[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 237 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

RobertMe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:04:
[...]Niet een verwijtbare fout van de installateur
Het is wel degelijk een verwijtbare fout, de installateur heeft zich niet gehouden aan de meegegeven instructies.

Als hij van mening is dat een modem opgehangen moet worden dan kan hij 3 dingen doen:
1. Weigeren de installatie uit te voeren.
2. Installatie uitvoeren zonder apparatuur vast te schroeven.
3. Opgegeven instructies volgen en dat vermelden op de werkbon.

De installateur moet niet zelf gaan bepalen welke werkzaamheden hij wel of niet uitvoert. En als hij dat wél doet dan moet je het ook goed doen. De installateur verwijderd bijvoorbeeld ook het oude modem en glasvezel converter uit de meterkast. Moet je niet de adapter wél laten hangen. Hij drukt vervolgens de adapter van het modem in een stopcontact wat niet past. Geen Tie-wraps enzo gebruiken... Allemaal dikke jammer.

[ Voor 28% gewijzigd door Toppe op 02-08-2023 13:16 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:12:
[...]

Het is wel degelijk een verwijtbare fout, de installateur heeft zich niet gehouden aan de meegegeven instructies.

Als hij van mening is dat een modem opgehangen moet worden dan kan hij 3 dingen doen:
1. Weigeren de installatie uit te voeren.
2. Installatie uitvoeren zonder apparatuur vast te schroeven.
3. Opgegeven instructies volgen en dat vermelden op de werkbon.

De installateur moet niet zelf gaan bepalen welke werkzaamheden hij wel of niet uitvoert. En als hij dat wél doet dan moet je het ook goed doen. De installateur verwijderd bijvoorbeeld ook het oude modem en glasvezel converter uit de meterkast. Moet je niet de adapter wél laten hangen. Hij drukt vervolgens de adapter van het modem in een stopcontact wat niet past. Geen Tie-wraps enzo gebruiken... Allemaal dikke jammer.
Klinkt als: je had beter die hele monteur niet kunnen laten komen, want je wist toch al exact hoe je het wilde (en zit op Tweakers, dus wat kabels aansluiten moet je zelf ook wel lukken). Want die monteur is vast iemand anders dan degene die het ONT plaatst / glas last. Als het glas gelast is kun je gewoon lekker zelf aan de slag. Glas lassen is dan iets dat je zelf niet kunt (tenzij het toevallig je beroep of hobby is en je zowel de kennis als spullen er voor hebt).

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 02-08-2023 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

RobertMe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:30:
[...]

Klinkt als: je had beter die hele monteur niet kunnen laten komen, want je wist toch al exact hoe je het wilde (en zit op Tweakers, dus wat kabels aansluiten moet je zelf ook wel lukken). Want die monteur is vast iemand anders dan degene die het ONT plaatst / glas last. Als het glas gelast is kun je gewoon lekker zelf aan de slag. Glas lassen is dan iets dat je zelf niet kunt (tenzij het toevallig je beroep of hobby is en je zowel de kennis als spullen er voor hebt).
Ik wou die hele monteur ook niet hebben maar ze hadden duidelijk gewaarschuwd dat als ik zelf die pigtail ging plaatsen ik stront aan de knikker kon hebben. En ik heb geen zin in die discussie achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:13
Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:45:
[...]

Zal wel perongeluk zijn gegaan, maar toch. Op het moment dat hij bij ons was zie ik de UPS overschakelen op noodstroom.

3D printer zelf werkt nog, alleen stuur ik die aan via een Pi en die is nu verrot.
En toen dacht je niet van hee laat ik daar even wat mee doen. Maar liet je zelf de accu leeg lopen?

Je sd kaart in je rpi is verrot denk ik dat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Tonne schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:59:
[...]

En toen dacht je niet van hee laat ik daar even wat mee doen. Maar liet je zelf de accu leeg lopen?

Je sd kaart in je rpi is verrot denk ik dat je bedoelt?
Als je even verder leest dan zal je zien dat die monteur -eigen handig- later komt dan afgesproken.

Afspraak staat tussen 08:00 en 11:59, dan moet je niet om 13:35 aan komen kakken zonder even te overleggen met je klant.

Ik hou mijn agenda leeg tot 13:00, toen moest ik echt weg in verband met een afspraak.

En nee, het is niet de SD: ook andere SD kaartjes pakt hij niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:17:
[...]

Als je even verder leest dan zal je zien dat die monteur -eigen handig- later komt dan afgesproken.

Afspraak staat tussen 08:00 en 11:59, dan moet je niet om 13:35 aan komen kakken zonder even te overleggen met je klant.

Ik hou mijn agenda leeg tot 13:00, toen moest ik echt weg in verband met een afspraak.

En nee, het is niet de SD: ook andere SD kaartjes pakt hij niet meer.
Ja dan had je hem ook weg kunnen sturen toch. Hij houdt zich niet aan de afspraak.

Maar vervelend voor je. Dat sowieso. Ik hoop dat je de RPi snel hersteld of vervangen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Tonne schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:19:
[...]

Ja dan had je hem ook weg kunnen sturen toch. Hij houdt zich niet aan de afspraak.

Maar vervelend voor je. Dat sowieso. Ik hoop dat je de RPi snel hersteld of vervangen hebt.
Lees je mijn andere reacties niet? Je zit met het plaatsen van de pigtail in het glasvezel kastje. Als ik dat zelf zou doen en ik heb ooit een storing krijg je die discussie weer.

Hoe moeilijk was het voor die gast om alléén die pigtail er in te doen en op de bon zetten: klant regelt installatie verder zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:24:
[...]

Lees je mijn andere reacties niet? Je zit met het plaatsen van de pigtail in het glasvezel kastje. Als ik dat zelf zou doen en ik heb ooit een storing krijg je die discussie weer.

Hoe moeilijk was het voor die gast om alléén die pigtail er in te doen en op de bon zetten: klant regelt installatie verder zelf.
Je bent boos dat is wel duidelijk. Ja ik lees het zeker.
Ik lees allemaal dingen die de monteur moet doen of had moeten doen. En als iemand hier probeert je een spiegel voor te houden dan is wat die persoon zegt niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:41
RobertMe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:04:
[...]

Poepoe, en daar wil je nu een verzekeringskwestie van maken? Uithuilen en verder. Als de UPS om een andere reden uit/stuk was gegaan en de RPi overleden was kon je er ook weinig mee. Om dan meteen naar de installateur te wijzen gaat dan nogal ver.
Waar gehakt wordt vallen spaanders. Electronica gaat nu eenmaal eens stuk, en laat dat nu net ook nog eens vaker kunnen blijken bij inschakelen. En we hebben het hier over een stuk hardware dat een paar tientjes zou moeten kosten. Niet een verwijtbare fout van de installateur waardoor een gloednieuwe TV van duizend(en) euros stuk is gegaan.
Maar wel verwijtbaar.
Waarom moest de elektra uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Tonne schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:59:
[...]

Zo lees ik het ook ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ik zie het in de logs van Home Assistant. Had wat duidelijker moeten zijn ;) als ik thuis was dan had ik zelf zeker ingegrepen.

En voor de slimme mensen: mijn netwerk functioneerde dus niet vanwege hun eigen modem.

@Tonne

[ Voor 24% gewijzigd door Toppe op 02-08-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:43:
[...]

Ik zie het in de logs van Home Assistant. Had wat duidelijker moeten zijn ;) als ik thuis was dan had ik zelf zeker ingegrepen.

En voor de slimme mensen: mijn netwerk functioneerde dus niet vanwege hun eigen modem.
Ook die zin kun je op 2 manieren lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

ASS-Ware schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:51:
[...]

Ook die zin kun je op 2 manieren lezen.
Goed:

Na thuiskomst heb ik de groep, die blijkbaar uit stond, ingeschakeld. Ik heb handmatig mijn server ingeschakeld en heb, nadat deze volledig was opgestart gekeken in de logboeken hoe laat de UPS zonder voeding kwam te zitten. Dit was 5 minuten nádat de monteur was gearriveerd. Ik weet hoe laat hij er was, want dat heb ik nagekeken op de camera beelden.

Nu blij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:58:
[...]

Goed:

Na thuiskomst heb ik de groep, die blijkbaar uit stond, ingeschakeld. Ik heb handmatig mijn server ingeschakeld en heb, nadat deze volledig was opgestart gekeken in de logboeken hoe laat de UPS zonder voeding kwam te zitten. Dit was 5 minuten nádat de monteur was gearriveerd. Ik weet hoe laat hij er was, want dat heb ik nagekeken op de camera beelden.

Nu blij?
Ik doelde op die laatste zin over het functioneren van je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
1.
En voor de slimme mensen: mijn netwerk functioneerde dus, niet vanwege hun eigen modem.

2.
En voor de slimme mensen: mijn netwerk functioneerde dus niet, vanwege hun eigen modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Om even terug te gaan naar UniFi: ik heb een teltonika RUT240. Deze heeft een backup mogelijkheid die er voor zorgt dat 4G gebruikt gaat worden als er geen inkomende, vaste, verbinding meer is.

Ik kan op de UDM-Pro ook WAN en WAN2 instellen, wat zou slimmer zijn om te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:04
Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:02:
Om even terug te gaan naar UniFi: ik heb een teltonika RUT240. Deze heeft een backup mogelijkheid die er voor zorgt dat 4G gebruikt gaat worden als er geen inkomende, vaste, verbinding meer is.

Ik kan op de UDM-Pro ook WAN en WAN2 instellen, wat zou slimmer zijn om te gebruiken?
Je glas op WAN en 4G op WAN2? Lijkt voor mij het logische, je WAN2 als secundaire verbinding in te stellen.

[ Voor 8% gewijzigd door MRiesje op 02-08-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

MRiesje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:04:
[...]

Je glas op WAN en 4G op WAN2?
Ja, dat kan. Maar m’n 4G modem heeft die zelfde functionaliteit dus ben wel even benieuwd welke route ik zal nemen. Aka, hoe goed werkt die backup optie van UniFi.

In die Teltonika kan je bijvoorbeeld instellen dat de verbinding 30s weg moet zijn voordat hij overschakelt naar 4G. Die optie zie ik in UniFi niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:51
Ik gebruik zelf de UniFi LTE Pro met een Prepaid SIM van T-Mobile - als WAN uitvalt laad ik ff een dagpas unlimited 4G erop voor geen 4 EUR en gaan met die banaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:04
Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:06:
[...]

Ja, dat kan. Maar m’n 4G modem heeft die zelfde functionaliteit dus ben wel even benieuwd welke route ik zal nemen. Aka, hoe goed werkt die backup optie van UniFi.

In die Teltonika kan je bijvoorbeeld instellen dat de verbinding 30s weg moet zijn voordat hij overschakelt naar 4G. Die optie zie ik in UniFi niet?
Sorry, al een tijd geen Ubiquiti spul onder mijn beheer gehad 8)7, maar als ik het zo zie (link) lijkt het niet te kunnen. Deze post is ook al een tijd geleden maar goed, je kan de time-out niet instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:06:
[...]

Nee unifi heeft die optie niet. Zelf heb ik gekozen voor de optie dat de usg de fallback regelt. En dat bevalt me prima. Ik heb het op 2 sites. En de keren dat het gebruikt wordt is het ook echt nodig. Ik zie geen reden om zelf de timeout in te moeten stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Tonne schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:27:
[...]

Nee unifi heeft die optie niet. Zelf heb ik gekozen voor de optie dat de usg de fallback regelt. En dat bevalt me prima. Ik heb het op 2 sites. En de keren dat het gebruikt wordt is het ook echt nodig. Ik zie geen reden om zelf de timeout in te moeten stellen
Dat is ook wel weer waar. Kan je nog een provider aanraden voor 4G backup? Zat zelf te denken aan unlimited 4G van T-Mobile maar ja, eigelijk kan je dan het maand bedrag net zo goed door de plee spoelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

Dat is ook wel weer waar. Kan je nog een provider aanraden voor 4G backup? Zat zelf te denken aan unlimited 4G van T-Mobile maar ja, eigelijk kan je dan het maand bedrag net zo goed door de plee spoelen
Ik heb zelf ziggo zakelijk met wifi backup. Dat heet wifi backup, maar is een 4g simkaartje van vodafone dat je bij je abonnement krijgt.
Ook kpn heeft een gratis backup sim kaart bij zijn abonnementen.

Daarvoor deed ik wat net genoemd is, t-mobile sim only en dan een ongelimiteerde bundel voor een dag aanzetten. Dan heb je wel wat verstoring.

Mijn ervaring met de 4g backup is dat deze vrijwel onmerkbaar overpakt. Er zit een kantoor met 15 man personeel en een magazijn met 10 man personeel op. En het internet was wel wat traag (normaal 70 up, 1000 down). Dat terwijl de storing toen 3 uur duurde en er drie man continue gebeld wordt (klantenservice).

Dus het is een beetje de vraag wat jouw toepassing is en wat de eisen zijn. Maar de zakelijke abonnementen met extra simkaart zijn de goedkoopste automatische optie denk ik. Alleen dan moet dat wel beschikbaar zijn in jouw situatie.
Anders een simkaart met bundel die je moet activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Tonne schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:50:
[...]

Ik heb zelf ziggo zakelijk met wifi backup. Dat heet wifi backup, maar is een 4g simkaartje van vodafone dat je bij je abonnement krijgt.
Ook kpn heeft een gratis backup sim kaart bij zijn abonnementen.

Daarvoor deed ik wat net genoemd is, t-mobile sim only en dan een ongelimiteerde bundel voor een dag aanzetten. Dan heb je wel wat verstoring.

Mijn ervaring met de 4g backup is dat deze vrijwel onmerkbaar overpakt. Er zit een kantoor met 15 man personeel en een magazijn met 10 man personeel op. En het internet was wel wat traag (normaal 70 up, 1000 down). Dat terwijl de storing toen 3 uur duurde en er drie man continue gebeld wordt (klantenservice).

Dus het is een beetje de vraag wat jouw toepassing is en wat de eisen zijn. Maar de zakelijke abonnementen met extra simkaart zijn de goedkoopste automatische optie denk ik. Alleen dan moet dat wel beschikbaar zijn in jouw situatie.
Anders een simkaart met bundel die je moet activeren.
Heb geen zakelijk maar wel eens ergens gelezen over een dienst van paar euro per maand… vandaar de vraag :D

Verder is het gewoon privé gebruik…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
Ik heb een probleem met en device connected aan een flex mini.

De flex mini zit verbonden aan een 8-port Ubiquiti POE switch.

Het uplink network staat op standard VLAN1. Een van de poorten op de flex mini heeft een vlan profile geconfigueerd (vlan20) alleen als ik er een device aan hang krijg ik geen ip oid. Als ik de port op de flex mini op default vlan 1 zet krijg ik wel een ip en conectivity.

Het heeft altijd gewerkt en ik heb volgens mij niks veranderd maar ik krijg de boel niet meer aan de praat.

Devices verbonden via wifi in vlan 20 werken wel gewoon prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Dracula op 02-08-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie weet welke fibre kabel + SFP module ik moet hebben om het KPN glaspunt (zonder dat zwarte GPON/media convertor kastje) direct op een Unifi Gateway Pro (USG-PRO-4) aan te sluiten?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H3n238y.jpg

"Hoort" dit ding op:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oge6lJE.jpg

Maar dat is weer een extra kastje.

Punt is ook, dat KPN punt zit in de woonkamer, niet in de meterkast bij de rest van de hardware.
(Sowieso... why?!) KPN kan het wel voor je verplaatsen, maar daar vragen ze €300 voor.
Terwijl het prima kan (lijkt mij) met een glaskabel hierin prikken en andere end in de USG.
Afstand is 15m (kabel gaat dan netjes in een pvc-pijpje door de plint heen.

Lees her en der vergelijkbare acties i.c.m. een Fritzbox, dus technisch gezien werkt het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:17
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:52:
Wie weet welke fibre kabel + SFP module ik moet hebben om het KPN glaspunt (zonder dat zwarte GPON/media convertor kastje) direct op een Unifi Gateway Pro (USG-PRO-4) aan te sluiten?

Lees her en der vergelijkbare acties i.c.m. een Fritzbox, dus technisch gezien werkt het wel.
Daarvoor heb je een patch cover nodig, dus de zwarte NTU eraf en de patch cover erop.
Alleen is het SFP deel wel een beetje moeilijker, het schijnt dat alleen de Fritz! modules/routers werken.
Heb nog niet gehoord dat mensen met andere modules hun verbinding werkend hebben gekregen.

Er staat wel het e.e.a. bij FS.com voor niet zulke gekke prijzen, maar het is dus maar de vraag of het gaat werken.

https://www.fs.com/de-en/search_result?keyword=XGS%20PON

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[Afbeelding]

"Hoort" dit ding op:
[Afbeelding]

Punt is ook, dat KPN punt zit in de woonkamer, niet in de meterkast bij de rest van de hardware.
(Sowieso... why?!) KPN kan het wel voor je verplaatsen, maar daar vragen ze €300 voor.
Terwijl het prima kan (lijkt mij) met een glaskabel hierin prikken en andere end in de USG.

Ik heb het glas direct in mijn udmp zitten. Werkt als een tiet. Heb deze cover: https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html

Heb de kabel uit de cover vervangen voor 1 van 20meter. Zodat de udmp in de garage kan hangen. De kabel heb ik gekocht met een andere stekker aan de udmp kant (lc). https://www.fs.com/products/62913.html

En deze sfp zit in de udmp: https://eu.store.ui.com/e...variant=uacc-om-sm-1g-s-2

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05:05
Dracula schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:33:
Ik heb een probleem met en device connected aan een flex mini.

De flex mini zit verbonden aan een 8-port Ubiquiti POE switch.

Het uplink network staat op standard VLAN1. Een van de poorten op de flex mini heeft een vlan profile geconfigueerd (vlan20) alleen als ik er een device aan hang krijg ik geen ip oid. Als ik de port op de flex mini op default vlan 1 zet krijg ik wel een ip en conectivity.

Het heeft altijd gewerkt en ik heb volgens mij niks veranderd maar ik krijg de boel niet meer aan de praat.

Devices verbonden via wifi in vlan 20 werken wel gewoon prima.
Lees ik goed dat op je uplink port vlan 20 niet als tagged staat? Zo niet, dan is dat het probleem. Op je uplink port moeten (aan beide kanten) alle gebruikte vlans worden getagged.

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
Charlie_Root schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 07:25:
[...]

Lees ik goed dat op je uplink port vlan 20 niet als tagged staat? Zo niet, dan is dat het probleem. Op je uplink port moeten (aan beide kanten) alle gebruikte vlans worden getagged.
Ah ik zie idd al wat er verkeerd gaat, dan wel eerst anders stond. Traffic restrictions staat opeens op block all ipv allow specifieke vlans zoals het ooit wel stond.

Misschien gebeurt na al het gekloot met resetten van switches die niet adopten.

Thanks voor het wijzen in de juiste richting.

[ Voor 9% gewijzigd door Dracula op 03-08-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tylen schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 06:28:
[...]

Ik heb het glas direct in mijn udmp zitten. Werkt als een tiet. Heb deze cover: https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html

Heb de kabel uit de cover vervangen voor 1 van 20meter. Zodat de udmp in de garage kan hangen. De kabel heb ik gekocht met een andere stekker aan de udmp kant (lc). https://www.fs.com/products/62913.html

En deze sfp zit in de udmp: https://eu.store.ui.com/e...variant=uacc-om-sm-1g-s-2
Held! Dat lijkt de meest eenvoudige oplossing idd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:35:
[...]

Held! Dat lijkt de meest eenvoudige oplossing idd. :)
Alleen gaat dit niet werken met XGS-PON zoals jij hebt (getuige de NTU).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JanHenk schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:12:
[...]

Dank voor je bijdrage. :)
Goed dat ik nog niks besteld heb dan.

Weet je wellicht ook wat ik dan wél nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:13:
[...]

Dank voor je bijdrage. :)
Goed dat ik nog niks besteld heb dan.

Weet je wellicht ook wat ik dan wél nodig heb?
Je moet PON configureren. Je hebt (zoals @Ruben279 linkte) XGSPON SFP modules met MAC van FS.com, maar ik denk dat je hoofdpijn krijgt van de configuratie.

Met GPON is er wel succes geboekt (alleen door mij nog niet), maar met XGSPON werken vooralsnog alleen de modules van Fritz in hun eigen apparatuur en niet in Ubiquiti.

Wordt een gokje van EUR 200+ in ieder geval :+

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online

[Afbeelding]

"Hoort" dit ding op:
[Afbeelding]

dat zwarte kastje is geen *pon kast, maar gewoon een simpele mediaconverter, die heb ik namelijk hier in de kast liggen :P (Ik heb hier een AON verbinding)
overigens zie ik dat je FTU al naar de balle is, gezien je de stikker ook beschadigd hebt...
verder is je FTU volgens mij een TK01, KPN heeft daar voor een patchcover te koop (prijs was dacht ik iets van €25,-) verder heb je een BiDi SFP transceiver nodig: https://www.fs.com/de-en/products/74514.html
Wel de SC connectie selecteren.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Laatst online: 15:27
Kennis van mij heeft een UDM pro met OS versie 1.10.0, ik draai inmiddels 3.1.15.

Hij heeft mij gevraagd te helpen met de updates. Kan ik deze versie zomaar naar de laatste versie brengen of zijn er zaken om rekening mee te houden?

Bv in een bepaalde volgorde, eerste controler/OS en dan de wifi punten.

Hij heeft meerdere WiFi punten en nog een switch. Allen zijn 2 jaar geleden voor het laatst voorzien van een update (hij is daar gaan wonen en het netwerk overgenomen, geen kennis van Unifi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

JanHenk schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:12:
[...]

Ik heb hier ook naar zitten kijken, maar werd ook al eens gewaarschuwd dat glas direct naar de UDM niet gaat werken.

Dat geld neem ik aan voor alle verbindingen? Want hier nu T-Mobile en die hebben een ‘simpele’ Huawei glas naar UTP converter er tussen hangen, zal het dan wél werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@vanputten80 Ik zou geld vragen...

De volgorde van installatie en ik zou het even nalezen voordat ik een fout heb gemaakt, maar de volgorde zou moeten zijn:
  1. 1.10.0
  2. 1.12.38
  3. 2.4.27
  4. 2.5.17
  5. 3.0.20
  6. 3.1.15
Alleen afwijken van de volgorde indien ubiquiti dat zegt OF voor onze leedvermaak.
PS. indien internet verbonden per SFP, zou ik die even overzetten naar UTP.

Link: https://community.ui.com/releases?q=Dream+machine

[ Voor 7% gewijzigd door Cardinal op 03-08-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvg93
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13:05
Toppe schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:01:
[...]

Dat geld neem ik aan voor alle verbindingen? Want hier nu T-Mobile en die hebben een ‘simpele’ Huawei glas naar UTP converter er tussen hangen, zal het dan wél werken?
Voor T-Mobile is de Huawei een ONT op GPON. Deze heb je nodig mits je de gok niet wilt wagen met een gpon sfp 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

svenvg93 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:01:
[...]

Voor T-Mobile is de Huawei een ONT op GPON. Deze heb je nodig mits je de gok niet wilt wagen met een gpon sfp 😉
Juist wel, maar omdat er al eerder gemeld was dat ze een nieuwe soort verbinding gebruiken lijkt met me niet dat ik nu opeens wél de fiber via een SFP in de UDM werkend krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Cardinal schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:21:

De volgorde van installatie en ik zou het even nalezen voordat ik een fout heb gemaakt, maar de volgorde zou moeten zijn:
  1. 1.10.0
  2. 1.12.38
  3. 2.4.27
  4. 2.5.17
  5. 3.0.20
  6. 3.1.15
Alleen afwijken van de volgorde indien ubiquiti dat zegt OF voor onze leedvermaak.

Helder dit!

Werkt het met de WiFi punten hetzelfde (ac pro)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Nu online
@vanputten80 updates voor de accesspoints zit in de firmware, die worden na installatie geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Toppe schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:02:
[...]

Juist wel, maar omdat er al eerder gemeld was dat ze een nieuwe soort verbinding gebruiken lijkt met me niet dat ik nu opeens wél de fiber via een SFP in de UDM werkend krijg
De udm heeft geen sfp poort dus daar gaat het nooit in werken.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ik gebruik adgaurd vanuit home assistant. Netjes in unifi de DNS server aangepast, maar al het verkeerd komt vanaf 192.168.0.1. Dat is het IP van de UDM.

Nu wil ik per apparaat kunnen kijken, kijk ik over die optie heen, of kan dat niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJBYzKzDVuQx9mhwcz7enkHLEpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ChMYF7woPLWfwlTmUMgm6eB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 07:37:
Ik gebruik adgaurd vanuit home assistant. Netjes in unifi de DNS server aangepast, maar al het verkeerd komt vanaf 192.168.0.1. Dat is het IP van de UDM.

Nu wil ik per apparaat kunnen kijken, kijk ik over die optie heen, of kan dat niet?
[Afbeelding]
Dan moet je via DHCP de DNS server voor je clients aanpassen. Elke cliënt dient dan naar adguard te communiceren voor DNS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 07:37:

[Afbeelding]
Waarschijnlijk heb je de DNS server van de UDM ingesteld i.p.v. de DNS server die via DHCP gepubliceerd moet worden. Gevolg is dat DNS verkeer nog steeds naar de DNS server op de UDM gaat, alleen stuurt deze het verkeer nu naar ADG i.p.v. de ISP.
Je moet de DNS server dus instellen bij de netwerken (per stuk uiteraard). Naast dat je daar het subnet en DHCP pool instelt kun je daar ook de primaire en secundaire DNS server opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Ik zit alles zo eens door te lezen en vraag me af hoe ik eea beter zou kunnen inrichten.

Ik gebruik het standaard vlan voor mijn Unifi spullen, maar ook voor mijn Windows netwerk, server en werkstations en mijn Esx servers (Nuc’s met 1 NIC).

Voor apparatuur die in aparte vlans moeten stel ik een vlan in op de poort waar ze op zijn aangesloten, bijvoorbeeld mijn Hue bridge, mijn zonnepanelen monitor, etc.
Voor vm’s die in een apart vlan moeten kun je dat eenvoudig regelen in Vmware.

Maar, als ik het goed doe, zo lees ik, moet ik mijn Windows en Esx spul ook in een apart vlan stoppen en hier wringt de schoen.
Als ik de switchpoort, waar een Esx server aan hangt, een ander vlan id (bijv 10) geef, kan ik vm’s dan nog wel een ander vlan (bijv 20) geven?
Lijkt mij niet, maar wellicht heb ik het fout.

En waarom zou ik mijn Windows spullen niet in het default vlan houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ASS-Ware schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:31:
Ik zit alles zo eens door te lezen en vraag me af hoe ik eea beter zou kunnen inrichten.

Ik gebruik het standaard vlan voor mijn Unifi spullen, maar ook voor mijn Windows netwerk, server en werkstations en mijn Esx servers (Nuc’s met 1 NIC).

Voor apparatuur die in aparte vlans moeten stel ik een vlan in op de poort waar ze op zijn aangesloten, bijvoorbeeld mijn Hue bridge, mijn zonnepanelen monitor, etc.

Maar, als ik het goed doe, zo lees ik, moet ik mijn Windows en Esx spul ook in een apart vlan stoppen en hier wringt de schoen.
Als ik de switchpoort, waar een Esx server aan hangt, een ander vlan id (bijv 10) geef, kan ik vm’s dan nog wel een ander vlan (bijv 20) geven?

Je hoeft ze niet in een apart vlan te zetten omdat men dat roept. Als je geen FW rules tussen de vlans configureert met blocks dan helpt het qua security niet. Je moet er wel een doel mee hebben, zou mijn advies zijn.

Naar een ESX server dient de switchport als een 802.1Q "trunk" port geconfigureerd te zijn. Dan zijn de clans getagged en haalt ESX de tag er weer vanaf. Ook in ESX dien je dan de porten juist te configureren met een vlan tag per portgroep.

Als je ermee wilt spelen is het gemakkelijkste om je clients en je client WiFi om te zetten naar een vlan tag. En als je daar dan ervaring hebt opgedaan kan je over je serverpark nadenken. Een NUC met 1 NIC is genadeloos, 1 config foutje en je sluit jezelf buiten.

Ik heb hier een aantal vlans:
-Guest (untrusted)
-IOT (untrusted)
-Docker (untrusted)
-Server (trusted)
-Clients (trusted)

Waarbij untrusted nooit naar een ander LAN segment/vlan mag, op enkele IP+port specifieke uitzonderingen na. En trusted kan overal naar toe.

Je moet je afvragen of je met UniFi en firewall rules wilt beginnen, ik heb het zelf in pfSense gebouwd wat veel overzichtelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ASS-Ware schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:31:

Je moet natuurlijk niks en er is geen zwart witte goed vs slecht :p

Ik heb alle semi infrastructuur zaken in het default VLAN zitten. Dus daaronder vallen bv ook mijn "servers". Het default VLAN is dus niet exclusief alleen maar UniFi gear.

En m.b.t. de vraag: je kunt natuurlijk dat ene VLAN voor ESXi als untagged op die poort zetten en de andere VLANs (uiteraard) tagged. En dan zul je de VMs vast aan een tagged VLAN kunnen knopen zonder dat ESXi zelf bereikbaar wordt via dan VLAN.
Zelf gebruik ik Proxmox, en die bak zelf is alleen bereikbaar via 192.168.1.30, maar de LXC containers zijn weer alleen bereikbaar op 192.168.10.x, 192.168.20.x etc, verschillende VLANs dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geenwindows schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:19:
[...]

dat zwarte kastje is geen *pon kast, maar gewoon een simpele mediaconverter, die heb ik namelijk hier in de kast liggen :P (Ik heb hier een AON verbinding)
overigens zie ik dat je FTU al naar de balle is, gezien je de stikker ook beschadigd hebt...
verder is je FTU volgens mij een TK01, KPN heeft daar voor een patchcover te koop (prijs was dacht ik iets van €25,-) verder heb je een BiDi SFP transceiver nodig: https://www.fs.com/de-en/products/74514.html
Wel de SC connectie selecteren.
Foto's zijn heel lui van internet getrokken. Had geen zin om zelf foto's te maken. :P
Als ik het verder dus goed begrijp/samenvat:

- Zwarte cover (mediaconvertor) eraf halen.
- TK01 patchcover aanschaffen: https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html
- 15m glaskabel aanschaffen, met SC-APC - SC connectors. (Groene/Blauwe connectors)
Bijv. deze: https://www.netwerkwinkel...-SOS2S8SC150-p_35379.html
- SFP module voor in de Gateway.

Heb nog een Draytek BiDi, 1.25G, Tx13, Rx14/15,20km,SC,3.3V liggen.
Zou die volstaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

RobertMe schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 07:52:
[...]

Waarschijnlijk heb je de DNS server van de UDM ingesteld i.p.v. de DNS server die via DHCP gepubliceerd moet worden. Gevolg is dat DNS verkeer nog steeds naar de DNS server op de UDM gaat, alleen stuurt deze het verkeer nu naar ADG i.p.v. de ISP.
Je moet de DNS server dus instellen bij de netwerken (per stuk uiteraard). Naast dat je daar het subnet en DHCP pool instelt kun je daar ook de primaire en secundaire DNS server opgeven.
Stom. Wist dat ik wat fout deed. Nu zie ik netjes per cliënt inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De laatste firmware update heeft blijkbaar de led ring van mn UDM weer aan gezet. Maar ik kan nergens vinden waar die weer uitgezet kan worden. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud
  • Laatst online: 17-09 21:35

Mud

Deze week heb ik de Dream Router mogen ontvangen en is de KPN EB12 vervangen *O*

Het duurde even voordat de WAN link werkte (moest eerst 2 a 3 firmware updates installeren), maar al met al ben ik tevreden! 1 UAP-AC-Lite heb ik zelfs kunnen afkoppelen, omdat de UDM nu de gehele beneden verdieping dekt qua dekking.

Omdat de dream router over PoE beschikt is ook de TP-link switch opgeruimd. Is gelijk de meterkast een stuk 'schoner' qua kabels en onnodige devices.

Een aantal devices zoals de monitoring van zonnepanelen en de hue bridge heb ik in een "IoT" VLAN netwerk geplaatst, zodat die de rest van het lokale netwerk niet kunnen bereiken.

Eigenlijk wil ik nog een Ubiquiti switch aanschaffen om de 2e TP-link switch te vervangen bij de woonkamer, zodat de bekabelde apparatuur daar ook nog in overige VLANs geplaatst kan worden. Maar goed dat kan later nog, heeft allemaal geen bloedspoed :+

De glasvezel verbinding is maar 200/200 Mbit, dus van de 700Mbit throughput limiet heb ik geen last. Mocht er ooit gigabit komen, dan zullen wij het maximale sowieso niet eruit halen. Het enige wat wij doen is veel streamen, thuiswerken via VPN, "normaal" internetgebruik en heel af en toe wat downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:48
Ik heb sinds afgelopen zaterdag problemen met mijn Edgerouter X die normaal gesproken lekker stabiel en zonder problemen zijn werk doet.
Afgelopen zaterdag kwam ik er achter dat de Edgerouter X een probleem veroorzaakte waardoor de LAN nog prima draaide maar ik geen internet had. Ondanks dat de KPN Experiabox wel een werkende verbinding had.
Probleem toen opgelost door een oudere backup terug te zetten en meteen werkte het weer zoals het hoort.

Tot dat ik vanmiddag thuis kwam en weer hetzelfde probleem had. En per toeval zag ik dat sinds 01-08-2023 er nieuwe firmware te downloaden is voor de Edgerouter X. Vergeleken welke versie mijn Edgerouter draaide en dat was dus de meest recente versie v2.0.9-hotfix.7.
Gekeken of er nog een oudere firmware te verkrijgen was en heb firmware v2.0.9-hotfix.4 geinstalleerd waardoor de Edgerouter weer verbinding heeft met internet.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de Edgerouter niet zelf firmware gaat updaten? Kan dit niet vinden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
WAARSCHUWING. De laatste firmware update van UniFi heeft bij mij (en bij een vriend) het Guest-WiFi netwerk teruggezet naar het 'Default' netwerkprofiel. Dat betekent dat je gasten dus op je normale netwerk zitten en bij je servers, chromecasts, printers etc kunnen. Het is even dat je het weet, je kunt het heel makkelijk oplossen door in de WiFi-configuratie het netwerkprofiel weer terug te zetten op 'Guests' of hoe je het ook had genoemd.

Ik heb een UDM, die vriend heeft een USG met Cloudkey. Het zit dus echt in de netwerksoftware. Ik heb er op internet nog geen bijzonderheden over kunnen vinden.

Maar het is wat mij betreft wel een enorm veiligheidslek. Ik gebruik mijn gastennetwerk soms als openbaar netwerk, maar ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat Jan en alleman kan gaan proberen om mijn servers te hacken. Die zijn daar namelijk niet tegen opgewassen, omdat ik er vanuit ga dat ze alleen op het interne netwerk te bereiken zijn en daar zitten geen hackers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
PhilipsFan schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 00:43:
WAARSCHUWING. De laatste firmware update van UniFi heeft bij mij (en bij een vriend) het Guest-WiFi netwerk teruggezet naar het 'Default' netwerkprofiel. Dat betekent dat je gasten dus op je normale netwerk zitten en bij je servers, chromecasts, printers etc kunnen. Het is even dat je het weet, je kunt het heel makkelijk oplossen door in de WiFi-configuratie het netwerkprofiel weer terug te zetten op 'Guests' of hoe je het ook had genoemd.

Ik heb een UDM, die vriend heeft een USG met Cloudkey. Het zit dus echt in de netwerksoftware. Ik heb er op internet nog geen bijzonderheden over kunnen vinden.

Maar het is wat mij betreft wel een enorm veiligheidslek. Ik gebruik mijn gastennetwerk soms als openbaar netwerk, maar ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat Jan en alleman kan gaan proberen om mijn servers te hacken. Die zijn daar namelijk niet tegen opgewassen, omdat ik er vanuit ga dat ze alleen op het interne netwerk te bereiken zijn en daar zitten geen hackers...
Tot je werkstation een keer een virus krijgt …
Tip: Houd je servers en werkstations veilig, up to date en met de juiste settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:17:
De laatste firmware update heeft blijkbaar de led ring van mn UDM weer aan gezet. Maar ik kan nergens vinden waar die weer uitgezet kan worden. Iemand een idee?
Iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 15:49
PhilipsFan schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 00:43:

Over welke update heb je het dan? Net even gecheckt, maar bij mij staat alles nog goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
loyske schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:42:
[...]

Over welke update heb je het dan? Net even gecheckt, maar bij mij staat alles nog goed.
Ik weet het niet precies. Dit is namelijk niet iets wat ik elke dag check. Ik was gister toevallig bij die vriend en daar zit mijn iPad op zijn gastennetwerk, hij was verbaasd dat ik zijn Chromecasts kon zien (ik wilde even wat vakantiefoto's showen). Dus toen ging hij dat controleren en bleek het verkeerd te staan.

Toen ik thuis was heb ik het bij mezelf gecontroleerd en stond het ook verkeerd, dus dat is geen toeval of een foutje van onszelf. Het enige wat ik zeker weet is dat het op Koningsdag nog goed was (toen had ik het gastennetwerk in gebruik) dus het is fout gegaan tussen toen en de laatste update. Ik zit nu op UniFi OS 3.1.15, dat is de nieuwste. Maar het kan tijdens een eerdere update dus al fout zijn gegaan.

Het kan ook wel zijn dat het alleen in specifieke situaties fout gaat, dus dat het toevallig bij jou nog wel klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:10

Yucko

One clown to rule them all !

Je bedoelt die blauwe ring bovenop je UDM?

1) naar UniFi OS pagina gaan
2) aan de linkerkant op "Console Settings" klikken
3) in rechterpane zie je iets staan dat lijkt op:
Afbeeldingslocatie: https://vrtmmn.nl/tweakers/images/uitschakelen_led_en_scherm.png
daar dan het vinkje weghalen bij "LED"

LCM Screen = scherm voorop UDR in mijn geval ;)

@PhilipsFan
hier helemaal bijgewerkt (Official channel) en staat nog steeds goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Yucko op 09-08-2023 10:59 ]

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yucko schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

[Afbeelding]

@PhilipsFan
Thanks! Daar had ik hem nooit gevonden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10

Processorkoeler

Geen stock koeler

Processorkoeler in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Is er iemand die kan helpen met het configureren van wat VLANs i.c.m. het in sommige VLAns wel en niet toestaan van casten? Het blocken van "all inter VLAN traffic met multicast en snooping uit" zorgt er namelijk niet voor dat ik niet kan casten, terwijl ik dat wil tegenhouden.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Processorkoeler schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:52:
Processorkoeler in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Is er iemand die kan helpen met het configureren van wat VLANs i.c.m. het in sommige VLAns wel en niet toestaan van casten? Het blocken van "all inter VLAN traffic met multicast en snooping uit" zorgt er namelijk niet voor dat ik niet kan casten, terwijl ik dat wil tegenhouden.
https://community.ui.com/...31-49e9-b85e-70104d0b929c
TCP ports 8008-8009 and UDP ports 32768-61000 are required for Google Home app on iOS and to cast and screen share from Chrome in Windows.

Additionally TCP port 8443 is required for the Google Home app on Android, otherwise the device does not show up and so screen mirroring from Android using chromecast will not work.
Je zou specifieke poorten kunnen blokkeren?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10

Processorkoeler

Geen stock koeler

Ga ik nog even proberen, maar dat zou dubbel zijn. Blocken van al het UDP en TCP verkeer zou ook die poorten meenemen lijkt mij dan, toch?

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:51
Ik neem aan dat je Inter-VLAN traffic blokkeert dmv firewall rules. Heb je ook een regel 'Allow established and related' met hogere prio? In dat geval test je misschien te snel na je wijzing en wordt het nog tijdelijk toegestaan omdat de connectie al was gemaakt en nog 'open staat'.
Processorkoeler schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:52:

Je kunt niet casten en wil dat tegenhouden schrijf je? Wil je wel of niet kunnen casten?

Voor TCP of UDP kan je in de fw log redelijk inzichtelijk maken. dmv een any any permit + log configureren op de bepaalde interfaces in het verkeerspad, en dan op CLI in de logs kijken. Je kan dan de verkeersrichting zien en de gebruikte porten en daar kan je dan een permit of deny aan hangen. Je hebt bij UniFi soms dat je een rule er gespiegeld in moet zetten.

Lastiger wordt het als je casting niet werkt, dan kom je in aanraking met automatische discovery protocollen zoals MDNS (google) en SSDP (Sonos) waar je een proxy voor moet draaien. De MDNS proxy is wel voorzien in UniFi apparatuur.

Samenvattend: het kan maar weet waar je aan begint. Dat er geen tientallen guides zijn is omdat de GUI van UI zich niet bij uitstek laat lenen voor FW rules en troubleshooting. Dan ben je beter af met pfSense of OPNsense op een zelfbouw router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 13:38
Ik heb in het weekend een bestelling voor mijn ouders geplaatst bij Ubiquiti, maar deze is schijnbaar gecanceld. Ik kreeg geen mail dus heb even ingelogd en daar zag ik het. Beetje rare werkwijze als ik heel eerlijk ben. Ik kan vervolgens ook nergens iets van contact vinden hierover.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
Ik heb momenteel 3 APs 6 Lite van Unifi. Nu is het bereik net niet ver genoeg om tot aan mijn oprit te komen voor updates te doen voor mijn Tesla.

Als ik de wifi op mijn gsm check valt me op dat ik nog steeds genoeg bereik heb daar, maar de kwaliteit niet meer goed is. Dus allicht onvoldoende voor mijn wagen.

Als ik nu het AP dat dichtste bij mijn oprit hangt vervang door het 6 Pro model, zal mijn bereik dan beter zijn of is dat vergelijkbaar met het lite model? Een LR model of Enterprise kan natuurlijk ook maar dat zijn direct grotere investeringen en misschien is een Pro wel voldoende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17-09 15:43

JanB

Het ken rotter !!!

Sphinkx schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:43:
Ik heb momenteel 3 APs 6 Lite van Unifi. Nu is het bereik net niet ver genoeg om tot aan mijn oprit te komen voor updates te doen voor mijn Tesla.

Als ik de wifi op mijn gsm check valt me op dat ik nog steeds genoeg bereik heb daar, maar de kwaliteit niet meer goed is. Dus allicht onvoldoende voor mijn wagen.

Als ik nu het AP dat dichtste bij mijn oprit hangt vervang door het 6 Pro model, zal mijn bereik dan beter zijn of is dat vergelijkbaar met het lite model? Een LR model of Enterprise kan natuurlijk ook maar dat zijn direct grotere investeringen en misschien is een Pro wel voldoende...
Ik denk dat de grote vraag is of het signaal van je AP te slecht is voor je Tesla, of dat het signaal van je Tesla niet sterk genoeg is om door je AP te kunnen worden ontvangen. Als dat laatste het geval is, heeft het niet veel zin om een sterker AP op te hangen.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
JanB schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:47:
[...]

Ik denk dat de grote vraag is of het signaal van je AP te slecht is voor je Tesla, of dat het signaal van je Tesla niet sterk genoeg is om door je AP te kunnen worden ontvangen. Als dat laatste het geval is, heeft het niet veel zin om een sterker AP op te hangen.
Sterk punt! Als ik in mijn Tesla zoek naar mijn wifi netwerk kan ik niets vinden... Ik ging er eigenlijk van uit dat een ander type AP (Pro / LR / Enterprise) een sterker signaal had. Waardoor mijn update probleem is opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polster
  • Laatst online: 16:51
De Tesla heeft een vrij zwakke Wifi zender/ontvanger. Denk dat een nieuw AP dat niet gaat oplossen. Ik meen dat de antenne in de rechterbuitenspiegel zit dus je zou nog kunnen spelen met hoe je je auto wegzet om te kijken of het bereik dan net voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Laatst online: 12-09 11:58
Sppak schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:05:
Ik heb in het weekend een bestelling voor mijn ouders geplaatst bij Ubiquiti, maar deze is schijnbaar gecanceld. Ik kreeg geen mail dus heb even ingelogd en daar zag ik het. Beetje rare werkwijze als ik heel eerlijk ben. Ik kan vervolgens ook nergens iets van contact vinden hierover.

Iemand hier ervaring mee?
Geen ervaring met een order die gecanceled is maar wel met contact over een order. Daarvoor heb een e-mail gestuurd naar eu.store@ui.com. Ik heb zojuist even gekeken maar ik kreeg letterlijk 30 minuten later al een reactie en we waren in contact over mijn bestelling.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
Roy Batty schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:58:
[...]

Geen ervaring met een order die gecanceled is maar wel met contact over een order. Daarvoor heb een e-mail gestuurd naar eu.store@ui.com. Ik heb zojuist even gekeken maar ik kreeg letterlijk 30 minuten later al een reactie en we waren in contact over mijn bestelling.
Ahh, thanks. Ga ik die ook gelijk eens mailen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:18
Sphinkx schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:43:

Als ik nu het AP dat dichtste bij mijn oprit hangt vervang door het 6 Pro model, zal mijn bereik dan beter zijn of is dat vergelijkbaar met het lite model?

Een LR model of Enterprise kan natuurlijk ook maar dat zijn direct grotere investeringen en misschien is een Pro wel voldoende...
Kijk even naar de u6+ veel beter bereik als de lite en goed betaalbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowman888
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:39
Yucko schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

[Afbeelding]

@PhilipsFan
Ik kwam terug van vakantie en op mijn Dream Router brandt nu ook dat blauwe licht en zie niet waar ik het kan uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Cardinal schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:21:

1. 1.10.0
  2. 1.12.38
  3. 2.4.27
  4. 2.5.17
  5. 3.0.20
  6. 3.1.15

Nu draait UniFi OS UDM Pro 1.10.0.3686 met controler 6.4.54. Het systeem geeft geen melding van een nieuw beschikbare update. Kan ik dat op een manier triggeren? Of is het zo dat ik nu met SSH aan de slag moet en het unifi OS upgrade pad volgen zoals hierboven beschreven?

Aanvulling
UDM geeft op het scherm dat er een update van controler beschikbaar is, maar die zie ik niet. Ook SSH lukt (connection refushed).
Ik krijg het gevoel dat ik met het account waar ik mee inlog op de controler niet de volledige rechten heb. Zo zie ik ook geen instellingen of andere unifi applicaties behalve network. (de eigenaar weet niet meer dan zijn eigen account)

Aanvulling 2
Er moet nog een account zijn zgn super admin. Zonder dat account kan ik geen instellingen wijzigen op de controler zoals SSH activeren. Enige wat ik nog zie als oplossing is UDM een reset geven en alles 1 voor 1 weer koppelen en instellen.

[ Voor 26% gewijzigd door vanputten80 op 15-08-2023 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snowman888 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:52:
[...]

Ik kwam terug van vakantie en op mijn Dream Router brandt nu ook dat blauwe licht en zie niet waar ik het kan uitzetten.
Tis mij gelukt met de post die je quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Nu online
@vanputten80
  • Ik zou ssh adviseren voor alle updates.
  • de tool powershell is makkelijk in gebruik voor ssh.
  • ssh connection refused zou een indicatie zijn dat je niet de correcte credentials gebruikt.
  • check de console settings in console management (via interface of app) voor de juiste ssh credentials of specificeer nieuwe.
  • check de admins in console settings voor een overzicht van de bestaande admins.
  • in het overzicht staat ook wie er super admin is en of het gebruikte account super admin is.

[ Voor 7% gewijzigd door Cardinal op 16-08-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
Hoi
Ik heb op mijn dream machine een vpn server ingesteld (L2TP)
Als ik nu wil verbinden via mn smartphone met de radius gebruiker, dan krijg ikde melding dat het niet lukt.
Probeer ik het via mijn win11 laptop dan krijg ik de melding:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VM53dZm/melding.jpg

User en paswoord zijn zeker juist...

Waarom kan ik niet verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:01:
Hoi
Als ik nu wil verbinden via mn smartphone met de radius gebruiker, dan krijg ikde melding dat het niet lukt.

[Afbeelding]

Tip: gebruik geen L2TP/IPSEC meer. Dit protocol wordt intussen als onveilig beschouwd en in ieder geval bij Android kun je geen nieuwe L2TP VPNs meer toevoegen (een toestel waar de VPN al op is ingesteld blijft wel werken, ook na Android updates waarbij deze wijziging is doorgevoerd).

Meest voor de hand liggende alternatief is Wireguard. Die zit sinds de 3.x firmware ingebakken (bij de UDMs en vast ook UDRs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:08

GerkeP

Vragen mag altijd........

skank schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:01:
Hoi

[Afbeelding]

https://windowsreport.com/windows-10-connect-l2tp-vpn-reg/

Maar ik zou inderdaad voor Wireguard gaan ipv IPsec

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Aha OK ik was een filmpje aan het volgen op YouTube how to setup Vpn voor unifi en dat ging over l2tp.
Is die wireguard ook zo simpel op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:08

GerkeP

Vragen mag altijd........

skank schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:49:
Aha OK ik was een filmpje aan het volgen op YouTube how to setup Vpn voor unifi en dat ging over l2tp.
Is die wireguard ook zo simpel op te zetten?
https://help.ui.com/hc/en...eway-WireGuard-VPN-Server

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Yes installed, nu bezig om die client op de laptop te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ohmy, das nog simpeler om op te zetten via wireguard :)
Instant connected via laptop.
Ik twijfel nu zelfs om die wifiman app op de smartphone gewoon te verwijderen en op dezelfde manier te verbinden

edit: ik heb te vroeg gekraaid :)
Ik vermoed dat ik nog enkele firewall rules moet instellen want ik kan niet bij mijn home server?

[ Voor 25% gewijzigd door skank op 16-08-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Moet ik deze 3 LAN firewall rules instellen misschien?

YouTube: UniFi Wireguard VPN (And Firewall Rules)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Cardinal schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:58:
@vanputten80
  • Ik zou ssh adviseren voor alle updates.
  • de tool powershell is makkelijk in gebruik voor ssh.
  • ssh connection refused zou een indicatie zijn dat je niet de correcte credentials gebruikt.
  • check de console settings in console management (via interface of app) voor de juiste ssh credentials of specificeer nieuwe.
  • check de admins in console settings voor een overzicht van de bestaande admins.
  • in het overzicht staat ook wie er super admin is en of het gebruikte account super admin is.
Dank voor het meedenken. Ik kan niets zien op de controler van UDM aangaande accounts, het lijkt wel geblokkeerd. Vermoed daarom dat er nog een tweede account is, helaas weet de eigenaar dat niet.

Van het weekend gaan we de boel resetten en alles opnieuw koppelen (zelf een backup maken met dit account is niet mogelijk, kopje maintaince laad niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sppak
Roy Batty schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:58:
[...]

Het was inderdaad gelukt met dat mailadres. Vrij snel reactie en daardoor ook alles helder en opgelost. Nogmaals bedankt!!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:03

OMX2000

By any means necessary...

Heb je het voor elkaar gekregen? Mijn laptop krijgt dus wel netjes een verbinding, maar ik krijg op geen enkele manier een verbinding opgebouwd met mijn thuis netwerk.

Wat gek genoeg wel lukt is om devices te connecten die in mijn IoT netwerk hangen. Ik kan dan in mijn browser wel bij mijn Shelly’s komen en ook pingen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:22
OMX2000 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:40:
[...]

Heb je het voor elkaar gekregen? Mijn laptop krijgt dus wel netjes een verbinding, maar ik krijg op geen enkele manier een verbinding opgebouwd met mijn thuis netwerk.
Dat is een bekend probleem. Vooral Windows apparaten hebben hier last van. Wellicht dat je hier wat aan hebt:

https://community.ui.com/...-9b8f-ced104892caa?page=3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:03

OMX2000

By any means necessary...

bes-r schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:46:
[...]

Dat is een bekend probleem. Vooral Windows apparaten hebben hier last van. Wellicht dat je hier wat aan hebt:

https://community.ui.com/...-9b8f-ced104892caa?page=3
Wonder boven wonder werkt het nu opeens wel. Ik heb in de WireGuard server configuratie alleen een andere ip range gekozen. En verder niks gedaan aan configuratie. Dus ook niet in de wireguard client.

Snap er niks van.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Polster schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:53:
De Tesla heeft een vrij zwakke Wifi zender/ontvanger. Denk dat een nieuw AP dat niet gaat oplossen. Ik meen dat de antenne in de rechterbuitenspiegel zit dus je zou nog kunnen spelen met hoe je je auto wegzet om te kijken of het bereik dan net voldoende is.
Klopt helemaal, hemelsbreed vijf meter vanaf de AP tot de rechtspiegel als de Tesla op het pad staat en altijd slechte ontvangst, auto andersom, dus ongeveer drie meter... Geen verschil. Mijn telefoon als ik in de auto zit daar, vrijwel volle ontvangst. Ik moet denk ik een AP buiten ophangen naast de Tesla wil ik enige verbetering gaan zien.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Het is weer eens zover. Sinds enige tijd kom ik op mijn Windows 10 laptop weer niet meer in de controler. Ik krijg daarbij de volgende foutmelding zonder verdere hints.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRikYu50PiXjS7cGhA3wF9u37GM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LJLeiMh6G4L1sCtZUarZzbCN.jpg?f=user_large
Van Java is de laatste versie geïnstalleerd (versie 8 update 381 (build 1.8.0_381-b09))
Ik heb die al een keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

In het verleden heb ik een soortgelijk probleem op kunnen lossen met een programmatje "jarfix", maar dat werkt nu niet.
Ook deze oplossing werkt nu niet.
Googlen heeft nog geen oplossing opgeleverd, behalve iets vaags over Java 11. Maar bij Java lijkt 8 toch echt de hoogste en laatste versie :?

Wie weet hoe ik dit probleem kan oplossen?

[ Voor 7% gewijzigd door Copitano op 17-08-2023 23:37 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Ik zit met het volgende probleem.

Ik had eerder de controller draaien op een Windows machine.
Setup van de site bevat slechts 1 AC-Pro access point.
Alles werkte naar behoren.

De AC-Pro krijgt altijd een vast IP adres van de DNS van de router.

Ik wilde de controller laten draaien op mijn Synology NAS (docker) ipv op de Windows machine aangezien ik deze elke keer eerst moest opstarten om de controller te gebruiken.

Dus op de NAS Unifi controller met docker geinstalleerd.
Ik heb een export site gedaan vanaf mijn Windows machine en een import op de NAS.
Aangezien ik eerst wilde testen of de controller goed werkt op de NAS heb ik een multisite setup.

Het werkte meteen goed, na adoptie van de AP op de nieuwe site.

Ik heb dus nu twee sites die ik kan kiezen in de controller op de NAS:

- Oude site, default (geen AP geconfigureerd)
- Nieuwe site (AP staat hier als device geconfigureerd)

Nu dacht ik dat ik gewoon de oude site (de default) zou kunnen verwijderen. Maar dat kan blijkbaar niet.

Ok prima, dan maak ik de nieuwe site default zodat ik de oude kan verwijderen. Maar dat gaat ook niet. Nergens een optie om aan te geven welke site de default is.

Op zich geen probleem maar wat ik dus nu heb is dat als ik een restart van de NAS doe mijn AP elke keer op adopting staat en dat duurt even en soms zelfs in een loop komt waarbij ik dan de docker instance moet restarten om daaruit te komen.

Na zoeken voor oplossingen ben ik er nog steeds niet achter wat nu het probleem is en waar ik iets moet aanpassen op de nieuwe site de AP als adopted te houden.

Het liefste wil ik van multisite controller af en gewoon 1 default site hebben waar alles goed in staat.

Is hier een oplossing voor?

Ik heb deze info gevonden waar wellicht het probleem staat uitgelegd. Maar ondanks dat staat er geen stappenplan hoe je een site de default kan maken en hoe je de url's en IP adressen kan aanpassen.

https://www.virtualizatio...ne-to-a-docker-container/

[ Voor 9% gewijzigd door Xymox op 18-08-2023 08:59 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Xymox schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:40:
Ik denk van de DHCP server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Xymox schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:40:
Ik zit met het volgende probleem.

Ik had eerder de controller draaien op een Windows machine.
Setup van de site bevat slechts 1 AC-Pro access point.
Alles werkte naar behoren.

Ik wilde de controller laten draaien op mijn Synology NAS (docker) ipv op de Windows machine aangezien ik deze elke keer eerst moest opstarten om de controller te gebruiken.

Dus op de NAS Unifi controller met docker geinstalleerd.
Ik heb een export site gedaan vanaf mijn Windows machine en een import op de NAS.
Aangezien ik eerst wilde testen of de controller goed werkt op de NAS heb ik een multisite setup.

Het werkte meteen goed, na adoptie van de AP op de nieuwe site.

Ik heb dus nu twee sites die ik kan kiezen in de controller op de NAS:

- Oude site, default (geen AP geconfigureerd)
- Nieuwe site (AP staat hier als device geconfigureerd)

Nu dacht ik dat ik gewoon de oude site (de default) zou kunnen verwijderen. Maar dat kan blijkbaar niet.

Ok prima, dan maak ik de nieuwe site default zodat ik de oude kan verwijderen. Maar dat gaat ook niet. Nergens een optie om aan te geven welke site de default is.

Op zich geen probleem maar wat ik dus nu heb is dat als ik een restart van de NAS doe mijn AP elke keer op adopting staat en dat duurt even en soms zelfs in een loop komt waarbij ik dan de docker instance moet restarten om daaruit te komen.

Na zoeken voor oplossingen ben ik er nog steeds niet achter wat nu het probleem is en waar ik iets moet aanpassen op de nieuwe site de AP als adopted te houden.

Het liefste wil ik van multisite controller af en gewoon 1 default site hebben waar alles goed in staat.

Is hier een oplossing voor?

Ik heb deze info gevonden waar wellicht het probleem staat uitgelegd. Maar ondanks dat staat er geen stappenplan hoe je een site de default kan maken en hoe je de url's en IP adressen kan aanpassen.

https://www.virtualizatio...ne-to-a-docker-container/
Het is misschien niet het antwoord waar je op zit te wachten, maar ik zou persoonlijk met 1 AP en een simpele setup lekker opnieuw beginnen. Zo veel instellingen zijn het niet en het kan ook voordelen met zich mee brengen om een schone start te maken ipv legacy mee te nemen.

Desnoods wat screenshots maken en overnemen.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:18

Stewie!

Keen must die!

Heeft iemand ervaringen met deze DSLR camera’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:49

Falcon10

Hit it i would !

Stewie! schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:14:
[...]

Heeft iemand ervaringen met deze DSLR camera’s?
Zelf niet, maar in die prijsrange kan je beter ook direct kijken bij de echte bewakingscamera systemen a-la Bosch etc.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Niemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:38
Copitano schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:03:
Niemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Het is niet waar je om vraagt, maar is het niet verstandiger om een Cloudkey, Cloud oplossing (Controller hosting), Raspberry PI of NAS te gebruiken om je UniFi Controller op te draaien? Windows heeft vaker problemen gehad met dat hele java gebeuren.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Pagina: 1 ... 237 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.