[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 203 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 13:59
tcviper schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:53:
[...]

Nee dat heeft de IW6 niet. Overigens alle sonos speakers op wifi laten en het werkt prima 👍
Dat werkt niet heel goed als niet alle speakers onderling goede wifi verbinding hebben. En er zijn 18 speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-09 17:49
Imperial Guard schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:02:
Inmiddels aangemeld voor een RMA en goedgekeurd, morgen op de post naar Tsjechië.

Wat is jullie ervaring hoe lang dit gaat duren?
Ik heb een paar maanden terug een UNVR naar Tsjechië moeten sturen voor RMA. Naast dat dit meer dan 30 euro aan verzendkosten heeft gekost, heeft het enkele weken geduurd voordat ze überhaupt een nieuwe opgestuurd hebben. De UNVR was bij de EU store gewoon op voorraad, maar bij de RMA afdeling blijkbaar niet. Als het wel op voorraad is dan moet je denken aan iets meer dan een week als ze hem net zo snel bekijken als de UNVR.
Miki schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:55:
Ze passen anders prima op een enkele coax of telefoon wcd. Bijna ieder huis heeft wel een paar van die ongebruikte wcd’s zitten. Die kun je dus prima omzetten naar IW’s.

Juist zo’n schotel aanbrengen zorgt nog voor de nodige hoofdbrekens als je toevallig geen verbouwing begint of in het meerwerk van een nieuwbouwhuis de extra plafond aansluitingen meeneemt. Wegwerken is dan vele malen lastiger tenzij je ook de nodige consessies gaat nemen met plaatsing en zendbereik.
Hoe vaak komt het nu echt voor dat er een enkele inbouwdoos is waar je een netwerkkabel naar kunt trekken, en hoe vaak zit die op een gunstige plek?

Laatst ook een klant die overal UTP ging aanleggen, ik was nog net op tijd met het verzoek aan de installateur om alle UTP aansluitingen 10cm naar links te plaatsen, zodat ze los van de stopcontacten zitten. Meestal heb je een raampje met 3 of 4 gaten als ze zo slim geweest zijn om UTP te trekken. Soms kom je ook mensen die die aansluitingen weggehaald hebben tegen… “draadloos is toch de toekomst?!”

Als je een AP aan de muur hangt, doe het dan tenminste op minimaal 2 meter hoogte, zodat ze boven de kast, bank of tafel uitkomen die er vaak voor staat. Sowieso blijft het een best effort kwestie als er geen voorzieningen getroffen zijn.

Als je bijvoorbeeld een netwerkaansluiting in de hoek naast de bank hebt, plaats het AP dan bij voorkeur op 2 meter hoogte achter het gordijn, in plaats van naast of achter de bank. Ik snap dat kabelgoten en AP’s minder strak zijn dan verstopte hardware, maar als dat betekent dat je slecht bereik creëert? Vele dingen in het leven zijn een compromis. Ik probeer een klant ook altijd te overtuigen om het AP boven de deur van de meterkast te plaatsen in plaats van in de meterkast aan de muur.
Miki schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:01:
Ik heb een Sonos 5.1 opstelling waarbij de beam is aangesloten op een IW en vervolgens zend de Sonos uit via haar eigen WiFi netwerk. Dit werkt al enkele jaren probleemloos en stabiel, wellicht is dat ook nog een optie.
Geen idee of de flex mini STP doet maar dat zou anders een optie kunnen zijn achter de IW6.
Of het moet sinds kort veranderd zijn, maar voor zover ik weet ondersteund de Flex mini geen STP. Zonde, want anders waren ze perfect voor bij een TV/soundbar.
Tonne schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:04:
Dat werkt niet heel goed als niet alle speakers onderling goede wifi verbinding hebben. En er zijn 18 speakers.
Ik heb bij klanten met weinig buren goede ervaringen met een WiFi setup. Zelfs met 20+ speakers.

In mijn 50m2 appartement met 4 zones helaas niet. Ik heb ook heel lang lopen prutsen met bekabelde speakers. Eerst werkte een goede STP setup (dus niet de standaard RSTP met verkeerde costs). Maar ook dit werkte niet vlekkeloos.

Daarna een poos gewerkt met 1 bekabelde unit (en de Move gewoon op wifi). In die situatie werkte het eerst prima, ondanks dat de speaker in de badkamer dus moest meshed via de keuken. Echter kreeg ik steeds vaker last van Port blocking op m’n UniFi switch. STP greep dus in, ondanks dat er maar 1 speaker bekabeld was en de Move op een 5GHz only netwerk hing (dus konden sommige speakers ook geen lus maken omdat die geen 5GHz naar WiFi doen. Volgens mij kunnen ze ook niet tegelijk met WiFi en Sonosnet verbonden zijn, maar zelfs al kon dat, dan is dat uitgesloten).

Nu weer een WiFi setup. Dat gaat meestal wel aardig, hoewel Spotify soms een beetje kuren heeft via de Sonos app. Spotify conn heeft weinig tot geen last hiervan.

Als ze nou eens op alle ondersteunende apparaten 5GHz toestaan. De Move heeft bijna nooit problemen (behalve met Spotify, maar dat ligt meer aan Sonos/Spotify dan aan interferentie). De rearspeakers in de woonkamer hebben ook nooit last wanneer de Playbase het wel doet, en aangezien die ook op 5GHz verbinden lijkt me dat een duidelijke hint.

[ Voor 30% gewijzigd door Qlimaxxx op 21-08-2022 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
Qlimaxxx schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:22:
[...]

Ik weet niet hoe jij je AP’s afstelt, maar ik heb op de meeste locaties niet in elk vertrek een AP nodig. Ik ontken niet dat het een elegante oplossing is, maar als je meer AP’s nodig hebt en deze ook nog duurder zijn dan is dat wel een significant verschil.

Naar mijn ervaring bieden de IW’s in het gunstige geval dezelfde dekking. En dan hebben we het over een Lite AP op dezelfde suboptimale plek. Bijvoorbeeld onder het bureau of achter de bank. Verschil tussen AP’s is nooit zo groot als het verschil in plaatsing. Centraal hoog op de muur, of nog beter; midden in de ruimte aan het plafond. Dat maakt qua bereik en performance e zo’n gigantisch verschil. Dat ga je zelfs met een 20% beter AP niet overbruggen, en het verschil is echt niet 20% tussen een IW en een Lite.

Nog een probleem is dat een IW alleen wil als je een enkele doos hebt. Als 2 of meer inbouw dozen naast elkaar hebt, dan kun je geen afdek lijst meer op de naastgelegen stopcontacten zetten.

Eigenlijk is het vooral toeval of je moet vantevoren met de planning rekening houden met de plaatsing (zowel locatie als enkele doos). Als je toch die luxe hebt, breng dan een ethernetkabel naar het midden van het plafond. Net zo elegant en beter voor je bereik! ;)
Ik bouw ze vooral in hotels, daar zitten de aansluitingen bijna altijd boven het buro dus meestal vrije los.
Vaak hebben deze hotels wel een vaste netwerk aansluiting maar is de Wifi nog gebasseerd techniek uit de vorige eeuw met een of 2 AP's per verdiepping die dan meerdere kamers over tientallen meters moeten dekken.

Dan zijn IW's een betere oplossing. De prijs is van ondergeschikt belang. IW per kamer, minimale zendkracht. 2,4Ghz uit, of om de kamer. 5Ghz iedere kamer en klaar. Gast lyrisch over super wifi op hotelkamer, dus klant blij.... en daar gaat het om.

Als de QoS en proxy dan ook nog eens goed draaien dan is het feest compleet. *O*

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 16:03

rally

Deyterra Consultancy

Imperial Guard schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:02:
Vandaag twee camera’s binnengekregen G3 instant en G4 bullet.

Helaas lijkt het IR filter van de G4 niet goed te werken waardoor alles (dagmodus) roze is :(.
Inmiddels aangemeld voor een RMA en goedgekeurd, morgen op de post naar Tsjechië.

Wat is jullie ervaring hoe lang dit gaat duren?
Ik heb 1 RMA die nu 55 dagen staat met een status “backordered”, en een tweede nu zo’n 10 dagen.
De laatste UNVR RMA begin van het jaar was binnen een week opgestuurd.

Op dit moment zijn de UNVR’s ook nergens op voorraad. Ik heb geen idee hoe lang het kan duren.
Maar dit is echt onwaarschijnlijk lang. :(

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:54
Heb tijdje een USG.

Is het mogelijk dat lan 1 kan communiceren met de lan 2 port. Dat het lan 2 port een switch wordt en daar pihole op kan aansluiten.

Heb dit geprobeerd maar heb dit niet werkend gekregen.

[ Voor 15% gewijzigd door Evertt op 21-08-2022 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Evertt schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:20:
Heb tijdje een USG.

Is het mogelijk dat lan 1 kan communiceren met de lan 2 port. Dat het lan 2 port een switch wordt en daar pihole op kan aansluiten.

Heb dit geprobeerd maar heb dit niet werkend gekregen.
Volgens mij moet je sowieso eenvoudig een netwerk kunnen aanmaken op LAN2 en dat beiden netwerken dan met elkaar kunnen babbelen. Daarnaast kun je via de config.gateway.json ook een bridge van beiden maken waardoor die in hetzelfde netwerk zit. Alleen moet je beiden totaal niet willen doen. Dus waarom sluit je het systeem met PiHole niet gewoon (indirect) aan op LAN1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:54
RobertMe schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:33:
[...]

Volgens mij moet je sowieso eenvoudig een netwerk kunnen aanmaken op LAN2 en dat beiden netwerken dan met elkaar kunnen babbelen. Daarnaast kun je via de config.gateway.json ook een bridge van beiden maken waardoor die in hetzelfde netwerk zit. Alleen moet je beiden totaal niet willen doen. Dus waarom sluit je het systeem met PiHole niet gewoon (indirect) aan op LAN1?
Omdat de USG in de meterkast staat en de switch die op lan 1 staat in de woonkamer staat. Wil de pihole aansluiten alleen om 1 poort vrij te maken op de switch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:39
Tonne schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:04:
[...]

Ik heb ca 10 sonos speakers in huis, allemaal op aparte wifi punten en heb er nooit problemen mee. Allen zitten op Wifi puur. Zolang je deze instellingen gebruikt moet het prima werken: https://www.techconnect.n...het-unifi-netwerk-deel-1/

[ Voor 16% gewijzigd door tcviper op 21-08-2022 21:07 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
Qlimaxxx schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:46:
[...]

Of het moet sinds kort veranderd zijn, maar voor zover ik weet ondersteund de Flex mini geen STP. Zonde, want anders waren ze perfect voor bij een TV/soundbar.
Nee de flex mini ondersteunt geen STP
[...]

Ik heb bij klanten met weinig buren goede ervaringen met een WiFi setup. Zelfs met 20+ speakers.

In mijn 50m2 appartement met 4 zones helaas niet. Ik heb ook heel lang lopen prutsen met bekabelde speakers. Eerst werkte een goede STP setup (dus niet de standaard RSTP met verkeerde costs). Maar ook dit werkte niet vlekkeloos.

Daarna een poos gewerkt met 1 bekabelde unit (en de Move gewoon op wifi). In die situatie werkte het eerst prima, ondanks dat de speaker in de badkamer dus moest meshed via de keuken. Echter kreeg ik steeds vaker last van Port blocking op m’n UniFi switch. STP greep dus in, ondanks dat er maar 1 speaker bekabeld was en de Move op een 5GHz only netwerk hing (dus konden sommige speakers ook geen lus maken omdat die geen 5GHz naar WiFi doen. Volgens mij kunnen ze ook niet tegelijk met WiFi en Sonosnet verbonden zijn, maar zelfs al kon dat, dan is dat uitgesloten).

Nu weer een WiFi setup. Dat gaat meestal wel aardig, hoewel Spotify soms een beetje kuren heeft via de Sonos app. Spotify conn heeft weinig tot geen last hiervan.

Als ze nou eens op alle ondersteunende apparaten 5GHz toestaan. De Move heeft bijna nooit problemen (behalve met Spotify, maar dat ligt meer aan Sonos/Spotify dan aan interferentie). De rearspeakers in de woonkamer hebben ook nooit last wanneer de Playbase het wel doet, en aangezien die ook op 5GHz verbinden lijkt me dat een duidelijke hint.
Sonos bouwt zijn eigen wifinetwerk op. Alleen in het geval dat speakers elkaar helemaal niet kunnen zien gaan ze via een ander wifi netwerk verbinden. Maar als ze elkaar een beetje zien. Voldoende om de ssid te zien, maar onvoldoende voor de muziek, dan gaat het toch haperen. Dat is in dit geval gewoon ervaring.
Ik heb uiteindelijk 4 speakers bekabeld aangesloten. En dan werkt het prima. Je kunt een matrix laten genereren door een speaker. Dan kun je een goede inschatting maken of je setup goed is ingeregeld.
Dan idd STP gebruiken, met gigabit verbindingen (dan kloppen de port costs). En de juiste priority voor de switches. Geen enkel probleem mee gehad na het instellen. En de sonos wifi is dan opgedeeld in 4 zones.

Maar als ik er een switch tussen zet zonder STP dan ligt het netwerk na een tijdje plat doordat het verkeer rondjes over het netwerk gaat lopen.
De switches moeten PoE gevoed worden. Dus ik heb 4x een US-8 gebruikt. En dat werkt prima. En op de US-8 zit dan telkens een AC-pro ap. Maar ik zou wel interesse hebben om de switch en het AP te vervangen door 1 apparaat.

Ik begrijp dat de U6-IW hiervoor helaas niet in aanmerking komt.
tcviper schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:06:
[...]

Ik heb ca 10 sonos speakers in huis, allemaal op aparte wifi punten en heb er nooit problemen mee. Allen zitten op Wifi puur. Zolang je deze instellingen gebruikt moet het prima werken: https://www.techconnect.n...het-unifi-netwerk-deel-1/
Er klopt iets niet aan de informatie in die link. Sonos gebruikt STP en geen RSTP. Zo lang als je de speakers niet bedraad aansluit is er geen enkel probleem, maar bij meer dan 1 speaker bedraad aangesloten krijg je loops in je netwerk als je dit niet juist instelt.

[ Voor 10% gewijzigd door Tonne op 21-08-2022 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
Tonne schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:18:
[...]

Er klopt iets niet aan de informatie in die link. Sonos gebruikt STP en geen RSTP. Zo lang als je de speakers niet bedraad aansluit is er geen enkel probleem, maar bij meer dan 1 speaker bedraad aangesloten krijg je loops in je netwerk als je dit niet juist instelt.
Vandaar dat ik toch duidelijk aangeef om alle speakers draadloos te gebruiken? Dan heb je dat hele gedoe niet met kabels en RSTP/STP. Maar goed, ik spreek puur vanuit mijn eigen ervaring hier, als je dat perse wel wilt dan heb je in dit geval niks aan de IW6 want die heeft die optie uberhaupt niet, of op dat stuk van het netwerk daar niks mee doen.

[ Voor 3% gewijzigd door tcviper op 21-08-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
tcviper schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:39:
[...]

Vandaar dat ik toch duidelijk aangeef om alle speakers draadloos te gebruiken? Dan heb je dat hele gedoe niet met kabels en RSTP/STP. Maar goed, ik spreek puur vanuit mijn eigen ervaring hier, als je dat perse wel wilt dan heb je in dit geval niks aan de IW6 want die heeft die optie uberhaupt niet, of op dat stuk van het netwerk daar niks mee doen.
Dat heb ik geprobeerd en dat werkt niet omdat de speakers toch proberen via Sonos wifi te verbinden en er dan toch haperingen optreden. Dus anders dan bij jou werkt bij mij het alle speakers draadloos gebruiken niet goed.
Juist met dat ‘gedoe’ zijn alle problemen volledig opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door Tonne op 21-08-2022 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Bizar dat dit Sonos probleem nog steeds voorkomt na al die jaren.. in mijn nieuwe woning was ik van plan om ze allemaal draadloos aan te sluiten maar twijfel nu of dit goed gaat met de wisselende berichten hier. Als ik het goed begrijp is het opgelost wanneer je bijv de soundbar direct aansluit op een IW en de rest op wifi?

Andere vraag, ik heb een aantal ap 6 lites gekocht maar zie nergens 6ghz terugkomen in de unify global wifi settings. Ook geeft hij bij 5ghz een melding. Enige idee? Alles is up to date (stable release).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ti5WMbN.png

[ Voor 10% gewijzigd door Workaholic op 21-08-2022 22:07 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 11:26
Workaholic schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:06:
Bizar dat dit Sonos probleem nog steeds voorkomt na al die jaren.. in mijn nieuwe woning was ik van plan om ze allemaal draadloos aan te sluiten maar twijfel nu of dit goed gaat met de wisselende berichten hier. Als ik het goed begrijp is het opgelost wanneer je bijv de soundbar direct aansluit op een IW en de rest op wifi?

Andere vraag, ik heb een aantal ap 6 lites gekocht maar zie nergens 6ghz terugkomen in de unify global wifi settings. Ook geeft hij bij 5ghz een melding. Enige idee? Alles is up to date (stable release).

[Afbeelding]
De 6ghz werkt alleen op de U6-enterprise. In dit geval heb je alleen ondersteuning voor WIFI6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Workaholic schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:06:
Zeker bizar. Alles op wifi is ook prima. En anders een bedrade sonos boost toevoegen. Dat werkt nog beter.

[Afbeelding]
Van de unifi wifi 6 access points heeft alleen de enterprise ondersteuning voor 6 GHz.
En de lite 6 is een 5e generatie access point, alleen de 6e generatie ondersteunt een 160 MHz kanaalbreedte.

[ Voor 5% gewijzigd door Tonne op 21-08-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ah vandaar.. waarom noemen ze het dan een AP 6 en staat er een blauw wifi 6 logo in de unify portal. marketing? :D.

Ipv sonos boost -- een sonos arc ook OK? Zal dan via IW-6 worden aangesloten via RJ45.

[ Voor 28% gewijzigd door Workaholic op 21-08-2022 22:21 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:02
Workaholic schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:20:
Ah vandaar.. waarom noemen ze het dan een AP 6 en staat er een blauw wifi 6 logo in de unify portal. marketing? :D.

Ipv sonos boost -- een sonos arc ook OK? Zal dan via IW-6 worden aangesloten via RJ45.
Omdat WiFi 6 (een standaard/techniek vooral gericht op verbeteringen voor veel clients tegelijk) iets anders is dan WiFi op 6 GHz (dat gaat puur over de frequentie). Jouw accespoint heeft dus wel WiFi 6, maar kan niet uitzenden op 6GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:06
Misschien niet helemaal ontopic, maar toch even kijken of iemand het antwoord weet. Dus even een andere vraag tussendoor. Ik ben al een tijdje aan het verdiepen in het aanmaken van VLAN's in Unifi. Echter ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik dit wil gaan inrichten voor het huis. Kan iemand mij een goede tutorial aanbevelen waar het duidelijk wordt uitgelegd?

Ik heb namelijk het idee dat ik het te ingewikkeld maak:

- Managment VLAN
- IOT VLAN
- Camera VLAN
- Guest VLAN
- overige data.

Daarnaast moet alle VLAN die op internet mogen via PiHole laten lopen.

De VLAN heb ik al mee zitten spelen en het lukt me in Unifi om dit alles aan te man. poorten taggen etc lukt ook en het werkt prima.

Ik loop een beetje vast met de restricties en wat ik wil. Zelf wil ik, ondanks dat ik de risico's ken, graag een aantal poorten naar buiten open willen zetten om een webserver te draaien. Ik heb namelijk een Synology NAS staan die eigenlijk weinig aan het doen is. Ook zou ik Nextcloud willen draaien hierop. Dus ook een soort DMZ VLAN? Of is dit anders veiliger op te lossen?

Dit bij elkaar maakt het, naar mijn idee, allemaal best complex. en dan haak ik vaak af. Iemand een idee hoe dit beter kan?

Daarnaast is het me nog niet gelukt om een VPN user te koppelen aan een VLAN. In de VPN users kun je wel aangeven voor welke VLAN het geld, maar de user kan overal bij. Klopt dit of doe ik wat verkeerd en/of snap ik deze functie niet helemaal? Af en toe wil ik mijn zwager via VPN laten connecten met mij netwerk om een aantal bestanden over te zetten. Ik wil echter niet dat hij bij mijn hele netwerk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:22
Tonne schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:18:
[...]
Dan idd STP gebruiken, met gigabit verbindingen (dan kloppen de port costs). En de juiste priority voor de switches.
[...]
Wat is volgens jou de juiste prioriteit dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-09 17:49

Omdat 6GHz pas bij WiFi6E z’n intrede doet. WiFi6 heeft geen 6GHz, maar wel de verbeteringen zoals 160MHz, OFDMA, MU-MIMO op zowel up- als downstream. Oh en wifi 6 werkt ook op 2.4GHz waarbij voorheen de Wifi4 de meest recente 2.4GHz techniek was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
robertwebbe schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 01:04:
[...]

Wat is volgens jou de juiste prioriteit dan?
De switch aangesloten op de router de laagste, bijv 4096, dan de switches die je daarop aansluit allemaal en stapje hoger, bijv 8192. En zo door.
In onderstaand plaatje de switch in de gangkast 4096, de rest 8192
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuUyCuUN16iWsdiaObfPhv76kww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkMsGPngJItfljPEoRO4R2LH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Tonne op 22-08-2022 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne

Kijk eens hier voor de generaties:

https://help.ui.com/hc/en...y-your-Access-Point-Model

De generatie is niet hetzelfde als de wifi versie. De lite ondersteunt enkel wifi6 via de 5GHz band. En dat is op zich verder prima en snel.

Ja dat kan, de arc bedraad aansluiten. Bespaart je een beetje wifi verkeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-09 16:17

zeroday

There is no alternative!

grote_oever schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:28:
Misschien niet helemaal ontopic, maar toch even kijken of iemand het antwoord weet. Dus even een andere vraag tussendoor. Ik ben al een tijdje aan het verdiepen in het aanmaken van VLAN's in Unifi. Echter ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik dit wil gaan inrichten voor het huis. Kan iemand mij een goede tutorial aanbevelen waar het duidelijk wordt uitgelegd?
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is waarom wil je uberhaubt een vlan? in normaal huis tuin en keuken gebruik heb je dat in feite eigenlijk helemaal niet nodig. Dat mensen het doen: prima, ik heb er ook mee lopen te spelen, maar vind het in mijn eigen huis geen directe toegevoegde waarde hebben. En nu ik dit schrijf zullen er vast en zeker gasten zijn die je gaan vertellen dat het wel een toegevoegde waarde heeft en ik geef ze nog gelijk ook. Omdat het voor iedereen anders kan zijn.

De webserver of nextcloud heeft op zich ook niet zoveel met je VLAN te maken omdat je dan een poort open moet zetten. Alleen als je gaat denken dat iemand je server in komt en deze probeert te hacken om de rest van je netwerk te ontdekken zou de VLAN een toegevoegde waarde kunnen hebben.
Wil je meerdere diensten op 1 IP dan moet je gaan proxy-en ..

Wat je wil is niet zozeer iets wat direct in 1 onderwerp en in 1 topic te vangen is. Ik zou ergens beginnen te lezen. Wat is vlan, wat wil ik met mijn vlan wat is de toegevoegde waarde voor mij en als je dan begint dan kan je je eigen mening bijstellen en het project afsluiten met het is mooi, maar .... etc.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
GerkeP schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:13:
Voor de liefhebbers de lijst inzake Serverion/DesCapital die ik nu als blocklist gebruik. Een verademing, gewoon 97% van de aanvallen op mijn servertjes die nu gedropt worden.

2.56.56.0/22
31.210.23.0/24
37.0.9.0/24
37.0.11.0/24
37.0.10.0/24
37.0.12.0/24
37.0.13.0/24
41.216.181.0/24
45.85.90.0/24
45.85.190.0/24
45.130.138.0/24
45.144.226.0/24
45.146.186.0/24
45.152.150.0/24
62.197.137.0/24
62.197.138.0/24
62.197.139.0/24
62.197.140.0/24
62.197.141.0/24
62.197.143.0/24
80.76.50.0/24
80.94.91.0/24
85.202.170.0/24
85.202.171.0/24
107.182.129.0/24
107.182.131.0/24
138.128.145.0/24
161.123.155.0/24
162.12.204.0/24
162.12.205.0/24
163.123.140.0/24
163.123.141.0/24
163.123.143.0/24
185.28.37.0/24
185.28.39.0/24
185.72.9.0/24
185.102.170.0/24
185.102.171.0/24
185.121.121.0/24
185.121.122.0/24
185.121.123.0/24
185.126.34.0/24
185.227.35.0/24
193.239.147.0/24
193.239.164.0/24
193.239.165.0/24
194.5.147.0/24
194.31.98.0/24
194.59.216.0/24
194.59.217.0/24
194.59.218.0/24
194.85.249.0/24
194.85.250.0/24
194.99.45.0/24
194.99.47.0/24
195.133.16.0/24
195.133.17.0/24
195.133.19.0/24
195.133.38.0/24
195.133.41.0/24
195.133.42.0/24
209.182.100.0/24
209.182.101.0/24
209.182.102.0/24
209.182.103.0/24
212.192.240.0/24
212.192.243.0/24
212.192.244.0/22
212.193.28.0/24
212.193.30.0/24
212.193.31.0/24
220.158.196.0/24
220.158.197.0/24
220.158.198.0/24
220.158.199.0/24
Super handig via de Traffic management een Rule aangemaakt (Blocklist IPV4) en die daarin gezet, zou cool zijn als die lijst om de zoveel tijd geupdate wordt :) Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Laatst online: 22:06
zeroday schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 07:46:
[...]

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is waarom wil je uberhaubt een vlan? in normaal huis tuin en keuken gebruik heb je dat in feite eigenlijk helemaal niet nodig. Dat mensen het doen: prima, ik heb er ook mee lopen te spelen, maar vind het in mijn eigen huis geen directe toegevoegde waarde hebben. En nu ik dit schrijf zullen er vast en zeker gasten zijn die je gaan vertellen dat het wel een toegevoegde waarde heeft en ik geef ze nog gelijk ook. Omdat het voor iedereen anders kan zijn.

De webserver of nextcloud heeft op zich ook niet zoveel met je VLAN te maken omdat je dan een poort open moet zetten. Alleen als je gaat denken dat iemand je server in komt en deze probeert te hacken om de rest van je netwerk te ontdekken zou de VLAN een toegevoegde waarde kunnen hebben.
Wil je meerdere diensten op 1 IP dan moet je gaan proxy-en ..

Wat je wil is niet zozeer iets wat direct in 1 onderwerp en in 1 topic te vangen is. Ik zou ergens beginnen te lezen. Wat is vlan, wat wil ik met mijn vlan wat is de toegevoegde waarde voor mij en als je dan begint dan kan je je eigen mening bijstellen en het project afsluiten met het is mooi, maar .... etc.
turlijk, je hebt gelijk. Maar ik krijg toch het idee dat ik meer uit mijn netwerk kan halen dan ik nu doe. Met name ook de wensen die ik beschrijf denk ik dat je toch niet ontkomt aan VLANs. En uiteindelijk blijf ik een tweaker. Ook lijkt me het netter om sommige devices in een apart VLAN te zetten zonder access naar de buitenwereld.

Maar bedankt voor feedback :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-09 16:17

zeroday

There is no alternative!

grote_oever schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:06:
[...]

turlijk, je hebt gelijk. Maar ik krijg toch het idee dat ik meer uit mijn netwerk kan halen dan ik nu doe. Met name ook de wensen die ik beschrijf denk ik dat je toch niet ontkomt aan VLANs. En uiteindelijk blijf ik een tweaker. Ook lijkt me het netter om sommige devices in een apart VLAN te zetten zonder access naar de buitenwereld.

Maar bedankt voor feedback :)
Ik zie alleen de wens om een servertje op te zetten. Maar het openzetten van wat poortjes heeft op zich niet zoveel met een VLAN te maken ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zeroday schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Ik zie alleen de wens om een servertje op te zetten. Maar het openzetten van wat poortjes heeft op zich niet zoveel met een VLAN te maken ..
Behalve dan dat dat open poortje ook meteen toegang geeft tot een systeem binnen het netwerk. Als dat systeem vervolgens compromised zou zijn zitten ze meteen echt op het netwerk en kunnen aan alle systemen. Met een scheiding in VLANs en zo'n servertje in een eigen VLAN in combinatie met een goed ingestelde firewall op de router (lees: niet alsnog alle inter-VLAN verkeer toestaan) biedt daarin wel weer een extra beveilingslaag.

Ikzelf heb in ieder geval een hele waslijst aan VLANs met bijbehorende firewall regels. Standaard LAN (met netwerk spul, thuisserver etc, zeg maar de infrastructuur), prive (PCs, telefoons, tablets), media (TVs, mediaspelers, versterkers), IOT (home assistant, ESPs, Tado, ...), gast, en nog eentje die alle verkeer over VPN stuurt. Waarbij bv IOT niet het internet op mag, media en IOT niet naar andere VLANs mogen verbinden maar wel "terug communiceren" (PC kan wel naar HA en HA kan antwoorden, maar HA kan niet uit zichzelf met PC verbinden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerkeP
  • Laatst online: 24-09 14:49

GerkeP

Vragen mag altijd........

tcviper schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 07:47:
[...]

Super handig via de Traffic management een Rule aangemaakt (Blocklist IPV4) en die daarin gezet, zou cool zijn als die lijst om de zoveel tijd geupdate wordt :) Thanks!
Laatste versie

2.56.56.0/22
31.210.23.0/24
37.0.8.0/24
37.0.9.0/24
37.0.10.0/24
37.0.11.0/24
37.0.12.0/24
37.0.13.0/24
37.0.15.0/24
41.216.181.0/24
45.85.90.0/24
45.85.190.0/24
45.130.138.0/24
45.133.1.0/24
45.134.23.0/24
45.144.225.0/24
45.144.226.0/24
45.146.186.0/24
45.152.150.0/24
62.197.137.0/24
62.197.138.0/24
62.197.139.0/24
62.197.140.0/24
62.197.141.0/24
62.197.143.0/24
80.76.50.0/24
80.94.91.0/24
85.202.168.0/24
85.202.170.0/24
85.202.171.0/24
107.182.129.0/24
107.182.131.0/24
109.206.241.0/24
138.128.145.0/24
161.123.155.0/24
162.12.204.0/24
162.12.205.0/24
163.123.140.0/24
163.123.141.0/24
163.123.143.0/24
185.28.37.0/24
185.28.39.0/24
185.72.9.0/24
185.102.170.0/24
185.102.171.0/24
185.121.121.0/24
185.121.122.0/24
185.121.123.0/24
185.126.34.0/24
185.227.35.0/24
185.239.242.0/24
193.239.147.0/24
193.239.164.0/24
193.239.165.0/24
185.239.243.0/24
194.5.147.0/24
194.31.98.0/24
194.59.216.0/24
194.59.217.0/24
194.59.218.0/24
194.85.249.0/24
194.85.250.0/24
194.99.45.0/24
194.99.47.0/24
195.133.16.0/24
195.133.17.0/24
195.133.19.0/24
195.133.38.0/24
195.133.41.0/24
195.133.42.0/24
208.67.104.0/22
209.182.100.0/24
209.182.101.0/24
209.182.102.0/24
209.182.103.0/24
212.192.240.0/24
212.192.243.0/24
212.192.244.0/22
212.193.28.0/24
212.193.30.0/24
212.193.31.0/24
220.158.196.0/24
220.158.197.0/24
220.158.198.0/24
220.158.199.0/24

[ Voor 0% gewijzigd door GerkeP op 02-09-2022 19:10 . Reden: 185.239.242.0/24 toegevoegd ]

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
GerkeP schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Laatste versie

2.56.56.0/22
Hoe kom je aan die adressen als ik mag vragen? :)
Oh lees het denk ik al door het topic heen, van allerlei sources.

[ Voor 13% gewijzigd door tcviper op 23-08-2022 10:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

tcviper schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:11:
[...]

Hoe kom je aan die adressen als ik mag vragen? :)
Oh lees het denk ik al door het topic heen, van allerlei sources.
Allemaal verzameld uit mijn eigen loggingen.
Ik heb het netjes geprobeerd te regelen met de "beheerder/eigenaar", maar die werken niet mee helaas.
Mijn vermoeden is dat de "misbruikers" meer opleveren dan de negatieviteit van mijn persoontje.

Inmiddels gigabytes aan loggingen vanaf die ip adressen.
Ook werkelijk geen idee, waarom ze mij altijd aanvallen (of komt het omdat ik via abuse netjes aan de bel heb getrokken)?

Voordeel voor mij is dat ik nu eindelijk rust heb op mijn servers. Af en toe komt er nog iets doorheen en dan voeg ik die weer toe.
Als je kijkt naar de gaten in de ranges, dan zijn er nog wel een paar toe te voegen, maar ik doe dat pas, als er daadwerkelijk ellende af komt van die ranges.

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:30

Mimiix

Professioneel Prutser

GerkeP schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Allemaal verzameld uit mijn eigen loggingen.
Ik heb het netjes geprobeerd te regelen met de "beheerder/eigenaar", maar die werken niet mee helaas.
Mijn vermoeden is dat de "misbruikers" meer opleveren dan de negatieviteit van mijn persoontje.

Inmiddels gigabytes aan loggingen vanaf die ip adressen.
Ook werkelijk geen idee, waarom ze mij altijd aanvallen (of komt het omdat ik via abuse netjes aan de bel heb getrokken)?

Voordeel voor mij is dat ik nu eindelijk rust heb op mijn servers. Af en toe komt er nog iets doorheen en dan voeg ik die weer toe.
Als je kijkt naar de gaten in de ranges, dan zijn er nog wel een paar toe te voegen, maar ik doe dat pas, als er daadwerkelijk ellende af komt van die ranges.
Thanks!

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb hier zelf al een UDM Pro en een Gen2 Switch staan en nu heb net hetzelfde binnen gekregen voor een kennis van me.

Is er nog een makkelijke of aan te bevelen manier om deze gereed klaar te maken zonder dat hij alles overneemt van mijn netwerk en instellingen?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:35
[...]

Laatste versie

2.56.56.0/22
.......
220.158.199.0/24
Nice!
Gok dat ik de "Action" op block moet zetten en "Category" op IP Address moet zetten en dan Batch Add bijbehorende lijst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Imperial Guard schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:29:
[...]

Nice!
Gok dat ik de "Action" op block moet zetten en "Category" op IP Address moet zetten en dan Batch Add bijbehorende lijst?
Ik had me destijds ingelezen en besloten dat het beter is om een ongewenste WAN request te droppen dan te blocken of rejecten.

Omdat bij een reject/block je firewall een antwoord geeft "Nee, dat gaan we niet doen, poort gesloten" (wat toch een teken van leven vanaf je ip-adres is) maar er bij een drop geblokkeerd wordt, én geen antwoord wordt verzonden (geen teken van leven maar een time-out).

Hier het eerste artikel hierover wat te googlen was.

@GerkeP heeft het in z'n uitleg ook over droppen (ipv rejecten/blocken)

Vanaf je interne LAN zou je dan weer beter kunnen rejecten dan droppen. Dan weten je eigen devices dat hun actie simpelweg niet toegestaan is, ipv het opnieuw te blijven proberen ivm een time-out.

[ Voor 12% gewijzigd door Chris.nl op 23-08-2022 23:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:46

Quad

Doof

Greatsword schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:33:
Ik heb hier zelf al een UDM Pro en een Gen2 Switch staan en nu heb net hetzelfde binnen gekregen voor een kennis van me.

Is er nog een makkelijke of aan te bevelen manier om deze gereed klaar te maken zonder dat hij alles overneemt van mijn netwerk en instellingen?
WAN op LAN aansluiten en achter de nieuwe UDM de configuratie maken. Krijgt hij en je netwerk niets van elkaar mee.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Falcon Heavy schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:26:
Na ruim een jaar wachten kreeg ik vandaag de melding dat de Uvc-Ai-360 camera weer op voorraad was.

Iemand al ervaring met de ai 360 camera?
En hoe bevalt hij inmiddels? Zit hier ook naar te kijken maar zie er maar een paar bij webshops met weinig reviews pricewatch: Ubiquiti Camera AI 360

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Korte vraag waar ik op google niet helemaal uit kom. Ik heb van Unifi nu een UAP-AC-LR. Daar zit een PoE injector bij.

Kan ik die PoE injector gebruiken voor die nieuwe In wall?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Mimiix schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:04:
Korte vraag waar ik op google niet helemaal uit kom. Ik heb van Unifi nu een UAP-AC-LR. Daar zit een PoE injector bij.

Kan ik die PoE injector gebruiken voor die nieuwe In wall?
Dat is een heel goede vraag. Want de AC LRs waren initieel alleen met passive 24V ondersteuning, en apparatuur die dat niet ondersteund, wil je nog wel eens frituren als je dat daar op aansluit. Dus zomaar de IW proberen zou ik sowieso niet doen. Later is er een licht gewijzigde revisie gekomen van de AC LR die zowel passive 24V als 802.3af ondersteund (als in: PoE via de standaard, waarbij er actief "onderhandeld" wordt of stroom geleverd moet worden en niet geschikte apparatuur ook niet kapot gaat). Maar ik weet vrij zeker dat ook toen nog de bijgeleverde PoE injector dit deed via passive 24V. Mogelijk dat ze later wel 802.3af injectors zijn gaan meeleveren en ze eerst de oude injectors hebben op gemaakt. Maar dat durf ik niet te zeggen.

Oftewel: it depends. En dan zou ik beginnen met specifiek het typenummer van de injector op te zoeken en/of of op de injector staat "wat die doet".

En daarnaast: als de injector correct 802.3af doet. Houd er dan rekening mee dat je de PoE passthrough functionaliteit van de IW niet zondermeer kunt gebruiken / je deze niet overbelast. Immers kan PoE passthrough ook 802.3af leveren, dus maximaal 15W. Terwijl de injector ook maar 15W levert. Dus in principe kan het totale verbruik dan boven de 15W komen (/tot 30W gaan) en an valt de boel uit omdat er niet voldoende stroom is. Daarom dat je officieel een 802.3at PoE bron moet hebben om de IW met PoE passthrough te gebruiken, dan krijgt die ook 30W geleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

RobertMe schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:43:
[...]

Dat is een heel goede vraag. Want de AC LRs waren initieel alleen met passive 24V ondersteuning, en apparatuur die dat niet ondersteund, wil je nog wel eens frituren als je dat daar op aansluit. Dus zomaar de IW proberen zou ik sowieso niet doen. Later is er een licht gewijzigde revisie gekomen van de AC LR die zowel passive 24V als 802.3af ondersteund (als in: PoE via de standaard, waarbij er actief "onderhandeld" wordt of stroom geleverd moet worden en niet geschikte apparatuur ook niet kapot gaat). Maar ik weet vrij zeker dat ook toen nog de bijgeleverde PoE injector dit deed via passive 24V. Mogelijk dat ze later wel 802.3af injectors zijn gaan meeleveren en ze eerst de oude injectors hebben op gemaakt. Maar dat durf ik niet te zeggen.

Oftewel: it depends. En dan zou ik beginnen met specifiek het typenummer van de injector op te zoeken en/of of op de injector staat "wat die doet".

En daarnaast: als de injector correct 802.3af doet. Houd er dan rekening mee dat je de PoE passthrough functionaliteit van de IW niet zondermeer kunt gebruiken / je deze niet overbelast. Immers kan PoE passthrough ook 802.3af leveren, dus maximaal 15W. Terwijl de injector ook maar 15W levert. Dus in principe kan het totale verbruik dan boven de 15W komen (/tot 30W gaan) en an valt de boel uit omdat er niet voldoende stroom is. Daarom dat je officieel een 802.3at PoE bron moet hebben om de IW met PoE passthrough te gebruiken, dan krijgt die ook 30W geleverd
Ah, dat is inderdaad vrij complex.

Ik ga als ik thuis ben morgen eens checken welke ik heb.

Thanks !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:38

Geckoo

Good news, everyone!

Hebben hier nog mensen een tip waar ik EdgeSwitches kan vinden?
Zowel de 24 poorts PoE als de 48 poorts PoE. Mijn huidige adressen zijn op...

Afbeeldingslocatie: https://www.batna24.com/products/DNXLIMNPOHTMN/1.webp

[ Voor 20% gewijzigd door Geckoo op 24-08-2022 17:04 ]

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Geckoo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:04:
Hebben hier nog mensen een tip waar ik EdgeSwitches kan vinden?
Zowel de 24 poorts PoE als de 48 poorts PoE. Mijn huidige adressen zijn op...

[Afbeelding]
Wist ik het maar. Ik koop tegenwoordig uit pure wanhoop zelfs switches op Marktplaats...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 07:21
Ik ben op zoek naar een goede syslog server voor het (live) analyseren van de firewall logs van mijn USG.
Heeft iemand al een dergelijke setup opgezet?

Ik was aan het kijken naar Graylog, maar dat heeft me nog niet helemaal kunnen overtuigen.
De syslog server komt idealiter op een Ubuntu VM of RaspberryPi te draaien. Liever geen Windows (ivm resources en licentiekosten..)

Heb ook iets gevonden op basis van rsyslog icm LogAnalyzer van Adiscon, maar ook daarvan weet ik niet zeker of dat bruikbaar is.

Een hele mooie oplossing lijkt me de FirewallAnalyzer van RocketCyber. Dat is echter onderdeel van Kaseya geworden dus dat zal ook knaken gaan kosten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:50

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Dr Pro schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:00:
Ik ben op zoek naar een goede syslog server voor het (live) analyseren van de firewall logs van mijn USG.
Heeft iemand al een dergelijke setup opgezet?

Ik was aan het kijken naar Graylog, maar dat heeft me nog niet helemaal kunnen overtuigen.
De syslog server komt idealiter op een Ubuntu VM of RaspberryPi te draaien. Liever geen Windows (ivm resources en licentiekosten..)

Heb ook iets gevonden op basis van rsyslog icm LogAnalyzer van Adiscon, maar ook daarvan weet ik niet zeker of dat bruikbaar is.

Een hele mooie oplossing lijkt me de FirewallAnalyzer van RocketCyber. Dat is echter onderdeel van Kaseya geworden dus dat zal ook knaken gaan kosten...
Ik gooi ze in mijn Synology NAS in Log Center. Dat werkt erg goed en je kunt Log Center laten mailen als er een keyword gevonden wordt. Misschien is dat een optie indien je een NAS hebt?

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 07:21
darkrain schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Ik gooi ze in mijn Synology NAS in Log Center. Dat werkt erg goed en je kunt Log Center laten mailen als er een keyword gevonden wordt. Misschien is dat een optie indien je een NAS hebt?
Geen NAS helaas... Kun je daar ook live logging in zien? Dat zou nog wel een (extra) reden zijn om een Syno aan te schaffen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:50

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Dr Pro schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:34:
[...]

Geen NAS helaas... Kun je daar ook live logging in zien? Dat zou nog wel een (extra) reden zijn om een Syno aan te schaffen haha
ja zeker, daar komt de stream live in binnen..

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19
Vandaag vanuit de CloudKey mijn UAP-AC-HD proberen te updaten, zat nog op firmware 4.3.28. Na de reboot is die zo dood als een pier, krijgt nog wel voeding via PoE maar verder geen response meer.

Google brengt mij op dit, geeft weinig hoop, zou ik nog kans maken op garantie bij een AP van 2,5 jaar oud?

[ Voor 7% gewijzigd door Brokencore op 26-08-2022 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 14:33

nexhil

BAM!

Brokencore schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:58:
Vandaag vanuit de CloudKey mijn UAP-AC-HD proberen te updaten, zat nog op firmware 4.3.28. Na de reboot is die zo dood als een pier, krijgt nog wel voeding via PoE maar verder geen response meer.

Google brengt mij op dit, geeft weinig hoop, zou ik nog kans maken op garantie bij een AP van 2,5 jaar oud?
kun je ook geen SSH sessie opzetten? krijgt het apparaat wel weer een IP adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
nexhil schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:35:
[...]

kun je ook geen SSH sessie opzetten? krijgt het apparaat wel weer een IP adres?
Nee, zie in de switch dat de link wel op 1Gb up is en PoE dus ook werkt. Verder reageert hij niet op ICMP (ping) of SSH. Staat op DHCP en doet ook geen lease aanvraag. Kan een hardware reset nog proberen, maar hij hangt hoog in een hal waar ik zonder steiger niet bij kom. Gezien de berichten op internet verwacht ik daarmee weinig succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik zie daar mensen dreigen met een rechtszaak als Ubiquiti het niet gaat oplossen, terwijl het wel heel erg klinkt als een probleem aan hun kant met de hardware/firmware :o HOLY CRAP! :X Dat is echt slechte Support gewoon! :| :/

/EDIT :
Will_M schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:17:
Ze kunnen in de US iets gemakkelijker een 'Class Act' rechtszaak aanspannen dan dat wij dat hier in de EU kunnen doen. Hier in de EU zou je het als privépersoon eventueel nog op 'Non-Conformiteit' kunnen spelen omdat zo'n ding zou echt langer mee moeten gaan dan 2,5 jaar maar je staat al heel snel als eenling tegen een héle hoge muur met diepe zakken te procederen.

:'(
"Been there, done that, NO T-SHIRT!" :'(

Iets met een bedrijf dat failliet ging op een hele lelijke manier en zo... ;)

[ Voor 29% gewijzigd door nero355 op 27-08-2022 00:47 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:57:
[...]

Ik zie daar mensen dreigen met een rechtszaak als Ubiquiti het niet gaat oplossen, terwijl het wel heel erg klinkt als een probleem aan hun kant met de hardware/firmware :o HOLY CRAP! :X Dat is echt slechte Support gewoon! :| :/
Ze kunnen in de US iets gemakkelijker een 'Class Act' rechtszaak aanspannen dan dat wij dat hier in de EU kunnen doen. Hier in de EU zou je het als privépersoon eventueel nog op 'Non-Conformiteit' kunnen spelen omdat zo'n ding echt langer mee zou moeten gaan dan 2,5 jaar maar je staat al heel snel als eenling tegen een héle hoge muur met diepe zakken te procederen.

:'(

Er staat voor het UAP-AC-HD gelukkig nergens dat een firmware upgrade naar 6.x.x altijd via 5.x.x moet verlopen, althans: Ik kan er zo snel even niets over vinden. Komende vanaf 4.x.x zou dat wel eens een issue kunnen opleveren.

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 27-08-2022 08:23 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brokencore
Will_M schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:17:
[...]
Er staat voor het UAP-AC-HD gelukkig nergens dat een firmware upgrade naar 6.x.x altijd via 5.x.x moet verlopen, althans: Ik kan er zo snel even niets over vinden. Komende vanaf 4.x.x zou dat wel eens een issue kunnen opleveren.
De upgrade naar deze versie werdt door de software zelf voorgesteld, mochten er dependencies inzitten mag ik hopen dat ze daar rekening mee houden. Zal toch eens contact zoeken met de webshop, maar vrees op weinig coulance terwijl dit toch duidelijk een bug lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:59

Apoca

Array Technology Industry

Ze hebben weer een container spulletjes binnen gekregen bij de EU store, eindelijk mijn smart sensoren kunnen bestellen. De G3 Instant camera is er ook weer :)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou ze gewoon verantwoordelijk stellen in een mail, wie weet. De tip is wel auto upgrade aan te zetten pm 04:00 oid. Dan maak je minder grote upgrade stappen en had je dit waarschijnlijk niet gehad. Bij familie gaat het al jaren goed met de AC-HD's icm upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Ik ben mijn spullen eindelijk aan het instellen. Wat een heerlijk spul is het toch! De dreamrouter draait.

Maar ik loop nu tegen wat problemen aan. Ik heb de kabel uit de router naar de kast op de gang. Daar gaat hij de poe injector (unify at) in.
De output gaat de switch in (niet unifi) en die gaat weer naar het access point.

Als ik de kabel uit de router aansluit op de lan poort en de switch op de poe poort dan gaat het lichtje uit. Sluit ik ze andersom aan dan gaat het lichtje aan.

Beide keren brand er niets op de switch naar het access point.

Wat doe ik fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:53

djbarney

XBL: DeejayBarney

iAR schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:38:
Ik ben mijn spullen eindelijk aan het instellen. Wat een heerlijk spul is het toch! De dreamrouter draait.

Maar ik loop nu tegen wat problemen aan. Ik heb de kabel uit de router naar de kast op de gang. Daar gaat hij de poe injector (unify at) in.
De output gaat de switch in (niet unifi) en die gaat weer naar het access point.

Als ik de kabel uit de router aansluit op de lan poort en de switch op de poe poort dan gaat het lichtje uit. Sluit ik ze andersom aan dan gaat het lichtje aan.

Wat doe ik fout?
ik denk dat het helpt als je aangeeft wat je bedoelde setup precies is, en met welke hardware je dit probeert te bereiken. ik kan met jouw vraagstelling helaas geen enkel antwoord verzinnen zoals deze er nu staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:48
iAR schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:38:

Wat doe ik fout?
De output hoort in het accespoint toch en niet via een switch. Een switch is geen doorgeefluik voor poe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Behoorlijk Leek schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:00:

De output hoort in het accespoint toch en niet via een switch. Een switch is geen doorgeefluik voor poe.
Ah, dus ik heb voor elk access point een aparte injector nodig. Dan is het extra klote dat de poe-switch van unify niet leverbaar is…
Ik dacht dat een switch de stroom wel kon verdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

iAR schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:40:
[...]

Ah, dus ik heb voor elk access point een aparte injector nodig. Dan is het extra klote dat de poe-switch van unify niet leverbaar is…
Misschien als je zoekt op Unifi dat je dan wel wat vindt ;)

My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
iAR schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:40:
[...]

Als je centjes hebt kan alles :9 https://www.dectdirect.nl...-8x-25gb-2x-10gb-sfp.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

K*t. Ik heb een simpel Netgear switchje gekocht. Volgens mij kan ik nog beter 1 injector er bij kopen dan deze. Maar thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iAR schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 06:54:
K*t. Ik heb een simpel Netgear switchje gekocht. Volgens mij kan ik nog beter 1 injector er bij kopen dan deze. Maar thanks voor de tip!
Linksys heeft Unmanaged Switches die PoE doen zoals deze : pricewatch: Linksys LGS108P

Maar voor dat geld heb je ook een TP-Link die Managed is en PoE doet dus ik zie daar niet echt het nut van in zolang de prijs zo hoog blijft! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

[...]

Laatste versie

2.56.56.0/22
31.210.23.0/24
37.0.8.0/24
37.0.9.0/24
37.0.10.0/24
37.0.11.0/24
37.0.12.0/24
37.0.13.0/24
37.0.15.0/24
41.216.181.0/24
45.85.90.0/24
45.85.190.0/24
45.130.138.0/24
45.133.1.0/24
45.134.23.0/24
45.144.225.0/24
45.144.226.0/24
45.146.186.0/24
45.152.150.0/24
62.197.137.0/24
62.197.138.0/24
62.197.139.0/24
62.197.140.0/24
62.197.141.0/24
62.197.143.0/24
80.76.50.0/24
80.94.91.0/24
85.202.168.0/24
85.202.170.0/24
85.202.171.0/24
107.182.129.0/24
107.182.131.0/24
109.206.241.0/24
138.128.145.0/24
161.123.155.0/24
162.12.204.0/24
162.12.205.0/24
163.123.140.0/24
163.123.141.0/24
163.123.143.0/24
185.28.37.0/24
185.28.39.0/24
185.72.9.0/24
185.102.170.0/24
185.102.171.0/24
185.121.121.0/24
185.121.122.0/24
185.121.123.0/24
185.126.34.0/24
185.227.35.0/24
193.239.147.0/24
193.239.164.0/24
193.239.165.0/24
185.239.243.0/24
194.5.147.0/24
194.31.98.0/24
194.59.216.0/24
194.59.217.0/24
194.59.218.0/24
194.85.249.0/24
194.85.250.0/24
194.99.45.0/24
194.99.47.0/24
195.133.16.0/24
195.133.17.0/24
195.133.19.0/24
195.133.38.0/24
195.133.41.0/24
195.133.42.0/24
208.67.104.0/22
209.182.100.0/24
209.182.101.0/24
209.182.102.0/24
209.182.103.0/24
212.192.240.0/24
212.192.243.0/24
212.192.244.0/22
212.193.28.0/24
212.193.30.0/24
212.193.31.0/24
220.158.196.0/24
220.158.197.0/24
220.158.198.0/24
220.158.199.0/24
En op dit moment komt de ellende van 109.206.241.0/24
Die dus maar toegevoegd aan de lijst

GerkeP

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

Zijn hier al mensen die Theta actief hebben op een CloudKey Gen 2 Plus?
in de specs staat dat hij the UniFi Protect application: Version 2.2.1-beta.2 nodig heeft maar in de Related Products staan alleen een NVR-pro en een UDM-Pro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb wat posts verhuisd naar: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zat een beetje rond te klikken op de ubiquiti paginas. Viel me op dat er nog best veel pogingen gedaan worden om binnen te komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0W1j8_ziNUr2wRiGR5Dv26GyHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D2udKwFYQEEhxVVDqVbgXOHo.png?f=fotoalbum_large

Is daar -los van alle poorten blokkeren- nog iets aan te doen?
Op zich lijkt de firewall zn werk te doen natuurlijk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2eAZ_YA8uxoa35J-ColCTp0Xw0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jkJpm8BA5yVfj8bPoEHsMl33.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 02-09-2022 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:09:
Ik zat een beetje rond te klikken op de ubiquiti paginas. Viel me op dat er nog best veel pogingen gedaan worden om binnen te komen:

[Afbeelding]

Is daar -los van alle poorten blokkeren- nog iets aan te doen?
Op zich lijkt de firewall zn werk te doen natuurlijk.[Afbeelding]
Da’s wel erg veel! Ik heb 1 of 2 per maand.
2 vpn poorten open en de aanvallende ip’s gaan direct op mijn firewall block-list

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotje333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 14:14
Ik heb nu al een tijd een probleem met de enige UAP-AC-Pro in ons netwerk. Deze zit via PoE aan een US-16-150W geknoopt.

Ongeveer 1 á 2 keer op een dag start de access point ineens opnieuw op, echter vind ik hier nergens iets over in de logs o.i.d. Verder heb ik geen idee wat dit kan veroorzaken of eigenlijk waar ik moet beginnen met zoeken..

Ik zat bijvoorbeeld ook te denken aan de switch die misschien te heet wordt maar die draait netjes op 57 graden, ik heb al een andere poort geprobeerd op de switch maar het probleem blijft. Heeft iemand een idee of er nog een log is die ik over het hoofd zie of iets in die trant waar ik überhaupt kan beginnen met debuggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hulliee schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:25:
[...]

2 vpn poorten open en de aanvallende ip’s gaan direct op mijn firewall block-list
Ja dat vond ik eerlijk gezegd ook. Volgens mij gaat dit ook naar de block list, even zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Ik had hier een week geleden een melding in dat log staan aangaande een 'Vuze' Bittorrent client welke iets in Duitsland op een Amazon Server probeerde te gaan zoeken....
Date/Time - Aug 23 2022 13:42
Source - Netherlands
Destination - Germany
Activity - Potential Corporate Privacy Violation
Category - Peer-to-Peer

Overview

Service - ET P2P Vuze BT UDP Connection
Date - Aug 23 2022
Time - 13:42:48
Source - Netherlands
Destination - Germany
Category - Peer-to-Peer
Activity - Potential Corporate Privacy Violation
Source IP - 192.168.1.2:36602
Destination IP - 18.195.48.243:17413
Severity - Concerning
Activity - 0.00 B
Interface - eth1
Protocol - UDP
ASN - 16509 AMAZON-02
Source IP: M'n CKG2+ | UniFi OS UCK G2 Plus 2.5.11 |:(

[ Voor 71% gewijzigd door Will_M op 02-09-2022 10:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:00
Hulliee schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:25:
[...]

Zoveel is dat toch niet? Ik heb geen Unifi maar Mikrotik, met een constructie die alle source IP’s die een niet openstaande poort (alles wat niet 443/tcp is) proberen te bereiken automatisch ‘blacklist’ voor 24 uur. En die lijst heeft eigenlijk altijd minimaal 3000+ entries.
Geen country filtering dus, gewoon alles wat iets doet wat niet nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
lolgast schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:03:
[...]

Zoveel is dat toch niet? Ik heb geen Unifi maar Mikrotik, met een constructie die alle source IP’s die een niet openstaande poort (alles wat niet 443/tcp is) proberen te bereiken automatisch ‘blacklist’ voor 24 uur. En die lijst heeft eigenlijk altijd minimaal 3000+ entries.
Geen country filtering dus, gewoon alles wat iets doet wat niet nodig is.
Dit gaat over meldingen in je threats lijst verschijnen.
Niet over de firewall-logging. Die zal vast veel groter zijn maar is alleen via cli op te vragen en daarom niet zo toegankelijk.
Hoe deze threats lijst tot stand komt zou ik ook wel eens willen weten en op waarde willen schatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hulliee schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:32:
[...]

Dit gaat over meldingen in je threats lijst verschijnen.
Niet over de firewall-logging. Die zal vast veel groter zijn maar is alleen via cli op te vragen en daarom niet zo toegankelijk.
Hoe deze threats lijst tot stand komt zou ik ook wel eens willen weten en op waarde willen schatten.
Ja goede vraag ook... Overigens; die auto ip block, zit dat weer in de legacy interface? Zoek me een ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:53

servies

Veni Vidi Servici

Behoorlijk Leek schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:00:
[...]

Jawel hoor:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts

Werkt perfect bij mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:10:
[...]

Ja goede vraag ook... Overigens; die auto ip block, zit dat weer in de legacy interface? Zoek me een ongeluk.
Haha sorry, nee, met gelijk op de blocklist bedoelde ik dat ik zelf een lijstje heb met geblokkeerde ip-ranges. Dus een ip-adres gaat als x.x.x.0/24 op de lijst zodra ik de melding krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hulliee schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:20:
[...]

Haha sorry, nee, met gelijk op de blocklist bedoelde ik dat ik zelf een lijstje heb met geblokkeerde ip-ranges. Dus een ip-adres gaat als x.x.x.0/24 op de lijst zodra ik de melding krijg.
Ah, maar die functie is er wel toch? Dat na x aantal keren proberen de ip geblocked wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:24:
[...]

Ah, maar die functie is er wel toch? Dat na x aantal keren proberen de ip geblocked wordt?
Volgens mij wel maar dan wordt er per ip een nieuwe rule aangemaakt in je firewall. Ik vind dat niet handig en onoverzichtelijk. Die rule gaat ook 2 kanten op, naar binnen en buiten; dat heb ik ook niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:20

megaleo

Special member

Rotje333 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:27:
Ik heb nu al een tijd een probleem met de enige UAP-AC-Pro in ons netwerk. Deze zit via PoE aan een US-16-150W geknoopt.

Ongeveer 1 á 2 keer op een dag start de access point ineens opnieuw op, echter vind ik hier nergens iets over in de logs o.i.d. Verder heb ik geen idee wat dit kan veroorzaken of eigenlijk waar ik moet beginnen met zoeken..

Ik zat bijvoorbeeld ook te denken aan de switch die misschien te heet wordt maar die draait netjes op 57 graden, ik heb al een andere poort geprobeerd op de switch maar het probleem blijft. Heeft iemand een idee of er nog een log is die ik over het hoofd zie of iets in die trant waar ik überhaupt kan beginnen met debuggen?
Herkenbaar. Ik had het een week of 2 geleden voor het eerst en dacht toen ook dat het met de warmte te maken had maar de temperatuur van de switch zat ook rond de 60 graden op dat moment.
Helaas was dat het probleem ook niet. Het gekke is, na een harde reboot van de switch, was het probleem een paar dagen niet aanwezig en vervolgens 2 a 3 keer op de dag.
Wat mij opviel was dat de switch niet down ging. Enkel mijn AP's (3 stuks) en een switch mini die via PoE zit aangesloten.
Afgelopen week viel mij wat anders op en dat was dat slechts van de AP's down ging. De overige bleven doordraaien. Ik heb deze ene nu aangesloten via een PoE-adapter ipv de PoE via de switch. Om te kijken of dit beter gaat.
Verder zag ik gisteren dat er een nieuwe software update uit is gekomen voor de switch.
Ik heb de releasenotes bekeken en ik zag daar wel wat puntjes staan waarbij ik denk, en hoop, dat het probleem hiermee is opgelost.
Maar goed dat ga ik pas over een paar dagen of weken kunnen zeggen als het probleem nu niet meer voorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rotje333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 14:14
megaleo schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:25:
[...]

Herkenbaar. Ik had het een week of 2 geleden voor het eerst en dacht toen ook dat het met de warmte te maken had maar de temperatuur van de switch zat ook rond de 60 graden op dat moment.
Helaas was dat het probleem ook niet. Het gekke is, na een harde reboot van de switch, was het probleem een paar dagen niet aanwezig en vervolgens 2 a 3 keer op de dag.
Wat mij opviel was dat de switch niet down ging. Enkel mijn AP's (3 stuks) en een switch mini die via PoE zit aangesloten.
Afgelopen week viel mij wat anders op en dat was dat slechts van de AP's down ging. De overige bleven doordraaien. Ik heb deze ene nu aangesloten via een PoE-adapter ipv de PoE via de switch. Om te kijken of dit beter gaat.
Verder zag ik gisteren dat er een nieuwe software update uit is gekomen voor de switch.
Ik heb de releasenotes bekeken en ik zag daar wel wat puntjes staan waarbij ik denk, en hoop, dat het probleem hiermee is opgelost.
Maar goed dat ga ik pas over een paar dagen of weken kunnen zeggen als het probleem nu niet meer voorkomt.
Hmm ja ik zie dat hij bij mij al op 6.3.11 draait maar het gebeurt nog steeds. Wat me net dus ook opviel toen ik op zoek was naar de firmware versie is dat de uptime van de switch lager is dan die van het access point, terwijl ik zou zeggen dat als de switch down gaat het access point dat ook zou doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Mijn Dream Router is nu 2 dagen online, het internet werkt prima maar de Dream Router is blijkbaar offline (last seen Gisteren 11:42). Wat is dit nu weer?

Gek genoeg is Hue ook compleet offline. Maar verder werkt alles prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rotje333 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:27:

megaleo schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:25:
[...]

Twee dingen die meteen bij me opkomen :
- Gebruiken jullie Shielded UTP kabels toevallig :?
- Wat is de leeftijd van de Switch en welke Revisie hebben jullie ?
Een bepaalde reeks heeft namelijk last van voedingen die je na X aantal jaar moet vervangen en dat kan je prima zelf doen! ;)
Bijdehand! :o :+

Maar dat bedoelde @Behoorlijk Leek niet gok ik ;)
iAR schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:30:
Mijn Dream Router is nu 2 dagen online, het internet werkt prima maar de Dream Router is blijkbaar offline (last seen Gisteren 11:42).

Wat is dit nu weer?
NOFI, maar dat vraag ik me ook af bij hetgene dat jij hebt gepost dus doe eens een nieuwe poging met meer/duidelijkere info ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo

megaleo

Special member

Rotje333 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:48:
[...]

Hmm ja ik zie dat hij bij mij al op 6.3.11 draait maar het gebeurt nog steeds. Wat me net dus ook opviel toen ik op zoek was naar de firmware versie is dat de uptime van de switch lager is dan die van het access point, terwijl ik zou zeggen dat als de switch down gaat het access point dat ook zou doen..
Typisch ja. Ik heb volgens mij nog niet gehad dat m'n hele switch down ging. Enkel alleen de accespoints. Vind het al irritant genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo

megaleo

Special member

nero355 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:51:
[...]

[...]

Twee dingen die meteen bij me opkomen :
- Gebruiken jullie Shielded UTP kabels toevallig :?
- Wat is de leeftijd van de Switch en welke Revisie hebben jullie ?
Een bepaalde reeks heeft namelijk last van voedingen die je na X aantal jaar moet vervangen en dat kan je prima zelf doen! ;)

[...]
Shielded kabels....zou kunnen moet ik het nakijken. Maar hoezo zou dat een probleem zijn?
De leeftijd van de switch weet ik niet. Kan ik dat ergens vinden?

[ Voor 3% gewijzigd door megaleo op 02-09-2022 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

GerkeP schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:54:
[...]

En op dit moment komt de ellende van 109.206.241.0/24
Die dus maar toegevoegd aan de lijst
185.239.242.0/24 is nu bezig :'(
Toegevoegd

GerkeP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
GerkeP schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:04:
[...]

185.239.242.0/24 is nu bezig :'(
Toegevoegd
No-Offence Maar:

Mag ik je vragen wat je hier mee denkt te gaan bereiken in DIT topic? Je bent nu hier een persoonlijke IP block-list aan het maken voor IPv4 Address Ranges welke je volgens mij net zo goed in een eigen topic kunt gaan bij houden en waarbij je telkens één of meerdere IP ranges gaat toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

nero355 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:51:
NOFI, maar dat vraag ik me ook af bij hetgene dat jij hebt gepost dus doe eens een nieuwe poging met meer/duidelijkere info ;) :+
Is het echt zo onduidelijk?

Gelukkig deed ie het net wéér. Een paar uur nadat ik de stekker er uit trok en hem opnieuw opstartte. Zelfde tekst, nu in een plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jx06tv8pfZb6SPoAG34R8KvJXrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AohDORD3B38pvUfLocJlnAsL.png?f=fotoalbum_large

De UDR is offline (zie plaatje) maar internet werkt niet (zie post, die ik anders niet had kunnen posten). Ik weet echt niet wat ik duidelijker moet maken aan dit vage probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 21:23
Voor de liefhebbers De Smart Chime is nu in de EU store op voorraad zo lang het duurt https://eu.store.ui.com/c...os=1&_sid=d33cf1c55&_ss=r

[ Voor 39% gewijzigd door winwiz op 02-09-2022 21:03 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:51

pinda powerrr

Slow down...

winwiz schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:00:
Voor de liefhebbers De Smart Chime is nu in de EU store op voorraad zo lang het duurt https://eu.store.ui.com/c...os=1&_sid=d33cf1c55&_ss=r
Uit EA programma dus en gelijk duurder. Heb er al eentje uit EA, maar nog geen Doorbell :+

Twijfel om er nu (alvast) nog eentje te kopen voor betere spreiding in huis.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 22:07

timovd

Voorsprong door techniek

Een paar dagen geleden een VDSL (rj11) SFP module geïnstalleerd in mijn UDM (pro) SE. Voor Tele2 hoefde ik alleen maar een gebruikersnaam, wachtwoord (beiden op te vragen via telefonische klantenservice) en VLAN id (32) op te geven.
De modem (ZTE) stond al in bridge, dus qua instellingen is er niet veel veranderd, maar de ZTE staat nu uit en qua snelheid heb ik een vergelijkbaar resultaat.

Ik heb ook een glasvezelkabel in huis, maar de prijzen zijn en stuk hoger hier en met VDSL haal ik ca 100/30, dus geen reden om over te stappen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
timovd schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:28:
Een paar dagen geleden een VDSL (rj11) SFP module geïnstalleerd in mijn UDM (pro) SE. Voor Tele2 hoefde ik alleen maar een gebruikersnaam, wachtwoord (beiden op te vragen via telefonische klantenservice) en VLAN id (32) op te geven.
De modem (ZTE) stond al in bridge, dus qua instellingen is er niet veel veranderd, maar de ZTE staat nu uit en qua snelheid heb ik een vergelijkbaar resultaat.

Ik heb ook een glasvezelkabel in huis, maar de prijzen zijn en stuk hoger hier en met VDSL haal ik ca 100/30, dus geen reden om over te stappen.
Die user/pass vul je in op de UDM (PPPoE?) en dan werkt het direct?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@stormfly yes, pppoe inderdaad. Ik heb de SFP-poort als failover ingesteld en daar draait ie nu 100% op.
Wel even opletten dat je port forwards op beide WAN's instelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTiZ7cbxyUKvxfHBDzxx-Xv54sA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0LidXZxNeN57QmWFabzJxHCi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nF2jj4EWEyPhNFl1lk-FwjdZIzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OpkLIEZ6oUXu7lRXT838V0hu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door timovd op 03-09-2022 10:25 . Reden: Plaatjes toegevoegd ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 22-09 14:44
Ik heb flink gezocht in dit topic en elders, maar kan toch geen sluitend antwoord vinden... Is de AC Lite nog steeds de oplossing met laagste idle power consumption?

Ik ben op zoek naar een simpel AP om de garage van 2.4ghz te voorzien (voor ESP8266's). Laag stroombudget is voor mij belangrijk en ik denk te zien dat de AC lite het minste stroom verbruikt (idle) en nog geleverd wordt met POE injector?

(Unifi beginner hier, nog geen POE switch)

Ik heb nog geen AX clients en laag stroomverbruik vind ik belangrijker.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timovd schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:28:
Een paar dagen geleden een VDSL (rj11) SFP module geïnstalleerd in mijn UDM (pro) SE.
Welk model/merk precies ? En wat kost zoiets ? :)

Als dat goed en vooral betrouwbaar werkt dan kan het met een beetje geluk een hoop geld en stroomverbruik schelen! :*)
S0epkip schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:51:
Ik heb flink gezocht in dit topic en elders, maar kan toch geen sluitend antwoord vinden... Is de AC Lite nog steeds de oplossing met laagste idle power consumption?

Ik ben op zoek naar een simpel AP om de garage van 2.4ghz te voorzien (voor ESP8266's). Laag stroombudget is voor mij belangrijk en ik denk te zien dat de AC lite het minste stroom verbruikt (idle) en nog geleverd wordt met POE injector?

(Unifi beginner hier, nog geen POE switch)

Ik heb nog geen AX clients en laag stroomverbruik vind ik belangrijker.
Als je toch al niks hebt staan qua UniFi spullen dan zou ik gewoon op zoek gaan naar het zuinigste Accesspoint dat je kan vinden en hoeft het niet een Ubiquiti model te zijn :?

Wil je wel UniFi en ben je bereid aan de slag te gaan met een oudere UniFi Controller dan zou je zelfs gewoon op zoek kunnen gaan naar de oude 2.4 GHz UAP modellen met een groene ring in het midden die je voor € 20 of zo per stuk kan kopen : Misschien zijn die nog zuiniger dan de UAP AC Lite ?!

Misschien alleen niet handig qua firmware updates/upgrades wat betreft eventuele security issues en zo... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@nero355 ik heb een allnet all4781-vdsl2-sfp, maar een Interline bijvoorbeeld zou ook werken.
Deze module verbruikt natuurlijk ook wat stroom. De kosten van >100 ga ik nooit terugverdienen.
Mijn modem/router combi stond al heel weinig te doen en verbruikt volgens mij ook niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timovd schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:11:
Ik heb een allnet all4781-vdsl2-sfp, maar een Interline bijvoorbeeld zou ook werken.
Is dat deze : https://www.allnet.de/en/...er/sfp-vdsl2-bridge-modem ?? :)
Deze module verbruikt natuurlijk ook wat stroom. De kosten van >100 ga ik nooit terugverdienen.
Mijn modem/router combi stond al heel weinig te doen en verbruikt volgens mij ook niet zo veel.
Moet ik dan aan dit soort bedragen denken : https://www.reichelt.nl/n...net-all4781v-p239043.html :?

Is best wel een hoop geld vergeleken met een pricewatch: DrayTek Vigor 167 (International edition) en al helemaal als je weet dat ze in het verleden veel goedkoper waren richting de € 89 of zo... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikes01
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-02 17:18
Ik zou een wifi netwerk willen aanmaken waarbij iedere gebruiker een unieke login krijgt. Optioneel zou ik elke gebruiker in zijn eigen vlan willen steken (een gebruiker kan meerdere wifi clients hebben). Is een radius setup daarvoor het meest geschikt? Is de Unifi radius implementatie op UDM-Pro goed of plaats ik beter een dedicated radius server ernaast? Aantal gebuikers is ongeveer 300. Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
pikes01 schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:43:
Ik zou een wifi netwerk willen aanmaken waarbij iedere gebruiker een unieke login krijgt. Optioneel zou ik elke gebruiker in zijn eigen vlan willen steken (een gebruiker kan meerdere wifi clients hebben). Is een radius setup daarvoor het meest geschikt? Is de Unifi radius implementatie op UDM-Pro goed of plaats ik beter een dedicated radius server ernaast? Aantal gebuikers is ongeveer 300. Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag.
300 gebruikers op één locatie waarbij 'roaming' een vereiste is óf 300 locaties met één gebruiker per locatie en dus ook even-zoveel Accesspoints?

Zég JIj 't maar >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nexhil
  • Laatst online: 24-09 14:33

nexhil

BAM!

pikes01 schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:43:
Waarom iedereen een eigen vlan? ( gewoon uit nieuwsgierigheid, is cliënt isolation niet voldoende?)

nog even een edit:

Ik denk dat als je 300vlans gaat aanmaken je je apparatuur over de zeik helpt.

[ Voor 7% gewijzigd door nexhil op 05-09-2022 10:19 ]

Pagina: 1 ... 203 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.