderen met het lokale op adres, en buiten mijn netwerk om kom ik er ook gewoon op. Ik heb al zitten Googlen en lees diverse forums over hairpin NAT. Zoals hier en hier.

Er lees daar alleen verschillende verhalen over dat het automatisch zou moeten werken, en in andere topics lees ik weer dat het een bug is in de firmware, maar in andere posts zou dit weer opgelost zijn.

Weet jij misschien hoe ik dus iets van een hairpin/loopback NAT maak, of wat de manier is om mijn domein van binnen mijn netwerk te benaderen? Met lokale op adressen werken is geen optie, want ik gebruik ook diverse applicaties buiten huis.

Wachten... schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:49:
Het enige waar ik dan nu nog tegenaan loop is dat ik mijn domein nas.mijnserver.nl (Synology nas) niet kan benaderen binnen mijn netwerk. Ik kan hem wel gewoon benaderen met het lokale op adres, en buiten mijn netwerk om kom ik er ook gewoon op.

Ik heb al zitten Googlen en lees diverse forums over hairpin NAT. Zoals hier en hier.

Er lees daar alleen verschillende verhalen over dat het automatisch zou moeten werken, en in andere topics lees ik weer dat het een bug is in de firmware, maar in andere posts zou dit weer opgelost zijn.
Ik zie Reverse NAT als iets dat eigenlijk niet had mogen bestaan dus ik doe daar niks mee i.c.m. mijn USG of welke router dan ook! :)

Hetzelfde geldt voor UPNP trouwens!
Weet jij misschien hoe ik dus iets van een hairpin/loopback NAT maak, of wat de manier is om mijn domein van binnen mijn netwerk te benaderen? Met lokale op adressen werken is geen optie, want ik gebruik ook diverse applicaties buiten huis.
Je zou een eigen DNS Record kunnen maken op je Pi-Hole via de WebGUI voor je NAS die gelijk is aan het Externe Domein :
code:
1
192.168.123.123 nas.mijnserver.nl

Komt er dan te staan in een custom.list bestand op je Pi-Hole nadat je het invoert via de WebGUI als het goed is :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Wachten...
nero355 schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:05:
[...]

Ik zie Reverse NAT als iets dat eigenlijk niet had mogen bestaan dus ik doe daar niks mee i.c.m. mijn USG of welke router dan ook! :)

Hetzelfde geldt voor UPNP trouwens!

[...]

Je zou een eigen DNS Record kunnen maken op je Pi-Hole via de WebGUI voor je NAS die gelijk is aan het Externe Domein :
code:
1
192.168.123.123 nas.mijnserver.nl

Komt er dan te staan in een custom.list bestand op je Pi-Hole nadat je het invoert via de WebGUI als het goed is :)
Van UPNP wist ik dat je dit beter altijd uit kon zetten, van Reverse NAT wist ik dat niet. Als ik het dus goed begrijp is dat niet de gewenste manier om te doen?

En waarom zou je een DNS records aan maken in de Pihole en niet in de UDM ofzo? Want even voor het idee, met de Zyxel router kwam ik gewoon op nas.mijnserver.nl nadat ik de poorten 443 en 80 open had gezet (voor mijn reverse proxy). Houd dat in dat de Zyxel wel reverse NAT aan had staan?

Ik ben dus erg benieuwd wat de goede manier is om je eigen nas binnen je netwerk te benaderen, want DNS kan ik bijvoorbeeld ook in de NAS zelf aanmaken toch ? Wat is het verschil dan daartussen?

Wachten... schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:24:
Van UPNP wist ik dat je dit beter altijd uit kon zetten, van Reverse NAT wist ik dat niet. Als ik het dus goed begrijp is dat niet de gewenste manier om te doen?
Wat mij betreft niet! :)
En waarom zou je een DNS records aan maken in de Pihole en niet in de UDM ofzo?
Omdat je die als DNS Server gebruikt :?
Want even voor het idee, met de Zyxel router kwam ik gewoon op nas.mijnserver.nl nadat ik de poorten 443 en 80 open had gezet (voor mijn reverse proxy). Houd dat in dat de Zyxel wel reverse NAT aan had staan?
ZyXel kennende : Vast wel!

En als je een Reverse Proxy hebt staan dan moet dit toch allemaal koek en ei zijn om te regelen :?
Ik ben dus erg benieuwd wat de goede manier is om je eigen nas binnen je netwerk te benaderen, want DNS kan ik bijvoorbeeld ook in de NAS zelf aanmaken toch ? Wat is het verschil dan daartussen?
Nu ben ik je kwijt...

Ik zou niet weten wat je met de NAS zelf zou moeten doen in dit geval of wat die ermee te maken heeft :?
Draait Pi-Hole daarop in een Docker Container of zo ?!

• HKLM_
@Wachten... je kan je synology inzetten als reverse proxy maar misschien is het tijd voor een eigen topic met deze vragen dan helpen we je daar graag verder.

Cloud ☁️

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-01 16:16

el-jorge

turn around and feel the vibe

Ik ben niet echt een netwerk held.

Ik had een asus router met een upc modem. Die heb ik vandaag vervangen voor een connect box van Ziggo. In de connectbox heb ik wifi uitgezet. De range van ip adressen van de connectbox (192.168.178.xxx) is anders als die van de asus (192.168.1.xxx)

Ik heb 2 ap ac lite accespoints.

Nu delen mijn accespoints nog steeds adressen uit, want ik kan gewoon internetten op mijn telefoon etc. Echter kan ik ze niet benaderen, ik krijg de melding adoption failed. Dat komt volgens mij door de ip adressen waarop ze zitten (standaard 192.168.1.20) maar hoe wijzig ik dit zodat ik ze weer kan beheren?

Spielerei...

• HKLM_
el-jorge schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:42:
Ik ben niet echt een netwerk held.

Ik had een asus router met een upc modem. Die heb ik vandaag vervangen voor een connect box van Ziggo. In de connectbox heb ik wifi uitgezet. De range van ip adressen van de connectbox (192.168.178.xxx) is anders als die van de asus (192.168.1.xxx)

Ik heb 2 ap ac lite accespoints.

Nu delen mijn accespoints nog steeds adressen uit, want ik kan gewoon internetten op mijn telefoon etc. Echter kan ik ze niet benaderen, ik krijg de melding adoption failed. Dat komt volgens mij door de ip adressen waarop ze zitten (standaard 192.168.1.20) maar hoe wijzig ik dit zodat ik ze weer kan beheren?
Je kan of de ip range van je DHCP wijzigen of je accespoints een reset geven zodat ze weer een dhcp adres krijgen in de juiste gange.

Cloud ☁️

• el-jorge

el-jorge

HKLM_ schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:46:
[...]

Je kan of de ip range van je DHCP wijzigen of je accespoints een reset geven zodat ze weer een dhcp adres krijgen in de juiste gange.
Just to be sure, dat ik het goed begrijp.

Dus dhcp wijzigen in de Connecbox naar de oude range. (Benader je dan de connectbox ook vanaf een nieuw adres als ik dat doe?)

Of dus de ap een factory reset geven? (Moet ik dan mijn instellingen opnieuw doen, of bewaart de controller die?)

Spielerei...

• HKLM_
el-jorge schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:51:
[...]

Just to be sure, dat ik het goed begrijp.

Dus dhcp wijzigen in de Connecbox naar de oude range. (Benader je dan de connectbox ook vanaf een nieuw adres als ik dat doe?)

Of dus de ap een factory reset geven? (Moet ik dan mijn instellingen opnieuw doen, of bewaart de controller die?)
De controller bewaard een gedeelte, zendvermogen etc moet je wel weer opnieuw instellen.

Cloud ☁️

• Wachten...
HKLM_ schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:41:
@Wachten... je kan je synology inzetten als reverse proxy maar misschien is het tijd voor een eigen topic met deze vragen dan helpen we je daar graag verder.
@nero355

Maar ik heb al een reverse proxy en dat werkte gewoon allemaal. Nu dat ik een nieuwe UDM heb, werkt alles niet meer zoals ik het gewend was, vandaar dat ik even wat vragen stel. Maar ik wil gerust een aparte topic openen als dat beter is hoor :D

Ik merk uit de reactie van Nero355 dat ik gewoon echt te weinig kaas heb gegeten van dit allemaal en in het gemak waar jullie over bepaalde termen praten, is dat voor mij totaal geen begrijpelijk Jip en Janneke taal ;) Niks ten nadelen van jullie uiteraard, jullie kunnen mijn niveau ook niet inschatten....

PiHole is voor mij een Adblocker, en zo heb ik dat ding ooit geinstalleerd. Geen idee hoe de rest werkt in zn ding. Hij moet gewoon advertenties blocken.

Reverse proxy had ik tot 2 weken geleden nog nooit van gehoord. Ik benaderde mijn nas altijd via de Synology DDNS. Dan wordt ik er op geattendeerd dat het beter is om een Reverse proxy te gebruiken met een eigen domeinnaam, dus ga ik daar eens mee aan de slag. Dit kost me dan wel 2 dagen, maar uiteindelijk werkt het, en heb ik er ook weer wat van geleerd.

Ik heb helaas niet de tijd (gezin werk etc) om alles over netwerken te leren, maar soms rol je in een probleem zoals ik nu heb, en wordt je ineens geforceerd om ergens in te verdiepen wat je nog nooit hebt gedaan.

Omdat het altijd werkte en nu met de UDM niet meer, leek het mij dus logisch om mijn vragen hier te stellen over hoe dit zit en hoe ik alles weer werkend kan krijgen.

Lastig allemaal, maar ik ga als ik ergens tijd heb dan toch maar eens wat lezen over Pihole, DNS, NAT, DNS records etc.

@nero355
En als je een Reverse Proxy hebt staan dan moet dit toch allemaal koek en ei zijn om te regelen
Ik zoek altijd enkel specifiek wat voor mij nodig is en dat ik het voor mij werkend krijg. het is niet zo dat ik ineens alles weet over reverse proxy`s e.d. Ik heb dit echt specifiek voor mijn situatie aan de praat gekregen, en thats it! Gaandeweg leer ik wel steeds een stukje meer, en beginnen er af en toe linkjes te vallen. Maar ik zit 0.0 in de ICT en moet het hebben van tutorials online en vanuit daar maar eigen logica vinden waarom iets werkt.
Ik zou niet weten wat je met de NAS zelf zou moeten doen in dit geval of wat die ermee te maken heeft :?
Draait Pi-Hole daarop in een Docker Container of zo
Je had al eerder gezegd dat de PiHole een DNS server is, voor mij was de PiHole gewoon een adblocker, maar weer wat geleerd. De reden dat ik dit zei, is omdat ik op de Synology ook een DNS server package kan installeren, maar uit jouw reactie slaat dit dus nergens op, omdat ik een Pihole heb (denk ik).

[ Voor 22% gewijzigd door Wachten... op 13-12-2020 20:48 ]

Wachten... schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:02:
Maar ik wil gerust een aparte topic openen als dat beter is hoor :D
d:)b
Ik merk uit de reactie van Nero355 dat ik gewoon echt te weinig kaas heb gegeten van dit allemaal
:Y
PiHole is voor mij een Adblocker, en zo heb ik dat ding ooit geinstelleerd. Geen idee hoe de rest werkt in zn ding. Hij moet gewoon advertenties blocken.
1. Kijk eens rond in je Pi-Hole WebGUI.
2. Ga eens https://docs.pi-hole.net lezen! ;)
Lastig allemaal, maar ik ga als ik ergens tijd heb dan toch maar eens wat lezen over Pihole, DNS, NAT, DNS records etc.
d:)b

• MdBruin
Wachten... schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:29:
[...]

@Comp User
Opzich prima dat jullie iemand uitlachen, maar t helpt me niet echt.
[...]
Zo is het echt niet bedoeld, dat weet ik 100% zeker.
Ik zal proberen de redenatie achter de reactie van @Comp User uit te leggen.

Waarvoor wordt de Pi-hole gebruikt? Die wordt gebruikt om o.a. advertenties te blokkeren en tegelijkertijd voor een stuk privacy. Immers ook tracking domeinen kunnen worden geblokkeerd waardoor ze je niet 100% kunnen volgen. Waarom dan de reactie van Comp User, Google is nu een van die partijen welke het niet zo nauw neemt met jouw en onze privacy. Hun verdienmodel is ook het verkopen van deze data. Wat je dus nu doet is eigenlijk je internet geschiedenis aanreiken op een presenteerblaadje aan Google. Iets wat je eigenlijk probeert te voorkomen door gebruik te maken van Pi-hole. Er is op zich niets mis mee om gewoon de DNS van je provider te gebruiken, je betaalt al hiervoor dus ze hoeven niets met deze data te doen om eraan te verdienen.

• MdBruin
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door MdBruin op 06-12-2020 22:11 ]

• Wachten...
MdBruin schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:08:
[...]

Zo is het echt niet bedoeld, dat weet ik 100% zeker.
Ik zal proberen de redenatie achter de reactie van @Comp User uit te leggen.

Waarvoor wordt de Pi-hole gebruikt? Die wordt gebruikt om o.a. advertenties te blokkeren en tegelijkertijd voor een stuk privacy. Immers ook tracking domeinen kunnen worden geblokkeerd waardoor ze je niet 100% kunnen volgen. Waarom dan de reactie van Comp User, Google is nu een van die partijen welke het niet zo nauw neemt met jouw en onze privacy. Hun verdienmodel is ook het verkopen van deze data. Wat je dus nu doet is eigenlijk je internet geschiedenis aanreiken op een presenteerblaadje aan Google. Iets wat je eigenlijk probeert te voorkomen door gebruik te maken van Pi-hole. Er is op zich niets mis mee om gewoon de DNS van je provider te gebruiken, je betaalt al hiervoor dus ze hoeven niets met deze data te doen om eraan te verdienen.
Dank voor je reactie, Ik snap je uitleg over Google en privacy. Echter heb ik toen der tijd diverse tutorials bekeken voordat ik het ging installeren. In bijna iedere tutorial wordt Google DNS of OpenDNS gebruikt, daarnaast staat Google vol bovenaan de lijst als je de PiHole installeerd. Als een 'leek' is het dan toch niet zo gek om hiervoor te kiezen, want je gaat dit ding tenslotte inzetten als adblocker (wat hij ook prima doet met de GoogleDNS). Voor jullie is dit waarschijnlijk volkomen onbegrijpelijk om hiervoor te kiezen, maar wat moet ik dan als leek? Zoek ik eens dingen zelf uit, is het nog niet goed. Daar heb ik dan een beetje moeite mee. De keren dat ik dan zelf iets uit probeer te zoeken, dan wordt dit direct afgestraft. Stel ik vervolgens een vraag, dan krijg ik te horen dat ik meer zelf uit moet zoeken.

Ik zit al 12 jaar op Tweakers.net, en heb er tot op heden heel veel van kunnen leren, en gek genoeg heb ik met mijn kennis ook diverse keren anderen kunnen helpen.

Ik laat het hier wel bij, maar wilde het toch nog even kwijt. Ik zal mijn zoektocht verder voort zetten. Bedankt in ieder geval voor alle reacties en hulp! Ik meen het oprecht dat ik het op prijs stel als mensen de moeite nemen om dingen soms uitgebreid en simpel uit te leggen!

• el-jorge

el-jorge

HKLM_ schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:00:
[...]

De controller bewaard een gedeelte, zendvermogen etc moet je wel weer opnieuw instellen.
Ok. Dus daar moet ik ff screenshots van maken hoe ik dat gedaan heb. Binnenkort maar ff doen. Ben op zich blij dat het het nu doet. Heb die WiFi nodig om morgen te kunnen werken.

Kan dus ook kijken om de range in de connectbox te wijzigen. Maar ben wel benieuwd wat dat met de connectbox doet.

Spielerei...

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:39

Als ik al je berichten zo lees en een beetje tussen de regels doorlees bedoel je het volgende:
Om reclame's te blokkeren heb je een pi-hole ingezet, omdat sommige android apparaten (semi)hardcoded de google dns gebruikten heb je de pi-hole ook als dhcp-server gebruikt met je oude router/modem.

Nu wil je dit ook weer kunnen op je USG/UDM(P).
Oftewel je gateway is gewoon je USG/UDM(P) maar je wilt een andere DHCP-server (&DNS) gebruiken dan je standaard gateway.
Volgens mij moet je dan de DHCP-relay functie gebruiken om je USG/UDM(P) alleen als gateway te gebruiken en de DHCP en DNS door de pi-hole laten uitvoeren.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• _Arthur

_Arthur

blub

Annuk schreef op maandag 7 december 2020 @ 03:09:
Nu wil je dit ook weer kunnen op je USG/UDM(P).
Oftewel je gateway is gewoon je USG/UDM(P) maar je wilt een andere DHCP-server (&DNS) gebruiken dan je standaard gateway.
Volgens mij moet je dan de DHCP-relay functie gebruiken om je USG/UDM(P) alleen als gateway te gebruiken en de DHCP en DNS door de pi-hole laten uitvoeren.
DHCP-Relay heeft hier echt helemaal niets mee van doen.

DHCP relay
A DHCP client is a host using DHCP to obtain configuration parameters such as an IP address. A DHCP relay agent is any host that forwards DHCP packets between clients and servers. Relay agents are used to forward requests and replies between clients and servers when they are not on the same physical subnet.

Je geeft in de DHCP-configuratie aan dat je UDM-Pro de gateway is, hierbij maakt het niet uit welk apparaat je DHCP-server is; je config blijft hetzelfde.
nero355 schreef op maandag 7 december 2020 @ 00:07:
[...]

https://docs.pi-hole.net/guides/unbound O-)

Ondertussen zo vaak gepost dat ik de URL heb onthouden! _O- :+
Ja okey! Nu ben ik om, je hebt het nu zo vaak gezegd :+

PS: nog tips welke default parameters een must-have zijn om te wijzigen?

• Brams0n
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-11-2025
MdBruin schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:02:
[...]

En dat werkt op dit moment?
Remove P.E.B.K.A.C and issue has been resolved...

doordat ik eerst VLAN 1,2,3,4 (met bijhorende IP-ranges) had aangemaakt, en de FIX ip's er al had ingezet...kan het niet werken.. 8)7

routing on a stick met bijhorende correcte fix IP instellingen.

thanks for advise !
Wachten... schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:26:
[...]

Dank voor je reactie, Ik snap je uitleg over Google en privacy. Echter heb ik toen der tijd diverse tutorials bekeken voordat ik het ging installeren. In bijna iedere tutorial wordt Google DNS of OpenDNS gebruikt, daarnaast staat Google vol bovenaan de lijst als je de PiHole installeerd. Als een 'leek' is het dan toch niet zo gek om hiervoor te kiezen, want je gaat dit ding tenslotte inzetten als adblocker (wat hij ook prima doet met de GoogleDNS). Voor jullie is dit waarschijnlijk volkomen onbegrijpelijk om hiervoor te kiezen, maar wat moet ik dan als leek? Zoek ik eens dingen zelf uit, is het nog niet goed. Daar heb ik dan een beetje moeite mee. De keren dat ik dan zelf iets uit probeer te zoeken, dan wordt dit direct afgestraft. Stel ik vervolgens een vraag, dan krijg ik te horen dat ik meer zelf uit moet zoeken.

Ik zit al 12 jaar op Tweakers.net, en heb er tot op heden heel veel van kunnen leren, en gek genoeg heb ik met mijn kennis ook diverse keren anderen kunnen helpen.

Ik laat het hier wel bij, maar wilde het toch nog even kwijt. Ik zal mijn zoektocht verder voort zetten. Bedankt in ieder geval voor alle reacties en hulp! Ik meen het oprecht dat ik het op prijs stel als mensen de moeite nemen om dingen soms uitgebreid en simpel uit te leggen!
Dat komt omdat in de VS internet providers je dns requests zelf gebruiken om je reclame voor te schotelen en je dns request verkopen aan 3e en overheid. Daar is Google en cloudflare dus wel optie om je verkeer te verbergen.

Hier in Nederland is dns request gebruik en verkoop door je provider verboden ook word jouw dns verkeer privacy technische gewassen met het al het verkeer van alle gebruikers van de provider ( de grote bekkende ) waardoor je een beter privacy hebt dan bij Google die als jouw dns verkeer vanaf je ip logt en gebruikt.

In de vs is 8.8.8.8 of 1.1.1.1 voor je privacy een kleine stap vooruit en in de eu is dat hele grote stap achteruit omdat goede regels hebben voor providers. Er is Nederland geen prive privacy rede om niet je provider dns te gebruiken. Sinkhole technische wel ! net neutraliteit en censuur technische maken het voor providers lastig om sites en verkeer te blokkeren. Daarom zijn er betaalde 3e eu partijen je dns verkeer kunnen wassen op malware en botnets en virussen. Door middel an ssl sandboxing ( proxy) van je internet verkeert. Het is mijn visie altijd aan te raden om een betaalde web secure gateway als upstream te gebruiken in plaats zelf bouwen rond je pi-hole- dns filteren misschien nog wel opensource lijsten gaat misschien nog wel maar sanboxing n real-time ssl niet.

Kijk Tip!! Deze is leerzaam over de gevaren van Dns over DOH en waarom het voor Amerikanen wel verbetering is en voor ons Europeanen een privacy gevaar ien zeer onwenselijk Bert gaat hier in op
waarom dns zo belangrijk is en absoluut niet bij Google 8.8.8.8 en cloudflare 1.1.1.1 9quad 9.9.9.9 thuishoort hij hier iets iets verder dan in het Tweakers filmpje

Hoer werkt dns over doh en waarom werkt het niet met een Pinole iets technische dan het vorige filmpje
En hier uitleg van Bert Hubert en Tweakers

Een van de betere en grootste eu speler is avast. Zij hebben een duidelijk uitleg filmpje van wat een pi-hole (web secure gateway) is

[ Voor 44% gewijzigd door xbeam op 07-12-2020 11:22 ]

Lesdictische is mijn hash#

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:52
Ik heb steeds dat mijn Macbooks na ontwaken uit slaap niet meer willen verbinden, dit heb ik al sinds het begin en met een kleine workarround door steeds even de wifi even aan en uit te zetten op de Mac's verholpen. Mijn andere apparaten zoals iPhones, iPads en meer hebben er overigens geen last van. Nu kwam ik een post tegen op het UI forum van iemand die dezelfde problemen had en opgelost heeft door het volgende te doen:
I think I fixed the problem. For some reason there were two SSIDs with the same name configured in the controller. I deleted the SSIDs and created a new one with the same name and security settings. Wifi seems to be working.
Bron: https://community.ui.com/...c8-465d-b476-2ae621b0b844

Ooit heb ik via de standaard setup procedure mijn SSID aangemaakt voor mijn 3 AC-inwall's en bemerk dat ik nu in het WiFi overzicht 3 SSID's heb met dezelfde naam. Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESHmt1-wyyXcWIcVG4aIDkTonxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XuV9kcxExxVimBMljic238Nq.png?f=user_large
Voordat ik zometeen mijn WiFi netwerk omzeep help vraag ik me af moet er maar 1 SSID staan of 3 stuks want 3 AP's?

Ps. DTIM staat al op 3 mocht iemand dat willen weten :P

• _Arthur

_Arthur

blub

Miki schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:03:
Ooit heb ik via de standaard setup procedure mijn SSID aangemaakt voor mijn 3 AC-inwall's en bemerk dat ik nu in het WiFi overzicht 3 SSID's heb met dezelfde naam. Zie:
[Afbeelding]
Voordat ik zometeen mijn WiFi netwerk omzeep help vraag ik me af moet er maar 1 SSID staan of 3 stuks want 3 AP's?
Je moet/mag maar 1 SSID met dezelfde naam hebben. Je kan prima meerdere SSID's hebben, met verschillende namen.

Het is niet zo dat als je 10 AP's hebt, je ook 10 SSID's met dezelfde naam hebt.

Dus; fixen die handel 8)

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 14:07
Goedemorgen,

kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat een sonos en een chromecast in Vlan2 toch zichtbaar is en het default vlan 1?

Bedankt!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:52
_Arthur schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:09:
[...]

Je moet/mag maar 1 SSID met dezelfde naam hebben. Je kan prima meerdere SSID's hebben, met verschillende namen.

Het is niet zo dat als je 10 AP's hebt, je ook 10 SSID's met dezelfde naam hebt.

Dus; fixen die handel 8)
Gefixed, probleem is ook meteen verholpen :)

• _Arthur

_Arthur

blub

cautje schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:43:
Goedemorgen,

kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat een sonos en een chromecast in Vlan2 toch zichtbaar is en het default vlan 1?

Bedankt!
Hoi,

Lekker veel informatie. Configuratie fout.

Groetjes,

• cautje
_Arthur schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:47:
[...]

Hoi,

Groetjes,
Dat begrijp ik, er is niet heel veel te vertellen.
Vlan 1 192.168.1.1
Vlan 2 192.168.2.1

Verder niets ingesteld.

THX!

• HKLM_
cautje schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:49:
[...]

Dat begrijp ik, er is niet heel veel te vertellen.
Vlan 1 192.168.1.1
Vlan 2 192.168.2.1

Verder niets ingesteld.

THX!
valt nog veel mee te vertellen, wat voor hardware gebruik je? mag je routeren tussen vlans (zo te zien wel) Vlans is niet één of andere magische digitale muur ofzo :P

Cloud ☁️

• _Arthur

_Arthur

blub

cautje schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:49:
er is niet heel veel te vertellen.
Dan zal je zelf verder moeten zoeken. Want onze glazenbollen zijn nog niet gearriveerd uit China.

- welke hardware
- hoe ziet de port-configuratie er uit op die hardware
- hoe ziet je netwerk er uit
- alles wat verder maar van belang kan zijn voor ons om je te kunnen helpen
- verder is dit geen Ubiquiti-vraag, tenzij je dus mogelijk Ubiquiti-hardware gebruikt

Ah, vorig jaar heb je zelf je huidige 'probleem' gecreeerd kennelijk: cautje in "Vlan ivm een gastennetwerk via Ubiquity wifi op Draytek 2925"

[ Voor 23% gewijzigd door _Arthur op 07-12-2020 12:42 ]

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-01 10:10
_Arthur schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:47:
[...]

Hoi,

Groetjes,
Volgens mij is dat de standaard. Een router die zowel vlan1 als vlan2 ziet zal dat verkeer routeren (tenzij het een broadcast is).
Je zal dus iets in die router (is het een ubiquiti router?) moeten instellen dat die verkeer tussen vlan1 en vlan2 niet routeerd O-)

[ Voor 0% gewijzigd door ewoutw op 07-12-2020 12:06 . Reden: typo ]

• cautje
Sorry,

Jullie hebben gelijk.
Ik zal een overzicht maken.

THX!!!

• cautje
_Arthur schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:02:
[...]

Dan zal je zelf verder moeten zoeken. Want onze glazenbollen zijn nog niet gearriveerd uit China.

- welke hardware
- hoe ziet de port-configuratie er uit op die hardware
- hoe ziet je netwerk er uit
- alles wat verder maar van belang kan zijn voor ons om je te kunnen helpen
- verder is dit geen Ubiquiti-vraag, tenzij je dus mogelijk Ubiquiti-hardware gebruikt

Ah, vorig jaar heb je zelf je huidige 'probleem' gecreeerd kennelijk: cautje in "Vlan ivm een gastennetwerk via Ubiquity wifi op Draytek 2925"
Die draytek is er inmiddels tussenuit, het draait nu op een USG4 pro.
Met een unify 24 poort poe switch

Ik maak wel ff een overzicht.

THX!!!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:25

Quad

Doof

Ik heb bijvoorbeeld een firewall rule aangemaakt tussen twee vlans.
Maar heb ik de Chromecast wel ontsloten in de firewall voor gasten. Er kan dus wel gerouteerd worden tot een bepaalde hoogte.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:58
USG doet standaard inter-vlan routing. Dus tenzij je een firewall regel hebt die het verkeer tussen deze subnets blokkeert, kan je gewoon communiceren.

• cautje
Neyluzz schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:14:
USG doet standaard inter-vlan routing. Dus tenzij je een firewall regel hebt die het verkeer tussen deze subnets blokkeert, kan je gewoon communiceren.
THX!!!
Die heb ik idd niet.
Ik ga die nu aanmaken _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Bij een migratie van een site naar een controller in Docker (Jacob Alberti) krijg ik de volgende melding "This device is not able to connect to the internal STUN server on your Controller. Please check if the device is able to reach the STUN server on port 3478 and read UniFi - Troubleshooting STUN Communication Errors". Vergelijkbare situaties vinden een oplossing door port 3478 via UDP open te stellen. Dit is echter al het geval.

De oorspronkelijke controller heb ik al uitgezet. Via set-inform de verwijzing naar de controller aanpassen is succesvol geweest. Heeft iemand een suggestie?
Neyluzz schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:14:
Maar dan nog : Waarom komt zijn Multicast verkeer voorbij de Gateway van het subnet van de Chromecast :?

Voor zover ik weet hoort dat namelijk niet te gebeuren : Broadcast en Multicast verkeer hoort te stoppen bij de lokale Gateway/Router van een subnet :)

Stiekem een mDNS Reflector ergens ingeschakeld of een overijverige Avahi Daemon of zo ?!

cautje schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:43:
Goedemorgen,

Bedankt!
Dan heb je mDNS Reflector ingeschakeld op je UDM/USG of een server? Die vertelt dóór de vlans (routing) heen wat er beschikbaar is. Zonder IGMP proxy kan je er geen data op afspelen.

Ik ben zelf ook vrij actief geweest met het ontkoppelen van vlans, als ik het plat sla:
-servervlan
-clientvlan
-iot vlan

Voordeel van een apart client vlan is dat je ook minder ARP verkeer hebt, en dus meer airtime 8) . Ga ik er gemakshalve wel vanuit dat je, als Tweaker't, een 25 tal servers hebt draaien thuis. Anders zal het niet uitmaken.

IOT -> mag nooit naar Clients of Servers een verbinding initiëren.
Clients -> mag naar IOT en Servers een verbinding initiëren
Servers -> hoeft in feite nergens heen een verbinding te initiëren

Klinkt als een goed plan, en dan komen SONOS (puur laag2, omdat de UDM een IGMP proxy mist) of de Chromecast om de hoek, en valt de communicatie stil.

Die twee zitten bij mij wel in het Clients vlan, maar in een specifieke DHCP reeks die nooit naar iets anders dan de clients (laag2) of internet (laag3) mag verbinden dmv een fw rule. Zo is het binnen het clients vlan toch nog relatief eenvoudig "veilig" te maken, en kan er niemand vanaf de Sonos cloud bij je NAS/Servers komen.

• _Arthur

_Arthur

blub

De UniFi 6 Lite Access Point's zijn weer op voorraad bij eu.store.ui.com. Euro 79,- ex BTW /stuk. (10piek ex BTW meer dan paar weken geleden in de "beta" periode).

[ Voor 25% gewijzigd door _Arthur op 07-12-2020 18:32 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 339 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.