[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 276 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
Tha Render_2 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:09:
[...]

Het gat is er bij ons vaak al, waar je een WCD normaal monteert, kan je deze toch ook nog over monteren, alleen jammer dat je waarschijnlijk extra montage gaten zal moeten maken.

En 18mm is zat dik genoeg, als je er nog geen RJ45 connector op hebt gezet natuurlijk.
Het probleem is dat de afstand tussen de boorgaatjes van het montageplaatje ongeveer 60 mm is (zie een aantal pagina`s geleden, daar zie je een plaatje met een meetlat er bij). terwijl een inbouwdoos voor een loze leiding een standaard diameter heeft van 76 mm. Je kunt `m er dus niet zo maar overheen monteren.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:26
Roy Batty schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:04:
[...]

Het probleem is dat de afstand tussen de boorgaatjes van het montageplaatje ongeveer 60 mm is (zie een aantal pagina`s geleden, daar zie je een plaatje met een meetlat er bij). terwijl een inbouwdoos voor een loze leiding een standaard diameter heeft van 76 mm. Je kunt `m er dus niet zo maar overheen monteren.
Meestal zitten er in zo’n doos 4 mogelijkheden voor een schroef/boutje. 2 horizontaal en 2 verticaal. Als je de verticale gebruikt, dan zitten er wel gaten op de juiste afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Tonne schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:25:
[...]

Meestal zitten er in zo’n doos 4 mogelijkheden voor een schroef/boutje. 2 horizontaal en 2 verticaal. Als je de verticale gebruikt, dan zitten er wel gaten op de juiste afstand
Dit plaatje zit zelfs helemaal vol met uitsparingen, de verticale lijken inderdaad een cm of 8 uit elkaar te staan, dus dan ben je er ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Roy Batty schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:04:
[...]

Maar de boutjes in een WCD zitten op 60mm hartafstand. Dan moet dat gewoon passen toch? De gaten van een AC-Lite bijvoorbeeld zitten ook op 60mm.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
franssie schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:32:
[...]

Maar de boutjes in een WCD zitten op 60mm hartafstand. Dan moet dat gewoon passen toch? De gaten van een AC-Lite bijvoorbeeld zitten ook op 60mm.
durf ik even niet te zeggen; ik had gezocht op 'diameter WCD' en dan vond ik 76 mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Roy Batty schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:59:
[...]

durf ik even niet te zeggen; ik had gezocht op 'diameter WCD' en dan vond ik 76 mm
Dat is diameter van het boorgat.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
franssie schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:02:
[...]

Dat is diameter van het boorgat.
als de afstand tussen de boutjes van de inbouwdoos 60mm is, dan zijn we er lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Roy Batty schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:14:
[...]

als de afstand tussen de boutjes van de inbouwdoos 60mm is, dan zijn we er lijkt me
yup, net even gemeten aan een los inbouw stopcontact dat ik hier heb liggen, 60 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Iemand die hier de nieuwe Cloud gateway ultra draait in combinatie met KPN glas? Is dat stabiel? Ik las namelijk via de pricewatch een review van iemand die zijn Express terug had gestuurd omdat de verbinding er met KPN glas vaak uitklapte.

En zou AON of PON dan nog uitmaken?

Edit:

Ik lees in een andere review uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra
PPPOE is ook NIET mogelijk over de WAN poort en je moet dan al uitwijken naar de secundaire poort waarme je je redundancy verliest.
Ook kan Ubiquiti NIET overweg met WAN to LAN IP-TV routing van KPN.
Maar PPOE is toch juist de manier van instellen die je moet gebruiken?

[ Voor 45% gewijzigd door Ronwiel op 17-06-2024 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:06
Ronwiel schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:40:
Iemand die hier de nieuwe Cloud gateway ultra draait in combinatie met KPN glas? Is dat stabiel?
Me! Pas een kleine twee weken, maar het draait tot nu toe stabiel via de WAN interface en PPPoE.
Enige is dat ik niet de volledige 1Gbps haal, wat volgens eerdere posts met PPoE overhead te maken zou kunnen hebben.
Dit lukte wel met de oude vertrouwde Experia box.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
@Fanatix thanks voor je snelle reactie. Ik zit het topic even door te pluizen. En het PPPOE issue is dus al wat ouder, en speelt blijkbaar al sinds de DSL dagen? En met name nu we over 1 gigabit gaan.

Maar het is dus blijkbaar ook niet van toepassing als je geen gigabit afneemt?

En een ONT kastje doet op dat gebied dus ook niets?

[ Voor 8% gewijzigd door Ronwiel op 17-06-2024 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ronwiel schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:40:
Iemand die hier de nieuwe Cloud gateway ultra draait in combinatie met KPN glas? Is dat stabiel? Ik las namelijk via de pricewatch een review van iemand die zijn Express terug had gestuurd omdat de verbinding er met KPN glas vaak uitklapte.

En zou AON of PON dan nog uitmaken?

Edit:

Ik lees in een andere review uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra
[...]

Maar PPOE is toch juist de manier van instellen die je moet gebruiken?
De Ultra en Max draaien stabiel, in ieder geval tot 1 Gb/s op AON. En ja, dat is met PPPoE over de WAN poort. En voor KPN-TV natuurlijk het script installeren anders werkt het niet. De rest van de configuratie staat ook wel ergens in het topic.
En je hebt natuurlijk wel een beetje verstand van netwerken nodig, maar daarna werkt het ook erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:45

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ronwiel schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:20:
@Fanatix thanks voor je snelle reactie. Ik zit het topic even door te pluizen. En het PPPOE issue is dus al wat ouder, en speelt blijkbaar al sinds de DSL dagen? En met name nu we over 1 gigabit gaan.

Maar het is dus blijkbaar ook niet van toepassing als je geen gigabit afneemt?

En een ONT kastje doet op dat gebied dus ook niets?
Het zou bij lagere snelheden niet zo erg mogen opvallen, het gaat erom dat pppoe single threaded is, en dus hoe hoger de snelheid hoe hoger de load op die ene core.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:23:
[...]

Het zou bij lagere snelheden niet zo erg mogen opvallen, het gaat erom dat pppoe single threaded is, en dus hoe hoger de snelheid hoe hoger de load op die ene core.
Single threaded PPPoE is toch een BSD quirk? En bij mijn weten gebruikt Ubiquiti nooit BSD.

Blijft dus staan dat PPPoE (nogal) iets van de CPU vraagt en de nieuwe gateways nu niet echt een dikke CPU hebben (noch single threaded nog multi threaded).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-09 20:53

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Op mijn UDM pro gaat netwerk regelmatig plat sinds ik PPPoE heb.

Als ik een grote download heb en de lijn dicht trek, kan de rest niets meer doen want ping gaat naar 300+ en cpu staat op 100% en als ik via ssh naar top kijk zie ik dat de pakketten gewoon te snel binnen komen en dat de UDM het niet kan verwerken.
Heb ticket lopen bij UI die hebben uiteindelijk een andere UDM opgestuurd maar dat helpt helaas niet.

CPU blijft rond de 100% hangen tijdens een grote snelle download.

Software is leuk maar de hardware zelf.
Ik weet het niet

Twijfel ook echt of ik in dit ecoplatform blijf hangen.

Maar ja wat dan hé.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:41
Mr-D. schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:30:
Op mijn UDM pro gaat netwerk regelmatig plat sinds ik PPPoE heb.

Als ik een grote download heb en de lijn dicht trek, kan de rest niets meer doen want ping gaat naar 300+ en cpu staat op 100% en als ik via ssh naar top kijk zie ik dat de pakketten gewoon te snel binnen komen en dat de UDM het niet kan verwerken.
Heb ticket lopen bij UI die hebben uiteindelijk een andere UDM opgestuurd maar dat helpt helaas niet.

CPU blijft rond de 100% hangen tijdens een grote snelle download.

Software is leuk maar de hardware zelf.
Ik weet het niet

Twijfel ook echt of ik in dit ecoplatform blijf hangen.

Maar ja wat dan hé.
Sophos XGS 2100. En ze hebben nog meer leuke producten.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle snapt dat verhaal met KPN niet zo goed.
Een UI router (CGU included) kan prima omspringen met dubbel nat vziw. Dus wat is dan het probleem om gewoon de experiabox te gebruiken, en van daar uit naar de CGU en verder :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

The Eagle schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:42:
* The Eagle snapt dat verhaal met KPN niet zo goed.
Een UI router (CGU included) kan prima omspringen met dubbel nat vziw. Dus wat is dan het probleem om gewoon de experiabox te gebruiken, en van daar uit naar de CGU en verder :?
Dan werkt IPv6 niet meer zo lekker.
En werken de interne dns records ook niet meer.

Althans bij Freedom - Fritz!box - UDMpro.

Dus niet kpn bij mij.

Heb het geprobeerd zodat de fritz de PPPoE afhandeld.

Als ik het zo opzet haal ik ook hogere snelheden omdat dan MTU wel goed staat.
John245 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:34:
[...]

voor de consument niet te betalen :)

deze is mischien wel wat beter te betalen https://mikrotik.com/prod...plus#fndtn-specifications

[ Voor 20% gewijzigd door Mr-D. op 18-06-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:14
John245 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:34:
[...]

Dat is nieuw wel een buitencategorietje qua prijs, 2470 EUR pfff. Daar kan je best wat leuk ander Unifi spul voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Er zijn meer providers op KPN WBA die gewoon 1 Gbit/s leveren, zonder PPPoE. Ik zit bij Solcon op XGSPON. Van de nieuwe Nokia ONT rechtstreeks naar de UCG, dat werkt uitstekend. En het is een dochteronderneming van KPN, dus je hebt zelfs de 'compleet' voordelen ;)

Ik zou dus eerder een andere provider zoeken dan andere hardware.

Ik neem wel enkel internet af en geen TV

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

JanHenk schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:57:
Er zijn meer providers op KPN WBA die gewoon 1 Gbit/s leveren, zonder PPPoE. Ik zit bij Solcon op XGSPON. Van de nieuwe Nokia ONT rechtstreeks naar de UCG, dat werkt uitstekend. En het is een dochteronderneming van KPN, dus je hebt zelfs de 'compleet' voordelen ;)

Ik zou dus eerder een andere provider zoeken dan andere hardware.

Ik neem wel enkel internet af en geen TV
Ik zit bij Freedom

krijg je daar ook :

vast IP4
Reverse DNS (PTR) is voor mijn mail server die gewoon thuis staat.

gratis nl domein (is bonus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr-D. schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:30:
[...]

Dan werkt IPv6 niet meer zo lekker.
Juist bij IPv6 zou dat best wel lekker moeten werken. Waarschijnlijk een crappy modem dan dus. Want je (dubbele) router (de UniFi dus in deze) zou dan een DHCP-PD broadcast doen, die de eerste router (modem/router van de provider) moet afhandelen / relayen. Vervolgens moet die router dus ook prima weten dat op poort X iets met subnet Y leeft en daar de routing (tabel) op aanpassen. Immers heeft die net zelf geantwoord op poort Y dat die subnet Y kan gebruiken (note: i.p.v. "poort" zal het vast "ULA" zijn).

Met IPv6 ben je dus juist af van zaken als dubbel NAT. Immers heb je helemaal geen NAT meer. En met DHCP PD relaying kan de eerste router ook prima weten van het bestaan van, en correct routeren naar, de tweede router.

Maar ja, er zijn volgens mij hier en daar wat bekende issues met (provider) modem/routers waarbij DHCP PD relaying niet (lekker) werkt. Maar dat is dus een software issue, en geen technisch issue met de IPv6 standaard of zo. Daar waar dubbele NAT etc wel technisch onoverkomelijke issues zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:33
Mr-D. schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:00:
[...]

Ik zit bij Freedom

krijg je daar ook :

vast IP4
Reverse DNS (PTR) is voor mijn mail server die gewoon thuis staat.

gratis nl domein (is bonus)
En daar krijg je ook nog uitstekende service bij en kundig personeel in mijn ervaring.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
dajappie schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:54:
[...]

Dat is nieuw wel een buitencategorietje qua prijs, 2470 EUR pfff. Daar kan je best wat leuk ander Unifi spul voor kopen.
Die 2470 is niet het enige issue. De licentiekosten zijn jaarlijks vrij hoog. Zelf heb ik twee maal een XGS 126. Waarvan ik er 1 gratis gekregen heb.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

RobertMe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:11:
[...]

Juist bij IPv6 zou dat best wel lekker moeten werken. Waarschijnlijk een crappy modem dan dus. Want je (dubbele) router (de UniFi dus in deze) zou dan een DHCP-PD broadcast doen, die de eerste router (modem/router van de provider) moet afhandelen / relayen. Vervolgens moet die router dus ook prima weten dat op poort X iets met subnet Y leeft en daar de routing (tabel) op aanpassen. Immers heeft die net zelf geantwoord op poort Y dat die subnet Y kan gebruiken (note: i.p.v. "poort" zal het vast "ULA" zijn).

Met IPv6 ben je dus juist af van zaken als dubbel NAT. Immers heb je helemaal geen NAT meer. En met DHCP PD relaying kan de eerste router ook prima weten van het bestaan van, en correct routeren naar, de tweede router.

Maar ja, er zijn volgens mij hier en daar wat bekende issues met (provider) modem/routers waarbij DHCP PD relaying niet (lekker) werkt. Maar dat is dus een software issue, en geen technisch issue met de IPv6 standaard of zo. Daar waar dubbele NAT etc wel technisch onoverkomelijke issues zijn.
in dit geval is het mijn eigen Fritzbox.

maar zal het eens met mijn "nieuwe"UDM proberen, maar ik had geen IPv6 meer.

direct met laptop op fritz IPv6 aanwezig

UDM weer direct aan het net en IPv6 werkte weer. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Gisteren een test gedraaid op KPN glas met een nieuwe CGU, bekabeld.

Met een 1 gbit abonnement haalde ik 950 down, 1150 up, met IDS/IPS aan. Precies hetzelfde als met standaard router. Tijdens het draaien van 8 a 10 speedtests in de UI interface en KPN speedtest klapte het internet er uit voor een paar minuten.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronwiel op 18-06-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronwiel schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:18:

Met een 1 gbit abonnement haalde ik 950 down, 1150 up, met IDS/IPS aan. Precies hetzelfde als met standaard router. Tijdens het draaien van 8 a 10 speedtests in de UI interface en KPN speedtest klapte het internet er uit voor een paar minuten.
Jij haalt 1150Mbit/s (upload) over een 1Gbit/s aansluiting / ethernetchip? Da's knap. Want de technische limiet van een 1Gbit/s poort ligt na aftrek overhead (ethernet => IP (=> TCP)) ergens rond de 940Mbit/s. Alles daarboven betekent dus dat de test niet zal kloppen. Of de ethernetpoort 2,5Gbit/s / 5Gbit/s / 10Gbit/s was. Maar dat heeft de UCG-U niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:42:
[...]

Jij haalt 1150Mbit/s (upload) over een 1Gbit/s aansluiting / ethernetchip? Da's knap. Want de technische limiet van een 1Gbit/s poort ligt na aftrek overhead (ethernet => IP (=> TCP)) ergens rond de 940Mbit/s.
De Cloud Gateway Ultra heeft een 2,5Gbps WAN poort dus kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
Ronwiel schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:18:

Ik ben dan wel benieuwd of er iets bijzonders in jouw config (of de mijne) zit waardoor ik deze resultaten niet haal. Terwijl dit met de Experia Box wel het geval was.
Zou je wat screenshots willen delen?

[ Voor 3% gewijzigd door Fanatix op 18-06-2024 16:33 ]

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
@Fanatix wat zou je graag willen zien? Kan nog wel wat screenshots maken voordat ik de boel inpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
Ronwiel schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:38:
@Fanatix wat zou je graag willen zien? Kan nog wel wat screenshots maken voordat ik de boel inpak.
Thanks! Ik ben wel benieuwd naar de config van de WAN interface en hoe de eventuele security features ingesteld staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
@Fanatix

Via CGU:

UI speedtest via interface:
-- 970 Mbps down
-- 1.06 Gbps up

KPN speedtest https://www.kpn.com/internet/speedtest.htmt:
--- 924.7 Mbit/s down
--- 898.6 Mbit/s up

Even opnieuw aangesloten, komt dit overeen met jouw situatie? En hoe lang ligt glasvezel bij jou in de wijk? Ik heb hier in het begin veel lagere snelheden gehad. Lijkt ook wel of dat geoptimaliseerd moest worden.

Heb je IPv6 geconfigureerd?

Edit: via deze twee speedtests haal ik 40% a 50% minder snelheid https://www.ziggo.nl/speedtest, https://speed.cloudflare.com/.

[ Voor 24% gewijzigd door Ronwiel op 18-06-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben sinds afgelopen weekend over naar glas en loop tegen een probleem aan. Voorheen had ik een Fritzbox in de meterkast hangen en vanuit daar kabels naar mijn tv en werkkamer waar Switch Flex Mini's hangen. Dat werkte prima en op gbit.

Nu is mijn modem (nu een Fritzbox 7590 AX) verhuist naar de voorkant van mijn huis en gaat er vanuit daar een cat6 kabel van tien meter naar mijn meterkast waar ik nu een extra Flex Mini heb geplaatst. Dus het is nu NT -> Modem -> Switch Flex Mini ->Switch Flex Mini. Ik krijg echter de snelheid tussen Modem -> Switch Flex Mini met een kabel van 10 meter niet boven de 100 mbit. Dit gebeurd bij alle drie de Flex Mini's. Meerdere kabels getest en als ik die kabels rechtstreeks in mijn desktop prik heb ik wel gbit.

Hebben de Flex Mini's een beperking dat ze met een kabellengte van 10 meter niet op gbit kunnen draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Registreert die cat6 kabel ook op 1gb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cschmidt77
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08 11:26
Ik wil vlans en routeringen tussen de vlans naast dingen selfhosten met geavanceerde netwerk beveiliging en ook VPN-toegang op mijn thuisnetwerk gaan gebruiken wat mijn providers router niet ondersteund (Odido Zyxelrouter, glasvezel).

Ik heb mijn oog laten vallen op de Cloud Gateway Ultra met een U6+ access point voor wifi om mijn providers router te vervangen.

Alleen kan ik geen informatie vinden over hoe lang Ubiquity hun apparaten ondersteund. Weet iemand hoe lang ik firmware-updates kan verwachten en hoe lang security updates voor de Cloud Gateway Ultra en de access point?

Ik zou graag 8 jaar ondersteuning willen hebben. Is dat teveel gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cschmidt77 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:49:
Ik wil vlans en routeringen tussen de vlans naast dingen selfhosten met geavanceerde netwerk beveiliging en ook VPN-toegang op mijn thuisnetwerk gaan gebruiken wat mijn providers router niet ondersteund (Odido Zyxelrouter, glasvezel).

Ik heb mijn oog laten vallen op de Cloud Gateway Ultra met een U6+ access point voor wifi om mijn providers router te vervangen.

Alleen kan ik geen informatie vinden over hoe lang Ubiquity hun apparaten ondersteund. Weet iemand hoe lang ik firmware-updates kan verwachten en hoe lang security updates voor de Cloud Gateway Ultra en de access point?

8 jaar ondersteuning heb je niet eens op een iPhone van 1300euro. Waarom wel op een router van 110euro, waar betalen ze de software ontwikkel uren van?

UI spullen hebben een hele lange ondersteuning in relatie tot het aanschaf bedrag. Je zou het uit moeten zoeken als je meer feiten wilt. Het is een goede prijs kwaliteit verhouding is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cschmidt77
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-08 11:26
stormfly schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:53:
[...]

8 jaar ondersteuning heb je niet eens op een iPhone van 1300euro. Waarom wel op een router van 110euro, waar betalen ze de software ontwikkel uren van?

UI spullen hebben een hele lange ondersteuning in relatie tot het aanschaf bedrag. Je zou het uit moeten zoeken als je meer feiten wilt. Het is een goede prijs kwaliteit verhouding is mijn mening.
Je hebt gelijk daarom ook waarom ik mij hardop afvroeg of 8 jaar realistisch is. Hoe kom ik op 8 jaar? Dat is volgens mij ongeveer de levensduur van een router die je van je provider krijgt.

Ik ben natuurlijk bereid om met minder jaren support te doen. Maar het zou wenselijk zijn als ik cijfers zou hebben over Ubiquity's support van apparaten behalve "lange ondersteuning" want wat lang betekend hangt af aan wie je het vraagt.

Ik vind Ubiquity's apparatuur mooi en fijn, maar twijfel nog wel voor mijn router tussen de genoemde Cloud Gateway Ultra en een opnsense apparaat of een openwrt based apparaat.

Ik ga liever voor Ubiquity denk ik omdat ik iets wil met laag instap-curve, set-and-forget is en hardware volledig ondersteunt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
cschmidt77 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:49:

Ik heb begin 2017 een USG, USW 8-150W, USW 16-150W UAP AC LR en UAP AC Lite gekocht. De USG heb ik vorig jaar vervangen door zelfbouw. Op dat moment was die wel nog "supported" maar kreeg geen updates meer (in de laatste jaren een paar security fixes), intussen is de USG EOL.
Alle andere apparaten zijn nog supported en krijgen nog steeds regelmatig updates.

En IIRC was het geen nieuwe hardware, terwijl de UCG-U pas een ~half jaar oud is. Dus die 8 jaar ga je wellicht niet redden, maar ik gok wel 5+ jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:12

Stewie!

Keen must die!

cschmidt77 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 00:05:
[...]

Je hebt gelijk daarom ook waarom ik mij hardop afvroeg of 8 jaar realistisch is. Hoe kom ik op 8 jaar? Dat is volgens mij ongeveer de levensduur van een router die je van je provider krijgt.

Ik ben natuurlijk bereid om met minder jaren support te doen. Maar het zou wenselijk zijn als ik cijfers zou hebben over Ubiquity's support van apparaten behalve "lange ondersteuning" want wat lang betekend hangt af aan wie je het vraagt.

Ik vind Ubiquity's apparatuur mooi en fijn, maar twijfel nog wel voor mijn router tussen de genoemde Cloud Gateway Ultra en een opnsense apparaat of een openwrt based apparaat.

Ik ga liever voor Ubiquity denk ik omdat ik iets wil met laag instap-curve, set-and-forget is en hardware volledig ondersteunt is.
Unifi apparatuur uit 2015 krijgt nog steeds software updates: https://community.ui.com/RELEASES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:48

nelizmastr

Goed wies kapot

John245 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:28:
[...]

Die 2470 is niet het enige issue. De licentiekosten zijn jaarlijks vrij hoog. Zelf heb ik twee maal een XGS 126. Waarvan ik er 1 gratis gekregen heb.
Daarom ligt er hier een Fortigate 60E als back-up voor als de UDM het plots begeeft. Voor weinig gekocht en behalve de security profiles (IPS/AV/Waf) die ik toch niet gebruik mag je er alles mee zonder licentie. Werkgever is Fortinet partner dus updates download ik daar wel :+

Zonde dat Sophos de thuislicentie om zeep heeft geholpen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
nelizmastr schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 07:56:
[...]

Daarom ligt er hier een Fortigate 60E als back-up voor als de UDM het plots begeeft.
Ik ben niet zo'n fan van Fortigate apparatuur ... En met mij ook de Nederlandse Inlichtingen Diensten niet:

MIVD: Chinese FortiGate-spionagecampagne is omvangrijker dan eerder gedacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:32:
Registreert die cat6 kabel ook op 1gb?
Jup. Lampje brand oranje ipv groen, haal 700 mbit via de speedtest van m’n provider. Even ter verduidelijking: dat is als ik hem rechtstreeks op mijn pc aansluit. Druk ik die kabel in mijn Mini dan is het lampje groen en zit ie op 100 mbit.

[ Voor 24% gewijzigd door engessa op 19-06-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 09:48

nelizmastr

Goed wies kapot

duvekot schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:38:
[...]

Ik ben niet zo'n fan van Fortigate apparatuur ... En met mij ook de Nederlandse Inlichtingen Diensten niet:

MIVD: Chinese FortiGate-spionagecampagne is omvangrijker dan eerder gedacht
Dat is het risico van een grote zijn op de wereldwijde markt. Waar veel van verkocht wordt, wordt veel op gepoogd in te breken.

En als je, zoals ik, netjes gecertificeerd bent weet je ook wat je kunt doen om het ding te beschermen en te verbergen, zoals local-in policies zodat de web interface niet te vinden is buiten een IP whitelist, i.t.t. de wassen neus admin whitelist.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

engessa schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:56:
[...]

Jup. Lampje brand oranje ipv groen, haal 700 mbit via de speedtest van m’n provider. Even ter verduidelijking: dat is als ik hem rechtstreeks op mijn pc aansluit. Druk ik die kabel in mijn Mini dan is het lampje groen en zit ie op 100 mbit.
Vreemd, 10 meter is natuurlijk niets. Enige dat ik dan kan bedenken is dat de voeding wellicht te licht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:16:
[...]

Vreemd, 10 meter is natuurlijk niets. Enige dat ik dan kan bedenken is dat de voeding wellicht te licht is?
Zit zitten allemaal aangesloten via usb-c. Op zich is het een optie om de switch in mijn meterkast te vervangen voor een die ook POE doet, dan kan ie de andere twee Mini's van stroom voorzien. Een 8-poorts Unifi Switch, Switch Ultra of Switch Lite is zeker een optie maar geen zin om 110 euro uit te geven als dat geen oplossing is. Moet ook nog even duidelijk krijgen wat het verschil is tussen al die opties.

[ Voor 7% gewijzigd door engessa op 19-06-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kai_the_one
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:27
Vandaag ben ik overgestapt van Ziggo naar Odido. Echter ondervind ik helaas up- en download problemen wanneer ik de UDR direct aan de (Huawei) ONT van Odido koppel. Na (uren) testen blijkt dat de UDR > ONT combinatie de up- en download snelheid niet haalt, de snelheden worden wel gehaald wanneer ik de Zyxel router van Odido tussen de UDR en ONT zet (Dus UDR > Zyxel T-56 > ONT). Vandaar dat ik de vaag in dit topic post, ik verwacht dus dat er iets niet juist in de UDR is ingesteld.

De volgende adviezen vanuit dit en het Odido topic gevalideerd (Vlan 300 aan, DHCPv4, keuze van speedtest, IDS/IPS uit, niet testen via wifi etc.), echter is helaas het probleem hierdoor niet verholpen.

De speedtests zijn bekabeld uitgevoerd:
- Gebruikte URL: https://solconinternetdiensten.speedtestcustom.com/
- Geselecteerde Server: KPN (andere servers hebben ongeveer dezelfde resultaten)

Samenvatting:
  1. UDR firmware: OS 3.2.12 - Network 8.0.28
  2. Gebied: Haarlem (KPN infra, Odido is dus de leverancier)
  3. Wanneer de UDR direct aan Huawei ONT aangesloten wordt (vlan 300 aan), wordt de snelheid niet gehaald (~89 Mbit D/U). Ook niet via de beschikbare speedtest in UDR dashboard.
  4. Wanneer ik de Zyxel T-56 modem tussen ONT en UDR zet (vlan 300 uit), worden de snelheden wel gehaald (U 291+ Mbit en D 360+ Mbit).
  5. Ziggo (UDR > Ziggo modem) behaald gewoon de (maximale) snelheden via dezelfde UTP kabels die ook in de ONT zitten.
  6. UDR: IDS/IPS (Suspicious activity) staat uit (ook als het aanstaat is er geen verschil)
  7. De benodigde herstarts zijn uitgevoerd
  8. Maximale Snelheden: Odido 400/400 en Ziggo 200/30
Vraag:
  1. Heeft er iemand nog tips (los van Zyxel er tussen zetten met DMZ)?
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Resultaten van de speedtests (Kreeg het niet mooi in een tabel):
Ziggo:
UDR > Ziggo router in bridge
- Download: 199
- Upload: 30

Speedtest op UDR console
- Download: 193
- Upload: 30

Odido:
UDR > ONT:
- Download: ~89 - 92
- Upload: 92

Speedtest op UDR console
- Download: 89
- Upload: 90

UDR > Zyxel > ONT:
- Download: 360
- Upload: 291

Speedtest op UDR console
- Download: 430
- Upload: 448

UDR instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InRURvols-f7l5aGUqVzU18b0T0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eGXAn1vNSPkCsSHfKy6ebwsJ.png?f=fotoalbum_large

*edit: Formatting aangepast

[ Voor 3% gewijzigd door kai_the_one op 20-06-2024 06:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je weet zeker dat de wan poort niet op 100mbit terecht komt als je die in ONT prikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kai_the_one
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:27
My god... Ja, de poort werd op 100mbit gezet |:(... Enorm bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
Ronwiel schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:43:
@Fanatix

Via CGU:

UI speedtest via interface:
-- 970 Mbps down
-- 1.06 Gbps up

KPN speedtest https://www.kpn.com/internet/speedtest.htmt:
--- 924.7 Mbit/s down
--- 898.6 Mbit/s up

Even opnieuw aangesloten, komt dit overeen met jouw situatie? En hoe lang ligt glasvezel bij jou in de wijk? Ik heb hier in het begin veel lagere snelheden gehad. Lijkt ook wel of dat geoptimaliseerd moest worden.

Heb je IPv6 geconfigureerd?

Edit: via deze twee speedtests haal ik 40% a 50% minder snelheid https://www.ziggo.nl/speedtest, https://speed.cloudflare.com/.
Thanks voor het checken!
Ik haal zelf met de UI speedtest ~850 Mbps down en ~900 Mbps up.
Glasvezel ligt hier al sinds het begin, de wijk is nog geen 10 jaar oud. En met de Experia box was het gewoon altijd zo'n ~1 Gbps zowel up als down.
IPv6 stond aan, maar heb ik ook bij wijze van test ook uitgeschakeld idem voor de security features.
Het is uiteindelijk geen ramp, maar toch bijzonder dat jij bijvoorbeeld hogere snelheden haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
@Fanatix blijft apart. Overigens testte ik ook op een 3 jaar oude Windows laptop en daar haal ik de snelheden niet. Ventilator springt direct aan en de hardware trekt de volledige snelheid niet lijkt het. Snelheid blijft dan zowel up als down rond de 800 hangen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:22
Zojuist de wifi card van mijn laptop geupgrade naar een Intel BE200 (tech specs).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1oODpNnUKr3A49ePbR_9dSdXeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zp4LimtWlRICRRsMyPrpQkS3.png?f=user_large

Nu kan deze een WiFi7 verbinding maken met mijn U7 Pro Max en de speedtesten zijn indrukwekkend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibdWIPNwPPWCTX_80cRd2bmu0qw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OcqevR4CE59QhoBY5l9G3241.png?f=user_large

Ik heb een 320 MHz kanaal op 6 GHz aangemaakt :)
Spectrumgebruik tijdens de speedtest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiTxkFKUhebLKHIIKrWDYjO_RCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ZyC1r9O1ZMHItQoUozNLb7g.png?f=fotoalbum_large

De 2,5 GbE van de U7 Pro Max is nu de beperkende factor...

[ Voor 72% gewijzigd door robertwebbe op 21-06-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:05:
Zojuist de wifi card van mijn laptop geupgrade naar een Intel BE200. Nu kan deze Wifi7 verbinding maken met mijn U7 Pro Max en de speedtesten zijn indrukwekkend:

[Afbeelding]
Kan dat bij elke laptop? Of moet die daarvoor de juiste antennes hebben? Als je 6GHz wilt gebruiken dus.

Note: het gaat me dus niet om het vervangen van de adapter an zich. Dat dat kan weet ik en heb ik ook al eens gedaan. Maar of je dus ook van 5 of 6 (niet E, dus zonder 6GHz) naar 7 kunt (met 6GHz), of dat je dan ook de antennes moet vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@RobertMe In de praktijk kun je je bestaande 5 GHz antennes ook prima voor de 6 GHz gebruiken, het is aangrenzend spectrum. Zoals je ziet is het resultaat al heel erg goed. Mogelijk dat er in de toekomst nog een extra of andere antenne komt die beter is afgestemd op 6 GHz.

Gezien het kaartje maar 27 euro kost is het zeker een de moeite waard om te upgraden.

[ Voor 13% gewijzigd door robertwebbe op 20-06-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 16:31
Iemand hier recent nog een firmware op zijn AP gezet? Ik zit nog op 6.5.64 maar kreeg zojuist de melding dat 6.6.73.15340 beschikbaar is. Nou heb ik een tijdje geen nieuwe firmware geïnstalleerd omdat er wat issues waren met tussenliggende firmwares. Nou zie ik voor deze firmware nog geen bekende issues, maar wellicht is deze nog wel te nieuw en kan ik beter even afwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

robertwebbe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:12:
@RobertMe In de praktijk kun je je bestaande 5 GHz antennes ook prima voor de 6 GHz gebruiken, het is aangrenzend spectrum. Zoals je ziet is het resultaat al heel erg goed. Mogelijk dat er in de toekomst nog een extra of andere antenne komt die beter is afgestemd op 6 GHz.

Gezien het kaartje maar 27 euro kost is het zeker een de moeite waard om te upgraden.
27,99 is bij mij gewoon 28 hoor :+

maar ziet er heel goed uit hoor, en is inderdaad geen geld.
denk dat ik er maar een aanschaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
Mr-D. schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:48:
[...]

27,99 is bij mij gewoon 28 hoor :+
Inclusief verzendkosten was ik bij Proshop €30,90 kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

robertwebbe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:50:
[...]

Inclusief verzendkosten was ik bij Proshop €30,90 kwijt.
Ik ag dit maar pricewatch is natuurlijk erg dynamisch vandaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mz33H1Cf2mAT8-rGou_tGimg7Ts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zPZs81FbH5h6ND99a1Txrbh4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Phoolie schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:40:
Iemand hier recent nog een firmware op zijn AP gezet? Ik zit nog op 6.5.64 maar kreeg zojuist de melding dat 6.6.73.15340 beschikbaar is. Nou heb ik een tijdje geen nieuwe firmware geïnstalleerd omdat er wat issues waren met tussenliggende firmwares. Nou zie ik voor deze firmware nog geen bekende issues, maar wellicht is deze nog wel te nieuw en kan ik beter even afwachten?
AFAIK is 6.6.65 de meest recente 'stable / official' versie (in ieder geval voor de Nano-HD AP's welke ik heb) en die draait hier al weer een aantal weken stabiel.

Er waren geloof ik wel wat problemen met oude AC-Pro AP's welke écht stuque gingen tijdens die update.

https://community.ui.com/...d5-47a4-8270-18daa4060dae

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 20-06-2024 11:34 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@RobertMe Niet alleen je access point(s), mogelijk ook je switch(es).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Will_M schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:18:
[...]

AFAIK is 6.6.65 de meest recente 'stable / official' versie (in ieder geval voor de Nano-HD AP's welke ik heb) en die draait hier al weer een aantal weken stabiel.

Er waren geloof ik wel wat problemen met oude AC-Pro AP's welke écht stuque gingen tijdens die update.

https://community.ui.com/...d5-47a4-8270-18daa4060dae
Ok, dan moet ik die misschien ook maar gebruiken. Heb alleen nog nooit een oudere versie geïnstalleerd. Is dat gewoon 6.6.65 downloaden en dan via handmatig update kiezen en die file selecteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:40:
@RobertMe Niet alleen je access point(s), mogelijk ook je switch(es).
Oh ja, in het totaalplaatje (tot aan speedtest) wel ja. Waarbij het duurste de internetverbinding zal zijn. Want die kabel van Delta die al 1 jaar aan de voordeur uit de grond steekt komt niet vanzelf binnen, en dat POP bouwt zichzelf ook niet. En met Ziggo ga ik geen 2Gbit/s+ halen.

Maar intern is ook allemaal 1Gbit/s. En zie ik ook geen noodzaak om (alles) te vervangen. Tijdje terug wel wat met gedachten gespeeld op een el-cheapo Chinese 2,5Gbit/s switch te bestellen om achter de zelfbouw router (2,5Gbit/s) te zetten en van daaruit via RJ45 naar de USW in kelder en de glasvezel tussen kelder en zolder om te prikken. En dan mini PCtje/thuisserver en "NAS" ook op die 2,5Gbit/s switch zetten en weer (1) UTP kabel naar zolder trekken om die uiteindelijk door te patchen naar de PC (enige systeem buiten de router met 2,5Gbit/s). Maar dat is er dus niet van gekomen.
Verwerk er ook veel te weinig data voor, en met maar 2 systemen (router en PC) met 2,5Gbit/s ook niet interessant. Dan moet ik met een USB dongle aan mini PCtje gaan prutsen en PCIe kaart in NAS wil het iets kunnen betekenen.

offtopic:
Verwachte opleverdatum van DFN is intussen "Nader te bepalen" na ~1,75 jaar terug de schop in de grond te hebben gezet. Nu had ik me al niet aangemeld maar zo wordt het ook nooit wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
RobertMe schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:49:
[...]

Downloaden hoeft niet. URL kopieren en plakken in custom firmware veld.
Zojuist uitgevoerd en stelt inderdaad helemaal niks voor. Wel mooi dat de Unifi app dan de melding toont "UAP-IW-HD has updated to its latest version!". Waarschijnlijk is er bij die app niet met handmatig updaten rekening gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-09 18:19
...
De 2,5 GbE van de U7 Pro Max is nu de beperkende factor...
Gebruik je een Enterprise 8 POE voor je U7 Pro max?
Of een Pro Max 16 POE?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@GarBaGe Nee, een US XG 6PoE. Daar kon ik een tijdje terug goedkoop aan komen.

[ Voor 60% gewijzigd door robertwebbe op 20-06-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-09 15:23
Hoe bevalt de U7 Pro Max, is het al een beetje stabiel in dagelijks gebruik? Met bijvoorbeeld een mix van WPA2 en de WPA3 SSID's? Zodat ook de oude devices normaal blijven werken...
Er zijn nog veel lopende threats met stabilities issues naar mijn gevoel. Dus ik twijfel om nu al over te stappen of nog te wachten... Wat is jouw ervaring en gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@awhatever Ik heb gelukkig nergens last van. Ik heb een mix van U7 Pro Max, U7 Max en U6 Lite’s. Mogelijk dat het probleem meer in de combinatie met oudere accespoints zit.

[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 20-06-2024 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:09
Phoolie schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:40:
Ik heb 2x een U6 Pro en 1x een UAP AC lite, die laatste kreeg de update naar 6.6.73. Echter hangt die in de schuur en die heeft niet zo vaak een client, dus kan er weinig over zeggen nog. De U6 Pro's blijven hangen op 6.6.65.

Dus eigenlijk heb je hier niet zoveel aan, maar goed :-)

[ Voor 4% gewijzigd door rscheper op 20-06-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Ik wil een accespoint voor buiten aanschaffen en denk dat het dan de U7 outdoor gaat worden. Nou zie ik in de Unifi store op die pagina (van de U7 outdoor) dat je er ook een Ethernet Surge Protector bij kan kopen. Nou kost zo'n ding maar € 13,99, alleen vraag ik mij af of het echt nodig is.

In welke gevallen heb je zo'n ding nou echt nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Phoolie schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:50:
Ik wil een accespoint voor buiten aanschaffen en denk dat het dan de U7 outdoor gaat worden. Nou zie ik in de Unifi store op die pagina (van de U7 outdoor) dat je er ook een Ethernet Surge Protector bij kan kopen. Nou kost zo'n ding maar € 13,99, alleen vraag ik mij af of het echt nodig is.

In welke gevallen heb je zo'n ding nou echt nodig?
  • Als een kabel een gebouw binnenkomt
  • Als een kabel van gebouw A naar gebouw B gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
John245 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:52:
[...]
  • Als een kabel een gebouw binnenkomt
  • Als een kabel van gebouw A naar gebouw B gaat.
Dus van de switch naar de protector, dan de kabel naar buiten in de protector?

Is dat altijd aan te raden als een kabel naar buiten gaat? Ik ga namelijk een kabel van mijn woning naar mijn werkruimte in de schuur trekken, maar die gaat door de grond in een pvc buis. Is het in die situatie dan ook aan te raden om in de woning en in de schuur zo'n protector te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat het nogal afhankelijk van de situatie is?
Bij directe inslag ben je sowieso f*cked en gaat een surge protector je niet beschermen (tenzij letterlijk je hele huis op surge protectors zit, incl dingen als een telefoonlijn en coaxkabel).
Ik denk dat die bij (thuis)gebruik alleen relevant is als je het AP losstaand hangt aan een paal of zo in de tuin waarbij het voor bliksem "verleidelijker" is om op die paal in te slaan dan op je woning. Hang je het AP aan de gevel dan heb je sowieso best een probleem als die daar op inslaat.

V.w.b. een kabel door de grond tussen twee gebouwen/...: trek glasvezel en zet aan beide kanten een switch met SFP(+) of plaats mediaconverters. Glasvezel geleid geen stroom en is dus niet gevoelig voor overspanning / blikseminslag / .... En anders zou ik persoonlijk alsnog de kabel gewoon trekken zonder beveiliging. Immers zal de bliksem niet op de grond inslaan als je gewoon ergens woont in een stad / dorp / .... Als je nu ergens in the middle of nowhere zit met overal weilanden om je heen zal de bliksem vast eens op de grond inslaan, anders zijn er wel "interessantere" zaken waar de bliksem op wordt "aangetrokken". En als de bliksem op een van beide gebouwen inslaat heb je wel weer grotere problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 21-06-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
RobertMe schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:11:
Ik denk dat het nogal afhankelijk van de situatie is?
Bij directe inslag ben je sowieso f*cked en gaat een surge protector je niet beschermen (tenzij letterlijk je hele huis op surge protectors zit, incl dingen als een telefoonlijn en coaxkabel).
Ik denk dat die bij (thuis)gebruik alleen relevant is als je het AP losstaand hangt aan een paal of zo in de tuin waarbij het voor bliksem "verleidelijker" is om op die paal in te slaan dan op je woning. Hang je het AP aan de gevel dan heb je sowieso best een probleem als die daar op inslaat.
Telefoonlijn en COAX komen bij ons niet verder dan de meterkast. Die hebben we niet meer in gebruik. Maar hij komt gewoon aan een gevel te hangen.
V.w.b. een kabel door de grond tussen twee gebouwen/...: trek glasvezel en zet aan beide kanten een switch met SFP(+) of plaats mediaconverters. Glasvezel geleid geen stroom en is dus niet gevoelig voor overspanning / blikseminslag / .... En anders zou ik persoonlijk alsnog de kabel gewoon trekken zonder beveiliging. Immers zal de bliksem niet op de grond inslaan als je gewoon ergens woont in een stad / dorp / .... Als je nu ergens in the middle of nowhere zit met overal weilanden om je heen zal de bliksem vast eens op de grond inslaan, anders zijn er wel "interessantere" zaken waar de bliksem op wordt "aangetrokken". En als de bliksem op een van beide gebouwen inslaat heb je wel weer grotere problemen.
Glasvezel trekken gaat wat lastig worden vrees ik. De PVC buis ligt er al en zit onder de schuur door, door het beton omhoog naar de werkruimte. Vrees dat ik daar geen glasvezelkabel doorheen getrokken ga krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Phoolie op 21-06-2024 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phoolie schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:18:
[...]
Glasvezel trekken gaat wat lastig worden vrees ik. De PVC buis ligt er al en zit onder de schuur door, door het beton omhoog naar de werkruimte. Vrees dat ik daar geen glasvezelkabel doorheen getrokken ga krijgen.
Glasvezel krijg je er vast wel doorheen, is namelijk dunner dan een beetje CAT6 / CAT6A / CAT7 kabel. Vraag is alleen of je er een glasvezelkabel incl. connector doorheen krijgt, of dat je iemand weet te regelen (/prijs er voor over hebt) om er een stekker aan te lassen.

* RobertMe heeft zelf verschillende jaren terug een glasvezelkabel van de kelder naar de zolder "getrokken", met stekker en al. Ging best aardig, was IIRC 19mm leiding incl wat stukjes flex (maar... niet door de muur, en leiding kon op plekken wat open worden gemaakt, waaronder dus ook bij de stukjes flexbuis). Maar dat was dan wel single mode, BiDi, something something? Dus letterlijk 1 enkele vezel, met connector. Terwijl multimode altijd een dubbele vezel is en dus ook een "dubbel brede" connector (schijnbaar wel soms twee connectors met een verbindingsstukje, als je dat verbindingsstukje er af krijgt zijn het dus effectief twee losse connectors die je achter elkaar kunt doorvoeren en dus minder ruimte vereisen door de leiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Phoolie schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:03:
[...]

Dus van de switch naar de protector, dan de kabel naar buiten in de protector?

Is dat altijd aan te raden als een kabel naar buiten gaat? Ik ga namelijk een kabel van mijn woning naar mijn werkruimte in de schuur trekken, maar die gaat door de grond in een pvc buis. Is het in die situatie dan ook aan te raden om in de woning en in de schuur zo'n protector te plaatsen?
Je kan het makkelijker oplossen door glasvezel te gebruiken.

Als j meerdere kabels wil beveiligen.

Maar misschien is het verstandiger om net zoals je meterkast een risicoanalyse te doen en op basis daarvan te besluiten of het in jou geval het geld waard is.

Hier hebben we bijvoorbeeld SPD I/II SPD II en SPD III. Maar dat vult dan ook ca. 1/3 van de kasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
RobertMe schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:24:
[...]

Glasvezel krijg je er vast wel doorheen, is namelijk dunner dan een beetje CAT6 / CAT6A / CAT7 kabel. Vraag is alleen of je er een glasvezelkabel incl. connector doorheen krijgt, of dat je iemand weet te regelen (/prijs er voor over hebt) om er een stekker aan te lassen.

* RobertMe heeft zelf verschillende jaren terug een glasvezelkabel van de kelder naar de zolder "getrokken", met stekker en al. Ging best aardig, was IIRC 19mm leiding incl wat stukjes flex (maar... niet door de muur, en leiding kon op plekken wat open worden gemaakt, waaronder dus ook bij de stukjes flexbuis). Maar dat was dan wel single mode, BiDi, something something? Dus letterlijk 1 enkele vezel, met connector. Terwijl multimode altijd een dubbele vezel is en dus ook een "dubbel brede" connector (schijnbaar wel soms twee connectors met een verbindingsstukje, als je dat verbindingsstukje er af krijgt zijn het dus effectief twee losse connectors die je achter elkaar kunt doorvoeren en dus minder ruimte vereisen door de leiding).
Hier twee kabels laten maken ieder met 16 fibers. Het probleem is niet de kabel, die is dunner dan een Cat 7 kabel. Maar zoals je ziet komt er een trekoog aan. Als je een OM3 kabeltje heb kun je het verbindingsstuk van de kabel wel losmaken en gaat het door de buis. Echter dit is wel heel kwetsbaar.

Voorbeeld op maat gemaakte kabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDviTpyJ5OoGKNIIvd1PtoQAgKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwPmg0Yt5KpJKmr4XORzfITX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John245
Onze UniFi US-24-250W vandaag vervangen door een UniFi Pro Max 24 POE. Nu is onze 10 Gbe backbone compleet en is het doel voor dit jaar bereikt.

Serverkast voor upgrade:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4Pe7jnGWreG-zo_B29GpgzuJIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0Q0WbinlsUpf0nZqJ8jVyku.jpg?f=fotoalbum_large

Serverkast na upgrade:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtWvCYtEsr-MouuAFRAzwCvKZlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qebvOJJLJpauMYCF1W8mfrEG.jpg?f=fotoalbum_large

Serverkast 2 zodat hele 10Gbe backbone zichtbaar is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHN93eI0vmpJw6ErGZfvneDi_cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwbNT9HhEBsgLMWzH8wNZuXc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-09 21:40
^^ Dat kan ik geen "thuis meuk" meer noemen, das gewoon een setup voor een bedrijf die veel intern data verstookt
Netjes hoor (y)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:36
D_Jeff schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:21:
^^ Dat kan ik geen "thuis meuk" meer noemen, das gewoon een setup voor een bedrijf die veel intern data verstookt
Netjes hoor (y)
@John245 Geen plaats genoeg om tussen de apparaten 1U open te houden?
Desnoods met een borstelafsluiting? Zodat je je fibers nog mooier kan wegwerken? En er betere ventilatie mogelijk is tussen de apparaten zelf?
En mss de UPS volledig beneden? O-)

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
RedPas schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:23:
[...]

@John245 Geen plaats genoeg om tussen de apparaten 1U open te houden?
Desnoods met een borstelafsluiting? Zodat je je fibers nog mooier kan wegwerken? En er betere ventilatie mogelijk is tussen de apparaten zelf?
In de hoge kast zou ik de fiber inderdaad netjes kunnen wegwerken. In de lagere kast (met versterker) helaas niet (maar die staat in de kelder onder de woning en daar komen we bijna nooit dus zien het ook bijna nooit). Voor de ventilatie aan de bovenkant ben ik niet zo bang. Dat zijn geen hele diepe units. En de server en NAS hebben voldoende vrije ruimte.

In de hoge kast moet inderdaad de UPS nog een keer naar beneden geplaatst worden. In de lage kast maakt het niet zo veel uit want daar zit al genoeg gewicht beneden.

Maar we moeten altijd iets te verbeteren over houden :)

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 23-06-2024 19:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Overspark
  • Laatst online: 24-09 13:21
Zojuist de wifi card van mijn laptop geupgrade naar een Intel BE200 (tech specs).
Als andere mensen dit ook overwegen: houd er rekening mee dat de BE200 alleen werkt als je een Intel CPU hebt! Voor laptops met een AMD CPU zijn er nog geen hele goede WiFi 7 opties helaas, zal vanzelf wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:58

DukeBox

loves wheat smoothies

RedPas schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:23:
En er betere ventilatie mogelijk is tussen de apparaten zelf?
Normaalgesproken wil je niet dat lucht via ongecontroleerde weerstand (als in, zonder mechanische ventilatie) door je kast heen kan. In een geconditioneerde ruimte zou het dan kunnen dat een deel door over/onder druk de lucht langs je spullen loopt i.p.v. erdoorheen. Ook wil je niet dat de de exhaust via een open kanaal weer naar de intake kan.
Zou ik ook doen ja. Buiten het gewicht heb ik ook wel eens lekkende accu's meegemaakt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
DukeBox schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:06:

[...]

Zou ik ook doen ja. Buiten het gewicht heb ik ook wel eens lekkende accu's meegemaakt.
Dat is een goed argument om het wat hoger op de to do lijst te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:36
John245 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:45:
[...]

Dat is een goed argument om het wat hoger op de to do lijst te zetten.
Als je aan een goede batterij verzorging doet hoef je nog niet vlug te vrezen voor lekkende accus.

Dus om de 4 jaar vervangen en constante temp. Heb ik rond de 10 12V7Ah blokjes rondzwerven
Als je ieder jaar je batterij pack (hier 4x 12V7Ah) visueel checkt, en de lade er es uithaald ben je wel safe.

Mijn UPS hangt aan de keldermuur ;)
Is ook vast bekabeld aan de kast, zorgt voor noodvoeding voor halve huis.

Onderaan zat een HPE 580DL, een kleine 45 kilo...

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Ik heb een aantal Unifi switches en een aantal APs.
Alle APs zijn bedraad met een uplink naar een switch zodanig dat al het netwerkverkeer uiteindelijk in de meterkast uitkomt (router en internet toegang).
Laatst wat ik wat verminderde performance op 1 van mijn switches.
Bleek dat de switch de uplink had uitgeschakeld wegens STP en het AP die aan de switch hangt gemesht met een ander AP in huis.
Dus ik denk: WTF?!?
Ik dacht dat ik meshing uit had staan.
Maar ja, de Unifi controller begon met versie 5.x en nu draait versie 8.x
Kennelijk is dit ineens een feature die ergens in de loop van de tijd is toegevoegd en dus standaard aan staat.
Ik heb nu onder System -> Advanced -> Wireless Connectivity de optie Wireless Meshing uitgezet.
Hoop dat dat genoeg is.
Ik heb de situatie hersteld door 1 van de APs tijdelijk offline te halen en daarmee de switch te dwingen de wired uplink te gebruiken.
Dat werkte op zich goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
GarBaGe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:19:
Ik heb een aantal Unifi switches en een aantal APs.
Alle APs zijn bedraad met een uplink naar een switch zodanig dat al het netwerkverkeer uiteindelijk in de meterkast uitkomt (router en internet toegang).
Laatst wat ik wat verminderde performance op 1 van mijn switches.
Bleek dat de switch de uplink had uitgeschakeld wegens STP en het AP die aan de switch hangt gemesht met een ander AP in huis.
Dus ik denk: WTF?!?
Ik dacht dat ik meshing uit had staan.
Maar ja, de Unifi controller begon met versie 5.x en nu draait versie 8.x
Kennelijk is dit ineens een feature die ergens in de loop van de tijd is toegevoegd en dus standaard aan staat.
Ik heb nu onder System -> Advanced -> Wireless Connectivity de optie Wireless Meshing uitgezet.
Hoop dat dat genoeg is.
Ik heb de situatie hersteld door 1 van de APs tijdelijk offline te halen en daarmee de switch te dwingen de wired uplink te gebruiken.
Dat werkte op zich goed.
Wellicht goed om de oorzaak van STP ingreep te achterhalen om herhaling te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
loeberce schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:55:
[...]

Wellicht goed om de oorzaak van STP ingreep te achterhalen om herhaling te voorkomen.
Dat kan ik in de logs niet terugvinden.
Ik heb wel recent een kleine stroomstoring gehad die mogelijk een deel van het netwerk heeft geraakt.
Maar ik doe ook wel eens firmware updates van switches, waarmee een switch mogelijk tijdelijk niet beschikbaar is,
Als dat reden is voor de Unifi controller om direct meshing te activeren en een andere route te vinden....
Wel creatief en handig, maar na herstel van de originele uplink moet ie dan wel weet het meshing deactiveren. En dat doet ie (natuurlijk) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
  • Laatst online: 25-08 18:59
Ik zit toch al wat weekjes te spelen met mijn netwerk en zit met het volgende.

Als schets het volgende

-> Delta Internet 1Gbit -> Huawei Ont T10 -> UXG-Max -> Unifi 8 poort Enterprise POE 2.5Gbit -> Unifi POE 1Gbit Lite switches tussen diverse ruimtes.

Ik had een tijd geleden de USG3 van Unifi en haalde altijd 940/940. Sinds de vervanging van mijn gateway van USG3 naar de UXG-Max, en alles op auto port negotiation, haal ik meer ~ 720DL - En volle upload 940. Wanneer ik de WAN port van de Max static instel naar 1Gbit FDX, haal ik mijn verwachte snelheid.

Ik heb vrijwel alle settings tried, en weet mij geen raad meer. Heb zelfs een 2.5Gbit switch tussen Huawei gezet en de UXG-Max, met hetzelfde resultaat. Zodra ik de UXG-Max, laat auto negotiation met een switch of die Huawei, is mijn DL verminderd met 200Mbit.

Ik kan het niet meer vinden, en hoop of jullie mij tips kunnen geven waar te zoeken.

Ook kabels vervangen, alles ertussen zijn nieuwe op maat, copper cable.

[ Voor 5% gewijzigd door pnxsinned op 25-06-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:05
pnxsinned schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:19:
Ik zit toch al wat weekjes te spelen met mijn netwerk en zit met het volgende.

Als schets het volgende

-> Delta Internet 1Gbit -> Huawei Ont T10 -> UXG-Max -> Unifi 8 poort Enterprise POE 2.5Gbit -> Unifi POE 1Gbit Lite switches tussen diverse ruimtes.

Ik had een tijd geleden de USG3 van Unifi en haalde altijd 940/940. Sinds de vervanging van mijn gateway van USG3 naar de UXG-Max, en alles op auto port negotiation, haal ik meer ~ 720DL - En volle upload 940. Wanneer ik de WAN port van de Max static instel naar 1Gbit FDX, haal ik mijn verwachte snelheid.

Ik heb vrijwel alle settings tried, en weet mij geen raad meer. Heb zelfs een 2.5Gbit switch tussen Huawei gezet en de UXG-Max, met hetzelfde resultaat. Zodra ik de UXG-Max, laat auto negotiation met een switch of die Huawei, is mijn DL verminderd met 200Mbit.

Ik kan het niet meer vinden, en hoop of jullie mij tips kunnen geven waar te zoeken.

Ook kabels vervangen, alles ertussen zijn nieuwe op maat, copper cable.
Dan zet je toch je wan poort op 1Gbit FDX.
Daar zou ik niet te moeilijk over doen.
Eventueel een ticket aan maken bij Ubiquiti.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ter info: hier op de cloud gateway Ultra stond de meshing optie ook default aan. Ja joy, maar die drie AP's van me hebben allemaal een vaste Gbit uplink. Dus mooi uit die handel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
ASS-Ware schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:29:
[...]

Dan zet je toch je wan poort op 1Gbit FDX.
Daar zou ik niet te moeilijk over doen.
Eventueel een ticket aan maken bij Ubiquiti.
Heb ik gedaan.
En ze gaan het escaleren.
Echter, mijn doel was mijn Delta te verhogen naar 2Gbit, en ben bang nu, dat het niet gaat werken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

The Eagle schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:32:
Ter info: hier op de cloud gateway Ultra stond de meshing optie ook default aan. Ja joy, maar die drie AP's van me hebben allemaal een vaste Gbit uplink. Dus mooi uit die handel :)
Op mijn Express en AC Lite ook, voor de zekerheid even uitgezet (wat even werk was, device>settings en nog wat - omdat het kan heb ik één site met Ubiquity (kantoor) en één site met Omada (thuis) draaien om te kijken wat het verschil is. In ieder geval de interface :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:05
pnxsinned schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:32:
[...]

Heb ik gedaan.
En ze gaan het escaleren.
Echter, mijn doel was mijn Delta te verhogen naar 2Gbit, en ben bang nu, dat het niet gaat werken :(
Heeft dat zin?
Is de rest van je netwerk, switches, netwerkkaarten, etc, meer dan 1Gbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:43
Hoi,

Ik wil graag mijn ucg ultra aansluiten rechtstreeks op het glasvezel modem (Odido). Echter geeft de cloud gateway aan dat ik er een kabel in moet steken. Deze zit natuurlijk gewoon in het juiste poort. Als ik de kabel weer aan sluit op de (Odido) modem, de Zyxel T56, dan is er wel direct verbinding.

De setup van Unifi in de browser geeft steeds aan om de modem te herstarten, omdat er geen verbinding is. Dat heb ik verschillende keren gedaan bij zowel de ucg ultra en de modem, maar helaas zonder resultaat! In de Unifi app krijg ik alleen de melding dat er geen internetverbinding is.

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Prins32 VLAN op 300 gezet? Zie dit topic, maar ook bij Odido zelf.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
ASS-Ware schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 00:27:
[...]

Heeft dat zin?
Is de rest van je netwerk, switches, netwerkkaarten, etc, meer dan 1Gbit?
Yep, alles zit op 2.5Gbit intern hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er hier die de nieuwe, IIRC 6.6.73 firmware (vorige week uitgekomen voor een aantal modellen, vandaag / gisteren voor een ander deel) gebruiken? En dan voornamelijk in combinatie met een hidden SSID?

Ik heb deze eerder deze week op mijn AC Lite gezet, maar als ik wil verbinden met mijn hidden netwerk (via Android telefoon) dan werkt het niet en verbind die met mijn AC LR (die niet is geupdate). Downgrade gedaan naar ik meen 6.6.65 (in ieder geval .65) en dan werkt het weer.

Ja, ik weet dat het niet aan te bevelen is hidden SSIDs te gebruiken omdat het niks toevoegt en mogelijk alleen maar vage problemen geeft. Maar, het netwerk is niet mijn standaard wifi netwerk en staat auto connect ook van uit. Dus het is lijkt mij niet zo dat de telefoon continu met background scans meeneemt om te checken of dat hidden SSID beschikbaar is. Immers mag / kan die er toch niet mee verbinden.

Edit:
Vergeten te melden, release thread door de loop van de dag gelezen. 0 comments m.b.t. zo'n issue.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 26-06-2024 20:49 ]

Pagina: 1 ... 276 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.