[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 278 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:36

Typhone

Who Dares Wins

UAP Nano HD is na vakantie 'offline' gegaan in de controller en komt niet meer terug. Was nog blauw toen ik keek en zojuist heb ik hem gereset maar hij blijft onvindbaar, ook na verwijderen in de controller (UDM Pro). Nog een mogelijkheid hem aan de praat te krijgen of vindbaar te maken? Hij knippert nu langzaam wit dus volgens mij zou hij adopted moeten kunnen worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Typhone op 08-07-2024 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:16
Typhone schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:12:
UAP Nano HD is na vakantie 'offline' gegaan in de controller en komt niet meer terug. Was nog blauw toen ik keek en zojuist heb ik hem gereset maar hij blijft onvindbaar, ook na verwijderen in de controller (UDM Pro). Nog een mogelijkheid hem aan de praat te krijgen of vindbaar te maken? Hij knippert nu langzaam wit dus volgens mij zou hij adopted moeten kunnen worden.
Even met SSH inloggen op de AP en handmatig de set-inform gebruiken in de console.

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:16:
[...]

Jij hebt vast een ISP die geen PPPoE gebruikt? :P
Ook even mijn ervaring / tests delen dan.

Hier KPN met PPPoE en 1G fiber op een UDM SE met alle filters ingeschakeld. CPU Load komt niet boven de 20% hier. Upload begint rond de 1,750 Mbps en lijkt door KPN anders ge-capped te worden dan download, of OKTA speedtest is bugged oid :+.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2024/07/08/image.md.png

De laatste firmware update heeft hier dus wel geholpen. Ook die bug met smart queues is opgelost. Die staat nu helemaal uit. Wel gebruik ik nog dit MTU script via SSH, scheelt iets in snelheid.
code:
1
2
3
4
5
6
#!/bin/sh

sed -i 's/ 1492/ 1500/g' /etc/ppp/peers/ppp0
ip link set dev eth8 mtu 1512 && ip link set dev eth8.6 mtu 1508
killall pppd
ifconfig eth8 down && ifconfig eth8 up

Edit: Ook belangrijk om te vermelden dat mijn desktop een 2.5G NIC heeft, anders kom je niet boven de 1G met speedtests door overhead etc.

[ Voor 44% gewijzigd door Workaholic op 08-07-2024 10:54 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Workaholic schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:08:
[...]

Ook even mijn ervaring / tests delen dan.

Hier KPN met PPPoE en 1G fiber op een UDM SE met alle filters ingeschakeld. CPU Load komt niet boven de 20% hier. Upload begint rond de 1,750 Mbps en lijkt door KPN anders ge-capped te worden dan download, of OKTA speedtest is bugged oid :+.

[Afbeelding]

De laatste firmware update heeft hier dus wel geholpen. Ook die bug met smart queues is opgelost. Die staat nu helemaal uit. Wel gebruik ik nog dit MTU script via SSH, scheelt iets in snelheid.
code:
1
2
3
4
5
6
#!/bin/sh

sed -i 's/ 1492/ 1500/g' /etc/ppp/peers/ppp0
ip link set dev eth8 mtu 1512 && ip link set dev eth8.6 mtu 1508
killall pppd
ifconfig eth8 down && ifconfig eth8 up

Edit: Ook belangrijk om te vermelden dat mijn desktop een 2.5G NIC heeft, anders kom je niet boven de 1G met speedtests door overhead etc.
@Mr-D. welk device heb jij, want dit ziet er bovenstaand wel erg goed uit op UI spul?

@Workaholic zou het aanpassen van de MTU en het voorkomen van fragmentering zoveel impact hebben op de CPU? @Mr-D. kan het mogelijk testen? Ik ben ook wel benieuwd wat jouw CPU core belasting is met top/htop op de CLI @Workaholic

[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 08-07-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:25
Dag iedereen,

ik zit met volgende vraag:

Bestaat er van de Unifi Talk een app?
Is er een eenvoudige manier om "voicemail's " te beluisteren (van op afstand via gsm)?

is het eenvoudig om met voicemails overweg te gaan?
- bulk verwijderen
- zien welke al beluisterd zijn

Op een dag komen zo een 40-tal 'voicemails' binnen, deze worden meestal van op de bureau beluisterd. Maar het moet dus ook eenvoudig zijn om 'onderweg' te zien als er al dan niet nieuwe 'voicemails' zijn.

momenteel wordt gebruik gemaakt van een Friztbox, die dit eigenlijk wel goed doet (op de bureau via web browser en een app voor onderweg)
Maar heel het netwerk wordt vernieuwd en er komt een UDM-pro dus was het idee om het afhandelen van de VOIP (en vooral de voicemails) ook door de UDM te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
thomke schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:54:
Dag iedereen,

ik zit met volgende vraag:

Bestaat er van de Unifi Talk een app?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPiBiCrrYxiPRSd8CJhWzkvaCGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cWQYUlFkiW8aDFU0MwkhXp4M.png?f=fotoalbum_large

Dat kan je in Europa dus nog niet gebruiken .. en werkt dus alleen maar met eigen devices zo te lezen.

De Fritzbox heeft een software pbx aan boord en daardoor kan het voip afhandelen .. dat heeft UniFi (nog?) niet ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:01

Mr-D.

interpunctie? no hero here

stormfly schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:56:
[...]

@Mr-D. welk device heb jij, want dit ziet er bovenstaand wel erg goed uit op UI spul?

@Workaholic zou het aanpassen van de MTU en het voorkomen van fragmentering zoveel impact hebben op de CPU? @Mr-D. kan het mogelijk testen? Ik ben ook wel benieuwd wat jouw CPU core belasting is met top/htop op de CLI @Workaholic
met snelheid ansich heb ik geen probleem he :)

maar wil het wel even testen van de week.
zit redelijk voi dus.

de pro en SE zijn wat CPU en Ram precies hetzelfde beide hebben 4gb en een verouderde Quad-core ARM® Cortex®-A57 at 1.7 GHz

gebruik overigens ook protect met 2 camera's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMaE8TLZOvRuPv0RxEul-MDZaIA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t4BFfacqNIpsd0J9YbduJRAq.png?f=user_large

de pro zou genoeg aan moeten kunnen.

dit is een actueel overzicht en de enige die thuis is de vrouw dus mis nog 3 laptops 2 tablets en 4 telefoons.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbrdMfAyOXG_KeQorHGFI0euyu4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cRyA4JI3aWB4T67WXAr0n8W5.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Mr-D. op 08-07-2024 13:55 ]

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr-D. schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:43:
[...]

met snelheid ansich heb ik geen probleem he :)

maar wil het wel even testen van de week.
zit redelijk voi dus.

de pro en SE zijn wat CPU en Ram precies hetzelfde beide hebben 4gb en een verouderde Quad-core ARM® Cortex®-A57 at 1.7 GHz

gebruik overigens ook protect met 2 camera's

[Afbeelding]

de pro zou genoeg aan moeten kunnen.

dit is een actueel overzicht en de enige die thuis is de vrouw dus mis nog 3 laptops 2 tablets en 4 telefoons.

[Afbeelding]
Okey jouw probleem beperkt zich tot de uitdaging dat je bij een download een hogere latency krijgt dan dat je gewend was? Komt de verhoogde latency door de afhandeling van PPPoE op je eigen router vanuit de hoge CPU load. En/of de bandbreedte beperkingen (shaping en policing) bij je provider behorende bij je abonnementsvorm.

Je cores zijn hoog belast, het is lastig te zien of hij 4x 100% draait omdat je dan alle processen op zou moeten tellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
[...]

Het is toch wat minder rooskleurig dan we dachten helaas... top gaf denk ik geen goed beeld doordat hij naar alle 4 cores kijkt als totaal? HTOP was ik nog niet bekend mee, zie resultaten hieronder:

https://jmp.sh/s/MA7rTheYynHoX9ieCXB0

Sneller is mijn internet verbinding niet, maar hij lijkt dus wel degelijk 100% load op de cores te hebben bij volle belasting. Los van CPU belasting blijft de vraag dan nog: tot welke PPPOE snelheid zou dit goed gaan.

Dit is met filtering aan natuurlijk, dus worst case moet ik dat uitzetten als ik hoger dan 1G internet zou hebben (met de aanname dat ik nu aan mijn cap zit). Voor mij iig nu voldoende en totaal geen lag spikes oid bij volledige belasting.

[ Voor 25% gewijzigd door Workaholic op 08-07-2024 16:10 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Workaholic schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:07:
[...]

Het is toch wat minder rooskleurig dan we dachten helaas... top gaf denk ik geen goed beeld doordat hij naar alle 4 cores kijkt als totaal? HTOP was ik nog niet bekend mee, zie resultaten hieronder:

https://jmp.sh/s/MA7rTheYynHoX9ieCXB0

Sneller is mijn internet verbinding niet, maar hij lijkt dus wel degelijk 100% load op de cores te hebben bij volle belasting. Los van CPU belasting blijft de vraag dan nog: tot welke PPPOE snelheid zou dit goed gaan.

Dit is met filtering aan natuurlijk, dus worst case moet ik dat uitzetten als ik hoger dan 1G internet zou hebben (met de aanname dat ik nu aan mijn cap zit). Voor mij iig nu voldoende en totaal geen lag spikes oid bij volledige belasting.
Ja hij schiet ook wel hoog in zijn CPU, ervaar jij dan ook packetloss/latency? Heb je een usenetaccount en als je deze start hoeveel verhoging krijg je dan op je latency?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:11:
[...]

Ja hij schiet ook wel hoog in zijn CPU, ervaar jij dan ook packetloss/latency? Heb je een usenetaccount en als je deze start hoeveel verhoging krijg je dan op je latency?
Nee gelukkig niet, geen hick ups met teams calls, gamen en ping -T naar google.nl. Usenet heb ik helaas niet om te testen. Voor nu blij dat het gewoon werkt zonder issues en geen bottle neck met mijn 1000/1000 verbinding. Dus alsnog goed om hier te delen dat het dus prima gaat met filtering aan en zoals gezegd wellicht dat je filters uit moet zetten als je een verbinding hebt die sneller is dan 1G.

[ Voor 30% gewijzigd door Workaholic op 08-07-2024 16:24 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Workaholic schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:22:
[...]

Nee gelukkig niet, geen hick ups met teams calls, gamen en ping -T naar google.nl. Usenet heb ik helaas niet om te testen. Voor nu blij dat het gewoon werkt zonder issues en geen bottle neck met mijn 1000/1000 verbinding. Dus alsnog goed om hier te delen dat het dus prima gaat met filtering aan en zoals gezegd wellicht dat je filters uit moet zetten als je een verbinding hebt die sneller is dan 1G.
Interessant @Mr-D. op een KPN verbinding via ISP KPN schat ik in gaat het blijkbaar beter met PPPoE dan bij Freedom bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-09 16:16

Louw Post

Cerenas

Heb sinds kort iets geks. Opeens dropt m'n UXG -Lite de verbinding. Geen mogelijkheid om verbinding meer te krijgen binnen m'n netwerk. Als ik de monitoring van cpu/geheugen check is er 's nachts een horizontale lijn te zien, loog en laag alsof er nog wel iets gebeurt om de zoveel uur. Enige oplossing lijkt de UXG opnieuw opstarten.

Nu 3x last van gehad in de afgelopen week, dat terwijl ik 3.2.17 al sinds release er zo'n beetje op heb staan.

Zag toevallig wel dat iemand met een Nederlandse naam ook hetzelfde issue heeft.
https://community.ui.com/...-9419-a3d911ca087a?page=3

https://community.ui.com/...70-4ce5-ba3d-346aa3a3eb1d

Meer mensen toevallig met dit issue? Kon zo snel niets vinden met de zoekfunctie. Gek genoeg dus ook nog geen oplossing vanuit Ubiquiti.

Voor nu misschien dan maar een rollback doen naar de vorige versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:26
Louw Post schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:06:
Heb sinds kort iets geks. Opeens dropt m'n UXG -Lite de verbinding. Geen mogelijkheid om verbinding meer te krijgen binnen m'n netwerk. Als ik de monitoring van cpu/geheugen check is er 's nachts een horizontale lijn te zien, loog en laag alsof er nog wel iets gebeurt om de zoveel uur. Enige oplossing lijkt de UXG opnieuw opstarten.

Nu 3x last van gehad in de afgelopen week, dat terwijl ik 3.2.17 al sinds release er zo'n beetje op heb staan.

Zag toevallig wel dat iemand met een Nederlandse naam ook hetzelfde issue heeft.
https://community.ui.com/...-9419-a3d911ca087a?page=3

https://community.ui.com/...70-4ce5-ba3d-346aa3a3eb1d

Meer mensen toevallig met dit issue? Kon zo snel niets vinden met de zoekfunctie. Gek genoeg dus ook nog geen oplossing vanuit Ubiquiti.

Voor nu misschien dan maar een rollback doen naar de vorige versie?
Dat is gek, ik heb vannacht een UXG-lite die opeens offline was. Via ssh kon ik er in, maar bijv bijv 'info' gaf geen reactie, anders dan lang nadenken. Ook 3.2.17.
Het 'restart' commando gegeven. Dat bleek wel te werken. Daarna kreeg ik wel een normaal antwoord op 'info'. Bleek dat het inform adres verkeerd stond. Deze gewijzigd en nu werkt hij weer goed. Ik houd hem in de gaten.

[ Voor 8% gewijzigd door Tonne op 09-07-2024 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tonne @Louw Post ik mis het gebuikte protocol voor jullie ISP verbinding, PPPoE of DHCP? Volgens mij is 3.1 uitontwikkeld en komen bug fixes alleen in 4.x terug. Heb je de mogelijkheid om daarmee te testen, het topic spreekt al over een fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:40
stormfly schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:42:
@Tonne @Louw Post ik mis het gebuikte protocol voor jullie ISP verbinding, PPPoE of DHCP? Volgens mij is 3.1 uitontwikkeld en komen bug fixes alleen in 4.x terug. Heb je de mogelijkheid om daarmee te testen, het topic spreekt al over een fix.
Als je je aangemeldt hebt voor Early Access toegang, dan is 4.0.6 beschikbaar. Die draai ik zelf al tien dagen ofzo op een UXG-lite (Freedom PPPoE verbinding via ODF fiber) en is bij mij stabiel. Download is daarmee (geen IDS/IPS) ruim boven 900Mb/s, maar upload is flink lager, wat onstabiel rond de 100Mb/s.

Maar twee fanatiek youtubende kinderen in huis die ik nog niet heb horen klagen over lag, traagheid of wat dan ook. Betere stresstest voor een Early Access firmware is er niet, lijkt mij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

In mijn geval is het DHCP (Odido).
vanaalten schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:25:
[...]

Als je je aangemeldt hebt voor Early Access toegang, dan is 4.0.6 beschikbaar. Die draai ik zelf al tien dagen ofzo op een UXG-lite (Freedom PPPoE verbinding via ODF fiber) en is bij mij stabiel. Download is daarmee (geen IDS/IPS) ruim boven 900Mb/s, maar upload is flink lager, wat onstabiel rond de 100Mb/s.

Maar twee fanatiek youtubende kinderen in huis die ik nog niet heb horen klagen over lag, traagheid of wat dan ook. Betere stresstest voor een Early Access firmware is er niet, lijkt mij. ;)
Kan ik ergens de early access firmware downloaden? Of moet ik dan echt early access aanzetten in de UniFi software? (Maar dan krijgen alle devices early access firmware gok ik?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Ik gebruik DHCP. En de UXG-lite heeft nog nooit enige instabiliteit getoond sinds ik hem geinstalleerd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

De early access versie gevonden. https://community.ui.com/...6e-413c-bbd0-56d2ec8d5987

Misschien ook handig voor jou, @Tonne?

Edit: Staat ook de volgende bugfix tussen:
[UXG-Lite] Fixed an issue where the device could drop offline in rare cases.

Hopelijk lost dit het op. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Louw Post op 09-07-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:40
Louw Post schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:06:
Kan ik ergens de early access firmware downloaden? Of moet ik dan echt early access aanzetten in de UniFi software? (Maar dan krijgen alle devices early access firmware gok ik?)
Het is mij niet gelukt, maar volgens mij kan je die EA firmware downloaden door hem op een (lokale?) webserver toegankelijk te maken en dan de URL ergens in te geven.

Maar praktischer:
EA in de controller aanzetten, check voor updates, dan in het Unifi devices overzicht ENKEL de UXG-lite updaten. Dan blijven de andere apparaten waar een (EA) update voor is wel op 'update now' staan. Mocht dat ongewenst zijn, kan je eventueel de EA weer uitzetten (maar dan gaat je UXG-lite daarna op 'update now' staan om een downgrade naar official release 3.2.17 ofzo te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaribbeanCoder
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-07-2024
Goedendag allen,

Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een huis aan de andere kant van de wereld (Bonaire om precies te zijn) en mijn oog is gevallen op een aantal Ubiquiti producten die (in mijn ogen) daar goed zouden staan. Nu heb ik al bij Dustin navraag gedaan wat mogelijk een goede opstelling kan zijn, maar ze niet echt behulpzaam als het gaat om advies geven, vandaar dat ik even op het forum van Tweakers kom kijken. Zelf niet eerder Ubiquiti producten gehad, maar wel Netgear Orbi. Ben beetje op zoek dus wat het beste in mijn situatie zou zijn. Ik zit te denken aan de volgende opstelling:
  • Ubiquiti UniFi USW-Lite-16-PoE Switch
  • Ubiquiti EdgeRouter 6P
  • Ubiquiti UniFi U6+ 3pack
Reden voor een Switch is dat ik zelf nog een NAS, 2 (misschien 3) G5 camera's wil aansluiten, werkstation, PS5, Homey Pro en BYD accupakket moet aansluiten op de router. De 6P heeft hiervoor te weinig poorten, vandaar de keuze voor een Switch met PoE ondersteuning voor een aantal PoE apparaten. Nu probeer ik erachter te komen of een EdgeRouter ER-10X een geschikt alternatief zou zijn, want meer poorten. Wat ik niet kan achterhalen, is waarom de prijs van de 6P vele malen hoger ligt terwijl ik met een 10X in een keer klaar zou zijn. Wat is het beste in dit scenario?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 10:48
@CaribbeanCoder Ik zou geen EdgeRouter nemen, die kan je niet beheren vanuit UniFi.

[ Voor 7% gewijzigd door PluueeR op 09-07-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

@CaribbeanCoder je kan deze vraag beter hier stellen.
dat vind Tweakers fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaribbeanCoder
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-07-2024
Ga ik doen, bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanaalten schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:49:
[...]

Het is mij niet gelukt, maar volgens mij kan je die EA firmware downloaden door hem op een (lokale?) webserver toegankelijk te maken en dan de URL ergens in te geven.

Maar praktischer:
EA in de controller aanzetten, check voor updates, dan in het Unifi devices overzicht ENKEL de UXG-lite updaten. Dan blijven de andere apparaten waar een (EA) update voor is wel op 'update now' staan. Mocht dat ongewenst zijn, kan je eventueel de EA weer uitzetten (maar dan gaat je UXG-lite daarna op 'update now' staan om een downgrade naar official release 3.2.17 ofzo te doen).
Exact dat is de enige optie, als je het met de hand doet dan blijft die update melding ook staan. UI adviseert om alleen te up/downgraden via het wisselen van het update channel, met de hand is not done.

Update your devices by changing the Device Firmware Release Channel in the UniFi Network application to Early Access. If you wish to go back to the Official release after the upgrade, change the release channel back to Official.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

[...]

Maar praktischer:
Oh, het was mij gelukt door de download url van de Ubiqiuiti te gebruiken voor de update. Ik kwam erna pas achter dat je ook per device kan updaten in de software. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Bij Ubiquiti staan ze ook op een webserver ;) :p Je kunt de download link van de website gewoon kopiëren en in de controller plakken bij "Custom upgrade" of iets dergelijks. Vorige maand nog (meermaals) gedaan omdat de recentste UAP firmware voor mij buggy is. En jaren terug ook gedaan met een USW toen na een update de SFP poort begon te klapperen (incl. via die route een test build geïnstalleerd die UI me had gegeven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

[...]

Heb MTU script gedraaid en TCP analyzer geeft nu een MTU van 1488
Heb Protect even uitgezet want dat scheelt 10% CPU.
Heb Smart Queues uitgezet.
IDS/IPS uitgezet en zie nu deze gemiddelde waardes.

UDMpro in rust.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jx1MsQMg0LiDMWrcAfWKGeWmQLk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h4k3amplXfVqJDf2GesHnf27.png?f=user_large

UDM belast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyr4ZulMmz_-e8UpYxebx0AZBDY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eQqMxbO3ja4COOU6aQV37byI.png?f=user_large

en overzichtje van min max ping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlZezX99tda0WEw55CqggwloLxE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bmyJ6Jb8g1lOfXGWSZSz0C0A.png?f=user_large

dus tot nog toe is voor mij de beste optie de Fritz ervoor, maar na een tijdje stopt dan alleen mijn IPv6 er mee.

ga daar nog eens mee stoeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Louw Post schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:32:
De early access versie gevonden. https://community.ui.com/...6e-413c-bbd0-56d2ec8d5987

Misschien ook handig voor jou, @Tonne?

Edit: Staat ook de volgende bugfix tussen:
[UXG-Lite] Fixed an issue where the device could drop offline in rare cases.

Hopelijk lost dit het op. :)
Ik heb deze maar even geinstalleerd. Ben niet zo weg van de EA firmware. Want er zijn toch telkens wat issues. Al is dat tegenwoordig wat beter dan voorheen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 14:18
Vannacht is eindelijk de Unief 4.x update uitgekomen voor de Cloud Gateway Ultra!
Na lang wachten eindelijk SNMP support om hem netjes in de monitoring op te kunnen nemen!
En eindelijk sinds de overstap vanaf Mikrotik naar Ubiquiti weer de netwerk tekening helemaal compleet en gevuld met data in Zabbix! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Over monitoring gesproken: ik wil graag URL's monitoren. Weet iemand of dat op een Cloud gateway ultra kan? Heb er een pihole naat staan en die geeft info op domeinnaam, maar ik wil hem wat meer fine grained. Of moet ik dan richting een squid proxy kijken?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
The Eagle schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:19:
Over monitoring gesproken: ik wil graag URL's monitoren. Weet iemand of dat op een Cloud gateway ultra kan? Heb er een pihole naat staan en die geeft info op domeinnaam, maar ik wil hem wat meer fine grained. Of moet ik dan richting een squid proxy kijken?
Meeste verkeer is encrypted tegenwoordig dus dan zie je geen urls op je router maar alleen hostname

Wil je meer zien dan moet je eigen certificaten op je devices installeren en ssl decryptie doen. Zover ik weet kan het Unifi platform geen ssl decryptie dus dan moet je inderdaad naar een andere techniek kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 12-07-2024 11:57 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:04
Ik heb een beetje aparte vraag.

Omdat ik hier op het terrein al twee Ubiquity Loco accespoints heb hangen (voor verre wifi bij toegangshek en omvormer achter op ons veld, op ons 8000 m2 terrein, maar ivm bundelrichting slechte ontvangst binnen) en zelf een Amplifi HD met twee meshpoints heb, dacht ik er aan om nog een router en wat meshpoints erbij te kopen zodat de bebouwing binnen overal hetzelfde netwerk had en je naadloos doorgeschakeld wordt. (de Fritzbox en geleverde mesh door Solcon werkt eigenlijk niet voldoende)

Zo kon ik voor een leuk bedrag een Amplifi HD router met 8 meshpoints overnemen.
Dit kan samen met mijn huidige router en meshpoints tot één netwerk geconfigureerd, en de snelheden voldoen voor ons gebruik.
Voor echt snel heeft iedereen hier ook een Cat 7 kabeltje liggen.

De vreemde vraag is dat de 8 meshpoints en router een kleverige huid/laagje lijken te hebben.

Ik heb met tal van soorten schoonmaakmiddelen het proberen schoon te maken maar alleen met pure alcohol heb ik resultaat.
Daarmee maak ik het wel schoon maar blijft alles een beetje rubberachtig aanvoelen, bovendien wordt dat rubberachtige laagje snel vuil.
Met de alcohol kan ik dat laagje er ook af wassen al kost dat redelijk veel tijd, en dan worden bv de meshpoints wel gewoon glad wit plastic.
Nadeel is dat ik daarmee de opdruk, Ubiquity e.d. en de specs van de adapterplug, er ook mee af was, welke in dat "rubberen" laagje lijken te zitten.

De router en meshpoints die ik zelf heb zijn gewoon glad wit schoon plastic.

Overigens doet het niets aan de werking af, alleen alle opdruk verdwijnt.
Het papieren stickertje met barcode en serienummer achter op de antenne is niet "aangetast".

Heeft iemand ook last van dit "probleem" gehad en zo ja: Hoe heeft deze dat opgelost?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:52

rally

Deyterra Consultancy

Dat is de weekmakers die aan het vrijkomen zijn.
Enige oplossing is om met IPA en een microvezeldoekje dat laagje er afhalen. Dan hou je inderdaad wel “zuiver plastic” over, maar het is de enige manier om permanent van de plaklaag af te komen

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
rally schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:49:
Enige oplossing is om met IPA en een microvezeldoekje dat laagje er afhalen. Dan hou je inderdaad wel “zuiver plastic” over, maar het is de enige manier om permanent van de plaklaag af te komen
Deels had ik dat vermoeden al, gezien de opdruk in het laagje zit.

Wat versta jij onder IPA? Behalve een biertje?
Isopropyl Alcohol?

Met Ketonatus alcohol 96% gaat het redelijk goed maar niet snel.
Tast het goede plastic verder niet aan.
Ik zal met een microvezeldoekje eens proberen of dat sneller gaat dan met papier, gezien er best wel troep af komt wissel ik vaak van papier.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 12-07-2024 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:55
Teijgetje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:44:
Ik heb een beetje aparte vraag.

Omdat ik hier op het terrein al twee Ubiquity Loco accespoints heb hangen (voor verre wifi bij toegangshek en omvormer achter op ons veld, op ons 8000 m2 terrein, maar ivm bundelrichting slechte ontvangst binnen) en zelf een Amplifi HD met twee meshpoints heb, dacht ik er aan om nog een router en wat meshpoints erbij te kopen zodat de bebouwing binnen overal hetzelfde netwerk had en je naadloos doorgeschakeld wordt. (de Fritzbox en geleverde mesh door Solcon werkt eigenlijk niet voldoende)

Zo kon ik voor een leuk bedrag een Amplifi HD router met 8 meshpoints overnemen.
Dit kan samen met mijn huidige router en meshpoints tot één netwerk geconfigureerd, en de snelheden voldoen voor ons gebruik.
Voor echt snel heeft iedereen hier ook een Cat 7 kabeltje liggen.

De vreemde vraag is dat de 8 meshpoints en router een kleverige huid/laagje lijken te hebben.

Ik heb met tal van soorten schoonmaakmiddelen het proberen schoon te maken maar alleen met pure alcohol heb ik resultaat.
Daarmee maak ik het wel schoon maar blijft alles een beetje rubberachtig aanvoelen, bovendien wordt dat rubberachtige laagje snel vuil.
Met de alcohol kan ik dat laagje er ook af wassen al kost dat redelijk veel tijd, en dan worden bv de meshpoints wel gewoon glad wit plastic.
Nadeel is dat ik daarmee de opdruk, Ubiquity e.d. en de specs van de adapterplug, er ook mee af was, welke in dat "rubberen" laagje lijken te zitten.

De router en meshpoints die ik zelf heb zijn gewoon glad wit schoon plastic.

Overigens doet het niets aan de werking af, alleen alle opdruk verdwijnt.
Het papieren stickertje met barcode en serienummer achter op de antenne is niet "aangetast".

Heeft iemand ook last van dit "probleem" gehad en zo ja: Hoe heeft deze dat opgelost?
Dat heb ik gehad met speakers, heel irritant.
Degene die ze via Marktplaats heeft overgenomen wist er wel raad mee, schoonmaken met aceton en dan opnieuw spuiten.
Moet je maar zin in hebben.

Overigens had ik het ook met een scroll wheel van een Squeezebox Radio.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:52

rally

Deyterra Consultancy

Teijgetje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 23:05:
[...]

Deels had ik dat vermoeden al, gezien de opdruk in het laagje zit.

Wat versta jij onder IPA? Behalve een biertje?
Isopropyl Alcohol?

Met Ketonatus alcohol 96% gaat het redelijk goed maar niet snel.
Tast het goede plastic verder niet aan.
Ik zal met een microvezeldoekje eens proberen of dat sneller gaat dan met papier, gezien er best wel troep af komt wissel ik vaak van papier.
Hahahaha…. Nee geen bier maar Isoprpyl Achohol. Dik aan brengen (goed geventileerde ruimte overigens) en dan goed boenen/schrobben met een microvezeldoekje.
Dat is het enige wat goed werkt. Alle andere oplossingen werken niet, of duurt het veeeel langer.

Ik heb het ook ooit met VIM en een schuursponsje geprobeerd. Totale fail.
Staalwol: Dan beschadig je uiteindelijk het kunststof.

Oude Logitech afstandsbedieningen heb ik dit tientallen keren bij moeten doen (niet alleen thuis, maar ook bij vrienden en bekenden). Het is een vervelend klusje, maar als je eenmaal van de weekmakers af bent, ben je er ook voor altijd vanaf.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:37
Zal het ook eens proberen. Ik vond het al raar toen ik een 2e hands accespoint had gekocht en dat alles plakkerig was. Verder nooit aandacht aan besteed.
Heb gelukkig nog wat IPA liggen. Zal nog laten weten of dit wat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Everts
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-11-2024
Hortz schreef op zondag 14 juli 2024 @ 08:12:
Zal het ook eens proberen. Ik vond het al raar toen ik een 2e hands accespoint had gekocht en dat alles plakkerig was. Verder nooit aandacht aan besteed.
Heb gelukkig nog wat IPA liggen. Zal nog laten weten of dit wat werkt.
Daarom ben ik verschrikkelijk zuinig op een flesje X10 : tast plastic niet aan .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Wat fijn. Sinds vanochtend doet mijn UXG-Max raar. Wifi werkt nog wel alleen alle bedraade apparaten krijgen geen internet… ook moest ik al m’n accesspoint opnieuw adopteren want die werkte nog wel maar waren niet meer verbonden met m’n site….

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SgtElPotato schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:17:
Wat fijn. Sinds vanochtend doet mijn UXG-Max raar. Wifi werkt nog wel alleen alle bedraade apparaten krijgen geen internet… ook moest ik al m’n accesspoint opnieuw adopteren want die werkte nog wel maar waren niet meer verbonden met m’n site….
DHCP uitdagingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
Blijkbaar was de DHCP pool op een of andere manier volgelopen. Er werd niks meer uitgedeeld. Handmatig IP-adres toegekend aan een vast apparaat, Subnet aangepast naar /23 en weer terug naar /24 en hij doet zijn ding weer.

Zag niks raars, in het overzicht van IP-leases in de controller staan maar 56 gereserveerde adressen..

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Ondertussen is het internet weer up en het IP probleem opgelost, maar nu lijkt de UXG-MAX niks meer te doen met de port forwards die zijn ingesteld.

De lokale controller (op mijn server) is prima lokaal te bereiken maar vanaf unifi.ui.com niet meer, net zoals al mijn andere services..

Regels uiteraard al opnieuw toegevoegd, maar zonder oplossing. Ik ga hem van de week even opnieuw instellen...

[ Voor 35% gewijzigd door SgtElPotato op 14-07-2024 22:09 ]

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SgtElPotato schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:04:
De lokale controller (op mijn server) is prima lokaal te bereiken maar vanaf unifi.ui.com niet meer, net zoals al mijn andere services..
Ik mag toch hopen dat remote access geen gebruik maak van port forwards? Maar dat de lokale controller zelf een verbinding / tunnel opzet naar de UI servers en de UI servers dus (ook) de toegang controleren. En zodoende vanuit UI dus ook allemaal malafide verkeer geblokkeerd kan worden dat al dan niet dynamisch gedetecteerd wordt tegen hun services over "alle accounts" en niet elke lokale controller zelf verantwoordelijk is voor de "beveiliging". Bv dus proberen login credentials te raden. Als de lokale controller open staat via een port forward kan een aanvaller dus wereldwijd op alle controllers een X login pogingen doen. Terwijl als alle remote access verkeer via UI gaat dan kunnen ze na diezelfde login pogingen tijdelijk dat hele IP adres blokkeren en kan die dus ook aan geen enkele controller meer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
RobertMe schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:12:
[...]

Ik mag toch hopen dat remote access geen gebruik maak van port forwards? Maar dat de lokale controller zelf een verbinding / tunnel opzet naar de UI servers en de UI servers dus (ook) de toegang controleren. En zodoende vanuit UI dus ook allemaal malafide verkeer geblokkeerd kan worden dat al dan niet dynamisch gedetecteerd wordt tegen hun services over "alle accounts" en niet elke lokale controller zelf verantwoordelijk is voor de "beveiliging". Bv dus proberen login credentials te raden. Als de lokale controller open staat via een port forward kan een aanvaller dus wereldwijd op alle controllers een X login pogingen doen. Terwijl als alle remote access verkeer via UI gaat dan kunnen ze na diezelfde login pogingen tijdelijk dat hele IP adres blokkeren en kan die dus ook aan geen enkele controller meer komen.
Lijkt me wel. Ik heb alleen de inform poort open gezet naar buiten en wat poorten voor mijn server. Maar niks lijkt het meer te doen... Remote managment staat gewoon aan.

Van de week maar eens opnieuw beginnen, hier kom ik niet meer uit..

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SgtElPotato schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:02:
[...]

Lijkt me wel. Ik heb alleen de inform poort open gezet naar buiten en wat poorten voor mijn server. Maar niks lijkt het meer te doen... Remote managment staat gewoon aan.

Van de week maar eens opnieuw beginnen, hier kom ik niet meer uit..
Het doel van cloudaccess bij UI is nu juist dat je geen poorten hoeft open te zetten. De inform poort is trouwens alleen voor je devices, daar heb je voor remote beheer niets aan. Daar is poort 443 of 8443 voor. Maar ook die zijn niet nodig bij remote access. Een server instance van de UI software zet juist een verbinding op naar de UI cloud en die kan UI dan gebruiken om uit te lezen. Niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
ed1703 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 00:09:
[...]

Het doel van cloudaccess bij UI is nu juist dat je geen poorten hoeft open te zetten. De inform poort is trouwens alleen voor je devices, daar heb je voor remote beheer niets aan. Daar is poort 443 of 8443 voor. Maar ook die zijn niet nodig bij remote access. Een server instance van de UI software zet juist een verbinding op naar de UI cloud en die kan UI dan gebruiken om uit te lezen. Niet andersom.
Dat begrijp ik. Ik heb alleen wat poorten open staan voor mijn lokale services die naar buiten moeten en de inform poort voor de controller zodat andere fysieke locaties wel de controller kunnen bereiken.

Blijft raar dat ik mijn controller maar niet te zien krijg op unifi.ui.com. Hij kwam straks heel even tevoorschijn, maar verdween gelijk weer.

Gebeuren wat rare dingen vandaag. Eerst de DHCP fouten (terwijl de tabel vrijwel leeg was) en daarna geen verbinding meer van buitenaf kunnen krijgen (terwijl de port forwards gewoon goed ingesteld staan). Ik denk dat er iets niet goed gaat ergens, van de week even alles opnieuw instellen, wellicht lost dat alles op.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Weet iemand of de switch in de U6-IW ondersteuning heeft voor IGMP snooping?

De site van Ubuquiti meldt letterlijk helemaal niks over de ingebouwde Switch en wat die kan behalve PoE |:(

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 14:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Iemand enig idee of ik de insights die ik op mijn diverse clients op het LAN krijg (op de CGU), ook op de clients van de wireguard VPN kan krijgen? Daar zie ik nu namelijk geen insights of andere analytics.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
CyBeR schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:50:
Weet iemand of de switch in de U6-IW ondersteuning heeft voor IGMP snooping?

De site van Ubuquiti meldt letterlijk helemaal niks over de ingebouwde Switch en wat die kan behalve PoE |:(
Volgens mij ondersteunt die het niet. STP wordt in elk geval niet ondersteund. Maar ik kan dit niet zo gemakkelijk meer naar voren krijgen in de controller. Heb je enig idee hoe ik dit zou kunnen zien zonder netwerkverkeer te hoeven analyseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tonne schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:44:
[...]

Volgens mij ondersteunt die het niet. STP wordt in elk geval niet ondersteund. Maar ik kan dit niet zo gemakkelijk meer naar voren krijgen in de controller. Heb je enig idee hoe ik dit zou kunnen zien zonder netwerkverkeer te hoeven analyseren?
Dat zou denk ik neerkomen op netwerkverkeer checken idd. IPTV aanzetten op een ontvanger die erop aangesloten is, en dan met een computer op een andere poort kijken of je een paar Mbps aan multicastverkeer binnen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
CyBeR schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:46:
[...]

Dat zou denk ik neerkomen op netwerkverkeer checken idd. IPTV aanzetten op een ontvanger die erop aangesloten is, en dan met een computer op een andere poort kijken of je een paar Mbps aan multicastverkeer binnen krijgt.
Vroeger kon je zien of een switch dit ondersteunde bij de instellingen, dat is tegenwoordig weg helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

winwiz schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:01:
[...]

Ik heb mijn versie dan ook verleden week vervangen door de Pro Max 16 Poe. Inderdaad zuiniger, stil, en extra's zoals POE++, 2.5 Gb op 4 poorten, SFP+ en Layer 3 voor wat het waard is. O ja en Etherlighting euhh leuk.
De Pro Max 16 moet 500 knopen opbrengen, dat vind ik nog even iets te gortig voor wat het moet doen hier. Heb zojuist tweedehands een identieke PoE 8P 150w versie gescoord en nieuw een Gateway Max besteld. En, omdat dat ook nog nodig was voor een ongedekte hoek op het terrein, de nieuwe en verrassend voordelige G5 TurrentUltra. Kan ik weer fijn netwerk gaan sleutelen binnenkort en eindelijk die meterkast op orde brengen. Gelukkig had ik de UTP al getrokken voor deze nieuwe camera, is altijd zo'n kutklus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tonne schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:57:
[...]

Vroeger kon je zien of een switch dit ondersteunde bij de instellingen, dat is tegenwoordig weg helaas.
Ik zie inderdaad geen verschil tussen een Flex mini (die het niet kan) en een USW-48-POE (die het wel kan) in de controller.

Lekker handig dat het er niet bij staat, IGMP snooping is best belangrijk als je IPTV hebt en dat hebben steeds meer mensen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyBeR schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:00:
Lekker handig dat het er niet bij staat, IGMP snooping is best belangrijk als je IPTV hebt en dat hebben steeds meer minder mensen tegenwoordig.
Let me fix that for you. IPTV met multicast wordt/werd alleen toegepast door KPN, en hun nieuwe TV platform is ook singlecast. Bij mijn weten, heb zelf geen KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:08
IGMP snooping is toch een globale instelling bij Networks

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

winwiz schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:12:
IGMP snooping is toch een globale instelling bij Networks
Ja het is een globale instelling (evt per vlan) maar als je hardware het niet ondersteunt heb je er niks aan.
RobertMe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:09:
[...]

Let me fix that for you. IPTV met multicast wordt/werd alleen toegepast door KPN, en hun nieuwe TV platform is ook singlecast. Bij mijn weten, heb zelf geen KPN.
Gaat hier om KPN idd.

En do tell, sinds wanneer gebruiken ze geen multicast meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat klinkt als on-demand streaming ipv live tv?

Zover ik kan zien heeft KPN de keuze (op de ontvanger) tussen multicast en unicast, maar is bij unicast de beeldkwaliteit lager.

Ik heb zelf ziggo dus dit probleem niet, maar dan kan ik 't dus ook niet uitproberen helaas.

Overigens zou KPN dit hele probleem op kunnen lossen door op die experiabox een proxy te zetten die de multicast-streams aan de kant van KPN omzet naar unicast aan de kant van de klant. Binnenshuis is er bandbreedte zat, meestal.

Verder zoekend vind ik dat TV+ ook gewoon multicast-gebaseerd is. Kan ook bijna niet anders op de schaal van KPN trouwens. Dus nog steeds IGMP snooping nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 15-07-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 19:26
CyBeR schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:23:
Dat klinkt als on-demand streaming ipv live tv?

Zover ik kan zien heeft KPN de keuze (op de ontvanger) tussen multicast en unicast, maar is bij unicast de beeldkwaliteit lager.

Ik heb zelf ziggo dus dit probleem niet, maar dan kan ik 't dus ook niet uitproberen helaas.

Overigens zou KPN dit hele probleem op kunnen lossen door op die experiabox een proxy te zetten die de multicast-streams aan de kant van KPN omzet naar unicast aan de kant van de klant. Binnenshuis is er bandbreedte zat, meestal.

Verder zoekend vind ik dat TV+ ook gewoon multicast-gebaseerd is. Kan ook bijna niet anders op de schaal van KPN trouwens. Dus nog steeds IGMP snooping nodig.
Wat jij beschrijft is precies wat de kpn boxen/routers aan de consumenten kant doen.
Echter mensen met eigen oplossingen zoals een Unify Dream machine en dergelijke krijgen dit dikwijls niet goed aan de praat.
(Sommige oplossingen bieden de mogelijkheid niet eens voor routed iptv met igmp snoopping

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pnxsinned
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-08 18:59
pnxsinned schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:19:
Ik zit toch al wat weekjes te spelen met mijn netwerk en zit met het volgende.

Als schets het volgende

-> Delta Internet 1Gbit -> Huawei Ont T10 -> UXG-Max -> Unifi 8 poort Enterprise POE 2.5Gbit -> Unifi POE 1Gbit Lite switches tussen diverse ruimtes.

Ik had een tijd geleden de USG3 van Unifi en haalde altijd 940/940. Sinds de vervanging van mijn gateway van USG3 naar de UXG-Max, en alles op auto port negotiation, haal ik meer ~ 720DL - En volle upload 940. Wanneer ik de WAN port van de Max static instel naar 1Gbit FDX, haal ik mijn verwachte snelheid.

Ik heb vrijwel alle settings tried, en weet mij geen raad meer. Heb zelfs een 2.5Gbit switch tussen Huawei gezet en de UXG-Max, met hetzelfde resultaat. Zodra ik de UXG-Max, laat auto negotiation met een switch of die Huawei, is mijn DL verminderd met 200Mbit.

Ik kan het niet meer vinden, en hoop of jullie mij tips kunnen geven waar te zoeken.

Ook kabels vervangen, alles ertussen zijn nieuwe op maat, copper cable.
Wilde even terugkomen op bovenstaande.
Na een ticket aangemaakt te hebben en vanalles getest te hebben, gaven ze me een link naar FW 4.0.6.
Deze installed, en ALLES werkt nu vlekkeloos hoe het hoort (Nog sneller zelfs), met IPS en alle meuk aan.
Ik ben weer een happy tweakert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:51
rally schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:49:
Wellicht even ter correctie: harde plastics, zoals van behuizingen van electrische apparatuur, bevatten géén weekmakers. En dat is niet gek, want daar zou de behuizing soepel van worden en zijn vorm niet behouden. Overigens bevat het overgrote deel van plastics géén weekmakers.

Het gaat bij E&E apparatuur in veel gevallen om anti-statische additieven of mogelijk lossingsmiddelen die tijdens het vorm proces er voor zorgen dat de onderdelen makkelijk uit de mallen loskomen.
Beide stoffen hebben de neiging om gedurende de levensduur van het apparaat naar het oppervlak te migreren onder invloed van temperatuur. En dan vormt zich een plakkerig aanvoelend laagje.
Waarschijnlijk het beste schoon te maken met water en zeep. Als het hardnekkig is dan kan baking soda helpen of geloof het of niet olijfolie. In dat laatste geval kun je het oppervlak met olijfolie insmeren en een tijdje laten staan. Dan met water en zeep (Dreft) afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:39
Als iemand (ik zelf) die heel lang plastisolen (plastic formuleringen) heeft ontwikkeld, deze stelling is totale onzin. Dat kan je niet zo stellen heel veel plastic zouden heel bros zijn zonder weekmakers.
Je kan ook ergens weinig weekmaker in stoppen.

Wellicht even ter correctie: harde plastics, zoals van behuizingen van electrische apparatuur, bevatten géén weekmakers.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 16-07-2024 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

Hoe is jullie ervaring met inter-vlan routing door een UDM Pro (of SE) en 10Gb? Ik lees meestal dat het niet snel genoeg werkt, maar alleen richting WAN met 10Gb haalbaar is.

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Compact 2.5G Cloud Gateway with 30+ UniFi device / 300+ client support, 1.5 Gbps IPS routing, and selectable NVR storage.

https://eu.store.ui.com/e...cg-max?variant=ucg-max-eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:53

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
stormfly schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:20:
Compact 2.5G Cloud Gateway with 30+ UniFi device / 300+ client support, 1.5 Gbps IPS routing, and selectable NVR storage.

Ziet eruit als dezelfde SoC als in de UCG-Ultra en UXG-Max met als verschil dat deze 4GB RAM heeft om de verschillende apps tegelijk te kunnen draaien en grotere interne opslag via NVMe voor Protect. En uiteraard de 2.5GbE chip die ook in de UXG-Max zit.

Wel interessant om nu een model te hebben tussen de UCG-Ultra en de UDM Pro. Niet iedereen heeft de ruimte voor een rackmount unit.

[edit]
Blijkbaar zijn de specs aangepast, is nu maar 3GB RAM ipv 4GB.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 18-07-2024 14:11 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

En wanneer komen nu eens betaalbare 2,5Gbit/s switches? Want de 16 Pro Max is dat niet echt, en de 8 Enterprise is zelfs nog duurder ondanks de helft aan poorten. Uit China koop je 2,5Gbit/s voor (ruim) onder de €100 (eerder €50 unmanaged, €100 voor managed en evt PoE erbij). Dan moet UI toch zeker iets voor €200 kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

RobertMe schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:57:
[...]

En wanneer komen nu eens betaalbare 2,5Gbit/s switches? Want de 16 Pro Max is dat niet echt, en de 8 Enterprise is zelfs nog duurder ondanks de helft aan poorten. Uit China koop je 2,5Gbit/s voor (ruim) onder de €100 (eerder €50 unmanaged, €100 voor managed en evt PoE erbij). Dan moet UI toch zeker iets voor €200 kunnen maken?
Acht de kans klein dat ze het voor €200 kunnen doen. Als je kijkt naar Managed L2, 2.5GbE en PoE+ of hoger, zie je van merken als TP-Link ook €300+ . De AliExpress niveau Chinezen kan je niet echt vergelijken.

De USW-Enterprise-8-PoE is dan wel een Managed L3 switch (wel beperkt tot wat Unifi heeft geïmplementeerd aan L3 functies, maar hij doet meer dan een Managed L2 switch). Die zijn sowieso duurder, omdat ze meer rekenkracht intern nodig hebben voor de extra functies, wat de meeste (thuis-)gebruikers niet nodig hebben.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:51
leonbong schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:44:
Als iemand (ik zelf) die heel lang plastisolen (plastic formuleringen) heeft ontwikkeld, deze stelling is totale onzin. Dat kan je niet zo stellen heel veel plastic zouden heel bros zijn zonder weekmakers.
Je kan ook ergens weinig weekmaker in stoppen.

Wellicht even ter correctie: harde plastics, zoals van behuizingen van electrische apparatuur, bevatten géén weekmakers.
Plastisolen is natuurlijk een andere tak van sport.
Laat ik het dan even nuanceren (als polymeer technoloog) en spreken van de 'klassieke' weekmakers, de phthalaten, sebacaten, trimellaten, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

BiG-GuY schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:56:
[...]

Ziet eruit als dezelfde SoC als in de UCG-Ultra en UXG-Max met als verschil dat deze 4GB RAM heeft om de verschillende apps tegelijk te kunnen draaien en grotere interne opslag via NVMe voor Protect. En uiteraard de 2.5GbE chip die ook in de UXG-Max zit.

Wel interessant om nu een model te hebben tussen de UCG-Ultra en de UDM Pro. Niet iedereen heeft de ruimte voor een rackmount unit.
Ook wel opvallend dat de "no storage" versie precies dezelfde prijs heeft als de UXG-Max. De UCG-Max heeft dan de voordelen van het dubbele hoeveelheid RAM, het draaien van de UniFi software en een displaytje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:13:
[...]

Acht de kans klein dat ze het voor €200 kunnen doen. Als je kijkt naar Managed L2, 2.5GbE en PoE+ of hoger, zie je van merken als TP-Link ook €300+ . De AliExpress niveau Chinezen kan je niet echt vergelijken.
Nouja, die AliExpress Chinezen zal uiteindelijk toch ook grofweg dezelfde hardware in zitten ;). Het is niet alsof UI ineens hun eigen switching chip gaat bouwen. Die kopen ze ook gewoon in van een Realtek of whatever, en eey. Realtek zit ook in het Chinese spul. Dan is het uiteraard nog steeds niet te vergelijken (duurdere arbeid in de US v.w.b. R&D, software die veel uitgebreider is, support, garantie, ...). Maar voor 4x zo duur moet toch wel iets kunnen lijkt me zo. Nu is het gewoon * tumbleweed * en is er niks. Terwijl ze ook switches zonder PoE verkopen, maar ook daar geen 2,5Gbit/s.
De USW-Enterprise-8-PoE is dan wel een Managed L3 switch (wel beperkt tot wat Unifi heeft geïmplementeerd aan L3 functies, maar hij doet meer dan een Managed L2 switch). Die zijn sowieso duurder, omdat ze meer rekenkracht intern nodig hebben voor de extra functies, wat de meeste (thuis-)gebruikers niet nodig hebben.
I know. En haal die layer 3 switching er af, gooi etherlighting weg, en dan moet het toch echt veel goedkoper kunnen dan dik 500 euro. En zat er niet ook PoE++ op? Daar is PoE+ ook wel (ruim) voldoende in.

Ze produceren ineens wel 5+ routers binnen een jaar (2x UXG. 2x UCG, UX en ik mis vast nog wel iets (UDM Max?)). En op switching vlak komen ze niet verder dan de Ultra wat gewoon oude wijn in nieuwe zakken is (1Gbit/s, PoE als je voor de de bijbehorende adapter betaald). En dan ook nog goedkope wijn in nieuwe zakken. Want IGMP snooping bv deed die niet? Ding zit op het niveau van een USW Flex (Mini) v.w.b. switching features. Maar je betaalt wel een USW 8 / 8-60W / ... prijs ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

RobertMe schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:54:
[...]

Nouja, die AliExpress Chinezen zal uiteindelijk toch ook grofweg dezelfde hardware in zitten ;). Het is niet alsof UI ineens hun eigen switching chip gaat bouwen. Die kopen ze ook gewoon in van een Realtek of whatever, en eey. Realtek zit ook in het Chinese spul. Dan is het uiteraard nog steeds niet te vergelijken (duurdere arbeid in de US v.w.b. R&D, software die veel uitgebreider is, support, garantie, ...). Maar voor 4x zo duur moet toch wel iets kunnen lijkt me zo. Nu is het gewoon * tumbleweed * en is er niks. Terwijl ze ook switches zonder PoE verkopen, maar ook daar geen 2,5Gbit/s.
Ze zijn ook nooit gekomen met een betaalbare 8-poort 1Gbit switch volgens mij (à la Flex Mini maar met 8 poorten). Ik heb er daardoor niet veel vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Louw Post schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:03:
[...]

Ze zijn ook nooit gekomen met een betaalbare 8-poort 1Gbit switch volgens mij (à la Flex Mini maar met 8 poorten). Ik heb er daardoor niet veel vertrouwen in.
Nah, Ubiquiti betaalbaar wel. De USW 8 kost IIRC minder dan €100 en de USW 8-60W iets meer dan €100. Niet goedkoop, maar het had ook €200 of meer kunnen zijn zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:47

franssie

Save the albatross

In een ander topic las ik inderdaad dat realtek en nieuwere versie van hun chip heeft waar die Chinezen op draaien. Software hebben ze al, moet alleen aangepast worden op de chip, en het layout van het PCB natuurlijk. Zou me niets verbazen als daar al hard aan gewerkt en getest wordt. Ik heb twee sites, omada en ui, omada is vergelijkbaar maar toch net wat beter en goedkoper voor consumenten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

De Flex en Ultra series zijn de budget series. Snap ook niet dat ze niet gewoon nieuwe modellen in de Flex serie hebben uitgebracht i.p.v. Ultra.

Zegt niet dat ze ook gaan komen met 2.5GbE switches in de Ultra series, maar ik verwacht niet dat ze zo laag geprijsd gaan zijn als je hoopt. Ook andere type netwerk of router hardware die je via AliExpress kan kopen kosten een fractie van de gevestigde merken. Verwacht ook geen ondersteuning of garantie van die merken.

Ter vergelijking een Mikrotik 2.5GbE Managed Switch zonder PoE: https://mikrotik.com/prod...s_in#fndtn-specifications

Zit je ook op €220 dus, zonder PoE. En Mikrotik zit qua hardware op lagere prijzen dan Unifi. Niet dat hun software te vergelijken is. Ze bieden veel meer opties, deze switches draaien ook hun volwaardige Router OS dus kan je als volwaardige router inzetten (met beperkte performance). De switching performance is hardware offloaded, de router performance niet.

En helaas is Unifi gestopt met het Early Access model voor hardware, dus voor iedereen is het elke keer een verrassing met welke producten ze komen haha. Al was dit specifieke product wel in de lijn der verwachting en volgens mij ook al in leaks voorbij gekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 16-07-2024 19:04 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:35

Dit is oprecht een leuke opvolger voor mijn Edgerouter X (OpenWrt) + Cloudkey Gen2+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

In de categorie 'domme vragen die wellicht helemaal niet dom zijn maar ik moet het toch even zeker weten':

Ik heb mijn nieuwe Edge Max Gateway binnen. Via wat zoekwerk kom ik op de volgende procedure:

https://community.ui.com/...f4-47bf-97bb-ae465d62f1d0
In UniFi USG configuration, select "FORGET THIS DEVICE".
Power down and disconnect USG.
Install USG-PRO-4 and connect LAN/WAN.
Adopt USG-PRO-4.
USG-PRO-4 will pull in the configuration from the CloudKey and all settings will be the same as they were on the USG.
alleen dan bij mij is het geen USG4 Pro maar een ander apparaat.

Waar ik mezelf vragen bij stel, is het niet de USG die de routing verzorgt? M.a.w. als er geen USG actief is, kan ik dan mijn Cloud key UI omgeving nog bereiken? En hoe gaat hij die nieuwe gateway kunnen adopten zonder actieve DHCP server?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
rally schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:45:
[...]

Hahahaha…. Nee geen bier maar Isoprpyl Achohol. Dik aan brengen (goed geventileerde ruimte overigens) en dan goed boenen/schrobben met een microvezeldoekje.
Dat is het enige wat goed werkt. Alle andere oplossingen werken niet, of duurt het veeeel langer.
Om hier nog even op terug te komen.
Na een topic op een autoforum doorgespit te hebben..........

Aceton VERVANGER, die biologische rotzooi die "nergens" goed voor is, blijkt gigantisch goed te werken op de weekmakers. _/-\o_
Had nog een open fles staan, al drie jaar op een plank, en ondanks dat het meeste vervlogen was bleek het geweldig te werken. Ooit door iemand gehaald toen ik een fles aceton mee liet nemen, maar wat dus volkomen nutteloos is als je echte aceton nodig hebt.
Eco-thinner is ook zo`n nepprodukt als je echte nodig hebt.

Dus maar een verse fles gehaald bij de Praxis.

En omdat het geen aceton is tast het het plastic niet aan, en omdat de plaklaag sneller los geweekt wordt heb je minder poetsbeschadigingen dan met alcohol.

Ik gebruik wel poetspapier, en lekker "nat" , en "door" de laag papier kan ik met mijn nagel de plaklaag op het moment dat die los weekt wat makkelijker "wegduwen".
De nepaceton verdampt veel minder snel dan alcohol, al vind ik alcohol tijdens het schoonmaken dan weer beter smaken ruiken. :+
Ik gebruik W5 multi-purpose-towels van de Lidl , beste poetspapier, dat is sterk en vrij zacht. (Ik koop ze altijd per 6 of 12 in de aanbieding zodat ik altijd heb staan en nooit mis grijp)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryS-OQQrx9qGNlqzU6M7b7SDk3M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JadPqdo4SmHCXWXZv4NlgkYL.png?f=user_large

Schoonmaken gaat ruim twee keer sneller dan met alcohol, was ik met alcohol haast een uur bezig met een antenne en voeding /meshpoint, met aceton ben ik in ca 20-25 minuten schoon.
Wel neem ik de laatste keer het meshpoint af met alcohol omdat door het snelle loslaten de plakrulletjes zo groot zijn dat ze nog plakken, dat was met alcohol niet, dan waren de kleine stukjes die je er af poetst al plakvrij.

Ik zal het morgen nog eens proberen met een microvezeldoekje of dat minder krast als het papier, al is ook dat minimaal, nadeel is dan weer dat je dat minder snel vervangt, al is zo`n doekje ook best groot.
En ik zal eens kijken of eco-thinner ook werkt, dat vind ik ook nergens goed voor, maar wie weet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:42:
De Flex en Ultra series zijn de budget series. Snap ook niet dat ze niet gewoon nieuwe modellen in de Flex serie hebben uitgebracht i.p.v. Ultra.
uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) => oud (5 jaar minimaal?), kost zeg 105 tot 125 euro
uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE => nieuwer (~2 jaar oud?), kost zeg 120 tot 130 euro
uitvoering: Ubiquiti UniFi Ultra 60W Switch => nieuwst, volgens jou budget series, kost minimaal 138 euro, tweede shop al bijna 160.

Dus hoezo is de Ultra een budget serie? Zelfs de uitvoering: Ubiquiti Unifi Ultra (geen PoE, i.t.t. de 8-60W en Lite 8 PoE) kost "minimaal" 110. Terwijl je voor dat geld dus ook een oudere 8-60W hebt, of voor een tientje meer een Lite 8 PoE, en dan heb je dus gewoon fatsoenlijke switches die ook IGMP snooping doen, en dan ook nog eens een PoE model i.p.v. "expliciet" zonder PoE.

En in de UI store hetzelfde. De Lite 8 PoE kost 100 euro (ex, 121 incl), de Ultra vanaf 91 (ex, 110 incl). Dus ook daar is de Ultra zonder PoE nauwelijks goedkoper dan de Lite 8 PoE, met PoE dus, en IGMP snooping, en "alles dat je van een switch mag verwachten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

RobertMe schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:14:
[...]

uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) => oud (5 jaar minimaal?), kost zeg 105 tot 125 euro
uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE => nieuwer (~2 jaar oud?), kost zeg 120 tot 130 euro
uitvoering: Ubiquiti UniFi Ultra 60W Switch => nieuwst, volgens jou budget series, kost minimaal 138 euro, tweede shop al bijna 160.

Dus hoezo is de Ultra een budget serie? Zelfs de uitvoering: Ubiquiti Unifi Ultra (geen PoE, i.t.t. de 8-60W en Lite 8 PoE) kost "minimaal" 110. Terwijl je voor dat geld dus ook een oudere 8-60W hebt, of voor een tientje meer een Lite 8 PoE, en dan heb je dus gewoon fatsoenlijke switches die ook IGMP snooping doen, en dan ook nog eens een PoE model i.p.v. "expliciet" zonder PoE.

En in de UI store hetzelfde. De Lite 8 PoE kost 100 euro (ex, 121 incl), de Ultra vanaf 91 (ex, 110 incl). Dus ook daar is de Ultra zonder PoE nauwelijks goedkoper dan de Lite 8 PoE, met PoE dus, en IGMP snooping, en "alles dat je van een switch mag verwachten".
Unifi zelf zegt dat. De Ultra serie (alles met Ultra in de naam als het goed is) is aangekondigd voor “opkomende markten” om producten met een “scherpe” prijs te hebben. Prijzen zouden per regio kunnen verschillen, daar heb ik me niet in verdiept.

https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/s/RhoGLstHKL

De Ultra serie switches is beperkter in functies dan de Lite serie, Unifi positioneert ze dan ook onder de Lite… Ze zitten qua L2 functies tussen de Flex en Lite in.

Vond het zelf ook niet logisch hoor, maar de afdeling die bij Unifi de namen verzint is al een tijdje de weg kwijt 😅.

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 17-07-2024 00:36 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

HTT-Thalan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:21:
In de categorie 'domme vragen die wellicht helemaal niet dom zijn maar ik moet het toch even zeker weten':

Ik heb mijn nieuwe Edge Max Gateway binnen. Via wat zoekwerk kom ik op de volgende procedure:

https://community.ui.com/...f4-47bf-97bb-ae465d62f1d0

[...]

alleen dan bij mij is het geen USG4 Pro maar een ander apparaat.

Waar ik mezelf vragen bij stel, is het niet de USG die de routing verzorgt? M.a.w. als er geen USG actief is, kan ik dan mijn Cloud key UI omgeving nog bereiken? En hoe gaat hij die nieuwe gateway kunnen adopten zonder actieve DHCP server?
niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet eigenlijk gewoon beginnen, wij kunnen niet inschatten hoeveel zelf reddend vermogen jij hebt als het stagneert en je hebt geen internet.

Utigangspunt is dat de configuratie in de controller zit en blijft. Haal nog even een backup naar je PC toe en ga na of je configuratie in JSON hebt toegepast dat dient verwijdert te worden. Sommige zeggen ook dat ze eerst even de nieuwe gateway aan internet hangen, dan laten updaten, resetten en dan pas de migratie starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Welke gateway heb je precies? Want het lijkt wel alsof je zegt dat je een niet unifi gateway wilt adopten?
En zorg dat je een backup hebt voor je iets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 10:56
Iemand kunnen vinden wat voor SSD er past in de Cloud Gateway Max?
Ik kan alleen vinden dat er een in kan maar niet of dat een 2280 is of een andere maat?
Zag op Unifi forum ook nog niet echt een antwoord en of de bracket er wel bij zit als je no storage kiest.

Voor mij zou dit een ideale oplossing zijn.
Heb een losse VM draaien met de Unifi management software en een RPi4 met Protect.

[ Voor 15% gewijzigd door Uberprutser op 17-07-2024 11:36 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uberprutser schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:33:
Iemand kunnen vinden wat voor SSD er past in de Cloud Gateway Max?
Ik kan alleen vinden dat er een in kan maar niet of dat een 2280 is of een andere maat?
Zag op Unifi forum ook nog niet echt een antwoord en of de bracket er wel bij zit als je no storage kiest.

Voor mij zou dit een ideale oplossing zijn.
Heb een losse VM draaien met de Unifi management software en een RPi4 met Protect.
Ik verwacht niet dat UI gaat adverteren met "je kunt ook zelf een SSD plaatsen" gezien de prijs die ze voor upgrades vragen :p En kijkende naar het design heb ik ook niet het idee dat het makkelijk vervangbaar is en je het ding dus moet open "breken" (de UDM Pro & SE hebben gewoon een HDD tray die je er uit kunt halen zonder breekwerk).

Daarnaast is het product ook pas gisteren gelanceerd, dus nog (vrijwel) niemand kan het ding hebben (tenzij same day delivery). En de alpha/EA testers, wat tegenwoordig weer een gesloten groep is, zullen er ook (nog?) wel niks over mogen zeggen (o.a. omdat dan wel duidelijk is dat je een EA apparaat hebt?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 10:56
RobertMe schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:50:
[...]

Ik verwacht niet dat UI gaat adverteren met "je kunt ook zelf een SSD plaatsen" gezien de prijs die ze voor upgrades vragen :p En kijkende naar het design heb ik ook niet het idee dat het makkelijk vervangbaar is en je het ding dus moet open "breken" (de UDM Pro & SE hebben gewoon een HDD tray die je er uit kunt halen zonder breekwerk).
Review gezien en het is een tray die je er makkelijk uit schuift, alleen is het de vraag of de no storage option dezelfde tray meegeleverd heeft of dat ze cheapskate een klepje hebben geplakt op die plek.
Maar even wachten tot de eerste no storage zijn uitgeleverd. Protect draait prima op de Pi maar telkens nieuwe containers bouwen als er een update is heb ik al even niet meer gedaan. Als ik dan alles in 1 kan hebben en het werkt gewoon dan is dat zeker puik. :)

Zeker nu ik 2 camera's + een deurbel wil gaan toevoegen aan de setup. En misschien nog belangrijker, kijken of ie ook een 4TB NVMe slikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Uberprutser op 17-07-2024 15:17 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:49
Ik heb op dit moment nog KPN (met 4G modem), dus ik kan niet van mijn Experiabox af. Maar binnenkort komen ze (hopelijk) Ziggo aanleggen. Momenteel heb ik wat switches en AP's van Ubiquiti, maar ook een UCK G2+ met daarin een 1TB SSD voor Protect en de controller draait op de UCK.

Kan ik straks, met Ziggo, mijn modem in bridgemodus laten zetten en bijvoorbeeld de Cloud Gateway Max plaatsen voor internet, de controller en Protect? Of is het wijzen om bijvoorbeeld gewoon de Cloud Gateway Ultra achter het modem te plaatsen en de UCK te houden voor de Controller en Protect?

Ik heb op dit moment geen performance-issues met de UCK, maar het is ook zonde om een extra apparaat in huis te hebben.

Overigens zou de keuze voor de Max alleen zijn omdat er een SSD in kan, gezien ik de 2.5GB op dit moment nog lang niet ga gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door rscheper op 17-07-2024 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rscheper schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:08:
Ik heb op dit moment nog KPN (met 4G modem), dus ik kan niet van mijn Experiabox af. Maar binnenkort komen ze (hopelijk) Ziggo aanleggen. Momenteel heb ik wat switches en AP's van Ubiquiti, maar ook een UCK G2+ met daarin een 1TB SSD voor Protect en de controller draait op de UCK.

Kan ik straks, met Ziggo, mijn modem in bridgemodus laten zetten en bijvoorbeeld de Cloud Gateway Max plaatsen voor internet, de controller en Protect? Of is het wijzen om bijvoorbeeld gewoon de Cloud Gateway Ultra achter het modem te plaatsen en de UCK te houden voor de Controller en Protect?

Ik heb op dit moment geen performance-issues met de UCK, maar het is ook zonde om een extra apparaat in huis te hebben.

Overigens zou de keuze voor de Max alleen zijn omdat er een SSD in kan, gezien ik de 2.5GB op dit moment nog lang niet ga gebruiken.
Als wat je nu hebt prima werkt is er ook geen reden om te upgraden? :p Beide routes kan. Alleen zou ik bij de "behoud de UCK" route waarschijnlijk eerder voor een UXG gaan, router only dus. Immers heb je de controller van een UCG dan niet nodig aangezien je dir dan al op de UCK hebt (sure, je kunt de netwerk controller "verplaatsen" naar de UCG en de UCK alleen nog protect laten doen, maarja).

Mijn overweging in volledig vervangen door een UCG Max zou dan afhangen van hou oud die UCK G2+ is, en dus of die al "afgeschreven" is. Als die pas een jaar oud is is het nogal zonde om die te vervangen. Of je moet hem al kunnen verkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:50:
[...]

Daarnaast is het product ook pas gisteren gelanceerd, dus nog (vrijwel) niemand kan het ding hebben (tenzij same day delivery). En de alpha/EA testers, wat tegenwoordig weer een gesloten groep is, zullen er ook (nog?) wel niks over mogen zeggen (o.a. omdat dan wel duidelijk is dat je een EA apparaat hebt?)
Laat je koevoet maar thuis :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-s0jkKKeq-lnt3H-JQKg856KtMY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5HQnsOOHBRo1zYBHGDdc2scR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rscheper schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:08:

Het portfolio van UniFi is met een dusdanige overlap opgebouwd dat je altijd wat te twijfelen hebt, of een half jaar later iets wilt vervangen. Sterke marketing ;)

Je zou de CPU van de CK2+ en de UCG-Max eens moeten vergelijken scheelt dat veel? Ik heb geen protect producten maar ik kan mij voorstellen dat even scrollen door een opname best CPU intensief is. Mijn voorkeur zou zijn dat het in 1 device zou passen, wel zo overzichtelijk.

En het voldoet ook aan jouw wensen:

Includes full UniFi application suite for device management
Manages 30+ UniFi devices and 300+ clients

1.5 Gbps routing with IDS/IPS
Multi-WAN load balancing
512 GB NVMe SSD storage for NVR
0.96" LCM status display
USB-C powered (adapter included)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik wil hier graag m'n Unifi Dream Machine Pro in een 19" rack gaan schroeven, maar ben de montagekit met onder andere de 19" oren kwijt, iemand hier die een setje overheeft/niet gebruikt die ik eventueel zou kunnen overnemen?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSupreme
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 19:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foF5WqnwYimcaJd-__xMpxbqzZQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fowLtoT3sQQXsMCjF5J8kL0Y.png?f=user_large

Ik heb van KPN een routed subnet x.x.x.176/29, ik kan 176 t/m 183 dus vrijelijk gebruiken. De UDM zit al op 176.

Nou kan ik er met mijn hoofd even niet bij hoe ik dat in moet stellen voor apparaten achter de UDM. Bijvoorbeeld als ik Pieter Post 182 wil geven, welke route moet ik aanmaken dat alle pakketjes op zn plaats terecht komen?

En een tweede vraag die ik heb is: wat zijn de ervaringen met Unifi Cam Proxy?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 20:57
DennusB schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:56:
Ik wil hier graag m'n Unifi Dream Machine Pro in een 19" rack gaan schroeven, maar ben de montagekit met onder andere de 19" oren kwijt, iemand hier die een setje overheeft/niet gebruikt die ik eventueel zou kunnen overnemen?
In ergste geval kan je nog voor zoeits gaan.

En eventueel met een aluminium metallic kleurtje overspuiten.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:16

Chakotay

Lick here to continue

Die nieuwe Cloud Gateway Max ziet er best interessant uit met 2.5GbE poorten en relatief nuttige performance in een compact formaat. Ik ben alleen wel erg benieuwd wat er van de performance over blijft als de ISP PPPoE gebruikt zoals veel glasproviders in NL nog doen. Iemand al eentje binnen en kunnen testen toevallig? Mijn UDM Pro trekt de gigabit nog wel ongeveer, zou wel zo leuk zijn als deze dat ook kan.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Chakotay schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:56:
Die nieuwe Cloud Gateway Max ziet er best interessant uit met 2.5GbE poorten en relatief nuttige performance in een compact formaat. Ik ben alleen wel erg benieuwd wat er van de performance over blijft als de ISP PPPoE gebruikt zoals veel glasproviders in NL nog doen. Iemand al eentje binnen en kunnen testen toevallig? Mijn UDM Pro trekt de gigabit nog wel ongeveer, zou wel zo leuk zijn als deze dat ook kan.
De UDM-Pro heeft als CPU een Quad-core ARM® Cortex®-A57 at 1.7 GHz en als RAM 4 GB DDR4, de CGM 'slechts' een Quad-core ARM® Cortex®-A53 at 1.5 GHz en 3 GB DDR4.

Throughput voor UDM-Pro is ook rated op 3.5gbps, en CGM maar 1.5gbps, dus ik verwacht niet dat je je verbinding volledig kunt benutten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

TechSupreme schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:17:
[Afbeelding]

Ik heb van KPN een routed subnet x.x.x.176/29, ik kan 176 t/m 183 dus vrijelijk gebruiken. De UDM zit al op 176.

Nou kan ik er met mijn hoofd even niet bij hoe ik dat in moet stellen voor apparaten achter de UDM. Bijvoorbeeld als ik Pieter Post 182 wil geven, welke route moet ik aanmaken dat alle pakketjes op zn plaats terecht komen?

En een tweede vraag die ik heb is: wat zijn de ervaringen met Unifi Cam Proxy?
Als 'ie er achter zit zou je de UDM een extra IP moeten geven en dan port forwarding gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:23

pinda powerrr

Slow down...

Chakotay schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:56:
Je bedoelt, zoals KPN dat doet?

Het is hier al een paar keer langsgekomen, KPN is zo ongeveer de enige die PPoE gebruikt.

Maar ik las ook (een/twee pagina's terug) dat ze met een andere variant bezig zijn en dat iptv over een multicast gaat.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
pinda powerrr schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:59:
[...]

Je bedoelt, zoals KPN dat doet?

Het is hier al een paar keer langsgekomen, KPN is zo ongeveer de enige die PPoE gebruikt.

Maar ik las ook (een/twee pagina's terug) dat ze met een andere variant bezig zijn en dat iptv over een multicast gaat.
Nee hoor, zeker niet alleen KPN daarmee. Odido zakelijk, Trined, Freedom gebruiken allemaal PPPOE.

PS. ik heb de Cloud Gateway max en met een 1gb/s verbinding (PPPOE) werkt die prima met volle snelheid.

[ Voor 10% gewijzigd door tcviper op 18-07-2024 14:03 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:12:
[...]

Alle providers die over KPN Netwerk of Glaspoort leveren dus?
Ik heb Odido over zo ver ik weet het KPN netwerk, en heb geen PPPOE
Pagina: 1 ... 278 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.