[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 249 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Polyphemus schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:24:
In Amerika doet Ubiquiti volgens mij voor het eerst wel aan black friday, een UDM Pro voor $279:

https://store.ui.com/us/en
Inmiddels in Europa ook.
https://eu.store.ui.com/e...hats-new/products/udm-pro

Is die UDM pro aan te raden voor een thuisnetwerkje? Is dit compatible met alle bekende providers met IPTV?
Heb nu een USG maar de IDP/IDS gaat maar tot 80 mbps (dus staat uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:48

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ferra schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:23:
Worden er nog nieuwe versies van de in-wall verwacht op korte termijn? En idem voor de routers?
De twee UX modellen zijn de eerste in een serie. Ze gaan komen met meer, maar op welke termijn is niet gemeld. Zag op het forum bij UI zelf een UX voorbij komen met meer LAN poorten erop.

De Ultra serie komt ook binnenkort uit. De eerste USW-Ultra switches zijn al te vinden bij verschillende winkels/distri’s. Die waren een maand terug aangekondigd bij een event.

Qua in-wall verwacht ik niet op korte termijn een nieuwe. Er zal waarschijnlijk als eerste een U7 Pro of U7 LR komen met Wifi 7 voor ze een U7-IW uitbrengen. De Wifi 7 spec is pas in mei 2024 definitief.

edit:

De U7-Pro wordt al gekeurd door FCC: https://www.reddit.com/r/...s/18fxdvr/u7pro_incoming/ , daarin zie je wel terugkomen dat de laatste dingen pas in juni 2024 verwacht worden voor de keuring.

De U6-Enterprise-IW is op 15 juni 2023 uitgekomen en de U6-IW is op 03-aug-2022 uitgekomen.
De U6-Enterprise is op 12 aug 2022 uitgekomen en de U6-Pro is op 23-nov-2021 uitgekomen.

Om een beetje een beeld te geven hoe lang er tussen de ‘normale’ schotel en de in wall modellen zit. De Enterprise zijn gebaseerd op dezelfde chipsets en de Pro/IW ook.

In EA hebben ze voor de IW eerst een MediaTek :r gebruikt, maar daar waren veel problemen mee. De IW die je in NL kan kopen is eigenlijk de IWR waar wel de goede Qualcomm chips gebruikt worden.

Heb in de woonkamer een U6-Enterprise-IW hangen in het TV meubel aan de achterwand van de kast. Mooi verstopt en dichtbij, zodat je ook goede 6Ghz dekking hebt.

In de slaapkamer op de eerste een U6-IW in een kledingkast en die dekt ook de hele verdieping en op de tweede verdieping ook een U6-IW in een TV meubel en die dekt ook de hele verdieping.

In de achtertuin hebben we nog een U6-Pro hangen die de tuin en losse garage dekken.

Voorheen met de U6-Pro gewerkt, maar doordat die qua positie eigenlijk geen optimale plek hadden, was de dekking slechter in onze nieuwbouwwoning. En voor 6Ghz is elke demping killing, dus wil je het AP eigenlijk in de kamer hebben waar je de verbinding primair gebruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 11-12-2023 17:40 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 23:26
CyBeRSPiN schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:58:
[...]

Inmiddels in Europa ook.

Is die UDM pro aan te raden voor een thuisnetwerkje? Is dit compatible met alle bekende providers met IPTV?
Heb nu een USG maar de IDP/IDS gaat maar tot 80 mbps (dus staat uit).
Ik heb hier ook een UDM Pro, en je kan met wat kunst en vliegwerk, via SSH het script van Fabian (https://github.com/fabianishere/udm-iptv) gebruiken om IPTV aan de praat te krijgen. Ik gebruik het met KPN IPTV.

Fabian is ook een user hier op Tweakers (ik zal hem niet taggen :P ).

Hier nog meer info: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

[ Voor 4% gewijzigd door Polyphemus op 11-12-2023 18:01 . Reden: Verkeerde laatste link gefixt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

UDM Pro in de aanbieding tot 15 Dec voor ~ 320,-

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 22:55
De Express is het goedkoopste bij de UniFi Store, maar nu uitverkocht. Anders shops hebben pas beschikbaarheid vanaf januari.
Is het meestal dat die prijzen dan lager liggen dan de Store zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Pino112 schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:30:
De Express is het goedkoopste bij de UniFi Store, maar nu uitverkocht. Anders shops hebben pas beschikbaarheid vanaf januari.
Is het meestal dat die prijzen dan lager liggen dan de Store zelf?
Nee, al die andere shops zijn doorgaans duurder (aanbiedingen uitgezonderd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar de UDM Pro. Welke snelheden halen jullie met een openvpn server op de UDM Pro?

Ik lees namelijk in oude berichten dat het vrij dramatisch is met 12Mbit... of is het toch meer in de richting van 12MB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:41
Iemand al een oplossing gevonden voor wildcard domains in traffic routes? Ik wil *.domein.tld routen via een VPN, maar heb geen zin om alle subdomeinen in te voeren. Een IP-range gaat ook niet werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:51

servies

Veni Vidi Servici

Eierkoekie schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:52:
Ik ben aan het kijken naar de UDM Pro. Welke snelheden halen jullie met een openvpn server op de UDM Pro?

Ik lees namelijk in oude berichten dat het vrij dramatisch is met 12Mbit... of is het toch meer in de richting van 12MB?
Ik gebruik openvpn om een Chromecast tv bij een familielid te laten denken dat deze in mijn netwerk hangt en dat werkt perfect zonder problemen. Netflix klaagt niet meer en Plex werkt ook mooi op die manier zonder dat ik mijn plexserver naar de boze buitenwereld moet openzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
servies schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:32:
[...]

Ik gebruik openvpn om een Chromecast tv bij een familielid te laten denken dat deze in mijn netwerk hangt en dat werkt perfect zonder problemen. Netflix klaagt niet meer en Plex werkt ook mooi op die manier zonder dat ik mijn plexserver naar de boze buitenwereld moet openzetten.
Thnx ik draai het nu nog op een oude rpi, maar daar haal ik slechts 8MB/s op een 1Gb verbinding. Heb jij misschien een idee wat de transfersnelheden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Eierkoekie schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:26:
[...]

Thnx ik draai het nu nog op een oude rpi, maar daar haal ik slechts 8MB/s op een 1Gb verbinding. Heb jij misschien een idee wat de transfersnelheden zijn?
Voor zover ik weet moet je boven de 200Mbit kunen komen... Ik heb het nog niet getest. Ik heb bij installatie van de openvpn client op die chromecast even daar in de statistieken gekeken en toen zag ik een maximaal verbruik qua bandbreedte ergens rond de 25Mbit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49
servies schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:28:
[...]

Voor zover ik weet moet je boven de 200Mbit kunen komen... Ik heb het nog niet getest. Ik heb bij installatie van de openvpn client op die chromecast even daar in de statistieken gekeken en toen zag ik een maximaal verbruik qua bandbreedte ergens rond de 25Mbit...
Doe je dat met een Chromecast met GoogleTV (zo'n witte met afstandsbediening)? Nooit over nagedacht, maar wel handig dat zoiets kan :P
Ik kan met niet voorstellen dat zoeits veel bandbreedte nodig heeft, echt veel CPU zit er namelijk ook niet in zo'n chromecast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

SniperGuy schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:49:
[...]

Doe je dat met een Chromecast met GoogleTV (zo'n witte met afstandsbediening)? Nooit over nagedacht, maar wel handig dat zoiets kan :P
Ik kan met niet voorstellen dat zoeits veel bandbreedte nodig heeft, echt veel CPU zit er namelijk ook niet in zo'n chromecast :)
Yup, zo eentje. er kwamen meldingen van Netflix bij gebruik en toen heb ik OpenVPN for Android geinstalleerd en geconfigureerd, waarna alles weer werkte als vanouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 18:58
SniperGuy schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:49:
[...]

Je kan de VPN toch gewoon opzetten met de udm pro en het verkeer van de chromecast daarover heen routen? Mijn udm pro heeft een cliënt vpn ingesteld staan met Nordvpn, alle clients die Netflix gebruiken gaan via de vpn. Ik doe dit om in Frankrijk de Nederlandse Netflix te ontvangen. Ik haal ongeveer 200/20 over deze verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:14
In de US store (nog niet in EU) een cable modem ! een mooie toevoeging als je cable internet hebt !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qR15kqB49gVM8P8gVV-W3n0d280=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WUoAOnrxZMoUhR6CCDhYyLco.png?f=user_large
https://store.ui.com/us/e...et-solutions/products/uci

[ Voor 62% gewijzigd door LightStar op 13-12-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 14:49
verzenden schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:22:
[...]

Je kan de VPN toch gewoon opzetten met de udm pro en het verkeer van de chromecast daarover heen routen? Mijn udm pro heeft een cliënt vpn ingesteld staan met Nordvpn, alle clients die Netflix gebruiken gaan via de vpn. Ik doe dit om in Frankrijk de Nederlandse Netflix te ontvangen. Ik haal ongeveer 200/20 over deze verbinding.
Op vakantie heb je niet altijd een UDM Pro, laat staan dat je de netwerkadmin uit kunt hangen op het netwerk van het resort/hotel/verblijf :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
SniperGuy schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:01:
[...]

Op vakantie heb je niet altijd een UDM Pro, laat staan dat je de netwerkadmin uit kunt hangen op het netwerk van het resort/hotel/verblijf :P
Huh? Ga jij op vakantie zonder een UDM Pro mee te nemen? :X

Ik heb een vpn client geïnstalleerd op de chromecast zelf. Was even de beste quick and dirty manier. De udm plaatsen moet nog gebeuren, maar dan moet mijn verbouwing nog even wat verder zijn.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:53
LightStar schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:00:
In de US store (nog niet in EU) een cable modem ! een mooie toevoeging als je cable internet hebt !

[Afbeelding]
:*) :*) :*)
Docsis 3.1
2,5gbit LAN

Mooi mooi, maar onbruikbaar in Belgenland...

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

LightStar schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:00:

[Afbeelding]
US only, terwijl hij wel in de EU store staat ook, gaat hij niet werken op een provider die niet in Noord-Amerika zit... Hier maakteen we gebruik van EuroDOCSIS. Sinds DOCSIS3.1 is het inter compatible geworden, omdat ze backwards compatible zijn met beide systemen. Ziggo is ook al bezig met DOCSIS 4.0 .

Ze zullen al een tijdje bezig zijn met dit ding in USA, providers daar zijn nogal moeilijk met certificeren van hardware die niet van hun is.

[ Voor 16% gewijzigd door BiG-GuY op 13-12-2023 10:46 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:33:
[...]

US only, terwijl hij wel in de EU store staat ook, gaat hij niet werken op een provider die niet in Noord-Amerika zit... Hier maken we gebruik van EU DOCSIS. Ziggo is ook al bezig met DOCSIS 4.0 .

Ze zullen al een tijdje bezig zijn met dit ding in USA, providers daar zijn nogal moeilijk met certificeren van hardware die niet van hun is.
DOCSIS 4 zal niet zo moeilijk zijn. Comcast gebruikt het al, zelfs met multi-gigabit symmetrisch. En mag toch hopen dat dit UniFi modem daar compatibel mee is. Want dit apparaat zal niet zijn gericht op de gemiddelde Jan & Kees Yankee, maar op diegene die uberhaupt al "netwerk gek" zijn en vast ook een bovengemiddeld internetabonnement hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
[...]

US only, terwijl hij wel in de EU store staat ook, gaat hij niet werken op een provider die niet in Noord-Amerika zit... Hier maken we gebruik van EU DOCSIS. Ziggo is ook al bezig met DOCSIS 4.0 .

Er mag wat concurrentie komen op de EU markt, maar dit zal een droom blijven.
Maar we zijn toch al stap verder naar de goede richting, kunnen nu al de glasvezel direct op eigen apparatuur gebruiken.
Dus de kabel gebruikers zullen nooit de keuze hebben en afhankelijk blijven van provider.
Ben ik voorlopig nog blij met mn oudere zwarte modem... Modem only en niks in te stellen op mijn teleslet...
Maar hoelang nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
RobertMe schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:39:
[...]

DOCSIS 4 zal niet zo moeilijk zijn. Comcast gebruikt het al, zelfs met multi-gigabit symmetrisch. En mag toch hopen dat dit UniFi modem daar compatibel mee is. Want dit apparaat zal niet zijn gericht op de gemiddelde Jan & Kees Yankee, maar op diegene die uberhaupt al "netwerk gek" zijn en vast ook een bovengemiddeld internetabonnement hebben.
Denk het niet,

DOCSIS interface (1) DOCSIS 3.1/3.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

RobertMe schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:39:
[...]

Helaas, officiële specificaties zijn dus DOCSIS 3.1/3.0 . Weet niet zeker of de Backwards Compatibility twee kanten op werkt, dus 3.1 modem op 4.0 netwerk, of 4.0 modem op 3.1 netwerk.

Je bent uiteraard wel sowieso gelimiteerd tot wat het 3.1 modem aan kan qua download/upload. Vooral de upload zitten de meeste beperkingen in de techniek.

[ Voor 20% gewijzigd door BiG-GuY op 13-12-2023 10:51 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RedPas schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:40:
Maar we zijn toch al stap verder naar de goede richting, kunnen nu al de glasvezel direct op eigen apparatuur gebruiken.
"Glasvezel" zegt niet veel behalve iets over het draadje in de grond. Bij glasvezel op badis van PON (PON / GPON / XGS-PON) is het ook allemaal veel meer gesloten. Doordat PON, net zoals docsis, een gedeeld medium is met meerdere klanten die hetzelfde signaal delen. Waardoor dus ook weer specifieke hardeanodig is die ook weer aan de software kant geschikt is voor de specifieke ISP / "de ISP het toestaat. Zie bv ook: review: Tweakers kraken Delta's modemprobleem waarbij Delta engineers aanpassingen in "het netwerk" hebben moeten doen om deze SFP+ modules te accepteren.

Bij AON is het echter wel zo dat er direct ethernet over de glasvezel gaat en een simpele "ontvanger" die glasvezel <=> ethernet doet voldoende is zonder dat er specifieke firmware of provisioning nodig is.
RedPas schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:41:
[...]

Denk het niet,

DOCSIS interface (1) DOCSIS 3.1/3.0
Typisch Ubiquiti dus. Weer iets dat maar "half" is uitbrengen. Valt dan te hopen dat ze het met een firmware update kunnen toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

RobertMe schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:50:
[...]

"Glasvezel" zegt niet veel behalve iets over het draadje in de grond. Bij glasvezel op badis van PON (PON / GPON / XGS-PON) is het ook allemaal veel meer gesloten. Doordat PON, net zoals docsis, een gedeeld medium is met meerdere klanten die hetzelfde signaal delen. Waardoor dus ook weer specifieke hardeanodig is die ook weer aan de software kant geschikt is voor de specifieke ISP / "de ISP het toestaat. Zie bv ook: review: Tweakers kraken Delta's modemprobleem waarbij Delta engineers aanpassingen in "het netwerk" hebben moeten doen om deze SFP+ modules te accepteren.

Bij AON is het echter wel zo dat er direct ethernet over de glasvezel gaat en een simpele "ontvanger" die glasvezel <=> ethernet doet voldoende is zonder dat er specifieke firmware of provisioning nodig is.

[...]

Typisch Uniquiti dus. Weer iets dat maar "half" is uitbrengen. Valt dan te hopen dat ze het met een firmware update kunnen toevoegen.
Sterker nog, de verschillende types glas zijn fysiek en in de grond ook niet anders. Alle type glasvezel die in Nederland aangelegd wordt naar de woningen zijn één type: OS2 (Single Mode).

De splitsing die gebeurd met XGS-PON en GPON, gebeurd in de verdeelpunten (PoP), waardoor ze gewoon flink kunnen besparen op switchpoorten in die verdeelkast.

Met AON is elke aansluiting in een woning een directe glaslink van woning tot verdeelpunt. In het verdeelpunt wordt je dan gepatcht op 1 switch poort.
Met GPON is er een soort splitter actief die op 1 switch poort tot 64 glasvezels (woningen) kan aansluiten.
Met XGS-PON is er een soort spitter actief die op 1 switch poort tot 128 glasvezels (woningen) kan aansluiten.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
[...]

US only, terwijl hij wel in de EU store staat ook, gaat hij niet werken op een provider die niet in Noord-Amerika zit... Hier maakteen we gebruik van EuroDOCSIS. Sinds DOCSIS3.1 is het inter compatible geworden, omdat ze backwards compatible zijn met beide systemen. Ziggo is ook al bezig met DOCSIS 4.0 .

Ik heb in de EU store (Nederland) gekeken en zie hem hier nog niet terug ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

LightStar schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:05:
[...]

Ik heb in de EU store (Nederland) gekeken en zie hem hier nog niet terug ?
Heb hem gisteren met een € prijs gezien, maar denk dat het een fout was en dus weer verwijderd is. Aangezien overal staat dat hij enkel werkt op specifieke USA Cable providers.
Hij stond op deze pagina onder de U-LTE Pro: https://eu.store.ui.com/e.../unifi-internet-solutions

Net als de U-LTE (niet Pro) die werkt enkel met AT&T, die staat dan ook niet in de EU store.

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 13-12-2023 11:09 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
BiG-GuY schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:08:
[...]

Heb hem gisteren met een € prijs gezien, maar denk dat het een fout was en dus weer verwijderd is. Aangezien overal staat dat hij enkel werkt op specifieke USA Cable providers.

Net als de U-LTE (niet Pro) die werkt enkel met AT&T, die staat dan ook niet in de EU store.
Oke, dacht al heb ik er over heen gekeken.

De U-LTE hebben wij enkel als Pro idd, ook beter na mijn mening kan je teminste zelf kiezen wat voor SIM je er in drukt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

LightStar schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:09:
[...]

Oke, dacht al heb ik er over heen gekeken.

De U-LTE hebben wij enkel als Pro idd, ook beter na mijn mening kan je teminste zelf kiezen wat voor SIM je er in drukt..
Ja klopt, sim-locks mogen al een tijd niet meer in de EU, dus zo'n soort product kan hier überhaupt niet op de markt komen. De U-LTE Pro is helaas wel maar CAT4 (1 band tegelijk), waardoor de 4G performance voor NL begrippen zwaar beperkt is. Voor USA zijn er genoeg gebieden waar je nog enkel dat hebt, dus die merken het niet...

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m00n
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-08 11:01
BiG-GuY schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:19:
[...]
De Ultra serie komt ook binnenkort uit. De eerste USW-Ultra switches zijn al te vinden bij verschillende winkels/distri’s. Die waren een maand terug aangekondigd bij een event.
Ben heel benieuwd naar de nieuwe USW-Ultra switches.

Enige wat ik tot nu kan vinden zijn de:
Ubiquiti USW-Ultra-60W
Ubiquiti USW-Ultra-210W

Benieuwd of er meer komt en ook meer in het 2.5/10Gb assortiment.

SteamID: m00n22NL | GT: m00n22 | My Game PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

m00n schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:28:
[...]

Ubiquiti USW-Ultra-60W
Ubiquiti USW-Ultra-210W

Benieuwd of er meer komt en ook meer in het 2.5/10GB assortiment.
Zeker, zou een mooie toevoeging zijn op de Flex en de Flex Mini welke nu de enige zijn die PoE in ondersteunen.

De Ultra serie zou een nieuw ‘budget’ segment zijn, dus ben benieuwd of ze ook 2.5/10GbE gaan doen daarin… Vraag me niet hoe ze op de namen van de series komen :+ .

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 11:13
BiG-GuY schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:11:
[...]

Zeker, zou een mooie toevoeging zijn op de Flex en de Flex Mini welke nu de enige zijn die PoE in ondersteunen.

De Ultra serie zou een nieuw ‘budget’ segment zijn, dus ben benieuwd of ze ook 2.5/10GbE gaan doen daarin… Vraag me niet hoe ze op de namen van de series komen :+ .
Als ze ook IGMP snooping en (R)STP ondersteunen dan heb je er ook wat aan samen met bijv bedrade Sonos speakers of iptv van KPN. Ben ook benieuwd naar deze serie.
En wat leuk zou zijn is een 24 poort rackmount switch met 2,5 gbits poorten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:54
Ik heb 3 AP lite accespoints en een usw lite 8 PoE switch.
Verder een fritzbox als modem van kpn glas.
Het WiFi van de Fritz gebruik ik niet.
Nu wil ik graag een WiFi gasten netwerk welke het liefst ook niet op mijn normale netwerk kan, alleen internet.
Hoe kan ik zoiets het beste opzetten? Meeste wat op internet te vinden is is als je unify ook als router gebruikt met bijvoorbeeld een UDM of USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00n
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-08 11:01
BiG-GuY schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:11:
[...]

Betwijfel inderdaad ten zeerste of de ULTRA switches meer dan 1Gb gaat supporten. Maar een man kan altijd dromen. Zeker gezien de snelheid waarin internet abonnementen meer dan 1Gb aanbieden (Odido 2Gb hier).

SteamID: m00n22NL | GT: m00n22 | My Game PC

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Niet zo heel fijn nieuws: https://www.reddit.com/r/...18hgpw1/security_problem/

Er verschijnen meer en meer meldingen van verschillende gebruikers die ook dit soort notificaties krijgen over UDM’s die down gaan die niet van hun zijn.

Heb voor nu mijn Remote Access uitgezet thuis, kan gewoon bij de webinterface via een Reverse Proxy die ik al heb draaien voor o.a. Home Assistant. Maar de apps zijn nu buiten huis nutteloos geworden :( .

Dus voor de camera/deurbel notificaties toch maar weer in HomeKit geïntegreerd.

[ Voor 16% gewijzigd door BiG-GuY op 13-12-2023 19:06 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

m00n schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:47:
[...]

Betwijfel inderdaad ten zeerste of de ULTRA switches meer dan 1GB gaat supporten. Maar een man kan altijd dromen. Zeker gezien de snelheid waarin internet abonnementen meer dan 1GB aanbieden (Odido 2GB hier).
Ik zie je het continue doen dus moest toch even reageren (sorry als het als mierenn##ken overkomt). Hoofdletter B is Byte en kleine b is bit. Het is dus 1Gb ipv 1GB. Scheelt een factor 8 ;).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wou5er
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb ondertussen al aardig wat netwerk apparatuur van ubiquitti naar alle tevredenheid.

Echter heb ik wat dingen opgemerkt aan mijn PtP bridge bestaande uit 2 nanostations AC5.

Om te beginnen, 4 jaar geleden aangekocht, waarvan 1 binnen huis voor het raam staat en de andere onder een afdak buiten op locatie geplaatst. De antenna's hebben altijd op 25dBi ingesteld gestaand. Hierdoor was het mogelijk om een doorvoersnelheid van 650mbit te realiseren. De nanostaions waren ook in-synch.

Nu 4 jaar verder ervaar ik hele andere resultaten. Namelijk de output van de antennes staan nog altijd op 25dBi maar ik haal echter maar 280mbit max. Ook zijn de nanonstations niet meer in synch. Waardoor de verbinding gewoon niet optimaal is en niet alitjd even lekker werkt.

Ik heb al andere firmwares geprbeerd van het moment dat ze aangekocht waren tot 1,2 of 3 jaar geleden, zonder succes.

Is dit gewoon ouderdom of moet ik dit elders zoeken anders word het toch maar eens tijd voor een nieuw setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerendur
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 12:45
Al weer iets meer dan een weekje mijn Unifi Express in gebruik genomen ipv experiabox. Het was even aanklooien, kreeg geen contact vanaf buiten en dus leek port forwarding niet te werken. Na het instellen van het macadres@ip / kpn werkte dat uiteindelijk.

Het is best een lekker apparaat voor een klein netwerkje (1 IW, 1 Pro AP), ga binnenkort de domme switch ook maar eens vernieuwen en Unifi maken. Snelheid ±980mb, voor een giga lijntje. Dus dat lijkt allemaal naar behoren te werken. De bottleneck was mijn reden om in het verleden niet voor de Dream Router te gaan.

Nu maar eens lekker wat van de features bekijken, wat streaming beperkingen voor de kinderen bijvoorbeeld. Voorlopig heel tevreden, zeker voor de prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
[...]

Ubiquiti USW-Ultra-60W
Ubiquiti USW-Ultra-210W

Benieuwd of er meer komt en ook meer in het 2.5/10GB assortiment.
Ik wacht ook op een 2.5Gbit goedkopere switch zonder PoE bv.

Deze 3 gevonden met wat specs:

UniFi USW-Ultra 8 x Gb mit 7 x PoE+ und 1 x PoE++ IN -> 121 € incl BTW
https://www.dustin.be/nl/...t-usw-ultra-num-12696310/

Ubiquiti UniFi USW-Ultra-210W 8 x Gb mit 7 x PoE+ und 1 x PoE++ IN -> 232 € incl BTW
Bron: https://www.dustin.be/nl/...-ultra-210w-num-12696311/

UniFi USW-Ultra-60W 8 x Gb mit 7 x PoE+ und 1 x PoE++ IN -> 165 € incl BTW
Bron: https://www.dustin.be/nl/...w-ultra-60w-num-12696312/

EDIT:
Meer specs en foto's gevonden:
https://www.bohemiapc.cz/ubnt-usw-ultra/
https://www.bohemiapc.cz/ubnt-usw-ultra-60w/
https://www.bohemiapc.cz/ubnt-usw-ultra-210w/

Afbeeldingslocatie: https://www.bohemiapc.cz/imgcache/c/7/pi8-10901875-1696171-0a_-1_-1_53982.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.bohemiapc.cz/imgcache/5/f/pi8-10901875-1696171-0b_-1_-1_34845.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.bohemiapc.cz/imgcache/a/d/pi8-10901875-1696171-0c_-1_-1_28623.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door abusimbal op 13-12-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ubiquiti USW-Ultra-60W
Ubiquiti USW-Ultra-210W

Benieuwd of er meer komt en ook meer in het 2.5/10Gb assortiment.
Inderdaad die Pro Max die ik net deel is weer zo groot voor en Nederlandse meterkast, een switch met 2.5G en dan meterkast diepte zou echt heel welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

(jarig!)
Raar probleem hier. UXG-lite geïnstalleerd maandag, internet werkte direct en zonder problemen (KPN Gbit lijn). IPTV ingesteld welke ook allemaal goed lijkt te werken.

Vandaag is het internet ineens traag. Time-outs, snelheid zakt zeer snel in naar ~1MB/s als ik een download start (via bijvoorbeeld battle.net, steam maar ook single connectie via http of ftp).

Aparte is dat ik ineens een forse time-outs krijg. Grote vraag is.. waardoor komt dit ineens?
Qua settings niets aangepast de laatste dagen. Viel me wel op dat flow controle aanstond.

Edit: lijkt erop dat het opgelost is sinds ik Device Identification, Traffic Identification en Suspicious Activity uitgezet heb het probleem opgelost is.
Had een continue load van 100% op Suricata-Main. Je zou denken dat de UXG-lite dit wel aan moet kunnen? 8)7

Edit2: blijf nog steeds time-outs houden als ik op volle snelheid download. Zolang de lijn weinig belast is gaat het goed. Misschien toch de USG maar weer terug zetten :|

[ Voor 28% gewijzigd door Tortelli op 14-12-2023 08:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZ6izAZ5TymeHZv-OKxuCLLzJnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcLbPPDAr7fwdnKfpJtFV5Gi.jpg?f=fotoalbum_large

Voor alle rgb lovers.

https://store.ui.com/us/e...oducts/usw-pro-max-48-poe

[ Voor 31% gewijzigd door jack zomer op 13-12-2023 23:36 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• LightStar
Het is niet zo dat mij die ledjes zo blij maken maar ik ga wel serieus kijken na deze variant voor ons nieuwe huis, ik was aan het kijken na de Enterprise serie maar ben geen switch nodig met enkel 2.5Gbit poorten en deze heeft zowel PoE+ als ++ wat het toch wel een interessant apparaat maakt !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

(jarig!)
Het is jammer dat ze op deze switches niet een aantal 10Gbit RJ45 poorten zetten imo. Zeker nu je abonnementen ziet verschijnen > 1 (en 2,5) Gbit.

[ Voor 3% gewijzigd door Tortelli op 14-12-2023 08:08 ]

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:52
Shit, vannacht heeft er een automatische update plaatsgevonden op mijn Unifi systeem.
Nu doet de Unifi Protect integration het niet meer.

Iemand anders toevallig hetzelfde probleem?

Logger: homeassistant.config_entries
Source: config_entries.py:402
First occurred: 08:03:53 (1 occurrences)
Last logged: 08:03:53

Error setting up entry Home for unifiprotect

[ Voor 32% gewijzigd door iRobert op 14-12-2023 08:09 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
iRobert schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:07:
Shit, vannacht heeft er een automatische update plaatsgevonden op mijn Unifi systeem.
Nu doet de Unifi Protect integration het niet meer.

Iemand anders toevallig hetzelfde probleem?

Logger: homeassistant.config_entries
Source: config_entries.py:402
First occurred: 08:03:53 (1 occurrences)
Last logged: 08:03:53

Error setting up entry Home for unifiprotect
Welke versie draai je? Hier heb ik vannacht ook een update gehad maar werkt m'n HA integratie nog wel zo te zien

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• iRobert
DennusB schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:33:
[...]

Welke versie draai je? Hier heb ik vannacht ook een update gehad maar werkt m'n HA integratie nog wel zo te zien
In HA
Core 2023.12.2 Supervisor 2023.11.6

In Unifi OS 3.2.7 en protect draait op 2.10.10. Na de Unifi OS update is alles unavailable geworden in HA.

[ Voor 8% gewijzigd door iRobert op 14-12-2023 08:41 ]

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:41
LightStar schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:57:
[...]

Het is niet zo dat mij die ledjes zo blij maken maar ik ga wel serieus kijken na deze variant voor ons nieuwe huis, ik was aan het kijken na de Enterprise serie maar ben geen switch nodig met enkel 2.5Gbit poorten en deze heeft zowel PoE+ als ++ wat het toch wel een interessant apparaat maakt !
Leuk ding. Maar in het filmpje vermelden ze dat er geen labels nodig zijn. Maar hoe weet je dan wat waar zit op je patch panel?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• John245
Tortelli schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:07:
Het is jammer dat ze op deze switches niet een aantal 10Gbit RJ45 poorten zetten imo. Zeker nu je abonnementen ziet verschijnen > 1 (en 2,5) Gbit.
Daarvoor kun je toch de aggregation switch gebruiken :) Afgelopen weekend de eerste geinstalleerd. Binnenkort de 2e.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• DennusB
  • Niet online
iRobert schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:39:
[...]

In HA
Core 2023.12.2 Supervisor 2023.11.6

In Unifi OS 3.2.7 en protect draait op 2.10.10. Na de Unifi OS update is alles unavailable geworden in HA.
Weird, hier werkt het nog! Herstart al geprobeerd?

• LightStar
John245 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:40:
[...]

Leuk ding. Maar in het filmpje vermelden ze dat er geen labels nodig zijn. Maar hoe weet je dan wat waar zit op je patch panel?
Je kan individueel (een object selecteren) en daar een Locate geven, ofwel enkel het lampje waar b.v. jij een access point op hebt zitten gaat dan knipperen.

Andere opties zijn de kleuren van de vlans of de poort snelheid.

Edit eventueel dit filmpjes als voorbeeld: YouTube: Unifi Pro Max 24 PoE: RGB Switch Ports

[ Voor 15% gewijzigd door LightStar op 14-12-2023 08:43 ]

• John245
LightStar schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:42:
[...]

Je kan individueel (een object selecteren) en daar een Locate geven, ofwel enkel het lampje waar b.v. jij een access point op hebt zitten gaat dan knipperen.

Andere opties zijn de kleuren van de vlans of de poort snelheid.

Edit eventueel dit filmpjes als voorbeeld: YouTube: Unifi Pro Max 24 PoE: RGB Switch Ports
Ja dat zag ik. Maar hoe weet ik welke verbinding in de muur waar uitkomt?

• iRobert
DennusB schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:42:
[...]

Weird, hier werkt het nog! Herstart al geprobeerd?
Alles een herstart gegeven maar blijft plat liggen. Vreemd verhaal weer.

Backup gedaan naar HA 12.0 en alles doet het weer. 8)7
HA 12.1 en 12.2 backups geven problemen, alleen 12.0 doet het.

[ Voor 19% gewijzigd door iRobert op 14-12-2023 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• LightStar
John245 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:44:
[...]

Ja dat zag ik. Maar hoe weet ik welke verbinding in de muur waar uitkomt?
Mag hopen dat jij weet in jou huis waar elk poortje na toe loopt ? (ik heb dat allemaal in een excel staan) bij grotere organisaties hebben ze dat wel gelabeld staan maar volgens mij is meer het idee dat je kan aangegeven waar een medewerker kan zien (als hij bij de kast staat) waar hij eventueel het kabeltje in moet drukken.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:38

Stewie!

Keen must die!

..

[ Voor 99% gewijzigd door Stewie! op 14-12-2023 09:27 ]

• John245
LightStar schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:21:
[...]

Mag hopen dat jij weet in jou huis waar elk poortje na toe loopt ? (ik heb dat allemaal in een excel staan) bij grotere organisaties hebben ze dat wel gelabeld staan maar volgens mij is meer het idee dat je kan aangegeven waar een medewerker kan zien (als hij bij de kast staat) waar hij eventueel het kabeltje in moet drukken.
Ja gelukkig weet ik dat wel, maar dan moet ik nog steeds de spreadsheet er bij pakken.

• _AcS_
  • Laatst online: 15:27
Mawlana schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:01:
Ik heb de UXG Lite inmiddels in gebruik genomen. Ik krijg de Traffic Routes niet helemaal werkend.

Ik probeer verkeer van een specifiek apparaat te routeren via NordVPN (geconfigureerd onder VPN Client in de UI). De verbinding is in orde. Onder Traffic Routing heb ik "All Traffic" van een specifiek apparaat (in dit geval een iPhone en iPad) te routeren via desbetreffende VPN. Enkele seconden na het activeren van deze route heb ik op die apparaten geen internetverbinding meer - na het pauzeren van de route werkt het weer.

Ik heb zowel een Wireguard als OpenVPN config geprobeerd, en meerdere servers.

Iemand enig idee?

Update: lijkt opgelost te worden in 3.2 FW, zie https://community.ui.com/...f0-4008-a7a4-02909805b069
Iemand al 3.2.7 getest of het nu werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dat per device laten knipperen is wel nice als je geen goede netwerk plattegrond hebt gemaakt ;)

• Mawlana
_AcS_ schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:49:
[...]

Iemand al 3.2.7 getest of het nu werkt?
Is dat toevallig Early Access? Ik zie namelijk alleen 3.1.1.5 staan.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Yucko

One clown to rule them all !

Mawlana schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:57:
[...]

Is dat toevallig Early Access? Ik zie namelijk alleen 3.1.1.5 staan.
nee, 3.2.7 is bij mij vanmorgen Official gegaan (iig voor de UDR) en draait hier dus al sinds 04:45 :P

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Mawlana
Yucko schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:11:
[...]

nee, 3.2.7 is bij mij vanmorgen Official gegaan (iig voor de UDR) en draait hier dus al sinds 04:45 :P
Hmm, apart. Misschien zie ik 'm niet staan omdat ik de custom firmware draai.

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 11:13
Mawlana schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:12:
[...]

Hmm, apart. Misschien zie ik 'm niet staan omdat ik de custom firmware draai.
Hij wordt gefaseerd uitgerold, dus ik denk dat je iets later aan de beurt bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
Reddit gaat momenteel los op een mogelijk security incident bij Ubiquiti, gebruikers hebben via unifi.ui.com toegang tot consoles, die in hun overzicht staan, maar van willekeurige accounts zijn. Mensen die Protect gebruiken zien camera's die niet van hen zijn.

https://www.reddit.com/r/...18hgpw1/security_problem/
https://www.reddit.com/r/...ent_on_security_breaches/

Misschien voorlopig remote access maar even uitzetten :P

/edit: op het UI forum ook: https://community.ui.com/...2d-476d-b089-030c4313888c

[ Voor 14% gewijzigd door Polyphemus op 14-12-2023 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Polyphemus schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:31:
Reddit gaat momenteel los op een mogelijk security incident bij Ubiquiti, gebruikers hebben via unifi.ui.com toegang tot consoles, die in hun overzicht staan, maar van willekeurige accounts zijn. Mensen die Protect gebruiken zien camera's die niet van hen zijn.

https://www.reddit.com/r/...18hgpw1/security_problem/
https://www.reddit.com/r/...ent_on_security_breaches/

Misschien voorlopig remote access maar even uitzetten :P

/edit: op het UI forum ook: https://community.ui.com/...2d-476d-b089-030c4313888c
Had ik gisteren ook gelinkt ;) . Voor nu staat Remote Access hier uit en heb ik mijn camera’s maar weer in HomeKit geïntegreerd via Scrypted.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 14-12-2023 14:44 ]

Gallery V&A

• Polyphemus
BiG-GuY schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:39:
[...]

Had ik gisteren ook gelinkt ;) . Voor nu staat Remote Access hier uit en heb ik mijn camera’s maar weer in HomeKit geïntegreerd via Scrypted.
Jeetje, dacht ik eens snel te zijn en een nieuwtje te hebben :P

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Waar zet je die remote access uit? Kan het niet vinden 🤷

• Polyphemus
garp schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:11:
Dan moet je lokaal inloggen op je device, en dan onder Console Settings > Advanced, in OS Settings.

[ Voor 3% gewijzigd door Polyphemus op 14-12-2023 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dan kan alleen iemand anders voor je doen. :+

• BiG-GuY

BiG-GuY

Het lokale IP-adres van je UDM als voorbeeld: https://192.168.1.1/console-settings

Uiteraard aanpassen naar je eigen subnet/IP .

Gallery V&A

• John245
Ik ben van plan om redundantie aan te brengen in mijn Unifi netwerk. Recent de aggregation switch aangeschaft en er zijn al een aantal jaar twee (2) 24 poorts POE switches aanwezig.

De huidige situatie is dat de componenten aan de rechterkant in gebouw A staan en de componenten aan de linkerkant in gebouw B staan.

In de huidige set-up zijn de rode verbindingen niet aanwezig. Heeft het nut deze toe te voegen?

Ik ben me er van bewust dat als er een switch uitvalt dat alle daarop aangesloten apparatuur geen netwerkverbinding meer heeft. Echter mijn server heeft dual SFP+ dus die wil ik verbinden met de aggregation switch en de normale switch (cat verbinding).

Hebben jullie nog aanbevelingen op het onderstaand schema?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfbMg4ohuoJqlfpG3h28ZKAMyV4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j1oVryu5LLd3DTT5JzvF8RMg.jpg?f=user_large

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:03
John245 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:12:
Ik ben van plan om redundantie aan te brengen in mijn Unifi netwerk. Recent de aggregation switch aangeschaft en er zijn al een aantal jaar twee (2) 24 poorts POE switches aanwezig.

De huidige situatie is dat de componenten aan de rechterkant in gebouw A staan en de componenten aan de linkerkant in gebouw B staan.

In de huidige set-up zijn de rode verbindingen niet aanwezig. Heeft het nut deze toe te voegen?

Ik ben me er van bewust dat als er een switch uitvalt dat alle daarop aangesloten apparatuur geen netwerkverbinding meer heeft. Echter mijn server heeft dual SFP+ dus die wil ik verbinden met de aggregation switch en de normale switch (cat verbinding).

[Afbeelding]
Ik snap het niet. Als je laatste switch uitvalt dan is de netwerkkabel toch niet redundant of heb je hierna ook alle redundant. Dus 2 RJ45 in elk device en elk accespoint dubbel.?

• John245
blaaspijp schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:29:
[...]

Ik snap het niet. Als je laatste switch uitvalt dan is de netwerkkabel toch niet redundant of heb je hierna ook alle redundant. Dus 2 RJ45 in elk device en elk accespoint dubbel.?
Dat schrijf ik ook. Als de laatste switch uitvalt dan hebben al die componenten geen netwerk. Echter mijn server heeft 6 netwerkpoorten waarvan 2 SFP+, dus met een aansluiting op de aggregatie switch en de switch blijft dit wel operationeel.

AP gebouw A geven ook dekking voor gebouw B en andersom. Internet in de tuin kan uitvallen afhankelijk van welke switch er plat gaat.

• jadjong
  • Niet online
John245 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:12:

[Afbeelding]
Kan je met die dingen nog iets van prioriteit instellen? Voordat spanning tree los gaat en je met onderstaande ellende zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHL9fHa3VGKjmP6olZXiKsEo_Ps=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EoxPxb6FsBVpXmTiCCTM5va9.png?f=user_large

• John245
jadjong schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:42:
[...]

Kan je met die dingen nog iets van prioriteit instellen? Voordat spanning tree los gaat en je met onderstaande ellende zit.
[Afbeelding]
Het zijn Sophos firewals met maar 1 licentie (en dat is al duur genoeg) dus die schakelen netjes over. Tot afgelopen weekend zaten de getekende aggregation switches er niet tussen en nooit problemen.

Jij tekent een route door de rode lijn. Deze verbindingen zitten er nu niet en de vraag is dus of deze zinvol zijn.

• jadjong
  • Niet online
John245 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:48:
[...]

Het zijn Sophos firewals met maar 1 licentie (en dat is al duur genoeg) dus die schakelen netjes over. Tot afgelopen weekend zaten de getekende aggregation switches er niet tussen en nooit problemen.

Jij tekent een route door de rode lijn. Deze verbindingen zitten er nu niet en de vraag is dus of deze zinvol zijn.
Ook zonder de rode lijn wil je de eerste zig-zag niet hebben. Die zorgt er voor dat een client op switch2 verbinding maakt met een server op aggregation2 via router2 en is de verbinding nog maar 1Gbps, ervan uitgaande dat de Sophos niet meerder SFP+ stekkers heeft.
Wat je wilt is port priority op alle switches instellen zodat router1 praat tegen aggregation1 en die weer aan switch1, de andere kant vice versa. Alleen aggregation1-2 zitten direct aan elkaar zodat je een H als schema krijgt.
Als je dit niet instelt gooit STP gewoon random poorten uit tot de loop verdwenen is en dan maken extra draden soms meer ellende dan het op zou moeten lossen.

• John245
jadjong schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:07:
[...]

Ook zonder de rode lijn wil je de eerste zig-zag niet hebben. Die zorgt er voor dat een client op switch2 verbinding maakt met een server op aggregation2 via router2 en is de verbinding nog maar 1Gbps, ervan uitgaande dat de Sophos niet meerder SFP+ stekkers heeft.
Wat je wilt is port priority op alle switches instellen zodat router1 praat tegen aggregation1 en die weer aan switch1, de andere kant vice versa. Alleen aggregation1-2 zitten direct aan elkaar zodat je een H als schema krijgt.
Als je dit niet instelt gooit STP gewoon random poorten uit tot de loop verdwenen is en dan maken extra draden soms meer ellende dan het op zou moeten lossen.
De Sophos heeft twee (2) SFP+ poorten en 10 koper Gb poorten. Dus die zigzag bestaat niet (en die kan ook niet bestaan met slechts een (1) licentie.

Dan wordt het dus dit schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwggeVT6NwpDvGnc4KCeTtdqYg8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VeGa594FhxCkZ9bZ6XetmVvc.jpg?f=user_large

Dan komt de aggreagtion switch al aardig vol te zitten :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:45
BiG-GuY schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:05:
Niet zo heel fijn nieuws: https://www.reddit.com/r/...18hgpw1/security_problem/

Er verschijnen meer en meer meldingen van verschillende gebruikers die ook dit soort notificaties krijgen over UDM’s die down gaan die niet van hun zijn.

Heb voor nu mijn Remote Access uitgezet thuis, kan gewoon bij de webinterface via een Reverse Proxy die ik al heb draaien voor o.a. Home Assistant. Maar de apps zijn nu buiten huis nutteloos geworden :( .

Dus voor de camera/deurbel notificaties toch maar weer in HomeKit geïntegreerd.
Probleem lijkt te zijn opgelost. Official statement:
https://community.ui.com/...87-4471-bf95-b2799183ceb7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb iets vreemds met mijn UniFi setup, sinds kort lijken mijn port forwarding regels niet meer te werken. Ik heb UniFi in een Docker draaien en het viel me op dat Plex buiten de deur niet meer toegankelijk was.

Ik heb aan de regels niets verandert, ik weet zeker dat ze het vorige week nog deden namelijk, toen heb ik buiten de deur een serie gekeken.

Ik dacht eerst aan een brakke controller (dit heb ik eerder gehad) maar na het maken van een testopstelling met een nieuwe docker werkt het nog steeds niet. Iemand een idee hoe ik dit nu verder kan troubleshooten? Ik ben al de hele avond bezig, maar ik krijg de handel met geen mogelijkheid meer aan de praat….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrLQRr2ThcehCIvzHCt3MrVEUFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KqdN1NYRyp4Q0dGkJwE9hHSx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Exnsw3QJhGQrJQHL5QDnk6p3mNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f6OEMFrDBgtPRpEWUOfBWUD3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door EValentino op 15-12-2023 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

EValentino schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 00:21:
Ik heb iets vreemds met mijn UniFi setup, sinds kort lijken mijn port forwarding regels niet meer te werken. Ik heb UniFi in een Docker draaien en het viel me op dat Plex buiten de deur niet meer toegankelijk was.

Ik heb aan de regels niets verandert, ik weet zeker dat ze het vorige week nog deden namelijk, toen heb ik buiten de deur een serie gekeken.

Ik dacht eerst aan een brakke controller (dit heb ik eerder gehad) maar na het maken van een testopstelling met een nieuwe docker werkt het nog steeds niet. Iemand een idee hoe ik dit nu verder kan troubleshooten? Ik ben al de hele avond bezig, maar ik krijg de handel met geen mogelijkheid meer aan de praat….

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke Gateway gebruik je? Er zijn problemen met de nieuwe UX modellen en forwarding.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
BiG-GuY schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 00:29:
[...]

Welke Gateway gebruik je? Er zijn problemen met de nieuwe UX modellen en forwarding.
Ik heb de USG, draait al jaren probleemloos tot vorige week dus :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
EValentino schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 00:31:
[...]

Ik heb de USG, draait al jaren probleemloos tot vorige week dus :(
Heb je al eens andere services (bijv webserver) geprobeerd? Werkt portforwarding daarbij wel? Of werkt het dan óók niet? Kan namelijk ook zijn dat je plex container niks accepteert (na een update?) waardoor de forwarding niet lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Mawlana schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 00:34:
[...]

Heb je al eens andere services (bijv webserver) geprobeerd? Werkt portforwarding daarbij wel? Of werkt het dan óók niet? Kan namelijk ook zijn dat je plex container niks accepteert (na een update?) waardoor de forwarding niet lijkt te werken.
Dat dacht ik dus ook, ik heb een Windows bakje hier draaien in de meterkast voor testdoeleinden, ik heb een port forward naar die machine gedaan op poort 3389 (RDP) maar ook hier werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
EValentino schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 00:35:
[...]

Dat dacht ik dus ook, ik heb een Windows bakje hier draaien in de meterkast voor testdoeleinden, ik heb een port forward naar die machine gedaan op poort 3389 (RDP) maar ook hier werkt het niet.
Heb je op je WAN wel een public ip? Ik zie hier en daar weleens gebeuren dat een modem niet meer in bridge-modus staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Mawlana schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 00:39:
[...]

Heb je op je WAN wel een public ip? Ik zie hier en daar weleens gebeuren dat een modem niet meer in bridge-modus staat...
Kun je me vertellen waar ik dit na kan kijken?

Als ik naar Settings -> Internet ga zie ik een 100.92 address staan, is dat geen CG-NAT? Dat zou een hoop verklaren....

[ Voor 17% gewijzigd door EValentino op 15-12-2023 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
EValentino schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 00:42:
[...]

Kun je me vertellen waar ik dit na kan kijken?

Als ik naar Settings -> Internet ga zie ik een 100.92 address staan, is dat geen CG-NAT? Dat zou een hoop verklaren....
Yep. Waarschijnlijk heeft je ISP onlangs een netwerkaanpassing doorgevoerd (waarschijnlijk voor ipv6). :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Mawlana schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 00:52:
[...]

Yep. Waarschijnlijk heeft je ISP onlangs een netwerkaanpassing doorgevoerd (waarschijnlijk voor ipv6). :X
Ik ben hier gewoon al vanaf +/- 18:00 mee bezig :( 8)7

Morgen maar eens even bellen, bedankt tot zo ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:22
Ik denk dat ik pech heb, maar niet geschoten altijd mis zullen we maar zeggen. Sinds een aantal dagen was een deel van mijn netwerk zown. Het bleek dat een van AC In-walls offline was.

Ik heb de Inwall even vervangen door een switch mini en dan werkt alles achter het AP wel.

De AC Inwall gedemonteerd en even rechtstreeks met een andere kabel aan een andere poort van mijn poe switch (8ports-60W) gehangen met een andere kabel. Echter wat ik ook probeer ik krijg de AP niet meer aan de gang; Led's blijven uit na reset/factory reset.

In het overzicht zie ik wel dat de port onderstroom staat en dat er 2.89W naar de inwall loopt. Bij een networkscan zie ik hem ook niet voorbijkomen en ook in het overzicht zie ik geen ip komen.

Ziet iemand nog opties om hem te reanimeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
htca schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:28:
Ik denk dat ik pech heb, maar niet geschoten altijd mis zullen we maar zeggen. Sinds een aantal dagen was een deel van mijn netwerk zown. Het bleek dat een van AC In-walls offline was.

Ik heb de Inwall even vervangen door een switch mini en dan werkt alles achter het AP wel.

De AC Inwall gedemonteerd en even rechtstreeks met een andere kabel aan een andere poort van mijn poe switch (8ports-60W) gehangen met een andere kabel. Echter wat ik ook probeer ik krijg de AP niet meer aan de gang; Led's blijven uit na reset/factory reset.

In het overzicht zie ik wel dat de port onderstroom staat en dat er 2.89W naar de inwall loopt. Bij een networkscan zie ik hem ook niet voorbijkomen en ook in het overzicht zie ik geen ip komen.

Ziet iemand nog opties om hem te reanimeren?
Zou Ubiquiti support even benaderen, ze hebben vaak hele nette service (is hier een camera vervangen die al lang buiten garantie was bijv).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:22
DennusB schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:31:
[...]

Zou Ubiquiti support even benaderen, ze hebben vaak hele nette service (is hier een camera vervangen die al lang buiten garantie was bijv).
Thanks, ik denk dat het iets met een update te maken heeft gehad.... Maar werkte prima op mijn andere in-wall
ik wacht af wat er terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
EValentino schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 00:21:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gebruik je een dynamic DNS? Heb je gechecked dat je IP adres nog hetzelfde is?
Dat was bij mij laatst het probleem, ook lang mee bezig geweest, blijkt het IP adres gewijzigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Exocet schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:15:
[...]

Gebruik je een dynamic DNS? Heb je gechecked dat je IP adres nog hetzelfde is?
Dat was bij mij laatst het probleem, ook lang mee bezig geweest, blijkt het IP adres gewijzigd.
Ik heb de DuckDNS docker draaien, die checked elke 5 minuten je IP en past hem aan als die gewijzigd is. Het bleek bij mij CG-NAT te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

EValentino schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:15:
[...]

Ik heb de DuckDNS docker draaien, die checked elke 5 minuten je IP en past hem aan als die gewijzigd is. Het bleek bij mij CG-NAT te zijn.
Welke provider zit je dat ze ‘opeens’ over zijn op CG-NAT?

KPN en Ziggo gebruiken het al een tijdje en Delta was bezig met hun netwerk aan te passen hiernaartoe bij het inschakelen van IPv6.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Laatst online: 14:16
Delta/Caiway doet zonder aankondiging CG-NAT aanzetten tegenwoordig ;)

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Mitssz schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:16:
Delta/Caiway doet zonder aankondiging CG-NAT aanzetten tegenwoordig ;)
Caiway zit ik inderdaad, heb ze nu aan de lijn.

[ Voor 5% gewijzigd door EValentino op 15-12-2023 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:58:
[...]

Welke provider zit je dat ze ‘opeens’ over zijn op CG-NAT?

KPN en Ziggo gebruiken het al een tijdje en Delta was bezig met hun netwerk aan te passen hiernaartoe bij het inschakelen van IPv6.
Delta/Caiway zijn het al van veel eerder dit jaar aan het inschakelen. Eerst hebben ze IP blokken in gebruik genomen die ze van "in" Amerika en meen Zweden hebben gekocht, maar dit leverde allerlei problemen op (IP blokkades, telefoonproviders / mobiele telefoons die geen VoWIFI doen, ...). Niet heel lang daarna zijn ze gestart met uitrollen van CG-NAT (om "nog harder te groeien" zonder nog meer dure IPv4 adressen te moeten kopen met vervolgens alsnog risico's op (tijdelijke) problemen). En pas maanden later zijn ze begonnen met uitrol van IPv6 (alleen op het XGS-PON netwerk).
Bij Delta/Caiway zag je dus duidelijk de groeistuipen en het gebrek aan IPv4 adressen. Waarbij ze als een noodmaatregel ineens CG-NAT zijn gaan inschakelen. "Mooie" daarbij was dat na de eerste klacht hierover in het Delta topic een (technische) Delta medewerker het voor die Tweaker weer heeft uitgeschakeld en meteen heeft geregeld dat de helpdesk hierover geïnstrueerd zou worden (hoe zij het konden uitschakelen, klachten herkennen, ...).
Want Delta had wel voor al die perikelen een IPv6 pilot lopen. Maar het daadwerkelijke uitrollen is pas maanden later van start gegaan.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:06
Sinds kort ook de overstap gemaakt naar een voledig Ubiquiti netwerk, dat kon natuurlijk niet allemaal los in de meterkast bungelen!

3D Printer FTW! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjN-qQZoY5xQvUJg9Ho8XVU2O_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bIIef71AiQzq13I3ld2lsOO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:03:
[...]

Delta/Caiway zijn het al van veel eerder dit jaar aan het inschakelen. Eerst hebben ze IP blokken in gebruik genomen die ze van "in" Amerika en meen Zweden hebben gekocht, maar dit leverde allerlei problemen op (IP blokkades, telefoonproviders / mobiele telefoons die geen VoWIFI doen, ...). Niet heel lang daarna zijn ze gestart met uitrollen van CG-NAT (om "nog harder te groeien" zonder nog meer dure IPv4 adressen te moeten kopen met vervolgens alsnog risico's op (tijdelijke) problemen). En pas maanden later zijn ze begonnen met uitrol van IPv6 (alleen op het XGS-PON netwerk).
Bij Delta/Caiway zag je dus duidelijk de groeistuipen en het gebrek aan IPv4 adressen. Waarbij ze als een noodmaatregel ineens CG-NAT zijn gaan inschakelen. "Mooie" daarbij was dat na de eerste klacht hierover in het Delta topic een (technische) Delta medewerker het voor die Tweaker weer heeft uitgeschakeld en meteen heeft geregeld dat de helpdesk hierover geïnstrueerd zou worden (hoe zij het konden uitschakelen, klachten herkennen, ...).
Want Delta had wel voor al die perikelen een IPv6 pilot lopen. Maar het daadwerkelijke uitrollen is pas maanden later van start gegaan.
Dit heb ik dan weer totaal gemist, zonde van mijn verspilde uurtjes voor het troubleshooten, maar inmiddels werkt alles weer! Ik heb wel een biertje verdient dacht ik zo :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Voor de UDM PRO / SE users. Ik gebruik onderstaande mtu.sh script welke ik handmatig uitvoer via SSH als ik een reboot heb gehad:

code:
1
2
3
4
5
6
#!/bin/sh

sed -i 's/ 1492/ 1500/g' /etc/ppp/peers/ppp0
ip link set dev eth8 mtu 1512 && ip link set dev eth8.6 mtu 1508
killall pppd
ifconfig eth8 down && ifconfig eth8 up

Graag zou ik deze echter als crontab script willen toevoegen zodat deze elke

Deze werkt, maar moet ik elke keer handmatig uitvoeren.

Nu kwam ik dit script tegen: daansan in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"\
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash

if ! cat /sys/class/net/ppp0/mtu | grep -q "1500"; then
    echo "1500 NOT FOUND, SET IT CORRECTLY"
    sed -i 's/ 1492/ 1500/g' /etc/ppp/peers/ppp0
    ip link set dev eth0 mtu 1512 && ip link set dev eth0.6 mtu 1508
    killall pppd
    ifconfig eth0 down && ifconfig eth0 up
fi

Maar deze werkt voor mij niet als ik de log check. Enige idee?
cat checkandchangemtu.log
cat: /sys/class/net/ppp0/mtu: No such file or directory
1500 NOT FOUND, SET IT CORRECTLY
/root/mtu.sh: line 8: ifconfig: command not found
ifconfig werkt gewoon hier vanuit root ssh.

Mijn V&A

Pagina: 1 ... 249 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.