ANdrode schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:04:
[...]
offtopic:
Bij F5 mag je dan ook de triviale RCE's patchen in het weekend

Het prijsverschil bij het wireless spul is zo groot dat je (cold) spares kan kopen in plaats van support. En het voordeel van coldspares is dat ze altijd op voorraad zijn. Daarnaast heb je de licentiekosten niet: drie jaar aan Aerohive licentie is net zo duur als een AP HD.
Ik denk dat het voor MKB en zelfs campus gebruik een ontzettend goede propositie is.
Je mist
wat configuratie mogelijkheden (of ik keek over configuratie profielen per type AP heen) maar ik betwijfel dat dat operationele problemen oplost.
Voor MKB zeker, maar met meer dan 500 medewerkers zou ik persoonlijk toch naar wat anders gaan kijken. Ik heb ervaring met de hardware die ze bij een universiteit hebben staan en dat is echt geen kattepis. Die servicecontracten voor zo'n F5 firewall van een halve ton ook niet, zeker niet als je er een paar hebt staan. En dan zijn er gegarandeerd goedkopere oplossingen (ik heb daar onderzoek naar gedaan voor bepaalde software), maar uiteindelijk is het de business niet de risico's waard voor die 20% kostenbesparing.
Ik weet toevallig dat er bij een landelijke fitness-keten gebruik wordt gemaakt van Unifi spul, wat an sich wel vrij stabiel werkt maar ook zeker z'n momenten heeft waar support nodig is.
Ik merk het thuis ook wel eens hoor, dan rol je een update uit en dan verbind opeens weer een of ander apparaat niet. Kun je gaan troubleshooten, vervolgens werkt de rollback niet meer, dan kun je 4 uur op internet gaan zoeken voor een hoop oplossingen en uiteindelijk heb je het probleem nog niet gevonden. Er is niemand die ik kan bellen om het voor mij op te lossen, dat moet ik zelf regelen. En daar zit het prijsverschil ook in.
ed1703 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:29:
[...]
Vooral software ja, zoals multi-vrf. Als UI dat nu eens zou doen, zie ik mooie mogelijkheden voor de Unifilijn als de hardware niet na 3 jaar defect raakt en de support op orde is. VXLAN is iets moois voor de leaf om te ondersteunen.
Grote bedrijven gaan geen Ubiquiti spul gebruiken, daar er geen support beschikbaar is. Je sluit een SLA af met je klanten of als grote IT afdeling richting de rest van het bedrijf, en daarin moet je garanties kunnen geven. Zonder achterliggende servicecontracten waar op je op kunt vertrouwen lijkt mij dat geen goed idee.
Het bedrijf wat het netwerk beheert voor al die fitnessclubs wat ik net zei, heeft gewoon de policy 'wie het eerst komt wie het eerst maalt'. Tja, leuk als je een sportclub runt maar niet als je een 100 miljoen per jaar omzet.