[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

consolefreak schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:44:
Helaas ontbreken een paar features bij de deurbel voor mij om 'm interessant te vinden:
  • Geen netwerkaansluiting en stroom dmv PoE, informatie verloopt altijd via WiFi. Dit is een afhankelijkheid die ik niet wil hebben. Bij mij thuis heb ik oa de chromecasts bedraad aangesloten.
  • Videofeed verloopt via de cloud en niet lokaal. De videofeed deurbel wil ik juist streamen naar mijn eigen nas en niet het internet op slingeren. Dat er vervolgens nog een notificatie via een cloud mogelijk is en ik de stream op kan starten binnen mijn netwerk (of vpn) vind ik prima maar dat is geen mogelijkheid
.
Heel eerlijk; wie gaat er POE naar z'n voordeur leggen? In die zin snap ik het wel.
Mis wel aansturing via de beltrafo, zoals bij de Ring deurbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 10:17

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ethirty schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:41:
[...]

Een paar dingen:
Nieuwbouw is zo goed geïsoleerd, dat bereik buiten altijd tegenvalt. Signaal komt gewoon niet door dat moderne glas.
Snel die in de garage of het tuinhuisje plaatsen, zal waarschijnlijk al flink helpen.

Zet je 2.4GHz eens op low/medium en 5GHz op high, dat zal helpen met de kanaalkeuze en snelheid. Dan zie je ook gelijk beter of je plaatsing voldoende is voor de 5GHz dekking.
Garage zit wat naast de woning, kan bij het raam daar een AP plaatsen (kabel ligt er al) kortom het probleem is feitelijk al opgelost maar was gewoon benieuwd of ik niet iets verkeerd deed.
De 5GHz tip ga ik proberen vanavond!

Wist dat bereik in nieuwe woningen slecht was, maar het is nog belabberder dan ik dacht :D, blij dat we hier rekening mee gehouden hebben.... Wat me ook sterk opviel is dat je voor een raam een merkbaar beter bereik heb dan achter een muur.

Volgens mij zit er wat aluminium folie in dat isolatie materiaal... daar komt het wifi signaal natuurlijk niet doorheen.

PS: zit er nog veel verschil in werkelijke bereik van de verschillende AP's?
xh3adshotx schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:43:
[...]

Als er Apple (vooral iOS) devices aanwezig zijn zou ik de stroombesparing niet uitzetten. Deze apparaten hebben de neiging om wi-fi maar gewoon uit te zetten als het AP geen stroombesparing ondersteund/accepteert waardoor scherm uit gelijk staat aan wi-fi uit. iCloud back-ups etc worden dan niet meer gemaakt.
Hij laat dit bij mij thuis (iPhone X, iPad Pro 2018) niet zien in de controller. Draai deze thuis wel via Docker maar dat zal weinig uitmaken denk ik?

Heb alleen oprecht geen idee waar ik dit ooit aan of uit gezet heb :D.

[ Voor 21% gewijzigd door Tortelli op 20-07-2020 12:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ethirty schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:58:
[...]

Protect is helaas nooit opensource gegaan. Er is geloof ik wel eens wat gelekt, maar ze willen liever dat je een recorder koopt.

1 van de vele software-fails van ze.
Verdienmodel bedoel je dus.
MikeyMan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:10:
[...]

Heel eerlijk; wie gaat er POE naar z'n voordeur leggen? In die zin snap ik het wel.
Er zit een 110 —> 20 volt trafo voor de deurbel in EA, dus ik denk het wel. Al is een trafo normaal 8, 12 of 24 volt dacht ik. Ken verder de specs van die deurbel ook niet.

[ Voor 41% gewijzigd door ed1703 op 20-07-2020 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-10 22:32

Ethirty

Who...me?

ed1703 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:36:
[...]

Verdienmodel bedoel je dus.
Het eerste model was gericht om mensen te lokken, het huidige zou moeten zijn om te kunnen blijven bestaan. Ze jagen alleen iedereen weg. :+

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:21
MikeyMan schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:10:
[...]

Zoals je kon lezen, was ik aan het eerlijk praten vanuit mijn standpunt. En het was wel duidelijk dat ik een kabel wil aanleggen naar mijn voordeur dacht ik ;) Die aansturing van de beltrafo vind ik ook een goede toevoeging aan ontbrekende features.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-10 18:37

Mystikal

It never hurts to help!

Mindless999 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:13:
[...]

Ik raad aan om een extra AP's te plaatsen om overal 5ghz dekking te hebben. Probeer daarnaast alle AP's zoveel mogelijk aan te sluiten op de zelfde (unifi) switch. Dit zorgt ervoor dat roaming tussen de AP's zo vlekkeloos verloopt.

Voor de DHCP, controleer of er niet toevallig iets van een andere DHCP server ertussen staat. Als je verder alles van unifi hebt, zet DHCP snooping aan dat zou het tegen moeten gaan.
Duidelijk. Ik zal er 2 bij kopen (totaal 5) en alles op 5 GHz zetten. Alles is aangesloten op dezelde netgear Poe switch.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• werffje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-08-2024
consolefreak schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:26:
[...]

Zoals je kon lezen, was ik aan het eerlijk praten vanuit mijn standpunt. En het was wel duidelijk dat ik een kabel wil aanleggen naar mijn voordeur dacht ik ;) Die aansturing van de beltrafo vind ik ook een goede toevoeging aan ontbrekende features.
It is powered by the doorbell transformer, which is something I upgraded a few years back due to Ring requirements.

source: https://community.ui.com/...44-4ee4-9fda-9debd5ee8b52

Betreft wel the US of A dus even geen idee hoeveel volt hun deurbellen zijn... maar een trafo is zo vervangen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werffje
  • Laatst online: 24-08-2024
Unifi ap 6 lite weer in stock (wel ea)

https://store.ui.com/coll.../products/unifi-ap-6-lite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 21:06
Tja nu nog in de EU store, zodat wij er ook wat aan hebben.
Niet dat ik persoonlijk over hoef naar WiFi6 op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindless999
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-03 12:52
Mystikal schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:32:
[...]

Duidelijk. Ik zal er 2 bij kopen (totaal 5) en alles op 5 GHz zetten. Alles is aangesloten op dezelde netgear Poe switch.
Vergeet niet dat sommige iot/legacy devices nog steeds 2.4 GHz nodig hebben. Dus kijk of je een "uit" variant kan maken op 2.4, waardoor je zo veel mogelijk op 5 GHz kan zitten.

Daarnaast kan je kijken hoe sterk ongeveer het signaal is wat je ontvangt via (telefoon) apps zoals bijv WiFi analyzer.

Success in ieder geval!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@ed1703 Paar weken geleden geloof ik al eens aangehaald hier(?), maar:

Er zijn méér mensen die de toekomst van UI niet snappen (lees: kunnen begrijpen).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:57:

[YouTube: UniFi-Video Products End of Life Announcement]

Er zijn méér mensen die de toekomst van UI niet snappen (lees: kunnen begrijpen).
Waarom niet dan ?
Want volgens is hun visie vrij duidelijk daarnaast is protect veel uitgebreider stabieler en beter schaalbaar

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
xbeam schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:12:
[...]

Waarom niet dan ?
Want volgens is hun visie vrij duidelijk daarnaast is protect veel uitgebreider stabieler en beter schaalbaar
Heb je dat filmpje ook bekeken? In Juli 2020 aankondigen dat een product over 6 maanden, Januari 2021 dus, EOL gaat is niet écht netjes (IMHO).

Als je daarbij bedenkt dat je onder 'Unifi Video' eigen hardware kan schroeven, waarbij de hardware feitelijk bepaalt wát je met het Unifi Video stukje Software kunt doen, is het niet leuk om tegen klanten te moeten zeggen dat die dure hardware ineens obsolete gaat worden als het op de functie van NVR aan komt.

Ga tegen een klant met bijvoorbeeld 100 camera's en een bijbehorende 'NETWORK VIDEO RECORDER" (Server!!) maar eens vertellen dat 'ie nu alsnog 5 CK-G2+ devices moet gaan aanschaffen om de beelden veilig te kunnen blijven bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:51
nero355 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:20:
[...]

Dat kan vies tegenvallen kan ik je vertellen! ;)

Je zal al gauw het een en ander moeten doen wat je eigenlijk liever aan een elektriciën overlaat...
Is gewoon een standaard 12-24V trafo die gebruikt kan worden :) werkt prima.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcviper schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:29:
Is gewoon een standaard 12-24V trafo die gebruikt kan worden :) werkt prima.
Zo simpel is het niet : Is het 0,67 of 1 A of misschien wel meer :?

Ik dacht ook effe snel een dergelijke bel aan te sluiten op mijn 8V/1A trafo, want de handleiding van het produkt claimde aan 8V genoeg te hebben, echter bleek 12V/1A toch wel een beter idee te zijn en moest ik daarvoor een trafo hebben die helemaal niet zo makkelijk in de meterkast geplaatst kon worden, want het merk van de meterkast heeft een dergelijke trafo helemaal niet in hun assortiment! w00ps! :P :+

Heel die markt is een zooitje IMHO, zowel aan de hardware als aan de software kant... :F

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

xbeam schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:12:
[...]

Waarom niet dan ?
Zijn de features al gelijk aan wat Unifi Video ooit was? Is het schaalbaar naar 100 camera's? Unifi Video kon je gewoon zelf draaien op een stuk eigen hardware en wegschrijven naar een NAS naar keuze.

En tot wanneer gaan ze die dan supporten, want closed source? Met hun trackrecord móet je jezelf die vragen wel stellen, zeker als je zakelijk wil kopen.
Will_M schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:20:
[...]

Heb je dat filmpje ook bekeken? In Juli 2020 aankondigen dat een product over 6 maanden, Januari 2021 dus, EOL gaat is niet écht netjes (IMHO).

Als je daarbij bedenkt dat je onder 'Unifi Video' eigen hardware kan schroeven, waarbij de hardware feitelijk bepaalt wát je met het Unifi Video stukje Software kunt doen, is het niet leuk om tegen klanten te moeten zeggen dat die dure hardware ineens obsolete gaat worden als het op de functie van NVR aan komt.

Ga tegen een klant met bijvoorbeeld 100 camera's en een bijbehorende 'NETWORK VIDEO RECORDER" (Server!!) maar eens vertellen dat 'ie nu alsnog 5 CK-G2+ devices moet gaan aanschaffen om de beelden veilig te kunnen blijven bekijken.
Dan moet je dus 2x UNVR's kopen met 8 harddisks. Tov de CK-G2 nog geeneens zo'n slechte deal. Maar dan kan je vast niet alles in 1 app in 1x bekijken. Zover denken ze meestal niet vooruit daar.

Maar volgens mij is de ontwikkeling van Unifi Video al 1 of 2 jaar geleden stop gezet na aankondiging, dus je kon op deze mededeling wachten.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
nero355 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:42:
[...]

Zo simpel is het niet : Is het 0,67 of 1 A of misschien wel meer :?

Ik dacht ook effe snel een dergelijke bel aan te sluiten op mijn 8V/1A trafo, want de handleiding van het produkt claimde aan 8V genoeg te hebben, echter bleek 12V/1A toch wel een beter idee te zijn en moest ik daarvoor een trafo hebben die helemaal niet zo makkelijk in de meterkast geplaatst kon worden, want het merk van de meterkast heeft een dergelijke trafo helemaal niet in hun assortiment! w00ps! :P :+

Heel die markt is een zooitje IMHO, zowel aan de hardware als aan de software kant... :F
Ik heb voor Nest destijds een 12-24V 1A trafo gekocht en die werkt prima ermee in ieder geval van wat ik hoor :P Had het op de alpha forums gevraagd. https://gacia.nl/gacia-tf6-beltrafo-8-12-24v-8va.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Ethirty schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:43:
[...]

>>Knip<<

Maar volgens mij is de ontwikkeling van Unifi Video al 1 of 2 jaar geleden stop gezet na aankondiging, dus je kon op deze mededeling wachten.
Dat zijn / waren allemaal geruchten uit de 'wandelgangen' (lees: Supportfora) waarbij het aan de officiële kant van UI / Ubiquiti zélf continue angstvallig stil bleef, ook vanuit de 'Sales club'.

Eerste (officiële(?)) statement van UI: https://community.ui.com/...58-43cc-96f0-8f0eed0d002c

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Will_M schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:52:
[...]

Dat zijn / waren allemaal geruchten uit de 'wandelgangen' (lees: Supportfora) waarbij het aan de officiële kant van UI / Ubiquiti zélf continue angstvallig stil bleef, ook vanuit de 'Sales' club.

Eerste (officiële(?)) statement van UI: https://community.ui.com/...58-43cc-96f0-8f0eed0d002c
Weet je wat ik eigenlijk nog veel schokkender vind?
• Het feit dat ze nog 2 beta's gaan uitbrengen voor de stekker eruit gaat, waar ze zelfs adviseren naar te upgraden als je Video wil blijven gebruiken.
• Dat je je video niet mee kan nemen of converteren als je toch over wil stappen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Will_M schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:57:

[YouTube: UniFi-Video Products End of Life Announcement]

Ik dus ook niet. De keuze van Video naar Protect kan ik dan nog wel plaatsen, al is de tijdsframe behoorlijk discutabel. Wat ik dan weer niet begrijp is waarom je dat product dan plaatst onder protect, maar vervolgens producten als UniFi Access Reader Pro en UniFi Access Hub (beide EA) weer onder een andere productlijn gaat hangen.

"UniFi® Access Hub is an intelligent IP networked single door controller, a part of UniFi Access solution. The UniFi Access Hub comes with versatile interfaces, including support for most electric bolts/strikes, magnetic locks, and 12V access accessories such as motion sensors, push buttons, and alarms."

Nee, dat hangen we dan onder Unifi Access..

U begrijpt het al.. Unifi Access Point.. Unifi Access..
Zijn deuren geen onderdeel van je protectiesysteem in huis? Alarmen ook niet zeker?

Ohja. en natuurlijk om het af te wisselen, hangen we de deurbel er weer wel onder. 8)7 8)7
WHAT the FFFF ben je aan het doen? |:(

Laten we vooral zoveel productlijnen bouwen, dat niemand er nog maar iets van begrijpt.

I rest my case.

[ Voor 7% gewijzigd door ed1703 op 20-07-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Ethirty schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:58:
[...]

Weet je wat ik eigenlijk nog veel schokkender vind?
• Het feit dat ze nog 2 beta's gaan uitbrengen voor de stekker eruit gaat, waar ze zelfs adviseren naar te upgraden als je Video wil blijven gebruiken.
• Dat je je video niet mee kan nemen of converteren als je toch over wil stappen.
Ik denk dat je het moet lezen als 2 volledige release cycles inclusief beta's. Dus zullen nog 2 productie builds komen verwacht ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Een kleine selectie onder het artikel zegt me wel weer genoeg ook. Good busy d:)b :')
See if I *ever* recommend a Ubiquiti product to my clients again.
Looks like I will be canceling my my order for more UniFi cameras. Cant say I’m surprised, but Jesus this is a huge middle finger to thousands of loyal customers. What do you hope to gain?
This is a piss poor decision, and I strongly hope you reconsider. If not, I will be forced to go elsewhere.
What a horrible, horrible decision. Is the purpose of this announcement to destroy your customer loyalty and word of mouth advertising machine? I know I won't recommend your video products again after this.
Ik wilde mijn nieuwe huis straks een aantal camera's gaan ophangen, maar ik weet al wat het niet gaat worden.
xh3adshotx schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:07:
[...]

Ik denk dat je het moet lezen als 2 volledige release cycles inclusief beta's. Dus zullen nog 2 productie builds komen verwacht ik.
Ik verwacht helemaal niks meer van ze. Als ze niet expliciet zeggen 2 stables uit te brengen, dan mag je blij zijn als de beta's stabiel genoeg zijn om mee te kunnen draaien.

Ben eigenlijk wel blij dat ik mijn baas nooit heb kunnen overtuigen van Ubiquiti op wat losse AP's her en der.

[ Voor 24% gewijzigd door Ethirty op 20-07-2020 17:12 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ethirty schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:11:

Ik wilde mijn nieuwe huis straks een aantal camera's gaan ophangen, maar ik weet al wat het niet gaat worden.
In 2021 halen we dit weer naar boven want dan is UI weer 180 graden om.. Zijn ze ook goed in ;w :Y

[ Voor 17% gewijzigd door ed1703 op 20-07-2020 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ed1703 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:12:
[...]

In 2021 halen we dit weer naar boven want dan is UI weer 180 graden om.. Zijn ze ook goed in ;w :Y
Meestal hoef je niet zo lang te wachten bij UI. :+

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:26
Tortelli schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:34:
Bij mijn broer sinds een paar weken eea draaiende aan Ubiquiti speelgoed:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (5-Pack)

Nieuwbouw huis met AP's op de volgende plaatsen:
1: Beneden: meterkast
2: 1e verdieping (overloop)
3: 2e verdieping (overloop)
4: (garage is voorbereid maar moet ik nog aansluiten)
5: (toekomst in tuinhuisje)

Bereik binnenshuis is het bereik prima al valt het me op dat hij vrij traag is met schakelen naar de 5GHz band waardoor je vaak op de 2,4GHz snelheden blijf hangen (~100Mbit). Is hier echt wat aan te doen?
Bij mij zelf heb ik 2 losse netwerken (2,4 en 5GHz) omdat ik in mijn woning qua bereik de 2,4GHz band niet echt nodig heb (2 onder 1 kapper uit de jaren 90).
Buiten valt het me op dat zelfs vlak achter zijn huis je amper signaal hebt op bijvoorbeeld telefoon of tablet (hemelsbreed misschien 8 meter). Heb de AP's nu handmatig ingesteld volgende de mij bekende “best practice”:

2,4 en 5GHz kanalen vast (bij voorkeur geen DFS kiezen), 2,4Ghz power op high, 5Ghz op medium.
Channel Width:2.4 Ghz: VHT20, 5 Ghz VHT40

Wat me wel opvalt als ik bij de clients kijk is het volgende:
[Afbeelding]
De stroombesparing heb ik in mijn eigen setup niet aanstaan, zou dit nog wat opleveren?
(geen idee waar ik die setting zo 123 kan vinden :D)

Iemand nog andere tops om:
• Bereik te verbeteren
• Systeem (waar het signaal goed is zoals binnen huis) hem sneller naar 5GHz te laten gaan zodat snelheid verbeterd?
5Ghz heeft nu eenmaal een minder goed bereik doordat deze niet makkelijk door objecten geen kan door de hogere frequentie. Dus blijft je device langer plakken op het betere bereik.
Ik lees hier wel vaker dat men zowel 2 als 5Ghz op een ssid zetten. Waarom niet splitsen? Ik heb een ssid met alleen 2Ghz voor iot en een ander ssid met alleen 5Ghz voor de rest. (Naast nog een gast ssid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 10:17

Tortelli

mixing gas and haulin ass

@rinkel
Ik heb dit in mijn eigen setup ook gedaan (met aan AC-LR en AC-Pro), was benieuwd of het anno 2020 wat beter werkt.
Truc gedaan met signaal sterkte van 2,4Ghz wat verlagen, 5Ghz op high en eea lijkt overal nu goed te werken.

Ook een 4e AP aangesloten in de garage zodat het bereik buiten ook goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 09:06
JBS schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:28:
[...]
Dat is de UniFi Controller, niet UniFi Protect.
UniFi Controller draai ik ook al in docker. (Updaten is overigens kwestie van nieuwe image ophalen, dat is één commando, of kan zelfs via de UI via iets als Portainer. :))
Shoot niet goed gelezen, sorry dat ik je blij maakte met een dooie mus :$

P.s. Wel super bedankt voor de Portainer tip, heb hem nu draaien. Wat een verademing!

[ Voor 9% gewijzigd door The Druid op 20-07-2020 21:30 ]

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:43:
[...]

Zijn de features al gelijk aan wat Unifi Video ooit was? Is het schaalbaar naar 100 camera's? Unifi Video kon je gewoon zelf draaien op een stuk eigen hardware en wegschrijven naar een NAS naar keuze.

[...]

Dan moet je dus 2x UNVR's kopen met 8 harddisks. Tov de CK-G2 nog geeneens zo'n slechte deal. Maar dan kan je vast niet alles in 1 app in 1x bekijken. Zover denken ze meestal niet vooruit daar.
qua functies heeft protect zelfs meer dan unifi-video

De NVR-4 is stackable (hij werkt trouwens ook met 1 hdd) tot volgens mij geen limiet aan aantal camera’s.

Daarnaast is een Grote camera server Draaien op eigen hardware (diy) is iets dat je als bedrijf niet zomaar moet willen voor je klanten. Dan neem te veel verantwoordelijkheid en risico’s op je en garanties die moet afgeven. Al te vaak mee gemaakt dat een het update(houden) van Linux unifi-video onderuit haalt en voor dat je dan weer gefikst hebt voor de klant. Voor het geld van een cloud key en NVR-4 ga ik dat risico niet meer nemen.

Verder zijn meerdere cloudkeys/protect al zichtbaar vanuit 1 app zichtbaar en bedienbaar.

Daarnaast is unifi-video niet opensource en gebouwd op oude en slechte (niet voor camera geschikte ) indexeren database. Wat hem langzaam maakt te vaak zorgt voor een corrupte database/ crashes van het systeem.

[ Voor 63% gewijzigd door xbeam op 20-07-2020 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:58:
[...]

Protect is helaas nooit opensource gegaan. Er is geloof ik wel eens wat gelekt, maar ze willen liever dat je een recorder koopt.

1 van de vele software-fails van ze.
Open source? Volgens mij maakt UI niks open source?*
Ik neem aan dat je doelt op "ze ondersteunen het draaien op eigen hardware" / "je kunt de (gecompliceerde) software downloaden en op eigen hardware draaien". En dat kan bij Protect inderdaad niet.

Grap is overigens ook dat ze draaien op eigen hardware volgens mij niet meer willen ondersteunen omdat het meer werk is doordat het op veel meer soft- / hardware combinaties gedraaid zal worden dan (zie bv met de UniFi Controller die heel lang geen ondersteuning had voor de nieuwste MongoDB versie). Alleen draaien ze het in ieder geval op de UDM Pro, en ik vermoed dan ook in UNVR-4 en mogelijk ook de UCK Gen 2+, in een container (op basis van Podman?). Oftewel: door het gebruik van containers komt juist het hele "verschillende soft- en hardware configuraties" gedeeltelijk te vervallen. Als in: in ieder geval elke Linux distro zou je die container op moeten kunnen draaien.

* Behalve dan dat ze aanpassingen die ze doen aan open source projecten ook weer open source zouden moeten maken. Maar ik meen eens gelezen te hebben dat ze dat zelfs niet doen, of dat je het expliciet moet opvragen en dan met pijn en moeite krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:20:
[...]

Je haalt volgens mij echt wat dingen door elkaar.
Voor Unifi video is 2 jaar gelden al EOL aangekondigd. Iedereen weet al 2 jaar dat unifi video dood is en al 2 jaar alleen de noodzakelijke en veiligheids patch krijgt. Dus hoe kom jij er bij dat ze pas 6 maanden van te voren doen? Ja exacte datum was altijd beetje gissen maar iedereen wist dat het om het na bij de release van NVR-4 was omdat nvr-4 de vervangen van unifi video is voor grote installaties.

En nee hij heeft geen 5CK-G2 nodig daarvoor de NVR-4

[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 20-07-2020 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
xbeam schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:53:
[...]

Jaar haalt echt dingen door elkaar.
Voor Unifi video is 2 jaar gelden al EOL aangekondigd. Iedereen weet al 2 jaar dat unifi video dood is en al 2 jaar alleen noodzakelijke en veiligheids patch krijgt. Dus hoe kom jij er bij dat ze pas 6 maanden van te voren doen?

En nee hij heeft geen 5CK-G2 nodig daarvoor de NVR-4
Heb jij ergens een officiële link naar de Life-Time / Support-Cycle voor die spullen?

Zo-Ja: Post die link eens!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:53:
[...]

Jaar haalt echt dingen door elkaar.
Voor Unifi video is 2 jaar gelden al EOL aangekondigd. Iedereen weet al 2 jaar dat unifi video dood is en al 2 jaar alleen noodzakelijke en veiligheids patch krijgt. Dus hoe kom jij er bij dat ze pas 6 maanden van te voren doen?
Tja, als we zo gaan redeneren.. een product is pas EOL als dit ook echt officieel is gepubliceerd. Nog afgezien van het feit dat niet elke UniFi video klant het UIforum dagelijks afstruint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-10 12:35
Will_M schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:58:
[...]

Heb jij ergens een officiële link naar de Life-Time / Support-Cycle voor die spullen?

Jeetje wat een gestrekt been :+
Ik snap de frustratie maar ze liggen er niet wakker van en niemand kan er hier wat aan doen..

UniFi staat toch al lang bekend als een partij die alle kanten opschiet? Ene keer firmware ontwikkelt voor een firewall en daarna voor een LED controller of zonnepaneel?
Zomaar een product stopzet, niet verder ontwikkelt of ondersteunt.

Je mist een inderdaad een Life Time/Support Cycle en dat zegt opzich al genoeg.

Zie ook. Link

Hetzelfde geldt als t gaat om stabiliteit en ondersteuningsopties. Dit alles bewijst maar vaak genoeg dat het zakelijk gezien niet volwassen is. Ook al maken ze wel producten voor deze markt.

Maar ondanks dat alles gebruik ik het thuis ook B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
ro3lie schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:34:
[...]

Jeetje wat een gestrekt been :+
Ik snap de frustratie maar ze liggen er niet wakker van en niemand kan er hier wat aan doen..

UniFi staat toch al lang bekend als een partij die alle kanten opschiet? Ene keer firmware ontwikkelt voor een firewall en daarna voor een LED controller of zonnepaneel?
Zomaar een product stopzet, niet verder ontwikkelt of ondersteunt.

Je mist een inderdaad een Life Time/Support Cycle en dat zegt opzich al genoeg.

Zie ook. Link

Hetzelfde geldt als t gaat om stabiliteit en ondersteuningsopties. Dit alles bewijst maar vaak genoeg dat het zakelijk gezien niet volwassen is. Ook al maken ze wel producten voor deze markt.

Maar ondanks dat alles gebruik ik het thuis ook B)
Als dít al als 'gestrekt been' op je over komt dan kén je me zakelijk (nog) niet.... half :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
nog wat anders:
Unifi protect op de cloud key gen2 plus V1.13.x
unifi protect op de UDM pro V1.14.x
weet iemand de reden achter deze verschil? zijn ze al bezig om de cloud key al te dumpen?

edit;
had even 2minuutjes langer moeten zoeken :X
UniFi Protect, from Ubiquiti Networks has been updated in the last few days to version 1.13.2 on the UniFi CloudKey Gen2 Plus and to version 1.14.8 on the UniFi Dream Machine Pro, both versions are identical but due to UniFi OS reasons, the Protect version is different on the UDM-Pro.
https://www.alexandtomste...udes-new-motion-features/

[ Voor 55% gewijzigd door geenwindows op 20-07-2020 20:55 ]

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjsiebes
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-10 19:29
Vandaag 2x een ubiquiti ap-ac lite besteld. Bedoeling is dat er een op zolder komt te hangen en 1 in de gang bij de meterkast. De verkoper vertelde dat ik geen cloudkey o.i.d. nodig had en dat de software op mijn laptop voldoende is. Klopt dit? Of gaat dit problemen geven?

Deze vraag is al ontelbaar vaak voorgekomen in dit topic. Nu is de vraag inmiddels al beantwoord, maar zou je de volgende keer de Search willen gebruiken?

[ Voor 23% gewijzigd door rens-br op 21-07-2020 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
wjsiebes schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:57:
Vandaag 2x een ubiquiti ap-ac lite besteld. Bedoeling is dat er een op zolder komt te hangen en 1 in de gang bij de meterkast. De verkoper vertelde dat ik geen cloudkey o.i.d. nodig had en dat de software op mijn laptop voldoende is. Klopt dit? Of gaat dit problemen geven?
Kan prima op je laptop zorg alleen wel dat deze een vast ip heeft zodat je accespoints naar de laptop kunnen blijven connecten als je de controller opstart. Deze is niet verplicht om 24/7 te draaien je zou eventueel ook de app kunnen gebruiken op iOS of Android.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoe verbind je de laptop met het netwerk? Als die via wifi verbonden is is dat zeer, zeer, zeer ver van ideaal. Als je bv een firmware update doet wordt daarna de configuratie uit de controller opnieuw naar het AP gestuurd, maar tijdens de update kun je uiteraard niet verbonden zijn. Dus AP gaat offline tijdens de update, je laptop heeft potentieel helemaal geen verbinding meer (ook niet met de ander dus), en vervolgens komt het AP weer "up" zonder dat die de controller kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjsiebes
RobertMe schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:14:
[...]

Hoe verbind je de laptop met het netwerk? Als die via wifi verbonden is is dat zeer, zeer, zeer ver van ideaal. Als je bv een firmware update doet wordt daarna de configuratie uit de controller opnieuw naar het AP gestuurd, maar tijdens de update kun je uiteraard niet verbonden zijn. Dus AP gaat offline tijdens de update, je laptop heeft potentieel helemaal geen verbinding meer (ook niet met de ander dus), en vervolgens komt het AP weer "up" zonder dat die de controller kan vinden.
Dat kan de ene keer via wifi en de andere keer via de ethernetkabel zijn. Geeft dit problemen?

Los je het op als je de app op de telefoon installeert?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Persoonlijk vind ik het handiger om het op een Pi te draaien.
HKLM_ schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:05:
[...]

Kan prima op je laptop zorg alleen wel dat deze een vast ip heeft zodat je accespoints naar de laptop kunnen blijven connecten als je de controller opstart. Deze is niet verplicht om 24/7 te draaien je zou eventueel ook de app kunnen gebruiken op iOS of Android.
Heb ik een week gedaan, maar ik vind het bepaald niet handig - misschien omdat ik een 15.6" met een resolutie van 1366x768 heb, maar ik kom gewoon ruimte te kort op een laptop.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjsiebes
Comp User schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:31:
[...]

Persoonlijk vind ik het handiger om het op een Pi te draaien.

[...]

Heb ik een week gedaan, maar ik vind het bepaald niet handig - misschien omdat ik een 15.6" met een resolutie van 1366x768 heb, maar ik kom gewoon ruimte te kort op een laptop.
Oké. Een pi 3 heb ik misschien nog wel liggen. Ga eens even kijken en stoeien. Heb 30 dagen de tijd om de boel te retourneren als het niet bevalt. Moet ook even kijken naar de snelheden. Heb nu (wifi van kpn) vooral veel moeite met xcloud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Will_M schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:58:
[...]

Hier was 2 jaar terug de aankondiging van de vervanging van unifi-video en dat ze stoppen met de unifi-video ontwikkeling en dat vanaf nu alleen de bestaande installaties voorzien van veiligheidsupdates tot dat er volwaardige oplossing is voor grote instanties. (Advanced user management)

https://community.ui.com/...81-4bab-a1a2-0e8cbb321760

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsxgj0AfJ5Ym6uv4aUtteTA9TKE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXxXXsuhrCPX0baI9dM1QLdg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IfP7z5BWBrT9T6RZW5SFP-tL6U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zi7u8KBlJpb05sTVaBtcFV5f.jpg?f=fotoalbum_tile

Daar is toen all een hele discussie aan voor af gegaan omdat eigenlijk ook niet meer wilde patchen. En toen hebben ze toegezegd nvr3 te blijven patchen tot er een volwaardige alternatief was voor grote instanties.

En die is er nu! het is voor de grote installers zeker geen verrassing dat ze einden van het jaar stoppen met NVR-3 eigen is dit precies zoals op verzoek van de community is afgesproken.

[ Voor 44% gewijzigd door xbeam op 20-07-2020 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
xbeam schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:37:
[...]

Hier was 2 jaar terug de eerst aankondiging dat ze stoppen met unifi-video en en dat vanaf nu alleen bestaande installaties blijven voorzien van veiligheidsupdates.

https://community.ui.com/...81-4bab-a1a2-0e8cbb321760

[Afbeelding]
Mooi!! Ik zie er nog steeds geen harde E.O.L. datum in staan dus de spullen blijven gewoon volledig ondersteund door UI, toch? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
wjsiebes schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:37:
[...]

Oké. Een pi 3 heb ik misschien nog wel liggen. Ga eens even kijken en stoeien. Heb 30 dagen de tijd om de boel te retourneren als het niet bevalt. Moet ook even kijken naar de snelheden. Heb nu (wifi van kpn) vooral veel moeite met xcloud.
Ik zou het gewoon proberen, persoonlijk vind ik het veel prettiger werken op mijn Ultrasharp.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjsiebes
Comp User schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:43:
[...]

Ik zou het gewoon proberen, persoonlijk vind ik het veel prettiger werken op mijn Ultrasharp.
Oké. Als aanvulling, ik heb ook een synology nas. Zie dat ik daar de controller ook op kan draaien. Werkt dat ook goed? De nas staat elke dag van 7:00 tot 21:00 aan. Dus niet 24/7. Maakt dat uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:26
wjsiebes schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:37:
[...]

Ik denk dat de meeste hier het op een Pi of in een docker hebben draaien. Hier en daar nog een cloud-key en de laatste tijd steeds meer op een UDM (heeft een cloud-key aan boord)

Ik zelf heb het al een aardige tijd in een docker draaien op een Pi, naast PiHole, Unbound en OpenVpn. Kan allemaal prima op 1 Pi3.

Hier is een handleiding te vinden.
Ik heb zelf altijd methode B het meest eenvoudige gevonden, al draai ik het dus nu in een docker.

[ Voor 15% gewijzigd door rinkel op 20-07-2020 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:41:
[...]

Mooi!! Ik zie er nog steeds geen harde EOL datum in staan dus de spullen blijven gewoon volledig ondersteund door UI >:)
De is dag dat nvr-4 gereleased zou worden. Zoals met 2 jaar terug met de community is afgesproken. Eigenlijk is NVR3 al 2 jaar EOL en wordt al 2 jaar niet meer ge-update (alleen patches) alleen door het nieuwe forum en de nieuwe discussie is de 2 jaar oude EOL discussie onder gesneeuwd en lastig te vinden.

Hier heb je een van de vele discussie toen
https://community.ui.com/...fc-9cb8-466c67d994c7#M390

En hier
https://www.reddit.com/r/...video_being_discontinued/

[ Voor 17% gewijzigd door xbeam op 20-07-2020 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
xbeam schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:48:
[...]

De is dag dat nvr-4 gereleased zou worden. Zoals met 2 jaar terug met de community is afgesproken. Eigenlijk is NVR3 al 2 jaar EOL en wordt al 2 jaar niet meer ge-update (alleen patches) alleen door het nieuwe forum en de nieuwe discussie is de 2 jaar oude EOL discussie onder gesneeuwd en lastig te vinden.
Je weet ook dat veel mensen die dit soort "harde waren" aan schaffen of verkopen niet zo héél veel met een (willekeurige) Community van doen hebben en dat spullen gewoon 'd'r Werk' moeten gaan doen gedurende een "X" aantal jaren (Life-Cycle Management)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Will_M schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:41:
[...]

Mooi!! Ik zie er nog steeds geen harde E.O.L. datum in staan dus de spullen blijven gewoon volledig ondersteund door UI, toch? >:)
unifi protect v1.13.3 werkt anders ook wel oké met Docker ;)
heb hem hier sinds vanochtend draaien, merk tot nu toe dat de motion detectie wat beter is, waar ik met unifi video regelmatig detectie Buiten de zone had heb ik tot nu toe niet gezien, sterker nog: er is nog geen enkele motion detectie gedetecteerd! :+

gezien ik de g3 flex achter het raam heb hangen ben ik heel erg benieuwd of ie nu wel goede nacht zicht heeft.
(heb in protect de mogelijkheid tot filteren zonder de IR leds)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:52:
[...]

Je weet ook dat veel mensen die "harde waren" aan schaffen of verkopen niet zo héél veel met een (willekeurige) Community van doen hebben en dat spullen gewoon 'd'r Werk' moeten gaan doen gedurende een "X" aantal jaren (Life-Cycle Management)?
Maar dan weet je ook dat ui.com unifi-video al 2 jaar niet meer actief op de site heeft staan. en promoot/verkoopt. en dat Waneer installars EOL product (software) blijven verkopen het niet schuld van ubnt is.

Het gaat niet over de camera’s en hardware.
Het gaat over 5 jaar oude software pakket die je zelf op een pc moest installeren.

Alle hardware word nog volledig ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
xbeam schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:09:
[...]

Maar dan weet je ook dat ui.com unifi-video al 2 jaar niet meer actief op de site heeft staan. en promoot/verkoopt. en dat Waneer installars EOL product (software) blijven verkopen het niet schuld van ubnt is.

Het gaat niet over de camera’s en hardware.
Het gaat over 5 jaar oude software pakket die je zelf op een pc moest installeren.

Alle hardware word nog volledig ondersteund.
https://www.ui.com/download/?q=Video#

Ik zou toch bijna écht gaan denken dat ik die software nog kan downloaden welke pas een week of twee geleden (7-7-2020) daar nieuw geplaatst is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:16:
[...]

https://www.ui.com/download/?q=Video#

Ik zou toch bijna écht gaan denken dat ik die software nog kan downloaden welke pas een week of twee geleden (7-7-2020) daar nieuw geplaatst is?
Nogmaals de laatste versie update heeft 2jaar geleden plaats gevonden wat ze nu plaatsen is een 2 jaar oude versie met een veiligheids patch en nieuwste camera firmware. Die via nvr-3 uitrollen.
Dat je nieuweste veiligheid patches kan downloaden wil wil niet zeggen ze het nog verkopen. Installers en Winkel weten all 2 jaar dat ze niet meer bij nieuwe klanten moeten installeren en verkopen.

Voor jouw wat info over wat die laatste update bevat. Helemaal niets kwa functies voor unifi-video alleen veiligheid (protect ) firmware voor de camera’s. Die ze gewoon blijven ondersteunen want die zijn het zelfde met exact de zelfde firmware voor protect.
UniFi Video 3.10.13
Stable
UniFi Video

Important notes
If you see errors when you first login after upgrading to this version, please clear your browser's cache and try again. This is a side effect of the change in the cookie changes mentioned in the 3.10.11
.... [knip]

Features
New camera firmware release v4.23.8
Improvements
(Security) Fixes insecure password recovery file
(Security) Fixes XSS on recording path validation message
(Security) Fixes insecure recording deletion endpoint
(Security) Makes CORS more restrictive
(Security) Fixes potential security vulnerability with NVR controller update script
(Security) Updates JSON and Javascript payload sanitizer policies
(Controller) Improves stats to include better platform reporting traces

Bugfixes
(Firmware) This firmware should address the rare occasion where G2 cameras would not come back from a firmware upgrade
(Web UI) Fixes a small typo in the camera disconnect reason message
[UVC-G3-Bullet/Dome/Micro] Sets to black and white color when entering night mode
[UVC-G4-Bullet] Adds "External IR Accessory" toggle option in camera web UI
[Web UI] Adds missing G4 camera assets to local email templates
(Controller) Fixes error 405 when deleting a single recording

Known issues
iPhone 8/X and beyond users will continue to experience audio issues for the time being.
FaceID is not supported in the iOS app. TouchID is not the same as FaceID. Enabling TouchID on a iOS device that does not have a biometric fingerprint scanner has the potential to crash the app

Instructions
Windows: Run Installer as Administrator
Hardware NVR/Debian Install manual installation (other Linux files are linked at the bottom of this post, simply change the URL and filename to the appropriate operating system):
wget https://dl.ubnt.com/firmw...ebian7_amd64.v3.10.13.deb
sudo /usr/lib/unifi-video/bin/ubnt.updater unifi-video.Debian7_amd64.v3.10.13.deb

There is no automatic upgrade of MongoDB storage engine from MMAPv1 to WiredTiger.
If you want to switch to wiredtiger storage engine, the following steps are required:
Unmanage all cameras
Save the configuration from the UnFi Video web application
Stop the unifi-video service
Upgrade MongoDB to 4.0.x
Set UniFi-Video to default (is_default=true in system properties)
Restart unifi-video service (this will create a new database in wiredtiger format)
Restore the configuration downloaded in step 2
Remanage all cameras you previously unmanaged
For controller restart feature to work with Windows the following additional configuration is needed:
Open the Windows Services list and go to the Ubiquiti UniFi Video service
Right click on Properties and go to the Recovery tab
Set On First Failure to Restart Service
Set "Restart Service after" to 1 minute

[ Voor 118% gewijzigd door xbeam op 21-07-2020 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@xbeam

Ik ga er niet veel verder op in maar: Als je onderstaande even doorleest dan denk ik wel dat je na de eerste paar regels al wel snapt dat er weinig klopt van het licentie beleid bij UI....Onderstaande 'quote' is de actuele EULA welke je mag (moet!) aanvaarden bij het downloaden van de software uit 2020 (óf van 2 jaar eerder zoals jij zegt).
OUR EULA WAS UPDATED ON JULY 17, 2017
This End User License Agreement (this “EULA”) governs Your access and use of the software (“Software”) that is embedded on any Ubiquiti Inc. product (“Product”).

The term “You,” “Your,” “you” or “your” as used in this EULA, means any person or entity who accesses or uses the Software and accepts the terms of this EULA, including any individuals that You authorize to use or access the Software, including Your independent contractors or employees (“Authorized Users”). For the avoidance of doubt, where the term “You,” “Your,” “you” or “your” is used in this EULA, it shall include any Authorized User, regardless of whether “Authorized User” is specifically stated.

FOR IMPORTANT DISCLAIMERS OF WARRANTY AND WARNINGS CONCERNING USAGE, SEE SECTION V.
YOU MUST READ AND AGREE TO THE TERMS OF THIS EULA BEFORE USING, DOWNLOADING OR INSTALLING ANY SOFTWARE. BY CLICKING OR SELECTING THE “I ACCEPT” BUTTON OR OTHERWISE USING, DOWNLOADING OR INSTALLING THE SOFTWARE, YOU ARE AGREEING TO BE BOUND BY THE TERMS AND CONDITIONS OF THIS EULA. IF YOU DO NOT AGREE WITH THE TERMS AND CONDITIONS OF THIS EULA, YOU MUST SELECT THE “I DO NOT ACCEPT” BUTTON AND YOU MAY NOT USE, DOWNLOAD OR INSTALL THE SOFTWARE.

THE SOFTWARE MAY BE SUBJECT TO AUTOMATIC SOFTWARE UPDATES, AS DESCRIBED FURTHER IN SECTION III, AND YOU ALSO HEREBY CONSENT TO SUCH UPDATES. If You do not agree to such updates, You are not permitted to, and You must not, download, install, access or use the Software.

Ubiquiti may, in its sole and absolute discretion, change the terms of this EULA from time to time, as indicated by the date at the end of this EULA. If You object to any such change, Your sole recourse will be to cease using the Software. Continued use of the Software following any such change will indicate Your acknowledgement of such change and agreement to be bound by the new terms and conditions.

Overview, Eligibility
This EULA is a binding agreement between You and Ubiquiti Inc. (“Ubiquiti”).
Your use of (1) websites located at www.ui.com and ui.com sub-domains and any other websites hosted by Ubiquiti or its affiliates, (2) services accessible or downloadable through the Sites, (3) software that may be downloaded to Your smartphone or tablet to access services and (4) subscription services, including services that can be accessed using the Web Apps and Mobile Apps is governed by the Terms of Service. Your purchase of the Product (excluding the Software) is governed by the Limited Warranty. All additional guidelines, terms, or rules on the Sites, including the Privacy Policy, are incorporated by reference into this EULA and You are agreeing to accept and abide by them by using the Software.
Subject to Section (I)(d), You may access and use the Software only if You can form a binding contract with Ubiquiti and only if You are in compliance with the terms of this EULA and all applicable laws and regulations. If You are accepting the terms of this EULA on behalf of an entity or individual, You represent and warrant that You have full legal authority to bind such entity or individual to this EULA. You are fully responsible for any Authorized User’s compliance with this EULA.
If You are an Authorized User, You represent and warrant that You are over the age of 13 (or equivalent minimum age in the jurisdiction where You reside or access or use the Software), and in the event You are between the age of 13 (or equivalent minimum age in the jurisdiction where you reside or access or use the Software) and the age of majority in the jurisdiction where You reside or access or use the Software, that You will only use the Software under the supervision of a parent or legal guardian who agrees to be bound by this EULA. Any use or access to the Software by individuals under the age of 13 (or equivalent minimum age in the jurisdiction where you reside or access or use the Services) is strictly prohibited and a violation of this EULA.
License.
License Grant. Subject to Your compliance at all times with the terms and restrictions set forth in this EULA, Ubiquiti grants You, under its rights in and to the Software, a worldwide, non-sublicensable, non-transferable, non-exclusive, revocable, limited license to download and use the Software in object code form only, solely in connection with the Product that You own or control.
Limitations on Use.
The Software, its contents, features and functionality (including, without limitation, all user interfaces, information, software, code, text, graphics, images, video and audio, and the design, selection and arrangement thereof) (collectively, the “Content”) are protected by United States and international copyright, trademark, patent, trade secret and other intellectual property or proprietary rights laws.
You shall not directly or indirectly do any of the following:
use the Software on any device other than a Product that is owned or controlled by You or Your business organization;
sell, offer for sale, lease, license, sublicense or distribute the Software or any Content in any form without the prior written consent of Ubiquiti;
copy, reproduce, broadcast, transmit, republish, distribute, modify, prepare derivative works of, perform, publicly perform or display the Software or any Content in any way without the prior written consent of Ubiquiti and its applicable licensors;
remove or alter any copyright, trademark or other proprietary rights notices from the Software or Content, or use them in contravention of any such applicable notices;
reverse engineer, decompile, translate, disassemble or otherwise attempt to (i) derive the source code or the underlying ideas, algorithms, structure or organization of any Software (except that the foregoing limitation does not apply to the extent that such activities may not be prohibited under applicable law); or (ii) defeat, avoid, bypass, remove, deactivate, or otherwise circumvent any software protection mechanisms in the Software, including, without limitation, any such mechanism used to restrict or control the functionality of the Software;
use the Software in violation of any third-party rights or any local, state, national or international law or regulation, including, without limitation, any local country regulations related to operation within legal frequency channels, output power and Dynamic Frequency Selection (DFS) requirements;
violate any accompanying user or technical manuals, training materials, specifications or other documentation pertaining to any Software, where in digital or printed format;
engage in any High Risk Activities (as defined in Section (V)(b)(ii));
release the results of any performance or functional evaluation of any of the Software to any third party without prior written approval of Ubiquiti for each such release; or
create a substantially similar software to the Software, or any component thereof.
You are responsible for obtaining, properly installing and maintaining the Software and any other services or products needed for access to and use of the Software, and for paying all charges related thereto.
Third Party Software.
Certain software included in, distributed with or downloaded in connection with the Software may comprise third party proprietary software products that are subject to separate license terms (“Third Party Software”). All such Third Party Software may include software or software components that are derived, in whole or in part, from software that is distributed as free software, open source software or under similar licensing or distribution models (“Open Source Software,” together with Third Party Software, “External Software”).
Your use of External Software is subject in all cases to the applicable licenses from the External Software provider, which shall take precedence over the rights and restrictions granted in this EULA solely with respect to such External Software. You shall comply with the terms of all applicable Third Party Software and Open Source Software licenses, if any. Copyrights to Open Source Software are held by their respective copyright holders indicated in the copyright notices in the corresponding source files. The Software may include software developed by the OpenSSL Project for use in the OpenSSL Toolkit (http://www.openssl.org/).
FOR THE AVOIDANCE OF DOUBT, UBIQUITI PROVIDES NO REPRESENTATION OR WARRANTY OF ANY KIND, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, WITH RESPECT TO SUCH EXTERNAL SOFTWARE, INCLUDING WITH RESPECT TO FUNCTIONALITY OF SUCH EXTERNAL SOFTWARE. Ubiquiti does not provide any warranty, maintenance, technical or other support for any External Software. Accordingly, Ubiquiti is not responsible for Your use of any External Software or any personal injury, death, property damage (including, without limitation, to Your home), or other harm or losses arising from or relating to Your use of any External Software.
Intellectual Property Ownership; Trade Secrets. All copyrights, trade secrets, patents, trademarks, trade secrets and other intellectual property and proprietary rights in any jurisdiction worldwide (collectively, “Intellectual Property Rights”) in and to the Software and the Content are the sole property of Ubiquiti or its licensors. You do not have or receive any title or interest in or to the Software, the Content, or the Intellectual Property Rights contained therein through Your use of the Software or otherwise. Except as expressly granted to You under the limited license set forth in Section II(a) of this EULA, Ubiquiti does not grant any express or implied right to You under any of its Intellectual Property Rights. You further acknowledge and agree that the Software contains the valuable trade secrets and proprietary information of Ubiquiti and its affiliates. You agree to hold such trade secrets and proprietary information in confidence and You acknowledge that any actual or threatened breach of this obligation will constitute immediate, irreparable harm for which monetary damages would be an inadequate remedy, and that injunctive relief is an appropriate remedy for such breach.
Trademarks. All trademarks, service marks, trade names and logos and the goodwill associated therewith (“Marks”) included or displayed in the Software or Content are the exclusive property of Ubiquiti or their respective holders. You are not permitted to use any of the Marks without the applicable prior written consent of Ubiquiti or such respective holders.
Automatic Updates.
Ubiquiti may, from time to time and at its sole option, provide patches, bug fixes, corrections, updates, upgrades, support and maintenance releases or other modifications to the Software, including certain External Software, which items shall be deemed part of the Software and External Software hereunder. YOU HEREBY CONSENT TO ANY SUCH AUTOMATIC UPDATES. These may be automatically installed without providing any additional notice to You or receiving Your additional consent. If You do not consent, Your remedy is to stop using the Software. Notwithstanding the foregoing, Ubiquiti withholds the right to require You to install any patches, bug fixes, corrections, updates, upgrades, support and maintenance releases or other modifications in order to access and use the Software.
Term and Termination. This EULA will remain in full force and effect so long as You continue to access or use the Software, or until terminated in accordance with this EULA. You may discontinue Your use of and access to the Software at any time. Ubiquiti will automatically terminate this EULA at any time without notice to you if you fail to comply with any term of this EULA. You may terminate it at any time upon written notice to Ubiquiti at legal@ui.com. Upon any such termination, the licenses granted by this EULA will immediately terminate and you agree to stop all access and use of the Product, Software and documentation and destroy the Software and documentation, together with all copies and merged portions in any form. The provisions that by their nature continue and survive will survive any termination of this EULA, including those set forth in this Sections II(d), II(e) and Articles IV -IX.
WARRANTY DISCLAIMER
Disclaimer of Warranties TO THE MAXIMUM EXTENT PERMITTED BY APPLICABLE LAW, THE SOFTWARE IS LICENSED “AS-IS” AND “AS AVAILABLE”, WITH ALL FAULTS. UBIQUITI DOES NOT MAKE ANY WARRANTIES OR REPRESENTATIONS OF ANY KIND, WHETHER EXPRESS, IMPLIED, STATUTORY OR OTHERWISE, WITH RESPECT TO ANY SOFTWARE, INCLUDING, WITHOUT LIMITATION, WARRANTIES OF MERCHANTABILITY, ACCURACY, QUALITY OF SERVICE OR RESULTS, AVAILABILITY, SATISFACTORY QUALITY, LACK OF VIRUSES, TITLE, FITNESS FOR A PARTICULAR USE OR NON-INFRINGEMENT, TO THE EXTENT AUTHORIZED BY LAW. ANY STATEMENTS OR REPRESENTATIONS ABOUT THE SOFTWARE AND ITS FEATURES OR FUNCTIONALITY AND ANY COMMUNICATION WITH YOU IS FOR INFORMATION PURPOSES ONLY, AND DOES NOT CONSTITUTE A WARRANTY OR REPRESENTATION. WITHOUT LIMITING THE FOREGOING, UBIQUITI EXPRESSLY DOES NOT WARRANT THAT THE CONTENT, OPERATION, OUTPUT OR IMPLEMENTATION OF THE SOFTWARE WILL: (I) MEET YOUR REQUIREMENTS; (II) BE UNINTERRUPTED, ERROR-FREE, ACCURATE, RELIABLE OR COMPLETE; (III) BE COMPATIBLE WITH YOUR HOME NETWORK, COMPUTER OR MOBILE DEVICE; (IV) OR THAT UBIQUITI OR ANY THIRD PARTY WILL RESOLVE ANY PARTICULAR SUPPORT REQUEST OR FIX ANY ERRORS OR THAT SUCH RESOLUTION WILL MEET YOUR REQUIREMENTS OR EXPECTATIONS. YOU SHALL BEAR THE ENTIRE RISK AS TO THE QUALITY AND THE PERFORMANCE OF THE SOFTWARE.
Emergency Response; High Risk Activities.
YOU ACKNOWLEDGE AND AGREE THAT THE SOFTWARE, WHETHER STANDING ALONE OR WHEN INTERFACED WITH PRODUCTS OR THIRD-PARTY PRODUCTS OR SERVICES, ARE NOT CERTIFIED FOR EMERGENCY RESPONSE, AND ARE NOT A THIRD-PARTY MONITORED EMERGENCY NOTIFICATION SYSTEM. MOBILE OR OTHER NOTIFICATIONS REGARDING THE STATUS OF THE SOFTWARE ARE NOT A SUBSTITUTE FOR A THIRD-PARTY MONITORED EMERGENCY NOTIFICATION SYSTEM. YOU AGREE THAT YOU WILL NOT RELY ON THE SOFTWARE FOR EMERGENCY RESPONSE OR ANY OTHER LIFE SAFETY OR CRITICAL PURPOSES.
NEITHER THE SOFTWARE NOR ANY PRODUCT IS DESIGNED, MANUFACTURED OR INTENDED FOR THE OPERATION OF NUCLEAR FACILITIES, AIR TRAFFIC CONTROL, EMERGENCY RESPONSE, EMERGENCY AND SAFETY SERVICES, HEALTHCARE FACILITIES, HOSPITALS, LIFE SUPPORT SYSTEMS OR ANY MISSION CRITICAL ENVIRONMENT, WHERE THE USE OR FAILURE OF THE SOFTWARE COULD LEAD TO DEATH, PERSONAL INJURY OR ENVIRONMENTAL DAMAGE (COLLECTIVELY, “HIGH RISK ACTIVITIES”). YOU AGREE THAT YOU WILL NOT USE THE SOFTWARE FOR ANY HIGH RISK ACTIVITIES.
Data Storage. Ubiquiti is not responsible or liable for the deletion of or failure to store or process any information or other content provided by You or transmitted in the course of using the Software. You are solely responsible for securing and backing up such submissions.
Versions. You acknowledge and agree that the Software provided to You under this EULA may be in “beta” or test form, or otherwise not intended or completed for commercial use and may therefore contain errors, bugs or similar unstable characteristics not typical of commercially released items. Such characteristics may negatively affect the operation of previously installed software or equipment. You are advised to safeguard important data, to use caution and not to rely in any way on the correct functioning or performance of the software and accompanying materials. You acknowledge that the Software may be provided to You from time to time as a program participant solely for the purpose of providing Ubiquiti with feedback on the Software and the identification of defects.
LIMITATION OF LIABILITY
UNDER NO CIRCUMSTANCES WILL UBIQUITI OR ITS SUPPLIERS OR THEIR RESPECTIVE AFFILIATES, OFFICERS, EMPLOYEES, DIRECTORS, SHAREHOLDERS, AGENTS OR LICENSORS BE LIABLE UNDER ANY THEORY OF LIABILITY (WHETHER IN CONTRACT, TORT, STATUTORY OR OTHERWISE) FOR ANY DAMAGES WHATSOEVER, INCLUDING, WITHOUT LIMITATION, DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL, SPECIAL, CONSEQUENTIAL OR EXEMPLARY DAMAGES, INCLUDING, WITHOUT LIMITATION, DAMAGES FOR LOSS OF MONEY, REVENUES, PROFITS, GOODWILL, USE, DATA OR OTHER INTANGIBLE LOSSES (EVEN IF SUCH PARTIES WERE ADVISED OF, KNEW OF OR SHOULD HAVE KNOWN OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGES), RESULTING FROM THIS EULA OR THE INSTALLATION, MAINTENANCE, PERFORMANCE, FAILURE OR INTERRUPTION OR USE OF SOFTWARE, HOWEVER CAUSED AND ON ANY THEORY OF LIABILITY (INCLUDING, WITHOUT LIMITATION, NEGLIGENCE), EVEN IF UBIQUITI HAS BEEN ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGES. IF, NOTWITHSTANDING THESE TERMS, UBIQUITI OR ANY OF ITS SUPPLIERS ARE FOUND TO BE LIABLE, THE LIABILITY OF UBIQUITI OR ITS SUPPLIERS OR THEIR RESPECTIVE AFFILIATES, OFFICERS, EMPLOYEES, DIRECTORS, SHAREHOLDERS, AGENTS OR LICENSORS TO YOU OR TO ANY THIRD PARTY IS LIMITED TO ONE HUNDRED DOLLARS ($100). THIS LIMITATION IS CUMULATIVE AND WILL NOT BE INCREASED BY THE EXISTENCE OF MORE THAN ONE INCIDENT OR CLAIM.
Exclusions and Limitations. Some jurisdictions do not allow the exclusion of certain warranties or the limitation or exclusion of liability for certain damages. Accordingly, some of the above limitations and disclaimers may not apply to You. To the extent that Ubiquiti may not, as a matter of applicable law, disclaim any implied warranty or limit its liabilities, the scope and duration of such warranty and the extent of Ubiquiti’s liability will be the minimum permitted under such applicable law.
INDEMNIFICATION. YOU AGREE TO INDEMNIFY, DEFEND, AND HOLD HARMLESS UBIQUITI AND ITS LICENSORS AND SUPPLIERS, AND THEIR RESPECTIVE AFFILIATES, OFFICERS, EMPLOYEES, DIRECTORS, SHAREHOLDERS, AGENTS OR LICENSORS FROM AND AGAINST ANY AND ALL CLAIMS, LIABILITIES, DAMAGES, LOSSES, COSTS, EXPENSES AND FEES (INCLUDING REASONABLE ATTORNEYS’ FEES) THAT SUCH PARTIES MAY INCUR AS A RESULT OF OR ARISING FROM A VIOLATION OF THIS EULA.
Export Restrictions.
You acknowledge that the Software is of U.S. origin. You represent and warrant that (i) You shall be solely responsible for complying with all export laws and restrictions and regulations, including United States export regulations, such as restrictions of the Department of Commerce, the United States Department of Treasury Office of Foreign Assets Control ("OFAC") or other foreign agency or authority’s regulations ("Export Laws"), and You shall not (ii) export, or allow the export or re-export of, the Software in violation of any such restrictions, laws or regulations, or available in any country in contravention of any Export Laws, or any other law, nor (iii) make the Software available in a country for which an export license or other governmental approval is required without first obtaining all necessary licenses or other approvals. You shall obtain and bear all expenses relating to any necessary licenses and exemptions with respect to the export from the U.S. of the Software to any location.
You acknowledge that the U.S. government maintains embargoes and sanctions against certain countries, currently including the Crimea region of Ukraine, Cuba, Iran, North Korea, Sudan and Syria, which may be amended from time to time, including with respect to listed countries; and that other countries may have trade laws pertaining to import, use, export or distribution of the Software. You acknowledge that, in each case, compliance with the same is Your responsibility. You represent and warrant that You are not a person or entity listed on any United States Government list of prohibited or restricted parties.
Miscellaneous.
Governing Law; Jurisdiction. This EULA shall not be governed by the 1980 U.N. Convention on Contracts for the International Sale of Goods; rather, this EULA shall be governed by the laws of the State of New York, including its Uniform Commercial Code, without reference to conflicts of laws principles. Any action or proceeding relating to this EULA must be brought in a federal or state court located in New York and each party irrevocably submits to the jurisdiction and venue of any such court in any such claim or dispute, except that Ubiquiti may seek injunctive relief in any court having jurisdiction to protect its confidential information or intellectual property.
Government Purposes. The Software was developed solely at private expense and is a “commercial item” consisting of “commercial computer software” and “commercial computer software documentation” within the meaning of the applicable civilian and military Federal acquisition regulations and any supplements thereto, as amended from time to time. If the user of the Software is an agency, department, employee or other entity of the United States Government, consistent with 48 C.F.R. 227.7202-1 through 227.702-4 (JUNE 1995), the use, duplication, reproduction, release, modification, disclosure and transfer of the Software, including technical data or manuals, is governed by the terms and conditions contained in this EULA.
Severability. If any of the provisions, either in part or in full, of this EULA is held by a court or other tribunal of competent jurisdiction to be unenforceable or invalid, such provision shall be enforced to the maximum extent possible or permissible and this EULA will be interpreted so as to give maximum effect to the original intent of the parties with respect to the unenforceable provision, and the remaining portions of this EULA shall remain in full force and effect.
Assignment. You may not assign any of Your rights or obligations under this EULA without Ubiquiti’s express written consent. Ubiquiti may assign this EULA without Your consent provided that such assignment is to an affiliated company forming part of the Ubiquiti group of companies.
Waiver. The waiver by either party of any default by the other party shall not waive subsequent defaults by such other party of the same or different kind. The failure of either party to enforce the provisions hereof, at any time or for any period of time, or the failure of either party to exercise any option herein, shall not be construed as a waiver of such provision or option and shall in no way affect that party’s right to enforce such provisions or exercise such option.
Third Party Beneficiary. Licensors and suppliers of Ubiquiti and its affiliates are third party beneficiaries of this EULA, and thus this EULA is directly enforceable by such licensors and suppliers and their affiliates.
Statute of Limitations. You agree that regardless of any statute or law to the contrary, any claim or cause of action You may have arising out of or related to use of the Software or this EULA must be filed within one (1) year after such claim or cause of action arose or be forever barred.
Interpretation. As used herein, unless the context requires otherwise, the word “or” is not exclusive and the words “will,” “will not,” “shall,” and “shall not” are expressions of command and not merely expressions of future intent or expectation. Whenever the words “include,” “includes” or “including” are used in this EULA, they shall be deemed to be followed by the words “without limitation.” The section headings in this EULA are for convenience only and have no legal or contractual effect.
Copyright © July 2017 Ubiquiti Inc. All rights reserved.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Will_M schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:48:
@xbeam

Ik ga er niet veel verder op in maar: Als je onderstaande even doorleest dan denk ik wel dat je na de eerste paar regels al wel snapt dat er weinig klopt van het licentie beleid bij UI....Onderstaande 'quote' is de actuele EULA welke je mag (moet!) aanvaarden bij het downloaden van de software uit 2020 (óf van 2 jaar eerder zoals jij zegt).

[...]
Ja dus? Het is toch hun software en hun eula die mogen ze aanpassen wanneer zij dat willen. Daarnaast zegt niets unifi-video of over EOL en hoe lang gelden dat is aangekondigd. En voorlopig blijven ze nog tot het einde van het jaar de camera’s via unifi-video van nieuwe software/firmware voorzien en unifi-video zelf van veiligheids patches precies zoals al de afgelopen 2 jaar doen.

Je hebt dus nog meer dan half jaar om te kijken naar nieuwe recorder software of om over te stappen naar de protect software. Je camera’s worden niet nutteloos die werken ook met unifi-protect. Daarnaast is ook niet zo dat unifi-video stopt met werken ze doen hem alleen niet meer voorzien van veiligheid patches.

En nogmaals je camera’s zijn niet end of line. Alleen dat gedrocht van een 5 jaar oude software pakket unifi-video. Wees daar aub niet rouwig om. unifi-protect is veel beter. Als het je er om gaat dat de software op eigen hardware wil draaien, dan zijn er genoeg en veel betere software pakketten dan unifi-video.

Nogmaal ik begrijp dat voor niet de ingewijde misschien onverwacht komt. Maar dat is het zeker niet, klagen bij je verkoop kanaal die zijn er zeker al een jaar van op hoogte.

[ Voor 37% gewijzigd door xbeam op 20-07-2020 23:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
xbeam schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:01:
[...]

Ja dus? Het is toch hun software en hun eula die mogen ze aanpassen wanneer zij dat willen.
Volledig eens met alles wat Xbeam zegt :)

Dat en gaan we nu een heel topic klagen over dat unifi video stopt? Ik zit zelf al 2 jaar op Protect inmiddels, er zijn genoeg alternatieven of oplossingen. Protect werkt in ieder geval bij iedereen die ik heb overgezet stukken beter. Hoop dat dit topic niet nu alleen nog maar gaat over Unifi Video :P

[ Voor 4% gewijzigd door tcviper op 21-07-2020 08:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
tcviper schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:23:
Hoop dat dit topic niet nu alleen nog maar gaat over Unifi Video :P
Vooral omdat ik het persoonlijk nogal offtopic vind. Ubiquiti is 90% netwerkapparatuur, dit topic staat alleen in Netwerken, dus w.m.b. is video / protect eigenlijk offtopic. En als daar behoefte aan is zou IMO op de juiste plek (duurzame energie & domotica?) een ervaringen & discussie topic over video / protect aangemaakt moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:27:
[...]

Vooral omdat ik het persoonlijk nogal offtopic vind. Ubiquiti is 90% netwerkapparatuur, dit topic staat alleen in Netwerken, dus w.m.b. is video / protect eigenlijk offtopic.
Dan zijn deurbellen dus ook offtopic en allerlei access-hardware wat er eventueel aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:33:
[...]

Dan zijn deurbellen dus ook offtopic en allerlei access-hardware wat er eventueel aan komt.
Dat klopt :p Waarbij je wel kunt zeggen dat deurbellen sowieso protect zijn, en protect vs access, v.w.b. Tweakers / thuisgebruik, beiden onder domotica valt en dus mogelijk in één topic in die categorie zou kunnen.

Anders heb ik dadelijk nog veel meer karma badges over hardware die ik nog nooit in mijn handen heb gehad :p (Overigens is IIRC ook geen enkel UniFi Video / Protect apparaat uit de pricewatch gekoppeld aan dit topic. Als dat hier besproken moet/mag worden dan zou dat ook moeten gebeuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:43
<toch gevonden>

[ Voor 94% gewijzigd door UTMachine op 21-07-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-10 19:31

Copitano

Hoorn NH

rinkel schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:20:
[...]

Ik heb een in-wall op een inbouwdoos bij het plafond op de 1e hangen. Ik heb m gewoon op zn kop gehangen, met de poorten naar boven, gaat prima.
Heb de boel nu al een tijdje draaien onder de door mij gewenste IP reeks. AP’s, Pi, OTGW, YouLess op vaste IP adressen. Krijg alleen Domoticz niet opgestart. Kan dat iets te maken hebben met de standaard poort (8080) die domoticz gebruikt? Ik meen die ook ergens voorbij te hebben zie komen bij het installeren van het UniFi spul.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-10 06:49
Copitano schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:43:
[...]

Heb de boel nu al een tijdje draaien onder de door mij gewenste IP reeks. AP’s, Pi, OTGW, YouLess op vaste IP adressen. Krijg alleen Domoticz niet opgestart. Kan dat iets te maken hebben met de standaard poort (8080) die domoticz gebruikt? Ik meen die ook ergens voorbij te hebben zie komen bij het installeren van het UniFi spul.
Klopt, die twee bijten elkaar wat dat betreft. Bij mij verholpen door de poort van Domoticz aan te passen.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:35

tozzke

aka tozzert

Copitano schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:43:
[...]

Peutpeut schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:51:
[...]

Klopt, die twee bijten elkaar wat dat betreft. Bij mij verholpen door de poort van Domoticz aan te passen.
Ik draai Domoticz zonder problemen op de standaard poorten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

tozzke schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:52:
[...]

[...]

Ik draai Domoticz zonder problemen op de standaard poorten :?
Hmm, bijzonder. Ik ga maar eens zoeken in het domoticz forum. Is hier misschien wat off-topic.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjsiebes
rinkel schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:45:
[...]

Ik denk dat de meeste hier het op een Pi of in een docker hebben draaien. Hier en daar nog een cloud-key en de laatste tijd steeds meer op een UDM (heeft een cloud-key aan boord)

Ik zelf heb het al een aardige tijd in een docker draaien op een Pi, naast PiHole, Unbound en OpenVpn. Kan allemaal prima op 1 Pi3.

Hier is een handleiding te vinden.
Ik heb zelf altijd methode B het meest eenvoudige gevonden, al draai ik het dus nu in een docker.
Heb de installatie eerst op een laptop uitgevoerd. En later op de Pi ook de controller geinstalleerd. Op de laptop heb ik alles kunnen configureren en kan ik alles zien. Maar op de Pi zie ik nu niks gebeuren. Hoe kan ik aangeven dat de controller is verhuisd naar de pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 12-10 10:10
Ik heb de Unify AP's geupgrade naar 4.3.20.11298 maar heb nog steeds roaming problemen. Ik disconnect met de iPhone van de ene AC-PRO en connect op de andere.
Dat was voorheen anders.

Nu viel het mij op dat Allow Meshing to Another AccessPoint aanstaat.

Maar ik denk dat ik dat niet wil ? Beiden AP's zitten gewoon bedraad op een Unify switch. Dan heb ik dit toch niet nodig ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Peutpeut schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:51:
[...]

Bekend idd, domoticz en de controller bijten. Controller poorten aanpassen is lastig, domoticz een eitje dus die was het bokje.
Wat @tozzke dan gedaan heeft geen idee.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001

tozzke

aka tozzert

The Eagle schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:09:
[...]

Bekend idd, domoticz en de controller bijten. Controller poorten aanpassen is lastig, domoticz een eitje dus die was het bokje.
Wat @tozzke dan gedaan heeft geen idee.
Hebben jullie de UniFi Controller en Domoticz op hetzelfde device draaien dan? Dan botst het wel ja want de UniFi Controller heeft 8080 nodig voor de inform url
If so... dat was me niet duidelijk

[ Voor 4% gewijzigd door tozzke op 21-07-2020 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

tozzke schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:10:
[...]

Hebben jullie de UniFi Controller en Domoticz op hetzelfde device draaien dan? Dan botst het wel ja want de UniFi Controller heeft 8080 nodig voor de inform url
Staat bij mij niet op hetzelfde apparaat. Domoticz staat op Pi en Controler op mijn laptop.
Ben een backup van het SD kaartje van 26 juni aan het schrijven op een reserve SD kaartje op dit moment. Ga die straks een terugzette en kijken of ik dan nog steeds hetzelfde probleem heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 21:49

zeroday

There is no alternative!

kevertje1977 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:33:
Ik heb de Unify AP's geupgrade naar 4.3.20.11298 maar heb nog steeds roaming problemen. Ik disconnect met de iPhone van de ene AC-PRO en connect op de andere.
Dat was voorheen anders.

Maar ik denk dat ik dat niet wil ? Beiden AP's zitten gewoon bedraad op een Unify switch. Dan heb ik dit toch niet nodig ?
Probeer eens de 5.x firmware serie. Ik heb/had problemen met mijn DLINK DWA192 die af en toe naar de AC Pro heel traag wordt. Nu ik met de 5.x versie werk heb ik het probleem nog maar 1x weer gehad en toen was het opgelost met de Dlink los koppelen ipv dat de AP gereboot moest worden. Dus wat dat betreft een gehele vooruit gang.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-10 06:49
[...]

Inmiddels niet meer, wel een tijdje gehad maar sinds kort een tweede RPi (4B) in gebruik voor Unifi, Caddy en Pihole. Op de 3B+ draait Domoticz samen met Dashticz, InfluxDB en Grafana.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 12-10 10:10
zeroday schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:35:
[...]

Probeer eens de 5.x firmware serie. Ik heb/had problemen met mijn DLINK DWA192 die af en toe naar de AC Pro heel traag wordt. Nu ik met de 5.x versie werk heb ik het probleem nog maar 1x weer gehad en toen was het opgelost met de Dlink los koppelen ipv dat de AP gereboot moest worden. Dus wat dat betreft een gehele vooruit gang.
goede tip, wist niet eens van het bestaan af en kan het ook niet vinden ?

https://www.ui.com/download/unifi/unifi-ap-ac-pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:13
All,

ik heb een vreemd issue.
Ik heb nu 6 netwerken, te weten:
  • WAN
  • LAN (Standaard)
  • VLAN 2, zakelijk
  • VLAN 3, guest
  • VLAN 4, zakelijk
  • VLAN 5, zakelijk
Het vreemde is, dat ik op VLAN 5 geen DHCP binnenkrijg (nu is het wel zo, dat deze op ESXi draait, en daar het VLAN is aangemaakt).
Zowel VLAN 2 als VLAN 5 hebben dezelfde instellingen (op ip range etc na), maar ik krijg dus op VLAN 5 geen DHCP ip maar op VLAN 2 wel.

Kan het zijn dat de UDM maar een x-aantal zakelijk netwerken aan kan? Of zit er ergens anders een bugje?

thanks voor het antwoord.

of je zet in je switch profiel het juiste VLAN aan.....

MAdD

[ Voor 4% gewijzigd door MAdD op 22-07-2020 09:30 . Reden: opgelost ]

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
MAdD schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:25:
All,

ik heb een vreemd issue.
  • WAN
  • LAN (Standaard)
  • VLAN 2, zakelijk
  • VLAN 3, guest
  • VLAN 4, zakelijk
  • VLAN 5, zakelijk
Het vreemde is, dat ik op VLAN 5 geen DHCP binnenkrijg (nu is het wel zo, dat deze op ESXi draait, en daar het VLAN is aangemaakt).
Zowel VLAN 2 als VLAN 5 hebben dezelfde instellingen (op ip range etc na), maar ik krijg dus op VLAN 5 geen DHCP ip maar op VLAN 2 wel.

Kan het zijn dat de UDM maar een x-aantal zakelijk netwerken aan kan? Of zit er ergens anders een bugje?

MAdD
Staat je poort wel op all zodat alle netwerken eroverheen mogen?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:13
HKLM_ schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:30:
[...]

Staat je poort wel op all zodat alle netwerken eroverheen mogen?
eeuuh nee dus... had het al gevonden... thanks..

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 21:49

zeroday

There is no alternative!

kevertje1977 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:58:
[...]

goede tip, wist niet eens van het bestaan af en kan het ook niet vinden ?

https://www.ui.com/download/unifi/unifi-ap-ac-pro
beta
https://community.ui.com/...91-45f6-a3e1-2b46e3a683b4
(link is niet de laatste maar wel de versie 5.18.0.x die ik gebruik)

[ Voor 8% gewijzigd door zeroday op 22-07-2020 10:13 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
MAdD schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:25:
All,

ik heb een vreemd issue.
  • WAN
  • LAN (Standaard)
  • VLAN 2, zakelijk
  • VLAN 3, guest
  • VLAN 4, zakelijk
  • VLAN 5, zakelijk

of je zet in je switch profiel het juiste VLAN aan.....

MAdD
begrijp ik het nu goed en is vlan5 volledig in beheer van esxi? zo ja, waarom stel je vlan5 dan niet in de unifi controller als "vlan only"? Unifi functioneert dan puur als doorgeefluik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

Zelfde device hier ja. Poortje kun je maar 1x gebruiken he ;)
Draait ook nog Pihole op. Als een zonnetje (mits je geen gekke java updates doet :X)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Zijn er hier nog meer mensen die NextDns gebruiken op een USG 3p?

En zo ja via de client of gewoon de IP's ingevuld van de DNS servers?

Het is mij namelijk niet geheel duidelijk wat de meerwaarde is van de client tegenover gewoon de ip's instellen.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Bl4ckviper schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:03:
Zijn er hier nog meer mensen die NextDns gebruiken op een USG 3p?

En zo ja via de client of gewoon de IP's ingevuld van de DNS servers?

Het is mij namelijk niet geheel duidelijk wat de meerwaarde is van de client tegenover gewoon de ip's instellen.
gebruik geen nextdns, blijf bij pi-hole en unbound om dns zoveel mogelijk lokaal te houden.
dhcp staat geheel 'default'
via firewall regel forceer ik dns verzoeken naar eigen server:
(vooral handig bij clients die dhcp niet helemaal respecteren, looking at you Android, nest thermostaat en Youless)
https://github.com/stevej...aster/config.gateway.json

voordeel hiermee is dat je in je clients niks hoeft in te stellen, en wanneer je een gasten netwerk hebt (of vlans) worden die ook doorgestuurd naar eigen server.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kevertje1977 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:33:
Dat was voorheen anders.

Klopt! Lekker uitzetten dus! :)
wjsiebes schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:14:
Heb de installatie eerst op een laptop uitgevoerd. En later op de Pi ook de controller geinstalleerd. Op de laptop heb ik alles kunnen configureren en kan ik alles zien. Maar op de Pi zie ik nu niks gebeuren. Hoe kan ik aangeven dat de controller is verhuisd naar de pi?
Door de Search te gebruiken of de HowTo's van Ubiquiti te lezen! :P

IMHO had je gewoon een Backup van je laptop moeten maken en die tijdens de installatie op de Pi terugzetten = Meteen klaar! :P

Maar er zijn nog meer wegen naar Rome dus zoek ze eens op! ;)
The Eagle schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:52:
Zelfde device hier ja. Poortje kun je maar 1x gebruiken he ;)
Draait ook nog Pihole op. Als een zonnetje (mits je geen gekke java updates doet :X)
Andere opties :
- Klooien met Docker Containers :+
- Alias Interface aanmaken en de desbetreffende service daaraan koppelen d:)b
- Alles in prachtige Proxmox VM's gooien op een leuk Intel NUCje 8) O+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Weet ik, maar ik heb er geen problemen mee. Domoticz is een kwestie van 1 regel in de config file aanpassen en starten. Stuk minder werk, net zo doelmatig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kan ik ergens terugvinden of een PoE injector van een LR ook werkt op een Lite ? Ik heb er nog 2 liggen van mijn LRs die ik niet meer nodig heeft en heb iemand die nieuwe Lites gaat kopen in 3 pack waarvan er 1 niet via PoE gevoed kan worden. Zou natuurlijk mooi zijn als ik een van die van mij ervoor kan gebruiken. Zie geen enkel type nummer op die dingen staan alleen :{

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeppieW
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
@Cartman! Je kan hier https://help.ui.com/hc/en...i-Supported-PoE-Protocols kijken welke PoE input de access points ondersteunen. Dan kan je afleiden of de PoE injector van de een ook de ander ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010

pinda powerrr

Slow down...

Ik heb in de B&B waar ik werk de guestportal maar weer uitgezet. Wat een ramp! De pagina kwam vaker niet dan wel naar boven, met als gevolg dat onze gasten niet konden inloggen.
Dus nu maar een "normaal" gescheiden netwerk van gemaakt, wel op een gasten profiel met een simpel wachtwoord.

Iemand meer ervaring met de guestportal via de controller? Zou toch gewoon moeten werken?

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:53
pinda powerrr schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:37:
Ik heb in de B&B waar ik werk de guestportal maar weer uitgezet. Wat een ramp! De pagina kwam vaker niet dan wel naar boven, met als gevolg dat onze gasten niet konden inloggen.
Dus nu maar een "normaal" gescheiden netwerk van gemaakt, wel op een gasten profiel met een simpel wachtwoord.

Iemand meer ervaring met de guestportal via de controller? Zou toch gewoon moeten werken?
Heb het een paar jaar geleden bij een koffie tent ingericht; Guest Portal enabled (met disclaimer tekstje), no authentication, wel een wachtwoord op het SSID. Werkt, voor zover ik weet, als een tierelier.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beerns
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-10 13:35

beerns

it is I, Leclerc

geenwindows schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:26:
[...]

gebruik geen nextdns, blijf bij pi-hole en unbound om dns zoveel mogelijk lokaal te houden.
dhcp staat geheel 'default'
via firewall regel forceer ik dns verzoeken naar eigen server:
(vooral handig bij clients die dhcp niet helemaal respecteren, looking at you Android, nest thermostaat en Youless)
https://github.com/stevej...aster/config.gateway.json

voordeel hiermee is dat je in je clients niks hoeft in te stellen, en wanneer je een gasten netwerk hebt (of vlans) worden die ook doorgestuurd naar eigen server.
Helemaal eens. Ik forceer alle Chromecast/ chinese smart plugs etc die ik heb via een JSON file rechtstreeks mn pi hole. Niets passeert mn pihole/unbound installatie zonder dat ik er erg van heb (of kan hebben haha)

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pinda powerrr schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:37:

Nnoitra schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:53:
Heb het een paar jaar geleden bij een koffie tent ingericht; Guest Portal enabled (met disclaimer tekstje), no authentication, wel een wachtwoord op het SSID. Werkt, voor zover ik weet, als een tierelier.
En als jullie nu effe beiden vertellen hoe het geheel is opgezet dan heb je ook nog eens kans dat iemand hier kan vertellen waar het is misgegaan of hoe het misschien zelfs nóg beter kan! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010

pinda powerrr

Slow down...

nero355 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:55:
[...]

[...]

En als jullie nu effe beiden vertellen hoe het geheel is opgezet dan heb je ook nog eens kans dat iemand hier kan vertellen waar het is misgegaan of hoe het misschien zelfs nóg beter kan! :+
Cloud Key Gen2
6x AC-Pro
DHCP nu (nog) door Experiabox (zakelijke aansluiting)

Controller doet het meeste automatisch. Guestportal leek een mooie manier om onze gasten gelijk een extra (reclame) boodschap mee te geven in de tekst.
Settings:

- Authentication mode - simple password
- Terms of service ingeschakeld
- Welkomsttekst ingeschakeld
- Bedrijfslogo erbij
- Website als landingspagina

Gasten loggen in op een Gast SSID, waarbij bovenstaande dus van toepassing moet zijn. Guestpolicy staat aangevinkt.

VLANS zijn nog niet van toepassing, dat komt nog, Dream Machine Pro staat op de lijst om dit jaar aangeschaft te worden.

Heb ook nog een weekje de Facebook login gebruikt, maar dat ziet er niet uit, dus gauw weer terug naar normaal.

That's it....

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 11:44
Was de controller bereikbaar via IP adres via het guest netwerk voor authenticatie?

Betreft het een lokale controller of staat deze ergens remote gehost? Waren poorten 8443 en 8880 open? Probeer je gebruik te maken van HTTPS redirection?

[ Voor 46% gewijzigd door Gophlin op 22-07-2020 19:08 ]

majime-it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
JeppieW schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:33:
@Cartman! Je kan hier https://help.ui.com/hc/en...i-Supported-PoE-Protocols kijken welke PoE input de access points ondersteunen. Dan kan je afleiden of de PoE injector van de een ook de ander ondersteund.
Dank! Ik kon blijkbaar de achterkant eraf schuiven en toen zag ik "POE-24-12W-G", een 24V passive output dus en volgens dat overzicht compatible met de Lite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanye
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 14:33
Over een aantal weken moet ik beginnen met het aansluiten van mijn te bestellen UniFi spullen en ik denk dat ik het in de zo moet aansluiten:

- Ziggo modem in bridge modus
- Ethernet naar een Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
- Vanuit daar 2 ethernet kabels naar de 2 Ubiquiti UniFi AP-AC LITE die ik ga plaatsen
- vanuit de switch ook 1 kabel naar mijn tv kast naar een "domme" switch om al mijn apparatuur te voorzien van bekabeld internet.

Of kan ik ook de ethernet die naar 1 AP-AC LITE gaat splitten voor de "domme" switch in mijn tv kast?

Verder lees ik veel over de Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG), heb ik deze echt nodig en zo ja waarom?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:29
@Kanye

Zodra je Ziggo modem in bridge modus zet heb je een router nodig. Dus ja, dan heb je een USG nodig.

Ziggo modem = modem + router
Ziggo modem in bridge modus = modem

[ Voor 23% gewijzigd door GioStyle op 22-07-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:56
@Kanye

Waarom twee kabels naar je AP-AC Lite? (kan er niet één direct door naar die domme switch)
Als je nog een draad wilt aansluiten heb je een PRO (of een in-wall) nodig.

Zoals @GioStyle hierboven al aangeeft heb je wel een router nodig, maar dat hoeft geen USG te zijn.
Ik gebruik nog steeds een router die ik al had. USG integreert wel mooi met de rest van het Unifi ecosysteem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Kanye schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:45:
Over een aantal weken moet ik beginnen met het aansluiten van mijn te bestellen UniFi spullen en ik denk dat ik het in de zo moet aansluiten:

- Ziggo modem in bridge modus
- Ethernet naar een Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
- Vanuit daar 2 ethernet kabels naar de 2 Ubiquiti UniFi AP-AC LITE die ik ga plaatsen
- vanuit de switch ook 1 kabel naar mijn tv kast naar een "domme" switch om al mijn apparatuur te voorzien van bekabeld internet.

Of kan ik ook de ethernet die naar 1 AP-AC LITE gaat splitten voor de "domme" switch in mijn tv kast?

Verder lees ik veel over de Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG), heb ik deze echt nodig en zo ja waarom?
ethernet "splitten" :?... Hoe is jou netwerkkennis? Unifi is leuk spul, maar vraagt wel wat netwerkkennis.
(het is echt geen beginners materiaal!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanye
geenwindows schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:55:
[...]

ethernet "splitten" :?... Hoe is jou netwerkkennis? Unifi is leuk spul, maar vraagt wel wat netwerkkennis.
(het is echt geen beginners materiaal!)
Thanks voor dit onderbouwde antwoord, zeer gewaardeerd.

Spitten was misschien niet het goede woord maar wat je met een switch doet is ook splitten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanye
@RudolfR Ik heb 2 keer een AP-AC Lite dus er gaat 1 kabel per AP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Kanye schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:58:
[...]

Thanks voor dit onderbouwde antwoord, zeer gewaardeerd.

Spitten was misschien niet het goede woord maar wat je met een switch doet is ook splitten toch?
de manier hoe je de vraag stelde kwam bij mij over dat je kabel zelf door 2e wou delen, dan kan niet...
het woord 'splitten' wordt gebruikt bij coax (en bij ISDN, maar das voor mijn tijd :P )

Van unifi switch -> 'domme' switch -> ac lite, dat kan prima, zolang je niet met vlans gaat werken...
(bij de single pack zit de poe adapter bij)
IPTV / chromecast etc. kan met "domme" switches problemen geven..

Pagina: 1 ... 30 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.