[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 33 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
klopt het dat je via de "LAN IN" lijst geen regel kunt maken die toegang tot alleen WAN/internet toestaat vanaf een netwerk?

Ik wil een vlan/subnet de toegang tot alles ontzeggen maar wel toegang geven tot internet. Ik kan wel de toegang tot de andere vlan's blokkeren met elk aparte deny regels in de LAN IN lijst, maar ik vroeg me af of het mooier kan. (want met 4 andere subnetten heb je dan 4 deny regels)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maratropa schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:08:
klopt het dat je via de "LAN IN" lijst geen regel kunt maken die toegang tot alleen WAN/internet toestaat vanaf een netwerk?

Ik wil een vlan/subnet de toegang tot alles ontzeggen maar wel toegang geven tot internet. Ik kan wel de toegang tot de andere vlan's blokkeren met elk aparte deny regels in de LAN IN lijst, maar ik vroeg me af of het mooier kan. (want met 4 andere subnetten heb je dan 4 deny regels)
Je kunt een RFC1918-group met regel maken:

Daar stop je in:
10.0.0.0/8
172.16.0.0/12
192.168.0.0/16

Of je maakt een group met slechts je lokale vlans. Deze moet je wel elke keer aanpassen als je iets wijzigt of toevoegt qua adressen/vlans.
Mijn motto is nog steeds alles dicht op een mgmt-lan na en daarna gaan we verkeer toelaten.
Dat is met USG/UDM wat lastig(er) te realiseren.

Overigens bedenk ik mij nu dat je er natuurlijk ook een guestnetwerk van kunt maken ;)

[ Voor 20% gewijzigd door ed1703 op 29-07-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
ed1703 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:24:
[...]

Je kunt een RFC1918-group met regel maken:

Daar stop je in:
10.0.0.0/8
172.16.0.0/12
192.168.0.0/16

Of je maakt een group met slechts je lokale vlans. Deze moet je wel elke keer aanpassen als je iets wijzigt of toevoegt qua adressen/vlans.
Mijn motto is nog steeds alles dicht op een mgmt-lan na en daarna gaan we verkeer toelaten.
Dat is met USG/UDM wat lastig(er) te realiseren.
thnx! oh derp eigenlijk dus gewoon je interne ip's blanket-drop'en ipv any/any waarmee je ook de WAN blocked.. Ik nam aan dat je dan ook de gateway blocked maar die valt onder LOCAL natuurlijk..
Goed Motto lijkt me. :)

specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!
maratropa schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:50:
[...]

thnx! oh derp eigenlijk dus gewoon je interne ip's blanket-drop'en ipv any/any waarmee je ook de WAN blocked.. Ik nam aan dat je dan ook de gateway blocked maar die valt onder LOCAL natuurlijk..
Goed Motto lijkt me. :)
Waarom stop je devices wat alleen naar het internet mag niet "gewoon" in een guest-netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
ed1703 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:52:
[...]

Waarom stop je devices wat alleen naar het internet mag niet "gewoon" in een guest-netwerk?
Goed punt, ik kreeg eerst printen vanaf Guest naar het printer-vlan niet aan de praat (met alleen een accept regel voor guest naar printer en een regel voor het terugpraten van de printer) maar ik kwam er net achter dat ik bij Guest Control nog de ip's van de printer moest toevoegen in het pre-auth lijstje..

Alleen eigenlijk wil ik niet ieder device op de guest in dezelfde user group (met dezelfde up/down limieten) hebben.. Per device managen lijkt me onhandig.

Dus een corporate lan een beetje dichttimmeren is wat flexibeler

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:45

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

M’n USG-3 & CloudKey v1 vervangen voor een UDM-Pro.

Feestje...zelfs migratie ging goed (nadat de controller naar v32 gepusht moest worden via SSH omdat de backup van de USG anders niet compatible was 🤔)

Alleen, internet (T-Mob 1G glas) begon te sputteren, 20% ping fail, enz. Op internet meer over te vinden en vermoedelijk veroorzaakt door incompatibiliteit met de media converter van T-Mob.

Uiteindelijk opgelost door een dummy switch (5prt 1Gig) tussen de MC en WAN1 te plaatsen. Meteen opgelost, 0% packetloss.
Beetje jammer.

Inmiddels op WAN2 een SFP/RJ45 geplaatst en daar internet op aangesloten - werkt prima

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ev7gb7shY2ocpAp9iTfmqwrylY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7sS72CSIyt1FsIMa5rKvJ8z.jpg?f=fotoalbum_large

Suggesties why this happens zijn welkom

Initiële feest-post...
Buzz_Lightyear schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:32:
Geen overpriced ventilator, wel overpriced router 😁, Flex mini en G3 Flex

Wel nog op zoek naar een mooie, kleine 19” patchkast/wandkast...
De 10” kast/stuff (en de USG) moeten naar V&A 😉

[Afbeelding]

[Afbeelding]

An Explanation of l33t Speak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Buzz_Lightyear schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:43:
M’n USG-3 & CloudKey v1 vervangen voor een UDM-Pro.

Feestje...zelfs migratie ging goed (nadat de controller naar v32 gepusht moest worden via SSH omdat de backup van de USG anders niet compatible was 🤔)

Alleen, internet (T-Mob 1G glas) begon te sputteren, 20% ping fail, enz. Op internet meer over te vinden en vermoedelijk veroorzaakt door incompatibiliteit met de media converter van T-Mob.

Uiteindelijk opgelost door een dummy switch (5prt 1Gig) tussen de MC en WAN1 te plaatsen. Meteen opgelost, 0% packetloss.
Beetje jammer.

Inmiddels op WAN2 een SFP/RJ45 geplaatst en daar internet op aangesloten - werkt prima

[Afbeelding]

Suggesties why this happens zijn welkom

Initiële feest-post...

[...]
Waarom niet de MediaConverter er tussen uit halen en de fiber direct in de UDM stoppen?

Converter doet immers niks anders dan fiber omzetten naar ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Workaholic schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:32:
[...]

Pfsense firewall op basis van een aliexpres doosje.. Bevalt super. 4x netwerk porten en meer dan voldoende CPU power. Zonder Geheugen en SSD gekocht ivm importkosten en dat zijn toch de dingen die als eerst stuk gaan (dus beter in NL kopen). Zie ook

Workaholic in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"

Grootste voordeel is meer controle en mogelijkheden icm packages versus de UDM (PRO).
Was netto iets van 160 euro kwijt.. dus goede deal lijkt me :).

[...]

Deze. Heb alleen het deurtje niet gemonteerd ivm warmte en extra diepte.

[...]

Je ziet niet veel (heb alleen serienummer weggehaald) maar alles werkt 100%. Ook expres gekozen voor origineel unify ipv thirdparty voor single point of contact voor support etc.

[Afbeelding]
Interessant kastje, het lijkt wel alsof het 1 "grote" heatsink is; geheugen en ssd zou ik idd ook niet graag via Ali - of vergelijkbare sites - bestellen, naar het schijnt zit er vaak "gewoon" een andere sticker op een - afgekeurde - Merk ssd.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hengelo30
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 13:39
Wie heeft de gouden tip voor ons netwerk hier?
Van de TP-link Deco P7 wil ik de overstap maken naar een Unifi setup.
Opstelling is nu drie keer een UAP-AC-LR achter een Unifi 8 switch 150w.
Account aanmaken en de switch toevoegen is gelukt.
De switch geeft op alle 8 de poorten POE.
Maar wanneer ik een AP koppel, dan worden deze niet gezien.
Voeg ik handmatig een AP toe met een POE-injector dan kan ik de AP wel toevoegen en adopten.

Wat doe ik verkeerd zodat de AP's niet achter de switch willen?

Poort 1 is de input en poort 2 is nu aan de laptop gekoppeld om in de UniFi omgeving te komen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJeiMfaf5w4kNd0Fs95jWmOysGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTBejOraX9mEFcMY3WYsk9IU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avalanche1979
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 21:42
hengelo30 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:40:
Voeg ik handmatig een AP toe met een POE-injector dan kan ik de AP wel toevoegen en adopten.

Poort 1 is de input en poort 2 is nu aan de laptop gekoppeld om in de UniFi omgeving te komen.[Afbeelding]
Start het AP wel op als je hem op de switch inplugt? Als ik het zo lees staat je POE uit op de desbtreffende poort. Deze kan je in de controller weer aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:09
avalanche1979 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:01:
[...]

Start het AP wel op als je hem op de switch inplugt? Als ik het zo lees staat je POE uit op de desbtreffende poort. Deze kan je in de controller weer aanzetten.
Verwacht inderdaad ook dat PoE uit staat. Kan je per poort aan en uitzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hengelo30 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:40:

Poort 1 is de input en poort 2 is nu aan de laptop gekoppeld om in de UniFi omgeving te komen.[Afbeelding]
Ter aanvulling op de posts hierboven: PoE zou standaard aan moeten staan in de switch. Maar zijn de APs nieuw uit doos? En specifiek: zit er linksboven op die doos een blauwe sticker met "Now supports 802.3af"? Want oude modellen (pre september 2016) werken niet met 802.3af. Je moet dan in de switch een instelling aanpassen , maar ik zeg nu niet welke, want het aanpassen is "gevaarlijk", dus beter eerst bevestigen dat dat inderdaad nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hengelo30
Bedankt voor jullie reacties. Alles stond inderdaad al op PoE(+). Nu alles is 24v passive gezet en het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:46
Wat is de beste kabel om een UDM pro via sfp te verbinden met een USW 16 gen2? De UDM is 10G SFP+ en de USW is 1G SFP. Ik zag op https://help.ui.com/hc/en...h-SFP-Modules-Can-be-Used dat de UDC 1G en 10G ondersteunt (Ports can be set manually to 1000mbps for compatibility between SFP+ and SFP ports.) Zou deze kabel werken en heeft het ivm de 1g op de USW nog voordelen behalve het sparen van een rj poort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:15
hengelo30 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:05:
Bedankt voor jullie reacties. Alles stond inderdaad al op PoE(+). Nu alles is 24v passive gezet en het werkt.
Niet alle poorten toch?
24v passive is niet standaard en zou ik niet op alle poorten aanzetten, alleen daar waar het echt nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
rasper schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:44:
Wat is de beste kabel om een UDM pro via sfp te verbinden met een USW 16 gen2? De UDM is 10G SFP+ en de USW is 1G SFP. Ik zag op https://help.ui.com/hc/en...h-SFP-Modules-Can-be-Used dat de UDC 1G en 10G ondersteunt (Ports can be set manually to 1000mbps for compatibility between SFP+ and SFP ports.) Zou deze kabel werken en heeft het ivm de 1g op de USW nog voordelen behalve het sparen van een rj poort?
Dit heb ik ook gedaan en het werkt na het aanpassen van de poort naar 1GB op de UDM Pro.
Ik kwam er naderhand achter dat de non pro switch geen 10Gb had maar de prijs viel opzich wel mee gelukkig voor de kabel. https://store.ui.com/coll...unifi-sfp-dac-patch-cable

Maar ach... het staat ook wel weer mooi. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
-Skyhawk- schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:32:
[...]

Dit heb ik ook gedaan en het werkt na het aanpassen van de poort naar 1GB op de UDM Pro.
Ik kwam er naderhand achter dat de non pro switch geen 10Gb had maar de prijs viel opzich wel mee gelukkig voor de kabel. https://store.ui.com/coll...unifi-sfp-dac-patch-cable

Maar ach... het staat ook wel weer mooi. ;-)
past een sfp+ kabel gewoon in de sfp poort van de switch, ik dacht altijd dat dit fysiek andere poorten waren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:18:
[...]

SFP+ is in ieder geval wel compatible met SFP. Maar ik meen dat een SFP+ module niet werkt in een SFP poort. Andersom werkt wel (SFP module in een SFP+ poort).
I am using an SFP+ DAC from UDMP to US-16-POE with no issues after forcing the UDMP to 1G connection. Nee dit ben ik niet. ;-)
https://community.ui.com/...-9d9f-474187a25b81?page=2

Ik twijfelde eerst ook omdat het niet echt duidelijk is. Maar het enige wat ik heb gedaan is de UDM aangepast naar 1Gb. :) (Versie 1.71 destijds)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maxi.Maal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-10 13:15
Om mijn UDM Pro met mijn USW 16 POE Gen2 te verbinden gebruik ik de UF-MM-1G SFP module i.c.m. UniFi ODN Cable, 0.5m fiber optic.

Denk niet dat het echt nodig is maar het staat wel leuk :) . Het was niet nodig om poort op 1G te zetten, staat gewoon op automatisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KW32nzE44yu9OmK9YLTDqrQGqgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsxlL03d7DibjRST5vU9kDBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben een beetje met mijn wifi aan het stoeien. Dat wil zeggen, was benieuwd hoe snel het nu is.

Lees via de Windows 10 status uit dat ik met 400mbps verbonden ben.
En dat terwijl mijn AP AC Pro 1300 Mbps zou moeten halen.

Even de specs van mijn netwerkkaartje checken (AC 8260): Max 867mbps.

Lijkt erop dat er op 2,4 ghz wordt verbonden, ipv 5ghz. Ik heb volgens standaard instellingen de naam van beide netwerken hetzelfde gehouden. Moet ik hier nog verder moeite in steken, of lekker laten zo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisjam
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-10 10:37
Dag iedereen,

Zoals jullie wel al vaker hebben gelezen moet je om bij Telenet de bijkomende interactieve items (zoals bv Play) te kunnen gebruiken een IP adres hebben van buiten af.
Deze digicorders hebben dus 2 IP's, 1x 192.168.VLANID.X & 10.175.X.X nodig om volledig te kunnen functioneren.

Onze digicorder in SK1 werkt naar behoren en heeft beide verschillende IP's. Onze digicorder in de living daarentegen heeft 2x een 192.168.VLANID.X & Y IP.

Ik heb een Unifi setup gemaakt als volgt :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knPCu6DhYtZHFFlLBGUUL3_DonQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ro8LQEALTaKHHDurTgua0Yp4.png?f=fotoalbum_large

Dashboard :

Netwerken
- LAN
- WAN
- IoT : Zakelijk: VLAN 50
- JM : Zakelijk: VLAN 100
- JM-Gast : Zakelijk: VLAN 200
- Telenet : Zakelijk: VLAN 21

Draadloos netwerk :
- IoT
- JM
- JM-Gast

Profielen switchpoorten :
- LAN
- IoT
- JM
- JM-Gast
- Telenet
- Profiel-Terras (IoT + JM + JM-Gast)
- Profiel-Wifi-Binnen (IoT + JM + JM-Gast)

Fysieke verbindingen :

(PoortID) (Aansluiting) (Switchprofiel)

USW-Kelder
#2 : AP-Terras > Profiel-Terras
#4 : AP-Gang > Profiel-Wifi-Binnen
#9 : USG-LAN 1 > All
#13 : Telenet Modem > Telenet
#14 : Digicorder SK1 > Telenet
#15 : USG-WAN 1 > Telenet
#16 : USW-Living > All / Profiel-Wifi-Binnen

USW-Living
#1 : USW-Kelder
#2 : Digicorder Living > Telenet

Iemand die me kan uitleggen/helpen waarom mijn Digicorder Living ook niet een IP van buitenaf krijgt?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:41:
Ben ik nu gek, of heeft Ubiquiti "nu al" de UniFi Controller 6.0.8 uit gebracht als RC? Oftewel "heel snel". Zie: https://community.ui.com/...4a-42d2-9b75-1419e38bc32d

Waarbij als ik het goed zie 5.14 niet eens RC heeft verlaten. Dus 5.14 komt er niet (meer) of heel snel daarna zou dan al 6.0 komen.
Je mag/moet wel even eerst met een 2FA token inloggen.... Maar inderdaad :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ben ik nu gek, of heeft Ubiquiti "nu al" de UniFi Controller 6.0.8 uit gebracht als RC? Oftewel "heel snel". Zie: https://community.ui.com/...4a-42d2-9b75-1419e38bc32d

Waarbij als ik het goed zie 5.14 niet eens RC heeft verlaten. Dus 5.14 komt er niet (meer) of heel snel daarna zou dan al 6.0 komen.
Nou het begint al goed:

Improvements:

- Remove board revision from property panel.

Community valt hier al terecht over, problemen met een bepaalde revisie zijn hierdoor een stuk minder makkelijk op te zoeken. En zoiets onder improvements zetten is een misser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-10 14:42

Klopt als een bus. Wellicht zit er meer achter? Ik denk dat heel veel features voor UDM alleen worden toegepast in 6.x branch. Want de nieuwe settings paneel is nu stable verklaard toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
chrisjam schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:48:
Dag iedereen,

Zoals jullie wel al vaker hebben gelezen moet je om bij Telenet de bijkomende interactieve items (zoals bv Play) te kunnen gebruiken een IP adres hebben van buiten af.
Deze digicorders hebben dus 2 IP's, 1x 192.168.VLANID.X & 10.175.X.X nodig om volledig te kunnen functioneren.

Onze digicorder in SK1 werkt naar behoren en heeft beide verschillende IP's. Onze digicorder in de living daarentegen heeft 2x een 192.168.VLANID.X & Y IP.

[Afbeelding]

Dashboard :

Netwerken
- LAN
- WAN

Draadloos netwerk :
- IoT
- JM
- JM-Gast

- LAN
- IoT
- JM
- JM-Gast
- Telenet

Fysieke verbindingen :

USW-Kelder

USW-Living

Iemand die me kan uitleggen/helpen waarom mijn Digicorder Living ook niet een IP van buitenaf krijgt?

Alvast bedankt!
Een IP van buitenaf? dan zet je die Digicorder dus eigenlijk in een DMZ? (al krijgt een DMZ ook een intern ip)
Een router is juist bedoelt om een eigen netwerk te maken met een gateway naar de boze buitenwereld, niet om die boze buitenwereld binnen te halen.... toch?

Ik moet toegeven dat ik Telenet niet ken, maar ben wel benieuwd naar hoe dit nou werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:08
chrisjam schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:48:
Dag iedereen,

[Afbeelding]

Dashboard :

Netwerken
- LAN
- WAN

Draadloos netwerk :
- IoT
- JM
- JM-Gast

- LAN
- IoT
- JM
- JM-Gast
- Telenet

Fysieke verbindingen :

USW-Kelder

USW-Living

Alvast bedankt!
Steek gewoon je Digicorder rechtstreeks in de modem van Telenet en hou die buiten je Unifi netwerk. Dat is het simpelste. Maar ik vrees dat dit niet zal lukken voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisjam
rinkel schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:52:
[...]

Een IP van buitenaf? dan zet je die Digicorder dus eigenlijk in een DMZ? (al krijgt een DMZ ook een intern ip)
Een router is juist bedoelt om een eigen netwerk te maken met een gateway naar de boze buitenwereld, niet om die boze buitenwereld binnen te halen.... toch?

Ik moet toegeven dat ik Telenet niet ken, maar ben wel benieuwd naar hoe dit nou werkt.
Een Telenet digicorder moet een WAN IP kunnen krijgen om zijn interactieve items te kunnen gebruiken.
Kr7Br schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:16:
[...]

Steek gewoon je Digicorder rechtstreeks in de modem van Telenet en hou die buiten je Unifi netwerk. Dat is het simpelste. Maar ik vrees dat dit niet zal lukken voor jou.
Neen gaat niet lukken omdat er in de living nog een aantal items zijn die naast de digicorder op het internet hangen.

Heb de info vanop de volgende locaties gevolgd om tot het huidige resultaat te komen waarbij de Digicorder in SK1 dus correct werkt.
https://gathering.tweaker...message/60947676#60947676
https://community.ui.com/...09-4304-aa05-a76a7084e0b4
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=52045#p739158
https://kcore.org/2019/12/27/telenet-and-unifi/

Maar de switch in de Living wilt dus geen WAN IP toekennen aan de digicorder ondanks dat ik via een Poort profiel de Telenet VLAN (voor het WAN IP) & VLAN's voor Wifi hiernaar doorstuur en op de Poort van de Digicorder zelf het Telenet VLAN profiel toeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 22:06
chrisjam schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:30:
[...]

Een Telenet digicorder moet een WAN IP kunnen krijgen om zijn interactieve items te kunnen gebruiken.

[...]

Neen gaat niet lukken omdat er in de living nog een aantal items zijn die naast de digicorder op het internet hangen.

Heb de info vanop de volgende locaties gevolgd om tot het huidige resultaat te komen waarbij de Digicorder in SK1 dus correct werkt.

Maar de switch in de Living wilt dus geen WAN IP toekennen aan de digicorder ondanks dat ik via een Poort profiel de Telenet VLAN (voor het WAN IP) & VLAN's voor Wifi hiernaar doorstuur en op de Poort van de Digicorder zelf het Telenet VLAN profiel toeken.
Het telenet VLAN dat je op je switchpoort hebt geconfigureerd, is dat een VLAN only netwerk? Als je een kabel rechtstreeks van je telenet modem in een poortje op je switch steekt en een ander switchpoortje inplugt in je digicorder is het alsof die rechtstreeks aan de modem hangt en zou alles moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Gisteren heb ik een vervelend probleem gehad. Ik zat remote in de Protect app welke mij liet weten dat er een protect update was. Deze heb ik aangezet via de app.

Vanaf toen gaf de app aan dat de UDM pro aan het updaten was, echter was de udm lokaal wel toegankelijk (zowel de controller als protect). Tijdens dit troubleshooten werd ik ook telkens uit de webomgeving gegooid en moest ik telkens opnieuw inloggen.

Hetgeen ik daarna gedaan heb is een backup gemaakt van de controller en van de protect omgeving en heb toen de UDM pro terug gezet naar de fabrieksinstellingen waarna ik de backups terug heb gezet.

Hierna functioneerde alles weer, ook de app op mijn telefoon,

Wat zou er gebeurd kunnen zijn en hoe kan ik zo'n scenario in de toekomst voorkomen? Het vervelendst vond ik dat ik alles opnieuw moest instellen en daarnaast ben ik alle opgenomen beelden van protect kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtravital
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-04 13:51
Iemand een idee mijn Edgerouter wordt sinds kort op UDP poort 111 bestookt , heb geen portforward hiervoor en ook niks op die poort draaien. Mijn verbinding is hierdoor in quarantine gezet, ik heb de edgerouter via emrk opnieuw geladen en meermaals gereset maar het probleem blijft helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:55
xtravital schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:06:
Iemand een idee mijn Edgerouter wordt sinds kort op UDP poort 111 bestookt , heb geen portforward hiervoor en ook niks op die poort draaien. Mijn verbinding is hierdoor in quarantine gezet, ik heb de edgerouter via emrk opnieuw geladen en meermaals gereset maar het probleem blijft helaas.
port 111 is wel bijzonder neem aan dat je standaard geen sun rpc hebt draaien :P Als je een scan doet op je ip adres met deze tool https://pentest-tools.com...-port-scanner-online-nmap komt er dan niks uit op die poort?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xtravital schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:06:
?? zou niet weten wat er op een edegerouter luistert op udp 111.

tnbu@edge-t13:~$ sudo lsof -i :111

helemaal geen output. zelf heb ik wel discovery aan staan.

tnbu@edge-t13:~$ sudo lsof -i :10001
COMMAND PID USER FD TYPE DEVICE SIZE/OFF NODE NAME
ubnt-infc 590 root 7u IPv4 5222 0t0 UDP *:10001
ubnt-infc 590 root 8u IPv6 5224 0t0 UDP *:10001
ubnt-infc 590 root 9u IPv4 5226 0t0 TCP *:10001 (LISTEN)
ubnt-infc 590 root 10u IPv6 5228 0t0 TCP *:10001 (LISTEN)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
MarkyB schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:48:
Gisteren heb ik een vervelend probleem gehad. Ik zat remote in de Protect app welke mij liet weten dat er een protect update was. Deze heb ik aangezet via de app.

Vanaf toen gaf de app aan dat de UDM pro aan het updaten was, echter was de udm lokaal wel toegankelijk (zowel de controller als protect). Tijdens dit troubleshooten werd ik ook telkens uit de webomgeving gegooid en moest ik telkens opnieuw inloggen.

Hetgeen ik daarna gedaan heb is een backup gemaakt van de controller en van de protect omgeving en heb toen de UDM pro terug gezet naar de fabrieksinstellingen waarna ik de backups terug heb gezet.

Hierna functioneerde alles weer, ook de app op mijn telefoon,

Wat zou er gebeurd kunnen zijn en hoe kan ik zo'n scenario in de toekomst voorkomen? Het vervelendst vond ik dat ik alles opnieuw moest instellen en daarnaast ben ik alle opgenomen beelden van protect kwijt.
De vraag is of het eenmalig was, of iets wat vaker voorkomt? Hopelijk na een update geen last meer van.. Volgende keer op update drukken via de webinterface, just in case?

Dit vind ik trouwens wel een voorbeeld van waarom een controller & protect samen in de router niet zo'n goed idee hoeft te zijn als er wat mis gaat.

specs

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:11
Dit weekend de In-Wall geplaatst op m’n kantoor in mijn nieuwe woning. Perfect zo. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jlMhBiw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LdpFxDS.jpg

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-10 20:28
Rivanov schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:18:
Dit weekend de In-Wall geplaatst op m’n kantoor in mijn nieuwe woning. Perfect zo. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes! Raam afgezaagd en de inwall ernaast geplaatst?

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Peutpeut schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:20:
[...]

Netjes! Raam afgezaagd en de inwall ernaast geplaatst?
Yes, was een raamwerk van drie. Linker stuk eraf gezaagd en past echt perfect nu.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Rivanov schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:21:
[...]

Yes, was een raamwerk van drie. Linker stuk eraf gezaagd en past echt perfect nu.
Netjes hoor!
En als t mis gaat haal je gewoon een nieuw raampje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
MikeyMan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:46:
Ben een beetje met mijn wifi aan het stoeien. Dat wil zeggen, was benieuwd hoe snel het nu is.

Lees via de Windows 10 status uit dat ik met 400mbps verbonden ben.
En dat terwijl mijn AP AC Pro 1300 Mbps zou moeten halen.

Even de specs van mijn netwerkkaartje checken (AC 8260): Max 867mbps.

Lijkt erop dat er op 2,4 ghz wordt verbonden, ipv 5ghz. Ik heb volgens standaard instellingen de naam van beide netwerken hetzelfde gehouden. Moet ik hier nog verder moeite in steken, of lekker laten zo? :)
je kan de sterktes van je signaal aanpassen.

ik had dit probleem ook, ik heb de 2,4ghrz zendsterkte op medium gezet. en 5ghrz op auto .
hierna connect je eigenlijk altijd op de 5ghrz

2,4 ghrz heeft een groter bereik, als je 2 AP's hebt is deze dominant in je netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

frankym schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:45:
[...]

je kan de sterktes van je signaal aanpassen.

ik had dit probleem ook, ik heb de 2,4ghrz zendsterkte op medium gezet. en 5ghrz op auto .
hierna connect je eigenlijk altijd op de 5ghrz

2,4 ghrz heeft een groter bereik, als je 2 AP's hebt is deze dominant in je netwerk
Dat zou het idd kunnen zijn. Zelfs naast het ap Zal 2,4ghz een sterker signaal hebben denk ik. Das redelijk lame van windows dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hengelo30
RobertMe schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:56:
[...]

Ik zou het uberhaupt niet aanzetten op die poorten waarop het niet nodig is. 99% kans dat er anders magische rook uit het aangesloten apparaat komt.
Alleen de poorten met een AP zijn omgezet naar 24v. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Zoals je hier boven ziet heb ik een In-Wall geplaatst in m'n thuis kantoor. Dit is een kamer aan de achterzijde van mijn woning op de eerste verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/f3b096ae6c562ddc376c3b5311d6ac3cfa7f5f06/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FtEpfWXm.png

Nu heb ik achter in de tuin een schuurtje staan met daarin de controller voor mijn beregening. Deze kan ik aansturen via WiFi maar ik zie mijn netwerk daar niet tevoorschijn komen. Dit schuurtje ligt op +/- 25m afstand en ik zie tig netwerken uit de buurt, behalve die van mijzelf.

Afbeeldingslocatie: https://dsc.cloud/0eb69a/E05_11028ZOM-K185_20180702.gif

Had gehoopt / verwacht dat ik het WiFi signaal daar wel kan oppikken vanaf de In-Wall op de eerste verdieping.

De Radio's van de In-Wall staan als volgt ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://dsc.cloud/0eb69a/CleanShot-2020-08-02-at-10.31.19.png

Transmit Power voor 2.4Ghz op LOW en 5Ghz op Medium.

Iemand tips of tricks? Heb ik iets verkeerd ingesteld of kan ik iets verbeteren qua basic instellingen?

[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 02-08-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rivanov schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:43:
Zoals je hier boven ziet heb ik een In-Wall geplaatst in m'n thuis kantoor. Dit is een kamer aan de achterzijde van mijn woning op de eerste verdieping.

[Afbeelding]

Nu heb ik achter in de tuin een schuurtje staan met daarin de controller voor mijn beregening. Deze kan ik aansturen via WiFi maar ik zie mijn netwerk daar niet tevoorschijn komen. Dit schuurtje ligt op +/- 25m afstand en ik zie tig netwerken uit de buurt, behalve die van mijzelf.

[Afbeelding]

Had gehoopt / verwacht dat ik het WiFi signaal daar wel kan oppikken vanaf de In-Wall op de eerste verdieping.

[Afbeelding]

Iemand tips of tricks? Heb ik iets verkeerd ingesteld of kan ik iets verbeteren qua basic instellingen?
Probeer eens op 2G high power? Zie je hem dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rivanov schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:43:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je kunt natuurlijk 2,4GHz op high zetten. Waarschijnlijk is dat ook wat je buren hebben. Out of the box schreeuwen routers / access points zo hard mogelijk. Jij laat die van jouw nu fluisteren. Maar uiteraard creëer je wel andere issues als je 2,4GHz harder laat zenden (als in: problemen met roaming). Wellicht dat je een 2,4GHz only netwerk kunt/wilt maken en die controller als enige apparaat daarmee laat verbinden? (/Je telefoons / tablets / laptops niet daarmee laat verbinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
RobertMe schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:51:
[...]

Je kunt natuurlijk 2,4GHz op high zetten. Waarschijnlijk is dat ook wat je buren hebben. Out of the box schreeuwen routers / access points zo hard mogelijk. Jij laat die van jouw nu fluisteren. Maar uiteraard creëer je wel andere issues als je 2,4GHz harder laat zenden (als in: problemen met roaming). Wellicht dat je een 2,4GHz only netwerk kunt/wilt maken en die controller als enige apparaat daarmee laat verbinden? (/Je telefoons / tablets / laptops niet daarmee laat verbinden).
Dus een tweede WLAN netwerk aanmaken en die enkel op 2.4Ghz activeren? Die In-Wall kan dan vervolgens wel beide uitzenden? Of kan deze dan maar één van de 2 WLAN netwerken broadcasten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rivanov schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:53:
[...]

Dus een tweede WLAN netwerk aanmaken en die enkel op 2.4Ghz activeren? Die In-Wall kan dan vervolgens wel beide uitzenden? Of kan deze dan maar één van de 2 WLAN netwerken broadcasten?
De IW kan wel beiden uitzenden (max 4 of 8 WLANs per radio, afhankelijk van of je wireless uplink aan hebt staan). Maar de transmit power is een instelling van de radio, niet van het WLAN. Dus als je een additioneel WLAN maakt zenden ze alsnog beiden op high, waardoor je normale apparaten (telefoon etc) dus ook veel sneller het 2,4GHz netwerk pakken en daar op blijven plakken. Als in: transmit power op high zetten gaat in tegen best practices om voor een goede verbinding te zorgen op bv een telefoon. Dus een splitsing in 2,4GHz en 5GHz zorgt dan ervoor dat je kunt forceren dat je telefoon überhaupt 2,4GHz niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
RobertMe schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:59:
[...]

De IW kan wel beiden uitzenden (max 4 of 8 WLANs per radio, afhankelijk van of je wireless uplink aan hebt staan). Maar de transmit power is een instelling van de radio, niet van het WLAN. Dus als je een additioneel WLAN maakt zenden ze alsnog beiden op high, waardoor je normale apparaten (telefoon etc) dus ook veel sneller het 2,4GHz netwerk pakken en daar op blijven plakken. Als in: transmit power op high zetten gaat in tegen best practices om voor een goede verbinding te zorgen op bv een telefoon. Dus een splitsing in 2,4GHz en 5GHz zorgt dan ervoor dat je kunt forceren dat je telefoon überhaupt 2,4GHz niet gebruikt.
Ik heb één WLAN geconfigureerd met 2 SSID's. Dus een SSID voor 5Ghz en één voor 2.4Ghz (met 2.4Ghz als toevoeging in de SSID naam)

Combine Name/SSID staat dus ook uitgevinkt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Hij is al een aantal dagen binnen maar ik zal er vanmiddag en morgen mee eens aan de slag gaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_pLDBQdDuU_NM0EpGWQNggV3ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x67CnAQycnWoFbp697FbZAsm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjp2exA299yZtXWuNUkHbyVwfYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbpEUSvJAxbgbfPEt1pF4hNJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 02-08-2020 13:59 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisjam
briecht schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:31:
[...]

Het telenet VLAN dat je op je switchpoort hebt geconfigureerd, is dat een VLAN only netwerk? Als je een kabel rechtstreeks van je telenet modem in een poortje op je switch steekt en een ander switchpoortje inplugt in je digicorder is het alsof die rechtstreeks aan de modem hangt en zou alles moeten werken.
Op dit moment staat hij ingesteld op Zakelijk ipv VLAN Only. Maar het werkt dus voor de digicorder in de slaapkamer die rechtstreeks op de switch insteekt. In de living daarentegen moet ik eerst naar een 2e switch en van daaruit naar de digicorder. En deze doet het niet.

Dit was mijn beginpost in ieder geval:
https://gathering.tweaker...message/63260342#63260342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briecht
chrisjam schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:16:
[...]

Op dit moment staat hij ingesteld op Zakelijk ipv VLAN Only. Maar het werkt dus voor de digicorder in de slaapkamer die rechtstreeks op de switch insteekt. In de living daarentegen moet ik eerst naar een 2e switch en van daaruit naar de digicorder. En deze doet het niet.

Dit was mijn beginpost in ieder geval:
https://gathering.tweaker...message/63260342#63260342
Welk profiel hangt er aan poort 1 van je switch in de living? Heb je daar ook alle VLAN's in dat profiel?
Wat gebeurt er als je een laptop poort 2 connecteert, welk IP krijgt die dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
MikeyMan schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:29:
[...]

Dat zou het idd kunnen zijn. Zelfs naast het ap Zal 2,4ghz een sterker signaal hebben denk ik. Das redelijk lame van windows dan?
Als jou apparaat nog op jou 2e AP gekoppeld zit kan dat best een reden zijn.

Probeer maar eens naast AP en dan wifi aan/uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 16:15
Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn tussen de USW-lite-16-poe en de USW-16-poe.

Ik snap dat je sfp porten mist, verder de vorm en het display. Maar is dat de $100,- verscheel waard. Of zijn er op de achtergrond ook nog verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
stormfly schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:50:
[...]

Probeer eens op 2G high power? Zie je hem dan?
Het is inmiddels gelukt! Wat aanpassingen gedaan en m'n beregeningscontroller ziet nu m'n WiFi netwerk! :D
Huidige settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCH98ZCwOrBx0yXMKjuHi2LQi7M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ey41HeP1e3F8MbNscqG9Sg3O.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Ander vraagje, op een zeker moment is de DNS naam van mijn In-Wall verdwenen binnen mijn Controller. Het toont enkel het Mac-adres. Alle andere apparaten (zowel Devices als Clients) worden netjes getoond met de DNS naam.

Iemand enig idee hoe ik het kan forceren, dat de In-Wall ook weer netjes de juiste naam weergeeft? Dit heeft namelijk in het begin wél gewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbfI-DHDDAIe7ZJJXV5pKoAZJyc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Ho48y7EfnCFm56oJKYWNYG0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ewoutw schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 00:43:
Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn tussen de USW-lite-16-poe en de USW-16-poe.

Ik snap dat je sfp porten mist, verder de vorm en het display. Maar is dat de $100,- verscheel waard. Of zijn er op de achtergrond ook nog verschillen
Vermogen? Form factor? Aantal Poe poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:53

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Rivanov schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:09:
Ander vraagje, op een zeker moment is de DNS naam van mijn In-Wall verdwenen binnen mijn Controller. Het toont enkel het Mac-adres. Alle andere apparaten (zowel Devices als Clients) worden netjes getoond met de DNS naam.

Iemand enig idee hoe ik het kan forceren, dat de In-Wall ook weer netjes de juiste naam weergeeft? Dit heeft namelijk in het begin wél gewerkt.

[Afbeelding]
Dat is niet je dns name maar je device name. Een dns name is iets anders en kan geen spaties bevatten. Even een alias instellen en het staat er weer.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rivanov schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:09:

[Afbeelding]
Alias invullen op de eerste device page.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Tylen schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:13:
[...]

Dat is niet je dns name maar je device name. Een dns name is iets anders en kan geen spaties bevatten. Even een alias instellen en het staat er weer.
Ja, excuus. Bedoel ook device name. Vreemde is dat alle clients wel automatisch de juiste device name tonen, zonder hiervoor een alias in te stellen. De In-Wall heeft dit in het begin ook gedaan, maar is hier op een gegeven moment mee gestopt. Op de community van Ubiquiti/UniFi las ik overigens dat dit al járen een soort van bug is binnen de controller.

/edit: Opgelost. Hoe simpel kon het zijn. Het mac-adres stond ingevuld in het alias veld (god knows why) en na het verwijderen van de alias werd weer automatisch de juiste device-name getoond. Happy nu! Soms is OCD best wel irritant. :+

[ Voor 16% gewijzigd door Rivanov op 03-08-2020 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:10
Ik krijg vanmiddag een set van 3 in-wall's en ik ben alvast aan het stoeien met de unifi controller. Ik wil de in-wall's aansluiten op een TP-Link switch SG108PE waarbij IMGP snooping actief is. Dit is nodig voor IP tv van de KPN groep.

Nu zie ik op de Controller pagina onder "instellingen > netwerken" nog een batterij instellingen inclusief IGMP snooping. Moet nog iets veranderen in deze instellingen of zal door het ontbreken van een Unifi switch de in-wall's de ip-adressen overnemen van de TP-link switch middels DHCP en/of is deze pagina specifiek bedoelt voor Unifi switches alleen.

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 03-08-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Rivanov schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:20:
[...]

Ja, excuus. Bedoel ook device name. Vreemde is dat alle clients wel automatisch de juiste device name tonen, zonder hiervoor een alias in te stellen. De In-Wall heeft dit in het begin ook gedaan, maar is hier op een gegeven moment mee gestopt. Op de community van Ubiquiti/UniFi las ik overigens dat dit al járen een soort van bug is binnen de controller.

/edit: Opgelost. Hoe simpel kon het zijn. Het mac-adres stond ingevuld in het alias veld (god knows why) en na het verwijderen van de alias werd weer automatisch de juiste device-name getoond. Happy nu! Soms is OCD best wel irritant. :+
Ik erken het ocd probleem 😂😂

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Niet online
Ik sta op het punt om een Unifi 24-port switch te kopen en twijfel (gezien het beperkte prijsverschil van €23) tussen de PRO of non-PRO: pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+) en pricewatch: Ubiquiti UniFi Pro Switch Gen 2 (24-poorts)

De switch komt te hangen in de meterkast icm een UDM-Pro in een rack en zal uitsluitend voor huis-tuin-keuken gebruik zijn (glasvezel, 4 AP's, pi-hole, op termijn Unifi protect, een kleine home server in de meterkast, verder weinig spannends).

De voordelen die een pro variant m.i. heeft zijn:
- meer en uitgebreidere PoE poorten
- 10G aansluiting richting UDMP
- Layer 3 (op termijn, maar geen idee waar ik dat voor zou gaan gebruiken thuis)

Nadelen echter zijn:
- ventilator (dus meer geluid)
- dieper (zelfde als UDMP)
- hoger stroomverbruik(?) (dus meer warmte?)

Of ik een 1G backbone vol krijg betwijfel ik, dus een 10G backbone heb ik mijn twijfels bij. De Pro lijkt meer future proof, maar is er nog iets anders om te overwegen voordat ik de keuze maak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-10 10:54
De Pro heeft toch helemaal geen PoE poorten? Dus zou ik de gewone nemen.

[ Voor 40% gewijzigd door Tha Render_2 op 03-08-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Niet online
Tha Render_2 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:16:
De Pro heeft toch helemaal geen PoE poorten? Dus zou ik de gewone nemen.
Aha, dan is dat de catch en ben ik in de war met de https://store.ui.com/coll...g/products/usw-pro-24-poe. Vraag beantwoord |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
chrisjam schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:30:
[...]

[...]

Laat je even weten als je het probleem gevonden hebt.
(als Belg volg ik graag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 18:39
posttoast schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:36:
[...]

And... it's back. Willekeurige apparatuur in huis krijgt nu ook weer een IP adres in de 169 range. Ik heb mijn USG al opnieuw gestart en dat hielp voor bijvoorbeeld mijn iPhone, maar de iPhone van mijn vriendin krijgt nu weer geen IP adres. Iemand al enig idee hoe dit te fixen is?
Hier precies hetzelfde probleem, enige manier om het probleem nu tijdelijk te op te lossen is het herstarten van de AP's...

*Ubiquiti, Unify... you had only one job.

Draadje op ui.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Miki schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:16:
Ik krijg vanmiddag een set van 3 in-wall's en ik ben alvast aan het stoeien met de unifi controller. Ik wil de in-wall's aansluiten op een TP-Link switch SG108PE waarbij IMGP snooping actief is. Dit is nodig voor IP tv van de KPN groep.

Nu zie ik op de Controller pagina onder "instellingen > netwerken" nog een batterij instellingen inclusief IGMP snooping. Moet nog iets veranderen in deze instellingen of zal door het ontbreken van een Unifi switch de in-wall's de ip-adressen overnemen van de TP-link switch middels DHCP en/of is deze pagina specifiek bedoelt voor Unifi switches alleen.
Een reactie op mijn eigen vragen:

Zojuist mijn in-wall’s ontvangen en een snelle proefopstelling gemaakt om het scenario te testen. Het werkt dus met een managed switch met igmp snooping aan > in-wall > KPN tv ontvanger. Ik heb verder geen instellingen hoeven door te voeren.

WiFi bereik van de AC in-wall is trouwens ook verrassend goed. Ik had flinke twijfels over de positionering maar dat is ongegrond geweest. Het bereik is uitstekend te noemen zelfs 5Ghz over de gehele verdieping vanuit een hoek van het huis.

Morgen op mijn gemak cat6 trekken en mijn lan netjes afwerken. Pics volgen wel in het wel bekende topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miki schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:58:
[...]

Zojuist mijn in-wall’s ontvangen en een snelle proefopstelling gemaakt om het scenario te testen. Het werkt dus met een managed switch met igmp snooping aan > in-wall > KPN tv ontvanger. Ik heb verder geen instellingen hoeven door te voeren.

WiFi bereik van de AC in-wall is trouwens ook verrassend goed. Ik had flinke twijfels over de positionering maar dat is ongegrond geweest. Het bereik is uitstekend te noemen zelfs 5Ghz over de gehele verdieping vanuit een hoek van het huis.

Morgen op mijn gemak cat6 trekken en mijn lan netjes afwerken. Pics volgen wel in het wel bekende topic :)
IGMP snooping is bedoeld om alle andere porten, dan degene met de TV STB, te ontdoen van een onnodig multicast signaal.

De TV zal werken met IGMP snooping aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
stormfly schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:12:
[...]

IGMP snooping is bedoeld om alle andere porten, dan degene met de TV STB, te ontdoen van een onnodig multicast signaal.

De TV zal werken met IGMP snooping aan of uit.
Begrijp ik je dan goed dat doordat de switch het verkeer regelt ik ook de tweede poort zou kunnen gebruiken zonder dat er flooding optreed. Ik las namelijk dat door de beperkte switch functionaliteit van de in-wall TV de ontvanger begonnen te haperen vanwege flooding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hengelo30
Sinds deze week zit er achter onze tmobile modem een ubiquiti switch en 3x een uap ac lr.
Alle device werken perfect, behalve de Sony tv. Of ik het bedraad of via WiFi aansluit, Disney+, Amazon Prime en Videoland werken niet.
Netflix en IPTV werken wel. Zowel bedraad als via WiFi.
Weet iemand hoe ik de andere streamingsdiensten aan de praat kan krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009

Quad

Doof

@hengelo30 En als je de Sony TV rechtstreeks op de router van T-Mobile aansluit, werkt het dan nog steeds niet?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
-Skyhawk- schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:18:
[...]

I am using an SFP+ DAC from UDMP to US-16-POE with no issues after forcing the UDMP to 1G connection. Nee dit ben ik niet. ;-)
https://community.ui.com/...-9d9f-474187a25b81?page=2

Ik twijfelde eerst ook omdat het niet echt duidelijk is. Maar het enige wat ik heb gedaan is de UDM aangepast naar 1Gb. :) (Versie 1.71 destijds)
ben je een beetje tevreden met de udmp? op het ui forum zijn er nogal wat issues?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Niet online
rasper schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:14:
[...]

ben je een beetje tevreden met de udmp? op het ui forum zijn er nogal wat issues?
Ik heb er tot op heden geen enkel probleem mee gehad. Installatie ging vlekkeloos (had de verbinding eerst in bridge modus laten zetten). Het koppelen van andere unifi apparatuur (16P switch, 2 mini switches en 1 AP) verliep voorspoedig. Ik draai nu 1.8rc11 en heb vrijwel alle features aan.

IPS/ WiFi AI / Honey pots, Geo blocking. (Ik maak gebruik van een whitelist ipv blacklist). Dus ik blokkeer alle landen voor WAN IN met uitzondering van NL. Dit om mijn Domoticz van buitenaf te beschermen. Dit werkt tof. Maar goed ik draai het ook in een thuissituatie. Wellicht dat zakelijk (bij zwaarder gebruik) er nog wat problemen zijn. :)

Enige wat ik mis is DNS redirection (SNAT/DNAT?) omdat er geen sjon mogelijkheden zijn. Maar tot op heden doet mijn pi-hole/AdGuard prima zijn best.

[ Voor 14% gewijzigd door -Skyhawk- op 03-08-2020 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hengelo30
Quad schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:01:
@hengelo30 En als je de Sony TV rechtstreeks op de router van T-Mobile aansluit, werkt het dan nog steeds niet?
Gelukt. 😎

Rechtstreeks op de router werkte het ook niet. Factory reset op de TV heeft uiteindelijk geholpen.
Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Miki schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:58:
[...]

Welk topic is dat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisjam
briecht schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:27:
[...]

Welk profiel hangt er aan poort 1 van je switch in de living? Heb je daar ook alle VLAN's in dat profiel?
Wat gebeurt er als je een laptop poort 2 connecteert, welk IP krijgt die dan?
Het profiel van poort 1 : ALL

Als ik dus een gewone VLAN Only neem als VLAN type voor de digicorders werkt het wel.. Maar waarom werkt dit dan voor een Corporate type enkel als de digicorder rechtstreeks op switch 1 insteekt en niet voor die wat op switch 2 insteekt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nimoleda schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:15:
[...]

Hier precies hetzelfde probleem, enige manier om het probleem nu tijdelijk te op te lossen is het herstarten van de AP's...

*Ubiquiti, Unify... you had only one job.

Draadje op ui.com
@posttoast https://community.ui.com/...c9-483e-b8e1-ce38452f01f6

Werkt deze fix voor jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briecht
chrisjam schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:26:
[...]

Het profiel van poort 1 : ALL

Als ik dus een gewone VLAN Only neem als VLAN type voor de digicorders werkt het wel.. Maar waarom werkt dit dan voor een Corporate type enkel als de digicorder rechtstreeks op switch 1 insteekt en niet voor die wat op switch 2 insteekt..
Daar kan ik geen zinnige verklaring voor geven, iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:56
Heb het probleem al even niet meer gehad. Dat gezegd hebbende: ik ben nu twee weken niet huis. Zodra ik er weer ben ga ik het even in de gaten houden. Dank dus :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Iemand ervaring met het genereren van een gratis Let's Encrypt certificaat voor de Secure Guest Portal via de UDM (Cloud) Controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rivanov schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:04:
Iemand ervaring met het genereren van een gratis Let's Encrypt certificaat voor de Secure Guest Portal via de UDM (Cloud) Controller?
Voor de USG zul je bedoelen? De UDM heeft geen cloud controller ;-) Voor beide is het mogelijk alleen werkt het net iets anders.

Als dit zakelijke is dan is het misschien vanwege de complexiteit verstandig om dit bij beperkte Unifi CNC (walled garden/portal omgeving) en Lets encrypt kennis uit te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:33

Mystikal

It never hurts to help!

Nadat ik vanochtend in Unifi inlogde, zag ik dat mijn 3 devices AP lite's offline waren. WIFI had ik nog wel.
Dus nu ben ik al weer 2 uur bezig om dit op te lossen, maar krijg het niet voor elkaar.

Eerst een AP factory reset gedaan, Led is nu wit. Echter krijg ik hem niet zichtbaar in mijn device list. Ik kan dus niet kiezen voor adopt. Meerdere keren factory reset geprobeerd, maar geen verschil.

Ook geprobeerd om met putty/SSH erin te komen, maar krijg een foutmelding op het wachtwoord.

Iemand nog advies?

Heb al zitten kijken of er geen mensen zijn die dit soort services aanbieden om op te lossen, maar ben een beetje huiverig om iemand zo maar naar binnen te halen zonder referentie...

Bij mijn vorige huis had ik nooit problemen (zelfde AP's) alleen andere router. Maar nu blijf ik tegen problemen aanlopen en kost het me heeel veel tijd.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Heb je de controller zelf al eens herstart?

je username en password voor SSH kan anders zijn dan je unifi login, in de controller even advanced features inschakelingen geeft onderaan de SSH instellingen bloot.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mystikal schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:05:
Nadat ik vanochtend in Unifi inlogde, zag ik dat mijn 3 devices AP lite's offline waren. WIFI had ik nog wel.
Dus nu ben ik al weer 2 uur bezig om dit op te lossen, maar krijg het niet voor elkaar.

Eerst een AP factory reset gedaan, Led is nu wit. Echter krijg ik hem niet zichtbaar in mijn device list. Ik kan dus niet kiezen voor adopt. Meerdere keren factory reset geprobeerd, maar geen verschil.

Ook geprobeerd om met putty/SSH erin te komen, maar krijg een foutmelding op het wachtwoord.

Iemand nog advies?

Heb al zitten kijken of er geen mensen zijn die dit soort services aanbieden om op te lossen, maar ben een beetje huiverig om iemand zo maar naar binnen te halen zonder referentie...

Bij mijn vorige huis had ik nooit problemen (zelfde AP's) alleen andere router. Maar nu blijf ik tegen problemen aanlopen en kost het me heeel veel tijd.
Na een factory reset moet je via SSH inloggen met ubnt als username en ubnt als password.
Hierna kan je een set-inform http://<controller>:8080/inform uitvoeren om hem zichtbaar te maken in je controller ter adoptie!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mystikal naast de suggesties die hierboven al staan. Heb je de devices ook uit de controller verwijderd? Anders kun je ze niet adopten, immers zijn ze al geadopt.

Daarnaast, tip voor de volgende keer: log via SSH in (of met dezelfde credentials als waarmee je in de controller inlogt, of zoals @geenwindows aangeeft met de credentials die in controller staan bij advanced options), en voer dan het info commando uit. Dan krijg je wat info te zien, waaronder de verbindingsstatus. Dus bv Disconnected met een error erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
xbeam schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:59:
[...]

Voor de USG zul je bedoelen? De UDM heeft geen cloud controller ;-) Voor beide is het mogelijk alleen werkt het net iets anders.

Als dit zakelijke is dan is het misschien vanwege de complexiteit verstandig om dit bij beperkte Unifi CNC (walled garden/portal omgeving) en Lets encrypt kennis uit te besteden.
Ik bedoel de UDM waarop ik een Guest Portal wil activeren. Betreft mijn eigen WiFi netwerk thuis (privé dus).
En met de cloud controller bedoel ik gewoon de controller die ik via https://unifi.ubnt.com kan benaderen.

Afbeeldingslocatie: https://dsc.cloud/0eb69a/CleanShot-2020-08-05-at-12.02.02.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Inmiddels heb ik toegang gekregen tot 1 AP middels SSH.
Ik heb daarbij het inform commando kunnen geven:

code:
1
2
UBNT-BZ.v4.3.20# set-inform http://8080/inform
Adoption request sent to 'http://8080/inform'.  Use the controller to complete the adopt process.

Echter krijg ik hem nog niet te zien voor adoption. Ik heb alle 3 de AP's verwijderd uit de device list.

Heb de info command gegeven en die zegt:
code:
1
Status:      Unable to resolve (http://[8080]/inform)

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindless999
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-03 12:52
Mystikal schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:03:
Inmiddels heb ik toegang gekregen tot 1 AP middels SSH.
Ik heb daarbij het inform commando kunnen geven:

code:
1
2
UBNT-BZ.v4.3.20# set-inform http://8080/inform
Adoption request sent to 'http://8080/inform'.  Use the controller to complete the adopt process.

Echter krijg ik hem nog niet te zien voor adoption. Ik heb alle 3 de AP's verwijderd uit de device list.

Heb de info command gegeven en die zegt:
code:
1
Status:      Unable to resolve (http://[8080]/inform)
Probeer het volgende in te vullen voor adtopion:
http://<IP-Adres-Controller>:8080/inform
Pas <IP-Adres-Controller> aan naar het IP adres van de controller: bijv: http://192.168.1.10:8080/inform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Mindless999 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:07:
[...]

Probeer het volgende in te vullen voor adtopion:
http://<IP-Adres-Controller>:8080/inform
Pas <IP-Adres-Controller> aan naar het IP adres van de controller: bijv: http://192.168.1.10:8080/inform
Zojuist dus dit geprobeerd:
UBNT-BZ.v4.3.20# set-inform http://192.168.0.92:8080/inform

Adoption request sent to 'http://192.168.0.92:8080/inform'. Use the controller to complete the adopt process.

Daarna "info"
Status: Unknown[11] (http://192.168.0.92:8080/inform)

:?

Bij devices komt deze nog niet te staan? Moet ik hem hierna nog een keer van het stroom afhalen (bij mij overigens PoE).

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindless999
Mystikal schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:13:
[...]

Zojuist dus dit geprobeerd:
UBNT-BZ.v4.3.20# set-inform http://192.168.0.92:8080/inform

Adoption request sent to 'http://192.168.0.92:8080/inform'. Use the controller to complete the adopt process.

Daarna "info"
Status: Unknown[11] (http://192.168.0.92:8080/inform)

:?

Bij devices komt deze nog niet te staan? Moet ik hem hierna nog een keer van het stroom afhalen (bij mij overigens PoE).
Hij zou automatisch er bij moeten staan. Had je de controller al een keer herstart? zitten ze beide in hetzelfde netwerk, of zitten ze in verschillende VLAN's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Mindless999 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:18:
[...]

Hij zou automatisch er bij moeten staan. Had je de controller al een keer herstart? zitten ze beide in hetzelfde netwerk, of zitten ze in verschillende VLAN's?
Zelfde netwerk idd. Heb ook maar 1 site in de unifi controller. Heb geen Vlans.

Controller herstart is toch gewoon unifi software sluiten en via desktop icoon opnieuw opstarten?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@Mystikal is het geen optie om het probleemdevice een factory reset te geven? Lijkt me het makkelijkste.

Kan ook via SSH.

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 05-08-2020 12:26 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rivanov schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:02:
[...]

Ik bedoel de UDM waarop ik een Guest Portal wil activeren. Betreft mijn eigen WiFi netwerk thuis (privé dus).
En met de cloud controller bedoel ik gewoon de controller die ik via https://unifi.ubnt.com kan benaderen.

[Afbeelding]
Dan zou ik niet moeilijk gaan doen en gewoon het zelf signeerde van de UDM gebruiken. Een lets encrypt certificaat is ook maar 90 dagen geldig. je moet dan in de UDM automatisch vernieuwingsproces gaan opzetten.

Maar wat jij nu deelt is pagina waarin jij je (cloud) controllers kan beheren.

De UDM heeft geen controller en maakt daarom ook gebruik van die omgeving.

De omgeving om je UDM’s te beheren is hele andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Verwijderd.

[ Voor 99% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 05-08-2020 21:08 ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
xbeam schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:31:
[...]

Dan zou ik niet moeilijk gaan doen en gewoon het zelf signeerde van de UDM gebruiken. Een lets encrypt certificaat is ook maar 90 dagen geldig. je moet dan in de UDM automatisch vernieuwingsproces gaan opzetten.

Maar wat jij nu deelt is pagina waarin jij je (cloud) controllers kan beheren.

De UDM heeft geen controller en maakt daarom ook gebruik van die omgeving.

De omgeving om je UDM’s te beheren is hele andere.
Ik kan hier dus geen gebruik van maken met de UDM?

Afbeeldingslocatie: https://dsc.cloud/0eb69a/CleanShot-2020-08-05-at-13.12.08.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindless999
Mystikal schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:20:
[...]

Zelfde netwerk idd. Heb ook maar 1 site in de unifi controller. Heb geen Vlans.

Controller herstart is toch gewoon unifi software sluiten en via desktop icoon opnieuw opstarten?
Ik heb zelf een cloud key; waarbij ik de stroom eraf en erop zal zetten. Indien je lokaal de software draait raad ik aan je computer te herstarten. (niet shutdown en aanzetten, echt restart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Ik hoop dat iemand een idee heeft wat er fout gaat.

Ik heb 3 dagen geleden een paar uur een power down gehad, sinds dat moment - terwijl er niets veranderd is - heb ik geen verbinding meer.

Ik vermoed - zo goed als zeker - dat het - wederom - dns gerelateerd is, maar het vreemde is dat ik wel Cloudflare, Quad 9 of welke dan ook kan pingen (gemiddeld 8 ms), ik heb al van alles geprobeerd; pi hole uit, firewall uit, alternatieve dns etc.

Als ik de dns gegevens opvraag krijg ik het ip van de Raspberry Pi en de 2 dns adressen van T-Mobile.

Vaste locatie, vast netwerk.

Pagina: 1 ... 33 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.