[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 204 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotje333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 14:14
nero355 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:51:
[...]

[...]

Twee dingen die meteen bij me opkomen :
- Gebruiken jullie Shielded UTP kabels toevallig :?
- Wat is de leeftijd van de Switch en welke Revisie hebben jullie ?
Een bepaalde reeks heeft namelijk last van voedingen die je na X aantal jaar moet vervangen en dat kan je prima zelf doen! ;)
We gebruiken hier gewone UTP kabels, de Switch is in 2018 aangeschaft, revisie kan ik zo even niet achterkomen. Heb jij een idee hoe ik kan verifiëren of de voeding vervangen moet worden?

Edit:
Net weer gehad en gelijk de messages log in gedoken, daar kwam (misschien) wat interessants uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1grmTScL1FiEqubHWTRjt_xRSJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dttrc2OQWV3TfxZJrD6mTMMw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Rotje333 op 05-09-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 22:06
Net op mijn werk tijdens opleiding AZ-700 een site to site VPN tunnel willen configureren tussen mijn USG thuis en mijn Azure Gateway om de theorie in de praktijk om te zetten.
Na bewaren van de instellingen in mijn controller reageerde de webinterface niet meer en kreeg ik een sms van mijn vrouw dat ze thuis geen internet meer heeft. Zou de USG een reboot nodig hebben bij een verkeerde IPSEC VPN config? Iemand ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
briecht schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:51:
Net op mijn werk tijdens opleiding AZ-700 een site to site VPN tunnel willen configureren tussen mijn USG thuis en mijn Azure Gateway om de theorie in de praktijk om te zetten.
Na bewaren van de instellingen in mijn controller reageerde de webinterface niet meer en kreeg ik een sms van mijn vrouw dat ze thuis geen internet meer heeft. Zou de USG een reboot nodig hebben bij een verkeerde IPSEC VPN config? Iemand ervaring?
Hangt er vanaf wat je hebt gedaan. Als je al je internet opeens door je tunnel schopt dan gaat het wel kapot ja ..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@briecht Ik lees in verschillende topics over internet-problemen (o.a. met Azure) die op dit moment gaande zouden zijn.

edit: Zie ook toename meldingen op https://allestoringen.nl/storing/windows-azure/

[ Voor 33% gewijzigd door Raven op 05-09-2022 14:01 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:30

Mimiix

Professioneel Prutser

Raven schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:59:
@briecht Ik lees in verschillende topics over internet-problemen (o.a. met Azure) die op dit moment gaande zouden zijn.

edit: Zie ook toename meldingen op https://allestoringen.nl/storing/windows-azure/
Die tunnel zou niet aangeraakt moeten zijn. Mijn back-end spulletjes reageren nog gewoon. Enkel portal/ARM zal er uit liggen.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mogelijk moet dit in het Sonos topic maar het is ook unify/network gerelateerd:

Ik krijg wegvallende Microsoft teams verbindingen na het toevoegen van sonos aan het netwerk. Dit zou een bekend issue zijn met STP.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik kan helaas niet alle speakers bedraad aansluiten en het zou hiermee te maken moeten hebben (WiFi).

Ik heb nu de sonos arc met netwerk aangesloten, WiFi uitgeschakeld daarna op de arc maar ik krijg daarna de arc subwoofer niet meer draadloos aangesloten. Moet ik de WiFi op de arc aan laten staan?

Idem dito met de 3x play 5 gen2 die ik in de tuin en in de slaapkamers heb staan. Ik kan er maar 1 met netwerk koppelen.

Ik dacht dat 1 sonos device op LAN voldoende zou moeten zijn om sonos net te omzeilen?

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:49

GerkeP

Vragen mag altijd........

Ik heb hier Sonos ook nog via wifi draaien, geen enkel probleem met Teams (halve dag bestaat uit werken via teams)
Ik heb dit ook nog nooit gehoord van collega's?
Of probeer je je sonos te gebruiken in teams?

[ Voor 13% gewijzigd door GerkeP op 05-09-2022 14:53 ]

GerkeP

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Workaholic schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:34:
Mogelijk moet dit in het Sonos topic maar het is ook unify/network gerelateerd:

Ik krijg wegvallende Microsoft teams verbindingen na het toevoegen van sonos aan het netwerk. Dit zou een bekend issue zijn met STP.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik kan helaas niet alle speakers bedraad aansluiten en het zou hiermee te maken moeten hebben (WiFi).

Ik heb nu de sonos arc met netwerk aangesloten, WiFi uitgeschakeld daarna op de arc maar ik krijg daarna de arc subwoofer niet meer draadloos aangesloten. Moet ik de WiFi op de arc aan laten staan?

Idem dito met de 3x play 5 gen2 die ik in de tuin en in de slaapkamers heb staan. Ik kan er maar 1 met netwerk koppelen.
1 device met een kabel aansluiten, het gaat mis omdat een tweede bedrade Sonos ook een virtuele wire maakt over zijn eigen wifi. Daarmee heb je een "loop" in je netwerk, en dat moet STP oplossen, als je topologie goed is :9
Ik dacht dat 1 sonos device op LAN voldoende zou moeten zijn om sonos net te omzeilen?
Ja dat moet je juist niet doen, je moet juist Sonosnet gebruiken om de problemen te verminderen. Dat doe je door 1 unit op een kabel aan te sluiten en de rest daarna draadloos te joinen via de Sonos app, niet op je eigen wifi dat is alleen voor fallback. En ze werken als repeater, beneden en zolder zien elkaar niet, dan moet eerste de sonos op de slaapkamer mee doen in sonosnet.

Owh en het kan wel bedraad, maar dan moet je STP gaan fine tunnen, dat kost meer tijd dan bovenstaand. Overigens doen de sonos units WiFi4, stokoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:05:
[...]

1 device met een kabel aansluiten, het gaat mis omdat een tweede bedrade Sonos ook een virtuele wire maakt over zijn eigen wifi. Daarmee heb je een "loop" in je netwerk, en dat moet STP oplossen, als je topologie goed is :9

[...]

Ja dat moet je juist niet doen, je moet juist Sonosnet gebruiken om de problemen te verminderen. Dat doe je door 1 unit op een kabel aan te sluiten en de rest daarna draadloos te joinen via de Sonos app, niet op je eigen wifi dat is alleen voor fallback. En ze werken als repeater, beneden en zolder zien elkaar niet, dan moet eerste de sonos op de slaapkamer mee doen in sonosnet.

Owh en het kan wel bedraad, maar dan moet je STP gaan fine tunnen, dat kost meer tijd dan bovenstaand. Overigens doen de sonos units WiFi4, stokoud.
Thnx - dus het is correct dat ik de soundbar (arc) bedraad heb aangesloten en de rest via sonos net (dus draadloos)?

Heb je dan WiFi uitgeschakeld op de soundbar (arc)? Of laat je dat aanstaan zodat hij zijn sonos net daarmee draadloos kan delen?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qJfpbwC/57-B9-EAA0-153-E-4-C2-B-9776-279031-FCA751.jpg

Sonos sub naast de arc (draadloos) vraagt om te connecten met mijn eigen WiFi netwerk gek genoeg (gaat niet goed)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zQJmVk5/CBC1-C1-E9-7-B1-F-47-D2-9320-130-A16564365.png

[ Voor 13% gewijzigd door Workaholic op 05-09-2022 15:41 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:06
stormfly schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:05:
[...]

[...]

De IKEA symfonisk speakers (door Sonos gemaakt) hebben dan weer gruwelijk slechte antennes en packet drop. Dus zelfs sonosnet werkt daar niet fatsoenlijk op. Ik heb ze allemaal bedraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:49

GerkeP

Vragen mag altijd........

Workaholic schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:37:
[...]

Heb je dan WiFi uitgeschakeld op de soundbar (arc)? Of laat je dat aanstaan zodat hij zijn sonos net daarmee draadloos kan delen?
Uiteraard moet wifi wel aan staan om dat Sonos net te creeren

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikes01
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-02 17:18
Will_M schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:05:
[...]

300 gebruikers op één locatie waarbij 'roaming' een vereiste is óf 300 locaties met één gebruiker per locatie en dus ook even-zoveel Accesspoints?
300 gebruikers, 1 lokatie (pakweg 40 access points op die lokatie)
nexhil schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:16:
[...]

Waarom iedereen een eigen vlan? ( gewoon uit nieuwsgierigheid, is cliënt isolation niet voldoende?)
Waarom: soms heeft een gebruiker meerdere devices die met elkaar moeten kunnen communiceren, maar niet met devices van andere gebruikers. client isolation is een alles of niks verhaal. Maar goed, ik begrijp dat vlan per gebruiker niet de juiste richting is, iemand die hier een oplossing voor heeft geimplementeerd?

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:33

nexhil

BAM!

pikes01 schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:15:
[...]

[...]

Waarom: soms heeft een gebruiker meerdere devices die met elkaar moeten kunnen communiceren, maar niet met devices van andere gebruikers. client isolation is een alles of niks verhaal. Maar goed, ik begrijp dat vlan per gebruiker niet de juiste richting is, iemand die hier een oplossing voor heeft geimplementeerd?

Thanks
Client isolation is inderdaad een alles of niks verhaal, maar snap nu meer van wat er nodig is.
Misschien een gebruiker een vast IP adres geven en in de rulebase de destinations/interfaces/services minimaliseren.

Kijk het gaat om een professionele situatie zo te lezen. Hier kunnen details gewoonweg wel belangrijk zijn. Zonder het complete verhaal blijft het lastig om een goed advies te geven.

Als je de vlan richting op wilt kan dat volgens mij tot 255 vlans in versie 7.1.x op de UDM-pro

[ Voor 15% gewijzigd door nexhil op 05-09-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikes01
nexhil schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:50:
[...]

Kijk het gaat om een professionele situatie zo te lezen. Hier kunnen details gewoonweg wel belangrijk zijn. Zonder het complete verhaal blijft het lastig om een goed advies te geven.
Professioneel is misschien veel gezegd. Denk aan een soort co-working space.

1) Basic wifi voor iedereeen toegankelijk. makkelijk: 1 SSID, guest policy, low bandwidth limit for all clients
2) Performance wifi (betalend): 2de SSID, guest policy, higher bandwidth limit. Hier wil je al niet dat de wpa key doorgegeven wordt, dus unieke credentials per gebruiker nodig. Misschien kan dit nog met guest portal in Unifi.
3) long term rent of a room (en daar heb ik geen oplossing voor): gebruiker die naast z'n laptop z'n printer of NAS of streaming device meebrengt. die devices moeten met elkaar kunnen spreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pikes01 schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:43:
Ik zou een wifi netwerk willen aanmaken waarbij iedere gebruiker een unieke login krijgt. Optioneel zou ik elke gebruiker in zijn eigen vlan willen steken (een gebruiker kan meerdere wifi clients hebben).

Is een radius setup daarvoor het meest geschikt?
Is de Unifi radius implementatie op UDM-Pro goed of plaats ik beter een dedicated radius server ernaast?
Ik zou eens goed uitzoeken hoe goed/slecht een Radius omgeving binnen de UniFi Controller beheerbaar is en overwegen om een eigen Radius+Kerberos+LDAP Server te draaien i.c.m. een mooie webGUI om het geheel makkelijker en vooral uitgebreider te beheren en/of troubleshooten :)
pikes01 schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:15:
NOFI, maar waarom ben jij hiermee bezig in zo'n situatie en huurt men niet gewoon een professioneel bedrijf in om dat allemaal in te richten :?

Ik zou dan zelfs niet eens aan de slag gaan met UniFi producten als ik heel eerlijk ben en eerder voor wat duurdere oplossingen kiezen die wat meer capaciteit hebben! :)
nexhil schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:16:
Ik denk dat als je 300vlans gaat aanmaken je je apparatuur over de zeik helpt.
Nee, dan heb je gewoon serieus dure apparatuur nodig die daadwerkelijk 4095 VLANs aan kan! ;)
Rotje333 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:11:
We gebruiken hier gewone UTP kabels, de Switch is in 2018 aangeschaft, revisie kan ik zo even niet achterkomen.

Heb jij een idee hoe ik kan verifiëren of de voeding vervangen moet worden?
Helaas geen ervaring mee dus check goed de reacties zoals die uit het lijstje dat ik eerder had gepost! :)
Edit:
Net weer gehad en gelijk de messages log in gedoken, daar kwam (misschien) wat interessants uit:

[Afbeelding]
Kan een kapotte fan zijn, maar ook een brakke sensor, of een brakke aansluiting van de fan(s) dus misschien is het een idee om daar eens naar te kijken met de behuizing helemaal open :?

Ik kan me ook een verhaal herinneren over brakke sensoren vooral, maar weet niet meer of dat überhaupt met de UniFi reeks te maken had...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Workaholic schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:37:
[...]

Sonos sub naast de arc (draadloos) vraagt om te connecten met mijn eigen WiFi netwerk gek genoeg (gaat niet goed)

[Afbeelding]
Even factory reset uitvoeren, heb dat ook wel eens gehad dat moeite had met verbinden of vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikes01
nero355 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:06:
[...]

Ik zou eens goed uitzoeken hoe goed/slecht een Radius omgeving binnen de UniFi Controller beheerbaar is en overwegen om een eigen Radius+Kerberos+LDAP Server te draaien i.c.m. een mooie webGUI om het geheel makkelijker en vooral uitgebreider te beheren en/of troubleshooten :)

[...]

NOFI, maar waarom ben jij hiermee bezig in zo'n situatie en huurt men niet gewoon een professioneel bedrijf in om dat allemaal in te richten :?
Lees ik goed tussen de lijnen dat een eigen Radius server de betere oplossing is? Idd, op een bepaald moment zal een professonal moeten overnemen, ik wil beter weten wat je met wat netwerkkennis zelf kan en waar je het beter opgeeft ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 13:59
pikes01 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:53:
[...]

Lees ik goed tussen de lijnen dat een eigen Radius server de betere oplossing is? Idd, op een bepaald moment zal een professonal moeten overnemen, ik wil beter weten wat je met wat netwerkkennis zelf kan en waar je het beter opgeeft ;)
Wat je vraagt is in mijn ogen te veel voor unifi en heeft een betere, maar ook duurdere oplossing nodig.

Een andere oplossing is natuurlijk de eisen bijstellen 😉. Van een nas kun je een eigen toegangsbeheer verwachten. En printers kun je ook centraal aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bauk
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-09 18:08
Rotje333 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:27:
...

Ongeveer 1 á 2 keer op een dag start de access point ineens opnieuw op, echter vind ik hier nergens iets over in de logs o.i.d. Verder heb ik geen idee wat dit kan veroorzaken of eigenlijk waar ik moet beginnen met zoeken..
...
Rotje333 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:11:
[...]

Edit:
nero355 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:06:
[...]

Kan een kapotte fan zijn, maar ook een brakke sensor, of een brakke aansluiting van de fan(s) dus misschien is het een idee om daar eens naar te kijken met de behuizing helemaal open :?

Ik kan me ook een verhaal herinneren over brakke sensoren vooral, maar weet niet meer of dat überhaupt met de UniFi reeks te maken had...
Dit issue heb ik ook. Ook via ubnt support van alles geprobeerd. Maar hoe lief of drammerig je ook bent, het apparaat is te oud voor vervanging (want dat was hun conclusie). Maar replacement is nu pest duur en duurt te lang. Ik heb er momenteel gemiddeld 1x per dag last van. Ergens in dit topic kan je mijn gebrom daar ook over teruglezen, inclusief firmwares en dergelijke :).

Voel me er niet heel prettig bij het ding nu gelijk open te schroeven. Ik accepteer het voorlopig als een nuisance die soms gebeurt terwijl ik er bij ben. Hoop alleen niet dat de POE apparaten er op een gegeven moment over gaan mekkeren.

@nero355 wat bedoel je met of het überhaupt wel of niet met Ubiquiti te maken had?

Eens per zoveel tijd kijk ik op het boze net of er iemand is die het structureel heeft kunnen oplossen, maar voorlopig niet. Maar: als @Rotje333 wel zin heeft om open te schroeven... Ik lees graag mee ;)

edit: En helaas, nee de laatste firmware (6.3.11) helpt niet. Er stond inderdaad inderdaad in de release notes hoopgevend: "USW-Enterprise-24-PoE] Prevent invalid temperature readings.". Als we nu heel hard gaan duimen, doen ze de andere switches ook zo en heb ik ook een loterij gewonnen :+ ,

[ Voor 6% gewijzigd door bauk op 05-09-2022 22:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
bauk schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:42:
[...]

[...]

[...]

Dit issue heb ik ook. Ook via ubnt support van alles geprobeerd. Maar hoe lief of drammerig je ook bent, het apparaat is te oud voor vervanging (want dat was hun conclusie). Maar replacement is nu pest duur en duurt te lang. Ik heb er momenteel gemiddeld 1x per dag last van. Ergens in dit topic kan je mijn gebrom daar ook over teruglezen, inclusief firmwares en dergelijke :).

Voel me er niet heel prettig bij het ding nu gelijk open te schroeven. Ik accepteer het voorlopig als een nuisance die soms gebeurt terwijl ik er bij ben. Hoop alleen niet dat de POE apparaten er op een gegeven moment over gaan mekkeren.

@nero355 wat bedoel je met of het überhaupt wel of niet met Ubiquiti te maken had?

Eens per zoveel tijd kijk ik op het boze net of er iemand is die het structureel heeft kunnen oplossen, maar voorlopig niet. Maar: als @Rotje333 wel zin heeft om open te schroeven... Ik lees graag mee ;)

edit: En helaas, nee de laatste firmware (6.3.11) helpt niet. Er stond inderdaad inderdaad in de release notes hoopgevend: "USW-Enterprise-24-PoE] Prevent invalid temperature readings.". Als we nu heel hard gaan duimen, doen ze de andere switches ook zo en heb ik ook een loterij gewonnen :+ ,
YouTube: Ubiquiti switch SILENT fan upgrade

Ik kwam dit al een tijdje geleden tegen toen ik mij aan het oriënteren was op een switch. Heb toen voor mijzelf besloten dat ik de gen2 versie wilde en heb ook die aangeschaft. Maar hetgeen ik op het filmpje zie maakt het geen ingewikkelde switch om iets mee te doen bij een defect zolang het om de voeding of koeling gaat. Zodra er iets op het switch board zelf kapot is houdt het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sinds kort werkt de update van m'n USW-Flex-Mini's niet meer (update 1.8.5.687 -> 1.8.6.694)
Ik start de update , de update lijkt ook uitgevoerd te worden, maar als ie klaar is, blijft er staan dat er een update is en is de versie nog steeds hetzelfde.

Custom Update ook geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Welke opties heb ik nog meer om de update wel door te kunnen voeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Tonne schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:14:
[...]

Wat je vraagt is in mijn ogen te veel voor unifi en heeft een betere, maar ook duurdere oplossing nodig.
Bwa, moet wel lukken, ik heb hier ook een site met tientallen access points en +300 users, no problems. Die VLAN vereiste is natuurlijk iets anders, maar je werkt met flavours zie ik:
1) Basic wifi voor iedereeen toegankelijk. makkelijk: 1 SSID, guest policy, low bandwidth limit for all clients
2) Performance wifi (betalend): 2de SSID, guest policy, higher bandwidth limit. Hier wil je al niet dat de wpa key doorgegeven wordt, dus unieke credentials per gebruiker nodig. Misschien kan dit nog met guest portal in Unifi.
3) long term rent of a room (en daar heb ik geen oplossing voor): gebruiker die naast z'n laptop z'n printer of NAS of streaming device meebrengt. die devices moeten met elkaar kunnen spreken.
Hoeveel zouden optie 3 kiezen? Toch geen 300? Pakt dat er max 50 optie 3 kiezen kan je nog verder met VLAN's.

En de USG/UDM kan toch zelf RADIUS server spelen? Zit ingebouwd -> https://help.ui.com/hc/en...Configuring-RADIUS-Server

How-to -> YouTube: Radius Server On Unifi Dream Machine Pro For Wifi Authentication

Easy peasy smeasy! En als dat niet voldoende is, zet een Synology NAS neer, maak daar je users op aan en gebruik die als RADIUS server voor user authenticatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pikes01
Tha Render_2 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:13:
[...]

Bwa, moet wel lukken, ik heb hier ook een site met tientallen access points en +300 users, no problems. Die VLAN vereiste is natuurlijk iets anders, maar je werkt met flavours zie ik:
Klopt, en misschien moet ik optie 3 laten vallen als dat te ingewikkeld wordt.
En de USG/UDM kan toch zelf RADIUS server spelen? Zit ingebouwd -> https://help.ui.com/hc/en...Configuring-RADIUS-Server

Easy peasy smeasy! En als dat niet voldoende is, zet een Synology NAS neer, maak daar je users op aan en gebruik die als RADIUS server voor user authenticatie.
Idd, maar de unifi implementaties zijn niet altijd wat je hoopt/verwacht wat ze zouden doen, vandaar hier effe checken op ervaring van anderen vwb Radius. En de Synology is voorzien om wat containers te kunnen opspinnen indien nodig. Maar keep it simple comes first :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Exocet schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:48:
Sinds kort werkt de update van m'n USW-Flex-Mini's niet meer (update 1.8.5.687 -> 1.8.6.694)
Ik start de update , de update lijkt ook uitgevoerd te worden, maar als ie klaar is, blijft er staan dat er een update is en is de versie nog steeds hetzelfde.

Volgens mij hebben de mini's geen SSH mogelijkheid of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Als je zo'n ding ook middels SSH kunt aanspreken: Kijk op die manier eens welke versie er daadwerkelijk draait. Voor het zelfde geld zit je tegen een 'glitch' van Unifi Network aan te kijken.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +5 Henk 'm!
nexhil schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:30:
[...]

Volgens mij hebben de mini's geen SSH mogelijkheid of wel?
Nee, dat hebben ze niet.

Vanaf de UI community:
shanny
2 months ago

SOLUTION: For all those whose firmware is still 1.8.5 after the update attempt:

Settings --> System --> Advanced --> Cache Firmware for Flex Mini --> do Update now --> Have Fun

Works with four Flex mini!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotje333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 14:14
Ik heb daar om dezelfde redenen ook niet echt trek in nee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 23:40
Ik heb nu alle AP's vervangen door WiFi6 AP's alleen als ik op internet wat rond kijk voor settings zie ik bij veel WiFi 6 nu heb ik dat nergens staan. De netwerk app is up to date zelfs de RC versie aangezet.

Hoe krijg ik dit te voorschijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfxZiXhjpIXh-M2iUK6OBJTIBMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHHg3siQp8EqPDoB28ayA71y.jpg?f=fotoalbum_large

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
robbinonline schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:17:
Ik heb nu alle AP's vervangen door WiFi6 AP's alleen als ik op internet wat rond kijk voor settings zie ik bij veel WiFi 6 nu heb ik dat nergens staan. De netwerk app is up to date zelfs de RC versie aangezet.

Hoe krijg ik dit te voorschijn?

[Afbeelding]
Wat verwacht je te zien dan? De 6 GHz is alleen van toepassing voor Wifi 6E devices (dus alleen de U6 Enterprise momenteel)

En volgens de screenshot is dit de 7.3 versie van Unifi Network app, die komt zelfs nog niet terug in het early access overzicht bij mij

[ Voor 9% gewijzigd door EagleTitan op 06-09-2022 10:53 . Reden: Bril opgezet :X ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ed1703 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:53:
[...]

Nee, dat hebben ze niet.
[...]

Vanaf de UI community:

[...]
Thanks, dit heeft het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:30

Mimiix

Professioneel Prutser

Misschien een stomme vraag, maar ik hoop dat iemand er iets over kan zeggen.

Ik krijg af en toe de volgende melding:

A possible network intrusion attempt from 192.168.1.56 has been detected and blocked.

Dit is afkomstig van een laptop binnen het netwerk. De vraag is alleen: Hoe kan ik er achter komen wat dit precies triggert? Zit er malware op het ding? Zijn het foute websites?

Thanks alvast!

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

En na een factory reset?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pikes01 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:53:
Lees ik goed tussen de lijnen dat een eigen Radius server de betere oplossing is?
Dat weet ik dus niet en zal je zelf moeten bepalen/uitzoeken wat jij het fijnst/beter vindt :)
Idd, op een bepaald moment zal een professonal moeten overnemen, ik wil beter weten wat je met wat netwerkkennis zelf kan en waar je het beter opgeeft ;)
Ik zou zeggen huur bijvoorbeeld @xbeam of @Kavaa in om alles fatsoenlijk op te zetten, maar ook dat moet je maar effe zelf bepalen ;)
Wat bedoel je met of het überhaupt wel of niet met Ubiquiti te maken had?
Ik weet niet meer of het met de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) te maken had of een totaal andere Switch ;)

Wat een prijs trouwens... Alsof de originele € 289 niet al veel te duur was... DAMN! :o :X :/
Tha Render_2 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:13:
Bwa, moet wel lukken, ik heb hier ook een site met tientallen access points en +300 users, no problems.
Goed om te weten! :)
En de USG/UDM kan toch zelf RADIUS server spelen?
Zit ingebouwd -> https://help.ui.com/hc/en...Configuring-RADIUS-Server
Ik zeg ook niet dat die het niet kan, maar ik vraag me wel af hoe stabiel het werkt en hoe het beheer en eventuele troubleshooting daarvan in het algemeen verloopt ?!

We weten tenslotte allemaal dat de UniFi Controller niet bepaald de meest uitgebreide webGUI aller tijden heeft en het vele malen beter kan! ;)
En als dat niet voldoende is, zet een Synology NAS neer, maak daar je users op aan en gebruik die als RADIUS server voor user authenticatie.
Klinkt interessant!

Maar...

Die kant en klare NASjes zijn ook altijd zeer beperkt qua mogelijkheden op het moment dat je net wat meer wilt doen/checken/uitlezen dus ook daarvan vraag ik me af hoe goed dat in de praktijk werkt ?!

Vandaar dus mijn "Overweeg het opzetten van een eigen Server voor RADIUS functionaliteit" suggestie :)
Mimiix schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:24:
Misschien een stomme vraag, maar ik hoop dat iemand er iets over kan zeggen.

Ik krijg af en toe de volgende melding:

A possible network intrusion attempt from 192.168.1.56 has been detected and blocked.

Dit is afkomstig van een laptop binnen het netwerk. De vraag is alleen: Hoe kan ik er achter komen wat dit precies triggert? Zit er malware op het ding? Zijn het foute websites?
Volgens mij was er iemand met een soortgelijke situatie onlangs dus pak de Search bovenaan erbij en check effe de posts die daarna kwamen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:17:
[...]

Even factory reset uitvoeren, heb dat ook wel eens gehad dat moeite had met verbinden of vergeten.
Thanks wopper - heb factory reset gedaan en wifi op de ARC aangezet en alleen de ARC met UTP verbonden. De rest via wifi.

Hoe kan ik nu controleren of het probleem is opgelost en hij niet het ubiquiti wifi netwerk / switching verstoort? Is er logging / debugging op te vragen via unify console oid? Het voelt namelijk nog een beetje langzaam allemaal (browsing lijkt soms timeout te krijgen).

Dit zie ik in de sonos app en unifi client console (10G is niet juist uiteraard)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F9DozTB.png

Ik wacht nog even met aansluiten van andere sonos gear todat ik zeker weet dat dit nu goed gaat.Zal de sonos allemaal weer uit moeten zetten om te kijken of het "sneller voelt".

Zou hij geen IP moeten krijgen van de ARC oid (via zijn eigen sonos-Net?) Of gaat dit ook over de DHCP van de UDM Pro en zitten de andere sonos units op wifi alsnog het netwerk te vervuilen met STP etc?

[ Voor 39% gewijzigd door Workaholic op 06-09-2022 22:38 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Workaholic schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:20:
[...]

Thanks wopper - heb factory reset gedaan en wifi op de ARC aangezet en alleen de ARC met UTP verbonden. De rest via wifi.

Hoe kan ik nu controleren of het probleem is opgelost en hij niet het ubiquiti wifi netwerk / switching verstoort? Is er logging / debugging op te vragen via unify console oid? Het voelt namelijk nog een beetje langzaam allemaal (browsing lijkt soms timeout te krijgen).

Dit zie ik in de sonos app en unifi client console (10G is niet juist uiteraard)
[Afbeelding]

Ik wacht nog even met aansluiten van andere sonos gear todat ik zeker weet dat dit nu goed gaat.Zal de sonos allemaal weer uit moeten zetten om te kijken of het "sneller voelt".

Zou hij geen IP moeten krijgen van de ARC oid (via zijn eigen sonos-Net?) Of gaat dit ook over de DHCP van de UDM Pro en zitten de andere sonos units op wifi alsnog het netwerk te vervuilen met STP etc?
Als je maar 1 bedrade sonos hebt, dan kun je geen last meer hebben van stp problemen. Want er is geen ‘rondje’ meer mogelijk over je netwerk.
Je kunt STP problemen herkennen doordat er veel dataverkeer is op de switch poorten.
Heb je igmp snooping aan? Heb je iptv?

Nee ip’s komen van de dhcp server. Sonosnet geeft geen eigen dhcp server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Workaholic schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:20:
[...]

Als je echt een Broadcast storm hebt, een loop. Dan kan je pingen naar je router adres en die moet weinig tot geen verlies hebben. Wat is het resultaat daarvan?
[Afbeelding]

Je hebt best wat apparatuur, een loop hoeft niet uit de sonos te komen kan ook een patch fout zijn van de beheerder. Je kunt het checken doordat het poortje een ander icoon krijgt in de controller "stp geblokkeerd". Moet STP wel op elk van je switches ingeschakeld zijn onder device settings.
Nope want zoals uitgelegd hangt de sonos bridged aan je huidige netwerk, dat maakt het zo kwetsbaar

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tha Render_2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1Hl_8HUdnsatqe7iBnns_ZoFvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QzxQKI808LKFoAef5jeVE0tD.png?f=fotoalbum_large

> 300 wireless clients en rock steady :) Als het goed gaat mag het soms ook eens gezegd worden ;) Had vooraf ook mijn bedenkingen maar ik zie geen verschil in stabiliteit/performantie of er nu 10 clients of 300 verbonden zijn. Traffic in 24h is +/- 100GB. Op bepaald moment hebben de meeste users zich wat samengetroept in een grote hal en zag ik 75 clients verbonden met 1 nanoHD, geen problemen, bleef vlot gaan daar.

Heb nu wat sites in augustus gedaan met de U6 Pro i.p.v. mijn vaste waarde nanoHD en kan zeggen na een maand dat ik er nog geen enkel issue mee gehad heb dus voor mij is dat nu de nieuwe vaste waarde en is die productie ready.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 14:04
De Switch Lite 16 is eindelijk weer op voorraad in de Europese UI store (al is de vraag hoe lang dat zal duren...)

https://eu.store.ui.com/c.../products/usw-lite-16-poe

[ Voor 35% gewijzigd door saturn21 op 07-09-2022 13:32 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cino
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-09 15:45
saturn21 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:30:
De Switch Lite 16 is eindelijk weer op voorraad in de Europese UI store (al is de vraag hoe lang dat zal duren...)

Al best lang vandaag! Eergister snel besteld toen die online kwam maar nu al uren op voorraad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 7 september 2022 @ 07:37:
[...]

Als je echt een Broadcast storm hebt, een loop. Dan kan je pingen naar je router adres en die moet weinig tot geen verlies hebben. Wat is het resultaat daarvan?

[...]

Je hebt best wat apparatuur, een loop hoeft niet uit de sonos te komen kan ook een patch fout zijn van de beheerder. Je kunt het checken doordat het poortje een ander icoon krijgt in de controller "stp geblokkeerd". Moet STP wel op elk van je switches ingeschakeld zijn onder device settings.

[...]

Nope want zoals uitgelegd hangt de sonos bridged aan je huidige netwerk, dat maakt het zo kwetsbaar
Thnx - zie post hier: Workaholic in "Sonos ervaringen- en discussietopic"

Via Unify console nog geen issues kunnen vinden (Waar moet ik precies zijn)

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:06

Yucko

One clown to rule them all !

saturn21 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:30:

mag hopen dat die switch 8 lite dan binnenkort ook voorradig is want daar ben ik al een paar maanden op aan het wachten :{

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Is er een best practice mbt static IP's voor Unify icm UDM SE/ UDM PRO?

Ik kom vanaf een pfsense omgeving en had DHCP reservations in gebruik en voor de switch en AP's had ik static IP's (als DHCP niet beschikbaar is handig om een fall back te hebben).

Hoe doen jullie dit anno 2022 met een volledige Unify omgeving? Static ip's hier:

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2022/09/07/image.th.png

Of toch via DHCP / andere methode? Ik heb nu alles default en zou graag de range 1-20 voor AP's/switches willen hebben en de dhcp scope willen aanpassen naar 100-200 voor de rest. Benieuwd hoe jullie dit nu doen en of er eventueel een reserved dhcp optie is?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@Workaholic Wat zou het doel moeten zijn van statisch IP-adressen toekennen in deze situatie? Toen ik geen antwoord had op die vraag hebben al mijn AP's en switch via DHCP een adres gekregen (zitten overigens wel in een apart VLAN). Omdat de UDM een waardeloze IPv6 implementatie heeft heb ik slechts één VLAN IPv6 aware gemaakt middels prefix delegation en SLAAC.

[ Voor 22% gewijzigd door Jay-B op 07-09-2022 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
In de US gaat Ubiquiti met UI-Care beginnen.
https://store.ui.com/pages/ui-care

5 jaar garantie en priority replacement binnen de 2 dagen, gratis terug sturen.

Voorlopig enkel voor de UDM Pro en SE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45
Workaholic schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:08:

Ik kom vanaf een pfsense omgeving en had DHCP reservations in gebruik en voor de switch en AP's had ik static IP's (als DHCP niet beschikbaar is handig om een fall back te hebben).

Hoe doen jullie dit anno 2022 met een volledige Unify omgeving? Static ip's hier:

[Afbeelding]

Of toch via DHCP / andere methode? Ik heb nu alles default en zou graag de range 1-20 voor AP's/switches willen hebben en de dhcp scope willen aanpassen naar 100-200 voor de rest. Benieuwd hoe jullie dit nu doen en of er eventueel een reserved dhcp optie is?
Ik heb de Ubiquity devies met statische adressen in het default LAN zitten (dit is het management Lan). De clients zitten in andere VLAN's, meestal ook met statische adressen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yK-AzyyXfQ_5gIYomNZOtVGKpi0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3AuuLxKSxBMg1sqoc1Djp025.png?f=fotoalbum_large
Iemand dit al eens voorbij zien komen? Mijn nanoHD's werden al een tijd niet geupdate, de AC-lite wel. Met de hand de laatste versie geinstalleerd, en nu wil de UDM-Pro ze downgraden naar een 3 maanden oude versie?

UDM-Pro draait op 1.12.22, Network op 7.2.94.

Scheduled device updates staat aan, en onder Device Update cache wordt ook 6.0.21 als versie aangegeven voor de nanoHD :?. Niets gecached momenteel.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
SlinkingAnt schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:23:
[Afbeelding]
Iemand dit al eens voorbij zien komen? Mijn nanoHD's werden al een tijd niet geupdate, de AC-lite wel. Met de hand de laatste versie geinstalleerd, en nu wil de UDM-Pro ze downgraden naar een 3 maanden oude versie?

UDM-Pro draait op 1.12.22, Network op 7.2.94.

Scheduled device updates staat aan, en onder Device Update cache wordt ook 6.0.21 als versie aangegeven voor de nanoHD :?. Niets gecached momenteel.
Dan heb je je NanoHD AP's én je controller toch al zeker een maand niet meer (goed?) in de gaten gehouden. Die 6.2.xx versie werd voor o.a. dat type AP al weer héél snel, binnen een dag, terug getrokken waarbij 6.0.21 de meest recente versie is gebleven welke er vanuit een controller gepushed wordt als zijnde 'Stable / Official'.

Jouw NanoHD AP's willen gewoon downgraden naar de Official 6.0.21 firmware komende vanaf de EarlyAccess 6.2.38 versie waar ze nu op draaien.

• SlinkingAnt
  • Niet online
Ah, ik had natuurlijk gewoon op de officiële site moeten kijken wat de laatste Stable release was voor de nanoHD's. Had niet verwacht dat die qua versie-nummer zo ver achter zouden lopen op de AC-lite.

Thanks!

Nu nog uitzoeken waarom mijn S2S-IPsec niet meer werkt nadat ik overgestapt ben van KPN glas naar T-Mobile glas :X 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door SlinkingAnt op 08-09-2022 17:15 ]

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tonne
Vanochtend was er storing bij Caiway, mijn internet provider. En ik heb een multi-site controller bij mij draaien. Via internet wordt dus verbinding gemaakt met de controller.
Na de storing kreeg ik een ander ip.
Nu waren er opeens een aantal switches die 'offline' waren. Terwijl ze nog wel gewoon functioneerden.
Met een vpn verbinding en ssh was dit snel opgelost. even set-inform gedaan naar het juiste adres.
Het punt was dat er een dns cache op de switches was die verwees naar het oude ip-adres. Dat stond in etc/hosts

Maar dit was niet het lastige. Er waren ook twee flex mini switches die offline waren (en die hebben geen ssh). Ik heb die op een gegeven moment toch even uit gezet door de PoE poort even te power cyclen. Maar ze kwamen niet online.
Daarna heb ik lang gezocht. Maar uiteindelijk kwam ik tot de volgende oplossing.
Door middel van DNAT heb ik het verkeer naar het oude adres, laten we het 123.123.123.123 noemen, omgeleid naar het nieuwe, laten we dat 12.34.56.78 noemen.
Ik moest dit op een USG en op een UXG doen. De UXG heeft dezelfde commandline als de UDM.

Voor de USG waren de commando's
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
set service nat rule 100 destination address 123.123.123.123
set service nat rule 100 destination port 8080
set service nat rule 100 inbound-interface eth1
set service nat rule 100 inside-address address 12.34.56.78
set service nat rule 100 inside-address port 8080
set service nat rule 100 log enable
set service nat rule 100 protocol tcp_udp
set service nat rule 100 type destination
commit

En voor de UXG was het:
code:
1
iptables -t nat -A PREROUTING -d 123.123.123.123 -j DNAT --to-destination 12.34.56.78

Hierna heb ik de flex mini's actief een provisioning laten doen. En heb de DNAT weer uit gezet. Daarna bleven ze het doen.
Wie weet help ik hier iemand mee in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Workaholic schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:08:

[Afbeelding]

Ik geloof dat ik het wel vaker heb gepost, maar goed :
- VLAN 1 hernoemd naar Management VLAN omdat de UniFi meuk dat wel zo fijn vindt en het je een hoop gezeik scheelt als er wat stuk gaat!
- DHCP begint pas bij 192.168.1.100
- Alles daaronder is ingesteld met zowel Static als DHCP IP adressen :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
192.168.1.1 = USG
192.168.1.2 = UniFi Controller + Pi-Hole met VLAN Interfaces en Unbound ernaast.
Alle IP nummers t/m 192.168.1.9 zijn voor dat soort meuk bedoeld...

192.168.1.10 t/m 19 = "Core" Switches

192.168.1.20 t/m 29 = "Edge" Switches

192.168.1.30 t/m 39 = Accesspoints Indoor

192.168.1.40 t/m 49 = Accesspoints Outdoor

Als het goed is en effe uit het blote hoofd en zo... :)
Jay-B schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:24:
Wat zou het doel moeten zijn van statisch IP-adressen toekennen in deze situatie?
Logisch je netwerk opzetten zodat je daar controle over hebt natuurlijk! :)
Toen ik geen antwoord had op die vraag hebben al mijn AP's en switch via DHCP een adres gekregen (zitten overigens wel in een apart VLAN).
Dat is bij mij dus een "Voor het geval dat optie" naast de Statische IP adressen voor elk netwerkapparaat en eventuele Servers en zo...

Ik heb zelfs DNS Records voor elk IP adres zodat ik makkelijk kan zien wat die uitspookt in mijn Pi-Hole webGUI en ook effe snel ernaar kan SSH'en en dergelijke! :P
abusimbal schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:27:
In de US gaat Ubiquiti met UI-Care beginnen.
https://store.ui.com/pages/ui-care

5 jaar garantie en priority replacement binnen de 2 dagen, gratis terug sturen.

Voorlopig enkel voor de UDM Pro en SE.
Blijft belachelijk als je beseft dat zelfs zoiets : pricewatch: HP Procurve V1410-8G (J9559A)
Gewoon levenslange garantie heeft! :o ;)
SlinkingAnt schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:14:
Nu nog uitzoeken waarom mijn S2S-IPsec niet meer werkt nadat ik overgestapt ben van KPN glas naar T-Mobile glas :X 8)7
KPN = PPPoE VLAN 6
T-Mobile = DHCP VLAN 300

Ik gok dat je dus iets van een andere Default Route hebt of zo... :$
Tonne schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:41:
Vanochtend was er storing bij Caiway, mijn internet provider.
Hmm...

Mijn Pi-Hole webGUI laat inderdaad tussen 7:00 en 9:00 belachelijk veel DNS Requests zien terwijl er niemand op dat moment hier actief was! :o
En ik heb een multi-site controller bij mij draaien. Via internet wordt dus verbinding gemaakt met de controller.
Na de storing kreeg ik een ander ip.
Nu waren er opeens een aantal switches die 'offline' waren. Terwijl ze nog wel gewoon functioneerden.
Met een vpn verbinding en ssh was dit snel opgelost. even set-inform gedaan naar het juiste adres.
Dat is dus de reden dat ik dat liever niet doe en al helemaal niet i.c.m. een Caiway of Ziggo achtige ISP die je geen vast IPv4 adres + IPv6 Prefix geeft! :/
Maar dit was niet het lastige. Er waren ook twee flex mini switches die offline waren (en die hebben geen ssh). Ik heb die op een gegeven moment toch even uit gezet door de PoE poort even te power cyclen. Maar ze kwamen niet online.
Daarna heb ik lang gezocht. Maar uiteindelijk kwam ik tot de volgende oplossing.
Door middel van DNAT heb ik het verkeer naar het oude adres, laten we het 123.123.123.123 noemen, omgeleid naar het nieuwe, laten we dat 12.34.56.78 noemen.
Ik moest dit op een USG en op een UXG doen. De UXG heeft dezelfde commandline als de UDM.

Voor de USG waren de commando's
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
set service nat rule 100 destination address 123.123.123.123
set service nat rule 100 destination port 8080
set service nat rule 100 inbound-interface eth1
set service nat rule 100 inside-address address 12.34.56.78
set service nat rule 100 inside-address port 8080
set service nat rule 100 log enable
set service nat rule 100 protocol tcp_udp
set service nat rule 100 type destination
commit

En voor de UXG was het:
code:
1
iptables -t nat -A PREROUTING -d 123.123.123.123 -j DNAT --to-destination 12.34.56.78

Hierna heb ik de flex mini's actief een provisioning laten doen. En heb de DNAT weer uit gezet. Daarna bleven ze het doen.
Wie weet help ik hier iemand mee in de toekomst.
Mooie workaround voor een probleem dat IMHO gewoon Ubiquiti moet oplossen dus : Heb je dat ook bij hen gemeld :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
nero355 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:45:
[...]

Dat is dus de reden dat ik dat liever niet doe en al helemaal niet i.c.m. een Caiway of Ziggo achtige ISP die je geen vast IPv4 adres + IPv6 Prefix geeft! :/
Gelijk heb je. Ipv6 hebben ze helemaal niet zelfs
[...]

Mooie workaround voor een probleem dat IMHO gewoon Ubiquiti moet oplossen dus : Heb je dat ook bij hen gemeld :?
Goed plan. Ga ik doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:50
Kan je dit niet oplossen met DDNS, en bij de andere sites ee url gebruiken bij inform? Je hebt bij een IP change misschien een vertraging voordat het doorgevoerd is. Zelfde geldt voor de S2S vpn's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
ardvark99 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:58:
[...]

Kan je dit niet oplossen met DDNS, en bij de andere sites ee url gebruiken bij inform? Je hebt bij een IP change misschien een vertraging voordat het doorgevoerd is. Zelfde geldt voor de S2S vpn's.
Ddns gebruik ik. En ik heb de url als inform host. Alleen om een vage reden bleven ze het oude ip gebruiken. En dat duurde meer dan 4 uur in elk geval. Veel langer dan de TTL. Het merendeel van de switches ging binnen 10 minuten om. Alleen 8 stuks niet. Eentje kwam na een uur weer online. Dus 7 switches bleven langer dan 4 uur offline. De twee flex mini switches zelfs langer dan 10 uur.
Maar het is dus opgelost dmv destination NAT.

[ Voor 3% gewijzigd door Tonne op 08-09-2022 22:17 ]

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik probeer op mijn UDR in te stellen dat ik alléén Cloudflare IP's allow, omdat ik zo mijn subdomeinen routeer richting poort 443 op mijn server. Dat stukje heb ik denk ik netjes voor elkaar. Echter is het zo dat mijn country restrictions de firewall rules volgens mij dwarszitten. Ik zet bijv. alleen Nederland in de allow list, en de Cloudflare IP's zitten daar niet in. Hoe krijg ik het voor elkaar dat de firewall allow rule boven de country restrictions komt? Ik heb het idee dat dat niet gaat. Vraag is dan, wat is een goed alternatief?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Sp33dFr34k schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:18:
Ik probeer op mijn UDR in te stellen dat ik alléén Cloudflare IP's allow, omdat ik zo mijn subdomeinen routeer richting poort 443 op mijn server. Dat stukje heb ik denk ik netjes voor elkaar. Echter is het zo dat mijn country restrictions de firewall rules volgens mij dwarszitten. Ik zet bijv. alleen Nederland in de allow list, en de Cloudflare IP's zitten daar niet in. Hoe krijg ik het voor elkaar dat de firewall allow rule boven de country restrictions komt? Ik heb het idee dat dat niet gaat. Vraag is dan, wat is een goed alternatief?
Stoppen met 'Cloud Flare' (US DNS) te willen gebruiken en gewoon een NL DNS provider gaan gebruiken?

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Will_M schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:23:
[...]

Stoppen met 'Cloud Flare' (US DNS) te willen gebruiken en gewoon een NL DNS provider gaan gebruiken?
Weet jij er 1 met soortgelijke features voor nop? Dan hoor ik het graag :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Sp33dFr34k schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:27:
[...]

Weet jij er 1 met soortgelijke features voor nop? Dan hoor ik het graag :)
Voor 'niets' gaat de zon op, maar dat weet je dus ook al als je Cloud Flare aan het gebruiken bent / gaat (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Bedankt voor je bijdrage :')

• diederikd
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-06-2024
Hoi allen, ik heb een net-nieuwe switch flex mini waar ik een probleem mee heb. Drie van de vijf (uplink, 2 x downlink) werken, maar de andere twee poorten zijn erg instabiel. Meestal komen de devices daarop online, maar met hoge hele hoge ping/latency, krijgen ze niet (direct) een IP adres.

Wat ik al heb geprobeerd:
- switch opnieuw opstarten, configuratie resetten
- devices op andere poorten aansluiten (geen verschil - een apparaat dat werkt op poort 3, werkt niet op poort 4)
- allerlei verschillende kabels - geen verschil
- voeding van switch aangepast (zowel PoE als de originele voeding) - geen verschil
- DHCP/fixed IP op client en binnen Controller aan/uit - geen verschil

Hebben jullie ideeën hoe ik verder kan debuggen? Of misschien zelfs wat het zou kunnen zijn?

Bredere setup:
KPN FTTH --> USG --> 8 poort switch PoE --> switch flex mini
KPN installatie volgens:
https://www.vanachterberg...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

[ Voor 6% gewijzigd door diederikd op 08-09-2022 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Graag gedaan!! Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad of anders misschien gaat nadenken over dát wat je feitelijk wil doen / aan het doen bent >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
diederikd schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:36:
Hoi allen, ik heb een net-nieuwe switch flex mini waar ik een probleem mee heb. Drie van de vijf (uplink, 2 x downlink) werken, maar de andere twee poorten zijn erg instabiel. Meestal komen de devices daarop online, maar met hoge hele hoge ping/latency, vaak vallen ze ook weer weg.

Wat ik al heb geprobeerd:
- switch opnieuw opstarten, configuratie resetten
- devices op andere poorten aansluiten (geen verschil - een apparaat dat werkt op poort 3, werkt niet op poort 4)
- allerlei verschillende kabels - geen verschil
- voeding van switch aangepast (zowel PoE als de originele voeding - geen verschil)

Hebben jullie ideeen hoe ik verder kan debuggen? Of misschien zelfs wat het zou kunnen zijn?

Bredere setup:

KPN installatie volgens:
Zonder die 'handleiding' te gaan bekijken of lezen: WAT voor een devices hang je aan die 'UI Flex-Switch Mini'? Als dat meerdere devices zijn welke PoE verwachten dan krijgen ze nu waarschijnlijk véél te weinig power vanuit dat apparaatje doordat dat ding niet bedoeld is als volwaardige PoE switch.

Leuk ding om onder een bureau weg te werken en zo één enkel VOIP/IP toestel van stroom te kunnen voorzien, maar ook niet meer dan dát.

Als je wil gaan debuggen: LLDP is wat je wilt debuggen.

• diederikd
Will_M schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:44:
[...]

Zonder die 'handleiding' te gaan bekijken of lezen: WAT voor een devices hang je aan die 'UI Flex-Switch Mini'? Als dat meerdere devices zijn welke PoE verwachten dan krijgen ze nu waarschijnlijk véél te weinig power vanuit dat apparaatje doordat dat ding niet bedoeld is als volwaardige PoE switch.

Leuk ding om onder een bureau weg te werken en zo één VOIP/IP toestel van stroom te kunnen voorzien, maar ook niet meer dan dát.
Heb er een mijn TV (android), KPN STB en een raspberry pi op aangesloten. Geen van hen verwacht PoE, deze switch heeft überhaupt geen PoE out.

Ik denk dat de KPN / IPTV setup (van de USG) er niet mee te maken heeft - ik kan in ieder geval niet beredeneren hoe. Ook als ik de STB losgekoppeld is heb ik dit probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
diederikd schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:51:
[...]

Heb er een mijn TV (android), KPN STB en een raspberry pi op aangesloten. Geen van hen verwacht PoE, deze switch heeft überhaupt geen PoE out.

Ik denk dat de KPN / IPTV setup (van de USG) er niet mee te maken heeft - ik kan in ieder geval niet beredeneren hoe. Ook als ik de STB losgekoppeld is heb ik dit probleem.
Daarmee komen we al weer iets verder ;)

Je bent dus klaarblijkelijk véél IGMP verkeer over je netwerk aan het pompen? IGMP Snooping staat ingeschakeld op de assigned VLAN's / Trunks?

• diederikd
Will_M schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:55:
[...]

Daarmee komen we al weer iets verder ;)

Je bent dus klaarblijkelijk véél IGMP verkeer over je netwerk aan het pompen? IGMP Snooping staat ingeschakeld op de assigned VLAN's / Trunks?
Ja, heb ik ook aan en uit gehad. Nu maak ik daarbij de aanname dat een enkele instelling op het gedefinieerde netwerk in de Controller over wordt genomen door beide switches.
Maar met de STB ontkoppeld (/ geen IPTV device in hele netwerk) zou er geen IGMP verkeer moeten zijn, toch? Kan ik IGMP specifiek monitoren?
Ik zal er morgen wat uitgebreider op Googlen, misschien begrijp ik IGMP en multicast onvoldoende.

Edit: ik lees nu dat flex mini geen IGMP snooping ondersteunt... Balen. Vandaar dat de instelling ook geen verschil maakte, denk ik.
Wil het alsnog iets beter begrijpen: hoe kan het dat dit probleem zich alleen bij poorten 4-5 voor doet (op basis van een avond onderzoek / testen)?

[ Voor 18% gewijzigd door diederikd op 08-09-2022 23:22 ]

• Jay-B
  • Niet online
[...]

Logisch je netwerk opzetten zodat je daar controle over hebt natuurlijk! :)

[...]
Mijn netwerk is ook logisch opgezet maar daar had ik echt geen statische adressen voor nodig. ;)
Tonne schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:16:
Ddns gebruik ik. En ik heb de url als inform host. Alleen om een vage reden bleven ze het oude ip gebruiken. En dat duurde meer dan 4 uur in elk geval. Veel langer dan de TTL. Het merendeel van de switches ging binnen 10 minuten om. Alleen 8 stuks niet. Eentje kwam na een uur weer online. Dus 7 switches bleven langer dan 4 uur offline. De twee flex mini switches zelfs langer dan 10 uur.
Maar het is dus opgelost dmv destination NAT.
Als je verbinding DOWN gaat dan kan DDNS natuurlijk ook niet geüpdate worden al staat je TTL op 1 seconde of zo dus ik gok dat het daarom mis is gegaan :)

Genoeg apparaten/software die je na een dergelijk probleem handmatig een schop moet geven helaas... :/
@Will_M heeft wel een punt : Als iets GRATIS is dan ben JIJ vaak degene waaraan er geld wordt verdiend! ;)
diederikd schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:36:
Bredere setup:
KPN installatie volgens:
Is dat dezelfde als die in [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie op dit moment :?
diederikd schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:51:
Heb er een mijn TV (android), KPN STB en een raspberry pi op aangesloten.
diederikd schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:09:
Maar met de STB ontkoppeld (/ geen IPTV device in hele netwerk) zou er geen IGMP verkeer moeten zijn, toch? Kan ik IGMP specifiek monitoren?
Ik zal er morgen wat uitgebreider op Googlen, misschien begrijp ik IGMP en multicast onvoldoende.
Dat zijn dus drie apparaten die Multicast doen :
- Android TV vanwege het Casten van allerlei meuk.
- KPN IPTV natuurlijk.
- Raspberry Pi OS (of RaspBian...) draait default AVAHI voor Multicast Services dus die zit ook mee te schreeuwen!
Jay-B schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:14:
Mijn netwerk is ook logisch opgezet maar daar had ik echt geen statische adressen voor nodig. ;)
Dan ben je geen controlefreak zoals ik of is het niet logisch genoeg ook al denk jij van wel ;) :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
[...]
KPN = PPPoE VLAN 6
T-Mobile = DHCP VLAN 300

Ik gok dat je dus iets van een andere Default Route hebt of zo... :$
Internet werkte direct na aanpassing van KPN-PPPoE naar T-Mobile VLAN.
code:
1
2
3
4
5
6
11[NET] received packet: from 145.53.xxx.xxx[500] to 143.177.xxx.xxx[500] (76 bytes)
11[ENC] invalid HASH_V1 payload length, decryption failed?
11[ENC] could not decrypt payloads
11[IKE] message parsing failed
11[IKE] ignore malformed INFORMATIONAL request
11[IKE] INFORMATIONAL_V1 request with message ID 2113034639 processing failed

Pakketjes van de andere kant komen ook gewoon binnen, maar het opbouwen van de tunnel gaat mis.

Volgens hun (nu verborgen :() vpn-troubleshooting guide is het een verkeerde PSK, maar na 2x aan beide kanten die opnieuw ingesteld te hebben, lijkt me dat sterk.

[ Voor 4% gewijzigd door SlinkingAnt op 09-09-2022 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Sp33dFr34k schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:18:
dat gaat je niet lukken met de unifi gateways, tenminste, niet dat ik zo weet, advanced firewall configuraties vind ik op de unifi gateways te beperkt. wil je dat voor elkaar krijgen, kijk dan naar PFsense/OPNsense, of andere...
offtopic:
hier met OPNsense heb ik hetgeen wat jij wilt, perfect werkend ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bauk

[...]

[...]
Wat ik nou weer voor raars heb... ik heb een TADO internet bridge aangesloten met een POE naar USB dongle. Deze heeft itt tot mijn ap's een uptime van > 7 dagen. :? . Wat wel zo is, is dat ik al mijn uplinks op de laatste poorten van mijn 16-poe heb zitten, terwijl de TADO ergens midden in de range van poorten zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdiqQdnSRK7I8fg2dKs0s5yY1Y0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DGZLZ7Q8lKen9DRTWwedTYha.png?f=user_large

Zou het nou zo maar kunnen dat een cluster van POE poorten naast elkaar dat gedrag van dat resetten aanjaagt (warmte)? Maar die sensor gilt dat ie niets kan waarnemen. Andere optie is dat 'ie de uptime anders telt... Wat vinden jullie ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 20:57
Ik maak mezelf niet meer zo druk om geo blokkades. Tuurlijk wordt bij mij ook de meeste landen geblokkeerd, maar een heleboel staan weer open. Ook vanwege cloudflare.
Zie ook dit stukje op paloalto

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rotje333 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:27:
Ik heb nu al een tijd een probleem met de enige UAP-AC-Pro in ons netwerk. Deze zit via PoE aan een US-16-150W geknoopt.

Ongeveer 1 á 2 keer op een dag start de access point ineens opnieuw op, echter vind ik hier nergens iets over in de logs o.i.d. Verder heb ik geen idee wat dit kan veroorzaken of eigenlijk waar ik moet beginnen met zoeken..

Ik zat bijvoorbeeld ook te denken aan de switch die misschien te heet wordt maar die draait netjes op 57 graden, ik heb al een andere poort geprobeerd op de switch maar het probleem blijft. Heeft iemand een idee of er nog een log is die ik over het hoofd zie of iets in die trant waar ik überhaupt kan beginnen met debuggen?
De USW 16-150 is geteisterd die voedingsproblemen. Vooral uitgedroogde elco’s o.a https://www.michaelstaake...upply-failure-and-repair/

Je voeding is waarschijnlijk op zijn laatste dagen actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bauk
stormfly schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:35:
[...]

De USW 16-150 is geteisterd die voedingsproblemen. Vooral uitgedroogde elco’s o.a https://www.michaelstaake...upply-failure-and-repair/

Je voeding is waarschijnlijk op zijn laatste dagen actief.
Dat die 16-150 issues heeft moge duidelijk zijn. Maar ik heb nergens op Internet het verband gezien tussen de Thermal Errors die ik zie en de PSU. Maar ja, ik heb nu wel een mental note gemaakt dat ik wat geld opzij moet gaan leggen om vervanging snel te kunnen doen wanneer dit issue zich ook eens aandient.

Tof spul maar man man man wat een dure grap. Lijkt wel net kinderen hebben: veel plezier ervan maar ook de zorgen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bauk schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:18:
[...]

Dat die 16-150 issues heeft moge duidelijk zijn. Maar ik heb nergens op Internet het verband gezien tussen de Thermal Errors die ik zie en de PSU. Maar ja, ik heb nu wel een mental note gemaakt dat ik wat geld opzij moet gaan leggen om vervanging snel te kunnen doen wanneer dit issue zich ook eens aandient.

Tof spul maar man man man wat een dure grap. Lijkt wel net kinderen hebben: veel plezier ervan maar ook de zorgen :+
Het is erg duur geworden, als ik zie wat een Gen2 16 Ports kost, dat is niet wat hij koste bij GA lancering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

nero355 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:30:

@Will_M heeft wel een punt : Als iets GRATIS is dan ben JIJ vaak degene waaraan er geld wordt verdiend! ;)
Ik ken jouw standpunten over het algemeen wel, en je hebt vaak een punt. Maar ik zou CF niet gebruiken, als ik me er van tevoren niet in verdiept zou hebben. Mocht je ergens meer info hebben gevonden betreft het punt wat je benoemt, dan hoor ik het graag.

In de privacy policy staat namelijk wat je zou verwachten:
Our mission to help build a better Internet is rooted in the importance we place on establishing trust with our Customers, users, and the Internet community globally. To earn and maintain that trust, we commit to communicating transparently, providing security, and protecting the privacy of data on our systems.

We keep your personal information personal and private. We will not sell or rent your personal information to anyone. We will not share or otherwise disclose your personal information except as necessary to provide our Services or as otherwise described in this Policy without first providing you with notice and the opportunity to consent.
geenwindows schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:22:
[...]

dat gaat je niet lukken met de unifi gateways, tenminste, niet dat ik zo weet, advanced firewall configuraties vind ik op de unifi gateways te beperkt. wil je dat voor elkaar krijgen, kijk dan naar PFsense/OPNsense, of andere...
offtopic:
hier met OPNsense heb ik hetgeen wat jij wilt, perfect werkend ;)
Hmmm damn, zit niet meteen te wachten op een overstap naar OPNsense eigenlijk, maar dank voor de info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeroday
  • Laatst online: 16:17

zeroday

There is no alternative!

Dusss .. na +2 jaar begint de USG te klapperen ..
Gisteren al vage problemen en nu weer ..
vrouwlief begint zich af te vragen wat ik uitvoer op het netwerk ...

Even een grote doos open en een 12V - 1.5A powersupply gezocht als vervanging van de 12V - 1A
en deze aangesloten op de USG

Inmiddels weer een uur online en stabiel .. Lijkt erop dat de powersupply het inderdaad niet meer kon volhouden, maar een echte indicatie op de powersupply zelf was er niet ..
fingers crossed dan maar ..
kan niet iets anders bedenken waarom de router eruit vliegt ..(reboot)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:58
zeroday schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:20:
Dusss .. na +2 jaar begint de USG te klapperen ..
Gisteren al vage problemen en nu weer ..
vrouwlief begint zich af te vragen wat ik uitvoer op het netwerk ...

Even een grote doos open en een 12V - 1.5A powersupply gezocht als vervanging van de 12V - 1A
en deze aangesloten op de USG

Inmiddels weer een uur online en stabiel .. Lijkt erop dat de powersupply het inderdaad niet meer kon volhouden, maar een echte indicatie op de powersupply zelf was er niet ..
fingers crossed dan maar ..
kan niet iets anders bedenken waarom de router eruit vliegt ..(reboot)
Een USG3 heeft het OS op een interne usb stick draaien die na een x-aantal keer schrijven corrupt raakt. Wat voor USG heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:15

Falcon10

Hit it i would !

Ubiquiti heeft ze'n voeding toch niet echt op orde.
We weten al langer dat hun firmware updates al eens kuren veroorzaken ( al lijkt het nu al even geleden *houdt hout vast* ), maar de terugkomende problemen die je hier ziet terugkomen zijn toch altijd zowat voedingen die stuk gaan.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:23
Wij gebruiken nu standaard een bepaalde mikrotik voeding als we die USG's plaatsen, helaas is er nog steeds geen opvolger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Laatst online: 16:17

zeroday

There is no alternative!

SniperGuy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:30:
[...]

Een USG3 heeft het OS op een interne usb stick draaien die na een x-aantal keer schrijven corrupt raakt. Wat voor USG heb je?
Volgens mij zou ik dan niet een reboot of geklapper hebben, maar een situatie waarin de USG totaal niet meer online kan komen en dus niet meer kan booten. Hiervan is geen sprake. Vandaar dat ik de powersupply (gewoon eentje van een externe HDD die ik niet gebruik omdat ik de HDD's uit de enclosure heb gesloopt voor gebruik in een NAS) heb toegepast

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:58
zeroday schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:07:
[...]

Volgens mij zou ik dan niet een reboot of geklapper hebben, maar een situatie waarin de USG totaal niet meer online kan komen en dus niet meer kan booten. Hiervan is geen sprake. Vandaar dat ik de powersupply (gewoon eentje van een externe HDD die ik niet gebruik omdat ik de HDD's uit de enclosure heb gesloopt voor gebruik in een NAS) heb toegepast
Als hij echt kapot is zal hij inderdaad niet meer booten, maar voordat hij echt kapot is kan hij natuurlijk buggy worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SniperGuy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:10:
Als hij echt kapot is zal hij inderdaad niet meer booten, maar voordat hij echt kapot is kan hij natuurlijk buggy worden :)
Alles draait in RAM hé dus pas na een reboot of firmware upgrade kan je problemen met de USB Stick verwachten! :)

Daarnaast was er laatst ook iemand die echt een probleem met het moederbord had of het RAM zelf en dat kan je weer wel merken als de USG al draait!

Gelukkig heb ik hier wat "DrayTek Spare Parts" liggen voor het geval dat :
- Twee Routers.
- De adapters van die Routers.

Als de USB Stick afsterft dan heb ik ook wel wat liggen denk ik... :+
SlinkingAnt schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:10:
Internet werkte direct na aanpassing van KPN-PPPoE naar T-Mobile VLAN.
code:
1
2
3
4
5
6
11[NET] received packet: from 145.53.xxx.xxx[500] to 143.177.xxx.xxx[500] (76 bytes)
11[ENC] invalid HASH_V1 payload length, decryption failed?
11[ENC] could not decrypt payloads
11[IKE] message parsing failed
11[IKE] ignore malformed INFORMATIONAL request
11[IKE] INFORMATIONAL_V1 request with message ID 2113034639 processing failed

Pakketjes van de andere kant komen ook gewoon binnen, maar het opbouwen van de tunnel gaat mis.

Volgens hun (nu verborgen :() vpn-troubleshooting guide is het een verkeerde PSK, maar na 2x aan beide kanten die opnieuw ingesteld te hebben, lijkt me dat sterk.
De andere kant is ook een T-Mobile aansluiting zo te zien ? Of toch iets anders ?!

Ik zou eens alles helemaal vanaf het begin opzetten na een volledige Reset van beide kanten :)
bauk schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:18:
Dat die 16-150 issues heeft moge duidelijk zijn. Maar ik heb nergens op Internet het verband gezien tussen de Thermal Errors die ik zie en de PSU.

Maar ja, ik heb nu wel een mental note gemaakt dat ik wat geld opzij moet gaan leggen om vervanging snel te kunnen doen wanneer dit issue zich ook eens aandient.
Wat ik al eerder zei : Er zijn gewoon losse voedingen tekoop die je makkelijk erin kan proppen en als je de Search erbij pakt van dit deel of Deel 3 dan kan je hele tabellen terugvinden met allerlei passende en werkende modellen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
Falcon10 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:34:
Ubiquiti heeft ze'n voeding toch niet echt op orde.

de terugkomende problemen die je hier ziet terugkomen zijn toch altijd zowat voedingen die stuk gaan.
Is enkel bij de USG het geval.
moppentappers schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:36:
Wij gebruiken nu standaard een bepaalde mikrotik voeding als we die USG's plaatsen, helaas is er nog steeds geen opvolger.
Gewoon de UDM Pro nemen, je hebt de controller toch nodig dus waarom zou je nog een USG (of opvolger) plaatsen met aparte controller. Er komt trouwens geen directe USG opvolger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

nero355 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:27:
[...]

Alles draait in RAM hé dus pas na een reboot of firmware upgrade kan je problemen met de USB Stick verwachten! :)

Daarnaast was er laatst ook iemand die echt een probleem met het moederbord had of het RAM zelf en dat kan je weer wel merken als de USG al draait!

- Twee Routers.

Als de USB Stick afsterft dan heb ik ook wel wat liggen denk ik... :+

[...]

De andere kant is ook een T-Mobile aansluiting zo te zien ? Of toch iets anders ?!

Ik zou eens alles helemaal vanaf het begin opzetten na een volledige Reset van beide kanten :)
Ik zou ook even met de allerlaagste DH Group op fase 1 beginnen en welkom123. gewoon even kijken
Wij doen op het werk veel ook met Fortigates en Checkpoint en ik merk dat Checkpoint echt wel vaak last heeft als de encryptie the hoog staat, ik weet niet wat er aan het einde van de tunnel staat in jouw geval. maar misschien even van laag naar hoog gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
[...]

Ook opgelost, andere kant had een verkeerd IP-adres ingevuld als target |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

SlinkingAnt schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:59:
[...]

Ook opgelost, andere kant had een verkeerd IP-adres ingevuld als target |:(
ehehehehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:23
Tha Render_2 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:03:
[...]

Is enkel bij de USG het geval.

[...]

Gewoon de UDM Pro nemen, je hebt de controller toch nodig dus waarom zou je nog een USG (of opvolger) plaatsen met aparte controller. Er komt trouwens geen directe USG opvolger.
Wij hebben 1 controller voor alle locaties, een UDM pro is daarvoor veel te groot helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
Dr Pro schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:00:
Ik ben op zoek naar een goede syslog server voor het (live) analyseren van de firewall logs van mijn USG.
Heeft iemand al een dergelijke setup opgezet?

Ik was aan het kijken naar Graylog, maar dat heeft me nog niet helemaal kunnen overtuigen.
De syslog server komt idealiter op een Ubuntu VM of RaspberryPi te draaien. Liever geen Windows (ivm resources en licentiekosten..)

Heb ook iets gevonden op basis van rsyslog icm LogAnalyzer van Adiscon, maar ook daarvan weet ik niet zeker of dat bruikbaar is.

Een hele mooie oplossing lijkt me de FirewallAnalyzer van RocketCyber. Dat is echter onderdeel van Kaseya geworden dus dat zal ook knaken gaan kosten...
Heb je al eens naar Loki gekeken icm Grafana?

Wat een ellendige dag vandaag zeg!
Ik gebruik al een poosje met veel plezier een UDM Pro op kantoor, met glasvezel! UTP kabeltje gaat vanuit de glasvezel modem in de WAN poort, werkt fantastisch.. Tot eergisteren, toen ze bij verbouwingswerkzaamheden de glasvezel kabel beschadigd hebben..
(oud pand, dont ask). Ansich niet zo'n probleem, we zouden over enkele weken toch overstappen naar glasvezel van KPN en die verbinding werkt ook al. Dus ik dacht fuck it! ik plug de kabel vanuit de KPN glasvezel modem (OOK UTP kabel) in de UDM en gaan. niet dus.. niks, nakkes, nada! Dus ik dacht nog, misschien moet ik een half uurtje wachten. Dat is bij de huidige provider ook zo als ik een nieuwe firewall op hang. Dus bij het naar huis gaan de kabel opnieuw in de UDM geprikt, deurtje dicht en weekend!

Maar nee.. inmiddels is de UDM nog steeds niet online. Iemand hier ervaring mee? Ik had al niet zo'n hoge pet op van KPN, maar dit word helemaal niks zo :')

[ Voor 36% gewijzigd door Aherin op 09-09-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 07:21
Aherin schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:40:
[...]

Heb je al eens naar Loki gekeken icm Grafana?
Nee! Die ken ik nog niet. Loki bedoel ik, Grafana wel over gelezen. Ik ga eens googlen! Thanks 🙏🏽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aherin
Dr Pro schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:03:
[...]

Nee! Die ken ik nog niet. Loki bedoel ik, Grafana wel over gelezen. Ik ga eens googlen! Thanks 🙏🏽
Wij verschepen een groot aantal logs er naartoe, Loki is relatief nieuw dus er zitten nog wat ruwe kantjes aan, maar al met al ben ik er zeer tevreden over. Zeker omdat we toch al Grafana gebruiken icm Prometheus voor allerlei metrics (nu nog onze Ubiquiti apparatuur :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:48
[...]
Maar nee.. inmiddels is de UDM nog steeds niet online. Iemand hier ervaring mee? Ik had al niet zo'n hoge pet op van KPN, maar dit word helemaal niks zo :')
En heb je in de controller ook de wan settings aangepast als je bv van dhcp naar ppoe gaat? En deUDM Pro toch sowieso een herstart gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
Behoorlijk Leek schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:14:
[...]

En heb je in de controller ook de wan settings aangepast als je bv van dhcp naar ppoe gaat? En de UDM Pro toch sowieso een herstart gegeven?
:X

Zoals ik zei, vervelende dag :D

[ Voor 5% gewijzigd door Aherin op 09-09-2022 20:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb al een tijd naar volle tevredenheid een AC in-wall (UAP-AC-IW) in gebruik en nu zocht ik iets voor buiten.

Dus zonder me verder al te veel te verdiepen in de specs de AC Mesh Pro (UAP-AC-M-PRO) besteld omdat die er op het plaatje zo op het oog hetzelfde uit ziet en ik dus dacht dat dit de outdoor versie van de in-wall is.

Was wel even schrikken toen die binnen kwam en ik ‘m naast mijn in-wall hielt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKrCW_6wkjOaWfsnoVpcEypIWZw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jsPFryWHJx2LAVEzeQN3Zct5.jpg?f=user_large
Ietsiepietsie groter dan ik verwacht had! :+

En het is niet enkel de verpakking die wat groot is uitgevallen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJ68fPWBGB_OO-uWHbbA-l5RCOs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uu4lUdmz5ckPwcQVmh4Ce1Xx.jpg?f=user_large

Dus nu maar een veel kleinere AP gekocht die ook outdoor geschikt blijkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtQnf93lbnnH7UF5bJeJ4foDlUo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qXwT8f9iBN13xmSMSFpCZ5Vd.jpg?f=user_large
Dat is een UAP-FlexHD rechts.

Was eigenlijk niet mijn eerste keuze want had liever een Unifi6 Mesh gekocht aangezien die betere specs heeft, nieuwer is en dezelfde adviesprijs heeft.
Helaas kost hij in de praktijk iets van €60 meer :|

Ik heb me wel op de Ubiquiti EU store aangemeld voor wanneer hij weer op voorraad komt maar heeft iemand een idee hoeveel wachttijd er nu op een Unifi6 Mesh AP zit?

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
[...]

- Twee Routers.

[...]

[...]
Dan zou ik eerst maar eens zien of de firmware van de desbetreffende modellen niet uit het jaar kruik is, Draytek is in mijn ervaring niet altijd even up to date vwb firmwares aangezien oa de 213x (ja, dat Vodafone / T-Mobile ding dus ook) al sinds 2018 geen updates meer gezien heeft.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Toch nog even verder met mijn Sonos issue.. omdat ik het graag wil begrijpen.

UDM SE -> Fiber DAC -> POE 24 Enterprise -> Sonos ARC (wired port 10).

Zodra ik STP disable op alleen deze port 10 van de sonos arc is mijn netwerk weer snel en zijn de problemen weg.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2022/09/10/sonosissue1.md.png

Kan iemand mij nou uitleggen wat hiervan het effect is en waarom het netwerk weer nu snel is?
Verloop nu al de traffic via het sonos netwerk ipv mijn eigen netwerk door de slechte / oude STP implementatie van de SONOS?

Op internet lees ik dat je RTSP -> STP moet instellen en dan priority op mijn UDM SE 4096 en dan ophogen. In mijn geval heb ik 4 in walls, moet ik deze dan ook naar 8192 net zoals mijn POE Enterprise switch?

Wat is het effect van een wireless only configuratie -> loop je dan nog steeds het risico met STP en broadcast traffic tussen de sonos boxen?

[ Voor 37% gewijzigd door Workaholic op 10-09-2022 13:24 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Workaholic schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:20:
Toch nog even verder met mijn Sonos issue.. omdat ik het graag wil begrijpen.

UDM SE -> Fiber DAC -> POE 24 Enterprise -> Sonos ARC (wired port 10).

Zodra ik STP disable op alleen deze port 10 van de sonos arc is mijn netwerk weer snel en zijn de problemen weg.

[Afbeelding]

Kan iemand mij nou uitleggen wat hiervan het effect is en waarom het netwerk weer nu snel is?
Verloop nu al de traffic via het sonos netwerk ipv mijn eigen netwerk door de slechte / oude STP implementatie van de SONOS?

Op internet lees ik dat je RTSP -> STP moet instellen en dan priority op mijn UDM SE 4096 en dan ophogen. In mijn geval heb ik 4 in walls, moet ik deze dan ook naar 8192 net zoals mijn POE Enterprise switch?

Wat is het effect van een wireless only configuratie -> loop je dan nog steeds het risico met STP en broadcast traffic tussen de sonos boxen?
Wat laat die poort zien als je hem niet aanpast? Blocked by STP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:59:
[...]

Wat laat die poort zien als je hem niet aanpast? Blocked by STP?
Nee vreemd genoeg niets te vinden van stp (blocking) meldingen op switch niveau of in de algemene event logging. Nog niet op ssh niveau gekeken, puur alleen de gui.

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:39
@Workaholic heb je toevallig deze handleiding op Github al gezien?

Ikzelf heb hier ook heel wat gedoe met Sonos gehad. Met name de Sub wilde niet bekabeld toegevoegd worden en wanneer dat wel lukte kreeg ik dezelfde problematieken.

Sonos wil steeds het eigen WiFi netwerk opstarten. Zodra 2 apparaten verbonden zijn met ethernet en de optie WiFi staat ingeschakeld, dan krijg je het trage of half werkende netwerk.

Uiteindelijk is het hier gelukt. In eerste instantie was hij aangesloten op de UDM Pro. Dat gaf schijnbaar problemen. De Playbar doet het daar wel gewoon op. Nu de Sub op een USW is aangesloten lukt het wel. En inderdaad STP op de poort uitgeschakelen is zeer van belang.
Dit hoeft dus niet en is in principe ook niet wenselijk.

• Workaholic
  • Niet online
bes-r schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:33:
@Workaholic heb je toevallig deze handleiding op Github al gezien?

Ikzelf heb hier ook heel wat gedoe met Sonos gehad. Met name de Sub wilde niet bekabeld toegevoegd worden en wanneer dat wel lukte kreeg ik dezelfde problematieken.

Sonos wil steeds het eigen WiFi netwerk opstarten. Zodra 2 apparaten verbonden zijn met ethernet en de optie WiFi staat ingeschakeld, dan krijg je het trage of half werkende netwerk.

Uiteindelijk is het hier gelukt. In eerste instantie was hij aangesloten op de UDM Pro. Dat gaf schijnbaar problemen. De Playbar doet het daar wel gewoon op. Nu de Sub op een USW is aangesloten lukt het wel. En inderdaad STP op de poort uitgeschakelen is zeer van belang.

[...]

Ja thnx, had ik gezien. Internet staat er vol mee met allerlei verschillende settings. De een zegt wel multicast enhancements aan en de andere niet. Jammer dat sonos dit niet heeft kunnen oplossen met nieuwe firmware oid.

Anyways, STP disabled op de port in kwestie lijkt het issue te hebben opgelost. Ik wil alleen graag begrijpen wat de impact hiervan is zoals eerder aangegeven.

staat de unify switch nu een loop toe op deze port en gaat er dan via deze port en het mesh netwerk tussen de Sonos systemen dan nu verkeer van het rest van het netwerk?
Tonne schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:25:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Juist stp aanzetten en juist configureren is belangrijk bij meer dan 1 bekabelde sonos.
Sonos probeert een eigen wifi netwerk te maken en dat is prima. Laat ze maar lekker met elkaar onderling communiceren. Als er maar 1 speaker of sonos boost of ander sonos apparaat bekabeld is aangesloten dan werkt het prima.
Alleen het probleem lijkt hier anders te zijn. Als je STP aan zet en igmp snooping ook aan. Wat gebeurt er dan? Want sonos maakt gebruik van multicast en dat kan ook over heel je netwerk gaan bij onjuiste instellingen
In mijn geval heb ik alleen de ARC direct op de core switch aangesloten - alleen met het uitschakelen van STP voor alleen deze specifieke switch port was alles weer snel.. de vraag is alleen nu of ik hier juist aan doe en wat de impact hiervan is. Loopt er straks ander verkeer over het mesh netwerk van de sonos hierdoor omdat ik het niet meer blokkeer ? Misschien toch maar overwegen om alles via WiFi te verbinden of de sonos speakers maar te verkopen 😂

[ Voor 31% gewijzigd door Workaholic op 10-09-2022 21:32 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
bes-r schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:33:
@WorkaholicNu de Sub op een USW is aangesloten lukt het wel. En inderdaad STP op de poort uitgeschakelen is zeer van belang.

[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Juist stp aanzetten en juist configureren is belangrijk bij meer dan 1 bekabelde sonos.
Sonos probeert een eigen wifi netwerk te maken en dat is prima. Laat ze maar lekker met elkaar onderling communiceren. Als er maar 1 speaker of sonos boost of ander sonos apparaat bekabeld is aangesloten dan werkt het prima.
Alleen het probleem lijkt hier anders te zijn. Als je STP aan zet en igmp snooping ook aan. Wat gebeurt er dan? Want sonos maakt gebruik van multicast en dat kan ook over heel je netwerk gaan bij onjuiste instellingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maar nee.. inmiddels is de UDM nog steeds niet online. Iemand hier ervaring mee?

Ik had al niet zo'n hoge pet op van KPN, maar dit word helemaal niks zo :')
KPN is AWESOME!!! <3 _O_ O+

Als ik Caiway zou kunnen inruilen voor mijn oude KPN account dan zou ik daar geen seconde over twijfelen! :P

@xbeam heeft hier al meerdere keren gemeld dat de UDM modellen problemen hebben met de SFP aansluiting i.c.m. bepaalde KPN apparatuur en het echt 100% aan de UDM reeks ligt dus mocht je daar last van hebben in de toekomst zoek dan effe dat verhaal terug! ;)
Comp User schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:43:
Dan zou ik eerst maar eens zien of de firmware van de desbetreffende modellen niet uit het jaar kruik is, Draytek is in mijn ervaring niet altijd even up to date vwb firmwares aangezien oa de 213x (ja, dat Vodafone / T-Mobile ding dus ook) al sinds 2018 geen updates meer gezien heeft.
Dat is een appels en peren vergelijking! :P

- Door ISP's verpeste DrayTek Firmwares != Fatsoenlijke zelf in de winkel gekochte DrayTek modellen ;)
- Mijn ervaring met hun firmwares en Support in het algemeen voor hun xDSL Routers is vele malen beter dan die met de Ubiquiti firmwares!

En daarnaast is het zo'n beetje het aanbevolen merk voor xDSL aansluitingen al sinds de begindagen van xDSL :)
Workaholic schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:20:

Dat zou zomaar kunnen!

Volgens mij heb je apparatuur nodig die een bepaalde feature heeft die alle UniFi modellen niet kennen namelijk Pim Sparse Mode : Bruzski in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Mijn UAP AC In Wall modellen kennen een dergelijke instelling niet voor zover ik weet dus kijk effe goed of dat ondertussen überhaupt wel mogelijk is :?

(R)STP stel je inderdaad zo in :
- Core Switch 4096
- Volgende Switch die daaraan hangt 8192
- En zo ga je door t/m 32768 :)
Workaholic schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:38:
Jammer dat sonos dit niet heeft kunnen oplossen met nieuwe firmware oid.
Volgens mij hebben ze alleen een keer DTS toegevoegd aan bepaalde modellen en de rest EOL verklaard dus ik zou sowieso niet al teveel van dat merk verwachten! :X :| :/
STP disabled op de port in kwestie lijkt het issue te hebben opgelost.
Ik wil alleen graag begrijpen wat de impact hiervan is zoals eerder aangegeven.
Dat je Sonos de baas is op die Switch Poort en niet je Switch ;)
staat de unify switch nu een loop toe op deze port
In principe wel, echter heb je voor een loop twee poorten nodig en heel eerlijk gezegd weet ik niet wat er gebeurt als één van de twee poorten niet in het (R)STP geheel zit... :$
en gaat er dan via deze port en het mesh netwerk tussen de Sonos systemen dan nu verkeer van het rest van het netwerk?
Als je pech hebt dan zou dat zomaar kunnen dus gooi er eens wat iPerf3 testjes tegenaan! ;)
Workaholic schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:38:
Misschien toch maar overwegen om alles via WiFi te verbinden of de sonos speakers maar te verkopen :+
Ik zeg DOEN!!! >:) En dan vooral dat laatste! :P :+

[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 10-09-2022 21:35 ]

Pagina: 1 ... 204 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.