[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:43
vandaag eindelijk mijn USG binnen.

Maar ik kom er maar niet op
niet met het default password: ubnt

Maar ook niet met mijn unifi account. Iemand een idee?
Ik heb hem al wel geadopt

[ Voor 7% gewijzigd door chimera2 op 25-07-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chimera2 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:33:
vandaag eindelijk mijn USG binnen.

Maar ik kom er maar niet op
niet met het default password: ubnt

Maar ook niet met mijn unifi account. Iemand een idee?
Is die al geadopteerd? Zo ja dan ja het geen ubnt:unbt maar je ssh login van je site.

[ Voor 9% gewijzigd door xbeam op 25-07-2020 17:36 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:43
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:01

FZ6

xbeam schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:53:
[...]

Dit is een mooie ssh app en key store.
Je kan per locatie alle ssh verbinding archiveren.
Waarbij je via de key store verschillende ssh login’s kan gebruiken.
https://termius.com/
Daarnaast alles cross platform synchroniseren.
https://apps.apple.com/nl...h-client/id549039908?l=en
Daar kan ik wat mee, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:08
All,

heeft er iemand een voorbeeld van een firewall rules, welke al het DNS verkeer (van alle VLAN's) routeren naar 1 interne DNS server (Pi-Hole) . En de rest van het DNS verkeer blokkeert?

Ik probeer nu over te stappen van een single netwerk pihole naar een VLAN oplossing voor PiHole (VLANS zijn al aangemaakt, zie hier, of dit juist is moet ik nog ondervinden ;) :*) )

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
MAdD schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:05:
All,

heeft er iemand een voorbeeld van een firewall rules, welke al het DNS verkeer (van alle VLAN's) routeren naar 1 interne DNS server (Pi-Hole) . En de rest van het DNS verkeer blokkeert?

Ik probeer nu over te stappen van een single netwerk pihole naar een VLAN oplossing voor PiHole (VLANS zijn al aangemaakt, zie hier, of dit juist is moet ik nog ondervinden ;) :*) )
Niet lullig bedoeld, maar deze vraag is al meerdere malen hier (en vorige delen) gevraagd en beantwoord :>

met Unifi kan dat met de json file (enkel de USG, Ubiquiti heeft dit niet mogelijk gemaakt voor de UDM)
https://github.com/stevej...aster/config.gateway.json

hier een voorbeeld van 2 pihole' met de USG Pro (non pro is eth1)
Ik kan me niet echt meer herinner wat die "+" erachter deed, dacht dat die er stond voor alle interfaces (vlans etc.)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
{
    "service": {
        "nat": {
            "rule": {
                "1": {
                    "description": "Redirect DNS requests",
                    "destination": {
                        "port": "53"
                    },
                    "inbound-interface": "eth0+",
                    "inside-address": {
                        "address": "10.0.3.6-10.0.3.7",
                    },
                    "source": {
                        "address": "!10.0.3.6-10.0.3.7"
                    },
                    "log": "disable",
                    "protocol": "tcp_udp",
                    "type": "destination"
                },
                "6000": {
                    "description": "MASQ DNS requests to LAN",
                    "destination": {
                        "address": "10.0.3.6-10.0.3.7",
                    },
                    "log": "disable",
                    "outbound-interface": "eth0+",
                    "protocol": "tcp_udp",
                    "type": "masquerade"
                }
            }
        }
    }
}

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik heb daar effe een reply erachteraan gegooid! :)

Wat betreft het routeren van DNS verkeer naar je Pi-Hole is er ook een ranzige optie voor het geval je niet bij de JSON of CLI kan komen : De bekende IP's zoals die van Google en OpenDNS en zo gewoon routeren naar het IP adres van je Pi-Hole.

Het doet niks behalve die DNS servers onbereikbaar maken en dat zorgt er weer voor dat apparaten zoals een Chromecast bijvoorbeeld ineens wel je lokale DNS Server respecteren! })

Nogmaals : Ranzig, maar het werkt! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:14:
Wat betreft het routeren van DNS verkeer naar je Pi-Hole is er ook een ranzige optie voor het geval je niet bij de JSON of CLI kan komen : De bekende IP's zoals die van Google en OpenDNS en zo gewoon routeren naar het IP adres van je Pi-Hole.

Het doet niks behalve die DNS servers onbereikbaar maken en dat zorgt er weer voor dat apparaten zoals een Chromecast bijvoorbeeld ineens wel je lokale DNS Server respecteren! })

Nogmaals : Ranzig, maar het werkt! :+
Kun je dan niet net zo goed alle uitgaande verkeer naar poort 53 dat niet afkomstig is van je PiHole droppen in de firewall? Dat moet ook gewoon in de firewall kunnen en dat komt een stuk minder ranzig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:24:
[...]

Kun je dan niet net zo goed alle uitgaande verkeer naar poort 53 dat niet afkomstig is van je PiHole droppen in de firewall? Dat moet ook gewoon in de firewall kunnen en dat komt een stuk minder ranzig over.
apparaten met een hard-coded dns werken dan niet meer ;)
Ik heb hier een nest thermostaat en een youless, 8.8.8.8/8.8.4.4 in de block en die krengen werken niet meer naar behoren...
dan maar een redirect...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:24:
Geen idee :)

De opties via de UniFi Controller heb ik eerlijk gezegd niet eens verder bekeken toen ik eenmaal door had dat de benodigde DNAT/SNAT regels niet beschikbaar waren om het op de juiste manier op te lossen...
geenwindows schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:32:
apparaten met een hard-coded dns werken dan niet meer ;)
Ik heb hier een nest thermostaat en een youless, 8.8.8.8/8.8.4.4 in de block en die krengen werken niet meer naar behoren...
dan maar een redirect...
En wat als er wel een route is, maar niet blijkt te werken, zoals ik eerder voorstelde :?

Een Chromecast Ultra pakt dan in ieder geval ineens wel de lokale DNS Server op :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:38:
[...]

En wat als er wel een route is, maar niet blijkt te werken, zoals ik eerder voorstelde :?

Een Chromecast Ultra pakt dan in ieder geval ineens wel de lokale DNS Server op :)
dat zal vast wel werken, ik las het bericht van robert niet helemaal goed, enkel poort 53 blokkeren werkt niet, er moet een route/redirect worden aangemaakt, ondanks dhcp ingeregeld..

dit is eigenlijk ook één van de redenen geweest om de unifi gateway in te ruilen voor wat anders. In een managed netwerk niet de vrijheid hebben om o.a. DNS te sturen, ja met een json bestand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geenwindows schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:53:
[...]

dat zal vast wel werken, ik las het bericht van robert niet helemaal goed, enkel poort 53 blokkeren werkt niet, er moet een route/redirect worden aangemaakt, ondanks dhcp ingeregeld..

dit is eigenlijk ook één van de redenen geweest om de unifi gateway in te ruilen voor wat anders. In een managed netwerk niet de vrijheid hebben om o.a. DNS te sturen, ja met een json bestand...
Maar hoe ik de post van @nero355 lees is dat met het aanmaken van de aangepaste route (8.8.8.8 naar Pi-Hole etc) het verkeer niet meer werkt (als in: verkeer komt bij Pi-Hole device aan, maar het destination IP is niet van hem, + dat IP forwarding uit zal staan, dus pakketje wordt genegeerd). Dan kun je in de USG / UDM toch net zo goed een DROP rule aanmaken in de firewall? Ook dan verdwijnt het pakketje in een zwart gat (uiteraard geen REJECT er van maken, omdat de Chromecast dan potentieel wel een antwoord krijgt wat dus afwijkt van "naar zwart gat routeren").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:58:
[...]

Maar hoe ik de post van @nero355 lees is dat met het aanmaken van de aangepaste route (8.8.8.8 naar Pi-Hole etc) het verkeer niet meer werkt (als in: verkeer komt bij Pi-Hole device aan, maar het destination IP is niet van hem, + dat IP forwarding uit zal staan, dus pakketje wordt genegeerd). Dan kun je in de USG / UDM toch net zo goed een DROP rule aanmaken in de firewall? Ook dan verdwijnt het pakketje in een zwart gat (uiteraard geen REJECT er van maken, omdat de Chromecast dan potentieel wel een antwoord krijgt wat dus afwijkt van "naar zwart gat routeren").
mja... hier houd het met mijn kennis wel een beetje op..
Ik heb hier één simpele firewall regel die al het dns (port 53) verkeer doorstuurt naar pi-hole, dit werkt hier prima, maar het betreft dan ook geen Ubiquiti spul ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
All,

Dat is geen firewall rule maar een NAT rule en dat doe in de json,

Maar beter maak je de pi-hole met macvlan actief op alle vlans. En roeteer je port 53 per vlan subnet naar zijn dns adres binnen zijn eigen subnet.

@nero355 is de pi-hole expert binnen deze groep.

[ Voor 7% gewijzigd door xbeam op 26-07-2020 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:43:
Maar beter maak je de pi-hole met macvlan actief op alle vlans. En roeteer je port 53 per vlan subnet naar zijn dns adres binnen zijn eigen subnet.

@nero355 is de pi-hole expert binnen deze groep.
Wat jij bedoelt is Pi-Hole in een Docker Container en dan de juiste dingen doorverwijzen : Daar doe ik weer niks mee! :+

Ik heb hem al in het Pi-Hole Topic verteld wat die moet doen/checken en opzich was die al heel goed op het juiste pad met zijn aanpak! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
@MAdD ik heb deze methode toegepast, werkt iig ook op andere Edgerouters, heb zelf de 6P, maar ik durf niet te zeggen of het ook op de USG / UDM (Pro) werkt.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:09
Hoe krijg ik Clients die bijv al meer dan 30d geen verbinding hebben gemaakt automatisch uit de Unifi Controller?

Ik heb een hele waslijst aan "iPhone" staan die vanwege iOS 14 een "privacy mode" hebben op de Wifi dat ze eens in de x periode van mac-adres wisselen om zo tracking tegen te gaan. Dit vervuilt nu de Client lijst in de Unifi Controller.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:30
TerrorSource schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:34:
Hoe krijg ik Clients die bijv al meer dan 30d geen verbinding hebben gemaakt automatisch uit de Unifi Controller?

Ik heb een hele waslijst aan "iPhone" staan die vanwege iOS 14 een "privacy mode" hebben op de Wifi dat ze eens in de x periode van mac-adres wisselen om zo tracking tegen te gaan. Dit vervuilt nu de Client lijst in de Unifi Controller.
Onder inzicht -> cliënt geschiedenis kan je per cliënt op vergeet klikken. Dit kan zo te zien niet automatisch.

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 26-07-2020 21:45 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:09
HKLM_ schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:43:
[...]

Onder inzicht -> cliënt geschiedenis kan je per cliënt op vergeet klikken. Dit kan zo te zien niet automatisch.
Dat was inderdaad even klikken :X

Nu nog iets dat het automatisch kan.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Gewoon uitzetten op je telefoons en tablets : Voegt echt 0,0 toe qua security of privacy dus lekker weg ermee! :w

DHCP Pool vervuilende zooi wat mij betreft! :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je dit gebruikt op vertrouwde netwerken.
Met guest is het ook niet veel beter:
- werkt niet met voucher die je voucher koppelt aan je Mac-adres. Voucher is immers al uitgedeeld aan een andere client en dus mag je terug naar de receptie van je hotel om je voucher vrij te geven. (Die gaan het druk krijgen) Bij elke reconnect een ander Mac adres en dus loop je op dat soort netwerken tegen problemen aan.

Blijft over guestnetwerk met alleen maar een password en andere open netwerken.
Wel kun je oneindig netwerken blijven gebruiken die een time limit hebben.

Leuk voor op vakantie, maar in je hotel en op je eigen netwerk is het een hel en voegt weinig toe.

[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 27-07-2020 06:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Android heeft dat er ook in zitten tegenwoordig. Heel irritant idd.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:10
Ondertussen heb ik mijn ubiquiti apparatuur ook draaiende in ons nieuwe huis. Ik krijg het alleen nog niet voor elkaar om de snelheden die ik op de 1e etage haal op de UDM, om die ook op de AP's beneden en op zolder te halen.

1e etage haal ik zo'n 450/40 Mbps over Wifi, beneden en zolder is dat zo rond de 160/40 Mbps.
Ik heb overal voor 2G transmit power op low gezet.
Ook heb ik gekeken naar de kanalen voor 5G radio of er verschil zit tussen VHT40 of VHT80 maar ook dat maakt weinig verschil. Op VHT80 haal ik zelfs nog wat lagere snelheden. Transmit power staat hier op high. De kanalen 36, 40 en 44 zin in gebruik voor 5G.

Heeft iemand een idee hier waar het verder nog in kan zitten?

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjorremans schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:38:
Ondertussen heb ik mijn ubiquiti apparatuur ook draaiende in ons nieuwe huis. Ik krijg het alleen nog niet voor elkaar om de snelheden die ik op de 1e etage haal op de UDM, om die ook op de AP's beneden en op zolder te halen.

1e etage haal ik zo'n 450/40 Mbps over Wifi, beneden en zolder is dat zo rond de 160/40 Mbps.
Ik heb overal voor 2G transmit power op low gezet.
Ook heb ik gekeken naar de kanalen voor 5G radio of er verschil zit tussen VHT40 of VHT80 maar ook dat maakt weinig verschil. Op VHT80 haal ik zelfs nog wat lagere snelheden. Transmit power staat hier op high. De kanalen 36, 40 en 44 zin in gebruik voor 5G.

Heeft iemand een idee hier waar het verder nog in kan zitten?
Je geeft niet aan welke APs het om gaat. Dat kan nogal een verschil maken in het aantal antennes, en dus spatial streams, en dus maximale snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MadMax12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 14:20:
[...]

Probeer de zoekfunctie van de site ook eens.
De Switch Lite 16 PoE staat nog steeds niet onder de Unifi lijst met apparaten, maar heb ik al sinds begin van de maand in huis via de EU shop.
Hoe bevalt de switch? Wat heb je op PoE zitten ? Zit er ook naar te kijken, maar hij lijkt een beetje underpowered te zijn voor een paar webcams en aps?

Nadeel is dat de 16-150w niet in m'n meterkast past :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 21:06
@MikeyMan Bevalt erg goed tot nu toe.
Ik heb er 3 AP's en 2 Pi's op zitten. Gemiddeld trekken die samen ongeveer 19W, dus nog ruimte genoeg voor meer apparaten via PoE.
Mocht je veel clients in huis hebben zal het verbruik van de AP's hoger zijn, maar laat nog steeds genoeg marge.
Overigens is de USW16-PoE Gen2 nog maar 42W en geen 150 zoals de 1e generatie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MadMax12 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:06:
@MikeyMan Bevalt erg goed tot nu toe.
Ik heb er 3 AP's en 2 Pi's op zitten. Gemiddeld trekken die samen ongeveer 19W, dus nog ruimte genoeg voor meer apparaten via PoE.
Mocht je veel clients in huis hebben zal het verbruik van de AP's hoger zijn, maar laat nog steeds genoeg marge.
Overigens is de USW16-PoE Gen2 nog maar 42W en geen 150 zoals de 1e generatie was.
Das een goed punt, die had ik gemist...
Zie dat de switch 8 nog te krijgen is in 60 en 150watt versie.
8 ports is net te weinig, heb er 12 nodig.

Zit even te kijken of ik ga voor:
- UDM + 8 port switch (of 2x8 ports?)
- USG + Cloud key + 16 port switch

Moet even kosten en stroomverbruik op een rij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:10
RobertMe schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:51:
[...]

Je geeft niet aan welke APs het om gaat. Dat kan nogal een verschil maken in het aantal antennes, en dus spatial streams, en dus maximale snelheden.
Excuses, gaat om 2 stuks AP AC In-Wall wat er beneden en op zolder hangt.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik merkte wel enige vertraging soms wanneer ik al het DNS verkeer (53) blokkeerde richting het internet met uitzondering van de Pi-Hole DNS. Aangezien je in de UDM Pro geen vaste doorverwijzingen (SNAT/DNAT?) kunt instellen heb ik nu een firewall regel aangemaakt welke enkel voor mijn Nvidia Shield de Google DNS servers blokkeert. (Je kan wellicht een groep maken met meerdere devices).

Dit zorgt ervoor dat de shield verplicht is om de Pi-Hole te gebruiken. Heb heel soms bij het laden dat ik 1 a 2 seconden moet wachten dat ie start met afspelen (zwart scherm) maar weet niet of dat komt door de blokkade of iets anders. (dat vind ik een stuk minder irritant dan reclame's)

Andere tijdelijke aanpassingen zoals regels toevoegen aan de IPTABLES zorgde ervoor dat de 2FA niet meer werkte, dus dan kon ik niet meer inloggen op de router. Dus deze huidige oplossing werkt voor mij het prettigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 21:06
MikeyMan schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:23:
[...]

Houd er ook rekening mee dat er een kabel van UDM/USG naar de switch moet, waardoor je dus 7 of 15 effectieve poorten hebt om andere zaken op aan te sluiten op de switch en eventueel nog 3 op de UDM als je die kiest.
En als je IPTV hebt vallen de UDM en Switch Lite op dit moment ook af, aangezien die (nog) geen IGMP ondersteunen.

P.s. ik heb nog een 8 poort 60W op zolder liggen die 2 maand gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MadMax12 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:46:
[...]

Houd er ook rekening mee dat er een kabel van UDM/USG naar de switch moet, waardoor je dus 7 of 15 effectieve poorten hebt om andere zaken op aan te sluiten op de switch en eventueel nog 3 op de UDM als je die kiest.
En als je IPTV hebt vallen de UDM en Switch Lite op dit moment ook af, aangezien die (nog) geen IGMP ondersteunen.

P.s. ik heb nog een 8 poort 60W op zolder liggen die 2 maand gebruikt is.
Combinatie met UDM levert natuurlijk 10 of 18 poorten totaal op ;)
Denk dat ik het met 10 voorlopig wel even red.

Nadeel van de 60 watt is dat er maar 4 poorten PoE ondersteunen. Zou voor nu voldoende kunnen zijn overigens, maar op langere termijn extra uitgaven :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:08
All,

thanks @nero355 , @RobertMe , @geenwindows & @xbeam

inmiddels heb ik het issue opgelost, zonder ingewikkelde firewall rules op mijn UDM.

Wat heb ik gedaan:
  • Op ESX een port group aangemaakt met id 4095 (all vlan's)
  • Deze gekoppeld aan de NIC van ubuntu
  • Ubuntu geinstalleerd en tijdens de installatie van nic alle VLANS opgegeven (Zie post voor config)
  • Pihole geinstalleerd
  • Unbound geinstalleerd
  • Op al mijn netwerken in unifi het DNS adres aangepast naar 192.168.x.250 (waar x het vlan nummer is)
En PiHole ziet nu al mijn apparaten (alleen nog zonder hostname, maar dat komt nog wel ;)

MAdD

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MAdD schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:21:
[...]

thanks @nero355 , @RobertMe , @geenwindows & @xbeam

inmiddels heb ik het issue opgelost, zonder ingewikkelde firewall rules op mijn UDM.

Wat heb ik gedaan:
  • Op ESX een port group aangemaakt met id 4095 (all vlan's)
  • Deze gekoppeld aan de NIC van ubuntu
  • Ubuntu geinstalleerd en tijdens de installatie van nic alle VLANS opgegeven (Zie post voor config)
  • Pihole geinstalleerd
  • Unbound geinstalleerd
  • Op al mijn netwerken in unifi het DNS adres aangepast naar 192.168.x.250 (waar x het vlan nummer is)
En PiHole ziet nu al mijn apparaten (alleen nog zonder hostname, maar dat komt nog wel ;)

MAdD
Netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:05

VonFoX

Las noches de Diciembre

Sinds vanmorgen heeft mijn USG-3P een probleem: heartbeat missed.
Netwerk lijkt te werken zoals normaal, maar kan de security gateway bv ook niet reprovisonen.

Maar kan het IP wel PING-en.

[ Voor 9% gewijzigd door VonFoX op 28-07-2020 07:14 ]

Yo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Laatst online: 23:30
VonFoX schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 07:12:
Netwerk lijkt te werken zoals normaal, maar kan de security gateway bv ook niet reprovisonen.

Werkt ssh nog?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonFoX

VonFoX

Las noches de Diciembre

SSH lukt niet: mijn user/pass die ik in de controller gebruik accepteert ie niet.
ubnt/ubnt ook niet.

PUTTY verliest soms ook de verbinding. Ga hem proberen te vergeten, en opnieuw te adopten.

Update:inloggen lukt nu.

[ Voor 6% gewijzigd door VonFoX op 28-07-2020 09:58 ]

Yo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VonFoX schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 07:12:

Heartbeat missee is nog niet perse heel ernstig. Er is eerst een paar minuten heartbeat missed, daarna gaat die naar disconnected. Als je nu heartbeat missed hebt is de verbinding dus nog niet heel lang weg.

Verder wat @HKLM_ schrijft, kun je wel nog SSHen naar de USG? En zo ja, dan kun je info uitvoeren om de status in te zien, waaronder de status van communicatie met de controller. Dus of die connected is (in jouw geval blijkbaar niet :p) en de reden waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VonFoX schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 07:35:
SSH lukt niet: mijn user/pass die ik in de controller gebruik accepteert ie niet.
ubnt/ubnt ook niet.

PUTTY verliest soms ook de verbinding. Ga hem proberen te vergeten, en opnieuw te adopten.
Did you try turning it off and on again? :P Kans dat het daarmee is opgelost is ook aanwezig. Zelf heb ik dat vorige week met switch en AP gehad. Die waren ook spontaan disconnected, maar na een reboot deden ze het weer gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonFoX

VonFoX

Las noches de Diciembre

Ok ik zit erin:

The gateway is unable to connect to the internet. Please check your configuration.

(Mijn hele netwerk inc controller is wel online).

Omdat iedereen moet thuiswerken hier; zal ik hem vanmiddag wel ff uit en aan zetten.
Ik heb glasvezel van KPN, misschien dat daar iets veranderd is?

Iig werkt het internet wel.

[ Voor 37% gewijzigd door VonFoX op 28-07-2020 07:50 ]

Yo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ubnt/ubnt ook niet.

Ik lees dat glasvezel hebt.

Heb je IPS of smartQue aanstaan?
want dan gaat al verkeer door de CPU en heeft je usg-p3 een Maximale snelheid van 85mb/s.
Bij snelheid zit je CPU op 100% procent en is vaak niet meer berijdbaar.

[ Voor 24% gewijzigd door xbeam op 28-07-2020 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonFoX

VonFoX

Las noches de Diciembre

xbeam schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:50:
[...]

Ik lees dat glasvezel hebt.

Heb je IPS of smartQue aanstaan?
want dan gaat al verkeer door de CPU en heeft je usg-p3 een Maximale snelheid van 85mb/s.
Bij snelheid zit je CPU op 100% procent en is vaak niet meer berijdbaar.
Nee, heeft altijd uitgestaan, ff gecontroleerd, is nog uit.
'The gateway is unable to connect to the internet. Please check your configuration"

Maar alle apparaten achter de USG zijn wel online ;)

[ Voor 20% gewijzigd door VonFoX op 28-07-2020 09:16 ]

Yo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
ubnt/ubnt ook niet.

username/wachtwoord van ssh is anders.
Advanced features inschakelen, geeft de controle van ssh vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:08
Ik heb een gek probleem. Mijn download snelheid is precies gehalveerd over WiFi. Bedraad haal ik netjes 200/200 terwijl ik over WiFi 100/200 haal. Doordat hij echt super stabiel 100/200 is denk ik dat een setting niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-10 14:09
Ik haal met wifi ook 350 down en 600 up.
Hoe ben je verbonden (2.4 of 5 Ghz)?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
5 ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:47
Heren, dames, ik heb wat hulp nodig bij het configureren van mijn router voor gebruik met een 1000 Mbit KPN Corporate glasvezel verbinding. Ik heb er al meerdere geconfigureerd, maar tot dusver altijd met PPPoE (100 MBit); dat doet KPN niet op 1000 Mbit, dus ik moet gebruik maken van een numbered link (IPoE).

Ik wilde dit eerst met een UDM-PRO doen, maar op dat vlak al snel de handdoek in de ring gegooid vanwege het gebrek aan configuratiemogelijkheden. Nu een ER-X-SFP aangesloten op mijn glasswitch en de instructies zoals hier vermeld toegepast: https://help.ui.com/hc/en...o-Distribute-Public-IPs#3

Lijkt simpel, maar werkt helaas niet; ik heb van alles geprobeerd. KPN is zojuist langs geweest met een Cisco-router (hun managed oplossing) en dan werkt het wel, dus de lijn is OK. KPN levert een voorbeeldconfig voor Cisco mee bij oplevering, die heb ik hieronder bijgevoegd.

Ik heb de IP's even fictief gemaakt, maar stel dat ik het volgende heb ontvangen:

199.166.213.40/30 = Transit-netwerk, waarbij .41 toegewezen is aan KPN zijde en .42 aan klantzijde
41.199.57.161/29 = Publieke blok voor ons

Dan hoort daar deze config voor Cisco IOS 12 bij;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
---------------------------------------------------------
Dit is een voorbeeldconfig voor Cisco routers met IOS 12.x. en hoger waarbij GigabitEthernet1/0 is gekoppeld aan het interne netwerk en GigabitEthernet0/0 aan poort van de EVPN node van KPN. Aan deze config kunnen geen rechten worden ontleend.

!
Interface GigabitEthernet1/0
description connection to internal network
ip address 41.199.57.161 255.255.255.248
no cdp enable
ip verify unicast reverse-path
no ip redirects
speed 1000
full-duplex
no shutdown
!
Interface GigabitEthernet0/0
description connection to KPN
ip address 199.166.213.42 255.255.255.252
no cdp enable
no ip directed-broadcast
speed 1000
full-duplex
no shutdown
!
no service finger
no service udp-small-servers
no service tcp-small-servers
no ip source-route
ip subnet-zero
ip classless
ip cef
ip name-server 194.151.228.18
ip name-server 194.151.228.34
!
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 199.166.213.41
!

Ik heb zelf het vermoeden dat het er mee te maken heeft dat de Edgerouter uitgaande pakketten labelt als zijnde source 199.166.213.42 (IP-adres van de router aan WAN-zijde), en begreep van KPN dat dat niet de bedoeling is, want de source moet een adres uit ons IP-blok zijn. Aan de andere kant; ik doe niets met NAT, dus volgens mij zou de router een pakket van een client die in LAN zit en een publiek IP heeft (dat werkt), via de default route (0.0.0.0 > 199.166.213.41) verder gewoon onaangetast door moeten zetten, toch?

Een tracert brengt me vanaf aangesloten laptop met publiek IP-adres (.162) eerst naar de router (.161) en dan een hop naar een IP-adres in het KPN domein, dan stopt het.

Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:21

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik kreeg vandaag melding dat hij op voorraad is:

https://ubcenter.nl/unifi...i-switch-lite-16-poe.html

Of was dit al lang zo?
Ik kon het niet vinden maar is 45W voldoende voor 3 Ap's en 3 camera's een cloud key 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJDW
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-10 00:10
ApC_IcE schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:18:

Of was dit al lang zo?
Ik kon het niet vinden maar is 45W voldoende voor 3 Ap's en 3 camera's een cloud key 2?
Ik heb hem gisteren besteld via Ubiquiti zelf voor € 214,17 en zou zelf deze middag geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus

Of was dit al lang zo?
In de datasheets van de producten staat het maximale PoE-verbruik. Meestal ligt dat rond de 8 watt voor AP's en 4W voor camera's. De PRO camera's verbruiken meer. De CKG-G2 gebruikt ook 5W max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-10 06:43

Of was dit al lang zo?
Ik heb hem ook direct bij UI besteld voor 214 (inclusief verzendkosten) en is al een paar dagen online in mijn netwerk ;-)

Mijn AP-AC-PRO gebruiken <4 Watt, dus er lijkt genoeg vermogen te zijn voor 8 poortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werffje
  • Laatst online: 24-08-2024
PJDW schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:22:
[...]

Ik heb hem gisteren besteld via Ubiquiti zelf voor € 214,17 en zou zelf deze middag geleverd worden.
Beetje offtopic maar ik merk wel vaker dat de shop van Ubiquiti bijna altijd het goedkoopst is, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
werffje schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:28:
[...]

Beetje offtopic maar ik merk wel vaker dat de shop van Ubiquiti bijna altijd het goedkoopst is, of zie ik dat verkeerd?
Klopt, dat is mijn ook al opgevallen bij nieuwe producten. Bij de wat oudere producten is dat verschil er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
werffje schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:28:
[...]

Volgens mij geldt dat alleen voor nieuwe producten in de eerste weken/maanden; daarna komt het reseller-kanaal op gang en doorgaans liggen de prijzen daar dan wat lager :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Hebben meer mensen last van een downloadspeed die min of meer de helft van de upload speed is via WiFi? Ik zie dat heel veel mensen het issue hebben op forums van unifi maar dat er eigenlijk geen oplossing is.

Heb net even mijn standaard kpn router er in geplugd en speedtest is netjes 200/200 😂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Torrentus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:17:
Heren, dames, ik heb wat hulp nodig bij het configureren van mijn router voor gebruik met een 1000 Mbit KPN Corporate glasvezel verbinding. Ik heb er al meerdere geconfigureerd, maar tot dusver altijd met PPPoE (100 MBit); dat doet KPN niet op 1000 Mbit, dus ik moet gebruik maken van een numbered link (IPoE).

Ik wilde dit eerst met een UDM-PRO doen, maar op dat vlak al snel de handdoek in de ring gegooid vanwege het gebrek aan configuratiemogelijkheden. Nu een ER-X-SFP aangesloten op mijn glasswitch en de instructies zoals hier vermeld toegepast: https://help.ui.com/hc/en...o-Distribute-Public-IPs#3

Lijkt simpel, maar werkt helaas niet; ik heb van alles geprobeerd. KPN is zojuist langs geweest met een Cisco-router (hun managed oplossing) en dan werkt het wel, dus de lijn is OK. KPN levert een voorbeeldconfig voor Cisco mee bij oplevering, die heb ik hieronder bijgevoegd.

Ik heb de IP's even fictief gemaakt, maar stel dat ik het volgende heb ontvangen:

199.166.213.40/30 = Transit-netwerk, waarbij .41 toegewezen is aan KPN zijde en .42 aan klantzijde
41.199.57.161/29 = Publieke blok voor ons

Dan hoort daar deze config voor Cisco IOS 12 bij;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Dit is een voorbeeldconfig voor Cisco routers met IOS 12.x. en hoger waarbij GigabitEthernet1/0 is gekoppeld aan het interne netwerk en GigabitEthernet0/0 aan poort van de EVPN node van KPN. Aan deze config kunnen geen rechten worden ontleend.

!
Interface GigabitEthernet1/0
description connection to internal network
ip address 41.199.57.161 255.255.255.248
no cdp enable
ip verify unicast reverse-path
no ip redirects
speed 1000
full-duplex
no shutdown
!
Interface GigabitEthernet0/0
description connection to KPN
ip address 199.166.213.42 255.255.255.252
no cdp enable
no ip directed-broadcast
speed 1000
full-duplex
no shutdown
!
no service finger
no service udp-small-servers
no service tcp-small-servers
no ip source-route
ip subnet-zero
ip classless
ip cef
ip name-server 194.151.228.18
ip name-server 194.151.228.34
!
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 199.166.213.41
!

Ik heb zelf het vermoeden dat het er mee te maken heeft dat de Edgerouter uitgaande pakketten labelt als zijnde source 199.166.213.42 (IP-adres van de router aan WAN-zijde), en begreep van KPN dat dat niet de bedoeling is, want de source moet een adres uit ons IP-blok zijn. Aan de andere kant; ik doe niets met NAT, dus volgens mij zou de router een pakket van een client die in LAN zit en een publiek IP heeft (dat werkt), via de default route (0.0.0.0 > 199.166.213.41) verder gewoon onaangetast door moeten zetten, toch?

Een tracert brengt me vanaf aangesloten laptop met publiek IP-adres (.162) eerst naar de router (.161) en dan een hop naar een IP-adres in het KPN domein, dan stopt het.

Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?
Eigenlijk is het een hele simpele routed verbinding. Je test cliënt zit dan inderdaad toch achter NAT als je achter jouw zijde van de /30 wordt “gehide”. En dan weet de KPN core de weg terug niet , want deze core werkt alleen full routed.

Je kunt op een ER heel makkelijk een wireshark capture maken. “tcpdump -i ethx -w /home/username/dump.pcap

Daarin kan je zien wat je het WAN op stuurt.

Heb je de configuratie van de ER voor ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:31

luigi87

Domotica Fanaticus

giantgiantus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:30:
Hebben meer mensen last van een downloadspeed die min of meer de helft van de upload speed is via WiFi? Ik zie dat heel veel mensen het issue hebben op forums van unifi maar dat er eigenlijk geen oplossing is.

Heb net even mijn standaard kpn router er in geplugd en speedtest is netjes 200/200 😂.
Met de laatste controller software versies heb ik ook problemen met de wifi via de AC AP pro's
Nu met de allerlaaste versie lijken mijn problemen grotendeels weg versie 5.13.32

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
luigi87 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:34:
[...]

Met de laatste controller software versies heb ik ook problemen met de wifi via de AC AP pro's
Nu met de allerlaaste versie lijken mijn problemen grotendeels weg versie 5.13.32
Is je download speed ook ok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torrentus
stormfly schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:31:
[...]

Eigenlijk is het een hele simpele routed verbinding. Je test cliënt zit dan inderdaad toch achter NAT als je achter jouw zijde van de /30 wordt “gehide”. En dan weet de KPN core de weg terug niet , want deze core werkt alleen full routed.

Je kunt op een ER heel makkelijk een wireshark capture maken. “tcpdump -i ethx -w /home/username/dump.pcap

Dank voor je reactie :) Daar kan ik weer mee verder; ik ben vanmiddag of morgenochtend weer op locatie en zal dan een dump maken, NAT checken (niet zelf geconfigureerd, maar misschien heeft de wizard daar toch e.e.a. geactiveerd) en de configuratie posten als ik er nog niet uit kom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

giantgiantus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:35:
[...]

Is je download speed ook ok?
Ja 60 mbps. Maar bij mij is mijn upload nu bagger |:( normaal is het min of meer allebei gelijk aan elkaar

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Torrentus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:36:
[...]

Dank voor je reactie :) Daar kan ik weer mee verder; ik ben vanmiddag of morgenochtend weer op locatie en zal dan een dump maken, NAT checken (niet zelf geconfigureerd, maar misschien heeft de wizard daar toch e.e.a. geactiveerd) en de configuratie posten als ik er nog niet uit kom :)
Als je “wizard” noemt dan 99% kans op NAT :) je kunt een rule makkelijk uitschakelen door op enable uit te vinken.

Leuker is nog stap 2. Een subnet achter NAT verbergen achter 1 van de publieke IPs van je aansluiting.

[ Voor 16% gewijzigd door stormfly op 28-07-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
luigi87 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:39:
[...]

Ja 60 mbps. Maar bij mij is mijn upload nu bagger |:( normaal is het min of meer allebei gelijk aan elkaar
Gaat toch niet helemaal goed met de software van unifi. Beetje treurig dat een standaard router betere snelheid heeft dan unifi apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik wil mijn unifi controller overzetten van een RPI 3b+ naar een 4B+.
Deze 4B+ komt er niet, bij maar vervangt de 3B+.

Dan is het toch simpel weg een kwestie van Unifi software installeren op de 4B+, Backup op de nieuwe Unifi controller zetten, RPI zelfde IP adres geven. uitwisselen en alles draait weer toch?
giantgiantus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:42:
[...]

Gaat toch niet helemaal goed met de software van unifi. Beetje treurig dat een standaard router betere snelheid heeft dan unifi apparatuur.
Jap, laatste "stable"software versies hebben bij mij ook een hoop problemen gegeven. Nu draai ik weer redelijk oke. Welke software versie heb jij nu draaien?

[ Voor 40% gewijzigd door luigi87 op 28-07-2020 11:44 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:09
luigi87 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:42:
Ik wil mijn unifi controller overzetten van een RPI 3b+ naar een 4B+.
Deze 4B+ komt er niet, bij maar vervangt de 3B+.

Dan is het toch simpel weg een kwestie van Unifi software installeren op de 4B+, Backup op de nieuwe Unifi controller zetten, RPI zelfde IP adres geven. uitwisselen en alles draait weer toch?
Mits je dezelfde poorten en IP gebruikt wel.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 21:49

zeroday

There is no alternative!

UTMachine schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:28:
[...]

Ik heb hem ook direct bij UI besteld voor 214 (inclusief verzendkosten) en is al een paar dagen online in mijn netwerk ;-)

Mijn AP-AC-PRO gebruiken <4 Watt, dus er lijkt genoeg vermogen te zijn voor 8 poortjes.
zal wel aan mij liggen, maar ik krijg die nieuwe 60W maar niet in de EU Unifi store te zien.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Faddermakker schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:43:
[...]

Mits je dezelfde poorten en IP gebruikt wel.
Jap, blijft allemaal het zelfde. (hoop ik :+ )

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
zeroday schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:43:
[...]

zal wel aan mij liggen, maar ik krijg die nieuwe 60W maar niet in de EU Unifi store te zien.
Werkt de volgende link?

https://eu.store.ui.com/products/usw-lite-16-poe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
stormfly schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:31:
[...]

NAT regels gedisabled, als ook de firewall; config tree eigenlijk gewoon uitgekleed tot bare minimum, en nu werkt het. Dank voor je duw in de juiste richting! _/-\o_

[ Voor 76% gewijzigd door Torrentus op 28-07-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-09 11:17
Ik ben een beetje een noob op dit gebied, ik heb twee AP's gekocht (Ubiquiti UniFi AC LR) en deze ingesteld via een de controller software op mijn werklaptop.

Omdat ik het netwerkje ook graag via mijn thuislaptop wil kunnen beheren, heb ik een backup gemaakt van de Controller, de software op mijn thuislaptop geïnstalleerd en de backup teruggezet. Echter nu blijven de AP's op disconnected staan.

Ik heb ff wat gezocht op internet natuurlijk, klopt het dat de Controller-software op slechts één systeem dient te draaien? Kan het zijn dat ik mijn AP's eerst moet loskoppelen van de Controller-software op mijn werklaptop alvorens ik een poging kan doen ze weer te verbinden aan een andere Controller? Of ben ik hier aan het raaskallen? :)

Voor nu met succes in de oude glorie hersteld, maar ik wil eigenlijk niet afhankelijk zijn van mn werklaptop om het systeem te beheren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
GoeiedagEem schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:54:
Ik ben een beetje een noob op dit gebied, ik heb twee AP's gekocht (Ubiquiti UniFi AC LR) en deze ingesteld via een de controller software op mijn werklaptop.

Omdat ik het netwerkje ook graag via mijn thuislaptop wil kunnen beheren, heb ik een backup gemaakt van de Controller, de software op mijn thuislaptop geïnstalleerd en de backup teruggezet. Echter nu blijven de AP's op disconnected staan.

Ik heb ff wat gezocht op internet natuurlijk, klopt het dat de Controller-software op slechts één systeem dient te draaien? Kan het zijn dat ik mijn AP's eerst moet loskoppelen van de Controller-software op mijn werklaptop alvorens ik een poging kan doen ze weer te verbinden aan een andere Controller? Of ben ik hier aan het raaskallen? :)

Voor nu met succes in de oude glorie hersteld, maar ik wil eigenlijk niet afhankelijk zijn van mn werklaptop om het systeem te beheren.
Je kan inderdaad maar 1 controller draaien. Je kan het het beste ergens permanent draaien, op een (cloud) servertje, een NAS of iets in die richting!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

GoeiedagEem schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:54:

Wat je kunt doen:
Backup van je huidige controller
Nieuwe controller installeren op je werklaptop.
Backup terugzetten en bevestigen dat je netwerkinstellingen kloppen.

Dan heb je 2 opties:
1. Op werklaptop de APs verwijderen uit je controller en daarna discoveren met je privelaptop en provisionen. Klaar
2. Werklaptopcontroller uitzetten en de factoryreset knop van de APs indrukken en op je privelaptop instellen.

Je hoeft echt niet per se een controller permanent te draaien, want zoveel meerwaarde heeft dat voor de meeste gebruikers niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:27

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

DennusB schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:00:
[...]
Je kan inderdaad maar 1 controller draaien. Je kan het het beste ergens permanent draaien, op een (cloud) servertje, een NAS of iets in die richting!
En bij iets in die richting kun je ook aan een Pi denken, kun je meteen ook Pi-Hole draaien.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-09 11:17
Bedankt @DennusB en @Hann1BaL!

Gebruik die Controller-software inderdaad praktisch nooit, echter het is wel handiger om m gewoon te kunnen beheren zonder dat de werklaptop uit de tas hoeft. :)

Ik moet zeggen dat de AP's voor een enorme snelheidsboost hebben gezorgd (ik had een oude HP M220 nog draaien). Qua plaatsing komt het wel vrij precies, komt wellicht ook door de layout van mn huis, maar in mijn kantoortje (uitbouw boven de garage) 3 meter verplaatsen en ik heb volledige dekking in op de eerste verdieping ten opzichte van praktisch geen bereik als ik m vlakbij de outlet laat hangen. Ff een zaterdag kabeltje wegwerken ben ik bang...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:23:
[...]

Kom je toevallig ook weg met 10? Ik heb de 8 ports 150w versie en gebruik allebei de SFP uplinks met een converter naar RJ45 waardoor ik effectief 10 porten heb. Vervolgens gebruik In wall HD die voor extra porten zorgen per ruimte. Bevalt super!

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
PJDW schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:22:
[...]

Als ik in de store kijk verspringt de prijs van 205 (en een beetje) naar 214,enig idee waar dat aan kan liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Comp User schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:57:
[...]

Als ik in de store kijk verspringt de prijs van 205 (en een beetje) naar 214,enig idee waar dat aan kan liggen?
Dacht dat het de BTW was, maar daar is het verschil te klein voor... :?

@Workaholic goede suggestie, denk dat dat moet lukken :)

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 28-07-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
@MikeyMan ex BTW is toch die 177 die er bij staat?

Wat die 205 dan inhoud?

Die 205 staat er ook maar een fractie van een seconde, te kort om te zien waar dat bedrag op gebaseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:57:
[...]

Dacht dat het de BTW was, maar daar is het verschil te klein voor... :?

@Workaholic goede suggestie, denk dat dat moet lukken :)
Top! Dit was ik kwijt via Amazon.nl

- Ubiquiti US-8-150W switch Managed PoE + Gigabit switch 198,18
- Ubiquiti netwerken UF-RJ45-1G module 2x 15,04 = 30,08

228,26

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/06/28/20200627_163548053_iOS-Groot.th.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Workaholic op 28-07-2020 17:05 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJDW
Comp User schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:02:
@MikeyMan ex BTW is toch die 177 die er bij staat?

Wat die 205 dan inhoud?

Die 205 staat er ook maar een fractie van een seconde, te kort om te zien waar dat bedrag op gebaseerd is.
Klopt, was bij mij ook het geval en heb inderdaad de 214 betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJDW
Workaholic schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:04:
[...]

228,26

[Afbeelding]
Dat lijkt me wel een compacte patchkast. Hoe breed zou dit zijn? Ik zoek namelijk ook iets voor in mijn meterkast maar mag niet breder dan 50 cm zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
[...]

228,26

[Afbeelding]
Wat heb je onder de USW 8-150 staan?

Just curious.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe in de Europese Early Access:

UniFi Redundant WAN PRO over LTE
Avoid internet downtime and lost productivity by adding a UniFi LTE Pro to your existing UniFi network. UniFi LTE Pro provides backup cellular internet connectivity to ensure your UniFi WAN network is always running. This model works in the EU region and supports European LTE and WCDMA bands. It has a Micro SIM card slot for your own card. Insert the Micro SIM, connect to any switch port in your corporate network, and activate the device.

Features:
• Automatic redundant WAN connection
• Integrated with UniFi Network Controller
• PoE (802.3af) powered
• Micro SIM card slot
• Supports European bands: LTE (1, 3, 7, 8, 20, 28), WCDMA (1, 8 )
• Coverage and speed depend on the mobile network. Requires UniFi Security Gateway or UniFi Dream Machine.
€300,08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRANEOMjwFuid-W9Bga6l1FLOPw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nkzm5Hn0eIYImkF5PBqUnR3M.png?f=user_large

Met een data abbo dat je alleen hoeft te betalen als je het gebruikt kan het een interessante optie zijn voor de momenten dat er een storing is.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:17

Ethirty

Who...me?

Hey, ze luisteren dus soms wel naar de community. :P

Zit er voor de EU tenminste wel een sim-card slot in.
Of ze moesten wel omdat de EU heel soms wel goed beleid voert.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Heeft iemand IPTV van Telfort (glasvezel) echt goed werkend op een usg? Ik heb de handleiding van de beer ICT gebruikt en de tv werkt voor circa 1 dag. Na een dag moet ik de usg rebooten om de tv weer te laten werken.

Het script dat de next hop iedere 10 min controleert verdwijnt iedere keer vanzelf. Via Google kan ik nu niet echt een oplossing vinden die altijd werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jhead22 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:58:
Heeft iemand IPTV van Telfort (glasvezel) echt goed werkend op een usg? Ik heb de handleiding van de beer ICT gebruikt en de tv werkt voor circa 1 dag. Na een dag moet ik de usg rebooten om de tv weer te laten werken.

Het script dat de next hop iedere 10 min controleert verdwijnt iedere keer vanzelf. Via Google kan ik nu niet echt een oplossing vinden die altijd werkt.
[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:32:

Avoid internet downtime and lost productivity by adding a UniFi LTE Pro to your existing UniFi network. UniFi LTE Pro provides backup cellular internet connectivity to ensure your UniFi WAN network is always running. This model works in the EU region and supports European LTE and WCDMA bands. It has a Micro SIM card slot for your own card. Insert the Micro SIM, connect to any switch port in your corporate network, and activate the device.

Features:
• PoE (802.3af) powered
• Micro SIM card slot
• Coverage and speed depend on the mobile network. Requires UniFi Security Gateway or UniFi Dream Machine.
€300,08
[Afbeelding]

Met een data abbo dat je alleen hoeft te betalen als je het gebruikt kan het een interessante optie zijn voor de momenten dat er een storing is.
Ik heb er gelijk een paar besteld.
Ethirty schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:51:
Hey, ze luisteren dus soms wel naar de community. :P

Zit er voor de EU tenminste wel een sim-card slot in.
Of ze moesten wel omdat de EU heel soms wel goed beleid voert.
Volgen de specs zit er micro Simkaart slot in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickyhaan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 14:04
geenwindows schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 22:08:
[...]

de manier hoe je de vraag stelde kwam bij mij over dat je kabel zelf door 2e wou delen, dan kan niet...
het woord 'splitten' wordt gebruikt bij coax (en bij ISDN, maar das voor mijn tijd :P )

Van unifi switch -> 'domme' switch -> ac lite, dat kan prima, zolang je niet met vlans gaat werken...
(bij de single pack zit de poe adapter bij)
IPTV / chromecast etc. kan met "domme" switches problemen geven..
“Vroeger” werden kabels nog wel eens gesplit als er maar een getrokken was er toch 2x een rj45 plug bekrimpt...uiteraard maar met 2 paar per plug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zomaar een hersenspinsel die ik vanmiddag had...

De 16 Lite PoE Switch is gelimiteerd tot 60 watt totaal. Volgens specs max 45 watt PoE vermogen.
Maar volgens mij is dat, naar de specs kijkend, de 60watt voeding - 15watt eigen maximale verbruik.

Dus ik dacht; wat nou als je er een 100 watt voeding aan hangt?
Er wordt wel 30watt per poort ondersteund namelijk...

edit: oei... Internal power supply dus... Never mind :X

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 28-07-2020 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:52
xbeam schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:25:
[...]

Ik heb er gelijk een paar besteld.

[...]

Volgen de specs zit er micro Simkaart slot in
Wat doet dit anders of meer dan een standaard 4G modem/router? Gevoelsmatig veel geld voor een fail-over, maar wellicht mis ik iets.

Ik gebruik vaker de Teltonika RUT voor dit zelfde doel, zijn ook modellen die meerdere simkaarten lusten en goedkoper zijn dan deze module.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
nickyhaan schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:47:
[...]

“Vroeger” werden kabels nog wel eens gesplit als er maar een getrokken was er toch 2x een rj45 plug bekrimpt...uiteraard maar met 2 paar per plug..
daarmee maak je van één kabel er 2 van. dat is net wat anders dan wat er gevraagd werd ;)
je kunt niet met één kabel van één poort, naar 2 poorten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickyhaan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 14:04
geenwindows schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:19:
[...]

daarmee maak je van één kabel er 2 van. dat is net wat anders dan wat er gevraagd werd ;)
je kunt niet met één kabel van één poort, naar 2 poorten gaan.
Dat kan wel doet alleen niets :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gastje01 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:57:
[...]

Wat doet dit anders of meer dan een standaard 4G modem/router? Gevoelsmatig veel geld voor een fail-over, maar wellicht mis ik iets.

Ik gebruik vaker de Teltonika RUT voor dit zelfde doel, zijn ook modellen die meerdere simkaarten lusten en goedkoper zijn dan deze module.
We gaan het zien wat dit precies anders is.
Maar de prijs valt wel mee een beetje pro 4g router kost ook snel een eurotje of 500.

Wat my heel erg aantrekt is de wan over Lan functies en dat hij dus een extra 3e wan port op de USG aan maakt.
Het waar daardoor niet uit waar je hem in je netwerk in plugt. hij hoeft dus ook niet met een kabel op de wan poort van de USG aangesloten te worden.

Handig als de USG in de kelder staat en je alleen Tele2 ontvangst hebt op de 12e verdieping.

Maar hier gaat die voornamelijk gebruikt worden als back-up bij klanten die remote beheert worden en voor evenementen. En als dat eenvoudiger vanuit de controller kan scheelt een hoop tijd en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:29
xbeam schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:40:
[...]

We gaan het zien wat dit precies anders is.
Maar de prijs valt wel mee een beetje pro 4g router kost ook snel een eurotje of 500.

Wat heel erg aan trekt is de wan over Lan functies en dat hij dus extra 3 wan port op de USG aan maakt. En het dus niet uit maakt waar je hem in je netwerk in plugt hij hoeft dus ook niet met een kabel op de wan poort van de USG aangesloten te worden.

Handig als de USG in de kelder staat alleen Tele2 ontvangst hebt op de 12e verdieping.

Maar hier gaat die voornamelijk gebruikt worden als back-up bij klanten die remote beheert worden en voor evenementen. En als dat eenvoudiger vanuit de controller kan scheelt een hoop tijd en geld.
Exact zoals ik em ook wil gaan gebruiken :)
Als backup mocht de Ziggo Zakelijk verbinding eruit liggen, super handig dit.
Data sim only van Vodafone erin en klaar.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

[...]

228,26

[Afbeelding]
Ik ben wel benieuwd of die UF-RJ45 in de controller nu nog wat meer info laat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werffje
  • Laatst online: 24-08-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:32:

Features:
• PoE (802.3af) powered
• Micro SIM card slot
€300,08
[Afbeelding]

Heeft ie ook ondersteuning voor 5G ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:29
werffje schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:17:
[...]

Dat is 4G ;) Zie nergens 5g staan in ieder geval.

[ Voor 9% gewijzigd door tcviper op 29-07-2020 09:19 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Comp User schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:21:

Wat heb je onder de USW 8-150 staan?

Just curious.
Pfsense firewall op basis van een aliexpres doosje.. Bevalt super. 4x netwerk porten en meer dan voldoende CPU power. Zonder Geheugen en SSD gekocht ivm importkosten en dat zijn toch de dingen die als eerst stuk gaan (dus beter in NL kopen). Zie ook

Workaholic in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"

Grootste voordeel is meer controle en mogelijkheden icm packages versus de UDM (PRO).
Was netto iets van 160 euro kwijt.. dus goede deal lijkt me :).
PJDW schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:13:
Dat lijkt me wel een compacte patchkast. Hoe breed zou dit zijn? Ik zoek namelijk ook iets voor in mijn meterkast maar mag niet breder dan 50 cm zijn...
Deze. Heb alleen het deurtje niet gemonteerd ivm warmte en extra diepte.
zeroday schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:21:
Ik ben wel benieuwd of die UF-RJ45 in de controller nu nog wat meer info laat zien?
Je ziet niet veel (heb alleen serienummer weggehaald) maar alles werkt 100%. Ook expres gekozen voor origineel unify ipv thirdparty voor single point of contact voor support etc.

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/07/29/image.th.png

[ Voor 3% gewijzigd door Workaholic op 29-07-2020 09:36 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!
werffje schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:17:
[...]

Voorlopig is 4G er nog wel even, en duurt het nog jaren voordat we echt 5G krijgen.

Wat ze nu 5G noemen is eigenlijk 4,9G of 4G+
Net zo als de providers heel lang 3,9G 4G genoemd hebben. Technische gaat 4G tot 3gbit/s dus providers hebben nog wat speelruimte tot dat hele netwerk vervangen is.

Het huidige opgeleverde 5G is zelfs iets langzamers dan 4G
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpYNVEXbmlTRGbEZriWTdpsEW7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HYNscMcuuuYNq4xr9ak5jteg.png?f=fotoalbum_large

ik zou van geen 5G echt geen issue maken
Wat wel jammer is dat LTE cat4 (150mbit) en geen cat5 (300mbit).
4G Cat 8 (3gbit/s down en 1.5gbit/s up) is wat providers nu als 5G promoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Workaholic schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:32:
[...]

Je ziet niet veel (heb alleen serienummer weggehaald) maar alles werkt 100%. Ook expres gekozen voor origineel unify ipv thirdparty voor single point of contact voor support etc.

[Afbeelding]
Top. Niets meer of minder dan mijn 2 jaar geleden gekochte no-name ;)
ik moet nog 1 switch vervangen en dan is alles unifi en als die no-name dan blijft werken dan weet ik dat het geen verschil uitmaakt.

Pagina: 1 ... 32 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.