[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 232 ... 329 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 20:24
posttoast schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:32:
[...]

Met het risico een domme vraag te stellen: impliceer je hier nu dat die scripts om verbinding te maken met KPN glasvezel vanaf de USG niet meer nodig zijn en dit tegenwoordig vanaf de GUI van de controller kan?
m.u.v. IPTV kan je alles via de nieuwe GUI configureren (PPPoE, ipv6). Je kan de configuratie exporteren (mca-ctrl -t dump-cfg) en op de betreffende aspecten vergelijken met wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-10 22:01
Ik heb sinds ik de UDM Pro heb aangesloten incidenteel dat een site niet wil laden. Chrome geeft dan aan dat er geen internet is. Na een refresh werkt de pagina wel gewoon.

Ik heb de UDM Pro zo uit de doos ingesteld volgens de instructie van @fabianishere

Iemand die deze problemen herkent of een idee heeft waar dat in zou kunnen zitten?

[ Voor 3% gewijzigd door Phoolie op 14-06-2023 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:05
nanoChip schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:17:
[...]

m.u.v. IPTV kan je alles via de nieuwe GUI configureren (PPPoE, ipv6). Je kan de configuratie exporteren (mca-ctrl -t dump-cfg) en op de betreffende aspecten vergelijken met wat je nu hebt.
De MTU aanpassen naar 1500 voor PPPoE verbindingen ook? Zie: Feature Request - UDM-Pro - PPPoE RFC4638 (1500 MTU/MRU for PPP)

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 14-06-2023 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
posttoast schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:32:
Met het risico een domme vraag te stellen: impliceer je hier nu dat die scripts om verbinding te maken met KPN glasvezel vanaf de USG niet meer nodig zijn en dit tegenwoordig vanaf de GUI van de controller kan?
WAN instellen via de webGUI wat betreft :
- Tagged VLAN 6
- PPPoE

Kon volgens mij altijd al zonder enig probleem of in ieder geval al heel lang! :)
nanoChip schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:17:
IPv6 was echter volgens mij niet altijd helemaal compleet IIRC :?
Neeee, natuurlijk niet! Dat zou te leuk zijn! :P :+
Geweldig hoe ze gewoon 0,0 voorbeelden geven over wat je nou precies ermee kan doen en/of hoe het werkt! :F

Nee, gewoon lekker een generieke afbeelding overal neerkwakken op dat display en dan maar hopen dat het verkoopt! :') _O- 7(8)7
Phoolie schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:51:
Ik heb sinds ik de UDM Pro heb aangesloten incidenteel dat een site niet wil laden.
Chrome geeft dan aan dat er geen internet is.

Na een refresh werkt de pagina wel gewoon.

Ik heb de UDM Pro zo uit de doos ingesteld volgens de instructie van @fabianishere

Iemand die deze problemen herkent of een idee heeft waar dat in zou kunnen zitten?
Heb je dat ook als je met
nslookup 

of
dig 

een DNS Query doet :?

Volgens mij gebruikt de script van @fabianishere ook Cloudflare als Upstream DNS Servers dus je zou die eens kunnen veranderen naar die van je ISP of zo... :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nanoChip
Nee geldt alleen voor USG (EdgeOS).
nero355 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:13:
IPv6 was echter volgens mij niet altijd helemaal compleet IIRC :?
Klopt, je kan bijzonder weinig configureren maar net genoeg om het (iig met KPN) te laten werken :)

WAN:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZEIkI42lkV4soIbLo5m0hkgthU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FV8kNJLodq6id6fktvnJAqPI.png?f=user_large

LAN:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HynHIlZBofeW62i26HD87Y5rt9Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lVAj1UuHcFOTXokqULP2Psh5.png?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door nanoChip op 15-06-2023 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:25
nanoChip schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:45:
[...]

[...]

Klopt, je kan bijzonder weinig configureren maar net genoeg om het (iig met KPN) te laten werken :)

WAN:
[Afbeelding]

LAN:
[Afbeelding]
Die prefix delegation op WAN op de UDM moet dus op 48 voor KPN (glas direct, zonder modem)?
Vind het super onduidelijk bij KPN als je eigen router gebruikt (zonder xperia box dus) wat IPV6 betreft. Lees als ik dat google overal wat anders.

[ Voor 8% gewijzigd door tcviper op 15-06-2023 08:42 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nanoChip
tcviper schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:36:
[...]

Die prefix delegation op WAN op de UDM moet dus op 48 voor KPN (glas direct, zonder modem)?
Vind het super onduidelijk bij KPN als je eigen router gebruikt (zonder xperia box dus) wat IPV6 betreft. Lees als ik dat google overal wat anders.
Direct glas zonder modem (voor wat het waard is, ook zonder ONT, dus een patchcover over de FTU en dan rechtstreeks in de USG). Op mijn.kpn.com kan je bij "IP-adres" je ipv6 adres zien, inclusief prefix. Bij mij is dat een /48.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:25
nanoChip schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:55:
[...]

Direct glas zonder modem (voor wat het waard is, ook zonder ONT, dus een patchcover over de FTU en dan rechtstreeks in de USG). Op mijn.kpn.com kan je bij "IP-adres" je ipv6 adres zien, inclusief prefix. Bij mij is dat een /48.
Ja ok, maar kan dat via DHCPv6 of moet dat static zijn?

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Geweldig hoe ze gewoon 0,0 voorbeelden geven over wat je nou precies ermee kan doen en/of hoe het werkt! :F

Nee, gewoon lekker een generieke afbeelding overal neerkwakken op dat display en dan maar hopen dat het verkoopt! :') _O- 7(8)7
't enige dat ik zo gauw terug kon vinden is dat dat ding Android lijkt te draaien en je er apps op kan zetten, maar daar houd het op :/ Heb onder de LTT-video in de comments gevraagd om een review, geen idee of ze die lezen maar wie weet :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie

[...]

Heb je dat ook als je met
nslookup 

of
dig 

een DNS Query doet :?

Volgens mij gebruikt de script van @fabianishere ook Cloudflare als Upstream DNS Servers dus je zou die eens kunnen veranderen naar die van je ISP of zo... :)
De DNS stond op automatisch. Maar ik kwam er wel achter dat ik ooit voor de VPN van het werk IPv6 had uitgezet op mijn desktop pc en die issues waren mij alleen daar opgevallen. Dat heb ik dus op die PC weer aangezet. Daarnaast heb ik IPv6 ook meteen op de UDM Pro ingesteld.

Nu maar even kijken of het daar wellicht aan lag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nanoChip
tcviper schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:19:
[...]

Ja ok, maar kan dat via DHCPv6 of moet dat static zijn?
DHCPv6 (zoals op de schermafdruk weergegeven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
nanoChip schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:45:
[...]

[...]

WAN:
[Afbeelding]

LAN:
[Afbeelding]
Waar bij jou de opties RA Valid Lifetime & RA Preferred Lifetime staan, heb ik alleen DHCPv6 Range (met Start en Stopwaarde) staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-10 14:39
Nu ik de eerder genoemde scripts voorbij zag komen, werd ik getriggerd.

Zijn deze scripts ook handig om te gebruiken als je géén IPTV hebt, maar alleen internet? Ik denk dat het geen kwaad kan, het is "slechts" maar een VLAN dat er bij zit. Mocht ik dan ooit besluiten weer IPTV te nemen, is het iig ingesteld...

Ten tweede: hoe zit het nu met de MTU? Deze staat bij mij op 1492 voor de PPoE. Is het verstandig die te verhogen naar 1500? Waarom wel/niet?
Heb er naar gezocht, maar kom er niet helemaal uit.

Ik heb een USG-3P.

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ben.Hahlen schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:28:
Nu ik de eerder genoemde scripts voorbij zag komen, werd ik getriggerd.

Zijn deze scripts ook handig om te gebruiken als je géén IPTV hebt, maar alleen internet? Ik denk dat het geen kwaad kan, het is "slechts" maar een VLAN dat er bij zit. Mocht ik dan ooit besluiten weer IPTV te nemen, is het iig ingesteld...
Wat er dus net wordt verteld is dat je die in het geval van "Internet Only" eigenlijk niet nodig hebt ;)
Ten tweede: hoe zit het nu met de MTU? Deze staat bij mij op 1492 voor de PPoE. Is het verstandig die te verhogen naar 1500? Waarom wel/niet?
Heb er naar gezocht, maar kom er niet helemaal uit.
Zoals je onlangs kon lezen ontstaan er weleens problemen daarmee en zijn de resultaten zeer wisselend ;)
Ik heb een USG-3P.
Probeer het uit en als het niet lekker werkt dan kan je altijd nog alles terugdraaien :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
nero355 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:36:
[...]
Wat er dus net wordt verteld is dat je die in het geval van "Internet Only" eigenlijk niet nodig hebt ;)

[...]
Zoals je onlangs kon lezen ontstaan er weleens problemen daarmee en zijn de resultaten zeer wisselend ;)

[...]
Probeer het uit en als het niet lekker werkt dan kan je altijd nog alles terugdraaien :)
Weet je wel hoeveel posts er hier voorbij komen? Soms zie je het gewoon even niet meer :+

Goed, dan ga ik maar eens aan de prutserij :)

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
nero355 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:15:
[...]
De laatste dagen niet zoveel eigenlijk ?! :P

[...]
Het is echt een kort stukje terugscrollen...

Dat red je nog wel denk ik :P

[...]
Succes alvast! ;)
Dank! Zo te zien ook gelukt, nu kijken of het blijft werken (zal wel).

Blog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nanoChip
Phoolie schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:05:
[...]

Waar bij jou de opties RA Valid Lifetime & RA Preferred Lifetime staan, heb ik alleen DHCPv6 Range (met Start en Stopwaarde) staan.
Ik lees dat je een UDM hebt. Blijkbaar zijn deze optie's met UbiOS (nog) niet beschikbaar :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phoolie
nanoChip schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:48:
[...]

Ik lees dat je een UDM hebt. Blijkbaar zijn deze optie's met UbiOS (nog) niet beschikbaar :|
Als ik naar https://ipv6-test.com/ ga, dan lijkt IPv6 gewoon goed te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Nu ik hier toch ben...

Ik heb een probleem/nuisance/whatever.
In mijn setup heb ik 4 UAC-AP-Lite's:
- Meterkast (voorkant huis midden)
- Woonkamer (achterkant huis rechts) zodat er bereik in de tuin is
- Slaapkamer (1e verdieping, achterkant huis links)
- Zolder (voorkant huis links).

Op mijn kantoor (voorkant huis rechts), heb ik last van een wegvallende WiFi verbinding... Daardoor schiet de Nest Hub af en toe op "Network Problem" en mijn telefoon heeft ook last van wegvallende verbindingen...

Naar adviezen "van het internet" heb ik de kanalen van de verschillende AP's verdeeld:
- Gang - 6 - 48
- Woonkamer - 1 - 36
- Slaapkamer - 11 - 48
- Zolder - 1 - 36

Het 2.4GHz en 5GHz hebben hetzelfde SSID.
Transmit power staat op Auto voor alle AP's en de Channel Width staat op VHT20 voor de 2.4GHz en VHT40 voor de 5GHz.

De vragen:
- Zijn dit "goede" settings? (Ik snap dat alles relatief is)
- Zijn er nog bepaalde settings die ik aan/uit moet zetten?
- Is het verstandig om toch het 2.4 en 5GHz netwerk te scheiden?
- Andere tips/tricks?

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-10 12:38
Ben.Hahlen schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:13:
Nu ik hier toch ben...

Op mijn kantoor (voorkant huis rechts), heb ik last van een wegvallende WiFi verbinding... Daardoor schiet de Nest Hub af en toe op "Network Problem" en mijn telefoon heeft ook last van wegvallende verbindingen...

Naar adviezen "van het internet" heb ik de kanalen van de verschillende AP's verdeeld:
- Gang - 6 - 48
- Woonkamer - 1 - 36
- Slaapkamer - 11 - 48
- Zolder - 1 - 36

Transmit power staat op Auto voor alle AP's en de Channel Width staat op VHT20 voor de 2.4GHz en VHT40 voor de 5GHz.

De vragen:
- Andere tips/tricks?
Heb je op 2.4 of 5 Ghz deze problemen? En met welke AP ben je verbonden als de problemen ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
loeberce schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:31:
[...]

Heb je op 2.4 of 5 Ghz deze problemen? En met welke AP ben je verbonden als de problemen ontstaan?
Zo te zien met het AP in de gang.
Mijn telefoon zit op 5GHz, de Nest Hub op 2.4GHz.

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
Ben.Hahlen schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:37:
[...]

Zo te zien met het AP in de gang.
Mijn telefoon zit op 5GHz, de Nest Hub op 2.4GHz.
Je hebt het over de gang, maar ook over de meterkast. Zit je AP in de meterkast? Dat is namelijk een nogal storingsgevoelig hok ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Phoolie schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:05:
[...]

Je hebt het over de gang, maar ook over de meterkast. Zit je AP in de meterkast? Dat is namelijk een nogal storingsgevoelig hok ;)
Ja, hij heet gang, maar zit in de meterkast, sorry voor de verwarring :-D

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
Ben.Hahlen schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:23:
[...]

Ja, hij heet gang, maar zit in de meterkast, sorry voor de verwarring :-D
Wellicht kan je proberen hem tijdelijk even buiten de meterkast te hangen. Dat zou zomaar verbetering op kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinsmm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:01
Ik ben aan het orienteren naar switches en acces points. Bij de Ubiquiti apparatuur heb je de controller software nodig. Is deze controller software alleen nodig voor het instellen van de apparatuur of moet die permanent in de lucht blijven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
bruinsmm schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:10:
Ik ben aan het orienteren naar switches en acces points. Bij de Ubiquiti apparatuur heb je de controller software nodig. Is deze controller software alleen nodig voor het instellen van de apparatuur of moet die permanent in de lucht blijven ?
Hangt ervan af. Als je een gast-wifi netwerk wilt dan moet de controller actief zijn. Voor veel andere functionaliteit hoeft dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
loeberce schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:14:
[...]

Hangt ervan af. Als je een gast-wifi netwerk wilt dan moet de controller actief zijn. Voor veel andere functionaliteit hoeft dit niet.
Als je geen portal gebruikt voor je gasten-wifi is dat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinsmm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:01
Phoolie schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:20:
[...]

Als je geen portal gebruikt voor je gasten-wifi is dat niet nodig.
Dus UniFi Controller permanent in de lucht laten, lijkt me beter.
Deze kan dus ook op Raspberry PI geinstalleerd worden. Zijn jullie ervaring goed met de Pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
bruinsmm schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:53:
[...]

Dus UniFi Controller permanent in de lucht laten, lijkt me beter.
Deze kan dus ook op Raspberry PI geinstalleerd worden. Zijn jullie ervaring goed met de Pi?
Hangt er vanaf wat je er mee wil doen. Ik heb mijn controler jaren op een Pi gehad, zonder problemen. Ondertussen heb ik een UDM Pro waar de controller op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Phoolie schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:11:
[...]

Hangt er vanaf wat je er mee wil doen. Ik heb mijn controler jaren op een Pi gehad, zonder problemen. Ondertussen heb ik een UDM Pro waar de controller op staat.
Of je koopt voor weinig een 2ehands Cloudkey. Of je host hem op je NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-10 09:16

psy

Brrrr MTU, ik krijg nu jaren '2000 vibes...is dit werkelijk nog een dingetje tegenwoordig?
Kan ik me herinneren uit mijn ADSL tijd 8)7

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
loeberce schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:20:
[...]

Of je koopt voor weinig een 2ehands Cloudkey. Of je host hem op je NAS.
Cloudkey gen 1? Dan is een RPi nog beter.

Overigens zou ik ook niet voor een RPi gaan. Tenzij je er een hebt liggen, inclusief een SSD. Je gaat toch niet 100+ uitgeven voor een nieuwe RPi (om vervolgens alleen de UniFi Controller er op te hosten). Voor ~150 euro koop je op bv AliExpress complete mini PCs met RAM, SSD en al met een Intel N5105 quadcore. Die loopt rondjes om een RPi. En zo'n ding kan met een verbruik van ~2W ook zomaar nog eenw voordeliger uitpakken v.w.b. energieverbruik.

En daarnaast natuurlijk dat je de UniFi Controller overal op kunt draaien waar Java (& MongoDB) op kan. Of dat nu een RPi, een NAS, een gewone PC of een cloud server is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Phoolie schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:41:
[...]
Wellicht kan je proberen hem tijdelijk even buiten de meterkast te hangen. Dat zou zomaar verbetering op kunnen leveren.
Euh... Ja... Daar moet ik ff naar kijken :')
Dat wordt een klein beetje verbouwen in de meterkast

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat je opstelling eigenlijk wel veel beter kan en een groot gedeelte van je probleem daarin zit! :)

Om het simpelste maar uit de weg te hebben :
- In je Meterkast kan je beter geen UAP plaatsen.
- Die in je Woonkamer moet gewoon voor "Indoor WiFi" zorgen en niet voor "Outdoor WiFi" want daar heb je de UAP-AC-M en dergelijken voor!

Verder zou je bijvoorbeeld ervoor kunnen kiezen om zowel een kamer op de 1ste Verdieping als de Zolder aan dezelfde kant van het huis door dezelfde UAP van WiFi te voorzien, zodat je dan één UAP per twee kamers in gebruik hebt die elk op een andere verdieping zitten :)
Op dit moment zou het al waarschijnlijk een vooruitgang zijn als ze beiden niet links zitten, maar één ervan naar de rechterkant verplaatst!
Dat kan ook door dit komen :
Transmit power staat op Auto
Ik zou beginnen met 2.4 GHz op Low en 5 GHz op High maar pas als je opstelling wat handiger is dan op dit moment! ;)
De vragen:
Ik zou voor 5 GHz altijd 80 MHz breede kanalen gebruiken.
Voor 2.4 GHz zou ik ervoor zorgen dat dezelfde kanalen zo ver mogelijk uit elkaar zitten dus als je bijvoorbeeld tweemaal kanaal 1 hebt dan moet de eene op Zolder zitten en de andere het liefst helemaal in de Kelder of zo...

Kijk ook uit met 2.4 GHz qua overlapping, want zelfs op Low wat overeenkomt met 4 dBi kan je nog steeds overlapping krijgen die onwenselijk is als er twee UAP's te dicht bij elkaar staan!
Zou ik persoonlijk nooit doen, want fatsoenlijke apparatuur schakelt vanzelf wel snel goed over op 5 GHz op voorwaarde dat jouw WiFi omgeving goed is opgezet! ;)
- Andere tips/tricks?
Rondlopen met iets van een WiFi Analyzer op een telefoon/tablet/laptop kan een idee zijn :)
RobertMe schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:36:
Cloudkey gen 1? Dan is een RPi nog beter.
Of een manier vinden om een Raspbeery Pi van de CloudKey te maken! :D

Maar tot nu toe heb ik daar niemand over zien posten helaas...
Overigens zou ik ook niet voor een RPi gaan. Tenzij je er een hebt liggen, inclusief een SSD. Je gaat toch niet 100+ uitgeven voor een nieuwe RPi (om vervolgens alleen de UniFi Controller er op te hosten).
Kost dat tegenwoordig € 100+ dan :?

Mijn kosten destijds waren zoiets :
- Raspberry Pi 3B voor € 25
- Originele voeding/adapter voor € 10
- Fatsoenlijke metalen geperforeerde behuizing voor € 10
- Fatsoenlijk Sandisk kaartje van 32 GB voor € 15

Als het meer dan dat kost dan zou ik lekker voor een Banana/Orange Pi of iets dergelijks gaan die misschien goedkoper zijn en anders maar gewoon een tweedehands Intel Atom NUC of zo :)
Voor ~150 euro koop je op bv AliExpress complete mini PCs met RAM, SSD en al met een Intel N5105 quadcore. Die loopt rondjes om een RPi. En zo'n ding kan met een verbruik van ~2W ook zomaar nog eenw voordeliger uitpakken v.w.b. energieverbruik.

En daarnaast natuurlijk dat je de UniFi Controller overal op kunt draaien waar Java (& MongoDB) op kan. Of dat nu een RPi, een NAS, een gewone PC of een cloud server is.
Als je dat toch al doet dan zou ik ook meteen voor een DIY Router gaan en geen UniFi Router :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
nero355 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:32:
[...]

Dat lijkt me geen strak plan, want dan heb je waarschijnlijk te maken met de eerste generatie CloudKey en die is EOL verklaard vanaf een bepaalde Unifi Controller 7.x.x versie ;)
Ik zag er net eentje voorbij komen in V&A. Makkelijk aan te sluiten als je een PoE switch hebt. En nieuwe controller versies zijn bij Unifi niet per definitie een verbetering. Ik draai al jaren een CK1 om USG Pro en 3 AP's en switch aan te sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
psy schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:36:
[...]

Brrrr MTU, ik krijg nu jaren '2000 vibes...is dit werkelijk nog een dingetje tegenwoordig?
Kan ik me herinneren uit mijn ADSL tijd 8)7
Yes helaas wel voor Unifi routers icm KPN glas netwerken. De meeste routers bij Mediamarkt in de aanbiedingsbakken bieden meer instellingen dan die van Unifi. Het blijft daarbij akelig stil op het verzoek om er iets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
loeberce schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:03:
Ik zag er net eentje voorbij komen in V&A.
v&a aangeboden: Ubiquiti UniFi Cloud Key = Veel te duur! :/
Meer dan € 25 zou ik daar niet voor over hebben!
Makkelijk aan te sluiten als je een PoE switch hebt.
Dat is een Raspberry Pi ook met een PoE Splitter erbij :*)
En nieuwe controller versies zijn bij Unifi niet per definitie een verbetering.
Ik draai nog steeds de 5.x.x versie dus ik weet precies wat je bedoelt! :+
Ik draai al jaren een CK1 om USG Pro en 3 AP's en switch aan te sturen.
Ik doe sinds "Day #1" lekker zelf de boel hosten! :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent_Bob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-10 15:21

Silent_Bob

What the f*ck is the Internet?

Ik heb er hier nog een vintage CK1 liggen in werkende staat, stuur maar een PM indien interesse mag weg voor tweakers prijs lager dan V&A uiteraard. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10 20:10
Nu ik hier toch ben...

- Gang - 6 - 48
- Woonkamer - 1 - 36
- Slaapkamer - 11 - 48
- Zolder - 1 - 36

De vragen:
- Andere tips/tricks?
Kijk eens welke firmware versies je draait oo je ap's en lees dan op de ubiquiti website bij de release notes de problemen en oplossingen. De laatste firmware versies leiden tot een hoop problemen met de stabiliteit van de verbindingen.

Het blijft me verbazen dat low cost concurrenten veel meer stabiliteit bieden en daar ook geen 400 firmwareversies voor nodig hebben. Het lijkt wel of ubiquiti een soort leerschool is voor beginnende engineers waarbij ze hun baksels in de buitenwereld mogen uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinales
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 00:52
Afgelopen maanden hadden wij thuis problemen met het wifi netwerk (unifi accesspoints) doordat firmware werd geupdated. Nu alles omgezet van 2.4 ghz naar 5 ghz band en nu is het opgelost.

Noot het heeft jaren goedgewerkt op 2,4 ghz. (Ook Geen last van nabije wifi netwerken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:47
Vinales schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 07:39:
Afgelopen maanden hadden wij thuis problemen met het wifi netwerk (unifi accesspoints) doordat firmware werd geupdated. Nu alles omgezet van 2.4 ghz naar 5 ghz band en nu is het opgelost.

Noot het heeft jaren goedgewerkt op 2,4 ghz. (Ook Geen last van nabije wifi netwerken)
Van welke versie naar welke versie was de update? En heb je ook switches of een udm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vinales schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 07:39:

En wat was er aan de hand en zo...?!?!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-10 22:41
Nu ik hier toch ben...

Op mijn kantoor (voorkant huis rechts), heb ik last van een wegvallende WiFi verbinding... Daardoor schiet de Nest Hub af en toe op "Network Problem" en mijn telefoon heeft ook last van wegvallende verbindingen. Verder gebruik ik geen bandsturing en is minimum RSSI uitgeschakeld.

- Gang - 6 - 48
- Woonkamer - 1 - 36
- Slaapkamer - 11 - 48
- Zolder - 1 - 36

De vragen:
- Andere tips/tricks?
De transmit power heb ik handmatig ingesteld op al mijn AP’s: low voor 2.4 GHz en High voor 5 GHz. Mijn ervaring met Auto op Ubiquiti was een jaar of zeven geleden niet geweldig. Op basis van een aantal tips heb ik deze instellingen altijd gebruikt en tot op heden is ons WiFi stabiel.

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
nero355 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:03:
[...]

Ik denk dat je opstelling eigenlijk wel veel beter kan en een groot gedeelte van je probleem daarin zit! :)

Om het simpelste maar uit de weg te hebben :
- In je Meterkast kan je beter geen UAP plaatsen.
- Die in je Woonkamer moet gewoon voor "Indoor WiFi" zorgen en niet voor "Outdoor WiFi" want daar heb je de UAP-AC-M en dergelijken voor!

Verder zou je bijvoorbeeld ervoor kunnen kiezen om zowel een kamer op de 1ste Verdieping als de Zolder aan dezelfde kant van het huis door dezelfde UAP van WiFi te voorzien, zodat je dan één UAP per twee kamers in gebruik hebt die elk op een andere verdieping zitten :)
Op dit moment zou het al waarschijnlijk een vooruitgang zijn als ze beiden niet links zitten, maar één ervan naar de rechterkant verplaatst!

[...]

Dat kan ook door dit komen :

[...]

Ik zou beginnen met 2.4 GHz op Low en 5 GHz op High maar pas als je opstelling wat handiger is dan op dit moment! ;)

[...]

Ik zou voor 5 GHz altijd 80 MHz breede kanalen gebruiken.
Voor 2.4 GHz zou ik ervoor zorgen dat dezelfde kanalen zo ver mogelijk uit elkaar zitten dus als je bijvoorbeeld tweemaal kanaal 1 hebt dan moet de eene op Zolder zitten en de andere het liefst helemaal in de Kelder of zo...

Kijk ook uit met 2.4 GHz qua overlapping, want zelfs op Low wat overeenkomt met 4 dBi kan je nog steeds overlapping krijgen die onwenselijk is als er twee UAP's te dicht bij elkaar staan!

[...]

Zou ik persoonlijk nooit doen, want fatsoenlijke apparatuur schakelt vanzelf wel snel goed over op 5 GHz op voorwaarde dat jouw WiFi omgeving goed is opgezet! ;)
Dank voor je uitgebreide reactie. Van het weekend even zitten bomen, uitzoeken en kijken.

Heb het AP nu even provisorisch uit de meterkast hangen, moet ik nog even netjes ophangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56UJiGgJRVwvVAUwyhZGysTK_oo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yIRHXsPfaz6DE759J1zaB969.png?f=fotoalbum_large
Ben ook even in Paint (contact me via DM als je werk gedaan wilt hebben :') ) aan de slag gegaan. Hier zie je de 3 verdiepingen en waar nu de AP's hangen (blauwe bolletjes). De pijltjes geven aan welke kant ze op wijzen.
De AP's hangen, in principe, tegen de muur aan geschroefd (behalve degene op de 1e verdieping, want daar moet ik nog een permanente plek voor hebben.

Al mijn AP's zijn bekabeld verbonden. Vanwege de plaatsingen van de verschillende (bestaande) buizen toen wij hier kwamen wonen, ben ik een beetje afhankelijk van wat ik waar kwijt kan.
Het AP op de eerste verdieping kan ik naar mijn kantoor verplaatsen ("moet" (lees: wil) ik alleen ook een PoE-Passthrough Switch hebben, maar dat terzijde).
Deze kan ik dan óf tegen de rechtermuur schroeven, óf tegen de buitenmuur (onderkant) tekening.

Op dit momnt zie ik via WiFi-man alle AP's, waarvan de Hallway het beste signaal geeft (-74dBM op 2,4 en -77dBM op 5).
Bedroom is -80 (2,4) en -77 (5).
Zolder is -83 (2,4) en -77 (5)
Woonkamer bereikt het net niet hier.

Heb de transmit powers al verzet (zo ben ik) en ook de channel width aangepast.
Kwam er ook achter dat mijn AP's blijkbaar op individuele instellingen stonden, dus dat was ook niet handig.

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-10 12:21
Even een vraagje voor de kenners: is de U6+ simpelweg de nieuwere versie van de U6Lite? Ik zie dat ze bij Ubiquiti precies evenveel kosten, dus ben even aan het kijken welke ik aan zal schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ben.Hahlen schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:59:
Dank voor je uitgebreide reactie. Van het weekend even zitten bomen, uitzoeken en kijken.
d:)b
Heb het AP nu even provisorisch uit de meterkast hangen, moet ik nog even netjes ophangen.
Haal dat ding eens helemaal weg en kijk effe hoe je de Woonkamer UAP op de lange muur aan de linkerkant ergens in het midden op de tekening kan krijgen! :)
[Afbeelding]
Ben ook even in Paint (contact me via DM als je werk gedaan wilt hebben :') ) aan de slag gegaan.
Prachtig werk wat mij betreft! _O_ :+
Hier zie je de 3 verdiepingen en waar nu de AP's hangen (blauwe bolletjes). De pijltjes geven aan welke kant ze op wijzen.
De AP's hangen, in principe, tegen de muur aan geschroefd (behalve degene op de 1e verdieping, want daar moet ik nog een permanente plek voor hebben.

Al mijn AP's zijn bekabeld verbonden.
Mooi! d:)b
Vanwege de plaatsingen van de verschillende (bestaande) buizen toen wij hier kwamen wonen, ben ik een beetje afhankelijk van wat ik waar kwijt kan.
Dat is inderdaad altijd wel een dingetje...
Het AP op de eerste verdieping kan ik naar mijn kantoor verplaatsen ("moet" (lees: wil) ik alleen ook een PoE-Passthrough Switch hebben, maar dat terzijde).
Deze kan ik dan óf tegen de rechtermuur schroeven, óf tegen de buitenmuur (onderkant) tekening.
Kan je die niet in dezelfde ruimte aan de muur die bovenaan de tekening staat monteren en dan het liefst in het midden ervan ??

Dan kan je weer de Zolder UAP in het midden van de muur aan de onderkant van de tekening in dezelfde ruimte waar die nu staat plaatsen en dan ben je wel klaar denk ik :)

Daarmee krijg je dan wat ik al eerder voorstelde :
- Woonkamer UAP dekt de hele ruimte.
- 1ste Verdieping UAP dekt de helft van de 1ste Verdieping en de helft van de Zolder.
- Zolder UAP dekt de andere helft van de Zolder en de andere helft van de 1ste Verdieping.

Misschien moet je dan nog wat spelen met Low/Medium/High of Custom dBi Values maar dat zie je dan vanzelf wel :)
Op dit momnt zie ik via WiFi-man alle AP's, waarvan de Hallway het beste signaal geeft (-74dBM op 2,4 en -77dBM op 5).
Bedroom is -80 (2,4) en -77 (5).
Zolder is -83 (2,4) en -77 (5)
Woonkamer bereikt het net niet hier.

Heb de transmit powers al verzet (zo ben ik) en ook de channel width aangepast.
Kwam er ook achter dat mijn AP's blijkbaar op individuele instellingen stonden, dus dat was ook niet handig.
Zijn die waardes met 2.4 GHz op Low (4 dBi is de laagste waarde geloof ik) of voordat je ze op Low had gezet :?

Hou er rekening mee dat je misschien op sommige plekken 2.4 GHz volledig uit zal moeten zetten om irritante haperingen/onderbrekingen te voorkomen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
nero355 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:27:
[...]

[...]
Haal dat ding eens helemaal weg en kijk effe hoe je de Woonkamer UAP op de lange muur aan de linkerkant ergens in het midden op de tekening kan krijgen! :)
Dat kan helaas niet, om 2 redenen:
1. Ethernet-punt zit halverwege de muur aan de rechterkant. Links zit niks, dus dan zou ik een kabel van een meter of +/- 15 à 20 moeten gaan trekken om rondom te gaan.
2. WAF... Waar hij nu zit is mooi weggestopt en die muur is niet geverfd, dus als ik dat ding daar weghaal, wordt ze niet heel blij :')
[...]
Prachtig werk wat mij betreft! _O_ :+

[...]
Mooi! d:)b
Dank!
[...]
Dat is inderdaad altijd wel een dingetje...
Tsja, helaas...
[...]
Kan je die niet in dezelfde ruimte aan de muur die bovenaan de tekening staat monteren en dan het liefst in het midden ervan ??
Niet helemaal in het midden, maar wel op een kwart, ofzo.
Dan kan je weer de Zolder UAP in het midden van de muur aan de onderkant van de tekening in dezelfde ruimte waar die nu staat plaatsen en dan ben je wel klaar denk ik :)
Dat gaat dan weer helaas niet, schuin dak daar en (afgezien van het feit dat het niet lekker werken is daar), zit ik ook daar met een AP dat netjes is weggewerkt ;)
Daarmee krijg je dan wat ik al eerder voorstelde :
- Woonkamer UAP dekt de hele ruimte.
- 1ste Verdieping UAP dekt de helft van de 1ste Verdieping en de helft van de Zolder.
- Zolder UAP dekt de andere helft van de Zolder en de andere helft van de 1ste Verdieping.

Misschien moet je dan nog wat spelen met Low/Medium/High of Custom dBi Values maar dat zie je dan vanzelf wel :)
Ik zal eens met een tijdelijke kabel die van de eerste verdieping monteren op de plek waar je aangeeft.
Kijken wat dat doet.
...even een kabel opsnorren die lang genoeg is :)
[...]
Zijn die waardes met 2.4 GHz op Low (4 dBi is de laagste waarde geloof ik) of voordat je ze op Low had gezet :?

Hou er rekening mee dat je misschien op sommige plekken 2.4 GHz volledig uit zal moeten zetten om irritante haperingen/onderbrekingen te voorkomen!
Die waardes zijn van vanochtend, toen ik alles al op Low had staan.
2.4 uit gaat lastig, want heb wat apparaten die niet zonder 2.4 werken (ja, die bestaan nog ;-)

Ik zit dus helaas aan een aantal dingen "vast".

Overigens lijkt het wel al stabieler, want de Google Nest Hub (Gen1) die op mijn kantoor staat, heeft al de hele dag niet gezeurd dat ie geen verbinding meer had.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-10 22:04
Is er een manier om een HDD echt te wissen via Unifi? Moest een herinstallatie doen van Protect en nu blijven de eerder opgenomen beelden op de HDD staan, terwijl ik er geen toegang meer heb. Als ik via de Unifi portal voor de format optie kiest, dan worden alleen de beelden van de huidige installatie gewist.

Heb geen desktop pc meer met een SATA aansluiting om de schrijf eraan te hangen -.-
(lijkt erop dat de oude data op een andere partitie staat)

[ Voor 7% gewijzigd door heiyu op 19-06-2023 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ben.Hahlen schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:09:
Dat kan helaas niet, om 2 redenen:
1. Ethernet-punt zit halverwege de muur aan de rechterkant. Links zit niks, dus dan zou ik een kabel van een meter of +/- 15 à 20 moeten gaan trekken om rondom te gaan.
Ik heb vanwege een Switch een hele lange mooie knalwitte UTP kabel door de Woonkamer lopen en die zie je voor 98% of zo niet eens zitten! :)
2. WAF... Waar hij nu zit is mooi weggestopt en die muur is niet geverfd, dus als ik dat ding daar weghaal, wordt ze niet heel blij :')
Upgraden naar een nieuwer, mooier, beter, minder eisend model en gaan met die banaan! >:) ;) O-) :+
Ik zal eens met een tijdelijke kabel die van de eerste verdieping monteren op de plek waar je aangeeft.
Kijken wat dat doet.
...even een kabel opsnorren die lang genoeg is :)
2.4 uit gaat lastig, want heb wat apparaten die niet zonder 2.4 werken (ja, die bestaan nog ;-)
Ik bedoelde ook niet compleet uit, maar als bijvoorbeeld dat gek
Google Nest Hub (Gen1)
ding constant tussen twee UAP's heen en weer "bounced" dan kan het een idee zijn het minst nodige 2.4 GHz signaal uit te zetten! ;)
heiyu schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:10:
Is er een manier om een HDD echt te wissen via Unifi? Moest een herinstallatie doen van Protect en nu blijven de eerder opgenomen beelden op de HDD staan, terwijl ik er geen toegang meer heb. Als ik via de Unifi portal voor de format optie kiest, dan worden alleen de beelden van de huidige installatie gewist.

Heb geen desktop pc meer met een SATA aansluiting om de schrijf eraan te hangen -.-
(lijkt erop dat de oude data op een andere partitie staat)
Als je via SSH inlogt en dat ding met
# parted

of

# dd

kan slopen en daarna weer in gebruik kan nemen dan is dat misschien de beste en snelste optie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinales
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 00:52
nero355 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:57:
[...]

En wat was er aan de hand en zo...?!?!
Random Verlies van netwerk verbindingen op verschillende wireless devices.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
nero355 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 00:03:
[...]
Ik heb vanwege een Switch een hele lange mooie knalwitte UTP kabel door de Woonkamer lopen en die zie je voor 98% of zo niet eens zitten! :)
Dat wordt hier echt lastig :X
[...]
Upgraden naar een nieuwer, mooier, beter, minder eisend model en gaan met die banaan! >:) ;) O-) :+
Weet je wat dat kost? |:( -O-
Kabeltje opgesnord, ligt nu mooi even langs de muur in de slaapkamer naar de achtermuur.
Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6oRtKqZcy_dXOdli1-6o11v9B0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JwR80BeC0cYyNFJswYFm9hOh.png?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbGZB3BDkspWaiBmp7tv8eihgV8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2pmQuLVmLr8swBSs51HA1zW4.png?f=fotoalbum_large
Ik bedoelde ook niet compleet uit, maar als bijvoorbeeld dat gek
[...]
ding constant tussen twee UAP's heen en weer "bounced" dan kan het een idee zijn het minst nodige 2.4 GHz signaal uit te zetten! ;)
Oh, zo! Zeg dat dan meteen ;)

Nou ben ik ook bezig met wat automatiseringen dat er een aantal AP's uit gaan op vakantie er nog maar 2 aanblijven, voor de nodige zaken.
Dan zet ik op de andere twee AP's 2.4 uit en eens kijken wat er dan gebeurt.

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-10 12:49
RobertMe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Zet 5GHz eens op 160MHz, da's 4x zoveel, en je wilt een 4x zo hoge snelheid hebben? :+ Overigens loop je dan ook 4x zoveel risico op interferentie / storing, dus het hoeft er zeer zeker niet sneller op te worden.
Heb hem op kantoor op 80MHz gezet, en dat zorgt tot nu toe voor een betere en snellere verbinding. Thx!

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-10 08:14
Gebruikt iemand wireguard vpn ? Ik gebruik het om mijn bestanden van mijn nas te zien. Maar kan dus niet altijd bij mijn bestanden. Met openvpn lijkt het stuk stabieler te zijn.

Iemand de zelfde ervaring ?

[ Voor 8% gewijzigd door Cyrus The Virus op 20-06-2023 18:42 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-10 16:00
Volgens mij is ergens de afgelopen dagen mijn setup geupdate. Het viel mij op dat mijn verbinding (600/60) traag was geworden. Na een speedtest kom ik uit op 125/60 bedraad (en draadloos) wat de indicatie geeft dat mijn verbinding beperkt wordt.

Ik draai Network 7.4.156 en USG 3P 4.4.57

Nu heb ik een USG-3P ertussen waarop ik IDS / IPS uit had staan ivm de 85mbit throughput beperking. Even door de settings gegaan maar kan de setting niet meer vinden! Ik zag wel op mijn dashboard dat hij Traffic Identification aangezet had, dit heb ik weer uitgezet onder Firewall & Security. Dit maakt alleen geen verschil.

De hele IDS / IPS setting kan ik dan ook niet meer vinden. Hebben ze dit hernoemd? Vond wel dit: https://help.ui.com/hc/en...Gateway-Threat-Management

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:25

Yucko

One clown to rule them all !

Ik zie idd de termen IDS en IPS niet meer voorkomen in mijn UDR met Network 7.4.156 :{
Volgens mij is dat nu in Firewall & Security (direct onder de firewall rules):

Afbeeldingslocatie: https://vrtmmn.nl/tweakers/images/IPS_IDS.png

[ Voor 17% gewijzigd door Yucko op 10-08-2023 14:06 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yucko schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:14:
Ik zie idd de termen IDS en IPS niet meer voorkomen in mijn UDR met Network 7.4.156 :{

[Afbeelding]
IDS = Intrusion Detection System
IPS = Intrusion Prevention System

Lijkt dus te matchen met "Notify" (Detection) en "Notify & Block" (Prevention).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
Boeie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:25:
Volgens mij is ergens de afgelopen dagen mijn setup geupdate. Het viel mij op dat mijn verbinding (600/60) traag was geworden. Na een speedtest kom ik uit op 125/60 bedraad (en draadloos) wat de indicatie geeft dat mijn verbinding beperkt wordt.

Ik draai Network 7.4.156 en USG 3P 4.4.57

Nu heb ik een USG-3P ertussen waarop ik IDS / IPS uit had staan ivm de 85mbit throughput beperking. Even door de settings gegaan maar kan de setting niet meer vinden! Ik zag wel op mijn dashboard dat hij Traffic Identification aangezet had, dit heb ik weer uitgezet onder Firewall & Security. Dit maakt alleen geen verschil.

De hele IDS / IPS setting kan ik dan ook niet meer vinden. Hebben ze dit hernoemd? Vond wel dit: https://help.ui.com/hc/en...Gateway-Threat-Management
Kan je er niet via de Legacy interface bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
Yucko schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:14:

[Afbeelding]
Hmm ja, ik heb die setting even helemaal uitgezet en een speedtest gedaan, maar lijkt geen verschil te maken.
loeberce schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:22:
[...]

Kan je er niet via de Legacy interface bij?
Hoe kom ik in de legacy interface? :o

Ik heb ondertussen ook een Ticket bij Ubiquiti geopend, want vind dit wel vreemd. Elke test die ik doe lijkt hem wel hard op 125mbit te cappen.

[ Voor 9% gewijzigd door Boeie op 20-06-2023 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
RobertMe schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:52:
[...]

Uiteraard nadat je even een PC/laptop rechtstreeks op het modem hebt aangesloten om te bevestigen dat het niet aan de verbinding ligt?
Eerste wat ik zo ongeveer heb gedaan idd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
Boeie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:33:

Hoe kom ik in de legacy interface? :o
Ik kan er nu niet in want ik ben niet thuis, maar het zit ergens onder system settings. Of "disable new interface" of "enable legacy interface".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
loeberce schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:17:
[...]

Ik kan er nu niet in want ik ben niet thuis, maar het zit ergens onder system settings. Of "disable new interface" of "enable legacy interface".
Yes! thanks. Gevonden en inderdaad IPS stond nu aan.

Ik draai dus een CKG2 met een USG 3-P op een Ziggo 600/60 aansluiting. Hieronder het verschil tussen direct op de Ziggo modem/router of via mijn USG setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1B2tXlWPluwSi0_3XLZkfF9qsg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m5jo6AjJILpr832DKGTIGkJy.jpg?f=user_large

Mijn Network is op 5 juni geupgrade naar 7.4.156 en mijn OS geupgrade op de 19e naar 3.1.9. Maar aan het OS ligt het niet.

In de Legacy interface zag ik dus dat IPS nu aan stond (had dit expres uit staan ivm snelheid). Uitgezet, en voila:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1W3t5ffa0T1U_ikd10sFuHe98Vc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vvVExBiCVki8SWTT1lFiWZ8F.jpg?f=user_large

Ik wacht nog even op de reply van support.

in de nieuwe UI staat nu dit uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4EC9zzolA57MBbvYeOfNdXWHDQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D4gAOH1cOOkorrKUvt9hkOWU.jpg?f=user_large

Maar dit had ik gister ook al uitgezet, en toen was er (zelfs na een reboot van de USG) geen verschil merkbaar...

[ Voor 15% gewijzigd door Boeie op 21-06-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
nero355 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:00:
@Boeie

Prachtig spul die nieuwe interfaces! :') _O-

Daarom draai ik dus nog steeds de laatste versie van de UniFi Controller uit de 5.x.x reeks! :Y) *O*
Nouja, ik ben mij niet bewust geweest van ergens aanvaarden van de nieuwe interface? :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Settings -> Advanced -> Interface: Legacy

Oude Interface weer terug :)

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-10 15:13
Net mijn U6 Enterprise aangesloten en ge-adopt.
De bedoeling is om moderne AX devices via 6GHz op een separate frequentie te krijgen.
Dat levert meer snelheid op voor AX, maar ook meer ruimte in de lucht op voornamelijk 5GHz voor AC devices.

Echter....
Schakel je 6GHz in op een SSID, dan MOET je WPA3 activeren voor de gehele SSID(in ieder geval van Unifi).
Je kan dus NIET een SSID hebben op 2.4, 5 en 6 GHz met verschillende devices en protocollen (N, AC, AX)
Ik moet dus een nieuwe SSID maken voor de 6GHz band en hierop WPA3 activeren, waardoor alleen recente devices die WPA3 ondersteunen op kunnen werken.
Deze SSID met WPA3 kan dan ook 2.4 en 5 GHz doen voor langere afstanden
Natuurlijk kan mij U6 dan ook de bestaande SSIDs op 2.4 en 5 GHz ondersteunen met WPA2.

Natuurlijk is 6GHz vrij stil. Dus met 160MHz kanaalbreedte krijg ik een linkspeed van 2200MHz op mijn telefoon. :)

Edit, zolang WPA2 nog veilig is, kunnen wat mij betreft de WPA2 en WPA3 devices op hetzelfde VLAN / subnet uitkomen.

Net ff een test gedaan.
Video streamen op mijn telefoon.
Telefoon via WPA3 op 6GHz.
Dan naar zolder lopen, wetende dat ie een keer MOET overschakelen naar 1 van mijn andere APs die hooguit 5GHz ondersteunt.
Dat verloopt vloeiend :)
Ik ben erg blij
Loop ik terug van zolder naar beneden, dan wisseld ie automatisch van AP en wisselt ie van 5 naar 6 GHz.
Precies wat de bedoeling is :)
Oh ja, mijn overige AP zijn AC, dus waarschijnlijk wisselt ie ook van protocol. Van AX naar AC en terug.

[ Voor 7% gewijzigd door GarBaGe op 22-06-2023 14:17 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ben.Hahlen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:36:
Settings -> Advanced -> Interface: Legacy

Oude Interface weer terug :)
Je vergeet alleen effe dat je voor bepaalde dingen nog steeds tussen de nieuwe en oude interface zal moeten wisselen dus zo simpel is dat niet helaas... ;) :+
GarBaGe schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:14:
Echter....
Schakel je 6GHz in op een SSID, dan MOET je WPA3 activeren voor de gehele SSID(in ieder geval van Unifi).
Je kan dus NIET een SSID hebben op 2.4, 5 en 6 GHz met verschillende devices en protocollen (N, AC, AX)
Ik moet dus een nieuwe SSID maken voor de 6GHz band en hierop WPA3 activeren, waardoor alleen recente devices die WPA3 ondersteunen op kunnen werken.
Deze SSID met WPA3 kan dan ook 2.4 en 5 GHz doen voor langere afstanden
Natuurlijk kan mij U6 dan ook de bestaande SSIDs op 2.4 en 5 GHz ondersteunen met WPA2.
IMHO wordt het tijd om sowieso eens te gaan overwegen om 2.4 GHz zoveel mogelijk te vermijden indien mogelijk en over te schakelen op 5 GHz en in de toekomst 5 en 6 GHz naast elkaar, want 2.4 GHz is gewoon een draak en zal dat wat mij betreft ook altijd blijven, tenzij er iets gruwelijk verandert over 20 jaar of zo... :)

Hetzelfde geldt trouwens ook voor WPA2 vs. WPA3 omdat WPA2 ondertussen een soort van "Niet meer te fixen!" is verklaard en men daarom maar WPA3 heeft geïntroduceerd als ik het me goed herinner...?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Ik heb sinds 25 mei (na de laatste update) geen traffic meer in mijn dashboard.

"No identified traffic on the network" geeft hij aan.

De optie staat aan in mijn settings.

Heb een thread gevonden op het forum van Ubiquity maar geen oplossing.

[ Voor 19% gewijzigd door Tranzy op 22-06-2023 16:59 ]

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:48:
[...]

IMHO wordt het tijd om sowieso eens te gaan overwegen om 2.4 GHz zoveel mogelijk te vermijden indien mogelijk en over te schakelen op 5 GHz en in de toekomst 5 en 6 GHz naast elkaar, want 2.4 GHz is gewoon een draak en zal dat wat mij betreft ook altijd blijven, tenzij er iets gruwelijk verandert over 20 jaar of zo... :)
Als je veel wifi smart-devices hebt zul je er helaas aan vast blijven zitten :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:31:
[...]

Elk AP een eigen 2.4GHz SSID geven, dan kan die debiele theromostaat in de woonkamer niet meer vanzelf naar het AP in de schuur over springen. (op -87 8)7)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
[...]

Je vergeet alleen effe dat je voor bepaalde dingen nog steeds tussen de nieuwe en oude interface zal moeten wisselen dus zo simpel is dat niet helaas... ;) :+

[...]

Hetzelfde geldt trouwens ook voor WPA2 vs. WPA3 omdat WPA2 ondertussen een soort van "Niet meer te fixen!" is verklaard en men daarom maar WPA3 heeft geïntroduceerd als ik het me goed herinner...?!
Liever gisteren dan vandaag; maar zolang ik nog 2 (Harmony Hub en Toon) apparaten heb die enkel via 2,4 werken zal die - wel met eigen said - helaas in de lucht moeten blijven.

Ik kom er niet achter welke Android versie / apparatuur WPA 3 ondersteunt, van mijn huidige (A53 & S5E) apparaten werkt sowieso de tablet niet met WPA 3, van de laptop moet ik nog uitzoeken of die WPA 3 ondersteunt.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
Comp User schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:51:
[...]
Ik kom er niet achter welke Android versie / apparatuur WPA 3 ondersteunt, van mijn huidige (A53 & S5E) apparaten werkt sowieso de tablet niet met WPA 3, van de laptop moet ik nog uitzoeken of die WPA 3 ondersteunt.
Dit probeer ik ook uit te zoeken...
Het lijkt erop dat als een device AX ondersteunt dat de kans groot is dat ie ook WPA3 ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:31:
Dat is eerlijk gezegd een totaal debiel iets wat ik echt nooit zal begrijpen! :X :| :F

Ik heb bijvoorbeeld heel veel van die "Slimme deurbellen" voorbij zien komen die zelfs Fast Roaming wel begrijpen, maar 5 GHz i.p.v. 2.4 GHz ondersteunen ?! Neee... stel je voor zeg! 7(8)7

Zelfs de produkten van Ubiquiti op dat gebied doen het niet geloof ik ?!
jadjong schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:11:
Elk AP een eigen 2.4GHz SSID geven, dan kan die debiele theromostaat in de woonkamer niet meer vanzelf naar het AP in de schuur over springen. (op -87 8)7)
Dat klinkt als een 2.4 Ghz signaal dat te hoog staat :?
Liever gisteren dan vandaag; maar zolang ik nog 2 (Harmony Hub en Toon) apparaten heb die enkel via 2,4 werken zal die - wel met eigen said - helaas in de lucht moeten blijven.
Valt me tegen van Logitech :| :/
GarBaGe schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:57:
Dit probeer ik ook uit te zoeken...
Het lijkt erop dat als een device AX ondersteunt dat de kans groot is dat ie ook WPA3 ondersteunt.
De 802.11ac UAP's hebben een update gekregen om WPA3 te ondersteunen dus dat zou in principe ook nog moeten kunnen! :)

Voor de rest is het een kwestie van de juiste WLAN NIC hebben i.c.m. een beetje recent OS en in het geval van Android telefoons en tablets kan je altijd nog effe kijken of je via een Custom ROM eventueel WPA3 ondersteuning kan krijgen ;)

Hou er ook rekening mee dat als je bijvoorbeeld een DELL laptop wilt voorzien van een nieuwere WLAN NIC dat je dan :
- Waarschijnlijk de BIOS/UEFI zal moeten modden!
- Je effe goed moet opletten op het type PCI/PCIe Slot dat wordt gebruikt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:25:
[...]

Dat is eerlijk gezegd een totaal debiel iets wat ik echt nooit zal begrijpen! :X :| :F

Ik heb bijvoorbeeld heel veel van die "Slimme deurbellen" voorbij zien komen die zelfs Fast Roaming wel begrijpen, maar 5 GHz i.p.v. 2.4 GHz ondersteunen ?! Neee... stel je voor zeg! 7(8)7
Volgens mij komt het doordat veel smartdevices zijn gebouwd rond ESP-modules en die doen geen 5GHz.
Hou er ook rekening mee dat als je bijvoorbeeld een DELL laptop wilt voorzien van een nieuwere WLAN NIC dat je dan :
Whitelist? Damn you Lenovo :( * Raven heeft modded BIOS op laptop.

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-10 10:22
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:54:
Gebruikt iemand wireguard vpn ? Ik gebruik het om mijn bestanden van mijn nas te zien. Maar kan dus niet altijd bij mijn bestanden. Met openvpn lijkt het stuk stabieler te zijn.

Iemand de zelfde ervaring ?
Ik draai Wireguard op een VM in Home Assistant. Op mijn werk draait een Veeam backup server die iedere nacht mijn VMware host met 2 vm's waaronder dus Home Assistant met een mediapartitie van 600GB backupped. Gaat met 400Mbps (beide verbindingen zijn 1Gb/s) en dat is superstabiel. Op mijn iPhone draait de Wireguard app die, zodra ik van mijn wifi ga, een vpn opzet met thuis. Ook al zit ik op mijn werk, al mijn netwerkverkeer gaat via huis, over Wireguard. Ook dat werkt probleemloos.

Ik ben dus best tevreden!

Hoeiendag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
[...]

Ja... Je kan niet alles hebben ;-)

Even iets anders, met de huidige wijzigingen in mijn AP's, lijkt het iig op mijn kantoor een stuk stabieler te zijn qua signaal.
Misschien dat ik nog eens probeer om het AP van de slaapkamer in mijn kantoor te zetten en kijken welk effect dat heeft (ik zit gemiddeld meer in mijn kantoor dan in de slaapkamer, dus heb dan liever daar een goede verbinding).

Dank voor de hulp en pointers iig!

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:42
Ik heb een vraagje.

Door omstandigheden ga ik switchen van internet provider. Momenteel loopt er een directe aansluiting (utp) vanaf de glasconverter naar de usg.

Helaas gaat dit niet werken in de nieuwe situatie (coax) omdat het AOP heel ergens anders zit.

Ik heb wel in de buurt van de AOP een flexmini switch staan met een uplink naar mijn poe switch waar ook de USG staat.

Is er een manier om vanaf de kabelmodem via de flexmini met de enige uplink kabel die er ligt een verbinding tot stand te brengen richting de USG (dan wel eerst naar de poe switch en dan naar de USG want via de WAN poort kan ik niet ook nog het interne netwerk benaderen) en tevens ook nog switching te doen op de rest van de poorten op de flexmini?

Er is misschien iets te verzinnen met trunk poorten en vlans alleen kom er in mijn hoofd niet uit of dat idd een optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dracula schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:58:
Ik heb een vraagje.

Door omstandigheden ga ik switchen van internet provider. Momenteel loopt er een directe aansluiting (utp) vanaf de glasconverter naar de usg.

Helaas gaat dit niet werken in de nieuwe situatie (coax) omdat het AOP heel ergens anders zit.

Ik heb wel in de buurt van de AOP een flexmini switch staan met een uplink naar mijn poe switch waar ook de USG staat.

Is er een manier om vanaf de kabelmodem via de flexmini met de enige uplink kabel die er ligt een verbinding tot stand te brengen richting de USG (dan wel eerst naar de poe switch en dan naar de USG want via de WAN poort kan ik niet ook nog het interne netwerk benaderen) en tevens ook nog switching te doen op de rest van de poorten op de flexmini?

Er is misschien iets te verzinnen met trunk poorten en vlans alleen kom er in mijn hoofd niet uit of dat idd een optie is.
Heb dit zelf een tijdje terug gedaan toen ik een nieuwe router in gebruik aan het nemen was en die nog niet op de definitieve plek stond. Wat je moet doen:
  1. "VLAN-only" netwerk (/tegenwoordig is dat netwerk aanmaken en Gateway op None zetten als ik mij niet vergis) aan maken. Vervolgens daarbij ook een willekeurige / ongebruikte VLAN tag / VLAN id opgeven
  2. Op de flex mini een poort "kiezen" waarop je het modem wilt aansluiten, en deze instellen op dat zojuist aangemaakte VLAN
  3. Op de andere switch een poort "kiezen" waarop je de USG (WAN) wilt aansluiten, en deze ook instellen op dat zojuist aangemaakte VLAN
  4. Kabel van modem naar de Flex Mini (de gekozen poort dus)
  5. Kabel van de gekozen poort op de andere switch naar de WAN poort van de USG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
[...]
In ieder geval: elk apparaat met Windows 11 en elk apparaat met Android 10 (of hoger)

Dus ongeveer alles van de afgelopen 4 a 5 jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14

Ik heb inmiddels een ander WiFi kaartje en een nvme SSD geplaatst ipv de Sata drive die er in zat.

Beide werken, ik moet alleen nog kijken wat de temperatuur gaat doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Comp User op 23-06-2023 17:24 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:42
RobertMe schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:22:
[...]

Heb dit zelf een tijdje terug gedaan toen ik een nieuwe router in gebruik aan het nemen was en die nog niet op de definitieve plek stond. Wat je moet doen:
  1. "VLAN-only" netwerk (/tegenwoordig is dat netwerk aanmaken en Gateway op None zetten als ik mij niet vergis) aan maken. Vervolgens daarbij ook een willekeurige / ongebruikte VLAN tag / VLAN id opgeven
  2. Op de flex mini een poort "kiezen" waarop je het modem wilt aansluiten, en deze instellen op dat zojuist aangemaakte VLAN
  3. Op de andere switch een poort "kiezen" waarop je de USG (WAN) wilt aansluiten, en deze ook instellen op dat zojuist aangemaakte VLAN
  4. Kabel van modem naar de Flex Mini (de gekozen poort dus)
  5. Kabel van de gekozen poort op de andere switch naar de WAN poort van de USG
Thanks, maar als ik vlan id’s op de poorten ga zetten en die dus gebruik voor mijn enige uplink werkt de apparatuur aan de flex mini dan nog wel op het interne netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-10 08:14
tvtech schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Ik draai Wireguard op een VM in Home Assistant. Op mijn werk draait een Veeam backup server die iedere nacht mijn VMware host met 2 vm's waaronder dus Home Assistant met een mediapartitie van 600GB backupped. Gaat met 400Mbps (beide verbindingen zijn 1Gb/s) en dat is superstabiel. Op mijn iPhone draait de Wireguard app die, zodra ik van mijn wifi ga, een vpn opzet met thuis. Ook al zit ik op mijn werk, al mijn netwerkverkeer gaat via huis, over Wireguard. Ook dat werkt probleemloos.

Ik ben dus best tevreden!
Wireguard zal wel goed werken alleen werkt het ook goed via Unifi os goed. Heb nog wat zitten testen maar verdenk toch mijn 40mbps upload thuis de bottleneck is zelfs voor verkener. Ook Kodi via SMB database update was vrij sloom. Kan niet wachten totdat glasvezel breed beschikbaar word in België.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

TLDR: hoe kan ik UI Access points (AC-Lite, AC-Pro en een AC-LR) beheren vanaf Mac OS of iOS, maar zonder tussenkomst van een extra hardware device of abonnement?

Ik vermoed dat het iets is met klok en klepel (ik ben absoluut geen expert op dit gebied), ik Google niet goed of ik begrijp iets compleet verkeerd, maar het lukt mij op de een of andere manier niet meer om mijn UI Access points (een AC-Lite, AC-Pro en een AC-LR) te beheren.

NB: ik wil dit kunnen doen vanaf mijn Mac OS (of iOS) apparaat, net zoals ik dat altijd kon. Ik wil geen abonnementen of extra apparaat hoeven aanschaffen.

Gelukkig draait het allemaal nog naar wens, maar ik wil gewoon weer eens kijken naar de settings.

De laatste keer dat ik keek deed ik dit op mijn vorige laptop (MacBook Pro) met een app van Ubiquiti. Daar kon ik per Access point precies instellen wat ik wilde.

Inmiddels vermoed ik dat UI e.e.a. heeft aangepast waardoor het nu anders werkt. De UI app toont in mijn geval nu drie "independent Devices". Als ik op een Access point klik staat er eerst "this device is managed by a different instance of the UniFi Network application" waarna een inlogvenster verschijnt. Als ik daar mijn UI credentials invul, wordt dit niet geaccepteerd (terwijl ik wel ben ingelogd op de UI app met dezelfde credentials).
Ik kom dus geen steek verder.
Ik ben me ook niet bewust van dat ik aparte credentials zou hebben ingesteld voor de Access points.

Ditzelfde gebeurt wanneer ik de UniFi app gebruik op iOS. Verder staat er dan bij dat ik de credentials kan vinden in het device waarmee ik de acces points "independent" heb gemaakt. Ik ben me niet bewust dat ik dat zou hebben gedaan...

Het lukt me dus vooralsnog niet om de Access points te beheren (mogelijk zou resetten helpen, maar dat wil ik pas als laatste redmiddel inzetten). Heel frustrerend :X
Ik lees op de site van UI over een bepaald Cloud abonnement of de inzet van een hardware unit, maar dat gaat mij (voor mijn thuissituatie) te ver.

Zie ik iets over het hoofd? Hoe kan ik mijn Access points beheren..?
Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:22
Gitarist schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:39:
TLDR: hoe kan ik UI Access points (AC-Lite, AC-Pro en een AC-LR) beheren vanaf Mac OS of iOS, maar zonder tussenkomst van een extra hardware device of abonnement?

Ik vermoed dat het iets is met klok en klepel (ik ben absoluut geen expert op dit gebied), ik Google niet goed of ik begrijp iets compleet verkeerd, maar het lukt mij op de een of andere manier niet meer om mijn UI Access points (een AC-Lite, AC-Pro en een AC-LR) te beheren.

NB: ik wil dit kunnen doen vanaf mijn Mac OS (of iOS) apparaat, net zoals ik dat altijd kon. Ik wil geen abonnementen of extra apparaat hoeven aanschaffen.

Gelukkig draait het allemaal nog naar wens, maar ik wil gewoon weer eens kijken naar de settings.

De laatste keer dat ik keek deed ik dit op mijn vorige laptop (MacBook Pro) met een app van Ubiquiti. Daar kon ik per Access point precies instellen wat ik wilde.

Inmiddels vermoed ik dat UI e.e.a. heeft aangepast waardoor het nu anders werkt. De UI app toont in mijn geval nu drie "independent Devices". Als ik op een Access point klik staat er eerst "this device is managed by a different instance of the UniFi Network application" waarna een inlogvenster verschijnt. Als ik daar mijn UI credentials invul, wordt dit niet geaccepteerd (terwijl ik wel ben ingelogd op de UI app met dezelfde credentials).
Ik ben me ook niet bewust van dat ik aparte credentials zou hebben ingesteld voor de Access points.

Ditzelfde gebeurt wanneer ik de UniFi app gebruik op iOS. Verder staat er dan bij dat ik de credentials kan vinden in het device waarmee ik de acces points "independent" heb gemaakt. Ik ben me niet bewust dat ik dat zou hebben gedaan...

Het lukt me dus vooralsnog niet om de Access points te beheren (mogelijk zou resetten helpen, maar dat wil ik pas als laatste redmiddel inzetten). Heel frustrerend :X
Ik lees op de site van UI over een bepaald Cloud abonnement of de inzet van een hardware unit, maar dat gaat mij (voor mijn thuissituatie) te ver.

Alvast bedankt.
De normale werkwijze is eerst een bu van de controller maken en die inladen in de nieuwe laptop., maar dan zal de controller versie gelijk moeten zijn.

Als je je oude laptop nog hebt dan staan daar de benodigde credentials op, mits je de software niet verwijderd hebt. Elke unifi controller is dus uniek voor het betreffende apparaat, en als je de gegevens dan niet meer hebt is het niet anders en zul je de boel moeten resetten en opnieuw adopten en instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Behoorlijk Leek schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:24:
maar dan zal de controller versie gelijk moeten zijn.
Nope, je kunt rustig een backup van een oudere versie inlezen in een nieuwere. Wellicht niet helemaal "oneindig" (backup van 5.0 naar 7.4), maar er mogen best wat verschillen in zitten en ik meen dat in ieder geval iets vanuit de 5 serie nog geïmporteerd kan worden in de 7 serie.

Overigens krijg ik bij de hele vraag een sterk "Ubiquiti was de verkeerde optie" gevoel. Vooral met alleen APs, en dan alleen maar "app app app". Met een TP-Link Omada heb je meen ik geen centrale controller nodig én (rechtstreeks) te beheren via een app, of webinterface, maar wel centraal beheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Behoorlijk Leek schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:24:
[...]

De normale werkwijze is eerst een bu van de controller maken en die inladen in de nieuwe laptop., maar dan zal de controller versie gelijk moeten zijn.

Als je je oude laptop nog hebt dan staan daar de benodigde credentials op, mits je de software niet verwijderd hebt. Elke unifi controller is dus uniek voor het betreffende apparaat, en als je de gegevens dan niet meer hebt is het niet anders en zul je de boel moeten resetten en opnieuw adopten en instellen.
Ahh ok. Ja ik heb de oude laptop nog. Daar had ik nog niet aan gedacht.
RobertMe schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:33:
[...]
Overigens krijg ik bij de hele vraag een sterk "Ubiquiti was de verkeerde optie" gevoel. Vooral met alleen APs, en dan alleen maar "app app app". Met een TP-Link Omada heb je meen ik geen centrale controller nodig én (rechtstreeks) te beheren via een app, of webinterface, maar wel centraal beheer?
Nee absoluut niet. Ik ben juist heel tevreden, anders zou ik nooit UI access points hebben aangeschaft.
Ik ben zeer content met de access points maar nu ze een jaar lang prima draaien kwam het ineens weer in me op om weer eens in te loggen. Maar dat ging dus niet en door alles wat ik nu las kreeg ik de indruk dat UI dit nu ineens dusdanig had aangepast dat er óf een abo aangeschaft moet worden óf een stuk hardware. Maar dit lijkt nu mee te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gitarist schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:34:
[...]

Nee absoluut niet. Ik ben juist heel tevreden, anders zou ik nooit UI access points hebben aangeschaft.
Ik ben zeer content met de access points maar nu ze een jaar lang prima draaien kwam het ineens weer in me op om weer eens in te loggen. Maar dat ging dus niet en door alles wat ik nu las kreeg ik de indruk dat UI dit nu ineens dusdanig had aangepast dat er óf een abo aangeschaft moet worden óf een stuk hardware. Maar dit lijkt nu mee te vallen.
IMO dus: als je maar 1x per jaar "er naar kijkt" / "moet uitzoeken hoe je ook alweer moet inloggen" en dan blijkbaar tot de conclusie komt dat je of een cloud abo moet hebben of een stuk hardware, dan is Ubiquiti dus niet voor jou bedoelt. Het is immers primair bedoelt op zakelijk gebruik, maar wordt ook veel door enthousiastelingen toegepast in thuissituaties. En een enthousiasteling zal regelmatiger dan 1x per jaar inloggen en ook vast wel weten dat het hele UniFi systeem centraal beheert wordt en alle gegevens/instellingen (alleen) in de controller staan. En als je de controller al op een laptop zet (niet aan te bevelen om een veelvoud aan redenen) dat bij de aanschaf van een nieuwe laptop de boel dan ook gemigreerd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ruckus R350 AP's met een unleashed firmware zijn een prima oplossing voor iemand die goede wifi zonder extra hardware dan de AP's wilt maar wel het gemak van centraal management.

[ Voor 13% gewijzigd door jadjong op 24-06-2023 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:47
[...]

Ahh ok. Ja ik heb de oude laptop nog. Daar had ik nog niet aan gedacht.

[...]

Misschien bedenk je je nu dat je nog een oude raspbery pi hebt liggen. En ga je een controller daarvan maken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gitarist schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:39:
Door de UniFi Controller op je Laptop te installeren en die bedraad op je netwerk aan te sluiten natuurlijk! :)

Moet je wel altijd erop letten dat het IP adres van de LAN NIC altijd hetzelfde is als je de UniFi Controller opstart!
Dat kan je makkelijk onthouden door het in een Bookmark in je browser te zetten :Y) ;)
Het lukt mij op de een of andere manier niet meer om mijn UI Access points (een AC-Lite, AC-Pro en een AC-LR) te beheren.

De laatste keer dat ik keek deed ik dit op mijn vorige laptop (MacBook Pro) met een webapplicatie van Ubiquiti. Daar kon ik per Access point precies instellen wat ik wilde.
Dan moet je dat dus gewoon weer op die manier doen en gauw eens kijken wat je nu allemaal aan security gerelateerde updates mist! ;)
Inmiddels vermoed ik dat UI e.e.a. heeft aangepast waardoor het nu anders werkt.
Nee hoor :)
De UI webapplicatie toont in mijn geval nu drie "independent Devices". Als ik op een Access point klik staat er eerst "this device is managed by a different instance of the UniFi Network application" waarna een inlogvenster verschijnt. Als ik daar mijn UI credentials invul, wordt dit niet geaccepteerd (terwijl ik wel ben ingelogd op de UI app met dezelfde credentials).
Je kan zoiets doen :
- Nieuwste versie van de UniFi Controller installeren.
- Vervolgens via de webGUI waar je dus al je UniFi apparaten ziet met die meldingen van "Managed by other instance" al je UniFi apparaten zeg maar "jatten" van de vorige installatie die je hebt gedaan.

Echter moet je dan wel de SSH Credentials van je vorige installatie weten! ;)

En daarna zal je alles ook overnieuw moeten configureren, want de configuratie wordt helaas niet vanaf de apparaten uitgelezen en ingeladen in je nieuwe omgeving!
Ditzelfde gebeurt wanneer ik de UniFi app gebruik op iOS.
Dat is inderdaad wel een app :P :+
Verder staat er dan bij dat ik de credentials kan vinden in het device waarmee ik de acces points "independent" heb gemaakt. Ik ben me niet bewust dat ik dat zou hebben gedaan...
Je moet sowieso niet dingen door elkaar gaan gebruiken, want dan wordt het een puinhoop dus hou het voortaan gewoon bij :
- PC of Laptop met LAN NIC aangesloten op je netwerk.
- De webGUI van de UniFi Controller bekeken vanaf een Browser.

En de rest gewoon vermijden! :)

Dit is eigenlijk wel de beste methode als je het goedkoop wilt houden :
Tonne schreef op zondag 25 juni 2023 @ 07:36:
Misschien bedenk je je nu dat je nog een oude raspbery pi hebt liggen.
En ga je een controller daarvan maken :P
_O_ d:)b
RobertMe schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:33:
Nope, je kunt rustig een backup van een oudere versie inlezen in een nieuwere. Wellicht niet helemaal "oneindig" (backup van 5.0 naar 7.4), maar er mogen best wat verschillen in zitten en ik meen dat in ieder geval iets vanuit de 5 serie nog geïmporteerd kan worden in de 7 serie.
Je kan redelijk ver teruggaan als het gaat om UniFi Controller updates dus als een backup overzetten niet lukt dan kan je altijd nog eerst een paar updates doen op de oude instance om vervolgens een nieuwere backup over te zetten naar de nieuwe instance :*)
Overigens krijg ik bij de hele vraag een sterk "Ubiquiti was de verkeerde optie" gevoel.
Vooral met alleen APs, en dan alleen maar "app app app".
+1 :)
Met een TP-Link Omada heb je meen ik geen centrale controller nodig én (rechtstreeks) te beheren via een app, of webinterface, maar wel centraal beheer?
Je kan het een en ander direkt op de webGUI van de Accesspoints zelf doen, maar als je toegang tot alle opties wilt dan zal je ook aan de Omada Controller moeten! :)

Ironisch genoeg is het dan weer in sommige gevallen beter om dat niet te doen als het om de Switches en Routers gaat, want dat zijn stiekem modellen die zelfstandig werkten en compatible zijn gemaakt met het Omada systeem en daardoor dus sommige functies moeten missen op het moment dat je ze in de Omada Controller adopteert! 7(8)7 _O- :+
Als ik zie hoe vaak je het word app noemt dan is een kant en klaar "Mesh" setje met volledige bediening via een app op je iOS toestel misschien geen gek idee... ;)
jadjong schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:49:
Ruckus R350 AP's met een unleashed firmware zijn een prima oplossing voor iemand die goede wifi zonder extra hardware dan de AP's wilt maar wel het gemak van centraal management.
Interessant! :>

"Tell me more please!" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

nero355 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:47:
[...]

Door de UniFi Controller op je Laptop te installeren en die bedraad op je netwerk aan te sluiten natuurlijk! :)

Moet je wel altijd erop letten dat het IP adres van de LAN NIC altijd hetzelfde is als je de UniFi Controller opstart!
Dat kan je makkelijk onthouden door het in een Bookmark in je browser te zetten :Y) ;)

[...]

Dan moet je dat dus gewoon weer op die manier doen en gauw eens kijken wat je nu allemaal aan security gerelateerde updates mist! ;)

[...]

Nee hoor :)

[...]

Je kan zoiets doen :
- Nieuwste versie van de UniFi Controller installeren.
- Vervolgens via de webGUI waar je dus al je UniFi apparaten ziet met die meldingen van "Managed by other instance" al je UniFi apparaten zeg maar "jatten" van de vorige installatie die je hebt gedaan.

Echter moet je dan wel de SSH Credentials van je vorige installatie weten! ;)

En daarna zal je alles ook overnieuw moeten configureren, want de configuratie wordt helaas niet vanaf de apparaten uitgelezen en ingeladen in je nieuwe omgeving!

[...]

Dat is inderdaad wel een app :P :+

[...]

Je moet sowieso niet dingen door elkaar gaan gebruiken, want dan wordt het een puinhoop dus hou het voortaan gewoon bij :
- PC of Laptop met LAN NIC aangesloten op je netwerk.
- De webGUI van de UniFi Controller bekeken vanaf een Browser.

En de rest gewoon vermijden! :)

[...]

Dit is eigenlijk wel de beste methode als je het goedkoop wilt houden :

[...]

_O_ d:)b

[...]

Je kan redelijk ver teruggaan als het gaat om UniFi Controller updates dus als een backup overzetten niet lukt dan kan je altijd nog eerst een paar updates doen op de oude instance om vervolgens een nieuwere backup over te zetten naar de nieuwe instance :*)

[...]

+1 :)

[...]

Je kan het een en ander direkt op de webGUI van de Accesspoints zelf doen, maar als je toegang tot alle opties wilt dan zal je ook aan de Omada Controller moeten! :)

Ironisch genoeg is het dan weer in sommige gevallen beter om dat niet te doen als het om de Switches en Routers gaat, want dat zijn stiekem modellen die zelfstandig werkten en compatible zijn gemaakt met het Omada systeem en daardoor dus sommige functies moeten missen op het moment dat je ze in de Omada Controller adopteert! 7(8)7 _O- :+

[...]

Als ik zie hoe vaak je het word app noemt dan is een kant en klaar "Mesh" setje met volledige bediening via een app op je iOS toestel misschien geen gek idee... ;)

[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord. Hier kan ik wat mee.

Ik heb het woord app wellicht een beetje door elkaar heen gebruikt. Ik doelde primair op de Mac OS applicatie. En mijn laptop hangt bedraad aan mijn netwerk.
Toen dat niet lukte heb ik ook de iOS "app" geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Over de Unifi controller gesproken, de laatste update (7.4.156) waarvoor PiOS 64-bit nodig is, werkt niet echt lekker met een Raspberry Pi 3b. Die heeft het heel zwaar en leunt nog meer dan daarvoor op de Java component, ik heb nu al een paar keer gehad dat Unifi controller crashed en het gehele netwerk onderuit haalt.

Straks maar een downgrade naar 7.3.83 uitvoeren en terug naar Pi OS 32-bit.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 26-06-2023 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:47:

Mike, it's amazing!

Als je meerdere AP's aansluit worden ze vanzelf vriendjes met de master zolang ze maar factory default ingeprikt worden. Gaat de master AP dood dan wordt een andere master, net zolang totdat er geen AP meer over is. Daarnaast een van de weinige merken waar de auto-settings enigszins werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:52
Ik dacht eens te experimenteren met het instellen van een VPN met deze tutorial. Maar bizar genoeg ligt vanaf het moment dat ik de Radius server heb aangezet om de haverklap mijn verbinding eruit. Toeval? Of kan dit met elkaar te maken hebben?

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!
posttoast schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:47:
Ik dacht eens te experimenteren met het instellen van een VPN met deze tutorial. Maar bizar genoeg ligt vanaf het moment dat ik de Radius server heb aangezet om de haverklap mijn verbinding eruit. Toeval? Of kan dit met elkaar te maken hebben?
Ik zou die tutorial lekker skippen. L2TP wordt intussen al een tijd afgeraden omdat het onveilig is en bv bij nieuwere Android versies kun je geen L2TP VPN meer opzetten. Dan kun je beter kijken naar Wireguard, is waarschijnlijk ook nog eens lichter op de CPU, en je hebt niet eens radius etc etc nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:52
OK, helder :) Dan ga ik het gewoon weer uitzetten.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Miki schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:37:
Over de Unifi controller gesproken, de laatste update (7.4.156) waarvoor PiOS 64-bit nodig is, werkt niet echt lekker met een Raspberry Pi 3b. Die heeft het heel zwaar en leunt nog meer dan daarvoor op de Java component, ik heb nu al een paar keer gehad dat Unifi controller crashed en het gehele netwerk onderuit haalt.

Straks maar een downgrade naar 7.3.83 uitvoeren en terug naar Pi OS 32-bit.
Dat is jammer om te lezen, want de Raspberry Pi 2B en 3B zijn lange tijd de beste opties geweest vanwege hun prestaties/verbruik verhouding die vrijwel ideaal was ten opzichte van de andere modellen, hoewel ik nooit een dergelijke test heb gezien nadat de 4B generatie was uitgekomen dus misschien doen die het ook wel redelijk, maar bijvoorbeeld de 3B+ was dat absoluut niet! :/

Heb je geprobeerd om een andere Java versie te draaien ?

In het verleden deed OpenJDK weleens lelijk i.c.m. bepaalde UniFi Controller versies en zat de CPU om de een of andere reden @ 100% belasting te knallen...
Installeerde je vervolgens de Oracle versie dan was er ineens niks aan de hand! :*)
Wow John! :+
[YouTube: Introduction to the Ruckus Unleashed Mobile App]

Als je meerdere AP's aansluit worden ze vanzelf vriendjes met de master zolang ze maar factory default ingeprikt worden. Gaat de master AP dood dan wordt een andere master, net zolang totdat er geen AP meer over is. Daarnaast een van de weinige merken waar de auto-settings enigszins werken.
Hmm... ik zie "Mobile App" staan... Niks voor mij dus! :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:49:

Wow John! :+

[...]

Hmm... ik zie "Mobile App" staan... Niks voor mij dus! :N
Als je betaalt met creditcard krijg je de webinterface er gratis bij.
Pagina: 1 ... 232 ... 329 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.