Beste Tweakers! Inmiddels de sleutel van m'n nieuwe paleisje binnen en ik ga zo langzamerhand eens kijken naar m'n netwerk. Zie het schema (niet op schaal).Ph0en1x schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:15:
Thanks weer voor het bijsturen!Toch ben ik een beetje eigenwijs, maar prove me wrong! (NB. even naar het Ubiquiti vs. IPTV topic gekeken, maar al heel snel weggevlucht. ExperiaBox blijft dus staan waar hij staat wmb).
Nieuw schema met paar overwegingen op basis van jullie feedback.
1. De UDM staat er nog steeds in, maar op een andere plek.
Wat mij vooral veel waard is, is gebruiksgemak/monitoring zonder dat ik per sé enorm veel moet gaan sleutelen met commands, JSONs, jargons en weet ik wat niet al.Ik begrijp dat je een Edgerouter X op die manier dusdanig kan instellen dat je zelfs de Experiabox kan verwijderen, maar dan zit je weer deels buiten Unifi en die omgeving lijkt me nou juist wel handig voor een halve leek als ik. Verdere pre's van de UDM voor mij is het totaalpakket:
2. De US-8-150W.
- Draait de controller (dit draaien op de NAS of een Pi zie ik niet zitten. Wil best wat betalen voor wat meer plug & play ipv tijd kwijt te zijn aan hobbyen.)
- Doet dienst als AP beneden (de AP-IW beneden is geschrapt). Waarschijnlijk kan ik hem wel ergens in de woonkamer kwijt, dat is niet zo ver van de meterkast vandaan (twee LAN-kabels heen en terug naar de meterkast, bijv. langs de kabel die van de ExperiaBox naar de TV ontvanger gaat, moet wel lukken.)
- Geen of nauwelijks cap op de throughput met DPI, IPS etc. ingeschakeld (daarom valt de USG af). Ik kon niet terugvinden hoe de Edgerouter X hiermee omgaat, maar sowieso hou ik het liefste alles binnen Unify.
Die geeft 802.at wat volgens Ubiquiti nodig is voor de PoE passthrough vanuit de AP-IW-HD op zolder waarmee de USW Flex Mini kan worden gevoed. De 802.af van de 60W zou op basis van officiele Ubiquiti documenten niet genoeg zijn...? Het alternatief van @Joris748 om twee kabels naar boven te trekken hou ik even in het achterhoofd. Dan kom je wel weg met de 60W, maar heb je nog maar één PoE-poort over voor eventuele uitbreiding. En ik vind het wel prettig om nog wat extra over te houden voor het geval dat, zoals @ardvark99 en @Raymond Deen zeiden. Het is jammer dat er niet nog een tussenmodel is.
3. De AP Mesh ipv de AP LR.
Dit lijkt me een uitstekende wijziging.
[Afbeelding]
/f/image/SdeIgbWJJx4uRTChHlsaVkXM.png?f=fotoalbum_large)
Kunnen jullie mij een (set) kabel(s) aanraden om het allemaal aan elkaar te knopen? Paar pointers:
- Er moeten drie kabels van meterkast (ExperiaBox + USW) naar woonkamer (TV-kastje + UDM). Dit is ongeveer 2 meter hemelbreed, maar moet wel een beetje worden omgelegd.
- Er moet één goede kabel van de USW naar de AP IW HD op zolder (KPN heeft er al één getrokken, maar dat is Cat5e). De zolder is nog een puinhoop, dus ik zou daar eventueel nog met wandcontactdoosjes kunnen werken, maar volgens mij hoeft dat met de AP IW HD niet nodig te zijn?
- Er moet één kabel naar de AP AC M, deze kan gedeeltelijk buiten-om denk ik.