Dat is niet aan de orde bij KPN want je krijgt gewoon een losse XGS-PON ONT
Geen eene KPN ExperiaBox/Alcatel Speedtouch heeft ooit in Bridge Mode gekund wat dat betreft...
En als bovenstaande inderdaad je doel is, waarom heb je dan geen plain AP gekocht eigenlijk ?
Hij vond een In Wall niet handig of zoiets...
Terwijl ze zoooo mooi zijn !!!
* nero355 wil nooit meer een "UFO Accesspoint" sinds hij In Walls door het huis heen heeft staan !!!

Het lijkt me veel handiger om alle VM's en de Host zelf af te gaan om te kijken welke MAC adressen er worden gebruikt dan je hele Home Server te slopen, maar dat kan aan mij liggen...

Naar mijn mening: als je vlans gaat gebruiken moet je ook alles taggen, doe het dan namelijk goed en volledig.
UniFi spul wil graag VLAN 1 Untagged hebben dus dat is niet handig...
Ze hebben het wel mogelijk gemaakt een paar jaar geleden, maar als er dan iets over de zeik gaat dan wil je het toch weer stiekem niet gebruiken...

Daarom vind ik het voor thuis gebruik zo overtrokken.
Het klinkt fancy maar vervolgens vindt iedereen het vervelend dat je dan niet overal makkelijk bijkomt en maakt dan dus untagged verkeer mogelijk of routeert de boel gewoon

.
Als je gewoon weet waar je mee bezig bent en niet als een
"I have no idea what I am doing!" hondje van alles lukraak aanclickt dan is dat echt geen probleem hoor
Beetje lezen, beetje vragen, beetje proberen zoals @
ASS-Ware en het komt wel goed

DonJunior schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:58:
Ik heb nu een kabel achter in mijn huis lopen lopen met een koppelstuk. Dat koppelstuk wilde ik vervangen voor een switch en er een AP naast leggen zodat ik ook fatsoenlijke wifi dekking in de tuin heb. Vervolgens stuit ik tijdens mijn zoektocht op de UX. Daarop vraag ik, in dit topic, kan ik de UX gebruiken als AP én als switch, dan heb ik maar 1 apparaat nodig in plaats van 2 losse.
Dat kan je ook oplossen met een oude Router die je toevallig nog hebt liggen of zelfs die van je ISP als je die niet gebruikt

Nu blijkt dus dat dit helemaal niet kan. Men kan de UX gebruiken als AP (maar dan moet de netwerkkabel in de LAN poort (ipv WAN) en dan heb ik dus niets aan de andere poort.
Waardoor mijn TV hoek in dat geval zonder netwerk zit.
Dat is ook logisch, want WAN en LAN zijn nooit direkt met elkaar verbonden op een Switch Backplane en er zit altijd een CPU van de SoC tussen
Soms kan je ze wel Bridgen maar dan krijgt de CPU van de SoC het dus best wel druk en in het geval van de oude USG 3P werd zelfs alle Offloading gesloopt en had je er niks aan uiteindelijk, want te zwakke CPU om een beetje snelheid te halen !!
Ja, er zijn wat uitzonderingen hierop, maar dan vaak in de vorm van Switchpoortje X gebruiken als WAN2 en dergelijke...Ze hebben tegenwoordig dit ding voor de In Wall modellen als je ze niet aan de muur wilt hangen :
https://store.ui.com/us/e...ducts/uacc-u7-pro-wall-ts
Maar dat is best wel een duur geintje
IMHO kan je beter een goedkoper model nemen en die aan de achterkant/achterplaat van een of ander kastje monteren dat je toevallig nog hebt staan zoals men nog weleens doet bij een TV Meubel