[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-10 20:15
tomdh76 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 08:46:
[...]

Ik gebruik nu een pi met daarop pihole en die doet dns over https naar cloudflare. Dan is er denk ik geen voordeel dit naar de edgerouter te verplaatsen of zou het iets sneller zijn? Ik begrijp niet helemaal dat je bang bent dat er queries over wan gedaan worden? Dns queries zijn toch altijd lokaal of kan google bijvoorbeeld mijn dns gebruiken van pihole nu? En is installeren van adguard op de edgerouter goed te doen?

Edit; ik zie hier een installatie van adguard op de er: https://medium.com/@cason...-adguardhome-b9d453f5725b, heb je die gebruikt?

Edit2: in adguard zit de optie : dns over https, is dat niet net zo goed als dns crypt?
DNS-over-HTTPS is een net zo veilig protocol als DnsCrypt. Daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Cloudflare gebruikt zelfs DNS-over-HTTPS op dnscrypt-proxy. Netjes dat je in Adguard kunt selecteren op welke interface(s) hij moet luisteren. Ik gebruik zelf voor adblocking altijd een oplossing op het apparaat, dus voor mij was de scope puur het gebruik kunnen maken van DNS-over-HTTPS, DNS-over-TLS en/of DNSCrypt op de EdgeRouter. Het is bij mij dus een hele simpele service die op localhost:5353 draait en de queries binnenkrijgt vanuit DnsMasq (wat standaard op de EdgeRouter staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-10 22:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

On a different note: wat is dat spul toch fijn :)
Kabelmodem besloot vannacht te gaan hemelen, nieuwe komt begin volgende week maar moest iets. UTP naar de buren, daar op modem ingeprikt. Das nu dus tijdelijk dubbel NAT met twee routers achter elkaar, maar werkte in een keerr als een tierelier. Dank u ubiquiti :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
The Eagle schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 17:56:
On a different note: wat is dat spul toch fijn :)
Kabelmodem besloot vannacht te gaan hemelen, nieuwe komt begin volgende week maar moest iets. UTP naar de buren, daar op modem ingeprikt. Das nu dus tijdelijk dubbel NAT met twee routers achter elkaar, maar werkte in een keerr als een tierelier. Dank u ubiquiti :)
Als je van een 'Kabel' modem af komt dan is 't ook niet zo vreemd dat 't gewoon blijft werken. Ziggo is de énige kabel (DOCSIS) provider in NL en dan draaide je stiekem altijd al NAT achter NAT .... >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:00:
[...]

Als je van een 'Kabel' modem af komt dan is 't ook niet zo vreemd dat 't gewoon blijft werken. Ziggo is de énige kabel (DOCSIS) provider in NL en dan draaide je stiekem altijd al NAT achter NAT .... >:)
Ziggo ondersteund op verschillende (/alle?) modems gewoon bridge mode waarbij je maar één LAN poort kunt gebruiken en die rechtstreeks aan het internet hangt (extern IP, alle verkeer komt daar aan, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:15:
[...]

Ziggo ondersteund op verschillende (/alle?) modems gewoon bridge mode waarbij je maar één LAN poort kunt gebruiken en die rechtstreeks aan het internet hangt (extern IP, alle verkeer komt daar aan, ...).
Misschien ben ik hier één van de weinige (?) welke nog uit de tijd komt waarbij we nog met 'IP Classes' werkten.... Ik hoop het van niet, maar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:13
Will_M schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:18:
[...]

Misschien ben ik hier één van de weinige (?) welke nog uit de tijd komt waarbij we nog met 'IP Classes' werkten.... Ik hoop het van niet, maar :*)
Hier ook modem in bridge, geen dubbel nat met ziggo.
Wel een beetje met schuin ook naar glas te kijken, maar gedoe met losse decoders heb ik geen zin in (gebruik nu CI+)
Daarnaast is tv beeldkwaliteit van Ziggo gewoon erg goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
rinkel schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:22:
[...]

Hier ook modem in bridge, geen dubbel nat met ziggo.
Wel een beetje met schuin ook naar glas te kijken, maar gedoe met losse decoders heb ik geen zin in (gebruik nu CI+)
Daarnaast is tv beeldkwaliteit van Ziggo gewoon erg goed.
Ik las vd week dat T-mobile met haar mobiele toepassing nu dezelfde kwaliteit gaat bieden als via de decoder.
Dan hoef je geen decoder meer te hebben maar zou je het kunnen regelen via de Smart-tv of bijvoorbeeld een Apple TV.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-10 21:16
Beste Tweakers,

ik ben ten einde raad en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Onlangs heb ik mijn Edgerouter X weer aangesloten na een korte test met een ander apparaat (niet relevant).
Sindsdien krijg ik geen beeld meer op de streams van F1 TV. De website laadt, de beschikbare content wordt weergegeven en de stream wordt geladen. Ik krijg de interface te zien met alle beschikbare camera's maar er verschijnt geen video. Ditzelfde gebeurt ook op mijn telefoon (Android) via de F1 TV app. Het onderstaande heb ik reeds uitgevoerd/getest:

- Op 4G verschijnt er binnen de app direct beeld
- Edgerouter verwijderen en pc rechtstreeks op modem provider aansluiten: beeld!
- Edgerouter gereset en via Basic Setup wizard opnieuw geconfigureerd: wan + switch, DHCP
- Edgerouter gedowngrade van 2.0.8 naar 1.10.11

Relevante info:
- Provider: Caiway
- Internet only (dus geen IPTV)
- geen VLANS ingesteld (eth0=WAN, overige switch

Ik weet niet meer waar ik dit moet zoeken. Ik lees online veel over MTU waardes, maar dat is met name icm. PPPOE (wat ik dus niet heb ingesteld). Ook lees ik veel over IGMP Proxy, maar dat is met name icm. IPTV (wat ik dus ook niet heb).
Streams van Netflix, Youtube en NPO leveren geen enkel probleem op.

Ik hoop echt dat jullie tips/suggesties hebben!
(mocht dit niet het juiste topic zijn dan hoor ik dat graag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn456
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-10 15:18
meintje schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:48:
Beste Tweakers,

ik ben ten einde raad en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Onlangs heb ik mijn Edgerouter X weer aangesloten na een korte test met een ander apparaat (niet relevant).
Sindsdien krijg ik geen beeld meer op de streams van F1 TV. De website laadt, de beschikbare content wordt weergegeven en de stream wordt geladen. Ik krijg de interface te zien met alle beschikbare camera's maar er verschijnt geen video. Ditzelfde gebeurt ook op mijn telefoon (Android) via de F1 TV app. Het onderstaande heb ik reeds uitgevoerd/getest:

- Op 4G verschijnt er binnen de app direct beeld
- Edgerouter verwijderen en pc rechtstreeks op modem provider aansluiten: beeld!
- Edgerouter gereset en via Basic Setup wizard opnieuw geconfigureerd: wan + switch, DHCP
- Edgerouter gedowngrade van 2.0.8 naar 1.10.11

Relevante info:
- Provider: Caiway
- Internet only (dus geen IPTV)
- geen VLANS ingesteld (eth0=WAN, overige switch

Ik weet niet meer waar ik dit moet zoeken. Ik lees online veel over MTU waardes, maar dat is met name icm. PPPOE (wat ik dus niet heb ingesteld). Ook lees ik veel over IGMP Proxy, maar dat is met name icm. IPTV (wat ik dus ook niet heb).
Streams van Netflix, Youtube en NPO leveren geen enkel probleem op.

Ik hoop echt dat jullie tips/suggesties hebben!
(mocht dit niet het juiste topic zijn dan hoor ik dat graag)
Waarschijnlijk gaat het fout met de pppoe interface. Welke MTU waarde gebruik je daar? Kan je je config naar mij sturen dan kijk ik met je mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-10 21:16
glenn456 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:23:
[...]

Waarschijnlijk gaat het fout met de pppoe interface. Welke MTU waarde gebruik je daar? Kan je je config naar mij sturen dan kijk ik met je mee
Ik heb geen PPPOE ingesteld. Modem vanuit de provider (Caiway) heb ik ingesteld als DHCP.
Ik heb niet genoeg kennis hierover om te beoordelen of dat het verschil maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:59
meintje schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:48:
[...]

Ik heb geen PPPOE ingesteld. Modem vanuit de provider (Caiway) heb ik ingesteld als DHCP.
Ik heb niet genoeg kennis hierover om te beoordelen of dat het verschil maakt.
Dhcp lijkt me prima als je internet werkt. Ik denk dat het probleem in IGMP zit. Je bedoelt met f1 stream een iptv stream? Doen andere tv zenders het wel?

Je kunt deze handleiding eens proberen:

https://help.ui.com/hc/en...854-EdgeRouter-IGMP-Proxy

En heb je een switch achter de router want die moet ook igmp snooping hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
EricNL schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:03:
[...]

Stuur eens de output van:

code:
1
nslookup google.nl

en
code:
1
nslookup google.nl <ip-van-je-router> (bijvoorbeeld nslookup google.nl 192.168.0.1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TErbhsXSbYgi1BkvugPY9UFq1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Io9BgWS1wHmMnS2vodvf9qqN.jpg?f=fotoalbum_large

Terwijl dns ping wel werkt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmvRDA4002GL5MsLW7z_xUZsI7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmcxaZMG5uBl58HVl3N7K2TQ.jpg?f=fotoalbum_large

Net als de tv verbinding overigens.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-10 10:11
Comp User schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:14:
[...]

[Afbeelding]

Terwijl dns ping wel werkt

[Afbeelding]

lijkt erop dat je google blokt via pihole ofzo.

het ipadres 9.9.9.9 is van dns9.quad9.net [9.9.9.9] en niet van google

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat is op het moment überhaupt je DNS server? Doe eens resolvectl status (gezien je blijkbaar Linux gebruikt met systemd-resolved). En controleer dan ook even wat de upstream DNS server van die DNS server is (en evt. upstream daarvan). Gezien je het ook over Pi-Hole hebt, maar de nslookup naar 192.168.1.1 zou ik zeggen dat je router is en niet Pi-Hole. Ik verwacht dat je altijd op de DNS server van je provider draaide en daar nu iets mis gaat. Willekeurige gok, geen idee of dat kan. Na uitval heb je een nieuw IP gekregen in nieuw subnet van je provider, waardoor je andere DNS server moet gebruiken

Neem aan dat DNS query naar Cloud9 dan ook lukt? Dus dig google.com @9.9.9.9 (of de nslookup variant)
AndroidTV die altijd 8.8.8.8 gebruikt en je ingestelde (DHCP) DNS server negeert? :+

[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 10-08-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cnaaiwZThhusrzrKDiKq1Z4Wnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQnUEQfCKveYm53EgiYNQEWN.jpg?f=fotoalbum_large

@RobertMe met TV bedoel ik de entone amulet 515b decoder, niet de T-Mobile TV app.

Voorlopige output;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_mKAAgUSABBUdhMLMcxE0uxW60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuMQ12vy5LkYAdOMrWqDNOg1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Comp User op 10-08-2020 12:28 . Reden: Meer informatie toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 15:06

nexhil

BAM!

Heeft iemand van jullie ervaring met de USW-Flex-Utility box?
Een dan met name de bijgeleverde POE adapter in de utility box.

Deze heeft namelijk een aparte aansluiting voor stroom en ik vraag me af of deze wel wisselstroom is, je moet ook zelf een stroom kabel prepareren aan een bijgeleverde stekker (denk ik)

https://www.routershop.nl...l&utm_campaign=pricewatch

[ Voor 22% gewijzigd door nexhil op 10-08-2020 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-10 17:55
nexhil schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:04:
Heeft iemand van jullie ervaring met de USW-Flex-Utility box?
Een dan met name de bijgeleverde POE adapter in de utility box.

Deze heeft namelijk een aparte aansluiting voor stroom en ik vraag me af of deze wel wisselstroom is, je moet ook zelf een stroom kabel prepareren aan een bijgeleverde stekker (denk ik)

https://www.routershop.nl...l&utm_campaign=pricewatch
Ik gebruik deze in mijn schuur met 3 camera's en een AC-Mesh-Pro, werkt goed. De PoE adapter moet inderdaad van een stroomkabel en stekker voor je WCD worden voorzien, beide worden niet meegeleverd.
De adapter werkt met je gewone 220V uit het stopcontact.

edit: let wel op dat je 1 poort kwijt bent aan je adapter. Deze levert alleen stroom, geen data.

[ Voor 5% gewijzigd door insomniac op 10-08-2020 12:40 ]

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
insomniac schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:33:
[...]
De adapter werkt met je gewone 220v uit het stopcontact.
offtopic:
Maar je kunt hem ook aansluiten op een aansluiting van 230 volt want dat is het voltage dat in Nederland sinds 2004 aan alle huishoudens in Europa (dus ook Nederland) wordt geleverd. ;)

Tussen 1988 en 2004 is het voltage in Nederland langzaamaan verhoogd van 220 naar 230 volt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:17

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Ph0en1x ik heb je vraag en de reacties over je kabels afgesplitst naar Welke kabel heb ik nodig?, aangezien dat hier behoorlijk offtopic is.

[ Voor 38% gewijzigd door rens-br op 10-08-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OLTOTH
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-01-2021
Dit hoort thuis in de V&A.

[ Voor 88% gewijzigd door rens-br op 10-08-2020 17:22 ]

Hulp gezocht bij instellen Edgerouter 12 icm DAHUA NVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-10 20:45
Vraag voor de maandagavond :).

Situatie;
Maat van mij heeft +-3 jaar geleden van mij een setje Ubiquiti AP-AC's geïnstalleerd gekregen.. Nu ondervond hij de laatste tijd problemen in zijn netwerk. Proberen in te loggen in het dashboard, alles natuurlijk kwijt niets meer te vinden qua inlog gegevens.
Zou je zeggen, twee van die apparaten, even nieuwe account, reset, zo gepiept. Maar nu komt het mooie... Zo mooi als wij die schotels ook vinden, zo lelijk vind hij ze. Dus boven een verlaagd plafond geplaatst en 1 is er onbereikbaar...

Kan iemand nog een idee opgooien om alsnog die 2e AC te pakken te krijgen? Uiteraard dan zonder het sloopwerk... De "I Told You So" heb ik uiteraard al opgegooid, maar ik zou ik niet zijn als ik niet nog even verder zocht naar een oplossing...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:30
milo-vs schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:59:
Vraag voor de maandagavond :).

Situatie;
Maat van mij heeft +-3 jaar geleden van mij een setje Ubiquiti AP-AC's geïnstalleerd gekregen.. Nu ondervond hij de laatste tijd problemen in zijn netwerk. Proberen in te loggen in het dashboard, alles natuurlijk kwijt niets meer te vinden qua inlog gegevens.
Zou je zeggen, twee van die apparaten, even nieuwe account, reset, zo gepiept. Maar nu komt het mooie... Zo mooi als wij die schotels ook vinden, zo lelijk vind hij ze. Dus boven een verlaagd plafond geplaatst en 1 is er onbereikbaar...

Kan iemand nog een idee opgooien om alsnog die 2e AC te pakken te krijgen? Uiteraard dan zonder het sloopwerk... De "I Told You So" heb ik uiteraard al opgegooid, maar ik zou ik niet zijn als ik niet nog even verder zocht naar een oplossing...
Kan je wel het ip vinden van dat ding? Misschien kan je met ssh nog wat proberen. Heb je niet nog ergens een back-up van de controller? Dan kan je de controller opnieuw installeren en de backup terug zetten.

Je vriend is trouwens niet de slimste :P als de hardware defect gaat of je wilt het vernieuwen is die ook de Sjaak..

[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 10-08-2020 20:48 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-10 02:22
milo-vs schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:59:
Je schijnt ze te kunnen resetten met de POE adapters, waarvan sommige een reset knop hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik twijfel een beetje over mijn eigen huidige setup, vooral over de USG. Hiervoor maakte ik gebruik van de ERL3 met een ACL firewall. Nu weet ik dat dit in sommige gebieden overkill was maar bijvoorbeeld in het IoT gedeelte wenselijk. Het grootste nadeel hiervan vond ik de opstarttijd van de ERL3, ergens tussen de 10-15 minuten. Maar was wel behoorlijk stabiel en geen problemen met de doorvoer snelheid. Met de USG geconfigureerd met dezelfde VLAN's zonder hele extreme firewall regels merk ik snelheidsverlies. Nu wil ik wel weer striktere firewall regels erop zetten maar denk dat dit impact op de snelheid gaat hebben. Ik heb de ERL3 nog steeds liggen maar de opstarttijd zit me een beetje dwars (vandaar ook de overstap zodat alles in 1 controller zit). Hoe zijn de ervaring(en) met bijvoorbeeld de USG pro of eventueel een EdgeRouter (pro) met een striktere firewall

@milo-vs geen backup aanwezig van de controler? Het SSH wachtwoord wordt namelijk veranderd waarneer deze wordt geadopt in de controller.

Ik heb net in mijn controller naar het wachtwoord gekeken en deze is 16 karakters lang met [a-z,A-Z,0-9]. Bruteforce is daarmee wel uitgesloten omdat het gewoon veel te lang zou duren ( (26+26+10)^16 ). Natuurlijk zijn er combinaties uit te sluiten, maar dat is maar een druppel op een gloeiende plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
MdBruin schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:51:
Ik twijfel een beetje over mijn eigen huidige setup, vooral over de USG. Hiervoor maakte ik gebruik van de ERL3 met een ACL firewall. Nu weet ik dat dit in sommige gebieden overkill was maar bijvoorbeeld in het IoT gedeelte wenselijk. Het grootste nadeel hiervan vond ik de opstarttijd van de ERL3, ergens tussen de 10-15 minuten. Maar was wel behoorlijk stabiel en geen problemen met de doorvoer snelheid. Met de USG geconfigureerd met dezelfde VLAN's zonder hele extreme firewall regels merk ik snelheidsverlies. Nu wil ik wel weer striktere firewall regels erop zetten maar denk dat dit impact op de snelheid gaat hebben. Ik heb de ERL3 nog steeds liggen maar de opstarttijd zit me een beetje dwars (vandaar ook de overstap zodat alles in 1 controller zit). Hoe zijn de ervaring(en) met bijvoorbeeld de USG pro of eventueel een EdgeRouter (pro) met een striktere firewall

@milo-vs geen backup aanwezig van de controler? Het SSH wachtwoord wordt namelijk veranderd waarneer deze wordt geadopt in de controller.

Ik heb net in mijn controller naar het wachtwoord gekeken en deze is 16 karakters lang met [a-z,A-Z,0-9]. Bruteforce is daarmee wel uitgesloten omdat het gewoon veel te lang zou duren ( (26+26+10)^16 ). Natuurlijk zijn er combinaties uit te sluiten, maar dat is maar een druppel op een gloeiende plaat.
Als de controller +-3 jaar geleden is geïnstalleerd is de kans best groot dat het nog gewoon ubnt & ubnt is. Dat random ssh password is volgens mij pas later toegevoegd in de controllers

Als je dat vinkje in de controller nooit hebt aangezet is dus het default:
If these have never been set by an admin, there are two possible combinations of default credentials for UniFi devices: ubnt / ubnt or root / ubnt.
https://help.ui.com/hc/en...d-Key-and-Other-Devices#1

[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 10-08-2020 20:59 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HKLM_ schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:54:
[...]

Als de controller +-3 jaar geleden is geïnstalleerd is de kans best groot dat het nog gewoon ubnt & ubnt is. Dat random ssh password is volgens mij pas later toegevoegd in de controllers

Als je dat vinkje in de controller nooit hebt aangezet is dus het default:

[...]

https://help.ui.com/hc/en...d-Key-and-Other-Devices#1
Weet je dat zeker? Mijn setup is ~3,5 jaar oud, en SSH credentials matchen die van mijn controller. Dus zijn hetzelfde als de gebruikersnaam en wachtwoord die ik toen bij initiële setup van controller heb ingesteld en dus ook mee in log in de controller.

ubnt - ubnt is denk ik alleen na een factory reset het geval? En bij adopt worden ze dan overschreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
RobertMe schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:04:
[...]

Weet je dat zeker? Mijn setup is ~3,5 jaar oud, en SSH credentials matchen die van mijn controller. Dus zijn hetzelfde als de gebruikersnaam en wachtwoord die ik toen bij initiële setup van controller heb ingesteld en dus ook mee in log in de controller.

ubnt - ubnt is denk ik alleen na een factory reset het geval? En bij adopt worden ze dan overschreden.
Nee ik weet het niet zeker :P maar hij kan het i.i.g proberen

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
Kan er helaas niet in met ubnt / ubnt of root / ubnt. Zelfde credentials als de login wil hem ook niet worden... Heb nu wel alle mogelijke combinaties gehad denk ik..

Ben bang dat ie toch een zaag of boor in zn plafond moet zetten (:

@HKLM_ IP adres is geen probleem, kan hem ook benaderen wat dat betreft. Vind hem ook in de controller, alleen overnemen wil niet zonder of reset / of de bij mij bekende gegevens...

De reset op de POE adapter voert weinig uit..

[ Voor 33% gewijzigd door milo-vs op 10-08-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
de ac lite die ik hier heb hangen heeft een poe adapter met een reset knop, misschien dat eens proberen alsvoren je de zaag in 't plafond zet?

overigens heb ik de poe adapter in gebruik voor de uvc g3 flex, die werkt blijkbaar ook op 24v :)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
@geenwindows die reset button zou moeten werken volgende de manual (https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_AP-AC-LR_QSG.pdf p8) maar de werkelijkheid is anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightWidow
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-10 10:25
Vraagje tussendoor. Ik ben benieuwd of er mensen zijn met ervaring als het gaat om een UDM i.c.m. een NAS (met docker containers (iot)) en meerdere netwerken met vlan. Ik heb op dit moment netjes home, iot, guest en remote gescheiden in verschillende netwerken met vlan id's en verschillende subnets. Alles via RFC in de firewall gedropt en daarna enkele dingen open gezet.

Wat zijn best practises als het gaat om bijvoorbeeld de NAS in het home netwerk i.v.m. prive data en dan docker containers draaien in het iot netwerk. Ik hebben nu home assistant op de host en andere containers in bridge en pihole in macvlan. Ik heb wel twee ethernet poorten op de NAS van Synology en gebruik geen adaptive load balancing. Zou ik eventueel lan 1 in het home netwerk kunnen doen en lan 2 in het iot netwerk?

Wat zijn jullie ervaringen, best practises?

Acties:
  • +6 Henk 'm!
De Unifi Switch Lite 8 is inmiddels bestelbaar via de EU Shop: https://eu.store.ui.com/products/unifi-switch-lite-8-poe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:38

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

NightWidow schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:12:
Vraagje tussendoor. Ik ben benieuwd of er mensen zijn met ervaring als het gaat om een UDM i.c.m. een NAS (met docker containers (iot)) en meerdere netwerken met vlan. Ik heb op dit moment netjes home, iot, guest en remote gescheiden in verschillende netwerken met vlan id's en verschillende subnets. Alles via RFC in de firewall gedropt en daarna enkele dingen open gezet.

Wat zijn best practises als het gaat om bijvoorbeeld de NAS in het home netwerk i.v.m. prive data en dan docker containers draaien in het iot netwerk. Ik hebben nu home assistant op de host en andere containers in bridge en pihole in macvlan. Ik heb wel twee ethernet poorten op de NAS van Synology en gebruik geen adaptive load balancing. Zou ik eventueel lan 1 in het home netwerk kunnen doen en lan 2 in het iot netwerk?

Wat zijn jullie ervaringen, best practises?
Ik denk dat je daarvoor in het synology topic moet zijn.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightWidow
Tylen schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:43:
[...]

Ik denk dat je daarvoor in het synology topic moet zijn.
Ik heb al een poging gewaagd in het netwerk topic, maar daar gaf @The Eagle aan dat ik het hier eens kon proberen. Het is niet zozeer Synology gerelateerd, het kan net zo goed aan andere NAS zijn. Het gaat meer over de manier van segmenteren van het netwerk als je een NAS in je prive netwerk hebt en daar dockers hebt draaien die je liever in het IoT netwerk hebt.

Ik vroeg me alleen af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NightWidow schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:53:
Ja. Ik deed het eerst met macvlan op mijn zelfbouw thuisserver, maar dat vond ik rotzooi (omdat elke container dan eigen IP kreeg). Nu met nieuwe server heb ik Proxmox in gebruik genomen zodat ik LXC containers kan gebruiken waarbij elke container 1 IP krijgt in het juiste VLAN en de docker containers daarin gewoon via bridge netwerk werken. Maar Proxmox ga je vast niet op je Synology gebruiken ;)

Maar dan blijft het punt nog steeds staan. Wat heeft dit met Ubiquiti te maken? VLANs zijn VLANs, of die via een USG, UDM, EdgeRouter, AsusWRT, PfSense, OPNSense, OpenWRT, Sophos ding of wat dan ook worden "beheerd".

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 11-08-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:51

JSchut

.....

Balen! Ik heb een UAP-AC-M gekocht en deze met wireless uplink gekoppeld aan m'n base LR. Echter wist ik niet dat uplink altijd via 5Ghz gaat. Was er vanuit gegaan dat dit ook wel via 2,4 Ghz kon maar dat kan blijkbaar niet.

Nu kan ik de UAP-AC-M dus niet buiten hangen want dan is het signaal te zwak. Binnen in de schuur is ook te zwak. In de woonkamer kan hij wel maar dan heb ik achter in de tuin een slechte verbinding.

Misschien kan ik nog wat spelen met de andere wireless uplink en dan een uplink via uplink proberen. Of is er op de een of andere manier toch een mogelijkheid om via 2,4 ghz te uplinken?

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightWidow
RobertMe schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:09:
[...]

Ja. Ik deed het eerst met macvlan op mijn zelfbouw thuisserver, maar dat vond ik rotzooi (omdat elke container dan eigen IP kreeg). Nu met nieuwe server heb ik Proxmos in gebruik genomen zodat ik LXC containers kan gebruiken waarbij elke container 1 IP krijgt in het juiste VLAN en de docker containers daarin gewoon via bridge netwerk werken. Maar Proxmox ga je vast niet op je Synology gebruiken ;)

Maar dan blijft het punt nog steeds staan. Wat heeft dit met Ubiquiti te maken? VLANs zijn VLANs, of die via een USG, UDM, EdgeRouter, AsusWRT, PfSense, OPNSense, OpenWRT, Sophos ding of wat dan ook worden "beheerd".
Bedankt voor je ervaring! Mee eens hoor. Ik heb wel alles via Ubiquiti draaien, maar dit staat los van een merk. Ik probeer het nog wel een keer in het netwerk topic. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:08
NightWidow schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:53:
[...]

Ik heb al een poging gewaagd in het netwerk topic, maar daar gaf @The Eagle aan dat ik het hier eens kon proberen. Het is niet zozeer Synology gerelateerd, het kan net zo goed aan andere NAS zijn. Het gaat meer over de manier van segmenteren van het netwerk als je een NAS in je prive netwerk hebt en daar dockers hebt draaien die je liever in het IoT netwerk hebt.

Daar heb ik ervaring mee en een hele uitleg geschreven in het synology topic, let niet op de problemen die ik had, die zijn mogelijk irrelevant voor jou.

Lees ook mijn laatste post even. Wellicht dat ik het ooit een keer ga bundelen als ik tijd heb.

[ Voor 10% gewijzigd door Ferrox1 op 11-08-2020 10:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-10 00:53
JSchut schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:16:Nu kan ik de UAP-AC-M dus niet buiten hangen want dan is het signaal te zwak. Binnen in de schuur is ook te zwak. In de woonkamer kan hij wel maar dan heb ik achter in de tuin een slechte verbinding.
Ik heb ook een UAP-AC-M in de schuur hangen. Het HR++ glas blokkeert vrijwel al het signaal naar buiten. Vanuit de meterkast heb ik een Powerline verbinding gemaakt naar de schuur waarop de UAP-AC-M zit aangesloten. Met een Devolo Magic 2 LAN haal ik 250Mbit/s. Hoop dat je hier wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

heiyu schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:52:
[...]

Ik heb ook een UAP-AC-M in de schuur hangen. Het HR++ glas blokkeert vrijwel al het signaal naar buiten. Vanuit de meterkast heb ik een Powerline verbinding gemaakt naar de schuur waarop de UAP-AC-M zit aangesloten. Met een Devolo Magic 2 LAN haal ik 250Mbit/s. Hoop dat je hier wat aan hebt.
Heb hier wel aan gedacht. Mijn ervaring met de Powerline adapters is echter dat de verbinding regelmatig vastloopt. We gebruiken dat nu ook om boven tv te kijken (KPN). Werkt meestal wel maar valt relatief vaak weg. Soms wel meerdere keren per week. Soms is de verbinding ook wel slecht zodat we stotterend beeld krijgen.

Heb er 3 van tp link. Zijn wel al wat ouder. (Jaartje of 6-7) Weet niet of er inmiddels betere zijn. Al zal je altijd wel last hebben van storing vie het stroomnet denk ik.

Wat ik dan zou willen doen is de mesh in de schuur hangen en die dan via een powerline op mn netwerk aansluiten. De schuur uit naar de achterkant van de tuin gaat namelijk wel.

[ Voor 8% gewijzigd door JSchut op 11-08-2020 11:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 21:06
Voor de liefhebbers is er vanmorgen een nieuwe versie(RC) van de controller uitgekomen.
Het gaat om versie 6.0.12.
Tevens heeft mijn UDMB vannacht weer een update gehad van 1.8.0-RC12 naar 1.8.0-RC13.
Alles draait goed en geen grote wijzigingen gezien tot nu toe en ook nog geen problemen.

Release notes:
What’s New in 6.0?

Introduce Beta Dashboard for UDM.
Implement Real-Time statistics for UDM.
Preview new Beta Settings.
Redesign, simplify and move Site, Controller, Maintenance, Remote Access and Backup configuration to System Settings.
Hide and auto-configure Data Retention for Statistics.
Redesign and move Wi-Fi AI configuration to System Settings page.
Redesign and move RADIUS and Switch Port profiles to Advanced Features page.
Redesign and move Services to Advanced Gateway Settings to Advanced Features page.
Move User Groups to Client Groups on Advanced Features page.
Redesign and move Wireless Networks configuration to Wi-Fi page.
Replace WLAN Groups with new AP Groups feature.
Simplify WiFi creation - WPA2 Security protocol with Password is set by default.
Allow selecting WPA2 Enterprise Security Protocol if at least one Radius profile is enabled.
Change VLAN ID numeric input to Network dropdown.
Integrate Guest Control with Hotspot configuration on Wi-Fi page.
Redesign and move LAN Networks configuration to Networks page.
Add Auto Scale Network feature.
Move VLAN Only Networks to Network Isolation in Advanced Features.
Update Content Filtering categories and move to Network configuration.
Add new Device Isolation (creates guest network if turned on) and Internet Access (blocks WAN access if turned off) toggles.
Redesign and move WAN Networks configuration to Internet page.
Redesign and move DPI configuration to Security page.
Redesign and move Thread Management configuration to Security page.
Introduce AP Groups feature.
AP Groups simplifies the way to configure Wi-Fi and arrange APs in logical groups.
That feature is replacing WLAN Groups and WLAN Overrides. It’s a breaking change and some corner cases may not covered by migration.
Some WLAN Group configurations have been migrated to individual Wi-Fi Network configurations.
Preview Auto Scale Network feature.
That feature automatically adjusts subnet size and DHCP range with avoiding network collision.
Add ability to report incorrect Wi-Fi Experience.
Add Survey for Beta Dashboard and Beta Settings.

Features

Implement Signature Suppression form in New Settings.
Implement Threat Management Whitelist form in New Settings.

Improvements

Ensure that link within toast upon AP adoption leads to new WiFi form.
Improve sorting in WiFi table in New Settings.
Ensure that when creating or editing WiFi networks in New Settings "Combine Name/SSID" option is always enabled.
Move Analytics & Improvements toggle to UniFi OS settings (applicable only for UniFi OS systems).
Add Security settings section to search index in New Settings.
Allow saving L3 switch as router in New Settings.
Simplify firewall group creation in New Settings.
Persist users choices of table sort configurations across New Settings.
Add LAN Subnet IP validation in New Settings.
Add AP Groups to Site Import/Export.
Use uptime from UniFi OS.
Improve Hotspot RADIUS logging.
Add notification that WLAN overrides are not supported anymore.

Bugfixes

Fix saving migrated WiFi configuration in New Settings.
Avoid showing duplicate toast messages.
Disable DnsFilter and IpReputationBlock events by default.
Fix top row height in beta dashboard.
Fix the content rendered on Internet page in LTE failover table.
Update port diagram for UniFi Switch Aggregation.

Instructions

(Recommended) - Create an up-to-date backup before upgrading your controller in the event any issues are encountered.

Existing UniFi Network controllers must be on one of the following versions in order to upgrade directly to this version:

6.0.12 and earlier 6.0.x versions.
5.14.22 and earlier 5.14.x versions.
5.13.33 and earlier 5.13.x versions.
5.12.72 and earlier 5.12.x versions.
5.11.52 and earlier 5.11.x versions.
5.10.27 and earlier 5.10.x versions.
5.9.33 and earlier 5.9.x versions.
5.8.30 and earlier 5.8.x versions.
5.7.28 and earlier 5.7.x versions.
5.6.42 and earlier 5.6.x versions.
Most earlier versions are also supported for direct upgrade, going back to 3.1.0.

Controller updates may cause your adopted devices to reprovision after controller upgrades.
An updated/current version of Java 8 must be installed on the system hosting the controller software. Java 9 and later are not yet supported.
As of UniFi Network controller 5.9, if using Cloud Access, the host system/device requires outbound 8883/tcp to be open/unrestricted. Find up-to-date port requirements here.
Minimum supported device firmware for UAP/USW is 4.0.9, and for USG it's 4.4.34.
If you have any 'service dns forwarding options' configuration defined in config.gateway.json, it will overwrite the provisioning of statically defined name servers, leaving you with no DNS. Either remove the 'service dns forwarding options' portion of config.gateway.json, or add additional 'options' lines defining name servers, such as 'server=1.1.1.1', 'server=8.8.8.8', etc.

[ Voor 86% gewijzigd door MadMax12 op 11-08-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
RobertMe schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:25:
[...]

Neem aan dat DNS query naar Cloud9 dan ook lukt? Dus dig google.com @9.9.9.9 (of de nslookup variant)

[...]
Dig output

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXjVVUxrmRNupcWTBsX9QK0ABn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYnVI4UDKKCO87yqJfNakX9M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MadMax12 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:24:
Voor de liefhebbers is er vanmorgen een nieuwe versie(RC) van de controller uitgekomen.
Tevens heeft mijn UDMB vannacht weer een update gehad van 1.8.0-RC12 naar 1.8.0-RC13.
Alles draait goed en geen grote wijzigingen gezien tot nu toe en ook nog geen problemen.

Release notes:

[...]
1.8.0-RC13 Release notes:

Bugfixes

Prevent UDM-Pro from upgrading with UDM-Base image and vice-versa.
Fix missing reboot/updating dialogs by properly reporting device state to the cloud.
Fix issue with updating firmware failing to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
@MAdD @RobertMe

Ik heb deze methode toegepast, ook als ik beide - tijdelijk - disable kom ik nergens bij.

Het mysterie is dat het is gekomen / ontstaan toen de stroom een paar uur van de Pi af is geweest, echter de pi hole (en UniFi controller) zijn wel bereikbaar en de counter van de Pi-hole loopt gewoon door alsof er niets aan de hand is.

Als ik de pi uitschakelt heb ik - na dns aanpassing - ook geen internet, maar wel (via apart vlan) TV (T-Mobile Entone).

Output van T-mobile dns.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FBw6ZVnIujgJQqUhPJQp9ce_1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/od7ag26oIJ3KCg382mrO5UzR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Comp User op 11-08-2020 14:32 . Reden: Screenshot toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-10 00:53
JSchut schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:04:
[...]Heb er 3 van tp link. Zijn wel al wat ouder. (Jaartje of 6-7) Weet niet of er inmiddels betere zijn. Al zal je altijd wel last hebben van storing vie het stroomnet denk ik.
Powerline technologie is ondertussen wel verbeterd. Het "nieuwste" protocol is de G.hn standaard en maakt actief gebruik van de aardedraad (voorwaarde is dat je uiteraard geaarde stopcontacten moet hebben) en beloofd een stabielere verbinding. But your mileage may vary. Je kan zo'n Powerline setje online kopen en proberen (als het niet bevalt retourneren).

Mijn setup [Meterkast: Router {CAT6} > Powerline] > [Schuur: Powerline {CAT6} > Access point

[ Voor 6% gewijzigd door heiyu op 11-08-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvrsnor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-10 09:22
Ik heb momenteel een UniFi AP-AC-LITE met een PoE injector die erbij zat en zou graag nog 1 of 2 Ubiquity AC In walls erbij kopen.
Deze 3 zou ik dan graag voeden met een Netgear GS305P. Specs zijn Poort 1-4/15,4 W (802.3af).

Dit mag geen probleem zijn vermoed ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gvrsnor schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:41:
Ik heb momenteel een UniFi AP-AC-LITE met een PoE injector die erbij zat en zou graag nog 1 of 2 Ubiquity AC In walls erbij kopen.
Deze 3 zou ik dan graag voeden met een Netgear GS305P. Specs zijn Poort 1-4/15,4 W (802.3af).

Dit mag geen probleem zijn vermoed ik?
In walls vereisen officieel 802.3at (met 30W per poort). Maar dat is puur omdat je de PoE passthrough poort hebt op de IW die dus 15W zou moeten kunnen leveren, en dan nog het verbruik van de IW zelf. Dus als je de PoE passthrough niet gebruikt werkt het sowieso. Gebruik je PoE passthrough wel dan kan het werken, zolang het totale verbruik onder die 15W blijft. Is dat niet het geval doet niks het, of als het verbruik schommelt krijg je reboots omdat die elke keer eruit klapt als het totaal boven die 15W zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Comp User schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:25:
@MAdD @RobertMe

Ik heb deze methode toegepast, ook als ik beide - tijdelijk - disable kom ik nergens bij.

Het mysterie is dat het is gekomen / ontstaan toen de stroom een paar uur van de Pi af is geweest, echter de pi hole (en UniFi controller) zijn wel bereikbaar en de counter van de Pi-hole loopt gewoon door alsof er niets aan de hand is.

Als ik de pi uitschakelt heb ik - na dns aanpassing - ook geen internet, maar wel (via apart vlan) TV (T-Mobile Entone).

Output van T-mobile dns.

[Afbeelding]
Dat je wel de DNS van T-Mobile kunt bereiken bevestigd wat mij betreft alleen maar meer dat het issue in Pi-Hole zit ;) Waarschijnlijk heb je nu in de ER dus een regel die alle DNS verkeer naar het internet blokkeert, behalve dat naar T-Mobile omdat je Pi-Hole dat gebruikt. Doordat nu je Pi-Hole niet werkt / onbereikbaar is doet die het dus niet.

En heb je al gecontroleerd wat nu de DNS server is die je via DHCP krijgt, en op welk IP de Pi(-Hole) draait? Niet dat de Pi een nieuw IP heeft gekregen en je PC nog met de DNS server op het oude IP zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MadMax12 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:24:
Mooi dat ze nu een notificatie geven dat WLANs overrides direct op een AP niet meer mogelijk zijn, maar dat je met AP groups aan de gang moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-10 22:22

zeroday

There is no alternative!

JSchut schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:04:
[...]

Heb hier wel aan gedacht. Mijn ervaring met de Powerline adapters is echter dat de verbinding regelmatig vastloopt. We gebruiken dat nu ook om boven tv te kijken (KPN). Werkt meestal wel maar valt relatief vaak weg. Soms wel meerdere keren per week. Soms is de verbinding ook wel slecht zodat we stotterend beeld krijgen.

Heb er 3 van tp link. Zijn wel al wat ouder. (Jaartje of 6-7) Weet niet of er inmiddels betere zijn. Al zal je altijd wel last hebben van storing vie het stroomnet denk ik.

Wat ik dan zou willen doen is de mesh in de schuur hangen en die dan via een powerline op mn netwerk aansluiten. De schuur uit naar de achterkant van de tuin gaat namelijk wel.
Helaas heb ik ook powerlines die 4 jaar of iets ouder gehad die vooral bij hoge snelheden de verbinding verbraken. Op dit moment heb ik 2 hele oude powerlines +10 jaar oud van de eerste generatie: super stabiel .. de nieuwste modellen zijn ook wat stabieler maar zelf wat minder ervaring mee

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvrsnor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-10 09:22
RobertMe schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:58:
[...]

In walls vereisen officieel 802.3at (met 30W per poort). Maar dat is puur omdat je de PoE passthrough poort hebt op de IW die dus 15W zou moeten kunnen leveren, en dan nog het verbruik van de IW zelf. Dus als je de PoE passthrough niet gebruikt werkt het sowieso. Gebruik je PoE passthrough wel dan kan het werken, zolang het totale verbruik onder die 15W blijft. Is dat niet het geval doet niks het, of als het verbruik schommelt krijg je reboots omdat die elke keer eruit klapt als het totaal boven die 15W zou komen.
Ok bedankt! Switches met 802.3at zijn precies toch nog een pak duurder dus zal voorlopig maar met die goedkopere doen :) de PoE op de access points zelf heb ik voorlopig nog niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gvrsnor schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:28:
[...]

Ok bedankt! Switches met 802.3at zijn precies toch nog een pak duurder dus zal voorlopig maar met die goedkopere doen :) de PoE op de access points zelf heb ik voorlopig nog niet nodig.
Er is recent een USW 8 lite poe uitgebracht. Deze heeft op 4 poorten ondersteuning voor at en kost in de EU-shop 112 euro geloof ik. Nadeel is dat die beperkte poe-budget heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door ed1703 op 12-08-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10 18:43
En wat is nou het voor-/nadeel van de USW-8-Lite ten opzichte van de USW-8-60? Ik kom er nou niet echt uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:00:
[...]

Mooi dat ze nu een notificatie geven dat WLANs overrides direct op een AP niet meer mogelijk zijn, maar dat je met AP groups aan de gang moet.
Nou liever niet. Dit is wel probleem voor onze business. Waar iedere locatie 1 accespoint heeft met een eigen SsID

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:20:
[...]

Nou liever niet. Dit is wel probleem voor onze business. Waar iedere locatie 1 accespoint heeft met een eigen SsID
Dan maak je meerdere ap-groepen aan? De functie is alleen maar verplaatst van het AP naar de controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polyphemus schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:52:
En wat is nou het voor-/nadeel van de USW-8-Lite ten opzichte van de USW-8-60? Ik kom er nou niet echt uit...
802.3af vs 802.3at. De USW 8-60W kan maar 15W per poort leveren (en daarmee alle PoE poorten "maximaal voorzien"). Daar waar de USW 8 Lite tot 30W per poort kan leveren (maar het totale budget nog steeds maar ~52W is?)

En ik gok dat de Lite ook iets kleiner is, en volgens mij was er ook nog iets met power supply (maar de 8-60W heeft al een power brick? en gok dat de 8 Lite ook nog steeds een power brick heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:16
RobertMe schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:45:
[...]

802.3af vs 802.3at. De USW 8-60W kan maar 15W per poort leveren (en daarmee alle PoE poorten "maximaal voorzien"). Daar waar de USW 8 Lite tot 30W per poort kan leveren (maar het totale budget nog steeds maar ~52W is?)

En ik gok dat de Lite ook iets kleiner is, en volgens mij was er ook nog iets met power supply (maar de 8-60W heeft al een power brick? en gok dat de 8 Lite ook nog steeds een power brick heeft).
De brick van de lite is vergelijkbaar met een Macbook adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo op het oog; vergelijkend met het formaat van de RJ45 poorten zijn de Lite modellen nieteens veel kleiner dan de non-lites.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:21
@gvrsnor Ubiquity was altijd de betaalbare prosumer default maar er zijn tegenwoordig ook alternatieven (je had natuurlijk altijd al mikrotik maar de learning curve daarvoor is nogal stijl). Kijk eens naar de Aruba 1930, is 50 euro duurder maar heeft een prima gebruikers interface en de specs zijn uitstekend (met dank aan Willie Howe voor zijn filmpje van gisteren :))

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
Nieuwe producten in de AE vind die extender toch wel een aparte keuze omdat dat 9 vd 10 keer ruk werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzX-Tp3dpRclRT5xpVu2SE9O3j4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KAoAFU0BAJ8I70Ezbx3oHPB0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4iOpgNKCRuzHUEHFf0-eezTWjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RDiEn3VwxxN29nfn6kEDvJJX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 12-08-2020 21:12 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:05
Zijn de POE requirements van de nieuwe WiFi 6 APs (6 lite, 6 mesh) ook al bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HKLM_ schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:10:
Nieuwe producten in de AE vind die extender toch wel een aparte keuze omdat dat 9 vd 10 keer ruk werkt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het concept van de Extender (BeaconHD) wel leuk. Gewoon inpluggen in de muur en gaan. Beter dan een AP met een wireless uplink en dan nog een PoE injector voor de stroom nodig hebben 8)7 .

Voor een niet al te groot huis of juist een groot appartement kan het samen met een UDM-Base prima werken. Stiekem hoop dat ik dat er snel ook een variant van komt met Wifi6.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wát is de doelgroep van die spullenboel? Ik dacht toch écht dat we in de IT de banaan als 'measurement comparision' hadden afgesproken :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:27:
Het concept van de Extender (BeaconHD) wel leuk. Gewoon inpluggen in de muur en gaan. Beter dan een AP met een wireless uplink en dan nog een PoE injector voor de stroom nodig hebben 8)7
Je kan alleen de antennes niet richten, maar verder wel grappig inderdaad voor sommige extreme uitzonderingen, want laten we eerlijk zijn : Extenders kan je beter vermijden! :P
Voor een niet al te groot huis of juist een groot appartement kan het samen met een UDM-Base prima werken. Stiekem hoop dat ik dat er snel ook een variant van komt met Wifi6.
De Extender is al WiFi 6 zo te zien :? Of bedoel je de UDM :?

* nero355 blijft die WiFi 4/5/6 meuk onzin vinden... :F
Zeg dan gewoon 802.11n/ac/ax zoals de IT Goden het bedoeld hebben! 8) :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:49:

[...]

De Extender is al WiFi 6 zo te zien :? Of bedoel je de UDM :?
Ik bedoel de UDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:49:
[...]

* nero355 blijft die WiFi 4/5/6 meuk onzin vinden... :F
Zeg dan gewoon 802.11n/ac/ax zoals de IT Goden het bedoeld hebben! 8) :P
Succes met je zooi verkopen.
Een eifoon San Francisco (5) noemen en de opvolger Seattle (6) lukt je namelijk net zo goed niet.
Aangezien UI in de prosumer markt zit moet je daar een draai aan geven.
Consumenten begrijpen miscchien AC naar AX nog wel, maar als ze ook B, G en N zien zijn ze lost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke zooi :? :P :+
Een eifoon San Francisco (5) noemen en de opvolger Seattle (6) lukt je namelijk net zo goed niet.
Dat boeit me dan ook echt totaal niet, want helemaal geen interesse in Apple meuk! :P

Aan de andere kant vind ik processoren wel interessant bijvoorbeeld net als videokaarten en daar ken ik wel de codenamen van! 8) :Y)

Maar...

Dan nog : We hebben het hier over standaarden vs. codenamen en IMHO liggen de zaken daarin heel anders en zouden we die gewoon moeten aanhouden! :)
JSchut schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:16:
Balen! Ik heb een UAP-AC-M gekocht en deze met wireless uplink gekoppeld aan m'n base LR. Echter wist ik niet dat uplink altijd via 5Ghz gaat. Was er vanuit gegaan dat dit ook wel via 2,4 Ghz kon maar dat kan blijkbaar niet.

Nu kan ik de UAP-AC-M dus niet buiten hangen want dan is het signaal te zwak. Binnen in de schuur is ook te zwak. In de woonkamer kan hij wel maar dan heb ik achter in de tuin een slechte verbinding.

Misschien kan ik nog wat spelen met de andere wireless uplink en dan een uplink via uplink proberen. Of is er op de een of andere manier toch een mogelijkheid om via 2,4 ghz te uplinken?
Waarom moet de WiFi in de schuur komen :?

Kan je niet gewoon zoiets aan de kant van het huis doen :
Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!
IMHO de makkelijkste oplossing, tenzij je UTP onder het huis door kan trekken :)

Deze oplossing vond ik ook wel mooi :
petermdevries schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:27:
De Mesh werkt perfect op een kabeltje. Pas ook zelfde overweging gehad en geen spijt van gehad.

[Afbeelding]
d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
ed1703 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:10:
[...]

Succes met je zooi verkopen.
Aangezien UI in de prosumer markt zit moet je daar een draai aan geven.
Consumenten begrijpen miscchien AC naar AX nog wel, maar als ze ook B, G en N zien zijn ze lost.
Coca Cola blikjes mag je wat mij betreft overigens best wel gebruiken als 'maatvoering' maar doe dat dan wel op de juiste manier. Een 33CL / 50CL blikje mág je gebruiken om de de curve van een glaskabel te 'berekenen' ... een 25CL blikje absoluut niet!!

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:22:
[...]

Dan maak je meerdere ap-groepen aan? De functie is alleen maar verplaatst van het AP naar de controller.
Maar dan moet ik voor iedere ap een groep gaan maken terwijl we nu 1 universele ssid hebben waarbij deze op de AP hernoemt is naar de naam de naam van de snackbar/ijs winkel/ enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

nero355 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:56:
[...]

Waarom moet de WiFi in de schuur komen :?

Kan je niet gewoon zoiets aan de kant van het huis doen :
[Afbeelding: Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!]
IMHO de makkelijkste oplossing, tenzij je UTP onder het huis door kan trekken :)

Deze oplossing vond ik ook wel mooi :

[...]

d:)b
Omdat de wireless uplink dat niet red vanwege 5ghz. Ik ga een utp kabel leggen naar m’n schuur en dan daar naar buiten. Dat zal er dan ook zo uitzien :)

Will_M schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:17:
Coca Cola blikjes mag je wat mij betreft overigens best wel gebruiken als 'maatvoering' maar doe dat dan wel op de juiste manier. Een 33CL / 50CL blikje mág je gebruiken om de de curve van een glaskabel te 'berekenen' ... een 25CL blikje absoluut niet!!

O-)
Interessant! :D

Hoe werkt dat dan :?
JSchut schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:55:
Omdat de wireless uplink dat niet red vanwege 5ghz. Ik ga een utp kabel leggen naar m’n schuur en dan daar naar buiten. Dat zal er dan ook zo uitzien :)
Misschien had ik wat duidelijker moeten zijn : Plaats gewoon een AC Mesh tegen de muur van je huis aan en verbind die met een switch die zich in het huis bevindt of met de PoE Injector en dan weer met een switch! :)

En als je dan ook een netwerkje in de schuur wilt hebben kan je dus daar ook weer een AC Mesh plaatsen en dan met een switch of PoE Injector en een switch verbinden die het netwerkje van een verbinding met je huis voorziet! :Y)

Het is maar net wat je wilt bereiken en hoe dat het makkelijkst kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

nero355 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 00:03:
[...]

Misschien had ik wat duidelijker moeten zijn : Plaats gewoon een AC Mesh tegen de muur van je huis aan en verbind die met een switch die zich in het huis bevindt of met de PoE Injector en dan weer met een switch! :)
Dat is exact wat ik nu ga doen :) Kabel trekken is wat lastig maar gaat goed komen. Thanks voor het meedenken!

[ Voor 5% gewijzigd door JSchut op 13-08-2020 00:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 00:03:
[...]

Interessant! :D

Hoe werkt dat dan :?

>>knip<<
:P

Nét zo 'simpel als dat ik 't zeg. Een Fiber Optical kabel mag je wel een bochtje laten maken zolang je de bocht maar niet krapper maakt dan de radius waar een 33CL (Coca-Cola) blikje in past (of een 50CL blikje, die zijn qua diameter gelijk). Een 25CL blikje (Red-Bull Bijvoorbeeld) is qua radius eigenlijk nét te klein.

Ik 'speel' al veel langer met glas waarbij ik ook ooit 'Engineers' op afstand aan de andere kant van de wereld mag proberen uit te leggen welke kabel ze wáár uit mogen trekken óf welke kabel ze ergens terug in mogen gaan steken.... Vaak zijn dat dan glas kabels waar 'disks' aan hangen via een Brocade Fiber-Channel Switch welke vervolgens naar één of ander SAN door linkt.... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:56:
[...]

Dan nog : We hebben het hier over standaarden vs. codenamen en IMHO liggen de zaken daarin heel anders en zouden we die gewoon moeten aanhouden! :)
Nee, het zegt kopers gewoon niets. Juist de reden waarom er heel veel gezeur geweest is om ac en ax niet meer te adverteren (uitzondering daargelaten) omdat het gewoonweg niet duidelijk is binnen IEEE benamingen en op een sticker een 4, 5 of 6 veel duidelijker is. Of een 6E of straks 7 (802.11be).
xbeam schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:47:
[...]

Maar dan moet ik voor iedere ap een groep gaan maken terwijl we nu 1 universele ssid hebben waarbij deze op de AP hernoemt is naar de naam de naam van de snackbar/ijs winkel/ enz
Het komt in 6.x niet terug zoals het er nu voor staat en in de topics heb ik ook nog geen pittige feedback gezien. Wel errors mbt al in gebruik zijnde overrides.

[ Voor 29% gewijzigd door ed1703 op 13-08-2020 01:21 ]

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Van de week was de Unifi Protect G4 doorbell weer in stock in de UI USA-store (zie het enthousiasme hier). Je zou zo'n ding natuurlijk kunnen bestellen met gebruikmaking van iets als USGoBuy (wat ik overweeg), maar zou je dan tegen beperkingen aanlopen hier in EU qua aansluiting e.d. of anderszins? Tuurlijk de beltrafo moet worden vervangen (gelukkig wel AC) maar verder?

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10 22:21

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel jammer dat die US-store zoveel eerder is als de EU store. Wacht nu al redelijk lang op de Wifi6 IW, krijgen binnenkort de sleutel en nu lijkt het erop dat ik toch de "oude" nog moet gaan bestellen. Ben erg benieuwd naar het Wifi6 spul van Unifi (ook al heb ik nog weinig wifi 6 devices (en heeft Apple in zijn nieuwe macbooks nog een wifi 5 chip ingebouwd |:( ), en van wat ik begrepen heb is het grootste pluspunt betere ondersteuning voor veel wifi 6 clients).

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:53

Ethirty

Who...me?

xbeam schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:47:
[...]

Ik zie misschien iets over het hoofd, maar wat is het nu van een "universele" ssid als je die voor elk accesspoint hernoemt? Dan ben je toch al op de verkeerde manier begonnen :?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cyleo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:08:
[...]

Wel jammer dat die US-store zoveel eerder is als de EU store. Wacht nu al redelijk lang op de Wifi6 IW, krijgen binnenkort de sleutel en nu lijkt het erop dat ik toch de "oude" nog moet gaan bestellen. Ben erg benieuwd naar het Wifi6 spul van Unifi (ook al heb ik nog weinig wifi 6 devices (en heeft Apple in zijn nieuwe macbooks nog een wifi 5 chip ingebouwd |:( ), en van wat ik begrepen heb is het grootste pluspunt betere ondersteuning voor veel wifi 6 clients).
Die wifi 6 devices zijn nog allemaal in early access (oftewel: zijn beta producten). En early access producten hebben ze nog nooit verkocht in de EU store. Dus eerst wachten op de general availability, daarna pas klagen dat ze er nog niet zijn. Ik zou er in ieder geval van uit gaan dat het zomaar nog maar een maand of twee, drie kan duren voordat dat wifi 6 lekkers algemeen beschikbaar komt (en dan nog minimaal één week voordat het in EU beschikbaar is).
Ethirty schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:23:
[...]

Ik zie misschien iets over het hoofd, maar wat is het nu van een "universele" ssid als je die voor elk accesspoint hernoemt? Dan ben je toch al op de verkeerde manier begonnen :?
Nee er zitten een paar 100 locaties (klanten) met 1 accespoint in deze site vanwege de Captive portal dienst die ze afnemen.

Nu geven we elke AP de naam en ssid overschrijving van de klant/locatie en krijgen ze allemaal hun eigen custom Captive portal.

Nu moeten we dus een paar 100 groepen gaan aanmaken 😭😭 en dan in drop down menu de bij hoorde AP gaan aanvinken. Je krijgt dus in de wifi settings een niet beheersbaar waslijst aan AP’s

Dat wordt echt een nachtmerrie 🤯
Daarnaast is een universele ssid op de AP makkelijker vanuit de klant Portal te overschrijven.

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 13-08-2020 17:43 ]

• Cloud_VII

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Neem aan dat die 6 Mesh de upgraded versie is van FlexHD en dat je die ook gewoon als AP km gebruiken zonder mesh functie.
Cloud_VII schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:03:
[...]

Neem aan dat die 6 Mesh de upgraded versie is van FlexHD en dat je die ook gewoon als AP km gebruiken zonder mesh functie.
Daar zou ik wel vanuit gaan ja.

Valt me trouwens nu op. Bluetooth 5 support? Wat willen ze daar mee gaan doen? De andere (U6) APs hebben toch geen Bluetooth?

Edit:
Even gekeken, bij de andere U6 APs staat inderdaad niks van Bluetooth. Wel apart dus dat deze dat dan krijgt. Van de ene kant zou ik dan denken om eventueel de wireless uplink op te zetten via telefoon. Maar op de huidige apparaten gaat dat natuurlijk ook al automatisch.

[ Voor 25% gewijzigd door RobertMe op 13-08-2020 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
RobertMe schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:24:
[...]

Daar zou ik wel vanuit gaan ja.

Valt me trouwens nu op. Bluetooth 5 support? Wat willen ze daar mee gaan doen? De andere (U6) APs hebben toch geen Bluetooth?

Edit:
Even gekeken, bij de andere U6 APs staat inderdaad niks van Bluetooth. Wel apart dus dat deze dat dan krijgt. Van de ene kant zou ik dan denken om eventueel de wireless uplink op te zetten via telefoon. Maar op de huidige apparaten gaat dat natuurlijk ook al automatisch.
De UDM heeft ook Bluetooth. Daarmee start je de configuratie

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Zojuist is hier de bliksem ingeslagen met eea aan prio 1's :+ Zo is mijn Netgear GS108E gesneuveld in de meterkast welke onder de EdgeRouter ligt. Verder gebruik ik 2x AC-LR voor de wifi welke voorzien worden van PoE via de EdgeRouter.

Ik gebruik de 8 poorten van de Netgear "allemaal" en zoek nu dus een vervanger. Is het zinvol om een Unifi switch te kopen in kader van plug and pray? Ik gebruik de controller zelden/nooit (alleen voor configuratie gerelateerde zaken) vanwege gebruik EdgeRouter dus om stats gaat het me niet. Zouden jullie evengoed in het Ubiquiti straatje gaan kijken nu voor een nieuwe switch? Prijstechnisch zijn er verschillen maar dit lijkt te overzien.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
JB schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:27:
Zojuist is hier de bliksem ingeslagen met eea aan prio 1's :+ Zo is mijn Netgear GS108E gesneuveld in de meterkast welke onder de EdgeRouter ligt. Verder gebruik ik 2x AC-LR voor de wifi welke voorzien worden van PoE via de EdgeRouter.

Ik gebruik de 8 poorten van de Netgear "allemaal" en zoek nu dus een vervanger. Is het zinvol om een Unifi switch te kopen in kader van plug and pray? Ik gebruik de controller zelden/nooit (alleen voor configuratie gerelateerde zaken) vanwege gebruik EdgeRouter dus om stats gaat het me niet. Zouden jullie evengoed in het Ubiquiti straatje gaan kijken nu voor een nieuwe switch? Prijstechnisch zijn er verschillen maar dit lijkt te overzien.
Ik zou gewoon een simpele switch komen nu en later eens kijken wat die nieuwe UNMS switch gaat doen als die uitkomt is best een mooi ding zo te zien. Ding staat voor 129 dollar in de EA store momenteel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkGUzOTIpkUNqtCEtArCZWF32Mw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/siJFrf8KEUQzAtQSLKkqzK1p.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door HKLM_ op 13-08-2020 20:37 ]

Cloud ☁️

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

HKLM_ schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:32:
[...]

Ik zou gewoon een simpele switch komen nu en later eens kijken wat die nieuwe UNMS switch gaat doen als die uitkomt is best een mooi ding zo te zien. Ding staat voor 129 dollar in de EA store momenteel.

[Afbeelding]
Maar zou je dan een simpele Unifi switch kopen nu of gewoon weer een Netgear achtige?

Mijn boefje is liev!

• HKLM_
JB schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:50:
[...]
Maar zou je dan een simpele Unifi switch kopen nu of gewoon weer een Netgear achtige?
Ligt eraan wat je wilt een netgear zal voldoen maar een unifi switch ook :P en zal wat meer mogelijkheden hebben qua configuratie.

Cloud ☁️

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

HKLM_ schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:57:
[...]

Ligt eraan wat je wilt een netgear zal voldoen maar een unifi switch ook :P en zal wat meer mogelijkheden hebben qua configuratie.
Mijn OCD zegt dan; alles van Ubiqiti. Ratio zegt; een Netgear kost niet duur tov een Switch 8 PoE passthrough

Als ik die Switch 8 kan voeden met PoE van de EdgeRouter, zou het wel een leuke toevoeging zijn want scheelt een stopcontact.

[ Voor 15% gewijzigd door JB op 13-08-2020 21:12 ]

Mijn boefje is liev!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Kan ik de 8-Ports Switch US-8 gelijktijdig via PoE voeden middels de 8-Ports 60W switch, die ook al via PoE een In-Wall van power voorziet?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-10 16:46
HKLM_ schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:32:
[...]

[Afbeelding]
Let op! Die UNMS switch doet enkel 24V PoE en dus geen 48v standaard.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ff wat advies inwinnen.
Ik ben dus in de markt om mijn Linksys EA9500 te vervangen door een Unify router.
Je weet hoe het begint, je koopt één Unify AP en ondertussen heb ik al mijn AP's vervangen door UB AP's.
Mijn controller draait op een PI en ondertussen ook PI-hole erop gezet welke dan ook mijn DHCP/DNS verzorgt.

Ik twijfel tussen een USG (niet pro) of een UDM (niet pro).
Overal lees ik dat USG is uitontwikkeld en de UDM de nieuwe weg is die UB is ingeslagen.

Wat ik ook kies ik moet ook een Unify switch erbij halen want de 8 poorten van de Linksys EA9500 zijn in gebruik. Ik zou dan ook mijn Netgear GC110P (8 poorten) vervangen door een Unify PoE switch met 16 poorten, wellicht de Switch Lite 16 PoE.

Mijn vraag is, is die € 200 extra voor de UDM zijn geld waard? De UDM Pro is geen optie want er is geen plaats qua diepte in de garage voor de UDM Pro en is voor mijn huis/tuin-gebruik overkill. Ik weet dat de UDM ook een AP heeft, deze zou ik kunnen gebruiken om een klein deel van de woning nog extra te dekken, dit zijn de garage en een WC, dus niet echt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

JB schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:03:
[...]
Mijn OCD zegt dan; alles van Ubiqiti. Ratio zegt; een Netgear kost niet duur tov een Switch 8 PoE passthrough

Als ik die Switch 8 kan voeden met PoE van de EdgeRouter, zou het wel een leuke toevoeging zijn want scheelt een stopcontact.
Hmm dat werkt natuurlijk weer met verschillende voltages :( Mijn AC-LRs zijn ook nog met de 24V PoE voltages. Ah well dan maar met de stroomadapter. Hopelijk krijg ik alles soepel aan de praat met adoption zonder die USG :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RigolleM schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:36:
Mijn vraag is, is die € 200 extra voor de UDM zijn geld waard?
Dat is een hele goede vraag, waar niemand je antwoord op kan geven. Zeker als je de UDM eigenlijk alleen als router gaat gebruiken is het een lastige keuze. Want heb AP heb je dus niet echt iets aan en de switch is te klein. Eigenlijk is het enige voordeel van de UDM dan dus dat deze nieuw is en wordt (door)ontwikkeld, maar tegelijkertijd qua software achter ligt op de USG. Het enige wat de UDM ook echt beter kan is IDS/IPS, simpelweg omdat de USG max ~80Mbit/s haalt met IDS/IPS aan, daar waar de UDM de volledige 1Gbit/s haalt met IDS/IPS aan.

Wat overigens ook doorslaggevend zal zijn is of je de UDM wel kunt gebruiken. Voor voor een internet (+ TV + telefoon) aansluiting heb je? Als je Ziggo hebt werkt de UDM sowieso, maar met glas en *DSL kun je issues krijgen door het potentiele gebruik van VLANs (aan de WAN kant) om internet, IPTV etc te scheiden, en dat werkt met de UDM (nog?) niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:46:
[...]

Dat is een hele goede vraag, waar niemand je antwoord op kan geven. Zeker als je de UDM eigenlijk alleen als router gaat gebruiken is het een lastige keuze. Want heb AP heb je dus niet echt iets aan en de switch is te klein. Eigenlijk is het enige voordeel van de UDM dan dus dat deze nieuw is en wordt (door)ontwikkeld, maar tegelijkertijd qua software achter ligt op de USG. Het enige wat de UDM ook echt beter kan is IDS/IPS, simpelweg omdat de USG max ~80Mbit/s haalt met IDS/IPS aan, daar waar de UDM de volledige 1Gbit/s haalt met IDS/IPS aan.

Wat overigens ook doorslaggevend zal zijn is of je de UDM wel kunt gebruiken. Voor voor een internet (+ TV + telefoon) aansluiting heb je? Als je Ziggo hebt werkt de UDM sowieso, maar met glas en *DSL kun je issues krijgen door het potentiele gebruik van VLANs (aan de WAN kant) om internet, IPTV etc te scheiden, en dat werkt met de UDM (nog?) niet.
Toch moet je de IDS/IPS ook niet veel waarde toedichten als je geen services hebt die via het internet ontsluit.

Als je het hebt draaien krijg krijg allemaal hippe meldingen dat een aanval op poort 80 of 443 is geblokkeerd maar als je daar toch al niets op had draaien had de USG precies hetzelfde gedaan. Als je wel services hebt draaien is de meerwaarde alsnog beperkt aangezien je dan wss ook wel een TLS-certificaat gebruikt om het verkeer te beschermen en dan kan de IPS nog niets want dan zou je tls-inspectie moeten hebben.

Ik vind de USG nog steeds een prima keuze zeker t.o.v. de UDM-lijn waar je geen config.gateway.json files op kunt draaien om je netwerk te optimaliseren of het gebruik van IP-TV (op een veilige manier) wilt faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuumke
  • Laatst online: 14-10 20:18

Tuumke

Shingaling?

Goedemorgen,

Ik krijg een melding van de Unifi conroller die ik op een VPS draait, dat er een random AP gevonden is voor adoption "AP b4:fb:e4:4c:1d:75 was discovered and waiting for adoption" maar vind dit vervolgens nergens terug bij die site. Het is ook vreemd, omdat de controller dus extern staat en de devices die al wel draaien op locatie...

Moet ik me zorgen maken?

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:23

lier

MikroTik nerd

Is de controller publiek toegankelijk, of zit er nog een filtering op (bijvoorbeeld) IP adressen die verbinding mogen maken?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:19
Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:17:
[...]

Toch moet je de IDS/IPS ook niet veel waarde toedichten als je geen services hebt die via het internet ontsluit.

Als je het hebt draaien krijg krijg allemaal hippe meldingen dat een aanval op poort 80 of 443 is geblokkeerd maar als je daar toch al niets op had draaien had de USG precies hetzelfde gedaan. Als je wel services hebt draaien is de meerwaarde alsnog beperkt aangezien je dan wss ook wel een TLS-certificaat gebruikt om het verkeer te beschermen en dan kan de IPS nog niets want dan zou je tls-inspectie moeten hebben.

Ik vind de USG nog steeds een prima keuze zeker t.o.v. de UDM-lijn waar je geen config.gateway.json files op kunt draaien om je netwerk te optimaliseren of het gebruik van IP-TV (op een veilige manier) wilt faciliteren.
Mee eens, je moet de waarde van IDS/IPS niet overschatten voor thuis gebruik. En zoals je al duidelijk zegt, nu met alle TLS verbindingen, is het technisch niet mogelijk in de packets/data te kijken (want TLS is e2e encryptie en de UDM/USG zit er maar ergens tussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuumke
  • Laatst online: 14-10 20:18

Tuumke

Shingaling?

lier schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:25:
[...]

Is de controller publiek toegankelijk, of zit er nog een filtering op (bijvoorbeeld) IP adressen die verbinding mogen maken?
publiekelijk toegangkelijk aangezien het niet zeker is dat ze vast IP adressen hebben.

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

Pagina: 1 ... 35 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.