[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 279 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Ben ik hier aan het goede adres om te vragen wat nu het verschil is tussen de Gateway Max en de Cloud Gateway Max?

Ik begrijp dat bij de Cloud variant, de Unifi software op dat ding draait, dus dat is een voordeel. Je kunt er ook een NVMe ssd in kwijt, ook mooi, en er zit zelfs nog een kleine display op. Maar wanneer je deze zonder extra opslag aanschaft, dan is de prijs gelijk aan de niet Cloud variant. Dus dan vraag ik mij af wat ik mis, want waarom zou je anders ooit nog voor de "normale" Gateway Max gaan?

Waar ik naar zoek is een apparaat voor in de meterkast direct achter het glasvezelmodem. Dan wil ik er twee access points aanhangen; 1 op zolder, 1 beneden. Dan nog 1 nas eraan bekabeld, en nog een pc bekabeld. Daartussen wil ik met 2.5Gb verkeer kunnen hebben. Mij lijkt de Cloud Gateway Max dan een goede optie, vandaar mijn vraag.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:37
TechSupreme schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:17:
[Afbeelding]

Ik heb van KPN een routed subnet x.x.x.176/29, ik kan 176 t/m 183 dus vrijelijk gebruiken. De UDM zit al op 176.

Nou kan ik er met mijn hoofd even niet bij hoe ik dat in moet stellen voor apparaten achter de UDM. Bijvoorbeeld als ik Pieter Post 182 wil geven, welke route moet ik aanmaken dat alle pakketjes op zn plaats terecht komen?

En een tweede vraag die ik heb is: wat zijn de ervaringen met Unifi Cam Proxy?
Daarvoor moet je een outbound NAT regel aanmaken in de firewall, de routering is al goed want die verloopt via de juiste interface. Alleen de NAT regel moet aangescherpt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
i7x schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:53:
Ben ik hier aan het goede adres om te vragen wat nu het verschil is tussen de Gateway Max en de Cloud Gateway Max?

Ik begrijp dat bij de Cloud variant, de Unifi software op dat ding draait, dus dat is een voordeel. Je kunt er ook een NVMe ssd in kwijt, ook mooi, en er zit zelfs nog een kleine display op. Maar wanneer je deze zonder extra opslag aanschaft, dan is de prijs gelijk aan de niet Cloud variant. Dus dan vraag ik mij af wat ik mis, want waarom zou je anders ooit nog voor de "normale" Gateway Max gaan?
Dat heb ik je al op de frontpage beantwoordt :p

Ik ga er vanuit, maar niet gecheckt, dat de specs van de UXG iets beter zijn dan de UCG, wat dan zou moeten blijken in bv maximale doorvoer (met IDS/IPS aan).
Maar, voor thuisgebruik als je geen zelfstandige controller hebt draaien, zal de UCG dus wel het interessantere product zijn. Omdat je dan met 1 apparaat klaar bent en je niet zelf de beheersoftware hoeft te onderhouden etc.
Zakelijk, voor bedrijven die UniFi bij (zakelijke) klanten plaatsen zal de UXG waarschijnlijk interessanter zijn. Die bedrijven zetten dan gewoon zelf een controller op in een server onder hun beheer en laten alle UniFi hardware van hun klanten daarmee verbinden. Waarbij zijzelf dus gewoon 1 plek hebben van waaruit ze met 2x klikken de hardware van elke klant kunnen beheren (als in: linksboven klikken op de site switcher, en dan de juiste site aanklikken).
En zelf heb ik iets soortgelijks gedaan. Zelf heb ik een USG gehad en had ik de controller binnenshuis op mijn "server" staan (dat was in de tijd dat ze ook uberhaupt alleen de crappy UCK ("Gen 1") als hardware met controller hadden). Vervolgens bij familie ook wat UniFi switches & APs geplaatst, maar daar kon ik geen cobtroller draaien (want geen "server"). Vervolgens de controller op mijn VPS (oftewel, server buitenshuis) gezet en de hardware daar mee laten verbinden. Fast forward naar vorig jaar. Ik ben afgestapt van de USG naar een zelfbouw router, en mijn lokale "site" heb ik ook gemigreerd naar de VPS. Dus ik heb nu ook 1 controller waar beide omgevingen in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:43
Zo, naast belabberde IPsec Site-to-Site VPN ervaringen met (o.a.) een UXG Lite nog een irritatie punt tegengekomen.

Unifi IPS denkt na ongeveer 300MB tot 1GB (het is vrij weillekeurig) aan iSCSI data dat het een absoluut acuut levensbedreigende situatie betreft en kapt het verkeer af. Was weer even een leuke RCA.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:12:
[...]

Alle providers die over KPN Netwerk of Glaspoort leveren dus?
Nee hoor, dat niet. Er zijn genoeg andere providers op KPN Netwerk (WBA) die geen PPPoE gebruiken. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:16
i7x schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:53:

Waar ik naar zoek is een apparaat voor in de meterkast direct achter het glasvezelmodem. Dan wil ik er twee access points aanhangen; 1 op zolder, 1 beneden. Dan nog 1 nas eraan bekabeld, en nog een pc bekabeld. Daartussen wil ik met 2.5Gb verkeer kunnen hebben. Mij lijkt de Cloud Gateway Max dan een goede optie, vandaar mijn vraag.
Ik ben voor de normale Gateway Max gegaan omdat ik zelf al de controller aan het hosten was en er meerdere locaties op heb draaien. Kan die router puur zijn eigen ding doen, verkeer managen. Ik heb ook al een UNVR dus wat dat betreft was de UCG ook overbodig.
SgtElPotato schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:17:
Wat fijn. Sinds vanochtend doet mijn UXG-Max raar. Wifi werkt nog wel alleen alle bedraade apparaten krijgen geen internet… ook moest ik al m’n accesspoint opnieuw adopteren want die werkte nog wel maar waren niet meer verbonden met m’n site….
Ondertussen werkt alles hier weer. Heb de DHCP pool vergroot en weer verkleint, ik moest echter op sommige apparaten nog handmatig de DNS invoeren (Ubuntu server) want die kreeg die gegevens ineens niet van de router.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:32
Ik stap over een paar maanden over naar internet-only Youfone. Zijn er hier mensen met ervaringen met het instellen van de Ubiquiti gateway? Op de pagina staat van alles maar komt het er niet op neer om de WAN verbinding op VLAN 6 in te stellen?

https://www.youfone.nl/thuis/vrije-modem-keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koesie schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:26:
[...]

Ik heb Odido over zo ver ik weet het KPN netwerk, en heb geen PPPOE
JanHenk schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Nee hoor, dat niet. Er zijn genoeg andere providers op KPN Netwerk (WBA) die geen PPPoE gebruiken. :)
Wellicht had ik het anders moeten formuleren. Ik bedoelde niet perse "alles op KPN / Glaspoort" maar "als PPPoE gebruikt wordt dan is het op KPN / Glaspoort".

Alleen klopt volgens mij ook dat niet. Meen ook dat er (kleintjes?) zijn die PPPoE gebruiken op het netwerk van Delta Fiber (Glasnet? Solcon?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:38

franssie

Save the albatross

Soru schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:50:
Ik stap over een paar maanden over naar internet-only Youfone. Zijn er hier mensen met ervaringen met het instellen van de Ubiquiti gateway? Op de pagina staat van alles maar komt het er niet op neer om de WAN verbinding op VLAN 6 in te stellen?

https://www.youfone.nl/thuis/vrije-modem-keuze
Volgens mij was dat het wel bij mij. Heb geen tv, maar jij dus ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ufeq9j75u633o39KuvEGgpgkDuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCjePhIukqzVG82TBUddCqqC.jpg?f=fotoalbum_large

Onder dhcp voor je een willekeurige username en paswoord in. Ik heb een express. Edit: onder dhcp kies je dus de optie pppoe en daar wat inkoppen

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 18-07-2024 17:31 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:43
Loop net tegen nog een IPv4 IPsec S2S probleem aan. Dezelfde UXG gaat een SA renegotiation aan met zijn IPv6 adres. Dat werkt natuurlijk niet...

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Verkeerde knopje

[ Voor 95% gewijzigd door franssie op 18-07-2024 17:30 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:13
Hoe zit het nu met de UCG-Max en PPPoE via KPN? Kan je Gbit dichttrekken of kan het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:02
RobertMe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:50:
Alleen klopt volgens mij ook dat niet. Meen ook dat er (kleintjes?) zijn die PPPoE gebruiken op het netwerk van Delta Fiber (Glasnet? Solcon?).
Freedom provider via een ODF fiber gebruikt ook PPPoE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:01
RobertMe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:50:
[...]

[...]

Wellicht had ik het anders moeten formuleren. Ik bedoelde niet perse "alles op KPN / Glaspoort" maar "als PPPoE gebruikt wordt dan is het op KPN / Glaspoort".

Volgens mij hangt het meer van de provider dan van het netwerk af. Freedom werkt bijvoorbeeld met PPPoE en dan maakt het niet uit of je via KPN, Delta, Open Dutch Fiber of 1 van de vele andere netwerken waar ze op leveren verbonden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:01
Ik krijg het in mijn hoofd niet bij elkaar of onderstaande nu kan. (En voel mezelf nu heel dom)

Unifi Controller draaien op een pc/nuc (specifiek Home Assistant add-on)
Via Odido glasvezel ONT kabel naar Unifi PoE switch.
Van deze switch een kabel naar de nuc.
Twee AP's verbonden via PoE switch.

Bovenstaande heb ik nu in principe ook alleen dan ipv de nuc een UDM rechtstreeks aangesloten op de Odido ONT.

In feite zal de nuc dan het hele router gebeuren op zich moeten nemen ipv incl. het zetten van VLAN ID die nodig is voor Odido (en wil graag Wireguard draaien). Op deze manier kan mijn UDM op V&A namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door pelt op 20-07-2024 01:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pelt schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 00:19:
Ik krijg het in mijn hoofd niet bij elkaar of onderstaande nu kan. (En voel mezelf nu heel dom)

Unifi Controller draaien op een pc/nuc (specifiek Home Assistant add-on)
Via Odido glasvezel ONT kabel naar Unifi PoE switch.
Van deze switch een kabel naar de nuc.
Twee AP's verbonden via PoE switch.

Bovenstaande heb ik nu in principe ook alleen dan ipv de nuc een UDM rechtstreeks aangesloten op de Odido ONT.

In feite zal de nuc dan het hele router gebeuren op zich moeten nemen ipv incl. het zetten van VLAN ID die nodig is voor Odido (en wil graag Wireguard draaien). Op deze manier kan mijn UDM op V&A namelijk.
Neen, dit kan niet.

Je hebt hiermee helemaal geen router. De controller is alleen maar de beheer software en doet zelf niks v.w.b. netwerk verkeer. Ding is ook niet verplicht om 24/7 te draaien (kunt het ook gewoon op je desktop zetten bv die maar 1x in de week aan staat, of op een server ergens "op internet"). Enige optie is dan (als mogelijk?) de ONT van Odido als router inzetten (sommige ISPs leveren puur een "media converter" waarbij je zelf een router moet hebben, anderen een "router met glasvezel voor WAN").

En "dit kan ook niet werken" omdat de router de component tussen de ONT en switch moet zijn, en dat is die in jouw opzet ook al niet, daar plaats je de nuc achter de switch. Yeah yeah, het kan wel, al helemaal doordat Odido by default een VLAN op WAN gebruikt. Maar dat is wel een complexere oplossing en als je deze vraag "moet" stellen is het zeker niet de aanbevolen oplossing noch een eenvoudig voor elkaar te krijgen optie.

Wat je dus hoogstens kunt doen is de UDM vervangen door bv een UXG (Lite of Max) of UCG (Ultra of Max). Bij de laatste, UCG, draait de controller ook weer op de router en hoef je deze niet zelf te draaien. Bij de UXG moet je wel zelf ergens de controller draaien.

En ondersteund de UDM dan geen Wireguard? Volgens mij is dat er wel opgekomen? Of was dat alleen voor de UDM Pro / UDM SE? En anders zou je Wireguard ook nog op de nuc kunnen zetten en de UDM gewoon behouden (of weg doen en provider router behouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:01
RobertMe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 05:12:
[...]

Neen, dit kan niet.

Je hebt hiermee helemaal geen router. De controller is alleen maar de beheer software en doet zelf niks v.w.b. netwerk verkeer. Ding is ook niet verplicht om 24/7 te draaien (kunt het ook gewoon op je desktop zetten bv die maar 1x in de week aan staat, of op een server ergens "op internet"). Enige optie is dan (als mogelijk?) de ONT van Odido als router inzetten (sommige ISPs leveren puur een "media converter" waarbij je zelf een router moet hebben, anderen een "router met glasvezel voor WAN").

En "dit kan ook niet werken" omdat de router de component tussen de ONT en switch moet zijn, en dat is die in jouw opzet ook al niet, daar plaats je de nuc achter de switch. Yeah yeah, het kan wel, al helemaal doordat Odido by default een VLAN op WAN gebruikt. Maar dat is wel een complexere oplossing en als je deze vraag "moet" stellen is het zeker niet de aanbevolen oplossing noch een eenvoudig voor elkaar te krijgen optie.

Wat je dus hoogstens kunt doen is de UDM vervangen door bv een UXG (Lite of Max) of UCG (Ultra of Max). Bij de laatste, UCG, draait de controller ook weer op de router en hoef je deze niet zelf te draaien. Bij de UXG moet je wel zelf ergens de controller draaien.

En ondersteund de UDM dan geen Wireguard? Volgens mij is dat er wel opgekomen? Of was dat alleen voor de UDM Pro / UDM SE? En anders zou je Wireguard ook nog op de nuc kunnen zetten en de UDM gewoon behouden (of weg doen en provider router behouden).
Thanks. Ik kreeg bovenstaand antwoord niet bij elkaar gegoogled, maar ik vermoedde het inderdaad al.

UDM wil ik er eigenlijk uit hebben omdat ik de fan net iets te luid vind voor in mijn woonkamer. Soms hoor ik hem als het echt stil is. Al is het wel beetje een first world problem.

Dan wordt het toch een UXG. Ervan uitgaande dat deze stiller is dan de UDM.

Al hoop ik nog steeds op een UDR Pro of iets dergelijks, hoewel deze dan ook waarschijnlijk een fan zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Ik heb een huis met 4 verdiepingen. Ik merk dat de U6 Pro AP’s best moeite hebben vol wifi-bereik te leveren op een verdieping. Iemand nog tips hoe dit te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ferra schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:08:
Ik heb een huis met 4 verdiepingen. Ik merk dat de U6 Pro AP’s best moeite hebben vol wifi-bereik te leveren op een verdieping. Iemand nog tips hoe dit te verbeteren?
Meer APs plaatsen? En anders meer informatie geven ;) Heb je nu 1 AP per verdieping? (Je spreekt alleen over APs, dat kunnen er ook 2 zijn) Hoe groot is een verdieping? Hoe zit het met muren? Waar zijn de APs geplaatst? (Voorkant? Achterkant? Midden? Van de verdieping)

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 20-07-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:13:
[...]

Meer APs plaatsen? En anders meer informatie geven ;) Heb je nu 1 AP per verdieping? (Je spreekt alleen over APs, dat kunnen er ook 2 zijn) Hoe groot is een verdieping? Hoe zit het met muren? Waar zijn de APs geplaatst? (Voorkant? Achterkant? Midden? Van de verdieping)
Ah terechte opmerkingen. Per verdieping heb ik 1 AP U6 Pro (poe gevoed). Een verdieping is ongeveer 10m bij 5,2m. Allen zitten vaak helemaal links op de verdieping. Dan wat binnenmuren en dan zie je het wifi-signaal al een streepje afnemen helemaal rechts op de verdieping. In onze vorige woning had ik dit totaal niet (AP lite’s op een poe adapter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:54
Ferra schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:22:
[...]
en dan zie je het wifi-signaal al een streepje afnemen helemaal rechts op de verdieping. In onze vorige woning had ik dit totaal niet (AP lite’s op een poe adapter).
Is dat heel erg, 1 streepje minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ferra schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:22:
[...]

Ah terechte opmerkingen. Per verdieping heb ik 1 AP U6 Pro (poe gevoed). Een verdieping is ongeveer 10m bij 5,2m. Allen zitten vaak helemaal links op de verdieping. Dan wat binnenmuren en dan zie je het wifi-signaal al een streepje afnemen helemaal rechts op de verdieping. In onze vorige woning had ik dit totaal niet (AP lite’s op een poe adapter).
Het kan ook interferentie zijn. Of door signalen van buren (voornamelijk merkbaar op 2,4GHz, 5GHz zal lastiger door dikke muren komen). Of dat je in de nieuwe woning dikke (bakstenen) binnenmuren hebt terwijl je voorheen maar wat gipswanden had, dat zul je op GHz dan ook merken.
Wat je dus kunt doen is kijken of er interferentie is (radio scan door de APs laten doen op zowel 2,4GHz als 5GHz). Evt ook even opletten of je de problemen alleen met 5GHz hebt.

Daarnaast zou je APs kunnen verplaatsen. Als je zichzacht (dus beneden verdieping links, eerste verdieping rechts, tweede verdieping links, ...) heb je grotere kans dat je met slechte verbinding met AP op dezelfde verdieping een betere verbinding hebt met het AP een verdieping lager. Of de APs allemaal in het midden plaatsen.

En hoe zijn ze geplaatst? Aan het plafond? Of op de muur? Of liggen ze toevallig ergens op een kast (bv)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 22:09

JoeZuCK

_Fonz > all.

Mijn USG 3P is overleden denk ik. Met een andere Powerbrick doet hij ook niets.

Nu wil ik natuurlijk een nieuwe router van Ubiquiti, maar wat zou een goede opvolger van de USG zijn?

De UXG-Lite of de Cloud Gateway Ultra? En wat is nu het wezenlijke verschil tussen beiden?

Ik heb een US-8-60w switch, een flex mini en 2 in walls van Ubiquiti. En verder nog een stuk of 20 apparaten die van internet gebruik maken (2 pc's, een NAS, PS5, 3 telefoons, TV, Nest deurbell en protect, Sonos, Google Nest speakers, Shield, Google Chromecast 4K, Nintendo Switch, Somfy, Hue en dan zal ik nog wel wat vergeten.

Wie wil mij adviseren?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:31
JoeZuCK schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:23:

Nu wil ik natuurlijk een nieuwe router van Ubiquiti, maar wat zou een goede opvolger van de USG zijn?

De UXG-Lite of de Cloud Gateway Ultra? En wat is nu het wezenlijke verschil tussen beiden?

Ik heb een US-8-60w switch, een flex mini en 2 in walls van Ubiquiti. En verder nog een stuk of 20 apparaten die van internet gebruik maken (2 pc's, een NAS, PS5, 3 telefoons, TV, Nest deurbell en protect, Sonos, Google Nest speakers, Shield, Google Chromecast 4K, Nintendo Switch, Somfy, Hue en dan zal ik nog wel wat vergeten.

Wie wil mij adviseren?
Waar draai je nu de controller op en wil je dat zo blijven doen? Wat voor verbinding heb je nu en welke snelheid? Moet je router straks ook om kunnen gaan met Unifi camera's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:16

Wie wil mij adviseren?
Draai je de controller zelf of wil je die graag op de router draaien? Want bij de Gateway Lite moet je zelf nog de controller hosten, de Ultra bied de mogelijkheid om de controller op het apparaat te draaien.

En dan kun je nog kiezen, heb je 2,5Gb poorten nodig of niet?

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

loeberce schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:29:
[...]

Waar draai je nu de controller op en wil je dat zo blijven doen? Wat voor verbinding heb je nu en welke snelheid? Moet je router straks ook om kunnen gaan met Unifi camera's?
Controller draait nu op een Windows 10 pc, maar hoeft niet per sé (de controller kan je via de app benaderen toch als je de Cloud Gateway hebt?) Ik heb 760 Mbit down en 60 up atm. Ik heb geen Unifi camera's (wel van Google), maar wellicht iets voor de toekomst (betaal je daar ook abonnementskosten voor?).

Ook de 2.5 Gbit poorten heb ik niet per sé nodig. Maar als ik naar de prijs kijk scheelt het ook niet echt veel. De Cloud Gateway Ultra lijkt me net wat beter?

Edit: Heb de Cloud Gateway Ultra besteld. Zal er vast geen miskoop aan hebben gedaan wbt mijn usecase.

[ Voor 17% gewijzigd door JoeZuCK op 22-07-2024 18:59 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 19:37

timovd

Voorsprong door techniek

Onlangs de upgrade van 100Mbs naar 140Mbs gekregen van Odido. De snelheid haal ik gemakkelijk. Ik heb een UDM SE (Pro met PoE) en poort 9 is verbonden met een cat6 patchkabel met de (Huawei) media converter (GPON netwerk). Ik maak dus geen gebruik van de MoDem/router van de ISP.
Nu viel mij laatst op de de snelheid van poort 9 FE is en niet Gbe. Ik haal wel 140/140. Is dit een foutje in Unifi? Omdat ik wel de gewenste snelheid haal, heb ik de kabel nog niet vervangen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik had vandaag een UniFi Pro Aggregation die exact om 12:00 stopte met dataverkeer.

De STP failover naar een andere Pro Aggregation werkte ook niet omdat alle links gewoon 'up' waren er was alleen 0,0 dataverkeer. Een herstart (gewoon netjes via het schermpje) zorgde wel voor de failover en na de herstart kwam ook alles weer terug (en failover terug) maar niets te vinden in de logs op mijn udm. Switch zelf heeft helaas alleen een log van na de herstart (dmesg).

Iemand nog tips of ergens een log op de switch wat meer info geeft?

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 22-07-2024 15:58 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:06
Heeft iemand toevallig ervaring met de Ubiquiti Pro Max 48 PoE? Ik ben vooral benieuwd naar het geluid als ie niet ten volle wordt belast. Waar de 24 poorts aan de achterzijde geen opening heeft, maar wel ventilatoren. Heeft deze 4 ventilatoren met openingen. Ik twijfel erover om alle loze leidingen in een woning te voorzien van 2 aansluitingen, maar het merendeel staat niets te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:15
Paprika schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:22:
Heeft iemand toevallig ervaring met de Ubiquiti Pro Max 48 PoE? Ik ben vooral benieuwd naar het geluid als ie niet ten volle wordt belast. Waar de 24 poorts aan de achterzijde geen opening heeft, maar wel ventilatoren. Heeft deze 4 ventilatoren met openingen. Ik twijfel erover om alle loze leidingen in een woning te voorzien van 2 aansluitingen, maar het merendeel staat niets te doen.
Wel ervaring. Maar hier staat hij in een server rack. Lastig inschatten hoeveel lawaai de switch maakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHN93eI0vmpJw6ErGZfvneDi_cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwbNT9HhEBsgLMWzH8wNZuXc.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 10:48
Paprika schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:22:
Waarom niet de Pro Max 16 PoE? Die is passief gekoeld. Dan patch je alleen de aansluitingen die je daadwerkelijk gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DukeBox schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:40:
Ik had vandaag een UniFi Pro Aggregation die exact om 12:00 stopte met dataverkeer.

De STP failover naar een andere Pro Aggregation werkte ook niet omdat alle links gewoon 'up' waren er was alleen 0,0 dataverkeer. Een herstart (gewoon netjes via het schermpje) zorgde wel voor de failover en na de herstart kwam ook alles weer terug (en failover terug) maar niets te vinden in de logs op mijn udm. Switch zelf heeft helaas alleen een log van na de herstart (dmesg).

Iemand nog tips of ergens een log op de switch wat meer info geeft?
Als je “log to network controller” ingeschakeld hebt op de UniFi network applicatie. Dan is er syslog in een file beschikbaar van elk aangesloten UniFi device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Voor een klant ben ik aan het twijfelen wat te doen.

De situatie is nu dat er een verdeelkast buiten met een "zandgrond" eronder. Daardoor ben ik namelijk van mening dat er weersomstandigheden zijn waardoor de switch "kapot" kan gaan/roesten (denk aan vocht (optrekkend)/kou/etc.). Ook had ik al de klant gewaarschuwd dat kabel "te lang" zijn voor PoE maar ergens anders had deze klant ook 70m kabel met PoE zonder issues. Het zijn allemaal verschillende lengtes qua kabel maar een aantal boven de 40m.

De TP-Link 24 poort switch die er was, leek niet optimaal te functioneren, veel FE connectie in plaats van Gbit en veel uitval gehad. Er zijn nu stuk of 8 Unifi Pro AP puntjes actief/verbonden waarvan 1 Unifi Pro 6. De Unifi Pro 6 geeft de meeste problemen, vermoed dat deze teveel stroom vraagt en dat niet over de lijn kan transporteren helaas. Daardoor is de snelheid van FE naar niets of uitval/isolatie modus.
Er zijn wel CAT6 SFTP kabel gebruikt, alleen die liggen "keurig" in zand. Ook al niet zo heel blij mee, wat doe je eraan?

Heb nu even de switch vervangen voor een Unifi 16 PoE lite versie (niet verstandig door te weinig PoE stroom maar moest even snel iets doen). Nu lijken de verbindingen in ieder geval wel Gbit te blijven, behalve dan de U6 Pro. De U6 is nu aan het meshen, nou ja prima. Krijg wel steeds meldingen van teveel PoE verbruik maar de punten blijven alsnog in de lucht en is "maar" 4/5Watt maximaal toeverdeeld. Dat lijkt wel de oplossing te zijn.

Mijn twijfel is of er wel een "binnen" switch geplaatst kan worden, of dat er alsnog toch een andere oplossing dient te komen. Heb ook gedacht aan Flex switches voor buiten, heb in totaal wel 11 datapoorten nodig.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
verkeerde topic

[ Voor 83% gewijzigd door Ferra op 22-07-2024 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
PluueeR schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:38:
[...]

Waarom niet de Pro Max 16 PoE? Die is passief gekoeld. Dan patch je alleen de aansluitingen die je daadwerkelijk gebruikt.
Omdat het ook als wat gek voelt om dan opeens een van meer dan 50 kabels te wisselen als ik ze wel wil gebruiken. Dan is enige vorm van cable management ook direct klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle

Wie wil mij adviseren?
Tweede meest voorkomende doodsoorzaak van een USG is een kapotte USB stick. Is relatief makkelijk te repareren. Misschien het overwegen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

@GioStyle Waar zou je aan kunnen merken dat het aan de usb stick ligt?

[ Voor 9% gewijzigd door JoeZuCK op 23-07-2024 07:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 20:54
Paprika schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:11:
[...]

Omdat het ook als wat gek voelt om dan opeens een van meer dan 50 kabels te wisselen als ik ze wel wil gebruiken. Dan is enige vorm van cable management ook direct klaar.
Dan kun je beter die kabels op een patch paneel afmonteren ipv alles op een switch aansluiten en nooit die poort gaat gebruiken.
Je hebt toch geen kantoor dat er elke dag andere poorten nodig zijn? Ik denk dat je hoogstens een paar keer per jaar iets ompatched.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
jongetje schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:17:
[...]

Dan kun je beter die kabels op een patch paneel afmonteren ipv alles op een switch aansluiten en nooit die poort gaat gebruiken.
Je hebt toch geen kantoor dat er elke dag andere poorten nodig zijn? Ik denk dat je hoogstens een paar keer per jaar iets ompatched.
Ja, ik heb gisteren even zitten meten en misschien dat 2 patch panelen met 24 poorten aan weerszijden van een switch wellicht de betere oplossing zal zijn. Dan kunnen de kabels (poging tot…) netjes worden verwerkt en kan ik altijd nog kijken welke poorten nou echt worden gebruikt. De patch panelen even goed labelen lost al veel op waarschijnlijk. Verder kunnen de kleintjes (Piholes, Hue bridge etc) gewoon aan de UDM Pro zelf om alvast wat poorten te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
itsalex schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:55:
Voor een klant ben ik aan het twijfelen wat te doen.

De situatie is nu dat er een verdeelkast buiten met een "zandgrond" eronder. Daardoor ben ik namelijk van mening dat er weersomstandigheden zijn waardoor de switch "kapot" kan gaan/roesten (denk aan vocht (optrekkend)/kou/etc.). Ook had ik al de klant gewaarschuwd dat kabel "te lang" zijn voor PoE maar ergens anders had deze klant ook 70m kabel met PoE zonder issues. Het zijn allemaal verschillende lengtes qua kabel maar een aantal boven de 40m.

De TP-Link 24 poort switch die er was, leek niet optimaal te functioneren, veel FE connectie in plaats van Gbit en veel uitval gehad. Er zijn nu stuk of 8 Unifi Pro AP puntjes actief/verbonden waarvan 1 Unifi Pro 6. De Unifi Pro 6 geeft de meeste problemen, vermoed dat deze teveel stroom vraagt en dat niet over de lijn kan transporteren helaas. Daardoor is de snelheid van FE naar niets of uitval/isolatie modus.
Er zijn wel CAT6 SFTP kabel gebruikt, alleen die liggen "keurig" in zand. Ook al niet zo heel blij mee, wat doe je eraan?

Heb nu even de switch vervangen voor een Unifi 16 PoE lite versie (niet verstandig door te weinig PoE stroom maar moest even snel iets doen). Nu lijken de verbindingen in ieder geval wel Gbit te blijven, behalve dan de U6 Pro. De U6 is nu aan het meshen, nou ja prima. Krijg wel steeds meldingen van teveel PoE verbruik maar de punten blijven alsnog in de lucht en is "maar" 4/5Watt maximaal toeverdeeld. Dat lijkt wel de oplossing te zijn.

Mijn twijfel is of er wel een "binnen" switch geplaatst kan worden, of dat er alsnog toch een andere oplossing dient te komen. Heb ook gedacht aan Flex switches voor buiten, heb in totaal wel 11 datapoorten nodig.
PoE en Gigabit werkt zelfs prima op 100m met goede CAT6 kabels (koperen aders) en pluggen of keystones.

We proberen meestal niet boven de 90m te gaan, maar soms heb je geen keuze.

Hebben ook situaties gehad in panden waar het van patchstrook in ruimte A naar patchstrook in ruimte B al 100m was, dus dan zit je al op boven de 100m met een korte patchkabel.

Dat was voor onze Aruba switches geen probleem. Unifi gebruik ik enkel privé, dus durf niet te zeggen of daar een verschil in zit, maar zou niet mogen als het gewoon 802.11af/at is, wat alle Unifi vanaf Wifi 6 zijn.

Een indoor switch op een mogelijk vochtige locatie zou ik sowieso afraden. Dus enkel de Unifi Flex met Flex Utility zou geschikt zijn. Desnoods meerdere als je meer poorten nodig hebt. Voordeel is dat ze PoE in en Passthrough ondersteunen ook.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
BiG-GuY schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:57:
[...]

PoE en Gigabit werkt zelfs prima op 100m met goede CAT6 kabels (koperen aders) en pluggen of keystones.

We proberen meestal niet boven de 90m te gaan, maar soms heb je geen keuze.

Hebben ook situaties gehad in panden waar het van patchstrook in ruimte A naar patchstrook in ruimte B al 100m was, dus dan zit je al op boven de 100m met een korte patchkabel.

Dat was voor onze Aruba switches geen probleem. Unifi gebruik ik enkel privé, dus durf niet te zeggen of daar een verschil in zit, maar zou niet mogen als het gewoon 802.11af/at is, wat alle Unifi vanaf Wifi 6 zijn.

Een indoor switch op een mogelijk vochtige locatie zou ik sowieso afraden. Dus enkel de Unifi Flex met Flex Utility zou geschikt zijn. Desnoods meerdere als je meer poorten nodig hebt. Voordeel is dat ze PoE in en Passthrough ondersteunen ook.
Zal inderdaad adviseren voor buitenswitches, dat dacht ik zelf ook al.

Denk qua kabel dat er teveel stroom overheen ging met de TP-Link, vandaar ook de FE connectie steeds en uitval, nu met de Unifi switch met beperkt stroomtoevoer blijft alles wel op Gbit. Alleen het U6 Pro punt (bij inprikken kabel zie ik namelijk alleen FE connectie en geen GB connectie (dus oranje lampje en geen groen)) waar meer stroomtoevoer geleverd dient te worden, klappert dus mijn vermoeden is toch dat een hoger stroomverbruik niet over de datakabels daar gaat en dat deze datakabels of niet goed in de grond liggen, beschadigd misschien zijn of iets anders waardoor dit gaande is.

Er wordt al her en der gesproken dat CAT6 en op basis van "maar" 15 Watt PoE maximaal 50 tot 60 meter aankan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

BiG-GuY

itsalex schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:02:
[...]

Zal inderdaad adviseren voor buitenswitches, dat dacht ik zelf ook al.

Denk qua kabel dat er teveel stroom overheen ging met de TP-Link, vandaar ook de FE connectie steeds en uitval, nu met de Unifi switch met beperkt stroomtoevoer blijft alles wel op Gbit. Alleen het U6 Pro punt (bij inprikken kabel zie ik namelijk alleen FE connectie en geen GB connectie (dus oranje lampje en geen groen)) waar meer stroomtoevoer geleverd dient te worden, klappert dus mijn vermoeden is toch dat een hoger stroomverbruik niet over de datakabels daar gaat en dat deze datakabels of niet goed in de grond liggen, beschadigd misschien zijn of iets anders waardoor dit gaande is.

Er wordt al her en der gesproken dat CAT6 en op basis van "maar" 15 Watt PoE maximaal 50 tot 60 meter aankan.
Het probleem wat je met afstand hebt is dat het voltage afneemt, waardoor het effectieve vermogen afneemt. Bij slechtere kwaliteit kabels gaat dat sneller.

Met een goede kabel zit je op 100m rond de 80% van het vermogen aan het begin van de kabel . Veel PoE switches en injectors leveren aan het begin tot 57V waardoor je technisch wat verder kan komen. PoE+ en hoger is gevoeliger, zeker als je geen AWG23 kabels gebruikt, wat bij CAT6 niet verplicht is qua aderdikte.

De U6 Pro heeft genoeg aan 802.11af, dus minder dan 15W.

Zoals ik aangaf werken we zakelijk niet met Unifi, kan zijn dat de Ruckus AP's waarmee we werken, met minder voltage genoegen nemen, waardoor we geen problemen hebben gehad met zulke lange lengtes.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
Weet iemand hoe je Unifi aparatuur uit je account kan verwijderen? Ik heb onlangs mijn huis verkocht samen met een UDM, een AP en Switch. In mijn nieuw huis heb ik een Dream Wall gezet en een deel van mijn aparatuur meegenomen.

In mijn huidige account kan ik nu nog altijd die UDM zien staan en vind nergens waar ik dit kan verwijderen. De kopers van mijn huis kunnen ook de UDM niet toevoegen. Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:32

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Sphinkx schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:47:
Weet iemand hoe je Unifi aparatuur uit je account kan verwijderen? Ik heb onlangs mijn huis verkocht samen met een UDM, een AP en Switch. In mijn nieuw huis heb ik een Dream Wall gezet en een deel van mijn aparatuur meegenomen.

In mijn huidige account kan ik nu nog altijd die UDM zien staan en vind nergens waar ik dit kan verwijderen. De kopers van mijn huis kunnen ook de UDM niet toevoegen. Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?
Onder site manager -> console settings -> transfer ownership.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xGmt1z5gdLMEFYx55XGznYubTE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qJBTRRr6O5COu0VKkSDBkak1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Tylen op 25-07-2024 16:00 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
OK, cool. Bedankt. Maar dus wel eerst toevoegen als user. Als dit dan aanvaard wordt kan je de transfer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 19:39
Ik heb een UDR thuis. Nu loop ik al een hele tijd tegen een irritant issue aan. Als ik op volle snelheid download, dus maximaal wat de internetverbinding / UDR aankan dan trekt deze letterlijk het hele netwerk dicht. Alles qua internet stopt behalve de download die blijft doorlopen. Vrijwel direct nadat de download gestopt is krijg ik vanuit de UI app een melding dat de verbinding restored is. Soms krijg ik zelfs meldingen dat onderdelen zoals AP's / Switches weer bereikbaar zijn.

Ik heb er al eens op gezocht en meer mensen lijken dit te ervaren. Een vriend die ook een UDR heeft ervaart exact hetzelfde. Heeft iemand hier toevallig ervaring ermee en een idee / tip hoe ik dit kan oplossen? Lijkt erop dat de UDR de snelheid van de verbinding niet aankan, opzich prima maar je zou verwachten dat de UDR daar beter mee om zou gaan. Issue speelt al een hele tijd, meerdere updates geleden dus dat heeft niet geholpen helaas.

Ik heb een Ziggo 750 Mbit internet verbinding met het modem in bridge mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
VulcanRaven schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:15:
Ik heb een UDR thuis. Nu loop ik al een hele tijd tegen een irritant issue aan. Als ik op volle snelheid download, dus maximaal wat de internetverbinding / UDR aankan dan trekt deze letterlijk het hele netwerk dicht. Alles qua internet stopt behalve de download die blijft doorlopen. Vrijwel direct nadat de download gestopt is krijg ik vanuit de UI app een melding dat de verbinding restored is. Soms krijg ik zelfs meldingen dat onderdelen zoals AP's / Switches weer bereikbaar zijn.

Ik heb er al eens op gezocht en meer mensen lijken dit te ervaren. Een vriend die ook een UDR heeft ervaart exact hetzelfde. Heeft iemand hier toevallig ervaring ermee en een idee / tip hoe ik dit kan oplossen? Lijkt erop dat de UDR de snelheid van de verbinding niet aankan, opzich prima maar je zou verwachten dat de UDR daar beter mee om zou gaan. Issue speelt al een hele tijd, meerdere updates geleden dus dat heeft niet geholpen helaas.

SmartQueue al aangezet? Is een soort QoS implementatie die hier bij kan helpen.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt een goedkoop underpowered apparaat. De oplossing ligt dus in vervanging :p

Het probleem / voordeel van alles dat ze na de USG lineup hebben uitgebracht is dat alles in software, via de CPU, wordt gedaan. Dit i.t.t. de USGs waarbij IP forwarding, NAT, firewalling, ... allemaal hardwarematig worden gedaan. De UDR heeft vervolgens een langzame CPU (en wellicht te weinig RAM?) waardoor het verwerken van het internetverkeer alle CPU power opslokt. En daardoor bv de communicatie tussen de ingebakken controller en overige UniFi hardware weg valt. Waarbij die op het moment dat de boel weer werkt er achter komt dat er bv al 5 minuten geen communicatie met een AP is geweest en deze op offline zet.

Enige dat ik mij zo snel kan indenken als mogelijke oplossing (naast dus upgraden naar krachtigere hardware) is dat je IDS/IPS aan hebt staan. Dat slokt nog veel meer CPU verbruik op. Als dat aan staat zou ik dat dus zeer zeker uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 19:39
DennusB schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:17:
[...]

SmartQueue al aangezet? Is een soort QoS implementatie die hier bij kan helpen.
Nog niet, ga ik eens proberen.
RobertMe schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:22:
[...]

Je hebt een goedkoop underpowered apparaat. De oplossing ligt dus in vervanging :p
Ik heb de mogelijkheid om redelijk goedkoop een UDM Pro(SE) aan te schaffen. Heb er wel eens over getwijfeld. Het is leuk speelgoed maar die krijg ik niet heel netjes weggewerkt in mijn meterkast en afgezien van bovenstaand issue werkt mijn UDR prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:49
VulcanRaven schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:38:
[...]

[...]

Ik heb de mogelijkheid om redelijk goedkoop een UDM Pro(SE) aan te schaffen. Heb er wel eens over getwijfeld. Het is leuk speelgoed maar die krijg ik niet heel netjes weggewerkt in mijn meterkast en afgezien van bovenstaand issue werkt mijn UDR prima.
Zonder dat ik je naar alle details wil vragen, op welke wijze kun je redelijk goedkoop een UDM PRO(SE) aanschaffen? Te meer omdat ik er ook over aan het denken ben. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik ben niet zo'n wizzkid en veel kan ik via Google oplossen, maar ik heb denk ik een foutje gemaakt en hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb dus een nieuwe router, maar mijn Synology Nas wordt niet meer gevonden op het netwerk via Synology (web) assistant. Maar de folders kan ik gewoon benaderen. Plex speelt normaal af en de Pi hole in de Docker doet z'n ding.

Nu had ik de backup van de USG overgezet naar de UCG Ultra en alles werkt. Behalve dat ik dus de Nas niet kan benaderen. Nu had ik deze een fixed ip gegeven. Maar in de Ultra heeft hij dezelfde ip die in de range ligt.

Heb de Nas al gereboot, maar lees ook dat ik hem 3 seconden moet resetten op de achterkant? En dan.. dan krijgt hij een nieuwe ip en moet ik Port Forwarding ook veranderen omdat de docker waar de pi hole in zit ook een andere ip krijgt?

Ik heb het ooit eens ingesteld met tutorials, maar als je mij vraagt wat ik gedaan heb en hoe ik er kom weet ik het echt niet meer.

Zit ik in de goede richting te denken?

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@JoeZuCK Maar je kan wel gewoon web inloggen met IP adress:5000 (of wat het poort nummer ook alweer was)? Dan lijkt de web assistant search iets raar te doen en zou ik niet het hele netwerk en NAS overhoop gooien.
Het IP adress weet je dus even bookmarken.
Gebruik je ook remote access? Werkt dat wel?

edit: En nieuwe router wellicht ook een nieuw netwerk voor je computer, staat dat netwerk op private of public (indien windows)?

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 26-07-2024 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

franssie schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:33:
@JoeZuCK Maar je kan wel gewoon web inloggen met IP adress:5000 (of wat het poort nummer ook alweer was)? Dan lijkt de web assistant search iets raar te doen en zou ik niet het hele netwerk en NAS overhoop gooien.
Het IP adress weet je dus even bookmarken.
Gebruik je ook remote access? Werkt dat wel?

edit: En nieuwe router wellicht ook een nieuw netwerk voor je computer, staat dat netwerk op private of public (indien windows)?
Verrek methode ip adres:5000 werkt wel. Kom erin. Maar waarom vindt de assistant hem niet dan?

En als ik er nu wel in kom, moet ik dan nog kijken naar private of public netwerk? Hij staat trouwens op private.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

JoeZuCK schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:37:
[...]
En als ik er nu wel in kom, moet ik dan nog kijken naar private of public netwerk?
Als je die web Assistant heel belangrijk vind misschien wel. Kan ook zorgen dat je sommige streaming services lastiger vindt etc, maar ik zou dus zeker niet je NAS resetten.

Edit ik lees nu dat ie op private staat, dat is goed.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 26-07-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007

Misschien je download client instellen op 90% van de maximum snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 16:22
Iemand InnerSpace al geprobeerd? Ik zie het als totaal onzinnige gimmick, maar misschien mis ik iets.

Ik heb de plattegrond aangemaakt en m'n AP's geplaatst. Hij houdt echter geen rekening met verdiepingen, terwijl sommige apparaten prima bereik geven op een andere etage. En ik zou graag andere (vaste) clients zoals m'n ESP'tjes, Harmony, Chromecasts, etc. erin zetten om het daadwerkelijke bereik in kaart te brengen, maar dat kan niet?

Iemand andere ervaringen ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
StephanVierkant schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:08:
Iemand InnerSpace al geprobeerd? Ik zie het als totaal onzinnige gimmick, maar misschien mis ik iets.

Ik heb de plattegrond aangemaakt en m'n AP's geplaatst. Hij houdt echter geen rekening met verdiepingen, terwijl sommige apparaten prima bereik geven op een andere etage. En ik zou graag andere (vaste) clients zoals m'n ESP'tjes, Harmony, Chromecasts, etc. erin zetten om het daadwerkelijke bereik in kaart te brengen, maar dat kan niet?

Iemand andere ervaringen ermee?
Straks in m'n vakantie misschien eens mee gaan 'spelen' maar ik vrees dat het zo'n zelfde DRAAK gaat worden als dat Cisco Prime ooit eens was (een resource gebruik waar je akelig van wordt terwijl de voordelen nihil zijn). Met momenteel nét 18 stuks Ubiquiti apparaten in m'n thuisnetwerkje zou 't misschien wel eens kunnen gaan performen..... :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MNOZz4fEex2Tkzha4e3R7G5z-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QWLnTkRcDlpWqWwv58iPlIrF.png?f=fotoalbum_large

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damanseb
  • Laatst online: 24-07 07:24
Heeft iemand ervaring met de recente Cloud Gateway Max in combinatie met KPN glasvezel met (TV+Box) IPTV?
Bij voorkeur werkend in multicast modus op een apart VLAN.
Ik vermoed dat het script van fabian voor de Cloud Gateway Ultra met mogelijk wat aanpasingen ook wel gaat werken op de Max maar zou het graag bevestigd hebben voor ik over ga tot de aanschaf..

Bij voorbaat dank!

Vriendelijke groet,
Sebastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert456
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:39
damanseb schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:10:
Heeft iemand ervaring met de recente Cloud Gateway Max in combinatie met KPN glasvezel met (TV+Box) IPTV?
Ik vermoed dat het script van fabian voor de Cloud Gateway Ultra met mogelijk wat aanpasingen ook wel gaat werken op de Max maar zou het graag bevestigd hebben voor ik over ga tot de aanschaf..

Bij voorbaat dank!

Vriendelijke groet,
Sebastiaan
Ik gooi de knuppel nog maar eens in het hoenderhok: volgens mij kan KPN TV+ prima draaien zonder script van fabian. Ik heb dat tenminste nooit hoeven installeren om mijn TV+box aan de praat te krijgen op een UDM pro. Het lijkt mij stug dat dat voor een Cloud Gateway Ultra anders gaat zijn.
Ben nu overigens overgestapt naar Odido…
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gert456 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:08:
[...]

Ik gooi de knuppel nog maar eens in het hoenderhok: volgens mij kan KPN TV+ prima draaien zonder script van fabian. Ik heb dat tenminste nooit hoeven installeren om mijn TV+box aan de praat te krijgen op een UDM pro. Het lijkt mij stug dat dat voor een Cloud Gateway Ultra anders gaat zijn.
Ben nu overigens overgestapt naar Odido…
Succes!
Het laatste TV+ ding schakelt terug naar unicast in een lagere bitrate als multicast niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
damanseb schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:10:

Bij voorbaat dank!

Vriendelijke groet,
Sebastiaan
Het platform (Unifi OS) is hetzelfde, dus ik zie niet in waarom het script hier niet zou werken.

edit: blijkbaar met wat tweaks

[ Voor 7% gewijzigd door EagleTitan op 29-07-2024 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 19:37

timovd

Voorsprong door techniek

timovd schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:10:
Onlangs de upgrade van 100Mbs naar 140Mbs gekregen van Odido. De snelheid haal ik gemakkelijk. Ik heb een UDM SE (Pro met PoE) en poort 9 is verbonden met een cat6 patchkabel met de (Huawei) media converter (GPON netwerk). Ik maak dus geen gebruik van de MoDem/router van de ISP.
Nu viel mij laatst op de de snelheid van poort 9 FE is en niet Gbe. Ik haal wel 140/140. Is dit een foutje in Unifi? Omdat ik wel de gewenste snelheid haal, heb ik de kabel nog niet vervangen.
100/100 haal ik sinds kort niet meer. Nieuwe kabel en weer de juiste snelheid (140/140). De poort geeft nu ook aan dat er een Gbit verbinding is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/efg

Nieuwe router enorme performance voor 2300,- heb je hem in huis. Wat zou hij behalen met PPPoE performance?

EDIT ook een UXG Enterprise https://store.ui.com/us/en/products/uxg-enterprise

[ Voor 21% gewijzigd door stormfly op 29-07-2024 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 17:07
940Mbps :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:42:
[...]

2300? Met high availability support en verkoop in een "high availability pair" koop je toch zeker een pair?

Hoe lang tot de gateway only variant? Want dit is dus weer een "Cloud Gateway" dus met controller.
Ja dat kan dat is het knopje ernaast dan heb je er twee met een paar tientjes korting :) op de dubbele prijs.

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 29-07-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:15
RobertMe schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:02:
[...]

I know, en dat schreef ik ;) "en verkoop in een "high availability pair""
Misschien wel een alternatief voor mijn Sophos XGS-126 in de toekomst. Bij Sophos kreeg ik de 2e gratis, wel terugkerende kosten.

Ben benieuwd wat hij straks exact gaat bieden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:02:
[...]

I know, en dat schreef ik ;) "en verkoop in een "high availability pair""
Ik dacht dat je bedoelde dat je een pair kreeg voor 2300e :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 10:48
RobertMe schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:42:
[...]
Hoe lang tot de gateway only variant? Want dit is dus weer een "Cloud Gateway" dus met controller.
Je bedoelt deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:38
Vraag:
ik heb een WLAN waarop diverse devices connecten, IoT alsook normale apparaten zoals telefoons, laptops.
Mijn kinderen gebruiken dit netwerk (o.a. met hun mobiel) en dus kunnen ze heel makkelijk het SSID inclusief wachtwoord delen met andere pubers, zonder het wachtwoord zelf te kennen. Want dat doet iOs en Android nou eenmaal. Geheimhouden van de PSK heeft dus geen zin.

Ik heb ook een gastennetwerk. Maar ja, al die pubergasten kunnen dus heel eenvoudig aanmelden op het niet-gasten-netwerk dus dat doen ze ook.

Ik heb
- een Unify setje, met controller software in een docker container op mijn synology
- fritzbox 7590 (KPN glas).

Vraag: wat is de handigste strategie om nieuwe gebruikers niet meer toe te laten.

Wat ik heb onderzocht:
- whitelisten in de controllersoftware van Ubiquity

Iemand een goed idee?

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Jan Smit ik weet niet helemaal welk probleem je wil oplossen?

Als je kiddos toegang hebben tot je router gaat niets helpen. MAC filteren zou kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:26
Een apart netwerk met client isolation. Kunnen je kinderen meteen de Sonos zender niet meer wijzigen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
franssie schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:04:
@Jan Smit ik weet niet helemaal welk probleem je wil oplossen?

Als je kiddos toegang hebben tot je router gaat niets helpen. MAC filteren zou kunnen helpen.
De kiddos hebben geen toegang tot de router? De kiddos hebben een iPhone / Android telefoon met een handige feature om wifi gegevens door te sturen (zonder dat ee netwerk beheerder hier invloed op heeft).

@Jan Smit, een aantal opties:
Ten eerste, de pubers opvoeden ;) Als pa zegt dat ee vrienden niet op het prive netwerk horen hebben ze daar naar te luisteren. Mogelijk dat je met de nieuwere "private pre-shares keys" feature inzicht kunt krijgen in welke puber de gegevens heeft gedeeld (elke puber een eigen wachtwoord geven tot het prive netwerk, en hopen dat je kunt zien via welke key een apparaat verbonden heeft). Elke keer als een vriendje verbonden is kun je de key roteren en je eigen puber pas een dag (/meerdere dagen) later het nieuwe wachtwoord geven.
Als je de kinderen niet wilt opvoeden kun je een MAC filter instellen. Zodat alleen de jou bekende apparaten kunnen verbinden met het prive wifi netwerk.
Of zoals @lolgast aangeeft een derde, "gast" netwerk, of jou eigen pubers verbannen naar het gasten netwerk dat je al hebt.

Met optie twee heb je waarschijnlijk het minste werk. Immers maakt het dan niet uit dat het wachtwoord gelekt is. In de andere gevallen moet je het wachtwoord alsnog nu wijzigen en dus al je wifi apparaten nalopen om het wachtwoord te wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Opvoeding. Privénetwerk en gastennetwerk. Iedereen buiten het gezin moet op het gastennetwek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Jan Smit schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:51:
Vraag:
ik heb een WLAN waarop diverse devices connecten, IoT alsook normale apparaten zoals telefoons, laptops.
Mijn kinderen gebruiken dit netwerk (o.a. met hun mobiel) en dus kunnen ze heel makkelijk het SSID inclusief wachtwoord delen met andere pubers, zonder het wachtwoord zelf te kennen. Want dat doet iOs en Android nou eenmaal. Geheimhouden van de PSK heeft dus geen zin.

Ik heb ook een gastennetwerk. Maar ja, al die pubergasten kunnen dus heel eenvoudig aanmelden op het niet-gasten-netwerk dus dat doen ze ook.

Ik heb
- een Unify setje, met controller software in een docker container op mijn synology
- fritzbox 7590 (KPN glas).

Vraag: wat is de handigste strategie om nieuwe gebruikers niet meer toe te laten.

Wat ik heb onderzocht:

Iemand een goed idee?
Oude kiddonetwerk het nieuwe gastennetwerk maken. Vriendjes hebben het wachtwoord al.
Een nieuw kiddonetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:07
Jan Smit schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:51:
Vraag:

Wat ik heb onderzocht:

Iemand een goed idee?
Mijn eerste vraag is: Waarom wil je dit bereiken, dat is mij niet duidelijk.
Waarom mogen ze niet op het netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tomas_ schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:16:
[...]

Mijn eerste vraag is: Waarom wil je dit bereiken, dat is mij niet duidelijk.
Waarom mogen ze niet op het netwerk?
Veiligheid? Waarom zou je uberhaupt vrienden van je kinderen toelaten op het prive netwerk? Moeten zij kunnen aan netwerk shares van alle PCs/laptops? Moeten ze iets kunnen printen over het netwerk? Moeten ze bv een Sonos of wat voor IoT device kunnen aansturen? Als het antwoord op een van die vragen al "nee" is zou ik al gaan voor "dan moeten ze op het gastnetwerk" (en bestanden delen gaat maar per USB stick of een cloud opslag, printen kan via PC/laptop van zoon/dochter).

Er is natuurlijk een reden om een gastnetwerk te hebben. En als vrienden van de kinderen niet op het gastnetwerk horen dan zal lijkt mij niemand er op horen en kun je het net zo goed opdoeken. (Of zou je je eigen gasten wel op het gastnetwerk zetten, maar de gasten van je kinderen niet?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

@Jan Smit Zorgen dat je kinderen op los netwerk zitten en daar aan MAC allow list gebruiken.

Of inderdaad opvoedtechnisch. Je kan het zien en je kan er gevolgen aan hangen als ze hun vrijheid misbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Laatst online: 15:09

Prx

Ik zit te kijken naar de UCG-Max als vervanger van mijn USG 3P en CK2+. Nu zie ik echter dat de meegeleverde USB-C adapter 5V 5A is. Wat is dat dan weer? Hadden ze niet gewoon een PD standaard kunnen kiezen? Ik zie namelijk ook geen optie om een losse adapter aan te schaffen, en de 3P heeft me wel geleerd dat die best eens nodig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggelmee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26
Prx schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:32:
Ik zit te kijken naar de UCG-Max als vervanger van mijn USG 3P en CK2+. Nu zie ik echter dat de meegeleverde USB-C adapter 5V 5A is. Wat is dat dan weer? Hadden ze niet gewoon een PD standaard kunnen kiezen? Ik zie namelijk ook geen optie om een losse adapter aan te schaffen, en de 3P heeft me wel geleerd dat die best eens nodig kan zijn.
Toevallig overweeg ik ook de aanschaf van een UCG-Max, en ik zie dat de power adapter keurig wordt meegeleverd (unifi webshop -> what's in the box).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

Piggelmee schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:45:
[...]

Toevallig overweeg ik ook de aanschaf van een UCG-Max, en ik zie dat de power adapter keurig wordt meegeleverd (unifi webshop -> what's in the box).
Dat is dan ook niet het punt wat ik wilde maken. Die krengen hebben nog wel eens de neiging om kapot te gaan, hoe gaan we dan aan vervanging komen als het geen standaard USB C adapter is, maar hij ook niet los verkrijgbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prx schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:32:
Dat er een 5V 5A USB-C adapter wordt meegeleverd betekent natuurlijk niet dat die geen USB-C PD zou kunnen ondersteunen? Je zegt het immers zelf "wordt meegeleverd", niet "het enige dat werkt is...". En is 5V 5A dan "minder" PD dan 12V 2A? Ik heb nu namelijk ook niet echt het idee dat "PD" heel veel zegt. Mijn laptop net 130W adapter zal ik vast ook niet kunnen opladen met een "PD" adapter die alleen 5V en 12V zou doen aan 1A of 2A. (Gezien de bijgeleverde adapter 20V is etc).
PD zegt naar mijn idee dus meer over het protocol om "af te spreken" wat er geleverd moet worden dan over de voltages (of amperages) die geleverd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

Ik ga wel bestellen vrijdag (als de mount ook leverbaar is) en dan zal ik wel wat proberen en meten met de USB meter. Ik hoop echt dat je gelijk hebt en niet dat we hier een of ander lelijk proprietary ding hebben. Zou ook wel superdom zijn anders van ze, want de EU stelt USB-C met PD straks toch verplicht voor dit soort apparatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

@RobertMe Maar het zegt wel wat over de max'en. 5A @ 5V is geen USB PD waarde, op 5V specificeert dat maximaal 3A. Meer dan 3A max alleen op 20V en meer. Voor de standaard PD range weergegeven hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlZ2hBpIA0g4GfQP3TAaXHkHwzU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J2VLqLLmtoNuw7hK4of8eH9k.png?f=user_large

Als ze dus 25W over USB hadden willen doen dien je dat op 9V te doen waar 3A @ 9V = 27W een gangbare stap is voor een adapter..

En volgens de standaard, als je 130W wilt trekken heb je USB PD EPR (Extended Power Range) nodig. Ik kan de grafiek er even niet voor vinden maar kan je volgens mij uit op 4.6A @ 28V. Wat weer met de gangbare grootte van 140W (5A @ 28V) overeen komt.

Dus ja, het zegt echt wel meer. En dus een met @Prx dat het een stomme keuze is om voor een non-compliant USB power te gaan :/ Helaas doet bijvoorbeeld de RPi 5 dat ook :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx

Prx

Septillion schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:48:
@RobertMe Maar het zegt wel wat over de max'en. 5A @ 5V is geen USB PD waarde, op 5V specificeert dat maximaal 3A. Meer dan 3A max alleen op 20V en meer. Voor de standaard PD range weergegeven hieronder:
[Afbeelding]

Als ze dus 25W over USB hadden willen doen dien je dat op 9V te doen waar 3A @ 9V = 27W een gangbare stap is voor een adapter..

En volgens de standaard, als je 130W wilt trekken heb je USB PD EPR (Extended Power Range) nodig. Ik kan de grafiek er even niet voor vinden maar kan je volgens mij uit op 4.6A @ 28V. Wat weer met de gangbare grootte van 140W (5A @ 28V) overeen komt.

Dus ja, het zegt echt wel meer. En dus een met @Prx dat het een stomme keuze is om voor een non-compliant USB power te gaan :/ Helaas doet bijvoorbeeld de RPi 5 dat ook :/
Oeh, die laatste regel is dan wel top want die RPi5 adapter is idd 5V@5A! Dus een vervangende adapter is dan wel een stukje makkelijker te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prx schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:22:
[...]

Oeh, die laatste regel is dan wel top want die RPi5 adapter is idd 5V@5A! Dus een vervangende adapter is dan wel een stukje makkelijker te vinden.
Misschien zelfs handig om er dan al 1 of 2 in te slaan? En als dan over 5+ jaar die van de UCG stuk zou gaan heb je er al een liggen. En anders blijft die adapter gewoon prima te gebruiken (al is het om een microcontroller op USB die minder dan 1W verbruikt van stroom te voorzien :p, als tegen die tijd 5V niet meer gangbaar zou zijn voor, bv, telefoons).

[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 30-07-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-09 19:22
Verkeerde topic :+

[ Voor 95% gewijzigd door ijske op 30-07-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 10:28

el-jorge

turn around and feel the vibe

Allen, ik heb thuis 2 Ubiquiti UniFi AP-AC LITE liggen. Voorheen werden die aangestuurd mbv controller software op de PC, die uniek vanaf die pc werd aangestuurd.
Nu is die PC weg, maar kan ik daardoor de accespoints ook niet meer benaderen. Gevolg is dat ze al een tijdje niet meer geupdate zijn. Geen probleem, want alles werkt, en werkt goed. Echter kan ik de accespoints dus ook niet meer aansturen. Is er tegenwoordig een andere oplossing dan deze controller software? En zonder de AP te moeten resetten (ben best even bezig geweest om een goede instelling te krijgen). Ik zie dat er een app is, maar die meldt ook dat als ik de AP wil aansturen dat die dan gereset wordt?

Spielerei...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
el-jorge schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:16:
Allen, ik heb thuis 2 Ubiquiti UniFi AP-AC LITE liggen. Voorheen werden die aangestuurd mbv controller software op de PC, die uniek vanaf die pc werd aangestuurd.
Nu is die PC weg, maar kan ik daardoor de accespoints ook niet meer benaderen. Gevolg is dat ze al een tijdje niet meer geupdate zijn. Geen probleem, want alles werkt, en werkt goed. Echter kan ik de accespoints dus ook niet meer aansturen. Is er tegenwoordig een andere oplossing dan deze controller software? En zonder de AP te moeten resetten (ben best even bezig geweest om een goede instelling te krijgen). Ik zie dat er een app is, maar die meldt ook dat als ik de AP wil aansturen dat die dan gereset wordt?
Als je geen backup hebt moet je sowieso resetten.
Als je de app gaat gebruiken loop je ook vast weer tegen dezelfde problemen aan, dat de APs gekoppeld worden aan de app en de app de instellingen bevat. Als je dan de telefoon vervangt.... Daarnaast heeft de app standalone ook nog eens een beperkte featureset (naast dat deze alleen APs ondersteund kun je ook niet alles instellen aan die APs). Als je de volledige controller ergens hebt kan de app ook daarmee verbinden en dan kun je wel alle (soorten) apparaten beheren via de app.

Je hebt dus een aantal keuzes, en die zijn zelf weer de controller op een PC zetten (en backup maken voordat je deze weg doet); hetzelfde maar dan met de app met zijn beperkte features; zelf de controller op iets van een server draaien (kan ook een Raspberry Pi of iets dergelijks zijn, of een NAS kan vaak ook); of je koopt een apparaat van Ubiquiti waar de controller op staat, bv een CloudKey (gen 2) die alleen de controller bevat, of iets als een Cloud Gateway of UniFi Dream Machine dat routers zijn waar ook meteen de controller software op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exxus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 16:48
Na voorheen de controller op mijn Synology te hebben gehad heb ik nu, in afwachting van mijn koophuis en verbouwing) een Dream Machine SE gekocht. Wellicht onwijze overkill met straks maximaal 4 AP's, 1 deurbel en 1/2 beveiligingscamera's, maar omdat ik ook verschillende VLAN's wil maken en een snel netwerk thuis wil hebben hier voor gekozen.

Nu heb ik tijdens het aanmaken van een VLAN verschillende opties:
Met name mDNS en Isolate Network. Als ik hier mee "pruts" hoef ik dan de firewall regels niet aan te maken maar doet de UDM dit dan automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
Exxus schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:56:
Na voorheen de controller op mijn Synology te hebben gehad heb ik nu, in afwachting van mijn koophuis en verbouwing) een Dream Machine SE gekocht. Wellicht onwijze overkill met straks maximaal 4 AP's, 1 deurbel en 1/2 beveiligingscamera's, maar omdat ik ook verschillende VLAN's wil maken en een snel netwerk thuis wil hebben hier voor gekozen.

Nu heb ik tijdens het aanmaken van een VLAN verschillende opties:
Met name mDNS en Isolate Network. Als ik hier mee "pruts" hoef ik dan de firewall regels niet aan te maken maar doet de UDM dit dan automatisch?
Bedoel je een gasten netwerk aanmaken?
Dat gaat geheel automatisch, gescheiden van andere netwerken en die krijg je ook nooit communicerend met de andere netwerken, wat je ook doet in de firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 18:09
Even een vraag waar ik al te lang mee rondloop, sinds ik mijn schoteltjes vervangen heb van unifi ac-pro lite naar U6+ schoteltjes, merk ik dat mijn iPhone de wifi thuis soms niet meer automatisch oppikt. Ik moet dan expliciet wifi in en uitschakelen op mijn iPhone wil deze automatisch weer het wifi netwerk oppakken.

Auto-Join op de iPhone staat aan, dus het is ook geen bewuste actie. Ik merk gewoon dat de iPhone in mijn beleving meer moeite heeft automatisch de wifi weer op te pakken als deze in de buurt als bij mijn vorige schoteltjes.

Iemand die dit herkend of een idee heeft wat het zou kunnen zijn?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:29
Weet iemand waar ik meer info (dan bij het product op hun website) kan krijgen over de nieuwe Mobile Router Industrial?
wifi roaming, software....

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
emmerx schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:59:
Weet iemand waar ik meer info (dan bij het product op hun website) kan krijgen over de nieuwe Mobile Router Industrial?
wifi roaming, software....
https://techspecs.ui.com/...rations/umr-industrial-us
Meer dan hier zal het niet worden;

[ Voor 5% gewijzigd door SmokingCrop op 01-08-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburger
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-09 09:52
Ik zit met een netwerkprobleem waar ik niet uitkom, ondanks het proberen van verschillende oplossingen en het vervangen van apparatuur. Gecombineerd bereiken mijn apparaten niet de volledige snelheid van onze internetverbinding.

We hebben een 2 Gbps verbinding van Odido. De UDM SE is direct aangesloten op de ONT met VLAN ID 300 ingesteld, en dit werkte perfect. De geadverteerde snelheid wordt daadwerkelijk gehaald bij een speedtest direct op de UDM SE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHAyX8tcdkoAr4-6ORYzOplNNxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7u9ey0jf6dfDTiTK8dtbSMSa.jpg?f=fotoalbum_large

Het probleem is echter dat ik niet de volledige snelheid haal via de apparaten op het LAN-netwerk. Ons idee was dat een 2 Gbps verbinding voldoende overhead zou bieden, zodat anderen in huis nog steeds kunnen werken, gamen, en snel updates kunnen binnenhalen, zelfs tijdens een grote download.

Huidige situatie:

Bij een actieve download met ongeveer 1 Gbps, zakt de snelheid aanzienlijk wanneer ik een speedtest uitvoer op mijn PC (die op een andere switch is aangesloten).
Wanneer ik meerdere apparaten tegelijkertijd updates laat downloaden en speedtests uitvoer, zie ik in de interface een piekgebruik van slechts 1133 Mbps.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XFD8sFq95wHLZnFfrCEfl6rKR4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GarJsz7k2wRnIfwNCAVH9mmy.jpg?f=user_large
Het CPU-verbruik van de UDM SE stijgt hierbij naar 100%, wat lijkt te duiden op een bottleneck. Dit is vreemd, aangezien de UDM SE een hogere throughput zou moeten aankunnen, zelfs met DPI en IPS ingeschakeld.
Met DPI en IPS uitgeschakeld is de CPU baseline lager en stijgt het maximale verbruik tot ongeveer 85%. De downloadsnelheid is dan bijna 1.8 Gbps als ik de waarden van de speedtests optel, maar de interface toont een maximum van 1415 Mbps.

Ik wil DPI en IPS echter ingeschakeld houden vanwege de veiligheidsvoordelen.

Opstelling:

UDM SE <-> Ubiquiti SFP+ DAC (nieuwe kabel getest) <-> USW Pro Max 16 <-> Ubiquiti SFP+ DAC <-> USW Pro 8 PoE
Vanuit de USW Pro Max 16 gaan de verbindingen naar apparaten in de meterkast en via SFP+ naar de Pro 8, die het netwerk doorstuurt naar de rest van het huis.
Op elke verdieping hangt een AP en een Switch Lite om bedraad verder te verdelen. In de werkkamer staat een extra switch voor de daar aanwezige apparaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wgAXxJhkXh9uPOYRGRV3OCKpBw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6cjIphcHC30LgAwZP0RvvqFN.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk ben ik hier aan het juiste adres en zie ik een cruciale instelling over het hoofd?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

edit: ONT <-> UDM SE verbindingsinfo toegevoegd (2.5 Gbps RJ-45)

[ Voor 3% gewijzigd door Sandburger op 01-08-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:45
loewie1984 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:23:
Even een vraag waar ik al te lang mee rondloop, sinds ik mijn schoteltjes vervangen heb van unifi ac-pro lite naar U6+ schoteltjes, merk ik dat mijn iPhone de wifi thuis soms niet meer automatisch oppikt. Ik moet dan expliciet wifi in en uitschakelen op mijn iPhone wil deze automatisch weer het wifi netwerk oppakken.

Auto-Join op de iPhone staat aan, dus het is ook geen bewuste actie. Ik merk gewoon dat de iPhone in mijn beleving meer moeite heeft automatisch de wifi weer op te pakken als deze in de buurt als bij mijn vorige schoteltjes.

Iemand die dit herkend of een idee heeft wat het zou kunnen zijn?
Ik ervaar dat hier ook met 1 Iphone 13 max.
Een iPhone 12 en een 13 hebben er geen last van.
De 13 max blijft ook nooit lang verbonden (eerder minuten als uren) terwijl esp's en radio's dagen verbonden blijven.
Het hielp om de Mac van de iPhone statisch te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 18:09
tuxie6 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:09:
[...]

Ik ervaar dat hier ook met 1 Iphone 13 max.
Een iPhone 12 en een 13 hebben er geen last van.
De 13 max blijft ook nooit lang verbonden (eerder minuten als uren) terwijl esp's en radio's dagen verbonden blijven.
Het hielp om de Mac van de iPhone statisch te zetten.
Dat ga ik dan ook maar eens proberen. Baat t niet dan schaadt t niet. Dank voor de tip

discogs

Pagina: 1 ... 279 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.