En als je ping google.com doet? Geeft die dan aan dat die hostname niet kan resolven? Of geeft die wel aan een IP te pingen maar dus geen reply?Comp User schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:47:
Ik hoop dat iemand een idee heeft wat er fout gaat.
Ik heb 3 dagen geleden een paar uur een power down gehad, sinds dat moment - terwijl er niets veranderd is - heb ik geen verbinding meer.
Ik vermoed - zo goed als zeker - dat het - wederom - dns gerelateerd is, maar het vreemde is dat ik wel Cloudflare, Quad 9 of welke dan ook kan pingen (gemiddeld 8 ms), ik heb al van alles geprobeerd; pi hole uit, firewall uit, alternatieve dns etc.
Als ik de dns gegevens opvraag krijg ik het ip van de Raspberry Pi en de 2 dns adressen van T-Mobile.
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Zeker wel gewoon aan zetten 😂 en gewoon het door ubnt zelf ondertekende certificaat accepteren. Voor privé gebruik is dat toch geen enkel probleem? De controller waar je nu op werkt heeft toch ook geen geldig certificaat en die heb toch ook maar 1 keer hoeven accepteren ;-)Rivanov schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:13:
[...]
Ik kan hier dus geen gebruik van maken met de UDM?
[Afbeelding]
Maar ben je er nu all achter of je USG of UDM hebt :-) aangezien die een andere cloud portal heeft dan jij met ons deelde. Daarnaast kan je de UDM niet volledig instellen via de web login en krijg je de melding bij om via de local login in te loggen om je portal instellen te wijzigen.
Ik zit alleen met 2 vragen die ik niet zo goed begrijp. 1 waarom je een Lets encrypt op je cloud controller wil hebben terwijl terwijl de UDM geen controller mogelijkheid heeft. 2 je deelt een screenshot van de cloudkey/DIY controller web portal en SDN interface van van de cloudkey en DIYcontrollers?
Web/cloud login UDM guest portal melding
:strip_exif()/f/image/yXJvfjDU5Y9P07plgcckrpRP.jpg?f=fotoalbum_large)
UDM web portal
:strip_exif()/f/image/yzovRo3VdWkJLOFZmNwpUsBz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook heeft de UDM geen menu setting admin omdat je geen admin hoeft te beheren voor je verschillende sites.
Deze optie bevindt zich dus niet in de SDN maar in unify acces controller van UDM
Jouw SDN menu balk
:strip_exif()/f/image/x9pzfNOl8lAjvdChf5KBjDhu.jpg?f=fotoalbum_large)
De UDM menu balk
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zRI2DyalJCqXI58ZAZxFlRoS.jpg?f=user_large)
[ Voor 83% gewijzigd door xbeam op 05-08-2020 15:31 ]
Lesdictische is mijn hash#
Stuur eens de output van:Comp User schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:47:
Ik hoop dat iemand een idee heeft wat er fout gaat.
Ik heb 3 dagen geleden een paar uur een power down gehad, sinds dat moment - terwijl er niets veranderd is - heb ik geen verbinding meer.
Ik vermoed - zo goed als zeker - dat het - wederom - dns gerelateerd is, maar het vreemde is dat ik wel Cloudflare, Quad 9 of welke dan ook kan pingen (gemiddeld 8 ms), ik heb al van alles geprobeerd; pi hole uit, firewall uit, alternatieve dns etc.
Als ik de dns gegevens opvraag krijg ik het ip van de Raspberry Pi en de 2 dns adressen van T-Mobile.
code:
1
| nslookup google.nl |
en
code:
1
| nslookup google.nl <ip-van-je-router> (bijvoorbeeld nslookup google.nl 192.168.0.1) |
My PC Steam Profile PSN: AfcaEricNL
Ik lees net ergens dat de set inform functie op het ip nummer van de controller moet zijn en niet van het AP device. Is dat in mijn geval ook? Ik heb mijn controller draaien op een windows computer(?).Gunner schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:24:
@Mystikal is het geen optie om het probleemdevice een factory reset te geven? Lijkt me het makkelijkste.
Kan ook via SSH.
Ik heb de set inform functie elke keer geprobeerd op het ip nummer van de AP. Is dat wel of niet correct?
Basement Bios ---- Exo-S
Ja, het IP van je controller moet je meegeven in de set-inform.Mystikal schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:53:
[...]
Ik lees net ergens dat de set inform functie op het ip nummer van de controller moet zijn en niet van het AP device. Is dat in mijn geval ook? Ik heb mijn controller draaien op een windows computer(?).
Ik heb de set inform functie elke keer geprobeerd op het ip nummer van de AP. Is dat wel of niet correct?
Het is mijn ervaring dat je bij een factory reset het apparaat automatisch weer wordt opgepakt door je controller en je daarna gewoon de adoption kan doen. Net zoals natuurlijk bij de eerste keer dat je het apparaat aansloot. Daarna haalt ie gewoon je gegevens uit de controller.
Lijkt me dat er weinig fout kan gaan?
[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 05-08-2020 14:55 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Hier staat een soortgelijk probleem beschreven?Gunner schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:54:
[...]
Ja, het IP van je controller moet je meegeven in de set-inform.
Het is mijn ervaring dat je bij een factory reset het apparaat automatisch weer wordt opgepakt door je controller en je daarna gewoon de adoption kan doen. Net zoals natuurlijk bij de eerste keer dat je het apparaat aansloot. Daarna haalt ie gewoon je gegevens uit de controller.
Lijkt me dat er weinig fout kan gaan?
https://community.ui.com/...be-42eb-b8a9-e16f9a577d7c
Daarnaast, stomme vraag wellicht. Wat is nu het ip nummer van mijn controller? Ik draai unifi op windows.
[ Voor 8% gewijzigd door Mystikal op 05-08-2020 14:57 ]
Basement Bios ---- Exo-S
Dan is dat het ip van je windows-machine waar je het op geinstalleerd hebt.Mystikal schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:56:
Daarnaast, stomme vraag wellicht. Wat is nu het ip nummer van mijn controller? Ik draai unifi op windows.
(wellicht eens naar de mogelijke firewall van windows kijken of die wellicht iets blokkeert?)
Die link zegt iemand dat een factory reset ook niet hielp?
[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 05-08-2020 15:02 ]
Dit werkte eindelijk (na ook uitzetten van de firewall!)Gunner schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:00:
[...]
Dan is dat het ip van je windows-machine waar je het op geinstalleerd hebt.
(wellicht eens naar de mogelijke firewall van windows kijken of die wellicht iets blokkeert?)
Die link zegt iemand dat een factory reset ook niet hielp?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K720KjapPZvfK8wKANuYTSaW.jpg?f=user_large)
Basement Bios ---- Exo-S
Okay het is me niet helemaal duidelijk wat je uiteindelijke oplossing was?Mystikal schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:27:
[...]
Dit werkte eindelijk (na ook uitzetten van de firewall!)
[Afbeelding]
De oplossing is (volgens mij):Gunner schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:40:
[...]
Okay het is me niet helemaal duidelijk wat je uiteindelijke oplossing was?
-set inform command naar ip adres computer en niet AP
-Firewall uitzetten
-Maar ook, je moet 2x het commando set inform ingeven... Zie ook: https://community.ui.com/...6f-4e1a-afa6-7025196c80d9
Basement Bios ---- Exo-S
UniFi Protect spreek me erg aan, past mooi in mijn huidige UniFi ecosysteem, mogelijk op een Dream Machine Pro, maar, het enkel ondersteunen van UniFi camera's is een no-go voor mij. Zijn er hier toevallig mensen die onofficieel niet-UniFi camera's met UniFi Protect gebruiken?
Bizar, alle 3 staan nu weer op disconnect! Wel geven de LED ringen een blauwe kleur en WIFI werkt gewoon...Gunner schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:40:
[...]
Okay het is me niet helemaal duidelijk wat je uiteindelijke oplossing was?

Lijkt toch ook een firewall issue te zijn. Unifi heb ik toegang gegeven, maar als ik windows firewall aanzet, lijkt het erop dat hij mijn AP's op disconnect zet.
[ Voor 20% gewijzigd door Mystikal op 05-08-2020 16:18 ]
Basement Bios ---- Exo-S
Gaat je niet lukken, Protect is nog dichter getimmerd dan Video.JBS schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:04:
UniFi Protect spreek me erg aan, past mooi in mijn huidige UniFi ecosysteem, mogelijk op een Dream Machine Pro, maar, het enkel ondersteunen van UniFi camera's is een no-go voor mij. Zijn er hier toevallig mensen die onofficieel niet-UniFi camera's met UniFi Protect gebruiken?
Je kunt wel de unifi camera's gebruiken met andere NVR's
Ik vind dat Motion detectie in Protect nog slechter werkt dan met unifi-video...
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Uitzondering maken voor het unifi-proces.....Mystikal schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:06:
[...]
Bizar, alle 3 staan nu weer op disconnect! Wel geven de LED ringen een blauwe kleur en WIFI werkt gewoon...
Lijkt toch ook een firewall issue te zijn. Unifi heb ik toegang gegeven, maar als ik windows firewall aanzet, lijkt het erop dat hij mijn AP's op disconnect zet.
https://pureinfotech.com/allow-apps-firewall-windows-10/
[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 05-08-2020 16:34 ]
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Anders even handmatig de poorten open zetten. Dat moet minimaal 8080 zijn. Maar er zijn er nog een paar die nodig kunnen zijn voor bv de auto discovery.Mystikal schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:06:
[...]
Bizar, alle 3 staan nu weer op disconnect! Wel geven de LED ringen een blauwe kleur en WIFI werkt gewoon...
Waarom wil je eigenlijk privé een Guest Portal gaan gebruiken.... een simpel Guest Network thuis is toch al prima?Rivanov schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:13:
[...]Ik kan hier dus geen gebruik van maken met de UDM?
Maar het kan dus wel met de UDM.
Deze had ik al op private gezet.Gunner schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:33:
[...]
Uitzondering maken voor het unifi-proces.....
https://pureinfotech.com/allow-apps-firewall-windows-10/
Basement Bios ---- Exo-S
Heb ik nog niet geprobeerd, ik heb wel - ik meen dat ik het op het ubnt forum las - Google op ip adres ingevoerd, maar dat werkt ook niet.RobertMe schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:59:
[...]
En als je ping google.com doet? Geeft die dan aan dat die hostname niet kan resolven? Of geeft die wel aan een IP te pingen maar dus geen reply?
Zal ik morgen wel proberen, ben nu even afwezig.EricNL schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:03:
[...]
Stuur eens de output van:
code:
1 nslookup google.nl
en
code:
1 nslookup google.nl <ip-van-je-router> (bijvoorbeeld nslookup google.nl 192.168.0.1)
[ Voor 14% gewijzigd door Comp User op 05-08-2020 17:05 ]
Vaste locatie, vast netwerk.
Ik zou sowieso gaan overwegen of je de controller liever niet op een apart systeem wilt hebben (bijvoorbeeld een Raspberry Pi of NAS)
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Nooit over nagedacht. Is er een APK voor Synology? Kan ik de huidige settings makkelijk overzetten?Ferruginous Hwk schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:04:
[...]
Ik zou sowieso gaan overwegen of je de controller liever niet op een apart systeem wilt hebben (bijvoorbeeld een Raspberry Pi of NAS)
Basement Bios ---- Exo-S
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Ergens in de settings zit een migrate site. Dan maakt die een backup, die je zelf moet inlezen in de nieuwe controller (kan in een van de eerste stappen tijdens de configuratie), en past die het inform adres aan in alle devices.Mystikal schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:15:Kan ik de huidige settings makkelijk overzetten?
Omdat het kan. Wil daar gewoon mee "spelen".Yowzawood schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:55:
[...]
Waarom wil je eigenlijk privé een Guest Portal gaan gebruiken.... een simpel Guest Network thuis is toch al prima?
Maar het kan dus wel met de UDM.
Ben nieuw in de UniFi wereld, dus ben gewoon de opties aan het bekijken.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Wat is het verschil tussen een migratie zoals jij noemt en een import export van de backup die je elders kan doen? Lijkt me bijna hetzelfde te doen als ik het zo snel lees.RobertMe schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:19:
[...]
Ergens in de settings zit een migrate site. Dan maakt die een backup, die je zelf moet inlezen in de nieuwe controller (kan in een van de eerste stappen tijdens de configuratie), en past die het inform adres aan in alle devices.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Klopt. Alleen doet de migrate wizard al een set-inform voor je uitvoeren.Gunner schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:37:
[...]
Wat is het verschil tussen een migratie zoals jij noemt en een import export van de backup die je elders kan doen? Lijkt me bijna hetzelfde te doen als ik het zo snel lees.
Note: zelf migrate ook nog niet gebruikt, en eenmalig na opzetten eigen controller die van laptop naar NAS verplaatst met handmatige backup.
Ik heb afgelopen weekend eens de stap gedaan om naar controller versie 6.0.8 te gaan. Zonder ook maar iets aangepast te hebben werkte sinds maandagavond de API niet meer en vanochtend wilde de mobiele app niets meer van mijn controller weten. Inloggen op de web-interface werkte wel gewoon. Na een restart van de unifi controller was deze ook de weg kwijt.
Ook bij deze issue was het repairen van de MongoDB de oplossing:
https://help.ui.com/hc/en...s-on-the-UniFi-Controller
Daarna werkte zowel API, mobiele app als de webinterface weer.
Ook bij deze issue was het repairen van de MongoDB de oplossing:
https://help.ui.com/hc/en...s-on-the-UniFi-Controller
Daarna werkte zowel API, mobiele app als de webinterface weer.
Kunnen jullie even met mij meedenken?
Buurman heeft wifi problemen en vraagt om hulp. Ik wil hem best helpen maar dan liever wat meer laten investeren in een betrouwbare AP zodat ik er niet elke week heen hoef.
In principe heeft hij aan één AP voldoende en het is vooral voor de slaapkamers van zijn kinderen boven. Kabel trekken en boren hebben we niet zoveel zin in dus mijn idee is om de oude telefoon aansluiting boven te gebruiken. Hier zit zo een aansluiting:

Als ik deze kabel nou is terugtrek naar beneden (meterkast) en boven een netwerk kabel er aan vast knoop met veel ducktape -> zou dit dan goed gaan? Dan deze outlet vervangen voor een In Wall HD? Heeft hij meteen een switch daar en kan dan op het bestaand punt. Weet alleen niet of er normaalgesproken een inbouwdoos achter zo'n telefoonaansluiting zit. Nadeel is dat hij dan nog een switch moet aanschaffen met POE in de meterkast. Of misschien toch een POE injector oid in de meterkast?
Wat vinden jullie van deze aanpak? Nog andere opties die jullie kunnen verzinnen? De UDM is 300,00 euro en dus wat prijzig.
Als laatste vraag -> kan ik zijn ubiquiti gear toevoegen aan mijn controller als apart account (wil ze dus niet mengen met mijn eigen gear). Dan kan ik hem af en toe helpen met monitoren / afstellen / updaten.
Buurman heeft wifi problemen en vraagt om hulp. Ik wil hem best helpen maar dan liever wat meer laten investeren in een betrouwbare AP zodat ik er niet elke week heen hoef.
In principe heeft hij aan één AP voldoende en het is vooral voor de slaapkamers van zijn kinderen boven. Kabel trekken en boren hebben we niet zoveel zin in dus mijn idee is om de oude telefoon aansluiting boven te gebruiken. Hier zit zo een aansluiting:

Als ik deze kabel nou is terugtrek naar beneden (meterkast) en boven een netwerk kabel er aan vast knoop met veel ducktape -> zou dit dan goed gaan? Dan deze outlet vervangen voor een In Wall HD? Heeft hij meteen een switch daar en kan dan op het bestaand punt. Weet alleen niet of er normaalgesproken een inbouwdoos achter zo'n telefoonaansluiting zit. Nadeel is dat hij dan nog een switch moet aanschaffen met POE in de meterkast. Of misschien toch een POE injector oid in de meterkast?
Wat vinden jullie van deze aanpak? Nog andere opties die jullie kunnen verzinnen? De UDM is 300,00 euro en dus wat prijzig.
Als laatste vraag -> kan ik zijn ubiquiti gear toevoegen aan mijn controller als apart account (wil ze dus niet mengen met mijn eigen gear). Dan kan ik hem af en toe helpen met monitoren / afstellen / updaten.
[ Voor 18% gewijzigd door Workaholic op 06-08-2020 09:30 ]
Kijk wel evrn of de kabel van deze oude telefoonaansluiting op de juiste plek uitkomst, kan namelijk zo zijn dat deze uitkomst in de woonkamer ipv in de meterkast.Workaholic schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:26:
[Afbeelding]
Voor het voeden van de inwall, kun je ook denken aan een PoE adaprer ipv een switch met PoE.
De inwall HD werkt niet goed met een PoE injector volgens de handleiding dus daar ga je een PoE switch voor nodig hebben. Haal die telefoon socket al eens uit elkaar, met wat geluk is daarvoor een gewone CAT5e kabel gebruikt waarvan ze maar een paar kopers aangesloten hebben.
En ivm je vraag of je zijn 'site' kan toevoegen aan jouw controller, neen, jouw controller heeft toch geen toegang tot zijn netwerk? Dus jouw controller zal nooit zijn devices vinden. Tenzij je VPN tunnels naar je buur legt maar dat lijkt mij al helemaal niet de bedoeling
En ivm je vraag of je zijn 'site' kan toevoegen aan jouw controller, neen, jouw controller heeft toch geen toegang tot zijn netwerk? Dus jouw controller zal nooit zijn devices vinden. Tenzij je VPN tunnels naar je buur legt maar dat lijkt mij al helemaal niet de bedoeling
[ Voor 33% gewijzigd door Tha Render_2 op 06-08-2020 09:37 ]
Deze komt uit in de meterkast - dus dat is mooi!Clumsy Smurf schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:35:
[...]
Kijk wel evrn of de kabel van deze oude telefoonaansluiting op de juiste plek uitkomst, kan namelijk zo zijn dat deze uitkomst in de woonkamer ipv in de meterkast.
Voor het voeden van de inwall, kun je ook denken aan een PoE adaprer ipv een switch met PoE.
Hmm dat is balen. Zit je toch weer aan een POE switch vast. Wat als ik een injector gebruik i.c.m. een flex mini en dan door naar de In wall?Tha Render_2 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:36:
De inwall HD werkt niet goed met een PoE injector volgens de handleiding dus daar ga je een PoE switch voor nodig hebben. Haal die telefoon socket al eens uit elkaar, met wat geluk is daarvoor een gewone CAT5e kabel gebruikt waarvan ze maar een paar kopers aangesloten hebben.
edit: Als het een CAT5e kabel is dan heb ik inderdaad geluk. Ook wel benieuwd wat er achter die aansluiting zit (inbouw doos ja/nee).
Ik dacht dat je via het internet ook devices kon toevoegen. Zo doen toch ook diverse tweakers hier "remote" sites toevoegen?En ivm je vraag of je zijn 'site' kan toevoegen aan jouw controller, neen, jouw controller heeft toch geen toegang tot zijn netwerk? Dus jouw controller zal nooit zijn devices vinden. Tenzij je VPN tunnels naar je buur legt maar dat lijkt mij al helemaal niet de bedoeling
[ Voor 28% gewijzigd door Workaholic op 06-08-2020 09:42 ]
Ben al even uit de Unifi spulleboel...kan me niet aan de indruk ontrekken dat de in wall niet met een injector overweg kan. Zo spannend is PoE echt niet.Workaholic schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:38:
Hmm dat is balen. Zit je toch weer aan een POE switch vast. Wat als ik een injector gebruik i.c.m. een flex mini en dan door naar de In wall?. US-8-60W + in Wall hd zit ook weer samen op ongeveer 300 euro. Dan is de UDM misschien toch de slimste keuze. Alleen wat minder praktisch omdat deze dan op de slaapkamer moet en de internet modem in bridge mode.
Uiteraard kan het wel, zolang jouw controller over Internet bereikbaar is (even een poort forwarden en de in wall instellen via set-inform). Je kan een apparte site aanmaken van de buurman.Ik dacht dat je via het internet ook devices kon toevoegen. Zo doen toch ook diverse tweakers hier "remote" sites toevoegen?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Ik heb misschien een domme vraag, maar ik vind niet onmiddellijk het antwoord.
Ik zou graag een Dream Machine aanschaffen.
Momenteel bezit ik een Netgear GC110P om mijn AP's te voorzien van PoE, die ik zal aansluiten op de UDM.
Zal ik via de controller de componenten die ik aansluit op de Netgear GC110P zien? Ik ga later pas investeren in een Unify PoE switch.
Ik zou graag een Dream Machine aanschaffen.
Momenteel bezit ik een Netgear GC110P om mijn AP's te voorzien van PoE, die ik zal aansluiten op de UDM.
Zal ik via de controller de componenten die ik aansluit op de Netgear GC110P zien? Ik ga later pas investeren in een Unify PoE switch.
Beetje bizarre oplossing hoor.... je buurman heeft er blijkbaar nul verstand van of interesse in maar heeft niet meer behoefte dan een fatsoenlijk wifi bereik boven. Dan moet de eerste reflex toch niet een totale overkill zijn met een Unifi switch/AP of UDM.Workaholic schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:38:
[...]
Deze komt uit in de meterkast - dus dat is mooi!
Trek een kabel als die er niet is en zet een simpel AP neer en klaar. Voor een fatsoenlijk bedrag klaar en voldaan aan de wens. En als hij bijvoorbeeld beneden wel de wifi van bijvoorbeeld de Ziggo router gebruikt dan hebben die ook een bekabelde AP voor 60, nul instellingen nodig.
Vindt het echt totale overkill om alleen voor wat wifi boven honderden euro's aan Unifi spullen uit te geven. Doe dan tenminste het hele huis.
[ Voor 3% gewijzigd door Yowzawood op 06-08-2020 09:58 ]
Ja, je zal alle Unifi spullen via de controller kunnen managen.RigolleM schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:52:
Zal ik via de controller de componenten die ik aansluit op de Netgear GC110P zien?
De UAP-AC-Lite is juist een prima keuze, @Workaholic kan die vanuit zijn eigen controller managen. En zoveel (meer) kost dit AP ook niet.Yowzawood schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:54:
Vindt het echt totale overkill om alleen voor wat wifi boven honderden euro's aan Unifi spullen uit te geven. Doe dan tenminste het hele huis.
[ Voor 43% gewijzigd door lier op 06-08-2020 10:01 ]
Ik zou UniFi niet aanraden, want daar is toch enige kennis voor nodig (dus jij mag gewoon opdraven).Workaholic schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:26:
Waarom doe je niet aanraden om bv ubiquiti amplifi te nemen? Of anders TP-Link mesh opties?
Ik begrijp jullie reacties wel - ik denk dat ik gewoon een ubiquiti fan boy ben geworden door dit topic en het zelf hebben van de hardware 
Misschien toch maar beter: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/30366 voor 100,00 euro en dan ethernet backhaul gebruiken als de kabel trek actie lukt.
Of zoals hierboven staat een de AC Lite Deze werkt ook zonder controller toch? Deze kan dan worden gemonteerd op de plaats waar de telefoon aansluiting zat. Deze dan voeden met POE injector?
Zal even vragen wat hij wil uitgeven en dan de keuze maken.
.
Misschien toch maar beter: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/30366 voor 100,00 euro en dan ethernet backhaul gebruiken als de kabel trek actie lukt.
Of zoals hierboven staat een de AC Lite Deze werkt ook zonder controller toch? Deze kan dan worden gemonteerd op de plaats waar de telefoon aansluiting zat. Deze dan voeden met POE injector?
Zal even vragen wat hij wil uitgeven en dan de keuze maken.
Mooi ding alleen maar 10/100mbit? Zal verder niet teveel offtopic gaan aangezien het hier een ubiquiti topic isFreee!! schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:03:
[...]
Gewoon een EAP225-Wall van TP-Link, werkt perfect met een PoE-injector en heeft ook drie extra poorten.
[ Voor 52% gewijzigd door Workaholic op 06-08-2020 10:08 ]
Gewoon een EAP225-Wall van TP-Link, werkt perfect met een PoE-injector en heeft ook drie extra poorten.UTMachine schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:00:
[...]
Ik zou UniFi niet aanraden, want daar is toch enige kennis voor nodig (dus jij mag gewoon opdraven).
Waarom doe je niet aanraden om bv ubiquiti amplifi te nemen? Of anders TP-Link mesh opties?
Waarschijnlijk is die 100 mbit snel genoeg voor je buurman en anders even wachten op de EAP235-Wall.Workaholic schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:03:
[...]
Mooi ding alleen maar 10/100mbit? Zal verder niet teveel offtopic gaan aangezien het hier een ubiquiti topic is.
[ Voor 35% gewijzigd door Freee!! op 06-08-2020 10:10 ]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
En dat is dus de simpele AP.... niet een oplossing met een IW HD en dan ook nog een Unifi switch.lier schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:58:
[...]
De UAP-AC-Lite is juist een prima keuze, @Workaholic kan die vanuit zijn eigen controller managen. En zoveel (meer) kost dit AP ook niet.
Begrijpelijk, maar de oplossing moet passen bij de vraag....Workaholic schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:03:
Ik begrijp jullie reacties wel - ik denk dat ik gewoon een ubiquiti fan boy ben geworden door dit topic en het zelf hebben van de hardware
Waarom niet deze: https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel als er al een connectbox staat.
Nul beheer noodzakelijk
En de vraag was toch allen voor boven, of ga je met de M4 nu toch het hele huis doen? :-).
[ Voor 51% gewijzigd door Yowzawood op 06-08-2020 10:17 ]
Dan zijn we het helemaal met elkaar eens!Yowzawood schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:08:
En dat is dus de simpele AP.... niet een oplossing met een IW HD en dan ook nog een Unifi switch.
Zijn er meer mensen die deze hebben ontvangen?
![]() | ![]() |
[ Voor 24% gewijzigd door xbeam op 06-08-2020 10:27 ]
Vandaar dat het goed is om het zekere voor het onzekere te nemen en steeds de handleiding op voorhand te controleren:lier schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:44:
[...]
Ben al even uit de Unifi spulleboel...kan me niet aan de indruk ontrekken dat de in wall niet met een injector overweg kan. Zo spannend is PoE echt niet.
Dat is wel soms het nadeel bij Ubiquiti, hun uitleg is vaak niet duidelijk of precies. Een PoE adaptor is niet aangeraden .. dus het werkt wel? Of maar half? En waarom is het niet aangeraden?IMPORTANT: The UAP-IW-HD requires a UniFi Switch with PoE for power. Passive PoE adapters are not recommended.
Je bent een beta tester en je vindt het raar dat ze je vragen wat je ervaringen zijn met een beta firmware dat je aan het testen bent? Nu ook niet overdrijven aub..xbeam schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:24:
Er speelt iets binnen Ubnt. Als ze zomaar uit niets dit soort vragen gaan stellen over de de UDM-pro
Ik heb hem ook gehad en uiteraard ingevuld, benieuwd wat ze met de feedback doen..xbeam schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:24:
Er speelt iets binnen Ubnt. Als ze zomaar uit niets dit soort vragen gaan stellen over de de UDM-pro
[Afbeelding]
[Afbeelding]
UDM-Pro is zo'n beetje enkel beta...., echt een stabiele normale release is er nog niet..Tha Render_2 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:27:
[...]
Je bent een beta tester en je vindt het raar dat ze je vragen wat je ervaringen zijn met een beta firmware dat je aan het testen bent? Nu ook niet overdrijven aub..
[ Voor 21% gewijzigd door LightStar op 06-08-2020 10:28 ]
Ja, ik ben al 5 jaar BETA inclusief NDA tester en dit vragen ze nooit op deze manier. Dit gaat over de functionaliteit van de UDM via een ander format dan normaal.Tha Render_2 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:27:
[...]
Je bent een beta tester en je vindt het raar dat ze je vragen wat je ervaringen zijn met een beta firmware dat je aan het testen bent? Nu ook niet overdrijven aub..
Vandaar dat het opvallend is wat mij bij indruk wekt dat er inter discussie is over de UDM-Pro en zeker als een grote user base deze heeft ontvangen.
[ Voor 14% gewijzigd door xbeam op 06-08-2020 10:37 ]
Zullen ze dan met een stabiele versie willen komen van de 1.8.0 reeks?
Voor de UDMB(ase) is er inmiddels al RC12 uit.
Hierover nog geen mail gehad, is dus een UDMP eigen survey.
Heb de review ook gehad, als ik het topic op website van ui.com doorlees hebben toch best wat mensen last van bugs (als memory leaks enz). Bij mij is sinds de beta (op mijn udm pro) alle software geinstalleerd terwijl ik daar niet om heb gevraagd (protect, acess, talk). Meer mensen last van?
4970Wp | 14* 355 | IQ7+ | PVoutput
Dat klopt dat staat ook in het start bericht en waarom dat is. Dus ja dat heeft iedereenitguy013 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:39:
Heb de review ook gehad, als ik het topic op website van ui.com doorlees hebben toch best wat mensen last van bugs (als memory leaks enz). Bij mij is sinds de beta (op mijn udm pro) alle software geinstalleerd terwijl ik daar niet om heb gevraagd (protect, acess, talk). Meer mensen last van?
Als je dat niet wil kan je na de update weer handmatig uit zetten.
Valt wel mee hoor..... de redenatie hierachter is dat passive POE niet aan te raden is voor devices met POE passthrough. De kans dat iemand er dan iets op aansluit dat niet bestand is tegen stroom op een netwerkpoort is aardig groot.Tha Render_2 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:25:
Dat is wel soms het nadeel bij Ubiquiti, hun uitleg is vaak niet duidelijk of precies. Een PoE adaptor is niet aangeraden .. dus het werkt wel? Of maar half? En waarom is het niet aangeraden?
Het algemene advies is daarom geen POE injectors als die er niet bijzitten.... maakt het leven voor hen en jou een stuk overzichterlijker.
[ Voor 11% gewijzigd door Yowzawood op 06-08-2020 10:47 ]
Inderdaad, het werkt gewoon goed met een poe injector. Ik heb zelf voor de zekerheid POE port disabled op de in wall. Nu ben ik enige die het gebruikt maar je weet maar nooit..
Ik teken nergens meer voor
Ze moeten toch een keer met iets voor de UDM-P komen, deze is al een half jaar zonder stabiel firmware en met incomplete functies op de markt. Maar in 1.8 zitten nog steeds niet alle beloofde functies. Wat betreft de netwerk functies komt hij niet eens in de buurt van de en die was al beperkt.MadMax12 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:36:
Zullen ze dan met een stabiele versie willen komen van de 1.8.0 reeks?
+ ik weet niet hoe het bij anderen is maar met de laatste (releases) krijg ik regelmatig de melding op mijn telefoon dat de Udm-pro een re-connect heeft gedaan (zelfde heb ik op de unvr-4) terwijl er verder geen netwerk drop is geweest.xbeam schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:52:
[...]
Ze moeten toch een keer met iets voor de UDM-P komen, deze is al een half jaar zonder stabiel firmware en met incomplete functies op de markt. Maar in 1.8 zitten nog steeds niet alle beloofde functies. Wat betreft de netwerk functies komt hij niet eens in de buurt van de en die was al beperkt.
/f/image/ShMCi9qpKyc7xQWTj8lXfTxo.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 20% gewijzigd door LightStar op 06-08-2020 11:00 ]
Lees over een paar dingen dat die Dream Machine Pro niet lekker loopt? Ben al flink aantal pagina’s terug aan het scrollen, maar wat is er percies mis mee? Ben benieuwd.
Same here. Krijg ook heel veel threat management alerts (draai ook network 6.0.8).LightStar schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:58:
[...]
+ ik weet niet hoe het bij anderen is maar met de laatste (releases) krijg ik regelmatig de melding op mijn telefoon dat de Udm-pro een re-connect heeft gedaan (zelfde heb ik op de unvr-4) terwijl er verder geen netwerk drop is geweest.
4970Wp | 14* 355 | IQ7+ | PVoutput
Ik vertrouw ze nooit helemaal, implementatie van specifieke functies is nogal eens niet zoals je zou verwachten bij Ubiqity.Quakie schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:51:
Inderdaad, het werkt gewoon goed met een poe injector. Ik heb zelf voor de zekerheid POE port disabled op de in wall. Nu ben ik enige die het gebruikt maar je weet maar nooit..
Eigenlijk zou ik het eens moeten meten maar ik ben niet overtuigd dat als je POE disabled op een poort dat dit ook geldt voor passive POE. Het zou mij niet verbazen dat voor active POE het werkt en dat het device wel om POE kan vragen maar dat dit niet geaccepteerd wordt. Maar als er met passive altijd stroom op de poort staat dat dit dan met een software setting uitgezet wordt.... ik weet het niet.
Dat zal wel moeten toch, non-passive-POE devices kunnen stuk gaan als ze er ineens stroom overheen krijgen, dus dit zal je wel uit moeten kunnen zetten. Ik kan het vanavond eens bij mijn ac-lite APs met passive POE proberen door deze uit te zetten. Valt de AP uit dan weet je dat de stroom er af isYowzawood schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:03:
[...]
Ik vertrouw ze nooit helemaal, implementatie van specifieke functies is nogal eens niet zoals je zou verwachten bij Ubiqity.
Eigenlijk zou ik het eens moeten meten maar ik ben niet overtuigd dat als je POE disabled op een poort dat dit ook geldt voor passive POE. Het zou mij niet verbazen dat voor active POE het werkt en dat het device wel om POE kan vragen maar dat dit niet geaccepteerd wordt. Maar als er met passive altijd stroom op de poort staat dat dit dan met een software setting uitgezet wordt.... ik weet het niet.
Je hebt volgens mij 3 settings op de 16-poorts 150W switch van UB:
1. Active POE
2. Passive POE
3. Off
[ Voor 5% gewijzigd door Shinji op 06-08-2020 11:11 ]
Hier gaat dat ook de hele dag door. Om gek van te worden (vooral snachts ) Ik hier krijg meer offline meldingen van de paar UDM’s dan van de 50 usg’s die bij klanten staan.LightStar schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:58:
[...]
+ ik weet niet hoe het bij anderen is maar met de laatste (releases) krijg ik regelmatig de melding op mijn telefoon dat de Udm-pro een re-connect heeft gedaan (zelfde heb ik op de unvr-4) terwijl er verder geen netwerk drop is geweest.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/ATlEXkgp4cPxA5TpBsWhhLih.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 06-08-2020 18:55 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door xbeam op 06-08-2020 11:23 ]
double
[ Voor 96% gewijzigd door stormfly op 06-08-2020 11:19 ]
Ik krijg die melding van een CK2 alleen als in een failover van Ziggo naar KPN forceer of andersom. Lees: bij een IP wijziging of het verbreken van de TCP sessie? Is je hosted controller achter een stabiele ISP gehost?xbeam schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:16:
[...]
Krijg meer offline meldingen van de paar UDM’s dan van de 50 usg’s die bij klanten staan.
Ik heb ook een aantal UCK-Gen2's en daar krijg ik zelden een melding van, die draaien nog geen UniFi OS wellicht dat daar een deel van het issue zit.stormfly schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:19:
[...]
Ik krijg die melding van een CK2 alleen als in een failover van Ziggo naar KPN forceer of andersom. Lees: bij een IP wijziging of het verbreken van de TCP sessie? Is je hosted controller achter een stabiele ISP gehost?
Die is nog niet in beta toch?LightStar schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:20:
[...]
Ik heb ook een aantal UCK-Gen2's en daar krijg ik zelden een melding van, die draaien nog geen UniFi OS wellicht dat daar een deel van het issue zit.
Ik heb toevallig vannacht ook een reconnect op mijn UDM Base gehadxbeam schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:13:
[...]
Hier gaat dat ook de hele dag door. Om gek van te worden (vooral snachts ) Ik hier krijg meer offline meldingen van de paar UDM’s dan van de 50 usg’s die bij klanten staan.
[Afbeelding]
Ik betwijfel niet of de instelling van de switches werkt.... geloof best dat daar niet zomaar 24V op een poort wordt gezet :-).Shinji schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:10:
[...]
Dat zal wel moeten toch, non-passive-POE devices kunnen stuk gaan als ze er ineens stroom overheen krijgen, dus dit zal je wel uit moeten kunnen zetten. Ik kan het vanavond eens bij mijn ac-lite APs met passive POE proberen door deze uit te zetten. Valt de AP uit dan weet je dat de stroom er af is
Je hebt volgens mij 3 settings op de 16-poorts 150W switch van UB:
1. Active POE
2. Passive POE
3. Off
Waar ik wel mijn twijfels bij heb (waarschijn onterecht maar ze maken te vaak fouten dat ik het uitsluit) is bij POE passthough icm met een passive POE voeding. Geloof best dat het software matig werkt om de af/at POE negotiating bij een nieuwe verbinding uit te zetten.
Maar als ze niet aanraden om passive te voeden bij passthrough dan krijg ik ook twijfels bij de implementatie van disabling van de passthough in dit geval. Ben in ieder geval blij dat ik mijn injector voor mij IW HD heb vervangen door een switch en nu alles active is.
Dat zou ik ook willen weten. Ik heb een UDM Pro en draait prima. De UDMP Firmware 1.7.2, controller 5.13.30 en draait zonder problemen en stabiel voor 42 dagen (de upgrade naar 1.7.2).slijkie schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:59:
Lees over een paar dingen dat die Dream Machine Pro niet lekker loopt? Ben al flink aantal pagina’s terug aan het scrollen, maar wat is er percies mis mee? Ben benieuwd.
Ik vermoed dat de beta's en rc's voor de meeste problemen zorgen, of ik ben een special snowflake met mazzel, wat ik betwijfel.
Het blijft toch echt leuk materiaal! Gisteren bij een klant geweest waar ik 4 jaar geleden volgende setup gezet heb:
3x AP-AC-PRO
1x Cloud Key
Geen verdere ondersteuning dus verantwoordelijkheid bij klant maar die heeft er nooit naar gekeken dus alle toestellen 4 jaar zonder updates en werkt perfect, klant enorm tevreden, nooit issues mee gehad. Ik was er dan toch nu maar gelijk alles een update gegeven, controller van 5.3.8 naar 5.13.32 en de AP's van firmware 3.7.29 naar 4.3.20. Paar minuten later alles klaar en terug werkend.
Vandaag dan gestart aan het volgende project, wat zien de doosjes er toch altijd heerlijk uit:
:strip_exif()/f/image/rPQCXZVsuSAvIiI8C4QHC16D.jpg?f=fotoalbum_large)
Om een idee te geven hoe vlot zo'n installatie gaat, ik heb eerst alles uitgepakt en aangesloten via UTP, nog geen stroom! Dus:
- Security gateway pro, WAN naar de modem en LAN naar de unifi switch
- Cloud key Gen2 en de 2 nanoHD AP's op de PoE poorten van de unifi switch
- Mijn laptop via UTP aan de unifi switch
Ik steek de stroomkabel van de security gateway pro & unifi switch in + ik haal een glaasje water (niet persé nodig voor de installatie maar had wel wat dorst).
Bij terugkomst, mijn laptop heeft een IP en kan meteen op internet, zonder nog maar iets te doen. Ik kijk op het schermpje van de cloud key gen2 en lees het IP adres af, ik surf via Chrome naar dat IP adres via mijn laptop, doorloop de setup met enkele klikjes en ik zit op controller en alle devices (gateway, switch & 2x AP's) zijn reeds adopted (of nog even bezig). Ik ga naar 'maintenance', update de firmware van de cloud key en controller, wacht op de reboot die je kan volgen via het schermpje van de cloud key, vervolgens doe ik een rolling upgrade van de devices en enkele minuten later .. ben ik klaar
(uiteraard zonder de specifics zoals DHCP, IPS, port forwarding, etc..)
3x AP-AC-PRO
1x Cloud Key
Geen verdere ondersteuning dus verantwoordelijkheid bij klant maar die heeft er nooit naar gekeken dus alle toestellen 4 jaar zonder updates en werkt perfect, klant enorm tevreden, nooit issues mee gehad. Ik was er dan toch nu maar gelijk alles een update gegeven, controller van 5.3.8 naar 5.13.32 en de AP's van firmware 3.7.29 naar 4.3.20. Paar minuten later alles klaar en terug werkend.
Vandaag dan gestart aan het volgende project, wat zien de doosjes er toch altijd heerlijk uit:
:strip_exif()/f/image/rPQCXZVsuSAvIiI8C4QHC16D.jpg?f=fotoalbum_large)
Om een idee te geven hoe vlot zo'n installatie gaat, ik heb eerst alles uitgepakt en aangesloten via UTP, nog geen stroom! Dus:
- Security gateway pro, WAN naar de modem en LAN naar de unifi switch
- Cloud key Gen2 en de 2 nanoHD AP's op de PoE poorten van de unifi switch
- Mijn laptop via UTP aan de unifi switch
Ik steek de stroomkabel van de security gateway pro & unifi switch in + ik haal een glaasje water (niet persé nodig voor de installatie maar had wel wat dorst).
Bij terugkomst, mijn laptop heeft een IP en kan meteen op internet, zonder nog maar iets te doen. Ik kijk op het schermpje van de cloud key gen2 en lees het IP adres af, ik surf via Chrome naar dat IP adres via mijn laptop, doorloop de setup met enkele klikjes en ik zit op controller en alle devices (gateway, switch & 2x AP's) zijn reeds adopted (of nog even bezig). Ik ga naar 'maintenance', update de firmware van de cloud key en controller, wacht op de reboot die je kan volgen via het schermpje van de cloud key, vervolgens doe ik een rolling upgrade van de devices en enkele minuten later .. ben ik klaar
Wat zijn de voordelen van een Security Gateway Pro tov bijvoorbeeld een UDM-Pro?
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Dat je een oud apparaat koopt, dat geen IDS kan draaien op hoge snelheden, en dat voor een iets lagere prijsbluecupra schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:01:
Wat zijn de voordelen van een Security Gateway Pro tov bijvoorbeeld een UDM-Pro?
On a serious note: de USG heeft nog support voor custom configs (via de gateway.config.json). Waardoor je sommige dingen kunt doen die niet via de GUI kunnen en ook op de UDM niet kunnen (en vereist zijn voor bv IPTV).
Echter wordt de USG ook niet meer onderhouden (geen officieel statement, maar er komen vrijwel geen updates meer buiten security fixes), en dus dat bv IDS/IPS de snelheid beperkt tot ik meen ong 250Mbit/s.
Het blijft dus een beetje kiezen tussen twee kwaden. En persoonlijk zou ik ze ATM waarschijnlijk zelfs beiden niet kopen. Maar mijn USG 3p doet het gelukkig nog goed.
Ouder dus doorontwikkeld, minder kuren, en zonder cloudkey en protect controller. Die UDM Pro is grappig maar het fijne van unifi is juist losse onderdelen ipv alles in 1. Controller en Protect in 1 kastje vind ik eigenlijk al jammer, maarja je kunt ook 2 cloudkey's kopenbluecupra schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:01:
Ik had veel liever gezien dat ze eerst werk hadden gemaakt van de UXG-Pro
De vraag is terecht maar inderdaad zoals hierboven al beschreven, USG (pro) is doorontwikkeld en werkt gewoon volledig, die UDM lijkt nog wel wat kinderziektes te hebben. Ook krijg je bij die UDM dingen zaken er standaard bij zoals de protect terwijl je die niet wilt
De cloud key apart is leuk, je kan die eens rebooten en updaten zonder dat je netwerk downgaat, wat bij een UDM pro dan wel het geval is gezien de controller er mee op staat?

- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
De UDM (& Pro) draaien op basis van Linux met allemaal containers voor de losse onderdelen. De container met de controller zal dus ook vast opnieuw opgestart kunnen worden zonder een volledige reboot van de UDM. Zou mooi zijn, als bij elke update van de controller internet eruit ligt.Tha Render_2 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:12:
De cloud key apart is leuk, je kan die eens rebooten en updaten zonder dat je netwerk downgaat, wat bij een UDM pro dan wel het geval is gezien de controller er mee op staat?
Mijn controller was gister niet meer bereikbaar op mijn UDM Base.RobertMe schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:17:
[...]
De UDM (& Pro) draaien op basis van Linux met allemaal containers voor de losse onderdelen. De container met de controller zal dus ook vast opnieuw opgestart kunnen worden zonder een volledige reboot van de UDM. Zou mooi zijn, als bij elke update van de controller internet eruit ligt.
Op het UBI forum werd "unifi-os restart" gezegd, geen downtime waargenomen vanuit mijn zoontje/vriendin en de uptime van de UDMB is ook niet opnieuw gaan tellen
[ Voor 4% gewijzigd door miniterror op 07-08-2020 15:28 ]
Ik baal wel een beetje als ik bovenstaande allemaal lees. Voor de B&B waar ik het beheer doe, wil ik ergens komend jaar upgraden naar een UDM-Pro. Zit Protect in, wat we ook graag willen.
Maar grootste probleem gaat de IPTV worden. Zakelijk KPN glasvezel abonnement met zes decoders. Die moeten natuurlijk wel normaal kunnen draaien. En idioot ingewikkelde configs die op allerlei fora zijn uitgedokterd, zijn niet wenselijk.
Als er geüpgraded wordt, dan niet met EOL apparatuur, wat de USG Pro blijkbaar wel is ondertussen.
Maar grootste probleem gaat de IPTV worden. Zakelijk KPN glasvezel abonnement met zes decoders. Die moeten natuurlijk wel normaal kunnen draaien. En idioot ingewikkelde configs die op allerlei fora zijn uitgedokterd, zijn niet wenselijk.
Als er geüpgraded wordt, dan niet met EOL apparatuur, wat de USG Pro blijkbaar wel is ondertussen.
Waiting on the world to change
Verwijderd
Voor de geïnteresseerden : https://github.com/boostchicken/udm-utilities
O.a. PiHole and Adgaurd home op de UDM (pro)
O.a. PiHole and Adgaurd home op de UDM (pro)
Denk eerlijk gezegd niet dat IPTV snel gaat werken op de UDM modellen. Gezien het op de USG modellen ook nooit officieel heeft gewerkt via de controller. En ze denk ik eerder op de functies voor zakelijk gebruik willen richten.pinda powerrr schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:02:
Ik baal wel een beetje als ik bovenstaande allemaal lees. Voor de B&B waar ik het beheer doe, wil ik ergens komend jaar upgraden naar een UDM-Pro. Zit Protect in, wat we ook graag willen.
[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2020 16:26 ]
Volgens mij kun je een stuk minder op een UDM (Pro) dan op een USG (Pro). Je kunt bijvoorbeeld geen config.gateway.json draaien die in bepaalde gevallen nodig is.bluecupra schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:01:
De UDM-lijn is meer voor 'eenvoudigere' netwerken.
https://community.ui.com/...67-4cc4-8344-b2c8759c8bd7
Ja en dat is dus de grap....het is zakelijk....Verwijderd schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:23:
Denk eerlijk gezegd niet dat IPTV snel gaat werken op de UDM modellen. Gezien het op de USG modellen ook nooit officieel heeft gewerkt via de controller. En ze denk ik eerder op de functies voor zakelijk gebruik willen richten.
Ene kant moeten we een perfect werkend netwerk hebben voor onze gasten, andere kant is de TV op de kamer met alle poespas een must. IPTV werkt daarin prima.
Maar ik begrijp ook dat het een dingetje is dat bij KPN net ff anders is. Ik lees in het T-Mobile topic al andere dingen, omdat ze op een andere manier de IPTV het netwerk in gooien.
Waiting on the world to change
Verwijderd
Ja T-Mobile doet het met het nieuwe platform idd gewoon over internet bij glasvezel zover ik heb begrepen.pinda powerrr schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:34:
[...]
Ja en dat is dus de grap....het is zakelijk....
Ene kant moeten we een perfect werkend netwerk hebben voor onze gasten, andere kant is de TV op de kamer met alle poespas een must. IPTV werkt daarin prima.
Maar ik begrijp ook dat het een dingetje is dat bij KPN net ff anders is. Ik lees in het T-Mobile topic al andere dingen, omdat ze op een andere manier de IPTV het netwerk in gooien.
Als je een glasvezel aansluiting hebt en graag een UDM wilt gebruiken met IPTV is T-Mobile de interessantste partij
Maar dat is dan weer geen zakelijk abbo wat het misschien bij KPN nu wel is.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2020 16:49 ]
Ik heb sinds begin dit jaar een EdgeRouter 4 gekocht en ik moet zeggen, wat een leuk ding is het. Mijn laatste hobbyproject was het draaien van een versleutelde forwarding DNS-server op de EdgeRouter. Met Unbound ging dit redelijk moeizaam en was ik er niet helemaal zeker van of deze niet op de WAN stond te luisteren. Vervolgens heb ik het uitgevoerd door de combinatie van het ingebouwde DNSMasq met als forwarding DNS-server dnscrypt-proxy op localhost poort 5353. Dnscrypt-proxy forward vervolgens alle DNS-queries met encryptie door middel van DNS over HTTPS naar Cloudflare en DNSCrypt naar AdGuard.
Het voordeel van deze oplossing vind ik dat ik nu zeker ben dat de lokale DNS-server alleen op de LAN staat te luisteren en dat deze oplossing goed gedocumenteerd wordt en makkelijk uit te voeren is. Op GitHub staat deze guide voor apparaten die EdgeOS draaien om het zelf uit te voeren: https://github.com/DNSCry...ki/Installation-on-EdgeOS
Bij de stap met het ophalen van de pre-compiled package d.m.v. curl, even het versienummer veranderen naar de nieuwste versie van dnscrypt-proxy. En voila, geen DNS-queries in plain text meer over de lijn.
P.s. de Debian-repositories moeten natuurlijk ingesteld zijn om de installatie uit te kunnen voeren.
Het voordeel van deze oplossing vind ik dat ik nu zeker ben dat de lokale DNS-server alleen op de LAN staat te luisteren en dat deze oplossing goed gedocumenteerd wordt en makkelijk uit te voeren is. Op GitHub staat deze guide voor apparaten die EdgeOS draaien om het zelf uit te voeren: https://github.com/DNSCry...ki/Installation-on-EdgeOS
Bij de stap met het ophalen van de pre-compiled package d.m.v. curl, even het versienummer veranderen naar de nieuwste versie van dnscrypt-proxy. En voila, geen DNS-queries in plain text meer over de lijn.
P.s. de Debian-repositories moeten natuurlijk ingesteld zijn om de installatie uit te kunnen voeren.
[ Voor 4% gewijzigd door daanb14 op 07-08-2020 19:29 ]
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
- Ubiquiti UniFi Dream Machine SE
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Als je gewoon een Raspberry Pi of zo had gepakt met daarop Unbound en Pi-Hole (gebruikt FTLDNS wat op DNSmasq is gebaseerd) dan waren al je DNS queries ook lokaal geblevendaanb14 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:28:
Ik heb sinds begin dit jaar een EdgeRouter 4 gekocht en ik moet zeggen, wat een leuk ding is het. Mijn laatste hobbyproject was het draaien van een versleutelde forwarding DNS-server op de EdgeRouter. Met Unbound ging dit redelijk moeizaam en was ik er niet helemaal zeker van of deze niet op de WAN stond te luisteren. Vervolgens heb ik het uitgevoerd door de combinatie van het ingebouwde DNSMasq met als forwarding DNS-server dnscrypt-proxy op localhost poort 5353. Dnscrypt-proxy forward vervolgens alle DNS-queries met encryptie door middel van DNS over HTTPS naar Cloudflare en DNSCrypt naar AdGuard.
Zie : https://docs.pi-hole.net/guides/unbound/
Verder wilde ik effe melden dat deze aanpak :
Workaholic schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:26:
Kabel trekken en boren hebben we niet zoveel zin in dus mijn idee is om de oude telefoon aansluiting boven te gebruiken. Hier zit zo een aansluiting:
[Afbeelding]
Simpelweg goud is als je geen kabels naar de juiste plekken toe kan trekken!Tha Render_2 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:36:
Haal die telefoon socket al eens uit elkaar, met wat geluk is daarvoor een gewone CAT5e kabel gebruikt waarvan ze maar een paar kopers aangesloten hebben.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dat wordt stap 2. Op de NAS komt nog een lokale DNS-server die als backup dient als er iets misgaat met de DNS-server op de router. Ik moet aan het klooien blijvennero355 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:37:
[...]
Als je gewoon een Raspberry Pi of zo had gepakt met daarop Unbound en Pi-Hole (gebruikt FTLDNS wat op DNSmasq is gebaseerd) dan waren al je DNS queries ook lokaal gebleven
Zie : https://docs.pi-hole.net/guides/unbound/
Verder wilde ik effe melden dat deze aanpak :
[...]
[...]
Simpelweg goud is als je geen kabels naar de juiste plekken toe kan trekken!![]()
![]()
![]()
Ik heb net mijn Edgerouter X geinstalleerd (ter vervanging van Caiway modem), nu las ik als tip het uitzetten van SIP ALG. Is dit de moeite waard om uit te zetten? Zijn er nog andere settings die jullie aanraden?
Gekke vraag, maar als je van je ISP geen fixed IP hebt, kan je dan eigenlijk wel een VPN opzetten op je Unifi omgeving ?
-| Hit it i would ! |-
Zeker je ip adres kan alleen veranderen maar daar heb je alleen zelf last van doordat je vpn niets meer werkt (je connect immers naar het verkeerde ip)Falcon10 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:14:
Gekke vraag, maar als je van je ISP geen fixed IP hebt, kan je dan eigenlijk wel een VPN opzetten op je Unifi omgeving ?
[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 07-08-2020 20:20 ]
Cloud ☁️
Ja, maar als je de Dynamic DNS opzet in je settings, en je verbind daar dan mee, dan zou dat moeten werken, niet ?HKLM_ schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:19:
[...]
Zeker je ip adres kan alleen veranderen maar daar heb je alleen zelf last van doordat je vpn niets meer werkt (je connect immers naar het verkeerde ip)
-| Hit it i would ! |-
Klopt, maar daarnaast is de kans dat je IP-adres wijzigt niet heel groot.Falcon10 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:24:
[...]
Ja, maar als je de Dynamic DNS opzet in je settings, en je verbind daar dan mee, dan zou dat moeten werken, niet ?
Je krijgt een lease voor een bepaalde periode en halverwege die periode zal je router de lease proberen te verlengen en wordt die weer met dezelfde periode verlengd.
En dat gaat zo door en door en door.
[ Voor 3% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 07-08-2020 20:34 ]
Daarvoor heb ik een duckdns container draaien, die elke tien minuten het externe IP-adres doorgeeft aan duckdns.org, waar het van een subdomein opgepikt kan worden.Falcon10 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:14:
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik gebruik nu een pi met daarop pihole en die doet dns over https naar cloudflare. Dan is er denk ik geen voordeel dit naar de edgerouter te verplaatsen of zou het iets sneller zijn? Ik begrijp niet helemaal dat je bang bent dat er queries over wan gedaan worden? Dns queries zijn toch altijd lokaal of kan google bijvoorbeeld mijn dns gebruiken van pihole nu? En is installeren van adguard op de edgerouter goed te doen?daanb14 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:28:
Edit; ik zie hier een installatie van adguard op de er: https://medium.com/@cason...-adguardhome-b9d453f5725b, heb je die gebruikt?
Edit2: in adguard zit de optie : dns over https, is dat niet net zo goed als dns crypt?
[ Voor 5% gewijzigd door tomdh76 op 08-08-2020 09:16 ]
Binnen heb beneden ik een AC LR en boven ook een AC LR met wireless uplink. Zo heb ik overal in huis goede Wifi. Achter in de tuin is de verbinding echter heel slecht. (Soms wel en soms geen verbinding) De afstand tot de hoofd AP is 7 meter binnen en vervolgens 12 meter buiten.
Om achter in de tuin een goede verbinding te krijgen heb ik denk ik 2 opties. Een AC LR/Pro of een UAP-AC-M in de schuur hangen. Dat is een meter of 5 van de achterkant van de tuin af en binnen ongeveer 11 meter. Of een AC Pro of UAP-AC-M buiten hangen.
Wat denken jullie dat de betere optie is?
Om achter in de tuin een goede verbinding te krijgen heb ik denk ik 2 opties. Een AC LR/Pro of een UAP-AC-M in de schuur hangen. Dat is een meter of 5 van de achterkant van de tuin af en binnen ongeveer 11 meter. Of een AC Pro of UAP-AC-M buiten hangen.
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Ik heb een ac lr in de schuur hangen maar die heeft wel buiten al weer last van de muren.. en ik heb aan de andere kant van de tuin een uap ac m buiten hangen die prima bereik geeft in groot gedeelte tuin. Dus als het je om de tuin te doen is zou ik ac m gebruiken.JSchut schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:24:
Binnen heb beneden ik een AC LR en boven ook een AC LR met wireless uplink. Zo heb ik overal in huis goede Wifi. Achter in de tuin is de verbinding echter heel slecht. (Soms wel en soms geen verbinding) De afstand tot de hoofd AP is 7 meter binnen en vervolgens 12 meter buiten.
De antennes van een M zijn beter voor een tuin, stralen meer rond dan een AC-PRO.JSchut schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:24:
Ok thanks! Ik ga de M halen en die met wireless uplink aan de LR koppelen. Dan hang ik hem eerst in de schuur. Werkt dat niet dan hang ik hem buiten tegen de achter kant van het huis.
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Mijn schoonvader heeft bedacht dat ie een Accesspoint aan zn buitenmuur wil hangen.
Nu zit ik te kijken naar outdoor modellen:
- Outdoor5 lijkt niet meer leverbaar?
Blijft over:
- FlexHD
- Mesh
FlexHD is wat duur voor de toepassing, en MEsh niet direct nodig, aangezien er een kabel ligt.
Maar denk wel dat die qua prijs/prestaties het beste werkt. Hoewel ik er niet makkelijk achter kom of het losse AP ook al outdoor specs heeft, of dat je de set moet hebben.
Zie ik nog een modelletje over het hoofd?
Neem aan dat als er outdoor staat dit overigens niet betekent 'onder een afdakje'?
Blijft over:
- FlexHD
- Mesh
FlexHD is wat duur voor de toepassing, en MEsh niet direct nodig, aangezien er een kabel ligt.
Maar denk wel dat die qua prijs/prestaties het beste werkt. Hoewel ik er niet makkelijk achter kom of het losse AP ook al outdoor specs heeft, of dat je de set moet hebben.
Neem aan dat als er outdoor staat dit overigens niet betekent 'onder een afdakje'?
[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 08-08-2020 11:14 ]
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
De Mesh kan gewoon. Deze heeft gewoon een RJ45 aansluiting (en dan ook voor data en niet alleen PoEMikeyMan schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:05:
Mijn schoonvader heeft bedacht dat ie een Accesspoint aan zn buitenmuur wil hangen.
Blijft over:
- FlexHD
- Mesh
De Outdoor is inderdaad een antiek model en wordt ook niet meer geproduceerd, en is volgens mij ook niet meer supported in de nieuwste controller versie.
Qua "outdoor" vs indoor. Dat is soms met kanttekening. De AC Pro staat wel indoor/outdoor maar die moet wel onder afdakje. De Mesh & FlexHD kunnen echt onbeschut in weer en wind hangen.
Voor de vervanging van mijn Netgear GS108PE switch ben ik zoekende naar een 16-poorts variant.Mijn setup bestaat op dit moment uit een USG 3p, double NAT achter Caiway Genexis, 2 AC-Lite en 1 AC-M. De eerdere genoemde Netgear switch is via USG-LAN1 verbonden voor internet en via de LAN2 van mijn Caiway router voor de doorgifte van TV via een gescheiden VLAN.
Nu is de USW-Lite switch met 16 poorten een interessante optie, alleen mist daar voor zover ik weet IGMP-snooping functionaliteit, die ik nodig heb voor het tv-deel. Nu zie ik in de beta-release van de firmware dat voor de USW-POE en de USW-POE-lite dezelfde firmware wordt gebruikt, betekent dit dat ook de IGMP snooping mogelijk is op de Lite?
Nu is de USW-Lite switch met 16 poorten een interessante optie, alleen mist daar voor zover ik weet IGMP-snooping functionaliteit, die ik nodig heb voor het tv-deel. Nu zie ik in de beta-release van de firmware dat voor de USW-POE en de USW-POE-lite dezelfde firmware wordt gebruikt, betekent dit dat ook de IGMP snooping mogelijk is op de Lite?
What's the speed of dark?
De Mesh werkt perfect op een kabeltje. Pas ook zelfde overweging gehad en geen spijt van gehad.MikeyMan schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:05:
Blijft over:
- FlexHD
- Mesh
:strip_exif()/f/image/bF1Tg309whGN9Ioq6k8UhYUY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ken de situatie verder niet, maar waarom wil ie dat, wat heeft ie nodig? Is er nu geen bereik in de tuin of wel, en hoe ver zou dat bereik buiten moeten zijn?MikeyMan schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:05:
Blijft over:
- FlexHD
- Mesh
En wat hangt er nu?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Verkrijgbaar sinds: 29 juli 2020 - Beschikbaar bij 2 winkelsJayOne schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:54:
Voor de vervanging van mijn Netgear GS108PE switch ben ik zoekende naar een 16-poorts variant.Mijn setup bestaat op dit moment uit een USG 3p, double NAT achter Caiway Genexis, 2 AC-Lite en 1 AC-M. De eerdere genoemde Netgear switch is via USG-LAN1 verbonden voor internet en via de LAN2 van mijn Caiway router voor de doorgifte van TV via een gescheiden VLAN.
Switch eigenschappen Broadcast stormbeheer, IGMP snooping, Link aggregation, Multicast, VLAN
Overigens wil het ontbreken van IGMP niet zeggen dat IP-TV niet gaat werken, al helemaal niet als dat een specifiek VLAN is en je dit ook netjes hebt geconfigureerd op poorten die dit vlan specifiek nodig hebben.
IGMP is namelijk pas echt boeiend als je het bewuste VLAN ook voor andere zaken gebruikt.
Deze vraag komt erg vaak terug, zijn we hier niet overtuigend genoeg?
[ Voor 6% gewijzigd door ed1703 op 08-08-2020 13:54 ]
Zag in deze review (en andere reviews) dat IGMP functionaliteit nog niet aanwezig was.ed1703 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:51:
[...]
Verkrijgbaar sinds: 29 juli 2020 - Beschikbaar bij 2 winkels
Switch eigenschappen Broadcast stormbeheer, IGMP snooping, Link aggregation, Multicast, VLAN
Was vergeten te vermelden dat er achter de Netgear Switch nog een andere Netgear Switch hangt bij het TV-meubel (die tzt ook door een Unifi switch zal worden vervangen), maar zal het eens proberen met de IGMP disabled op beide switches.Overigens wil het ontbreken van IGMP niet zeggen dat IP-TV niet gaat werken, al helemaal niet als dat een specifiek VLAN is en je dit ook netjes hebt geconfigureerd op poorten die dit vlan specifiek nodig hebben.
IGMP is namelijk pas echt boeiend als je het bewuste VLAN ook voor andere zaken gebruikt.
Deze vraag komt erg vaak terug, zijn we hier niet overtuigend genoeg?![]()
What's the speed of dark?
Tuin is 4000m2, en de fitzbox in de meterkast redt het amper tot aan de achterdeur.The Eagle schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:44:
[...]
Ik ken de situatie verder niet, maar waarom wil ie dat, wat heeft ie nodig? Is er nu geen bereik in de tuin of wel, en hoe ver zou dat bereik buiten moeten zijn?
En wat hangt er nu?
Loopt al een lan kabel naar de buitenkant van wat voorheen het straal-internet was. Dus die kan mooi hergebruikt worden.
Ook dat zou niet een probleem moeten zijn. Je komt er pas mee in de problemen als je het ook voor andere zaken gebruikt. Nu heb je met al die multicastzooi in elk huis (spotify/chromecast) al snel dat zaken op alle memberpoorten terecht komt. Ik kan mij nauwelijks voorstellen lezende jouw opzet, dat dit een issue gaat worden. Dat neemt niet weg dat een switch met IGMP een betere optie is.JayOne schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:12:
[...]
Zag in deze review (en andere reviews) dat IGMP functionaliteit nog niet aanwezig was.
[...]
Was vergeten te vermelden dat er achter de Netgear Switch nog een andere Netgear Switch hangt bij het TV-meubel (die tzt ook door een Unifi switch zal worden vervangen), maar zal het eens proberen met de IGMP disabled op beide switches.
[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 08-08-2020 14:27 ]
Helder. Dan idd een all weather ap buiten hangen. Binnenshuis zal het dan ook wel iets verbeteren verwacht ik. Al zou ik zelf binnen ook een paar losse AP's ophangen en die fritzbox zijn wifi uit zetten.MikeyMan schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:12:
[...]
Tuin is 4000m2, en de fitzbox in de meterkast redt het amper tot aan de achterdeur.
Loopt al een lan kabel naar de buitenkant van wat voorheen het straal-internet was. Dus die kan mooi hergebruikt worden.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Stond ook al op de planning. Een ap in de berging aan de andere kant van het huis. Op zich zou de fitz dan gewoon mee moeten kunnen blijven draaien zonder dat ze elkaar erg dwars zitten. Maar daar kunnen we idd wel een beetje mee experimenteren.The Eagle schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:28:
[...]
Helder. Dan idd een all weather ap buiten hangen. Binnenshuis zal het dan ook wel iets verbeteren verwacht ik. Al zou ik zelf binnen ook een paar losse AP's ophangen en die fritzbox zijn wifi uit zetten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.