* nero355 zit het topic een beetje bij te lezen en kwam dit tegen :Klinkt geweldig!

Hoe werkt deze nieuwe gave technologie

Ik heb in het verleden mijn oude 2.4 GHz UAP's voor € 25 per stuk verkocht toen ze al EOL waren dus ik vond dat best wel meevallen voor een € 79 kostend product na 3 jaar of zo...
Het is maar net waar je genoegen mee neemt denk ik
Daarom roept men hier ook zo vaak om niet verder te kijken dan de Lite modellen bijvoorbeeld, want dan kost een eventuele upgrade of vervanging je veel minder geld door de tijd heen!

Ik zou daar echt geen aandacht aan besteden, tenzij je wilt checken of de CK2+ niet toevallig een brakke accu heeft die de boel flink opwarmt!
Mijn netwerkapparatuur uit het verleden werd ook warm :
- Simpele 8 x 1 Gbps Switches
- Modem/Router xDSL modellen
- Allerlei Accesspoints dan wel "WiFi Routers"
Allemaal één pot nat!

Stond je 5 GHz signaal niet op High dan
Vaak kan dat gewoon zonder enig probleem qua overlapping en dergelijke...
Haal met mijn oude laptop en telefoon ~400Mbit up en down. De
pricewatch: HP EliteBook 840 G8 (35T73EA) heeft een erg goeie uploadsnelheid maar blijft op de download altijd wat achter.
Snap niet helemaal waarom.
Er zit een Intel Wi-Fi 6 AX201 in, zou afdoende moeten zijn zou je verwachten?
Ik zou zeggen pak wat Reviews van die laptop erbij en ga eens kijken wat daarin gehaald wordt
Verder ben ik niet echt bepaald fan van HP laptops maar misschien is er het een en ander beter geworden ondertussen...

Zou een UniFi6 Long-Range of UniFi6 Pro een significant beter resultaat geven?
Als dat je manier van problemen oplossen is dan heb je geld teveel IMHO
Daarnaast mag het ondertussen wel duidelijk zijn dat een LR model je meestal niks oplevert tenzij je ze aan elkaar gaat koppelen via Wireless Uplink en je voor de rest eigenlijk alleen meer antennes erbij krijgt

Ik test eea op Gbit kpn verbinding, daar ligt het “probleem” zeker niet.
Ik denk juist dat je probleem daar WEL ligt omdat je waarschijnlijk via Speedtest.net zit te prutsen i.p.v. gewoon op je LAN wat iPerf3 en SMB testjes te doen en zelfs iPerf3 via je WAN kan draaien naar allerlei publieke iPerf3 Servers

Tenzij die buren hun 2.4 GHz zooi op standje TURBO hebben staan en ze recht door jouw gebied heen stralen...

De LR heb ik maar kort getest. Die leek het zeker niet beter te doen (op 5Ghz iig).
Je laptop heeft dan ook geen LR antennes gok ik

Laptop blijft op grotere afstand rond de 200Mbit hangen terwijl mijn oude Dell laptop (wifi 5) tegen de 400Mbit aanzit. Het is allemaal geen ramp maargoed je bent tweaker of niet!
Check ook de Driver van de WLAN NIC en eventueel zelfs firmware updates indien mogelijk!

Tonne schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:34:
Twee keer een mesh kan ook. Eentje op de buitenkant van de garage en eentje op het huis. En dan de mesh op de garage draadloos laten verbinden met de andere mesh. Voordeel is dat je wifi apparaat dan weinig zendvermogen nodig heeft om de mesh te bereiken. Maar misschien red je het wel met 1 mesh.
De Mesh unit aan de buitenkant zal toch echt stroom moeten krijgen op de een of andere manier dus ik zie totaal geen reden om 2 stuks te gebruiken!
Gewoon boren in de muur en een Outdoor kabel trekken!

Vaag verhaal!
Wat als er een fout in de firmware zit en je moet de camera's downgraden

Als je gewoon
[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie erbij pakt dan ben je er ook meteen!

Alles is tegenwoordig
"Made in China" dus ik zou het best wel knap vinden als je daar omheen kan werken als je allerlei netwerkapparatuur gaat aanschaffen!

Frij5fd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:08:
Nog een keer de hele reset gedaan en het Management Vlan op 192.168.1.1/24 gehouden; nu geen probleem inderdaad. Consequentie is wel dat ik nu alle "harde IP adressen" die ik had voor server(tjes), wie een NFS-share mag zien, waar de camerastream op zit etc moet aanpassen...

Kleine offer die je moet doen om in de toekomst een fatsoenlijk netwerk te hebben

Wat ik me nog afvraag: scheiden jullie nog met wat firewall rules het management VLAN af van het gewone VLAN waar PC's en servers op zitten?
Mijn 10.0.0.0/24 netwerk kan gewoon naar het 192.168.1.1/24 netwerk en dat is eigenlijk voornamelijk omdat ik een beetje te lui ben om daar wat mee te gaan doen...
Verder wel een aantal Guest VLANs aangemaakt voor allerlei toestanden die de rest van mijn netwerk niet hoeven te zien
Ideaal zou zoiets zijn :
- Maar 1 of 2 Clients toestaan om ermee te verbinden.
- Op een aantal plekken Switchpoorten hebben die toegang bieden tot VLAN 1 in noodgevallen.
- Of gewoon bijvoorbeeld een simpele
pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH ergens neerzetten als
"Dedicated Management Console"
Het is maar net waar je zin in hebt!
/EDIT :Tonne schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:52:
De ene op het huis en de andere aan de achterkant van de tuin op de schuur. Die kunnen dan door de open lucht verbonden zijn. Heb je in de schuur ook een goed bereik, ook door de muur en de kast met spullen heen.
Maar er is idd wel stroom nodig.
Dat kan dan weer wel!
Zie ook net dat ik het helemaal verkeerd begrepen had...
My bad!
[
Voor 3% gewijzigd door
nero355 op 14-08-2022 17:18
]