[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Cardinal schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:09:
[...]

Via WAN op UTP. Het stomme is dat de setup altijd heeft gewerkt en nu dus ook weer (zie update2)

Het enige wat zou kunnen is dat mijn mediasplitter problemen geeft, vandaar mijn SFP module vraag. Waardoor de idioot grote variatie aan SFP modules ik door de bomen het bos niet zie.
Ubiquiti heeft alleen LC connectoren, Dat betekent dus dat je je glasvezelpatchkabel ook moet vervangen voor kabel met de juiste connectoren. Er vanuitgaande dat de andere kant ook een SC-aansluiting heeft moet je dus een kabeltje halen die SC/LC heeft. Daarnaast is het belangrijk om het type kabeltje te weten Single-mode / multi-mode, e.d..

https://www.glasvezelshop...n.html?c2c_patchcords=371

Dan kom je dus automatisch uit op 2 SFP modules. 1GB en 10GB oftewel SFP / SFP+.
Beiden passen maar het hangt van jou af hoeveel je wenst te investeren. ;)

https://www.ui.com/accessories/fiber-modules-cable/

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:32:
[...]

Ubiquiti heeft alleen LC connectoren, Dat betekent dus dat je je glasvezelpatchkabel ook moet vervangen voor kabel met de juiste connectoren. Er vanuitgaande dat de andere kant ook een SC-aansluiting heeft moet je dus een kabeltje halen die SC/LC heeft. Daarnaast is het belangrijk om het type kabeltje te weten Single-mode / multi-mode, e.d..

https://www.glasvezelshop...n.html?c2c_patchcords=371

Dan kom je dus automatisch uit op 2 SFP modules. 1GB en 10GB oftewel SFP / SFP+.
Beiden passen maar het hangt van jou af hoeveel je wenst te investeren. ;)

https://www.ui.com/accessories/fiber-modules-cable/
Misschien mis ik iets, doordat ik niet het hele verhaal heb gevolgd en geen glasvezel gebruik. Maar volgens mij kun je op fs.com toch gewoon een SFP(+) module kopen die compatible is met welke aanbieder dan ook (zolang je maar de juiste module besteld). Dan heb je toch geen last meer van verschillende connectors of wat dan ook. En volgens mij zijn die modules bij fs.com ook nog "ietsjes" goedkoper dan die wat Ubiquiti verkoopt (en waarschijnlijk dus niet eens compatible zijn met de glasvezel aanbieder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-10 19:10
Wil eens iets uitproberen als het kan maar de laatste keer ging de usg over de zeik.
Dus voor ik het probeer wil ik wel weten als het kan.
Fritzbox 7490 dsl modem (lan1 en alleen internet)gaat nu naar wan usg pro en lan 1 van de usg naar switch unifi 8 poe-60 watt
Hierboven zoals nu is.

Test opstelling:
fritzbox lan 1 naar switch poort 1 en die poort (profile)een wan trunk poort maken met b.v vlan 5
Switch poort 2 Ook wan Profile met vlan 5 en die poort gaat naar de wan poort van de usg
En dan lan 1 van de usg naar poort 3 van de switch en die andere poorten op all laten staan.
Gaat dit werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:52:
[...]

Misschien mis ik iets, doordat ik niet het hele verhaal heb gevolgd en geen glasvezel gebruik. Maar volgens mij kun je op fs.com toch gewoon een SFP(+) module kopen die compatible is met welke aanbieder dan ook (zolang je maar de juiste module besteld). Dan heb je toch geen last meer van verschillende connectors of wat dan ook. En volgens mij zijn die modules bij fs.com ook nog "ietsjes" goedkoper dan die wat Ubiquiti verkoopt (en waarschijnlijk dus niet eens compatible zijn met de glasvezel aanbieder).
Dat zou goed kunnen. Ik bestel meestal datgene wat bij het apparaat hoort om "gezeur" en eventuele problemen te voorkomen. ;)
Heb dat nooit verder onderzocht. Soms zie je merken erbij staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:00
bramvanmol schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:18:
[...]
Wow dat zijn stevige prijzen 8)7 ... Misschien toch eens kijken of ik mijn huidige patchkast wat kan opschuiven en ik de dingen er zo niet bij krijg...

Wel bedankt voor de info!
Kijk eens hier, daar kom ook mijn wall-mount vandaan.
stormfly schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:17:
[...]
Klopt daarom is een crosskabel testen een veel toegankelijkere eerste stap. Barre73 heeft ergens een topic post met alle soorten en maten.
Dank! zal ik eens opzoeken/contacten
RobertMe schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:52:
[...]

Misschien mis ik iets, doordat ik niet het hele verhaal heb gevolgd en geen glasvezel gebruik. Maar volgens mij kun je op fs.com toch gewoon een SFP(+) module kopen die compatible is met welke aanbieder dan ook [...]
Dat zou mijn leven een stuk makkelijker maken, gezien ik liever niet de kabel verander zonder te weten wat ik doe. Nu nog uitpluizen welke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Cardinal schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:08:
Ik krijg mijn UDMP niet meer aan het internet.

Momenteel loopt de verbinding via een mediasplitter naar de UDMP. Nou het interessant, als ik hem op WAN aansluit dan gebeurt er niets... De UDMP geeft geen lampjes en de mediasplitter geeft geen link/tx lampjes die horen te branden. Als ik hem daarna aansluit op een random UDMP poort dan komt er een verbinding, maar als ik hem vervolgens aansluit op de WAN dan heb ik geen lampjes.

Update. Downgrade uitgevoerd naar 1.7.2. Internet werkt. Tijdens het installatie process gaat hij updaten naar de laatste firmware ;( en na afloop.. geen internet.

Update 2: Opnieuw Factory Reset. Opnieuw een connectie opgezet en nu werkt het op 1.8.
FML waarom moet dit zo moelijk en waarom moet ik er 3 uur aan besteden voor het werkt. :|

Als ik hem direct op de SFP wil aansluiten, hoe kom ik er achter welke SFP module ik nodig heb?
Ik weet momenteel alleen dat de huidige kabel een SC aansluitig heeft voor de SFP module
Ik volg dit draadje al langer omdat ik ook aan een UDMP zit te denken (ik heb de actie gemist :( ). Op Reddit kwam ik het volgende tegen;

"I just upgraded and the WAN port no longer auto negotiated. Had to set it to 1000FDX to get internet access restored."
https://imgur.com/a/l16bN4T

Kan dit jouw probleem zijn?

Het draadje over firmware 1.8: https://www.reddit.com/r/...machine_pro_firmware_180/

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cardinal schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:16:
[...]

Dat zou mijn leven een stuk makkelijker maken, gezien ik liever niet de kabel verander zonder te weten wat ik doe. Nu nog uitpluizen welke.
Meen hier (topic / forum) ook wel eens gelezen te hebben dat er zijn die fs.com gewoon mailen "ik heb glasvezel van <ISP> en ben op zoek naar SFP(+) module voor een Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro. Kunnen jullie mij zeggen wat daarvoor nodig is?". En grote kans dat dat ze je dat dan zo kunnen vertellen / je offerte krijgt / link naar artikel / .... Die route zal dus het eenvoudigst zijn. En als ze het niet weten kun je nog altijd zelf even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:12:
[...]

Dat zou goed kunnen. Ik bestel meestal datgene wat bij het apparaat hoort om "gezeur" en eventuele problemen te voorkomen. ;)
Heb dat nooit verder onderzocht. Soms zie je merken erbij staan.
Volgens mij doet Ubiquiti daar niet zo moeilijk over. Andere merken moeten volgens mij wel soms aangepaste modules hebben omdat anders de router / switch deze weigert. Maar ook daarbij, fs.com levert ook SFP modules voor een merk i.p.v. generiek. Dus als je een module voor Cisco zoekt en je koopt een met Cisco in de naam / specs dan zal het wel goed zitten. Maar zoals gezegd, volgens mij speelt dat bij Ubiquiti niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 16:00
kiddyl schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:28:
[...]
"I just upgraded and the WAN port no longer auto negotiated. Had to set it to 1000FDX to get internet access restored."
https://imgur.com/a/l16bN4T

Kan dit jouw probleem zijn?

Het draadje over firmware 1.8: https://www.reddit.com/r/...machine_pro_firmware_180/
Zou kunnen. Probleem was dat ik ook niet meer kon inloggen op de UDMP (want geen internet...really?), dus kon niet zien wat het probleem was. Meestal doe ik ook niet meteen een upgrade want de term "stable" bij UI is niet bepaald geloofwaardig.

Lijk niet de enige te zijn.
RobertMe schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:36:
[...]

Meen hier (topic / forum) ook wel eens gelezen te hebben dat er zijn die fs.com gewoon mailen "ik heb glasvezel van <ISP> en ben op zoek naar SFP(+) module voor een Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro. Kunnen jullie mij zeggen wat daarvoor nodig is?". En grote kans dat dat ze je dat dan zo kunnen vertellen / je offerte krijgt / link naar artikel / .... Die route zal dus het eenvoudigst zijn. En als ze het niet weten kun je nog altijd zelf even zoeken.
<3

[ Voor 4% gewijzigd door Cardinal op 21-08-2020 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
boomer21 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:11:
Wil eens iets uitproberen als het kan maar de laatste keer ging de usg over de zeik.
Fritzbox 7490 dsl modem (lan1 en alleen internet)gaat nu naar wan usg pro en lan 1 van de usg naar switch unifi 8 poe-60 watt
Hierboven zoals nu is.

Test opstelling:
fritzbox lan 1 naar switch poort 1 en die poort (profile)een wan trunk poort maken met b.v vlan 5
Switch poort 2 Ook wan Profile met vlan 5 en die poort gaat naar de wan poort van de usg
En dan lan 1 van de usg naar poort 3 van de switch en die andere poorten op all laten staan.
Gaat dit werken?
Zou niet zo snel weten waarom je dit zou willen maar anders probeer je het toch?
Ik lees in dit topic dat je wel vaker exotische opstellingen probeert. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 00:45:
Ben trouwens wel benieuwd wanneer de eerste WPA3 gecertificeerde producten zullen gaan verschijnen.
Die zou voor heel wat accesspoints uitkomen via een firmware update, maar blijkbaar duurt dat veel langer dan we met zijn allen hadden gedacht/verwacht... :/
Napsju schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 06:21:
Ik heb hier juist gekozen voor o.a. 2x een Pro vanwege de mogelijkheid om nog iets anders op de tweede poort aan te kunnen sluiten. Dat scheelt weer een switch en bekabeling.
Daar heb je prachtige In Wall modellen voor! d:)b
LightStar schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:30:
Een echte IT-er pas gaan lezen als t niet werkt :9
Totdat je die eene Changelog niet leest en je netwerk of systeem om zeep helpt! })

En nee, mij nog nooit overkomen, want ik lees ze WEL :P
Louw Post schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:04:
Op het moment heb ik twee Lite's in m'n huis hangen, maar heb het gevoel dat het net teveel is. Dit omdat het overschakelen van access points slecht gaat of heel langzaam gaat, wat resulteert in een langzame wifi ervaring als ik naar boven ga of naar de begane grond ga (gaat om een simpel rijtjes huis met 2 verdiepingen).
Dat is een kwestie van de zendkracht goed afstemmen :P

Begin eens met 2.4 GHz op Low en 5 GHz op High en ga daarna eens verder testen ;)
Polyphemus schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:45:
Dit vind ik voor IDS/IPS ook wel jammer, een oude/EOL versie op de UDM's:

https://community.ui.com/...22-4ee2-913d-43228d1f7e4b

Ik zit nog steeds in tweestrijd, óf een UDM-Pro, óf zelfbouw. Dan helpt dit ook niet.
Simpel : Zelfbouw! :Y)

Dat ga ik in ieder geval doen als de USG overlijdt op een manier die niet meer cheap te fixen is! :)
stormfly schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:52:
Ik denk dat ik de UDM base vanavond maar eens als router voor mijn dual ISP ER-X config zet, toch wel leuk om hem alive and kicking te hebben.
Jij hebt een ER-X als VRRP setje staan of zo :?
xbeam schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:02:
Maar maak het dan community based en laat dan bijv bedrijven met een bepaalde ubnt omzet of dev’s met juiste achtergrond mee ontwikkeling. Neem nu dit IPS en het PPPoE issue het is toch verwonderlijk dat er niemand van ubnt inhoudelijk op reageert. Maar Pietje die zijn ssid een andere naam wil geven alle aandacht krijgt

Als ik naar me zelf kijk zit ik echt op punt om voor mijn low/med end klanten over te stappen naar ander merk (voor high end gebruik we een al een ander merk) omdat de grotere afnemer met zakelijk issues geen gehoor krijgt en bij het aan kaarten van issues gelijk gedown vote wordt door fanboys die vinden dat Je ubnt aan valt het hele topic vervuilen met discussie.

Ik Begrijp ook niet waarom ze veel tijd stoppen in nu al de 4e nieuwe GUI interface terwijl ze er nog geen één hebben afgemaakt. En echt iedereen op het forum vindt het een verspilling van resources en toch gaan ze door.

Het probleem is dat ik al veel te diep in zit. En Switchen jaren gaat duren
Des te meer ik over ze lees des te waziger ik ze als merk ben gaan vinden de afgelopen jaren! :F

Ik zie mezelf niet overstappen om het overstappen, maar mocht er iets ineens kapot zijn dan ga ik echt wel naar andere merken/modellen kijken :)
stormfly schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:35:
Welk merk is een close alternatief voor AP's?
Mijn eerste gok zou DrayTek worden en daarna misschien gewoon de wat goedkopere professionele modellen van HP of zo net als de switches :)

Ultra budget optie : TP-Link, maar die doen ook weleens Ubiquiti achtige dingetjes :+
realstiner schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:33:
Ik wil mijn setup uitbreiden met buitencamera's, maar wou eens horen hoe ik dit het best aanpak.
Ook daarvoor zou ik zeker eens naar andere merken kijken en zoveel met ONVIF en dergelijke open protocollen aan de slag gaan! d:)b
bramvanmol schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:33:
Waar heb jij die rekjes gekocht waar je switch aan hangt ik ben nl op zoek naar iets gelijkaardigs?? :9~
Neus eens rond in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 want daar staat ECHT ALLES wat je maar nodig kan hebben! d:)b
Mr-D. schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:22:
ik heb het iets anders opgelost
gewoon een hoekbeugel kwartslag draaien eventueel nieuwe gaatje boren en vastmaken aan de muur
https://media.s-bol.com/gvGLvMNNJQ6/550x550.jpg

Edit:
zal straks wel ff een foto schieten

[Afbeelding]
Dat heb ik ook gedaan met de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) die bij mij aan de muur hangt : De oortjes 90 graden draaien en gaan met die banaan! :Y)
boomer21 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:11:
Hierboven zoals nu is.

Test opstelling:
Gaat dit werken?
Dat moet gewoon werken, maar als die Fritz lelijk gaat doen dan kan je ook gewoon een losse xDSL modem kopen van DrayTek zoals de Vigor 130/160/165 en die i.c.m. de USG gebruiken! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:51:
[...]

Die zou voor heel wat accesspoints uitkomen via een firmware update, maar blijkbaar duurt dat veel langer dan we met zijn allen hadden gedacht/verwacht... :/
Die zat in beta, maar is weer terug naar alpha:
https://community.ui.com/...50-48f4-96d6-3d9f21897248

Het gaat dus nog wel even duren, want het moet eerst weer terug naar het betaforum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:31:
[...]

Die zat in beta, maar is weer terug naar alpha:
https://community.ui.com/...50-48f4-96d6-3d9f21897248

Het gaat dus nog wel even duren, want het moet eerst weer terug naar het betaforum.
Wat natuurlijk ook kan is dat de gesplitste beta is afgelopen en het is opgenomen in een 6.x serie (die dus na de 5.x serie komt die nu al een tijd on beta / RC is). Dan zou het dus relatief snel kunnen gaan. 5.x eens een keer uit brengen en daarna dan met beta van 6.x beginnen waar WPA3 dan in zou kunnen zitten.

Note: pure speculatie van mijn kant. Ik weet dat er Tweakers zijn met alpha toegang onder NDA, maar ik heb dat niet en weet ook niet wat in alpha speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-10 19:10
Zou niet zo snel weten waarom je dit zou willen maar anders probeer je het toch?
Ik lees in dit topic dat je wel vaker exotische opstellingen probeert. ;)
[/quote]

Ja snap ik maar had wel een dag werk om de usg weer te adopten
nero355 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:51:
[...]

[...]

Dat moet gewoon werken, maar als die Fritz lelijk gaat doen dan kan je ook gewoon een losse xDSL modem kopen van DrayTek zoals de Vigor 130/160/165 en die i.c.m. de USG gebruiken! ;)
Dank je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-10 14:39
En de UDM kan weer naar een testversie toe.
Versie 1.8.1RC2 is uit.
Important notes
If you have been using 1.8.1-rc.2 on your UDM-Pro for a few days, we’d ask that you please complete a short, 5-minute survey to help us improve these products (please complete any/all that apply): UDM-Pro

You're welcome to take the survey several times, when you experience any issues.

* This release contains BETA support for the UDM.

* You can find the UniFi OS introduction here.

Bundled applications
UniFi Network 5.14.23.

As of UDM firmware 1.2.0 (and later) Smart Queues are default enabled for existing and new installs when the WAN speed is <=300Mbps. If you're experiencing unexpected slowness then please double check the configured speeds or disable Smart Queues under Settings>Networks>WAN>Common Settings>Smart Queues in Classic Mode or Settings>Internet>WAN Networks>WAN>Common Settings>Enable Smart Queues in New Settings.
Improvements
Improve UDM-Pro latency and throughput.
Updates to skip speedtest UX.
Bugfixes
Fix network byte statistics wrapping after reaching 4Gb.
Fixed issue where app switcher failed to switch apps.
Fixed issue with controller user permissions.
Fixed issue where setup sometimes fails with advanced config.
Fixed issue where UI can be slow or unresponsive when there is no internet.
Fixed issue where Advanced Settings button goes to the wrong page.
Ik wacht nog een paar RC’s denk ik voor ik verder ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MadMax12 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:51:
En de UDM kan weer naar een testversie toe.
Versie 1.8.1RC2 is uit.

[...]

Ik wacht nog een paar RC’s denk ik voor ik verder ga.
Met de usw en uap firmware is het niet veel beter. Sinds 5.2x bestaan de topics na 1 a 2 dagen al uit meer dan 100 comments.
Vooral WiFi schijnt zeer instabiel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:05:
[...]

Met de usw en uap firmware is het niet veel beter. Sinds 5.2x bestaan de topics na 1 a 2 dagen al uit meer dan 100 comments.
Vooral WiFi schijnt zeer instabiel te zijn.
Ik draai hier al een tijd 5.28 op een AC Lite en AC LR en heb niet het idee dat ik issues ervaar. Om dan maar iets van tegengeluid te geven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:09:
[...]

Ik draai hier al een tijd 5.28 op een AC Lite en AC LR en heb niet het idee dat ik issues ervaar. Om dan maar iets van tegengeluid te geven :p
Toch wacht ik altijd even tot men weer naar een rc toe gaat. Een stable hoop ik nog niet eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
De 5.28 had ik wel veel problemen mee, heb nu sinds die uit is de 5.30 draaien en die doet het vooralsnog goed. Nog geen problemen ondervonden of gezien. Tot de 5.30 ging ik maar elke keer terug naar de laatste stable.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ed1703 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:13:
[...]

Toch wacht ik altijd even tot men weer naar een rc toe gaat. Een stable hoop ik nog niet eens op.
Ik draaide ook al heeeel lang gewoon de stable. En al die keren dat ik een testing versie installeer (of eigenlijk gewoon überhaupt elke update, ook van stable) update ik eerst het AP op zolder, en een tijdje later de switch (16 150W) aldaar. En pas een dikke week of zo daarna het AP op de benedenverdieping en de ("core") switch in de kelder (8 150W). Dus ik ben niet zo dom om alles in een keer te updaten en dan maar te hopen dat het werkt :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
RobertMe schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:34:
[...]

Ik draaide ook al heeeel lang gewoon de stable. En al die keren dat ok een testing versie installeer (of eigenlijk gewoon überhaupt elke update, ook van stable) updat ik eerst het AP op zolder, en een tijdje later de switch (16 150W) aldaar. En pas een dikke week of zo daarna het AP op de benedenverdieping en de ("core") switch in de kelder (8 150W). Dus ik ben niet zo dom om alles in een keer te updaten en dan maar te hopen dat het werkt :p
Hehe zo dat doe ik het ook, belangrijkste AP als laatste :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
Aangezien ik redelijk nieuw ben met UBNT deed ik het eerst wel met alles tegelijk.
Maar nadat het met een RC mis ging idd ook per AP updaten.
Ik begin vaak met de bovenverdieping. Als we daar problemen ondervinden is het meteen klaar.
Op zolder zitten we te weinig om die AP direct een update te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik begin altijd met m’n mesh die in de tuin hangt. Wat alleen in de winter niet zo zinnig is :)
Switches update ik gewoon. Heb nog maar 1x mogen meemaken dat de firmware voor switches stuk was. Wel gelijk een vervelende, want Ubiquiti had de portchannels gesloopt. Ben je snel achter, want iedereen met een nas of server reageert :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Eindelijk de UDM pro binnen. Nu nog een goed moment zoeken om de WAN lijn om te hangen zonder dat de baas boos wordt omdat ze haar serie niet kan kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wGEHzMwcxTp4SZJONydizuiboE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JxgI5SRx6o6QLXCYi7c3RDf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
mr.DJ95 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 23:49:
Eindelijk de UDM pro binnen. Nu nog een goed moment zoeken om de WAN lijn om te hangen zonder dat de baas boos wordt omdat ze haar serie niet kan kijken.

[Afbeelding]
Mogen ze zo dicht op elkaar geplaatst worden voor de warmte? Ik meen ergens gelezen of gehoord te hebben dat je ze niet mag stapelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
Ferruginous Hwk schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 00:25:
[...]

Mogen ze zo dicht op elkaar geplaatst worden voor de warmte? Ik meen ergens gelezen of gehoord te hebben dat je ze niet mag stapelen.
Mag hopen van wel.. als iets rack mounded is. Op mijn werk ga ik ook geen U’s verspillen dan heb ik een extra kast nodig :P

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HKLM_ schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 07:38:
[...]

Mag hopen van wel.. als iets rack mounded is. Op mijn werk ga ik ook geen U’s verspillen dan heb ik een extra kast nodig :P
Op je werk zet je er natuurlijk rangeerpanelen tussen, dus verspil je ook geen U's.. om zaken zoals dit te voorkomen:

https://i.redd.it/i5gcf97ldjd11.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
ed1703 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 07:45:
[...]

Op je werk zet je er natuurlijk rangeerpanelen tussen, dus verspil je ook geen U's.. om zaken zoals dit te voorkomen:

https://i.redd.it/i5gcf97ldjd11.jpg
Hoe kom jij aan een foto van mijn serverruimte?

Maar een rangeerpaneel hoeft niet perse tussen de 2 switches te zitten die kan er ook boven en onder zitten. Zodat de kabels er omheen lopen.

Paneel, switch, switch, paneel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzOZTBT44mqKXMSW6_ZHMGtWOQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qh7OJzshu4orcodX8rRCpBWr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door HKLM_ op 22-08-2020 07:52 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-10 08:35

zeroday

There is no alternative!

RobertMe schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:09:
[...]

Dat is goed te lezen, ik ben met 5.25 tevreden, maar zag in de comments van 28 toch wat dingen gemeld worden, dus heb die laten liggen

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:11
zeroday schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 07:52:
[...]

Dat is goed te lezen, ik ben met 5.25 tevreden, maar zag in de comments van 28 toch wat dingen gemeld worden, dus heb die laten liggen
Het zal aan mij liggen maar over welke firmware hebben jullie het: de unifi controller toch? Of de ap en switches zelf? Ik heb firmware 4.3.20 voor de ap en die is ook niet te updaten volgens de controller. En de controller (cloud key 2) is 5.13.32 en die is ook niet te updaten. Gebruiken jullie allemaal beta firmware???

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HKLM_ schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 07:48:
[...]

Hoe kom jij aan een foto van mijn serverruimte?

Maar een rangeerpaneel hoeft niet perse tussen de 2 switches te zitten die kan er ook boven en onder zitten. Zodat de kabels er omheen lopen.

Paneel, switch, switch, paneel

[Afbeelding]
Tja zo hoor je alleen geen kast in te delen. Ander topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Uit de quickstart guide van de usw-48-poe:

IMPORTANT: Fanless switches must not be stacked. Do not place this UniFi Switch on top of another switch. Do not place anything on top of this UniFi Switch

Ze lijken dus passief gekoeld?

Ik ben met je eens in een grote professionele omgeving wil je geen U’s verspillen en dus zoveel mogelijk ‘stacken’ van deze apparaten. Maar als de koeling ‘minder’ professioneel is zul je toch iets met een rangeerpaneeltje ertussen moeten gaan oplossen.

Veel professionele switches hebben volgens mij gewoon fans voor de koeling waardoor je geen ruimte hoeft op te offeren. Zoals bijvoorbeeld de Cisco Catalyst series.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
zeroday schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 07:52:
[...]

Uhm, I f*cked up. Blijkbaar is het ook 5.25 dat ik draai 8)7
tomdh76 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 08:11:
[...]

Het zal aan mij liggen maar over welke firmware hebben jullie het: de unifi controller toch? Of de ap en switches zelf? Ik heb firmware 4.3.20 voor de ap en die is ook niet te updaten volgens de controller. En de controller (cloud key 2) is 5.13.32 en die is ook niet te updaten. Gebruiken jullie allemaal beta firmware???
Klopt, 5.x is in dit geval de firmware voor de hardware en is beta. Volgens mijn UniFi Controller is Controller versie 5.14 wel al (een aantal dagen) uit als stable, en daar ben ik gisteren naar geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Laatst online: 15:08

rally

Deyterra Consultancy

Sterker nog... 5.30 is al uit 😉

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:36
rally schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 08:27:
Das toch nog geen final? staat bij mij in Alpha?

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rally schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 08:27:
Qua UAP / USW firmware? Dat klopt, volgens mij was dat ook waar de hele discussie mee begon :P Maar uiteraard dan wel nog steeds als testing

En qua UniFi Controller is 6.0 dan ook al in RC (maar ik meen dat @ed1703 daar naar had geupdate en op gegeven moment de database dood was of iets dergelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

RobertMe schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 08:29:
[...]

Qua UAP / USW firmware? Dat klopt, volgens mij was dat ook waar de hele discussie mee begon :P Maar uiteraard dan wel nog steeds als testing

En qua UniFi Controller is 6.0 dan ook al in RC (maar ik meen dat @ed1703 daar naar had geupdate en op gegeven moment de database dood was of iets dergelijks?
Klopt. firmware 5.x serie is nog steeds "Testing", maar voor mijn eigen omgeving gebruik ik hem al een tijdje en heb er nog geen problemen met gevonden.
Controller versie 6.x blijf ik voorlopig nog even bij weg. Het blog van Ubiquiti is niet groot genoeg om alle negatieve comments bij te houden. Dus ik wacht totdat ik zie dat het stabiel genoeg is. Wat mij betreft was die versie 6 veel te snel na 5.14.x uitgebracht cq. begonnen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-10 20:05

Falcon10

Hit it i would !

Ik heb deze week mijn rack eindelijk gefatsoeneerd :

Afbeeldingslocatie: https://falcon-its.be/stuff/22082020.jpg

De voedingsblok bovenaan had ik al, dus die stak al goed, net als de switch en gateway.
Ook het kabelafmonteerrack onderaan zat al in de kast het oplegplankje, kabeldoorvoerschuiven, en de rackmount voor de cloudkey had ik nog niet, en heb ik ineens eens mooi alles in orde gebracht.

Ben er blij mee, direct veel beter zicht.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Misschien was er al eea stuk in de MongoDB.. en was 6.0 het laatste zetje. Kan dus toeval zijn.
Je bent er vaak snel achter omdat je niet meer kunt inloggen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Jij bent deze robert ;-0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Vew1G5KBUIfWWe1GDgtUOLIxK0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ezZN48bclhDl7hnNxiKldImO.jpg?f=user_large

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:12:
[...]

Neenee @ed1703 had de database gesloopt, niet ik :+

Overigens heb ik nu ook naar 5.30 geüpdatet. Zou mooi zijn als ik nu ook die snelheden haal. Maar dat zal wel niet.
spoiler:
Met een AC Lite, op een 250/25 Ziggo lijn
Ik speel ook een klein beetje vals
spoiler:
Met een SHD aan het plafond in de woonkamer

[ Voor 50% gewijzigd door xbeam op 22-08-2020 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Nu online
xbeam schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:28:
5.30 presteert tot nu toe goed en stabiel
[Afbeelding]
Nice! Ik heb nog ruimte voor verbetering merk ik met mijn Wallmount en Lite AP's.

Bedraad presteert de UDM Pro waanzinnig in iedergeval op mijn KPN glasvezel 500/500 abbo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9indugnNra7X2Ym7SJdd-dmfzBg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aiOopld7PAWv5dJiPXtrNinU.png?f=user_large
HKLM_ schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 07:38:
[...]

Hmm wellicht geen goed idee, gelukkig voor een tientje een borstel doorvoer kunnen vinden. Misschien moet ik ook eens kijken naar actieve koeling in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
Ik zag veel informatie staan over de switches voor thuisgebruik. Ik heb er eentje nodig voor mijn nieuwe woning.
Hij wordt gehangen in een rackje in de meterkast (in de hal). Er worden 14 devices op aangesloten.

Ubiquiti Networks Unifi USW-24-POE Gen 2 of de 16 variant (twijfel nog) ik keek zelf naar deze.

Deze unify devices worden erop aangesloten:
- UniFi IW HD AP x2
- USW-Flex-Mini Switch
- Lite
- Pro
- UniFi Protect G3 Bullet (heb een syn nas)
- En uiteraard nog wat andere iOT devices

Mijn vraag aan jullie is:
Ik ben eigenlijk op zoek naar de stilste variant incl POE en wat is jullie ervaring?

Op mijn werk hebben er 3 stuks van de oude varianten, maar die maken best wat herrie bij elkaar.

Zat ook nog te twijfelen dus tussen een dream machine pro + usw-24, maar voor thuisgebruik wellicht een beetje overkill.

[ Voor 13% gewijzigd door jzoin2 op 22-08-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr.DJ95 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:04:
[...]

Nice! Ik heb nog ruimte voor verbetering merk ik met mijn Wallmount en Lite AP's.

Bedraad presteert de UDM Pro waanzinnig in iedergeval op mijn KPN glasvezel 500/500 abbo.

[Afbeelding]

[...]

Hmm wellicht geen goed idee, gelukkig voor een tientje een borstel doorvoer kunnen vinden. Misschien moet ik ook eens kijken naar actieve koeling in de meterkast.
Trek daar maar 10 procent van af
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tU_xYiPjVYrT086ED3jYaoUgVRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lFGc659Bs6DnftCmGYqjQVR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Nu online
jzoin2 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:05:
Ik zag veel informatie staan over de switches voor thuisgebruik. Ik heb er eentje nodig voor mijn nieuwe woning.
Hij wordt gehangen in een rackje in de meterkast (in de hal). Er worden 14 devices op aangesloten.

Ubiquiti Networks Unifi USW-24-POE Gen 2 of de 16 variant (twijfel nog) ik keek zelf naar deze.

- UniFi IW HD AP x2
- USW-Flex-Mini Switch
- Lite
- Pro

Ik ben eigenlijk op zoek naar de stilste variant incl POE en wat is jullie ervaring?

Op mijn werk hebben er 3 stuks van de oude varianten, maar die maken best wat herrie bij elkaar.

Zat ook nog te twijfelen dus tussen een dream machine pro + usw-24, maar voor thuisgebruik wellicht een beetje overkill.
De Ubiquiti USW-16-POE Gen 2 is denk ik het allerstiltje met 0-DB de Gen2 is na veel klachten over de Gen1 namelijk fanless gemaakt. De UDM-Pro maakt daar in tegen wel wat hoorbare herrie.

Wellicht een keer ergens luisteren naar de UDM Pro in een vergelijkbare situatie? Ik heb zelf de Ubiquiti USW-16-POE Gen 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
mr.DJ95 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:12:
[...]

De Ubiquiti USW-16-POE Gen 2 is denk ik het allerstiltje met 0-DB de Gen2 is na veel klachten over de Gen1 namelijk fanless gemaakt. De UDM-Pro maakt daar in tegen wel wat hoorbare herrie.

Wellicht een keer ergens luisteren naar de UDM Pro in een vergelijkbare situatie? Ik heb zelf de Ubiquiti USW-16-POE Gen 2.
Thx ik zie het net. Soms is de site van Ubi zo onoverzichtelijk!
Een UDM-Pro vind ik heel tof, maar voor mij overkill. Ik kan beter een een cloud key koppelen aan de USW die jij ook hebt en dan kan ik er tegenaan.

Alleen ik moet ff kijken of ik niet beter de 24 variant kan nemen ivm de POE devices.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jzoin2 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:05:

- UniFi IW HD AP x2
- USW-Flex-Mini Switch
- Lite
- Pro

De gen2 switches zijn allemaal fanless, dus qua herrie hoef je je daar geen zorgen over te maken.

Maar gezien de apparaten die je er op aan wilt sluiten valt de 16 poorts variant af. Die heeft een maximaal PoE budget van 42W en in totaal 8 PoE poorten. En ik tel in jouw geval al 7 PoE devices (+ die IoT dingen via PoE?). Dus dat zou betekenen dat het gemiddelde verbruik per apparaat niet hoger dan 6W mag zijn, en dat lijkt mij krap aan. De 24 poorts is dan een betere optie, met 16 PoE poorten en totale PoE budget van 95W.

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
RobertMe schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:18:
[...]

De gen2 switches zijn allemaal fanless, dus qua herrie hoef je je daar geen zorgen over te maken.

Maar gezien de apparaten die je er op aan wilt sluiten valt de 16 poorts variant af. Die heeft een maximaal PoE budget van 42W en in totaal 8 PoE poorten. En ik tel in jouw geval al 7 PoE devices (+ die IoT dingen via PoE?). Dus dat zou betekenen dat het gemiddelde verbruik per apparaat niet hoger dan 6W mag zijn, en dat lijkt mij krap aan. De 24 poorts is dan een betere optie, met 16 PoE poorten en totale PoE budget van 95W.
Thx!
Ik denk ook dat de komende cloud key gen2 gaat zakken qua prijs. Vermoed dat die oude eruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-10 16:19

jasjenl

Liab A Tymo

Ik heb sinds vandaag ook een Unifi AP AC LR aangeschaft, om eens te kijken of ik daarmee wat beter bereik in mijn hele woning kan realiseren. Vooralsnog maar 1, vooral om te testen. Maar de eerste resultaten zijn teleurstellend. Daar waar ik op de wifi van mijn KPN Experia box de 500 mbit van mijn glasvezel aansluiting ook wel haal, kom ik met de Unifi amper op de helft. Aan de locatie kan het niet liggen want de Unifi heb ik als test zo'n beetje naast de experiabox liggen, kabels zijn volgens mij ook allemaal goed (want als ik die bedraad test op mijn laptop kan ik er ook makkelijk 500 mbit over binnentrekken).

Ik ging er toch vanuit dat zo'n Unifi niet trager zou zijn qua wifi dan een KPN box. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:47
Graag jullie advies want zit een beetje in dubio! :)

Op dit moment heb ik:

- Synology RT2600AC als routers
- 2x Netgear R7000s als AP (had ik nog over van 2x verhuizen)
- Server met Unifi Video (o.a.) en meerdere UVC G3 cameras
- Netgear Switch 32poorten (theoretisch managed maar gebruik hem als unmanaged) in de meterkast om het e.e.a. aan de Synology te verbinden
- KPN 500/500 Glas met bijbehorende Experiebox in DMZ modus
- Hier en daar in een kamer ligt nog wel eens een verdwaalde unmanaged switch voor wat media apparaten

Nu is dit een verzamelbak van van alles en ondervinden we nog wel eens disconnects van wifi apparaten. 95% van de tijd gaat alles goed.

Echter, zou ik het toch allemaal goed willen gaan aanpakken, nadat ik al wat kenissen op Unifi heb geholpen ;) Daarnaast wil ik graag overstappen naar Unifi Protect ivm aflopende ondersteuning Unifi Video.

Ik zei voor mijzelf nu twee opties:

Optie 1 (goedkoopst):
- Synology houden als router
- 2x Unifi AP (LR of nanoHD)
- Cloud Key Gen2 Plus voor Controller +_Protect
- Netgear Switch lekker laten hangen of een POE switch plaatsen (nu loopt alles via injectors)

Optie 2:
- UDM Pro als router, controller en voor Protect
- HDD moet ik dan nog wel apart kopen
- 2x Unifi AP (LR of nanoHD)
- Netgear Switch laten hangen of vervangen door kleinere switch zoidat ik in totaal 16 poorten heb

Nu vraag ik mij dus af of ik veel voordeel ga ondervinden om de Synology (en op termijn de Experiabox) er tussenuit te halen t.o.v. kosten? Wij hebben verder geen TV/vaste telefoon dus alles is voor internet only.

Of is er nog iets anders wat jullie zouden aanraden? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jasjenl schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:29:
Ik heb sinds vandaag ook een Unifi AP AC LR aangeschaft, om eens te kijken of ik daarmee wat beter bereik in mijn hele woning kan realiseren. Vooralsnog maar 1, vooral om te testen. Maar de eerste resultaten zijn teleurstellend. Daar waar ik op de wifi van mijn KPN Experia box de 500 mbit van mijn glasvezel aansluiting ook wel haal, kom ik met de Unifi amper op de helft. Aan de locatie kan het niet liggen want de Unifi heb ik als test zo'n beetje naast de experiabox liggen, kabels zijn volgens mij ook allemaal goed (want als ik die bedraad test op mijn laptop kan ik er ook makkelijk 500 mbit over binnentrekken).

Ik ging er toch vanuit dat zo'n Unifi niet trager zou zijn qua wifi dan een KPN box. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
En heb je ook al wat ingesteld? Want de standaard configuratie is zeer zeker niet geoptimaliseerd voor snelheid. Begin eens met de bandbreedte op de 5GHz band op te schroeven bv. Dat kan je zo al een verdubbeling aan snelheid opleveren.

Daarnaast is Ubiquiti ook niet perse gericht op snel wifi / groot bereik. Maar meer op een stabiele verbinding en eenvoud in uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mag ik vragen waarom een van deze? De LR zal niet meer bieden dan de Lite, en de NanoHD kost het dubbele. De NanoHD is alleen interessant als je ook 3x3 / 4x4 wifi clients hebt waardoor je de (theoretische) hogere snelheid kunt behalen, anders gooi je veel geld weg en loop je nog tegen de maximumsnelheid van de clients aan.

En je geeft aan dat je nu hier en daar een verdwaalde switch hebt liggen. Wellicht dat de IW HD APs dan ook een interessante optie zijn? Dan heb je en een AP (min of meer gelijk aan de NanoHD) en ook nog eens 4 netwerk aansluitingen. Ja, in dit geval zou ik wel voor de duurdere HD gaan en niet de gewone IW. Die laatste heeft namelijk maar een ingebouwde switch met 2 aansluitingen. En ik gok even dat je daar te kort aan zult hebben.

Daarnaast zou je wellicht nog een aantal maanden kunnen wachten op de nieuwe wifi 6 modellen. Daarvan loopt nu een beta voor een UniFi 6 Lite AP (opvolger AC Lite dus) en een UniFi 6 In-Wall AP (opvolger IW HD, dus 4x4 en ook 4 switch poorten). Dan ben je meteen voorbereid op de toekomst. En de Early Access prijzen zijn niet extreem veel hoger dan de huidige prijzen van de hardware die ze opvolgen.

V.w.b. de UDM Pro: dat is wel een zorgenkindje die zowel qua software als qua hardware niet "Pro" is. Al schijnen ze in de nieuwste hardware revisie in ieder geval de trage backplane van de switch opgelost te hebben waardoor de switch mogelijk wel uhm, bruikbaar is. Want bij die met 1Gbit/s backplane wil je dus niet veel data door de ingebouwde switch laten afhandelen. In andere woorden: eigenlijk wil je de switch dan helemaal niet gebruiken en gewoon 1 kabel inprikken naar een achterliggende switch. En hoogstens alleen apparaten aansluiten die geen hoge snelheden nodig hebben. (Een RPi bv die al 100Mbit/s rescricted is en je verder ook niet veel data doorheen jaagt)

[ Voor 0% gewijzigd door RobertMe op 22-08-2020 16:31 . Reden: Damn you xbeam ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joni
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:52:
[...]

(...)
V.w.b. de UDM Pro: dat is wel een zorgenkindje die zowel qua software als qua hardware niet "Pro" is. Al schijnen ze in de nieuwste hardware revisie in ieder geval de trage backplane van de switch opgelost te hebben waardoor de switch mogelijk wel uhm, bruikbaar is.
Wat is de bron dat dit in de laatste revisie anders is? Ik kan het namelijk nergens vinden. :)

Hier ontbreekt bijvoorbeeld nog de informatie over de laatste revisie en xbeam in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" was naar eigen zeggen niet serieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-10 16:19

jasjenl

Liab A Tymo

RobertMe schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:36:
[...]

En heb je ook al wat ingesteld? Want de standaard configuratie is zeer zeker niet geoptimaliseerd voor snelheid. Begin eens met de bandbreedte op de 5GHz band op te schroeven bv. Dat kan je zo al een verdubbeling aan snelheid opleveren.
Dat had ik nog niet gedaan nee, inmiddels maar eens wat gaan zoeken en toen kwam ik dit tegen. Alleen door het veranderen van Channel Width naar VHT80 heb ik nu inderdaad wel een vergelijkbare snelheid als met de KPN box. Dus ja, dat is al een stuk beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Ik heb een nieuwe Raspberry Pi (2 GB) omdat de vorige overleden is/lijkt, maar het lijkt erop dat ik er vanuit de edgerouter geen ip adres krijg.

Hij hangt er inmiddels een goede 48 uur aan, maar nog steeds geen ip, ik heb het zowel met Raspbian als openelec geprobeerd, maar dat maakt geen verschil, helaas.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Comp User schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:43:
Ik heb een nieuwe Raspberry Pi (2 GB) omdat de vorige overleden is/lijkt, maar het lijkt erop dat ik er vanuit de edgerouter geen ip adres krijg.

Hij hangt er inmiddels een goede 48 uur aan, maar nog steeds geen ip, ik heb het zowel met Raspbian als openelec geprobeerd, maar dat maakt geen verschil, helaas.
Weer een kapotte raspberry wellicht? Of krijg je wel een ip-adres als je de raspberry bij de buren even aan de router hangt?

Doet de pi het wel met een vast ip-adres?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Lukt t niet om er een scherm aan te hangen (desnoods even je een TV oid)? Dan kun je misschien zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Activeer je tijdens het installeren van de pi de dhcp cliënt op de pi wel? via ssh moet toch eerst de dhcp.config zelf maken en op SD zetten voordat je de pi start anders krijgt inderdaad geen ip. Het makkelijkste is dat hem in de dchp.config een Fixed ip geeft.

code:
1
2
3
4
5
interface eth0

static ip_address=192.168.1.200/24
static routers=192.168.1.1
static domain_name_servers=192.168.1.1

[ Voor 19% gewijzigd door xbeam op 23-08-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
Cartman! schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:13:
[...]

Lukt t niet om er een scherm aan te hangen (desnoods even je een TV oid)? Dan kun je misschien zien wat er gebeurt.
Ik heb - nog - geen micro hdmi => hdmi kabel, vergeten mee te bestellen.

Ik wilde eigenlijk gewoon weer een 3B+ hebben, maar die was duurder dan deze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Comp User
xbeam schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:03:
[...]

Activeer je tijdens het installeren van de pi de dhcp cliënt op de pi wel? Helemaal als je via ssh moet toch eerst de dhcp.config zelf maken en op SD zetten voordat je je pi start anders krijgt inderdaad geen ip. Het makkelijkste is dat hem in de dchp.config een Fixed ip geeft.

code:
1
2
3
4
5
interface eth0

static ip_address=192.168.1.200/24
static routers=192.168.1.1
static domain_name_servers=192.168.1.1
Ik kreeg toen ik de pi 2b bij mijn ouders hetzelfde kaartje voerde, direct een IP Adres, ik zal het - later vandaag of morgen - nog wel een keer proberen, inclusief herstart, dat gaat nu niet ivm (opnames van) MotoGP, DTM etc.

Edit;

Ik heb nog gelukkig een kopie liggen, het lijkt erop dat er toch een foutje in is geslopen, aangezien ik een kernel panic (vps sync) melding krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:11
Ik heb de Controller en DNS dmv PiHole op dezelfde RPi draaien en dat ging vorig weekend mis. Opeens in de nacht geen internet meer en de controller onbereikbaar: sd-kaartje stuk op de een of andere manier.
Kon hem nog wel klonen naar een andere, maar ik moest de hele Unifi-omgeving opnieuw bouwen omdat er ook iets was met de database (geen backup, ik weet).
Scheelt dat ik op zich niet veel devices heb: een USG, SW8 en twee APs maar leuk is het niet.

Zit nu te denken aan een (tweedehands) 1e gen CloudKey, omdat ik dan niet meer afhankelijk ben van de RPi. Neem aan dat deze een stuk stabieler is dan een RPi, of hebben jullie nog andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:59
Sinds kort woon ik samen en m'n Unifi router & APs zijn gebleven na samenvoegen van de huishoudens. :)

Ik maak gebruik van de guest portal en ook van de vouchers om gasten tijdelijk toegang te geven. Op mijn iPhone heb ik daarvoor de Unifi Hotspot manager - maar voor Android lijkt die niet te bestaan, als ik google mag geloven.

Nou wil ik m'n vriendin (met Android telefoon) ook de mogelijkheid geven om vouchers te genereren. Hoe doen Android-bezitters hier dat, als je geen Hotspot manager voor Android hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@xbeam Ik heb m'n CK-GEN2+ nog niet open gehad maar zit er in zo'n ding ook niet een 'eigen' (her-labelde) HDD?

Gezien het doel van zo'n disk in de CK-GEN2+ ga ik er vanuit dat 't een variant is op de WD-Purple disks (speciaal voor DVR opslag welke eigenlijk een continue stroom aan data moet kunnen afhandelen / overschrijven).

@RobertMe In de CK-GEN2+ zit áf fabriek een 2,5" HDD van 1TB (misschien dat ding er toch eens uit gaan pakken om te kijken wát het voor een ding is).

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 23-08-2020 10:31 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Link gaat uiteindelijk naar het productoverzicht van UniFi routing / switching?! Ondanks dat ik wel EA aan heb staan.

Maar ik dacht dat je altijd al optioneel een HDD kon mee bestellen bij een CK Gen2 Plus en/of UDM Pro?

En uiteindelijk zal die toch wel bij WD, Seagate of Toshiba van de band rollen. Enige echte vraag kan dan zijn of het een SMR of CMR model betreft. Voor zover dat verschil maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Pino112 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:20:
Zit nu te denken aan een (tweedehands) 1e gen CloudKey, omdat ik dan niet meer afhankelijk ben van de RPi. Neem aan dat deze een stuk stabieler is dan een RPi, of hebben jullie nog andere tips?
Niet doen! De CK (Gen 1) draait juist ook op een SD kaartje en die lijkt nog vaker stuk te gaan / corrupt te raken dan een RPi.

Wat je wel kunt doen is kijken om de RPi vanaf USB te laten draaien. Dan zou je zelfs een USB SSD er aan kunnen hangen. Kans dat die dan nog corrupt raakt is vrij klein, en qua snelheid zal het ook een flink verschil maken neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
RobertMe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:28:
[...]

Link gaat uiteindelijk naar het productoverzicht van UniFi routing / switching?! Ondanks dat ik wel EA aan heb staan.

Maar ik dacht dat je altijd al optioneel een HDD kon mee bestellen bij een CK Gen2 Plus en/of UDM Pro?

En uiteindelijk zal die toch wel bij WD, Seagate of Toshiba van de band rollen. Enige echte vraag kan dan zijn of het een SMR of CMR model betreft. Voor zover dat verschil maakt.
Als je een HDD mee besteld dan krijg je zo te zien een WD purple. Welke WD adviseert voor Surveillance systemen.

https://community.ui.com/...62-4cc4-bc83-972f071b313b

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 23-08-2020 10:50 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:28:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2-IvVkhmaj4Jw2DsSiu6IRH8pg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ka2kNC12rqOa6rRqvUL5PaJO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:13
vanaalten schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:22:
Sinds kort woon ik samen en m'n Unifi router & APs zijn gebleven na samenvoegen van de huishoudens. :)

Ik maak gebruik van de guest portal en ook van de vouchers om gasten tijdelijk toegang te geven. Op mijn iPhone heb ik daarvoor de Unifi Hotspot manager - maar voor Android lijkt die niet te bestaan, als ik google mag geloven.

Nou wil ik m'n vriendin (met Android telefoon) ook de mogelijkheid geven om vouchers te genereren. Hoe doen Android-bezitters hier dat, als je geen Hotspot manager voor Android hebt?
Hotspot manager is een onderdeel van de unifi network app op android.
onder more te vinden.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
RobertMe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:31:
[...]

Niet doen! De CK (Gen 1) draait juist ook op een SD kaartje en die lijkt nog vaker stuk te gaan / corrupt te raken dan een RPi.

Wat je wel kunt doen is kijken om de RPi vanaf USB te laten draaien. Dan zou je zelfs een USB SSD er aan kunnen hangen. Kans dat die dan nog corrupt raakt is vrij klein, en qua snelheid zal het ook een flink verschil maken neem ik aan.
Ah ik zie het ja. De Gen 2 heeft dat dus niet meer maar die vind ik vrij prijzig.

Een USB is dan nog wel een optie inderdaad, thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Laatst online: 13:35
Ik heb de Controller en DNS dmv PiHole op dezelfde RPi draaien en dat ging vorig weekend mis. Opeens in de nacht geen internet meer en de controller onbereikbaar: sd-kaartje stuk op de een of andere manier.
Kon hem nog wel klonen naar een andere, maar ik moest de hele Unifi-omgeving opnieuw bouwen omdat er ook iets was met de database (geen backup, ik weet).
Scheelt dat ik op zich niet veel devices heb: een USG, SW8 en twee APs maar leuk is het niet.

Ook al valt de controller weg, dan zou alles toch moeten blijven werken?

Had je wel een 2de DNS server geconfigureerd? Als Pi-Hole wegvalt zal client de tweede gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pino112
newtastyland schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:18:
[...]

Ook al valt de controller weg, dan zou alles toch moeten blijven werken?

Had je wel een 2de DNS server geconfigureerd? Als Pi-Hole wegvalt zal client de tweede gebruiken.
Nee had geen tweede, dan moet ik een tweede PiHole ergens hebben omdat je anders alsnog advertenties krijgt aangezien een cliënt zowel de 1e als 2e DNS server pakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Pino112 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:16:
[...]

Ah ik zie het ja. De Gen 2 heeft dat dus niet meer maar die vind ik vrij prijzig.

Een USB is dan nog wel een optie inderdaad, thnx!
Sterker nog.. de Gen2 plus is maar marginaal duurder en komt met een 1 TB HD. Dat zou voor mij de keuze eenvoudiger maken.

Maar de originele Cloud key raad ik ook iedereen af. Ja, hij doet het, maar ik hoor vaak genoeg verhalen dat hij crashed en niet meer te recoveren is. Dagelijkse backups zijn dan ook geen luxe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rally schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:31:
[...]

Sterker nog.. de Gen2 plus is maar marginaal duurder en komt met een 1 TB HD. Dat zou voor mij de keuze eenvoudiger maken.

Maar de originele Cloud key raad ik ook iedereen af. Ja, hij doet het, maar ik hoor vaak genoeg verhalen dat hij crashed en niet meer te recoveren is. Dagelijkse backups zijn dan ook geen luxe...
Het probleem zit er eerder in dat gebruikers de stekker van een POE-switch eruit trekken de install van de CloudKey corrupt raakt. Inmiddels draait er journaling op de CK1, waardoor dat geen probleem meer is.
De database raakt echter nog steeds corrupt, maar dat gebeurt ook met een RPI en ook met een hosted VPS als deze "zomaar" keihard van de stroom gehaald worden. Databases moet je gewoon netjes afsluiten. Het argument dat de CK1 een minder apparaat is tov andere oplossingen, blijft echter gewoon staan ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 23-08-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Laatst online: 13:35
Pino112 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:23:
[...]

Nee had geen tweede, dan moet ik een tweede PiHole ergens hebben omdat je anders alsnog advertenties krijgt aangezien een cliënt zowel de 1e als 2e DNS server pakt.
Sorry, mijn fout. Ik bedoelde een tweede DNS in Unifi?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHxu9X5JCDLgcvElSRcX2G8kMk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FMf8Y7s1yZdj1MtDW7R9C9v5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:14

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Dagelijks een backup maken van je SD-kaartje (kan geautomatiseerd) en die op een nieuw kaartje terugflashen bij zoiets.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!
newtastyland schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:09:
[...]

[Afbeelding]
Maar dan gaan dus 2 op 3 dns request niet via je pi-hole? En vindt er geen filtering plaats want die gaan naar direct naar je externe dns server

[ Voor 9% gewijzigd door xbeam op 23-08-2020 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Wellicht ten overvloede, maar dus wat @xbeam intussen ook nog (de tweede) keer aangeeft. Een tweede DNS server is geen fallback voor als de eerste het niet doet. DNS requests worden naar een willekeurige server gestuurd. Als je dus twee DNS servers instelt, één naar Pi-Hole en een alternatief (bv van ISP), is er 50% kans dat de request niet naar Pi-Hole gaat en de advertentie dus niet geblokkeerd wordt. Daarom dus ook dat @Pino112 aangeeft dat de tweede server dan ook Pi-Hole moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Dan zou je 2 PiHoles moeten bouwen en heb je dus een primary en secondary DNS server 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:57:
[...]

Wellicht ten overvloede, maar dus wat @xbeam intussen ook nog (de tweede) keer aangeeft. Een tweede DNS server is geen fallback voor als de eerste het niet doet. DNS requests worden naar een willekeurige server gestuurd. Als je dus twee DNS servers instelt, één naar Pi-Hole en een alternatief (bv van ISP), is er 50% kans dat de request niet naar Pi-Hole gaat en de advertentie dus niet geblokkeerd wordt. Daarom dus ook dat @Pino112 aangeeft dat de tweede server dan ook Pi-Hole moet zijn.
Dat is niet helemaal waar. Windows gebruikt altijd de eerst genoemde server. Als die niet antwoord wordt nr. 2 gebruikt. Weet niet of dat voor alle soorten clients ook zo werkt. Dus zou een normale DNS-server een prima 2e kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 23-08-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
RobertMe schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:52:
[...]

Mag ik vragen waarom een van deze? De LR zal niet meer bieden dan de Lite, en de NanoHD kost het dubbele. De NanoHD is alleen interessant als je ook 3x3 / 4x4 wifi clients hebt waardoor je de (theoretische) hogere snelheid kunt behalen, anders gooi je veel geld weg en loop je nog tegen de maximumsnelheid van de clients aan.

En je geeft aan dat je nu hier en daar een verdwaalde switch hebt liggen. Wellicht dat de IW HD APs dan ook een interessante optie zijn? Dan heb je en een AP (min of meer gelijk aan de NanoHD) en ook nog eens 4 netwerk aansluitingen. Ja, in dit geval zou ik wel voor de duurdere HD gaan en niet de gewone IW. Die laatste heeft namelijk maar een ingebouwde switch met 2 aansluitingen. En ik gok even dat je daar te kort aan zult hebben.

Daarnaast zou je wellicht nog een aantal maanden kunnen wachten op de nieuwe wifi 6 modellen. Daarvan loopt nu een beta voor een UniFi 6 Lite AP (opvolger AC Lite dus) en een UniFi 6 In-Wall AP (opvolger IW HD, dus 4x4 en ook 4 switch poorten). Dan ben je meteen voorbereid op de toekomst. En de Early Access prijzen zijn niet extreem veel hoger dan de huidige prijzen van de hardware die ze opvolgen.

V.w.b. de UDM Pro: dat is wel een zorgenkindje die zowel qua software als qua hardware niet "Pro" is. Al schijnen ze in de nieuwste hardware revisie in ieder geval de trage backplane van de switch opgelost te hebben waardoor de switch mogelijk wel uhm, bruikbaar is. Want bij die met 1Gbit/s backplane wil je dus niet veel data door de ingebouwde switch laten afhandelen. In andere woorden: eigenlijk wil je de switch dan helemaal niet gebruiken en gewoon 1 kabel inprikken naar een achterliggende switch. En hoogstens alleen apparaten aansluiten die geen hoge snelheden nodig hebben. (Een RPi bv die al 100Mbit/s rescricted is en je verder ook niet veel data doorheen jaagt)
Dank voor je input! Ik bedoelde de "PRO" niet de "LR" excuus 8)7

De IW had ik nog niet naar gekeken, echter zitten bij ons alle inbouwdozen laag bij de grond, vaak ook achter kastjes, denk niet dat dat het meest optimaal is?

Wat je zei over de NanoHD ga ik nog even onderzoeken.

Tjah, wat is een aantal maanden? Als er nu echt al een datum bekend is het iets makkelijk afwegen :P Maar omdat wij nu toch veel irritatie van de af en toe interruptpions nu met het thuiswerken ervaren, wil ik er ook niet lang mee wachten. Geeft Wifi 6 dusdanig veel voordelen dat ik er over een jaar of twee spijt van krijg dat ik niet heb gewacht?

Duidelijk wat betreft de UDM Pro, voorlopig dan maar een Cloud Key Gen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pino112
rally schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:31:
[...]

Ja wellicht wordt het dan toch de Gen2 Plus. Ziet er wel goed uit, zeker als ik er ooit ook nog camera's op aansluit.
Freee!! schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:34:
[...]

Dagelijks een backup maken van je SD-kaartje (kan geautomatiseerd) en die op een nieuw kaartje terugflashen bij zoiets.
Ik had raspibackup lopen dagelijks, maar sinds een update loopt die te mekkeren over de partities, komt denk ik door Raspbian. Moet er weer eens induiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Pino112 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:09:
[...]

Ja wellicht wordt het dan toch de Gen2 Plus. Ziet er wel goed uit, zeker als ik er ooit ook nog camera's op aansluit.

[...]

Ik had raspibackup lopen dagelijks, maar sinds een update loopt die te mekkeren over de partities, komt denk ik door Raspbian. Moet er weer eens induiken.
Je moet natuurlijk zelf helemaal weten hoe je jouw geld wilt uitgeven maar persoonlijk vind ik de Gen2+ echt te duur. Zeker als je nog geen concrete plannen hebt voor camera’s. Laat staan dat je dan ook meteen de keuze hebt gemaakt voor Ubiquiti camera’s.

Ik vind een Raspberry pi een goed alternatief voor de CloudKey. Zeker omdat je die nu ook vanaf USB kunt laten booten waardoor je van de wat kwetsbaardere MicroSD af bent. Uiteraard zul je nog wel een backup moeten organiseren maar dat geldt natuurlijk ook voor de CloudKey. Bijkomend voordeel is dat je daarnaast op hetzelfde apparaat (PI) ook nog Pi-Hole of zo kunt draaien wat de investering in de Pi weer nog aantrekkelijker maakt.

Als je een ‘moderne’ Synology NAS hebt kun je er ook voor kiezen om de controller in Docker te laten draaien.
Werkt erg stabiel.

Sinds kort heb ik mijn controller van Docker verplaatst naar een RPi 8GB met Unbuntu server 64-bit icm Pi-hole

[ Voor 4% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 23-08-2020 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flight777 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:01:
[...]

Dank voor je input! Ik bedoelde de "PRO" niet de "LR" excuus 8)7
Dan stel ik de vraag nog een keer: "waarom de Pro? En niet een Lite?". Als geld geen issue is en je beter slaapt van een duur apparaat met een theoretisch hoge maximale throughput, waarbij je clients dat ook moeten ondersteunen, ga dan voor de NanoHD. Wil je iets hebben dat gewoon werkt en niet te duur is ga dan voor de Lite. Sinds de NanoHD er is vind ik de Pro nergens meer in passen. Het enige voordeel van de Pro is de tweede netwerkpoort, maar dat is dan weer een bridge en dus niet instelbaar. Waardoor het aantal daadwerkelijk goede toepassingen ook flink af neemt.

V.w.b. de wifi 6 apparaten. ETA is onbekend, zoals altijd bij Ubiquiti. De U6 Lite is in ieder geval al een aantal maanden uit in Early Access, maar dat zegt natuurlijk niks. Kijkende naar de 5.x firmware releases zijn er echter wel nog veeel fixes voor de U6 lineup. Dus de firmware lijkt nog verre van af te zijn. Of de hardware klaar is weet ik echter niet. Zie bv de Flex Mini, initieel kwam deze in EA uit met alleen stroom via USB-C. Na vele verzoeken is er een nieuwe revisie gekomen met Power over Ethernet support. Die uiteraard ook weer via EA ging. In hoeverre de U6 APs qua hardware final zijn durf ik dus niet te zeggen. Wellicht dat daarover ook feedback is ontvangen/verwerkt en de hardware is aangepast.

En qua schotel vs IW. Het ligt natuurlijk ook er aan wat je zelf wilt. Een IW achter een kast zal het niet beter of slechter doen dan een schotel die je achter de kast legt. En als die kast toevallig het TV meubel is heb je ook meteen de extra netwerkpoorten om de vaste apparatuur aan te sluiten (dus TV, versterker, console etc).

Edit:
Overigens wil ik met Lite vs NanoHD niet zeggen dat de NanoHD zinloos is. Het apparaat doet wat Ubiquiti beloofd en is in die zin zijn geld waard. Alleen heb je er helemaal niks aan als je alleen telefoons / tablets / laptops met 1x1 of 2x2 antennes er op aansluit. Want in dat geval heeft een NanoHD gewoon een berg extra antennes die niks doen. En met een Lite haal je dan dezelfde snelheden voor de helft van het geld. Of je koopt voor hetzelfde geld het dubbele aantal Lites en hebt een veel betere dekking.

Daarentegen zijn de LR en Pro wel "zinloos". De LR maakt zijn naam alleen waar in grote open ruimtes (bedrijfshallen bv), niet binnenshuis met vele muren. En de Pro is nu een "net niet" apparaat. Absolute performance is de NanoHD niet veel duurder en beter en daarnaast ondersteunt de NanoHD ook AC Wave 2. En de Pro heeft dan wel die tweede netwerkpoort, maar die heeft een zeer beperkte use-case.

[ Voor 20% gewijzigd door RobertMe op 23-08-2020 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ed1703 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:53:
Het probleem zit er eerder in dat gebruikers de stekker van een POE-switch eruit trekken de install van de CloudKey corrupt raakt. Inmiddels draait er journaling op de CK1, waardoor dat geen probleem meer is.
De database raakt echter nog steeds corrupt, maar dat gebeurt ook met een RPI en ook met een hosted VPS als deze "zomaar" keihard van de stroom gehaald worden. Databases moet je gewoon netjes afsluiten. Het argument dat de CK1 een minder apparaat is tov andere oplossingen, blijft echter gewoon staan ;)
Mijn ervaring is dat als je Raspberry Pi een fatsoenlijke voeding en microSDXC kaartje heeft dat die echt niet corrupt raakt na een powerloss :)

Helaas een paar keer meegemaakt en/of zelf moeten doen, maar het geheel draait alweer bijna 2 jaar lang zonder enig probleem!
Doe dat maar eens na met een eerste generatie CloudKey :P :+
Flight777 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:01:
De IW had ik nog niet naar gekeken, echter zitten bij ons alle inbouwdozen laag bij de grond, vaak ook achter kastjes, denk niet dat dat het meest optimaal is?
Ik heb drie keer "IW Lite" in gebruik op "telefoon WCD" hoogte en ook nog eens uit het zicht achter houten kastjes en dat werkt gewoon prima, want daar zijn ze tenslotte voor gemaakt! ;)
Ferruginous Hwk schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:01:
Dat is niet helemaal waar. Windows gebruikt altijd de eerst genoemde server. Als die niet antwoord wordt nr. 2 gebruikt. Weet niet of dat voor alle soorten clients ook zo werkt. Dus zou een normale DNS-server een prima 2e kunnen zijn.
Dat idee had ik niet toen ik een keer wat "Internet haperingen" moest oplossen voor iemand die bleken veroorzaakt te zijn doordat de router gewoon heel ranzig beide WAN DNS Servers doorschuift naar het LAN gedeelte en één daarvan offline bleek te zijn! :/
rally schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:59:
Dan zou je 2 PiHoles moeten bouwen en heb je dus een primary en secondary DNS server ;)
Doe het dan meteen goed : https://discourse.pi-hole...-pihole-ive-done-it/12716

VRRP Pi-Hole 8) :P :+

[Afbeelding]
Om gezeik met sommige clients te voorkomen die een eigen DNS server aan de door DHCP aangeleverde DNS server toevoegen kan je daar veel beter gewoon 4 keer het IP van je eigen DNS server invullen! ;)

Ik heb het al meerdere keren gepost, maar speciaal voor jou zal ik het nog een keer doen :
- Koop een Raspberry Pi naar keuze.
- Koop de originele voeding erbij voor jouw model :
- - pricewatch: Raspberry Pi 15.3W USB-C Power Supply
- - pricewatch: Raspberry Pi universal power supply Zwart
- - pricewatch: Raspberry Pi universal power supply Wit
- Koop een fatsoenlijk microSDXC kaartje erbij : https://www.dataio.nl/san...-pro-a1-u3-geheugenkaart/

En dat soort ellende ga je niet meer meemaken! :)

Bij mij draait daarop het volgende :
- RaspBian als basis.
- SSH natuurlijk.
- Pi-Hole + Unbound
- UniFi Controller en zijn gekke MongoDB

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
nero355 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:10:

[...]

Ik heb het al meerdere keren gepost, maar speciaal voor jou zal ik het nog een keer doen :
- Koop een Raspberry Pi naar keuze.
- Koop de originele voeding erbij voor jouw model :
- - pricewatch: Raspberry Pi 15.3W USB-C Power Supply
- - pricewatch: Raspberry Pi universal power supply Zwart
- - pricewatch: Raspberry Pi universal power supply Wit
- Koop een fatsoenlijk microSDXC kaartje erbij : https://www.dataio.nl/san...-pro-a1-u3-geheugenkaart/

En dat soort ellende ga je niet meer meemaken! :)

Bij mij draait daarop het volgende :
- RaspBian als basis.
- SSH natuurlijk.
- Pi-Hole + Unbound
- UniFi Controller en zijn gekke MongoDB
Ik heb hetzelfde kaartje, en een RPI3 met PoE-hat, dus de switch voedt hem. Dat werkt verder gewoon goed en ik weet ook niet of het een powerloss was of dat er iets anders aan de hand was.

Verder heb ik ook Synology NAS (DS216+) dus dat zou ook nog een mogelijkheid zijn. Zolang het nu stabiel draait is het prima. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Pino112 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:09:
[...]
Raspibackup is dan ook niet de methode, die ik aan zou raden. Een goede backup (voor SD-kaarten) maakt een image van de hele SD-kaart met het DD-commando en trekt zich niets aan van partities.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Mijn ervaring is dat als je Raspberry Pi een fatsoenlijke voeding en microSDXC kaartje heeft dat die echt niet corrupt raakt na een powerloss :)
Maar daar heb ik het ook helemaal niet over? Raspbian draait gewoon op een Debian-versie met journal, dus dat is geen enkel probleem. Ik heb het over een draaien van een database waar je niet zomaar de power vanaf moet halen. Dat is bij geen enkele databaseserver een goed idee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:20:
Maar daar heb ik het ook helemaal niet over?
Dan is er ergens een kink in de kabel ;)
Raspbian draait gewoon op een Debian-versie met journal, dus dat is geen enkel probleem.
En toch zijn er nog steeds elke dag mensen die last hebben van corrupte kaartjes...
Ik heb het over een draaien van een database waar je niet zomaar de power vanaf moet halen. Dat is bij geen enkele databaseserver een goed idee ;)
Uiteraard! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:22:

En toch zijn er nog steeds elke dag mensen die last hebben van corrupte kaartjes...
Merk/Klasse? Ik draai mijn CK al 3 jaar zonder probleem. Weet echt niet wat sommigen met die dingen doen.
Je trekt van een RPI toch ook niet zomaar de stroom er af? Die geef je ook eerst een shutdown?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Snelheid boeit niet, maar wel vaak de goedkopere varianten van een Sandisk/Kingston/Samsung/enz...
Ik draai mijn CK al 3 jaar zonder probleem. Weet echt niet wat sommigen met die dingen doen.
Zal die journaling update wel zijn dan! ;)
Je trekt van een RPI toch ook niet zomaar de stroom er af? Die geef je ook eerst een shutdown?
In principe niet nee, maar er zijn momenten waarop dat wel gebeurt : Soms uit nood, soms uit onwetendheid en soms omdat de hele wijk ineens geen stroom heeft :)

Maar het vaakst vanwege een voeding die eigenlijk nooit de Pi van stroom had mogen voorzien, zoals een oude te zwakke/verzwakte telefoonlader! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
RobertMe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:35:
[...]

Dan stel ik de vraag nog een keer: "waarom de Pro? En niet een Lite?". Als geld geen issue is en je beter slaapt van een duur apparaat met een theoretisch hoge maximale throughput, waarbij je clients dat ook moeten ondersteunen, ga dan voor de NanoHD. Wil je iets hebben dat gewoon werkt en niet te duur is ga dan voor de Lite. Sinds de NanoHD er is vind ik de Pro nergens meer in passen. Het enige voordeel van de Pro is de tweede netwerkpoort, maar dat is dan weer een bridge en dus niet instelbaar. Waardoor het aantal daadwerkelijk goede toepassingen ook flink af neemt.

V.w.b. de wifi 6 apparaten. ETA is onbekend, zoals altijd bij Ubiquiti. De U6 Lite is in ieder geval al een aantal maanden uit in Early Access, maar dat zegt natuurlijk niks. Kijkende naar de 5.x firmware releases zijn er echter wel nog veeel fixes voor de U6 lineup. Dus de firmware lijkt nog verre van af te zijn. Of de hardware klaar is weet ik echter niet. Zie bv de Flex Mini, initieel kwam deze in EA uit met alleen stroom via USB-C. Na vele verzoeken is er een nieuwe revisie gekomen met Power over Ethernet support. Die uiteraard ook weer via EA ging. In hoeverre de U6 APs qua hardware final zijn durf ik dus niet te zeggen. Wellicht dat daarover ook feedback is ontvangen/verwerkt en de hardware is aangepast.

En qua schotel vs IW. Het ligt natuurlijk ook er aan wat je zelf wilt. Een IW achter een kast zal het niet beter of slechter doen dan een schotel die je achter de kast legt. En als die kast toevallig het TV meubel is heb je ook meteen de extra netwerkpoorten om de vaste apparatuur aan te sluiten (dus TV, versterker, console etc).

Edit:
Overigens wil ik met Lite vs NanoHD niet zeggen dat de NanoHD zinloos is. Het apparaat doet wat Ubiquiti beloofd en is in die zin zijn geld waard. Alleen heb je er helemaal niks aan als je alleen telefoons / tablets / laptops met 1x1 of 2x2 antennes er op aansluit. Want in dat geval heeft een NanoHD gewoon een berg extra antennes die niks doen. En met een Lite haal je dan dezelfde snelheden voor de helft van het geld. Of je koopt voor hetzelfde geld het dubbele aantal Lites en hebt een veel betere dekking.

Daarentegen zijn de LR en Pro wel "zinloos". De LR maakt zijn naam alleen waar in grote open ruimtes (bedrijfshallen bv), niet binnenshuis met vele muren. En de Pro is nu een "net niet" apparaat. Absolute performance is de NanoHD niet veel duurder en beter en daarnaast ondersteunt de NanoHD ook AC Wave 2. En de Pro heeft dan wel die tweede netwerkpoort, maar die heeft een zeer beperkte use-case.
Inderdaad het gevoel om wat toekomst bestendiger te zijn met wat meer antennes and throughput ;) De Lite voelt zo oude generatie aan qua specs. We hebben hier nu al 500/500 en zal niet uitsluiten in de toekomst 1GBit, daarnaast draaien hier ook wat interne media servers waar gretig van gebruik worden gemaakt. Dus de hogere throughput (al is die misschien nu theoretisch met de meeste apparaten, maar dat kan natuurlijk ook veranderen in de toekomst) is dan altijd welkom.

Als ik een pannekoek/schotel neem is het wel de bedoeling dat hij netjes aan de plafond of in het ergste geval aan een muur gaat hangen. Echter, als de IW gewoon goed performen achter kastjes e.d. worden die wel zeer interessant, precies ook om de ingebouwde switch.

[...]

Ik heb drie keer "IW Lite" in gebruik op "telefoon WCD" hoogte en ook nog eens uit het zicht achter houten kastjes en dat werkt gewoon prima, want daar zijn ze tenslotte voor gemaakt! ;)
telefoon WCD?? :P Ben heel veel aan het raden in mijn hoofd, maar kom er nog ff niet op haha |:( Maar goed een IW achter een TV-kast, of bureau oid is dus niet zo'n probleem qua bereik? Dan worden de IW wel stukken interessanter dan de normale APs :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Pino112 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:19:
[...]
Ik heb hetzelfde kaartje, en een RPI3 met PoE-hat
+1 voor de PoE-HAT. Alleen even oppassen bij een firmware-update van de switch, die reboot zet je Pi wel even zonder stroom en ja, dat is mij gebeurd, gelukkig geen corrupte kaartjes (twee RPi's met PoE-HAT op die switch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Flight777 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:37:
[...]
WCD?? :P Ben heel veel aan het raden in mijn hoofd, maar kom er nog ff niet op haha |:(
Wand Contact Doos (stopcontact).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
Freee!! schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:39:
[...]

Wand Contact Doos (stopcontact).
Check dank je, het telefoon er voor bracht mij even in de war ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-10 20:26
.

[ Voor 99% gewijzigd door Sjefke32 op 23-08-2020 21:57 ]

Pagina: 1 ... 40 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.