xbeam schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:29:
Maar Als je van plan bent je hele netwerk vanuit je switch te gaan voeden dan zou ik voor de gen2 pro series gaan die hebben naast layer3 switching ook
hoger totaal vermogen en meer watt per Port namelijk poe++ (60W) dan weet je zeker dat je genoeg power hebt om je switch en acces points te daisy chainen.
De 30watt (poe+) van de gen1 en gen2 switch is daar net een beetje te krap voor.
Dat kan toch alleen als het eerste apparaat zelf ook PoE++ begrijpt en dat dan dus ook kan verwerken
IMHO heb je niks aan PoE++ als je zoiets zou doen :
Core Switch -> PoE+ -> In Wall of US 8 => PoE -> nog een US 8 of UAP erachter
Of heb ik wat verkeerd begrepen ?!
Je weet dat je gewoon binnen elk Linux/*BSD OS altijd VLAN Interfaces kan aanmaken ?
Geef die een eigen IP voor een bepaald subnet en je hebt precies hetzelfde als je daarop vervolgens een bepaalde daemon koppelt

Kan je beter wel willen/worden, want anders sta je er zo bij als er wat stuk is :
https://i.kym-cdn.com/pho...ginal/000/234/739/fa5.jpg

xbeam schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:45:
Voor de SDN is stand alone software waar je gewoon een container van kan maken blijft alleen de vraag staan of het verstandig is om door een onbekende 3e te laten als je zelf niet controleren er iets anders aan word toe gevoegd.
Zakelijk zal ik dat zelf nooit gebruiken
Ik vind dat hele Docker gebeuren sowieso verschrikkelijk!
Draai veel liever losse VM's voor alles en als je dat op een NUC achtig apparaat doet dan hoeft het ook niet de wereld te kosten of veel ruimte in te nemen!

RobertMe schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:55:
macvlan vond ik ook niet ideaal. Elke container ktijgt dan zijn eigen IP-adres waardoor je een hele waslijst aan IPs krijgt. Bv met Home Assistant had ik op een gegeven moment al 4 IPs voor HA zelf, Mosquitto MQTT server, NodeRed en nog een ADB server (en dan nog Grafana en InfluxDB).
Kan je die niet gewoon via localhost met elkaar laten communiceren of in ieder geval in de 127.0.0.0/8 reeks proppen

Nu heb ik Proxmox draaien en maak ik een LXC container aan om een "verzameling" in te zetten, en dan daarin docker draaien gewoon in bridge mode. Dus een LXC container in het juiste VLAN voor domotica en daarin Docker draaien met default network driver.
"Would you like some containers in your containers ?
Sure! I will have some containers!"
Dat moet toch anders kunnen
/EDIT :MooDyBLueS schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:33:
Als ik het zo hoor zou ik misschien net zo goed mijn huidige ASUS WiFi 5 routers (1 werkt als bekabeld AP) kunnen blijven gebruiken, al moet ik zeggen dat ik nu 100 Mbit/s glasvezel heb (kan hoger) en als we in het gezin allemaal op een regenachtige dag met iets bezig zijn (laptop, iPad, Xbox, Switch, tv) dan merk je dat wel. Daarom heb ik ook nog afgehouden van de 200 Mbit/s upgrade, ondanks dat het maar €2,50/mnd meer is. Ik zie namelijk dat de routers het gewoon moeilijk hebben qua resources en ze moeten dan ook bijna wekelijks wel een keer opnieuw opgestart worden om weer even wat ademruimte te geven.
Er zijn zat mensen die prima tevreden zijn met die ASUS modellen dus ik denk dat er bij jou iets raars aan de hand is :
- Brakke firmware ?
- Brakke hardware ?
- Brakke adapter ?
- Slecht ingestelde WiFi ?
- Iets raars aan de bekabelde kant ?
IMHO moet dat te fixen zijn zonder ook maar één cent uit te geven!

Beneden is dat iets minder omdat de router in de meterkast hangt, maar aan de eetkamertafel haal ik nog steeds 500+ Mbps en sowieso werkt dat gewoon altijd vloeiend (tot er veel apparaten tegelijk bezig zijn).
Ik zou dat ding eens uit de meterkast halen dan, want daar hoort die sowieso niet!

Vind je 3 AP's veel dan?
IMHO zeer gemiddeld gezien de meeste huizen in Nederland

De woning is beneden 15 meter lang en de meterkast zit helemaal vooraan en de woonkamer helemaal achteraan. In mijn huidige woning van 9,5m lang merk ik al dat ik op de bank serieus inlever op snelheid namelijk. En op de verdieping lijkt het mij al helemaal nodig. Misschien zou ik die in de meterkast achterwege kunnen laten voorlopig, dat is denk ik het enige wat ik me zo kan bedenken.
Weg uit die meterkast! A.S.A.P. !!!

Als ik jou verder zo hoor zou ik inderdaad de USG sowieso links laten liggen.
Ik zou hem juist WEL kopen als je KPN glasvezel gaat nemen, maar vooral omdat je in de meterkast het liefst gewoon een simpele router wilt hebben eventueel met een switch erbij!
[
Voor 26% gewijzigd door
nero355 op 03-09-2020 14:51
]