[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 329 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-10 17:58
Vraagje: ik heb twee Unify APs, controller draait op een VM (die ik alleen start wanneer ik hem nodig heb).

Ik kom er zojuist achter dat mijn laptop niet op 5Ghz verbind, en nu blijkt geen enkel device op 5Ghz te verbinden (ook mijn telefoon niet bijv.).

Een tijdje geleden heb ik 5Ghz moeten uitzetten om mijn Homey te laten integreren in het netwerk (standaard issue als je een nieuwe Homey hebt geloof ik, dan wil ie alleen verbinden op een 2,4Ghz only netwerk), maar het 5Ghz netwerk staat gewoon (weer) aan voor zover ik kan zien

Ben maar een "simpele" Unify gebruiker met mijn 2 APs, ik heb geen flauw idee waar ik moet kijken om te zorgen dat mijn (5Ghz) devices ook op 5Ghz verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:58
stefijn schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:16:
Vraagje: ik heb twee Unify APs, controller draait op een VM (die ik alleen start wanneer ik hem nodig heb).

Ik kom er zojuist achter dat mijn laptop niet op 5Ghz verbind, en nu blijkt geen enkel device op 5Ghz te verbinden (ook mijn telefoon niet bijv.).

Een tijdje geleden heb ik 5Ghz moeten uitzetten om mijn Homey te laten integreren in het netwerk (standaard issue als je een nieuwe Homey hebt geloof ik, dan wil ie alleen verbinden op een 2,4Ghz only netwerk), maar het 5Ghz netwerk staat gewoon (weer) aan voor zover ik kan zien

Ben maar een "simpele" Unify gebruiker met mijn 2 APs, ik heb geen flauw idee waar ik moet kijken om te zorgen dat mijn (5Ghz) devices ook op 5Ghz verbinden.
Heb je na het aanpassen van het SSID de AP's wel genoeg tijd gegeven om te provisionen?

Ben zelf fan van een controller die altijd aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Geen idee, dat is al weer even geleden. Als ik de controller nu laat lopen krijg ik een 99% score van de controller, nergens een melding dat er iets moet gebeuren.

Vind zelf de investering nog niet waard voor een permanente controller voor 2 APs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-10 11:46

mutsje

Certified Prutser

stefijn schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:41:
Geen idee, dat is al weer even geleden. Als ik de controller nu laat lopen krijg ik een 99% score van de controller, nergens een melding dat er iets moet gebeuren.

Vind zelf de investering nog niet waard voor een permanente controller voor 2 APs
Controller kan je ook op een rapsberry PI laten draaien :) minimale investering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:46

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nero355 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 00:06:
[...]

Een app voor je netwerkinstellingen gebruiken... Ik blijf het ranzig vinden! :P

[...]

Heb jij niet gewoon last van hetzelfde probleem als @mr.DJ95 :

[...]

:?

Of anders een verkeerde/niet bijgewerkte Profile op de switchpoort waarop de AC Lite is aangesloten ?
Vreemd genoeg lijkt in ieder geval de Solar Edge zich op magische weg een IP adres toegeigend te hebben via dat AP... Snap er niks van, maar voorlopig wel even prima zo. Even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Hallo,

ik ben nog zeer onbekend met dit spul maar heb toch eens de gok genomen om hiermee te gaan spelen.
ik ben nu in het bezit van een UDM Pro.
ik ben op zoek naar een goede tutorial wat betreft het goed instellen van de firewall (do’s en don’ts)
of kijk ik nu te moeilijk naar de regels.

hij draait no in een afgeschermde omgeving dus kan rommelen wat ik wil

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:15
Mr-D. schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:05:
Hallo,

ik ben nog zeer onbekend met dit spul maar heb toch eens de gok genomen om hiermee te gaan spelen.
ik ben op zoek naar een goede tutorial wat betreft het goed instellen van de firewall (do’s en don’ts)

Ik ben ooit begonnen met "The Hook Up" (dit is deel 3, dus er is een deel 1 & 2 ;-)):
YouTube: Setup IoT VLANs and Firewall Rules with UniFi. ULTIMATE (Smart) Hom...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:49
Mr-D. schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:05:
Hallo,

Wat precies? Want by default staat alles prima ingesteld. De meeste 'regels' worden automatisch aangepast naar gelange wat je instelt bij de netwerk configuraties. Als je toch verder wilt gaan: https://help.ui.com/hc/en...duction-to-Firewall-Rules

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

@UTMachine en @tcviper dankjewel voor jullie snelle antwoorden.

ik wil eigenlijk alles eerst compleet goed ingeregeld hebben voordat ik dit apparaat in productie gooi.
gisteren bv met de GEO IP gespeeld en op both ingesteld maar dan zijn er een boel website niet meer bereikbaar.
en er moet sowieso een antilockout rule opzitten op een poort of netwerkadres
bij opnsense gehad dat ik een regeltje had aangemaakt waardoor ik zelf ook geen toegang meer had :)
gelukkig kan je daar via ssh een of meerde stapjes terug in de config.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
Mr-D. schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:22:
@UTMachine en @tcviper dankjewel voor jullie snelle antwoorden.

ik wil eigenlijk alles eerst compleet goed ingeregeld hebben voordat ik dit apparaat in productie gooi.
gisteren bv met de GEO IP gespeeld en op both ingesteld maar dan zijn er een boel website niet meer bereikbaar.
bij opnsense gehad dat ik een regeltje had aangemaakt waardoor ik zelf ook geen toegang meer had :)
In principe moet je eigenlijk zo weinig mogelijk dingen openzetten voor de buitenwereld. Ikzelf heb alleen een OpenVPN (UDP) poort open, geen HTTP/HTTPS/SSH/etc (dat doen ik dan via VPN indien nodig). Doordat het UDP is, krijgt de andere kant geen antwoord op het pakketje als ze me proberen te proben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

UTMachine schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:25:
[...]

In principe moet je eigenlijk zo weinig mogelijk dingen openzetten voor de buitenwereld. Ikzelf heb alleen een OpenVPN (UDP) poort open, geen HTTP/HTTPS/SSH/etc (dat doen ik dan via VPN indien nodig). Doordat het UDP is, krijgt de andere kant geen antwoord op het pakketje als ze me proberen te proben :+
dat word lastig

ik heb hier nu meerdere mailservers websites en gameservers draaien uiteraard ook VPN.
vandaar ik het voor de rest wel zo strak mogelijk wil hebben
elke server heeft ook zijn eigen firewall in beide richtingen moet dan ook elk verbinding (eenmalig of tijdelijk) toestemming voor geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
mutsje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:44:
[...]

Controller kan je ook op een rapsberry PI laten draaien :) minimale investering
Als ik wist hoe dat werkte dan had ik denk ik uberhaupt het probleem niet dat ik geen 5Ghz connecties krijg ook al draait het 5Ghz netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-10 11:46

mutsje

Certified Prutser

stefijn schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:38:
[...]
Als ik wist hoe dat werkte dan had ik denk ik uberhaupt het probleem niet dat ik geen 5Ghz connecties krijg ook al draait het 5Ghz netwerk
Kijk deze tutorial >> https://community.ui.com/...b8-4a61-973d-0b55320101dc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
Mr-D. schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:29:
[...]

dat word lastig

ik heb hier nu meerdere mailservers websites en gameservers draaien uiteraard ook VPN.
vandaar ik het voor de rest wel zo strak mogelijk wil hebben
elke server heeft ook zijn eigen firewall in beide richtingen moet dan ook elk verbinding (eenmalig of tijdelijk) toestemming voor geven.
Ben momenteel met hetzelfde bezig. Loop vooral tegen het feit aan dat ik de hits niet kan zien. Wanneer, welke object, welke poort etc. Hiervoor moet je een aparte SYSLOG server voor opzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

stefijn schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:16:

Ikzelf heb 2 netwerken draaien, 'Netwerk 2.4' en 'Netwerk 5' . Bij de eigenschappen van 'Netwerk 2.4' heb ik 5 ghz uitgevinkt en bij 'Netwerk 5' heb ik 2.4 ghz uitgevinkt. Zo weet ik zeker dat de betreffende devices op de juiste frequentie verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-10 08:35

zeroday

There is no alternative!

Groot probleem (kuch)

SNMP Unifi logo wordt niet meer getoond voor de US-8-150W, 5.20.0.11910, Linux 3.6.5 zowel in Observium als LibreNMS

iemand een idee hoe dat opgelost kan worden. Nu worden Intento of Broadcom logo's getoond..

Iemand hetzelfde? Ik ben zelf geen fan van observium maar ook niet van LibreNMS maar een 'mooi' alternatief meteen hedendaagse layout is er niet echt.. Systeem moet SNMP kunnen doen met auto discovery en dus zo min mogelijk handwerk ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond Deen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-10 13:37
mr.DJ95 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:39:
[...]

UDM pro zal je USG + Controller vervangen in dit rijtje. Je houdt er een paar extra Gbit poortjes aan over maar die worden afgeraden om te gebruiken voor dorstige clients ivm de 3.5Gbps backplane. leuke is wel dat je met SFP(+) Je switches kan doorlinken op die manier en je zo wat dure POE poortjes overhoud.

Wat betreft de AP's, stapje omhoog zal nu de UAP-AC-PRO-EU zijn, kan je op 5GHz naar 1300 Mbps als je kabel infrastructuur hiervoor gereed is (2x Gbit per AP.

Stapje verder zal de UAP-AC-HD-EU zijn, grote voordeel hiervan is 4x4 MIMO en 2533 Mbps als je clients dit aankunnen.
@mr.DJ95 heb jij deze met 2x Gbit aangesloten (gehad) en dan ook echt meer dan 1 GBit doorvoersnelheid gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
Raymond Deen schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:51:
[...]

@mr.DJ95 heb jij deze met 2x Gbit aangesloten (gehad) en dan ook echt meer dan 1 GBit doorvoersnelheid gehaald?
Nee helaas niet, ik zou wellicht nog een SFP RJ45 kunnen kopen en die nog in m'n UDM Pro > Unifi switch kunnen steken maar twijfel of dit het waard is. Hou die 2e SFP liever vrij voor een ander projectje.

Wellicht zet ik de SFP+ vanuit de UDM pro wel over naar gigabit aangezien de afstand tussen de 2 verwaarloosbaar is en ik graag een stukje storage aan 10Gbit wil knopen. Echter zal ik in dit geval toch gelimiteerd zijn aan 1Gbit per cliënt en 3.5Gbit overall gezien de backplane bottleneck.

Iemand enig idee wat de rev.8 versie verschilt van de rev.5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

mr.DJ95 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:02:
[...]

Nee helaas niet, ik zou wellicht nog een SFP RJ45 kunnen kopen en die nog in m'n UDM Pro > Unifi switch kunnen steken maar twijfel of dit het waard is. Hou die 2e SFP liever vrij voor een ander projectje.

Wellicht zet ik de SFP+ vanuit de UDM pro wel over naar gigabit aangezien de afstand tussen de 2 verwaarloosbaar is en ik graag een stukje storage aan 10Gbit wil knopen. Echter zal ik in dit geval toch gelimiteerd zijn aan 1Gbit per cliënt en 3.5Gbit overall gezien de backplane bottleneck.

Iemand enig idee wat de rev.8 versie verschilt van de rev.5?
ben ook zeer benieuwd
pagina geeft nog steeds dit aan
Rev
3.1 initial release
8 Port switch has 2.5Gbps backplane
SFP+ WAN and LAN are in same speed group
5 8 Port switch moved to a 1Gbps backplane
SFP+ WAN and LAN decoupled to allow for individual speeds
8 *pending change log*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-10 20:08
guys , ik heb een vraag over ubiquiti .. ik moet enkele huizen verder een ip camera gaan ophangen, gaatjes boren, poe switchie hangen... ben ik goed in , not a problem...

maar als hij nou ook ineens een buiten-ap wil, iets a la AP AC MESH
kan hij dan op vlan1 gewoon op zn intern netwerk surfen, en tegelijk MIJN vlan40 repeaten ?
ik besef uiteraard dat me dat flink snelheid kost gezien er geen dedicated antennes zijn voor zoiets

dus dan is ie ap & mesh/repeater tegelijk ... kan die zoiets ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
MarkyB schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:50:
[...]

Ikzelf heb 2 netwerken draaien, 'Netwerk 2.4' en 'Netwerk 5' . Bij de eigenschappen van 'Netwerk 2.4' heb ik 5 ghz uitgevinkt en bij 'Netwerk 5' heb ik 2.4 ghz uitgevinkt. Zo weet ik zeker dat de betreffende devices op de juiste frequentie verbonden zijn.
Gelukt, alleen kon ik niet bij de netwerken voor frequentie kiezen. Ik moest uiteindelijk op beide APs (dus twee keer) voor beide netwerken (2,4 en 5) de andere uitzetten.

Of bedoel jij dat je ook bij de APs hebt gedaan?

Gelukkig heb ik er maar 2, maar wat als je er een stuk of 10 hebt. Dat moet toch makkelijker kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

stefijn schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:11:
[...]

Gelukt, alleen kon ik niet bij de netwerken voor frequentie kiezen. Ik moest uiteindelijk op beide APs (dus twee keer) voor beide netwerken (2,4 en 5) de andere uitzetten.

Of bedoel jij dat je ook bij de APs hebt gedaan?

Gelukkig heb ik er maar 2, maar wat als je er een stuk of 10 hebt. Dat moet toch makkelijker kunnen?
Sorry je hebt gelijk, het zijn de eigenschappen van het AP en niet van het wlan netwerk. Voor zover ik weet moet je dat per AP aan/uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
ok, nou ja, het werkt nu iig, tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 22:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zit als ik me niet vergis bij het ssid. Ik heb zelf een netwerk met twee ssid’s voor respectievelijk de 5 En de 2,4 ghz. Alles wat het aan kan zit op de 5 gekoppeld.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Waarom vraag ik me dan af? 5Ghz dendert qua snelheid behoorlijk snel naar beneden door het beperkte bereik. Soms heb ik via 2.4Ghz beter bereik en snelheid dan wanneer ik op 5Ghz zou blijven hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
The Eagle schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:20:
Zit als ik me niet vergis bij het ssid. Ik heb zelf een netwerk met twee ssid’s voor respectievelijk de 5 En de 2,4 ghz. Alles wat het aan kan zit op de 5 gekoppeld.
Precies hetzelfde hier. Leuk dat het beide over 1 SSID kan maar sommige apparaten kunnen daar niet mee overweg. Alleen over mijn 2.4Ghz netwerk mag al het barf verbinden in een afgeschermd netwerk (denk aan Arduino's en ander smartspul). 5Ghz is voor laptops en telefoons. En nog een 2.4+5Ghz SSID voor gasten.

Vandaag is mijn 4G Pro binnen gekomen dus morgen wat te boren en schroeven. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GioStyle schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:31:
Waarom vraag ik me dan af? 5Ghz dendert qua snelheid behoorlijk snel naar beneden door het beperkte bereik. Soms heb ik via 2.4Ghz beter bereik en snelheid dan wanneer ik op 5Ghz zou blijven hangen...
Één SSID
2.4 GHz op Low
5 GHz op High

En gaan met die banaan! :Y)

Werkt hier prima! 8)
ijske schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:12:
guys , ik heb een vraag over ubiquiti .. ik moet enkele huizen verder een ip camera gaan ophangen, gaatjes boren, poe switchie hangen... ben ik goed in , not a problem...

maar als hij nou ook ineens een buiten-ap wil, iets a la AP AC MESH
kan hij dan op vlan1 gewoon op zn intern netwerk surfen, en tegelijk MIJN vlan40 repeaten ?
ik besef uiteraard dat me dat flink snelheid kost gezien er geen dedicated antennes zijn voor zoiets

dus dan is ie ap & mesh/repeater tegelijk ... kan die zoiets ?
Volgens mij kunnen alle UAP's gewoon accesspoint spelen terwijl Wireless Uplink aanstaat :?

Verder kan je beter gewoon een gaatje naar buiten toe boren en zonder Wireless Uplink werken IMHO en VLAN 1 gewoon überhaupt niet voor normaal verkeer gebruiken, maar als Management VLAN overlaten :)

Dan heb je ook dit probleem niet als er wat misgaat :
Mr-D. schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:22:
_O- :P :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
nero355 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 00:41:
[...]

Één SSID
2.4 GHz op Low
5 GHz op High

En gaan met die banaan! :Y)

Werkt hier prima! 8)
Maar dat is precies wat ik heb en bedoel..

Aparte ssid’s aanmaken voor 2.4Ghz en 5Ghz is toch niet meer van deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 00:41:
[...]

Volgens mij kunnen alle UAP's gewoon accesspoint spelen terwijl Wireless Uplink aanstaat :?

Verder kan je beter gewoon een gaatje naar buiten toe boren en zonder Wireless Uplink werken IMHO en VLAN 1 gewoon überhaupt niet voor normaal verkeer gebruiken, maar als Management VLAN overlaten :)

Dan heb je ook dit probleem niet als er wat misgaat :
Volgens mij is de vraag van @ijske of die bij de buurman een AP op kan hangen wat zowel het SSID van de buurman uit zend (al dan niet via kabel) als als repeater werkt voor zijn eigen AP. En dat lijkt mij niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
Weet niet of dit al gepost was, maar vond het wel handig om eens te noemen. Een Homebridge plugin voor Protect met Deurbel ondersteuning: https://github.com/hjdhjd/homebridge-unifi-protect2

Dat werkt behoorlijk goed, alle camera's en de deurbel werken meteen in Homekit, inclusief motion events en bel notificatie.

Homebridge kun je bijv op een Synology NAS installeren: https://github.com/oznu/homebridge-syno-spk#how-to-install of op een RPI of andere computer in je huis.

[ Voor 14% gewijzigd door tcviper op 01-09-2020 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:34
Kan iemand mij helpen?

Ik heb een simpele setup met 2 AP's (pro) die achter een experiabox hangen.
Nu heb ik een nieuwe ssd in de laptop gestopt, met een fresh install, en de Unify Controller setup gedownload zonder backup te maken van controller instellingen. Hoe kan ik weer mijn netwerk managen?

Ik kan natuurlijk de oude SSD terug doen, laptop opstarten, backup maken, op de NAS parkeren, nieuwe ssd er weer in, backup terugzetten. Is er ook een snellere, soepelere manier?

(oja, ik ben een redelijke noob hierin :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door caspervc op 01-09-2020 08:48 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:08
@caspervc Waar zijn backups voor denk je? Je hebt 2 opties:
- Backup terugzetten en verder gaan waar je gebleven was
- Backup niet terugzetten en opnieuw beginnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

caspervc schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:48:
Kan iemand mij helpen?

Ik heb een simpele setup met 2 AP's (pro) die achter een experiabox hangen.
Nu heb ik een nieuwe ssd in de laptop gestopt, met een fresh install, en de Unify Controller setup gedownload zonder backup te maken van controller instellingen. Hoe kan ik weer mijn netwerk managen?

Ik kan natuurlijk de oude SSD terug doen, laptop opstarten, backup maken, op de NAS parkeren, nieuwe ssd er weer in, backup terugzetten. Is er ook een snellere, soepelere manier?
Externe aansluiting voor die oude SSD regelen en via USB booten :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

lolgast schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:50:
@caspervc Waar zijn backups voor denk je? Je hebt 2 opties:
- Backup terugzetten en verder gaan waar je gebleven was
- Backup niet terugzetten en opnieuw beginnen
Het probleem is, dat hij die backup dus (nog) niet heeft.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Dat is geen probleem, dan kan optie 2 gebruikt worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

lolgast schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:57:
Dat is geen probleem, dan kan optie 2 gebruikt worden :+
Maar hij wil eigenlijk naar optie 1 toe. En de vraag is hoe dat het gemakkelijkste kan gegeven de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Freee!! schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:51:
[...]

Externe aansluiting voor die oude SSD regelen en via USB booten :?
Hmm bestaan er externe kastjes voor NVM-e SSD's? Nog niet over nagedacht. Zou wel interessant zijn ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:35

Louw Post

Cerenas

caspervc schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:02:
[...]

Hmm bestaan er externe kastjes voor NVM-e SSD's? Nog niet over nagedacht. Zou wel interessant zijn ook :)
Zeker! https://tweakers.net/exte...VtJKlkaGpkg6QMrBUiq2trQUA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
caspervc schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:02:
[...]

Ja die bestaan, maar hoe weet je dan zeker dat je de juiste locatie gebruikt bij het starten van de controller. Het is nogal een brak stukje software (in mijn ogen althans). Ik zou in jouw geval gewoon even de oude SSD terugzetten en opstarten. Dat kost je waarschijnlijk 10 minuten, maar dat is sneller dan elke andere optie. En je kunt het nu meteen doen, ipv wachten op PostNL :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
lolgast schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:05:
[...]

Ja die bestaan, maar hoe weet je dan zeker dat je de juiste locatie gebruikt bij het starten van de controller. Het is nogal een brak stukje software (in mijn ogen althans). Ik zou in jouw geval gewoon even de oude SSD terugzetten en opstarten. Dat kost je waarschijnlijk 10 minuten, maar dat is sneller dan elke andere optie. En je kunt het nu meteen doen, ipv wachten op PostNL :)
Dat is waar, maar het idee van een 256Gb grote, compacte en snelle (bij voorkeur usb C) externe schijf spreekt me ook wel aan

@lolgast @Louw Post Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 02:20:
Maar dat is precies wat ik heb en bedoel..

Aparte ssid’s aanmaken voor 2.4Ghz en 5Ghz is toch niet meer van deze tijd.
Je andere reactie leek wat anders te suggereren :
GioStyle schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:31:
:?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
@nero355

Ja, misschien was ik niet duidelijk genoeg, maar ik zie hier genoeg Tweakers die dus aparte ssid's hebben voor 2.4Ghz en 5Ghz netwerken wat in mijn ogen helemaal niet hoeft en juist nadelig kan werken.

Stel dat je een 5Ghz apparaat hebt en het bereik is zodanig slecht dat je eigenlijk moet overschakelen naar 2.4Ghz. Als je 1 ssid hebt dan schakelt je apparaat automatisch over. Hanteer je aparte ssid's, dan moet je handmatig gaan schakelen. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik heb de ssid's ook gescheiden, zelf kunnen bepalen heeft m'n voorkeur. 'k Heb nog niet meegemaakt dat apparaten die op 'n vaste plek staan plots slecht 5Ghz bereik hebben.

Soms wil ik een apparaat op 5Ghz hebben omdat dit geen interference geeft met bluetooth audio streamen. Soms hetzelfde apparaat bewust op 2.4Ghz omdat dit beter bereik in de tuin heeft. Handmatig schakelen (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
En nogmaals bedankt dus. FF gewisseld van SSD dan maar, inderdaad de snelste oplossing.
controller software werkt weer als behoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:51
GioStyle schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:11:
@nero355

Ja, misschien was ik niet duidelijk genoeg, maar ik zie hier genoeg Tweakers die dus aparte ssid's hebben voor 2.4Ghz en 5Ghz netwerken wat in mijn ogen helemaal niet hoeft en juist nadelig kan werken.

Stel dat je een 5Ghz apparaat hebt en het bereik is zodanig slecht dat je eigenlijk moet overschakelen naar 2.4Ghz. Als je 1 ssid hebt dan schakelt je apparaat automatisch over. Hanteer je aparte ssid's, dan moet je handmatig gaan schakelen. >:)
Ik heb ook 2 ssid's apart voor 2 en 5Ghz.
Voornamelijk omdat ik eigenlijk helemaal geen 2Ghz meer in huis wil en alle apparaten prima op 5Ghz kunnen. Ik heb daarvoor genoeg AP's in huis,
De enige reden waarom ik nog een 2Ghz ssid heb is omdat er (helaas) nog devices zijn die niet op 5Ghz kunnen (printer)
Zodra die devices zijn vervangen gaat de 2Ghz ssid uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-10 20:08
RobertMe schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 06:43:
[...]

Volgens mij is de vraag van @ijske of die bij de buurman een AP op kan hangen wat zowel het SSID van de buurman uit zend (al dan niet via kabel) als als repeater werkt voor zijn eigen AP. En dat lijkt mij niet mogelijk.
dat is inderdaad exact wat ik bedoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ijske schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:46:
dat is inderdaad exact wat ik bedoel...
Ik zou toch eens met Ubiquiti direct gaan kletsen, want IMHO zou zoiets technisch gezien gewoon mogelijk moeten zijn :)

@xbeam : Jij enig idee :? Kan je misschien wat testjes doen voor ons ? O-) O+
Chris.nl schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:07:
Soms hetzelfde apparaat bewust op 2.4Ghz omdat dit beter bereik in de tuin heeft. Handmatig schakelen (y)
:N

Daar hebben we de AC Mesh voor! :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:12:
[...]

Ik zou toch eens met Ubiquiti direct gaan kletsen, want IMHO zou zoiets technisch gezien gewoon mogelijk moeten zijn :)

@xbeam : Jij enig idee :? Kan je misschien wat testjes doen voor ons ? O-) O+
Huh test hu wat waar? Ik ga terug lezen.

Antwoordt: gewoon een AirMax bridge opzetten en bij de buurman een switch met 3 vlans (1.native 2.buurnan 3.bridge) waarbij je de camera en AP op de bridge zet. Hierdoor komen de airmax camera en ap via de bridge direct op jou netwerk. Miet moeilijk doen als het makkelijk kan

[ Voor 28% gewijzigd door xbeam op 01-09-2020 18:29 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:36
Iemand enig idee waarom een POE injecter wel werkt, maar mijn nieuwe (2e hands) 8 poort Unifi 60W Poe switch mijn AP AC LR niet opgestart krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corewillem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:13
BasvanS schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:13:
Iemand enig idee waarom een POE injecter wel werkt, maar mijn nieuwe (2e hands) 8 poort Unifi 60W Poe switch mijn AP AC LR niet opgestart krijgt?
Kijk eens naar het serie nr op de AP AC LR , als deze lager is dan 1646 werkt het enkel met passieve 24V POE die je injector geeft, maar niet met de POE van de switch ( 802.3af?).

https://community.ui.com/...13-47fb-99c7-fd049af4f8f5

[ Voor 14% gewijzigd door corewillem op 01-09-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
corewillem schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:15:
[...]

Kijk eens naar het serie nr op de AP AC LR , als deze lager is dan 1646 werkt het enkel met passieve 24V POE die je injector geeft, maar niet met de POE van de switch ( 802.3af?).

https://community.ui.com/...13-47fb-99c7-fd049af4f8f5
Serieus... :O Even checken, maar ik vrees ervoor, zijn oudjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-10 21:38
BasvanS schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:21:
[...]

Serieus... :O Even checken, maar ik vrees ervoor, zijn oudjes!
Tijd voor een upgrade dus :9

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
HKLM_ schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:24:
[...]

Tijd voor een upgrade dus :9
Had juist El-Cheapo alles 2e hands gekocht..

Ik heb dus nieuwe(re) AP's nodig als ik van de Unifi Switch gebruik wil maken. Of een oude US-8/16-150 Watt switch die nog Passive ondersteund.

Zie ik het zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corewillem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:13
BasvanS schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:32:
[...]

Ik heb dus nieuwe(re) AP's nodig als ik van de Unifi Switch gebruik wil maken. Of een oude US-8/16-150 Watt switch die nog Passive ondersteund.

Zie ik het zo goed?
Klopt! Of je kan dit gebruiken :
https://www.ui.com/accessories/instant-8023af-adapters/

[ Voor 12% gewijzigd door corewillem op 01-09-2020 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
BasvanS schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:32:
[...]

Had juist El-Cheapo alles 2e hands gekocht..

Zie ik het zo goed?
Ja dat zie je goed. Wat voor heb je nu wel met de blauwe ring (Gen2) of heb je nog groen? (Gen1)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
HKLM_ schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:33:
[...]

Ja dat zie je goed. Wat voor heb je nu wel met de blauwe ring (Gen2) of heb je nog groen? (Gen1)
Heb nu 1 x blauw en 1 x groen hangen, maar ook nog een blauwe in de doos. Allemaal ouder dan de 1638.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
BasvanS schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:41:
[...]

Heb nu 1 x blauw en 1 x groen hangen, maar ook nog een blauwe in de doos. Allemaal ouder dan de 1638.
Die Gen1 zou ik sowieso vervangen voor een Gen2.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

rinkel schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:44:
[...]

Ik heb ook 2 ssid's apart voor 2 en 5Ghz.
Voornamelijk omdat ik eigenlijk helemaal geen 2Ghz meer in huis wil en alle apparaten prima op 5Ghz kunnen. Ik heb daarvoor genoeg AP's in huis,
De enige reden waarom ik nog een 2Ghz ssid heb is omdat er (helaas) nog devices zijn die niet op 5Ghz kunnen (printer)
Zodra die devices zijn vervangen gaat de 2Ghz ssid uit.
Dat idd, same here. Plus geen zin in devices die eigenwijs zijn en toch ineens ongewenst naar de 2,4 switchen. Woon in een nieuwbouwwijk, die band is nogal druk.
Ik heb welgeteld twee devices in huis die alleen maar 2,4 doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
HKLM_ schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:44:
[...]

Die Gen1 zou ik sowieso vervangen voor een Gen2.
Heb daar een lelijk gat in de muur waar ooit een tv ging, daar hang nu de Gen 1 voor ;) Hij is eigenlijk overbodig...

Denk dat ik maar opzoek ga naar een 16 poorts 150 watt moet ik dan nog ergens op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-10 12:35
BasvanS schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:13:
Er zijn inderdaad twee varianten van de AP-AC-LR in omloop. Eentje die 802.3af accepteert (dat is wat de USW-8-60 uitspuugt) en de andere versie doet alleen 24V passive PoE.

Edit: al opgelost zie ik :)

[ Voor 3% gewijzigd door Peutpeut op 01-09-2020 21:38 ]

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb een unifi netwerk uitgeroldmet 10 AC-PRO aps. Bereik is ondermaats. Ook met regelmaat de "wrong password" error op ios.
Om het op te lossen wil ik de bekende tip gebruiken: 2,4ghz op medium tx-power en de 5ghz op high.

Moet ik echt per AP deze instelling gaan zetten? Kan ik dit niet met de controller op alle APs toepassen?
Dus elke AP aanklikken -> Radio settings aanpassen?

Ik heb echt het gevoel dat Unifi nog niet op het niveau staat als een Aruba of Zyxel... (Ok, er is een stevig prijsverschil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:04

The Executer

Lekker belangrijk!

The Executer schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:30:
Sinds ik in de releasenotes las dat je data uitgebreid naar Ubiquiti ging bij het updaten (behalve wanneer je een config-file ging maken) heb ik geen updates meer gedraaid. Is dit inmiddels teruggedraaid, of is die config-file nog steedsnodig om beperkte data door te sturen?

Bewuste artikel: downloads: Ubiquiti UniFi UAP/USW 4.3.13.11253
Ik quote mezelf even. Inmiddels heb ik alle release-notes sinds het uitkomen van 4.3.13.11253 maar ik kom nergens meer een aantekening tegen omtrent de analytics. Iemand nog info hierover?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
The Executer schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:14:
[...]

Ik quote mezelf even. Inmiddels heb ik alle release-notes sinds het uitkomen van 4.3.13.11253 maar ik kom nergens meer een aantekening tegen omtrent de analytics. Iemand nog info hierover?
Dat is toch al vaker besproken? dat is in de versies daarna optioneel geworden en is een instelling in de UI van de controller. Maw je kunt 4.3.20 prima draaien😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-10 12:35
Afgelopen week een Cloud Key Gen2+ in gebruik genomen, de controller zonder problemen overgezet en ook Unifi Protect alvast geïnstalleerd voor het gebruik van enkele camera's in de nabije toekomst.

Klopt het dat Unifi Protect alleen icm de app gebruikt kan worden als je gebruik maakt van de Remote Access optie? Voor de netwerk controller geldt dat je zelf een host toe kan voegen in de app. Is dat in de Protect app ook mogelijk of (nog) niet?

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

hanzer schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:49:
Ik heb een unifi netwerk uitgeroldmet 10 AC-PRO aps. Bereik is ondermaats. Ook met regelmaat de "wrong password" error op ios.
Om het op te lossen wil ik de bekende tip gebruiken: 2,4ghz op medium tx-power en de 5ghz op high.

Moet ik echt per AP deze instelling gaan zetten? Kan ik dit niet met de controller op alle APs toepassen?

Ik heb echt het gevoel dat Unifi nog niet op het niveau staat als een Aruba of Zyxel... (Ok, er is een stevig prijsverschil).
Dat moet vziw per AP gebeuren ja. Ergens ook wel logisch, uitgaande van een volledig ecosysteem wil je her en der (afhankelijk van de locatie) sterkere of minder sterkere zendkracht op bepaalde banden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

K!K

De laatste dagen een beetje bezig geweest met het her inrichten van mijn netwerk. Maar ik loop nu tegen een vraag aan.

Vraag: Ik wil graag als iemand nieuw inprikt of verbind met de wifi en deze gene niet eerder bekend is geweest door hem toe te kennen aan een bepaalde VLAN deze op een daarvoor ingerichte VLAN terecht komt. genaamd Landing Netwerk. In de huidige situatie komt een nieuwe gebruiker nu terecht in 192.168.1.0/24 of in 192.168.10.0/24 ( dit is afhankelijk van het profiel dat de switch poort gebruikt.

Als ik deze onbekende nieuwe gebruikers kan isoleren in 192.168.5.0/24. Kan ik deze met behulp van een firewall regel afschermen van de andere netwerken. En zal ik deze met de hand in de unifi contoler zelf kunnen toewijzen in een juiste netwerk. Wanneer dit apparaat dan vervolgens opnieuw verbinding maakt deze direct in het juiste netwerk terecht komt.

Netwerk overzicht:

192.168.1.0/24 Core netwerk ( netwerk apparatuur )
192.168.5.0/24 Landing netwerk ( onbekende gebruikers of nieuwe apparatuur )
192.168.10.0/24 Main netwerk ( hoofdnetwerk met vertrouwde gebruikers of apparatuur)
192.168.20.0/24 IOT netwerk ( onveilige apparatuur niet vertrouwd voor main netwerk)
192.168.90.0/24 Security ( no internet network voor IP cameras of dergelijke)
192.168.100.0/24 Guest network ( gasten netwerk voor wifi )

UPDATE
Denk dat ik de oplossing al gevonden heb.
Als ik in de desbetreffende switch port profilen nu overal het volgende doe is dit dan correct?

Untaged netwerk: 192.168.5.0/24 Landing netwerk
Tagged netwerk : 192.168.10.0/24 Main netwerk + andere netwerken die nodig zijn

[ Voor 10% gewijzigd door K!K op 02-09-2020 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

tcviper schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:21:
[...]
Dat is toch al vaker besproken? dat is in de versies daarna optioneel geworden en is een instelling in de UI van de controller. Maw je kunt 4.3.20 prima draaien😀
Ik weet dat het optioneel geworden is, maar in de "uit-stand" gaat er nog steeds data de deur uit, tenzij je een aangepaste config-file in de controller gooit:
* If the controller option is enabled, analytics will send personal and other data.
* If the controller option is disabled, analytics will send other data.
* If the controller option is disabled and you use the custom config value, analytics will report no data.
Daarover heb ik in de volgende releases niets kunnen vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door The Executer op 02-09-2020 10:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-10 09:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYpuVR1xDNXlp1RSQG69YP_FreQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I3qjHfoRamxPnIKOU9RMLqnE.png?f=fotoalbum_large

63 clients op één AP 8) Zo goed als allemaal op de 5ghz band + wat best practices ingesteld zoals max bandbreedte per client & block lan to wlan multicast and broadcast data. Nog geen klachten gehoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Ik weet het: het is vloeken in de tent, maar heeft iemand toevallig camera's van Ubiquiti in combinatie met Surveillance Station van Synology? Werkt dat prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-10 15:47
GioStyle schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:18:
Ik weet het: het is vloeken in de tent, maar heeft iemand toevallig camera's van Ubiquiti in combinatie met Surveillance Station van Synology? Werkt dat prima?
Volgens mij werkt dat niet, althans ik kreeg mijn flex g3 niet werkend in de synology..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-10 09:40
https://www.synology.com/...mera?brand%5B%5D=UBIQUITI

Als het model er ni bijstaat is de kans groot dat het niet compatibel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Na een verhuizing is het tijd om onze netwerkinstallatie grondig te herzien. Reden hiervoor is ik ontevreden ben over de huidige apparatuur (Synology) en de WIFI performance / dekking. Op veel plaatsen in het huis ligt CAT6 naar de meterkast waar de netwerkapparatuur zich bevindt.

Reeds in gebruik zijn een aantal uap-ac-pro access points door het huis heen waar ik er nog 1 a 2 ga bijplaatsen. De AP's worden nu nog via losse POE injectors gevoed.

Als router / controller / security device denk ik aan een UDM Pro zodat ik een mooi geïntegreerd geheel heb.

Een punt waar ik nog niet over uit ben is de switch die ik nodig heb. Ik vermoed dat ik uiteindelijk 12 poorten nodig ben of net iets meer. Een 16 poort moet voldoende zijn. Ik twijfel erg rond de modellen. Wel pro, niet pro, welke generatie, hoeveel POE power heb ik nodig en welke protocollen? Ik verwacht geen heel exotische dingen te gaan doen maar wel gebruik te maken van zaken als VLAN's, DPI etc. Ik wil een stabiel en een betrouwbaar systeem. Natuurlijk zoek ik een redelijk economische oplossing. Een 24 ports switch of groter is overkill.

Wie heeft een goed advies op dit punt?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1992
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 24-10 09:47
Bor schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:48:
Na een verhuizing is het tijd om onze netwerkinstallatie grondig te herzien. Reden hiervoor is ik ontevreden ben over de huidige apparatuur (Synology) en de WIFI performance / dekking. Op veel plaatsen in het huis ligt CAT6 naar de meterkast waar de netwerkapparatuur zich bevindt.

Reeds in gebruik zijn een aantal uap-ac-pro access points door het huis heen waar ik er nog 1 a 2 ga bijplaatsen. De AP's worden nu nog via losse POE injectors gevoed.

Als router / controller / security device denk ik aan een UDM Pro zodat ik een mooi geïntegreerd geheel heb.

Een punt waar ik nog niet over uit ben is de switch die ik nodig heb. Ik vermoed dat ik uiteindelijk 12 poorten nodig ben of net iets meer. Een 16 poort moet voldoende zijn. Ik twijfel erg rond de modellen. Wel pro, niet pro, welke generatie, hoeveel POE power heb ik nodig en welke protocollen? Ik verwacht geen heel exotische dingen te gaan doen maar wel gebruik te maken van zaken als VLAN's, DPI etc. Ik wil een stabiel en een betrouwbaar systeem. Natuurlijk zoek ik een redelijk economische oplossing. Een 24 ports switch of groter is overkill.

Ikzelf heb een nano HD achter de switch 8/60w poe

En die verbruikt 1,87w verwacht dat je met de nieuwe 16 poort switch met ik dacht 30 watt poe vermogen een heel eind komt voor die uit eindelijk 4 ap’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1992
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 24-10 09:47
Qua vlan moet je wel ff naar de Specs kijken de flex mini ondersteund geen vlans namelijk heb me nog niet in die nieuwe 16 poort switch verdiept namelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
Robin1992 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:59:
Qua vlan moet je wel ff naar de Specs kijken de flex mini ondersteund geen vlans namelijk heb me nog niet in die nieuwe 16 poort switch verdiept namelijk
Je kan een profile per port instellen in de flex (en ook de nieuwe 16 Lite), dus VLANs zouden gewoon moeten werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
The Executer schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:14:
[...]

Met de terminal kan je ook bij de nieuwste firmware(s) makkelijk checken of je analytics correct uitgeschakeld hebt.

code:
1
grep analytics /tmp/system.cfg

Je zou deze output moeten krijgen;

code:
1
2
system.analytics.anonymous=disabled
system.analytics.status=disabled

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• newtastyland
  • Laatst online: 09:24
LightStar schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:25:
[...]

Volgens mij werkt dat niet, althans ik kreeg mijn flex g3 niet werkend in de synology..
Bij mij werkt flex g3 met synology prima.

- configureer de flex g3 als stand alone camera:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cHnshGgHLA8HThMTXMGZTwQXrM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3azkYImtgTf44NFaPhOzIlpw.png?f=user_large

- configureer camera in synology :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtV7J3Gj1HOcufpemLsFmr-sapY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O5luRGzxeAlsaxplx23RyI7M.png?f=user_large

- url in synology : [username:password]@192.168.1.20:554/s1

Het is me niet gelukt om de hoogste resolutie/framerate te kunnen gebruiken (levert in synology schokkerig beeld op). Heb niet kunnen ontdekken waar dat precies aan ligt, aangezien het beeld via webinterface van de camera prima is (of wanneer ik de url in bv VLC afspeel)

Succes!

[ Voor 59% gewijzigd door newtastyland op 02-09-2020 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
K!K schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:16:
De laatste dagen een beetje bezig geweest met het her inrichten van mijn netwerk. Maar ik loop nu tegen een vraag aan.

Vraag: Ik wil graag als iemand nieuw inprikt of verbind met de wifi en deze gene niet eerder bekend is geweest door hem toe te kennen aan een bepaalde VLAN deze op een daarvoor ingerichte VLAN terecht komt. genaamd Landing Netwerk. In de huidige situatie komt een nieuwe gebruiker nu terecht in 192.168.1.0/24 of in 192.168.10.0/24 ( dit is afhankelijk van het profiel dat de switch poort gebruikt.

Als ik deze onbekende nieuwe gebruikers kan isoleren in 192.168.5.0/24. Kan ik deze met behulp van een firewall regel afschermen van de andere netwerken. En zal ik deze met de hand in de unifi contoler zelf kunnen toewijzen in een juiste netwerk. Wanneer dit apparaat dan vervolgens opnieuw verbinding maakt deze direct in het juiste netwerk terecht komt.

Netwerk overzicht:

192.168.1.0/24 Core netwerk ( netwerk apparatuur )
192.168.5.0/24 Landing netwerk ( onbekende gebruikers of nieuwe apparatuur )
192.168.10.0/24 Main netwerk ( hoofdnetwerk met vertrouwde gebruikers of apparatuur)
192.168.20.0/24 IOT netwerk ( onveilige apparatuur niet vertrouwd voor main netwerk)
192.168.90.0/24 Security ( no internet network voor IP cameras of dergelijke)
192.168.100.0/24 Guest network ( gasten netwerk voor wifi )

UPDATE
Denk dat ik de oplossing al gevonden heb.
Als ik in de desbetreffende switch port profilen nu overal het volgende doe is dit dan correct?

Untaged netwerk: 192.168.5.0/24 Landing netwerk
Tagged netwerk : 192.168.10.0/24 Main netwerk + andere netwerken die nodig zijn
Volgens mij is zoiets wel mogelijk met een radius server.
Je kunt dan per gebruiker aangeven in welk VLAN deze gebruiker terecht moet komen.
Ik heb dat ook gedaan om gebruikers naar een bepaald netwerk te leiden.
Je moet dan wel Wifi Enterprise auth gebruiken, dus naam en wachtw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGaxg5CCyY8wcwggXYRCCBPQ5xE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/CndgsAQsybrWBaHcmvMATydu.png?f=fotoalbum_medium

Je kunt overigens ook een externe radius server gebruiken, mocht je er al een hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 02-09-2020 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Chris.nl schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:16:
[...]

Met de terminal kan je ook bij de nieuwste firmware(s) makkelijk checken of je analytics correct uitgeschakeld hebt.

code:
1
grep analytics /tmp/system.cfg

Je zou deze output moeten krijgen;

code:
1
2
system.analytics.anonymous=disabled
Thanks! Zojuist controller + AP even update gegeven. Hierbij kreeg ik de vraag of ik data wilde versturen, dit uitgeschakeld. Na updaten commando uitgevoerd:
code:
1
2
BZ.v4.3.20# grep analytics /tmp/system.cfg

De anonymous komt niet naar voren, dus lijkt goed te zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Robin1992 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:56:
[...]

Ikzelf heb een nano HD achter de switch 8/60w poe

En die verbruikt 1,87w verwacht dat je met de nieuwe 16 poort switch met ik dacht 30 watt poe vermogen een heel eind komt voor die uit eindelijk 4 ap’s
De UniFi Switch 16-POE Gen2 waar ik naar kijk levert maximaal vermogen totaal (PoE) 48 W
De UAP-AC-PRO heeft een max consumption van 9W volgens de datasheet. Dan zou ik er 4 kunnen voeden via poe en nog 12W overhouden wat niet heel erg veel is (wellicht komt er ook nog een outdoor AP of ander device wat gevoed moet worden).

Erg jammer dat de UDM Pro geen poe levert.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Bor schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:20:
[...]

De UniFi Switch 16-POE Gen2 waar ik naar kijk levert maximaal vermogen totaal (PoE) 48 W
De UAP-AC-PRO heeft een max consumption van 9W volgens de datasheet. Dan zou ik er 4 kunnen voeden via poe en nog 12W overhouden wat niet heel erg veel is (wellicht komt er ook nog een outdoor AP of ander device wat gevoed moet worden).

Erg jammer dat de UDM Pro geen poe levert.
Een AP-AC-LR doet hier 3-4W en Cloudkey Gen2+ 6-7W. De switch waar jij naar kijkt heeft slechts 8 PoE poorten. Als ik het snel even uitreken dan kan je dus gewoon 7 AP's en een Cloudkey Gen2+ zonder problemen kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
The Executer schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:37:
[...]

Thanks! Zojuist controller + AP even update gegeven. Hierbij kreeg ik de vraag of ik data wilde versturen, dit uitgeschakeld. Na updaten commando uitgevoerd:
code:
1
2
BZ.v4.3.20# grep analytics /tmp/system.cfg

De anonymous komt niet naar voren, dus lijkt goed te zitten!
Volgens mij wil je dus wél dat die naar voren komt, om 100% zeker te weten dat het goed zit. Dit bestand in je /data/sites/the_site directory zetten. Dit topic kan helpen bij het zoeken/aanmaken van de bewuste directory. Leuker is 't niet helaas, imo terecht dat je die vraag stelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-10 08:49
Ja hoor werkt prima. Beelden worden netjes opgeslagen.

Verschil is natuurlijk wel tussen UniFi protector en SSS.

Ik hebt overigens met 1 g3flex gedaan deze zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
ewoutw schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:06:
[...]

Ja hoor werkt prima. Beelden worden netjes opgeslagen.

Verschil is natuurlijk wel tussen UniFi protector en SSS.

Ik hebt overigens met 1 g3flex gedaan deze zomer
Goed om te horen. Heb je ook UniFi Protect gebruikt? En zo ja. Wat vind je fijner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:15:
[...]

Goed om te horen. Heb je ook UniFi Protect gebruikt? En zo ja. Wat vind je fijner?
Ik ga voor protect vanwege telefoon app.
Daarnaast ben ik ook spreken over protect AI (het herkennen van mensen) je krijgt dus alleen een motion alert als het een mens die hem Triggered. (Dit nog wel beta en werkt alleen met G4 serie ). Je krijgt zo een overzicht van wie aan je voordeur heeft gestaan of in de tuin geweest.

[ Voor 25% gewijzigd door xbeam op 02-09-2020 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
xbeam schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:28:
[...]

Ik ga voor protect vanwege telefoon app.
Daarnaast ben ik ook tevreden met protect AI (het herkennen van mensen) je krijgt dus alleen een motion alert als het een mens die hem Triggered.
Ik heb hier al een Cloudkey Gen2+ liggen, maar ik zoek nog iets om belangrijke data naar te back-uppen. Ik dacht als ik een Synology DS220+ koop, dan doe ik de Cloudkey Gen2+ weg en dan gebruik ik gelijk de Synology als Unifi Controller in Docker en als NVR voor camera's...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:34:
[...]

Ik heb hier al een Cloudkey Gen2+ liggen, maar ik zoek nog iets om belangrijke data naar te back-uppen. Ik dacht als ik een Synology DS220+ koop, dan doe ik de Cloudkey Gen2+ weg en dan gebruik ik gelijk de Synology als Unifi Controller in Docker en als NVR voor camera's...
Waarom gebruik je de cloud Key niet gewoon als protect controller en mount je jou synology niet als HDD van de cloud key voor je camera beelden
https://help.ui.com/hc/en...liance-or-a-Linux-Install

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
xbeam schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:39:
[...]

Waarom gebruik je de cloud Key niet gewoon als protect controller en mount Je synology als HDD van de cloud key voor je camera beelden
https://help.ui.com/hc/en...liance-or-a-Linux-Install
Ik wil juist zo min mogelijk apparaten en stroomverbruik.

Ik zoek een fysiek apparaat om back-ups van de server weg te schrijven. Betekent dus weer een apparaat erbij. Als ik dan op dat apparaat Docker (voor Unifi Controller) kan draaien en camerabeelden kan wegschrijven, dan kan ik de Cloudkey Gen2+ wegdoen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr.DJ95
Aangezien ik vandaag mijn G3 Flex heb mogen ontvangen en ik graag mijn ervaring deel op dit prachtige forum hierbij de foto's van mijn nieuwe Ubiquiti G3-Flex van Amazon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MHoJpef4DLUrzFFor5B0t8_7Mc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Znddyw20Y2uxwWWxlbZQgblj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4jiMLfi20CUk-lx13LDqY4XWQc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6FCunIVmz2kK47IyG4o1yUUF.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujuRi4WMOnVHkdvOjtLNWuz943w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6yFtAx5IA7MnG0BndfRs7gpt.jpg?f=user_large

Mocht iemand specifieke vragen hebben over deze wereld deal let me know, neem graag alle tijd voor je om het een en ander uit te zoeken betreffende deze geweldige camera.
JL-IP(!) schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:07:
[...]

Als ik de foto van Amazon zie hoe deze 'outdoor' hangt dan krijg ik de kriebels...
Jup... Terecht ook haha
don't trust everything you see even salt looks like sugar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-10 13:44
Ik heb een hosted controller en een edgerouter voor de dhcp. Hoe adopt ik nu die usw flex mini?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maartentmm schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:39:
Ik heb een hosted controller en een edgerouter voor de dhcp. Hoe adopt ik nu die usw flex mini?
IIRC kun je in EdgeOS de locatie van de controller instellen. Waarschijnlijk vind je dat dan terug bij de DHCP server, aangezien die via DHCP wordt gepubliceerd (DHCP optie 43 uit mijn hoofd). Hopelijk dat dat werkt. En anders waren er volgens mij nog wel wat hacks. IIRC door lokaal een controller op te zetten, en dan "Override inform address" aan zetten en dan als address dat van je remote controller opgeven. Vervolgens de Flex Mini adopten in die lokale controller en dan zou die inform address dus op je remote controller zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21

nexhil

BAM!

mr.DJ95 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:27:
[...]

Aangezien ik vandaag mijn G3 Flex heb mogen ontvangen en ik graag mijn ervaring deel op dit prachtige forum hierbij de foto's van mijn nieuwe Ubiquiti G3-Flex van Amazon.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mocht iemand specifieke vragen hebben over deze wereld deal let me know, neem graag alle tijd voor je om het een en ander uit te zoeken betreffende deze geweldige camera.

[...]

Jup... Terecht ook haha

[...]
Wel ff aansluiten natuurlijk! Straks popped ie nog op in Protect ook nog :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanzer schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:49:

Dat je Aruba noemt : OK!

Maar ZyXel :? Zou daar eerder iets van Cisco/Meraki verwachten op dat niveau... ?!
Ik zou lekker iets zoeken dat met ONVIF werkt en zoveel mogelijk bij vendor lock-in wegblijven met dat soort dingen! :)

Maar zoals iemand al zei : RTSP is wel beschikbaar dus dat is al heel wat!
Bor schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:48:

Gewoon het 16 poorts 150 Watt model kopen : pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)

IMHO nog steeds de beste keuze! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 05:39

breinonline

Are you afraid to be known?

rinkel schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:59:
[...]

Je kunt dan per gebruiker aangeven in welk VLAN deze gebruiker terecht moet komen.

[Afbeelding]

Je kunt overigens ook een externe radius server gebruiken, mocht je er al een hebben.
Ik vond het een interessante vraag en leuk dat je antwoord, maar ik kan je niet volgen... heb je ietjes meer uitleg?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Chris.nl schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:47:
[...]

Volgens mij wil je dus wél dat die naar voren komt, om 100% zeker te weten dat het goed zit. Dit bestand in je /data/sites/the_site directory zetten. Dit topic kan helpen bij het zoeken/aanmaken van de bewuste directory. Leuker is 't niet helaas, imo terecht dat je die vraag stelde.
Ik zit nog even te denken... De hele analytics, wordt deze vanuit de controller verstuurd, of vanuit de AP? Logischerwijs de eerste, maar waarom wordt het dan specifiek "firmware voor UAP/USW" genoemd waarin deze optie zit? Deze naamgeving zou impliceren dat het voor het AP is (in mijn geval een AP-AC-PRO).

Kijk ik naar de versie-nummers (Controller: 5.14.23, AP: 4.3.20.11298) dan is het de AP, maar wat is dan het nut van een file in de controller laden?

Hele reden achter deze vraag: Mijn AP draait standalone en de controller-software draait amper tot nooit (heerlijk stabiel zo'n Ubiquiti AP _/-\o_ ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The Executer schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:13:
Ik zit nog even te denken... De hele analytics, wordt deze vanuit de controller verstuurd, of vanuit de AP? Logischerwijs de eerste, maar waarom wordt het dan specifiek "firmware voor UAP/USW" genoemd waarin deze optie zit? Deze naamgeving zou impliceren dat het voor het AP is (in mijn geval een AP-AC-PRO).

Kijk ik naar de versie-nummers (Controller: 5.14.23, AP: 4.3.20.11298) dan is het de AP, maar wat is dan het nut van een file in de controller laden?

Hele reden achter deze vraag: Mijn AP draait standalone en de controller-software draait amper tot nooit (heerlijk stabiel zo'n Ubiquiti AP _/-\o_ ).
Zowel de UniFi apparaten als de UniFi Controller versturen allerlei zooi richting Ubiquiti dus je moet het op twee plekken uitschakelen :
- De UniFi Controller als je inlogt -- Na elke update! --
- De config.json in de site directory voor je router/switches/accesspoints!

;)
breinonline schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:06:
Ik vond het een interessante vraag en leuk dat je antwoord, maar ik kan je niet volgen... heb je ietjes meer uitleg?
Tja, gewoon RADIUS 802.1x authenticatie :
- Wikipedia: RADIUS
- Wikipedia: RADIUS

Kan je voor zowel VLANs als VPN en WiFi verbindingen gebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
[...]

Ik zit nog even te denken... De hele analytics, wordt deze vanuit de controller verstuurd, of vanuit de AP? -knip-
Geen idee, maar het is wel een setting die (ook) naar de accespoint wordt gestuurd. Ik draai de controller zelf ook amper (alleen voor updates) maar wil de boel wel zo goed mogelijk dichtgetimmerd hebben. Kleine moeite en dan idd een langdurig stabiel plezier 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

https://community.ui.com/...ad-4504-8e12-aa4059da2127

Het is dus NIET zo dat bij het disablen binnen de controller er GEEN anonymous data naar UI gaat.
Daarvoor moet je dus deze optie activeren.

Andere optie is met een PiHole trace.svc.ui.com blacklisten.. zolang UI daar geen aanpassingen in doet dan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rinkel
breinonline schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:06:
[...]

Een Radius server is niet iets specifieks voor unifi. Het is eigenlijk een soort domein authenticatie, waarbij gebruikers worden aangemaakt en deze rechten krijgen toegewezen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld Unifi koppelen aan een domein voor gebruiker/wachtwoord controle.

Normaal gesproken maak je een SSID aan en geef je dit een WPA wachtwoord. Dit wachtwoord is echter voor iedereen gelijk en weet het systeem ook niet wie er op dat moment inlogt. Je zou eventueel ook nog iets met het mac-adres kunnen doen. (Dit is overigens ook nog mogelijk via Radius)

Zoals gezegd kun je dus gebruik maken van Radius in Unifi. Dit betekent dat je gebruikers kunt aanmaken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGaxg5CCyY8wcwggXYRCCBPQ5xE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/CndgsAQsybrWBaHcmvMATydu.png?f=fotoalbum_medium
Deze gebruikers hebben dus een gebruikersnaam en wachtwoord en zoals je kunt zien kun je daar dan ook een VLAN aan koppelen. Zodra de gebruiker inlogt komt deze gebruiker in dat gekoppelde netwerk terecht.

Als je een gebruiker aanmaakt moet je naast bovenstaande gegevens ook nog enkele protocollen opgeven. In dit geval wil ik een gebruiker aanmaken die via een VLAN het netwerk op kan (in dit geval VLAN 30)

Dit ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aohAq7aKSoIeOrOUETMgErRKfKw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/DynzGugGJQRVqZsNfOyoj2ZV.png?f=fotoalbum_medium

De radius server kan een externe server zijn (bijvoorbeeld op een NAS en andere server), maar de unifi-controller heeft ook een Radius server.
Je kunt dit vinden bij Instellingen - Diensten - Radius

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9klbZL1ithw8nFrYmXLawZ6mjls=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/V80tsKinSORBJq7syD7zN7zS.png?f=fotoalbum_medium

(Deze Radius server wordt overigens ook gebruikt om een VPN te maken in Unifi, vandaar het geheim, dit is niet nodig voor Wifi)

Dan maak je een Radius profiel aan via Instellingen - Profielen - Radius

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Le4jYncnOz6EHmZM-bxRg5u_l6w=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/48O0xr8dXg8D0RRq4CtMSYqM.png?f=fotoalbum_medium

Dit profiel heb je later nodig bij je Wifi-Netwerk

Vervolgens maak je een WIFI netwerk aan (SSID) met WPA-Enterprise en Radius profiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03csR7jwFelCkvdUBm2CZBuIa-A=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/EqM04AveovvN52s6l9MW7iPo.png?f=fotoalbum_medium

Als je vervolgens inlogt op het SSID, moet je gebruikersnaam en wachtwoord invullen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SMTmVc8F22xmPfTOBjUEnm0TtI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/AX6SxAOg0tyyCasTRWMZ8uHW.png?f=fotoalbum_medium

En dan nog even het certificaat vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

K!K

Goed om te weten dat het op die manier kan. Maar zijn er nog meer manieren? Zodat ik zeker weet dat het altijd goed gaat?

Kan namelijk ook instellen dat ik netwerk ( bedraad ) beveilig met 802x zodat de nieuwe verbinding eerst een user en pass moet invullen anders geen verbinding kan maken. Maar ik had het gevoel dat het ook makkelijker zou kunnen en zonder user en pass.

Tevens kan je WiFi dan beveiligen met een enterprise en op bovenstaande manier opvangen. Maar voor de WiFi ben ik niet zo bang dat er iets onverwachts binnenkomt.

Alleen het bedrade netwerk wel gezien er bijvoorbeeld ook buiten het gebouw aansluit punten zitten.
rinkel schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:59:
[...]

[Afbeelding]

Pagina: 1 ... 44 ... 329 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.