[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +3 Henk 'm!
FireFly3k schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:16:
[...]

Per poort kan je zien of ie in gebruik is en alle gegevens. Ook het verbruik voor PoE is te zien per poort. Ik heb er nu 2 Unifi Flex Mini switches aan hangen.
Hoe kan ik zien in Unifi of de switch ook IGMP snooping ondersteund?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je toevallig ook VLANs in gebruik? De Flex Mini schijnt geen custom port profiles te ondersteunen. Dat is dus ook wel een interessante om te weten of dat werkt. Dus een poort met bv alleen één VLAN als tagged en geen untagged bv.
Weet iemand of dit soort PoE adapters wat zijn van AliExpress? https://nl.aliexpress.com/item/32800364355.html
Ik zou dit graag willen gebruiken voor de Tado en Connexoon bridge. Beide gebruiken nu een losse USB adapter en dat zou ik hiermee kunnen opruimen.
Geen ervaring mee, maar heb er zelf een beetje een dubbel gevoel bij. Enerzijds "handig, stopcontact minder nodig", maar anderzijds "je hebt alsnog beetje extra "rotzooi" erbij". De stekker/adapter zijn weg, maar krijgt de PoE splitter ervoor terug. Qua effectieve decluttering schiet je er denk ik niet heel veel mee op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FireFly3k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27
rinkel schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:22:
[...]

Ik ben eigenlijk wel beniewd naar of de switch ook custom-profielen ondersteund.
Als je op een poort klikt en het edit-pennetje erachter klikt kun je de poort wijzigen.
Onder de naam van de poort staat switch-poort-profiel.
Kun je hier een custom profile selecteren? of staat hier alleen ALL of je VLANS?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cS0bcdwHmgfcjeYgGNzH-YebVTw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dFoO5oySzGLyBPKHlSl0edII.png?f=user_large

Heb ff een custom profile aangemaakt en die is netjes te zien bij de Lite 16 PoE :)
RobertMe schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:26:
Geen ervaring mee, maar heb er zelf een beetje een dubbel gevoel bij. Enerzijds "handig, stopcontact minder nodig", maar anderzijds "je hebt alsnog beetje extra "rotzooi" erbij". De stekker/adapter zijn weg, maar krijgt de PoE splitter ervoor terug. Qua effectieve decluttering schiet je er denk ik niet heel veel mee op.
Dat is ook wel weer zo. Het is natuurlijk leuk om te gebruiken omdat het nu nieuw is voor mij, maar dat hoeft niet te betekenen dat het handig is.

[ Voor 29% gewijzigd door FireFly3k op 06-07-2020 18:43 ]

PSN - 500px - Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:04
pandit schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:23:
[...]

Eén van de vragen of het een cloudoplossing is, dat er allemaal gegevens van mijn netwerk naar een Amerikaanse server gaan.
Neen het is geen cloud oplossing. Je hebt een controller nodig (gratis software) of een app op je telefoon om het te beheren. Ze doen tegenwoordig ook aan telemetrie maar daar kan je je voor afmelden (voorhoeveelhetwaardis)

Echter als je dat wil kan je wel een account aanmaken en je controller koppelen met hun zodat het beschikbaar is via je ubnt account. (Controller moet dan wel aanstaan uiteraard) ikzelf doe dit i.i.g niet.

Probeer anders eens een demo op https://demo.ui.com/manage/site/default en nee je hebt geen account nodig :P

In ander nieuws :) op het ubnt forum staan de eerste foto’s van een uxg-pro vs udm-pro

UXG-PRO
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvnQUO3UZXrFpL-nB6967noYXQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4BFbJUPle2OfVMpl7xWUYPj.jpg?f=fotoalbum_large

UDM-PRO
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vc24TFXUfu2G63nSWrUb1WAZG7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AZi81oAzV25A0AcdQO435L9x.png?f=fotoalbum_large

Qua design van het moederbord is er wel een vergelijkbare setup waarbij de UDM iets meer functies heeft aangezien die nog een HDD moet aansturen.

Van de USW-16-POE / USW-24-POE / USW-48-POE heeft een fanatiekeling ook een bulk foto’s gedropt :9
https://community.ui.com/...56-4c92-a1b0-352d1b29a811

Inside Side by Side USW-16-POE and USW-24-POE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-a1BCnIrIDVkBXlDDgHHdHRnJBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4tHbiJlKuafyRn7V211VdYh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door HKLM_ op 06-07-2020 21:33 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RobertMe schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:26:
[...]
PoE is alleen handig, als je zowel een PoE switch hebt als ook de apparatuur zelf die PoE kan slikken. Een losse splitter maakt het alleen maar onhandig.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:42
Al m'n gear is inmiddels binnen. :)

- UDM
- Switch 8-port 60W PoE
- In-Wall

Nu lekker gaan verkennen en nerden! :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HKLM_ schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:54:
In ander nieuws :) op het ubnt forum staan de eerste foto’s van een uxg-pro vs udm-pro

UXG-PRO
[Afbeelding]

UDM-PRO
[Afbeelding]

Qua design van het moederbord is er wel een vergelijkbare setup waarbij de UDM iets meer functies heeft aangezien die nog een HDD moet aansturen.
Zoals verwacht, je betaalt meer voor meer lucht :+ Inhoud is hetzelfde, op wat je zelf al zegt de HDD bay na (en uiteraard het aantal poorten). Je zou toch verwachten dat dit makkelijk in een vele malen compactere doos moet passen. Alhoewel ze de hoogte wel nodig zullen hebben voor ventilator etc. Maar een USG like formfactor, alleen dan dikker, met bv de fan in het midden en daar meteen naar buiten blazen en de LED er omheen zou wel moeten kunnen zou je zeggen. LCD met touch zou dan uiteraard komen te vervallen. Wellicht dat het daarom zo lang duurt om een "UXG Lite" aan te kondigen, hele design afdeling bezig met hoe het ding er stylish uit moet zien en waar de ventilator etc in past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Falcon10

Hit it i would !

RobertMe schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:11:
[...]

Zoals verwacht, je betaalt meer voor meer lucht :+ Inhoud is hetzelfde, op wat je zelf al zegt de HDD bay na (en uiteraard het aantal poorten). Je zou toch verwachten dat dit makkelijk in een vele malen compactere doos moet passen. Alhoewel ze de hoogte wel nodig zullen hebben voor ventilator etc. Maar een USG like formfactor, alleen dan dikker, met bv de fan in het midden en daar meteen naar buiten blazen en de LED er omheen zou wel moeten kunnen zou je zeggen. LCD met touch zou dan uiteraard komen te vervallen. Wellicht dat het daarom zo lang duurt om een "UXG Lite" aan te kondigen, hele design afdeling bezig met hoe het ding er stylish uit moet zien en waar de ventilator etc in past.
Ja, het ding kan minstens half zo diep worden. |:(
Goede ontwerpers van printplaten hebben ze daar. Of het plaatstaal staat goedkoop momenteel 8)

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +3 Henk 'm!
rinkel schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:34:
Stel je legt een utp naar buiten voor bijvoorbeeld een AP, hoe beveiligen jullie dit? via mac-adres tabel op de switch? Dit zou betekenen dat je alle mogelijke devices toe moet voegen. En wat dan met gasten? En DHCP devices?
Of zetten jullie dit niet dicht?
Ik heb door omstandigheden precies dit :
xh3adshotx schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:39:
Lijkt mij ergens wel komisch om de passieve 24-volt PoE aan te zetten op dat moment maar is mij iets te riskant. Bij een foutje frituur ik dan mogelijk mijn eigen device.
En stiekem vind ik dat eigenlijk wel gewoon een prima oplossing! }) 8) :+
xh3adshotx schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:39:
Heb een scriptje lopen die een verbinding opzet met het AP via LAN (SSH sessie), op het moment dat deze verbroken wordt (kabel gaat eruit) zet ik via de API de poort op de switch uit. Kabel is vanaf dat moment dus nutteloos, veiliger dan mac-whitelisting aangezien dat makkelijk te spoofen is. Vereist wel een handmatige handeling om de poort weer aan te zetten maar dat is het voor mij waard. :)
Enige kans dat we die hier op GoT ooit zullen zien verschijnen in een mooi
code:
1
quote code blokje ?
:)
Freee!! schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:07:
PoE is alleen handig, als je zowel een PoE switch hebt als ook de apparatuur zelf die PoE kan slikken. Een losse splitter maakt het alleen maar onhandig.
Jij had toch zo'n ding in gebruik :?

Wat betreft PoE naar USB oplossingen zijn dit mijn favorieten tot nu toe :
- rally in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
- TerrorSource in "Raspberry Pi - deel 2"
d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

FireFly3k schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:16:
[...]

Weet iemand of dit soort PoE adapters wat zijn van AliExpress? https://nl.aliexpress.com/item/32800364355.html
Ik zou dit graag willen gebruiken voor de Tado en Connexoon bridge. Beide gebruiken nu een losse USB adapter en dat zou ik hiermee kunnen opruimen.
Ik gebruik er zo 1 om een Raspberry Pi te voeden op een plek waar geen stopcontact zit, werkt perfect :) (wel op een HPE Aruba PoE+ Switch maar dat maakt natuurlijk niet uit)

[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 06-07-2020 19:31 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

nero355 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:28:
[...]
Jij had toch zo'n ding in gebruik :?
Yup, thuis 2 RPi's op PoE en een TP-Link EAP225-Wall AP, bij mijn vrouw op de zaak ook nog een TP-Link EAP225-Wall AP.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanye
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 14:33
Na lang zoeken en een topic met een hulpvraag toch getriggered om met Unifi een netwerk op te zetten.
Met de quick start guides kom ik een heel end maar 1 stomme vraag wellicht:

Moet de controller software 24/7 draaien?
Of kan dit gewoon als programma op mijn MacBook staan en alleen gebruiken wanneer ik instellingen wil aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 23:24
Kanye schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:08:
Na lang zoeken en een topic met een hulpvraag toch getriggered om met Unifi een netwerk op te zetten.

Of kan dit gewoon als programma op mijn MacBook staan en alleen gebruiken wanneer ik instellingen wil aanpassen?
Dat laatste.
De devices vinden het alleen niet leuk als ze de controller kwijt zijn, dus als het IP-adres van de controller wijzigt.
Ik zou er toch gewoon een Raspberry oid voor inzetten. Zijn de kosten niet en is in minder dan een half uurtje gepiept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Kanye schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:08:

Nee, kort door de bocht hoef je de controller alleen 24/7 te draaien als je een gastenportaal en/of statistieken wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hebben jullie dat ook? Kreeg rechtsboven een melding dat er een firmware versie update beschikbaar zou zijn voor één van mijn devices. Was net te laat voor een screenshot (per ongeluk scherm vervest - nu is de melding weg). Zat ook geen install knop bij oid.

Lekker handig dat hij niet aangeeft welk device, ook geen install knop etc. Bij logs niets te vinden oid en om nou alle devices af te gaan?

edit: blijkt om alle devices te gaan. Is er een soort global firmware versie voor switches en accesspoints? Dus niet per type device anders? (ik heb US-8-150 en In wall HD's en heb daar nu een upgrade knop voor na wat zoeken.. )? Blijf het vreemd vinden dat bij alerts of logs nergens een update is aangegeven.

[ Voor 31% gewijzigd door Workaholic op 06-07-2020 20:30 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:59
Zie hier upgrade 4.3.20 voor mijn switches en AP

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rinkel schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:52:
[...]

Er is vast iemand nu heel druk aan het typen.... O-) >:)

Edit
Mijn kleine bijdrage dan.
Allereerst is Ubiquiti een fabrikant van pro-sumer netwerkapparatuur. Al zie je het ook wel her en der in soho omgevingen.
Unifi geeft je de mogelijkheid om al je unifi netwerkapparatuur centraal te beheren. Dus je router + alle switches + alle accesspoints. Dit alles zonder abonnement.
Dit alles loopt via een "Controller" deze controller kan op je laptop/pc staan, maar ook op een raspberry pi of zelfs een los apparaat van Ubiquiti zelf; de cloudkey. Die cloudkey is niets anders dan vergelijkbaar met een raspberry pi (er is ook een grotere variant die een HD bevat voor de NVR voor camera beelden)
Die controller hoeft niet perce aan te staan (wel voor een paar extra zaken), maar is wel zo makkelijk.
De accesspoints kunnen niet beheerd worden via een webpagina op zn ip-adres, zoals vaak mogelijk is bij andere accesspoints. Dit moet via de controller.
Het grote voordeel vind ik dat als ik een nieuw accesspoint plaats, de controller vindt het accesspoint automatisch, even adopten en alles is ingesteld, dus alle SSID's en andere zaken. Dit werkt echt heel prettig.

De meeste hier zijn erg tevreden over de kwaliteit van de accesspoints. Die zijn ook gewoon erg goed.
Daarnaast ben ik zelf ook zeer tevreden met de router en de switches.

Hoe meer devices je van Unifi hebt, des te meer kun je centraal regelen en krijg je meer inzicht. Daarnaast is het verslavend om alle lampjes en opties op groen te krijgen in de controller.

Ik ben een zeer tevreden gebruiker.
Het is geen prosumer merk. Het een zakelijke merk waar de instap modellen een prijs hebben die voor de consumenten betaalbaar zijn.

De lite en Nano-HD AP’s zijn de instap modellen. Daarna schieten de prijzen omhoog van 300, 500 tot 1500 euro per AP.

Ook de kosten van de switches gaan tot over de duizenden euro’s per switch. Ze zijn zelfs een speciaal lijn aan uitrollen om de concurrentie met Cisco aan te gaan waarbij ze de Cisco CLI structuur gedeeltelijk overnemen.
https://help.ui.com/hc/en...f-CLI-Command-Comparison-

Daarnaast zijn ze wereldwijd marktleider in ptp verbindingen voor ISP’s. Die ubnt hardware vaak gebruiken in hun wireless backbone. Ook daar gaat de prijs van wat consumenten kunnen betalen voor de instap tot duizenden euro’s voor gbit/s full duplex PtP over +100KM in het 300 en 60ghz spectrum. Daarnaast leveren bijv ook GPON OLT’s en BGP’s. Dus het zeker geen prosumer of consumenten merk.

Dus zeker als netwerk beheerder kan serieus veel plezier beleven

[ Voor 19% gewijzigd door xbeam op 06-07-2020 21:05 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 22:51
De 16 Lite inmiddels aangesloten en draait gelijk als een zonnetje. Geen opstartproblemen gelukkig.
Voor het vermaak nog foto's van de USW8-60W met de USW-Lite-16-PoE.

Switch draait op firmware versie 5.6.0.11463 terwijl mijn anderen op 4.3.20.11298 draaien.

Let niet op de kabels op de laatste foto, alles moet nog een keer netjes weggewerkt worden als ik daar tijd voor maak/vindt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRYp936JkV6wrQcqUZmKdtKvXxo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnZbaifWTmDDzUisqSD9bPHa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6nA0S6iaImnFm07s7sCoLvRLrM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RnDsUy2BYjcxF3PjjX1OqSLg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sk8m9PcWULLkWxXhPK0tN-Fx7J8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEQHpfOL3WRjSUZJGObJFb3w.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRbTwKTDeng3WwbgjG3V0kc1Odg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okm1sTrDIO5EjNmvXyvFi6G0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8nJziHh2xthaB_blCaDytUAUDE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tyredxxy0k0quu5Yhojsd3cl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W64EN0a2c7TBMCivaUA5A_693x0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbI2tonUuDL6AE9MHuocEK3z.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSgpz_bGDqaCLO4S4zNimDVv7RY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QcC2sQ6GUIXzfCc0FvvnOx3T.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8brgPP2O8342g5y-m-TnyjpVvus=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shjjKrd0g3FcPje2Z2wNAKgB.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
xbeam schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:31:
[...]

Het is geen prosumer merk. Het een zakelijke merk waar de instap modellen een prijs hebben die voor de consument betaalbaar zijn.

De lite en Nano-HD AP’s zijn de instap modellen. Daarna schieten de prijzen omhoog van 300, 500 tot 1500 euro per AP
Ook de kosten van de switches gaan tot over de duizenden euro’s per switch.
Zoals de zakelijke merken. Ze speciaal voor de Cisco gebruikers de Cisco CLI structuur over genomen en mooie vertaal handleiding voor de afwijking.
https://help.ui.com/hc/en...f-CLI-Command-Comparison-
Daar heb je wel een punt, die Leaf zie ik niet snel bij mij thuis hangen idd.
MadMax12 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:38:
De 16 Lite inmiddels aangesloten en draait gelijk als een zonnetje. Geen opstartproblemen gelukkig.

Let niet op de kabels op de laatste foto, alles moet nog een keer netjes weggewerkt worden als ik daar tijd voor maak/vindt.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ah mooi, die vergelijking met de US8-60 is wel fijn, daar moet ie bij komen te hangen!

[ Voor 62% gewijzigd door rinkel op 06-07-2020 20:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
HKLM_ schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:54:
[...]

Neen het is geen cloud oplossing. Je hebt een controller nodig (gratis software) of een app op je telefoon om het te beheren. Ze doen tegenwoordig ook aan telemetrie maar daar kan je je voor afmelden (voorhoeveelhetwaardis)

Echter als je dat wil kan je wel een account aanmaken en je controller koppelen met hun zodat het beschikbaar is via je ubnt account. (Controller moet dan wel aanstaan uiteraard) ikzelf doe dit i.i.g niet.
[...]
Niet helemaal waar. Vanaf controller V5.12.x moet je een ubnt account aanmaken, een lokaal account kan niet meer. wil je enkel een lokaal account eerst v5.11.x installeren, na het instellen van een lokaal account kan je upgraden naar 5.12.x
(hier draait v5.13.32 nog met een lokaal account)
Ik zie overigens geen activiteiten van ubnt in pi-hole en firewall voorbij komen, telemetrie staat uit.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:04
geenwindows schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:56:
[...]

Niet helemaal waar. Vanaf controller V5.12.x moet je een ubnt account aanmaken, een lokaal account kan niet meer. wil je enkel een lokaal account eerst v5.11.x installeren, na het instellen van een lokaal account kan je upgraden naar 5.12.x
Ik zie overigens geen activiteiten van ubnt in pi-hole en firewall voorbij komen, telemetrie staat uit.
Mmm dat is dan nieuw inderdaad.. (behalve dat het op een UDM al zo was dacht ik) zelf draai ik op een cloudkey met een lokaal id.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

UniFi-Video Products End of Life Announcement;
https://community.ui.com/...58-43cc-96f0-8f0eed0d002c

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nasty move. Qua kosten lijkt het mee te vallen, omdat de meeste recente hardware zo te zien wel supported is door UniFi Protect. Enige ding is, dat je UniFi Protect niet op eigen hardware kunt draaien en je dus een UCK Gen 2+, UDM Pro, of UNVR moet hebben. Als je die niet hebt kun je dus alsnog zo 150 euro of meer uitgeven (excl. HDDs) voor "de recorder". Terwijl je nu UniFi Video dus gewoon lekker op een eigen server kunt zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 11:52
geenwindows schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:56:
[...]

Hmm vreemd ik ben toch echt begonnen met 5.12 en heb toen een lokaal account aangemaakt.
Ondertussen probleemloos geupdate naar 5.13. ( via docker image op mijn nas)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:43:
[...]

De USG is momenteel in een soort van maintenance mode en deze krijgt (helaas) nog alleen security (& bug?)fixes. De UDM (lijn) is momenteel verkrijgbaar als enige soort van opvolger, en de UXG (lijn) zou de "echte" opvolger moeten gaan worden, waarvan de UXG Pro momenteel in de early access store staat voor een wopping $500. Of je nu nog een USG moet kopen is dus een beetje de vraag, die ik niet kan beantwoorden. Dit omdat ik de UDM een "net niet" apparaat vind. De UDM zelf is relatief duur maar krijg je wel veel voor terug (router / gateway + 4 poorts switch + "NanoHD" AP). Maar het is wel een apparaat dat daarmee ook in de ruimte moet staan waar je wifi wilt hebben (en ik heb bewust alles in de kelder geplaatst). De UDM Pro is met 19" vervolgens (te) groot en bevat ondersteuning voor UniFi Protect, Unifi Talk en UniFi Access waar ik geen behoefte aan heb, en is nog duurder. En de UXG lijn is nu dan nog alleen de UXG Pro aangekondigd die ook weer in 19" is en nog veel duurder.
In die zin is het dus kiezen tussen een aantal "kwaden". De USG die "er uit" gaat; Een UDM die midden in woonkamer "moet"; Een UDM Pro met meer features dan nodig (en met 19" groot is) en duur; Een EdgeRouter die dan weer niet binnen UniFi lijn valt; Uberhaupt helemaal geen Ubiquiti;

En v.w.b. de AC Pro. Als iets van APs er "binnenkort" uit gaat dan verwacht ik wel dat het de AC Pro zal zijn. Enige USP van die is namelijk de tweede netwerkpoort, en die is dan ook nog eens kreupel (het is een bridge, en heeft daardoor nadelen). Want als het om goedkoop gaat kun je beter een AC Lite kopen, en als het om performance gaat is de NanoHD een stuk beter en niet eens veel duurder. Daarvoor zou ik je dus sowieso het advies willen geven om of de Lite, of de NanoHD te kopen. En in principe gewoon "koop de Lite", tenzij je de (theoretische) hogere snelheid echt nodig hebt en ook 3x3 of 4x4 clients hebt. Want als je geen 3x3 of 4x4 clients hebt is het echt weggegooid geld (geldt dus ook voor de Pro, die is sneller door 3x3, vs 2x2 van de Lite, maar als de clients maar 2x2 zijn haal je die hogere snelheid toch niet).
De nanoHD is de lite (goedkoopste) versie van de HD serie dat is heel ander type AP. Deze serie staat boven de AC- lite/LR en de pro. En is heel een stuk duurder tot 500 ex btw per Acces point. Daar boven krijg je nog de XG serie die gaat tot 1500 ex btw euro per accespoint.

Maar als je een accespoint met 2 netwerk porten zoekt? De Unifi-HD en SHD hebben er 2 die je kan aggregaten en de XG serie heeft zelfs een 10gbit poort.

Zie hier de HD serie
https://unifi-shd.ui.com/

En hier de XG serie
https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-xg/

De XG gebruiken wij in pretparken.
[XG buiten accespoint]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tX4i_mPLeMCEuRfzQIazciKj0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eyOtyH0Apg2xamlYzpWEvxJP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door xbeam op 07-07-2020 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
InfoTracer schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:21:
[...]

Hmm vreemd ik ben toch echt begonnen met 5.12 en heb toen een lokaal account aangemaakt.
Ondertussen probleemloos geupdate naar 5.13. ( via docker image op mijn nas)
hmm, vreemd. begin dit jaar met een schone instal begonnen, kon er toen niet omheen komen..
draait hier ook via Docker.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 11:52
geenwindows schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:29:
[...]

hmm, vreemd. begin dit jaar met een schone instal begonnen, kon er toen niet omheen komen..
draait hier ook via Docker.
Was volgens mijn https://github.com/jacobalberty/unifi-docker/tree/5.12.72 welke ik had.
Misschien dat het in een eerdere 5.12 anders was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
InfoTracer schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:32:
[...]

Was volgens mijn https://github.com/jacobalberty/unifi-docker/tree/5.12.72 welke ik had.
Misschien dat het in een eerdere 5.12 anders was.
even gecheckt: v5.12.35 had ik toen.
(docker image van LinuxServerIO)

wel raar dat je daarna wel ineens kon beginnen met een lokaal account...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:31:
[...]

Het is geen prosumer merk. Het een zakelijke merk waar de instap modellen een prijs hebben die voor de consumenten betaalbaar zijn.
Zakelijk omvat veel meer dan alleen de prijs. Als ik een probleem heb met Cisco, HP, Aruba, Juniper of F5-networks kan ik voor miljoenen per jaar aftikken bij een 3e partij om te zorgen dat bij een defect m’n hardware binnen 4 uur wordt vervangen en bij een software probleem ik dag en nacht TAC-cases kan aanmaken. Dat heeft UI niet, iig niet in Europa en daarom is het voor grote businesspartners geen serieuze kandidaat.

Leuk dat ze dure hardware bouwen, maar het is meer dan dat. Desalniettemin is het WISPspul goede hardware, de rest is tja.. niet zo goed zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
ed1703 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:42:
[...]

Zakelijk omvat veel meer dan alleen de prijs. Als ik een probleem heb met Cisco, HP, Aruba, Juniper of F5-networks kan ik voor miljoenen per jaar aftikken bij een 3e partij om te zorgen dat bij een defect m’n hardware binnen 4 uur wordt vervangen en bij een software probleem ik dag en nacht TAC-cases kan aanmaken. Dat heeft UI niet, iig niet in Europa en daarom is het voor grote businesspartners geen serieuze kandidaat.

Leuk dat ze dure hardware bouwen, maar het is meer dan dat. Desalniettemin is het WISPspul goede hardware, de rest is tja.. niet zo goed zeg maar.
offtopic:
Bij F5 mag je dan ook de triviale RCE's patchen in het weekend :X

Het prijsverschil bij het wireless spul is zo groot dat je (cold) spares kan kopen in plaats van support. En het voordeel van coldspares is dat ze altijd op voorraad zijn. Daarnaast heb je de licentiekosten niet: drie jaar aan Aerohive licentie is net zo duur als een AP HD.

Ik denk dat het voor MKB en zelfs campus gebruik een ontzettend goede propositie is.

Je mist wat configuratie mogelijkheden (of ik keek over configuratie profielen per type AP heen) maar ik betwijfel dat dat operationele problemen oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ANdrode schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:04:
[...]

offtopic:

Het prijsverschil bij het wireless spul is zo groot dat je (cold) spares kan kopen in plaats van support. En het voordeel van coldspares is dat ze altijd op voorraad zijn. Daarnaast heb je de licentiekosten niet: drie jaar aan Aerohive licentie is net zo duur als een AP HD.

Ik denk dat het voor MKB en zelfs campus gebruik een ontzettend goede propositie is.

Je mist wat configuratie mogelijkheden (of ik keek over configuratie profielen per type AP heen) maar ik betwijfel dat dat operationele problemen oplost.
100% mee eens, maar met routing en switching gaat dat niet als je een bedrijf hebt met 25k users en continue bedrijf, dan wil je ‘s nachts een engineer hebben rijden met hardware. Een voorraad aanleggen met 5k switches gaat bijna niet, dan loopt de CFO rood aan kan ik je garanderen. Voor MKB voldoet het verder prima. Helaas denken veel engineers van het bedrijf zelf dat ze het goedkoper kunnen, maar vergeten veel kosten 😏

[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 06-07-2020 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
ed1703 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:09:
[...]

100% mee eens, maar met routing en switching gaat dat niet als je een bedrijf hebt met 25k users en continue bedrijf, dan wil je ‘s nachts een engineer hebben rijden met hardware. Een voorraad aanleggen met 5k switches gaat bijna niet, dan loopt de CFO rood aan kan ik je garanderen. Voor MKB voldoet het verder prima.
Routing en switching niet. Hoewel je daar ook mogelijk beter af bent met cold spares (nanog thread).

Ik zie ook geen passende Ubiquiti producten voor situaties waar je Arista/Cisco/F5/Juniper/Nokia koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ANdrode schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:16:
[...]

Routing en switching niet. Hoewel je daar ook mogelijk beter af bent met cold spares (nanog thread).

Ik zie ook geen passende Ubiquiti producten voor situaties waar je Arista/Cisco/F5/Juniper/Nokia koopt.
Vooral software ja, zoals multi-vrf. Als UI dat nu eens zou doen, zie ik mooie mogelijkheden voor de Unifilijn als de hardware niet na 3 jaar defect raakt en de support op orde is. VXLAN is iets moois voor de leaf om te ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ANdrode schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:04:
[...]

offtopic:

Voor MKB zeker, maar met meer dan 500 medewerkers zou ik persoonlijk toch naar wat anders gaan kijken. Ik heb ervaring met de hardware die ze bij een universiteit hebben staan en dat is echt geen kattepis. Die servicecontracten voor zo'n F5 firewall van een halve ton ook niet, zeker niet als je er een paar hebt staan. En dan zijn er gegarandeerd goedkopere oplossingen (ik heb daar onderzoek naar gedaan voor bepaalde software), maar uiteindelijk is het de business niet de risico's waard voor die 20% kostenbesparing.

Ik weet toevallig dat er bij een landelijke fitness-keten gebruik wordt gemaakt van Unifi spul, wat an sich wel vrij stabiel werkt maar ook zeker z'n momenten heeft waar support nodig is.

Ik merk het thuis ook wel eens hoor, dan rol je een update uit en dan verbind opeens weer een of ander apparaat niet. Kun je gaan troubleshooten, vervolgens werkt de rollback niet meer, dan kun je 4 uur op internet gaan zoeken voor een hoop oplossingen en uiteindelijk heb je het probleem nog niet gevonden. Er is niemand die ik kan bellen om het voor mij op te lossen, dat moet ik zelf regelen. En daar zit het prijsverschil ook in.
ed1703 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:29:
[...]

Vooral software ja, zoals multi-vrf. Als UI dat nu eens zou doen, zie ik mooie mogelijkheden voor de Unifilijn als de hardware niet na 3 jaar defect raakt en de support op orde is. VXLAN is iets moois voor de leaf om te ondersteunen.
Grote bedrijven gaan geen Ubiquiti spul gebruiken, daar er geen support beschikbaar is. Je sluit een SLA af met je klanten of als grote IT afdeling richting de rest van het bedrijf, en daarin moet je garanties kunnen geven. Zonder achterliggende servicecontracten waar op je op kunt vertrouwen lijkt mij dat geen goed idee.

Het bedrijf wat het netwerk beheert voor al die fitnessclubs wat ik net zei, heeft gewoon de policy 'wie het eerst komt wie het eerst maalt'. Tja, leuk als je een sportclub runt maar niet als je een 100 miljoen per jaar omzet.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
Even een vraag waar ik zo geen duidelijk antwoord op kan vinden. Kan ik een switch ook een vaste ip geven buiten DHCP range?
DHCP begint bij 192.168.1.10. UDM is 192.168.1.1, ap’s zijn 192.168.1.3,4,5.
Kan de switch dan 192.168.1.2 krijgen zonder dat ik ergens problemen krijg met vlan van het gasten netwerk?
Anders zet ik de dhcp range vanaf 2 en zet ze dan vast. Alle clients hebben ook vaste ranges binnen de dhcp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

MadMax12 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:56:
Even een vraag waar ik zo geen duidelijk antwoord op kan vinden. Kan ik een switch ook een vaste ip geven buiten DHCP range?
Kan de switch dan 192.168.1.2 krijgen zonder dat ik ergens problemen krijg met vlan van het gasten netwerk?
Anders zet ik de dhcp range vanaf 2 en zet ze dan vast. Alle clients hebben ook vaste ranges binnen de dhcp.
Dat doe ik wel ja, als ik je goed begrijp. Mijn server en de AP's en dergelijke heb ik een vast IP gegeven binnen hetzelfde subnet maar buiten de DHCP range. Dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MadMax12 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:56:
Ja, dat kan gewoon. Dit kun je bij de device properties/settings. Daar heb je een optie om een fixed IP toe te kennen en moet je alles zelf invullen (IP, subnet, DNS server(s), ...). Een DHCP reservation kun je AFAIK niet aanmaken, omdat die niet als client herkent wordt. Uiteraard betekent instellen als static IP dan ook dat je een IP buiten de pool moet pakken, wat je dus al wilt doen. Anders loop je het risico dat het IP nog eens door de DHCP server wordt toegekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kuusj schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:49:
[...]

Voor MKB zeker, maar met meer dan 500 medewerkers zou ik persoonlijk toch naar wat anders gaan kijken. Ik heb ervaring met de hardware die ze bij een universiteit hebben staan en dat is echt geen kattepis. Die servicecontracten voor zo'n F5 firewall van een halve ton ook niet, zeker niet als je er een paar hebt staan. En dan zijn er gegarandeerd goedkopere oplossingen (ik heb daar onderzoek naar gedaan voor bepaalde software), maar uiteindelijk is het de business niet de risico's waard voor die 20% kostenbesparing.

Ik weet toevallig dat er bij een landelijke fitness-keten gebruik wordt gemaakt van Unifi spul, wat an sich wel vrij stabiel werkt maar ook zeker z'n momenten heeft waar support nodig is.

Ik merk het thuis ook wel eens hoor, dan rol je een update uit en dan verbind opeens weer een of ander apparaat niet. Kun je gaan troubleshooten, vervolgens werkt de rollback niet meer, dan kun je 4 uur op internet gaan zoeken voor een hoop oplossingen en uiteindelijk heb je het probleem nog niet gevonden. Er is niemand die ik kan bellen om het voor mij op te lossen, dat moet ik zelf regelen. En daar zit het prijsverschil ook in.

[...]

Grote bedrijven gaan geen Ubiquiti spul gebruiken, daar er geen support beschikbaar is. Je sluit een SLA af met je klanten of als grote IT afdeling richting de rest van het bedrijf, en daarin moet je garanties kunnen geven. Zonder achterliggende servicecontracten waar op je op kunt vertrouwen lijkt mij dat geen goed idee.

Het bedrijf wat het netwerk beheert voor al die fitnessclubs wat ik net zei, heeft gewoon de policy 'wie het eerst komt wie het eerst maalt'. Tja, leuk als je een sportclub runt maar niet als je een 100 miljoen per jaar omzet.
Helemaal mee eens en ook met de bovenstaande berichten. Dat ubnt geen groot zakelijk product en support heeft. Wil niet zeggen dat ze niet richten op de zakelijke markt. Tussen Soho en groot zakelijk zit enorm grote verschil en berg aan variatie van eisen die bedrijven stellen aan hun netwerk en daar is zeker plaats voor ubnt. En maakt ubnt ook geen consumenten merk. Dat was meer mijn punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 6 juli 2020 @ 23:10:
Ja, dat kan gewoon. Dit kun je bij de device properties/settings. Daar heb je een optie om een fixed IP toe te kennen en moet je alles zelf invullen (IP, subnet, DNS server(s), ...). Een DHCP reservation kun je AFAIK niet aanmaken, omdat die niet als client herkent wordt.
Ik heb beiden voor alles ingesteld staan als het goed is : Zowel Static als Static DHCP Mappings op basis van MAC adres! :)

Doe ik voor alle servers/netwerk meuk altijd voor het geval er wat misgaat!
Uiteraard betekent instellen als static IP dan ook dat je een IP buiten de pool moet pakken, wat je dus al wilt doen. Anders loop je het risico dat het IP nog eens door de DHCP server wordt toegekend.
Hoewel mijn DHCP Scope ruim buiten de Static scope valt hoef ik daar sowieso niet bang voor te zijn, want een beetje DHCP Server checkt eerst of een bepaald IP niet stiekem al in gebruik is! :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:39
Ethirty schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:57:
[...]

De POE in elke kamer? Je bedoelt dat je overal netwerk laat aanleggen in de nieuwbouw? Ook naar het plafond waar de access points moeten komen?

[...]

Nee, dat lees je verkeerd. De ER X SFP doet alleen 24V. Bespaar je het geld voor de Nano's en koop gewoon 3 Lites en een USW-8-60W + een router naar keuze.
Is een lite echt voldoende? Ik zit met een vraag namelijk om de Pro aan te schaffen. Maar als ik de range bekijk zijn ze beide identiek 122m dus ik schiet er niks mee op?

Ik heb nog een oudere woning dus dikkere muren. Dacht dan om in de gang eentje aan het plafond te bevestigen. Het is een appartement van 95qm2 de vanuit de gang komt je in alle kamers. Dus een Lite is voldoende? Ik laat namelijk cat7 in de woning bouwen dus met netwerk dozen. En dan aan de plafond in de gang eentje. En dan in de woonkamer ook eentje achter de tv bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05:05
theduke1989 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 05:46:
[...]

Is een lite echt voldoende? Ik zit met een vraag namelijk om de Pro aan te schaffen. Maar als ik de range bekijk zijn ze beide identiek 122m dus ik schiet er niks mee op?

Ik heb nog een oudere woning dus dikkere muren. Dacht dan om in de gang eentje aan het plafond te bevestigen. Het is een appartement van 95qm2 de vanuit de gang komt je in alle kamers. Dus een Lite is voldoende? Ik laat namelijk cat7 in de woning bouwen dus met netwerk dozen. En dan aan de plafond in de gang eentje. En dan in de woonkamer ook eentje achter de tv bijvoorbeeld.
De LITE kan 20dBm aan, de Pro 22dBm en heeft ook 3x3 ipv 2v2. Denk dus dat dit wel een verschil kan maken. Heb zelf ook een huis met vrij dikke muren daar komt de Pro redelijk doorheen, maar het signaal moet ook niet minder worden.

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Charlie_Root schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 07:36:
[...]

De LITE kan 20dBm aan, de Pro 22dBm en heeft ook 3x3 ipv 2v2. Denk dus dat dit wel een verschil kan maken. Heb zelf ook een huis met vrij dikke muren daar komt de Pro redelijk doorheen, maar het signaal moet ook niet minder worden.
Eigenlijk zeg je dus wat hier altijd wordt aangegeven. Geef 2, 3 tientjes extra uit, koop twee Lites, en hang ze op op een plek waar de muur een stuk minder overlast geeft. En dan is een Lite zeker voldoende, want line-of-sight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
RobertMe schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 07:54:
[...]

Eigenlijk zeg je dus wat hier altijd wordt aangegeven. Geef 2, 3 tientjes extra uit, koop twee Lites, en hang ze op op een plek waar de muur een stuk minder overlast geeft. En dan is een Lite zeker voldoende, want line-of-sight.
Dat zeg ik niet, dat is aan ieder om te bepalen. Ik spendeer liever 2-3 tientjes aan een PRO die goed hangt met hogere doorvoersnelheid omdat ik een snelle glasvezel verbinding heb. Als je op ADSL zit kun je een hele andere afweging maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Charlie_Root schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 07:55:
[...]

Dat zeg ik niet, dat is aan ieder om te bepalen. Ik spendeer liever 2-3 tientjes aan een PRO die goed hangt met hogere doorvoersnelheid omdat ik een snelle glasvezel verbinding heb. Als je op ADSL zit kun je een hele andere afweging maken.
Vaak is juist het KUNNEN gebruik maken van de 3x3 MIMO de issue.. Als gebruikers zich daar beter bij voelen be my guest, niet mijn geld. Meeste nederlandse huizen kunnen ondanks wat muren prima uit met meerdere AC-Lite's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charlie_Root
ed1703 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:05:
[...]

Vaak is juist het KUNNEN gebruik maken van de 3x3 MIMO de issue.. Als gebruikers zich daar beter bij voelen be my guest, niet mijn geld. Meeste nederlandse huizen kunnen ondanks wat muren prima uit met meerdere AC-Lite's.
Zoals ik dus zeg, een afweging die een ieder zelf moet maken. Ieder huis is anders, iedereen heeft andere client devices. Er is niet één advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Kuusj schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:49:
[...]

Ook bij Cisco of Aerohive heb je wat betreft WiFi nog steeds issues. Wanneer het incompatibiliteit is tussen hardware/software combinatie en accesspoint (of netwerkinstellingen) dan heb je ook met een SLA geen snelle fix.

Bij bereik problemen is mijn ervaring dat de mogelijkheden na ter plekke meten zeer beperkt zijn. Dode plekken (bij 5 GHz) los je in de praktijk op met een extra access point. Doe je dat niet dan blijven de klachten terugkomen (bij 2.4G voldoet de performance niet) en kantoormedewerkers blijven gewoon bellen als ze sub-100 mbit halen via WiFi.

Bij academische instellingen zie je dat de deployments bij fysiek onderhoud aan het gebouw vaak een stuk dichter geworden zijn. Daar is het voordeel van Cisco/Aerohive/Aruba dat je QoS per apparaat kan laten afhandelen door het AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelvuur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-08 11:19
lange tijd ubiquiti gebruiker..

Tot opeens ik vage dingen ging krijgen. Ik heb access points (pro's) 3x stuks op elke verdieping 1. Ook USG en routers van ze loopt allemaal prima.

Alleen de wifi is kort gezegd ruk. Als ik dicht in de buurt ben en ik heb 5G dan is alles top. Ga ik verder weg en hij moet switchen naar 2.4G dan is het rete traag.Vanochtend zat ik met mijn macbook zowat naast het wifi punt en knalde gewoon de verbinding weg. Dat hoort gewoon niet. Ik ben eigenlijk met support al maanden bezig maar buiten dat ze zeggen vinkje aan vinkje uit en probeer deze firmware kom ik niet verder. Als je dan een update geeft komt een "nieuw" support persoon en die vraagt eigenlijk dan weer hetzelfde.

Zit zelfs op het punt dat als er iemand is die tegen vergoeding de hele zaak op de schop kan gooien ook welkom is. Zou alleen geen idee hebben wie/waar. Misschien dat iemand daar wat tips voor heeft? Ben geen non-techie maar er zijn zoveel settings en er is zoveel geprobeerd dat ik het niet meer weet.

Maar ergeste wat ik zelf heb met 2.4G is YouTube: Google maps example slow refresh dit geeft een mooi voorbeeld. Halverwege het filmpje springt hij weer naar full bars (naar 2.4G gechecked in de controller) en dan werkt het niet meer. Kan iemand die ook Wifi points heeft google maps openen (heb zelf ios) en dan weglopen zodat hij switched naar 2G en kijken of dit probleem zich ook voordoet?

Enige tests/tips/alles is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 09:58
Snelvuur schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:06:
lange tijd ubiquiti gebruiker..

Tot opeens ik vage dingen ging krijgen. Ik heb access points (pro's) 3x stuks op elke verdieping 1. Ook USG en routers van ze loopt allemaal prima.

Alleen de wifi is kort gezegd ruk. Als ik dicht in de buurt ben en ik heb 5G dan is alles top. Ga ik verder weg en hij moet switchen naar 2.4G dan is het rete traag.Vanochtend zat ik met mijn macbook zowat naast het wifi punt en knalde gewoon de verbinding weg. Dat hoort gewoon niet. Ik ben eigenlijk met support al maanden bezig maar buiten dat ze zeggen vinkje aan vinkje uit en probeer deze firmware kom ik niet verder. Als je dan een update geeft komt een "nieuw" support persoon en die vraagt eigenlijk dan weer hetzelfde.

Zit zelfs op het punt dat als er iemand is die tegen vergoeding de hele zaak op de schop kan gooien ook welkom is. Zou alleen geen idee hebben wie/waar. Misschien dat iemand daar wat tips voor heeft? Ben geen non-techie maar er zijn zoveel settings en er is zoveel geprobeerd dat ik het niet meer weet.

Maar ergeste wat ik zelf heb met 2.4G is YouTube: Google maps example slow refresh dit geeft een mooi voorbeeld. Halverwege het filmpje springt hij weer naar full bars (naar 2.4G gechecked in de controller) en dan werkt het niet meer. Kan iemand die ook Wifi points heeft google maps openen (heb zelf ios) en dan weglopen zodat hij switched naar 2G en kijken of dit probleem zich ook voordoet?

Enige tests/tips/alles is welkom :)
Je hebt ze al eens laten scannen naar de kanalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Snelvuur schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:06:
Kan iemand die ook Wifi points heeft google maps openen (heb zelf ios) en dan weglopen zodat hij switched naar 2G en kijken of dit probleem zich ook voordoet?
Dat wil ik helemaal niet, want dat zou betekenen dat mijn 2.4 GHz signaal verder komt dan mijn 5 GHz signaal en dan word ik boos! :P

Hier staat overal 2.4 GHz op Low en 5 GHz op High en dat werkt echt PERFECT! d:)b
Als ik niet (helaas) een paar clients had die alleen 2.4 GHz gebruiken dan zou ik die zelfs helemaal uitzetten! }) :Y) 8)

Kortom : Doe eens hetzelfde en ga daarna eens meten met WiFi Analyzer of zo hoeveel signaal je overhoudt door het huis heen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:19:
[...]

Dat wil ik helemaal niet, want dat zou betekenen dat mijn 2.4 GHz signaal verder komt dan mijn 5 GHz signaal en dan word ik boos! :P

Hier staat overal 2.4 GHz op Low en 5 GHz op High en dat werkt echt PERFECT! d:)b
Als ik niet (helaas) een paar clients had die alleen 2.4 GHz gebruiken dan zou ik die zelfs helemaal uitzetten! }) :Y) 8)

Kortom : Doe eens hetzelfde en ga daarna eens meten met WiFi Analyzer of zo hoeveel signaal je overhoudt door het huis heen ;)
Jeps hier dezlfde configuratie, of zelfs 1 AP met 2,4G en de rest 5G only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelvuur
blubbers schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:16:
[...]

Je hebt ze al eens laten scannen naar de kanalen?
Ja, meerdere keren op beide channels. Ik woon in een koop rijtjes huis, per huis 1 eigenaar dus echt veel AP's zijn er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelvuur
nero355 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:19:
[...]

Ja ik wil graag ook overal 5G uiteraard, en volgens mij moet dat ook mogelijk zijn. Op elke verdieping een AP Pro, misschien sommige hoekjes nog maar niet al mijn devices in huis (een roomba, een printer, whatever vage apparaten gebruiken niet altijd 5G, weinig maar ze zijn er nog ik weet het)

Ik zal zo ie zo de 2 laag en 5 hoog nog aanzetten als test. Maar ja, ping pongen met ubiq support vanaf januari dus dat schiet gewoon niks op |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Snelvuur schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:49:
[...]
Ja ik wil graag ook overal 5G uiteraard, en volgens mij moet dat ook mogelijk zijn. Op elke verdieping een AP Pro, misschien sommige hoekjes nog maar niet al mijn devices in huis (een roomba, een printer, whatever vage apparaten gebruiken niet altijd 5G, weinig maar ze zijn er nog ik weet het)
Blijft een device misschien op een verkeerd accesspoint hangen? Van dat scenario heb ik met andere APs last gehad.

Aan de achterkant van het AP is het bereik spotty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snelvuur schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:49:
Mijn 2x2 In Wall's voorzien mij van 5 GHz overal zo'n beetje samen met de AC Mesh buiten dus dat moet jouw AC Pro ook gewoon kunnen :)
Ik zal zo ie zo de 2 laag en 5 hoog nog aanzetten als test. Maar ja, ping pongen met ubiq support vanaf januari dus dat schiet gewoon niks op |:(
Iets wat ik helaas de afgelopen jaren heb gemerkt : De Support afdelingen van grote bedrijven worden steeds slechter!

Dus alleen aankloppen bij die gasten als er wat stuk is en de winkel werkt niet mee, maar voor de rest moet je er echt helemaal niks van verwachten ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

nero355 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:53:
[...]

Mijn 2x2 In Wall's voorzien mij van 5 GHz overal zo'n beetje samen met de AC Mesh buiten dus dat moet jouw AC Pro ook gewoon kunnen :)

[...]

Iets wat ik helaas de afgelopen jaren heb gemerkt : De Support afdelingen van grote bedrijven worden steeds slechter!

Dus alleen aankloppen bij die gasten als er wat stuk is en de winkel werkt niet mee, maar voor de rest moet je er echt helemaal niks van verwachten ;(
En bij mij thuis hangen er 3 AC-Lites en krijg ik echt geen geweldig 5Ghz signaal. Het is er wel en ook best goed qua signaal, maar voordat er eens iets begint te laden ben je 10 seconden verder. Als je maar genoeg beton hebt komt er niks doorheen, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Kuusj schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:59:
[...]

En bij mij thuis hangen er 3 AC-Lites en krijg ik echt geen geweldig 5Ghz signaal. Het is er wel en ook best goed qua signaal, maar voordat er eens iets begint te laden ben je 10 seconden verder. Als je maar genoeg beton hebt komt er niks doorheen, helaas.
Ik heb ook een nieuwbouwhuis, veel beton en kalkzandstenen muren.
Ik heb op strategische plaatsen een ac-lite of inwall geplaatst. 2Ghz op een aparte SSID voor devices die dit nodig hebben, voor de rest alleen 5Ghz (dus 2Ghz uit). Overal perfect bereik en haal bijna overal mijn max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

rinkel schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:50:
[...]

Ik heb op strategische plaatsen een ac-lite of inwall geplaatst. 2Ghz op een aparte SSID voor devices die dit nodig hebben, voor de rest alleen 5Ghz (dus 2Ghz uit). Overal perfect bereik en haal bijna overal mijn max.
Ja hier jaren '80, maar eigenbouw en een beetje overkill qua beton. Meeste clients verbinden automatisch met 2.4Ghz, en als ik de instelling aanzet dar clients 5Ghz moeten prioriteren dan doen ze dat ook maar dan krijg ik weer een hoop onverklaarbare problemen.

Misschien moet ik eens een apart 2.4Ghz netwerk proberen ja. Ik dacht er ook al aan UAP-HD's aan te schaffen maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Vraagje over mijn Edgerouter X (fijn apparaat overigens :) ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cqzjruD3xT3X5DSMNVsO9rki6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmWag9owb3H1aGFkOh4fOezk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben via m'n NAS die in LAN hangt flink aan het downloaden zoals je ziet.
Vraag 1: Waarom zie ik bij eth0 die 105 Mbps niet terug? Het verkeer moet toch door de de WAN interface van de ERX heen :? De setup is als volgt aangesloten:
Modem (Experiabox V10) > Edgerouter X > ZyXEL 24p switch > NAS

N.B. Toen ik QoS aan had staan op de ERX werd het wel op die manier getoond (bij eth0 zag ik totale verkeer wat van/naar internet kwam/ging). Maar omdat m'n modem niet in bridge staat doet die de QoS al voor mij heb ik het idee, vandaar dat ik QoS op de ERX weer uit heb gezet. Hardware offloading op de ERX werkt dan ook weer (QoS pakketten kan dat niet op las ik) wat zorgt voor lagere CPU load op de ERX :)

Vraag 2: mijn WAN-interface krijgt IP-adres 192.168.2.1 van de Experiabox (192.168.2.254). In m'n LAN deel ik 192.168.4.x uit. Maar ik zou graag nog bij de webinterface van de Experiabox willen. Hoe doe ik dat? Heb al wat zitten klooien met source NAT en masquerading, maar tot nu toe nog niet de webinterface van de Experiabox tevoorschijn kunnen krijgen. Dit werkt nu wel inmiddels, zonder extra aanpassingen op de ERX. Mogelijk had ik toch verkeerde IP-adres ingetikt in m'n browser ofzo 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelvuur
rinkel schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:50:
[...]

Ook gewapend beton hier overal, zal ook niet veel helpen. Zigbee devices hebben geen schijn van kans hier b..v. :) misschien moet ik ook maar eens mijn 5G en 2G splitsen.. zie ik ook gelijk waar mijn dead spots zitten voor 5G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelvuur
ANdrode schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:53:
[...]

Blijft een device misschien op een verkeerd accesspoint hangen? Van dat scenario heb ik met andere APs last gehad.

Aan de achterkant van het AP is het bereik spotty.
Ok dus die 2 schotels die ik op me kast heb gegooid hebben dus totaal geen bereik naar beneden, dus ik moet ze eigenlijk meer tegen de muur of plafond aan plakken dan plaat latten liggen zie ik van de plaatjes.Opzich ook een goed aandachts puntje.

Ik heb trouwens ook wel eens gehad dat hij zegt "password" verkeerd. Later die avond pakt hij hem gewoon op, waar dat vage vandaan komt ook nog nooit meegemaakt. Heb geprobeerd ook te resetten een keer maar echt resetten doe je nooit als je een controller hebt. (gooit gewoon al je settings weer terug) en helemaal weg gooien en al mijn vaste ip's weghalen is ook weer zo'n dodemans klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Kan iemand hier mij vertellen wat het verschil is tussen een PoE adapter en een PoE injector, of is er geen verschil (behalve de prijs ;) )

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Wat wil je precies bereiken? Een POE switch is meestal voldoende en dan heb je geen adapters etc nodig.

Eerste google hit... http://www.fiber-optical-...itch-vs-poe-injector.html

[ Voor 86% gewijzigd door Workaholic op 07-07-2020 16:43 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

ewoutw schreef op maandag 6 juli 2020 @ 01:03:
[...]

Ik zou persoonlijk geen LR nemen maar een Lite. Leuk dat het ap wat verder kan zenden. Maar kan jouw laptop/tablet/mobiel dat ook? De LR is vooral interessant als 1van de 2 een wireless uplink nodig heeft.

Een AP moet worden gevoed met PoE. Maakt niet uit of de PoE uit een switch komt of uit een PoE adapter. Moet alleen wel de juiste specificatie van PoE zijn.
Even verder verdiept in uplinken. In mijn situatie zou dat nog wel een de oplossing kunnen zijn. Kan namelijk op de begane grond makkelijk een bekabeld punt maken en op de vierde eventueel ook. Op de twee tussenliggende verdiepingen is dat net iets minder simpel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7A6AlUyf9rBa_Us6h0v6ZUE4H3M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/noV4GACWw37dMbjSlmHyhDKc.jpg?f=user_large
Uit jou verhaal begrijp ik dat de LR voor uplinken dan wel te verkiezen is boven de lite. Dat heeft dan waarschijnlijk te maken met zenden/onvangen bereik tussen twee LR's (dus niet één Lite en één LR) toch?

Heb hier ook redelijk wat beton in huis. Verdiepingsvloeren en een stabilisatiewand van 15 cm dik ongeveer in het midden van de woning. Aan weerzijde van de stabilisatie wand wel openingen (of gipsblokken) van een meter of twee. Denk dan aan 3 x AP in het trapgat. Dat loopt door van beneden naar boven. 1 x beg.gr., 1 x woonverdieping en 1 x tussen de twee bovenste verdiepingen. De woonverdieping zou ik dan moeten Uplinken van of de beg.gr. of vanaf de bovenste verdieping. Right?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Moet een AP voeden, waar wel stroom maar geen UTP ligt. De AP wordt dan geuplinked vanaf een bedraad AP. Via google kom ik beiden tegen de ene keer heet het adapter de andere keer injector. Ziet er het zelfde uit, maar is het ook hetzelfde?

[ Voor 21% gewijzigd door Copitano op 07-07-2020 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMax12
Als je losse AP's koopt. LR of Lite, dan komt de PoE injector erbij. Koop je een multipack dan zitten deze er niet bij. De Lite kan ook volgens mij ook de draadloze uplink doen, dit is niet speciaal voor de LR.
Ik zou dan gewoon 3 Lites kopen in jou situatie. Volgens mij kan de "draadloze" ap dat ontvangen van beide bedrade AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Copitano schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:43:
[...]

Moet een AP voeden, waar wel stroom maar geen UTP ligt. De AP wordt dan geuplinked vanaf een bedraad AP.
Welk AP (zit er niet een adapter/injector bij? En anders ligt het alsnog aan PoE variant wat je nodig hebt)? En PoE injector en PoE adapter zullen hetzelfde zijn. Maar je hebt wel verschillende uitvoeringen. 100Mbit/s vs 1Gbit/s. Passive 24V vs passive 48V vs 802.3af vs 802.3at etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

MadMax12 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:46:
Als je losse AP's koopt. LR of Lite, dan komt de PoE injector erbij.
Niet altijd: https://ubntsupply.nl/2-producten Zie het verschil tussen de eerste en de tweede Lite (E)
Ik zou dan gewoon 3 Lites kopen in jou situatie. Volgens mij kan de "draadloze" ap dat ontvangen van beide bedrade AP's.
Ja, ook de Lite kun je uplinken. Gaat mij meer om of de Lite ver genoeg komt dat ze elkaar bereiken of dat ik dan beter voor een paar tientjes meer de LR kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

RobertMe schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:48:
[...]

Welk AP (zit er niet een adapter/injector bij?
De gewone of de E: https://ubntsupply.nl/2-producten. Als ik de adapter niet gebruik liggen ze maar weer te slingeren.
En anders ligt het alsnog aan PoE variant wat je nodig hebt)? En PoE injector en PoE adapter zullen hetzelfde zijn. Maar je hebt wel verschillende uitvoeringen. 100Mbit/s vs 1Gbit/s. Passive 24V vs passive 48V vs 802.3af vs 802.3at etc.
:? Tsssjaa, ben er (nog) niet zo in thuis, vandaar de vraag. Het is om een AP Lite of LR te voeden waar geen PoE beschkbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMax12
@Copitano Dan zeker de de variant met kopen, want een losse adapter zit rond de €15,- per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snelvuur schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:44:
Ok dus die 2 schotels die ik op me kast heb gegooid hebben dus totaal geen bereik naar beneden, dus ik moet ze eigenlijk meer tegen de muur of plafond aan plakken dan plaat latten liggen zie ik van de plaatjes.Opzich ook een goed aandachts puntje.
Dat is sowieso wel handig inderdaad! :P
Kuusj schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:59:
Dat moet te fixen zijn, want dat hoort echt gewoon niet!
Kuusj schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:04:
als ik de instelling aanzet dar clients 5Ghz moeten prioriteren dan doen ze dat ook maar dan krijg ik weer een hoop onverklaarbare problemen.
Dat moet je ook niet doen!

De Client bepaalt wanneer die van accesspoint wisselt of welke frequentie die gebruikt en JIJ moet gewoon de boel goed instellen, zodat de Client zich gedraagt zoals JIJ dat wilt! :Y)
Ik dacht er ook al aan UAP-HD's aan te schaffen maar ja.
Om vervolgens dezelfde problemen te hebben... _O- :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

nero355 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:35:
[...]

Dat is sowieso wel handig inderdaad! :P

[...]

Dat moet te fixen zijn, want dat hoort echt gewoon niet!

[...]

Dat moet je ook niet doen!

De Client bepaalt wanneer die van accesspoint wisselt of welke frequentie die gebruikt en JIJ moet gewoon de boel goed instellen, zodat de Client zich gedraagt zoals JIJ dat wilt! :Y)

[...]

Om vervolgens dezelfde problemen te hebben... _O- :+
Je zegt het zelf al, een client bepaald zelf wanneer hij naar een ander AP gaat, en dat gaat ook helemaal prima. Alles staat ook gewoon goed ingesteld, het is alleen een kwestie van signaalstekte door dikke beton heen. Ik kan wellicht proberen mijn AP op de eerste verdieping iets centraler te hangen, en ik ga eens even een test-netwerkje opzetten met alleen 5Ghz en kijken hoe de apparaten daar op reageren als ik ze verbind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Copitano schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:00:
[...]
De gewone of de E: https://ubntsupply.nl/2-producten. Als ik de adapter niet gebruik liggen ze maar weer te slingeren.

[...]
:? Tsssjaa, ben er (nog) niet zo in thuis, vandaar de vraag. Het is om een AP Lite of LR te voeden waar geen PoE beschkbaar is.
Wat @MadMax12 ook al zegt. Voor die €4 of €7 ga je geen PoE injector kopen. Gewoon lekker de pack met injector kopen dus, en dan weet je ook zeker dat je de juiste hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

UniFi Network Controller 6.0.3 Met het nieuwe dashboard is in beta (unstable) verschenen.

Uit het topic;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEd8H3rTpQa-0q3aUK8dIIcJV70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfQ9qdm01IgZSLgG9e1l4E1o.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht je het aandurven :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:37:
UniFi Network Controller 6.0.3 Met het nieuwe dashboard is in beta (unstable) verschenen.

Uit het topic;
[Afbeelding]

rc of testing is ok, unstable ga ik toch maar met een boog omheen. Maar ziet er mooi uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Falcon10

Hit it i would !

Uit het topic;
[Afbeelding]

Momenteel zit ik op 5.12.72 en 5.13.32 staat nog altijd klaar om te updaten ( na volgende zondag pogen als men nieuwe 24 poorts switch een weekje ingedraaid heeft en de nieuwe autobackup genomen is ).
Het ziet er wel gelikt uit die 6. Maar Ubiquiti kenende ga ik toch even wachten nadat ie public is geworden, vertrouw die updates voor geen haar meer.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12

Uit het topic;
[Afbeelding]

Heb er wel aan gedacht vanmiddag toen deze op de site kwam, maar wacht wel tot later deze maand de test versie uit komt.

Tevens vanmiddag de Lite PoE 16 switch een static IP gegeven en alles netjes ingevuld met subnet, gateway en dns, maar nu staat de switch op Adoptie mislukt. Geeft de melding dat de "SSH host key verificatie" niet gelukt is. Alles draait en functioneert goed, dus wacht even de nacht af of er iets veranderd, anders morgen denk ik toch een harde reset doen en opnieuw instellen, want stoor me er wel aan.

[ Voor 21% gewijzigd door MadMax12 op 07-07-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFly3k
Voor de Unifi Switch Lite 16 PoE heb ik een update staan van 5.6.0.11463 naar 4.3.20.11298.
Het lijkt me dat dit niet klopt. Hebben anderen dit ook?

PSN - 500px - Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMax12
Auw.
FireFly3k schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:54:
Voor de Unifi Switch Lite 16 PoE heb ik een update staan van 5.6.0.11463 naar 4.3.20.11298.
Is bij mij net zo, is de laatste stable versie van de switch en ap's op dit moment. Draai zelf al de 5.24.0.11950(op AP's en switch) zonder problemen, maar met nog steeds dezelfde melding erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireFly3k schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:54:
Welke controller versie draai je? Wellicht dat deze niet compatibel is met nieuwere firmwares of "intern" nog even op updates moet controleren. Volgens mij komt dat zo ni en dan wel eens voor. Dat je nieuwe hardware aan sluit en of door een oude controller of dat die de firmware DB nog noet heeft bijgewerkt een downgrade wil doen. Controleren op updates voor de firmware DB kan denk ik bij de instellingen. Een van de pagina's bevat een tabel van apparaten, met firmware versie en ik meen beschikbare versie. Denk dat daar een knop bij staat om op updates te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
Ik heb het bekende probleem.
Bedraad haal ik de max snelheid 200 (met gemak). Max is ongeveer 210.
Echter draadloos haal ik rond de 140 zowel met de lite als de pro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVnL_yqA-8IrhEZrtz8gvIP1-e4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qS4Es6RvSH6ftszXMcQtYb4J.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand nog tips?

Zelf al gedaan:
- Channel scan
- Turn off Uplink Connectivity Monitor
- Kabels gecontroleerd, heb met name Cat 6e en 7 kabels
- De netwerken gecombineerd dan haal ik ongeveer 150

[ Voor 70% gewijzigd door jzoin2 op 07-07-2020 23:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 08:11
Copitano schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:42:
[...]
Uit jou verhaal begrijp ik dat de LR voor uplinken dan wel te verkiezen is boven de lite. Dat heeft dan waarschijnlijk te maken met zenden/onvangen bereik tussen twee LR's (dus niet één Lite en één LR) toch?
Ja en nee, ik zie eigenlijk geen usecase voor die LR. Leuk dat die naar je telefoon kan zenden verder weg. Maar jouw telefoon kan niet naar het AP zenden. Te verweg.

Maar 2 LR hebben dat probleem niet. Maar de LR heeft geen enkele optie om beter te zijn voor draadloze uplink in Technische zin.

In de basis zou ik het je ook niet aanraden op draadloze uplinks te gebruiken. Soms kan je niet anders en is het de beste optie. Maar als het kan zijn andere opties gouw beter. Daarnaast moet je nog steeds een utp kabel voor de voeding. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

ewoutw schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 00:45:
[...]

Ja en nee, ik zie eigenlijk geen usecase voor die LR. Leuk dat die naar je telefoon kan zenden verder weg. Maar jouw telefoon kan niet naar het AP zenden. Te verweg.

Maar 2 LR hebben dat probleem niet. Maar de LR heeft geen enkele optie om beter te zijn voor draadloze uplink in Technische zin.
Kogel is door de kerk. Heb inmiddels besteld:
1 x USG
3 x AP Lite
1 x Switch 8 60W PoE voor in de meterkast
In de basis zou ik het je ook niet aanraden op draadloze uplinks te gebruiken. Soms kan je niet anders en is het de beste optie. Maar als het kan zijn andere opties gouw beter. Daarnaast moet je nog steeds een utp kabel voor de voeding. 8)7
Stroom heb ik overal voldoende. De UPT kabel voor de voeding is dan toch alleen een korte kabel tussen de adapter en het AP?
Misschien moet ik nog een Switch 8 60W PoE bij bestellen voor de hoogste verdieping, maar eerst maar eens gewoon beginnen en zien of ik het zo werkend kan krijgen. Ik stel geen hoge eisen. Als al mijn ESP8266 NodeMCU v3 bordjes maar goed bereikbaar zijn en hun data naar de RPi 3B+ kunnen sturen. Dat is nu met TP-Link PLC's een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFly3k
RobertMe schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:22:
[...]

Welke controller versie draai je? Wellicht dat deze niet compatibel is met nieuwere firmwares of "intern" nog even op updates moet controleren. Volgens mij komt dat zo ni en dan wel eens voor. Dat je nieuwe hardware aan sluit en of door een oude controller of dat die de firmware DB nog noet heeft bijgewerkt een downgrade wil doen. Controleren op updates voor de firmware DB kan denk ik bij de instellingen. Een van de pagina's bevat een tabel van apparaten, met firmware versie en ik meen beschikbare versie. Denk dat daar een knop bij staat om op updates te controleren.
Controller versie is 5.13.32, dus dat is dacht ik de laatste stabiele versie op dit moment. Nieuwe firmware ophalen helpt ook niet.
MadMax12 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:57:
Is bij mij net zo, is de laatste stable versie van de switch en ap's op dit moment. Draai zelf al de 5.24.0.11950(op AP's en switch) zonder problemen, maar met nog steeds dezelfde melding erbij.
Zo te horen dus gewoon lekker op deze firmware laten draaien en afwachten dan maar.

PSN - 500px - Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:46
jzoin2 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:53:

[Afbeelding]

Heeft iemand nog tips?

Zelf al gedaan:
- Channel scan
- Turn off Uplink Connectivity Monitor
- Kabels gecontroleerd, heb met name Cat 6e en 7 kabels
- De netwerken gecombineerd dan haal ik ongeveer 150
Je 5Ghz kanalen overlappen, stel deze eens in op 36 en 52 (of 100,116,128)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:30
Mijn management portal zegt dat versie 1.5.6 de laatste versie is. Deze kan alleen geïnstalleerd worden via SSH? Waarom wordt een stable release niet vrij gegeven via de portal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
MadMax12 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:38:

Switch draait op firmware versie 5.6.0.11463 terwijl mijn anderen op 4.3.20.11298 draaien.

[Afbeelding][Afbeelding]
Waar heb je deze gekocht? Ik vind hem nergens namelijk... Mijn 8p POE is net wat te weinig voor in de meterkast dus ben opzoek naar deze!

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rikadoo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:26:
[...]

Waar heb je deze gekocht? Ik vind hem nergens namelijk... Mijn 8p POE is net wat te weinig voor in de meterkast dus ben opzoek naar deze!

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE
De store van Ubiquiti zelf: https://eu.store.ui.com/products/usw-lite-16-poe

Verzending is dan met UPS en binnen een aantal dagen geleverd. Ik heb daar toentertijd op een woensdagmiddag de USW Flex Mini besteld en op maandag stond UPS voor de deur. Dus is niet dat het heel lang duurt. En, in ieder geval bij introductie, lijken de prijzen daar ook vriendelijker te zijn dan bij de NL webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:27:
[...]

De store van Ubiquiti zelf: https://eu.store.ui.com/products/usw-lite-16-poe

Verzending is dan met UPS en binnen een aantal dagen geleverd. Ik heb daar toentertijd op een woensdagmiddag de USW Flex Mini besteld en op maandag stond UPS voor de deur. Dus is niet dat het heel lang duurt. En, in ieder geval bij introductie, lijken de prijzen daar ook vriendelijker te zijn dan bij de NL webshops.
Ah daar heb ik gekeken, net gemist denk ik dan. Super ga deze ook bestellen als vervanger :)

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
jzoin2 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:53:

[Afbeelding]

Heeft iemand nog tips?
Wat haal je van WLAN naar een ander apparaat dat aan een netwerkkabel zit? Bijvoorbeeld met iperf? Je wilt de internetverbinding uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rikadoo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:34:
[...]

Ah daar heb ik gekeken, net gemist denk ik dan. Super ga deze ook bestellen als vervanger :)
Hij staat ook nog niet tussen de andere switches. Je moet er echt op zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:47:
[...]

Hij staat ook nog niet tussen de andere switches. Je moet er echt op zoeken :)
Dat verklaard een hoop, had gekeken bij de Unifi lijn en daar staat deze nog niet tussen. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:27
ewoutw schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 00:45:
[...]

Dat klopt niet helemaal, de LR heeft nog andere voordelen dan enkel maar 'verder weg zenden'. De LR heeft een hogere ontvanger gevoeligheid waardoor clients (of extended AP) met een zwak signaal toch meer kans maken op een deftige verbinding. Ook zorgt het ontwerp van de antenne bij de LR er voor dat er minder ruis problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Bij een oudere TV wil ik een Raspberry Pi plaatsen en wil hiervoor geen extra stopcontact plaatsen. Nu kan dit dmv PoE, echter heb ik ook maar 1 RJ45 aansluiting die al in gebruik is voor de TV.

Mijn idee was om dan de USW-Flex in te zetten, maar kan deze hiermee zichzelf en de RPi voeden? Is dit een goede keus of zijn er goedkopere/betere alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hipska schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:36:
Bij een oudere TV wil ik een Raspberry Pi plaatsen en wil hiervoor geen extra stopcontact plaatsen. Nu kan dit dmv PoE, echter heb ik ook maar 1 RJ45 aansluiting die al in gebruik is voor de TV.

Mijn idee was om dan de USW-Flex in te zetten, maar kan deze hiermee zichzelf en de RPi voeden? Is dit een goede keus of zijn er goedkopere/betere alternatieven?
De Flex kan dit ja. Maar het gaat niet alleen om de switch die de "passthrough" doet, maar ook om de PoE voorziening daarvan. Oftewel: via welke switch ga je de Flex dan voeden? Want dit zal officieel op zijn minst een PoE+ / 802.3at switch (of injector) moeten zijn (of het onofficieel met een PoE / 802.3af switch werkt weet ik niet).

Overigens kun je ook voor de USW 8 gaan (niet te verwarren met de USW 8-60W). Deze kan ook via PoE worden gevoed, maar heeft maar één passthrough poort. Maar officieel zal de Flex ook maar 1x passthrough ondersteunen als je hem via PoE+ / 802.3at voedt i.p.v. PoE++ / 802.3bt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
RobertMe schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:54:
[...]

De Flex kan dit ja. Maar het gaat niet alleen om de switch die de "passthrough" doet, maar ook om de PoE voorziening daarvan. Oftewel: via welke switch ga je de Flex dan voeden? Want dit zal officieel op zijn minst een PoE+ / 802.3at switch (of injector) moeten zijn (of het onofficieel met een PoE / 802.3af switch werkt weet ik niet).

Overigens kun je ook voor de USW 8 gaan (niet te verwarren met de USW 8-60W). Deze kan ook via PoE worden gevoed, maar heeft maar één passthrough poort. [small]Maar officieel zal de Flex ook maar 1x passthrough ondersteunen als je hem via PoE+ / 802.3at voedt i.p.v. PoE++ / 802.3bt)
De Flex kan ook gevoed worden met de USW-8-60 via 802.3 af maar het hoort niet zo. Het is wel de manier waarop ik momenteel een UAP-AC-LR heb gevoed met als bron van de PoE dus de USW-8-60. Na de verhuizing gaat de USW-8-60 eruit en is deze workaround dus ook niet meer nodig.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Peutpeut schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:34:
[...]

De Flex kan ook gevoed worden met de USW-8-60 via 802.3 af maar het hoort niet zo. Het is wel de manier waarop ik momenteel een UAP-AC-LR heb gevoed met als bron van de PoE dus de USW-8-60. Na de verhuizing gaat de USW-8-60 eruit en is deze workaround dus ook niet meer nodig.
Maar kun je dan ook nog PoE passthrough gebruiken? Of bedoel je dat met die AC LR? Dus USW 8-60W => Flex => AC LR?

En dat is hoe ze het ook meestal uitleggen. "Zolang het totale verbruik niet hoger is dan datgeen wat de PoE bron levert werkt het". En de AC LR zal echt max. 5W of zo gebruiken en voor de Flex zal wel hetzelfde gelden. Dus kom je op 10W totaal terwijl de USW 8-60W dus 15W kan leveren per poort. Dus dan gaat het goed. Maar als je iets eraan hangt dat wel veel meer verbruikt gaat het mis. En een RPi kan zomaar 2A of meer verbruiken denk ik? dan zit je al op 10W, voeg daar nog het verbruik van de Flex aan toe, en het wordt zeer krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Vandaag icon optie ontdekt bij device settings inclusief alias mogelijkheid. Toch wel leuk spul dat Unify!

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/07/08/imageffec2e5c8ae2df7c.th.png

Nadeel is nog steeds dat er LAN clients verbonden zijn via AP's (In Wall HD) en toch direct aan de core switchen hangen volgens het overzicht. Jammer dat ze deze bug nog steeds niet hebben opgelost (vond al posts hierover op reddit van 2018).

Heb nu op elke verdieping één in Wall HD hangen. Helaas hebben nog 2 devices 2.4GHZ dus heb maar op 1 verdieping de 2.4ghz kunnen uitzetten.

Hebben jullie nog advies voor channel settings? Zie screenshot - wat zijn hier de best practices?

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/07/08/imagefb6fe9114fd42ad1.th.png

Auto channels lijkt vooralsnog het beste resultaat te bieden vreemd genoeg. Ik haal lagere throughput als ik ze vast zet op channels. DFS gaat ook niet goed.

2ghz staat uit op 1 AP omdat ik daar geen devices heb die het nodig hebben. Wk geeft door een refresh bug oid een lege channel width aan maar die staat op HT20 voor 2ghz en HT80 op 5ghz.

[ Voor 33% gewijzigd door Workaholic op 08-07-2020 12:20 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
RobertMe schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:39:
[...]

Maar kun je dan ook nog PoE passthrough gebruiken? Of bedoel je dat met die AC LR? Dus USW 8-60W => Flex => AC LR?

En dat is hoe ze het ook meestal uitleggen. "Zolang het totale verbruik niet hoger is dan datgeen wat de PoE bron levert werkt het". En de AC LR zal echt max. 5W of zo gebruiken en voor de Flex zal wel hetzelfde gelden. Dus kom je op 10W totaal terwijl de USW 8-60W dus 15W kan leveren per poort. Dus dan gaat het goed. Maar als je iets eraan hangt dat wel veel meer verbruikt gaat het mis. En een RPi kan zomaar 2A of meer verbruiken denk ik? dan zit je al op 10W, voeg daar nog het verbruik van de Flex aan toe, en het wordt zeer krap.
Correct. Gezien de gevoeligheid van de RPi's qua voeding zou ik ze ook liever niet willen voeden met PoE, al heb ik daar eerlijk gezegd geen ervaring mee. Het is wel een elegante oplossing als je geen WCD tot je beschikking hebt.

Vwb het amperage, de RPi4 heeft zelfs een 3A USB voeding, al valt te discussiëren over de noodzaak daarvan.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
RobertMe schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:39:
[...]

De bron is een PoE+ switch, dus ik denk dat dit voldoende is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:46
Workaholic schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:01:
Vandaag icon optie ontdekt bij device settings inclusief alias mogelijkheid. Toch wel leuk spul dat Unify!

[Afbeelding]

Nadeel is nog steeds dat er LAN clients verbonden zijn via AP's (In Wall HD) en toch direct aan de core switchen hangen volgens het overzicht. Jammer dat ze deze bug nog steeds niet hebben opgelost (vond al posts hierover op reddit van 2018).

Heb nu op elke verdieping één in Wall HD hangen. Helaas hebben nog 2 devices 2.4GHZ dus heb maar op 1 verdieping de 2.4ghz kunnen uitzetten.

Hebben jullie nog advies voor channel settings? Zie screenshot - wat zijn hier de best practices?

[Afbeelding]

Auto channels lijkt vooralsnog het beste resultaat te bieden vreemd genoeg. Ik haal lagere throughput als ik ze vast zet op channels. DFS gaat ook niet goed.

2ghz staat uit op 1 AP omdat ik daar geen devices heb die het nodig hebben. Wk geeft door een refresh bug oid een lege channel width aan maar die staat op HT20 voor 2ghz en HT80 op 5ghz.
Voor HT20 op de 2Ghz altijd 1,6,11 gebruiken en ik zou ze op low zetten
Voor HT80 op 5Ghz 36,52,100,116,128
Pagina: 1 ... 25 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.