[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 236 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:09
lier schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:35:
[...]

Wat heeft je certificaat met een intern of publiek IP adres te maken? En wat lost DDNS hierin op?

Ik kan me nog (een klein beetje) voorstellen dat je je publieke IP adres wil gebruiken (dan zou je NAT loopback moeten kunnen gebruiken).

Misschien kan je nog wat meer info geven over jouw netwerk, wie wat host en welke certificaatmelding je exact krijgt?
DDNS lost niet perse wat op, maar het is qua benamingen en reverse proxy (wildcard) wel makkelijk. Ik maak gebruik van diverse apps, en heel soms gooi ik tijdelijk wel eens wat open naar buiten en wil dit dan via reverse proxy benaderen. Ik heb geen zin dat ik steeds configuraties moet wijzigen van DDNS naar lokale ip adressen. Het liefst laat ik dus overal in de configuratie verwijzen naar de DDNS, en wil dat deze dan ook werkt ik mijn lokale netwerk.

Ik heb wel eens gekeken voor NAT loopback, maar kan ik maar weinig tot niks over vinden voor Unifi Dream Machine.

Als ik nu dus verbind met een applicatie, via DDNS, dan ontvang ik melding dat het certificaat niet geldig is. Als ik dan het certificaat bekijken, dan geeft hij aan dat het van Unifi.local is en niet van mijn DDNS

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:40

lier

MikroTik nerd

DDNS is een service die bijhoudt welk publiek IP adres je hebt. Dus niets anders dan een host met een domeinnaam. Dit staat los van certificaten, sterker nog...die zal je daar nooit goed voor krijgen aangezien je geen certificaten kan aanvragen voor een DDNS.

Heb je een eigen domeinnaam? Dan zou je daar een wildcard certificaat voor kunnen aanschaffen (eventueel via Let's Encrypt). Anders zou je met self signed certificaten aan de gang kunnen gaan, dan moet je alleen het CA certificaat trusten in de clients die je hebt..

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
lier schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:03:
DDNS is een service die bijhoudt welk publiek IP adres je hebt. Dus niets anders dan een host met een domeinnaam. Dit staat los van certificaten, sterker nog...die zal je daar nooit goed voor krijgen aangezien je geen certificaten kan aanvragen voor een DDNS.

Heb je een eigen domeinnaam? Dan zou je daar een wildcard certificaat voor kunnen aanschaffen (eventueel via Let's Encrypt). Anders zou je met self signed certificaten aan de gang kunnen gaan, dan moet je alleen het CA certificaat trusten in de clients die je hebt..
Maar hoe kan het dan dat als ik van buitenaf via DDNS verbinding maak, ik wel gewoon een beveiligde verbinding heb?

Ik heb ook een eigen domeinnaam, maar daarmee heb ik exact hetzelfde. Van buitenaf werkt alles prima zoals het moet. Echter als ik thuis ben, dan kan ik nergens meer in komen.

Ik praat hier dus enkel over DDNS, maar het probleem is hetzelfde met een eigen domeinnaam (in mijn lokale netwerk).

Want even nog een andere vraag. Als je/jullie lokaal verbinding maken met iets, doen jullie dit dan altijd via HTTP of HTTPS? Want ik heb ergens ooit vernomen dat je (als het kan) altijd HTTPS moet pakken. Echter zit je dan iedere keer met die certificaatmelding (waar ik vanaf wil). Dus ik dacht zelf. Als ik mijn DDNS of Domeinnaam ook binnen in mijn eigen netwerk werkend krijg, dan ben ik van die meldingen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb zoveel zitten prutsen met mijn controller in docker, unifi USG, accespoint en switches dat het me beter lijkt dat ik de boel eens van voren af aan weer op ga bouwen, ook softwarematig. Zeker ook na de verhuizing eens fris te beginnen.

Wat is daarvoor de beste methode? Apparaten resetten, docker controller weggooien? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Help even?
Wachten... schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:52:
Als ik nu dus verbind met een applicatie, via DDNS, dan ontvang ik melding dat het certificaat niet geldig is. Als ik dan het certificaat bekijken, dan geeft hij aan dat het van Unifi.local is en niet van mijn DDNS
Wachten... schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:11:
Maar hoe kan het dan dat als ik van buitenaf via DDNS verbinding maak, ik wel gewoon een beveiligde verbinding heb?
Welk certificaat wordt gebruikt in de tweede situatie? En over welke applicatie heb je het überhaupt? Misschien goed om hier een apart topic voor aan te maken, ik heb namelijk het vermoeden dat dit een certificaat probleem is en niet een Ubuiqiti probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
lier schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:19:
Help even?

[...]

[...]

Welk certificaat wordt gebruikt in de tweede situatie? En over welke applicatie heb je het überhaupt? Misschien goed om hier een apart topic voor aan te maken, ik heb namelijk het vermoeden dat dit een certificaat probleem is en niet een Ubuiqiti probleem.
Voor beide is er gewoon een lets encrypt certificaat (via Synology).
Maar het certificaat is volgens mij niet het probleem. Alles werkt namelijk gewoon buitenshuis zoals het hoort.

Ik heb al zitten zoeken, en hoor meer mensen over de NAT loopback. Echter snap ik er niks van hoe ik dit voor elkaar kan/moet krijgen op een Unifi Dream Machine (als het al mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:31
Vaevictis_ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:06:
[...]

UDM Pro 3.0.20
DHCP option 43 staat aan en wijst naar IP UDM Pro

IP is niet gewijzigd
Ik kan het probleem nu reproduceren, als mijn Linux laptop in sleep mode gaat dan gaat de switch ook offline. Want als ik de UTP kabel uit de dockingstation haal dan komt de switch weer online. Met Windows geen probleem. Heb wel de firmware van de hub geüpdatet maar dit is toch bizar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:39
koelkast schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:18:
Ik heb zoveel zitten prutsen met mijn controller in docker, unifi USG, accespoint en switches dat het me beter lijkt dat ik de boel eens van voren af aan weer op ga bouwen, ook softwarematig. Zeker ook na de verhuizing eens fris te beginnen.

Wat is daarvoor de beste methode? Apparaten resetten, docker controller weggooien? Of zie ik iets over het hoofd?
Lijkt me een prima plan. Houdt wel rekening ermee dat je netwerk plat ligt en dus met een ethernet kabel moet beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Wachten... schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:23:
Voor beide is er gewoon een lets encrypt certificaat (via Synology).
Maar het certificaat is volgens mij niet het probleem. Alles werkt namelijk gewoon buitenshuis zoals het hoort.
Kijk...nu begint het probleem wat duidelijker te worden. Dus als je via je publieke IP adres je applicatie (welke zijn dat?) benadert, wordt voor de encryptie gebruik gemaakt van het whatever.synology.me (je DDNS service) certificaat. En als je intern naar dit IP adres gaat, ga je via de router én wordt het router certificaat gebruikt.

Waarom laat je je DDNS naam intern niet naar je Synology resolven? Je hebt tenslotte een PiHole draaien. Dan ben je gelijk klaar (en hoef je helemaal geen NAT loopback te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Aldmar

Niks...

Ik heb een Cloud Key Gen2 Plus. Werkt helemaal prima icm Network en Protect. Wordt alleen wel warm, maar dat is een bekend fenomeen.

Nu krijg ik de melding 'Disk at Risk of Failure'. De toentertijd bijgeleverde Toshiba 1TB schijf zit er in. In de gegevens zie ik 27.500 draaiuren en ruim 16.000 bad sector count. Temperatuur 44 graden.

Kan ik deze schijf eenvoudig vervangen door een SSD? Bijvoorbeeld een Crucial 1Tb? Ik kan er zo snel niet iets specifieks over vinden.

Zal misschien ook iets helpen mbt de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erique2011
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Aldmar schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:21:
Ik heb een Cloud Key Gen2 Plus. Werkt helemaal prima icm Network en Protect. Wordt alleen wel warm, maar dat is een bekend fenomeen.

Nu krijg ik de melding 'Disk at Risk of Failure'. De toentertijd bijgeleverde Toshiba 1TB schijf zit er in. In de gegevens zie ik 27.500 draaiuren en ruim 16.000 bad sector count. Temperatuur 44 graden.

Kan ik deze schijf eenvoudig vervangen door een SSD? Bijvoorbeeld een Crucial 1Tb? Ik kan er zo snel niet iets specifieks over vinden.

Zal misschien ook iets helpen mbt de temperatuur.
Ik had laatst ook een HDD failure van de stock Toshiba en die vervangen door een Samsung EVO 870 1TB. Werkt prima, de vraag is voor hoe lang weer :) Viel me eerlijk gezegd wel tegen dat de originele disk na net een jaar de brui gaf, terwijl die toch niet zo veel gebruikt wordt.

Zorg wel dat je een recente cloud back up hebt of een op een SD kaart (die er standaard niet inzit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
erique2011 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:25:
[...]

Ik had laatst ook een HDD failure van de stock Toshiba en die vervangen door een Samsung EVO 870 1TB. Werkt prima, de vraag is voor hoe lang weer :) Viel me eerlijk gezegd wel tegen dat de originele disk na net een jaar de brui gaf, terwijl die toch niet zo veel gebruikt wordt.

Zorg wel dat je een recente cloud back up hebt of een op een SD kaart (die er standaard niet inzit).
Temperatuur zal wel een (grote) rol spelen in het vroegtijdig falen. SSDs zullen hier geen last van hebben dus lijkt mij ook een duurzamer alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
lier schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:56:
[...]

Kijk...nu begint het probleem wat duidelijker te worden. Dus als je via je publieke IP adres je applicatie (welke zijn dat?) benadert, wordt voor de encryptie gebruik gemaakt van het whatever.synology.me (je DDNS service) certificaat. En als je intern naar dit IP adres gaat, ga je via de router én wordt het router certificaat gebruikt.

Waarom laat je je DDNS naam intern niet naar je Synology resolven? Je hebt tenslotte een PiHole draaien. Dan ben je gelijk klaar (en hoef je helemaal geen NAT loopback te doen.
Ik heb bijvoorbeeld file.mijnserver.synology.me en deze verwijst via reverse proxy naar de DSM file station. Buitenshuis werkt dit gewoon. Echter binnen geeft hij inderdaad aan dat het certificaat niet afkomstig is van mijnserver.synology.me, maar van unifi.local.

Ik heb in Pihole al aangegeven (onder DNS record) dan mijnserver.synology.me moet verwijzen naar 192.168.10.33, echter verhelpt dat het probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Wachten... schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:19:
Ik heb in Pihole al aangegeven (onder DNS record) dan mijnserver.synology.me moet verwijzen naar 192.168.10.33, echter verhelpt dat het probleem niet.
Weet je zeker dat hij goed resolved? Wat geeft een nslookup mijnserver.synology.me en/of nslookup file.mijnserver.synology.me?

En waar wordt de reverse proxy op gehost?

[ Voor 5% gewijzigd door lier op 26-07-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
lier schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:23:
[...]

Weet je zeker dat hij goed resolved? Wat geeft een nslookup mijnserver.synology.me en/of nslookup file.mijnserver.synology.me?

En waar wordt de reverse proxy op gehost?
Ik krijg gek genoeg wel het ip adres te zien van de synology server. En test het opnieuw en dit werkt.
Kortom, ik kan (gek genoeg nu wel) in mijn lokale netwerk naar mijnserver.synology.me, en kom dan gewoon zonder foutmeldingen en een groen slotje op mijn server.

Als ik echter file.mijnserver.synology.me probeer, dan komt hij nog steeds met een fout.
Zover ik weet kun je niet meerdere DNS records naar hetzelfde IP verwijzen in Pihole toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Wachten... op 26-07-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Wachten... schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:29:
Zover ik weet kun je niet meerdere DNS records naar hetzelfde IP verwijzen in Pihole toch?
Per unieke naam kan max 1 IP adres ingesteld worden. Dat is de enige beperking. Blij dat het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
lier schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:32:
[...]

Per unieke naam kan max 1 IP adres ingesteld worden. Dat is de enige beperking. Blij dat het werkt!
Dus ik kan het wel als volgt toevoegen:
  • file.mijnserver.synology.me - 192.168.10.33
  • mijnserver.synology.me - 192.168.10.33
  • foto.mijnserver.synology.me - 192.168.10.33
  • etc
@lier Ik heb ze gewoon toegevoegd, en alles werkt nu gewoon. perfect.
Nog even los van bovenstaande. Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een adres te benaderen die een suffix heeft zoals 192.168.10.11/login want het /login gedeelte wordt niet geaccepteerd door Synology reverse proxy.

[ Voor 24% gewijzigd door Wachten... op 26-07-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 23:29

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik heb een vraagje en ik kom er even niet uit. Mijn DM SE heeft een dhcp netwerk van 192.168.2.254/24, maar mijn dhcp mag alleen ip's uitdelen van 1 t/m 199 omdat ik een aantal apparaten een vast ip heb gegeven.

Nu wil ik Wireguard server opzetten en deze deelt ip's uit vanaf 192.168.3.1 en mijn client krijgt dus netjes een ip in de 3 range. Alleen ik had dus gehoopt dat deze ook netjes de 2 range kan bereiken, maar dat doet hij dus niet. Nu reikt mijn netwerkkennis niet zover dat ik weet hoe ik er voor kan zorgen dat ze elkander gewoon kunnen zien, dus ik probeerde een Wireguard server op te zetten die begint vanaf 192.168.2.220, maar je raadt het al, de 192.168.2.254/24 houdt dit tegen.

Weet iemand hoe ik er voor kan zorgen dat wanneer ik als client een 192.168.3.x ip krijg hoe ik mijn 192.168.2.x netwerk kan bereiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yzord schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:20:
Ik heb een vraagje en ik kom er even niet uit. Mijn DM SE heeft een dhcp netwerk van 192.168.2.254/24, maar mijn dhcp mag alleen ip's uitdelen van 1 t/m 199 omdat ik een aantal apparaten een vast ip heb gegeven.

Nu wil ik Wireguard server opzetten en deze deelt ip's uit vanaf 192.168.3.1 en mijn client krijgt dus netjes een ip in de 3 range. Alleen ik had dus gehoopt dat deze ook netjes de 2 range kan bereiken, maar dat doet hij dus niet. Nu reikt mijn netwerkkennis niet zover dat ik weet hoe ik er voor kan zorgen dat ze elkander gewoon kunnen zien, dus ik probeerde een Wireguard server op te zetten die begint vanaf 192.168.2.220, maar je raadt het al, de 192.168.2.254/24 houdt dit tegen.

Weet iemand hoe ik er voor kan zorgen dat wanneer ik als client een 192.168.3.x ip krijg hoe ik mijn 192.168.2.x netwerk kan bereiken?
Geen ervaring mee binnen UniFi. Maar je hebt in de client wel netjes allowed ips op 0.0.0.0/0 gezet of op iets als uhm, 192.168.0.0/16? Niet dat je alleen 192.168.3.0/24 over de WG tunnel laat gaan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 23:29

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

RobertMe schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:33:
[...]

Geen ervaring mee binnen UniFi. Maar je hebt in de client wel netjes allowed ips op 0.0.0.0/0 gezet of op iets als uhm, 192.168.0.0/16? Niet dat je alleen 192.168.3.0/24 over de WG tunnel laat gaan :p
Ik heb een firewall rule aangemaakt welke lijkt te werken :) voor de mensen die ooit hetzelfde tegenaan lopen

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7hdrVyqy/Screenshot-2023-07-26-at-18-45-24.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Update OS 3.1.1.15
Overview
UniFi OS 3.1.15 includes the improvements and bugfixes listed below.

Bundled applications

UniFi Network 7.4.162
Improvements
Added notifications for settings changes.
Added disk warning when a space IO error occurs.
Added lifespan support for KINGSTON OCP0S31024Q-A0 SSDs.
Added notifications for changing SSH passwords in System Logs.
Added support for IGMP Proxy.
Added LCM/LED settings to Console settings.
Added an Internet health widget in the dashboard.
Added support for modifying the local admin avatar.
Added more NTP servers.
Allow grouping devices.
Allow editing Local Credential when an admin has both UI Account and Local Credential.
Allow local login using cached UI Account credentials while remote services are down.
Improved IPsec Site-to-Site VPN stability.
Improved Admins page UX.
Improved internet check resiliency.
Improved stability for installing and upgrading applications.
Improved storage-related notifications.
Improved login failure messages.
Improved UniFi OS update resiliency.
Improved SSH password validation.
Improved remote connection resiliency.
Improved PPPoE connection stability when IP6CP negotiation fails.
Improved firmware download process.
Improved Remote Access Login failure reason detection.
Improved UX for Custom Role editing on mobile devices.
Improved stability.
Improved setup UX via mobile apps.
Updated integrated Access Point firmware to 6.5.57.
Removed the Early Access badge from the Connect application.
Migrated Direct Remote access feature to UniFi OS.
Changed the default credentials to ui/ui.
Uninstalled applications no longer back up.
Applications are no longer bundled by default. Instead, required applications will prompt to install when new devices are detected.
Use UniFi Network Native Application for UDM (UDM-Pro still uses the regular UniFi OS one).
Setup

Allow users to restore specific applications during console setup and in the settings.
Improved setup speed.
Updated references to UniFi App on screen while waiting for setup.
Updated the Privacy and Security page during setup.
Updated the UI logo during setup and on the screen.
Disconnect all SSH sessions after setup.
Backup

Allow restoring backups between different console models.
Improved Cloud Backup UX.
Improved backup restore resiliency
Redirect to the new subnet if the subnet is different after restoring a backup.
Keep network settings from the setup wizard when restoring a backup file during setup.
Create backups even if some of the applications fail to export. Failures are reported in the system log.
Bugfixes
Fixed an issue where MSS Clamping was not applied to the console's outgoing traffic.
Fixed camera permission assignment issue when doing it through UID.
Fixed an issue where "Transfer Ownership" would appear for the old owner after transferring ownership. The button did not work for the previous owner.
Fixed DHCP unicast renew not using the CoS parameter.
Fixed broken avatars in rare cases.
Fixed disabled applications are starting after a reboot.
Fixed missing WiFi Channel information in some cases.
Fixed some threats that were not being blocked correctly.
Fixed an issue where Traffic Identification would stop working after some time.
Fixed console might appear as Offline in the Network application when it fails to fetch Geo-Location data.
Fixed Suspicious Activity consuming high memory in rare cases.
Fixed rare Traffic Rules scheduling issues when selecting Saturday and Sunday.
Fixed missing console update notifications.
Fixed wireless scheduling.
Fixed unable to load backups during setup in rare cases.
Fixed timezone validation issue, preventing console setups.
Fixed link issue when using a UF-RJ45-1G module.
Fixed rare ulogd crash.
VPN

Fixed network connectivity loss when remote OpenVPN Client subnet conflicts with local subnets.
Fixed an issue where the interface for Teleport VPN stays when disabling the feature.
Fixed DNS leak when using Mullvad VPN.
Nog steeds geen MTU setting :(. Spijtig dat ze wel de moeite nemen om diverse zaken aan te passen maar de MTU mogelijkheid niet te bieden.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:42
Vandaag wil ik iets aanpassen in het netwerk omtrent 2,4ghz ivm een nieuwe weermeter. Log netjes in op de cloud key controller en alles lijkt te werken. Zie netjes de verschillende AP's, map, devices enz.

Echter als ik linksonder naar Settings ga krijg ik de volgende melding:

Oops!
Error 404: Page Not Found
You're here because the page has moved, it no longer exists, your cat ran across the keyboard, or you just collect 404 pages.

Iemand dit wel is eerder gehad? Controller wil ik updaten naar Controller software update 7.2.97-18705-1 maar dit lijkt nie te lukken, er gebeurt niks. Kan helaas op deze manier niks instellen op het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
Ik heb op elke etage een Ubi Lite hangen en tevens eentje in de garage zodat in de tuin ook prima dekking is. Alle 4 hebben ze zojuist de laatste updates ontvangen.
De controller draait op m'n Synology tot volle tevredenheid.

Nu heb ik een tijd geleden gelezen dat je een hogere snelheid krijgt door in de Channel settings voor 5Ghz deze op 80 MHz te zetten. Dat is een tijd goed gegaan (denk ik), maar de snelheid die ik nu haal is ongeveer 300/350 Mbps direct nadat ik de instelling heb aangepast en deze valt vrij snel terug naar slechts 50 Mbps in alle tests die ik erna uitvoer. Ik heb 5GHz ingesteld als preferred en Transmit Power op High. Voor de 2.4MHz heb ik het overal op low/medium staan. Kanalen staan overal op Auto.

Hoe kan het dat de snelheid terugzakt? Is er iets wat ik kan proberen/tweaken om die snelheid in ieder geval boven de 200/250 te houden (liefst tegen de 350 Mbps)?

[ Voor 13% gewijzigd door M.v.Veelen op 26-07-2023 22:51 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
M.v.Veelen schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:38:
Ik heb op elke etage een Ubi Lite hangen en tevens eentje in de garage zodat in de tuin ook prima dekking is. Alle 4 hebben ze zojuist de laatste updates ontvangen.
De controller draait op m'n Synology tot volle tevredenheid.

Nu heb ik een tijd geleden gelezen dat je een hogere snelheid krijgt door in de Chennel settings voor 5Ghz deze op 80 te zetten. Dat is een tijd goed gegaan (denk ik), maar de snelheid die ik nu haal is ongeveer 300/350 Mbps direct nadat ik de instelling heb aangepast en deze valt vrij snel terug naar slechts 50 Mbps.

Hoe kan dit? Is er iets wat ik kan proberen/tweaken om die snelheid in ieder geval boven de 200/250 te houden (liefst tegen de 350 Mbps)?
Hoe meet je de snelheid? En met wat?
En kun je wat duidelijker zijn in je tijdlijn qua instellingen?

Je hebt het een tijd geleden aangepast naar 80? En dat ging goed, denk je??
En nu pas je het weer aan naar 80? En nu gaat het weer goed? Tot na een tijdje? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik test met een simpele Ziggo speedtest. De instelling naar 80MHz heb ik een jaar zo ingesteld en tussentijds af en toe een speedtest gedaan waarbij 300Mbps makkelijk werd gehaald. Sinds een aantal weken is die snelheid niet meer gehaald en als ik de instellingen even aanpas naar 40MHz, opsla en vervolgens weer naar 80MHz terugzet, dan haal ik bij de eerste test een nette snelheid maar een minuut later komt ie niet boven de 50Mbps uit.

Ik legde het misschien niet handig uit, ik snap de verwarring.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
M.v.Veelen schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:54:
Ik test met een simpele Ziggo speedtest. De instelling naar 80MHz heb ik een jaar zo ingesteld en tussentijds af en toe een speedtest gedaan waarbij 300Mbps makkelijk werd gehaald. Sinds een aantal weken is die snelheid niet meer gehaald en als ik de instellingen even aanpas naar 40MHz, opsla en vervolgens weer naar 80MHz terugzet, dan haal ik bij de eerste test een nette snelheid maar een minuut later komt ie niet boven de 50Mbps uit.

Ik legde het misschien niet handig uit, ik snap de verwarring.
Oké, en deze test doe je neem ik aan met je laptop op de wifi? Als je het optimale er uit wilt halen, zul je ook moeten kijken op welke manier je laptop is verbonden. Dus op welke band je zit, hoe je signaal kwaliteit is, of je wel met het dichtstbijzijnde accespoint bent verbonden, of ze elkaar niet wegdrukken en dergelijke.

Maar wil je alleen die hoge snelheid zien, of heb je ook echt problemen met je snelheid? En wat voor hinder ondervind je dan? En is dat op alle devices via elk accespoint? En wat zijn de resultaten als je bedraad test? Een hoop variabelen hier, waarvan ik het in eerste instantie niet in de 80mhz zou zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:48
Goeiemorgen allemaal,

Ik ben sinds kort ook volledig geswitched naar het Ubiquiti eco-systeem, met name volgende apparatuur:

- UDM SE
- USW Pro 24
- 3 x U6 Mesh

Ik ben echter nog aan het worstelen met het casten via mijn MacBook Pro naar mijn "Chromecast met Google TV".

Huidige situatie:
Mijn MacBook Pro hangt aan mijn default lan (192.168.1.51), mijn Chromecast hangt aan mijn IoT netwerk (192.168.20.145).

Ik heb volgende firewall rules toegevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ka14-B5qjvjdaZ6ldHfGd88PjA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XWvge14sLcmxPAZpWYPdVpxc.png?f=user_large

De 2 rules die van invloed zijn, zijn de "Allow Chromecast" en "Block Inter-VLAN Traffic".

Allow Chromecast ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thPhqGGurCcQn_iyVfCUV6y-h1Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iNcOyhDvXyySjEgEpONccSgd.png?f=fotoalbum_large

De Chromecast port group bevat de volgende poorten:

8008
8009
5556
5558
5353
32400
1900

Block Inter-VLAN Traffic ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGCUa0oiSqgNnBCGXMjr6Xx9XlY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qbR98ZyC79N4bDiwrQw5SxK4.png?f=fotoalbum_large

De RFC1918 group ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rc8kR7xMxe7WcCi5cTyPQ5kuEEA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zA8e7Up9g036DRwX6DP0EiJo.png?f=user_large

Probleem:
Wanneer ik gewoon een tab via Chrome cast naar de Chromecast, dan werkt dit.
Echter wanneer ik via Airflow (https://airflow.app/) op mijn Mac wil casten, dan lukt dit niet. Wanneer ik de "Block Inter-VLAN Traffic" rule pauzeer, dan lukt het wel.

Ik heb echter geen idee wat ik nog moet openzetten om dit te doen werken.

Als ik bovenstaande rule pauzeer en dan cast via Airflow (het afspelen van video lukt dan), dan zie ik via lsof het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
Airflow   15992   rt   35u  IPv4 0xe46ceeaa399bcc23      0t0  UDP *:56034
Airflow   15992   rt   41u  IPv4 0xe46ceeaa477ce44b      0t0  TCP 192.168.1.51:51284->192.168.20.145:8009 (ESTABLISHED)
Airflow   15992   rt   56u  IPv4 0xe46ceeaa39390023      0t0  UDP *:5353
Airflow.s 15994   rt   15u  IPv4 0xe46ceeaa4535bbeb      0t0  TCP *:42015 (LISTEN)
Airflow.s 15994   rt   18u  IPv4 0xe46ceeaa459825ab      0t0  TCP 192.168.1.51:42015->192.168.20.145:59912 (ESTABLISHED)
Airflow.s 15994   rt   19u  IPv4 0xe46ceeaa4599e92b      0t0  TCP 192.168.1.51:42015->192.168.20.145:59914 (ESTABLISHED)

Wanneer ik de rule terug activeer (en het effectief afspelen dus niet lukt), dan zie ik dit:

code:
1
2
3
4
Airflow   17990   rt   32u  IPv4 0xe46ceeaa45361a8b      0t0  TCP 192.168.1.51:51405->192.168.20.145:8009 (ESTABLISHED)
Airflow   17990   rt   35u  IPv4 0xe46ceeaa392dec23      0t0  UDP *:50189
Airflow   17990   rt   36u  IPv4 0xe46ceeaa35229823      0t0  UDP *:5353
Airflow.s 17992   rt   15u  IPv4 0xe46ceeaa4534e7cb      0t0  TCP *:42015 (LISTEN)

Heeft er iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:48
dotcom87 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:05:
Goeiemorgen allemaal,

Ik ben sinds kort ook volledig geswitched naar het Ubiquiti eco-systeem, met name volgende apparatuur:

- UDM SE
- USW Pro 24
- 3 x U6 Mesh

Ik ben echter nog aan het worstelen met het casten via mijn MacBook Pro naar mijn "Chromecast met Google TV".

Huidige situatie:
Mijn MacBook Pro hangt aan mijn default lan (192.168.1.51), mijn Chromecast hangt aan mijn IoT netwerk (192.168.20.145).

Ik heb volgende firewall rules toegevoegd:

[Afbeelding]

De 2 rules die van invloed zijn, zijn de "Allow Chromecast" en "Block Inter-VLAN Traffic".

Allow Chromecast ziet er als volgt uit:

[Afbeelding]

De Chromecast port group bevat de volgende poorten:

8008
8009
5556
5558
5353
32400
1900

Block Inter-VLAN Traffic ziet er als volgt uit:

[Afbeelding]

De RFC1918 group ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Probleem:
Wanneer ik gewoon een tab via Chrome cast naar de Chromecast, dan werkt dit.
Echter wanneer ik via Airflow (https://airflow.app/) op mijn Mac wil casten, dan lukt dit niet. Wanneer ik de "Block Inter-VLAN Traffic" rule pauzeer, dan lukt het wel.

Ik heb echter geen idee wat ik nog moet openzetten om dit te doen werken.

Als ik bovenstaande rule pauzeer en dan cast via Airflow (het afspelen van video lukt dan), dan zie ik via lsof het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
Airflow   15992   rt   35u  IPv4 0xe46ceeaa399bcc23      0t0  UDP *:56034
Airflow   15992   rt   41u  IPv4 0xe46ceeaa477ce44b      0t0  TCP 192.168.1.51:51284->192.168.20.145:8009 (ESTABLISHED)
Airflow   15992   rt   56u  IPv4 0xe46ceeaa39390023      0t0  UDP *:5353
Airflow.s 15994   rt   15u  IPv4 0xe46ceeaa4535bbeb      0t0  TCP *:42015 (LISTEN)
Airflow.s 15994   rt   18u  IPv4 0xe46ceeaa459825ab      0t0  TCP 192.168.1.51:42015->192.168.20.145:59912 (ESTABLISHED)
Airflow.s 15994   rt   19u  IPv4 0xe46ceeaa4599e92b      0t0  TCP 192.168.1.51:42015->192.168.20.145:59914 (ESTABLISHED)

Wanneer ik de rule terug activeer (en het effectief afspelen dus niet lukt), dan zie ik dit:

code:
1
2
3
4
Airflow   17990   rt   32u  IPv4 0xe46ceeaa45361a8b      0t0  TCP 192.168.1.51:51405->192.168.20.145:8009 (ESTABLISHED)
Airflow   17990   rt   35u  IPv4 0xe46ceeaa392dec23      0t0  UDP *:50189
Airflow   17990   rt   36u  IPv4 0xe46ceeaa35229823      0t0  UDP *:5353
Airflow.s 17992   rt   15u  IPv4 0xe46ceeaa4534e7cb      0t0  TCP *:42015 (LISTEN)

Heeft er iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Dank alvast!
Ik heb gemerkt dat de poort waarop de video gestreamed wordt (59912/59914 in mijn voorbeeld hierboven) random is. Ik heb Airflow zelf gecontacteerd om te checken welke poorten ze gebruiken via hun app, dan kan ik deze whitelisten :)

Maar mijn probleem is daarmee opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 20:28
Mijn Unifi omgeving was een paar weken geleden niet meer te bereiken; er kwam een 400 error als ik probeerde in te loggen, alleen op de cloudkey (gen1) zelf lukte dat. De door Ubiquiti op https://help.ui.com/hc/en...iFi-Network-Application#2 aangegeven methode loste dit niet op. Pas nadat ik het journaal verwijderde werkte alles weer naar behoren. Dit journaal zou er eigenlijk niet mogen zijn, daar de gen1 een 32 bit-systeem is en journalling alleen bij 64 bits-systemen draait (als ik het goed begrijp).
Al met al een vervelende bug, met meer geluk dan wijsheid dat dit uiteindelijk opgelost is. Ik was al begonnen om me te oriënteren op het vervangen van onderdelen van ons thuis-netwerk, bijvoorbeeld door Mikrotik devices.
Daarom deze vraag: is er duidelijkheid over hoelang de oude USG nog gesupport zou blijven? Als er een harde einddatum is, zou ik tegen die tijd geen moeite zoals nu in het weer op orde krijgen van het netwerk steken en gewoon de overstap naar iets anders gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wellicht een interessante casus waarvan ik niet eens weet of het werkt:

Ik heb een U6 Extender die ik wil toevoegen aan een tweede site. De controller is echter een remote controller. Ik heb het voor elkaar gekregen om de extender toe te voegen aan de controller, maar nadat ik hem naar de goede, tweede site heb verplaatst gaat de extender in Isolated mode.
Wanneer de extender bij de default site er bij komt te staan, werkt het wel allemaal prima.
Wanneer de extender op de locatie hangt waar hij moet hangen, kan deze niet adopted worden (want controller hangt niet in het netwerk).

Wat zegt jullie gevoel? Kan dit of is dit onbegonnen zaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Koekstra schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:03:
[...]

Oké, en deze test doe je neem ik aan met je laptop op de wifi? Als je het optimale er uit wilt halen, zul je ook moeten kijken op welke manier je laptop is verbonden. Dus op welke band je zit, hoe je signaal kwaliteit is, of je wel met het dichtstbijzijnde accespoint bent verbonden, of ze elkaar niet wegdrukken en dergelijke.

Maar wil je alleen die hoge snelheid zien, of heb je ook echt problemen met je snelheid? En wat voor hinder ondervind je dan? En is dat op alle devices via elk accespoint? En wat zijn de resultaten als je bedraad test? Een hoop variabelen hier, waarvan ik het in eerste instantie niet in de 80mhz zou zoeken.
Problemen niet, al vind ik het storend dat als je voorheen 300/350Mbps makkelijk haalde, dat je nu bij 50Mbps al strandt. Met bijvoorbeeld downloads viel het op en het zal ook de verbinding naar de NAS niet ten goede komen. Er is dus geen paniek, maar tips over hoe ik het 't beste kan instellen zouden misschien kunnen resulteren in een hogere snelheid. Ik ben verbonden met de Ubi die op 3 meter afstand hangt en deze kant op " straalt " en via de 5GHz band. Kanalen staan op automatisch en de transmit power op High.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 21:28
M.v.Veelen schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:05:
[...]

Problemen niet, al vind ik het storend dat als je voorheen 300/350Mbps makkelijk haalde, dat je nu bij 50Mbps al strandt. Met bijvoorbeeld downloads viel het op en het zal ook de verbinding naar de NAS niet ten goede komen. Er is dus geen paniek, maar tips over hoe ik het 't beste kan instellen zouden misschien kunnen resulteren in een hogere snelheid. Ik ben verbonden met de Ubi die op 3 meter afstand hangt en deze kant op " straalt " en via de 5GHz band. Kanalen staan op automatisch en de transmit power op High.
Ik zou de kanalen bij 2,4hgz handmatig instellen op 1,6,11 en bij 5ghz op 36, 40, 44, je power hoeft niet op high. Even afhankelijk van welke kanelen er in je directe omgeving worden gebruikt. Ziggo wil bijvoorbeeld vaak kanaal 1, dan begin jij bijvoorbeeld met 11.

Als je op de begane grond 1 AP hebt zet je die op 1, op de 1e verdieping zet je de AP op 11 en op zolder zet je je AP op 6.

Gewoon kleine stapjes nemen en kijken wat stabiel blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.v.Veelen
jgsr schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:12:
[...]

Ik zou de kanalen handmatig instellen op 1,6,11 , je power hoeft niet op high. Even afhankelijk van welke kanelen er in je directe omgeving worden gebruikt. Ziggo wil bijvoorbeeld vaak kanaal 1, dan begin jij bijvoorbeeld met 11.

Als je op de begane grond 1 AP hebt zet je die op 1, op de 1e verdieping zet je de AP op 11 en op zolder zet je je AP op 6.

Gewoon kleine stapjes nemen en kijken wat stabiel blijft.
Maar het gaat over de 5GHz, moet ik dan ook handmatig kanalen instellen en zo testen welke het meest geschikt is?

Edit: Whut....? Ik vink Meshing uit en hij knalt naar de 400Mbps

Wat is wijsheid......?

Edit 2: laat maar, nu is 50Mbps weer de snelheid. 8)7

Edit 3: Meshing overal weer aangevinkt en de 2,4GHz kanalen op 1,6 en 11 gezet. Heel gek (ik zie de logica niet), maar dit lijkt te helpen. Zit nu tegen de 300Mbps aan bij de laatste speedtests. Even aankijken dan maar.

[ Voor 21% gewijzigd door M.v.Veelen op 27-07-2023 17:56 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
M.v.Veelen schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:40:
[...]

Maar het gaat over de 5GHz, moet ik dan ook handmatig kanalen instellen en zo testen welke het meest geschikt is?

Wat is wijsheid......?

Edit 3: Meshing overal weer aangevinkt en de 2,4GHz kanalen op 1,6 en 11 gezet. Heel gek (ik zie de logica niet), maar dit lijkt te helpen. Zit nu tegen de 300Mbps aan bij de laatste speedtests. Even aankijken dan maar.
Ohh sorry 5ghz , doe je bijvoorbeeld 36, 40, 44
Dus zorgen dat de kanelen niet overlappen.

5ghz kan op 80mhz maar afhankelijk van drukte om je heen, de afstand welke je wil overbruggen kan je kiezen voor 40 mhz. Bij 2,4ghz kan prima op 20mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
Volgens mij heb je meshing ook niet nodig.. althans ik heb dat niet ingesteld en mijn apparaten roamen gewoon zonder onderbreking tussen de Access Points

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Wat is wijsheid......?

Als je een lage snelheid hebt. Op welk kanaal zit je dan, als je in de controller kijkt?

Een veel gemaakte fout is dat mensen het 2,4 vermogen op hoog zetten of auto, dat moet op laag. En dan het 5ghz vermogen op hoog.

En dan na een wijziging enkele minuten wachten tot je ziet dat de DFS kanalen ook uitzenden. En dan kan je een realistische test doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
stormfly schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:39:
[...]

Een veel gemaakte fout is dat mensen het 2,4 vermogen op hoog zetten of auto, dat moet op laag. En dan het 5ghz vermogen op hoog.
Om hier even verder op in te gaan, 2,4 gaat vrij gemakkelijk door muren heen dus er is niet echt nood om op high te verzenden terwijl je wel meer risco loopt op meer interferentie met de buren.

Maar er kan nog iets anders gebeuren wat hier mogelijk wel eens aan de hand kan zijn, met 2.4 op high kan een verre client mogelijks wel de AP goed ontvangen maar de kans is groot dat die client niet op high kan antwoorden en dat de AP heel veel moeite heeft het antwoord te ontvangen.

En dan kan je de situatie krijgen van een client die ver van de AP zit met een heel beroerde verbinding met als gevolg dat de AP/kanaal full time bezit is met die verre client en er dus niet veel tijd overschiet om te praten met die client op amper 3 meter. Een client verbruikt namelijk niet X mbit van de Wifi verbinding, een client verbruikt X tijd van de Wifi verbinding en als client X 95% van de tijd opgebruikt met een brakke verbinding waar amper 5mbit over kan dan schiet er maar 5% tijd over voor de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:34
[...]

Wat is wijsheid......?

Je hebt wireless uplink ook uitstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Behoorlijk Leek schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:41:
[...]

Je hebt wireless uplink ook uitstaan?
Die heb ik altijd aan gehad en stond ook aan bij de set-up. Maakt dit nog wat uit dan?

Heb overal 2,4GHz op Low gezet, al stond dit bij 2 van de 4 al zo.
5GHz heb ik vaste kanalen gegeven. Tijd gewacht en eigenlijk is het nu nog slechter (sterk variërende snelheid ipv redelijk stabiel rond de 50Mbps). Ik gun het even de tijd, maar zal het dan waarschijnlijk zo weer terugzetten naar hoe het stond.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@M.v.Veelen
Vaste kanalen gaat niet het verschil maken. 50mbit klinkt voor mij als 90% zeker 2.4 verbonden ipv 5ghz. Als het optreedt, check op welke band je client verbonden is

Zelf heb ik band steering opgegeven en heb ik 5ghz only ssid netwerk (moest in mijn geval wel ivm bewust lage dekking). Sindsdien geen gedoe meer en altijd goede snelheid.
Voor het iot/legacy spul heb ik een apart 2.4 ssid

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M.v.Veelen schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:55:
[...]

Die heb ik altijd aan gehad en stond ook aan bij de set-up. Maakt dit nog wat uit dan?
Ja dan gaan APs met een slechte kabel met elkaar verbinden, garantie voor trage verbindingen.
Post is een sceenshot met de WiFiman app van UI vanaf de test locatie? Hoeveel APs heb je en hoeveel woonoppervlak?
5GHz heb ik vaste kanalen gegeven. Tijd gewacht en eigenlijk is het nu nog slechter (sterk variërende snelheid ipv redelijk stabiel rond de 50Mbps). Ik gun het even de tijd, maar zal het dan waarschijnlijk zo weer terugzetten naar hoe het stond.
Op Tweakers wordt er verwacht dat je ook technisch bijdraagt, door de info welke andere Tweakers vragen ook post. Om daarna jou weer verder te helpen. Ik mis nog wat antwoorden op vragen die anderen gesteld hebben, wil je die nog delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:34
M.v.Veelen schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:55:
[...]

De Unifi controller heeft de nare eigenschap om tijdens een setup maar van alles aan te zetten, grrrrrrrrr.
Als je alle accespoints bedraad hebt aangesloten dan mag wireless uplink uit. Dit gebruik je enkel als je een accespoint niet bedraad kunt aansluiten op het netwerk.

Mss heb je o.a. hier iets aan, er zwerven wel meer van die handleidingen rond.
https://www.techconnect.n...het-unifi-netwerk-deel-1/

[ Voor 9% gewijzigd door Behoorlijk Leek op 27-07-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:52
Wij zijn onlangs verhuisd, op dat moment heb ik de Unifi Controller software op een laptop met Linux geinstalleerd. Op die manier heb ik mijn Ubiquiti devices geconfigureerd en mijn netwerk geinstalleerd.

Inmiddels heb ik mijn Synology NAS weer draaiend. Op de NAS wil ik de Unifi controller in een docker container draaien. Echter wil ik niet dat ik mijn gegevens kwijt raak en mijn netwerk opnieuw moet instellen.

Is dit mogelijk zonder netwerk te verliezen?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!
c-nan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:36:
Wij zijn onlangs verhuisd, op dat moment heb ik de Unifi Controller software op een laptop met Linux geinstalleerd. Op die manier heb ik mijn Ubiquiti devices geconfigureerd en mijn netwerk geinstalleerd.

Inmiddels heb ik mijn Synology NAS weer draaiend. Op de NAS wil ik de Unifi controller in een docker container draaien. Echter wil ik niet dat ik mijn gegevens kwijt raak en mijn netwerk opnieuw moet instellen.

Is dit mogelijk zonder netwerk te verliezen?
Ja, backup maken / site migration starten (dat backup maakt) en in de nieuwe controller is een van de eerste setup opties om een restore te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 16:53
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb een self signed certificaat aangemaakt voor mijn omgeving. Ik heb deze stappen gevolgd

https://github.com/Christ...ob/main/misc/ssl-certs.md

Dit certificaat gebruik ik op mijn Nginx Proxy Manager voor mijn verschillende diensten intern. Werkt prima allemaal. Nu zou het mooi zijn als ik mijn Edge Router Lite ook via NPM kan laten lopen. Toegevoegd alleen blijf ik een "melding" krijgen dat het certificaat niet geldig is. Als ik het nakijk is dit het certificaat van Ubiquiti. Nu zie ik ook dat de GUI van Edge OS ook voorzien kan worden van een certificaat. Heeft één van jullie misschien ervaring in het uploaden van een self signed certificaat naar een Edge Router ?

JohnS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:52
RobertMe schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:59:
[...]

Ja, backup maken / site migration starten (dat backup maakt) en in de nieuwe controller is een van de eerste setup opties om een restore te doen.
Done. Alleen kan ik op de nieuwe omgeving niet inloggen. Incorrect wachtwoord. Wachtwoord reset werkt ook niet:
This email address is not registered in your UniFi Network application. Please ask the owner to do so, if possible. Otherwise, you must factory-reset your devices and adopt them with a new Network application. For the best network management experience, we recommend hosting your system with a UniFi OS Console.

Oude omgeving kan ik gewoon wel met het account inloggen :?

Als ik in mongo zit:
code:
1
2
3
4
> use ace
switched to db ace
> db.admin.find()
>

[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 28-07-2023 18:56 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deTuinman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08 13:14
Ik heb een nieuwe setup. UDM SE icm POE Switch 24 Pro.
Het internet begint vanaf een KPN Box 12. Zover ik weet, hoef ik alleen DMZ open te zetten voor de UDM Pro. Zover ik kan zien is dit gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qx_E4RDUqUEZ06hY0RLWzKHoe7M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/37EFRdBRoU38bh5pyEGSyEuy.png?f=user_large

Echter blijf ik bij het installeren een connection error krijgen op driekwart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:38
deTuinman schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:29:
Ik heb een nieuwe setup. UDM SE icm POE Switch 24 Pro.
Het internet begint vanaf een KPN Box 12. Zover ik weet, hoef ik alleen DMZ open te zetten voor de UDM Pro. Zover ik kan zien is dit gedaan.

[Afbeelding]

Echter blijf ik bij het installeren een connection error krijgen op driekwart.
UDM direct aan KPN hangen zonder die box ;)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvdk1966
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik heb een Amplifi router alleen is de voeding van de router kapot iemand een idee waar ik een ander kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:49
robvdk1966 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:39:
Ik heb een Amplifi router alleen is de voeding van de router kapot iemand een idee waar ik een ander kan kopen.
Alternate, Azerty, Amazon, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:29

rally

Deyterra Consultancy

robvdk1966 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:39:
Daarbij moet je op vier dingen letten:
1. Afmeting van de stekker (is tegenwoordig vaak 5.5 x 2.1)
2. Polariteit van de stekker (of de binnenkant + of - is)
3. Voltage van de voeding (die *moet* hetzelfde zijn als de huidige voeding)
4. Amperage van de voeding (die moet gelijk of groter zijn. Dus als deze nu 1A is, dan is alles daarboven prima)

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:13
RobertMe schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:26:
[...]

Toen ik in huis getrokken/geduwd heb ook wel een aantal keren peentjes gezweet doordat de kabel flink knikte / verdraaid was en toch wel strak getrokken daarin (als in: knoop er in). Maar uiteindelijk deed hij het wel nog.
Maar uiteraard wel met een flinke "don't try this at home".

Wat jij aangeeft met elke keer een aantal meter doorvoeren en bijtrekken lijkt mij ook de beste optie. En is wat ik in principe ook in huis gedaan heb, overal waar het kon de bestaande buis open gemaakt. En dan stuk voor stuk doorvoeren. En vooraf de veel te dikke coax er uit gehaald en daarna terug geplaatst. Weet ook niet of dat anders lukte met de LC stekker.
Uiteindelijk heb ik toch een bedrijf gevonden dat dit gaat uitvoeren. Ze komen komende woensdag al. Met al die bochten en mogelijke kwetsbaarheid van de glasvezel kabel wilde ik me toch niet wagen aan deze afstand. Ook omdat er veel meer kabels in de goot liggen.
Aan de ene kant jammer, ik houd altijd wel van nieuwe dingen ontdekken. Aan de andere kant bespaart het me tijd en weet ik zeker dat het goed gebeurt. Nu heb ik een 9mm buisje ipv 50 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Inmiddels lijkt 3.1 ook al official te zijn, zijn er hier mensen die 3.1 al gebruiken voor de UDM pro / UDM SE? Dingen die minder goed werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
jimmy87 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:55:
Inmiddels lijkt 3.1 ook al official te zijn, zijn er hier mensen die 3.1 al gebruiken voor de UDM pro / UDM SE? Dingen die minder goed werken?
Draait hier zonder problemen! Glasvezel WAN en 3x AC Pro, 1x U6 Pro, 2x switch mini.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:25
@jimmy87 gisteren de update zonder problemen uitgevoerd. Heeft ongeveer 10 minuten geduurt waarbij de internet connection een paar minuten eruit lag. Opstarten koste wel wat tijd maar ging zonder verder problemen.

Mijn grootste ellende was allemaal pre 1.0 dus zolang je de officials aanhoud gaat het meestal zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dinsdag krijg ik T-Mobile thuis, ik heb nu -als nood- een tweede netwerk aangemaakt met de volgende instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8_WC7afb8P1MVYz7NeqP_TV-0U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l4VSrOAMVhVj1olq0dydtSH4.png?f=fotoalbum_large

Als de monteur dinsdag hun converter aansluit en de aansluiting van WAN1 naar WAN2 omprikt op de UDM, heb ik dan weer internet?

Ikzelf ben namelijk niet in de buurt en vrouwlief wil graag wél kunnen internetten.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Tonne schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:53:
[...]

Uiteindelijk heb ik toch een bedrijf gevonden dat dit gaat uitvoeren. Ze komen komende woensdag al. Met al die bochten en mogelijke kwetsbaarheid van de glasvezel kabel wilde ik me toch niet wagen aan deze afstand. Ook omdat er veel meer kabels in de goot liggen.
Aan de ene kant jammer, ik houd altijd wel van nieuwe dingen ontdekken. Aan de andere kant bespaart het me tijd en weet ik zeker dat het goed gebeurt. Nu heb ik een 9mm buisje ipv 50 mm.
Wat heb je daar voor betaald als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Toppe schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:13:
Dinsdag krijg ik T-Mobile thuis, ik heb nu -als nood- een tweede netwerk aangemaakt met de volgende instellingen:

[Afbeelding]

Als de monteur dinsdag hun converter aansluit en de aansluiting van WAN1 naar WAN2 omprikt op de UDM, heb ik dan weer internet?

Ikzelf ben namelijk niet in de buurt en vrouwlief wil graag wél kunnen internetten.
Schande dat je die dag niet vrij neemt!
Het zou idd moeten werken, zolang je het touwtje vanuit de glas converter in je router stopt en niet die vanuit het meegeleverde modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

ASS-Ware schreef op zondag 30 juli 2023 @ 15:43:
[...]

Schande dat je die dag niet vrij neemt!
Het zou idd moeten werken, zolang je het touwtje vanuit de glas converter in je router stopt en niet die vanuit het meegeleverde modem.
Dat had ik wel maar toen plande ik een afspraak met een klant in en aangezien ik dinsdag altijd werk heb ik er nooit over nagedacht.

En ‘t modem moet hij niet gebruiken inderdaad. Bij KPN heb je nog een gebruikersnaam/wachtwoord. Bij t-Mobile blijkbaar niet?

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 30-07-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:09:
[...]

Dat had ik wel maar toen plande ik een afspraak met een klant in en aangezien ik dinsdag altijd werk heb ik er nooit over nagedacht.

En ‘t modem moet hij niet gebruiken inderdaad. Bij KPN heb je nog een gebruikersnaam/wachtwoord. Bij t-Mobile blijkbaar niet?
nee, T-mobile gebruikt gewoon DHCP met vlan id 300. voor zo ver ik weet enkel IPv4
KPN gebruikt PPPoE en daar dien je wel een gebruikersnaam/wachtwoord in te vullen, wat overigens gewoon iets willekeurigs mag zijn.

al denk ik dat de betreffende monteur van jou UDM gaat afblijven en gewoon de bijgeleverde router aansluit...

[ Voor 8% gewijzigd door geenwindows op 30-07-2023 16:17 ]

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

geenwindows schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:15:
[...]

nee, T-mobile gebruikt gewoon DHCP met vlan id 300. voor zo ver ik weet enkel IPv4
KPN gebruikt PPPoE en daar dien je wel een gebruikersnaam/wachtwoord in te vullen, wat overigens gewoon iets willekeurigs mag zijn.

al denk ik dat de betreffende monteur van jou UDM gaat afblijven en gewoon de bijgeleverde router aansluit...
Wellicht prik ik dinsdag ochtend alles zelf wel om, is het probleem helemaal opgelost.

En vrouwlief kan ook nog wel de UDM om stekkeren, zolang hij die converter maar aansluit ipv modem :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10

Processorkoeler

Geen stock koeler

Ik lees al een tijdje mee en vraag me af of iemand me kan helpen.
In 2017 een USG (router), US-8-60W (PoE-switch) en 2x UAC-AP-LITE i.c.m. Raspberry PI 3B als controller geïnstalleerd. Kan al een lange tijd niet in de controller komen, dus alles gereset.

Inmiddels wat apparaten verder en ik wil netwerk, IoT en reguliere devices gaan opdelen in VLANs. Het irritant bij Ubiquiti is dat interVLAN-netwerk niet is geblockt, en ook de "taal" in de UI is afwijken van wat ik ken (reguliere firewall zaken, tagged en untagged VLANs). Hier spreken we opeens over 'corporate' netwerken, networks, etc.

Is er iemand die kan helpen met het configureren van de firewalls? Subnets met bijbehorende VLAN ID's heb ik dus al opgezet. Net e.e.a. geprobeerd met als resultaat dat ik mezelf, inclusief controller, van het netwerk heb geblockt.

VLANs mogen niet met elkaar (en elkaars gateway) kunnen praten, wil wel media kunnen casten (van device naar IoT, bijv. TV) en de controller wel kunnen managen vanaf 1 apparaat. Het gaat al fout dat ik nu uberhaupt niet kan casten van het ene VLAN naar de andere, zonder dat ik daar uberhaupt firewall rules voor heb ingesteld. Multicast DNS en IGMP snooping staan aan.

Kan wel casten naar de Chromecast, maar niet naar de Samsung smart TV..... is dit een bekende issue?
Ik wil gewoon normaal wat VLANs instellen, maar wat een enorm gekloot zeg. Zijn er Tweakers die kunnen helpen? Hier een topic aangemaakt, maar nul reply op het forum van Ubiquiti.

Tot slot; ik zie nergens een VPN client optie? Wil een bepaalde VLAN als OpenVPN client gebruiken, maar ik zie enkel VPN server en site-to-site. Kan de USG niet worden ingezet als client? Zie ook die optie niet staan.

[ Voor 20% gewijzigd door Processorkoeler op 30-07-2023 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Toppe schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:15:
[...]

Wat heb je daar voor betaald als ik vragen mag?
1300 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Phoe hoop geld. Ik heb hier een 25mm leiding die lekker rechtdoor loopt dus ga het zelf nog wel eens proberen dan :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Toppe schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:09:
[...]

Klopt, ik heb het ook zo gedaan, vlan 300 en dhcp, verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

ASS-Ware schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:06:
[...]

Klopt, ik heb het ook zo gedaan, vlan 300 en dhcp, verder niets.
Het om stekkeren gaat trouwens niet werken want WAN2 kan je alleen kiezen op poort 10 (SPF+) en niet op poort 9.

En aangezien ik geen SPF+ module heb gaat dat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avifNS7_tSjUa6mRhHD0rxIGLyY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1bEiQntZVsiOD9WgL40pTzTL.png?f=user_large
Het UniFi dashboard laat wel een bijzondere 24h verbruik zien.
Zo zou mijn NAS de afgelopen 24u maar liefst 350TB hebben verstookt.

Als ik daar verder in kijk is het 51GB wat wel klopt.

Eens kijken of er een update klaar staat. :P

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:01
350 TB is nog geloofwaardig waardoor je aan jezelf gaat twijfelen.
Mijn UDMP heeft ooit een 24H verbruik van mijn nas aangegeven van 9,2EB
Nu heb ik een snelle verbinding maar dat red ik niet in 24H.
Mijn conclusie, geloof je Unifi dashboard niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:46

zeroday

There is no alternative!

Ter leering ende vermaeck ..

Cloudkey2 plus met 4TB 2,5" HDD .. gaf tijdens de eerste hitte een melding dat de HDD op instorten stond .. Hierna werd het systeem niet meer benaderbaar

Daarna 1 week, draait goed todat ik weer een melding krijg.
en ik zie dat de applicatie elke keer geprobeerd wordt om te starten ..

Een remote reboot vanuit Egypte werkte, maar 2 dagen laten .. niets meer .. Bleek de cloudkey bij terugkomst ' HDD Failure ' te geven

Harde reboot door de netwerk kabel eruit te trekken. En inmiddels is de temperatuur op zolder weer 'normaal' ..
hierdoor: geen centje pijn meer. Want er wordt zelfs geen enkele error of bad sector meer getoond.

Blijkbaar kan de behuizing de warmte niet goed kwijt waardoor de Cloudkey2 Plus de HDD niet meer leuk vind .. na de reboot nu inmiddels weer een aantal dagen geen enkel probleem .. Dus misschien maar een koelblok erop zien te maken ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

funny ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Nu online
MusicMaikel schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:53:
Wellicht een interessante casus waarvan ik niet eens weet of het werkt:

Ik heb een U6 Extender die ik wil toevoegen aan een tweede site. De controller is echter een remote controller. Ik heb het voor elkaar gekregen om de extender toe te voegen aan de controller, maar nadat ik hem naar de goede, tweede site heb verplaatst gaat de extender in Isolated mode.
Wanneer de extender bij de default site er bij komt te staan, werkt het wel allemaal prima.
Wanneer de extender op de locatie hangt waar hij moet hangen, kan deze niet adopted worden (want controller hangt niet in het netwerk).

Wat zegt jullie gevoel? Kan dit of is dit onbegonnen zaak?
Zijn er nog mensen met een geniale ingeving? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Nu online
Hmm, ja dat is een beetje het probleem: ik kan op geen enkele mogelijkheid inloggen met SSH op die extender. Hij zendt geen signaal zelf uit natuurlijk, dus kan er op geen enkele manier mee verbinden.

We hebben het over dit apparaat: uitvoering: Ubiquiti UniFi WiFi 6 Extender

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

MusicMaikel schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:02:
[...]

Hmm, ja dat is een beetje het probleem: ik kan op geen enkele mogelijkheid inloggen met SSH op die extender. Hij zendt geen signaal zelf uit natuurlijk, dus kan er op geen enkele manier mee verbinden.

Je hangt hem toch in een netwerk? Dan krijgt hij toch een IP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MusicMaikel schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:02:
[...]

Kan je, als het ding in het werkende netwerk hangt, niet het adres van de controller in het apparaat zelf vast configuren? unificontrolding.music.maikel.com ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Nu online
Toppe schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:14:
[...]

Je hangt hem toch in een netwerk? Dan krijgt hij toch een IP?
Ja klopt, maar als ik hem dan vervolgens naar de juiste site verplaats komt hij in Isolated mode te zitten.
jadjong schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:25:
[...]

Kan je, als het ding in het werkende netwerk hangt, niet het adres van de controller in het apparaat zelf vast configuren? unificontrolding.music.maikel.com ofzo?
Nouja, controller is opzich het probleem niet. Wanneer ik hem van de Default site naar een alternatieve site overzet, komt hij dus in Isolated te zitten en doet hij niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

MusicMaikel schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:02:
[...]

Ja klopt, maar als ik hem dan vervolgens naar de juiste site verplaats komt hij in Isolated mode te zitten.

[...]

Nouja, controller is opzich het probleem niet. Wanneer ik hem van de Default site naar een alternatieve site overzet, komt hij dus in Isolated te zitten en doet hij niks meer.
Moet je hem niet direct op de juiste site plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Toppe schreef op maandag 31 juli 2023 @ 07:55:
[...]

Phoe hoop geld. Ik heb hier een 25mm leiding die lekker rechtdoor loopt dus ga het zelf nog wel eens proberen dan :D
Ja dat zou ik zeker doen. Dit is wel erg prijzig. Maar het is voor een bedrijf. Waar een kabelgoot ligt waar van alles mee gebeurt kabeltje erin, kabeltje eruit, lamp er aan hangen. Etc. Ook geen recht stuk. Ik wilde geen risico lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Nu online
Toppe schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:04:
[...]

Moet je hem niet direct op de juiste site plaatsen?
Ik zou wel willen, maar geen idee hoe :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:14
MusicMaikel schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:38:
[...]

Ik zou wel willen, maar geen idee hoe :?
Zodra je het apparaat koppelt aan de controller via een set-inform bijv. zou het apparaat in elke site beschikbaar moeten zijn op deze controller. Je kunt dan direct naar de juiste site toe en het apparaat daar adopten.

Edit:
Zie bijv. dit artikel:
https://support.hostifi.c...-adoption-getting-started

[ Voor 13% gewijzigd door mrdemc op 01-08-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Nu online
mrdemc schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:05:
[...]

Zodra je het apparaat koppelt aan de controller via een set-inform bijv. zou het apparaat in elke site beschikbaar moeten zijn op deze controller. Je kunt dan direct naar de juiste site toe en het apparaat daar adopten.

Edit:
Zie bijv. dit artikel:
https://support.hostifi.c...-adoption-getting-started
Heb je mijn vorige comments gelezen?

Het betreft een extender dus heeft geen apart IP adres. Als ik hem in het netwerk van de controller hang en daar adopt kan dit enkel op de default site en wanneer ik hem naar de juiste site verplaats gaat de extender in Isolated mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
MusicMaikel schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:23:
[...]

Het betreft een extender dus heeft geen apart IP adres. Als ik hem in het netwerk van de controller hang en daar adopt kan dit enkel op de default site en wanneer ik hem naar de juiste site verplaats gaat de extender in Isolated mode.
Als je hem fysiek op de juiste site hebt, is hij dan nog in isolated mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
MusicMaikel schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:23:
[...]

Ik heb alles gelezen ja :)

Als je m kan adopted heeft ie een IP, anders kan ie niet met jouw controller praten ;)

Maar waarom adopt je m niet pas als ie in het juiste netwerk hangt?

[ Voor 6% gewijzigd door mrdemc op 01-08-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Nu online
Tonne schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:30:
[...]

Als je hem fysiek op de juiste site hebt, is hij dan nog in isolated mode?
Jep. Stappen zijn als volgt:
- Toevoegen op controller bij default site (m.a.w. extender fysiek op een andere locatie in het netwerk waar de controller zich bevindt).
- Extender wordt verplaatst naar de juiste site in de controller.
- Extender wordt fysiek verplaatst naar de juiste site en komt dan in isolated mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Nu online
mrdemc schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:35:
[...]

Ik heb alles gelezen ja :)

Als je m kan adopted heeft ie een IP, anders kan ie niet met jouw controller praten ;)

Maar waarom adopt je m niet pas als ie in het juiste netwerk hangt?
Omdat dat niet gaat. Als hij fysiek op de juiste locatie/site hangt krijg ik niet de optie om hem te adopten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
MusicMaikel schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:38:
[...]

Omdat dat niet gaat. Als hij fysiek op de juiste locatie/site hangt krijg ik niet de optie om hem te adopten.
Heb je op die locatie wel andere Unifi apparatuur? En heb je daar VLAN ingericht waardoor deze op een andere IP-reeks komt dan de default LAN reeks? Zodra het apparaat kan verbinden met de controller heeft ie sowieso een IP, dus ik zou even kijken in de controller danwel het DHCP apparaat wat het IP is dat ie heeft gekregen en vanuit daar een set-inform doen via SSH.

[ Voor 22% gewijzigd door mrdemc op 01-08-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Nu online
mrdemc schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:40:
[...]

Heb je op die locatie wel andere Unifi apparatuur? En heb je daar VLAN ingericht waardoor deze op een andere IP-reeks komt dan de default LAN reeks? Zodra het apparaat kan verbinden met de controller heeft ie sowieso een IP, dus ik zou even kijken in de controller danwel het DHCP apparaat wat het IP is dat ie heeft gekregen en vanuit daar een set-inform doen via SSH.
Op die locatie inderdaad ook Unifi AP's. VLAN hebben we niet ingericht, maar dat is eigenlijk om het feit dat het een thuisnetwerk betreft van iemand.
Wat zou je aanraden? Op locatie gaan bij diegene en reset uitvoeren van de extender, om vervolgens alsnog proberen in te loggen met SSH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
MusicMaikel schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:38:
[...]

Ook niet via de app?
En ik denk dat je geen usg op de juiste site hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Nu online
Tonne schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

Ook niet via de app?
En ik denk dat je geen usg op de juiste site hebt?
Helaas niet, op beide vragen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
MusicMaikel schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:11:
[...]

Helaas niet, op beide vragen...
Kun je ‘override inform host’ aanzetten met het juiste adres voor de controller? Want op de tweede site heb je dhcp option 43 nodig of een geldige ‘unifi’ dns. Je moet de ‘set-inform’ juist krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

oh damn .. en toen leverde WD geen 2,5" SATA hdd's meer in z'n enclosures ..
waardoor je niet makkelijk en goedkoper 2,5" SATA disks in je cloudkey kan stoppen ..

grmbl ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeroday schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:03:
oh damn .. en toen leverde WD geen 2,5" SATA hdd's meer in z'n enclosures ..
waardoor je niet makkelijk en goedkoper 2,5" SATA disks in je cloudkey kan stoppen ..

grmbl ..
Dat is toch al jaren? Toen ik ~3,5 jaar terug begon met shucken was Seagate al de enige die nog gewone 2,5" SATA HDDs met daadwerkelijk een SATA aansluiting had in de externe modellen (met dan los printje voor SATA - USB). WD had toen al USB direct op het PCB van de HDD. Anders had ik nu wel 2 werkende WD 2,5" HDDs gehad (voor andere toepassing) i.p.v. 2 defecte Seagates + een Samsung SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wou5er
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik hier nu een jar of 4 een setje UniFi nana station ac5 hangen waarvan 1 buiten… nu ervaar ik netwerk problemen, eerst dacht ik dat dit aan andere apparatuur lag maar nu ben ik gaan troubleshooten en kom ik eindelijk tot een conclusie dat het probleem ontstaat in de draadloze verbinding!

Eigenlijk werk dit altijd al super maar sinds een half jaar heb ik last van uitval of een hele trage doorvoer snelheid terwijl in de app aangegeven word de volledige bandbreedte beschikbaar zou moeten zijn 650mbit, ik haar nu maar Max 10mbit want gewoon niet voldoende is.

Hebben hier mensen hier ervaring mee of zouden deze devices gewoon op zijn na 5 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
wou5er schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:09:
Ik hier nu een jar of 4 een setje UniFi nana station ac5 hangen waarvan 1 buiten… nu ervaar ik netwerk problemen, eerst dacht ik dat dit aan andere apparatuur lag maar nu ben ik gaan troubleshooten en kom ik eindelijk tot een conclusie dat het probleem ontstaat in de draadloze verbinding!

Eigenlijk werk dit altijd al super maar sinds een half jaar heb ik last van uitval of een hele trage doorvoer snelheid terwijl in de app aangegeven word de volledige bandbreedte beschikbaar zou moeten zijn 650mbit, ik haar nu maar Max 10mbit want gewoon niet voldoende is.

Hebben hier mensen hier ervaring mee of zouden deze devices gewoon op zijn na 5 jaar?
Heb je al eens een site scan gedaan? Het hoeft niet perse zo te zijn dat er aan jouw kant wat kapot gegaan is (hoewel dat natuurlijk wel kan na 5 jaar!). Het kan ook best zijn dat er in je omgeving aardig wat aan wifi spul bijgekomen is en dat dat gewoon veel meer stoort dan vroeger.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wou5er
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:17:
[...]

Heb je al eens een site scan gedaan? Het hoeft niet perse zo te zijn dat er aan jouw kant wat kapot gegaan is (hoewel dat natuurlijk wel kan na 5 jaar!). Het kan ook best zijn dat er in je omgeving aardig wat aan wifi spul bijgekomen is en dat dat gewoon veel meer stoort dan vroeger.
Nee die heb ik nog niet gedaan nu net even bekeken hoewel ik hier niet echt bijzonderheden op zie!.

Daarnaast ben ik vergeten te melden dat de Nanostations verbonden zijn via het airmax AC protocol en dus op 80mhz werken en niet de gebruikelijke 40 /60 het is een point - to - point setup.. .geen idee of dat wat zou uitmaken.

Anyway mijn nanostations staan ook als enige in de vrij ruimte bij band 5500 hier in de omgeving met en signal/ noise ratio van --42/-91 wat volgens mij gewoon goed is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

RobertMe schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:12:
[...]

Dat is toch al jaren? Toen ik ~3,5 jaar terug begon met shucken was Seagate al de enige die nog gewone 2,5" SATA HDDs met daadwerkelijk een SATA aansluiting had in de externe modellen (met dan los printje voor SATA - USB). WD had toen al USB direct op het PCB van de HDD. Anders had ik nu wel 2 werkende WD 2,5" HDDs gehad (voor andere toepassing) i.p.v. 2 defecte Seagates + een Samsung SSD.
ik zit hier nog even in de kast te snuffen maar de laatste jaren ik heb nooit WD's eerder gehad.. altijd seagate .. uhm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Overstappen naar T-Mobile appeltje eitje, vrouwlief had netjes de kabeltjes omgezet en had WiFi.

Helaas dat die kerel die hier was wel de groep waarop mn server en UniFi spul zit had uitgeschakeld = lege UPS = kapotte 3D printer. Kijken wie dat gaat vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Toppe schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:22:
Overstappen naar T-Mobile appeltje eitje, vrouwlief had netjes de kabeltjes omgezet en had WiFi.

Helaas dat die kerel die hier was wel de groep waarop mn server en UniFi spul zit had uitgeschakeld = lege UPS = kapotte 3D printer. Kijken wie dat gaat vergoeden.
Wtf?
Waarom deed hij dat?
En waarom gaat je 3D printer daar kapot van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

ASS-Ware schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:22:
[...]

Wtf?
Waarom deed hij dat?
En waarom gaat je 3D printer daar kapot van?
Zal wel perongeluk zijn gegaan, maar toch. Op het moment dat hij bij ons was zie ik de UPS overschakelen op noodstroom.

3D printer zelf werkt nog, alleen stuur ik die aan via een Pi en die is nu verrot.

Edit: ik zie dat de UPS ingrijpt aan de hand van de logboeken in Home Assistant

[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 02-08-2023 15:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Toppe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:45:
[...]

Zal wel perongeluk zijn gegaan, maar toch. Op het moment dat hij bij ons was zie ik de UPS overschakelen op noodstroom.

3D printer zelf werkt nog, alleen stuur ik die aan via een Pi en die is nu verrot.
Poepoe, en daar wil je nu een verzekeringskwestie van maken? Uithuilen en verder. Als de UPS om een andere reden uit/stuk was gegaan en de RPi overleden was kon je er ook weinig mee. Om dan meteen naar de installateur te wijzen gaat dan nogal ver.
Waar gehakt wordt vallen spaanders. Electronica gaat nu eenmaal eens stuk, en laat dat nu net ook nog eens vaker kunnen blijken bij inschakelen. En we hebben het hier over een stuk hardware dat een paar tientjes zou moeten kosten. Niet een verwijtbare fout van de installateur waardoor een gloednieuwe TV van duizend(en) euros stuk is gegaan.
Pagina: 1 ... 236 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.