[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 248 ... 329 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03:25
Roy Batty schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:06:
[...]

Inderdaad; ik gebruik Wireguard Server direct op de UDM-SE voor de meeste toepassingen. Maar (als voorbeeld) voor mijn zoon een Minecraft server op een VM die via een port forward te benaderen is door zijn vrienden. Daar blokkeert IPS aan de lopende band "onvriendelijke" IP-adressen die proberen te verbinden met die Minecraft server. Dat zijn rulesets die dagelijks bijgewerkt worden. Nu kan ik die vrienden een Wireguard toegang geven maar dat wil ik niet onderhouden.
Wat bedoel je met onderhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-10 13:20
ASS-Ware schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:47:
[...]

Wat bedoel je met onderhouden?
Dat ze allemaal een toegang moeten krijgen tot de VPN server en dat moet administratief aangemaakt worden. Daarmee hebben ze tevens toegang tot m`n hele netwerk want dat is weer niet goed geregeld in de standaard firewall bij Unifi. Dus ook daar moet ik dan aparte firewall regels voor gaan maken, die staan los van inter-VLAN verkeer. Dat heb ik nu allemaal niet en de Minecraft server zit in een afgeschermd VLAN, dus dat is redelijk dichtgetimmerd. Keerzijde is dan dat die poort openstaat maar daar vertrouw ik het IPS proces dus in.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Dat moet je helemaal niet willen.
Zet gewoon die poorten open voor de gebruikers ip adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
ASS-Ware schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:52:
Dat moet je helemaal niet willen.
Zet gewoon die poorten open voor de gebruikers ip adressen.
Wat zeg je nu......een port forward moet je niet willen (behalve als je dat per bron IP-adres regelt) ? Lijkt me lastig, sommige toepassingen (bv Plex) vereisen een port forward om ze van buitenaf te kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Roy Batty schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:13:
[...]

Wat zeg je nu......een port forward moet je niet willen (behalve als je dat per bron IP-adres regelt) ?
Ja dat zeg ik, port forward per ip adres.
Wat je niet wilt is anderen toegang geven via vpn.

[ Voor 8% gewijzigd door ASS-Ware op 03-12-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-10 12:05
Iemand dit wel eens gezien spontaan?

Sinds vrijdag/zaterdag nacht ineens last van een wegvallende verbinding op mijn UDM SE, dan valt pppoe sessie gewoon weg en werkt pas weer na een reboot.

vanochtend al na half uur, nu net na ong 3,5 uur.

2023-12-03T23:19:50+01:00 Dream-Machine-Home-router pppd[1452]: Timeout waiting for PADO packets
2023-12-03T23:20:30+01:00 Dream-Machine-Home-router pppd[1452]: Timeout waiting for PADO packets

Moet hem dan rebooten voor het weer werkt, weet alleen niet of dit nu een udm issue is of een kpn issue, zou bijna denken kpn gezien het in een nacht gebeurde (wat meestal tijden zijn dat ze onderhoud hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-10 16:36
De UXG lite ontvangen.
Hoe vervang ik nu een beetje handig mijn oude USG-3P, zodat de instellingen in de controller worden overgenomen?
Ik las dat je een extra site aan moet maken, daar de UXG in moet zetten, vervolgens de 3P verwijderen uit de bestaande site, daarna de UXG verplaatsen naar de bestaande site?

In het begin moet je geen kabels aansluiten op de UXG. Moet je dan met bluetooth gaan werken binnen de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
belastingdienst schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:18:
De UXG lite ontvangen.
Hoe vervang ik nu een beetje handig mijn oude USG-3P, zodat de instellingen in de controller worden overgenomen?
Ik las dat je een extra site aan moet maken, daar de UXG in moet zetten, vervolgens de 3P verwijderen uit de bestaande site, daarna de UXG verplaatsen naar de bestaande site?

In het begin moet je geen kabels aansluiten op de UXG. Moet je dan met bluetooth gaan werken binnen de app?
Uitgangspunt is dat de controller jouw instellingen bewaard ook als je de USG verwijdert. Om hem in een andere site te hangen is alleen voor updates volgens mij, dat haalt de mobiele app wel binnen via BT lijkt mij. Ik zou simpeler denken, vaak lukt het dan wel bij UI, ze zetten erg in op de BT app die zou ik dan ook als voorkeur gebruiken.

USG verwijderen, UXG-Lite patchen en dan de BT app openen. Misschien zegt hij zelf wel " wil je de USG verwijderen" als je deze laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ASS-Ware schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:10:
[...]

Ja dat zeg ik, port forward per ip adres.
Wat je niet wilt is anderen toegang geven via vpn.
Dat is uit te sluiten door je KPN modem terug te plaatsen en daar de logs van te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-10 13:13
stormfly schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:39:
[...]

Uitgangspunt is dat de controller jouw instellingen bewaard ook als je de USG verwijdert. Om hem in een andere site te hangen is alleen voor updates volgens mij, dat haalt de mobiele app wel binnen via BT lijkt mij. Ik zou simpeler denken, vaak lukt het dan wel bij UI, ze zetten erg in op de BT app die zou ik dan ook als voorkeur gebruiken.

USG verwijderen, UXG-Lite patchen en dan de BT app openen. Misschien zegt hij zelf wel " wil je de USG verwijderen" als je deze laat staan.
Heb ook een vermoeden dat het wel vlot zal verlopen.
Tijdje geleden UDM-SE toegevoegd hier, zat nog een USG-4.
UMD-SE verbonden aan netwerk, en de iOS app liet me weten dat er nieuw device was.
Paar keer alles bevestigen en de UDM-SE nam alles over.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:41
belastingdienst schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:18:
De UXG lite ontvangen.

Zo heb ik het gedaan:
- nieuwe site aangemaakt
- uxg lite aangesloten op m'n switch (voor netwerkverbinding)
- uxg lite toegevoegd aan de nieuwe site
- usg3p verwijderd
- uxg lite verplaatst naar oude site
- uxg lite opnieuw gestart
Klaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:39
Mawlana schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:49:
[...]

Zo heb ik het gedaan:
- nieuwe site aangemaakt
- uxg lite aangesloten op m'n switch (voor netwerkverbinding)
- uxg lite toegevoegd aan de nieuwe site
- usg3p verwijderd
- uxg lite verplaatst naar oude site
- uxg lite opnieuw gestart
Klaar.
Mijn versie was nog simpeler. USG3P verwijderd. USG lite er aangehangen. 1 keer op adopted klikken en ik was good to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
Nou, het is gelukt (en up-and-running). Viel niet mee, uiteindelijk met behulp van een set-inform de boel via SSH nog moeten goed zetten (hosted lxc container).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thundernerd
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-10 13:10
Net de Express binnen gekregen en alles aangesloten. Ging op zich prima!

Wat ik al eerder in de FAQ had gelezen is het volgende:
- How many UniFi Network devices does UniFi Express support?

UniFi Express supports up to 5 connected UniFi Network devices, including other UniFi Express units, switches, and WiFi access points.
Technisch gezien is dat waar, maar dat nummer is inclusief de Express die ook een plek in pikt. Dat vind ik persoonlijk best jammer. De manier hoe ik het interpreteer is dat ik 5 andere unifi devices er op kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:05
Thundernerd schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:47:
Net de Express binnen gekregen en alles aangesloten. Ging op zich prima!

Wat ik al eerder in de FAQ had gelezen is het volgende:

[...]

Technisch gezien is dat waar, maar dat nummer is inclusief de Express die ook een plek in pikt. Dat vind ik persoonlijk best jammer. De manier hoe ik het interpreteer is dat ik 5 andere unifi devices er op kan aansluiten.
De use-case van de Express is om er een (mesh)netwerkje mee op te bouwen. Voor thuisgebruik zijn 5 access points meer dan genoeg.

Wil je een groter netwerk bouwen, dan heeft Unifi andere oplossingen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanooijen8
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-10 16:54
Ik heb mijn USG-3P vervangen door UXG-Lite.

Alleen haal ik mijn throughputh niet. Ik heb KPN PON glasvezel.

Ingesteld met vlan 6. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPuoq9ePr1j-iZO4VVBpsMeGjYY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HZjCjk1wfktMebl4hByUHrAA.png?f=fotoalbum_large

Het maakt niet uit of ik IPS/IDS aan of uit zet. Ik haal structureel 400a500 up and down.
Met mijn USG-3P haalde ik gewoon 900+ up and down. Iemand een idee of komt het doordat ik PON glasvezel heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thundernerd
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-10 13:10
Joris748 schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:56:
[...]

De use-case van de Express is om er een (mesh)netwerkje mee op te bouwen. Voor thuisgebruik zijn 5 access points meer dan genoeg.

Wil je een groter netwerk bouwen, dan heeft Unifi andere oplossingen.
Misschien is mijn uitleg niet helemaal duidelijk, excuses.

Ik had verwacht dat ik 5 devices naast de Express kon hebben, aangezien de FAQ zegt dat je er 5 kan hebben. Maar dat blijkt dus niet helemaal waar te zijn. Ik heb zelf 3 switches en 2 access points, wat in totaal dus 5 devices zijn. Echter neemt de Express zelf ook 1 plek in beslag, dus je kan maar 4 extra devices aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausse
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-10 20:27
@Thundernerd las ergens dat als je Unifi switch unmanaged laat dat ze niet mee tellen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
Hmmm. Ik heb nu de UXG lite in mijn netwerk zitten, in plaats van de USG-3P. Internettoegang naar buiten toe werkt heel goed.
Maar ... mijn portforwards doen het niet. Ik heb een eigen server, die met behulp van Nginx proxy manager werkt. Geen contact. Ook andere poorten geven, bij wijze van test, geen opening. Alle poortten naar binnen toe zitten dus dicht.

Iemand ook dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:25
belastingdienst schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:10:
Hmmm. Ik heb nu de UXG lite in mijn netwerk zitten, in plaats van de USG-3P. Internettoegang naar buiten toe werkt heel goed.
Maar ... mijn portforwards doen het niet. Ik heb een eigen server, die met behulp van Nginx proxy manager werkt. Geen contact. Ook andere poorten geven, bij wijze van test, geen opening. Alle poortten naar binnen toe zitten dus dicht.

Iemand ook dit probleem?
Heb je dubbel NAT en staat je UXG niet goed gekoppeld aan je modem, bijv met DMZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
mausse schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:00:
@Thundernerd las ergens dat als je Unifi switch unmanaged laat dat ze niet mee tellen ..
Dan verlies je toch het hele voordeel van een Unifi switch? Een beetje dure unmanaged switch heb je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-10 11:17
vanooijen8 schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:59:
Ik heb mijn USG-3P vervangen door UXG-Lite.

Alleen haal ik mijn throughputh niet. Ik heb KPN PON glasvezel.

Ingesteld met vlan 6. [Afbeelding]

Het maakt niet uit of ik IPS/IDS aan of uit zet. Ik haal structureel 400a500 up and down.
Met mijn USG-3P haalde ik gewoon 900+ up and down. Iemand een idee of komt het doordat ik PON glasvezel heb
Welkom the club, zie mijn topic bij Unifi en diverse posts in dit topic. Tot op heden geen oplossing helaas.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:03
Vraagje. Ik heb een UDM en een extra Access Point en draai intern een IPv4 netwerk. Sinds kort heb ik ook 5 UniFi switches (USW-flex-mini, USW-flex-lite etc) in mijn netwerk. Deze switches zijn managed en hebben dus allemaal een intern IP-adres gekregen. Hetzelfde geldt voor het Access Point.

Dat vind ik prima, maar ik wil de boel graag een beetje gescheiden houden. Alles wat voor het netwerk is wil ik graag een IP-nummer onder de x.x.x.25 geven. Dan komen de servers en vanaf 30 de clients. Mijn DHCP geeft dus alleen nummers boven de 30 uit.

Maar die switches worden ook gezien als clients en hebben dus een IP-nummer boven de 30. Geen ramp, alles werkt goed, maar voor het overzicht zou ik de switches dus een vast IP willen geven. Dat kan in de instellingen, maar niet zoals ik het wil. Ik kan daar alleen DHCP aan of uitzetten. Als ik dat uitzet kan ik uiteraard handmatig een IP uitdelen, met alle extra's (netmask, gateway, DNS etc). Maar wat ik eigenlijk zou willen is, dat DHCP aan blijft staan, maar dat de switches een vooraf vastgesteld IP krijgen. Zoals het met normale clients ook gaat als je een vast IP geeft. Kan dit? Ik heb de mogelijkheid nog niet kunnen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
PhilipsFan schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:29:
Vraagje. Ik heb een UDM en een extra Access Point en draai intern een IPv4 netwerk. Sinds kort heb ik ook 5 UniFi switches (USW-flex-mini, USW-flex-lite etc) in mijn netwerk. Deze switches zijn managed en hebben dus allemaal een intern IP-adres gekregen. Hetzelfde geldt voor het Access Point.

Dat vind ik prima, maar ik wil de boel graag een beetje gescheiden houden. Alles wat voor het netwerk is wil ik graag een IP-nummer onder de x.x.x.25 geven. Dan komen de servers en vanaf 30 de clients. Mijn DHCP geeft dus alleen nummers boven de 30 uit.

Maar die switches worden ook gezien als clients en hebben dus een IP-nummer boven de 30. Geen ramp, alles werkt goed, maar voor het overzicht zou ik de switches dus een vast IP willen geven. Dat kan in de instellingen, maar niet zoals ik het wil. Ik kan daar alleen DHCP aan of uitzetten. Als ik dat uitzet kan ik uiteraard handmatig een IP uitdelen, met alle extra's (netmask, gateway, DNS etc). Maar wat ik eigenlijk zou willen is, dat DHCP aan blijft staan, maar dat de switches een vooraf vastgesteld IP krijgen. Zoals het met normale clients ook gaat als je een vast IP geeft. Kan dit? Ik heb de mogelijkheid nog niet kunnen vinden...
Geef ze een gereserveerd adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausse
Ik ben blijkbaar de doelgroep voor de UE.. mijn eerste UniFi product. Experiabox afgekoppeld vlan6 Pppoe aangezet incl we en username en het werkte gelijk. Verder alles van TP-link met de deco’s X50. Heb 1gb KPN glasvezel, haal direct op UE (kabel) 950/600. met experiabox was dat 950/980. Komt dit doordat Unifi allerlei veiligheid protocollen toepast ? Verder leuk om alle stats te zien maar voelt al wel beetje “bezit van de zaak einde vermaak” Wellicht in de toekomst meer Unifi producten. Kan ik er bijvoorbeeld ook protect aan toevoegen? Hoor graag jullie tips ;-) Dank. Wil graag ook camera’s toevoegen maar dan moet ik wellicht ook ergens een ssd toevoegen? Toch andere router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gert_jan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-10 22:47
belastingdienst schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:10:

Iemand ook dit probleem?
Had het zelfde probleem maar dan met de nieuwe express, lijkt een hairpin probleem te zijn. is ook al een topic over op ubiquiti forum

er is een temp fix
code:
1
sysctl -w net.bridge.bridge-nf-call-iptables=0

dit uitvoeren via cli

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joshua1
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-10 22:07
mausse schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:22:
Ik ben blijkbaar de doelgroep voor de UE.. mijn eerste UniFi product. Experiabox afgekoppeld vlan6 Pppoe aangezet incl we en username en het werkte gelijk. Verder alles van TP-link met de deco’s X50. Heb 1gb KPN glasvezel, haal direct op UE (kabel) 950/600. met experiabox was dat 950/980. Komt dit doordat Unifi allerlei veiligheid protocollen toepast ? Verder leuk om alle stats te zien maar voelt al wel beetje “bezit van de zaak einde vermaak” Wellicht in de toekomst meer Unifi producten. Kan ik er bijvoorbeeld ook protect aan toevoegen? Hoor graag jullie tips ;-) Dank. Wil graag ook camera’s toevoegen maar dan moet ik wellicht ook ergens een ssd toevoegen? Toch andere router?
Wil je in de toekomst camera's toevoegen, dan is de UE niet echt een (lange termijn) oplossing, Voor camera's heb je Protect nodig en de UE draait alleen UniFi Network en is beperkt tot 4 extra UniFi apparaten. Ik zou voor een UXG-Lite gaan, kun je later nog altijd uitbreiden met een Cloud Key (zit 1TB aan boord) en dan eventueel camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-10 19:14

jurroen

Security en privacy geek

Joshua1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:08:
[...]

Wil je in de toekomst camera's toevoegen, dan is de UE niet echt een (lange termijn) oplossing, Voor camera's heb je Protect nodig en de UE draait alleen UniFi Network en is beperkt tot 4 extra UniFi apparaten. Ik zou voor een UXG-Lite gaan, kun je later nog altijd uitbreiden met een Cloud Key (zit 1TB aan boord) en dan eventueel camera's.
Goed punt. Je kunt de UCK2+ zelfs nog makkelijk voorzien van een grotere disk.Of misschien even doorsparen voor een UDMP/UDMSE.

Wat zou ik graag zien dat ze die Protect app gewoon vrijgeven ala de Network app. Maar nee, UniFiOS only 8)7

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanooijen8
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-10 16:54
The Druid schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:46:
[...]

Welkom the club, zie mijn topic bij Unifi en diverse posts in dit topic. Tot op heden geen oplossing helaas.
Dank je wel. Ik krijg eind deze maand Ziggo ipv KPN. Ik wacht dat wel even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
jurroen schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:44:
[...]

Goed punt. Je kunt de UCK2+ zelfs nog makkelijk voorzien van een grotere disk.Of misschien even doorsparen voor een UDMP/UDMSE.

Wat zou ik graag zien dat ze die Protect app gewoon vrijgeven ala de Network app. Maar nee, UniFiOS only 8)7
Ze hebben ook geld nodig voor de softwareontwikkeling. Hoe komen ze daar anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvriens94
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-10 12:09
Pvogel1 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:23:
Hallo allemaal,

Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik heb al 2 jaar een unifi cloudkey 2plus met swith, ap en protect draaien. Dat werkte altijd zonder problemen.

Nu heb ik een nieuwe router i.v.m. overstap van Tweak naar Odido. Daarna heeft het nog steeds 1 week gewerkt, maar sinds vanochtend is de cloudkey onbereikbaar via internet. Reset en vanalles geprobeerd, maar er blijft staat "obtaining ip adress"

Alles in aangesloten als volgt:
Odido router --> Switch --> Cloudkey, AP, camera's etc.

Cloudkey kan ik soms bereiken via: 192.168.1.30 maar zeker niet altijd.

Iemand enig idee hoe ik alles weer in de lucht krijg via de cloudkey?
Ik heb exact hetzelfde probleem sinds vorige week. Kan de Cloud Key niet meer vinden. Kan deze wel via de app instellen, maar dan staat er 'no internet connection' en werkt het nog steeds niet. Heeft iemand een tip om dit weer werkend te krijgen? Ik weet het originele IP-adres ook niet, gezien ik de cloud key ook al meerdere malen heb proberen te resetten. Maar iedere keer weer 'obtaining IP adress'. Als ik inlog op de router (odido), dan zie ik de cloud key ook niet meer terug.

Situatie is hier ook een odido switch - Unifi Switch POE16lite - Cloud Key gen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
gert_jan schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:45:
[...]

Had het zelfde probleem maar dan met de nieuwe express, lijkt een hairpin probleem te zijn. is ook al een topic over op ubiquiti forum

er is een temp fix
code:
1
sysctl -w net.bridge.bridge-nf-call-iptables=0

dit uitvoeren via cli
Ik heb geen idee wat hairpin is, maar mijn uxg liet in ieder geval van buiten geen verkeer meer door. IPS aan- en uit, verschillende reboots, dit commando via de cli op de uxg zelf, allemaal hielp het niet, helaas.

Nu maar weer de usg-3p aangesloten, en huppa, alle portforwards werken direct weer. Zo'n portforwarding functie lijkt me toch een hele belangrijke om mee te nemen in tests? Nu moet ik eerst wachten op een update om hem goed te krijgen. Misschien stuur ik 'm wel terug, voor mij voegt het niet eens zoveel toe, de usg-3p doet alles wat ik wil, en prima ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-10 17:29

Yucko

One clown to rule them all !

belastingdienst schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:57:
[...]

Ik heb geen idee wat hairpin is, ...
Hairpinning is a network process that occurs when two devices live on the same internal IP network, such as behind an office firewall or VPN, but communicate with each other using their external IP addresses.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
Helder. Dus met een omweg (via extern) je netwerk benaderen. Werkte niet, ook niet met 4g (dus zonder hairpin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
mausse schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:22:
Ik neem aan dat internet nu dus binnen komt met media converter?
Wat haal je als je de kpn lijn direct in de deco stopt en die router laat spelen? OF staat de deco niet op een lcoatie dat je dat makkelijk kunt doen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32
Thundernerd schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:00:
[...]

Misschien is mijn uitleg niet helemaal duidelijk, excuses.

Ik had verwacht dat ik 5 devices naast de Express kon hebben, aangezien de FAQ zegt dat je er 5 kan hebben. Maar dat blijkt dus niet helemaal waar te zijn. Ik heb zelf 3 switches en 2 access points, wat in totaal dus 5 devices zijn. Echter neemt de Express zelf ook 1 plek in beslag, dus je kan maar 4 extra devices aansluiten.
Is het mogelijk om een secondary site te management in de Express? Dat zou een workaround kunnen zijn :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32
belastingdienst schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:09:
[...]

Helder. Dus met een omweg (via extern) je netwerk benaderen. Werkte niet, ook niet met 4g (dus zonder hairpin).
Dan is het geen hairpin issue maar een port-forward of FW probleem :Y
Hoe complex zijn ze? ik heb er een stuk of 20 en allemaal met andere poorten buiten vs binnen (bijvoorbeeld WAN 80 is gemapt aan LAN host poort 8080)

[ Voor 19% gewijzigd door SniperGuy op 05-12-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvogel1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:59
markvriens94 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:27:
[...]

Ik heb exact hetzelfde probleem sinds vorige week. Kan de Cloud Key niet meer vinden. Kan deze wel via de app instellen, maar dan staat er 'no internet connection' en werkt het nog steeds niet. Heeft iemand een tip om dit weer werkend te krijgen? Ik weet het originele IP-adres ook niet, gezien ik de cloud key ook al meerdere malen heb proberen te resetten. Maar iedere keer weer 'obtaining IP adress'. Als ik inlog op de router (odido), dan zie ik de cloud key ook niet meer terug.

Situatie is hier ook een odido switch - Unifi Switch POE16lite - Cloud Key gen 2
Heb je iets aan mijn laatse post? De advanced set up van de cloudkey kwam ik dus in via het ip. Dit lukte na een factory reset van de cloudkey.

Unifi cloudkey en switch willen niet verbinden na reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausse
laurens0619 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:29:
[...]

Ik neem aan dat internet nu dus binnen komt met media converter?
Wat haal je als je de kpn lijn direct in de deco stopt en die router laat spelen? OF staat de deco niet op een lcoatie dat je dat makkelijk kunt doen
Hi Laurens, weet niet wat je met media converter bedoeld maar heb mn experia box afgekoppeld en vrij makkelijk de Unifi Express aangesloten op de WAN ( dus van glasvezel MTU naar UE). Bekabeld direct op lanport UE 950/650 heb 1gb. Denk dat up nog sneller kan. Heb je hier wat aan?

Wel heel tof om te zien wat die Unifi aan data/stats laat zien!

PS dacht dat het echt lastig zou zijn om de UE als je hoofdrouter te swappen met KPN Experia box maar was echt simpel.

[ Voor 8% gewijzigd door mausse op 05-12-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvriens94
Pvogel1 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:52:
[...]

Heb je iets aan mijn laatse post? De advanced set up van de cloudkey kwam ik dus in via het ip. Dit lukte na een factory reset van de cloudkey.

Unifi cloudkey en switch willen niet verbinden na reset.
Heeft helaas niet gewerkt, tweemaal getest. Ik kan alleen niet in de advanced setup het IP adres van de Cloud Key wijzigen. Doe ik iets verkeerd? Ik heb in de Zyxel wel het IP adres van 192.168.1.199 ingevoerd. Dit zie ik ook op de Cloud Key als ik deze in recovery mode zet. Maar als ik de Cloud Key daarna aanzet, dan gaat ie weer terug naar Obtaining IP Adress.

Ik las op een forum van Odido dat het mogelijk kan liggen aan een firmware update van de modems die afgelopen weer heeft plaats gevonden. Als iemand anders nog een ander idee heeft dan hoor ik het graag.

[ Voor 21% gewijzigd door markvriens94 op 05-12-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvogel1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:59
markvriens94 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:15:
[...]

Heeft helaas niet gewerkt, tweemaal getest. Ik kan alleen niet in de advanced setup het IP adres van de Cloud Key wijzigen. Doe ik iets verkeerd? Ik heb in de Zyxel wel het IP adres van 192.168.1.199 ingevoerd. Dit zie ik ook op de Cloud Key als ik deze in recovery mode zet. Maar als ik de Cloud Key daarna aanzet, dan gaat ie weer terug naar Obtaining IP Adress.

Ik las op een forum van Odido dat het mogelijk kan liggen aan een firmware update van de modems die afgelopen weer heeft plaats gevonden. Als iemand anders nog een ander idee heeft dan hoor ik het graag.
Kun je de cloudkey ook niet bereiken via het fallback ip: 192.168.1.30?
Daar heb ik uiteindelijk een factory reset mee gedaan, vervolgens weer naar 192.168.1.30 (dan kiezen voor advanced (of zoiets heet het). Helaas heb ik geen screenshot, maar heel duidelijk was dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Pvogel1 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:42:
[...]

Daar heb ik uiteindelijk een factory reset mee gedaan, vervolgens weer naar 192.168.1.30 (dan kiezen voor advanced (of zoiets heet het). Helaas heb ik geen screenshot, maar heel duidelijk was dat niet.
Oohjah.... NOTE-2-SELF: Ik moet m'n CKG2+ ook nog een keer volledig gaan resetten middels dat opgedrongen IP adres wat 't ding probeert te claimen :9

M'n IP-Space in dat subnet is alleen tè klein (heb hier thuis maar een /29 netmask wat naar dat /24 'VLAN1' netwerk van UI 'luistert') })

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80sboombox
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-05 13:01
*verkeerde topic, excuses*

[ Voor 92% gewijzigd door 80sboombox op 05-12-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvriens94
Pvogel1 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:42:
[...]

Ik kan wel in de Cloud Key komen met zowel het Fallback IP adress, als een ingegeven IP-adres via de Zyxel router. In beide gevallen die ik een IP adress (.30 of .199) in het scherm staan. Als ik de CK dan weer opnieuw opstart, komt er obtaining IP adress. Kiezen voor 'advanced' heb ik nergens zien staan. Ik heb een aantal buttons (reset to factory defaults, reboot, poweroff, check filesystems). En in kan een firmware update doen. Maar dat is dan ook wel alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holyjoe
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:23
markvriens94 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 7:52:[...]

Ik kan wel in de Cloud Key komen met zowel het Fallback IP adress, als een ingegeven IP-adres via de Zyxel router. In beide gevallen die ik een IP adress (.30 of .199) in het scherm staan. Als ik de CK dan weer opnieuw opstart, komt er obtaining IP adress. Kiezen voor 'advanced' heb ik nergens zien staan. Ik heb een aantal buttons (reset to factory defaults, reboot, poweroff, check filesystems). En in kan een firmware update doen. Maar dat is dan ook wel alles.
Bij mij was de oplossing:
- CKG2 volledig resetten
- Offline setup doen (via via fall back IP 192.168.1.30)
- Hierna via SSH de CKG2 naar de juiste DNS laten verwijzen (zie ook https://community.ui.com/...3e-42c5-aacc-58b6eb317fee)
- Daarna had ik weer een internet connection
- Remote Acces aangezet m.b.v. mijn Unifi Account

Hierna werkte alles weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvriens94
Holyjoe schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:05:
[...]

Bij mij was de oplossing:
- CKG2 volledig resetten
- Offline setup doen (via via fall back IP 192.168.1.30)
- Hierna via SSH de CKG2 naar de juiste DNS laten verwijzen (zie ook https://community.ui.com/...3e-42c5-aacc-58b6eb317fee)
- Daarna had ik weer een internet connection
- Remote Acces aangezet m.b.v. mijn Unifi Account

Hierna werkte alles weer
Ik voel mij nu een aardige leek, maar het stukje SSH de CKG2 naar de juiste DNS verwijzen is aardig abracadabra voor mij. Heb je ook een uitleg hoe dit werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Laatst online: 03-06 13:25
Ik heb weer een ipv6 issue. USG-3P is vervangen door een UXG-lite en nu weigert ipv6 weer.

Op de WAN kant staat 'ie netjes correct aan (Ziggo, /56), maar als ik op het LAN waar ik ipv6 actief wil hebben de boel wil aanzetten wil 'ie het Prefex Delegation ID ingevuld hebben, maar ik kan niets invullen. Iemand een suggestie?

Screenshot: https://tweakers.net/i/HB...q6ypGAPu.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door garp op 06-12-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@garp Het lijkt wel een bug in de GUI. Een prefix ID lijkt me niet mandatory zo lang hij automatisch gegenereerd wordt maar de auto checkbox lijkt ook niet beschikbaar en is ook niet actief. Wat als je daaronder op manual klikt? Gebeurt er dan iets? Kan je hem dan wel op auto zetten?

[ Voor 10% gewijzigd door Jay-B op 06-12-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
Jay-B schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:11:
@garp Het lijkt wel een bug in de GUI. Een prefix ID lijkt me niet mandatory zo lang hij automatisch gegenereerd wordt maar de auto checkbox lijkt ook niet beschikbaar en is ook niet actief. Wat als je daaronder op manual klikt? Gebeurt er dan iets? Kan je hem dan wel op auto zetten?
Helaas, ik kan doen wat ik wil, hij om die info vragen maar ik kan niets invullen bij Prefix Delegation ID ;-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:23
garp schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:59:
[...]

Helaas, ik kan doen wat ik wil, hij om die info vragen maar ik kan niets invullen bij Prefix Delegation ID ;-(
Wild idee: rechtermuisknop > element inspecteren en dan bij het element van het veld het attribuut "disabled" weghalen. Misschien dat dat gaat werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
mrdemc schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:01:
[...]

Wild idee: rechtermuisknop > element inspecteren en dan bij het element van het veld het attribuut "disabled" weghalen. Misschien dat dat gaat werken :)
Helaas, lukt niet 🤷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:42
Het is mij eigenlijk nooit eerder opgevallen. Maar ik zie dat op mijn UDM Pro 5 "applicaties" (Network, Protect, Access, Talk & UID) geïnstalleerd staan en dat ik Connect ook nog kan installeren. Ik maak alleen helemaal geen gebruik van de meeste. Alleen Network en Protect gebruik ik. Kan ik die andere gewoon zonder problemen verwijderen of kan ik ze er beter gewoon op laten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:30

Mimiix

Professioneel Prutser

Phoolie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:22:
Het is mij eigenlijk nooit eerder opgevallen. Maar ik zie dat op mijn UDM Pro 5 "applicaties" (Network, Protect, Access, Talk & UID) geïnstalleerd staan en dat ik Connect ook nog kan installeren. Ik maak alleen helemaal geen gebruik van de meeste. Alleen Network en Protect gebruik ik. Kan ik die andere gewoon zonder problemen verwijderen of kan ik ze er beter gewoon op laten staan?
Gewoon verwijderen, je kan ze altijd weer installeren. Heb ik ook gedaan :)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
De Express is hier vanmiddag binnengekomen en net even wat kleine dingen uitgetest (binnen een bestaand Unifi netwerk)

Hij functioneert goed als draadloos AP, dacht eerst dat hij naast het stroom ook bekabeld met het netwerk verbonden zou moeten worden zoals bij een normale AP maar dat is dus niet eens nodig.

Toen ik de specs zag, (Power method: USB type C (5V DC/3A) dacht ik dat is wel heel weinig en vroeg me af of ik hem ook gewoon rechtstreeks op mijn product: Apple Studio Display kon aansluiten aangezien die via de USB-C poorten ook gewoon power output doet en dat blijkt gewoon te werken, wel een leuk verrassing dus en zo staat die bijvoorbeeld ook prima op een bureau en het scheelt weer een stopcontact ;)

Verder eigenlijk niet echt een use case voor dat ding (want UDM Pro + al voorzien van AP's door het hele huis) dus nog even kijken wat ik er mee ga doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PByETkmNeK39f32E4IXdcvQeV4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DeZVCXVkV5F7nOHrumkK051S.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Greatsword schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:24:
Hij functioneert goed als draadloos AP, dacht eerst dat hij naast het stroom ook bekabeld met het netwerk verbonden zou moeten worden zoals bij een normale AP maar dat is dus niet eens nodig.
Alle Ubiquiti / UniFi APs kunnen via wireless uplink functioneren. Alleen moet je ze dan nog steeds via een ethernetkabel van stroom voorzien dus kun je die net zo goed ook op het netwerk aansluiten. Maar bv een InWall zou je op een PoE switch kunnen aansluiten, de switch niet met internet verbinden, en de InWall wireless uplinken naar de rest van je netwerk. Dan heb je de IW als uplink van de switch en alle apparaten aangesloten op de switch hebben dan gewoon internet via switch => IW = wireless uplink > ander AP. En de overige 4 poorten op de IW werken dan ook gewoon en dus wireless naar internet of evt bedraad via IW naar de switch (als apparaat waarmee die babbelt zich daar bevindt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-10 22:38
Heb hier een Express in ontvangst genomen als all in one voor m'n ouders, heb sinds dat ik deze geupdate heb het idee dat de repositories waar de updates vandaan gehaald moeten worden *enorm* geknepen worden.

ik heb dit op 2 aparte KPN PPPoE verbindingen getest, en krijg bij beide apparaten die ik van unifi heb het idee dat er wat speelt. krijg op de Express de melding dat het updaten van de netwerk applicatie ongeveer 3 minuten moet duren, na ruim 15 min staat het laadbalkje nog voor de letter N van Network (en dat met 200/200 glasvezel). ik zie hetzelfde gebeuren op mijn eigen gbit verbinding van kpn. (en dit met een UDM SE)

zijn er meer mensen die dit ervaren? heb ook al een evt andere DNS ingesteld, dit haalt niet veel uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Fiekert op 07-12-2023 21:40 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fiekert schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:35:
Heb hier een Express in ontvangst genomen als all in one voor m'n ouders, heb sinds dat ik deze geupdate heb het idee dat de repositories waar de updates vandaan gehaald moeten worden *enorm* geknepen worden.

ik heb dit op 2 aparte KPN PPPoE verbindingen getest, en krijg bij beide apparaten die ik van unifi heb het idee dat er wat speelt. krijg op de Express de melding dat het updaten van de netwerk applicatie ongeveer 3 minuten moet duren, na ruim 15 min staat het laadbalkje nog voor de letter N van Network (en dat met 200/200 glasvezel). ik zie hetzelfde gebeuren op mijn eigen gbit verbinding van kpn. (en dit met een UDM SE)

zijn er meer mensen die dit ervaren? heb ook al een evt andere DNS ingesteld, dit haalt niet veel uit.
Halfbakken IPv6 configuratie waardoor je in time-outs terecht komt?

Met slechts 1G geheugen zal de Express nooit super snel worden, maar het volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
stormfly schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:23:
[...]

Halfbakken IPv6 configuratie waardoor je in time-outs terecht komt?

Met slechts 1G geheugen zal de Express nooit super snel worden, maar het volstaat.
Een reboot later en ineens was er wel een stuk sneller progressie, zowel op de UDM SE als op de Express. Grappig dat je de ipv6 implementatie benoemd, dhcpv6 werkt nog niet op de express viel me al op, waar dit wel direct wordt opgepakt door de UDM SE..

bleek toch nog wat opties vergeten te zijn, inmiddels werkt het weer :)

[ Voor 6% gewijzigd door Fiekert op 07-12-2023 23:49 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een issue met port forwarding op mijn nieuwe UXG lite. Ik wil een port forward maken om uiteindelijk via Swag (draaiend in een Docker container) bij mijn Home Assistant uit te komen.
Hiervoor had ik een Zyxel modem/router (T-mobile) en daar een simpele port forward ingesteld en dat werkte.
Nu heb ik dus de UXG lite in gebruik genomen, daar ook deze port forward ingesteld, maar het werkt niet. De fout: This site can’t be reached ERR_CONNECTION_TIMED_OUT.

Mijn vermoeden is dat de aanvraag niet voorbij de UXG lite komt, maar de vraag is vooral hoe kan ik dit achterhalen.
Wat zijn nu de stappen om het probleem te achterhalen?
In de System Log in de controller zie ik helemaal niks voorbij komen, dus waar kan ik dan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Exocet schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:48:
Ik heb een issue met port forwarding op mijn nieuwe UXG lite. Ik wil een port forward maken om uiteindelijk via Swag (draaiend in een Docker container) bij mijn Home Assistant uit te komen.
Hiervoor had ik een Zyxel modem/router (T-mobile) en daar een simpele port forward ingesteld en dat werkte.
Nu heb ik dus de UXG lite in gebruik genomen, daar ook deze port forward ingesteld, maar het werkt niet. De fout: This site can’t be reached ERR_CONNECTION_TIMED_OUT.

Mijn vermoeden is dat de aanvraag niet voorbij de UXG lite komt, maar de vraag is vooral hoe kan ik dit achterhalen.
Wat zijn nu de stappen om het probleem te achterhalen?
In de System Log in de controller zie ik helemaal niks voorbij komen, dus waar kan ik dan kijken?
Je bent niet de eerste met een dergelijk probleem. In de early access is een nieuwe firmware. Je zou die kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80sboombox
Ik probeer mijn UDM SE rechtstreeks aan te sluiten op m'n mediaconverter van Odido, maar ik krijg geen verbinding. Dus, glasvezel->media converter->WAN(1) poort van de UDM SE.

Ik heb de VLAN op 300 gezet, maar helaas nog steeds een foutmedling.

Als ik mijn oude Asus router erop aansluit, werkt het wel gelijk.

Wat ik doe ik fout?

edit: heel vreemd, ik heb mijn Asus router er tussen gezet, UDM SE aangesloten via een Asus LAN, toen de internet instellingen in de UniFi omgeving aangepast en nu werkt het wel. :?

Het lijkt erop alsof de UDM met de eerste eigen installatie gewoon niet wilt werken rechtstreeks op de media converter.

[ Voor 31% gewijzigd door 80sboombox op 08-12-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
80sboombox schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:42:
Ik probeer mijn UDM SE rechtstreeks aan te sluiten op m'n mediaconverter van Odido, maar ik krijg geen verbinding. Dus, glasvezel->media converter->WAN(1) poort van de UDM SE.

Wat ik doe ik fout?

edit: heel vreemd, ik heb mijn Asus router er tussen gezet, UDM SE aangesloten via een Asus LAN, toen de internet instellingen in de UniFi omgeving aangepast en nu werkt het wel. :?

Het lijkt erop alsof de UDM met de eerste eigen installatie gewoon niet wilt werken rechtstreeks op de media converter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qna_UFsQ0g4UnxnERZ0WBcS2j7w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kWwzwFnpfNbaDkF4YIwNZSRb.png?f=fotoalbum_large

Zo heb ik 'm aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Heb jij ook eerst deze VLAN's aangemaakt? Zag dit eerder voorbij komen maar twijfel of dat echt nodig is (Ga zelf einde van de maand pas over van Tweak naar Odido)

stephandekoning in "Udm pro rechtstreeks odido glasvezel"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
Greatsword schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:29:
[...]

Heb jij ook eerst deze VLAN's aangemaakt? Zag dit eerder voorbij komen maar twijfel of dat echt nodig is (Ga zelf einde van de maand pas over van Tweak naar Odido)

stephandekoning in "Udm pro rechtstreeks odido glasvezel"
Nee. Gewoon settings / internet / wan aansluiting en dan de instellingen zoals hierboven. Je hoeft niet eerst een vlan 300 aan te maken ofzo :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
80sboombox schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:42:

Wat ik doe ik fout?

Er is soms een time out binnen het Odido netwerk bij het uitdelen van DHCP aan een nieuw MAC-adres wanneer je van router wisselt. Dit heeft niks te maken met Unifi zelf en heb ik ook met andere merk routers gehad in het verleden.

Zit al bij Odido Glasvezel toen het nog Vodafone Thuis heette en gedrag was toen hetzelfde. Was toen alleen nog AON ipv GPON of XGS-PON nu, maar dat is qua data niet anders, dus de router erachter ziet geen verschil.

Zelfde meegemaakt bij Delta/Caiway, bij hun was ARP time-out in hun netwerk veel te lang, wat ze daarna geforceerd hadden ververst in de POP in de regio daar.

Of je moet geduld hebben of het MAC-adres klonen van de vorige router.

VLAN300 + DHCPv4 is voldoende voor Odido puur in de wan configuratie. Heb geen VLAN only netwerken hoeven aanmaken.

[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 08-12-2023 15:15 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80sboombox
Ah duidelijk, bedankt voor de reacties. Ja, ik had eerst ook T-Mobile Thuis en alles rechtstreeks op de media converter aangesloten, toen werkte het gelijk. Die time out van het uitdelen DHCP aan een nieuwe MAC adres klinkt erg logisch. Alleen frustrerend als je het niet weet van tevoren. :)

Het werkt nu in ieder geval helemaal naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausse
Heb mn KPN ExperiaBox vervangen door een Unifi Express router, alles werkt maar bij meerdere mensen binnen het gezin klapt MS teams er regelmatig uit. Moet ik wellicht nog een port open zetten?? Iemand ervaring met unifi routers en MS teams?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 08:26
De Unifi Express zou 10GB storage hebben volgens de review onderaan, in de video met commando's lijkt het meer te zijn of ben ik mis? Je moet ze dan optellen.

UniFi Express Hardware Exposed door Willie Howe:
YouTube: UniFi Express Hardware Exposed

Geschreven review van lazyadmin.nl: https://lazyadmin.nl/home-network/unifi-express-review/

Evan McCann heeft de Express ook op zijn site:
https://evanmccann.net/blog/2023/12/unifi-express-preview

[ Voor 14% gewijzigd door abusimbal op 08-12-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:22
mausse schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:52:
Heb mn KPN ExperiaBox vervangen door een Unifi Express router, alles werkt maar bij meerdere mensen binnen het gezin klapt MS teams er regelmatig uit. Moet ik wellicht nog een port open zetten?? Iemand ervaring met unifi routers en MS teams?
Hier is echt meer informatie voor nodig.
Wifi? Bekabeld? Gebruik je firewall rules of staat ie default? Welke provider? Welke MTU size?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:37
Ruben279 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:13:
[...]

Wifi? Bekabeld? Gebruik je firewall rules of staat ie default? Welke provider? Welke MTU size?
Als die Unifi router ook je firewall is ben je als het goed is begonnen met settings die helemaal niks doorlaten. Vervolgens sta je dingen toe op een "at need" basis.

Voor MS Teams: https://answers.microsoft...50-4a84-a15a-9bd7846cb8bb

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80sboombox
Volgende vraag, elke keer als ik wil inloggen op m'n UDM SE/UniFi OS omgeving via Chrome krijg ik een foutmelding dat het certificaat niet geldig is en Chrome onthoud m'n username & wachtwoord ook niet.

Ik zie dat ik nu ergens een SSL certificaat moet kopen?

edit: met Safari hetzelfde probleem of m'n IP pool veranderen helpt ook niet

[ Voor 14% gewijzigd door 80sboombox op 08-12-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-10 17:53
Net enkele VLANs(IoT en Protect) aangemaakt, het lukt prima om alle camera's en de Cloud Key op een eigen VLAN te krijgen.
IoT apparaten willen via WiFi ook met de IoT VLAN verbinden, ook wil een apparaat via een Unifi switch is aangesloten op de IoT VLAN komen. Echter willen sommige apparaten die direct met de UDM verbonden zijn niet op de VLAN komen als ik de netwerkpoort op deze VLAN zet. Ook wil een VM op mijn NAS niet op deze VLAN komen als deze de juiste VLAN krijgt in de NAS instellingen. In beide gevallen geeft Unifi Network nog een oud IP op de default VLAN weer en is het apparaat onbereikbaar.

Ik doe vast iets fout, maar ik heb geen idee wat, iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:22
80sboombox schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:13:
Volgende vraag, elke keer als ik wil inloggen op m'n UDM SE/UniFi OS omgeving via Chrome krijg ik een foutmelding dat het certificaat niet geldig is en Chrome onthoud m'n username & wachtwoord ook niet.

Ik zie dat ik nu ergens een SSL certificaat moet kopen?

edit: met Safari hetzelfde probleem of m'n IP pool veranderen helpt ook niet
Volgens mij zit er helemaal geen certificaat op zelfs, maar die melding mag je wegklikken (doorgaan).
Alle (?) browsers geven tegenwoordig een melding als een website/pagina bezoekt op HTTP (zonder certificaat).

Maar omdat je toch binnen je eigen netwerk blijft, heb je m.i. geen geldig certificaat nodig voor je UDM.
Melding is misschien wel eens irritant, maar dat is nou eenmaal zo omdat je browser het verschil tussen je bank (waarbij je misschien wel het certificaat wil checken of je eigen routertje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80sboombox
Ruben279 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:31:
[...]

Volgens mij zit er helemaal geen certificaat op zelfs, maar die melding mag je wegklikken (doorgaan).
Alle (?) browsers geven tegenwoordig een melding als een website/pagina bezoekt op HTTP (zonder certificaat).

Maar omdat je toch binnen je eigen netwerk blijft, heb je m.i. geen geldig certificaat nodig voor je UDM.
Melding is misschien wel eens irritant, maar dat is nou eenmaal zo omdat je browser het verschil tussen je bank (waarbij je misschien wel het certificaat wil checken of je eigen routertje is.
Bedankt, maar er staat echt dat het certificaat niet geldig is, die zit er dus wel bij (unifi.local).

Als ik op m'n Synology NAS inlog, heb ik geen certificaat, maar ook geen waarschuwing (wel "not secure", maar geen prompt oid) en onthoud username & wachtwoord.

Dat laatste is nu wel gelukt door het UDM adres toe te voegen bij trusted sites in Chrome, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-10 16:05
80sboombox schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 06:38:
[...]

Bedankt, maar er staat echt dat het certificaat niet geldig is, die zit er dus wel bij (unifi.local).

Als ik op m'n Synology NAS inlog, heb ik geen certificaat, maar ook geen waarschuwing (wel "not secure", maar geen prompt oid) en onthoud username & wachtwoord.

Dat laatste is nu wel gelukt door het UDM adres toe te voegen bij trusted sites in Chrome, maar toch.
Lokaal inloggen (via 192.168.x.x) krijg je altijd die melding (inderdaad door geen certificaat) - voor lokaal maakt dat niks uit gewoon overslaan, zodra je UDM verbonden is met UniFi kun je ook via https://unifi.ui.com/ inloggen. Daar heb je dat certificaat probleem niet 😉

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tonne schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:23:
[...]

Je bent niet de eerste met een dergelijk probleem. In de early access is een nieuwe firmware. Je zou die kunnen proberen.
Zojuist geprobeerd , maar helaas werkt het nog niet.
Het is dus waarschijnlijk geen Hairpin NAT issue.

Het werkt zowel vanuit het lokale netwerk als van buitenaf niet.
Als ik tcpdump aanzet op de port , zie ik als het lokaal probeer wel hier logging voorbij komen, extern komt hier niks voorbij.

[ Voor 22% gewijzigd door Exocet op 09-12-2023 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Phyth0n schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:23:
Net enkele VLANs(IoT en Protect) aangemaakt, het lukt prima om alle camera's en de Cloud Key op een eigen VLAN te krijgen.
IoT apparaten willen via WiFi ook met de IoT VLAN verbinden, ook wil een apparaat via een Unifi switch is aangesloten op de IoT VLAN komen. Echter willen sommige apparaten die direct met de UDM verbonden zijn niet op de VLAN komen als ik de netwerkpoort op deze VLAN zet. Ook wil een VM op mijn NAS niet op deze VLAN komen als deze de juiste VLAN krijgt in de NAS instellingen. In beide gevallen geeft Unifi Network nog een oud IP op de default VLAN weer en is het apparaat onbereikbaar.

Ik doe vast iets fout, maar ik heb geen idee wat, iemand suggesties?
Heb je al eens geprobeerd om die apparaten in de GUI een 'forget' te geven ? Ze komen dan vanzelf weer op, hopelijk in het juiste VLAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80sboombox
tcviper schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 07:12:
[...]

Lokaal inloggen (via 192.168.x.x) krijg je altijd die melding (inderdaad door geen certificaat) - voor lokaal maakt dat niks uit gewoon overslaan, zodra je UDM verbonden is met UniFi kun je ook via https://unifi.ui.com/ inloggen. Daar heb je dat certificaat probleem niet 😉
Ah bedankt! Dat adres werkt inderdaad zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-10 14:35
mausse schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:52:
Werkt het out of the box, of nog Vlans instellen ivm KPN tv+? Ben erover ah nadenken om UDM Pro SE in te gaan zetten ivm Unifi Protect zodat ik ooit eens van die Ring Pro deurbel af kan en alles in eigen beheer heb.
Hier alles zelf al bekabeld met CAT6 en 4 Unifi UAP-AC Pro accesspoints, wifiproblemen zijn al jaren geen issue meer in het gezin _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door austin_77 op 09-12-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-10 17:53
Roy Batty schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:48:
[...]

Heb je al eens geprobeerd om die apparaten in de GUI een 'forget' te geven ? Ze komen dan vanzelf weer op, hopelijk in het juiste VLAN.
Bedankt voor de tip, het lijkt in de ip configuratie van de apparatuur zelf te zitten. Bij het ene apparaat het kunnen oplossen, bij de ander maar overgestapt van kabel naar Wifi met de juiste VLAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
austin_77 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:23:
[...]

Werkt het out of the box, of nog Vlans instellen ivm KPN tv+? Ben erover ah nadenken om UDM Pro SE in te gaan zetten ivm Unifi Protect zodat ik ooit eens van die Ring Pro deurbel af kan en alles in eigen beheer heb.
Hier alles zelf al bekabeld met CAT6 en 4 Unifi UAP-AC Pro accesspoints, wifiproblemen zijn al jaren geen issue meer in het gezin _/-\o_
wat betreft die TV+ boxen, je zou ze gewoon in een vlan kunnen plaatsen, op mijn 55 inch tv is het verschil in bitrate me net te groot. het ziet er misschien wat minder chique uit als je kabels eruit hebt steken, maar het is wel een zichtbaar verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:54
Ik heb twee vlan’s
Default voor mijn computer / NAS / printer
Vlan2 voor alle IOT dingen, smart tv, PlayStation enz enz.

Dit heb ik zowel bedraad als de twee wifi ssids.
Mijn normale ssid=default
Mijn andere ssid= vlan2
Nu zie ik op het overzicht dat sommige apparaten in het cliënt overzicht wel “default” als netwerk staan. Echter het apparaat heeft wel een vlan2 IP-adres.

Is dit nu fout in het overzicht of zit zo’n apparaat daadwerkelijk in het verkeerde vlan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Fiekert schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:42:
[...]

wat betreft die TV+ boxen, je zou ze gewoon in een vlan kunnen plaatsen, op mijn 55 inch tv is het verschil in bitrate me net te groot. het ziet er misschien wat minder chique uit als je kabels eruit hebt steken, maar het is wel een zichtbaar verschil.
Ik denk dat ik de vraag wat onduidelijk heb gesteld. Lees op diverse plekken dat als je de udm pro (SE) wil inzetten ipv experiabox van KPN, je ivm KPn TV+ extra instellingen een script moet draaien omdat de udm pro (Se) dit niet ondersteund?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiekert
austin_77 schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:46:
[...]

Ik denk dat ik de vraag wat onduidelijk heb gesteld. Lees op diverse plekken dat als je de udm pro (SE) wil inzetten ipv experiabox van KPN, je ivm KPn TV+ extra instellingen een script moet draaien omdat de udm pro (Se) dit niet ondersteund?
Ja, het script is wel benodigd, de exacte technische uitleg van de routing die nodig is blijf ik je schuldig, alleen is het wel zo dat hier geen native ondersteuning beschikbaar voor is, zoals bij andere routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Fiekert schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:08:
[...]

Ja, het script is wel benodigd, de exacte technische uitleg van de routing die nodig is blijf ik je schuldig, alleen is het wel zo dat hier geen native ondersteuning beschikbaar voor is, zoals bij andere routers.
Das geen probleem, dat kan ik altijd opzoeken hier op tweakers :)
Ik begrijp niet dat KPN niet gewoon de versleuteling via de tvboxjes laat afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausse
Ruben279 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:13:
[...]

Hi Ruben, situatie is KPN glas, experiabox eruit Unifi Express als router daarachter een tp-link switch en 5x een X50 AP. Wil tzt meer Unifi hardware installeren en er komt een unief switch voor de Tp-link. Klachten over wegvallen MS teams calls betreft draadloze laptops (windows).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCrOvzdp7K_qse2HQSbBUAn1iCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vKSdiBi1k7XSar6PenAfPMCF.png?f=fotoalbum_large

MTU nog niet gevonden nog beetje NOOB :P , dank voor meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Worden er nog nieuwe versies van de in-wall verwacht op korte termijn? En idem voor de routers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Ferra schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:23:
Worden er nog nieuwe versies van de in-wall verwacht op korte termijn? En idem voor de routers?
Er zijn net twee nieuwe routers op de markt. Dus dat lijkt me niet. En wat voor functionaliteit wil je die je nu mist bij de in-wall?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 28-10 16:36
Roy Batty schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:10:
[...]

Nee, helemaal niet. Dat verschil zit echt in de marge; als ik 10x een speedtest doe met en zonder IPS, dan zit ik altijd tussen de 700 en 750 Mbps.
Ik snap echt niet dat ze die beperken tot 700Mbps en ook nog eens op de website zeggen dat ie tussen de 700 Mbps en 1Gbps kan halen. Het idee was om de Huawei doos ertussenuit te halen en direct de mediaconverter in te pluggen op de UDR. Kan de WAN port ook gebridged worden als LAN port bij de UDR? Ik heb alle 4 LAN poorten voor andere devices nodig en anders ga ik (helaas) op zoek naar een non-Unifi alternatief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcTmCSy3fF-w3LQWgWF9MjE6KFM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OF0y3uZcrJnhUgXMOyA0X4jO.png?f=user_large

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Uberprutser schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:32:
[...]

Kan de WAN port ook gebridged worden als LAN port bij de UDR?

[Afbeelding]
Ik weet niet wat dat precies doet maar er valt niks in te stellen bij die poort behalve de linkspeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 28-10 16:36
Roy Batty schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:25:
[...]
Ik weet niet wat dat precies doet maar er valt niks in te stellen bij die poort behalve de linkspeed.
Thanks voor het kijken. Net een alternatief verzonnen op de UDR:

1x Unifi Express
1x USW-Lite-8-POE
2x USW-Flex-Mini
2x U6-Mesh

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Uberprutser schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:45:
[...]

1x Unifi Express
1x USW-Lite-8-POE
2x USW-Flex-Mini
2x U6-Mesh
Dat gaat helaas niet; de Express kan max 4 extra Unifi apparaten adopteren. Dan zou je (een van) de Flex-Mini`s al unadopted moeten laten maar daar neem je geen Unifi voor (vind ik dan). En je kunt geen kant meer uit vwb uitbreiding in de toekomst. Ik zou dan voor de UXG-Lite gaan en een self hosted controller nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Roy Batty op 11-12-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-10 16:05
Roy Batty schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:53:
[...]

Dat gaat helaas niet; de Express kan max 4 extra Unifi apparaten adopteren. Dan zou je (een van) de Flex-Mini`s al unadopted moeten laten maar daar neem je geen Unifi voor (vind ik dan). En je kunt geen kant meer uit vwb uitbreiding in de toekomst. Ik zou dan voor de UXG-Lite gaan en een self hosted controller nemen.
Absoluut, met UniFi (Cloud) hosting of een Cloudkey G2 (plus) en een UXG Lite (die je dan later ook nog kan vervangen door bijv UXG Pro) ben je dan het beste uit :)

[ Voor 5% gewijzigd door tcviper op 11-12-2023 11:19 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-10 12:38
Uberprutser schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:45:
[...]

1x Unifi Express
1x USW-Lite-8-POE
2x USW-Flex-Mini
2x U6-Mesh
Er is een apart aankoopadvies topic, helaas wat minder actief. Alternatief kan dus zijn een UXG-Lite met Cloudkey (of op een andere manier de controller hosten). En waarom neem je U6-Mesh AP's? Is een Lite of Plus niet logischer? Of een In-Wall aan de muur, heb je gelijk een switch erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
tcviper schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:00:
[...]

Absoluut, met Cloud hosting of een Cloudkey G2 plus en een UXG Lite (die je dan later ook nog kan vervangen door bijv UXG Pro) ben je dan het beste uit :)
Zelf zou ik dan geen CK2+ nemen alleen om een controller op te draaien; veel te dure oplossing. De controller software kan tegenwoordig overal op draaien. Als je van plan bent om er nog Unifi camera`s bij te zetten, dan is het weer een prima combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
loeberce schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:00:
[...]

En waarom neem je U6-Mesh AP's? Is een Lite of Plus niet logischer? Of een In-Wall aan de muur, heb je gelijk een switch erbij.
Of een Express in AP-mode :O . Dan heeft die Express tenminste nog een een toegevoegde waarde. Nee, grapje, ik vind die U6-Mesh eigenlijk best stoere dingen, die zet je wel zo neer en kunnen ook outdoor terwijl de Ufo`s eigenlijk aan het plafond moeten en de In Walls een andere (beperktere) straling hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door Roy Batty op 11-12-2023 11:15 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Sinds afgelopen weekend een Unifi Building-to-Building bridge in gebruik genomen om onze kleine fysiotherapiepraktijk, 143m verderop, van internet te voorzien. Ik ging er vanuit dat het voor geen meter ging werken, want er zitten aardig wat tuinen met bomen tussen de twee locaties, maar tot mijn verbazing is de link quality (na uitlijnen) gewoon 100%!

Die uitlijningsfunctie maakt de rand van de UBB groen-rood (hoe groener hoe beter). Bijkomende functionaliteit is dat het een erg leuke kerstboom-piek maakt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1UJz82HvxzQzdCmURphjT2Qvys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ftAcv4Ku48mpnIMKewcNuXr.jpg?f=fotoalbum_large

Nu blijkt dat dit werkt gaat de nanoHD naar de praktijk en kan ik een mooie nieuwe WiFi6 AP uit gaan zoeken voor thuis 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Roy Batty schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:05:
[...]

Of een Express in AP-mode :O . Dan heeft die Express tenminste nog een een toegevoegde waarde. Nee, grapje, ik vind die U6-Mesh eigenlijk best stoere dingen, die zet je wel zo neer en kunnen ook outdoor terwijl de Ufo`s eigenlijk aan het plafond moeten en de In Walls een andere (beperktere) straling hebben.
In-Walls zijn gemaakt voor aan de muur dus daarom andere stralingspatroon. Maar qua bereik zie ik geen mindere performance dan de APs aan het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
loeberce schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:23:
[...]

In-Walls zijn gemaakt voor aan de muur dus daarom andere stralingspatroon. Maar qua bereik zie ik geen mindere performance dan de APs aan het plafond.
Nee, performance hoeft ook geen probleem te zijn, alleen de beoogde toepassing is anders. Ik zie zelf een In Wall meer in dat kamertje achteraf waar de schotels net geen, of slecht bereik hebben. Maar zal overal anders zijn, afhankelijk van de situatie. Zelf heb ik 4 schotels en een AC-M, die met de 2 richtantennes. Daar kom ik binnen en buiten mee uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
Roy Batty schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:29:
[...]

Nee, performance hoeft ook geen probleem te zijn, alleen de beoogde toepassing is anders. Ik zie zelf een In Wall meer in dat kamertje achteraf waar de schotels net geen, of slecht bereik hebben. Maar zal overal anders zijn, afhankelijk van de situatie. Zelf heb ik 4 schotels en een AC-M, die met de 2 richtantennes. Daar kom ik binnen en buiten mee uit.
Ik heb een In-Wall in de tvkast. Uit het zicht (vrouw ook blij) en als switch voor de tv en tv-box en chromecast. Ideaal in dit geval. Op 1e en 2e verdieping AP aan het plafond en overal in ons nieuwbouwhuis maximaal bereik.
Pagina: 1 ... 248 ... 329 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.