[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 247 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• risp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Baseje schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:29:
[...]

Er zijn issues met hairpin-nat;
https://community.ui.com/...22-4401-90c7-1c8fe65cd5c1

Heb het commando zelf ook nog niet geprobeerd, maar Unifi heeft wel bevestigd dat er issues zijn dus!
Thanks, werkt nu weer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:55:
https://eu.store.ui.com/e...ory/whats-new/products/ux

De UniFi UX is er! Met embedded controller.

Powerfully compact UniFi Cloud Gateway and WiFi 6 access point that runs UniFi Network. Powers an entire network or simply meshes as an access point.
Dit is wel interessant
What is the routing performance of UniFi Express?

UniFi Express can route traffic at speeds up to 1 Gbps. Security features such as Device Identification, Traffic Identification, Country Restrictions, and Ad Blocking can all be enabled without impacting routing performance.
https://community.ui.com/...14-4453-8e30-d8e25bf96236

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 11:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
UniFi Express supports up to 5 connected UniFi Network devices, including other UniFi Express units, switches, and WiFi access points.
Ik heb 4 access points (groot huis ;))
Dus mét de express is dat al 5 devices. En dan kan ik geen switches meer toevoegen.

Dat betekent dat de express waardeloos is voor mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tonne schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:00:
[...]

Ja maar dus geen IPS en IDS
Exact maar je moet het wel 2x lezen om het te beseffen, de afdeling marketing heeft een hoger profiel mensen dan de afdeling longterm bug fixing 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 20:57
Ik ben toevallig bezig met een nieuw netwerk thuis aanleggen en voor mij is de nieuwe Express perfect volgens mij. De DMP is overkill voor mijn kleine thuis netwerk. Ik heb nog een Synology nas waar ik camera's op aansluit. Ik zat nog even te twijfelen ivm met die IPS en IDS, maar voor mijn bescheiden thuis netwerk valt dat risico te overzien. Goed opletten dat ik geen poorten open zet zonder beveiliging.

Nu begin ik mijn thuis netwerk met:
  • Unifi UX
  • Unifi switch 24 ports 95W
  • Unifi Access point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmeer
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-03 21:03
oltk schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:07:
[...]

Ik heb 4 access points (groot huis ;))
Dus mét de express is dat al 5 devices. En dan kan ik geen switches meer toevoegen.

Dat betekent dat de express waardeloos is voor mij
Source? Kan deze tekst nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 22:11
robmeer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:16:
[...]

Source? Kan deze tekst nergens vinden.
hiervandaan: https://ui.com/cloud-gateways/express

UniFi Express supports up to 5 connected UniFi Network devices, including other UniFi Express units, switches, and WiFi access points.

Naast de express zelf, kun je er nog 5 andere devices mee managen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmeer
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-03 21:03
ApoC schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:20:
[...]

Thx, vreemd. Ik vraag me af of het daarbij om de maximale grootte van het wireless mesh-network gaat. Lijkt me toch sterk dat je niet meer bedrade apparaten kunt aansluiten van hun eigen merk.
Nevermind, switches worden ook expliciet vermeld. Hmm, beetje jammer dit.

[ Voor 6% gewijzigd door robmeer op 29-11-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:09
bebopper schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:06:
Die Unifi Express heeft toch ook geen routing functionaliteit in tegenstelling tot de Gateway Lite?

Zit erover te denken om mijn USG3 te vervangen, maar volgens mij ga ik dan toch echt de Gateway Lite nodig hebben. Of zit ik er nou helemaal naast?

De network controller draai ik op mijn NAS in een container, dus dat is al afgedekt.
Het is een router, dus ik denk dat ie wel kan routeren hoor.
Waarom heeft ie anders een WAN poort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvs31
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-07 22:47
Vandaag de UXG Lite binnen gekregen en als vervanger van de USG geïnstalleerd. Baalde zojuist even van de aankondiging van de Unifi Express, wat op een betere all-in-one solution lijkt met ingebouwde netwerk controller en WiFi.

Zoals hierboven ook al aangegeven, geen IDS/IPS en maximaal maar 5 managed Network Devices maakt de Unifi Express voor mij toch minder interessant. Heb nu al 7 netwerk devices aan de UXG Lite hangen, wat bij de Express dus niet zou werken.

Wel een leuk apparaatje verder, als je geen waarde hecht aan IDS/IPS en verder niet veel Unifi Network Devices aangesloten hebt..

Ben weer wat gerustgesteld :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robmeer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:23:
[...]

Thx, vreemd. Ik vraag me af of het daarbij om de maximale grootte van het wireless mesh-network gaat. Lijkt me toch sterk dat je niet meer bedrade apparaten kunt aansluiten van hun eigen merk.
Nevermind, switches worden ook expliciet vermeld. Hmm, beetje jammer dit.
Elk extra UniFi / beheerd apparaat heeft natuurlijk ook extra resources nodig. De UniFi Controller is al relatief zware software (continu CPU verbruik etc). En met elk additioneel apparaat wordt dat alleen maar meer. En de UX zal dan wel een zwakke CPU of weinig RAM hebben. De originele cloudkey hebben ze op een gegeven moment ook een limiet op gezet van het maximaal aantal te beheren apparaten, en dat zal ook niet veel hoger zijn geweest, als het al hoger was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
ApoC schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:20:
[...]

Wat een vreemde limiet, er is toch technisch geen reden voor deze limiet?
Dat is wel jammer, dan valt deze voor mij ook af, zit ook al op 6 devices. Gaat ook snel als je bijvoorbeeld flex mini's hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat een waardeloze naam trouwens, UX. Niet alleen zal het voor velen staan voor User eXperience. Maar het is ook nog eens geen gateway? Immers hebben ze ook de UXG, Unifi neXt-gen Gateway, dus de UX is dan Unifi neXt-gen? Maar een next gen wat? De next gen "net niet"? Geen IDS/IPS, laag maximaal aantal apparaten, ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:02:
Wat een waardeloze naam trouwens, UX. Niet alleen zal het voor velen staan voor User eXperience. Maar het is ook nog eens geen gateway? Immers hebben ze ook de UXG, Unifi neXt-gen Gateway, dus de UX is dan Unifi neXt-gen? Maar een next gen wat? De next gen "net niet"? Geen IDS/IPS, laag maximaal aantal apparaten, ....
Je zou bijna gaan denken dat de naamgeving / nummering bij Cisco vandaan gekomen is :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausse
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 14:42
Net een express besteld, schijnt ook daadwerkelijk 1gb throughput aan te kunnen. Ben benieuwd of ik m kpn glasvezel kan koppelen. M’n eerste stap naar Unifi :-)

• ASS-Ware
RobertMe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:02:
Wat een waardeloze naam trouwens, UX. Niet alleen zal het voor velen staan voor User eXperience. Maar het is ook nog eens geen gateway?
Hoe kom je daar nou bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:33
Koop je tegenwoordig een router, mag je er maar x aantal apparaten op aansluiten... _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHMA
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-09 22:07
Express besteld. Ik heb al een UDM Pro, meerdere switches en APs van Ubiquiti UniFi en kan deze thuis toevoegen als extra AP, of meenemen op reis naar vakantieadres en wifi daar vervangen door eigen wifi, etc.
Lijkt me een ideaal apparaatje. En voordelig genoeg om gewoon even te zoeken naar de ideale usecase.

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:57
GioStyle schreef op donderdag 30 november 2023 @ 00:23:
Koop je tegenwoordig een router, mag je er maar x aantal apparaten op aansluiten... _O-
misschien is het apparaat niet in het leven geroepen om te verkopen, maar om de klant zichzelf te laten overtuigen dat hij de veel duurdere product range nodig heeft. Is volgens mij een redelijke marketing klassieker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:49
Een hoop comments hier over de UniFI Express, maar ik denk dat velen even niet door hebben wat de markt is voor dat ding.

Allereerst is het een soort van Airport Express (op de jack plug na dan) van Apple van jaren geleden (ergens logisch aangezien Robert, de CEO van Ubiquiti daar heeft gewerkt) super compact formaat. Het apparaat is als instap bedoelt voor thuis gebruik en mensen die niet meer dan maximaal 1gb/s nodig hebben. Heb je dat wel nodig dan pak je een Dream Machine SE, UXG Pro of een van de vele andere opties binnen het UniFi segment.

Niet iedereen heeft thuis meer dan 1gb/s nodig hoor, dus daar zou het prima passen (denk ouders, familie).

Verder zit er een limiet op ja, maar daar bedoelen ze UNIFI apparaten mee zoals een switch, access point etc. Niet computers of andere dingen die je aansluit 😀 Je kunt er zoveel computers, wifi apparaten mee laten verbinden dat je wilt 😉

Het is echt bedoelt als basis lite instap model en daarnaast kun je em ook nog mooi als Mesh device gebruiken mocht je in de toekomst verder uitbreiden of over gaan naar andere modellen.

[ Voor 12% gewijzigd door tcviper op 30-11-2023 07:32 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApoC
Dat is natuurlijk niet helemaal waar 8) Je kunt er rustig 20 switches en 10 AP's achter hangen. Er zit alleen een Unifi management limiet op. Hier is Ubiquiti niet uniek in, doet bijvoorbeeld Draytek ook.
Volgens mij is ook wel duidelijk dat de Express niet voor Power users bedoeld is met Unifi apparatuur in elk kiertje van het huis. De hele propositie voor de Express als gateway richt zich op het inzetten van één device die zowel Gateway als AP speelt en daarbij voorzien is van bijna volledige Unifi Network stack. IDS/IPS mist dan, maar los van de leuke statistics is IDS/IPS in de Unifi vorm voor de beoogde doelgroep vrij nutteloos.

• Exocet
  • Niet online
tcviper schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:28:
..

Verder zit er een limiet op ja, maar daar bedoelen ze UNIFI apparaten mee zoals een switch, access point etc. Niet computers of andere dingen die je aansluit 😀 Je kunt er zoveel computers, wifi apparaten mee laten verbinden dat je wilt 😉

Het is echt bedoelt als basis lite instap model en daarnaast kun je em ook nog mooi als Mesh device gebruiken mocht je in de toekomst verder uitbreiden of over gaan naar andere modellen.
Uiteraard is het voor apparaten van Unifi, maar die limiet van 5 maakt het zeer onhandig.
Is het trouwens 5 andere apparaten, oftewel exclusief de Unifi Express?
In mijn geval zit ik op 6 apparaten, dus heb je niet veel aan de controller, want 2 unifi controllers in gebruik nemen om alles uiteindelijk te kunnen managen, is natuurlijk niet wat je wilt.

• tcviper
Exocet schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:56:
[...]

Uiteraard is het voor apparaten van Unifi, maar die limiet van 5 maakt het zeer onhandig.
Is het trouwens 5 andere apparaten, oftewel exclusief de Unifi Express?
In mijn geval zit ik op 6 apparaten, dus heb je niet veel aan de controller, want 2 unifi controllers in gebruik nemen om alles uiteindelijk te kunnen managen, is natuurlijk niet wat je wilt.
Dan zou ik in jouw geval uberhaupt niet voor de Express gaan maar eerder voor een Cloudkey gen2 (plus) of cloud controller (en een UXG Lite of Pro) of een UDR of Dream Machine :P

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:28

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Grote kans dat de SoC en RAM in de nieuwe Unifi Express en Gateway Lite exact dezelfde SoC hebben.

Ben wel benieuwd op welke wifi chip het gebaseerd is. Hoop dat het iets van Qualcomm is, maar ben bang dat het MediaTek is , waar ik bij wegblijf voor wifi.

Doordat de resources beperkt zijn, is het logisch dat er een limiet op apparaten in de controller zit. Wat verwacht men nou van een router van grofweg €150.

Het is toch duidelijk dat ze dit als entry level op de markt zetten en duidelijk geen vervanger voor de UDM lineup. Met de UDR hebben ze geprobeerd om op een zwakke SoC hetzelfde te doen als de UDM serie en daar zie je wat dat effect is.

Grote kans dat de Express ook IDS/IPS kan naast de controller, maar dat ze ervoor kiezen om het niet aan te bieden om zo die 1Gbps te kunnen halen en de controller stabiel te houden.

En de 5 Unifi apparaten is voor een klein netwerk al best hoog en de Unifi controller software is enkel via software direct op de CPU te draaien, de routing is volledig hardware offloaded, anders kon je nooit 1Gbps halen op dit soort SoC’s.

De Unifi Express zou bijvoorbeeld voor bij m’n ouders een prima oplossing zijn, die gebruiken nu enkel een Ziggo router met los AP van ander merk, omdat ik nergens de controller op kan draaien daar en het niet waard is voor 1 AP een Cloud Key te kopen.

De UDM Pro/SE is prima geschikt voor een groter netwerk en nog steeds niet duur voor de performance die ze leveren. Heb je ooit gekeken naar wat concurrenten in het prosumer segment vragen voor dit soort performance?

Nu vind ik zelf IDS/IPS ook helemaal niet nuttig en heb het uitstaan op mijn UDM-SE. Het kan toch heel veel niet tegenhouden vanwege het vele HTTPS verkeer van nu.

[ Voor 13% gewijzigd door BiG-GuY op 30-11-2023 08:56 ]

Gallery V&A

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:06
Tot nu toe voelt de UXG Lite voor mij als een beta product. PPPoE over XGS-PON is kapot. Upstream werkt niet naar behoren. Sowieso is PPPoE al jaren een issue bij Unifi wat je nog wel eens kon oplossen met smartQ settings. Ben in gesprek met Unifi maar weinig progressie tot op heden. Dus heb je een XGS-pon connectie dan zou ik wegblijven bij de nieuwe unifi line tot dit gefixed is.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Druid schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:39:
Tot nu toe voelt de UXG Lite voor mij als een beta product. PPPoE over XGS-PON is kapot. Upstream werkt niet naar behoren. Sowieso is PPPoE al jaren een issue bij Unifi wat je nog wel eens kon oplossen met smartQ settings. Ben in gesprek met Unifi maar weinig progressie tot op heden. Dus heb je een XGS-pon connectie dan zou ik wegblijven bij de nieuwe unifi line tot dit gefixed is.
Hoeveel providers gebruiken er PPPoE? Bij mijn weten alleen KPN? Dus het advies kan ook zijn om bij KPN weg te blijven :+

En dat verklaard wellicht ook waarom het weer / nog steeds stuque is. Het wordt vrijwel niet toegepast. En waarom KPN het toepast...? Gezien ze geen authenticatie toepassen (lees: elk willekeurige username & password werkt) lijkt het ook (voornamelijk) puur om legacy te gaan, en niet omdat er een technische noodzaak voor is (wat ook wel blijkt uit dat andere ISPs het niet nodig hebben).

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik kreeg ook mailtje over de Express, nu leek me dat wel interessant.

Mijn huidige setup

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
KPN glas
|
KPN router (wifi wordt door doorbell gebruikt)
|
2x USG Poe switch, 
Cloud key +
3x Inwall HD APs, 1x AP in de tuin
|
2x switch lite
+ aantal camera's
+ doorbell

Ik zit al een tijdje te kijken om een AP in de meterkast (waar alle switches staan) te plaatsen, omdat bij de voordeur het wifi bereik erg beperkt is. Daarnaast gaat mijn DHCP via de KPN router, dat zou ik ook liever in Unifi regelen.
Is die Unifi Express een goede toevoeging aan mijn setup, of gaat dat niet werken?

• tcviper
RobertMe schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:53:
[...]

Hoeveel providers gebruiken er PPPoE? Bij mijn weten alleen KPN? Dus het advies kan ook zijn om bij KPN weg te blijven :+

En dat verklaard wellicht ook waarom het weer / nog steeds stuque is. Het wordt vrijwel niet toegepast. En waarom KPN het toepast...? Gezien ze geen authenticatie toepassen (lees: elk willekeurige username & password werkt) lijkt het ook (voornamelijk) puur om legacy te gaan, en niet omdat er een technische noodzaak voor is (wat ook wel blijkt uit dat andere ISPs het niet nodig hebben).
Het is niet alleen KPN hoor, het zijn meer glas providers meestal als ze vast IP toekennen zoals bijv bij Freedom, Trined en Youfone. Aan de Ubiquiti kant is het bekend en word er gewerkt aan een PPOE fix.

[ Voor 4% gewijzigd door tcviper op 30-11-2023 10:23 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

The Druid schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:39:
Het heeft niks met XGS-PON, GPON of AON te maken, het is puur de PPPoE die hoofdzakelijk door KPN gebruikt wordt voor hun DSL en Fiber diensten die het probleem veroorzaken.

PPPoE kan meestal niet hardware offloaded worden en draait dan maar op 1 core, dat is ook het geval bij de UDR/UDM modellen en vele andere routers. En de single core performance is beperkt.

Van de ‘normale’ routers heb je Experia Boxen en wat Fritz!Routers die PPPoE met hardware offload aankunnen, die Fritz!Routers draaien vaak op dezelfde soort SoC als in de Experia Box. Helaas kunnen de Experia Boxen geen volledige bridge mode, anders kon je die er nog tussen houden voor het PPPoE deel zonder dubbel NAT.

Gallery V&A

• BB72
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 12:58
Quote https://ui.com/cloud-gateways/express:

UniFi Express is designed to be flexibly placed on any flat surface, such as a desk.

A magnetic wall mount accessory will be available soon for expanded mounting versatility.

Deze zal waarschijnlijk ook voor de UXG-Lite zijn, aangezien de behuizing nagenoeg hetzelfde is. Heb inmiddels al een UXG-Lite houder 3D geprint.

• pr0mo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 12:50
Goedemorgen,

Ik heb sinds vandaag een probleem met mijn USG-3P die geen WAN IP-adres meer toegewezen krijgt.

De oorzaak is ook eenvoudig te achterhalen. Vandaag moest ik mijn modem/router van mijn ISP vervangen aangezien ik over moest op het PON netwerk.

De WAN settings van de USG staan op DHCP zonder verdere toevoegingen.

Op het Modem Nokia XS-2426G-B zie ik wel dat er pakketjes over de aangesloten LAN poort gaan maar komt de USG niet naar voren en zie ik dus ook geen IP-adres.

Ik heb de USG al gereset en opnieuw de adoption gedaan maar helaas zonder resultaat.

Heeft een van jullie nog een idee?

iracing profiel

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 15:11
pr0mo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:14:
Goedemorgen,

Ik heb sinds vandaag een probleem met mijn USG-3P die geen WAN IP-adres meer toegewezen krijgt.

De oorzaak is ook eenvoudig te achterhalen. Vandaag moest ik mijn modem/router van mijn ISP vervangen aangezien ik over moest op het PON netwerk.

De WAN settings van de USG staan op DHCP zonder verdere toevoegingen.

Op het Modem Nokia XS-2426G-B zie ik wel dat er pakketjes over de aangesloten LAN poort gaan maar komt de USG niet naar voren en zie ik dus ook geen IP-adres.

Ik heb de USG al gereset en opnieuw de adoption gedaan maar helaas zonder resultaat.

Heeft een van jullie nog een idee?
Welke provider? Odido moet je bijvoorbeeld VLAN300 instellen aan de WAN-zijde.

• pr0mo
loeberce schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:18:
[...]

Welke provider? Odido moet je bijvoorbeeld VLAN300 instellen aan de WAN-zijde.
Nee ik zit bij Caiway.

iracing profiel

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:38
Kurios schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:20:
Ik kreeg ook mailtje over de Express, nu leek me dat wel interessant.

Mijn huidige setup

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
KPN glas
|
KPN router (wifi wordt door doorbell gebruikt)
|
2x USG Poe switch, 
Cloud key +
3x Inwall HD APs, 1x AP in de tuin
|
2x switch lite
+ aantal camera's
+ doorbell

Ik zit al een tijdje te kijken om een AP in de meterkast (waar alle switches staan) te plaatsen, omdat bij de voordeur het wifi bereik erg beperkt is. Daarnaast gaat mijn DHCP via de KPN router, dat zou ik ook liever in Unifi regelen.
Is die Unifi Express een goede toevoeging aan mijn setup, of gaat dat niet werken?
Gezien de limiet van 5 managed network devices lijkt de express niet de juiste keuze voor jouw setup.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Caiway/Delta gebruiken VLAN100 voor de WAN als je hem kaal op de verbinding hebt.

Als je de Nokia als router hebt, aangezien hij geen bridge mode kan, zou puur DHCP moeten werken.

Gallery V&A

• The Druid
BiG-GuY schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:40:
[...]

Het heeft niks met XGS-PON, GPON of AON te maken, het is puur de PPPoE die hoofdzakelijk door KPN gebruikt wordt voor hun DSL en Fiber diensten die het probleem veroorzaken.

PPPoE kan meestal niet hardware offloaded worden en draait dan maar op 1 core, dat is ook het geval bij de UDR/UDM modellen en vele andere routers. En de single core performance is beperkt.

Van de ‘normale’ routers heb je Experia Boxen en wat Fritz!Routers die PPPoE met hardware offload aankunnen, die Fritz!Routers draaien vaak op dezelfde soort SoC als in de Experia Box. Helaas kunnen de Experia Boxen geen volledige bridge mode, anders kon je die er nog tussen houden voor het PPPoE deel zonder dubbel NAT.
Oké dat is bijzonder want heb al meerdere users op dit forum in de DM gesproken waar de UXG lite prima werkt met KPN op een Aon verbinding. Daarnaast is de downstream prima maar zit het issue in de uptream. Je zou verwachten dat een hardware offload in beiden gevallen een issue zou opleveren. Veel variabelen en onduidelijkheid maar conclusie is dat het voor mij niet werkt en dat ik daarin teleurgesteld ben. Zeker omdat ik ontzettend fan ben van Unifi en eraan hecht om alles in het zelfde ecosysteem te hebben. Dus nu weer terug naar mijn USG3P die prima functioneert. Het kan dus wel.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:37
BB72 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:40:
Quote https://ui.com/cloud-gateways/express:

UniFi Express is designed to be flexibly placed on any flat surface, such as a desk.

A magnetic wall mount accessory will be available soon for expanded mounting versatility.

Deze zal waarschijnlijk ook voor de UXG-Lite zijn, aangezien de behuizing nagenoeg hetzelfde is. Heb inmiddels al een UXG-Lite houder 3D geprint.
Ik zag dat ze ondertussen hier ook al een houder te koop aanbieden:
https://threedee.nl/product/unifi-uxg-lite-wallmount/

• pr0mo
BiG-GuY schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:28:
[...]

Caiway/Delta gebruiken VLAN100 voor de WAN als je hem kaal op de verbinding hebt.

Als je de Nokia als router hebt, aangezien hij geen bridge mode kan, zou puur DHCP moeten werken.
Ja dat klopt dat dacht ik ook en zo heb ik de USG-3P ook ingesteld en op de vorige router heb ik inderdaad ook nooit problemen gehad.

iracing profiel

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:52
pr0mo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:49:
[...]

Ja dat klopt dat dacht ik ook en zo heb ik de USG-3P ook ingesteld en op de vorige router heb ik inderdaad ook nooit problemen gehad.
Kijk even of je wel verschillende lan ip's hebt op beide apparaten

• BiG-GuY

BiG-GuY

pr0mo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:49:
[...]

De Nokia is alleen een onding, je bent beter af met een XGS-PON ONT, zodat je nog steeds ‘kaal’ op het Caiway netwerk uitkomt. Zie hier. Bij KPN en Odido XGS-PON en GPON worden gewoon ONT’s geleverd die je op alles kan aansluiten via UTP, alleen Caiway/Delta wijkt daarin af.

Al heb ik de Nokia wel op een netwerk bij een klant met een ander merk router erachter. Die Nokia is gewoon een volwaardige consumenten router, dus die hoort DHCP uit te delen zonder VLANs aan de apparaten die je aansluit erop. Wat gebeurd er als je een laptop of iets aansluit op die Nokia? Krijgt die wel een lokaal IP?

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 30-11-2023 13:11 ]

Gallery V&A

• pr0mo
Behoorlijk Leek schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:03:
[...]

Kijk even of je wel verschillende lan ip's hebt op beide apparaten
_/-\o_ _/-\o_ Subnet en IP-range aangepast en het werkt... thnx! het was vroeg vanmorgen 8)7
BiG-GuY schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:09:
[...]

De Nokia is alleen een onding, je bent beter af met een XGS-PON ONT, zodat je nog steeds ‘kaal’ op het Caiway netwerk uitkomt. Zie hier. Bij KPN en Odido XGS-PON en GPON worden gewoon ONT’s geleverd die je op alles kan aansluiten via UTP, alleen Caiway/Delta wijkt daarin af.

Al heb ik de Nokia wel op een netwerk bij een klant met een ander merk router erachter. Die Nokia is gewoon een volwaardige consumenten router, dus die hoort DHCP uit te delen zonder VLANs aan de apparaten die je aansluit erop. Wat gebeurd er als je een laptop of iets aansluit op die Nokia? Krijgt die wel een lokaal IP?
Het probleem zat hem in de IP-ranges. maar het is inderdaad een onding....

iracing profiel

• BiG-GuY

BiG-GuY

The Druid schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:41:
[...]

Oké dat is bijzonder want heb al meerdere users op dit forum in de DM gesproken waar de UXG lite prima werkt met KPN op een Aon verbinding. Daarnaast is de downstream prima maar zit het issue in de uptream. Je zou verwachten dat een hardware offload in beiden gevallen een issue zou opleveren. Veel variabelen en onduidelijkheid maar conclusie is dat het voor mij niet werkt en dat ik daarin teleurgesteld ben. Zeker omdat ik ontzettend fan ben van Unifi en eraan hecht om alles in het zelfde ecosysteem te hebben. Dus nu weer terug naar mijn USG3P die prima functioneert. Het kan dus wel.
XGS-PON en GPON zijn passieve technieken. Je glaslink is voor de verbinding niet anders dan een AON verbinding, de data connectie ziet geen ‘PON’. De fysieke link is anders, maar daarvan kan de router erachter niks zien of iets mee doen.

Het aparte is dat er wel anderen zijn met PPPoE die wel normale snelheden halen met de UXG Lite toch? Heb je al geprobeerd wat je UXG Lite doet als je hem achter je USG3P doet? Of de Upload dan wel normaal doet. Kan ook een hardware defect zijn anders.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 30-11-2023 13:31 ]

Gallery V&A

• The Druid
BiG-GuY schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:28:
[...]

XGS-PON en GPON zijn passieve technieken. Je glaslink is voor de verbinding niet anders dan een AON verbinding, de data connectie ziet geen ‘PON’. De fysieke link is anders, maar daarvan kan de router erachter niks zien of iets mee doen.

Het aparte is dat er wel anderen zijn met PPPoE die wel normale snelheden halen met de UXG Lite toch? Heb je al geprobeerd wat je UXG Lite doet als je hem achter je USG3P doet? Of de Upload dan wel normaal doet. Kan ook een hardware defect zijn anders.
Heb al redelijk wat trouble shooting gedaan. Pon reset, nieuwe adopt, clean install, smartQ, firewall, alle unifi spullen een power cycle etc.

Daarna hem in router mode achter de KPN modem. Full speed up en down. Achter USG3P en full speed up en down. Alleen als ik hem rechtstreeks aansluit full speed down en bijna niks up.

Alles getest met cat6, via Speedtest en FTP.

Unifi zelf erkende al heel snel dat er mogelijk een PPPoE issue is maar heeft nog geen oplossing.

Wellicht is het iets in mijn specifieke setup of wellicht een breder PPPoE issue bij unifi. Rest mij niks meer dan even af te wachten want ben out of ideas en mijn userbase begint wat te klagen over de downtime :)

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Will_M schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:10:
[...]

Je zou bijna gaan denken dat de naamgeving / nummering bij Cisco vandaan gekomen is :9
Ook vwb betreft product releases _O- _O- _O-

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Misschien komen ze later met een subscription model voor als je meer devices wilt aansluiten ;)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 19:56
Exocet schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:48:
[...]

Heb de UXG-Lite toevallig vandaag binnen gekregen, die gaat wellicht ongeopend retour.
De ingebouwde controller is echt een enorme plus
Ik zou hem houden hoor.
Bekijk maar es goed de specs.

Gewoon omdat de controller ingebouwd zit en wifi6 heeft, dat het daarom meerwaarde is.
Kijk maar wat pindapower al gezegd heeft

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Heel raar, maar bij mij is het na een reboot vanzelf weer gaan werken. _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tcviper
Weet niet of ik het mag posten, maar had vorige week een overzichtje gemaakt met korte uitleg van de gateways en dream machines: https://www.techconnect.n...nes-vs-next-gen-gateways/

• BB72
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 12:58
Heb de de UXG-Lite nu een week in gebruik. Ziggo 1000/100. Ziggo modem in bridge modus. Werkt super. verbinding is stabieler/sneller, dan met mijn USG-3P van 5 jaar oud (zonder IDS/IPS).

Overige Unifi spullen:
UCK-G2 > Cloud Key Gen.2
1x AC-HD Accesspoint (beneden in de hal)
2x AC-LR Accesspoint (1x overloop 1e verdieping, 1x zolder)
2x USW Flex Mini Switch (1x in TV-meubel, 1x op zolder)
1x US8 Switch (op werkkamer)
1x US8-150 Switch (in meterkast)

Prima investering dus voor het geld.

[ Voor 13% gewijzigd door BB72 op 30-11-2023 14:59 ]

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:11
Op papier (en qua looks) weer een mooie toevoeging de Express.

Ik zit toch wel te twijfelen om mijn UDM de deur uit te doen en te vervangen voor de Express. Deze staat in de woonkamer, maar de fan hoor je net iets te goed als je in de buurt zit)

Hoewel ik binnenkort een 1 Gbit/s aansluiting krijg en de reviews maar even afwacht of de Express dat een beetje haalt.

DPS en DPI gebruik ik eigenlijk toch niet op de UDM.

Aan de andere kant zal ik wel meteen aan de 5 apparaten zitten (2x 6 lite, 1x FlexHD, 1x Switch Lite 16 en dan 1x flex mini om de poorten op te vangen die ik dan mis van de UDM) en dus geen mogelijkheid hebben om verder uit te breiden met eventuele camera's etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

pelt schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:01:

Ik zit toch wel te twijfelen om mijn UDM de deur uit te doen en te vervangen voor de Express. Deze staat in de woonkamer, maar de fan hoor je net iets te goed als je in de buurt zit)

Hoewel ik binnenkort een 1 Gbit/s aansluiting krijg en de reviews maar even afwacht of de Express dat een beetje haalt.

Aan de andere kant zal ik wel meteen aan de 5 apparaten zitten (2x 6 lite, 1x FlexHD, 1x Switch Lite 16 en dan 1x flex mini om de poorten op te vangen die ik dan mis van de UDM) en dus geen mogelijkheid hebben om verder uit te breiden met eventuele camera's etc.
De limiet is enkel op netwerk apparaten. Aangezien de Express überhaupt enkel de Network app ondersteund, dus geen Protect voor camera’s.

Voor Protect heb je nog steeds iets anders nodig dan de Express.

Gallery V&A

• pelt
BiG-GuY schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:15:
[...]

De limiet is enkel op netwerk apparaten. Aangezien de Express überhaupt enkel de Network app ondersteund, dus geen Protect voor camera’s.

Voor Protect heb je nog steeds iets anders nodig dan de Express.
Hmm. Thanks. Daar had ik nog niet eens bij stilgestaan.

• RedPas
pelt schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:01:

Vervang de ventilatortjes door noctua. Zal je zeker niet beklagen en voor de kostprijs moet je het niet laten En waarom dan een UDM als je er niks van gebruikt?

• pelt
RedPas schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:19:
[...]

Vervang de ventilatortjes door noctua. Zal je zeker niet beklagen en voor de kostprijs moet je het niet laten En waarom dan een UDM als je er niks van gebruikt?
Dat was toentertijd de beste optie voor mijn wensen. De UDM werkt als router, maar had in de woonkamer ook een wifipunt nodig omdat er op dat moment geen mogelijkheid was een plafond ap te monteren.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:04
Ik ben redelijk nieuw in de wereld van Ubiquiti, maar ik wil toch ook de overstap maken! :)

Alleen gaat de UXG-Lite nu boven de Ubiquiti prijs, blijft dit vaak zo of zakt die prijs binnenkort nog is de verwachting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 15:11
Danielson schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:41:
Ik ben redelijk nieuw in de wereld van Ubiquiti, maar ik wil toch ook de overstap maken! :)

Alleen gaat de UXG-Lite nu boven de Ubiquiti prijs, blijft dit vaak zo of zakt die prijs binnenkort nog is de verwachting?
Gewoon rechtstreeks bij Ubiquiti bestellen? Andere shops doen er vaak een marge op.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:55
vanaalten schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:44:
[...]

Ik zag dat ze ondertussen hier ook al een houder te koop aanbieden:
https://threedee.nl/product/unifi-uxg-lite-wallmount/
https://community.ui.com/...9d-4d78-9ea9-1c54c251c612

Er komt "binnenkort" ook een mount voor de UXG Lite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Medjai schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:04:
[...]

Gezien de limiet van 5 managed network devices lijkt de express niet de juiste keuze voor jouw setup.
Ook als ik mn Cloud key + blijf gebruiken? Kan ik danwel het AP en de security routing gebruiken?

Anders zou ik een losse UGX-lite + een AP moeten kopen

[ Voor 20% gewijzigd door Kurios op 01-12-2023 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Kurios schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:25:
[...]

Ook als ik mn Cloud key + blijf gebruiken? Kan ik danwel het AP en de security routing gebruiken?

Anders zou ik een losse UGX-lite + een AP moeten kopen
Het lijkt me zo te zijn dat je de Network Controller App op die UXG-Express gewoon kunt deïnstalleren? Twee controllers in/op één Ubiquiti newtwerkomgeving gaat sowieso niet werken.

Maar: Dit is op basis van aanname van me 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:40
rens-br schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:35:
Nog meer mensen die gebruik maken van de Unifi Controller docker? Die wordt namelijk vanaf januari niet meer ondersteund en je zal moeten overstappen naar Unifi network application.

Dat had bij mij alleen nog wel een aantal voeten in de aarde, dus hierbij mijn stappenplan. Wellicht hebben andere er ook wat aan:
  1. Maak een backup van je bestaande Unifi Controller;
  2. Update docker naar de laatste versie (hier Docker version 24.0.7, build afdd53b);
  3. Zet je bestaande docker container uit;
  4. Maak een directory aan voor de nieuwe container (hier /opt/unifi-controller);
  5. Geef deze de juiste rechten, in mijn geval de user met UID / GID 1000:1000;
  6. Maak een directory aan voor de database files (hier /opt/unifi-controller/mongodb);
  7. Maak een MongoDB init file aan (init-mongo.js);
  8. Maak een docker compose file aan (docker-compose.yml);
  9. Complieer en start de nieuwe container;
  10. Ga naar IP-adress:8443;
  11. Laadt de backup van stap 1;
  12. Klaar.
Kwa commando's ziet dat er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
mkdir /opt/unifi-controller/
cd /opt/
chown USER unifi-controller
cd /opt/unifi-controller/
mkdir mongodb
cd mongodb
sudo nano init-mongo.js
cd -
sudo nano docker-compose.yml
docker-compose up -d

init-mongo.js file:
code:
1
2
db.getSiblingDB("unifi").createUser({user: "unifi", pwd: "PASSWORD", roles: [{role: "dbOwner", db: "unifi"}]});
db.getSiblingDB("unifi_stat").createUser({user: "unifi", pwd: "PASSWORD", roles: [{role: "dbOwner", db: "unifi_stat"}]});

Zet op PASSWORD je eigen verzonnen wachtwoord

Docker-compose file:

[...]

Zet op PASSWORD je eigen verzonnen wachtwoord

Ik draai hier het geheel op een Asus Chromebox 2 met Debian 11.
na de eerste keer draaien mag deze regel toch uit je docker compose en de betreffende file kan verwijderd worden?

- /opt/unifi-controller/mongodb/init-mongo.js:/docker-entrypoint-initdb.d/init-mongo.js:ro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
zoeperman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:31:
[...]

na de eerste keer draaien mag deze regel toch uit je docker compose en de betreffende file kan verwijderd worden?

- /opt/unifi-controller/mongodb/init-mongo.js:/docker-entrypoint-initdb.d/init-mongo.js:ro
Ja dat denk in wel. Gezien het een init file is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:58

Stewie!

Keen must die!

Bij een remote lokatie heb ik een Unifi IoT device gedelete, maar niet forgot gedrukt. Nu is het device niet meer zichtbaar en niet meer te managen, ook niet na een herstart. Heeft iemand tips om het device weer terug in het systeem te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvogel1
  • Laatst online: 11:32
Hallo allemaal,

Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik heb al 2 jaar een unifi cloudkey 2plus met swith, ap en protect draaien. Dat werkte altijd zonder problemen.

Nu heb ik een nieuwe router i.v.m. overstap van Tweak naar Odido. Daarna heeft het nog steeds 1 week gewerkt, maar sinds vanochtend is de cloudkey onbereikbaar via internet. Reset en vanalles geprobeerd, maar er blijft staat "obtaining ip adress"

Alles in aangesloten als volgt:
Odido router --> Switch --> Cloudkey, AP, camera's etc.

Cloudkey kan ik soms bereiken via: 192.168.1.30 maar zeker niet altijd.

Iemand enig idee hoe ik alles weer in de lucht krijg via de cloudkey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
Pvogel1 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:23:

Cloudkey kan ik soms bereiken via: 192.168.1.30 maar zeker niet altijd.
Dat is het fall back IP adres van de Cloud Key dus deze kan de DHCP server van je router niet bereiken. Dat kan aan de switch liggen of wellicht heb je ooit het IP adres van je Cloud Key vastgezet en matched dat niet met het IP subnet van je nieuwe router. Omdat het tijdelijk wel gewerkt heeft, lijkt het op een IP lease probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door Roy Batty op 01-12-2023 18:33 ]

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:40
Roy Batty schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:30:
[...]

Dat is het fall back IP adres van de Cloud Key dus deze kan de DHCP server van je router niet bereiken. Dat kan aan de switch liggen of wellicht heb je ooit het IP adres van je Cloud Key vastgezet en matched dat niet met het IP subnet van je nieuwe router. Omdat het tijdelijk wel gewerkt heeft, lijkt het op een IP lease probleem.
Of een ander apparaat in het netwerk met datzelfde IP-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvogel1
Roy Batty schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:30:
[...]

Naar mijn weten geen IP vastgezet. Ik dacht dat het niet aan de switch kon liggen, maar blijkbaar dus toch wel. Ik zal deze vanavond proberen te resetten, wellicht brengt dat iets.

Alvast bedankt! Ik zal laten nog weten of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Pvogel1 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:03:
[...]

Naar mijn weten geen IP vastgezet. Ik dacht dat het niet aan de switch kon liggen, maar blijkbaar dus toch wel. Ik zal deze vanavond proberen te resetten, wellicht brengt dat iets.

Alvast bedankt! Ik zal laten nog weten of het werkt.
Kun je niet beter even gaan kijken wélk apparaat nu het oude adres van je CKG2+ tevens aan het gebruiken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvogel1
Will_M schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:08:
[...]

Kun je niet beter even gaan kijken wélk apparaat nu het oude adres van je CKG2+ tevens aan het gebruiken is?
Hoe achterhaal ik dan het oude adres van de cloudkey? De cloudkey heb ik al gereset dus heeft dat dan nog zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Laatst online: 01:27
Ik heb nu 5 Unifi AP en een 16 poort Unifi switch, en draai een Unifi controller op een R4b. Als router heb ik een Zyxel T54 van Tmobile. Eigenlijk draait alles prima, maar ik zit wel naar de nieuwe Unifi Express te kijken als vervanging van de Zyxel.

Een voordeel is alvast dat ik daarmee een Unifi AP in de meterkast krijg (fijn voor WiFi bereik onder de carport).

Ik vraag me wel af wat de verdere praktische voordelen zijn. Voor mij is stabiel, snel en veilig internet belangrijk, maar ik zie mij vooralsnog niet veel ‘geavanceerde ‘ dingen doen zoals VLANs. Ik twijfel dus of de Unifi Express voor mij het geld waard is. Wie helpt mij met de beslissing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Pvogel1 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:20:
[...]

Hoe achterhaal ik dan het oude adres van de cloudkey? De cloudkey heb ik al gereset dus heeft dat dan nog zin?
Dan heb je daar inderdaad nu niet zo heel veel meer aan :+

Dat modem/router ding van Odido speelt ook DHCP server in je netwerk? In welk IP-Subnet keert dat apparaatje IP adressen uit én in welk subnet zit je switch qua management-lan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 12:19

spanx

_Sp[A]nX_

saturn21 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:11:
Ik heb nu 5 Unifi AP en een 16 poort Unifi switch, en draai een Unifi controller op een R4b. Als router heb ik een Zyxel T54 van Tmobile. Eigenlijk draait alles prima, maar ik zit wel naar de nieuwe Unifi Express te kijken als vervanging van de Zyxel.

Een voordeel is alvast dat ik daarmee een Unifi AP in de meterkast krijg (fijn voor WiFi bereik onder de carport).

Ik vraag me wel af wat de verdere praktische voordelen zijn. Voor mij is stabiel, snel en veilig internet belangrijk, maar ik zie mij vooralsnog niet veel ‘geavanceerde ‘ dingen doen zoals VLANs. Ik twijfel dus of de Unifi Express voor mij het geld waard is. Wie helpt mij met de beslissing?
Ik heb de lite en gaat lekker met IDP

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Mooi overzicht en vergelijking van alle soorten Gateways: https://pay.reddit.com/r/...ed_as_simple_as_possible/

Voor als er meer mensen zijn die het overzicht kwijt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:55

jurroen

Security en privacy geek

saturn21 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:11:
Ik twijfel dus of de Unifi Express voor mij het geld waard is. Wie helpt mij met de beslissing?
Dat gaat 'm niet worden. De UniFi Express ondersteund maar vijf apparaten. Jij zit op zes.

Je kunt wel voor de UXG Lite gaan - maar de UX valt voor jou af.

[ Voor 10% gewijzigd door jurroen op 02-12-2023 00:00 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:38
jurroen schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:59:
[...]

Dat gaat 'm niet worden. De UniFi Express ondersteund maar vijf apparaten. Jij zit op zes.

Je kunt wel voor de UXG Lite gaan - maar de UX valt voor jou af.
Maar in de Unifi express zit ook een AP, dus als die 1 van de 5 huidige AP's kan vervangen dan kan het precies.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ApoC
Medjai schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 04:36:
[...]

Maar in de Unifi express zit ook een AP, dus als die 1 van de 5 huidige AP's kan vervangen dan kan het precies.
De laatste berichten op het UI forum zijn dat de Express in de praktijk maar 4 extra devices ondersteunt. De Express zelf wordt namelijk meegeteld in Unifi Network…

Heb gisteravond zelf een avondje met een Express gespeeld. 1 Gbit KPN PPPoE is geen probleem, dat is het goede nieuws.

Wat ik wel irritant vond was de trage interface. Elke pagina moet echt “geladen” worden en kost steeds een een paar seconden. Mijn Self-hosted controller op een Synology DS218+ rent rondjes om de express heen.
Ook het updaten van Unifi Network duurde erg lang. Een reboot duurt ook wel even. In beide gevallen langer dan bij bijv. een UDM.
Dit alles was nog zonder geadopteerde devices, met alleen een laptop bekabeld verbonden.

Ik vind de Express echt een geinig apparaatje, maar hij moet wel heel hard voor werken om het allemaal waar te maken. Als je al tegen de 4 andere devices aanloopt en ook al een controller zelf host, zou ik de UXG-lite pakken. Dat ga ik zelf in ieder geval wel doen met mijn twee switches en twee AP’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:01
Kan iemand bevestigen op de Express ook FW rules ondersteunt op type verkeer? Dus web categorieën of applications ("traffic management"?). En geeft hij ook insights in de hoeveel data van welke categorie er de afgelopen uren/dagen/weken per client? Ik weet niet of dat soort zaken normaal onder "DPI" vallen bij Unifi apparatuur of niet (ik gebruik nu als router Firewalla Purple maar overweeg een downgrade).

De trage UI is voor mij ook wel een beetje een zorgpuntje nu de controller nog draait op een Syno NAS.

[ Voor 4% gewijzigd door iisworks op 02-12-2023 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApoC
iisworks schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:12:
Kan iemand bevestigen op de Express ook FW rules ondersteunt op type verkeer? Dus web categorieën of applications ("traffic management"?). En geeft hij ook insights in de hoeveel data van welke categorie er de afgelopen uren/dagen/weken per client? Ik weet niet of dat soort zaken normaal onder "DPI" vallen bij Unifi apparatuur of niet (ik gebruik nu als router Firewalla Purple maar overweeg een downgrade).

De trage UI is voor mij ook wel een beetje een zorgpuntje nu de controller nog draait op een Syno NAS.
Traffic en device identification doet de express ook. Kun je ook rules op baseren. App based rules zijn dat. Categorisering van verkeer per client zit er ook allemaal in, net als op andere gateways van UI. Alleen suspicious activity mist (ids/ips).

Zelf nu overigens een UXG lite in gebruik met een controller op mijn NAS en wat een verademing is dat t.o.v. die express. Alles werkt echt een stukje vlotter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 19-09 15:07
Ik lees allemaal dingen over max 700Mbps als je PPPoE gebruikt met de UDR. Als je nou geen provider met PPPoE hebt, ga je dan wel de 1Gbps halen (met een kabeltje)?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
Uberprutser schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:12:
Ik lees allemaal dingen over max 700Mbps als je PPPoE gebruikt met de UDR. Als je nou geen provider met PPPoE hebt, ga je dan wel de 1Gbps halen (met een kabeltje)?
UI zegt van niet: https://ui.com/us/cloud-gateways/dream-router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 19-09 15:07
Dat is jammer, even een andere oplossing verzinnen dan. Ik dacht een UDR en twee extra Pro6 te plaatsen en dan klaar te zijn, maar voor het bekabelde gedeelte wil ik toch wel de volle 1Gbit benutten.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Uberprutser schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:41:
[...]

Dat is jammer, even een andere oplossing verzinnen dan. Ik dacht een UDR en twee extra Pro6 te plaatsen en dan klaar te zijn, maar voor het bekabelde gedeelte wil ik toch wel de volle 1Gbit benutten.
Ik zit aan 750Mbps op m`n UDR en 950Mbps op m`n UDM-SE. Beide dus op het 1000Mbps Ziggo abbo met een eigen WAN adres en IPS volledig aan. Het verschil is in praktijk niet merkbaar.

De UDR presteert dus conform de genoemde specs en met 2GB RAM tov 1GB en een hoger geklokte CPU denk ik dat je met de UDR (als je er nog 1 kunt kopen) op dit moment een betere deal hebt dan met de UXG-Lite en de Express.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Stewie! schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:37:
Bij een remote lokatie heb ik een Unifi IoT device gedelete, maar niet forgot gedrukt. Nu is het device niet meer zichtbaar en niet meer te managen, ook niet na een herstart. Heeft iemand tips om het device weer terug in het systeem te krijgen?
Naar de remote locatie gaan en daar een reset van het apparaat uitvoeren met een paperclip.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roy Batty schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:26:
[...]

Ik zit aan 750Mbps op m`n UDR en 950Mbps op m`n UDM-SE. Beide dus op het 1000Mbps Ziggo abbo met een eigen WAN adres en IPS volledig aan. Het verschil is in praktijk niet merkbaar.

De UDR presteert dus conform de genoemde specs en met 2GB RAM tov 1GB en een hoger geklokte CPU denk ik dat je met de UDR (als je er nog 1 kunt kopen) op dit moment een betere deal hebt dan met de UXG-Lite en de Express.
De UDR is uniek door de POE porten dat dunt het aantal mogelijkheden uit.

Als je IPS/IDS uitschakelt. Wat haal je dan op de UDR stijgt het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
stormfly schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:55:
[...]

Als je IPS/IDS uitschakelt. Wat haal je dan op de UDR stijgt het dan?
Nee, helemaal niet. Dat verschil zit echt in de marge; als ik 10x een speedtest doe met en zonder IPS, dan zit ik altijd tussen de 700 en 750 Mbps. Wel de kanttekening dat het een beperktere IPS is dan de UDM-SE met maar 11 categorieën maar dat is ook het geval bij de UXG-Lite.En de Express heeft het dan weer helemaal niet.

Ik lees ook dat de GUI bij de Express erg traag is; dat herken ik ook niet bij de UDR, ik gok dat dat echt het verschil is tussen 2GB en 1GB RAM.

Voor wat het waard is; ik lees op het UI forum trouwens (van UI medewerker) dat er in de toekomst nog meer UXG varianten komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Roy Batty op 03-12-2023 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roy Batty schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:10:
[...]

Nee, helemaal niet. Dat verschil zit echt in de marge; als ik 10x een speedtest doe met en zonder IPS, dan zit ik altijd tussen de 700 en 750 Mbps. Wel de kanttekening dat het een beperktere IPS is dan de UDM-SE met maar 11 categorieën maar dat is ook het geval bij de UXG-Lite.En de Express heeft het dan weer helemaal niet.

Voor wat het waard is; ik lees op het UI forum trouwens (van UI medewerker) dat er in de toekomst nog meer UXG varianten komen.
Heb je een linkje naar dat artikel op het forum?

Aha dus altijd 750Mbit/s👍

IPS en IDS is meer een commercieel iets bij UI. Zou daar mijn geld niet op inzetten qua security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
Roy Batty schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:10:
[...]

Ik lees ook dat de GUI bij de Express erg traag is; dat herken ik ook niet bij de UDR, ik gok dat dat echt het verschil is tussen 2GB en 1GB RAM.

Interessante is dat je op de Express het geheugengebruik realtime ziet in Unifi OS. Op geen enkel moment is het gebruik maximaal, meestal maar rond de 640mb. Ik denk dat ze de GUI performance met wat optimalisatie nog wel op kunnen krikken. De UXG-Lite en de Express doen beiden 1gbit PPPoE, de UXG-Lite met IPS aan. Er is t.o.v. de UDR dus wel iets veranderd onder de motorkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
stormfly schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:04:
[...]

Heb je een linkje naar dat artikel op het forum?

Aha dus altijd 750Mbit/s👍

IPS en IDS is meer een commercieel iets bij UI. Zou daar mijn geld niet op inzetten qua security.
Zeker, zie hier.

There will be additional products in the UXG series available in the future to complement the currently available Lite and Pro models.

Wat is er mis met IDS/IPS (?), wellicht wat minder flexibel in de GUI met false positives en rulesets tov pfSense maar met Suricata onder de motorkap doet het precies wat het moet doen IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
ApoC schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:11:
[...]

Interessante is dat je op de Express het geheugengebruik realtime ziet in Unifi OS. Op geen enkel moment is het gebruik maximaal, meestal maar rond de 640mb. Ik denk dat ze de GUI performance met wat optimalisatie nog wel op kunnen krikken. De UXG-Lite en de Express doen beiden 1gbit PPPoE, de UXG-Lite met IPS aan. Er is t.o.v. de UDR dus wel iets veranderd onder de motorkap.
Ik zie idd de prestaties van de nieuwkomers maar het blijft gerommel in de marge vind ik eerlijk gezegd, in praktijk merk je er niks van. Dan vind ik het ontbreken van de Controller & AP (Lite) en het ontbreken van IDS/IPS en max 5 devices (Express) zwaarwegender. Hebben we het even niet over de switch poorten v/d UDR en de mogelijkheid om beperkt Protect te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Roy Batty schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:14:
[...]

Zeker, zie hier.

There will be additional products in the UXG series available in the future to complement the currently available Lite and Pro models.

Wat is er mis met IDS/IPS (?), wellicht wat minder flexibel in de GUI met false positives en rulesets tov pfSense maar met Suricata onder de motorkap doet het precies wat het moet doen IMHO.
Unifi gebruikt toch ook Suricata onder de motorkap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar wat doet het dan? Tegenwoordig is zo veel verkeer met SSL / TLS dat een Suricata helemaal niks meer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
RedPas schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:35:
[...]

Unifi gebruikt toch ook Suricata onder de motorkap?
zeker, zeg ik ook, althans bedoel ik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
RobertMe schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:40:
[...]

Maar wat doet het dan? Tegenwoordig is zo veel verkeer met SSL / TLS dat een Suricata helemaal niks meer doet.
Dat is ook zo; wat het hier vooral doet is 5 minuten IP based blokkeren bij aankloppen op open poorten. Ik vind het soms griezelig om te zien hoe vaak dat gebeurt. Misschien zit het tussen de oren maar ik vind het fijn dat zo`n IP adres dan 5 minuten geblokkeerd (IPS) wordt alvorens het de firewall bereikt. In principe doe ik alles via VPN maar dat kan niet altijd, of soms niet praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 19:56

MvL

Kan ik een KPN zakelijk glasvezel abonnement met meerdere ip adressen gebruiken in samenwerking met UDM Pro SE?

Ik weet dat het mogelijk is met een consumenten lijn met één ip adres. Ik heb dit namelijk ook zelf geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Roy Batty schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:58:
[...]

Dat is ook zo; wat het hier vooral doet is 5 minuten IP based blokkeren bij aankloppen op open poorten. Ik vind het soms griezelig om te zien hoe vaak dat gebeurt. Misschien zit het tussen de oren maar ik vind het fijn dat zo`n IP adres dan 5 minuten geblokkeerd (IPS) wordt alvorens het de firewall bereikt. In principe doe ik alles via VPN maar dat kan niet altijd, of soms niet praktisch.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met a. men klopt aan op open poorten en b. je werkt meestal via VPN.
Bedoel je dat je meestal van buiten af met VPN naar binnen verbindt, maar soms niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
ASS-Ware schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:14:
[...]

Ik begrijp niet wat je bedoelt met a. men klopt aan op open poorten en b. je werkt meestal via VPN.
Bedoel je dat je meestal van buiten af met VPN naar binnen verbindt, maar soms niet?
Inderdaad; ik gebruik Wireguard Server direct op de UDM-SE voor de meeste toepassingen. Maar (als voorbeeld) voor mijn zoon een Minecraft server op een VM die via een port forward te benaderen is door zijn vrienden. Daar blokkeert IPS aan de lopende band "onvriendelijke" IP-adressen die proberen te verbinden met die Minecraft server. Dat zijn rulesets die dagelijks bijgewerkt worden. Nu kan ik die vrienden een Wireguard toegang geven maar dat wil ik niet onderhouden.

[ Voor 6% gewijzigd door Roy Batty op 03-12-2023 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Zeker, zie hier.

Tnx
Nou draai hem om: wat doet het wel? Heb je ooit een match gehad op die handvol categorieën? Ik niet, maar misschien ben ik een hele veilige saaie websurfer ;-)
Pagina: 1 ... 247 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.