[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 304 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

stormfly schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:29:
[...]

Welk apparaat log je op in, wat is je device om mee te managen?

https://community.ui.com/...3d-46c9-bbbe-74a4a61ac95f 9.0.114 is de laatste je zult even je instellingen moeten checken waarom hij niet update.
Ik log in met mijn local account via mijn laptop. Op mijn bureaublad staat een icon. Ik krijg dan dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkzsdaUC-G7ZLvsbpA6DY5UoZr8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QRnpJTvEhdcqmpjEhmoW10cw.jpg?f=user_large
en log dan in via Manage Server in Browser. Maar ik heb het inmiddels weer gevonden. Wel weer op een heel andere plaats dan ik gewend was. De zoekfunctie in de manager hielp ;)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DukeBox schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:02:
Het enige waar ik tegenaan ben gelopen is dat bij inter-VLAN routing de dynamisch toegewezen gateways niet hergebruikt worden bij de niet default range.

Als je dan geen gebruik maakt van DHCP voor die ranges (of DHCP niet via unifi loopt) dan loop je tegen uitvallende segmenten aan.
Ik doe echt mijn best om te begrijpen wat je bedoelt, maar na 3 keer lezen lukt het nog steeds niet...

Wat bedoel je met "Dynamisch toegewezen Gateways niet hergebruikt worden" :?
jadjong schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:05:
Zou eerder adviseren om op vlan 1 de DNS en DHCP door de router te laten doen dan dat het subnet niet aangepast kan worden.
Ik vind het wel lekker dat de DNS via mijn Pi-Hole loopt voor al mijn VLANs :)
Uberprutser schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:54:
Pi-Hole (om Youtube te blokkeren op de TV)
Daar heb je alternatieve YouTube Clients voor nodig :
- TV met Android TV OS = SmartTube sideloaden
- TV met LG WebOS = Developer Mode draaien en de aangepaste YouTube app installeren.
HA kan prima overweg met spul in andere VLANs; ik heb bijvoorbeeld 1 VLAN voor "trusted" devices die ook lokaal benaderd moeten kunnen worden. Maar ook een VLAN voor "un-trusted" spul die allemaal via de cloud communicaren (zoals Tuya bijvoorbeeld). Kan je een netwerk voor aanmaken dat apparatuur alleen naar het internet kan en vaak ook dat ze niet met elkaar kunnen communiceren in hetzelfde VLAN.
Als je Home Assistant kan binden aan VLAN Interfaces dan moet dat allemaal makkelijk te regelen zijn inderdaad :)
Uberprutser schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:02:
Ik zie soms 192.168.1.0/24 langskomen in mijn OSPF routetabel terwijl ik nergens de 192.168.x.x range in gebruik heb.
:o LOL! :D
Nou is het alleen de Express die dat af en toe staat uit te braken, maar verder inderdaad geen issues met andere netwerken.
VLAN 1 die niet meer het default 192.168.1.0/24 draait zorgt over het algemeen voor problemen op het moment dat er dingen beginnen om te vallen en het je dus extra moeite zal kosten om alles weer werkend te krijgen...
Ik ben zo van VLAN 10 - 19 naar 1 - 9 gegaan, alleen de IP ranges zijn wel nog 10.x.10-19.0/24 ipv 10.x.1-9.0/24
CISCO Best Practice zegt eigenlijk dat je VLAN 1 t/m 4 niet moet gebruiken dus in het geval van UniFi kunnen we daar 2 t/m 4 van maken :)
Copitano schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:10:
Ik log in met mijn local account via mijn laptop. Op mijn bureaublad staat een icon. Ik krijg dan dit
[Afbeelding]
en log dan in via Manage Server in Browser. Maar ik heb het inmiddels weer gevonden. Wel weer op een heel andere plaats dan ik gewend was. De zoekfunctie in de manager hielp ;)
Offload die Java zooi lekker naar een Raspberry Pi of Intel NUC achtig kastje met Linux erop ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Copitano schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:10:
[...]

[Afbeelding]
Owh dat gebruik ik zelf niet, geen ervaring mee. Ik denk dat je dan een nieuwe Windows versie van die applicatie moet downloaden en installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:39
nero355 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:24:
VLAN 1 die niet meer het default 192.168.1.0/24 draait zorgt over het algemeen voor problemen op het moment dat er dingen beginnen om te vallen en het je dus extra moeite zal kosten om alles weer werkend te krijgen...
Wat voor problemen dan?
Heb je voorbeelden?
Ik heb dat namelijk een jaar of 10 gedaan en er nooit problemen mee gehad.
Toevallig heb ik het vorige week weer anders gedaan, vlan 1 weer naar 192.168.1.1/24 en server en werkstations naar een ander vlan, en ook dat gaat probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat bedoel je met "Dynamisch toegewezen Gateways niet hergebruikt worden" :?
Als je inter-VLAN routing aanzet op je switch dan wordt op die switch een gateway IP aangemaakt, dit begint met het eerst volgende IP na die van je default gateway of beschikbaar in de range. Echter als je je gateway rol verplaatst van switch A naar switch B (en evt. weer terug) dan krijgt die niet meer het originele IP maar wordt deze telkens eentje hoger.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 24-02-2025 18:19 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ASS-Ware schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:01:
Wat voor problemen dan?
Heb je voorbeelden?
Die staan onder andere in dit topic dus als je het echt wilt weten dan kan je die opzoeken :)
Ik heb dat namelijk een jaar of 10 gedaan en er nooit problemen mee gehad.
Toevallig heb ik het vorige week weer anders gedaan, vlan 1 weer naar 192.168.1.1/24 en server en werkstations naar een ander vlan, en ook dat gaat probleemloos.
Nogmaals :

Zolang alles goed werkt ga je er niks van merken.

Op het moment dat je problemen krijgt met je Router/Switch/Accesspoint dan wordt het een heel ander verhaal...
DukeBox schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:18:
Als je inter-VLAN routing aanzet op je switch dan wordt op die switch een gateway IP aangemaakt, dit begint met het eerst volgende IP na die van je default gateway of beschikbaar in de range.

Echter als je je gateway rol verplaatst van switch A naar switch B (en evt. weer terug) dan krijgt die niet meer het originele IP maar wordt deze telkens eentje hoger.
Aha! :)

Maar kan je die niet gewoon als Static IP instellen dan ?!
Zit je aan een Dynamic IP vast ?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

nero355 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:20:
Maar kan je die niet gewoon als Static IP instellen dan ?!
Nee, die wordt vanuit de controller toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:07
[...]

Daar heb je alternatieve YouTube Clients voor nodig :
- TV met Android TV OS = SmartTube sideloaden
- TV met LG WebOS = Developer Mode draaien en de aangepaste YouTube app installeren.
Ik block (althans, deed) alles met youtube en Googlevideo domains op de pihole en laat alleen mijn TVs en een paar andere devices die niet op YT mogen via DHCP de pihole als DNS server krijgen.
Tegenwoordig dus alles via de UCG waarbij je apps per device kan blokkeren en zelfs op bepaalde tijdstippen.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
nero355 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:20:
[...]

Die staan onder andere in dit topic dus als je het echt wilt weten dan kan je die opzoeken :)

[...]

Nogmaals :

Zolang alles goed werkt ga je er niks van merken.

Op het moment dat je problemen krijgt met je Router/Switch/Accesspoint dan wordt het een heel ander verhaal...
Ik mis de context, denk ik.
Ik zie echt niet hoe het anders instellen dan 192.168.1.0/24 meer issues geeft bij troubleshooten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
RobertMe schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:32:
[...]

Yes. Met Private Pre-Shared Keys koppel je een VLAN aan het wachtwoord. I.p.v. dat je een SSID met een wachtwoord en VLAN hebt heb je dan dus een SSID, met meerdere wachtwoorden en een VLAN behorende tot het gebruikte wachtwoord.

Zie bv hier voor hoe het in te stellen: https://support.hostifi.c...vate-pre-shared-keys-ppsk
Kleine toevoeging, wat ik net ontdek, je kan bij meerdere pre-shared-keys alleen WPA2 aanzetten en geen WPA2/WPA3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uberprutser schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:49:
Ik block (althans, deed) alles met youtube en Googlevideo domains op de pihole en laat alleen mijn TVs en een paar andere devices die niet op YT mogen via DHCP de pihole als DNS server krijgen.
Op die fiets! :)

Volledig blokkeren kan uiteraard wel, maar dan op voorwaarde dat al die apps niet ineens DoT/DoH/enz. gaan doen via een hardcoded IP adres en dergelijke...
Tegenwoordig dus alles via de UCG waarbij je apps per device kan blokkeren en zelfs op bepaalde tijdstippen.
Ik ben zo gehecht aan Pi-Hole dat ik dat echt nooit meer los zou kunnen laten... O+ :Y) <3
ASS-Ware schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:47:
Ik mis de context, denk ik.
Ik zie echt niet hoe het anders instellen dan 192.168.1.0/24 meer issues geeft bij troubleshooten.
In dit topic staan echt tientallen voorbeelden in de trant van "Had ik maar nooit VLAN 1 aangepast, want er is nu iets kapot en ik kan nergens meer bij/mijn UniFi apparaat wil niet meer adopteren zonder een hoop gepruts... d0h!" dus zoek ze gerust eens op ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/ucg-fiber

Eindelijk een SFP+ router in handzaam formaat. 5Gbps IPS / IDS dat doet mij vermoeden dat hij ook hardware offloading heeft? Processor: Quad-core ARM® Cortex®-A73 at 2.2 GHz _/-\o_ 8) _/-\o_

Nog meer modellen 🥰 in YT.

Fijn die nieuwe compare functie op de UI site, er is goed te zien dat de UCG-Fiber een snelle CPU gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gyf2OpvsvSOLBEQJu1gybhOpq2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IN82OghINpO2VVXpC7XC4Zgw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 137% gewijzigd door stormfly op 25-02-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 11:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:50

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Nice, die UCG Fiber is er ook in UXG variant! (Dus zonder controller).
https://store.ui.com/us/en/products/uxg-fiber
Nu nog Ziggo, maar ik verwacht dit jaar toch de overstap te maken.
Zodra ik uitgevogeld heb hoe ik wel telefonie kan afnemen én de KPN Experiabox ertussenuit kan halen kan ik Ziggo inwisselen en de UXG Max upgraden naar de UXG Fiber.
Zal niet heel ingewikkeld zijn vermoed ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:56
Ik persoonlijk blijf het wel jammer vinden dat ze weer geen volledige "line speed" IDS/IPS halen. Bij de UCG-fiber is het 5 Gbit/s, dat is maar een beetje sneller dan wat ze al hadden bij de vorige generatie.. maar als je SFP+ van 10 Gbit/s WAN en LAN in je router stopt .. dan had je verwacht/gehoopt dat ze dat dan ook konden doen met IDS/IPS aan ..

En ook bij de andere 2 nieuwe producten is de IDS/IPS snelheid ook lager dan wat de verbinding aan zou kunnen.

Nu is dit weer geen "plug and play" optie voor de snelste fiber aansluitingen die je nu kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:48

TheVMaster

Moderator WOS
stormfly schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:58:

Eindelijk een SFP+ router in handzaam formaat. 5Gbps IPS / IDS dat doet mij vermoeden dat hij ook hardware offloading heeft? Processor: Quad-core ARM® Cortex®-A73 at 2.2 GHz _/-\o_ 8) _/-\o_

[YouTube: Introducing All-New UniFi Cloud Gateways : Dream Router 7 | Cloud Gateway Fiber | Express 7]

Nog meer modellen 🥰 in YT.
Hmm..gloeiende, heb ik net de Gateway Max gekocht. Nu direct maar de Gateway Fiber besteld. Pfff….zo jammer dat ze dat ding aankondigen op het moment dat ik net de Gateway Max heb geïnstalleerd. Wel jammer dat ze een restock fee in rekening brengen. Maar goed, dan had ik hem maar aan het einde van de middag moeten gaan installeren ipv 5 min nadat hij bezorgd was vanmiddag. :P

[ Voor 10% gewijzigd door TheVMaster op 25-02-2025 19:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MarcelG schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:17:
Dat viel wel te verwachten. Ook in de EU store: https://eu.store.ui.com/e...osting/products/uxg-fiber
Zodra ik uitgevogeld heb hoe ik wel telefonie kan afnemen
offtopic:
gewoon geen telefonie afnemen bij je ISP. Scheelt nogal wat geld en ben je niet afhankelijk van de ISP en dus makkelijker overstappen. Zie (bv) CheapConnect.
én de KPN Experiabox ertussenuit kan halen kan ik Ziggo inwisselen en de UXG Max upgraden naar de UXG Fiber.
KPN leverde toch een losse ONT + router? Dus daarvoor heb je geen SFP of niks nodig. Gewoon via RJ45 aansluiten. En als je een sub 2,5Gbit/s abo hebt heb je aan de Max dus voldoende.

Wil je ook de ONT vervangen, door een eigen SFP+ module, kan dat nog wel eens tegen vallen. Zowel in kosten als onderhoud. Bij Delta blijkt in ieder geval dat je bij elke profiel aanpassing (zoals abo snelheid) moet terug wisselen naar het originele ONT, dan wordt de aanpassing gedaan, en daarna weer terug naar de eigen ONT. En aangezien ze maar één serienummer van een ONT kunnen instellen in de OLT (per klant) moet je daarvoor bellen, twee keer dus. En bij KPN is er ook de beperking van dat ze maar één serienummer in de OLT registreren. Dus ook daar kun je niet even snel snel wisselen naar de ONT van hun. Of zij wel direct het profiel kunnen/doen aanpassen weet ik niet.
Maar AFAIK is er hier op Tweakers ook een topic over het gebruik van eigen apparatuur met KPN, waar vast meer info, incl. quirks, beschreven staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
duvekot schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:26:
Ik persoonlijk blijf het wel jammer vinden dat ze weer geen volledige "line speed" IDS/IPS halen. Bij de UCG-fiber is het 5 Gbit/s, dat is maar een beetje sneller dan wat ze al hadden bij de vorige generatie.. maar als je SFP+ van 10 Gbit/s WAN en LAN in je router stopt .. dan had je verwacht/gehoopt dat ze dat dan ook konden doen met IDS/IPS aan ..

En ook bij de andere 2 nieuwe producten is de IDS/IPS snelheid ook lager dan wat de verbinding aan zou kunnen.

Nu is dit weer geen "plug and play" optie voor de snelste fiber aansluitingen die je nu kan krijgen.
Je hoeft geen IDS/IPS te gebruiken he ;)

Nu kun je natuurlijk zeggen dat dat bij meer dingen het geval is. Maar geen enkele provider levert een modem/router met deze feature. Nog zullen de TP-Link / Netgear / Asus / ... routers deze feature bevatten. Dus schijnbaar vind niemand dit belangrijk, voor consumenten. En is het dus niet "nodig".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot

Zodra ik uitgevogeld heb hoe ik wel telefonie kan afnemen én de KPN Experiabox ertussenuit kan halen kan ik Ziggo inwisselen en de UXG Max upgraden naar de UXG Fiber.
offtopic:
Wat @RobertMe ook al zei ...telefonie gewoon als aparte dienst afnemen. Je email heb je vast ook niet via je provider. En voor kwaliteit hoef je niet bij KPN (of Ziggo) te blijven .. en de tarieven bij andere VOIP aanbieders zijn sowieso een stuk lager. Ik heb mijn ouders bijvoorbeeld overgezet naar CheapConnect prepaid VOIP .. met de VOIP gekoppeld aan de DECT poorten van de Fritz.Box . Ze hebben het niet gemerkt dat het overgegaan was ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Nu nog Ziggo, maar ik verwacht dit jaar toch de overstap te maken.
Neem een voip centrale en ga goedkoop bellen via o.a. voipbuster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
ASS-Ware schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:35:
[...]

Neem een voip centrale en ga goedkoop bellen via o.a. voipbuster.
Of zeg gewoon je vaste lijn op, bellen van vast naar mobiel is volgens mij al jaren gratis of net zo duur als bellen van vast naar vast? Hier al jaren geleden opgezegd, maar dat kwam ook meer dat er amper gebruik van gemaakt werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
TheVMaster schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:36:
[...]

Of zeg gewoon je vaste lijn op, bellen van vast naar mobiel is volgens mij al jaren gratis of net zo duur als bellen van vast naar vast? Hier al jaren geleden opgezegd, maar dat kwam ook meer dat er amper gebruik van gemaakt werd.
Wij gebruiken de voip centrale icm dect telefoons om naar het buitenland te bellen, kost geen drol zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
ASS-Ware schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:37:
[...]

Wij gebruiken de voip centrale icm dect telefoons om naar het buitenland te bellen, kost geen drol zo.
Ja, dan is het wel handig. Hier gaat alles via Teams en als ik buitenlandse telefoonnummers wil bellen..eh…dan gaat het vast ook via een lokale breakout. Maar goed, meeste klanten hebben ook Teams, dus dan gaat het gewoon via Teams :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:16
Nu wachten op een nieuwe Dream Machine Pro. Dat kan toch niet meer met die 1GbE poortjes, geen POE en geen NVMe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Vooral wachten op een apparaat met meer PPPoE performance, dat is gewoon vrij zwak bij de UDM's.

Hoeveel sneller zal deze chip zijn tov de UDM's?
De Cortex-A73 is ±30-50% sneller per core dan de Cortex-A57, afhankelijk van de werkbelasting.
Met een hogere kloksnelheid van 2.2 GHz versus 1.7 GHz, kan de A73 tot 70-100% meer rekenkracht leveren dan de A57.
Gooide chatgpt eruit... zou dit kloppen?

[ Voor 62% gewijzigd door Tortelli op 25-02-2025 20:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-09 10:50
glnk schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:47:
Nu wachten op een nieuwe Dream Machine Pro. Dat kan toch niet meer met die 1GbE poortjes, geen POE en geen NVMe.
En als ze dan toch bezig zijn ook een nieuwe Gateway Pro.
De gateway fiber zou qua prestaties al meer dan voldoende zijn voor hier, maar een rack model staat weer netter bij de rest :+

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefanxxx511
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 13:38
iemand ook opgevallen dat de UXG-Max (die ook heb). de IDS/IPS hebben verhoogd naar 2.3 Gbps. dit was voor kort nog 1.5 Gbps. geen idee of dit ook daadwerkelijk gehaald kan worden nu

zie link van eerder deze maand https://web.archive.org/w...-hosting/products/uxg-max

en https://eu.store.ui.com/e...-hosting/products/uxg-max

firmware update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:39
Ik zit eigenlijk te wachten op een U7 Lite. Niks in de pipeline?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Tortelli schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:00:
Vooral wachten op een apparaat met meer PPPoE performance, dat is gewoon vrij zwak bij de UDM's.
Dat is bij de laatste firmware van de UCG/UXG al geen issue meer, zo begreep ik. Bij de UDM’s wel een probleem nog steeds.
TheVMaster schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:36:
[...]
we hebben er nog 1 in huis die geen mobiel heeft (9 jaar oud).
Moet wel 112 kunnen bellen in geval van nood, of papa of mama in geval van minder nood. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

MarcelG schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:11:
[...]

Dat is bij de laatste firmware van de UCG/UXG al geen issue meer, zo begreep ik. Bij de UDM’s wel een probleem nog steeds.
Gaat vooral om PPPoE met 4Gbit verbinding (helaas bij mij zelf nog niet beschikbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:43
stefanxxx511 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:02:
iemand ook opgevallen dat de UXG-Max (die ook heb). de IDS/IPS hebben verhoogd naar 2.3 Gbps. dit was voor kort nog 1.5 Gbps. geen idee of dit ook daadwerkelijk gehaald kan worden nu
Ja, bijzondere.... hier is de ook een optie voor 2,5G fiber maar ik dacht dat ik iets anders zou moeten kopen, nu wellicht niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Masimo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:05:
Ik zit eigenlijk te wachten op een U7 Lite. Niks in de pipeline?
Een tijdje terug doken wel U7 lite registraties op bij autoriteiten (1), ongeveer tegelijkertijd met de UDR7/UX7, dus ik had wel verwacht dat het tegelijkertijd aangekondigd zou worden. Helaas nog even wachten op de rest van de U7 lijn. Hopelijk een mooi lite/mesh/inwall(met switch) model met hopelijk een (flink) lager stroomverbruik dan de huidige U7 lijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Caayn op 25-02-2025 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stefanxxx511 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:02:

zie link van eerder deze maand https://web.archive.org/w...-hosting/products/uxg-max

en https://eu.store.ui.com/e...-hosting/products/uxg-max

firmware update?
Klopt hardware offloading is geactiveerd in firmware 4.1 hij haalt het inderdaad 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Favo networking-kanaal ook weer aan de ubi speelgoedbingo :)

Weer leuk nieuw spul :) Hoop dat we op 't werk ooit eens contact krijgen met die Ubiquiti dodo's voor wat reviewsamples...wil em best eens uitproberen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door 2Dutch op 25-02-2025 22:25 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 21:03
De nieuwe producten zijn ook beschikbaar geworden in de EU Ubiquiti Shop. Ergens in de wereld is het de 26ste 😅.

Zelf net een bestelling geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Theebag schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:59:
De nieuwe producten zijn ook beschikbaar geworden in de EU Ubiquiti Shop. Ergens in de wereld is het de 26ste 😅.

Zelf net een bestelling geplaatst.
Viel mij ook op. Ik had de Gateway Fiber besteld, omdat ik had verwacht dat de Cloud Gateway Fiber waarschijnlijk morgenochtend wel uitverkocht zou zijn, maar goed. Nu de Cloud Gateway Fiber besteld :+ En die Gateway Fiber maar gecancelled. Nu ook maar ff een 2 TB SSD bestellen en dan kan de Cloud Key 2+ ook in de verkoop. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

TheVMaster schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:29:
Nu ook maar ff een 2 TB SSD besteld en dan kan de Cloud Key 2+ ook in de verkoop. :P
Vergeet de SSD tray dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
DukeBox schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:34:
[...]

Vergeet de SSD tray dan niet.
8) Ja, die had ik er idd bij besteld. Nu nog ff een SSD uitzoeken. 2TB is de max geloof ik? Zie op hun site dat eigenlijk alle SSD's volstaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:33
Ik lees net dat niet alle nvme's werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
MarcelG schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:11:
[...]

[...]
we hebben er nog 1 in huis die geen mobiel heeft (9 jaar oud).
Moet wel 112 kunnen bellen in geval van nood, of papa of mama in geval van minder nood. ;)
Dat kan toch met een (gelockte) mobiel van papa of mama?
Of laat je die alleen thuis?

[ Voor 4% gewijzigd door ASS-Ware op 26-02-2025 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Samplex schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 00:11:
Wel goed dat in achterhoofd te houden, en sowieso niet te veel geld uitgeven en PCIe 3.0 pakken en geen 4 als de interface maar 3 is. Scheelt vaak ook nog warmte-ontwikkeling, want dan krijg je weer dat geneuzel met throttlen of extra koeling moeten regelen. Alhoewel..dan moet je het wel erg bont maken qua belasting..maar ik acht sommigen er toe in staat :+

[ Voor 8% gewijzigd door 2Dutch op 26-02-2025 01:12 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:01
Ergens hoop ik dat we dan nu ook binnen niet al te lange tijd een upgrade van de UDM Pro / SE kunnen verwachten. Alhoewel ze met de recente UDM Pro Max een release hebben gehad in deze productlijn.
Ik wil dit jaar een UDM Pro SE gaan aanschaffen en daarmee protect draaien icm deurbel van ubiquiti en twee camera’s. Reeds 4x uap’s en een 16 poe switch van ze naar volle tevredenheid. Lees hier geregeld pppoe ‘cap’ door de missende hardware offloading. Met mijn glasvezel 1/1 gbit up en down zal ik niet tegen limieten aanlopen denk ik, mja ‘wat als ik overschakel naar 4gbit?’. Kan ik dan toch beter gaan voor de UDM pro Max? Heb nu patchkast thuis en alles rackmounted is wel erg slick. Daarentegen, de Cloud gateway fiber zou voor mijn usecase dan wellicht ook kunnen volstaan…betere processor erin en ook sfp+….damn wat een keuzes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:46
Zit persoonlijk meer te wachten op een u7 lite wifi en een LTE Backup Pro met 5g.

Voorlopig voldoet de UCG Ultra voldoende hier. (Ben geen pro user 😉)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 10:58
Ik heb een tijdje terug een Cloud Gateway Ultra gekocht, omdat de Max 'maar' 1.5Gbps deed met IDS/IPS aan. Mooi dat ze dat getackeld hebben.

Van die nieuwe Cloud Gateway Fibre snap ik alleen niet waarom ze de poortjes nog toewijzen als LAN of WAN als je in de software toch zelf de keuze kan maken welke poort je waarvoor gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:45

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
PluueeR schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:29:
Ik heb een tijdje terug een Cloud Gateway Ultra gekocht, omdat de Max 'maar' 1.5Gbps deed met IDS/IPS aan. Mooi dat ze dat getackeld hebben.

Van die nieuwe Cloud Gateway Fibre snap ik alleen niet waarom ze de poortjes nog toewijzen als LAN of WAN als je in de software toch zelf de keuze kan maken welke poort je waarvoor gebruikt.
Zal te maken hebben met de interne lay-out hoe de poorten aan de CPU zijn aangesloten.

Waarschijnlijk zijn de 4x2.5GbE met 1x2.5GbE met de CPU verbonden en de 1x10GbE en 2x10G SFP+ met losse connecties per poort. Softwarematig is het straks mogelijk om van elke poort een WAN te maken, maar de snelheid op de 4x2.5GbE zal dus gedeeld zijn tussen die poorten.

Je moet het zien alsof ze een Flex-2.5G-5 hebben geïntegreerd waarvan de uplink poort intern aan de CPU zit. Grote kans dat ze dezelfde Switchchip gebruiken.

Dat is ook hoe het in de andere UCG modellen is, maar daar is enkel de WAN poort met een eigen connectie naar de CPU, de andere via een gedeelde bus.

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 26-02-2025 08:55 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 08:41

ChUcKiE

Dus........

Ik heb de laatste tijd vaak dat ik "commerciele" websites niet kan benaderen en krijg dan dit soort meldingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qli_gHFmMoVVPrfP3DNWQUcJjAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhMQIBTqLAvJ2kui0PguYfCH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het idee dat het ergens in de instellingen van mijn Dreammachine ligt, maar ik zou niet weten waar. Iemand een idee?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@ChUcKiE

Kijk maar eens in de instellingen van je Network Application onder Security.| Protection Daar staat waarschijnlijk ook 'Add Blocking' aan voor het netwerk waarop dat device zich bevindt (y)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 26-02-2025 17:22 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Laatst online: 20:56
Zou ik bij de UCG Fiber gewoon de SFP uit m'n huidige Fritz!Box 5530 kunnen halen en die daar hergebruiken?
Anders zal ik nog opzoek moeten naar een nieuw SFP+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
PluueeR schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:29:
Maar de UCG-ultra heeft nog minder IDS/IPS met 1 Gbit/s (maar wel voldoende om de maximale LAN->WAN snelheid af te kunnen dekken) ...dus van waar dan de keuze voor de Ultra? (Ik heb hem zelf ook ...en voor mijn gebruik is het een prima apparaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
duvekot schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:20:
[...]

Maar de UCG-ultra heeft nog minder IDS/IPS met 1 Gbit/s (maar wel voldoende om de maximale LAN->WAN snelheid af te kunnen dekken) ...dus van waar dan de keuze voor de Ultra? (Ik heb hem zelf ook ...en voor mijn gebruik is het een prima apparaat)
Waarom zou je nu een Max kopen als je nu geen 1Gbit/s+ hebt als je weet dat de Max (ook) niet future proof is als je later sneller internet krijgt? Voor dat snellere internet is de Max dan niet voldoende en heb je dus meer geld uitgegeven voor iets dat alsnog "niet werkt" en je "niet gebruikt hebt" en moet je hem toch weer vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
RobertMe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:23:
[...]

Waarom zou je nu een Max kopen als je nu geen 1Gbit/s+ hebt als je weet dat de Max (ook) niet future proof is als je later sneller internet krijgt? Voor dat snellere internet is de Max dan niet voldoende en heb je dus meer geld uitgegeven voor iets dat alsnog "niet werkt" en je "niet gebruikt hebt" en moet je hem toch weer vervangen.
Als je Protect wil gebruiken .. (wat ik niet gebruik) .. maar idd .. tot 1Gbit/s is de Ultra een prima apparaat . Maar dan zonder protect optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PluueeR
BiG-GuY schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:53:
[...]

Zal te maken hebben met de interne lay-out hoe de poorten aan de CPU zijn aangesloten.

Waarschijnlijk zijn de 4x2.5GbE met 1x2.5GbE met de CPU verbonden en de 1x10GbE en 2x10G SFP+ met losse connecties per poort. Softwarematig is het straks mogelijk om van elke poort een WAN te maken, maar de snelheid op de 4x2.5GbE zal dus gedeeld zijn tussen die poorten.

Je moet het zien alsof ze een Flex-2.5G-5 hebben geïntegreerd waarvan de uplink poort intern aan de CPU zit. Grote kans dat ze dezelfde Switchchip gebruiken.

Dat is ook hoe het in de andere UCG modellen is, maar daar is enkel de WAN poort met een eigen connectie naar de CPU, de andere via een gedeelde bus.
Ik was hier dus al bang voor. Was daar ook al naar aan het zoeken, maar kan weinig vinden over de 'switching capacity' van deze gateways. Van de UDMs weet ik dat de 8 GbE poorten via 1 Gbit is verbonden aan de CPU. Heb daarom op mijn Cloud Gateway Ultra slechts 1 LAN poort aangesloten naar de "coreswitch" (en de WAN port uiteraard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PluueeR
@duvekot Omdat je op dat moment voor meer dan het dubbele bedrag slecht 1,5x de snelheid van de Ultra kon halen (mits gebruikmakend van IDS/IPS) en dat vond ik het toen niet waard. Mijn verbinding kon toen ook nog niet sneller. En ook hier geen interesse in het gebruik van Protect.

[ Voor 10% gewijzigd door PluueeR op 26-02-2025 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:55
Theetjuh schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:10:
Zou ik bij de UCG Fiber gewoon de SFP uit m'n huidige Fritz!Box 5530 kunnen halen en die daar hergebruiken?
Anders zal ik nog opzoek moeten naar een nieuw SFP+.
Nee, alle elektronica van die SFP zit in de Fritz!Box, je zult dus een Zaram of FS moeten aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35
mad-dog schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:07:
[...]

Nee, alle elektronica van die SFP zit in de Fritz!Box, je zult dus een Zaram of FS moeten aanschaffen
Vraag werd ook gesteld in het unifi-forum, ik dacht ook zoiets als wat jij zegt. Echter daar zijn mensen er van overtuigd dat het wél moet werken.... (ik heb het niet kunnen testen, fritz-spul allemaal verkocht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
jaro431 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:15:
[...]

Vraag werd ook gesteld in het unifi-forum, ik dacht ook zoiets als wat jij zegt. Echter daar zijn mensen er van overtuigd dat het wél moet werken.... (ik heb het niet kunnen testen, fritz-spul allemaal verkocht)
Nou wens ze sterkte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:56
jaro431 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:15:
[...]

Die 5530 is AON toch? Volgens mij geldt wat @mad-dog zegt sowieso voor XGS-PON SFP's van Fritz, maar m.b.t. de AON twijfel ik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
mrdemc schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:34:
[...]

Die 5530 is AON toch? Volgens mij geldt wat @mad-dog zegt sowieso voor XGS-PON SFP's van Fritz, maar m.b.t. de AON twijfel ik :P
Ook XGSPON

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 08:41

ChUcKiE

Dus........

Will_M schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:09:
@ChUcKiE

Kijk maar eens in de instellingen van je Network Application onder Security. Daar staat waarschijnlijk ook 'Add Blocking' aan voor het netwerk waarop dat device zich bevindt (y)
Zo simpel, maar dit lijkt het te zijn ja, hartelijk dank voor de snelle reactie.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
mrdemc schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:34:
[...]

Dat gedeelte van AON had ik even niet gezien. De AON SFP moet gewoon werken in elke willekeurige SFP poort, aangezien hier verder geen elektronica inzit. Die dingen zijn echter zo goedkoop dat het ook weinig boeit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:46
In onze vakantiewoning in Zweden hebben we een glasvezelaansluiting. Hierop zit een modem aangesloten, merk Icotera, model i6405-51. Hierin zit onderstaande glasvezelmodule.

Nu vraag ik me af of deze eventueel te vervangen is door rechtstreeks in een glasfiber aansluiting van bijvoorbeeld de UCG Fiber aan te sluiten.

Momenteel zit hier nog een UCG Ultra op aangesloten. Iets zegt me dat de huidige glasvezelaansluiting toch te traag is hiervoor. (Max 500 Mbps). Maar mijn tweaker hart vraagt zich dit toch af. >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2dqyMryMVefNiFY4UvZlure72M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFE76lVriRFpcHw4HCY8LFwB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door TheKerremenke op 26-02-2025 12:14 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Laatst online: 20:56
mad-dog schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:02:
[...]

Dat gedeelte van AON had ik even niet gezien. De AON SFP moet gewoon werken in elke willekeurige SFP poort, aangezien hier verder geen elektronica inzit. Die dingen zijn echter zo goedkoop dat het ook weinig boeit
Gaat idd om AON, goedkoop of niet, scheelt toch weer een aanschaf dan.
Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TheKerremenke schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:12:
In onze vakantiewoning in Zweden hebben we een glasvezelaansluiting. Hierop zit een modem aangesloten, merk Icotera, model i6405-51. Hierin zit onderstaande glasvezelmodule.

Nu vraag ik me af of deze eventueel te vervangen is door rechtstreeks in een glasfiber aansluiting van bijvoorbeeld de UCG Fiber aan te sluiten.

Momenteel zit hier nog een UCG Ultra op aangesloten. Iets zegt me dat de huidige glasvezelaansluiting toch te traag is hiervoor. (Max 500 Mbps). Maar mijn tweaker hart vraagt zich dit toch af. >:)

[Afbeelding]
Als dat gewoon een standaard SFP (/SFP+) module is zou dat in theorie moeten werken. In de praktijk zijn er nog wel eens compatibiliteitsproblemen of merken die ronduit bepaalde (of alle niet van hun merk) blokkeren. Nu staat UI niet bekend om alleen UI modules te ondersteunen, maar compatibiliteit is volgens mij wel incidenteel een dingetje (volgens mij is er zelfs een tijd geweest dat hun eigen SFP+ DAC niet goed werkte in de UDM Pro, terwijl 3th party DACs prima werkten :F). Daarnaast weet ik ook niet of de module nog kieskeurig kan zijn en alleen in die ISP router werkt, of dat die altijd overal in zou moeten (kunnen) werken behoudens gewoon compatibiliteit (als in: geen bugs in de implementatie van het een of ander).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:17
ChUcKiE schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:00:
Ik heb de laatste tijd vaak dat ik "commerciele" websites niet kan benaderen en krijg dan dit soort meldingen:
[Afbeelding]

Ik heb het idee dat het ergens in de instellingen van mijn Dreammachine ligt, maar ik zou niet weten waar. Iemand een idee?
Of als je ad blocking aan wilt laten staan een allow entry maken naar www.googleadservices.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha
  • Laatst online: 23:13

Boedha

Niks

Hoe moet ik die combinatie poort zien op een Unifi Flex 2.5 (POE)?

Of 1 poort voor stroom, of 1 poort voor data?

En als je een aparte stroom adapter gebruikt?

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:19
Boedha schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:21:

Data en stroom kunnen over dezelfde kabel via dezelfde poort in zo'n geval. Als de switch aangesloten is op een router die ook POE out heeft krijgt de switch dus via 1 kabel zowel de data als de stroom direct van de router. Als je de voeding via de usb-poort doet kan je het hele POE verhaal vergeten en het gewoon zien als een reguliere poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha

Boedha

Niks

svenk91 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:27:
[...]

Data en stroom kunnen over dezelfde kabel via dezelfde poort in zo'n geval. Als de switch aangesloten is op een router die ook POE out heeft krijgt de switch dus via 1 kabel zowel de data als de stroom direct van de router. Als je de voeding via de usb-poort doet kan je het hele POE verhaal vergeten en het gewoon zien als een reguliere poort.
Dan zou je dus 2 10GB poorten hebben, beide voor data. Net als de Unifi Pro 8?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Boedha schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:21:

Van de 10GbE poort en de SFP+ poort kan maar eentje gebruikt worden voor data. Maar als je de SFP+ poort gebruikt kun je de RJ45/ethernetpoort wel nog gebruiken voor PoE in (maar geen data dus). Maar stroom kan ook via USB, en dan doet PoE er niet toe.

Je hebt dus, onafhankelijk van elkaar: data via RJ45 of SFP+, maar niet beiden tegelijkertijd. Stroom via USB of RJ45.

Edit:
Boedha schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:37:
[...]

Dan zou je dus 2 10GB poorten hebben, beide voor data. Net als de Unifi Pro 8?
Nee dus :p Maar een van beiden werkt tegelijkertijd.

[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 26-02-2025 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Behoorlijk Leek schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:48:
[...]

Of als je ad blocking aan wilt laten staan een allow entry maken naar www.googleadservices.com
:'(

Dat spel buiten de deur houden middels een 'DROP' is hier al járen DE default in m'n (privé) firewall(s), samen met o.a. *.googlesyndication.com en aanverwante 'shizzle' :P

De Rust..... _/-\o_

Op m'n werk mag ik 't helaas nérgens zo instellen :(

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 26-02-2025 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:58:

Wat is er zo geweldig aan oude meuk in een nieuw jasje :?

Wikipedia: ARM Cortex-A73

Zelfs een Raspberry Pi 5 heeft een betere SoC en die A73 zit blijkbaar ook in mijn OnePlus 7 Pro (Die trouwens lekker UBPorts Ubuntu Touch draait i.p.v. Android B-) ) in de vorm van de Snapdragon 835 die ondertussen behoorlijk oud is : OnePlus 7 Pro - 12 GB RAM / 256 GB opslag
Dat was dus 6 jaar geleden !! :o _O- :+

* nero355 heeft de laatste tijd het een en ander over ARM SoC generaties gelezen...
En dan ga je dus bepaalde dingen beseffen en word je wat voorzichtiger qua aankopen :P
RobertMe schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:31:
Je hoeft geen IDS/IPS te gebruiken he ;)
Voor thuisgebruik heeft het dan ook eigenlijk geen nut, tenzij je zin hebt om 25.000+ regels door te gaan spitten op wat wel/niet voor jou van toepassing is binnen Suricata :') _O- :+

En voor situaties waar het WEL nut heeft is men van mening dat je !! 2 verschillende !! IDS/IPS pakketten zou moeten gebruiken :
- Suricata aan de LAN kant.
- ZenArmor aan de WAN kant.

Om maar wat te noemen :)
Nu kun je natuurlijk zeggen dat dat bij meer dingen het geval is.
Maar geen enkele provider levert een modem/router met deze feature.
Zyxel T-56 van Odido heeft een of andere DDoS Protection aan boord, maar tot nu toe zorgt die vooral voor packetloss tijdens het gamen bij iedereen dus wat minder handig... :+
Nog zullen de TP-Link / Netgear / Asus / ... routers deze feature bevatten.
Dus schijnbaar vind niemand dit belangrijk, voor consumenten. En is het dus niet "nodig".
Al die Gaming Routers willen ironisch genoeg nog weleens wat leuks aan boord hebben, maar over het algemeen niks om over naar huis te schrijven, tenzij je bij TP-Link voor de Omada reeks kiest :)
Die in principe niet meer bestaat en eigenlijk ook VoIP is :)

Namelijk ePOTS of zoiets...
glnk schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:47:
Nu wachten op een nieuwe Dream Machine Pro.

Dat kan toch niet meer met die 1GbE poortjes, geen POE en geen NVMe.
IMHO waren ze nog voordat ze in de winkels lagen al aan vervanging toe :
- "Powerhouse" modellen.
- Die niet eens ARM A7x dan wel X1 Cores aan boord hebben...

}:O -O-
Masimo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:05:
Ik zit eigenlijk te wachten op een U7 Lite.

Niks in de pipeline?
En dan graag ook als In Wall met 2 poortjes eronder en niet duurder dan € 100 zoals mijn huidige 802.11ac modellen, want wel zo handig voor het geval er opeens wat stuk is gegaan of vreemd doet :)
Caayn schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:30:
Helaas nog even wachten op de rest van de U7 lijn. Hopelijk een mooi lite/mesh/inwall(met switch) model met hopelijk een (flink) lager stroomverbruik dan de huidige U7 lijn.
Dat laatste zou inderdaad ook wel tof zijn : Ik hoef geen extra heatsinks op mijn Accesspoints 8)7
Samplex schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 00:11:
Dan is er een standaard en volgt men hem niet op...

Geweldig... -O-

https://xkcd.com/927 dan maar weer :? :+

Niet helemaal... maar had ik effe zin in... LOL!
2Dutch schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 01:11:
Wel goed dat in achterhoofd te houden, en sowieso niet te veel geld uitgeven en PCIe 3.0 pakken en geen 4 als de interface maar 3 is. Scheelt vaak ook nog warmte-ontwikkeling, want dan krijg je weer dat geneuzel met throttlen of extra koeling moeten regelen. Alhoewel..dan moet je het wel erg bont maken qua belasting..maar ik acht sommigen er toe in staat :+
Het is altijd vooral de gebruikte SSD Controller die bepaalt hoe warm de SSD wordt ;)

Alle modellen van Samsung staan er in principe berucht om dus die kan je alvast eventueel overslaan...
TheKerremenke schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:12:

[Afbeelding]
Lijkt me een beetje hetzelfde verhaal als de Genexis 7840 die Delta/Caiway uitdeelde :
- Seal verbreken.
- SFP module in een andere Router of Switch proppen en gewoon lekker gebruiken! :Y)

En niemand die er ooit over klaagt :*)
Behoorlijk Leek schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:48:
"This is the way!" =>
Will_M schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:55:
:'(

Dat spul buiten de deur houden middels een 'DROP' is hier al járen DE default in m'n (privé) firewall(s), samen met o.a. *.googlesyndication.com en aanverwante 'shizzle' :P

De Rust..... _/-\o_
d:)b
Op m'n werk mag ik 't helaas nérgens zo instellen :(
Bummer! :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
nero355 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:04:
[...]

[...]

Dan is er een standaard en volgt men hem niet op...

Geweldig... -O-
GRMBL en dan bestel ik net die SSD die in het artikel wordt genoemd en niet werkt.

Die kan dus weer retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Wat is er zo geweldig aan oude meuk in een nieuw jasje :?

Wikipedia: ARM Cortex-A73

Zelfs een Raspberry Pi 5 heeft een betere SoC en die A73 zit blijkbaar ook in mijn OnePlus 7 Pro (Die trouwens lekker UBPorts Ubuntu Touch draait i.p.v. Android B-) ) in de vorm van de Snapdragon 835 die ondertussen behoorlijk oud is : OnePlus 7 Pro - 12 GB RAM / 256 GB opslag
Dat was dus 6 jaar geleden !! :o _O- :+

* nero355 heeft de laatste tijd het een en ander over ARM SoC generaties gelezen...
En dan ga je dus bepaalde dingen beseffen en word je wat voorzichtiger qua aankopen :P
Het is volgens mij de snelste CPU tot nu toe in een UnFi product, een mooie stap voorwaarts. En als er hardware offloading in zit gebruik je deze A73 nagenoeg niet voor het netwerkverkeer _O- maar eerder voor de UI applicaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:16

[...]

IMHO waren ze nog voordat ze in de winkels lagen al aan vervanging toe :
- "Powerhouse" modellen.
- Die niet eens ARM A7x dan wel X1 Cores aan boord hebben...

}:O -O-
Begrijp ook niet dat ze zoveel producten uitbrengen die naast elkaar bestaan ipv de bestaande reeks up-to-date houden. De specs van dit nieuwe ding zijn wat ik ongeveer zoek, maar dan wel in een 19" chassis. Wie heeft er nou zon kastje op zn bureau staan met 2x fiber en 5x ethernet. Zo wordt het wel afgebeeld. Toch een vreemd product. De doelgroep zal het wel niet uitmaken en duwt het ergens weg in een meterkast of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:03:
[...]

Het is volgens mij de snelste CPU tot nu toe in een UnFi product, een mooie stap voorwaarts. En als er hardware offloading in zit gebruik je deze A73 nagenoeg niet voor het netwerkverkeer _O- maar eerder voor de UI applicaties.
Gaat IDS/IPS dan ook via hardware offloading? Geen idee of dat uberhaupt mogelijk is namelijk. Laat staan of UI dat dan ook doet toepassen.

Maar in principe heb je gelijk. @nero355 loopt wel continu op de CPU te hameren. Maar als alle netwerk stuff geoffload wordt is dat natuurlijk redelijk irrelevant. Omdat dan inderdaad alleen de applicaties op de CPU draaien. En hetzelfde/extremer bij een managed switch ik ga geen €100 of meer extra betalen voor een switch met de nieuwste en coolste ARM CPU zodat het provisionen van wijzigingen een paar tiende seconden sneller is of de terminal van het ding een fractie sneller / minder laggy is. En het daadwerkelijke switchen gebeurt toch door een switching chip. Waardoor die CPU 99,999% van de tijd letterlijk niks doet. En als een OnePlus 7 CPU dat goedkoop kan, dan is dat helemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:03:
[...]

Een snelle CPU in een router met offloading is heel leuk om te vertellen op een verjaardag, maar daar heb je natuurlijk niet zo heel veel aan voor waar dat ding voor is. :+
Dit past een beetje in hetzelfde straatje als 2.5 Gbs nics in je WAN poort proppen en vervolgens je LAN zonder verdere mogelijkheden van 1 Gbs voorzien.. ;w
glnk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:18:
[...]

Begrijp ook niet dat ze zoveel producten uitbrengen die naast elkaar bestaan ipv de bestaande reeks up-to-date houden. De specs van dit nieuwe ding zijn wat ik ongeveer zoek, maar dan wel in een 19" chassis. Wie heeft er nou zon kastje op zn bureau staan met 2x fiber en 5x ethernet. Zo wordt het wel afgebeeld. Toch een vreemd product. De doelgroep zal het wel niet uitmaken en duwt het ergens weg in een meterkast of iets dergelijks.
Persoonlijk vind ik UI een hele rare weg inslaan mbt hun routers... begrijpt iemand 100% naast de vergelijksmogelijkheden op hun eigen website wat ze exact moeten kopen? Ik betwijfel het een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:27:
[...]

Gaat IDS/IPS dan ook via hardware offloading? Geen idee of dat uberhaupt mogelijk is namelijk. Laat staan of UI dat dan ook doet toepassen.

Maar in principe heb je gelijk. @nero355 loopt wel continu op de CPU te hameren. Maar als alle netwerk stuff geoffload wordt is dat natuurlijk redelijk irrelevant. Omdat dan inderdaad alleen de applicaties op de CPU draaien. En hetzelfde/extremer bij een managed switch ik ga geen €100 of meer extra betalen voor een switch met de nieuwste en coolste ARM CPU zodat het provisionen van wijzigingen een paar tiende seconden sneller is of de terminal van het ding een fractie sneller / minder laggy is. En het daadwerkelijke switchen gebeurt toch door een switching chip. Waardoor die CPU 99,999% van de tijd letterlijk niks doet. En als een OnePlus 7 CPU dat goedkoop kan, dan is dat helemaal prima.
IPS/IDS komt feitelijk neer op een L7 firewall techniek (technisch gezien eigenlijk alles tussen L4 en L7) en da's vrij lastig af te vangen in een L1/L3 device option :P

Er is een rede dat apparatuur wlke aan SSL Off-Loading kán doen schrikbarend duur is (Riverbed i.c.m. Checkpoint FTW, overigens).

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 26-02-2025 19:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:07
glnk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:18:
[...]

Mogelijk zit hier wat tussen of kan de de auteur een berichtje sturen om iets op maat te bedenken.
https://www.printables.com/@Mauker/models

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:39:
[...]

IPS/IDS komt feitelijk neer op een L7 firewall techniek (technisch gezien eigenlijk alles tussen L4 en L7) en da's vrij lastig af te vangen in een L1/L3 device option :P
Het was ook half een retorische vraag. Ik kon mij niet indenken dat het wel kan. En als het wel kan dat het om zeer specialistische hardware gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als je het mij vraagt is IPS geen een of andere luxe versie en moet je de waarde van de router bepalen aan de hand van of IPS of lijnsnelheid kan draaien of niet. Minder dan dat is eigenlijk niet goed te verkopen, als je het mij vraagt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:32:
[...]

Een snelle CPU in een router met offloading is heel leuk om te vertellen op een verjaardag, maar daar heb je natuurlijk niet zo heel veel aan voor waar dat ding voor is. :+
Dit past een beetje in hetzelfde straatje als 2.5 Gbs nics in je WAN poort proppen en vervolgens je LAN zonder verdere mogelijkheden van 1 Gbs voorzien.. ;w

[...]

Persoonlijk vind ik UI een hele rare weg inslaan mbt hun routers... begrijpt iemand 100% naast de vergelijksmogelijkheden op hun eigen website wat ze exact moeten kopen? Ik betwijfel het een beetje.
Ja de CPU is vrij krachtig als er ook HW offloading in zit. Misschien toekomst plannen met meer software opties? Het CyberSecure pakket met extra signatures gaat dat soms over de CPU?

De prijs is ook erg aangenaam, tov van een UDM 19inch model. Scheelt 240e met een UDM-SE. Nu ben ik niet thuis met alle camera en deurbellen software, misschien vergelijk ik appels met peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha

Boedha

Niks

Als ik het goed begrijp kan ik 10gbe port van een Flex 2.5G gebruiken om 2 van deze switches onderling te verbinden met 10gb. Mocht ik er nu 3 nodig hebben, dan kan toch een 10gb Flex XG gebruiken om ze onderling te verbinden met 10gb.

https://eu.store.ui.com/e...lity/products/usw-flex-xg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:46:
Als je het mij vraagt is IPS geen een of andere luxe versie en moet je de waarde van de router bepalen aan de hand van of IPS of lijnsnelheid kan draaien of niet. Minder dan dat is eigenlijk niet goed te verkopen, als je het mij vraagt.
Als je het aan mij vraagt dan moet een router gewoon alléén dat doen waar de naam 'router' voor staat en dat is dus routeren op/van/tot-en-met L3 (verkeer) >:) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocf81 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:46:
De fixatie hier op IPS/IDS vind ik soms wel bijzonder. Heeft een router dan geen andere mogelijkheden nodig? Ik vind afgezien van IPS/IDS en die camera-shizzle dat een mikrotik van 200 euro veel meer kan op gebied van routing en L2 dan een 400 euro UI machine, voor bijvoorbeeld iemand die graag speelt met een lab of als je dat ding in bedrijven gaat gebruiken. Verder heb ik geen mening over UI, qua Wifi en Switching is het allemaal dik in orde.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASS-Ware
Tippie van mij.
Als je in een Unifi netwerk gebruik wilt maken van 1 SSID waarbij diverse clients in verschillende vlans terecht moeten komen, dan kun je meerdere passwords op 1 SSID zetten en elk password linken aan een vlan en je kan per device een vlan toekennen in de device list.
Bij de eerste kun je alleen WPA2 gebruiken en bij de tweede ook WPA2/WPA3.
Ik gebruikte eerst optie 1 en heb net alles overgezet naar 1 SSID met 1 password en centraal de vlans toegekend.
Superblij mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Will_M schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:08:
[...]

Als je het aan mij vraagt dan moet een router gewoon alléén dat doen waar de naam 'router' voor staat en dat is dus routeren op/van/tot-en-met L3 (verkeer) >:) :*)
Voor mij is het fijn als dat verkeer ook in de gaten kan worden gehouden, zodat kwaadwillenden niet mijn hele netwerk om zeep helpen. Ik draai ook servers van mijn gaming clan, dus ben ik niet het enige slachtoffer als er iets mis gaat. En omdat er wel eens een onredelijk geïrriteerde figuur wraak wil hebben heb ik voor mijzelf in ieder geval zowel naar buiten als tussen de VLANs voor het verkeer van en naar de extern gerichte diensten IPS draaien. En om het zeker te weten wil ik ook het verkeer van en naar mijn NAS zo veel mogelijk in de gaten houden. Vandaar de noodzaak voor IPS. (@ed1703 dat lijkt me ook wel een antwoord voor jou, denk ik?)

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 26-02-2025 23:51 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 23:48:
[...]

Voor mij is het fijn als dat verkeer ook in de gaten kan worden gehouden, zodat kwaadwillenden niet mijn hele netwerk om zeep helpen. Ik servers draai ook van mijn gaming clan, dus ben ik niet het enige slachtoffer als er iets mis gaat. En omdat er wel eens een onredelijk geïrriteerde figuur wraak wil hebben heb ik voor mijzelf in ieder geval zowel naar buiten als tussen de VLANs voor het verkeer van en naar de extern gerichte diensten IPS draaien. En om het zeker te weten wil ik ook het verkeer van en naar mijn NAS zo veel mogelijk in de gaten houden.
Ik zie in dat betoog niets waar een 'router' je bij kan gaan helpen, buiten het routeren (of aanbieden) van de verschillende Vlan's op L2/L3 én eventueel een ACL op L3 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Will_M schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 23:51:
[...]

Ik zie in dat betoog niets waar een 'router' je in kan gaan helpen, buiten het routeren (of aanbieden) van de verschillende Vlan's op L2/L3 én eventueel een ACL op L3 :+
Router + firewall. Zo'n ding dat Ubiquiti als gateway aanduidt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 23:52:
[...]

Router + firewall. Zo'n ding dat Ubiquiti als gateway aanduidt.
Beestje / Naam.... We komen er wel (ooit) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
ASS-Ware schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:37:
Tippie van mij.
Als je in een Unifi netwerk gebruik wilt maken van 1 SSID waarbij diverse clients in verschillende vlans terecht moeten komen, dan kun je meerdere passwords op 1 SSID zetten en elk password linken aan een vlan en je kan per device een vlan toekennen in de device list.
Ik gebruikte eerst optie 1 en heb net alles overgezet naar 1 SSID met 1 password en centraal de vlans toegekend.
Superblij mee.
Dat is inderdaad wel een heel fijne optie, had hem al gezien maar er nog niets mee gedaan. Ga daar eens ff wat serieuzer naar kijken. Kan ik op dit manier mijn 4 SSID's een beetje opschonen :+

• Will_M
  • Niet online
TheVMaster schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 00:18:
[...]

Dat is inderdaad wel een heel fijne optie, had hem al gezien maar er nog niets mee gedaan. Ga daar eens ff wat serieuzer naar kijken. Kan ik op dit manier mijn 4 SSID's een beetje opschonen :+
Tip van Flip: Maak één nieuw SSID aan waar je je spullen naar toe gaat verhuizen en trigger de move vervolgens vanuit het te verbinden device terwijl dat dat device nog verbonden is met een 'oud' SSID (tenzij je graag IOT spullen opnieuw gaat laten zoeken en verbinden.... ),

>:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Will_M schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 01:30:
[...]

Tip van Flip: Maak één nieuw SSID aan waar je je spullen naar toe gaat verhuizen en trigger de move vervolgens vanuit het te verbinden device terwijl dat dat device nog verbonden is met een 'oud' SSID (tenzij je graag IOT spullen opnieuw gaat laten zoeken en verbinden.... ),

>:)
Ja, mijn 30-40+ iOT devices ga ik over de komende weken rustig migreren. 😅 heb al een SSID waar ze heen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Tippie van mij.
Superblij mee.
Hou er dus wel rekening mee dat dit (VLAN Magic) stopt met werken zodra je een 2.5GBe flex mini toevoegt aan je Unifi setup.

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:07
MarcelG schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:45:
[...]
Hou er dus wel rekening mee dat dit (VLAN Magic) stopt met werken zodra je een 2.5GBe flex mini toevoegt aan je Unifi setup.
Huh waarom stopt dat met werken dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:19
Bongoarnhem schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:57:
[...]

Hij bedoelt de optie Network Override. Heel gek maar dat is inderdaad een fout in de firmware denk. PPSK werkt wel gewoon

• posttoast
  • Laatst online: 21:59
Tippie van mij.
Superblij mee.
Klinkt wel tof, maar wat is precies het voordeel van minder SSID's hebben (beetje een lekenvraag)?

omniscale.nl

• Loen
  • Laatst online: 21:45
Cloud_VII schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:10:
[...]

Hij bedoelt de optie Network Override. Heel gek maar dat is inderdaad een fout in de firmware denk. PPSK werkt wel gewoon
Dat verklaart wel waarom ik die optie mis idd. Wel apart, ik heb geen AP achter de 2.5GbE Flex mini, daar zit alleen een PC en een NAS achter.

PPSK werkt overigens alleen bij WPA2, niet bij WPA3 en/of 6Ghz/wifi 6e/7 netwerken. Doet network override dat wel? Kan het nu niet zien omdat ik dus die Flex mini 2.5GbE niet zomaar (tijdelijk) kan verwijderen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Bongoarnhem schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:57:
[...]

Omdat Ubiqiti.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
posttoast schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:16:
[...]

Klinkt wel tof, maar wat is precies het voordeel van minder SSID's hebben (beetje een lekenvraag)?
Makkelijker managen als het netwerk groter wordt. Thuis niet zo erg, maar in een bedrijfsverzamelgebouw wil je niet 250 SSID's door elkaar heen zenden, dan blijft er geen lucht meer over om daadwerkelijke data te transporteren omdat alle AP's de hele tijd bezig zijn met roepen dat ze SSID a,b,c,d,e,f,g,h,i,j,k,l,m,n,o,p,q,r,s,t,u,v,w,x,y,z,1,2,3,4,5,6,7,8,9,0 in de aanbieding hebben.

• sOid
  • Niet online
Ik wil mogelijk de Cloud Gateway Fiber gaan aanschaffen, als vervanging van m'n Mikrotik HexS. Laatstgenoemde werkt echt prima, maar ik vind Unifi-spul toch gebruiksvriendelijker.

In de HexS heb ik nu deze SFP-module zitten: Cisco GLC-BX-20U Compatible 1000BASE-BX-U SFP BiDi 1310nm-TX/1550nm-RX 20km DOM Simplex LC/UPC SMF Optical Transceiver Module

Gaat dit werken in de Cloud Gateway Fiber icm Odido glasvezel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Loen schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:17:
[...]

Dat verklaart wel waarom ik die optie mis idd. Wel apart, ik heb geen AP achter de 2.5GbE Flex mini, daar zit alleen een PC en een NAS achter.

PPSK werkt overigens alleen bij WPA2, niet bij WPA3 en/of 6Ghz/wifi 6e/7 netwerken. Doet network override dat wel? Kan het nu niet zien omdat ik dus die Flex mini 2.5GbE niet zomaar (tijdelijk) kan verwijderen
Ja, het werkt wel met 6 Ghz netwerken. Heb hier een Wifi 6E netwerk en daarop werkt het wel.
Pagina: 1 ... 304 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.