[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 202 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Ubiquiti komt met nieuw Protect camera systeem.
22 mm ronde opening nodig, verbonden met een module.
UniFi Protect AI Theta
YouTube: UInnovations: UniFi Protect AI Theta [Coming Soon to Early Access]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

zeroday

There is no alternative!

Slux schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:49:

Klopt het dat die poweradapers nog slecht zijn als je meerdere groepen in huis hebt ?
Nee, heeft eerder te maken met de meerdere fasen die je in je huis kan hebben. Heb je een contactdoos die op een andere fase zit dan je andere powerline dan kunnen ze elkaar niet meer vinden.

Net als de andere schrijver heb ik met nieuwere powerlines (spreken we wel over 7 jaar geleden) de problemen gehad dat als je 'full speed' data erover gooit die gebakjes kuren begonnen te vertonen en dat ze uit en aan moesten. Echter .. ik heb nu al een jaar of 5 / 6, twee hele oude powerlines van ik denk nu 14/15 jaar (eerste generatie) lopen van mijn woonkamer naar mijn schuur waar 3 Unifi producten op werken. Een Flex Switch met daaraan een camera en een buiten AP .. die dingen werken echt gewoon perfect en nooit een probleem. Die camera stuurt gewoon 24/7 data door naar de cloudkeyg2 en zelfs die eerste generatie powerlines geven genoeg snelheid voor dus camera beelden en een AP die telefoons/tablets van internet kan voorzien in de tuin ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
zeroday schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:56:
[...]

Nee, heeft eerder te maken met de meerdere fasen die je in je huis kan hebben. Heb je een contactdoos die op een andere fase zit dan je andere powerline dan kunnen ze elkaar niet meer vinden.

Net als de andere schrijver heb ik met nieuwere powerlines (spreken we wel over 7 jaar geleden) de problemen gehad dat als je 'full speed' data erover gooit die gebakjes kuren begonnen te vertonen en dat ze uit en aan moesten. Echter .. ik heb nu al een jaar of 5 / 6, twee hele oude powerlines van ik denk nu 14/15 jaar (eerste generatie) lopen van mijn woonkamer naar mijn schuur waar 3 Unifi producten op werken. Een Flex Switch met daaraan een camera en een buiten AP .. die dingen werken echt gewoon perfect en nooit een probleem. Die camera stuurt gewoon 24/7 data door naar de cloudkeyg2 en zelfs die eerste generatie powerlines geven genoeg snelheid voor dus camera beelden en een AP die telefoons/tablets van internet kan voorzien in de tuin ..
Ik ben wel benieuwd hoe snel ze dan zijn?

Wat dat betreft is er een groot verschil tussen de ene en de andere gebruiker. Maar powerline kan wel degelijk goed werken. Alleen in mijn ervaring haal je er ongeveer 10 Mbit/s mee. Ik heb pas bij een klant alles bedraad (Franse platteland) ipv poweline. En daarna nam hij internet van Starlink. Dat is dan wel opeens een hele vooruitgang. En 4k camera’s rondom. Hij verhuurt een deel en gebruikt nu 30GB per dag.
Voorheen had hij 6Mb/s internet en ging het allemaal prima. Maar tegenwoordig met video bellen vragen zijn gasten gewoon om sneller internet. Dus powerline voldeed eerst erg goed, maar nu zou hij nooit meer terug willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 07:35
MasterMaceMichu schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:39:
[...]

Er zit in bug in het updaten van de camera's. Als je niet op de 'Official' Channel zit, dan updaten de camera's blijkbaar niet altijd mee bij een Protect update. Dus als je standaard de 'Release Candidate' of 'Early Access' zit, moet je even terug gaan naar 'Official'.

Hielp bij mij op een G4 Instant te updaten, die bleef hangen op een oude FW versie.
Dat was het inderdaad. Ben nu weer op official en ze zijn weer up to date....

Dank u :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Nu online

zeroday

There is no alternative!

Tonne schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:31:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe snel ze dan zijn?

Wat dat betreft is er een groot verschil tussen de ene en de andere gebruiker. Maar powerline kan wel degelijk goed werken. Alleen in mijn ervaring haal je er ongeveer 10 Mbit/s mee. Ik heb pas bij een klant alles bedraad (Franse platteland) ipv poweline. En daarna nam hij internet van Starlink. Dat is dan wel opeens een hele vooruitgang. En 4k camera’s rondom. Hij verhuurt een deel en gebruikt nu 30GB per dag.
Voorheen had hij 6Mb/s internet en ging het allemaal prima. Maar tegenwoordig met video bellen vragen zijn gasten gewoon om sneller internet. Dus powerline voldeed eerst erg goed, maar nu zou hij nooit meer terug willen.
de Powerline was / is een Netgear Powerline XAV1004 dat is trouwens een 2e generatie tot max 200mbps (de eerste generatie was 85mbps als ik het me goed herinner).
en die netgear praat met een no-name test sample uit china met dezelfde chipset die ik met wat tools van de chipset fabrikant met elkaar heb kunnen laten praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-09 20:08
Senaxx schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:10:
Vanwege het Delta internet topic ging ik wat tracerts doen en viel het mij op dat ik een "Bogon IP" als eerste hop heb in mijn Unifi netwerk. Ik wil graag uitvinden waar dit door komt maar weet niet helemaal waar ik dit moet zoeken. Ik dacht eerst dat het iets van een VPN op mijn PC was, maar met een termux sessie op mijn android telefoon zie ik dezelfde hop.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
C:\Users\Senaxx>tracert delta.nl

Tracing route to delta.nl [104.18.3.153]
over a maximum of 30 hops:

1     4 ms     3 ms     *     192.168.1.1
  2    13 ms    12 ms    12 ms  10.255.228.1
  3    15 ms    13 ms    15 ms  gn-rc0002-cr102-et115-251.core.as33915.net [213.51.192.141]
  4    15 ms    20 ms    15 ms  asd-tr0021-cr101-be150-10.core.as9143.net [213.51.158.22]
  5    25 ms    17 ms    18 ms  nl-ams14a-ri1-ae51-0.core.as9143.net [213.51.64.186]
  6    26 ms    18 ms    16 ms  213.46.182.38
  7    29 ms    31 ms    17 ms  87.119.94.210
  8    23 ms    19 ms    16 ms  141.101.65.2
  9    20 ms    19 ms    17 ms  104.18.3.153

Netwerk is als volgt:
Ziggo modem in bridge naar USG. Hierachter een Unifi 8 poort switch met ethernet naar de PC.
Het gaat om de 2e hop naar 10.255.228.1

Heeft dit misschien met bepaalde configuratie in de Unifi controller te maken?

Edit: Hmm denk dat dit het antwoord is?
Dat is inderdaad het antwoord, voor transit routers is het niet zo van belang of de gebruikte adressen globaal routeerbaar zijn en het biedt een beperkte extra security maatregel voor de organisatie. Zelfs al zou je ze niet met een firewall beschermen zijn deze adressen niet internet routable en dus ook niet vanaf internet benaderbaar wat de attack surface in ieder geval by ip design al beperkt.

Tevens laat traceroute wel zien welke routers je passerd maar doet dat vanwege het feit dat tracert niets anders is dan het sturen met een ping met iedere keer 1 extra TTL naar de eind destination. Vervolgens krijg je dus een TTL expired retour van de node die de request discard. Deze node bepaald zelf vanaf welk ip of welke interface deze ICMP TTL exipred terug gestuurd wordt. Het kan dus zelfs zo zijn dat jij antwoord ontvangt van een adres waar je zelf niet bij kunt. ICMP is immers stateless.

[ Voor 11% gewijzigd door mash_man02 op 12-08-2022 10:18 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Nu online

zeroday

There is no alternative!

Ze blijven wel lekker doorontwikkelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gaaf concept wel! Hopen dat ze hierop blijven doorontwikkelen

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:33

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

In een poging mijn netwerk te verhuizen naar de meterkast heb ik de uplink naar zolder stuk gemaakt. Heb nu de AC Lite op zolder via een wireless uplink verbonden for the time being. Tot nu toe nog geen vreemde dingen tegen gekomen. Kanalen van 2.4 en 5GHz heb ik na de link weer aangepast naar 6 en 11.

Jullie nog tips and tricks kwa settings?

[ Voor 9% gewijzigd door Harmen op 12-08-2022 12:37 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Nu online
zeroday schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:32:
[...]

de Powerline was / is een Netgear Powerline XAV1004 dat is trouwens een 2e generatie tot max 200mbps (de eerste generatie was 85mbps als ik het me goed herinner).
en die netgear praat met een no-name test sample uit china met dezelfde chipset die ik met wat tools van de chipset fabrikant met elkaar heb kunnen laten praten.
Ja ik had powerline adapters tot 500Mbps, maar ik haalde dus beduidend minder. Ben wel benieuwd naar de snelheid die jij haalt. Misschien de camera even stop zetten als je gaat meten, die snoept natuurlijk ook bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Nu online

zeroday

There is no alternative!

Tonne schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:00:
[...]

Ja ik had powerline adapters tot 500Mbps, maar ik haalde dus beduidend minder. Ben wel benieuwd naar de snelheid die jij haalt. Misschien de camera even stop zetten als je gaat meten, die snoept natuurlijk ook bandbreedte.
Vind ik persoonlijk helemaal niet interessant. 500Mbps of 200Mbps is gewoon marketing gepraat om het netjes uit te drukken. Er zijn vele factoren die meespelen wat de feitelijke doorvoersnelheid is.
Zo heb ik ze gewoon in een verlengdoos zitten .. AH .. dat willen ze liever niet ..

Dus als het zelfs in de praktijk maar 5MB/s is, vind ik het nog ok. Ik heb niet veel nodig. Dus ik kijk er niet eens naar.

[ Voor 6% gewijzigd door zeroday op 12-08-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Nu online
zeroday schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:48:
[...]

Vind ik persoonlijk helemaal niet interessant. 500Mbps of 200Mbps is gewoon marketing gepraat om het netjes uit te drukken. Er zijn vele factoren die meespelen wat de feitelijke doorvoersnelheid is.
Zo heb ik ze gewoon in een verlengdoos zitten .. AH .. dat willen ze liever niet ..

Dus als het zelfs in de praktijk maar 5MB/s is, vind ik het nog ok. Ik heb niet veel nodig. Dus ik kijk er niet eens naar.
Ik ben het met je eens dat er vele factoren zijn. Was gewoon benieuwd wat je haalde met jouw setup. Maar als je er niet naar wilt kijken ook prima natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45
nero355 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:48:
[...]

Klinkt ook alsof je de UniFi Controller draait op een apparaat dat weleens van IP wisselt of toch niet :?

Ik zou zeggen RESET ALLES en begin gewoon lekker opnieuw vanaf het begin! :)
Vandaag de reset gedaan, maar dat ging toch wat minder makkelijk dan gedacht. Resetten van de diverse switches, access points (alles mbv paperclip) en resetten van de cloud key gen1 via de settings ging gesmeerd. Ook adopteren plus inrichting van nieuwe netwerken en WiFi ging prima. Alleen bij het adopteren van de USG ging het mis. Waarschijnlijk omdat ik 2 dingen fout heb gedaan:
- WAN-settings voor KPN niet helemaal goed gedaan, waardoor internet wegviel (is oplosbaar)
- voor management LAN wilde ik een 192.168.0.1/24 netwerk (met Vlan 1), zodat PC's en servers op een Vlan 2 konden draaien met 192.168.1.1/24. Gast-netwerk en IOT-netwerk Vlans ook aangemaakt, maar dat was geen probleem.
Als laatste resette ik de USG, na het aanmaken van de nieuwe netwerken. De USG wilde daarna niet geadopteerd worden.
Hierna, na een tijdje kloten maar de Cloud key wederom gereset (dit keer met paperclip), maar toen kwam ik niet meer bij de setup pagina van de USG. Uiteindelijk die maar in recovery gezet en firmware geflasht. De Experiabox staat nu even te draaien...

Vraag: moet ik het management LAN in de 192.168.1.1/24 range houden om dit probleem te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:21
@Frij5fd nou wat ik nog weet is dat unifi heel
Gevoelig is in het aanpassen van de ip range, dus ik zou die idd default houden

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is er naast de UDM Pro SE ook een USG in aantocht met POE porten? Ik vind de SE zo 'prijzig'

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ferra schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:51:
Is er naast de UDM Pro SE ook een USG in aantocht met POE porten? Ik vind de SE zo 'prijzig'
Nee, een USG zal er nooit meer komen.

En daarnaast is een USG alleen een router. En een router met PoE is nogal gek. De UDM SE (& UDR) leveren dan ook PoE via de ingebouwde switch, en niet via de directe RJ45 poorten. Als de verwachting bij "USG opvolger" dus een apparaat is dat alleen als router dienst doet, maar vervolgens ook PoE zou moeten hebben, dan zal dat min of meer per definitie niet gaan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:02
Ferra schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:51:
Nope, je kunt dan beter uitwijken naar Mikrotik, die heeft er wel eentje in het assortiment. Check: https://mikrotik.com/product/rb5009upr_s_in

Daarnaast kun je ook kijken bij de buren, TP-Link Omada. Dat is eigenlijk voortzetting van het oude Unifi met dito controllers, looks en modulaire componenten.

Het enige wat je kunt verwachten is een nieuwe UDM dat het plus of pro model gaat worden van de UDR. De unifi lijn zal steeds meer de kant opgaan van alles-in-1 systemen (Unifi OS consoles) waar voorheen modulariteit het toverwoord was.

[ Voor 12% gewijzigd door Miki op 13-08-2022 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45
laurens0619 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:28:
@Frij5fd nou wat ik nog weet is dat unifi heel
Gevoelig is in het aanpassen van de ip range, dus ik zou die idd default houden
Nog een keer de hele reset gedaan en het Management Vlan op 192.168.1.1/24 gehouden; nu geen probleem inderdaad. Consequentie is wel dat ik nu alle "harde IP adressen" die ik had voor server(tjes), wie een NFS-share mag zien, waar de camerastream op zit etc moet aanpassen 😔.

Wat gisteren nog wel vreemd was, was dat geen enkel backup bestand teruggezet kon worden in de cloud key, na het resetten ervan in de settings. De foutmelding was dat de backups met een nieuwere versie van de firmware was gemaakt. Ik heb voor de zekerheid ook screenshots gemaakt van alle settings, in de oude en nieuwe interface, dus handmatig kan ik nog veel weer instellen zoals het voorheen was

EDIT: Wat ik me nog afvraag: scheiden jullie nog met wat firewall rules het management VLAN af van het gewone VLAN waar PC's en servers op zitten? IOT en gasten zitten al geïsoleerd in hun VLANs. Ik zie in het Ubiquiti forum wat wisselende beelden, bijvoorbeeld deze; https://community.ui.com/...44-4157-9362-1a1562c880c0
Naast mijn eigen devices zit alleen mijn vrouw ook op het gewone VLAN en voor mijzelf wil ik sowieso al toegang tot het management VLAN

[ Voor 22% gewijzigd door Frij5fd op 13-08-2022 17:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
Frij5fd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:08:
[...]

EDIT: Wat ik me nog afvraag: scheiden jullie nog met wat firewall rules het management VLAN af van het gewone VLAN waar PC's en servers op zitten? IOT en gasten zitten al geïsoleerd in hun VLANs.
Ik niet; ik heb het zoals jij en vind het prima zo, anders veel te veel gedoe met extra firewall regels. Ik kijk er een beetje als volgt tegenaan:

- Trusted (alle Unifi en apparaten die regelmatig veiligheidsupdates krijgen)
- Not trusted (alle IoT en NoT spullen, hetgeen niet naar buiten mag (bv camera`s) wordt via een IP groep en firewallregel geblokeerd)
- Guests (guest policy netwerk)

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +7 Henk 'm!
* nero355 zit het topic een beetje bij te lezen en kwam dit tegen :
semicolon schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:28:
- Twee UAP-AC-Pro's, een op iedere verdieping van het huis, beide via ethernet verbonden met de FB via de PPPoE injectors
Klinkt geweldig! :9~ Hoe werkt deze nieuwe gave technologie :? :P :+
Speedfight schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:30:
Mijn idee is vooral dat ik mn huidige setje nu nog wel voor een leuk prijsje kan verkopen.
Als ze een keer eol gaan dan kan ik dat wel vergeten.
Ik heb in het verleden mijn oude 2.4 GHz UAP's voor € 25 per stuk verkocht toen ze al EOL waren dus ik vond dat best wel meevallen voor een € 79 kostend product na 3 jaar of zo... :)

Het is maar net waar je genoegen mee neemt denk ik :?

Daarom roept men hier ook zo vaak om niet verder te kijken dan de Lite modellen bijvoorbeeld, want dan kost een eventuele upgrade of vervanging je veel minder geld door de tijd heen! ;)
Tortelli schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:40:
Zelfde probleem hier. Zowel de CK2+ als de USG3 worden erg warm.
Ik zou daar echt geen aandacht aan besteden, tenzij je wilt checken of de CK2+ niet toevallig een brakke accu heeft die de boel flink opwarmt! :)

Mijn netwerkapparatuur uit het verleden werd ook warm :
- Simpele 8 x 1 Gbps Switches
- Modem/Router xDSL modellen
- Allerlei Accesspoints dan wel "WiFi Routers"

Allemaal één pot nat! ;)
Tortelli schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:58:
Het verzendvermogen hoger zetten heeft wel een positieve invloed.
Stond je 5 GHz signaal niet op High dan :?

Vaak kan dat gewoon zonder enig probleem qua overlapping en dergelijke...
Haal met mijn oude laptop en telefoon ~400Mbit up en down. De pricewatch: HP EliteBook 840 G8 (35T73EA) heeft een erg goeie uploadsnelheid maar blijft op de download altijd wat achter.
Snap niet helemaal waarom.
Er zit een Intel Wi-Fi 6 AX201 in, zou afdoende moeten zijn zou je verwachten?
Ik zou zeggen pak wat Reviews van die laptop erbij en ga eens kijken wat daarin gehaald wordt :?

Verder ben ik niet echt bepaald fan van HP laptops maar misschien is er het een en ander beter geworden ondertussen... :X
Zou een UniFi6 Long-Range of UniFi6 Pro een significant beter resultaat geven?
Als dat je manier van problemen oplossen is dan heb je geld teveel IMHO :P :+

Daarnaast mag het ondertussen wel duidelijk zijn dat een LR model je meestal niks oplevert tenzij je ze aan elkaar gaat koppelen via Wireless Uplink en je voor de rest eigenlijk alleen meer antennes erbij krijgt ;)
Ik test eea op Gbit kpn verbinding, daar ligt het “probleem” zeker niet.
Ik denk juist dat je probleem daar WEL ligt omdat je waarschijnlijk via Speedtest.net zit te prutsen i.p.v. gewoon op je LAN wat iPerf3 en SMB testjes te doen en zelfs iPerf3 via je WAN kan draaien naar allerlei publieke iPerf3 Servers ;)
Tortelli schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:13:
Wifi van de buren is geen issue, wonen vrijstaand in een nieuw huis (lees er komt niets in of uit :D ).
Tenzij die buren hun 2.4 GHz zooi op standje TURBO hebben staan en ze recht door jouw gebied heen stralen... :X :P
De LR heb ik maar kort getest. Die leek het zeker niet beter te doen (op 5Ghz iig).
Je laptop heeft dan ook geen LR antennes gok ik ;)
Laptop blijft op grotere afstand rond de 200Mbit hangen terwijl mijn oude Dell laptop (wifi 5) tegen de 400Mbit aanzit. Het is allemaal geen ramp maargoed je bent tweaker of niet!
Check ook de Driver van de WLAN NIC en eventueel zelfs firmware updates indien mogelijk! ;)
Tonne schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:34:
Twee keer een mesh kan ook. Eentje op de buitenkant van de garage en eentje op het huis. En dan de mesh op de garage draadloos laten verbinden met de andere mesh. Voordeel is dat je wifi apparaat dan weinig zendvermogen nodig heeft om de mesh te bereiken. Maar misschien red je het wel met 1 mesh.
De Mesh unit aan de buitenkant zal toch echt stroom moeten krijgen op de een of andere manier dus ik zie totaal geen reden om 2 stuks te gebruiken! ;)

Gewoon boren in de muur en een Outdoor kabel trekken! :P
Polyphemus schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:29:
[...]

Ik kwam op het community forum van Ubiquiti onderstaande quote tegen:

[...]
Vaag verhaal! :o

Wat als er een fout in de firmware zit en je moet de camera's downgraden :?
timovd schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:58:
@Kneh91 weet je zeker dat je het modem van KPN wil gebruiken?

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een UDM pro (of SE met PoE) kun je zonder tussenkomst van modem/router aansluiten
UDM Pro met KPN FTTH
Als je gewoon [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie erbij pakt dan ben je er ook meteen! :)
Kneh91 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:51:
- Welke poe-switch is aan te raden naast de Unifi Lite Switch (nergens te krijgen).
Ik vermijd uit principe de Chinese makelarij.
Alles is tegenwoordig "Made in China" dus ik zou het best wel knap vinden als je daar omheen kan werken als je allerlei netwerkapparatuur gaat aanschaffen! ;)
Frij5fd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:08:
Nog een keer de hele reset gedaan en het Management Vlan op 192.168.1.1/24 gehouden; nu geen probleem inderdaad. Consequentie is wel dat ik nu alle "harde IP adressen" die ik had voor server(tjes), wie een NFS-share mag zien, waar de camerastream op zit etc moet aanpassen... ;(
Kleine offer die je moet doen om in de toekomst een fatsoenlijk netwerk te hebben ;)
Wat ik me nog afvraag: scheiden jullie nog met wat firewall rules het management VLAN af van het gewone VLAN waar PC's en servers op zitten?
Mijn 10.0.0.0/24 netwerk kan gewoon naar het 192.168.1.1/24 netwerk en dat is eigenlijk voornamelijk omdat ik een beetje te lui ben om daar wat mee te gaan doen... :$ O-) :+

Verder wel een aantal Guest VLANs aangemaakt voor allerlei toestanden die de rest van mijn netwerk niet hoeven te zien :)

Ideaal zou zoiets zijn :
- Maar 1 of 2 Clients toestaan om ermee te verbinden.
- Op een aantal plekken Switchpoorten hebben die toegang bieden tot VLAN 1 in noodgevallen.
- Of gewoon bijvoorbeeld een simpele pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH ergens neerzetten als "Dedicated Management Console" :Y)

Het is maar net waar je zin in hebt! ;)

/EDIT :
Tonne schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:52:
De ene op het huis en de andere aan de achterkant van de tuin op de schuur. Die kunnen dan door de open lucht verbonden zijn. Heb je in de schuur ook een goed bereik, ook door de muur en de kast met spullen heen.
Maar er is idd wel stroom nodig.
Dat kan dan weer wel! :)

Zie ook net dat ik het helemaal verkeerd begrepen had... My bad! :$ O-)

[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 14-08-2022 17:18 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
  • Nu online
nero355 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:56:

[...]

De Mesh unit aan de buitenkant zal toch echt stroom moeten krijgen op de een of andere manier dus ik zie totaal geen reden om 2 stuks te gebruiken! ;)

Gewoon boren in de muur en een Outdoor kabel trekken! :P
De ene op het huis en de andere aan de achterkant van de tuin op de schuur. Die kunnen dan door de open lucht verbonden zijn. Heb je in de schuur ook een goed bereik, ook door de muur en de kast met spullen heen.
Maar er is idd wel stroom nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:51

pinda powerrr

Slow down...

Als kleine toevoeging op snelheidstesten: mijn niet al te dure Acer laptop haalt hier thuis een prima 600Mbit up en down op een speedtest.net testje, via mijn NanoHD.

Op werk staat er ook zo'n gare HP laptop, ook altijd trage verbindingen. Ik denk in het geval van @Tortelli dat het niet aan zijn KPN verbinding ligt, ook niet aan zijn netwerk, maar eerder aan die HP :+

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-09 11:40

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik zou daar echt geen aandacht aan besteden, tenzij je wilt checken of de CK2+ niet toevallig een brakke accu heeft die de boel flink opwarmt! :)

Mijn netwerkapparatuur uit het verleden werd ook warm :
- Simpele 8 x 1 Gbps Switches
- Modem/Router xDSL modellen
- Allerlei Accesspoints dan wel "WiFi Routers"

Allemaal één pot nat! ;)
Hoe kom je erachter of het niet de accu is? Apparaat is nog vrij nieuw overigens, dik jaar oud.

Stond je 5 GHz signaal niet op High dan :?

Vaak kan dat gewoon zonder enig probleem qua overlapping en dergelijke...
Stond op auto of medium. Heb AP’s per verdieping, ze zitten elkaar niet echt in de weg dus allemaal op high gezet. Heeft “probleem” ook opgelost verder.
Ik zou zeggen pak wat Reviews van die laptop erbij en ga eens kijken wat daarin gehaald wordt :?

Verder ben ik niet echt bepaald fan van HP laptops maar misschien is er het een en ander beter geworden ondertussen... :X
Ik was altijd een HP hater maar die Elitebooks zijn wel fraai is mijn ervaring nu!

Als dat je manier van problemen oplossen is dan heb je geld teveel IMHO :P :+

Daarnaast mag het ondertussen wel duidelijk zijn dat een LR model je meestal niks oplevert tenzij je ze aan elkaar gaat koppelen via Wireless Uplink en je voor de rest eigenlijk alleen meer antennes erbij krijgt ;)

[...]

Ik denk juist dat je probleem daar WEL ligt omdat je waarschijnlijk via Speedtest.net zit te prutsen i.p.v. gewoon op je LAN wat iPerf3 en SMB testjes te doen en zelfs iPerf3 via je WAN kan draaien naar allerlei publieke iPerf3 Servers ;)
Zoals ik al zei, het probleem was niet erg groot. Voor beetje mobiel werken is 200Mbit meer dan genoeg. Haal nu een dikke 400Mbit up en down via speedtest applicatie / website. Iperf zal ik eens proberen! Zag in wat reviews ook al dat snelheid met duurdere modellen weinig uitmaakt. Beetje waste of €€.
Drivers had ik handmatig geïnstalleerd en waren up to date.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tortelli schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:38:
Hoe kom je erachter of het niet de accu is? Apparaat is nog vrij nieuw overigens, dik jaar oud.
Stroom eraf en wachten op een automatische clean shutdown :)

Gaat die meteen uit ?! Dan is je accu stuk!
Stond op auto of medium. Heb AP’s per verdieping, ze zitten elkaar niet echt in de weg dus allemaal op high gezet. Heeft “probleem” ook opgelost verder.
Auto is volgens mij ook stiekem High gebleken in het verleden dus zelf effe afstellen is altijd de betere optie! d:)b
Ik was altijd een HP hater maar die Elitebooks zijn wel fraai is mijn ervaring nu!
Ik had slechte ervaring met hun RMA en die pijltjestoetsen die ze als één van de eersten hebben geforceerd zijn ook ronduit verschrikkelijk! :X :F
Zoals ik al zei, het probleem was niet erg groot. Voor beetje mobiel werken is 200Mbit meer dan genoeg.
Maar zonde als je met 2x2 antennes gewoon grofweg 600 Mbps kan halen @ VHT80 op 5 GHz 802.11ac ;)
Haal nu een dikke 400Mbit up en down via speedtest applicatie / website.
Dat kan dus harder! :)
Iperf zal ik eens proberen!
Vergeet de lokale SMB of NFS transfers niet! ;)
Zag in wat reviews ook al dat snelheid met duurdere modellen weinig uitmaakt. Beetje waste of €€.
Dat dus! :P
Drivers had ik handmatig geïnstalleerd en waren up to date.
Dan zou je nog de gebruikte WiFi Client software kunnen proberen te veranderen : Windows zelf vs. Intel software en dan de andere proberen afhankelijk van welke je nu al gebruikt...

Daarnaast misschien iets van Power Management toestanden van de WLAN NIC of de Laptop in het algemeen ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:22
Tortelli schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:17:
[...]
Zit er een significant verschil tussen hem mounthen zoals het hoor of gewoon op een kast leggen zoals ik gedaan heb op kantoor? :D
Mooie oplossing dit!
Een antenne heeft een uitstralingspatroon en dat werkt het best zonder belemmeringen er tussen. Als je hem op de kast legt, dan heb direct al een demping vanwege de kast eronder. Als het werkt, dan werkt het. Maar met een mount zal het nog beter werken.

[ Voor 33% gewijzigd door robertwebbe op 14-08-2022 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Tortelli schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:38:
[...]

[...]

[...]

[...]
Ik weet niet wat de huidige "staat" is, aangaande die vendor locking whitelist ellende bij HP, maar ik heb er in het verleden al een aantal keer ruzie mee gehad.

Overigens was HP niet de enige die het toepaste, maar ik weet zo snel niet welke fabrikanten het nog meer deden / doen.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 09:27

TiMMieJ

PSN: Orixez

Het is wel erg problematisch gesteld met de productie van de kleinere switches zeg bij Ubiquiti :(. Ik heb al 2 maanden een 8 poorts PoE Lite in bestelling staan maar nog niets vernomen. Ook de 16 is nergens meer te krijgen :(. Wel balen zeg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:16

rally

Deyterra Consultancy

TiMMieJ schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:27:
Het is wel erg problematisch gesteld met de productie van de kleinere switches zeg bij Ubiquiti :(. Ik heb al 2 maanden een 8 poorts PoE Lite in bestelling staan maar nog niets vernomen. Ook de 16 is nergens meer te krijgen :(. Wel balen zeg!
Niet alleen switches hoor.

Ik heb al (bijna) 50 dagen een UNVR in RMA staan met de mededeling "backordered"
En ik heb er nu net nog een RMA voor een UNVR moeten indienen, dus ik ben bang dat het nog wel even gaat duren voordat ik de vervangende apparaten heb :X

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cino
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-09 15:45
Zojuist geprobeerd 3 Unifi 6 Pro's te bestellen omdat die beschikbaar waren, na het goedkeuren van de transactie in de Rabobank app de melding dat ze out of stock waren :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:07

ChUcKiE

Dus........

Volgens mij al eerder aangegeven, maar het lijkt soms erger dan een Doos scoren bij iBood Hunt >:)

[ Voor 3% gewijzigd door ChUcKiE op 15-08-2022 14:09 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cino
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-09 15:45
ChUcKiE schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:09:
Volgens mij al eerder aangegeven, maar het lijkt soms erger dan een Doos scoren bij iBood Hunt >:)
Bij nader inzien, valt mee. Nu toch in de order :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Iemand die een test doet met de nieuwe U6 Enterprise AP zonder een Unifi 2.5Gbit PoE switch.
YouTube: Ubiquiti Unifi Wifi6 Enterprise Accesspoint Wifi 6E Speed Testing on...

Hij haalt tussen 1.2 en 1.6Gbit snelheid.

Hij heeft een 2.5Gbit PoE+ Injector gekocht op Amazon en het lijkt te werken. 23 euro
https://www.amazon.com/dp...ge=en_US&ref_=as_li_ss_tl
https://www.amazon.de/-/e...+at&qid=1660573700&sr=8-4

[ Voor 12% gewijzigd door abusimbal op 15-08-2022 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

RobertMe schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:35:
[...]

Nee, een USG zal er nooit meer komen.

En daarnaast is een USG alleen een router. En een router met PoE is nogal gek.
Zo gek is dat anders niet, de oude EdgeRouter range had routers met PoE ondersteuning op de ingebouwde switch. Maar als er geen switch in zit, zal er ook geen PoE-optie zijn.
Miki schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:05:
[...]

Nope, je kunt dan beter uitwijken naar Mikrotik, die heeft er wel eentje in het assortiment. Check: https://mikrotik.com/product/rb5009upr_s_in

Daarnaast kun je ook kijken bij de buren, TP-Link Omada. Dat is eigenlijk voortzetting van het oude Unifi met dito controllers, looks en modulaire componenten.

Het enige wat je kunt verwachten is een nieuwe UDM dat het plus of pro model gaat worden van de UDR. De unifi lijn zal steeds meer de kant opgaan van alles-in-1 systemen (Unifi OS consoles) waar voorheen modulariteit het toverwoord was.
Wel bijzonder dat ze steeds meer gaan integreren... Het was altijd hun USP dat ze apparaten maakten voor één doel, en dat dit apparaat dan zo goed mogelijk geoptimaliseerd was voor dat doel.
Hoewel de UDM wel een logische integratie heeft van router en controller. In veel netwerken heeft een router ook al min of meer die rol, doordat o.a. ook de firewall en trafic shaping erop draait.

De UDR is natuurlijk echt een consumenten-apparaat waarin alles samengevoegd is met de Ubiquiti uitstraling. Een gemiddelde consument zit niet te wachten op meerdere apparaten terwijl de mainstream claimt hetzelfde te kunnen met één apparaat.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
deepbass909 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:48:
[...]

Zo gek is dat anders niet, de oude EdgeRouter range had routers met PoE ondersteuning op de ingebouwde switch. Maar als er geen switch in zit, zal er ook geen PoE-optie zijn.

[...]

Wel bijzonder dat ze steeds meer gaan integreren... Het was altijd hun USP dat ze apparaten maakten voor één doel, en dat dit apparaat dan zo goed mogelijk geoptimaliseerd was voor dat doel.
Hoewel de UDM wel een logische integratie heeft van router en controller. In veel netwerken heeft een router ook al min of meer die rol, doordat o.a. ook de firewall en trafic shaping erop draait.

De UDR is natuurlijk echt een consumenten-apparaat waarin alles samengevoegd is met de Ubiquiti uitstraling. Een gemiddelde consument zit niet te wachten op meerdere apparaten terwijl de mainstream claimt hetzelfde te kunnen met één apparaat.
Ik denk dat meerdere mensen dit een bijzondere wending vinden maar dit is al een tijdje aan de gang. Op de UXG pro na is er in de afgelopen jaren geen nieuwe hardware meer uitgekomen zonder controller terwijl de USG toch wel een heel populair doosje is geweest en zeker in de SO/HO markt veelvuldig is ingezet. Ook de website lijkt e.e.a. te verraden over de weg die ze willen inslaan. De term Gateway wordt bijvoorbeeld niet meer prominent gebruikt maar alleen Unifi OS consoles en Routing offload.
Daarbij heb ik sterk het vermoeden dat ze de EdgeRouter lijn ook langzaamaan laten uitfaseren en overgaan naar de UISP lijn. Daar wordt bijvoorbeeld niet meer actief ontwikkelt aan EdgeOS interface en worden nieuwe GUI features alleen nog toegevoegd aan UISP.

Erg jammer maar er zijn gelukkig alternatieven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
deepbass909 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:48:
[...]

Ik heb mij er nooit zo in verdiept. Maar volgens mij zijn het ook maar enkele modellen EdgeRouters die PoE doen. Daarnaast doen die alleen de passive 24V variant van Ubiquiti ondersteunen. En dit eigenlijk met één doel: voor gebruik in het veld, letterlijk. Een EdgeRouter plaatsen in combinatie met een AirMax apparaat, die toentertijd ook op passive 24V draaiden. En dan kon je die samen ergens in een paal plaatsen en hoefde je maar de ER van stroom te voorzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-09 09:01
Ook hier recent weer wat Unifi AP's geplaatst. Tot nu toe verkocht ik eigenlijk altijd een Cloudkey erbij (ik verkoop / installeer o.a. Ubiquiti apparatuur). Wegens tijdgebrek lukte het mij niet om me eens te verdiepen in het virtueel draaien van een controller in het datacenter, maar sinds v/d week heb ik hem dan toch eindelijk draaien. De provisioning van de AP's gaat na het aanpassen van de inform URL tot nu toe eigenlijk heel goed. Ik denk dat ik voorgoed afscheid neem van cloudkey's op locatie en de nieuwe netwerken fijn in de hosted controller hang :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Amens schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:18:
Ook hier recent weer wat Unifi AP's geplaatst. Tot nu toe verkocht ik eigenlijk altijd een Cloudkey erbij (ik verkoop / installeer o.a. Ubiquiti apparatuur). Wegens tijdgebrek lukte het mij niet om me eens te verdiepen in het virtueel draaien van een controller in het datacenter, maar sinds v/d week heb ik hem dan toch eindelijk draaien. De provisioning van de AP's gaat na het aanpassen van de inform URL tot nu toe eigenlijk heel goed. Ik denk dat ik voorgoed afscheid neem van cloudkey's op locatie en de nieuwe netwerken fijn in de hosted controller hang :)
Gefeliciteerd. En als je het IP van je Cloud hosted controler ingeeft bij de DHCP optie, dan kun je ook nog eens heel eenvoudig nieuwe apparatuur toevoegen.
Helemaal handig bij de Flex Mini Switch die anders een hel zijn om te adopteren.

“Nadeel” is dat de USG’s EOL zijn, en je de UDR/UDM/ETC dus niet in deze omgeving kunt adopteren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik zat laatst naar dit filmpje te kijken over Unifi Talk en dat zag er echt goed uit.

Helaas hier in NL nog geen optie dus was even benieuwd of er nog suggesties zijn voor welke telefoon te gebruiken i.c.m. Ubiquiti apparatuur en waarbij je bijvoorbeeld ook zo'n handig en kort keuze menu kan instellen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Greatsword schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:57:
Ik zat laatst naar dit filmpje te kijken over Unifi Talk en dat zag er echt goed uit.
Heb je dan nog echt behoefte aan zoiets in huis of ga je het bij anderen op kantoor toepassen :?

Als je bedenkt dat tegenwoordig al die "Vaste toestellen" ook Android en zo draaien dan kan je net zo goed gewoon een VoIP Clientje op je mobiele telefoon installeren en die aan een of andere VoIP Provider koppelen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

nero355 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:21:
[...]

Heb je dan nog echt behoefte aan zoiets in huis of ga je het bij anderen op kantoor toepassen :?

Als je bedenkt dat tegenwoordig al die "Vaste toestellen" ook Android en zo draaien dan kan je net zo goed gewoon een VoIP Clientje op je mobiele telefoon installeren en die aan een of andere VoIP Provider koppelen! :)
Ja inderdaad voor een kantoor toepassing.

Het stond nu op de planning om glasvezel en telefonie van KPN of zo af te nemen.

Is zo'n VoIP client dan gewoon een app of zo die je configureert op je mobiel om gebeld op te worden als klanten naar het vaste lijn telefoon nummer bellen?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Vandaag een defecte UNVR opgehaald bij een klant. Was unresponsive via web/app/ssh, maar de ViewPorts die erop aangesloten waren deden het nog wel. Ledje knippert snel, blijkt een bekend issue met overleden USB flashdrive te zijn. Je zou toch zeggen dat ze geleerd hebben van dit probleem na het ER3 debacle, maar nee dus. Dat de UNVR niet leverbaar is helpt niet bij het RMA proces, dus ik ga hem zelf maar repareren met een nieuwe flashdrive en de klant adviseren een NVR Pro aan te schaffen, die wel gesoldeerd eMMC geheugen lijkt te hebben.

Jammer zeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Timmert schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:05:
Vandaag een defecte UNVR opgehaald bij een klant. Was unresponsive via web/app/ssh, maar de ViewPorts die erop aangesloten waren deden het nog wel. Ledje knippert snel, blijkt een bekend issue met overleden USB flashdrive te zijn. Je zou toch zeggen dat ze geleerd hebben van dit probleem na het ER3 debacle, maar nee dus. Dat de UNVR niet leverbaar is helpt niet bij het RMA proces, dus ik ga hem zelf maar repareren met een nieuwe flashdrive en de klant adviseren een NVR Pro aan te schaffen, die wel gesoldeerd eMMC geheugen lijkt te hebben.

Jammer zeg.
RMA is wellicht niet de handigste optie ja. Anders kom je achteraan in het rijtje waar @rally ook al in staat:
rally in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Timmert schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:05:
Ik ga hem zelf maar repareren met een nieuwe flashdrive en de klant adviseren een NVR Pro aan te schaffen, die wel gesoldeerd eMMC geheugen lijkt te hebben.
eMMC geheugen is ook niet bepaald heilig en veel moeilijker om te vervangen dus ik sta daar een beetje 50/50 in zeg maar :)

Je zou een via USB aangesloten SSD kunnen overwegen als daar genoeg plek voor is binnen de behuizing :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

nero355 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:22:
[...]

eMMC geheugen is ook niet bepaald heilig en veel moeilijker om te vervangen dus ik sta daar een beetje 50/50 in zeg maar :)

Je zou een via USB aangesloten SSD kunnen overwegen als daar genoeg plek voor is binnen de behuizing :?
Daar heb je ook gelijk in ja.
Ik heb nu een Samsung extern SSD'tje besteld. Ruimte is er in de behuizing voldoende. Ik ga er overigens wel vanuit dat eMMC betrouwbaarder gaat zijn dan de huidige oplossing. Of heb ik dat helemaal mis?
Er zijn nog geen meldingen van (nieuwere) NVR's of NVR Pro's met uitval op het eMMC geheugen voor zover ik heb kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Dan moet het natuurlijk wel een SSD zijn met een controller die zich als USB stick identificeert. Want als die zich als SATA device identificeert lijkt mij de kans nogal groot dat het niet werkt i.v.m. (ontbreken van) drivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

RobertMe schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

RMA is wellicht niet de handigste optie ja. Anders kom je achteraan in het rijtje waar @rally ook al in staat:
rally in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Tja, zolang er nog garantie op zit wil ik er gewoon niet zelf aan sleutelen. De Pro is op dit moment niet echt een optie. Niet alleen vanwege het prijsverschil, maar vooral dat de Pro een 2U unit is die 325mm diep is (zonder voedingsstekker) en daar is helaas de ruimte niet voor.
[...]

eMMC is een stuk betrouwbaarder dan USB, dus het risico is kleiner. Maar als hij dan stuk gaat buiten de garantie is het vrijwel onmogelijk om het zelf te repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rally schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

Tja, zolang er nog garantie op zit wil ik er gewoon niet zelf aan sleutelen.
Garantie is dan natuurlijk wel een dingetje ja. Maarja, anderzijds, wat zijn de gevolgen van 50+ dagen zonder zitten? Die klant zal toch (potentieel) een NVR willen hebben en die heeft die nu ook niet. (Of je moet als leverancier/dienstverlener zelf al eentje in bruikleen geven zo lang. Maar is dat dan duurder / goedkoper dan maar de garantie breken op een kapot model en dan zelf maar de garantie moeten dragen als op een later moment weer garantie toegepast zou moeten worden maar die vervallen is).
[...]

eMMC is een stuk betrouwbaarder dan USB, dus het risico is kleiner. Maar als hij dan stuk gaat buiten de garantie is het vrijwel onmogelijk om het zelf te repareren.
Ook binnen de garantie eMMC vervangen is vrijwel onmogelijk :+. De vraag is alleen of je het dan moet willen doen / proberen. Maar het is niet alsof het zelf vervangen van het eMMC moeilijker is geworden na het vervallen van de garantie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik heb een tijd geleden al preventief de usb stick vervangen door een ssd, kwestie van usb clonen, echter wordt niet de gehele ssd benut...

grootste nadeel is dat de usb stick goed vast gelijmd is (net zoals de aansluiting voor de led lampen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBOlgh9fndQEN-yEp4yRMhQOBiU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iPpuNXpt8xdRLryYt3GIolzJ.jpg?f=user_large

Ik heb dit overigens binnen de garantie termijn gedaan, soms ben je te bang })

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 17:03
Laat ik voorop stellen dat ik van niemand een harde datum verwacht ;p Maar is er iemand die iets weet over wanneer Unifi switches (en dan vooral de 8 poorts) weer beschikbaar zullen komen? De hele dure/grote minder gangbare die zijn er wel, maar die zijn gewoon of niet praktisch of vaak veel te duur voor de use case.

Al maanden is het een probleem, en ik heb vorige week nog een rondje langs de winkels gebeld/gemaild en die (grote jongens) geven allemaal aan er geen zicht op te hebben.

Ik ben niet op zoek naar discussies over de oorzaak ofzo, dat is allemaal wel vrij helder. Probeer gewoon te achterhalen wanneer ik weer is voor een redelijk normale prijs aan zo een switch kan komen :)

EDIT: Desktop Koopadvies, verkeerde sub categorie. Zat niet helemaal op te letten. Excuus :)
Modbreak:Kan inderdaad prima in [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4. Merge.

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 16-08-2022 16:20 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Laatst online: 23-09 19:49

MikeVM

- Baloo -

ik wou een QoS instellen, maar ik lees dat sommige routers' cpu te traag is om QoS te kunnen runnen met hoge bandbreedte.
ik heb een Edgerouter lite 3, zonder QoS haal ik 980Mbps download snelheid, met QoS kom ik niet boven 100Mbps uit.
is dit normaal voor mijn device? (ISP: Down: 1000Mbs / Up 40Mbps)

en een edgerouter X is dan weer snel genoeg om QoS te doen, maar deze haalt niet dezelfde max throughput van 1gbps?

zou ik denk enkel QoS toepassen op mijn upload?
edit: QoS op enkel upload geeft ook lagere total througput op mijn download van +-250Mbs

edit2: is een managed switch hier beter voor geschikt?

[ Voor 13% gewijzigd door MikeVM op 16-08-2022 17:31 ]

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Timmert schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:29:
Ruimte is er in de behuizing voldoende.
NICE! :)
Ik ga er overigens wel vanuit dat eMMC betrouwbaarder gaat zijn dan de huidige oplossing. Of heb ik dat helemaal mis?
Er zijn nog geen meldingen van (nieuwere) NVR's of NVR Pro's met uitval op het eMMC geheugen voor zover ik heb kunnen vinden.
Nee, dat niet, maar als we bijvoorbeeld telefoons erbij halen dan wordt eMMC als minderwaardig gezien in vergelijking met UFS geheugen :)
RobertMe schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:30:
Dan moet het natuurlijk wel een SSD zijn met een controller die zich als USB stick identificeert.
Want als die zich als SATA device identificeert lijkt mij de kans nogal groot dat het niet werkt i.v.m. (ontbreken van) drivers.
Goed punt! :)

Echter zijn er al een aantal medeTweakers geweest die het succesvol hebben gedaan dus met wat zoekwerk zijn er al werkende voorbeelden te vinden!
eMMC is een stuk betrouwbaarder dan USB, dus het risico is kleiner.
Klopt, maar als je voor een USB SSD gaat dan zit je IMHO nog veiliger :)
Maar als hij dan stuk gaat buiten de garantie is het vrijwel onmogelijk om het zelf te repareren.
Ik geloof dat ik weleens in https://tweakers.net/aanbod/ advertenties voorbij heb zien komen waarin verschillende medeTweakers hun hulp aanbieden voor het uitlezen/herprogrammeren van allerlei type geheugens en ROMs dus het is wel te doen, maar het kost je wel wat meer tijd en moeite! ;)
MikeVM schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:32:
ik wou een QoS instellen, maar ik lees dat sommige routers' cpu te traag is om QoS te kunnen runnen met hoge bandbreedte.
ik heb een Edgerouter lite 3, zonder QoS haal ik 980Mbps download snelheid, met QoS kom ik niet boven 100Mbps uit.

en een edgerouter X is dan weer snel genoeg om QoS te doen, maar deze haalt niet dezelfde max throughput van 1gbps?

zou ik denk enkel QoS toepassen op mijn upload?
edit: QoS op enkel upload geeft ook lagere total througput op mijn download van +-250Mbs

edit2: is een managed switch hier beter voor geschikt?
Volgens mij moet de hele keten QoS ondersteunen om alles echt goed werkend te krijgen :?

Wat betreft QoS die alle Offloading uitschakelt : Dat zou zomaar kunnen!

Kijk effe hier welke Router wat ondersteunt : https://help.ui.com/hc/en...outer-Hardware-Offloading
Zo te zien heb je pech en zal je naar een ander model moeten kijken, desnoods buiten de Ubiquiti modellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

nero355 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:55:
Volgens mij moet de hele keten QoS ondersteunen om alles echt goed werkend te krijgen :?

Wat betreft QoS die alle Offloading uitschakelt : Dat zou zomaar kunnen!

Kijk effe hier welke Router wat ondersteunt : https://help.ui.com/hc/en...outer-Hardware-Offloading
Zo te zien heb je pech en zal je naar een ander model moeten kijken, desnoods buiten de Ubiquiti modellen ;)
Thx

kan ik misschien een bandwith limit instellen per ip? zonder heel dat QoS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dusss....sd kaart van mijn pi weer eens dood. Uiteraard net als de kids vakantie hebben. Ding draait pihole en de ubiquiti controller. Inmiddels een nieuwe sd kaart en draait pihole weer, alleen ben ik zo dom geweest om een 64bit versie te pakken, dus mag morgen opnieuw beginnen :+

Draai niet in een container btw, is wel een optie, meer aanklooien denk ik, want luister:
De controller op de dode kaart draaide 5.14.23, en mijn devices liepen ook flink avhter qua versie. Geen idee welke exact, maar de controller versie is van 2020-08-25 dus de devices denk ik ook minimaal 2 jaar achter.
Ik heb een backup, die kan ik hopelijk restoren bij de installatie.

Maar wat is wijsheid? Lokale install van de 5.14.23 en dan restore? Of kan dat ook in docker? Restore van backup naar meest recente versie wordt hem vermoedelijk niet. Maar nieuwe versie van de controller, gaan die mijn oude devices snappen?

Betreft een pi 3b even uit mijn hoofd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 14:03

JSchut

.....

Misschien dat iemand hier een idee heeft.

Onderstaande ingesteld op de controller van mijn UDM.

Ik heb een apart netwerk gemaakt die op een aparte VLAN zit voor IoT devices. Momenteel heb ik daar alleen een Denon Home 150 speaker in staan.

Ik heb de firewall ingesteld met:
LAN -> IoT accept
IoT -> LAN accept esatblished/related
IoT -> LAN drop

mDns staat aan.

Nu kan ik wel airplayen naar de Denon en ik zie hem in Spotify ook naar voren komen. Maar als ik wil connecten (Spotify connect) dan blijft hij dat een tijdje proberen maar dan lukt dat niet.

Nu heb ik gelezen dat je dan mDns repeater moet aanzetten ipv mDns reflector maar volgens mij kan dat niet op de UDM.

Iemand dit aan de praat op een UDM die mij verder kan helpen?

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeVM schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:22:
Kan ik misschien een bandwith limit instellen per ip? zonder heel dat QoS?
Zou ik eerlijk gezegd niet weten, want op dat gebied is er wel wat veranderd door de tijd heen, maar ik weet niet meer wat precies en kan het ook niet in de UniFi Controller nakijken omdat ik nog een oude versie draai O-)
The Eagle schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:42:
De controller op de dode kaart draaide 5.14.23, en mijn devices liepen ook flink avhter qua versie.
Geen idee welke exact, maar de controller versie is van 2020-08-25 dus de devices denk ik ook minimaal 2 jaar achter.
Dat zou niks mogen uitmaken, want met dezelfde versie krijg ik gewoon de laatste firmware updates/upgrades binnen! ;)
Ik heb een backup, die kan ik hopelijk restoren bij de installatie.
Dat zou ook gewoon goed moeten werken! :)
Maar wat is wijsheid? Lokale install van de 5.14.23 en dan restore? Of kan dat ook in docker? Restore van backup naar meest recente versie wordt hem vermoedelijk niet.
Laatste versie erop knallen en dan Backup terugzetten zou zelfs vanaf versie 4.x.x of 3.x.x moeten werken dus 5.x.x mag sowieso geen problemen opleveren! ;)
Maar nieuwe versie van de controller, gaan die mijn oude devices snappen?
Soms moet je minimaal firmware versie x.x.x draaien om een bepaalde versie van de UniFi Controller te kunnen gebruiken dus als er iets niet goed gaat dan kan je dat meteen nalopen :)
Betreft een pi 3b even uit mijn hoofd.
Die heb ik ook : IMHO de beste qua performance/verbruik verhouding! d:)b
JSchut schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:32:
Ik heb een apart netwerk gemaakt die op een aparte VLAN zit voor IoT devices.
Momenteel heb ik daar alleen een Denon Home 150 speaker in staan.

LAN -> IoT accept
IoT -> LAN drop

mDns staat aan.

Nu kan ik wel airplayen naar de Denon en ik zie hem in Spotify ook naar voren komen.
Maar als ik wil connecten (Spotify connect) dan blijft hij dat een tijdje proberen maar dan lukt dat niet.
En je weet zeker dat de netwerkfirmware niet (deels) een probleem heeft :?

Mijn ervaringen met een Marantz waren op dat gebied niet echt geweldig en pas na 4 jaar of zo na de release is de boel een beetje stabiel geworden! :X :| :F

Haal eens de stroom eraf en zet die weer erop na 5 minuten of zo als je zeker weet dat verder alles goed is ingesteld : Was bij mij altijd de quickfix zeg maar! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
JSchut schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:32:
Misschien dat iemand hier een idee heeft.

Onderstaande ingesteld op de controller van mijn UDM.

Ik heb een apart netwerk gemaakt die op een aparte VLAN zit voor IoT devices. Momenteel heb ik daar alleen een Denon Home 150 speaker in staan.

LAN -> IoT accept
IoT -> LAN drop

mDns staat aan.

Nu kan ik wel airplayen naar de Denon en ik zie hem in Spotify ook naar voren komen. Maar als ik wil connecten (Spotify connect) dan blijft hij dat een tijdje proberen maar dan lukt dat niet.

Nu heb ik gelezen dat je dan mDns repeater moet aanzetten ipv mDns reflector maar volgens mij kan dat niet op de UDM.

Iemand dit aan de praat op een UDM die mij verder kan helpen?
Ik heb dit exacte probleem ook gehad met mijn Denon AVR 2400. Deze valt bij mij echter wel binnen hetzelfde netwerk als de rest.

Heb je mdns in zowel de Iot als de LAN aan staan?

Reviews

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 14:03

JSchut

.....

nero355 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:17:
[...]

Haal eens de stroom eraf en zet die weer erop na 5 minuten of zo als je zeker weet dat verder alles goed is ingesteld : Was bij mij altijd de quickfix zeg maar! :)
Dit heb ik geprobeerd. Hij verdween ook uit de spotify lijst. Na de stroom er weer op te zetten kwam hij terug in de lijst.

Helaas zonder resultaat. Blijft hangen op connnecting.
dennisk. schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 05:55:
[...]

Ik heb dit exacte probleem ook gehad met mijn Denon AVR 2400. Deze valt bij mij echter wel binnen hetzelfde netwerk als de rest.

Heb je mdns in zowel de Iot als de LAN aan staan?
Jup staat in beide netwerken aan.

Edit:
Helemaal vergeten. Ik heb in mijn hoofd LAN een pihole draaien. Deze had ik ook ingesteld in het IoT netwerk en een firewall rule aangemaakt zodat deze er bij kan.

Als ik echter met m'n mac connect met het IoT netwerk dan krijg ik geen DNS server terug. Dat gaat dus nog niet helemaal lekker. Onderstaade rule heb ik boven aan toegevoegd:
code:
1
2
3
4
Accept TCP + UDP
Source: Network - IoT
Destination: ip pihole port 53
Match state: new/established/related

Wanneer ik IoT de standaard DNS server geef (Ip van de UDM) dan werkt spotify connect.

Het is dus een probleem van een aparte VLAN in combinatie met een pihole op de main LAN.

Edit 2:
Terwijl ik bovenstaande typ bedenk ik mij ineens of de pihole niet alleen maar dezelfde ip range toelaat. Dus even gekeken en de interface settings aangepast van:
code:
1
2
Allow only local requests
Allows only queries from devices that are at most one hop away (local devices)

Naar:
code:
1
Respond only on interface eth0

Nu werkt het!

[ Voor 39% gewijzigd door JSchut op 17-08-2022 06:49 ]

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Nu online

zeroday

There is no alternative!

Operations schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:30:
Laat ik voorop stellen dat ik van niemand een harde datum verwacht ;p Maar is er iemand die iets weet over wanneer Unifi switches (en dan vooral de 8 poorts) weer beschikbaar zullen komen? De hele dure/grote minder gangbare die zijn er wel, maar die zijn gewoon of niet praktisch of vaak veel te duur voor de use case.

Al maanden is het een probleem, en ik heb vorige week nog een rondje langs de winkels gebeld/gemaild en die (grote jongens) geven allemaal aan er geen zicht op te hebben.

Ik ben niet op zoek naar discussies over de oorzaak ofzo, dat is allemaal wel vrij helder. Probeer gewoon te achterhalen wanneer ik weer is voor een redelijk normale prijs aan zo een switch kan komen :)

EDIT: Desktop Koopadvies, verkeerde sub categorie. Zat niet helemaal op te letten. Excuus :)
[Modbreak]Kan inderdaad prima in [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4. Merge.[/]
je zou dit moeten lezen
https://ir.ui.com/financial/quarterly-results

en dan lees je dat ze gewoonweg een gigantisch Supply Chain probleem hebben waardoor ze een gebrek aan componenten hebben. Ze kunnen gewoonweg niet produceren wat ze willen. En waarschijnlijk leveren ze dus meer uit in hun grootste afzet markt dan in de kleinere markten ..

Echter ze moeten er wel bovenop blijven zitten want anders gaan op den duur de aandeelhouders klagen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nevermind. Met behulp van het script uit een ander topic de hele bende ineens goed kunnen installeren. Draait weer als een zonnetje :)

Containers komt nog wel een keer ;)

[ Voor 103% gewijzigd door The Eagle op 17-08-2022 14:54 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
zeroday schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

je zou dit moeten lezen
https://ir.ui.com/financial/quarterly-results

en dan lees je dat ze gewoonweg een gigantisch Supply Chain probleem hebben waardoor ze een gebrek aan componenten hebben. Ze kunnen gewoonweg niet produceren wat ze willen. En waarschijnlijk leveren ze dus meer uit in hun grootste afzet markt dan in de kleinere markten ..

Echter ze moeten er wel bovenop blijven zitten want anders gaan op den duur de aandeelhouders klagen ;)
Ja wat ik zei, de oorzaak was/is mij ongeveer wel helder. Maar het duurt inmiddels al maanden. Ik ben langzamerhand maar is naar alternatief aan het kijken. Is zo jammer want het is zo een mooi (eco) systeem in mijn eigen controller enzo.

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

[...]

Tja, zolang er nog garantie op zit wil ik er gewoon niet zelf aan sleutelen. De Pro is op dit moment niet echt een optie. Niet alleen vanwege het prijsverschil, maar vooral dat de Pro een 2U unit is die 325mm diep is (zonder voedingsstekker) en daar is helaas de ruimte niet voor.
Ik zat nog eens te kijken, maar beide UNVR's (Pro en de gewone) zijn 325mm diep volgens de specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Operations schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:50:
Ja wat ik zei, de oorzaak was/is mij ongeveer wel helder. Maar het duurt inmiddels al maanden. Ik ben langzamerhand maar is naar alternatief aan het kijken. Is zo jammer want het is zo een mooi (eco) systeem in mijn eigen controller enzo.
Je zou eens voor de grap kunnen kijken naar [TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie maar houd er wel rekening mee dat het in sommige opzichten toch wel anders in elkaar zit dan de Ubiquiti UniFi modellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
nero355 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:41:
[...]

Je zou eens voor de grap kunnen kijken naar [TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie maar houd er wel rekening mee dat het in sommige opzichten toch wel anders in elkaar zit dan de Ubiquiti UniFi modellen :)
Ik kijk inderdaad nu naar TP Link. Ga even een switch toevoegen in de lokale Omada controller en daarna verder kijken naar de AP's.

Maar jij hebt daar al ervaring mee? Dat het anders in elkaar zit zeg je niet zomaar denk ik? Ben je tegen rare dingen aangelopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
MikeVM schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:32:
Klopt, een ER Lite heeft een te zwakke CPU.
Dan moet je minimaal een ER-4 hebben.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

yzf1kr schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:11:
[...]

Klopt, een ER Lite heeft een te zwakke CPU.
Dan moet je minimaal een ER-4 hebben.
en nu na het uittesten van deze functies, en daarna weer uitschakelen, haal ik mijn maximale snelheid niet meer. heb geprobeerd hardware offloading aan te zetten op alles, maar zonder resultaat. de cpu geeft ook 100% aan bij speedtests.

iemand die weet wat ik moet doen om weer de volledige snelheid te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
MikeVM schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:32:
[...]

en nu na het uittesten van deze functies, en daarna weer uitschakelen, haal ik mijn maximale snelheid niet meer. heb geprobeerd hardware offloading aan te zetten op alles, maar zonder resultaat. de cpu geeft ook 100% aan bij speedtests.

iemand die weet wat ik moet doen om weer de volledige snelheid te krijgen?
heb je 'm al eens herstart?

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

ja, en ook hardware offloading aangezet voor alle ipv4 functies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Factory reset en een backup terugzetten?

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Laatst online: 24-09 09:12

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

USG vandaag ineens overleden dus aan het denken om Dream Machine Pro te gaan aanschaffen.
Enige vraag is de firewall interface de laatste jaren al verbeterd ? Kan je in timeframe zien wat er binnen komt of nog beter zie je gewoon de connecties qua ip ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
NLKornolio schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:03:
USG vandaag ineens overleden dus aan het denken om Dream Machine Pro te gaan aanschaffen.
Enige vraag is de firewall interface de laatste jaren al verbeterd ? Kan je in timeframe zien wat er binnen komt of nog beter zie je gewoon de connecties qua ip ?
Je kan via ssh wel eea opzoeken qua logging maar echt super handig is dat niet. Niet via de webinterface iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Hulliee schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:16:
[...]

Je kan via ssh wel eea opzoeken qua logging maar echt super handig is dat niet. Niet via de webinterface iig.
Thanks voor het snelle antwoord even kijken of ik de mikrotik routers wat vindt dan. Wel weer jammer van mijn AP's maar hopelijk krijg ik dat ook wel werkend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:48
NLKornolio schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:20:
[...]

Thanks voor het snelle antwoord even kijken of ik de mikrotik routers wat vindt dan. Wel weer jammer van mijn AP's maar hopelijk krijg ik dat ook wel werkend.
Ik heb een Mikrotik router + Unifi AP’s. Waarom zou dat niet werken? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 10:09
Het ziet er nu zo ongeveer uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfkzjhURD94RAIp2ff3GDGmNiU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5703FHu03fFeVwCiXagCsQiw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Ziet er wel al stuk beter uit maar zijn dit alleen de threats of kan je zo ook het normale verkeer bekijken ?
lolgast schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Ik heb een Mikrotik router + Unifi AP’s. Waarom zou dat niet werken? :)
Geen idee eigenlijk kan het natuurlijk gewoon blijven gebruiken via de console op de raspberry. Zat in mijn hoofd dat USG leading was maar dat is de raspberry console natuurlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door NLKornolio op 19-08-2022 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
NLKornolio schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:38:
[...]

Ziet er wel al stuk beter uit maar zijn dit alleen de threats of kan je zo ook het normale verkeer bekijken ?

[...]

Geen idee eigenlijk kan het natuurlijk gewoon blijven gebruiken via de console op de raspberry. Zat in mijn hoofd dat USG leading was maar dat is de raspberry console natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGJOPK1ZCfOan7YKeW1kzOYGDps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UHkfBPllQGqCZFp28qXX8DMc.png?f=fotoalbum_large

Zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Ja had gehoopt dat het je het inderdaad ook zo net als de threat kon zien maar zie in ieder geval dat je nuo wel time span kan zien. Met mijn pihole ook tijden door console lopen scrollen al was het meer voor de fun. Toen wel gezien dat mijn breurer babycam naar chinese sites aan het uploaden was. Wil dus eigenlijk firewall waar ik de logs kan zien in console of eventueel ssh aangezien ik het toch niet vaak ga doen.

Zat al tijden te wachten op real-time firewall logs in de console op de USG maar had gehoopt dat het op dream machine wel kon. Zeker voor die 200eu extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is die overleden of doet die het niet meer? De welbekende "probeer eens een andere adapter" al gedaan? Want dat is echt het meest voorkomende probleem met de USG. Dat zou ik dus eerst proberen voordat je halsoverkop een UDM of wat dan ook gaat kopen waar je naderhand spijt van krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
RobertMe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:41:
[...]

Is die overleden of doet die het niet meer? De welbekende "probeer eens een andere adapter" al gedaan? Want dat is echt het meest voorkomende probleem met de USG. Dat zou ik dus eerst proberen voordat je halsoverkop een UDM of wat dan ook gaat kopen waar je naderhand spijt van krijgt.
Of een rotte USB-stick als het een USG-3P is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Polyphemus schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:44:
[...]

Of een rotte USB-stick als het een USG-3P is.
RobertMe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:41:
[...]

Alleen het console lampje knippert, adapter van unify switch geprobeerd maar hoofd lamp gaat niet meer aan en krijg geen ip en kan 192.168.1.1 niet bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:51
@NLKornolio, de unifi switches die ik heb (USW-8-60) hebben een 48v voeding en de usg3 een 12v voeding. Ik hoop dat je een andere switch hebt.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
NLKornolio schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:41:
[...]

[...]

Alleen het console lampje knippert, adapter van unify switch geprobeerd maar hoofd lamp gaat niet meer aan en krijg geen ip en kan 192.168.1.1 niet bereiken.
Ik heb dit toen gevolgd, toen de mijne de geest gaf:

https://www.darrellmoore.me/2020/02/reflash-usg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Operations schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:50:
Ik kijk inderdaad nu naar TP Link.
Ga even een switch toevoegen in de lokale Omada controller en daarna verder kijken naar de AP's.

Maar jij hebt daar al ervaring mee?
Dat het anders in elkaar zit zeg je niet zomaar denk ik?

Ben je tegen rare dingen aangelopen?
Mijn algemene mening over de Omada reeks zonder ook maar enige bescheidenheid/filter in het kort :
- Veel bang voor je geld.
- Maar soms ook minder features, bijvoorbeeld gedoe wat betreft DFS Channels bij sommige modellen.
- Stiekem een soort UniFi maar dan 3 jaar geleden qua bugs/features hier en daar !!
- Minder gestroomlijnd dan UniFi omdat men Routers en Switches achteraf heeft zitten toevoegen, terwijl die al jarenlang bestonden en soms zelfs meer mogelijkheden bieden zonder de Omada Controller !!
- Men is er echter wel flink mee bezig en lijkt bijvoorbeeld IPTV heel erg aan te gaan pakken, terwijl het VPN gedeelte weer wat meer liefde en aandacht nodig heeft...

Dus het is maar net wat je wilt! ;)
MikeVM schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:22:
ja, en ook hardware offloading aangezet voor alle ipv4 functies.
Je weet dat als je bepaalde dingen aanzet er ook bepaalde dingen worden uitgeschakeld :?

Oftewel je kan niet zomaar ALLES aanzetten dus kijk even goed wat je hebt gedaan! ;)
- Regel een andere 12V/1A of 2A voeding en check of die het dan wel doet.
- Misschien moet je de USB Stick vervangen en opnieuw flashen!
Enige vraag is de firewall interface de laatste jaren al verbeterd ?
Kan je in timeframe zien wat er binnen komt of nog beter zie je gewoon de connecties qua ip ?
Dat lijkt me iets wat je eerder zal vinden in de webGUI van pfSense/OPNsense/Untangled/OpenWRT/Sophos/enz. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-09 17:49
nero355 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:33:
[...]

Mijn algemene mening over de Omada reeks zonder ook maar enige bescheidenheid/filter in het kort :
- Veel bang voor je geld.
- Maar soms ook minder features, bijvoorbeeld gedoe wat betreft DFS Channels bij sommige modellen.
- Stiekem een soort UniFi maar dan 3 jaar geleden qua bugs/features hier en daar !!
- Minder gestroomlijnd dan UniFi omdat men Routers en Switches achteraf heeft zitten toevoegen, terwijl die al jarenlang bestonden en soms zelfs meer mogelijkheden bieden zonder de Omada Controller !!
- Men is er echter wel flink mee bezig en lijkt bijvoorbeeld IPTV heel erg aan te gaan pakken, terwijl het VPN gedeelte weer wat meer liefde en aandacht nodig heeft...

Dus het is maar net wat je wilt! ;)
Voor mij mist Omada vooral een community (die overigens bij Ubiquiti ook kleiner en minder actief wordt). Ook mist er basic informatie als: hoe update ik mijn Linux controller (informatie mist of is achterhaald).

Laatst hadden ze ineens nog een extra poort (5e geloof ik) voor het adopten van AP's toegevoegd. Heb daar een uur aan verspild omdat de switches wel gewoon verbonden met Omada. Ik snap überhaupt niet waarom je meer dan 1 poort nodig hebt voor inform/adopten, maar als je zoiets triviaals gaat wijzigen... geeft dit dan zo duidelijk aan dat je het niet kan missen.

Beide problemen samen zijn ook erg lastig. Want als je zoiets hebt als het toevoegen van poorten... met een levendige community was je hier veel sneller achtergekomen.

Helaas is Omada alleen een alternatief voor AP's en switches. Als ik geen AP's van UniFi kan krijgen moet ik wel, en anders is het vooral een budget alternatief. UniFi AP's zijn amper duurder en de meeste klanten vinden de TP-links niet bepaald mooi. Zelfs de WiFi5 EAP's zijn minder populair qua looks en de WiFi6 EAP's zijn ronduit lelijk.

Er zijn genoeg alternatieven (andere merken) voor Edgemax en Airmax. Maar al die opties zijn of veel duurder en/of missen een UISP-achtige oplossing.

Het staat me wel erg tegen dat Ubiquiti zo focust op consumentenproducten, of nieuwe producten in het algemeen. De Cloudkeys en UNVR zijn niet bepaald betrouwbaar (heb er enkele geleverd en van allebei wel eens een stuk). Softwareupdates zijn er of niet of zijn niet met een gerust hart door te voeren zonder uitvoerig te testen. Je ziet tegenwoordig ook nog zelden een medewerker reageren in update topics, zeker als het gaat om Edgemax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qlimaxxx schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:54:
Voor mij mist Omada vooral een community (die overigens bij Ubiquiti ook kleiner en minder actief wordt).
Voor wat het waard is : [TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie :)
Ook mist er basic informatie als: hoe update ik mijn Linux controller (informatie mist of is achterhaald).
Omdat men heel veel met Docker doet en in de basis helaas de Windows versie de prioriteit lijkt te hebben... :/
Laatst hadden ze ineens nog een extra poort (5e geloof ik) voor het adopten van AP's toegevoegd. Heb daar een uur aan verspild omdat de switches wel gewoon verbonden met Omada. Ik snap überhaupt niet waarom je meer dan 1 poort nodig hebt voor inform/adopten, maar als je zoiets triviaals gaat wijzigen... geeft dit dan zo duidelijk aan dat je het niet kan missen.
Dat is best wel raar en heb ik nog niet voorbij zien komen in het eerder genoemde topic ?!
Beide problemen samen zijn ook erg lastig.
Want als je zoiets hebt als het toevoegen van poorten... met een levendige community was je hier veel sneller achtergekomen.
Dat is wel waar inderdaad! :)
Helaas is Omada alleen een alternatief voor AP's en switches.
Hun Routers zijn opzich niet slecht, maar soms heb je dus meer opties als je ze niet aan de Omada Controller koppelt! 7(8)7
Als ik geen AP's van UniFi kan krijgen moet ik wel, en anders is het vooral een budget alternatief.
Op het DFS Channels gezeik na vind ik ze heel eerlijk gezegd een prima alternatief :)
UniFi AP's zijn amper duurder en de meeste klanten vinden de TP-links niet bepaald mooi.
Zelfs de WiFi5 EAP's zijn minder populair qua looks en de WiFi6 EAP's zijn ronduit lelijk.
Kwestie van smaak : Er zijn genoeg mensen die de TP-Link Wall modellen mooier vinden dan de Ubiquiti In Wall modellen om de een of andere reden! :o :D
Het staat me wel erg tegen dat Ubiquiti zo focust op consumentenproducten, of nieuwe producten in het algemeen.
Tja, aan al het leuke komt een einde denk ik dan maar... helaas pindakaas! :-(
De Cloudkeys en UNVR zijn niet bepaald betrouwbaar (heb er enkele geleverd en van allebei wel eens een stuk).
Volgens mij zijn er überhaupt geen 100% betrouwbare CloudKeys geweest : Elk model had wel een probleem! :X :| :F
Softwareupdates zijn er of niet of zijn niet met een gerust hart door te voeren zonder uitvoerig te testen.
Eerlijk is eerlijk : Dat lijkt wel voor elk groot bedrijf/merk te gelden de laatste jaren dus ik ben het maar als een trend gaan zien! :+

Het blijft wel rete irritant! Dat dan weer wel... :(
Je ziet tegenwoordig ook nog zelden een medewerker reageren in update topics, zeker als het gaat om Edgemax.
Update Topic :? Als in de Meuktracker het Downloads gedeelte ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Zoals je ziet had ik daar ook al gereageerd. Maar mijn posts gaan over beide merken, en om daar een specifiek topic voor aan te maken. Dus beetje in twijfel waar ik het beste m'n gal kan spuien. Ik haak overigens beide keren in op iemand die dit onderwerp al aangehaald heeft. :)
Omdat men heel veel met Docker doet en in de basis helaas de Windows versie de prioriteit lijkt te hebben... :/
Getuige het feit dat ze actief professionele installers benaderen om het product te promoten, zou je verwachten dat ze wat minder tunnelvisie zouden hebben. Een applicatie draai je ik toch bij voorkeur op Linux, zeker als het geen AD/database-achtige applicaties zijn.
Dat is best wel raar en heb ik nog niet voorbij zien komen in het eerder genoemde topic ?!
Volgens mij was het ergens bij de 5.0.30 o.i.d. Zat midden in een instalatie en drukkere periode, dus niet echt tijd gehad om het hier te delen.
Hun Routers zijn opzich niet slecht, maar soms heb je dus meer opties als je ze niet aan de Omada Controller koppelt! 7(8)7
Ik ben nou niet bepaald onder de indruk van hun Omada implementatie. Ook qua performance is het matig, zelfs vergeleken met een USG (het basis model). Daarnaast zoek ik echt naar een (liefst native) oplossing voor remote management, backup, monitoring etc.
Op het DFS Channels gezeik na vind ik ze heel eerlijk gezegd een prima alternatief :)
Qua performance en stabiliteit heb ik niet veel te klagen over de EAP's. Vergelijkbaar met UniFi, is mijn ervaring.
Kwestie van smaak : Er zijn genoeg mensen die de TP-Link Wall modellen mooier vinden dan de Ubiquiti In Wall modellen om de een of andere reden! :o :D
Van de 150+ AP's die ik de afgelopen 4 jaar heb verkocht, waren er welgeteld 3 van het type Wall/inWall. Het is een mooi systeem, maar relatief duur omdat je er meer van nodig hebt hetzelfde gebied te dekken. Niet alleen is de antenne vaak kleiner en minder goed, ook is de locatie meestal suboptimaal. Dit is normaliter geen probleem omdat je in elk kamertje een of meerdere stopt, maar bij AP's die meerdere ruimtes moeten dekken wordt dat een ander verhaal.

Volgens mij hebben die EAP Wall geen covers? Dat is dan weer het voordeel van de Inwall HD van UniFi (en geloof ook de 6). Die zijn dan wel weer nog prijziger.

De overige AP's worden door de meeste mensen echt minder mooi gevonden. De meeste mensen hebben liever dat ze helemaal niet in het zicht komen, maar als het dan moet dan heeft UniFi wel de voorkeur. Ook als je een 6 lite of nanoHD neemt kun je daar weer een cover over plaatsen.
Volgens mij zijn er überhaupt geen 100% betrouwbare CloudKeys geweest : Elk model had wel een probleem! :X :| :F
Die eerste cloudkey raakte corrupt bij de eerste de beste stroomuitval. Toen ben ik al van cloudkeys afgestapt en sindsdien draait op een VPS met Linux. (bonus is dat ik veel van Linux geleerd heb daardoor).

Cloudkey Gen2 Plus zijn relatief populair. UniFi Protect is niet per se heel scherp geprijsd, en ook de featureset is niet overweldigend. Mensen zijn vooral erg te spreken over het gebruiksgemak en responsiveness van de timelapse feature. Heb zelfs een klant gehad die een serieuze 1U server (van 1,5 meter diep) heeft vervangen door een UNVR omdat dat thuis zo beviel. Ging om een stuk of 20 camera's. Dat systeem had veel meer in huis, maar was gewoon te complex voor de klant.
Update Topic :? Als in de Meuktracker het Downloads gedeelte ??
Ik doel vooral op firmware release topics op hun eigen community. Edgemax heeft na meer dan een jaars eindelijk 1 of 2 hotfixes gekregen. Deze schijnen allesbehalve stabiel vrij van bugs te zijn, en ondanks een shitload aan community participation, kon ik 8+ pagina's 0 bijdrages zien van UI medewerkers zelf. Volgens mij is het met andere producten niet zo erg, maar het is zeker minder dan vroegâh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:35
Vandaag twee camera’s binnengekregen G3 instant en G4 bullet.

Helaas lijkt het IR filter van de G4 niet goed te werken waardoor alles (dagmodus) roze is :(.
Inmiddels aangemeld voor een RMA en goedgekeurd, morgen op de post naar Tsjechië.

Wat is jullie ervaring hoe lang dit gaat duren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Imperial Guard schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:02:
Vandaag twee camera’s binnengekregen G3 instant en G4 bullet.

Helaas lijkt het IR filter van de G4 niet goed te werken waardoor alles (dagmodus) roze is :(.
Inmiddels aangemeld voor een RMA en goedgekeurd, morgen op de post naar Tsjechië.

Wat is jullie ervaring hoe lang dit gaat duren?
Ik had een paar jaar geleden een G3-Bullet waarvan de IR-Shutter het niet meer deed binnen de garantietermijn. Ding was binnen een week vervangen destijds.

Een week geleden is de tweede G3-Bullet (uit een set van vijf) hier in huis ook met dat probleem komen te zitten :X

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:48
Will_M schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:51:
[...]
Een week geleden is de tweede G3-Bullet (uit een set van vijf) hier in huis ook met dat probleem komen te zitten :X
Voor de handige Harry's

YouTube: Ubiquity UVC G3 IR Cut Filter Repair Fix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
Qlimaxxx schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:37:
Van de 150+ AP's die ik de afgelopen 4 jaar heb verkocht, waren er welgeteld 3 van het type Wall/inWall. Het is een mooi systeem, maar relatief duur omdat je er meer van nodig hebt hetzelfde gebied te dekken. Niet alleen is de antenne vaak kleiner en minder goed, ook is de locatie meestal suboptimaal. Dit is normaliter geen probleem omdat je in elk kamertje een of meerdere stopt, maar bij AP's die meerdere ruimtes moeten dekken wordt dat een ander verhaal.
IW's zijn heel fijn als je een pand hebt dat al op iedere kamer een vaste LAN aansuiting heeft. Doos, uit de muur, keystone aan de kabel, kabeltje er in en IW er op en hebt goede Wifi dekking zonder dat het meteen in het oog springt. En indien nodig is de kabelaansluiting ook nog steeds voorhanden. Heb ik al regelamatig gedaan. En de dekking is helemaal niet slecht, beter dan die van Lite AP's.
Cloudkey Gen2 Plus zijn relatief populair. UniFi Protect is niet per se heel scherp geprijsd, en ook de featureset is niet overweldigend. Mensen zijn vooral erg te spreken over het gebruiksgemak en responsiveness van de timelapse feature. Heb zelfs een klant gehad die een serieuze 1U server (van 1,5 meter diep) heeft vervangen door een UNVR omdat dat thuis zo beviel. Ging om een stuk of 20 camera's. Dat systeem had veel meer in huis, maar was gewoon te complex voor de klant.
Dat komt me bekend voor, Protect is niet de goedkoopste, maar voor mensen gewoon heel makkelijk in het gebruik. En het kan meer dan voor de meeste mensen noodzakelijk is. En een cameratje er bij is gewoon plug en play.
Ik doel vooral op firmware release topics op hun eigen community. Edgemax heeft na meer dan een jaars eindelijk 1 of 2 hotfixes gekregen. Deze schijnen allesbehalve stabiel vrij van bugs te zijn, en ondanks een shitload aan community participation, kon ik 8+ pagina's 0 bijdrages zien van UI medewerkers zelf. Volgens mij is het met andere producten niet zo erg, maar het is zeker minder dan vroegâh.
De ER lijn is gebasseerd op Vyatta, en aangezien Vyatta al sinds 2013 "abandonned" is, zal er niet veel ontwikkeling meer in zitten. Het lijkt me niet dat ze nog overstappen op VyOS.

Ik zou wel eens moeten uitzoeken of de VyOS community wel nog wat met Edgemax hardware doet. Lijkt me interessant.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ding ligt hier al bijna de hele week open en bloot te wachten op onderdelen :9

Heb op die plek in de garage nu maar tijdelijk even een G3-Instant neer gehangen, daar had ik er nog twee nieuw van in doos.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abusimbal
Cody van Mactelecom Networks heeft een video gemaakt hoe je een VPN provider instelt in zijn geval NordVPN, maar werkwijze kan je ook voor andere gebruiken.
YouTube: UDM SE Privacy VPN
Zeer leerzame video.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlimaxxx
yzf1kr schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:02:
IW's zijn heel fijn als je een pand hebt dat al op iedere kamer een vaste LAN aansuiting heeft. Doos, uit de muur, keystone aan de kabel, kabeltje er in en IW er op en hebt goede Wifi dekking zonder dat het meteen in het oog springt. En indien nodig is de kabelaansluiting ook nog steeds voorhanden. Heb ik al regelamatig gedaan. En de dekking is helemaal niet slecht, beter dan die van Lite AP's.
Ik weet niet hoe jij je AP’s afstelt, maar ik heb op de meeste locaties niet in elk vertrek een AP nodig. Ik ontken niet dat het een elegante oplossing is, maar als je meer AP’s nodig hebt en deze ook nog duurder zijn dan is dat wel een significant verschil.

Naar mijn ervaring bieden de IW’s in het gunstige geval dezelfde dekking. En dan hebben we het over een Lite AP op dezelfde suboptimale plek. Bijvoorbeeld onder het bureau of achter de bank. Verschil tussen AP’s is nooit zo groot als het verschil in plaatsing. Centraal hoog op de muur, of nog beter; midden in de ruimte aan het plafond. Dat maakt qua bereik en performance e zo’n gigantisch verschil. Dat ga je zelfs met een 20% beter AP niet overbruggen, en het verschil is echt niet 20% tussen een IW en een Lite.

Nog een probleem is dat een IW alleen wil als je een enkele doos hebt. Als 2 of meer inbouw dozen naast elkaar hebt, dan kun je geen afdek lijst meer op de naastgelegen stopcontacten zetten.

Eigenlijk is het vooral toeval of je moet vantevoren met de planning rekening houden met de plaatsing (zowel locatie als enkele doos). Als je toch die luxe hebt, breng dan een ethernetkabel naar het midden van het plafond. Net zo elegant en beter voor je bereik! ;)
De ER lijn is gebasseerd op Vyatta, en aangezien Vyatta al sinds 2013 "abandonned" is, zal er niet veel ontwikkeling meer in zitten. Het lijkt me niet dat ze nog overstappen op VyOS.

Ik zou wel eens moeten uitzoeken of de VyOS community wel nog wat met Edgemax hardware doet. Lijkt me interessant.
EdgeOS is inderdaad een fork van Vyatta. Maar vanaf het moment dat de fork dus gemaakt is loopt de ontwikkeling los van Vyatta. EdgeOS is al een poosje amper in ontwikkeling, maar ze hebben in 2018 nog nieuwe producten gelanceerd en ontwikkeling was toen nog wel gaande.

Laat ze alleen alsjeblieft wel iets doen aan die Linux kernel. Volgens mij is de versie die de gebruiken sinds kort EOL, dat vind ik wel kwalijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:51

pinda powerrr

Slow down...

Je ziet duidelijk aan het ontwerp van de IW's dat ze zijn ontworpen voor de Amerikaanse markt. Daar hebben ze houtbouw en gipswandjes, dus een enkel gat voor zo'n IW is makkelijk. Europa is bijna alles beton/steen en leg je niet makkelijk een enkele kabel aan.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
pinda powerrr schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:52:
Je ziet duidelijk aan het ontwerp van de IW's dat ze zijn ontworpen voor de Amerikaanse markt. Daar hebben ze houtbouw en gipswandjes, dus een enkel gat voor zo'n IW is makkelijk. Europa is bijna alles beton/steen en leg je niet makkelijk een enkele kabel aan.
Ze passen anders prima op een enkele coax of telefoon wcd. Bijna ieder huis heeft wel een paar van die ongebruikte wcd’s zitten. Die kun je dus prima omzetten naar IW’s.

Juist zo’n schotel aanbrengen zorgt nog voor de nodige hoofdbrekens als je toevallig geen verbouwing begint of in het meerwerk van een nieuwbouwhuis de extra plafond aansluitingen meeneemt. Wegwerken is dan vele malen lastiger tenzij je ook de nodige consessies gaat nemen met plaatsing en zendbereik.

[ Voor 21% gewijzigd door Miki op 20-08-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Nu online
Ik ben benieuwd of de U6-IW (R)STP ondersteunt op de ingebouwde switch?
Ik wil bij een klant een aantal access points vervangen. En nu is de In-Wall versie eigenlijk perfect. Alleen zitten er ook sonos speakers bedraad op het netwerk. En die gaan problemen geven als ik STP niet aan kan schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Tonne schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:24:
Ik wil bij een klant een aantal access points vervangen. En nu is de In-Wall versie eigenlijk perfect. Alleen zitten er ook sonos speakers bedraad op het netwerk. En die gaan problemen geven als ik STP niet aan kan schakelen.
Nee dat heeft de IW6 niet. Overigens alle sonos speakers op wifi laten en het werkt prima 👍

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Tonne schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:24:
Ik heb een Sonos 5.1 opstelling waarbij de beam is aangesloten op een IW en vervolgens zend de Sonos uit via haar eigen WiFi netwerk. Dit werkt al enkele jaren probleemloos en stabiel, wellicht is dat ook nog een optie.
Geen idee of de flex mini STP doet maar dat zou anders een optie kunnen zijn achter de IW6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:30

Mimiix

Professioneel Prutser

Miki schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:55:
[...]

Ze passen anders prima op een enkele coax of telefoon wcd. Bijna ieder huis heeft wel een paar van die ongebruikte wcd’s zitten. Die kun je dus prima omzetten naar IW’s.

Juist zo’n schotel aanbrengen zorgt nog voor de nodige hoofdbrekens als je toevallig geen verbouwing begint of in het meerwerk van een nieuwbouwhuis de extra plafond aansluitingen meeneemt. Wegwerken is dan vele malen lastiger tenzij je ook de nodige consessies gaat nemen met plaatsing en zendbereik.
Dit is ook mijn afweging thuis. Probleem is alleen de prijs (voor het appartement) en dat het in mijn geval een huurhuis is. Ik heb in elke ruimte een utp aansluiting, maar ik zou aan 2 in walls genoeg hebben vermoed ik.

In mijn situatie moet ik echter een switch met poe aanschaffen gezien ik enkel een udmp heb.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Pagina: 1 ... 202 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.