Welke kabel heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-10 14:14
Ph0en1x schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:15:
Thanks weer voor het bijsturen! ;) Toch ben ik een beetje eigenwijs, maar prove me wrong! (NB. even naar het Ubiquiti vs. IPTV topic gekeken, maar al heel snel weggevlucht. ExperiaBox blijft dus staan waar hij staat wmb).

Nieuw schema met paar overwegingen op basis van jullie feedback.

1. De UDM staat er nog steeds in, maar op een andere plek.
Wat mij vooral veel waard is, is gebruiksgemak/monitoring zonder dat ik per sé enorm veel moet gaan sleutelen met commands, JSONs, jargons en weet ik wat niet al. ;) Ik begrijp dat je een Edgerouter X op die manier dusdanig kan instellen dat je zelfs de Experiabox kan verwijderen, maar dan zit je weer deels buiten Unifi en die omgeving lijkt me nou juist wel handig voor een halve leek als ik. Verdere pre's van de UDM voor mij is het totaalpakket:
  • Draait de controller (dit draaien op de NAS of een Pi zie ik niet zitten. Wil best wat betalen voor wat meer plug & play ipv tijd kwijt te zijn aan hobbyen.)
  • Doet dienst als AP beneden (de AP-IW beneden is geschrapt). Waarschijnlijk kan ik hem wel ergens in de woonkamer kwijt, dat is niet zo ver van de meterkast vandaan (twee LAN-kabels heen en terug naar de meterkast, bijv. langs de kabel die van de ExperiaBox naar de TV ontvanger gaat, moet wel lukken.)
  • Geen of nauwelijks cap op de throughput met DPI, IPS etc. ingeschakeld (daarom valt de USG af). Ik kon niet terugvinden hoe de Edgerouter X hiermee omgaat, maar sowieso hou ik het liefste alles binnen Unify.
2. De US-8-150W.
Die geeft 802.at wat volgens Ubiquiti nodig is voor de PoE passthrough vanuit de AP-IW-HD op zolder waarmee de USW Flex Mini kan worden gevoed. De 802.af van de 60W zou op basis van officiele Ubiquiti documenten niet genoeg zijn...? Het alternatief van @Joris748 om twee kabels naar boven te trekken hou ik even in het achterhoofd. Dan kom je wel weg met de 60W, maar heb je nog maar één PoE-poort over voor eventuele uitbreiding. En ik vind het wel prettig om nog wat extra over te houden voor het geval dat, zoals @ardvark99 en @Raymond Deen zeiden. Het is jammer dat er niet nog een tussenmodel is.

3. De AP Mesh ipv de AP LR.
Dit lijkt me een uitstekende wijziging.

[Afbeelding]
Beste Tweakers! Inmiddels de sleutel van m'n nieuwe paleisje binnen en ik ga zo langzamerhand eens kijken naar m'n netwerk. Zie het schema (niet op schaal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8V-rqlFUt8Ibkrz_ms_EGBlEl_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SdeIgbWJJx4uRTChHlsaVkXM.png?f=fotoalbum_large

Kunnen jullie mij een (set) kabel(s) aanraden om het allemaal aan elkaar te knopen? Paar pointers:
  • Er moeten drie kabels van meterkast (ExperiaBox + USW) naar woonkamer (TV-kastje + UDM). Dit is ongeveer 2 meter hemelbreed, maar moet wel een beetje worden omgelegd.
  • Er moet één goede kabel van de USW naar de AP IW HD op zolder (KPN heeft er al één getrokken, maar dat is Cat5e). De zolder is nog een puinhoop, dus ik zou daar eventueel nog met wandcontactdoosjes kunnen werken, maar volgens mij hoeft dat met de AP IW HD niet nodig te zijn?
  • Er moet één kabel naar de AP AC M, deze kan gedeeltelijk buiten-om denk ik.
Ik ben een beetje het spoor bijster gezien de verschillende soorten kabels. Ik weet dat ik Cat6e wil (futureproof, nodig voor m'n werk) met goed PoE, maar zelfs met die kenmerken zie ik weer allerlei verschillende kabels (stug, soepel, (U)FTP, U(UTP) en weet ik wat niet). Is er een merk dat goed spul levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:22
Ph0en1x schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:52:
[...]

Beste Tweakers! Inmiddels de sleutel van m'n nieuwe paleisje binnen en ik ga zo langzamerhand eens kijken naar m'n netwerk. Zie het schema (niet op schaal).

[Afbeelding]

Kunnen jullie mij een (set) kabel(s) aanraden om het allemaal aan elkaar te knopen? Paar pointers:
  • Er moeten drie kabels van meterkast (ExperiaBox + USW) naar woonkamer (TV-kastje + UDM). Dit is ongeveer 2 meter hemelbreed, maar moet wel een beetje worden omgelegd.
  • Er moet één goede kabel van de USW naar de AP IW HD op zolder (KPN heeft er al één getrokken, maar dat is Cat5e). De zolder is nog een puinhoop, dus ik zou daar eventueel nog met wandcontactdoosjes kunnen werken, maar volgens mij hoeft dat met de AP IW HD niet nodig te zijn?
  • Er moet één kabel naar de AP AC M, deze kan gedeeltelijk buiten-om denk ik.
Ik ben een beetje het spoor bijster gezien de verschillende soorten kabels. Ik weet dat ik Cat6e wil (futureproof, nodig voor m'n werk) met goed PoE, maar zelfs met die kenmerken zie ik weer allerlei verschillende kabels (stug, soepel, (U)FTP, U(UTP) en weet ik wat niet). Is er een merk dat goed spul levert?
Cat6 is voor thuisgebruik al prima. Dat is tot 50m als ik het goed heb al geschikt voor 10Gbit netwerken.
U/UTP is de afscherming, waar U/UTP geen afscherming is. S/FTP is dan dubbele afscherming. Een normale Cat6 is eigenlijk al voldoende, al heb ik ook in al mijn buizen S/FTP liggen. Buiten de buizen heb ik normale U/UTP omdat die wat soepeler en flexibeler zijn.

Het is belangrijk dat je kiest voor een 100% kopere kabel. Dan weet je zeker dat je een goede kabel hebt, vooral icm PoE. Stugge kabels worden vaak gebruikt voor het aansluiten op LSA stroke. Soepele worden gebruikt als patchkabels. Maar ik heb ook gewoon soepele op een LSA aangesloten, ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-10 14:14
Cloud_VII schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:58:
[...]

Cat6 is voor thuisgebruik al prima. Dat is tot 50m als ik het goed heb al geschikt voor 10Gbit netwerken.
U/UTP is de afscherming, waar U/UTP geen afscherming is. S/FTP is dan dubbele afscherming. Een normale Cat6 is eigenlijk al voldoende, al heb ik ook in al mijn buizen S/FTP liggen. Buiten de buizen heb ik normale U/UTP omdat die wat soepeler en flexibeler zijn.

Het is belangrijk dat je kiest voor een 100% kopere kabel. Dan weet je zeker dat je een goede kabel hebt, vooral icm PoE. Stugge kabels worden vaak gebruikt voor het aansluiten op LSA stroke. Soepele worden gebruikt als patchkabels. Maar ik heb ook gewoon soepele op een LSA aangesloten, ook geen probleem.
Thanks! En het maakt dus niet zoveel uit welk merk o.i.d.? Zolang het maar 100% koper is en stug voor in de muren en soepel voor het verdere aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Ph0en1x schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:21:
[...]

Thanks! En het maakt dus niet zoveel uit welk merk o.i.d.? Zolang het maar 100% koper is en stug voor in de muren en soepel voor het verdere aansluiten?
In principe wel, al moet ik zeggen dat het - bij mij - niet werkte toen ik UTP gebruikte, sinds ik STP gebruik functioneert het echter prima, vraag niet hoe het kan.

Ik bestel eigenlijk altijd hier mijn kabels.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:22
Ph0en1x schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:21:
[...]

Stug of soepel maakt ook niet veel uit naar mijn mening. Ik heb deze gebruikt.

https://www.kabelshop.nl/...1WT015-i15823-t25052.html

Of de variant zonser afscherming:

https://www.kabelshop.nl/...151516-i11000-t25054.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Cloud_VII schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:42:
[...]

Stug of soepel maakt ook niet veel uit naar mijn mening.
Stug of soepel maakt zeker wel uit. Soepele kabel zal met trekken veel sneller kapot gaan. En door de andere ader kun je een soepele kabel ook niet met LSA afmonteren en de meeste RJ45 stekkers zijn weer alleen voor soepele kabel. De kans op slechte contacten bij gebruik van he verkeerde materiaal (LSA + soepel, of RJ45 stekker bij stug), neemt gewoon toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickyhaan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 14:04
Workaholic schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:26:
Kunnen jullie even met mij meedenken?

Buurman heeft wifi problemen en vraagt om hulp. Ik wil hem best helpen maar dan liever wat meer laten investeren in een betrouwbare AP zodat ik er niet elke week heen hoef.

In principe heeft hij aan één AP voldoende en het is vooral voor de slaapkamers van zijn kinderen boven. Kabel trekken en boren hebben we niet zoveel zin in dus mijn idee is om de oude telefoon aansluiting boven te gebruiken. Hier zit zo een aansluiting:

[Afbeelding]

Als ik deze kabel nou is terugtrek naar beneden (meterkast) en boven een netwerk kabel er aan vast knoop met veel ducktape -> zou dit dan goed gaan? Dan deze outlet vervangen voor een In Wall HD? Heeft hij meteen een switch daar en kan dan op het bestaand punt. Weet alleen niet of er normaalgesproken een inbouwdoos achter zo'n telefoonaansluiting zit. Nadeel is dat hij dan nog een switch moet aanschaffen met POE in de meterkast. Of misschien toch een POE injector oid in de meterkast?

Wat vinden jullie van deze aanpak? Nog andere opties die jullie kunnen verzinnen? De UDM is 300,00 euro en dus wat prijzig.

Als laatste vraag -> kan ik zijn ubiquiti gear toevoegen aan mijn controller als apart account (wil ze dus niet mengen met mijn eigen gear). Dan kan ik hem af en toe helpen met monitoren / afstellen / updaten.
Als je niet aan de kabel wilt klooien kan je ook nog deze scoren : https://www.conrad.nl/p/n...h=1&vat=true&insert_kz=8J

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Comp User schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:41:
[...]

In principe wel, al moet ik zeggen dat het - bij mij - niet werkte toen ik UTP gebruikte, sinds ik STP gebruik functioneert het echter prima, vraag niet hoe het kan.

Ik bestel eigenlijk altijd hier mijn kabels.
CAT7 is onzin voor thuisgebruik, is ook een hel om te trekken en fatsoenlijk af te monteren. Verder is STP of SFTP alleen nuttig in situaties waar storingen optreden. Denk aan fabriekshallen met zware machines of bundels van tientallen kabels naastelkaar door een goot.
Dat UTP niet werkte bij jou ligt eerder aan goedkope CCA/CCS kabel of jouw manier van aansluiten.

Voor thuisgebruik gewoon CAT6 UTP. Kabel die je door een buis trekt doe je met installatiekabel en monteer je af op LSA stroken (patch paneel, wandcontactdoos of keystone), kabels die los liggen pak je kant en klare patch kabel voor.

CAT5e werkt overigens ook prima voor 1Gbit, als je die kabel nu al hebt liggen en je sluit er gigabit spul op aan zie ik geen reden om die te vervangen. CAT6 zal geen enkele verbetering geven.

[ Voor 8% gewijzigd door _JGC_ op 15-08-2020 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:48
ik zou ook gaan voor de dual utp..

kan je voor een flex mini + een nanoHD gaan ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:51
Unshielded stugge Cat6 gebruiken en altijd afmonteren op Lsa (doos, keystone, patchpanel) nooit op Rj45 connectors.
Patch kabels kant en klaar op maat kopen, nooit Rj45 connectors zelf aanknijpen.
Als er ergens Cat5e ligt gewoon blijven gebruiken.

Cat6 is tot 55m geschikt voor 10Gbps dus future proof
Cat5e is geschikt voor 1Gbps dus als het er ligt pas vervangen als je in de verre toekomst 10Gbps nodig hebt wat naar een AP waarschijnlijk nooit zal gebeuren.

Als de kabel aan de Cat6 specs voldoet en full koper is (dus beslist geen CCA) dan maakt het merk niet uit.

Hoger dan Cat6 is enkel voor gebouwen bekabeling waar kabels in grote bundels bij elkaar in een goot liggen en je bij 10Gbps last zou kunnen krijgen van "Alien Next" storing.

Alle andere storingen zijn onmogelijk, want die worden door de twist van de opgeheven, dus shielded kabel is volkomen onzin.
Sterker nog als je shielded kabel gebruikt moet je heel zorgvuldig aarden, omdat je anders last kunt krijgen van aardlussen en/of common mode spanningen die problemen met je apparatuur kunnen geven.

En iemand die denkt dat z'n probleem opgelost was door shielded kabel te gebruiken heeft het echt fout.
Hij loste zijn probleem op door de aansluitingen opnieuw (en beter) te maken toen hij de kabel verving.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 15-08-2020 12:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als er dan toch over CAT6 word gesproken en nagedacht, zou ik voor 6A gaan.
Da's net even wat toekomstbestendiger dan CAT5E of CAT6.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Cat6A is onzin, niemand heeft thuis last van "Alien Next" storing.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:05
Cat6 UTP AWG24 100% koper, daarboven is allemaal overkill ook voor in de toekomst, of je moet toekomst wel heel ver toekomst zien.

Prijs tussen cat 5e en 6 is ook minimaal, daarom altijd Cat6 kiezen wat oorspronkelijk voor gigabit tot 10gbit bedoelt is.

Cat 5e is anno 2020 nog voldoende maar dat zou ik niet meer nemen omdat dit veel minder toekomst gericht is.

De UTP, FTP, SFTP kabels moet je los zien van de cat standaard, FTP en SFTP is onnodig in een woning, kortom gewoon UTP nemen, doorgaans stugge aders kabels trekt men door gebouwen en monteert af op een patchpaneel of walloutlet.

De flexibele netwerkkabels zijn voor de werkplekken.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 15-08-2020 12:41 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Prijsverschil tussen 6 en 6A is dusdanig klein, dat ik 6 een bijzondere keuze vind.
Overkill? Tja, tegenwoordig zit er ook 4x zo veel RAM in mijn laptop (32G) dan ik vroeger als opslag had.

Kabels gaan makkelijk 20 jaar mee, dus waar 6A nu overkill lijkt, kan het zomaar zijn dat het over 10 jaar een nuttige investering blijkt en dan hoef je geen nieuwe kabels te trekken.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik voorspel dat meer dan 10Gbps over koper we nooit thuis gaan gebruiken
En zelfs 10GBps gaat in thuis gebruik een hoge uitzondering blijven
De volgende stap waar we minstens 10 tot 15 jaar mee vooruit kunnen wordt 2,5 (of misschien wel 5) Gbps.

En het is niet een kwestie van prijs, maar die CAT6A kabels zijn hopeloos om te trekken en te verwerken.

Even ter illustratie.
Door een 5/8" standaard installatiebuis kun je 3 stuks Cat5e of 2 stuks Cat6 of een Cat6A trekken.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 15-08-2020 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor normaal huis tuin en werk zal je nooit 10 Gbs netwerk nodig hebben voorlopig kom je er nog teveel andere obstakels voor tegen. Zelfs binnen bedrijven zie je het vooral als netwerk backbone gebruikt worden. De kosten voor thuis zijn zodanig dat het niet echt interessant is.
Natuurlijk zijn er Tweakers die het willen, hebben etc. maar het daadwerkelijk nodig hebben en ook gebruiken is echt wat anders. Investeer maar gewoon in goede 1Gb apparatuur wordt je uiteindelijk blijer van. Cat 5e kabel kan je gewoon gebruiken.
PS Om 10 Gb netwerk aan te leggen moet je ook alles doormeten en controleren na een perfecte montage, anders valt het in de praktijk toch tegen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1