[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 216 ... 318 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-06 09:43

zeroday

There is no alternative!

stormfly schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:33:
[...]

Of een update schedule maken diep in de nacht. Dat heb ik gedaan en bevalt prima.
Dat zorgt er niet voor dat het ding niet reboot terwijl je gewoon aan het werk bent.

Die upgrade was namelijk 2 uur daarvoor al klaar. En dat je de verbinding verliest bij een upgrade dat is me bekend ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:38
zeroday schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:36:
[...]

Dat zorgt er niet voor dat het ding niet reboot terwijl je gewoon aan het werk bent.

Die upgrade was namelijk 2 uur daarvoor al klaar. En dat je de verbinding verliest bij een upgrade dat is me bekend ;)
En jouw poe switch is ook niet net geupdate of een herstart gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
zeroday schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:36:
[...]

Die tijdslijn weet jij, maar dat stond niet in je eerste post 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Behoorlijk Leek schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:49:
[...]

En jouw poe switch is ook niet net geupdate of een herstart gehad?
Nope .. die zitten op verschillende switches .. die hebben vanochtend ook wel een update gehad, maar dat was ook al meer dan 2 uur daarvoor ;)

Ben nu dus weer naar de vorige update gegaan. Nu de rest van de dag wel stabiel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
zeroday schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:24:
vandaag ook weer EA releases voor de AP's ..

Lekker updaten, ben aan het werk en ineens in een TEAMS meeting signaal weg. Kijk naar de AP zit ie gewoon te rebooten. Kijk in in de network controller zie ik gewoon dat de AP's allemaal bezig zijn met een Get Ready.

Ben er nu eigenlijk na zoveel ge* wel een beetje klaar mee en ga afscheid nemen van EA ..
:o Lefgozer! _O_

Automatische Updates en Early Access terwijl je ervan afhankelijk bent voor je werk ?! Jij durft! :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:27:
[...]

Automatische Updates en Early Access terwijl je ervan afhankelijk bent voor je werk ?! Jij durft! :D
Ik heb hier de UNVR4 op RC kanaal staan welke op zondag zich zelf mag updaten, de 2 U6-lite's draaien hier momenteel ook RC firmware, dit doe ik dan wel handmatig omdat ik het vertik m'n Ubiquiti SSO account te koppelen aan de netwerk controller O-)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

[...]

Dat zou je uit mijn tekst kunnen halen, maar dit was gewoon een reboot nadat de devices al 2 uur met de nieuwe firmware aan het draaien waren.

Vreemde is dat meerdere AP's aan het rebooten bleken te zijn, in ieder geval waar ik op aan het werken was, maar in de controller kwamen andere AP's ook met ' Get Ready ' zichtbaar naar boven. En omdat ik doorrr moest met het werken had ik geen tijd voor een oopsdump of what voor andere dingen.

Nu vind ik de laatste cloudkey/protect release ook nix, omdat ik het idee heb dat de load veels te hoog is en de cloudkey dus te traag alles op het scherm toont ..

Dus wellicht iets teveel op te nieuwe releases draaien ..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:46
[...]

Het begint al met dat ie via wifi werkt :+

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:20:
[...]

Sowieso! >:) :+

Maar eerlijk is eerlijk : Je zal maar pech hebben qua laptop die het bedrijf je meegeeft, waardoor je zonder een LAN NIC komt te zitten... ;w
Dan is het vast een laptop met USB-C die je thuis ook makkelijk wilt kunnen aansluiten en dus is een USB-C dockje dan een oplossing. En als je toevallig een USB-C monitor hebt maar nog zonder ethernet koop je gewoon een USB ethernet oplossing die je op de USB hub van de monitor aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-06 18:48
nero355 schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:20:
[...]

Sowieso! >:) :+

Maar eerlijk is eerlijk : Je zal maar pech hebben qua laptop die het bedrijf je meegeeft, waardoor je zonder een LAN NIC komt te zitten... ;w
Dat hoeft toch geen probleem te zijn?

Gewoon zoiets toepassen.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:34:
Dan is het vast een laptop met USB-C die je thuis ook makkelijk wilt kunnen aansluiten en dus is een USB-C dockje dan een oplossing. En als je toevallig een USB-C monitor hebt maar nog zonder ethernet koop je gewoon een USB ethernet oplossing die je op de USB hub van de monitor aansluit.
Comp User schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:36:
Dat hoeft toch geen probleem te zijn?

Gewoon zoiets toepassen.
Ethernet over USB is inderdaad geweldig als je nog meer problemen erbij wilt! ;) :+

Doe dan gewoon een echte Dockingstation waarop je de Laptop clickt als het ware : https://www.pcbilliger.de...-thinkpad-p50-p51-p70-p71 :Y) 8) d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 09:35
nero355 schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:05:
[...]

[...]

Ethernet over USB is inderdaad geweldig als je nog meer problemen erbij wilt! ;) :+

Doe dan gewoon een echte Dockingstation waarop je de Laptop clickt als het ware : https://www.pcbilliger.de...-thinkpad-p50-p51-p70-p71 :Y) 8) d:)b
Beetje OT, maar ik heb 2 USB-c oplossingen met Gb Ethernet (HP USB-c dock en losse USB-c dongle met ethernet) die beiden perfect werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
Die "echte" dockingstations/port replicators waar @nero355 naar refereert zijn legacy, zo goed als alles is tegenwoordig usb-c. Op zich begrijpelijk dat er iets nieuws zou komen want die connectors werkte niet altijd even goed en bitlocker kon nog wel eens zichzelf compleet op slot zetten omdat die van de leg raakte van de verschillende hardware wijzigingen.

Alleen beetje jammer dat sommige USB-C docking stations niet zoveel beter zijn, ik stoor mij vooral aan docking stations die niet usb-C alt-dp mode ondersteunen en vaak op DisplayLink draaien wat je, vooral met beperkt geheugen, flinke performance kost van je laptop. Niet zo gek aangezien Displaylink niets anders is dan een ScreenGrabber software die via de usb een videostream stuurt naar een docking om dat af te spelen.
Gevolg > Mijn laptop crashte regelematig met een usb-c Displaylink aangesloten.

Om ontopic te blijven: Mijn netwerk stack crashtte dan ook :+

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

[...]

Die zijn niet meer te koop @nero355 omdat laptops die multipin connector aan de onderzijde niet meer hebben. Als ik als referentie mijn laatste zakelijke laptop neem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:11:
Die zijn niet meer te koop @nero355 omdat laptops die multipin connector aan de onderzijde niet meer hebben. Als ik als referentie mijn laatste zakelijke laptop neem.
laurens0619 schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:01:
Die "echte" dockingstations/port replicators waar @nero355 naar refereert zijn legacy, zo goed als alles is tegenwoordig usb-c.
Ik had niet anders verwacht! _O-

Een hoop "Legacy" dingen werkten namelijk vele malen beter dan de opvolgers, maar omdat het dan niet meer hip en "dumbing down" genoeg is verdwijnt al het goede en komt er half afgemaakte CRAP! voor in de plaats... YAY!!! }:| :F
Op zich begrijpelijk dat er iets nieuws zou komen want die connectors werkte niet altijd even goed
Dat komt IMHO grotendeels omdat men lomp omgaat met hun spullen, want dezelfde klachten heb je ook bij Micro USB en Type-C USB of zelfs dat Apple Lightnogwat gedoe : Men sloopt de kabels alsof het niks is! :F
en bitlocker kon nog wel eens zichzelf compleet op slot zetten omdat die van de leg raakte van de verschillende hardware wijzigingen.
BitLocker = Microsoft = Een soort Ubiquiti als het op betrouwbaarheid van de software aankomt! >:) :+

Dus uiteraard gaat het daar dan fout met die oh zo geweldige TPM Chip van ze! ;)
Alleen beetje jammer dat sommige USB-C docking stations niet zoveel beter zijn, ik stoor mij vooral aan docking stations die niet usb-C alt-dp mode ondersteunen en vaak op DisplayLink draaien wat je, vooral met beperkt geheugen, flinke performance kost van je laptop. Niet zo gek aangezien Displaylink niets anders is dan een ScreenGrabber software die via de usb een videostream stuurt naar een docking om dat af te spelen.
Gevolg > Mijn laptop crashte regelematig met een usb-c Displaylink aangesloten.
Dat soort ervaringen heb ik dus "ietsjes" te vaak gelezen! :X
Om ontopic te blijven: Mijn netwerk stack crashtte dan ook :+
Uiteraard! Dat hele ding gaat dan over de zeik! :D
loeberce schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:28:
Beetje OT, maar ik heb 2 USB-c oplossingen met Gb Ethernet (HP USB-c dock en losse USB-c dongle met ethernet) die beiden perfect werken.
Dat is mooi! d:)b

Maar het punt is dat je teveel afhankelijk bent van :
- USB compatibiliteit.
- De USB Bus die over de zeik kan gaan bij hoge CPU belasting of zelfs korte CPU spikes!
- De daadwerkelijk gebruikte chip die in die adapters zit.
Daar zit net als bij losse PCIe LAN NIC's ook een groot verschil in : RealTek of Intel of toch een Broadcom/Marvell of hoe die tegenwoordig ook heten... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:49
Wat is nou eigenlijk de vervanger voor de cloud key?
Ik heb begrepen dat nieuwere updates geen ondersteuning meer geven voor de cloud key, dus wordt het tijd voor wat nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:22
Welke AP is geschikt om buiten in een berging op te hangen? Apparaat zal niet nat worden, maar het zal er wel vochtig zijn (want berging staat buiten met geen isolatie).

Binnen ben ik van plan de Ubiquiti UniFi 6 Lite's op te hangen.

Of in de berging ook gewoon een U6 Lite ophangen? Uit de datasheet:
code:
1
2
Operating temperature  -30 to 60° C (-22 to 140° F)
Operating humidity.    5 to 95% noncondensing

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-06 22:43

TPA

ESET official partner

TPA schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:55:
[...]

Zal vanavond ff kijken welke usb qc lader ik heb
Een paar avonden later. Maar bij deze

Een Anker IQ3
PowerPort+ 1
with Quick Charge 3.0
CEN
Model: A2013

Maar ik heb vandaag deze vervangen door een PoE adapter van ubiquiti. En wel de 48V0.5A
Dit omdat de usb-c niet voldoende power geeft als er een SSD in zit.
😄

Met deze poe adapter was het direct gefixt 😄

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!
c-nan schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:37:
Welke AP is geschikt om buiten in een berging op te hangen? Apparaat zal niet nat worden, maar het zal er wel vochtig zijn (want berging staat buiten met geen isolatie).

code:
1
2
Neem gewoon een Outdoor model en dan ben je van het gezeik af in de toekomst! :)

Zoiets :
- uitvoering: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
- uitvoering: Ubiquiti UniFi FlexHD
- uitvoering: Ubiquiti UniFi6 Mesh

:)

Vroeger zou je deze kiezen in zo'n situatie voordat de UAP-AC-M bestond : uitvoering: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)
Dus je zou die specificaties naast die van de U6 Lite kunnen zetten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:26:
[...]

Neem gewoon een Outdoor model en dan ben je van het gezeik af in de toekomst! :)

Zoiets :
- uitvoering: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
- uitvoering: Ubiquiti UniFi FlexHD
- uitvoering: Ubiquiti UniFi6 Mesh

:)

Vroeger zou je deze kiezen in zo'n situatie voordat de UAP-AC-M bestond : uitvoering: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)
Dus je zou die specificaties naast die van de U6 Lite kunnen zetten ;)
Het ding is natuurlijk dat @c-nan in die berging waarschijnlijk wel te maken krijgt met condensvorming, en dat staat niet vermeld in de specificaties. En volgens mij is een van de oorzaken van "dood indoor AP dat outdoor gebruikt is" een kapotte RJ45 connector doordat die verroest / gecorrodeerd is door de vocht, al is het maar uit condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
nero355 schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:50:
[...]

Als in deze : uitvoering: Ubiquiti UniFi Cloud Key :?

Dan moet je één van deze overwegen :
- uitvoering: Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2
- uitvoering: Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus

[...]

Mijn 5.x.x UniFi Controller krijgt nog steeds de nieuwste firmwares binnen dus daar hoef je het niet voor te doen! :*)
Die gen2 is er toch ook al een tijdje?
Ik las het ergens, ben het weer kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
c-nan schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:37:

code:
1
2
Ik heb een AP-Pro buiten hangen, onder een afdakje.
Doet het daar prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
RobertMe schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:35:
[...]

Het ding is natuurlijk dat @c-nan in die berging waarschijnlijk wel te maken krijgt met condensvorming, en dat staat niet vermeld in de specificaties. En volgens mij is een van de oorzaken van "dood indoor AP dat outdoor gebruikt is" een kapotte RJ45 connector doordat die verroest / gecorrodeerd is door de vocht, al is het maar uit condens.
En daarom zit er een rubberen afdichting bij de AP-Pro, tegen condens en water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ASS-Ware schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:47:
[...]

En daarom zit er een rubberen afdichting bij de AP-Pro, tegen condens en water.
Maar die is dan ook half outdoor rated (kan buiten, maar niet in weer en wind. Dus inder afdakje is prima). De AC Mesh, FlexHD en U6 Mesh zijn wel volledig outdoor rated. Of er in de U6 serie ook APs zijn die wel beschut kunnen hangen durf ik echter niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:01
nero355 schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:58:

Een hoop "Legacy" dingen werkten namelijk vele malen beter dan de opvolgers, maar omdat het dan niet meer hip en "dumbing down" genoeg is verdwijnt al het goede en komt er half afgemaakte CRAP! voor in de plaats... YAY!!! }:| :F
Ik verwacht wel grotendeels dat dit ook merk afhankelijk is. Ik gebruik bijv. tegenwoordig veel HP USB-C (AMD en instap Intel laptops) en Thunderbolt docks (luxere Intel laptops) in combinatie met uiteraard HP Notebooks, van Probook tot Z-Book en zowel qua beheer, connectiviteit alsmede de userfriendly factor doen die docks het stukker beter dan die oude legacy dockings van HP.

Maar goed, die docks kosten dan ook wel wat helaas.

Met goedkope no-name usb 'docks' (zijn volgens mij vaak niet eens echt full feature), zie in inderdaad echter regelmatig wel issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:29:
Ik verwacht wel grotendeels dat dit ook merk afhankelijk is. Ik gebruik bijv. tegenwoordig veel HP USB-C (AMD en instap Intel laptops) en Thunderbolt docks (luxere Intel laptops) in combinatie met uiteraard HP Notebooks, van Probook tot Z-Book en zowel qua beheer, connectiviteit alsmede de userfriendly factor doen die docks het stukker beter dan die oude legacy dockings van HP.

Maar goed, die docks kosten dan ook wel wat helaas.

Met goedkope no-name usb 'docks' (zijn volgens mij vaak niet eens echt full feature), zie in inderdaad echter regelmatig wel issues.
Iets met HP laptops en hun vreselijk kleine pijltjestoetsen... brr... :X :| :/
ASS-Ware schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:46:
Die gen2 is er toch ook al een tijdje?
Ik las het ergens, ben het weer kwijt.
Geen idee wat je dan zoekt :)
Ik weet niet wat zijn situatie is : Misschien heeft hij al een extra UAP liggen ?!

Maar in principe raad ik het ook af hé! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:22
[...]

Maar wat zeg je nu precies? :P

Ik weet nu nog steeds niet welke AP ik moet hebben (bestand is tegen condensvorming).

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 09:35
c-nan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:13:
[...]

Maar wat zeg je nu precies? :P

Ik weet nu nog steeds niet welke AP ik moet hebben (bestand is tegen condensvorming).
Met volledig outdoor rated zit je dus sowieso goed. Zie post van RobertMe hier onder.
RobertMe schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:56:
[...]

Maar die is dan ook half outdoor rated (kan buiten, maar niet in weer en wind. Dus inder afdakje is prima). De AC Mesh, FlexHD en U6 Mesh zijn wel volledig outdoor rated. Of er in de U6 serie ook APs zijn die wel beschut kunnen hangen durf ik echter niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Om nog toe te voegen:
Als je een indoor AP buiten hangt dan moet je hem wel in outdoor mode zetten.

Als je dat niet doet dan kan die op de UNII-1 band gaan zitten die bedoeld is voor indoor gebruik. De UNII-2 en UNII-2 extended banden zijn voor indoor en outdoor gebruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-06 18:48
[...]

[...]

Docking stations zijn toch Merk / type gebonden?

Ik heb voor mijn - weliswaar oudere - Samsung nog nooit een docking station gevonden.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-06 14:21
Hallo allemaal,

Op dit moment gebruik ik nog een Fritzbox 7590 als router met KPN glas. Maar ik wil graag mijn IOT van mijn netwerk scheiden. Omdat de FB geen VLAN ondersteunt heb ik een Edgerouter X SFP gekocht die ik nog wil aansluiten volgens dit schema.

Is dit schem logisch? Ik heb nog geen ervaring met de ERX en VLAN instellen. De Fritzbox wil ik als Access point en Mesh master instellen maar dan moet hij wel de andere repeaters kunnen vinden. Graag jullie gedachten hoe ik met deze apparatuur (wil niet iets nieuws kopen voor nu) dit het best kan aansluiten. Ik heb net gekozen om alle switchen direct op de ERX aan te sluiten of kan cascade aansluiten ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVH3aK9NsD65YEGZfAWP2op7DCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALkRshREf9nJw7N4rBlaSEtG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-06 07:18
Ethidium890 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:22:
Hallo allemaal,

Op dit moment gebruik ik nog een Fritzbox 7590 als router met KPN glas. Maar ik wil graag mijn IOT van mijn netwerk scheiden. Omdat de FB geen VLAN ondersteunt heb ik een Edgerouter X SFP gekocht die ik nog wil aansluiten volgens dit schema.

Is dit schem logisch? Ik heb nog geen ervaring met de ERX en VLAN instellen. De Fritzbox wil ik als Access point en Mesh master instellen maar dan moet hij wel de andere repeaters kunnen vinden. Graag jullie gedachten hoe ik met deze apparatuur (wil niet iets nieuws kopen voor nu) dit het best kan aansluiten. Ik heb net gekozen om alle switchen direct op de ERX aan te sluiten of kan cascade aansluiten ook?

[Afbeelding]
Ik zie geen Ubiquiti apparatuur? Hier kun je beter een apart topic van maken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethidium890
Sito schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:26:
[...]

Ik zie geen Ubiquiti apparatuur? Hier kun je beter een apart topic van maken..
Ja zeker wel. De Edgerouter X SFP staat als router en spil in het netwerk aangegeven. Alle switchen zijn in dit voorstel daar op aangesloten. De instellingen, ook voor IPTV, wilde is van https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609 overnemen.

Als er een beter topic is om dit in te plaatsen dan hoor ik het graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Ethidium890 op 21-12-2022 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:35

lier

MikroTik nerd

Zou ook met VLAN's werken. @Ethidium890 ...en die Fritzbox dingen geen repeater noemen (maar gewoon accespoint, ervan uit gaande dat je kabels hebt getekend). En je kan nog even de VLAN ID's toevoegen aan je schema, dan wordt het nog wat duidelijker.

Misschien nog even je vraag goed stellen...

[ Voor 19% gewijzigd door lier op 21-12-2022 15:49 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethidium890
lier schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:45:
Zou met VLAN's werken. @Ethidium890 ...en die Fritzbox dingen geen repeater noemen (maar gewoon accespoint, ervan uit gaande dat je kabels hebt getekend).

Misschien nog even je vraag goed stellen...
De Fritzbox dingen zijn inderdaad allemaal bekabeld aangesloten en dus inderdaad access points. Thanks.

Ik wilde inderdaad VLANs gaan gebruiken, eentje voor de IOT devices, eentje voor de TV (tbv IPTV) en eentje voor de rest. VLAn IDs heb ik nog niet. Maar ik ben hier dus vrij nieuw in:

- Als ik de VLANs instel op de ERX, hoe nemen de switches (allemaal managed) dit dan over voor de devices waarvoor ik dat wil?
- Als mijn IOT devices in een eigen VLAN zitten, kan mijn homeassitant op een andere VLAN hier dan wel mee communiceren? Ik verwacht van niet tenzij ik dit met een firewall rule open zet. Maar wat is dat dan meerwaarde van een VLAN?
- Kan ik ook een VLAN guest/iot wifi punt aanmaken in het fritzbox mesh netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 23:35

lier

MikroTik nerd

Ethidium890 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:53:
- Als ik de VLANs instel op de ERX, hoe nemen de switches (allemaal managed) dit dan over voor de devices waarvoor ik dat wil?
Elke switch moet goed geconfigureerd worden, zoek maar eens op tagged en untagged.
- Als mijn IOT devices in een eigen VLAN zitten, kan mijn homeassitant op een andere VLAN hier dan wel mee communiceren? Ik verwacht van niet tenzij ik dit met een firewall rule open zet. Maar wat is dat dan meerwaarde van een VLAN?
Je kan zelf aangeven wie waarmee mag praten. Daarmee kan je ervoor zorgen dat je vanaf je "Corporate" VLAN bij het IoT VLAN kan komen (maar niet omgekeerd). Belangrijk daarbij is: wie is de initiator
- Kan ik ook een VLAN guest/iot wifi punt aanmaken in het fritzbox mesh netwerk?
Als de Fritzbox dat ondersteunt is het geen probleem.

O ja...zowel mesh als repeater zijn verboden woorden voor echte tweakers })

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06 10:23
Sinds m'n android telefoon geupdated is kan ik de vpn niet meer gebruiken omdat de standaard L2TP/IPSec niet meer wordt ondersteund. 8)7
Ik lees nu dat blijkbaar de enige oplossing (buiten android te downgraden) het gebruik van teleport is. Maar hiervoor moet je remote access aanleggen.
klopt het dat er op de gewone UDM pro (dus niet de SE) geen andere opties zijn?
Ik had eerder specifiek de remote access afgezet om de beveiliging te verhogen. Is dat geen risico?

Moesten ze nu eens openvpn ondersteunen :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Promy schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:19:
Sinds m'n android telefoon geupdated is kan ik de vpn niet meer gebruiken omdat de standaard L2TP/IPSec niet meer wordt ondersteund. 8)7
Ik lees nu dat blijkbaar de enige oplossing (buiten android te downgraden) het gebruik van teleport is. Maar hiervoor moet je remote access aanleggen.
Ik had eerder specifiek de remote access afgezet om de beveiliging te verhogen. Is dat geen risico?

Volgens mij is er een firmware upgrade onderweg met Wireguard support? En daarnaast kon je Wireguard al langer gebruiken: https://github.com/WireGu...i/UnifiOS-(UDM,-UDR,-UXG)

Overigens wel grappig dat dit leeft onder het vyatta specifieke project, terwijl de UDM/UDR natuurlijk geen EdgeOS <= VyOS <= Vyatta meer gebruikt.

Edit:
Overigens zou Wireguard ook beter zijn. Wireguard zou beter performen / minder impact op bv batterij hebben. En daarnaast zou Wireguard beter geschikt zijn voor roamen. Met Wireguard (op een USG) kan ik ook van op mijn thuis wifi gewoon verbinden, iets dat met L2TP/IPSEC niet lukte. Waardoor always on ook een mogelijkheid wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 21-12-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02:58

Quad

Doof

Promy schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:19:

Ik kwam daar na de upgrade ook al achter toen. Heb als alternatief voor zolang maar openvpn in gebruik.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
laurens0619 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:06:
Om nog toe te voegen:
Als je een indoor AP buiten hangt dan moet je hem wel in outdoor mode zetten.

Als je dat niet doet dan kan die op de UNII-1 band gaan zitten die bedoeld is voor indoor gebruik. De UNII-2 en UNII-2 extended banden zijn voor indoor en outdoor gebruik
Indoor of Outdoor : Je moet sowieso het "Outdoor Mode" vinkje instellen als die UAP buiten gaat staan! :)
Ethidium890 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:53:
De Fritzbox dingen zijn inderdaad allemaal bekabeld aangesloten en dus inderdaad access points.
Snappen die wel zoiets als Tagged VLAN dan voor hun SSID's :?
code:
1
2
EdgeRouter -> Alle VLAN's Tagged -> Switch #1 Poort 1
Switch #1 Poort 8 -> Alle VLAN's Tagged -> Switch #2 Poort 1

enz. :)

En als je een PC ergens aansluit dan zet je hem in de juiste VLAN door die Poort Untagged i.c.m. het juiste VLAN nummertje in te stellen! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

... en dan kom je er ineens achter dat er een night mode is voor je USW switch en daarom je controller/status scherm op je switch zwart is in plaats van al die draaiende dingen .. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 19:10
Net voor mijn UDR (gekocht in july) een RMA aangevraagd.
Ding verliest elke dag een paar keer zijn verbinding.
Bah, factory reset, updates, default settings, niks helpt.
Niet leuk om telkens opnieuw te moeten beginnen !
Eerst 2x defecte usg, nu defecte UDR
Ik begin toch mn twijfels te krijgen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:29
skank schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:18:
Net voor mijn UDR (gekocht in july) een RMA aangevraagd.
Ding verliest elke dag een paar keer zijn verbinding.
Bah, factory reset, updates, default settings, niks helpt.
Niet leuk om telkens opnieuw te moeten beginnen !
Je zou bijna denken dat je iedere keer een bug triggerd met een voor jou specifieke setup :?
3x een hardware defect is niet onmogelijk, maar wel vreemd. Problemen met spanningstoevoer, EMI of (lek)stromen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 27-06 16:16
nero355 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:58:
[...]

Indoor of Outdoor : Je moet sowieso het "Outdoor Mode" vinkje instellen als die UAP buiten gaat staan! :)
En wat als mijn AC Lite nu in de vrijstaande garage achter in de tuin hangt? Is het dan indoor of outdoor? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:29
loyske schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:38:
[...]

En wat als mijn AC Lite nu in de vrijstaande garage achter in de tuin hangt? Is het dan indoor of outdoor? :+
Indoor! Alle kanten van de garage zijn namelijk dicht. Als er eentje open is, is het weer outdoor :Y
Mijn AC's lite hangen allemaal indoor, ook die in de garage: moet immers wel voldoende dekking in de tuin en garage hebben voor muziek en TV :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 19:10
SniperGuy schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:58:
[...]

Je zou bijna denken dat je iedere keer een bug triggerd met een voor jou specifieke setup :?
3x een hardware defect is niet onmogelijk, maar wel vreemd. Problemen met spanningstoevoer, EMI of (lek)stromen?
De eerste usg was de voeding defect
De tweede was een tweedehands, en had dan harddisk failure
De UDR was van in het begin problemen

Dus ik denk niet dat het aan de spanningstoevoer is...
Ik heb overigens nergens anders last van mn electriciteit in onze nieuwbouw...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
skank schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:26:
[...]

Dus ik denk niet dat het aan de spanningstoevoer is...
Ik heb overigens nergens anders last van mn electriciteit in onze nieuwbouw...
Snel omwisselen dan maar. Hier draait de UDR sinds anderhalf jaar of zo (Hoe lang geleden is de UDR ook alweer uitgekomen?) als een tierelier.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:09
Ik heb er voor dat soort geintjes overal maar een UPS tussen gezet, om 'klappen' op het elektriciteitsnetwerk mee op te vangen, want hier gaat het ook vaak mis. Of spanningsdips, of als het erg zonnig is, dan staat er meer dan 250 volt op het net als uitschieter...

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 17:24
Al jaren zeer tevreden over m'n Ubiquity spulletjes.
Maar in mijn nieuwe huis heb ik nog niet overal ethernet kabels liggen dus ik dacht mijn APs even als mesh te laten werken.
Ben heel de ochtend al aan het stoeien, allerlei tutorials (die allemaal iets anders zeggen over hoe je ze in moet stellen) en nog steeds werkt het niet.
Maar misschien maar even een eigen topic hiervoor maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
Wireless Uplink aanvinken en klaar is kees volgens mij.

• Sleepie
Skynett schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:03:
Wireless Uplink aanvinken en klaar is kees volgens mij.
Kees misschien wel :)
Maar voor Sleepie werkt het niet :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
Welke instellingen heb je tot nu toe aangepast als wireless uplink niet werkt? En wellicht ten overvloede, het spul is tijdens de aanpassingen nog wel bedraad aangesloten?

• Sleepie
Skynett schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:16:
Welke instellingen heb je tot nu toe aangepast als wireless uplink niet werkt? En wellicht ten overvloede, het spul is tijdens de aanpassingen nog wel bedraad aangesloten?
Het Allow Wireless vinkje aangezet, inderdaad alles met draadje op de switch en zichtbaar in UniFi.

Eerst alles op Auto, maar dat werkte niet, toen heb ik de bedrade AP op manual gezet als "Downlink"
De andere AP op Auto (of op Uplink, die ook geprobeerd), maar nog steeds werkt het niet, draad eruit is geen connectivity meer op die AP.

Daarna wat gaan zoeken en ergens gevonden dat je handmatig 5GHz channels moet inistellen, maar weer hetzelfde resultaat. De mesh wordt niet gemaakt,

En daarna nog zo'n beetje alle mogelijke configs geprobeerd wat channel/power/meshing opties betreft.

Overigen is het een UAP-AC-LR en een UAP-AC-Lite die volgens de Ubiquity site beiden wel degleijk meshing ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
De enige positieve ervaring die ik heb met wireless uplink en een AC-lite is dat het werkt. Out of the box staat dat vinkje al aan, alles bedraad aangesloten en alles werkte perfect. Op enig moment was de uplink naar de switch waar de AC-lite ook aan zat losgeraakt en pas een week of zo later dat ik pas door had dat dat de uplink naar de switch los lag. In de tussentijd werd er keurig netjes een wireless uplink gemaakt zodat ik zonder problemen door kon werken.

• Sleepie
Ja, ze gaan allemaal bedraad worden, net als in mn vorige huis, dan werkt het prima.
Echter wilde ik nu "snel" even een mesh opzetten voor de kinderen boven, maar dat valt dus tegen helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
loyske schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:38:
SniperGuy schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:05:
Indoor! Alle kanten van de garage zijn namelijk dicht. Als er eentje open is, is het weer outdoor :Y
LOL! :D _O_
Mijn AC's lite hangen allemaal indoor, ook die in de garage: moet immers wel voldoende dekking in de tuin en garage hebben voor muziek en TV :P
Dekkking in de Tuin doe je zo :

Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!

8) :Y) :*) O+
skank schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:18:
skank schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:26:
Een USG met een HDD erin :?

Welke modellen heb je precies gehad dan ?!

Dat de UDR/UDM Serie pure ellende kan zijn is helaas nou eenmaal de werkelijkheid... :| :/
Skynett schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:28:
Snel omwisselen dan maar. Hier draait de UDR sinds anderhalf jaar of zo (Hoe lang geleden is de UDR ook alweer uitgekomen?) als een tierelier.
Vermeld effe de ISP erbij want volgens mij hangt er ook het een en ander daarvan af :?
Sleepie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:59:
Al jaren zeer tevreden over m'n Ubiquity spulletjes.
Ik eigenlijk ook wel, maar het probleem is dat ik zoveel ruimte voor verbetering zie... O-)
Maar in mijn nieuwe huis heb ik nog niet overal ethernet kabels liggen dus ik dacht mijn APs even als mesh te laten werken.
Ben heel de ochtend al aan het stoeien, allerlei tutorials (die allemaal iets anders zeggen over hoe je ze in moet stellen) en nog steeds werkt het niet.
Maar misschien maar even een eigen topic hiervoor maken?
Past prima bij dit topic IMHO :)

Geen wonder dat je het niet werkend krijgt : Ik kan op https://help.ui.com/ ook geen Wireless Uplink artikel tevoorschijn toveren terwijl ik zou zweren dat die toch echt bestaat! |:(
Het was ooit zoiets : wou5er in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Maar die link geeft je nu een totaal andere pagina! :F

Ik kan me zoiets herinneren in ieder geval :
- Uplink Connectivity Monitor -> Enable Wireless Uplink
- Alle UAP's bedraad adopteren.
- Per UAP aangeven of ze ergens naartoe moeten verbinden of juist naar die UAP andere UAP's zullen verbinden.
- Vervolgens koppel je de UAP's die naar een bedraade UAP draadloos gaan verbinden los en wacht je iets van 6 minuten of zelfs langer!

Succes alvast! :)

[ Voor 42% gewijzigd door nero355 op 22-12-2022 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
nero355 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:11:

Vermeld effe de ISP erbij want volgens mij hangt er ook het een en ander daarvan af :?
UDR via Xs4all, wat nu KPN is geworden. Eerst middels DSL en nu een klein jaar via glas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sleepie
nero355 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:11:
Past prima bij dit topic IMHO :)

Geen wonder dat je het niet werkend krijgt : Ik kan op https://help.ui.com/ ook geen Wireless Uplink artikel tevoorschijn toveren terwijl ik zou zweren dat die toch echt bestaat! |:(
Het was ooit zoiets : wou5er in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Maar die link geeft je nu een totaal andere pagina! :F
Ja ik heb die pagina op Youtube ook voorbij zien komen , maar die bestaat niet meer.
De support pages zijn minder geworden geloof ik. Maar ik kon onine wel vinden wat erin stond. :)
Ik kan me zoiets herinneren in ieder geval :
- Uplink Connectivity Monitor -> Enable Wireless Uplink
Yep, done.
- Alle UAP's bedraad adopteren.
Done
- Per UAP aangeven of ze ergens naartoe moeten verbinden of juist naar die UAP andere UAP's zullen verbinden.
Ja manual mode, een als "Downlink" ingesteld (die met het draadje)
- Vervolgens koppel je de UAP's die naar een bedraade UAP draadloos gaan verbinden los en wacht je iets van 6 minuten of zelfs langer!
Ik heb lang gewacht, maar de wireless AP blijf offline, Reset ook geprobeerd.
Succes alvast! :)
Ik zie dat ze verschillende firmware hebben, ik zal ze eerst eens upgraden, misschien helpt dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 19:54
RobertMe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:59:
[...]

Volgens mij is er een firmware upgrade onderweg met Wireguard support? En daarnaast kon je Wireguard al langer gebruiken: https://github.com/WireGu...i/UnifiOS-(UDM,-UDR,-UXG)

Overigens wel grappig dat dit leeft onder het vyatta specifieke project, terwijl de UDM/UDR natuurlijk geen EdgeOS <= VyOS <= Vyatta meer gebruikt.

Edit:
Overigens zou Wireguard ook beter zijn. Wireguard zou beter performen / minder impact op bv batterij hebben. En daarnaast zou Wireguard beter geschikt zijn voor roamen. Met Wireguard (op een USG) kan ik ook van op mijn thuis wifi gewoon verbinden, iets dat met L2TP/IPSEC niet lukte. Waardoor always on ook een mogelijkheid wordt.
Zeker weten dat het eraan komt ;) mijn UXG draait nu de 3.x fw en heeeeel blij dat Wireguard erin zit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:51
Ik kon het zo snel niet terugvinden met zoeken. Heeft er hier iemand al een U6+ werkend gekregen?
Heb een U6+ en U6+ LR en krijg ze niet werkend.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hij kwam eerst in mijn lijst om te adopten, echter lukte dit niet. Met een inform url van 7070:xxx nogiets.
Heb de inform veranderd naar de default http://unifi:8080/inform en daarna nog http://192.168.1.1:8080/inform, nu komt hij helemaal niet meer in de lijst voor.

Artikel op Lazyadmin gaf nog aan de firmware via Powershell te updaten, echter staat de U6+ niet eens in de lijst bij Ubiquiti.

Waar ga ik de fout in? (Factory reset ook gedaan)
Unifi controller is ook uptodate.

Members only:

Wat side-notes:
- Ik draai op UniFi 7.3.96, voor de U6+ is minimaal 7.3.76 nodig.
- Ik zie überhaupt geen updates voor dit model in de download datebase.
- Heb de U6+ geprobeerd op de plek van de vorige Unifi AP, daarna ook geprobeerd direct aan de USW-24-PoE.
- Via het web portaal krijg ik "Unable to find adoptable devices.".

[ Voor 31% gewijzigd door Source90 op 22-12-2022 21:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
Misschien iets verkeerd gegaan tijdens adoptie, kijk sowieso even onder clients, display options het schuifje op al time zetten, als hij daar dan tussen staat een forget geven.
Hier staat de laatste EA firmware voor beide. https://community.ui.com/...06-4c8d-be0a-8da6aec81cf9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Behoorlijk Leek schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:17:
[...]

Misschien iets verkeerd gegaan tijdens adoptie, kijk sowieso even onder clients, display options het schuifje op al time zetten, als hij daar dan tussen staat een forget geven.
Hier staat de laatste EA firmware voor beide. https://community.ui.com/...06-4c8d-be0a-8da6aec81cf9
Hmm, update lijkt niet lekker te gaan, al geeft hij daarna wel 6.5.17.14415
Members only:

Status/inform is ook helemaal de weg kwijt na een poging tot adopt.

//Maandag-morgen model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:01
Beetje irritatie hier, ik had ineens twee accespoints die offline waren volgens de controller. Ik kon ze nog wel pingen. Ingelogd via SSH, bleek dat de 'inform' URL ineens op de default stond, terwijl ik al maanden niks aan de config heb gewijzigd :? De controller draait in een Docker container en laat ik automatisch wekelijks bijwerken. De firmware van de accespoints laat ik 1x per maand automatisch bijwerken. Daar zal het wel vandaan komen denk ik?

Goed, de inform URL weer juist ingesteld. Maar toen zag ik ineens dat de AP's onderling aan het meshen zijn!? Wat is dat voor onzin als ze gewoon met Gbit een wired uplink hebben? :|

In de system settings staat het meshen uitgeschakeld. Heb de APs 'forget' gedaan en opnieuw geadopteerd, maar het meshen blijft. Bij een andere site die ik beheer zie ik dit niet!? 8)7

Hoe schakel ik dit uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNUSNo8PLcffVPV6FM2eVQgcICM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z3eXwtuh2EVq0gHfWN1q1LGi.png?f=user_large

Controller is 7.3.76 en de APs zijn 6.2.49

Begin wel wat minder enthousiast te worden over Unifi, ik wil gewoon een stabiele wifi setup en niet zonder dat ik erom gevraagd heb dit soort fratsen.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2022 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThinkPad schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:59:
Beetje irritatie hier, ik had ineens twee accespoints die offline waren volgens de controller. Ik kon ze nog wel pingen. Ingelogd via SSH, bleek dat de 'inform' URL ineens op de default stond, terwijl ik al maanden niks aan de config heb gewijzigd :? De controller draait in een Docker container en laat ik automatisch wekelijks bijwerken. De firmware van de accespoints laat ik 1x per maand automatisch bijwerken. Daar zal het wel vandaan komen denk ik?

Goed, de inform URL weer juist ingesteld. Maar toen zag ik ineens dat de AP's onderling aan het meshen zijn!? Wat is dat voor onzin als ze gewoon met Gbit een wired uplink hebben? :|

In de system settings staat het meshen uitgeschakeld. Heb de APs 'forget' gedaan en opnieuw geadopteerd, maar het meshen blijft. Bij een andere site die ik beheer zie ik dit niet!? 8)7

Hoe schakel ik dit uit?

[Afbeelding]

Controller is 7.3.76 en de APs zijn 6.2.49

Begin wel wat minder enthousiast te worden over Unifi, ik wil gewoon een stabiele wifi setup en niet zonder dat ik erom gevraagd heb dit soort fratsen.
Is het niet mogelijk dat de topology niet klopt? Ook dat komt toch wel met enige regelmaat voor.

En hoe heb je de APs aangesloten? Op een PoE switch of met injector? Met injector kun je natuurlijk altijd eens de data kant uittrekken en kijken wat dan gebeurt. Gaat het AP offline / geen verbinding meer weet je dat die dus gewoon bedraad verbonden was :p Zelfde kun je waarschijnlijk ook bij een switch doen door de uplink van de switch uit te trekken. Alleen waarschijnlijk minder bevorderlijk omdat je dan meer apparaten offline haalt (lees: alles dat op de switch is aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat over een niet kloppende topology had ik ook gelezen. Maar als bij het accespoint zelf kijk bij 'Overview' en dan onderaan bij 'Uplink', dan staat het daar ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3neBrBlSuvtVLJttP1VQVgxX2E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5oBbpYwWoBLzo8yspk4YAwJY.png?f=user_large

De APs zijn met een injector aangesloten. Ze zijn fysiek wel op een andere locatie, dus ik kan dat niet testen.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2022 09:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-06 23:32
ThinkPad schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:19:
Dat over een niet kloppende topology had ik ook gelezen. Maar als bij het accespoint zelf kijk bij 'Overview' en dan onderaan bij 'Uplink', dan staat het daar ook:
[Afbeelding]

De APs zijn met een injector aangesloten. Ze zijn fysiek wel op een andere locatie, dus ik kan dat niet testen.
Als je wel met SSH kunt inloggen, kun je wel kijken via /tmp/system.cfg wat de huidige configuratie is, dan zie je op het apparaat zelf of de instelling van meshing aan of uit staat. Mocht dit uit staan, kan het helpen de configuratie in te schakelen, de provisioning te laten doen, even te wachten en het dan weer uit te schakelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThinkPad schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:19:
[Afbeelding]
Deze informatie komt zeer waarschijnlijk uit dezelfde bron als die gebruikt wordt voor de topology (als in: de topology kaart "klopt", alleen klopt de achterliggende data niet waardoor het alsnog "niet klopt").

Wat is (/was?) de uptime? Mogelijk dat het zichzelf na verloop van tijd recht trekt. Maar als de boel bv al een week on de lucht is zal dat wel niet het geval zijn/worden.

Wat je mogelijk wel kunt proberen is SSH naar het eerste AP, tuin dus, en daarop een tcpdump doen, en vervolgens van op een van de andere APs data genereren (dus bv een ping naar 1.1.1.1, en dan een tcpdump gefilterd op ICMP verkeer naar 1.1.1.1). Als ze daadwerkelijk meshen zou je dat verkeer dus moeten zien langs komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@mrdemc Goeie tip!

Woonkamer-BZ.6.2.49# cat /tmp/system.cfg | grep -i 'mesh'
# mesh
mesh.status=enabled
mesh.version=3
mesh.essid=vwire-xxxxxxxxxxxxxxxx
mesh.psk=xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Woonkamer-BZ.6.2.49#

Op alle drie de accespoints is het ingeschakeld. Heb bij de system settings de wireless meshing aan, en daarna weer uitgezet. Maar ik blijf via SSH zien dat het ingeschakeld is.

Ook in de oude legacy interface staat het wireless uplinken uit :?

Edit: Bij de accespoints van mijn eigen site (de APs hierboven gaat om de site bij m'n ouders) zie ik via SSH ook dat mesh enabled is. Maar bij mij is de topology gewoon goed en zie ik in de webinterface als ik op een AP klik geen ander AP staan bij 'uplink'.

WTF 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-06 21:41
De ONT's die sommige glasvezel klanten thuis hebben hangen hebben poorten die 10Gbit ethernet aankunnen. Ik las ergens dat iemand er een apparaat met een 2.5Gbit netwerkpoort aan zijn ONT had gehangen en daarmee snelheden boven de 1Gbit kwam van zijn abonnement haalt.

Nu vroeg ik me af of het zou werken als ik een 2.5Gbit SFP module zoals deze in een EdgeRouter X SFP steek en die met de ONT verbind? Heeft iemand dat al eens geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
ThinkPad schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:54:
@mrdemc Goeie tip!

Woonkamer-BZ.6.2.49# cat /tmp/system.cfg | grep -i 'mesh'
# mesh
mesh.status=enabled
mesh.version=3
mesh.essid=vwire-xxxxxxxxxxxxxxxx
mesh.psk=xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Woonkamer-BZ.6.2.49#

Op alle drie de accespoints is het ingeschakeld. Heb bij de system settings de wireless meshing aan, en daarna weer uitgezet. Maar ik blijf via SSH zien dat het ingeschakeld is.

Ook in de oude legacy interface staat het wireless uplinken uit :?

Edit: Bij de accespoints van mijn eigen site (de APs hierboven gaat om de site bij m'n ouders) zie ik via SSH ook dat mesh enabled is. Maar bij mij is de topology gewoon goed en zie ik in de webinterface als ik op een AP klik geen ander AP staan bij 'uplink'.

WTF 8)7
Mss de vorige firmware dan terugzetten op de ap's.
Bij de release notes van de laatste EA firmware,s van ap's en network staat wat over verbetering van wifi meshing.
En bij 6.2.49 hebben meerdere mensen dat soort problemen.
Wat ik sowieso niet doe is unifi ook maar iets automatisch laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Source90 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:45:
[...]

Hmm, update lijkt niet lekker te gaan, al geeft hij daarna wel 6.5.17.14415

***members only***

Status/inform is ook helemaal de weg kwijt na een poging tot adopt.

//Maandag-morgen model?
Probleem opgelost 🎉
UNA geüpdate naar early access and werd direct geadopteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1299462

esky schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:57:
De ONT's die sommige glasvezel klanten thuis hebben hangen hebben poorten die 10Gbit ethernet aankunnen. Ik las ergens dat iemand er een apparaat met een 2.5Gbit netwerkpoort aan zijn ONT had gehangen en daarmee snelheden boven de 1Gbit kwam van zijn abonnement haalt.

Nu vroeg ik me af of het zou werken als ik een 2.5Gbit SFP module zoals deze in een EdgeRouter X SFP steek en die met de ONT verbind? Heeft iemand dat al eens geprobeerd?
Sfp poort is maar 1G op de edgerouter, dat gaat niet zo veel nut hebben als het al werkt. Ik zou gewoon een 1G ethernet sfp erin stoppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 188103

Mijn usg is gesneuveld. Ik zou die vervangen door een udm pro, maar ik heb ook ip-tv van proximus. igmp proxy wordt standaard niet ondersteund, er is een workaround, https://github.com/fabianishere/udm-iptv. Heeft iemand het werkend met proximus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:09
Anoniem: 188103 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:33:
Mijn usg is gesneuveld. Ik zou die vervangen door een udm pro, maar ik heb ook ip-tv van proximus. igmp proxy wordt standaard niet ondersteund, er is een workaround, https://github.com/fabianishere/udm-iptv. Heeft iemand het werkend met proximus?
Ik weet niet precies wat er gesneuveld is aan je USG, maar als het de 3-poorts versie is, is het vaak óf de voedingsadapter, óf de interne USB-stick waar het besturingssysteem op staat die stuk is. Die kun je met een beetje handigheid vervangen door een nieuwe stick, die je flasht met het besturingssysteem.

Maar dat is uiteraard geen antwoord op je vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Laatst online: 27-06 21:22

Falcon10

Hit it i would !

Als je nog niet te veel Ubiquiti spul hebt : Koop een Fortigate firewall ( modelletje 30-E ofzo, niet duur ).
Licenties moet je niet noodzakelijk bijnemen, en kan je verder andere switchen mee in het fortinet framewerk opnemen en dan is de configuratie etc ook vrij simpel, en je kan dan ook nog eventueel fortinet access points nemen.
Maar die firewall is een stuk beter, en die dingen gaan niet om zeep om de x-aantal tijd, en die jongens weten
wat ze willen. Ubiquiti is al even de weg kwijt spijtig genoeg.
En je hebt geen gedoe normaal met je IPtv ( wel zelf geen ervaring mee ).

Zeg het niet graag, maar moest ik zoveel Ubiquiti niet hebben steken, verving ik het kortelings met dat spul.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 188103

Polyphemus schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:38:
[...]

Ik weet niet precies wat er gesneuveld is aan je USG, maar als het de 3-poorts versie is, is het vaak óf de voedingsadapter, óf de interne USB-stick waar het besturingssysteem op staat die stuk is. Die kun je met een beetje handigheid vervangen door een nieuwe stick, die je flasht met het besturingssysteem.

Maar dat is uiteraard geen antwoord op je vraag ;)
Tips over wat er mis kan zijn, zijn natuurlijk ook welkom. Het is een drie poorts versie. Hij start op en werkt even, maar na een aantal minuten is er geen netwerk meer. De lampjes op de netwetkpoorten van de usg knipperen nog alsof er activiteit is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Anoniem: 188103 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:48:
[...]

Tips over wat er mis kan zijn, zijn natuurlijk ook welkom. Het is een drie poorts versie. Hij start op en werkt even, maar na een aantal minuten is er geen netwerk meer. De lampjes op de netwetkpoorten van de usg knipperen nog alsof er activiteit is.
Ik zou ten eerste de adapter vervangen. 12V, ik meen iets van 1A of 1,5A? Is ook een redelijk standaard connector die er op zit.

Als je toevallig een externde HDD van WD hebt (WD Elements bv), die adapter is geschikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-06 21:41
Anoniem: 1299462 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:18:
[...]

Sfp poort is maar 1G op de edgerouter, dat gaat niet zo veel nut hebben als het al werkt. Ik zou gewoon een 1G ethernet sfp erin stoppen
Omdat er SFP (dus zonder +) modules zijn die 2.5gbps doen en omdat ik ergens las: "SFP transceivers support speeds up to 4.25Gbps" had ik goede hoop, maar ik kan nergens vinden of de edgerouter snelheden van meer dan 1gbps op de sfp poort ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

pfff en toen vertelde Protect me dat deze niet meer betrouwbaar was en ik maar een reset moest doen ..
Wellicht dat hierdoor de Cloudkey gen2 errug traag was geworden wanneer ik de controller wilde bekijken ..
Dus corrupt en hierdoor waren 2 van mijn
UVC G3 Instant camera's niet meer bereikbaar.. Voordat je die dan weer geadopt hebt.. Dat kostte een reset op de camera's ..

Gaat lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik heb recent een Edgeswitch gekocht via Marktplaats. Is er een manier om te bepalen hoe oud deze is? Op de switch zelf staat geen productie of testdatum. Is dit wellicht ergens in de CLI te vinden of aan de hand van het MAC adres te bepalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Timmert schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:20:
Ik heb recent een Edgeswitch gekocht via Marktplaats. Is er een manier om te bepalen hoe oud deze is? Op de switch zelf staat geen productie of testdatum. Is dit wellicht ergens in de CLI te vinden of aan de hand van het MAC adres te bepalen?
show hardware
show version ?
in de cli
indien eerste nog aanwezig: hele oude firmware ;)
en anders open maken en foto maken van je PCB en op reddit of hier zijn er genoeg pro's die wat kunnen identificeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:01
Fijne feestdagen allen!

Ik grijp de vakantie aan om weer eens naar mijn netwerk te kijken. Alles doet het maar kan misschien efficienter. Ik heb namelijk zowel een proxmox server met vrij veel ram en cpu en een edgerouter 4. Ik dacht nu op proxmox OPNSense te zetten en de ER4 als backup te gebruiken. Echter... de proxmox server staat niet in de meterkast waar de glasverbinding zit.

Zie tekening

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2L3-aRZpnVnm7Ia8ws9jyfIckY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PDHlwraGQWr0a0rIwAwVxma4.jpg?f=user_large

Is het mogelijk om glas direct op SFP poort van de US 24 te zetten en dan via de poort die nu verbonden is met de us flex zowel wan als lan signaal te laten gaan? Ik heb t mobile dus heb een VLAN300 nodig voor het WAN signaal. Maar de OPNSense van proxmox moet natuurlijk ook DHCP en DNS doen dus er moet ook een LAN verbinding terug zijn naar de US 24..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tomdh76 schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:36:
Fijne feestdagen allen!

Ik grijp de vakantie aan om weer eens naar mijn netwerk te kijken. Alles doet het maar kan misschien efficienter. Ik heb namelijk zowel een proxmox server met vrij veel ram en cpu en een edgerouter 4. Ik dacht nu op proxmox OPNSense te zetten en de ER4 als backup te gebruiken. Echter... de proxmox server staat niet in de meterkast waar de glasverbinding zit.

Zie tekening

[Afbeelding]

Is het mogelijk om glas direct op SFP poort van de US 24 te zetten en dan via de poort die nu verbonden is met de us flex zowel wan als lan signaal te laten gaan? Ik heb t mobile dus heb een VLAN300 nodig voor het WAN signaal. Maar de OPNSense van proxmox moet natuurlijk ook DHCP en DNS doen dus er moet ook een LAN verbinding terug zijn naar de US 24..?
Jeps dit is met VLANS prima te doen.

-Users/servers in vlan 301
-WAN in vlan 300

En dan de juiste FW rules ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:01
stormfly schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:01:
[...]

Jeps dit is met VLANS prima te doen.

-Users/servers in vlan 301
-WAN in vlan 300

En dan de juiste FW rules ertussen.
Dank! Ik had in de edgerouter al de nodige VLANS gemaakt voor IOT en guests die zal ik overnemen in OPNsense. Kan ik de OPNSense hetzelfde IP adres te geven als de ER (192.168.2.254) zodat de clients van nu gewoon naadloos van de DCHP server van de ER naar de OPNsense gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
esky schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:57:
FYI : Dat klopt! d:)b

Maar de winst is misschien hooguit van 930 a 960 Mbps naar 1020 a 1050 Mbps of zo dus je moet niet ineens 1100/1200+ Mbps verwachten! :D
Source90 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:16:
UNA geüpdate naar early access and werd direct geadopteerd.
UNA :?
Kijk gewoon rond in [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie met de Search en je kan ook nog eens direct met @fabianishere kletsen in dat topic! ;)
Falcon10 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:47:
Als je nog niet te veel Ubiquiti spul hebt : Koop een Fortigate firewall ( modelletje 30-E ofzo, niet duur ).
Licenties moet je niet noodzakelijk bijnemen, en kan je verder andere switchen mee in het fortinet framewerk opnemen en dan is de configuratie etc ook vrij simpel, en je kan dan ook nog eventueel fortinet access points nemen.
Maar die firewall is een stuk beter, en die dingen gaan niet om zeep om de x-aantal tijd, en die jongens weten

Zeg het niet graag, maar moest ik zoveel Ubiquiti niet hebben steken, verving ik het kortelings met dat spul.
Ik ken mensen die naar peperdure Fortigate Appliances refereren als "FortiCrap!" dus zoals met alles : YMMV O-) :+

* nero355 zou gewoon meteen voor een DIY Router gaan! :Y) 8) :*) O+
tomdh76 schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:36:

Zie tekening

[Afbeelding]

Pak effe de Search erbij van dit deel of het vorige deel en zoek mijn uitleg op die ging over een soortgelijke Ziggo opstelling als ik me niet vergis ;)

TL;DR : Met VLAN's is ALLES mogelijk! Maar het kan je wat bandbreedte kosten als je niet genoeg kabels hebt getrokken...
tomdh76 schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:04:
Dank! Ik had in de edgerouter al de nodige VLANS gemaakt voor IOT en guests die zal ik overnemen in OPNsense. Kan ik de OPNSense hetzelfde IP adres te geven als de ER (192.168.2.254) zodat de clients van nu gewoon naadloos van de DCHP server van de ER naar de OPNsense gaan?
Zoals altijd :
- Maak een Management VLAN die je toegang tot de weBGUI geeft.
- Voor je eigen netwerk maak je dan een apart VLAN waarin je dat subnet aanhoudt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-06 09:09

fmb

@nero355 volgens mij bedoelt @Source90 met UNA = UniFi Network Application :)
https://community.ui.com/...0f-4e99-aa90-7068af4f1141

[ Voor 4% gewijzigd door fmb op 25-12-2022 19:50 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:09

pinda powerrr

Slow down...

@nero355 kent alleen versie 1.0.2 van UniFi, toen heette het nog niet zo en werkte tenminste alles nog!

:+ :P })

/s voor de zekerheid :9

Waiting on the world to change

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• laurens0619
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cy_FzlNyJEHqrIPs6MKL7GxX0zc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/qCk3Rrr8p0xtwNNE8v12E2wK.gif?f=user_large

Iedereen een fijne kerst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-06 14:44

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Falcon10 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:47:
[...]

ik zou wat mogelijkheden betreft toch weg blijven bij Fortigate, maar voor bv opnsense gaan, werkt ook perfect.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
hoi,

Ik zou op mijn USG3 de udp poort 500 + 4500 moeten instellen en MTU nakijken.
Als ik bij het menu "port forwarding" de poort 500 wil toevoegen krijg ik de foutmelding "IPsec conflict" ?

Zit ik in het verkeerde menu, of moet ik ergens anders de beveiliging verminderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:24:
[...]

:o HOLY HUGE SCREENSHOT BATMAN !!! :o
Mijn 1920x1200 scherm is spontaan 320x240 geworden... :X

Waar kijk ik naar :? Telefoon meuk zeker ?!
Heb jij nog een PC of laptop? Het is over een paar dagen 2023 hè :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-06 23:32
@grindal81 En @laurens0619 als je de pagina leest dan zie je dat het dus wel kan ;)
Maar de oplossing staat op die pagina dus wel de goede link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
ik heb nu een firewall rule kunnen aanmaken met een "port group" voor de poort 500 + 4500 UDP

De 1e rule "internet IN"
De 2e rule "internet OUT"

beide "before predefined rules", ipv4 "all"

heb alleen de indruk dat het precies nog niet werkt, want mijn telefoon krijgt niet het voice over wifi symbool :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
mrdemc schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:58:
[...]

@grindal81 En @laurens0619 als je de pagina leest dan zie je dat het dus wel kan ;)
Maar de oplossing staat op die pagina dus wel de goede link :)
Ik had de aanname gedaan dat ze na 3 jaar de classic mode/de app consistent hadden gemaakt met de huidige interface.
Vrij onnozel om deze aanname bij ubiquiti te doen, heb je gelijk in :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:53:
Heb jij nog een PC of laptop? Het is over een paar dagen 2023 hè :+
Al die touchscreen meuk haalt het gewoon niet bij het genot van een fatsoenlijke ergonomische Laptop of PC setup :Y) 8) :*) O+

Om over die crappy telefoon/tablet OS'en die erop draaien maar niet te beginnen... :X :F
grindal81 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:12:
ik heb nu een firewall rule kunnen aanmaken met een "port group" voor de poort 500 + 4500 UDP

De 1e rule "internet IN"
De 2e rule "internet OUT"

beide "before predefined rules", ipv4 "all"

heb alleen de indruk dat het precies nog niet werkt, want mijn telefoon krijgt niet het voice over wifi symbool :(
Het gaat dus eigenlijk om VoWiFi werkend krijgen :?

Dan zou je IMHO geen Port Forwards nodig mogen hebben en moet gewoon de ISP van je vaste internetverbinding de juiste Servers van je Mobiele Provider ondersteunen! ;)

Dus vertel eens over welke combinatie het gaat van beiden ?!
En wat heb je allemaal aan apparatuur staan ?
laurens0619 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:43:
Ik had de aanname gedaan dat ze na 3 jaar de classic mode van de officiële UniFi Controller/de app webapplicatie consistent hadden gemaakt met de huidige interface.
Vrij onnozel om deze aanname bij ubiquiti te doen, heb je gelijk in :D
;) :P :+

Pagina: 1 ... 216 ... 318 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.