[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 277 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
EagleTitan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:15:
Ik had hier ook probleem met wifi (association failures) op Access Point 6.6.65, na downgrade naar 6.6.55 werkt het weer naar behoren. Combinatie van U6-Lite, U6-IW en IW-HD en op zowel Pixel devices als Macbooks.
Mijn wifi problemen zijn met Access Point 6.6.73 in ieder geval verholpen, verbinding is nu nog steeds stabiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 19:26
Overspark schreef op maandag 24 juni 2024 @ 00:04:
[...]

Als andere mensen dit ook overwegen: houd er rekening mee dat de BE200 alleen werkt als je een Intel CPU hebt! Voor laptops met een AMD CPU zijn er nog geen hele goede WiFi 7 opties helaas, zal vanzelf wel komen.
Voor AMD is er de Qualcomm FastConnect 7900, werkt overigens ook prima onder Intel, de prestaties zijn ook stukken beter dan de intel BE M2 module's.
(Haal er +/- 2Gb mee i.c.m. de U7 Pro)

Wel is er lastig aan te komen, mij is het gelukt door deze kaarten te bestellen en de M2 module's er af te schroeven en in mijn laptops te stoppen:
https://www.achatnet.fr/6341-gigabyte-gc-wifi7.html

[ Voor 20% gewijzigd door ArnoldSmit op 27-06-2024 10:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ArnoldSmit schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:09:
[...]

Voor AMD is er de Qualcomm FastConnect 7900, werkt overigens ook prima onder Intel, de prestaties zijn ook stukken beter dan de intel BE M2 module's.
(Haal er +/- 2Gb mee i.c.m. de U7 Pro)

Wel is er lastig aan te komen, mij is het gelukt door deze kaarten te bestellen en de M2 module's er af te schroeven en in mijn laptops te stoppen:
https://www.achatnet.fr/6341-gigabyte-gc-wifi7.html
Wel iets duurder dan die Intel :p

Doet me denken aan dat ik eerder de wifi adapter in mijn laptop vervangen heb, door een Intel* en die adapter was bij Amazon goedkoper inclusief antennes and what not dan puur de losse adapter (ook bij Amazon).

* in een AMD laptop, waar blijkbaar soms beperkingen op zitten blijkt nu
** IIRC dan wel voor moederbord met M.2 slot hiervoor, zonder volledige PCIe adapter. Dus puur een bracket voor achter in de kast, 2 antennes om op de bracket te schroeven, en vanaf bracket dan kabel om op de adapter te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:05
Voor m'n UXG-lite heb ik gisteren de Early Access firmware update (4.0.6; de laatste official release was 3.2.17) geinstalleerd.

Met m'n Freedom 1Gbps PPPoE verbinding haal ik nu voor download in elk geval serieus betere snelheden, 970Mbps. Upload is helaas flink minder stabiel en fluctueert van 70Mbps tot 200Mbps.

Ofwel, lijkt mij nog niet ideaal - maar wel positief dat de UXG-Lite wel de kracht lijkt te hebben om de maximale download te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanaalten schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:44:
Voor m'n UXG-lite heb ik gisteren de Early Access firmware update (4.0.6; de laatste official release was 3.2.17) geinstalleerd.

Met m'n Freedom 1Gbps PPPoE verbinding haal ik nu voor download in elk geval serieus betere snelheden, 970Mbps. Upload is helaas flink minder stabiel en fluctueert van 70Mbps tot 200Mbps.

Ofwel, lijkt mij nog niet ideaal - maar wel positief dat de UXG-Lite wel de kracht lijkt te hebben om de maximale download te halen.
Hebben ze iets "omgedraaid"? :p Want waren die upload snelheden die je nu hebt niet dezelfde als voorheen bij download?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
RobertMe schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:32:
[...]

Wel iets duurder dan die Intel :p

Doet me denken aan dat ik eerder de wifi adapter in mijn laptop vervangen heb, door een Intel* en die adapter was bij Amazon goedkoper inclusief antennes and what not dan puur de losse adapter (ook bij Amazon).

* in een AMD laptop, waar blijkbaar soms beperkingen op zitten blijkt nu
** IIRC dan wel voor moederbord met M.2 slot hiervoor, zonder volledige PCIe adapter. Dus puur een bracket voor achter in de kast, 2 antennes om op de bracket te schroeven, en vanaf bracket dan kabel om op de adapter te klikken.
Ze zijn inderdaad duurder dan de Intel kaarten.
Maar wel grofweg twee keer zo snel.
Tweakers heeft een wifi 7 test gedaan met diverse moeder borden, sommige op basis van de Intel, de andere Qualcomm, en je ziet overduidelijk terug dat Qualcomm chipsets grofweg twee keer zo snel zijn;
review: De eerste Wi-Fi 7-moederborden - Enorme verschillen tussen 'Z790 Refr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:19
Ik heb een vraag.
Ik heb een U6+ hangen op zolder maar ik wil eigenlijk een bekabelde verbinding erbij hebben. Nu dacht ik aan een U6 in wall, deze heeft ook 4 uitgangen, maar ik heb geen in wall aansluiting. Zoals ik kan zien aan de U6 iw is de poe aansluiting aan de achterkant zodat hij niet lekker op de muur te bevestigen is zonder gat in de muur.
Weet iemand of deze U6 iw ook een andere aansluiting heeft bv via 1 van de 4 uitgangen of een andere manier van bevestigen? Ik zie niet zo snel of een andere oplossing is van Unifi om en wifi en ethernet te hebben.

Iemand tips voor mij?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
gielie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:36:
Ik heb een vraag.
Ik heb een U6+ hangen op zolder maar ik wil eigenlijk een bekabelde verbinding erbij hebben. Nu dacht ik aan een U6 in wall, deze heeft ook 4 uitgangen, maar ik heb geen in wall aansluiting. Zoals ik kan zien aan de U6 iw is de poe aansluiting aan de achterkant zodat hij niet lekker op de muur te bevestigen is zonder gat in de muur.
Weet iemand of deze U6 iw ook een andere aansluiting heeft bv via 1 van de 4 uitgangen of een andere manier van bevestigen? Ik zie niet zo snel of een andere oplossing is van Unifi om en wifi en ethernet te hebben.

Iemand tips voor mij?
Er zijn niet officiële 3D geprinte mounts waarmee je de U6-IW op de muur kan monteren zonder gat erachter: https://threedee.nl/product/unifi-u6-iw-wallmount/

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:36:
Ik heb een vraag.

Iemand tips voor mij?
V.w.b. ethernet zou het niet uit moeten maken welke poort je gebruikt. V.w.b. PoE (natuurlijk) wel. En gezien PoE de enige manier is om hem van stroom te voorzien zul je toch die poort moeten gebruiken. Dus dan ontkom je niet aan een opbouw constructie er van te maken. Waarbij die waarschijnlijk ook wel op een standaard opbouwdoos (wat je ook gebruikt voor opbouw stopcontacten etc) gemonteerd kan worden. Maar een "op maat" 3D print zal de betere / mooiere oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:48
Onder het mom van #durftevragen
Mijn USG router heeft het net begeven. Raar geluidje komt eruit maar nu wil de originele KPN modem niet resetten en ik kom er niet in. Heeft iemand in de omgeving Apeldoorn toevallig nog een oude USG router te leen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 16:31
Ik wil een nieuwe AP kopen en twijfel een beetje doordat mijn PoE kennis niet voldoende is, wellicht dat iemand hier daar iets zinnigs over kan zeggen.

Ik heb deze switch, die volgens de specs 95W PoE vermogen heeft.

Nou had ik bedacht om de U7 Pro aan te schaffen, zodat ik weer een tijdje vooruit kan. Alleen zie ik daar op de specs staan dat hij 21W verbruikt. Wil dit dan zeggen dat je nog maar 71W over hebt, of gaat het hier om een piekverbruik?

Hierdoor twijfel ik een beetje tussen de U6+, de 6 Pro en de U7 Pro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-09 23:22
smaij schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:20:
Mijn USG router heeft het net begeven. Raar geluidje komt eruit maar nu wil de originele KPN modem niet resetten en ik kom er niet in. Heeft iemand in de omgeving Apeldoorn toevallig nog een oude USG router te leen?
Grote kans dat het de voeding is. Wellicht heb je nog een 12V voeding liggen tussen je meuk waarmee je hem weer tot leven kan brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phoolie schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:24:
Ik wil een nieuwe AP kopen en twijfel een beetje doordat mijn PoE kennis niet voldoende is, wellicht dat iemand hier daar iets zinnigs over kan zeggen.

Ik heb deze switch, die volgens de specs 95W PoE vermogen heeft.

Nou had ik bedacht om de U7 Pro aan te schaffen, zodat ik weer een tijdje vooruit kan. Alleen zie ik daar op de specs staan dat hij 21W verbruikt. Wil dit dan zeggen dat je nog maar 71W over hebt, of gaat het hier om een piekverbruik?

Hierdoor twijfel ik een beetje tussen de U6+, de 6 Pro en de U7 Pro.
Die 21W zal inderdaad vast om piek verbruik gaan. Waar je op moet letten is de standaard, 802.3af / at / bt. En de switch ondersteund 802.3at en het AP vraagt / vereist 802.3at. Dus dat komt prima. De standaard / maximale vermogen is in lijn met wat ik schreef. Dus een 802.3at switch ondersteund per definitie ook 802.3af. En een 802.3bt switch ondersteund ook af en at.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat @robertwebbe aangeeft. Grote kans dat de adapter kapot is. Zie je toevallig bv ook het LEDje op de adapter "knipperen"? En hetzelfde voor de LED bij de console port op de USG? "Typisch" teken dat de adapter aan het klapperen is en steeds uitvalt en dan toch weer werkt en weer uitvalt.

"Bekende" leveranciers van voedingen die op de USG werken zijn externe (3,5") HDDs. Daar zit ook een 12V adapter bij, vaak met dezelfde plug, en een amperage dat minimaal net zo hoog, als niet hoger, is dan wat de USG vereist. (Ik meen dat de USG adapter 1A is? Dus alles met 1A of meer werkt prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
RobertMe schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:44:
[...]

Wat @robertwebbe aangeeft. Grote kans dat de adapter kapot is. Zie je toevallig bv ook het LEDje op de adapter "knipperen"? En hetzelfde voor de LED bij de console port op de USG? "Typisch" teken dat de adapter aan het klapperen is en steeds uitvalt en dan toch weer werkt en weer uitvalt.

"Bekende" leveranciers van voedingen die op de USG werken zijn externe (3,5") HDDs. Daar zit ook een 12V adapter bij, vaak met dezelfde plug, en een amperage dat minimaal net zo hoog, als niet hoger, is dan wat de USG vereist. (Ik meen dat de USG adapter 1A is? Dus alles met 1A of meer werkt prima).
Hij is inderdaad aan het klapperen een een piepend toontje. Straks even op zoek naar een andere adapter, thx voor deze tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
RobertMe schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:42:
[...]

Die 21W zal inderdaad vast om piek verbruik gaan. Waar je op moet letten is de standaard, 802.3af / at / bt. En de switch ondersteund 802.3at en het AP vraagt / vereist 802.3at. Dus dat komt prima. De standaard / maximale vermogen is in lijn met wat ik schreef. Dus een 802.3at switch ondersteund per definitie ook 802.3af. En een 802.3bt switch ondersteund ook af en at.
Ok, dus in dat geval is de U7 Pro wel een prima keuze met oog op de toekomst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phoolie schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:27:
[...]

Daar durf ik niet over te oordelen. Het is natuurlijk een nieuw apparaat en de wifi 7 standaard is volgens mij nog steeds niet formeel uit / af.

Maar het AP zal prima werken op die switch. En als je wifi 7 "echt nodig hebt" zul je er vast mee vooruit kunnen de komende periode (/totdat er weer iets nieuws voorbij komt :p).

* RobertMe heeft nog steeds 2 AC APs en ziet geen directe noodzaak om te updaten. File transfers over wifi zijn zeldzaam. En de 200Mbit/s internetverbinding trekt AC ook wel vol. En alles met een vaste aansluiting is vast aangesloten. Evt incl laptop aan het bureau middels USB-C naar het scherm met ethernetaansluiting. Zou ik nu perse een AP moeten kopen (als een defect gaat) zou ik ook niet per definitie voor een wifi 7 model gaan. Ik zou het wel in overweging nemen, maar een U6+ kost ongeveer de helft, en of die 7 Pro dan zoveel beter is in de praktijk? (Als in: is die beter/sneller? Probably. Heb ik het nodig? Probably not. Heb ik hardware met 6GHz ondersteuning? Nee.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb in elke ruimte in het huis op de garage na een Unifi Protect Sensor hangen, deze vereisen Bluetooth en ik wil de bestaande UAP-AC-LR daar vervangen door een AP uit de nieuwe 7 serie. Echter hebben die geen Bluetooth aan boord en dat is wel nodig voor de sensor. Ik kan nu natuurlijk naar de LR 6 overstappen die nog wel Bluetooth ondersteunt, maar ik vervang eens in de zoveel tijd een oude AP door de nieuwste variant en wil daarbij liever niet voor een oudere generatie kiezen, dat is kapitaalvernietiging.

Een tijdje geleden las ik ergens dat Ubiquiti mogelijk met een los Bluetooth device zou komen als aanvulling op de 7-serie, ik kan daar echter niets over vinden. In dit topic vond ik een bericht uit 2022 van iemand die aangaf dat ze mogelijk afscheid nemen van de Sensor productlijn.

De Sensors worden nu als aanvulling op de camera's gebruikt ivm beveiliging, maar ze fungeren ook als temperatuursensor voor de AC/WP aansturing per ruimte via Home Assistant en ik stuur er o.a. de luchtbevochtigers in een aantal ruimtes mee aan.

Weet iemand iets over de plannen van Ubiquiti rondom Bluetooth ondersteuning en evt. end-of-life van de Smart Sensor? Als ze stoppen met deze productlijn en Bluetooth, dan is het een optie om voor de 7-serie te gaan en op zoek te gaan naar een andere sensor, al zijn er volgens mij geen goede alternatieven en sowieso integreren die natuurlijk minder goed in dit ecosysteem :(

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Laatst online: 07:50
[...]

ik heb zelfs sinds 2 week ook de U7 Pro en ben er erg blij mee. veel stabielere verbindingen (heb veel nieuwe devices die ook Wifi 6 of 6e aan kunnen) en het bereik is nu ook beter ook achter in de tuin.

voor wat betreft gebruik: ik heb een Unifi Switch en zie dat hij nu 8.9 watt gebruikt dus dat valt reuze mee _/-\o_

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:48
Gaat er een ledje steeds aan en uit?
Probeer even een andere voeding.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• smaij
robertwebbe schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:34:
[...]

Grote kans dat het de voeding is. Wellicht heb je nog een 12V voeding liggen tussen je meuk waarmee je hem weer tot leven kan brengen.
Was idd de voeding, reserve voeding gevonden en het werkt weer! Scheelt weer een nieuwe aanschaf 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!
smaij schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:17:
[...]

Was idd de voeding, reserve voeding gevonden en het werkt weer! Scheelt weer een nieuwe aanschaf 👍
Wel rekening er mee houden dat de USG sinds een aantal weken / maanden officieel EOL is. Voorheen waren updates zeldzaam en alleen security related. Nu is het helemaal afgelopen. Apparaat is intussen ook al 7 jaar oud en zeker dit jaar hebben ze vele routers gereleased om vele varianten van opvolgers af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
RobertMe schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:22:
[...]

Wel rekening er mee houden dat de USG sinds een aantal weken / maanden officieel EOL is. Voorheen waren updates zeldzaam en alleen security related. Nu is het helemaal afgelopen. Apparaat is intussen ook al 7 jaar oud en zeker dit jaar hebben ze vele routers gereleased om vele varianten van opvolgers af te dekken.
Dat had ik idd gezien inmiddels. Nu kan ik wat rustiger rondkijken. Liefst 1 met ondersteuning voor multicast tv van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Taro schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:33:
Ik heb in elke ruimte in het huis op de garage na een Unifi Protect Sensor hangen, deze vereisen Bluetooth en ik wil de bestaande UAP-AC-LR daar vervangen door een AP uit de nieuwe 7 serie. Echter hebben die geen Bluetooth aan boord en dat is wel nodig voor de sensor. Ik kan nu natuurlijk naar de LR 6 overstappen die nog wel Bluetooth ondersteunt, maar ik vervang eens in de zoveel tijd een oude AP door de nieuwste variant en wil daarbij liever niet voor een oudere generatie kiezen, dat is kapitaalvernietiging.

Een tijdje geleden las ik ergens dat Ubiquiti mogelijk met een los Bluetooth device zou komen als aanvulling op de 7-serie, ik kan daar echter niets over vinden. In dit topic vond ik een bericht uit 2022 van iemand die aangaf dat ze mogelijk afscheid nemen van de Sensor productlijn.

De Sensors worden nu als aanvulling op de camera's gebruikt ivm beveiliging, maar ze fungeren ook als temperatuursensor voor de AC/WP aansturing per ruimte via Home Assistant en ik stuur er o.a. de luchtbevochtigers in een aantal ruimtes mee aan.

Weet iemand iets over de plannen van Ubiquiti rondom Bluetooth ondersteuning en evt. end-of-life van de Smart Sensor? Als ze stoppen met deze productlijn en Bluetooth, dan is het een optie om voor de 7-serie te gaan en op zoek te gaan naar een andere sensor, al zijn er volgens mij geen goede alternatieven en sowieso integreren die natuurlijk minder goed in dit ecosysteem :(
U6-Enterprise overwogen? Alle U6 hebben Bluetooth en dan heb je iig wel de 6Ghz band extra. Voor mij was Wifi 7 niet zo boeiend maar heb wel meerdere 6E apparaten in huis die daar goed gebruik van maken.

Heb nu wel de U7-Pro in gebruik, maar de bandbreedte performance is vergelijkbaar met de U6-Enterprise-IW die ik eerder had. Tussen de 1400-1500Mbps op 6Ghz.

Pas met MLO (nog niet in de firmware) en Wifi 7 clients zou je er meer snelheid uit kunnen halen, heb in reviews tot 2100-2250Mbps gezien met Wifi 7 client, wat rond de limiet van de 2.5GbE poort is.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BiG-GuY schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:13:
[...]

U6-Enterprise overwogen? Alle U6 hebben Bluetooth en dan heb je iig wel de 6Ghz band extra. Voor mij was Wifi 7 niet zo boeiend maar heb wel meerdere 6E apparaten in huis die daar goed gebruik van maken.

Heb nu wel de U7-Pro in gebruik, maar de bandbreedte performance is vergelijkbaar met de U6-Enterprise-IW die ik eerder had. Tussen de 1400-1500Mbps op 6Ghz.

Pas met MLO (nog niet in de firmware) en Wifi 7 clients zou je er meer snelheid uit kunnen halen, heb in reviews tot 2100-2250Mbps gezien met Wifi 7 client, wat rond de limiet van de 2.5GbE poort is.
Het betreft in dit geval de garage met als enige doel extra dekking op de oprit ivm software updates voor de auto (2.4 GHz is daarvoor toereikend) en wat extra dekking in de achtertuin, dan is de Enterprise met 6 GHz overkill, aangezien die ook nog een stuk duurder is en meer stroom verbruikt.

Ik heb ook ergens nog een oude AC-PRO hangen, die wil ik als volgende vervangen, in de woonkamer hangt nu bijv. een U6 Pro, juist omdat daar wel meer bandbreedte nodig is. Ik zou de U6 Pro op termijn door kunnen schuiven ter vervanging van de AC-PRO en dan een U6 Enterprise versie in de woonkamer ophangen zodat daar ook 6 GHz beschikbaar komt.

Afijn, nu eerst de 6 LR maar regelen.

Edit: Ik zie dat de 6 LR PoE+ nodig heeft en in de garage heb ik nog een US8-60W die alleen PoE aan kan. Er liggen wel UTP-kabels vanuit de meterkast, maar die 16 poorts switch zit al redelijk aan de max qua PoE+ load. Ik schuif daarom de 6 Lite van zolder maar door naar de garage, even toetsen of ik dan voldoende range op de oprit heb. Als dat zo is, dan haal ik een 6 Pro voor de zolder en vervang ik de AC Pro door of een 6 Pro / 6 Enterprise en hebben we boven en beneden betere dekking dan nu en hoef ik nergens switches te upgraden. Sounds like a plan :)

[ Voor 17% gewijzigd door Taro op 30-06-2024 10:31 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-09 07:21
Vraagje betreffende de cloudkey gen2 plus, ik lees veel problemen betreffende de batterij die in dat ding zit en dat deze bol gaat staan na een x-aantal jaar. Is dat nog steeds zo of is dat nieuwe uitgaves verholpen ?

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nexhil
  • Laatst online: 24-09 14:33

nexhil

BAM!

Cloudkeys gemaakt na 3 juni 2022 hebben geen accu’s meer aan boord.

https://community.ui.com/...a8-4235-8a09-84b78874f40d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:06
vanaalten schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:44:

Niet om betwerig te willen doen maar de download speed was altijd al prima, issue was sinds dag 1 de upload. Zie mijn post van ZEVEN maanden geleden. Het is echt bizar dat ze de upstream niet kunnen fixen en een USG3P uit 2014 een betere preformance heeft dan een UXG-lite uit 2024 8)7

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-09 07:21
nexhil schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:05:
Cloudkeys gemaakt na 3 juni 2022 hebben geen accu’s meer aan boord.

https://community.ui.com/...a8-4235-8a09-84b78874f40d
Dank voor de informatie !

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 22:28
Ik heb op dit moment drie Als in gebruik. Alle drie via power injectors aangesloten.
Alle drie doen ze eigenlijk wel wat ze moeten doen.

Beneden een AC PRO, midden een AC Lite en boven op zolder de AC In Wall.

Ik heb nu een half jaar 1Gbit internet en ergens zou ik die beneden wel willen halen... Daar haal ik nu op de Pro ergens tussen de 55 en 65MB.

Ik was van mening dat sommige nieuwere modellen op de oude montage platen passen maar ik kan dat nergens vinden? iemand een link die mij op weg helpt?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 12:44
[...]

Heeft deze AP geen 2,5 Gbps? zou je dan niet een andere switch willen? Heb je 24 poorts nodig? deze is wel stukje duurder:
uitvoering: Ubiquiti Pro Max 24 PoE

en deze heeft er maar 16:
uitvoering: Ubiquiti Switch Pro Max 16 PoE

Ik heb het idee dat ze bij UI.com goedkoper zijn als ze Instock zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:51
Quakie schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:04:
Ik heb op dit moment drie Als in gebruik. Alle drie via power injectors aangesloten.
Alle drie doen ze eigenlijk wel wat ze moeten doen.

Beneden een AC PRO, midden een AC Lite en boven op zolder de AC In Wall.

Ik heb nu een half jaar 1Gbit internet en ergens zou ik die beneden wel willen halen... Daar haal ik nu op de Pro ergens tussen de 55 en 65MB.

Ik was van mening dat sommige nieuwere modellen op de oude montage platen passen maar ik kan dat nergens vinden? iemand een link die mij op weg helpt?
Allereerst zou je met de AC Pro wel een hogere snelheid moeten kunnen halen dan 65Mbit/s. Afhankelijk van de clients zou 200-300Mbit/s goed haalbaar moeten zijn.
Hiervoor zou je even moeten kijken naar je settings (kanalen, bandbreedte, etc.). Even een RF Scan doen om te kijken welk kanaal het minste 'ruis' heeft.

Daarnaast passen de U6 Pro / U6 Long Range / U7 Pro (Max) op dezelfde mount als op de AC Pro. De nieuwere accespoints hebben een metalen i.p.v. plastic mount maar de afmetingen zijn gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Jasper1975 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:25:
[...]

Heeft deze AP geen 2,5 Gbps? zou je dan niet een andere switch willen? Heb je 24 poorts nodig? deze is wel stukje duurder:
uitvoering: Ubiquiti Pro Max 24 PoE

en deze heeft er maar 16:
uitvoering: Ubiquiti Switch Pro Max 16 PoE

Ik heb het idee dat ze bij UI.com goedkoper zijn als ze Instock zijn.
Ik heb momenteel nog geen apparaten die 2,5 Gbps hebben, dus om alleen voor die AP zo'n dure switch te kopen vind ik nu nog even zonde. Maar op de lange termijn, gaat die er vast ook komen :)

Voor nu heb ik trouwens meer dan genoeg aan 16 PoE poorten, mijn huidige switch heeft 8 gewone en 16 PoE poorten en die zitten ook nog niet eens vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 12:44
Phoolie schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:58:
[...]

Ik heb momenteel nog geen apparaten die 2,5 Gbps hebben, dus om alleen voor die AP zo'n dure switch te kopen vind ik nu nog even zonde. Maar op de lange termijn, gaat die er vast ook komen :)

Voor nu heb ik trouwens meer dan genoeg aan 16 PoE poorten, mijn huidige switch heeft 8 gewone en 16 PoE poorten en die zitten ook nog niet eens vol.
Ik zou dan nu niet een 24 poorts PoE switch van bijna 400 euro kopen, zonder 2,5gbps als je dat niet nodig hebt. kan je behoorlijk besparen met andere switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Superhuuper schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:30:
[...]

Allereerst zou je met de AC Pro wel een hogere snelheid moeten kunnen halen dan 65Mbit/s. Afhankelijk van de clients zou 200-300Mbit/s goed haalbaar moeten zijn.
Hiervoor zou je even moeten kijken naar je settings (kanalen, bandbreedte, etc.). Even een RF Scan doen om te kijken welk kanaal het minste 'ruis' heeft.

Daarnaast passen de U6 Pro / U6 Long Range / U7 Pro (Max) op dezelfde mount als op de AC Pro. De nieuwere accespoints hebben een metalen i.p.v. plastic mount maar de afmetingen zijn gelijk.
Dank je. Mooi om te lezen dat nieuwe gelijk passen. Ik ben er nog niet over uit wat handig is.

Ik had het trouwens over MBs. Die pro (3x3) deed 75MB op mijn oude MacBook en nu met huidige air (2x) 55 a 65MB. Zou mooi zijn als ik dit naar 90 a 100MB krijg. Er zit meestal max 2 meter tussen zonder obstakels. Ding hang aan plafond in woonkamer.

[ Voor 4% gewijzigd door Quakie op 03-07-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Quakie schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:20:
[...]

Dank je. Mooi om te lezen dat nieuwe gelijk passen. Ik ben er nog niet over uit wat handig is.

Ik had het trouwens over MBs. Die pro (3x3) deed 75MB op mijn oude MacBook en nu met huidige air (2x) 55 a 65MB. Zou mooi zijn als ik dit naar 90 a 100MB krijg. Er zit meestal max 2 meter tussen zonder obstakels. Ding hang aan plafond in woonkamer.
Denk dat jij het hier over Megabyte hebt, dus MBps, niet Mbps waar iedereen het normaal over heeft met internet/netwerk snelheid.

De U6-Pro en U7-Pro kunnen 750-850 Mbps (93,75-106,25 MBps) halen op 5Ghz met 80Mhz kanalen. Met 160Mhz kanalen meer, als je geen andere netwerken om je heen hebt.

Met de U7-Pro op 6Ghz gebruik ik 160Mhz en daar haal ik 1400-1500 Mbps (175-187,5 MBps) met een Wifi 6E client.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Ja klopt, en Thanks @BiG-GuY ga ik even kijken naar juiste POE injectors en even kijken of ik komende maanden een upgrade kan maken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:52

zeroday

There is no alternative!

jippie .. UXGLite heeft SNMP gekregen (afhankelijk op welke release build je zit) ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:17

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb momenteel een USG3. Ik denk erover om die te vervangen voor iets met meer 'oomph'. Ik heb 500gbit glasvezel, kan ooit nog naar 1gbit toe, maar de USG3 moet echt compleet zonder services draai (zoals IPS enzo) omdat hij anders teveel overhead heeft.

Ik kan helaas geen 19" kwijt dus een Pro past niet. Ik heb begrepen dat er wat opvolgers zijn, maar wat zou een goede drop-in replacement zijn? Ik wil geen limieten tot 5 devices zoals ik begrepen heb dat de X Lite heeft. Ik gebruik meerdere camera's, heb een Cloud Key 2+ met 5TB opslag en momenteel 1x 120w PoE switch 8P die met dubbel fiber op een Edgeswitch zit maar die wil ik eigenlijk ook vervangen omdat Unifi Console die niet mee kan beheren.

Dus, USG en een switch zonder teveel gedoe. Welke pak ik?

https://eu.store.ui.com/e...gateways/products/uxg-max

Die? Staat bij dat hij 1.5gbit haalt met IDS/IPS.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-07-2024 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:34:
Ik heb momenteel een USG3. Ik denk erover om die te vervangen voor iets met meer 'oomph'. Ik heb 500gbit glasvezel, kan ooit nog naar 1gbit toe, maar de USG3 moet echt compleet zonder services draai (zoals IPS enzo) omdat hij anders teveel overhead heeft.

Ik kan helaas geen 19" kwijt dus een Pro past niet. Ik heb begrepen dat er wat opvolgers zijn, maar wat zou een goede drop-in replacement zijn? Ik wil geen limieten tot 5 devices zoals ik begrepen heb dat de X Lite heeft. Ik gebruik meerdere camera's, heb een Cloud Key 2+ met 5TB opslag en momenteel 1x 120w PoE switch 8P die met dubbel fiber op een Edgeswitch zit maar die wil ik eigenlijk ook vervangen omdat Unifi Console die niet mee kan beheren.

Dus, USG en een switch zonder teveel gedoe. Welke pak ik?

https://eu.store.ui.com/e...gateways/products/uxg-max

Die? Staat bij dat hij 1.5gbit haalt met IDS/IPS.
UXG Max in jou geval ja. Paar tientjes duurder dan de Lite, maar wel krachtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Cloud_VII schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:11:
[...]

UXG Max in jou geval ja. Paar tientjes duurder dan de Lite, maar wel krachtiger.
Ok, haal ik die. Kan ik de config overzetten/importeren vanaf de USG3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:14:
[...]

Ok, haal ik die. Kan ik de config overzetten/importeren vanaf de USG3?
Zou kunnen. Google is je vriend ;)
Al zou het niet verkeerd zijn om opnieuw te beginnen.
Btw.... staat het meeste niet gewoon op je CloudKey....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Voor een nieuwe omgeving ( +/- 30 AP's ) ben ik aan het twijfelen welke AP het beste zou zijn. Jaren geleden nam ik altijd de NanoHD's, 2 jaar geleden ongeveer voor nieuwe installaties overgestapt naar de U6 Pro en nu weer een tijdje verder aan het kijken wat de nieuwe modellen doen.

Dit is voor bedrijfsinstallaties, snelheid maakt niet zoveel uit, stabiliteit wel. Als je naamgeving volgt zou U7 Pro een logische opvolger zijn, helaas is logische naamgeving bij UBNT niet altijd evident :)

Op 5ghz heeft de U6 Pro 4x4 MU-MIMO terwijl de U7 Pro maar 2x2 MU-MIMO heeft, wat nadeliger is in high density omgevingen (minder clients die gelijktijdig kunnen zenden). De U6 pro verbruikt ook een pak minder stroom, waardoor er minder PoE switchen nodig zijn. De U7 Pro heeft dan weer 6ghz band en 2.5Gbps LAN (wat niet nodig is).

Enigste voordeel is dus de mogelijkheid om ook 6ghz uit te zenden, wat wel handig is in high density omgevingen, maar het gemis van 4x4 op zowel 5ghz als 6ghz is te groot.

De U7 Pro Max heeft dan weer wel 4x4 op 5ghz en 6ghz maar is (te) prijzig, voor 30 AP's is dat 9.300€ (btw in) tegenover 5.300€ voor 30x U6 Pro.

Dan blijft er nog de U6 Enterprise over, dat eigenlijk een U6 Pro is + 6ghz band + 2.5Gbps LAN maar die kost exact evenveel als de U7 Pro Max :/

Ik denk dat ik dan nog wel even bij de U6 Pro blijf voor bedrijfsomgevingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:33
Tha Render_2 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:30:
Voor een nieuwe omgeving ( +/- 30 AP's ) ben ik aan het twijfelen welke AP het beste zou zijn. Jaren geleden nam ik altijd de NanoHD's, 2 jaar geleden ongeveer voor nieuwe installaties overgestapt naar de U6 Pro en nu weer een tijdje verder aan het kijken wat de nieuwe modellen doen.

Dit is voor bedrijfsinstallaties, snelheid maakt niet zoveel uit, stabiliteit wel. Als je naamgeving volgt zou U7 Pro een logische opvolger zijn, helaas is logische naamgeving bij UBNT niet altijd evident :)

Op 5ghz heeft de U6 Pro 4x4 MU-MIMO terwijl de U7 Pro maar 2x2 MU-MIMO heeft, wat nadeliger is in high density omgevingen (minder clients die gelijktijdig kunnen zenden). De U6 pro verbruikt ook een pak minder stroom, waardoor er minder PoE switchen nodig zijn. De U7 Pro heeft dan weer 6ghz band en 2.5Gbps LAN (wat niet nodig is).

Enigste voordeel is dus de mogelijkheid om ook 6ghz uit te zenden, wat wel handig is in high density omgevingen, maar het gemis van 4x4 op zowel 5ghz als 6ghz is te groot.

De U7 Pro Max heeft dan weer wel 4x4 op 5ghz en 6ghz maar is (te) prijzig, voor 30 AP's is dat 9.300€ (btw in) tegenover 5.300€ voor 30x U6 Pro.

Dan blijft er nog de U6 Enterprise over, dat eigenlijk een U6 Pro is + 6ghz band + 2.5Gbps LAN maar die kost exact evenveel als de U7 Pro Max :/

Ik denk dat ik dan nog wel even bij de U6 Pro blijf voor bedrijfsomgevingen?
Ik heb zelf nog NanoHDs liggen en koop ze af en toe nog bij om mijn voorraad te updaten. Ik gebruik ze ook nog in omgevingen omdat ze goed werken en een lekker formaatje hebben. In de meeste omgevingen is het niet van belang om 1+Gbps te halen op Wifi, daar is stabiliteit belangrijker. En ze zijn vrij goedkoop (en mocht er een kapot gaan vervang ik ze als service voor niks).

Zucht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SgtElPotato schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:42:
[...]

Ik heb zelf nog NanoHDs liggen en koop ze af en toe nog bij om mijn voorraad te updaten. Ik gebruik ze ook nog in omgevingen omdat ze goed werken en een lekker formaatje hebben. In de meeste omgevingen is het niet van belang om 1+Gbps te halen op Wifi, daar is stabiliteit belangrijker. En ze zijn vrij goedkoop (en mocht er een kapot gaan vervang ik ze als service voor niks).
Kun je ze niet beter gratis vervangen, i.p.v. voor niks? :+
offtopic:
Collega A tegen collega B "weet je wat het verschil is tussen gratis en voor niks?" => B haalt zijn schouders op => "ik ben gratis naar school geweest, en jij voor niks". Waarop collega B, die altijd en overal een antwoord op had, en geen 5 minuten zijn mond kon houden, ineens stil was.

Maar hadden de U6 Lite / U6+ niet een soortgelijke formfactor? Waarbij de U6 goedkoper is, en mogelijk alsnog iets betere specs heeft dan een NanoHD.

En als je nog gratis en voor niks van NanoHDs af moet houd ik me aanbevolen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:33
RobertMe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:26:
[...]

Kun je ze niet beter gratis vervangen, i.p.v. voor niks? :+
offtopic:
Collega A tegen collega B "weet je wat het verschil is tussen gratis en voor niks?" => B haalt zijn schouders op => "ik ben gratis naar school geweest, en jij voor niks". Waarop collega B, die altijd en overal een antwoord op had, en geen 5 minuten zijn mond kon houden, ineens stil was.

Maar hadden de U6 Lite / U6+ niet een soortgelijke formfactor? Waarbij de U6 goedkoper is, en mogelijk alsnog iets betere specs heeft dan een NanoHD.

En als je nog gratis en voor niks van NanoHDs af moet houd ik me aanbevolen :p
:+ :+

Ja de U6 Lite is exact even groot qua diameter. Ik heb geen idee, ik vind het prettig overal dezelfde te hangen en voor de snelheid hoeven we het dus niet te doen.

Thuis wil ik straks als eerste alles vervangen met U7 (al dan niet Pro) varianten, moet ik eerst een 'dure' switch voor aanschaffen.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SgtElPotato schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:30:
Ja de U6 Lite is exact even groot qua diameter. Ik heb geen idee, ik vind het prettig overal dezelfde te hangen en voor de snelheid hoeven we het dus niet te doen.
Je zit uiteraard wel altijd met een risico dat de NanoHD ineens niet meer gesupport wordt. De U6 modellen zijn dan toch weer een generatie nieuwer, zowel in productlijn als wifi spec. Dus mag je er toch vanuit gaan dat die langer mee gaat.

Maar kans is best aanwezig dat ikzelf (prive gebruiker) ook de 6 lineup over sla. Nog niet perse van plan om de antieke AC LR + AC Lite te vervangen (beide zo antiek dat ze ook alleen passive PoE ondersteunen. Gekocht januari 2017 meen ik). Dus de U7 lineup is qua "modern" dan logischer. Ondanks dat ik denk ik maar 2 of 3 apparaten met wifi 6 ondersteuning heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ok, ik pak de Gateway max. Staat in mijn winkelmandje. De switch is een dingetje. Ik heb eigenlijk niet comfortabel plek om een 19" rackmount te monteren, maar heb wel extra poorten nodig. Ik heb zo'n unmanaged Edgeswitch ertussen hangen. Probleem is de uplink tussen de 2 switches, dit doe ik met een dubbele fiber SFP. Idealiter hang ik er dus een tweede 150w PoE 8P variant tussen maar die kan ik niet meer krijgen en er staan er ook geen op V&A. Een opvolger zie ik zo niet (waar ook SFP op zit).

Ik kan ze nog via Marktplaats krijgen, is die switch nog wel supported? Of kan ik ook betere nieuwere switches hangen.... wordt wel een onnodig duur geintje zo.

[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-07-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:26
HTT-Thalan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:37:
Ok, ik pak de Gateway max. Staat in mijn winkelmandje. De switch is een dingetje. Ik heb eigenlijk niet comfortabel plek om een 19" rackmount te monteren, maar heb wel extra poorten nodig. Ik heb zo'n unmanaged Edgeswitch ertussen hangen. Probleem is de uplink tussen de 2 switches, dit doe ik met een dubbele fiber SFP. Idealiter hang ik er dus een tweede 150w PoE 8P variant tussen maar die kan ik niet meer krijgen en er staan er ook geen op V&A. Een opvolger zie ik zo niet (waar ook SFP op zit).

Ik kan ze nog via Marktplaats krijgen, is die switch nog wel supported? Of kan ik ook betere nieuwere switches hangen.... wordt wel een onnodig duur geintje zo.
De opvolger is toch de Pro 8 PoE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Tonne schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:50:
[...]

De opvolger is toch de Pro 8 PoE?
Ah... die kreeg ik niet gevonden in de PW maar wel op de site van Unifi idd. En ik zie dat ze op de PW professional voluit schrijven, vandaar. Thanks! Wel aan de prijs...

Ik heb dus deze:

https://store.ui.com/us/en/products/us-8-150w

en wil er liefst een tweede bij hebben, maar kan nergens vinden of ze nog supported worden qua software.

[ Voor 21% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-07-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 23-09 21:23
HTT-Thalan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:53:
[...]

Ah... die kreeg ik niet gevonden in de PW maar wel op de site van Unifi idd. En ik zie dat ze op de PW professional voluit schrijven, vandaar. Thanks! Wel aan de prijs...

Ik heb dus deze:

en wil er liefst een tweede bij hebben, maar kan nergens vinden of ze nog supported worden qua software.
Ik heb de 16 poort versie (over) en die wordt nog steeds ondersteunt.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:53:
[...]

Ik heb dus deze:

Die wordt nog steeds ondersteund. En een switch is nu niet het meest spannende apparaat qua hardware (zit switch hardware in die de heavy lifting doet. Software doet alleen maar configuratie in de daadwerkelijke switch zetten en wat gegevens uitlezen).

Wat ik persoonlijk wel een dingetje vind is dat het stroomverbruik van deze "gen 1" switches nogal hoog is. Daarom zou ik persoonlijk nu eerder een modernere kopen. Maarja, de 8 Enterprise is duuur (wel klap beter, IIRC heeft die ook layer 3 switching, SFP+ i.p.v. SFP, en 2,5Gbit/s poorten?), en 19" geef je aan niet kwijt te kunnen. Dus dan blijft niet veel over binnen UniFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RobertMe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:23:
[...]

Die wordt nog steeds ondersteund. En een switch is nu niet het meest spannende apparaat qua hardware (zit switch hardware in die de heavy lifting doet. Software doet alleen maar configuratie in de daadwerkelijke switch zetten en wat gegevens uitlezen).

Wat ik persoonlijk wel een dingetje vind is dat het stroomverbruik van deze "gen 1" switches nogal hoog is. Daarom zou ik persoonlijk nu eerder een modernere kopen. Maarja, de 8 Enterprise is duuur (wel klap beter, IIRC heeft die ook layer 3 switching, SFP+ i.p.v. SFP, en 2,5Gbit/s poorten?), en 19" geef je aan niet kwijt te kunnen. Dus dan blijft niet veel over binnen UniFi.
Hogere snelheden heb ik niet nodig en stroomverbruik is behalve warmteontwikkeling ook geen issue, in de nieuwe kast-setup ga ik dus wel voor meer koeling zorgen. Mooi, goed nieuws, dan ga ik nog ff geen nieuwe switch hardware hangen. De nieuwe USG + nog een extra camera (doorbell) is wel weer even genoeg dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
RobertMe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:23:
[...]

Ik heb mijn versie dan ook verleden week vervangen door de Pro Max 16 Poe. Inderdaad zuiniger, stil, en extra's zoals POE++, 2.5 Gb op 4 poorten, SFP+ en Layer 3 voor wat het waard is. O ja en Etherlighting euhh leuk.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
HTT-Thalan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:34:
Ik heb momenteel een USG3. Ik denk erover om die te vervangen voor iets met meer 'oomph'. Ik heb 500gbit glasvezel
WOW!
Hoe doe je dat?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgMPNa-yCIMprrT6cHglsdsXBIA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rOGRuDKwL6wDQi5yQoBkcZRw.png?f=user_large

Geloof je me soms niet :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Je bent goed met Photoshop 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-09 20:53

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Ik denk dat ik nu wel klaar ben met het unifi spul.

Ziet er leuk uit maar of het echt werkt.
Heb namelijk veel last van een slechte verbinding als ik op een pc mijn lijn van 1gb dicht trek. CPU loopt dan naar de 100%
Dan kan de rest van het gezin geen tv meer kijken en zeker geen online spel meer spelen want de ping loopt op naar de 300ms

2 maanden bezig geweest met het support team en zelfs uiteindelijk een andere UDMpro gekregen om te kijken op het iets oplost.
Maar helaas niet.

Had zelf al een fix gevonden en nu geven ze ook als laatste redmiddel mijn tijdelijke fix als oplossing aan.

Dit is het antwoord van het support team.
Mocht het niet mogen verwijder het dan maar.
Persoonlijke gegevens uiteraard verwijderd.

UI Support (Ubiquiti Help Center)

Jul 4, 2024, 10:15 MDT

Hi,

Based on the test results provided by you, and the investigation done by our team, this problem seems to be occurring only when the WAN type is PPPoE. PPPoE is a CPU-intensive feature and thus, when high-sized transfers are made through the UDM-Pro, such disconnections occur. When the Fritzbox router is used on the WAN side of the UDM-Pro, the PPPoE process is handled by the Fritzbox, and thus, with a DHCP WAN type, the UDM-Pro shows no issues even when high-sized transfers are made. The option would be to continue using the Fritzbox router between the ISP modem/ONT and the UDM-Pro to avoid any issues during high-sized transfers. 

Ik zeg uhhh ok.
Waarom kan de Fritz dit wel op zijn sloffen en zie ik CPU belasting niet eens veranderen.
En iets met de naam pro er in niet?

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyL0204
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:47
Mr-D. schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:53:

Heb namelijk veel last van een slechte verbinding als ik op een pc mijn lijn van 1gb dicht trek. CPU loopt dan naar de 100%
Dan kan de rest van het gezin geen tv meer kijken en zeker geen online spel meer spelen want de ping loopt op naar de 300ms

2 maanden bezig geweest met het support team en zelfs uiteindelijk een andere UDMpro gekregen om te kijken op het iets oplost.
Maar helaas niet.

Had zelf al een fix gevonden en nu geven ze ook als laatste redmiddel mijn tijdelijke fix als oplossing aan.

Hi,

Based on the test results provided by you, and the investigation done by our team, this problem seems to be occurring only when the WAN type is PPPoE. PPPoE is a CPU-intensive feature and thus, when high-sized transfers are made through the UDM-Pro, such disconnections occur. When the Fritzbox router is used on the WAN side of the UDM-Pro, the PPPoE process is handled by the Fritzbox, and thus, with a DHCP WAN type, the UDM-Pro shows no issues even when high-sized transfers are made. The option would be to continue using the Fritzbox router between the ISP modem/ONT and the UDM-Pro to avoid any issues during high-sized transfers. 

Ik zeg uhhh ok.
Waarom kan de Fritz dit wel op zijn sloffen en zie ik CPU belasting niet eens veranderen.
Vrij recent is UniFiOS 4.06 beschikbaar voor de Dream Machines, met een hele waslijst aan verbeteringen, waaronder zaken als

- Improved PPPoE stability.

Wellicht lost dit nog een en ander op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24

franssie

Save the albatross

@Mr-D. de NIC van je PC op 100 mbit zetten :+

Maar het is inderdaad opmerkelijk dat een Fritz het wel kan (dan kunnen ze nog wel TV kijken? (als je de lijn voltrekt)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zeg uhhh ok.
Om dezelfde reden als de USG en de USG Pro dat ook kunnen. Hardware offloading, hardware offloading, en hardware offloading. Gewoon dedicated hardware die PPPoE etc doet waardoor de CPU dit inderdaad op zijn sloffen aan kan, die doet namelijk helemaal niks. Pakketjes heen en weer sturen van en naar het internet en NAT doen en firewalling en en en wordt door een dedicated chip gedaan die maar 1 taak heeft: netwerk verkeer verwerken tussen WAN en LAN.

Allemaal die nieuwe UniFi routers hebben dat niet, en zit een (beefy) ARM chip in die alles in software doet. En dat is nu eenmaal zwaarder. Immers is het een general purpose central processing unit, en geen stuk hardware dat gebouwd is met 1 purpose zijnde netwerk verkeer tussen LAN en WAN verwerken.

En dan kun je nog blij zijn dat Ubiquiti Linux gebruikt en geen BSD. Want bij BSD wordt steen en been geklaagd over dat PPPoE single threaded verwerkt wordt, en daardoor is de performance nog slechter dan onder Linux (die het wel (gedeeltelijk) multi threaded kan). Als ik dan in het "zelfbouw firewall" topic lees dat mede tweakers een systeem op basis van een i5 processor kopen omdat N processoren te zwak zijn onder BSD (/PfSense / OPNSense) om PPPoE op gigabit te doen dan vallen mij spontaan de schoenen uit.

Edit:
Volgens mij heb ik zelfs ervaringen gelezen waarbij een EdgeRouter X, van wat is het, 50 euro? ervoor wordt gezet. Hetzelfde idee als wat jij nu met die Fritzbox gedaan hebt. Alleen dan met een router van UI zelf. Ook die kan, schijnbaar, gigabit snelheden prima aan met PPPoE. Maar uiteraard dus ook weer door hardware offlloading.

[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 04-07-2024 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Misschien begrijp ik het niet, maar als jij de Gbit lijn belast met Gbit, oftewel dichttrekt, dan is het toch logisch dat er niets overblijft voor de rest van het huishouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ASS-Ware schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:08:
Misschien begrijp ik het niet, maar als jij de Gbit lijn belast met Gbit, oftewel dichttrekt, dan is het toch logisch dat er niets overblijft voor de rest van het huishouden?
Dat verklaart dan niet waarom het voor @Mr-D. prima werkt met de Fritz ervoor. Tenzij die Fritz natuurlijk iets van QOS doet (en zelf via 10Gbit/s is aangesloten op de UDM? Anders trek je die 1Gbit/s nog steeds dicht tussen UDM en Fritz).

En de load van 100% CPU geeft natuurlijk ook wel "iets" aan v.w.b. waar het probleem zich bevindt.

En verder zoals ik afgelopen week nog in het zelfbouw firewall topic schreef. Als PPPoE problemen oplevert gewoon een provider zoeken die geen PPPoE gebruikt :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz

Huh hoe krijg je dat voor elkaar Bij een download van 105 MB/s met IPS/IDS aan met de UDM-pro merk ik er niets van maar dan wel zonder PPPOE Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VEMUKiaW7CQ_6qUxI-Csh5txj0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PUNwi7AET4yIfyoQqmlCQekh.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

TommyL0204 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:01:
[...]

Vrij recent is UniFiOS 4.06 beschikbaar voor de Dream Machines, met een hele waslijst aan verbeteringen, waaronder zaken als

- Improved PPPoE stability.

Wellicht lost dit nog een en ander op?
Helaas brengt mij dit helemaal niets.
franssie schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:04:
@Mr-D. de NIC van je PC op 100 mbit zetten :+

Maar het is inderdaad opmerkelijk dat een Fritz het wel kan (dan kunnen ze nog wel TV kijken? (als je de lijn voltrekt)
je ziet wel de kwaliteit terug schakelen maar hij buffert niet.
RobertMe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:06:
[...]

Om dezelfde reden als de USG en de USG Pro dat ook kunnen.
waanzinnig toch?

ook download testen verschillen heel erg met IPv6 aan en uit en verschilt ook heel erg als de Fritz ervoor zit.

dis is met de Fritz er voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPTGj30LhMbOLrfQu-bsyTtllGs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BB7smNRGs0TUjyWu5pAWCZNS.png?f=user_large

zonder Fritz en IPv6 aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbKkPSsv3LOmdtOvPJAex5LrAcU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vNmNsPPBaYC4TQkJfRnlGq24.png?f=user_large

Zonder Fritz IPv6 uit op pc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1uoHQ6g_QKxguCYWYK4_9g5Ah8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JEsITV3GEhkwfLt4CugX9JUj.png?f=user_large

en gewoon ff extra, als ik een groot bestand download zie ik dit in TOP (ssh)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwfuowALpaztFA2PN-94TaJg5RI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EIfOawDQ5PZE2DCPygK9QLDt.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:16
Ik ben hier over gegaan van een Unifi Dream Machine, naar een Unifi cloud gateway ultra, en heb mijn settings gebackupt en terug gezeg op de UCG ultra. Alle instellingen kloppen en zijn netjes terug gezet, het enige wat niet meer werkt is de Wireguard VPN.

Ik kan niet echt een reden bedenken of vinden, waarom enkel de VPN niet meer werkt.
Heeft iemand er misschien een verklaring/oplossing voor?
Ik heb de UCG ultra al een keer opnieuw opgestart, maar dit heeft niet geholpen.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wachten... schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:12:
Ik ben hier over gegaan van een Unifi Dream Machine, naar een Unifi cloud gateway ultra, en heb mijn settings gebackupt en terug gezeg op de UCG ultra. Alle instellingen kloppen en zijn netjes terug gezet, het enige wat niet meer werkt is de Wireguard VPN.

Ik kan niet echt een reden bedenken of vinden, waarom enkel de VPN niet meer werkt.
Heeft iemand er misschien een verklaring/oplossing voor?
Ik heb de UCG ultra al een keer opnieuw opgestart, maar dit heeft niet geholpen.
Komt doordat je encryptie key gebroken is vanwege het nieuwe device. Gewoon even opnieuw opbouwen van op de UCG-Ultra.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Will_M schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:22:
[...]

Komt doordat je encryptie key gebroken is vanwege het nieuwe device. Gewoon even opnieuw opbouwen van op de UCG-Ultra.
Dank je het opnieuw koppelen werkt inderdaad.
Ik had dit nog niet eerder gedaan, dus wist even niet waar ik moest zoeken, Nu weet ik het voor de volgende keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:22:
[...]

Ergo, de private key van de "server" zit niet in de backup?

Van de ene kant "dat kan", van de andere kant, is het dan nog wel een backup? Als je snel het apparaat moet vervangen en een nieuwe ervoor in de plaats zet kun je dus alsnog niet direct verder werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:46
RobertMe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:47:
[...]

Ergo, de private key van de "server" zit niet in de backup?

Van de ene kant "dat kan", van de andere kant, is het dan nog wel een backup? Als je snel het apparaat moet vervangen en een nieuwe ervoor in de plaats zet kun je dus alsnog niet direct verder werken.
Ik neem aan dat als het zo kritisch is je wel met een HA (High Availability) oplossing werkt. Het is wel logisch dat die encryptie sleutel niet mee gaat.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Addrenaline
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-09 21:02
Op het moment heb ik een probleem met mijn subnet op mijn UDM SE. Nu lees ik dat veel mensen hier wel een probleem mee hebben. De support van Unifi is heel diep aan het denken daarom zal het antwoord vast op zich laten wachten. Ik hoop dat hier iemand is die hier ervaring mee heeft en wellicht kan aangeven wat ik fout doe / vergeet.

Hieronder wat details van mijn huidige configuratie en de stappen die ik heb ondernomen:

Netwerkconfiguratie:

subnet toegwezen aan WAN
UDM SE IP: 192.168.2.1 en 192.168.3.1 (vlan)
Client Subnet: 194.xxx.xxx.56/29
Client IP: 194.xxx.xxx.58 met gateway 194.xxx.xxx.57

Config stappen:

Een statische route toegevoegd op de UDM SE voor het subnet 194.xxx.xxx.56/29 met next hop 194.xxx.xxx.57.
Firewallregels ingesteld om verkeer van WAN naar het client IP 194.xxx.xxx.58 toe te staan.
Een port forwarding regel toegevoegd om verkeer van WAN naar het client IP 194.xxx.xxx.58 door te sturen.

Ondanks deze configuraties kan de client geen externe IP-adressen pingen (bijv. 1.1.1.1) en geeft "Destination Host Unreachable" terug.
Routing Tabel op de Client:

Toont default routes via 194.39.43.57 en 192.168.2.1.
Statische route voor 194.39.43.56/29 is aanwezig.

Wat ik heb gedaan:

Verbinding tussen de client en gateway (194.39.43.57) gecontroleerd.
Gecontroleerd op blokkerende firewallregels op de UDM SE.
Zeker gesteld dat de netwerkinterface enp2s0 van de client correct is geconfigureerd.

default via 194.xxx.xxx.57 dev enp2s0 proto static
default via 192.168.2.1 dev enp3s0 proto dhcp src 192.168.2.106 metric 100
default via 192.168.2.1 dev enp3s0 proto static metric 200 onlink
192.168.2.0/24 dev enp3s0 proto kernel scope link src 192.168.2.106 metric 100
192.168.2.1 dev enp3s0 proto dhcp scope link src 192.168.2.106 metric 100
194.xxx.xxx.56/29 dev enp2s0 proto kernel scope link src 194.xxx.xxx.58

Ik vraag me af of mijn traffic rules kloppen (heb al van alles er neer gezet)

Kan iemand helpen bij het identificeren van mogelijke misconfiguraties of aanvullende stappen die nodig zijn om dit probleem op te lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mjrt22_bqB3oVm7zx8G1Cu8GSyg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pyYtCiKvjJt4NKQwv8ce4QAl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Addrenaline schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:51:
Op het moment heb ik een probleem met mijn subnet op mijn UDM SE. Nu lees ik dat veel mensen hier wel een probleem mee hebben. De support van Unifi is heel diep aan het denken daarom zal het antwoord vast op zich laten wachten. Ik hoop dat hier iemand is die hier ervaring mee heeft en wellicht kan aangeven wat ik fout doe / vergeet.

Hieronder wat details van mijn huidige configuratie en de stappen die ik heb ondernomen:

Netwerkconfiguratie:

subnet toegwezen aan WAN

Config stappen:

Een statische route toegevoegd op de UDM SE voor het subnet 194.xxx.xxx.56/29 met next hop 194.xxx.xxx.57.
Firewallregels ingesteld om verkeer van WAN naar het client IP 194.xxx.xxx.58 toe te staan.
Een port forwarding regel toegevoegd om verkeer van WAN naar het client IP 194.xxx.xxx.58 door te sturen.

Ondanks deze configuraties kan de client geen externe IP-adressen pingen (bijv. 1.1.1.1) en geeft "Destination Host Unreachable" terug.
Routing Tabel op de Client:

Toont default routes via 194.39.43.57 en 192.168.2.1.
Statische route voor 194.39.43.56/29 is aanwezig.

Wat ik heb gedaan:

Verbinding tussen de client en gateway (194.39.43.57) gecontroleerd.
Gecontroleerd op blokkerende firewallregels op de UDM SE.
Zeker gesteld dat de netwerkinterface enp2s0 van de client correct is geconfigureerd.

default via 194.xxx.xxx.57 dev enp2s0 proto static
default via 192.168.2.1 dev enp3s0 proto dhcp src 192.168.2.106 metric 100
default via 192.168.2.1 dev enp3s0 proto static metric 200 onlink
192.168.2.0/24 dev enp3s0 proto kernel scope link src 192.168.2.106 metric 100
192.168.2.1 dev enp3s0 proto dhcp scope link src 192.168.2.106 metric 100
194.xxx.xxx.56/29 dev enp2s0 proto kernel scope link src 194.xxx.xxx.58

Ik vraag me af of mijn traffic rules kloppen (heb al van alles er neer gezet)

Kan iemand helpen bij het identificeren van mogelijke misconfiguraties of aanvullende stappen die nodig zijn om dit probleem op te lossen?

[Afbeelding]

Aan welke kant geef je je UDM SE een 192.168 adres, WAN of LAN?
Ik hoop LAN, maar dan kun je je clients toch geen 194 adres geven?
Waarom geef je je clients uberhaupt een publiek IP adres?

Misschien lees ik wel verkeerd, kan zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Addrenaline
ASS-Ware schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:52:
[...]

Aan welke kant geef je je UDM SE een 192.168 adres, WAN of LAN?
Ik hoop LAN, maar dan kun je je clients toch geen 194 adres geven?

Misschien lees ik wel verkeerd, kan zomaar.
De UDM geeft aan de LAN kant het IP. Ik had ook verwacht dat het zou werken als ik de client gewoon een 192.168.3 adres zou geven omdat aan de vlan het subnet is gekoppeld. Vandaar uit ben ik begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Addrenaline schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:05:
[...]

De UDM geeft aan de LAN kant het IP. Ik had ook verwacht dat het zou werken als ik de client gewoon een 192.168.3 adres zou geven omdat aan de vlan het subnet is gekoppeld. Vandaar uit ben ik begonnen.
Maar geef eens antwoord op mijn vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit

Maar helaas niet.

Hi,

Ik zeg uhhh ok.
Omdat de hardware van de Frits box of beter gezegd de cpu geoptimaliseerd is voor PPPoE.

PPPoE is als protocol zeker als je snelheden nastreeft van meer dan een Gigabit gewoon niet optimaal.
Beperkt je hardware keuze enorm, ook andere oplossingen zoals PfSense en OPNSense presteren suboptimaal met PPPoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Addrenaline
ASS-Ware schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:52:
[...]
In het verleden heb ik dat ook zo gedaan. (niet via een udm)Toen gaf ik de clients alleen een ip uit het subnet en dat werkte.

Inmiddels denk ik te begrijpen dat ik een bij UDM een vlan moet aan maken. en dan die een IP geef van het betreffende vlan. Dan kan ik op de client het 194.xxx.xxx.58 pingen en ook iets op internet. Nu moet ik dan alleen nog even uit vinden hoe ik een poort open zet voor een ip uit het subnet want dat lijkt voor nu nog niet helemaal te lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Will_M heb je heel toevallig ook enig idee waarom ik mijn gateway niet zie in de Unifi app als ik via VPN verbonden ben?

Voorheen kon ik altijd via VPN mijn gateway benaderen, echter werkt dit nu niet meer. Als ik op wifi zit, dan ziet hij de gateway gelijk. Ik kan ook gewoon verbinding maken met de gateway via de browser. Het is dus enkel de app, waarmee ik de gateway niet zie via VPN.

Dit heeft voorheen met mijn UDM altijd gewerkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASS-Ware
Addrenaline schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:15:
[...]

In het verleden heb ik dat ook zo gedaan. (niet via een udm)Toen gaf ik de clients alleen een ip uit het subnet en dat werkte.

Inmiddels denk ik te begrijpen dat ik een bij UDM een vlan moet aan maken. en dan die een IP geef van het betreffende vlan. Dan kan ik op de client het 194.xxx.xxx.58 pingen en ook iets op internet. Nu moet ik dan alleen nog even uit vinden hoe ik een poort open zet voor een ip uit het subnet want dat lijkt voor nu nog niet helemaal te lukken.
Nee, sorry, maar je begrijpt er niets van.
Je moet je clients een private IP adres geven.
Class A: 10.0.0.0 - 10.255.255.255
Class B: 172.16.0.0 - 172.31.255.255
Class C: 192.168.0.0 - 192.168.255.255

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuipje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 18:55
Ik heb sinds 2 weken een Unifi Dream Router. Mooi compleet apparaat met software waardoor ik mijn Fritzbox snel vergeten ben. Op 1 ding na, de snelheid blijft steken op iets meer dan de helft van mijn 1Gbit verbinding.

Weet iemand of het mogelijk is om een Cloud Gateway Ultra voor de UDR te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:21
Addrenaline schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:51:
Op het moment heb ik een probleem met mijn subnet op mijn UDM SE.
Misschien moet je deze of soort gelijke filmpjes eens bekijken om beter inzicht te krijgen.

YouTube: Unifi Network Complete Setup 2024

Maar vooral verdiepen in de basis netwerk kennis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Addrenaline
ASS-Ware schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:59:
[...]

Nee, sorry, maar je begrijpt er niets van.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt ik dacht dat doe ik wel even. Ik ga maar eens wat meer inlezen en mijn netwerk kennis opwaarderen.

Ik zal zeker beginnen met de tip van @d-vine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
kuipje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:07:
Ik heb sinds 2 weken een Unifi Dream Router. Mooi compleet apparaat met software waardoor ik mijn Fritzbox snel vergeten ben. Op 1 ding na, de snelheid blijft steken op iets meer dan de helft van mijn 1Gbit verbinding.

Weet iemand of het mogelijk is om een Cloud Gateway Ultra voor de UDR te plaatsen?
De WAN port van de UDR gaat tot 700mbps. Je gaat dit enkel oplossen door de UDR dan als (lompe) switch te gebruiken via LAN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Addrenaline schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:25:
[...]

Ik denk dat je daar gelijk in hebt ik dacht dat doe ik wel even. Ik ga maar eens wat meer inlezen en mijn netwerk kennis opwaarderen.

Ik zal zeker beginnen met de tip van @d-vine
Begin met een lokaal netwerk van 192.168.1.0/24.
Dat betekent dat je clients een adres krijgen als 192.168.1.x, subnet mask 255.255.255.0, default gateway 192.168.1.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Wachten... schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:39:
@Will_M heb je heel toevallig ook enig idee waarom ik mijn gateway niet zie in de Unifi app als ik via VPN verbonden ben?

Voorheen kon ik altijd via VPN mijn gateway benaderen, echter werkt dit nu niet meer. Als ik op wifi zit, dan ziet hij de gateway gelijk. Ik kan ook gewoon verbinding maken met de gateway via de browser. Het is dus enkel de app, waarmee ik de gateway niet zie via VPN.

Dit heeft voorheen met mijn UDM altijd gewerkt.
Er zal waarschijnlijk ergens een FW-Rule zijn die voorkomt dat je vanuit het VPN netwerk (192.168.2/24 ?) terug naar het management netwerk (192.168.1/24 ?) kunt verbinden?

Lastig om er verder iets zinnigs over te zeggen op het moment je een netwerk niet kent, maar ik zou het dus in de FW-Rules gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Will_M schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:22:
[...]

Er zal waarschijnlijk ergens een FW-Rule zijn die voorkomt dat je vanuit het VPN netwerk (192.168.2/24 ?) terug naar het management netwerk (192.168.1/24 ?) kunt verbinden?

Lastig om er verder iets zinnigs over te zeggen op het moment je een netwerk niet kent, maar ik zou het dus in de FW-Rules gaan zoeken.
Ik ga het even dubbelchecken, maar het gekke is dat appe FW regels vanuit de backup zijn overgenomen, en ik het daarvoor wel kon benaderen.

Maar ik ga er even extra naar kijken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

ArnoldSmit schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:57:
[...]

Omdat de hardware van de Frits box of beter gezegd de cpu geoptimaliseerd is voor PPPoE.

PPPoE is als protocol zeker als je snelheden nastreeft van meer dan een Gigabit gewoon niet optimaal.
Beperkt je hardware keuze enorm, ook andere oplossingen zoals PfSense en OPNSense presteren suboptimaal met PPPoE.
& @RobertMe

wat ik nu gedaan heb op aanraden van @stormfly =
1 upgrade naar 4.0.6 (had ik al gedaan)
2 Smart Queues aan gezet op 900/900 op wan1
3 IPS/IDS uitgezet

nu gaat CPU max naar 80% en ping max 21% dus voor nu ben ik best tevreden.

dit antwoord heb ik ook terug geventileerd naar de support van UI.
dat ik met 2 berichten op T.net het juiste antwoord kreeg.

heb ze overigens wel bedankt voor de genomen moeite.

dacht zet het hier even neer zodat een ander hier eventueel ook iets aan kan hebben.

maar tip van dus Edge X houd ik even in mijn achterhoofd en zag er een staan voor €22,50.

dus ik denk dat ik die even mee pak, al is het maar om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Laatst online: 24-09 17:56
Iemand een idee of Coolblue moeilijk kan doen (lees: in zijn recht staat om moeilijk te doen) als ik zelf de firmware update van mijn alfen S single pro?
Via hen gekocht, hebben laadpaal geinstalleerd en backoffice loopt via hun a €3,99 per maand,

[ Voor 26% gewijzigd door austin_77 op 06-07-2024 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
austin_77 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:47:
Iemand een idee of Coolblue moeilijk kan doen (lees: in zijn recht staat om moeilijk te doen) als ik zelf de firmware update van mijn alfen S single pro?
Zij hebben laadpaal geinstalleerd en backoffice loopt via hun.
Ubiquiti doet tegenwoordig ook al in Alfen Laadpalen? :o :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Laatst online: 24-09 17:56
Will_M schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:49:
[...]

Ubiquiti doet tegenwoordig ook al in Alfen Laadpalen? :o :*)
Whoops….verkeerde topic 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
austin_77 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:49:
[...]

Whoops….verkeerde topic 8)7
Je lijkt zo wel één van de vele klanten op m'n werk. Die redeneren ook ooit dat ALLES wat aan het netwerk hangt meteen supported wordt door de netwerkengineer welke verantwoordelijk is voor de L1/L2 spullenboel.....

;w >:) :> :P _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 06-07-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr-D. schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:44:
[...]
& @RobertMe

wat ik nu gedaan heb op aanraden van @stormfly =
1 upgrade naar 4.0.6 (had ik al gedaan)
2 Smart Queues aan gezet op 900/900 op wan1
3 IPS/IDS uitgezet

nu gaat CPU max naar 80% en ping max 21% dus voor nu ben ik best tevreden.

dit antwoord heb ik ook terug geventileerd naar de support van UI.
dat ik met 2 berichten op T.net het juiste antwoord kreeg.

heb ze overigens wel bedankt voor de genomen moeite.

dacht zet het hier even neer zodat een ander hier eventueel ook iets aan kan hebben.

maar tip van dus Edge X houd ik even in mijn achterhoofd en zag er een staan voor €22,50.

dus ik denk dat ik die even mee pak, al is het maar om mee te spelen.
Nouja, dan is het dus de combi van PPPoE die veel van de CPU vraagt en IDS/IPS die nog veel meer van de CPU vraagt :p. Zet je een van beiden uit gaat het dus beter, maar nog steeds een hoog CPU verbruik. Wat je dus al had aangetoond door PPPoE er af te halen met de Fritz, waardoor die alleen IDS/IPS hoefde te doen en dat prima/beter ging, en nu door IDS/IPS uit te zetten waardoor die alleen PPPoE hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

RobertMe schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:09:
[...]

Nouja, dan is het dus de combi van PPPoE die veel van de CPU vraagt en IDS/IPS die nog veel meer van de CPU vraagt :p. Zet je een van beiden uit gaat het dus beter, maar nog steeds een hoog CPU verbruik. Wat je dus al had aangetoond door PPPoE er af te halen met de Fritz, waardoor die alleen IDS/IPS hoefde te doen en dat prima/beter ging, en nu door IDS/IPS uit te zetten waardoor die alleen PPPoE hoeft te doen.
ik zie ook een groot verschil door de Smart Queues
want alleen IPS uitzetten werkt niet voldoende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Mr-D. schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:45:
[...]

ik zie ook een groot verschil door de Smart Queues
want alleen IPS uitzetten werkt niet voldoende
Je moet alleen niet altijd de 'Best-Practices' van UI gaan willen volgen tijdens het instellen van Smart-Queues. 10% van 50Mbps is precies iets anders als dat 10% van 1Gbps bijvoorbeeld is :9

Als je op een verbinding van 1Gbps ± 25Mbps vrij speelt voor (UDP) streams, welke door het QoS deel dus vrij gehouden worden, dan zit je in een gemiddeld huishouden meestal wel goed.

Zó "smart" zijn die Smart-Queues van Ubiquiti nou ook weer niet..... :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 06-07-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-09 20:48
Will_M schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:58:
[...]

Je moet alleen niet altijd de 'Best-Practices' van UI gaan willen volgen tijdens het instellen van Smart-Queues. 10% van 50Mbps is precies iets anders als dat 10% van 1Gbps bijvoorbeeld is :9

Als je op een verbinding van 1Gbps ± 25Mbps vrij speelt voor (UDP) streams, welke door het QoS deel dus vrij gehouden worden, dan zit je in een gemiddeld huishouden meestal wel goed.

Zó "smart" zijn die Smart-Queues van Ubiquiti nou ook weer niet..... :*)
Smart-Queues is toch alleen voor verbindingen onder de 200Mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:53

DukeBox

loves wheat smoothies

RobertMe schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:09:
[...]

Nouja, dan is het dus de combi van PPPoE die veel van de CPU vraagt en IDS/IPS die nog veel meer van de CPU vraagt..
+ dat PPPoE single threaded is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blaaspijp schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:46:
[...]

Smart-Queues is toch alleen voor verbindingen onder de 200Mb.
Dat is slechts een richtlijn. Het is uiteindelijk shaping/QoS en dat heb je sneller nodig op lagere bandbreedtes.

De vraagsteller heeft last van hoge latency in zijn games als hij tegelijkertijd download. Ook dan is het prima toepasbaar op een 1Gbps/1Gbps lijn. Omdat het de bandbreedte beter verdeeld tussen de diverse gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:53

DukeBox

loves wheat smoothies

RobertMe schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:23:
... onder BSD, en Ubiquiti gebruikt geen BSD maar Linux?
Linux ook by default tenzij je packet steering gebruikt (maar ik denk dat de gebruikte CPU daar niet compatible mee is), veel kan ook door de NIC worden afgehandeld/offloaded maar in geval van PPPoE moet alles door de CPU gedaan worden.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 06-07-2024 20:04 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1 ... 277 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.