KPN is AWESOME!!!
Als ik Caiway zou kunnen inruilen voor mijn oude KPN account dan zou ik daar geen seconde over twijfelen!
@
xbeam heeft hier al meerdere keren gemeld dat de UDM modellen problemen hebben met de SFP aansluiting i.c.m. bepaalde KPN apparatuur en het echt 100% aan de UDM reeks ligt dus mocht je daar last van hebben in de toekomst zoek dan effe dat verhaal terug!

Comp User schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:43:
Dan zou ik eerst maar eens zien of de firmware van de desbetreffende modellen niet uit het jaar kruik is, Draytek is in mijn ervaring niet altijd even up to date vwb firmwares aangezien oa de 213x (ja, dat Vodafone / T-Mobile ding dus ook) al sinds 2018 geen updates meer gezien heeft.
Dat is een appels en peren vergelijking!
- Door ISP's verpeste DrayTek Firmwares != Fatsoenlijke zelf in de winkel gekochte DrayTek modellen

- Mijn ervaring met hun firmwares en Support in het algemeen voor hun xDSL Routers is vele malen beter dan die met de Ubiquiti firmwares!
En daarnaast is het zo'n beetje het aanbevolen merk voor xDSL aansluitingen al sinds de begindagen van xDSL

Dat zou zomaar kunnen!
Volgens mij heb je apparatuur nodig die een bepaalde feature heeft die alle UniFi modellen niet kennen namelijk
Pim Sparse Mode :
Bruzski in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"Op internet lees ik dat je RTSP -> STP moet instellen en dan priority op mijn UDM SE 4096 en dan ophogen. In mijn geval heb ik 4 in walls, moet ik deze dan ook naar 8192 net zoals mijn POE Enterprise switch?
Mijn UAP AC In Wall modellen kennen een dergelijke instelling niet voor zover ik weet dus kijk effe goed of dat ondertussen überhaupt wel mogelijk is
(R)STP stel je inderdaad zo in :
- Core Switch 4096
- Volgende Switch die daaraan hangt 8192
- En zo ga je door t/m 32768

Volgens mij hebben ze alleen een keer DTS toegevoegd aan bepaalde modellen en de rest EOL verklaard dus ik zou sowieso niet al teveel van dat merk verwachten!

STP disabled op de port in kwestie lijkt het issue te hebben opgelost.
Ik wil alleen graag begrijpen wat de impact hiervan is zoals eerder aangegeven.
Dat je Sonos de baas is op die Switch Poort en niet je Switch

staat de unify switch nu een loop toe op deze port
In principe wel, echter heb je voor een loop twee poorten nodig en heel eerlijk gezegd weet ik niet wat er gebeurt als één van de twee poorten niet in het (R)STP geheel zit...

en gaat er dan via deze port en het mesh netwerk tussen de Sonos systemen dan nu verkeer van het rest van het netwerk?
Als je pech hebt dan zou dat zomaar kunnen dus gooi er eens wat iPerf3 testjes tegenaan!

Ik zeg DOEN!!!

En dan vooral dat laatste!
[
Voor 3% gewijzigd door
nero355 op 10-09-2022 21:35
]