[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 329 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:18
K!K schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:56:
Goed om te weten dat het op die manier kan. Maar zijn er nog meer manieren? Zodat ik zeker weet dat het altijd goed gaat?

Kan namelijk ook instellen dat ik netwerk ( bedraad ) beveilig met 802x zodat de nieuwe verbinding eerst een user en pass moet invullen anders geen verbinding kan maken. Maar ik had het gevoel dat het ook makkelijker zou kunnen en zonder user en pass.

Tevens kan je WiFi dan beveiligen met een enterprise en op bovenstaande manier opvangen. Maar voor de WiFi ben ik niet zo bang dat er iets onverwachts binnenkomt.

Alleen het bedrade netwerk wel gezien er bijvoorbeeld ook buiten het gebouw aansluit punten zitten.

[...]
Volgens mij is het ook mogelijk om met Radius te werken als het om bedrade verbindingen gaat klik
Je Wifi hoeft dan geen WPA-Enterprise te hebben.

Maar volgens mij kun je dan ook het hele naam/wachtwoord omzeilen als je gebruik maakt van Mac-authenticatie in Radius. Alleen weet ik niet of dit ook met bedrade netwerken kan.
Ik heb dat ook een keer ingesteld, maar nooit gebruikt. Ik weet ook niet meer precies wat de voor en nadelen waren/zijn.
Je moet dan volgens mij gebruikers aanmaken met als naam en pw het macadres.

Overigens kun je ook gewoon macadressen whitelisten op je switchpoorten, zo heb ik dat gedaan voor netwerkkabels die naar buiten gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 02-09-2020 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:52:
[...]

Ik wil juist zo min mogelijk apparaten en stroomverbruik.

Ik zoek een fysiek apparaat om back-ups van de server weg te schrijven. Betekent dus weer een apparaat erbij. Als ik dan op dat apparaat Docker (voor Unifi Controller) kan draaien en camerabeelden kan wegschrijven, dan kan ik de Cloudkey Gen2+ wegdoen.
Snap ik, maar nu ga je illegale door derden aangepaste software draaien/gebruiken om je meest persoonlijke en privé omgeving te beschermen. :?

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
xbeam schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:10:
[...]

Snap ik, maar nu ga je illegale door derden aangepaste software draaien/gebruiken om je meest persoonlijke en privé omgeving te beschermen. :?
Eigenlijk nooit over nagedacht. Is er een reden om bijvoorbeeld een VPN-docker van docker-hub niet te vertrouwen?

Ik draai op dit moment meerdere dockers in Portainer op een Raspberry, oa VPN, Unifi, PiHole en unbound.

Overigens heb ik nog een USB-stick liggen met alles direct op raspbian lite geinstalleerd.

[ Voor 20% gewijzigd door rinkel op 02-09-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
xbeam schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:10:
[...]

Scherp! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bor schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:20:
[...]

De UniFi Switch 16-POE Gen2 waar ik naar kijk levert maximaal vermogen totaal (PoE) 48 W
De UAP-AC-PRO heeft een max consumption van 9W volgens de datasheet. Dan zou ik er 4 kunnen voeden via poe en nog 12W overhouden wat niet heel erg veel is (wellicht komt er ook nog een outdoor AP of ander device wat gevoed moet worden).

Erg jammer dat de UDM Pro geen poe levert.
Je kan ook voor de gen1 switch gaan volgens mij heeft de gen1 16p 150watt en de gen1 24p 250watt.

Maar Als je van plan bent je hele netwerk vanuit je switch te gaan voeden dan zou ik voor de gen2 pro series gaan die hebben naast layer3 switching ook hoger totaal vermogen en meer watt per Port namelijk poe++ (60W) dan weet je zeker dat je genoeg power hebt om je switch en acces points te daisy chainen.

De 30watt (poe+) van de gen1 en gen2 switch is daar net een beetje te krap voor

Acties:
  • +5 Henk 'm!
rinkel schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:13:
[...]

Eigenlijk nooit over nagedacht. Is er een reden om bijvoorbeeld een VPN-docker van docker-hub niet te vertrouwen?

Ik draai op dit moment meerdere dockers in Portainer op een Raspberry, oa VPN, Unifi, PiHole en unbound.

Overigens heb ik nog een USB-stick liggen met alles direct op raspbian lite geinstalleerd.
Vertrouw jij gehackte/gepachte games/software die je bijv illegaal van de pirate bay haalt?

Ik niet, ik ken de persoon niet die de software heeft aangepast en weet dus ook niet wat zo’n patch naast de originele files nog meer bevat.

Ik vindt het altijd bijzonder om te zien dat de meeste van ons weten dat illegal software patche vaak iets extra’s bevatten maar zodra het om Linux/domotica gaat wordt een illegale poort naar dokter of x86.deb blind vertrouwt terwijl het hier om je meest gevoelig apparatuur gaat zoals in dit geval je camera, firewall en acces points.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
xbeam schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:24:
[...]

Vertrouw jij gehackte/gepachte games/software die je bijv illegaal van de pirate bay haalt?

Ik niet, ik ken de persoon niet de software heeft aangepast en weet dus ook niet wat zo’n patch naast de originele files nog meer bevat.

Ik vindt het altijd bijzonder om te zien dat meeste van ons weten dat illegal software patche vaak iets extra’s bevatten maar zodra het om Linux/domotica gaat een illegale poort naar dokter of x86.deb blind wordt vertrouwt terwijl het hier om je meest gevoelig apparatuur gaat zoals in dit geval je camera, firewall en acces points.
Goed punt. Ik gebruik ook geen illegale software.
Toch had ik, wellicht ten onrechte, een soort van vertrouwen in docker-hub. Maar idd; je weet niet wat er aan gerommeld is.

Toch maar weer alles handmatig zelf installeren. Is ook met een half uurtje gepiept.
Enige wat ik wel mooi vind aan Docker is de mogelijkheid om meerdere vlans te gebruiken. Dus een docker per vlan.
Naja, weer even wat firewall rules aanpassen en t is weer gepiept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-10 08:49
GioStyle schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:15:
[...]

Goed om te horen. Heb je ook UniFi Protect gebruikt? En zo ja. Wat vind je fijner?
Ik heb geen protect. Ik heb een gen1 cloud-key. Protect kan je helaas niet op een Raspberry pi draaien als ik het goed begrepen heb. De de synology was een livesaver.
Maar ik heb echt 0,0 moeite gehad te het optuigen. Werkte prima. Als ik YouTube filmpjes moet geloven is protect wat uitgebreider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rinkel schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:30:
[...]

Goed punt. Ik gebruik ook geen illegale software.
Toch had ik, wellicht ten onrechte, een soort van vertrouwen in docker-hub. Maar idd; je weet niet wat er aan gerommeld is.

Toch maar weer alles handmatig zelf installeren. Is ook met een half uurtje gepiept.
Enige wat ik wel mooi vind aan Docker is de mogelijkheid om meerdere vlans te gebruiken. Dus een docker per vlan.
Wat je wel natuurlijk wel kan doen is je eigen containers maken. Maar dan zit je weer met updates eigenlijk is een cloud key gen 2 die je alleen als recorder gebruikt helemaal zo gek nog niet. Ik doe dat vaak bij klanten het maakt je leven een heel stuk makkelijkers wat betreffende de updates

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:42
xbeam schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:24:
[...]

Ik niet, ik ken de persoon niet die de software heeft aangepast en weet dus ook niet wat zo’n patch naast de originele files nog meer bevat.

Ik vindt het altijd bijzonder om te zien dat de meeste van ons weten dat illegal software patche vaak iets extra’s bevatten maar zodra het om Linux/domotica gaat wordt een illegale poort naar dokter of x86.deb blind vertrouwt terwijl het hier om je meest gevoelig apparatuur gaat zoals in dit geval je camera, firewall en acces points.
De stap van een Docker container naar 'illegale/onbetrouwbare' software is wel wat te groot in mijn ogen. Als je een 'gerespecteerde' container bouwer gebruikt kun je het buildprocess gewoon inzien:
https://github.com/linuxs...er/blob/master/Dockerfile

Ik zou niet weten waarom ik zelf zou gaan lopen pielen met die installer als een ander het al voor me heeft gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lolgast schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:49:
[...]

De stap van een Docker container naar 'illegale/onbetrouwbare' software is wel wat te groot in mijn ogen. Als je een 'gerespecteerde' container bouwer gebruikt kun je het buildprocess gewoon inzien:
https://github.com/linuxs...er/blob/master/Dockerfile

Ik zou niet weten waarom ik zelf zou gaan lopen pielen met die installer als een ander het al voor me heeft gedaan
Ik zeg ook nergens dat alle container bouwers geen eerlijke gasten zijn. Ik geef alleen dat het illegaal is en veel mensen zonder het controleren containers van het web plukken en stel de vraag waarom juist voor dit soort systemen zulke risico’s nemen ?

Daarnaast wanneer niet je eigen container kan maken wil je afhankelijk zijn an een derde persoon die niet kent? Als hij er geen zin meer in heeft of koopt zelf een ander systeem zit jij ook met de gebakken peren en moet je op zoek naar iemand anders.

Al die protect containers zij echt tegen het zeren been van ubnt en het zal mij niets verbazen dat wanneer het gebruik groter ze deze off line laten halen. Bij protect is software echt letterlijk uit de hardware gesloopt en ubnt is heel duidelijk geweest dat niet willen dat protect als stand alone software beschikbaar komt

@lolgast @xbeam Volgens mij praten jullie langs elkaar door :P

xbeam heeft het specifiek over de UniFi Protect containers, waar lolgast juist verwijst naar een UniFi Controller container.

Overigens denk ik dat er weinig illegaal is aan een container met UniFi Protect maken? Wellicht dat Ubiquiti het (zwaar) onwenselijk vind, maar illegaal?

• lolgast
@xbeam Voor wat betreft Protect, 100% met je eens. Ik had omhoog gescrolled maar kon niet vinden dat het puur en alleen over Protect ging. Die zou ik ook voor geen goud als container draaien op mijn eigen server.

@RobertMe Ja dus :9

• GioStyle
  • Nu online
Ik was de aanleiding en ik had het plan om de UniFi Controller via Docker te draaien op een Synology NAS. Daar is niets illegaals aan, maar wordt wel door een derde gemaakt.

• rinkel
Ik gebruik idd ook geen Unifi video, ik heb een ander camerasysteem. Het ging mij om pihole,unbound, vpn en unifi-controller

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-10 09:40
GioStyle schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:36:
Ik was de aanleiding en ik had het plan om de UniFi Controller via Docker te draaien op een Synology NAS. Daar is niets illegaals aan, maar wordt wel door een derde gemaakt.
Ik zou zeggen, probeer het eens, ik heb het 2 jaar geleden denk ik eens gedaan en dat werkte voor geen meter, controller starte wel op maar kon geen devices vinden & crashte vaak. Controller dan op mijn PC geïnstalleerd en alles ging zoals het moest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-10 15:29
Tha Render_2 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:44:
[...]

Ik zou zeggen, probeer het eens, ik heb het 2 jaar geleden denk ik eens gedaan en dat werkte voor geen meter, controller starte wel op maar kon geen devices vinden & crashte vaak. Controller dan op mijn PC geïnstalleerd en alles ging zoals het moest.
Dat is niet mijn ervaring, controller draait op mijn DS218+ al een paar jaar zeer stabiel (in Docker). Kan me niet herinneren dat de controller gecrashed is, ook het updaten van de controller gaat zonder problemen.

What's the speed of dark?

[...]

Klopt Docker draait in een eigen netwerk, je zult dan iets van discovery mee moeten geven via het controller adres in DHCP of met een DNS verwijzing naar unifi.foo.bar

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]

De Controller draait als een zonnetje op Docker en een Synology NAS..
En idd verre van illegaal. De release van Jacoberty is goed.

Op de eerdere discussie terugkomend over het vertrouwen in images die door een ander zijn gemaakt.
Veel images zijn open source, controleer de code en bouw ze zelf als je het niet vertrouwt.

[ Voor 15% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 03-09-2020 10:23 ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:54:
[...]

Klopt Docker draait in een eigen netwerk, je zult dan iets van discovery mee moeten geven via het controller adres in DHCP of met een DNS verwijzing naar unifi.foo.bar
Ook dat is niet helemaal waar. Je kunt het Docker Image ook rechtstreeks aan het fysieke netwerk koppelen. Geen enkel probleem met het vinden van de controller en/of adoptie van units.

Ferruginous Hwk schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:18:
[...]

Ook dat is niet helemaal waar. Je kunt het Docker Image ook rechtstreeks aan het fysieke netwerk koppelen. Geen enkel probleem met het vinden van de controller en/of adoptie van units.
De mensen die problemen hebben met docker en het vinden van devices zijn nog niet ready voor macvlan setups, step by step. De default docker images welke gebruikt worden zijn zonder macvlan, dat zou ik als uitgangspunt houden, niet iedereen is Docker expert of wil dat worden.

Desalniettemin is het een goede bestpractice om niet alleen op L3 te discoveren maar ook een andere vorm van "hier leeft de controller" uit te delen via DHCP of DNS. Maakt het allemaal wat robuster.

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:06
stormfly schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:35:
[...]

De mensen die problemen hebben met docker en het vinden van devices zijn nog niet ready voor macvlan setups, step by step. De default docker images welke gebruikt worden zijn zonder macvlan, dat zou ik als uitgangspunt houden, niet iedereen is Docker expert of wil dat worden.

Desalniettemin is het een goede bestpractice om niet alleen op L3 te discoveren maar ook een andere vorm van "hier leeft de controller" uit te delen via DHCP of DNS. Maakt het allemaal wat robuster.
Klopt, als je niet veel weet van networking dan moet je weg blijven bij de macvlan optie (ooit geprobeerd, maar was niet zaligmakend :/ ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:28:
@lolgast @xbeam Volgens mij praten jullie langs elkaar door :P

xbeam heeft het specifiek over de UniFi Protect containers, waar lolgast juist verwijst naar een UniFi Controller container.

Overigens denk ik dat er weinig illegaal is aan een container met UniFi Protect maken? Wellicht dat Ubiquiti het (zwaar) onwenselijk vind, maar illegaal?
Het is toch duidelijk tegen voorwaarde die ubnt aan het gebruik van de protect software stelt.

Voor de SDN is stand alone software waar je gewoon een container van kan maken blijft alleen de vraag staan of het verstandig is om door een onbekende 3e te laten als je zelf niet controleren er iets anders aan word toe gevoegd.

Zakelijk zal ik dat zelf nooit gebruiken

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-10 11:05
Ik ben thuis ook op zoek naar mooie setup.
Mijn huis heeft 3 verdiepingen. ik wil graag 1 acces point in de meterkast (begaande grond)
en 1 op zolder.

De vloeren zijn van gegoten beton.
Er zitten niet veel muren in het huis die iets kunnen blokkeren.

Ik zit zelf te denken aan de volgende acces points:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)

Alleen weet ik niet of deze voldoen. ook wil ik graag een managed powerd switch, als jullie hier iets voor weten dan hoor ik het graag hier heb ik verder geen idee in maar voorkeur is voor ubiquiti. met minimaal 24 poorten en natuurlijk POE

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-10 13:44
RobertMe schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:46:
[...]

IIRC kun je in EdgeOS de locatie van de controller instellen. Waarschijnlijk vind je dat dan terug bij de DHCP server, aangezien die via DHCP wordt gepubliceerd (DHCP optie 43 uit mijn hoofd). Hopelijk dat dat werkt. En anders waren er volgens mij nog wel wat hacks. IIRC door lokaal een controller op te zetten, en dan "Override inform address" aan zetten en dan als address dat van je remote controller opgeven. Vervolgens de Flex Mini adopten in die lokale controller en dan zou die inform address dus op je remote controller zetten.
ik ben echt geen noob in uniquiti maar dit slaat echt alles.
Local controller opgezet en device adopted. heb gewoon internet via de kabel maar hij wil niet updaten.
Override controller heeft geen effect.

ooh lol nu komt hij wel in mijn remote controller ben benieuwd of het nu gaat werken

[ Voor 4% gewijzigd door maartentmm op 03-09-2020 11:12 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:29

lier

MikroTik nerd

maubaan schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:46:
Ik ben thuis ook op zoek naar mooie setup.
Mijn huis heeft 3 verdiepingen. ik wil graag 1 acces point in de meterkast (begaande grond)
en 1 op zolder.
Idealiter heb je een line of sight met je accesspoint. Tenzij je in de meterkast zit, is dat per definitie de minst gunstige locatie voor een accespoint.
De vloeren zijn van gegoten beton.
Er zitten niet veel muren in het huis die iets kunnen blokkeren.
Alles dempt...de vraag is hoeveel.
Ik zit zelf te denken aan de volgende acces points:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
Heeft (vrijwel) geen toegevoegde waarde tov de Lite.
Alleen weet ik niet of deze voldoen. ook wil ik graag een managed powerd switch, als jullie hier iets voor weten dan hoor ik het graag hier heb ik verder geen idee in maar voorkeur is voor ubiquiti. met minimaal 24 poorten en natuurlijk POE
Unifi is een prachtig eco system. Alles centraal te beheren. Het kost (wat) meer, maar dat is wat mij betreft de moeite waard.
maartentmm schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:59:
ik ben echt geen noob in uniquiti maar dit slaat echt alles.
Local controller opgezet en device adopted. heb gewoon internet via de kabel maar hij wil niet updaten.
Override controller heeft geen effect.

ooh lol nu komt hij wel in mijn remote controller ben benieuwd of het nu gaat werken
Ehm...huh!? :?
Wat wil niet updaten/wie is hij?

[ Voor 17% gewijzigd door lier op 03-09-2020 11:19 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lier schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:16:
[...]

Ehm...huh!? :?
Wat wil niet updaten/wie is hij?
Gaat dus om een Flex Mini. Ding dat voor thuisgebruik wel leuk is, maar tegelijkertijd qua software/firmware zo crippled dat je door hoepels moet springen als de controller niet te vinden is middels local discovery en in ieder geval met de eerste firmwares of controllers nog wel eens issues had om te kunnen updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-10 11:09
Ubiquiti Amplifi Alien staat in de EARLY ACCESS store. Nu nog wachten op de Unifi-6-Lite.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuFpk5vFb8r254MM3yufSGyzqPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1YA7wxtvgGkxo9LEBSNks88P.png?f=fotoalbum_large
slijkie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:15:
Ubiquiti Amplifi Alien staat in de EARLY ACCESS store. Nu nog wachten op de Unifi-6-Lite.

[Afbeelding]
Voor de duidelijkheid, je bedoelt dus de EU EA store.

Maar stiekem heb ik het idee dat ze daar alleen hardware in dumpen als ze in US te weinig interesse zien in EA, of wellicht als ze echt nog zeer specifiek in EU willen testen. Eigenlijk verwacht ik dus dat we over een paar maanden gewoon de U6-Lite als GA zien en klaar. En die Amplifi Alien is toch al sowieso super oud? Die is (ruim) voor de U6 Lite in EA uit gekomen? En die U6 Lite was al van mei? juni?. Denk dus dat die Amplifi Alien al zeker half jaar uit was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobertMe schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:33:
[...]

Gaat dus om een Flex Mini. Ding dat voor thuisgebruik wel leuk is, maar tegelijkertijd qua software/firmware zo crippled dat je door hoepels moet springen als de controller niet te vinden is middels local discovery en in ieder geval met de eerste firmwares of controllers nog wel eens issues had om te kunnen updaten.
Tja als UI de firmware alsnog via de auto update functie van de controller beschikbaar maakt maar op het forum aangeeft dat het op dit moment alleen gewenst is om via custom fimware url te updaten, gaat er intern bij UI het eea flink mis.

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-10 11:09
RobertMe schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:23:
[...]

Maar stiekem heb ik het idee dat ze daar alleen hardware in dumpen als ze in US te weinig interesse zien in EA, of wellicht als ze echt nog zeer specifiek in EU willen testen. Eigenlijk verwacht ik dus dat we over een paar maanden gewoon de U6-Lite als GA zien en klaar. En die Amplifi Alien is toch al sowieso super oud? Die is (ruim) voor de U6 Lite in EA uit gekomen? En die U6 Lite was al van mei? juni?. Denk dus dat die Amplifi Alien al zeker half jaar uit was.
EU EA ja, anders was het niet de moeite waard om te posten. Plus het plaatje toont Euro’s en VAT. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
UTMachine schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:41:
[...]

Klopt, als je niet veel weet van networking dan moet je weg blijven bij de macvlan optie (ooit geprobeerd, maar was niet zaligmakend :/ ).
Ik vind macvlan juist heerlijk werken. Ik gebruik het nu om meerdere dockers op verschillende vlans te draaien op een raspberry.

Eerst even met een scriptje alle macvlans aanmaken na docker-installatie en ze zijn gewoon beschikbaar.
Een tip is het gebruiken van portainer, dat visualiseert de netwerken wat beter.
rinkel schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:50:
[...]

Ik vind macvlan juist heerlijk werken. Ik gebruik het nu om meerdere dockers op verschillende vlans te draaien op een raspberry.

Eerst even met een scriptje alle macvlans aanmaken na docker-installatie en ze zijn gewoon beschikbaar.
Een tip is het gebruiken van portainer, dat visualiseert de netwerken wat beter.
macvlan vond ik ook niet ideaal. Elke container ktijgt dan zijn eigen IP-adres waardoor je een hele waslijst aan IPs krijgt. Bv met Home Assistant had ik op een gegeven moment al 4 IPs voor HA zelf, Mosquitto MQTT server, NodeRed en nog een ADB server (en dan nog Grafana en InfluxDB). Nu heb ik Proxmox draaien en maak ik een LXC container aan om een "verzameling" in te zetten, en dan daarin docker draaien gewoon in bridge mode. Dus een LXC container in het juiste VLAN voor domotica en daarin Docker draaien met default network driver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:06
rinkel schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:50:
[...]

Sinds ik traefik heb ontdekt, is er geen issue met IP adressen :+

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Omdat we binnenkort gaan verhuizen en ik al lange tijd Unifi spullen op het oog heb, is het tijd om eens te gaan kijken wat nu de beste setup is.

Het nieuwe huis heeft 1 verdieping en een vrij grote begane grond. Idee is om de router/UDM/USG in de meterkast te plaatsen, dan (als het geen UDM wordt) in de hal gelijk een AP op te hangen met daarnaast in de woonkamer (andere kant van de woning) een AP die ook LAN moet doorvoeren voor de apparatuur bij de tv (denk aan Apple TV, Xbox, etc) met een simpele switch daartussen en als laatste 1 AP op de verdieping waar slechts de slaapkamers zijn en de overloop mooi centraal ligt voor het AP.

Nu dacht ik aan een UDM met 2 AP's, maar ik twijfel om een paar punten:
- UDM heeft geïntegreerde AP, met WiFi 6 aanstaande had ik dat liever er al in zien zitten, ook upgraden later betekent de hele UDM vervangen of AP simpelweg uitschakelen
- UDM heeft geen PoE, betekent PoE adapter bij elke AP, weet nog niet of dat haalbaar is
- AP's zijn ook nog niet WiFi 6

Totaal gaat dit wel richting €750 dus dan wil ik eigenlijk toekomstbestendig zijn. Twee andere opties die ik zie:
- AmpliFi Alien Router + MeshPoint (nadeel: MP kan niet bekabeld, data doorvoer zal serieus minder zijn, geen LAN doorvoer)
- UDM Pro (nadeel: duurder, mist ook PoE en heeft dus zelfs nog een extra switch nodig, 3 AP's nodig die ook later vervangen moeten worden door WiFi 6 AP's)

Ik weet ook nog niet of er boven een leiding te gebruiken is om kabel naar door te trekken of hoe ik dat het beste kan oplossen, liever niet draadloos in ieder geval.

Het belangrijkste voor mij is verder dat ik met de AP in de woonkamer (daar zullen tevens de meeste clients op verbinden) ook bekabeld apparatuur kan aansluiten. En hier loopt sowieso een coax-kabel die ik door LAN kan vervangen, dus beneden is meterkast/hal + woonkamer gedekt qua AP's.

Overigens is er geen IPTV of telefonie, dat is allemaal afgeschaft jaren geleden. Dus puur glasvezel internet (KPN 200 Mbit/s) wat erin komt.

Wat is jullie ervaring en wat is het verstandigste om vandaag de dag in te investeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:24:
Wat is jullie ervaring en wat is het verstandigste om vandaag de dag in te investeren?
Heb je voor in de woonkamer ook een In-Wall overwogen? Met de HD heb je dan ook meteen 4 LAN poorten en potentieel dus geen switch nodig. En anders kun je via PoE passthrough nog een USW Flex (Mini) of USW 8 er op aansluiten.

V.w.b. UDM. Daar is hier al heeeel veel over geschreven. Als je hem in de woonkamer kunt plaatsen is het waarschijnlijk een aardig apparaat, kun je dat niet heb je al niks meer aan het AP, wat min of meer dus overeen komt met jouw opmerking dat die geen wifi 6 heeft. Als alternatief zou je wel de oudere USG kunnen plaatsen, met dan wel nog een losse switch. Maar de USG is dan wel een ouder apparaat. Alternief is gewoon van UniFi af zien en gaan voor een EdgeRouter, ander merk router, custom build met PfSense / OPNSense of wat dan ook.

V.w.b. wifi 6. Het is onderweg, de vraag is alleen wanneer het er is/komt en of dat voor jou op tijd is. Maar er is al een hele "UniFi 6" lijn aan APs beschikbaar via early access. (Het gaat dan om een Lite, LR, In-Wall en een Probis al door FCC gekeurd, maar IIRC nog noet beschikbaar).

In ieder geval is de keuze er momenteel niet makkelijk op. UDM is het niet, USG is oud, wifi 6 is aanstaande. Dus ik kan me perfect vinden in jouw opsomming.

Edit:
Nog vergeten, moet ke meteen met zoveel APs beginnen? :P Anders kun je natuurlijk ook gewoon met bv een AC Lite beginnen, en afwachten op de U6 lineup en dan de rest kopen en de AC Lite verplaatsen naar een plek waar je geen wifi 6 nodig hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 03-09-2020 14:01 ]

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@RobertMe Hele duidelijke toelichting! Als ik het zo hoor zou ik misschien net zo goed mijn huidige ASUS WiFi 5 routers (1 werkt als bekabeld AP) kunnen blijven gebruiken, al moet ik zeggen dat ik nu 100 Mbit/s glasvezel heb (kan hoger) en als we in het gezin allemaal op een regenachtige dag met iets bezig zijn (laptop, iPad, Xbox, Switch, tv) dan merk je dat wel. Daarom heb ik ook nog afgehouden van de 200 Mbit/s upgrade, ondanks dat het maar €2,50/mnd meer is. Ik zie namelijk dat de routers het gewoon moeilijk hebben qua resources en ze moeten dan ook bijna wekelijks wel een keer opnieuw opgestart worden om weer even wat ademruimte te geven.

Desondanks blijf ik natuurlijk onderzoeken wat het beste is en een €350 Mesh Kit klinkt bijzonder interessant, totdat je natuurlijk ziet wat het in de praktijk doet t.o.v. zelfs mijn huidige setup. Ik heb nu een 1750 Mbps router boven hangen (bridged AP) waar ik met mijn laptop op mijn kantoortje makkelijk rond de 1 Gbit/s verbindingssnelheid haal. Beneden is dat iets minder omdat de router in de meterkast hangt, maar aan de eetkamertafel haal ik nog steeds 500+ Mbps en sowieso werkt dat gewoon altijd vloeiend (tot er veel apparaten tegelijk bezig zijn).

Vind je 3 AP's veel dan? De woning is beneden 15 meter lang en de meterkast zit helemaal vooraan en de woonkamer helemaal achteraan. In mijn huidige woning van 9,5m lang merk ik al dat ik op de bank serieus inlever op snelheid namelijk. En op de verdieping lijkt het mij al helemaal nodig. Misschien zou ik die in de meterkast achterwege kunnen laten voorlopig, dat is denk ik het enige wat ik me zo kan bedenken.

Als ik jou verder zo hoor zou ik inderdaad de USG sowieso links laten liggen. En net even uitgerekend, met de UDM Pro setup, PoE switch, Switch Flex mini, 2 Lite AP's, 1 Pro AP (woonkamer) kom ik op €810 uit. 1 Lite zou kunnen komen te vervallen, dat scheelt €75. Is toch een serieus bedrag voor iets wat al binnen 2 jaar verouderd zal zijn qua WiFi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:29:
Maar Als je van plan bent je hele netwerk vanuit je switch te gaan voeden dan zou ik voor de gen2 pro series gaan die hebben naast layer3 switching ook hoger totaal vermogen en meer watt per Port namelijk poe++ (60W) dan weet je zeker dat je genoeg power hebt om je switch en acces points te daisy chainen.

De 30watt (poe+) van de gen1 en gen2 switch is daar net een beetje te krap voor.
Dat kan toch alleen als het eerste apparaat zelf ook PoE++ begrijpt en dat dan dus ook kan verwerken :?

IMHO heb je niks aan PoE++ als je zoiets zou doen :
Core Switch -> PoE+ -> In Wall of US 8 => PoE -> nog een US 8 of UAP erachter

Of heb ik wat verkeerd begrepen ?!
rinkel schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:30:
Je weet dat je gewoon binnen elk Linux/*BSD OS altijd VLAN Interfaces kan aanmaken ?

Geef die een eigen IP voor een bepaald subnet en je hebt precies hetzelfde als je daarop vervolgens een bepaalde daemon koppelt :)
stormfly schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:35:
Niet iedereen is Docker expert of wil dat worden.
Kan je beter wel willen/worden, want anders sta je er zo bij als er wat stuk is : https://i.kym-cdn.com/pho...ginal/000/234/739/fa5.jpg ;) :+
xbeam schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:45:
Voor de SDN is stand alone software waar je gewoon een container van kan maken blijft alleen de vraag staan of het verstandig is om door een onbekende 3e te laten als je zelf niet controleren er iets anders aan word toe gevoegd.

Zakelijk zal ik dat zelf nooit gebruiken
Ik vind dat hele Docker gebeuren sowieso verschrikkelijk!

Draai veel liever losse VM's voor alles en als je dat op een NUC achtig apparaat doet dan hoeft het ook niet de wereld te kosten of veel ruimte in te nemen! :)
RobertMe schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:55:
macvlan vond ik ook niet ideaal. Elke container ktijgt dan zijn eigen IP-adres waardoor je een hele waslijst aan IPs krijgt. Bv met Home Assistant had ik op een gegeven moment al 4 IPs voor HA zelf, Mosquitto MQTT server, NodeRed en nog een ADB server (en dan nog Grafana en InfluxDB).
Kan je die niet gewoon via localhost met elkaar laten communiceren of in ieder geval in de 127.0.0.0/8 reeks proppen :?
Nu heb ik Proxmox draaien en maak ik een LXC container aan om een "verzameling" in te zetten, en dan daarin docker draaien gewoon in bridge mode. Dus een LXC container in het juiste VLAN voor domotica en daarin Docker draaien met default network driver.
"Would you like some containers in your containers ?
Sure! I will have some containers!"

_O- :+

Dat moet toch anders kunnen :? :o

/EDIT :
MooDyBLueS schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:33:
Als ik het zo hoor zou ik misschien net zo goed mijn huidige ASUS WiFi 5 routers (1 werkt als bekabeld AP) kunnen blijven gebruiken, al moet ik zeggen dat ik nu 100 Mbit/s glasvezel heb (kan hoger) en als we in het gezin allemaal op een regenachtige dag met iets bezig zijn (laptop, iPad, Xbox, Switch, tv) dan merk je dat wel. Daarom heb ik ook nog afgehouden van de 200 Mbit/s upgrade, ondanks dat het maar €2,50/mnd meer is. Ik zie namelijk dat de routers het gewoon moeilijk hebben qua resources en ze moeten dan ook bijna wekelijks wel een keer opnieuw opgestart worden om weer even wat ademruimte te geven.
Er zijn zat mensen die prima tevreden zijn met die ASUS modellen dus ik denk dat er bij jou iets raars aan de hand is :
- Brakke firmware ?
- Brakke hardware ?
- Brakke adapter ?
- Slecht ingestelde WiFi ?
- Iets raars aan de bekabelde kant ?

IMHO moet dat te fixen zijn zonder ook maar één cent uit te geven! :)
Beneden is dat iets minder omdat de router in de meterkast hangt, maar aan de eetkamertafel haal ik nog steeds 500+ Mbps en sowieso werkt dat gewoon altijd vloeiend (tot er veel apparaten tegelijk bezig zijn).
Ik zou dat ding eens uit de meterkast halen dan, want daar hoort die sowieso niet! ;)
Vind je 3 AP's veel dan?
IMHO zeer gemiddeld gezien de meeste huizen in Nederland :)
De woning is beneden 15 meter lang en de meterkast zit helemaal vooraan en de woonkamer helemaal achteraan. In mijn huidige woning van 9,5m lang merk ik al dat ik op de bank serieus inlever op snelheid namelijk. En op de verdieping lijkt het mij al helemaal nodig. Misschien zou ik die in de meterkast achterwege kunnen laten voorlopig, dat is denk ik het enige wat ik me zo kan bedenken.
Weg uit die meterkast! A.S.A.P. !!! :P
Als ik jou verder zo hoor zou ik inderdaad de USG sowieso links laten liggen.
Ik zou hem juist WEL kopen als je KPN glasvezel gaat nemen, maar vooral omdat je in de meterkast het liefst gewoon een simpele router wilt hebben eventueel met een switch erbij! :Y)

[ Voor 26% gewijzigd door nero355 op 03-09-2020 14:51 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
nero355 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:40:
[...]

"Would you like some containers in your containers ?
Sure! I will have some containers!"

_O- :+

Dat moet toch anders kunnen :? :o
@nero355 Dat zou ik niet anders willen! Ik draai Docker ook in een LXC tegenwoordig. Je bent zo ontzettend flexibel op die manier. Je hebt de hele wereld en meer aan mogelijkheden tot back-uppen, restoren, migreren. En met het juiste OS als hypervisor is de overhead nog minder dan wanneer je bare-metal Ubuntu Server draait.

Ik snap niet dat mensen nog VMs draaien sinds de komst van LXC en Docker :> (ja ja ja ik snap het wel, maar niet voor dit soort use-cases)

[ Voor 19% gewijzigd door lolgast op 03-09-2020 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:59
MooDyBLueS schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:33:
En net even uitgerekend, met de UDM Pro setup, PoE switch, Switch Flex mini, 2 Lite AP's, 1 Pro AP (woonkamer) kom ik op €810 uit. 1 Lite zou kunnen komen te vervallen, dat scheelt €75. Is toch een serieus bedrag voor iets wat al binnen 2 jaar verouderd zal zijn qua WiFi.
Ik heb onlangs dezelfde setup geïnstalleerd, weliswaar één Wall-In ipv 2 Lites, was mooier in de slaapkamer dan zo'n schotelantenne.
Gevelbreedte 18m + 1 verdiep, meterkast in de garage en woonplaats andere kant.
In de garage heb ik momenteel geen AP, maar ik krijg wel signaal vanaf 1ste verdiep waar Wall-In AP halverwege hangt en die is nog meer dan voldoende (5Ghz High).
In de woonkamer een Pro AP en in de buro er naast een lite AP (was nodig want 3 muren er tussen). Ik dek hiermee alle woonruimtes beneden en boven. Nog te doen is het tuinhuis!
Ik heb dus UDMP aan voordeelprijs :-), PoE Switch 16p lite, Switch Flex mini, 1 Pro AP, 1 Lite AP & 1 Wall-in AP. Tussentijds een USG/Raspberry PI gehad, maar die is vervangen door UDMP.
Als de WiFi 6 Pro AP beschikbaar is, zal deze in de plaats komen van de huidige Pro en schuift de Lite naar de garage of tuinhuis.

[ Voor 5% gewijzigd door RigolleM op 03-09-2020 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Neen, ondanks dat ik er maar twee heb :p
Waar ik op doelde is dat je ook nu kunt kopen wat absoluut nodig is of niet snel aan vervanging toe is (kan ook betekenen dat je nu 0 koopt en de Asus routers meeneemt). En wacht tot de U6 devices beschikbaar zijn. Dus bv één AC Lite kopen en hopen dat je overal iets van bereik hebt. En t.z.t. U6 Lites kopen en op de juiste plekken plaatsen. En die AC verkopen of ergens plaatsen waar wifi 6 minder nodig is (heb je bv wifi 6 nodig op slaapkamer?).
Als ik jou verder zo hoor zou ik inderdaad de USG sowieso links laten liggen.
De USG is niet perse slecht, alleen oud. De specs zijn niet heel hip en IDS/IPS kan die maar tot 80Mbit/s. En de software is onofficieel in maintenance mode. De vraag is daarmee of die €100 nu nog waard is. Maar zoals je zelf al ziet, de UDM (Pro) is ook duur en heeft ook nadelen.
En net even uitgerekend, met de UDM Pro setup, PoE switch, Switch Flex mini, 2 Lite AP's, 1 Pro AP (woonkamer)
Nog steeds geen In-Wall (HD) dus? Als je die achter TV meubel plaatst heb je wifi en 2 of 4 RJ45 aansluitingen, waarvan één met PoE passthrough waarop je de Flex Mini kunt aansluiten, als dat nog nodig is (als je niet genoeg hebt aan de 4 poorten van de In-Wall HD).

En die UDM Pro, tsja. De switch kan maar 1Gbit/s aan, het ding is enorm groot (voor een lege doos) en als je UniFi Protect, Access en Talk niet gaat gebruiken betaal je voor meer dan je gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ik vind dat hele Docker gebeuren sowieso verschrikkelijk!
Vrijwel alle redelijk doorgaande networkvendors stappen over naar een linux/kubernetes systeem.
iig voor de routers en DC-switches zodat niet elke update downtime meebrengt.
Overigens is dat voor UI niet anders, als budget leverancier.

Nog een beetje lezen waard voor de nieuwe UNMSlijn:

https://community.ui.com/...15-4e35-9f66-4a8c521a4d26

https://community.ui.com/...95-44d2-a3b8-f5f72d560cf3

[ Voor 38% gewijzigd door ed1703 op 03-09-2020 16:03 ]

[...]

Dat kan toch alleen als het eerste apparaat zelf ook PoE++ begrijpt en dat dan dus ook kan verwerken :?

IMHO heb je niks aan PoE++ als je zoiets zou doen :
Core Switch -> PoE+ -> In Wall of US 8 => PoE -> nog een US 8 of UAP erachter

Of heb ik wat verkeerd begrepen ?!
Wat ik van de importeur begreep geeft switch gewoon het vermogen wat de hardware vraagt, is dat 2x poe+ van 20 watt lever de switch gewoon 40 watt op de port. Maar het kan ook zomaar zijn dat anders is.

Ik heb het nog nooit geprobeerd en ben geen electro specialist, ik weet nog net hoe watt naar volt en amper moet om rekenen;-)

ik kan het zo wel even testen of ik met wat poe+ Switches in daisy chain meer dan 30 uit mijn usw-pro kan trekken trekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:25:
[...]

Wat ik van de importeur begreep geeft switch gewoon het vermogen wat de hardware vraagt, is dat 2x poe+ van 20 watt lever de switch gewoon 40 watt op de port. Maar het kan ook zomaar zijn dat anders is.

Ik heb het nog nooit geprobeerd en ben geen electro specialist, ik weet nog net hoe watt naar volt en amper moet om rekenen;-)

ik kan het zo wel even testen of ik met wat poe+ Switches in daisy chain meer dan 30 uit mijn usw-pro kan trekken trekken
Punt dat @nero355 volgens mij wilt maken is dat als je een USW 8 hebt met op de PoE passthrough poort een flex mini dat de USW 8 dan via PoE+ gevoed moet worden. Je kunt die keten wellicht wel succesvol op een IW aansluiten (bv). Maar de vraag is of de IW de vraag om PoE+ op de passthrough poort snapt. En gezien de IW een PoE+ apparaat is zal die lijkt mij ook niet "magisch" om PoE++ gaan vragen van zijn "PoE leverancier". Immers snapt de IW geen PoE++. Dus de USW Pro PoE met PoE++ zal geen 40W leveren omdat er maar PoE+ tot maximaal 30W is onderhandeld lijkt mij. Anders heb je denk ik ook kans dat je de IW frituurt, omdat die niet gemaakt is om 40W te "verwerken".

Vervang je de IW door een USW Flex zou het wel moeten werken. De Flex heeft immers ondersteuning voor PoE++ in en PoE+ out.
xbeam schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:25:

Ik denk dus dat dan al je apparaten PoE++ moeten praten behalve het apparaat dat achteraan zit :)

En waarschijnlijk is het aantal apparaten dat je zo achter elkaar kan zetten ook beperkt, maar ik ben toch wel benieuwd naar jouw resultaten straks!

/EDIT :
RobertMe schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:38:
Vervang je de IW door een USW Flex zou het wel moeten werken. De Flex heeft immers ondersteuning voor PoE++ in en PoE+ out.
Dat dus ^^^^ inderdaad! Was effe vergeten dat het de USW Flex was die wel PoE++ snapt en dan inderdaad nog ertussen geplaatst zou kunnen worden om zo van 3 naar in totaal 4 apparaten te gaan :)
lolgast schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:01:
@nero355 Dat zou ik niet anders willen! Ik draai Docker ook in een LXC tegenwoordig. Je bent zo ontzettend flexibel op die manier. Je hebt de hele wereld en meer aan mogelijkheden tot back-uppen, restoren, migreren. En met het juiste OS als hypervisor is de overhead nog minder dan wanneer je bare-metal Ubuntu Server draait.

Ik snap niet dat mensen nog VMs draaien sinds de komst van LXC en Docker :> (ja ja ja ik snap het wel, maar niet voor dit soort use-cases)
Mja, OK laten we dan effe LXC erbij nemen onder Proxmox bijvoorbeeld : Waarom maak je dan niet i.p.v. elke Docker Container een LXC Container aan :?

Dan ben je toch weer van één laag af en zitten er ook minder tussenstappen in je netwerk :)
ed1703 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:40:
Vrijwel alle redelijk doorgaande networkvendors stappen over naar een linux/kubernetes systeem.
iig voor de routers en DC-switches zodat niet elke update downtime meebrengt.
Overigens is dat voor UI niet anders, als budget leverancier.
Dat had ik inderdaad ook begrepen en als het zou moeten dan kan ik er wel mee omgaan, maar ik zie zoveel ellende met die dingen in andere situaties dat ik echt denk van "Waarom doe je dat jezelf aan ?!" :X 8)7 :+

[ Voor 9% gewijzigd door nero355 op 03-09-2020 16:45 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:42:
[...]

Mja, OK laten we dan effe LXC erbij nemen onder Proxmox bijvoorbeeld : Waarom maak je dan niet i.p.v. elke Docker Container een LXC Container aan :?
Potato potato Container container. LXC en Docker hebben een ander doel. LXC is een volledig OS met een init system etc etc etc. Docker is bedoelt om één enkel proces in een geïsoleerde omgeving te proppen. Beiden bouwen op dezelfde onderliggende technieken qua isolatie, maar het doel is compleet anders.
RobertMe schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:38:
[...]

Punt dat @nero355 volgens mij wilt maken is dat als je een USW 8 hebt met op de PoE passthrough poort een flex mini dat de USW 8 dan via PoE+ gevoed moet worden. Je kunt die keten wellicht wel succesvol op een IW aansluiten (bv). Maar de vraag is of de IW de vraag om PoE+ op de passthrough poort snapt. En gezien de IW een PoE+ apparaat is zal die lijkt mij ook niet "magisch" om PoE++ gaan vragen van zijn "PoE leverancier". Immers snapt de IW geen PoE++. Dus de USW Pro PoE met PoE++ zal geen 40W leveren omdat er maar PoE+ tot maximaal 30W is onderhandeld lijkt mij. Anders heb je denk ik ook kans dat je de IW frituurt, omdat die niet gemaakt is om 40W te "verwerken".

Dat snap ik. En dat is juist precies de vraag, of de usw-p ook inderdaad meer uitgeeft aan een poe+ devices in daisy chain omdat de hele chain totaal daar om vraagt. de uitspraak van de leverancier was hierover dat daisy net zoveel krijgt als dat ze vraagt tot maximaal watt van voedende switch bereikt is. Dat beteken dat wanneer hele chain 40 watt vraagt dit gewoon pass trough door geleverd wordt. Maar dee switch zelf voor eigen gebruik dus nooit meer dan 30wat zelf uit pass trough kan halen.

Zoals ik al aan gaf dat is dat mijn leken interpretatie van het verhaal de leverancier.

Mijn eigen interpretatie van poe+ Is de zelfde als die van jou.Alleen was mijn voorstel aangezien ik een usw-pro in mijn test lab heb om eens te kijken wat er nu precies gebeurt. kwa aansluiting zijn de ader paren het zelfde en is we technische dus geen blokkade om de meer gevraagde watt te leveren aan de pass trough daisy chain. Het leek mij ook gewoon interessant om checken of dat klopt. Als leek klonk het als plausibel verhaal.

Wanneer komt tweakers nu eens met functie om binnen minuut perongeluk 2 keer geposte berichten weg te halen.

[ Voor 94% gewijzigd door xbeam op 03-09-2020 19:53 ]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:47
Weet iemand waarvandaan ze verzenden in de eu store? Ik heb voor mijn ouders een UDM-pro gekocht een aantal dagen geleden maar er zit totaal geen schot in de zaak....

Cloud ☁️

• GioStyle
  • Nu online
HKLM_ schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:54:
Weet iemand waarvandaan ze verzenden in de eu store? Ik heb voor mijn ouders een UDM-pro gekocht een aantal dagen geleden maar er zit totaal geen schot in de zaak....
Tjechië.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-10 19:36
HKLM_ schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:54:
In de EU store staat bij mij deze waarschuwing: “Due to an unforeseen delay, some orders may be delayed by 2-4 days. This is temporary and will be resolved in a few days.”

Bij mij duurde het vorige week ook even maar toen ik om 19:00 de track and trace code kreeg vanuit Tsjechië stonden ze volgende dag 10:00 al op de stoep.

• HKLM_
rickbouman schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:16:
[...]

In de EU store staat bij mij deze waarschuwing: “Due to an unforeseen delay, some orders may be delayed by 2-4 days. This is temporary and will be resolved in a few days.”

Bij mij duurde het vorige week ook even maar toen ik om 19:00 de track and trace code kreeg vanuit Tsjechië stonden ze volgende dag 10:00 al op de stoep.
Hé die melding had ik nog niet gezien (misschien wordt die geblokkeerd :P) had gehoopt hem zaterdag te kunnen installeren.

Wel grappig om te zien als je Ubiquiti Tsjechië Google het hoofdkwartier (brievenbus firma met nog 40 bedrijven) in Nederland geregistreerd is. Iets met belasting :+

[ Voor 11% gewijzigd door HKLM_ op 03-09-2020 21:24 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-10 15:47
RobertMe schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:23:
[...]

Volgens mij hebben ze die niet in de US store staan, dus enkel een EU ding tot nu toe.., net zoals de LTE (met sim card tray) hebben we enkel in europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-10 15:47
RobertMe schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:34:
[...]

De Alien alleen in de EU store? https://amplifi.com/alien :+ Kan overigens wel dat die niet in de UI store staat en alleen vanaf amplifi.com te kopen is
Die had ik nog niet gezien, welicht dat ze het idd scheiden idd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LightStar schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:53:
[...]

Die had ik nog niet gezien, welicht dat ze het idd scheiden idd..
Ik volg AmpliFi ook helemaal niet. Maar het apparaat kwam me wel bekend voor. Wist ook niet dat die in US blijkbaar al GA is. Neem dan ook aan dat ze in EU een aparte hardware revisie moeten uitbrengen en die daarom via EA gaat. Zijn die mesh points bv niet meteen met stroomstekker? Dat ze om die reden een aparte hardware revisie uit brengen met een plug die je in de EU kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:54

Ravhin

no <root>...

Een vraagje waar ik (ook met Google) niet uitkom:
Situatie is als volgt:

[FTTH] - [FritzBox] - [Dell Switch]
Op de switch zit een controller en 3 AP's die prima werken.
Ik heb recent een Unifi Switch 8-60W aangeschaft en wil deze adopteren in mijn netwerk. Bedoeling is om deze te gebruiken om 2 AP's en de controller via PoE te voeden. Secundair wil ik ervaring opdoen met de switches van Ubi.

Zodra ik de switch aansluit op mijn netwerk gaat de hele boel plat. AP's moeten ge-reset worden en de controller is niet meer benaderbaar. Ik ben in staat geweest om de switch te zien in de controller software en te klikken op upgrade en adopteren, maar veel verder dan dat niet. ik kan niet vinden waar dit misgaat. Heeft iemand enig idee hier?

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:27

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ravhin schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:49:
Een vraagje waar ik (ook met Google) niet uitkom:
Situatie is als volgt:

[FTTH] - [FritzBox] - [Dell Switch]
Op de switch zit een controller en 3 AP's die prima werken.
Ik heb recent een Unifi Switch 8-60W aangeschaft en wil deze adopteren in mijn netwerk. Bedoeling is om deze te gebruiken om 2 AP's en de controller via PoE te voeden. Secundair wil ik ervaring opdoen met de switches van Ubi.

Zodra ik de switch aansluit op mijn netwerk gaat de hele boel plat. AP's moeten ge-reset worden en de controller is niet meer benaderbaar. Ik ben in staat geweest om de switch te zien in de controller software en te klikken op upgrade en adopteren, maar veel verder dan dat niet. ik kan niet vinden waar dit misgaat. Heeft iemand enig idee hier?
Even een factory-reset uitvoeren op de US-8-60W en opnieuw beginnen? Switch zelf zou geen invloed mogen hebben op je netwerk ansich omdat deze geen L3 verkeer afhandelt, en op L3 enkel luistert naar zijn eigen MGMT IP.

edit:

Hoe zit de switch aangesloten? Weet je wat die dell switch aan STP doet? Wellicht gooit die de boel op slot vanwege een ontvangen BPDU packet.

[ Voor 6% gewijzigd door MisteRMeesteR op 04-09-2020 13:21 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

MisteRMeesteR schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:19:
[...]

Even een factory-reset uitvoeren op de US-8-60W en opnieuw beginnen? Switch zelf zou geen invloed mogen hebben op je netwerk ansich omdat deze geen L3 verkeer afhandelt, en op L3 enkel luistert naar zijn eigen MGMT IP.

edit:

Hoe zit de switch aangesloten? Weet je wat die dell switch aan STP doet? Wellicht gooit die de boel op slot vanwege een ontvangen BPDU packet.
Goed idee - factory reset had ik zelf op moeten komen.
Die Dell switch is een managed switch die ik 'dom' heb gemaakt omdat de features nogal... slecht waren. VLAN opzetten was niet mogelijk ivm crosstalk. Gedoe. Als het goed is (lees de "als" hierin) zou de Dell switch niets moeten doen.

Update: factory reset uitgevoerd maar dat helpt niet. Boel gaat 1-2 minuten goed en daarna finaal de hik in. Ik vrees toch dat de Dell Switch het probleem hier is. Het betreft hier overigens een Dell Powerconnect 2816.
Kak... doorsparen voor een extra 24-poorts Unifi dan vrees ik...

[ Voor 17% gewijzigd door Ravhin op 04-09-2020 14:04 ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@Ravhin Klinkt als dát wat @MisteRMeesteR al zegt: Één van de twee switches detecteert een 'loopje' op je netwerk en gooit middels het Spanning Tree Protocol de poort 'dicht'... STP heeft hier vaak iets minder dan een minuut voor nodig (wat overeen komt met jouw waarneming), RSTP doet datzelfde in amper 2 seconden ;)

Even wat configs ná gaan kijken, dus.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Will_M schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:24:
@Ravhin Klinkt als dát wat @MisteRMeesteR al zegt: Één van de twee switches detecteert een 'loopje' op je netwerk en gooit middels het Spanning Tree Protocol de poort 'dicht'... STP heeft hier vaak iets minder dan een minuut voor nodig (wat overeen komt met jouw waarneming), RSTP doet datzelfde in amper 2 seconden ;)

Even wat configs ná gaan kijken, dus.
Ik zit er aan te denken om een klein netwerk te maken met de switch, de controller en een laptop. Als ik het goed heb gezien kan ik één poort dichtgooien voor TSP en hem dan tóch opnmen in mijn netwerk. Voordat ik de munten heb om extra switches erbij te kopen zijn we maanden verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:41

Copitano

Hoorn NH

Vanmorgen kwam ik er achter dat mij UniFi controller die geïnstalleerd is op mijn laptop niet meer opstart via de snelkoppeling op mijn bureaublad en ook niet via het icon in programma's. Ik krijg dit in plaats van het inlog scherm.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CblYU7RSqC1xTUxJKCXvy3efKcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPcRpoJu1o3XqKsbI0W3LJzF.jpg?f=fotoalbum_large
Een week geleden schat ik, een update gedaan naar de laatste software versie, maar daarna kon ik nog gewoon inloggen. Alles lijkt verder gewoon te werken (internet, Wifi etc.).
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen zonder de controller opnieuw te installeren?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Copitano schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:15:
Vanmorgen kwam ik er achter dat mij UniFi controller die geïnstalleerd is op mijn laptop niet meer opstart via de snelkoppeling op mijn bureaublad en ook niet via het icon in programma's. Ik krijg dit in plaats van het inlog scherm.[Afbeelding]
Een week geleden schat ik, een update gedaan naar de laatste software versie, maar daarna kon ik nog gewoon inloggen. Alles lijkt verder gewoon te werken (internet, Wifi etc.).
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen zonder de controller opnieuw te installeren?
Is .jar niet iets van java? Heb je dat er nog wel opstaan? Waarom gebruik je trouwens een stok oude browser :P

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:59
@Copitano

Het lijkt erop dat Windows de .jar probeert te starten met een browser, ipv met Java.

Bijvoorbeeld:
https://community.ui.com/...a2-4647-af43-0c206f8fcd28

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Vanmorgen kwam ik er achter dat mij UniFi controller die geïnstalleerd is op mijn laptop niet meer opstart via de snelkoppeling op mijn bureaublad en ook niet via het icon in programma's. Ik krijg dit in plaats van het inlog scherm.[Afbeelding]
Ff java installeren.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

HKLM_ schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:33:
[...]

Is .jar niet iets van java? Heb je dat er nog wel opstaan? Waarom gebruik je trouwens een stok oude browser :P
@RudolfR @Tylen
Lijkt net alsof JAVA compleet verdwenen is van de laptop. Had al dit gevonden, maar als ik probeer weer te verwijzen naar Java, kan ik geen Java vinden in de lijst met keuzes. Zal eens opnieuw Java installeren, maar toch vreemd dat het zomaar weg is (virusscanner???).

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Begin eens met je browser te veranderen. Als het goed is zou je al lang edge moeten hebben ipv IE.
En JAR is idd java. Zoek naar je JRE. Of bij Oracle de laatste JRE downloaden, die update de oude automatisch.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

The Eagle schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 13:22:
[...]

Begin eens met je browser te veranderen. Als het goed is zou je al lang edge moeten hebben ipv IE.
En JAR is idd java. Zoek naar je JRE. Of bij Oracle de laatste JRE downloaden, die update de oude automatisch.
Edge staat al een tijdje op de laptop (chrome overigens ook). Maar kennelijk zitten er nog koppelingen naar de oude IE.
Heb de nieuwste Java versie geïnstalleerd (daarbij werd een oude versie gedetecteerd 251 en verwijderd, dus die was er nog wel).
Als ik probeer de koppeling te wijzigen kom Java nog steeds niet voor in de optie lijst.
Een zoek opdracht levert wel resultaat opAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYOw9kcqJSqgHX0mFkNsArA0HOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Myd8glxpshAP9nCv75BovGWm.jpg?f=fotoalbum_large
Nu zie ik toch nog restanten van de 251 versie. Hoe ga ik nu de koppeling corrigeren zodat de controller weer gewoon opstart en zit ik wel goed op de gevonden plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Copitano schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 13:51:
[...]

Edge staat al een tijdje op de laptop (chrome overigens ook). Maar kennelijk zitten er nog koppelingen naar de oude IE.
Heb de nieuwste Java versie geïnstalleerd (daarbij werd een oude versie gedetecteerd 251 en verwijderd, dus die was er nog wel).
Als ik probeer de koppeling te wijzigen kom Java nog steeds niet voor in de optie lijst.
Een zoek opdracht levert wel resultaat op[Afbeelding]
Nu zie ik toch nog restanten van de 251 versie. Hoe ga ik nu de koppeling corrigeren zodat de controller weer gewoon opstart en zit ik wel goed op de gevonden plek.
Waarom verwijder je de controller niet gewoon? Instal hem opnieuw en zet je backup terug.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

HKLM_ schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:21:
[...]

Waarom verwijder je de controller niet gewoon? Instal hem opnieuw en zet je backup terug.
Ja met die gedachte speel ik wel, maar heb daar in het verleden veel ellende mee gehad. Draaide nu eigenlijk vanaf begin juli zonder problemen. Ik heb wel backups gemaakt. Blijven die gewoon staan bij een nieuwe installatie van de controller of moet ik die eerst ergens vandaan kopiëren naar een "veilige" map en dan later weer terugzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Copitano schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:26:
[...]

Ja met die gedachte speel ik wel, maar heb daar in het verleden veel ellende mee gehad. Draaide nu eigenlijk vanaf begin juli zonder problemen. Ik heb wel backups gemaakt. Blijven die gewoon staan bij een nieuwe installatie van de controller of moet ik die eerst ergens vandaan kopiëren naar een "veilige" map en dan later weer terugzetten?
Backup terugzetten gaat eigenlijk altijd goed. Ik heb dit al wel 10x gedaan. (Andere hardware of config) zolang j ipadres maar gelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

rinkel schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:43:
[...]

Backup terugzetten gaat eigenlijk altijd goed. Ik heb dit al wel 10x gedaan. (Andere hardware of config) zolang j ipadres maar gelijk blijft.
IP adres is volgens mij vast. Maar het moet toch gewoon mogelijk zijn de koppeling met het desktop icon te herstellen? De vraag is waarmee en waar moet ik dat zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Copitano schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 15:46:
[...]

IP adres is volgens mij vast. Maar het moet toch gewoon mogelijk zijn de koppeling met het desktop icon te herstellen? De vraag is waarmee en waar moet ik dat zoeken?
Kan je het ook niet via windows 10 settings -> Standaard-apps per bestandstype kiezen configureren?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-10 00:31

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Jarfix

[ Voor 83% gewijzigd door FREAKJAM op 05-09-2020 18:06 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

HKLM_ schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:03:
[...]

Kan je het ook niet via windows 10 settings -> Standaard-apps per bestandstype kiezen configureren?
Nee, kennelijk niet. Ook in de app-store staat niets zinnigs.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnKMFJ3oV313IVRPsPHU1rNBUQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6i5ZlBKJSwa7ZpzBNDws9TrO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Weet je zeker dat dat een veilig website is? Mijn virusscanner wordt er nogal zenuwachtig van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xe_ACs9PBJrajNC6eML5PAy4A08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r19dkOvc69tspbdF8C2ra3EB.jpg?f=fotoalbum_large
Never mind, via deze weg krijg ik de melding niet 8)7 :?
De virusscanner vindt het nu ineens ook veilig O-)

[ Voor 12% gewijzigd door Copitano op 05-09-2020 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Yes! We are back in business. Jarfix did the trick. :Y d:)b
Voor deze keer heb ik de waarschuwing maar in de wind geslagen.
Geweldig bedankt allemaal voor het meedenken.

[ Voor 9% gewijzigd door Copitano op 05-09-2020 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-10 00:31

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Misschien omdat ik een http link heb gepost. 2de links is https. Ik zal mijn post aanpassen.

Fijn dat het is opgelost!

is everything cool?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:25
tomdh76 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:44:
[...]

Dhcp lijkt me prima als je internet werkt. Ik denk dat het probleem in IGMP zit. Je bedoelt met f1 stream een iptv stream? Doen andere tv zenders het wel?

Je kunt deze handleiding eens proberen:

https://help.ui.com/hc/en...854-EdgeRouter-IGMP-Proxy

En heb je een switch achter de router want die moet ook igmp snooping hebben
Afgelopen week eindelijk tijd gehad/er aan gedacht bovenstaande uit te voeren. Vanmiddag live kunnen genieten van qualifying. Mijn dank is groot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ravhin schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:05:
Ik zit er aan te denken om een klein netwerk te maken met de switch, de controller en een laptop. Als ik het goed heb gezien kan ik één poort dichtgooien voor TSP en hem dan tóch opnmen in mijn netwerk. Voordat ik de munten heb om extra switches erbij te kopen zijn we maanden verder.
Zat eens te denken : Is het niet de Wireless Uplink functie die een loop veroorzaakt ergens :?

Volgens mij had iemand hier op GoT daar een keer last van en na het uitzetten van die functie was het probleem verdwenen :)
En daarom ben ik vreselijk blij met mijn kleine Raspberry Pi die al die Java troep draait i.p.v. één van mijn PC's of laptops! :Y)

/EDIT :
Comp User schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:39:
Zolang je dezelfde Pi kan gebruiken, als je 'm moet vervangen krijg je het - bij mij dan toch - bijna niet aan de praat, ik kan er niet achter komen wat er veranderd is (los van het bordje zelf, uiteraard).
Challenge accepted! :P :+

Moet gewoon goed gaan! Ik heb daar ALLE vertrouwen in! :Y)

[ Voor 55% gewijzigd door nero355 op 06-09-2020 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
nero355 schreef op zondag 6 september 2020 @ 00:57:
[...]

[...]

En daarom ben ik vreselijk blij met mijn kleine Raspberry Pi die al die Java troep draait i.p.v. één van mijn PC's of laptops! :Y)
Zolang je dezelfde Pi kan gebruiken, als je 'm moet vervangen krijg je het - bij mij dan toch - bijna niet aan de praat, ik kan er niet achter komen wat er veranderd is (los van het bordje zelf, uiteraard).

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
Comp User schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:39:
[...]

Vreemd, ik heb een rpi3 en een rpi4
Daar heb ik regelmatig tussen gewisseld ivm wat tests die ik heb gedaan (ssd usb)
Ik heb wel 20x een backup teruggelezen (en tussen de pi’s gewisseld) en er is nog nooit iets fout gegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 06-09-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
rinkel schreef op zondag 6 september 2020 @ 15:12:
[...]

Vreemd, ik heb een rpi3 en een rpi4
Daar heb ik regelmatig tussen gewisseld ivm wat tests die ik heb gedaan (ssd usb)
Ik heb wel 20x een backup teruggelezen (en tussen de pi’s gewisseld) en er is nog nooit iets fout gegaan.
Ik heb het geprobeerd, weliswaar met gewoon een micro SD in beiden (2B & 3B), maar ik kreeg geen verbinding, ondanks het aanpassen naar het correcte ip adres middels een NAT rule.

Beide kaartjes zijn volgens de gekende methode van @SmokingCrop gemaakt, dus ik zie niet waarom het fout gaat.

Het uitschakelen van de firewall of de NAT biedt helaas geen oplossing, dus ik ben genoodzaakt om in zo'n geval op een externe locatie een nieuwe installatie te doen, aangezien de kaartjes - logischerwijs - niet uitwisselbaar zijn.

Anders had ik gewoon de andere pi aangesloten en zodra het kaartje gereed is weer terugdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Comp User schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:19:
[...]

Ik heb het geprobeerd, weliswaar met gewoon een micro SD in beiden (2B & 3B), maar ik kreeg geen verbinding, ondanks het aanpassen naar het correcte ip adres middels een NAT rule.

Beide kaartjes zijn volgens de gekende methode van @SmokingCrop gemaakt, dus ik zie niet waarom het fout gaat.

Het uitschakelen van de firewall of de NAT biedt helaas geen oplossing, dus ik ben genoodzaakt om in zo'n geval op een externe locatie een nieuwe installatie te doen, aangezien de kaartjes - logischerwijs - niet uitwisselbaar zijn.

Anders had ik gewoon de andere pi aangesloten en zodra het kaartje gereed is weer terugdraaien.
We hebben het hier toch over een UniFi-controller backup?
Dus een backup die gemaakt is vanuit de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
rinkel schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:32:
[...]

We hebben het hier toch over een UniFi-controller backup?
Dus een backup die gemaakt is vanuit de controller.
Nee, die heb ik - in 3-voud en op 2 locaties - liggen, het gaat om het geheel en waarschijnlijk zelfs alleen maar om Raspbian, aangezien ik totaal geen ip adres krijg, wat wel functioneert als ik 'm het op een andere locatie met de pi 3 maak.

De situatie met de pi 2 is helemaal vreemd, ik kan wel inloggen, maar krijg enkel lan toegang, ssh functioneert wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Comp User schreef op zondag 6 september 2020 @ 17:00:
[...]

Nee, die heb ik - in 3-voud en op 2 locaties - liggen, het gaat om het geheel en waarschijnlijk zelfs alleen maar om Raspbian, aangezien ik totaal geen ip adres krijg, wat wel functioneert als ik 'm het op een andere locatie met de pi 3 maak.

De situatie met de pi 2 is helemaal vreemd, ik kan wel inloggen, maar krijg enkel lan toegang, ssh functioneert wel.
Ah ok, dan waren we langs elkaar heen aan t praten.

Ik maak dan een nieuwe raspbian setup op een verse usb-key of ssd, nieuwe controller erop installeren, UniFi backup teruglezen in de controller.

15-20 minuten werk, voornamelijk installatietijden.
Maar als je dat 20x doet wordt je er vanzelf handig in.

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 06-09-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
rinkel schreef op zondag 6 september 2020 @ 17:14:
[...]

Ah ok, dan waren we langs elkaar heen aan t praten.

Ik maak dan een nieuwe raspbian setup op een verse usb-key of ssd, nieuwe controller erop installeren, UniFi backup teruglezen in de controller.

15-20 minuten werk, voornamelijk installatietijden.
Maar als je dat 20x doet wordt je er vanzelf handig in.
Dat gedeelte doe ik idd zo ongeveer met m'n ogen dicht, maar ik heb nog wel eens ruzie met Unbound; die wil niet altijd wat ik wil, lees geeft direct na installatie al een error.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:42

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Comp User schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:04:
[...]
maar ik heb nog wel eens ruzie met Unbound; die wil niet altijd wat ik wil, lees geeft direct na installatie al een error.
Gewoon in een Docker container stoppen ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Freee!! schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:12:
[...]

Dat had ik eerst dus, icm met Portainer, maar @xbeam heeft me overtuigd om dit niet meer te doen. Of ik zou zelf een container in elkaar moeten knutselen, waar ik geen zin in heb.

Dus nu maar weer een normale installatie gedaan. (Voor de zoveelste keer)
Ik moet zeggen dat ik een normale install eigenlijk veel handiger/prettiger vind. Nu ben ik ook niet meer afhankelijk van de update-zin van de container-eigenaar.
Comp User schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:04:
[...]

Dat gedeelte doe ik idd zo ongeveer met m'n ogen dicht, maar ik heb nog wel eens ruzie met Unbound; die wil niet altijd wat ik wil, lees geeft direct na installatie al een error.
Heb je de root.hints wel gedownload en in de juiste folder geplaatst?

[ Voor 28% gewijzigd door rinkel op 06-09-2020 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
rinkel schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:16:
[...]

Dat had ik eerst dus, icm met Portainer, maar @xbeam heeft me overtuigd om dit niet meer te doen. Of ik zou zelf een container in elkaar moeten knutselen, waar ik geen zin in heb.

Dus nu maar weer een normale installatie gedaan. (Voor de zoveelste keer)
Ik moet zeggen dat ik een normale install eigenlijk veel handiger/prettiger vind. Nu ben ik ook niet meer afhankelijk van de update-zin van de container-eigenaar.

[...]

Heb je de root.hints wel gedownload en in de juiste folder geplaatst?
Ik heb van deze handleiding gebruik gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rinkel schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:16:
[...]

Serieuze vraag, en ook soort van voor @xbeam dan. Doe je dan ook alle software uit de originele broncode compileren? Want is de maker van de deb / rpm / ... wel te vertrouwen? Als in: waar trek je de grens qua wel/niet te vertrouwen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:42

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RobertMe schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:40:
[...]
Serieuze vraag, en ook soort van voor @xbeam dan. Doe je dan ook alle software uit de originele broncode compileren? Want is de maker van de deb / rpm / ... wel te vertrouwen? Als in: waar trek je de grens qua wel/niet te vertrouwen?
Heb ik ook al eens gevraagd. Ik heb hem ook al eens gevraagd of hij zijn compiler zelf compileert en hoe hij weet, dat er geen gekke dingen ingebouwd worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Freee!! schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:45:
[...]

Heb ik ook al eens gevraagd. Ik heb hem ook al eens gevraagd of hij zijn compiler zelf compileert en hoe hij weet, dat er geen gekke dingen ingebouwd worden.
Verdorie, moet ik al m’n edgerouters weg doen, draait allemaal open source en wat te denken van de nieuwe UNMS lijn, heeft Ubiquiti voor gekozen om alle drivers uit open source te halen.

Niet te vertrouwen die gasten.

Weet men hier wel hoeveel opensource UI port naar eigen firmware? Zou mij niet verbazen als dit tegen de 80-90% zit.

[ Voor 10% gewijzigd door ed1703 op 06-09-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
Freee!! schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:12:
[...]

Ik heb nog nooit met containers gewerkt, ik heb ook geen idee wat docker is of doet (ik kan er wel eens naar kijken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
[...]

Het was ook meer met een knipoog met serieuze ondertoon.

Ik heb gemerkt dat ik het direct draaien van de programma’s wat prettiger en stabieler vind. Ook het updaten vind ik makkelijker, al zullen anderen het hier niet mee eens zijn.
Ik heb ook een tijdje de dockers op mijn Nas gehad, maar vind een dedicated apparaatje toch makkelijker.

Het is meer persoonlijke voorkeur. Ik vind het geen betere of slechtere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Er zit wel degelijk een verschil in trust tussen de repro van een distro en deb/rpm’s van de fabrikant of een willekeurige Debian/rh-fedora package die je ergens op het internet tegen komt. Daar in is het niet anders dan met Windows Msi’s uit niet originele bronnen.

https://blog.avast.com/fa...es-distributing-coinminer
Waarom zou iemand die soort dingen voor Windows doet niet kunnen denken. “Welke software staat 24/7 online?” Juist Je protect en unifi sdn controller

Maar ik snap je probleem niet echt ubnt heeft voor SDN gewoon een originele Debian package en tz package als je zelf wil compileren.

De discussie ging ten eerste over protect wat een reverse engineerede ARM container is van de cloud Key. En ten tweede de afhankelijkheid van iemands (one-man-show) bereidheid om met enige regelmaat gratis de nieuwste container te maken en online te blijven zetten.
Waarbij mijn punt is dat waneer je zelf geen eigen containers van de software kan maken is het voor de continuïteitsborging misschien verstandiger om te kiezen voor een .dev of gewoon Windows installatie.

[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 08-09-2020 13:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
xbeam schreef op maandag 7 september 2020 @ 00:49:
[...]

Er zit wel degelijk een verschil in trust tussen de repro van een distro en deb/rpm’s van de fabrikant of een willekeurige Debian/rh-fedora package die je ergens op het internet tegen komt. Daar in is het niet anders dan met Windows Msi’s uit niet originele bronnen.
Docker-ontwikkelaars MOETEN in de dockerfile alle code proppen wat er precies gebeurt. Daar is die file notabene voor. Protip: meer dan 75% downloaden via een dockerfile de code uit gitlab of github, waar je nog zelf aan mag meeschrijven als je een ontwikkelaar hebt die daar open voor staat.
Zolang de soure beschikbaar is, is er weinig aan de hand.

Je One-Man-show heb je gelijk in.
Overigens is DNSmasq daar een voorbeeld van, gemaakt door 1 persoon en die doet nog steeds grotendeels zelf de ontwikkeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb het 'guest portal' enabled met een wachtwoord, settings and all that, maar hoe maak ik dat portaal zichtbaar? Hoe krijgen mensen dat te zien? Ik snap er geen jota van... als ze een wifi scan doen zien ze alleen maar mijn 'reguliere' wifi SSID.

- edit -

Nvm, nu snap ik hem. Je moet én een guest netwerk én een guest portaal maken...

[ Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-09-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:31:
Ik heb het 'guest portal' enabled met een wachtwoord, settings and all that, maar hoe maak ik dat portaal zichtbaar? Hoe krijgen mensen dat te zien? Ik snap er geen jota van... als ze een wifi scan doen zien ze alleen maar mijn 'reguliere' wifi SSID.

- edit -

Nvm, nu snap ik hem. Je moet én een guest netwerk én een guest portaal maken...
heb je wel een SSID aangemaakt voor de gasten netwerk?

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
[...]

Ik compile het Docker image niet zelf maar heb wel de code gereviewd. Zo zag ik in de code dat de originele deb van Unifi zelf wordt gedownload. De Jacoberty release heeft een goede reputatie. Daarnaast laat ik de Docker images nooit als root draaien maar als een normale gebruiker met heel beperkte rechten.

Pagina: 1 ... 45 ... 329 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.