Ik vind dat mijn CK2+ oncomfortabel heet is. Het apparaat zal er misschien niet direct door stukgaan, maar voor de interne batterij kan het al helemaal niet goed zijn. Ik wil er een heatsink op zetten, maar alles wat ik zo te koop vind is voor M2 ssd's en dus te klein. Heeft iemand een elegante oplossing of weet iemand waar ik een wat groter formaat heatsink kan krijgen om erop te plakken?
@HTT-Thalan
Creatief. Je kan eens bij Conrad kijken.
https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=Koellichaam%20
Die CK2+ worden inderdaad lekker warm.
Hoe is het overigens nu met je accu? Reden dat ik dat vraag is dat er veel overleden zijn en je op tijd moet zijn om garantie te claimen. Testen doe je door de netwerkkabel los te halen en kijken of hij een graceful shutdown doet en niet direct uitgaat.
Hoe is het overigens nu met je accu? Reden dat ik dat vraag is dat er veel overleden zijn en je op tijd moet zijn om garantie te claimen. Testen doe je door de netwerkkabel los te halen en kijken of hij een graceful shutdown doet en niet direct uitgaat.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Ding is twee weken oud dus ik ga er vooralsnog van uit dat de boel niet naar de klote is, bovendien zien de hele bende bij mij sowieso achter een 2.2KVa UPS aangesloten zodat alles blijft werken als de stroom eraf ligt (o.a. de camera's dus).Skynett schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:05:
@HTT-Thalan
Ik ben even in mijn bende met PC afval gedoken en heb 3 oude heatsinks gevonden, één oude socket 7 koeler, eentje van een P4 northbridge en eentje van een oude videokaart. Even wat thermische tape regelen daarvoor. Ik ga bovenin de deur van de meterkast een klein roostertje maken zodat warme lucht daar kan ontsnappen. Onderin de meterkast is een luchtbrug naar de kruimruimte, dus daar kan relatief koele lucht vanaf komen. Waarschijnlijk installeer ik ook gelijk een 12v ventilator zodat de hele kast wat luchtstroom heeft.
Nog even wat anders:
Ik heb al meer dan een jaar last van het feit dat mijn AC-Pro in de tuin steeds terug klappert naar 100mbit line speed. Soms blijft hij weken op gigabit, zoals het hoort, maar soms dondert hij uren na een reboot al terug. Onlangs heb ik de line speed vastgezet op 1000mbit, waardoor hij feitelijk geen keus heeft
.
Maar ik heb net even een rudimentaire speedtest gedaan met interessante resultaten. Mijn 2021 Macbook M1, die Wifi5 ondersteunt, met speedtest punt nl. Ik heb eerst gecheckt via de app of de laptop op het te testen AP was overgeprongen (door hem ernaast te leggen en even te wachten). Ik heb alle 4 de AP's getest, 3x AC-LR binnen en dus 1x een AC PRO buiten.
Op alle AC-LR's haal ik ruwweg 250mbit download via wifi op de laptop van de 350 die mijn verbinding heeft. Doe ik dezelfde test via wired haal ik gewoon de volle 350mbit. Op zich ben ik tevreden met 250mbit, het is hard zat en ik verwacht dat er wellicht wat contentie is (andere storende netwerken) + wifi is nooit perfect (ook niet als je hem naast de AP legt, blijkbaar). Upload haal ik in alle gevallen de maximale 35mbit, met andere woorden, mijn wifi netwerk is de beperkende factor.
De AC-Pro in de tuin daarentegen... ik haal slechts 40-60mbit download via wifi, maar ook de upload zakt in.... maximaal 8/9mbit. Met andere woorden, ik haal over de band genomen maar 1/5, ruwweg, van mijn verbinding. Ik trek daaruit de conclusie dat, in combinatie met het terugvallen naar 100mbit, de bedrading dus niet goed moet zijn? Enige oplossing lijkt me dan een nieuwe draad trekken... wel jammer, maar helaas (50+meter aan UTP die deels door een buis onder de grond loopt).
Ik heb al meer dan een jaar last van het feit dat mijn AC-Pro in de tuin steeds terug klappert naar 100mbit line speed. Soms blijft hij weken op gigabit, zoals het hoort, maar soms dondert hij uren na een reboot al terug. Onlangs heb ik de line speed vastgezet op 1000mbit, waardoor hij feitelijk geen keus heeft
Maar ik heb net even een rudimentaire speedtest gedaan met interessante resultaten. Mijn 2021 Macbook M1, die Wifi5 ondersteunt, met speedtest punt nl. Ik heb eerst gecheckt via de app of de laptop op het te testen AP was overgeprongen (door hem ernaast te leggen en even te wachten). Ik heb alle 4 de AP's getest, 3x AC-LR binnen en dus 1x een AC PRO buiten.
Op alle AC-LR's haal ik ruwweg 250mbit download via wifi op de laptop van de 350 die mijn verbinding heeft. Doe ik dezelfde test via wired haal ik gewoon de volle 350mbit. Op zich ben ik tevreden met 250mbit, het is hard zat en ik verwacht dat er wellicht wat contentie is (andere storende netwerken) + wifi is nooit perfect (ook niet als je hem naast de AP legt, blijkbaar). Upload haal ik in alle gevallen de maximale 35mbit, met andere woorden, mijn wifi netwerk is de beperkende factor.
De AC-Pro in de tuin daarentegen... ik haal slechts 40-60mbit download via wifi, maar ook de upload zakt in.... maximaal 8/9mbit. Met andere woorden, ik haal over de band genomen maar 1/5, ruwweg, van mijn verbinding. Ik trek daaruit de conclusie dat, in combinatie met het terugvallen naar 100mbit, de bedrading dus niet goed moet zijn? Enige oplossing lijkt me dan een nieuwe draad trekken... wel jammer, maar helaas (50+meter aan UTP die deels door een buis onder de grond loopt).
@HTT-Thalan ik zou eerst de bekabeling voorzien van nieuwe connectoren.
Je kan de AP uitsluiten door de AP te wisselen met een andere AP AC Pro.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Ja, ik heb maar 1 zo'n type helaas. Maar ik zou eens opnieuw kunnen proberen krimpen idd.Quad schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:35:
@HTT-Thalan ik zou eerst de bekabeling voorzien van nieuwe connectoren.
Je kan uiteraard de LR erop zetten.HTT-Thalan schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:01:
[...]
Ja, ik heb maar 1 zo'n type helaas. Maar ik zou eens opnieuw kunnen proberen krimpen idd.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
De U6 Mesh en U6 LR ook.
Zag ook nieuw wall mounts voor U6 Lite en U6 Pro accesspoints
https://eu.store.ui.com/c...cess-point-lite-arm-mount
https://eu.store.ui.com/c...ccess-point-pro-arm-mount
Ik heb een U6 Mesh en een Instant PoE to USB adapter besteld, wordt normaal vandaag geleverd.
https://eu.store.ui.com/c...nt-802-3af-to-usb-adaptor
Ik heb een U6 Mesh en een Instant PoE to USB adapter besteld, wordt normaal vandaag geleverd.
En als je even een laptop oid koppelt aan die netwerkkabel. Haal je dan wel normale snelheden?HTT-Thalan schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:01:
[...]
Ja, ik heb maar 1 zo'n type helaas. Maar ik zou eens opnieuw kunnen proberen krimpen idd.
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Heb mijn U6 Mesh aangesloten en de U6 LR verwijderd.
Mijn Protect Smart Sensor werkt nog steeds dus tevreden hier.
Die Mesh ziet er mooier uit op kast in woonkamer en is heel compact t.o.v. de LR.
Mijn Protect Smart Sensor werkt nog steeds dus tevreden hier.
Die Mesh ziet er mooier uit op kast in woonkamer en is heel compact t.o.v. de LR.
Zelfde probleem hier. Zowel de CK2+ als de USG3 worden erg warm.HTT-Thalan schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:00:
Ik vind dat mijn CK2+ oncomfortabel heet is. Het apparaat zal er misschien niet direct door stukgaan, maar voor de interne batterij kan het al helemaal niet goed zijn. Ik wil er een heatsink op zetten, maar alles wat ik zo te koop vind is voor M2 ssd's en dus te klein. Heeft iemand een elegante oplossing of weet iemand waar ik een wat groter formaat heatsink kan krijgen om erop te plakken?
USG3 probleem zou ik op kunnen lossen door pricewatch: Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router te kopen. Heb een UDM gehad maar doorverkocht aan een tweaker omdat die het binnen het KPN netwerk (PPPOE snelheids issue).
Eea zit in een meterkast samen met o.a. een 24 poorts PoE switch en een 10Gbit switch die beide best wat warmte veroorzaken. Kortom je hebt al snel tientallen watts aan warmteontwikkeling in een meterkast die nauwelijks geventileerd is.
Heb een ventilator gemaakt onder mijn rack waarin eea zit om wat luchtflow te creëren.
Zie ook foto:
/f/image/FwWMj066hV5plgLoe2VNSdPj.png?f=fotoalbum_medium)
Eea staat er wat netter bij nu, maar qua opstelling is er niets veranderd.
Zie 1 echte optie en dat is een rooster in de deur maken voor meer ventilatie (en mogelijk een fan erin zetten?). Nu laat ik de deur gewoon openstaan…
Koelribben op de CK2+ zou wel wat kunnen helpen mogelijk.
@Tortelli
Ik had om dezelfde reden (warmte) de USG (en de USW8-60) verticaal tegen de houten zijmuur van de meterkast gemonteerd. Alleen lange schroeven van 5 cm genomen en die minder dan 1cm diep in het hout geschroefd en vervolgens de USG op de ver uitstekende schroeven geplaatst. Zo creëerde ik ahw afstandsbussen en icm met de verticale plaatsing zorgde dat voor maximale natuurlijke ventilatie dmv convectie aan alle kanten.
Het gaf mij iig een goed gevoel, beter dan dat wordt het niet.
Ik had om dezelfde reden (warmte) de USG (en de USW8-60) verticaal tegen de houten zijmuur van de meterkast gemonteerd. Alleen lange schroeven van 5 cm genomen en die minder dan 1cm diep in het hout geschroefd en vervolgens de USG op de ver uitstekende schroeven geplaatst. Zo creëerde ik ahw afstandsbussen en icm met de verticale plaatsing zorgde dat voor maximale natuurlijke ventilatie dmv convectie aan alle kanten.
Het gaf mij iig een goed gevoel, beter dan dat wordt het niet.
Ik ben me de laatste tijd aan het inlezen in de Ubiquiti apparatuur en wat het voor mijn kleine huisje zou kunnen betekenen. Ik dacht eraan om via vraag& aanbod 2 of 3 Accespoints aan te schaffen, misschien nog een losse router en die dan te configureren.
Nu valt me op dat in mijn prijsklasse het vaak de EOL producten zijn die ik zou willen kopen.
Nu weet ik dat ik dan een oudere controller versie moet gaan gebruiken. maar zou dit echt uitmaken als je geen gekke dingen doet? wat is jullie visie hierop?
Nu valt me op dat in mijn prijsklasse het vaak de EOL producten zijn die ik zou willen kopen.
Nu weet ik dat ik dan een oudere controller versie moet gaan gebruiken. maar zou dit echt uitmaken als je geen gekke dingen doet? wat is jullie visie hierop?
Heel veel lurken, heel weinig posten..
Welke accesspoints zijn dat dan? Volgens mij zijn alleen de oude 2,4GHz accesspoints EOL? Daar zou ik sowieso geen cent meer aan willen besteden.Speeddragon schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:26:
Een oudere controller versie betekent ook dat je de spullen niet kunt combineren met nieuwere apparatuur, die in de oudere controller software nog niet wordt ondersteund. Dit kan vervelend zijn bij toekomstige uitbreiding.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
@Xander Hmm ja je laatste punt is wel valid natuurlijk.
V&A aangeboden: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band
Bijvoorbeeld, deze zijn volgens mij EOL
En mijn eerste punt niet?Speeddragon schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:56:
@Xander Hmm ja je laatste punt is wel valid natuurlijk.
2,4GHz zou ik echt niet meer hoeven hebben.
Dat punt ook
. Alleen zijn degene uit die advertentie bijvoorbeeld wel 5ghz (dual band) maar ook EOL bijvoorbeeld.
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 09:37
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Ik zou 2,4,GHz wel nog willen. Maar dat is omdat mijn ESPtjes geen 5GHz. 2,4GHz only zou ik inderdaad echt nooit meer doen. Telefoon, laptop, etc moeten toch echt wel met 5GHz verbinden en niet met zo'n ouderwetse, overbezette, frequentie waar je meer storing op hebt dan wat anders.Xander schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:17:
[...]
En mijn eerste punt niet?
2,4GHz zou ik echt niet meer hoeven hebben.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Maar ze doen sowieso geen AC / "wifi 5". Dus het is gewoon ouderwetse rommel. Serieus, het heeft een reden dat ze zo goedkoop gedumpt worden. Niemand wilt dit nogSpeeddragon schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:37:
Dat punt ook. Alleen zijn degene uit die advertentie bijvoorbeeld wel 5ghz (dual band) maar ook EOL bijvoorbeeld.
Ah. Ik maakte in mijn hoofd even de kronkel geen wifi 5 / wifi ac = geen 5GHz. Maar het door jou gelinkte model doet inderdaad wel wifi n op 5GHz.Speeddragon schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:37:
Dat punt ook. Alleen zijn degene uit die advertentie bijvoorbeeld wel 5ghz (dual band) maar ook EOL bijvoorbeeld.
Niet dat ik ze dan zou hoeven hebben. Maar ik ben blij voor degene die hun oude troep willen upgraden dat jij er interesse in hebt.
[ Voor 15% gewijzigd door Xander op 05-08-2022 16:42 ]
Voor ons nieuwe huis heb ik een dream router en wat u6 pro access points gekocht. Alleen de 8 Ports switch is overal (!) uitverkocht 
Wat is er aan de hand? En wat is een PoE alternatief voor mijn UniFi setup?
Ja dat is wel een ding. Ik wil er graag ook nog 3, maar die dingen zijn al tijden niet te krijgen helaasiAR schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:00:
Voor ons nieuwe huis heb ik een dream router en wat u6 pro access points gekocht. Alleen de 8 Ports switch is overal (!) uitverkocht
Zit er een significant verschil tussen hem mounthen zoals het hoor of gewoon op een kast leggen zoals ik gedaan heb op kantoor?abusimbal schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:59:
De U6 Mesh en U6 LR ook.
Mooie oplossing dit!
Briljant dat ze deze nu hebben (of bestaan ze al lang?) in ons nieuwbouwhuis had ik een utp aansluiting laten maken op 240 cm hoogte. Maar wilde inderdaad de NanoHD horizontaal ophangen, heb dus toen zelf maar een beugeltje getekend en 3D geprint. Voordeel van mijn beugel is dat ik geen schroeven nodig heb, hij komt achter de afdekplaat zeg maar. Dus vervangt het raampje.Tortelli schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:17:
[...]
Zit er een significant verschil tussen hem mounthen zoals het hoor of gewoon op een kast leggen zoals ik gedaan heb op kantoor?
Mooie oplossing dit!
![]() | ![]() | ![]() |
Het HF stralingspatroon geeft aan dat er duidelijk meer signaal aan de bolle kant dan aan de platte achterkant wordt afgegeven. Het gaat vaak om een donut patroon wat zich hoofdzakelijk boven de bolle kant bevindt.Tortelli schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:17:
[...]
Zit er een significant verschil tussen hem mounthen zoals het hoor of gewoon op een kast leggen zoals ik gedaan heb op kantoor?
Dus als je hem dan bovenop een een hoekje van een (houten) kast legt, doe dat dan met de bolle kant naar beneden. Zo ligt er bij mij ook eentje.
En is er een alternatief? Met PoE en snaar via de Ubiquiti interface? Ik ben net nieuw in de UniFi producten, vandaar… en ik wil wel graag een werkend netwerk.Tonne schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:08:
Ja dat is wel een ding. Ik wil er graag ook nog 3, maar die dingen zijn al tijden niet te krijgen helaas
Als je ook de switch in je app wilt managen dan is er geen alternatief op dit moment. Eigenlijk is alles uitverkocht.iAR schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 06:48:
[...]
En is er een alternatief? Met PoE en snaar via de Ubiquiti interface? Ik ben net nieuw in de UniFi producten, vandaar… en ik wil wel graag een werkend netwerk.
Ikzelf doe er tijdelijk poe voedingen tussen en een goedkope switch.
Gister wat aan het testen geweest met verschillende AP's die ik heb:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite
Viel me op dat ik met mijn zakelijke laptop best een matige verbinding had in de kamer. Vooral de download snelheid blijft achter.
De AC pro heeft meer antennes natuurlijk (maar doet max wifi 5). Na wat testen lijkt het qua snelheid in mijn situatie (AP hangt in de keuken, test in de kamer, zit een deur tussen) weinig uit te maken tussen de AC pro en 6 lite. Het verzendvermogen hoger zetten heeft wel een positieve invloed.
Haal met mijn oude laptop en telefoon ~400Mbit up en down. De pricewatch: HP EliteBook 840 G8 (35T73EA) heeft een erg goeie uploadsnelheid maar blijft op de download altijd wat achter. Snap niet helemaal waarom. Er zit een Intel Wi-Fi 6 AX201 in, zou afdoende moeten zijn zou je verwachten?
Zou een UniFi6 Long-Range of UniFi6 Pro een significant beter resultaat geven?
Ik test eea op Gbit kpn verbinding, daar ligt het “probleem” zeker niet. Het is ook vooral een poging om eea te verbeteren. Als ik serieuze dingen doe hang ik ze toch vast aan het netwerk op kantoor.
Heb de aansluitingen niet op hoogte laten maken (wat op een paar plekken wel gekund had...). Maar mijn buurman is al bezig met de 3D printer
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite
Viel me op dat ik met mijn zakelijke laptop best een matige verbinding had in de kamer. Vooral de download snelheid blijft achter.
De AC pro heeft meer antennes natuurlijk (maar doet max wifi 5). Na wat testen lijkt het qua snelheid in mijn situatie (AP hangt in de keuken, test in de kamer, zit een deur tussen) weinig uit te maken tussen de AC pro en 6 lite. Het verzendvermogen hoger zetten heeft wel een positieve invloed.
Haal met mijn oude laptop en telefoon ~400Mbit up en down. De pricewatch: HP EliteBook 840 G8 (35T73EA) heeft een erg goeie uploadsnelheid maar blijft op de download altijd wat achter. Snap niet helemaal waarom. Er zit een Intel Wi-Fi 6 AX201 in, zou afdoende moeten zijn zou je verwachten?
Zou een UniFi6 Long-Range of UniFi6 Pro een significant beter resultaat geven?
Ik test eea op Gbit kpn verbinding, daar ligt het “probleem” zeker niet. Het is ook vooral een poging om eea te verbeteren. Als ik serieuze dingen doe hang ik ze toch vast aan het netwerk op kantoor.
Slim!Fireball86 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:53:
[...]
Briljant dat ze deze nu hebben (of bestaan ze al lang?) in ons nieuwbouwhuis had ik een utp aansluiting laten maken op 240 cm hoogte. Maar wilde inderdaad de NanoHD horizontaal ophangen, heb dus toen zelf maar een beugeltje getekend en 3D geprint. Voordeel van mijn beugel is dat ik geen schroeven nodig heb, hij komt achter de afdekplaat zeg maar. Dus vervangt het raampje.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Heb de aansluitingen niet op hoogte laten maken (wat op een paar plekken wel gekund had...). Maar mijn buurman is al bezig met de 3D printer
[ Voor 34% gewijzigd door Tortelli op 06-08-2022 10:13 ]
@Tortelli ,
Ik heb een UDR, daar zit eigenlijk een 6 Lite AP in, en als ik op 2m afstand zit met een ax201 laptop haal ik 500 up en down. Up zelfs iets meer. Dat is ook de snelheid van mijn internet abo.
Als ik 7-8 meter verderop ga zitten in de keuken met twee muren er tussen zakt de upload naar 450 en blijft de download gelijk.
Met 5Ghz is de afstand gewoon erg belangrijk. En na wat meters kan die al behoorlijk inzakken. Dat is nu eenmaal een eigenschap van 5Ghz.
Hoe druk is het qua andere WiFi netwerken van buren? Die ruisvloer kan hier ook een behoorlijke invloed op uitoefenen.
Ik heb een UDR, daar zit eigenlijk een 6 Lite AP in, en als ik op 2m afstand zit met een ax201 laptop haal ik 500 up en down. Up zelfs iets meer. Dat is ook de snelheid van mijn internet abo.
Als ik 7-8 meter verderop ga zitten in de keuken met twee muren er tussen zakt de upload naar 450 en blijft de download gelijk.
Met 5Ghz is de afstand gewoon erg belangrijk. En na wat meters kan die al behoorlijk inzakken. Dat is nu eenmaal een eigenschap van 5Ghz.
Hoe druk is het qua andere WiFi netwerken van buren? Die ruisvloer kan hier ook een behoorlijke invloed op uitoefenen.
En de AC LR dan? Die had je toch ook getest?Tortelli schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:58:
Gister wat aan het testen geweest met verschillende AP's die ik heb:
Na wat testen lijkt het qua snelheid in mijn situatie (AP hangt in de keuken, test in de kamer, zit een deur tussen) weinig uit te maken tussen de AC pro en 6 lite.
Wat moet ik me voorstellen bij "blijft wat achter"? 300Mbps? 30Mbps? 3Mbps?Haal met mijn oude laptop en telefoon ~400Mbit up en down. De pricewatch: HP EliteBook 840 G8 (35T73EA) heeft een erg goeie uploadsnelheid maar blijft op de download altijd wat achter. Snap niet helemaal waarom. Er zit een Intel Wi-Fi 6 AX201 in, zou afdoende moeten zijn zou je verwachten?
Test het sowieso ook even dichterbij het accesspoint om te kijken welk verschil dit maakt.
Stel je alle accesspoints exact gelijk in? Welke kanaalbreedte gebruik je?
[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 06-08-2022 11:18 ]
Afstand zal een meter of 8 zijn schat ik.Skynett schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:46:
@Tortelli ,
Wifi van de buren is geen issue, wonen vrijstaand in een nieuw huis (lees er komt niets in of uit
De LR heb ik maar kort getest. Die leek het zeker niet beter te doen (op 5Ghz iig).Xander schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:16:
[...]
En de AC LR dan? Die had je toch ook getest?
[...]
Wat moet ik me voorstellen bij "blijft wat achter"? 300Mbps? 30Mbps? 3Mbps?
Test het sowieso ook even dichterbij het accesspoint om te kijken welk verschil dit maakt.
Stel je alle accesspoints exact gelijk in? Welke kanaalbreedte gebruik je?
Laptop blijft op grotere afstand rond de 200Mbit hangen terwijl mijn oude Dell laptop (wifi 5) tegen de 400Mbit aanzit. Het is allemaal geen ramp maargoed je bent tweaker of niet!
[ Voor 28% gewijzigd door Tortelli op 06-08-2022 12:14 ]
En de kanaalbreedte? Op 80MHz staan?Tortelli schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:13:
De LR heb ik maar kort getest. Die leek het zeker niet beter te doen (op 5Ghz iig).
Laptop blijft op grotere afstand rond de 200Mbit hangen terwijl mijn oude Dell laptop (wifi 5) tegen de 400Mbit aanzit. Het is allemaal geen ramp maargoed je bent tweaker of niet!
Ik weet niet wat er te managen is aan een switch…?Tonne schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:03:
Als je ook de switch in je app wilt managen dan is er geen alternatief op dit moment. Eigenlijk is alles uitverkocht.
Maar in principe in ik gewoon elke willekeurige switch pakken en een poe voeding? Of zijn er ook switches die poe krijgen van de dream router?
Nooit gehoord van een managed switch? Vlan dan?iAR schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:44:
[...]
Ik weet niet wat er te managen is aan een switch…?
Maar in principe in ik gewoon elke willekeurige switch pakken en een poe voeding? Of zijn er ook switches die poe krijgen van de dream router?
Er is veel te managen in een switch maar VLAN`s lijkt me wel de meest wezenlijke. Daarnaast toeters en bellen die het netwerkverkeer in een switch soepeltjes laten lopen om te voorkomen dat er een verkeersinfarct optreedt.iAR schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:44:
[...]
Ik weet niet wat er te managen is aan een switch…?
Unifi heeft inderdaad 2 switches die je kunt voeden via PoE, de USW-Flex en de USW-Flex-Mini. Heel gemakkelijk voor plekken waar je geen (zin in) stroomaansluiting hebt. Ik gebruik ze beide, perfecte apparaatjes. De eerste, de USW-Flex kan zelfs weer uitgaande PoE geven maar met beperkt vermogen via een UDR.
"We're not computers, Sebastian. We're physical."
Iemand enig idee of het mogelijk is een apparaat te forceren op 2,4ghz te verbinden? Camera probeert het steeds op 5 en raakt dan de verbinding kwijt.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Psst, het zijn er 3. Ook de oudere USW 8 (broertje van de USW 8-60W) kan via PoE gevoed worden en heeft een PoE passthrough poort.Roy Batty schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:29:
Unifi heeft inderdaad 2 switches die je kunt voeden via PoE, de USW-Flex en de USW-Flex-Mini. Heel gemakkelijk voor plekken waar je geen (zin in) stroomaansluiting hebt. Ik gebruik ze beide, perfecte apparaatjes. De eerste, de USW-Flex kan zelfs weer uitgaande PoE geven maar met beperkt vermogen via een UDR.
Je kan een 2,4 ssid maken. Je kan ook in de controller aangeven dat een bepaalde cliënt alleen via 2,4ghz mag verbinden.MikeyMan schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:48:
Iemand enig idee of het mogelijk is een apparaat te forceren op 2,4ghz te verbinden? Camera probeert het steeds op 5 en raakt dan de verbinding kwijt.
Je kan per AP 4 verschillende ssid’s hangen.
Zo heb ik IoT, lan, kids en security waar oa de WiFi camera’s op zijn aangesloten.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Je kan er 4 per AP groep maken. Als je de groep uitschakelt kan je er 8 makenTo_Tall schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:43:
[...]
Je kan per AP 4 verschillende ssid’s hangen.
Zo heb ik IoT, lan, kids en security waar oa de WiFi camera’s op zijn aangesloten.
Zit dat elkaar niet in de weg dan? Qua performance en/of interferentie?Nijboer schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:52:
[...]
Je kan er 4 per AP groep maken. Als je de groep uitschakelt kan je er 8 maken
Het geeft iets overhead, maar merk er zelf weinig van.MikeyMan schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:03:
[...]
Zit dat elkaar niet in de weg dan? Qua performance en/of interferentie?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Er zal een kleine performance impact zijn doordat er meer "beacons" verstuurd moeten worden. Maar of je 2x 4 dezelfde uitstuurt, dus 4 op 2,4GHz en 4 op 5GHz, of 2x 4 verschillende, dus andere SSIDs op 2,4GHz vs 5GHz, maakt allemaal niet uit. Er moeten in beide gevallen 4 beacons gestuurd worden op de 2,4GHz band en 4 beacons op de 5GHz band.MikeyMan schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:03:
[...]
Zit dat elkaar niet in de weg dan? Qua performance en/of interferentie?
V.w.b. interferentie maakt het sowieso totaal niks uit. Er zit maar één radio, per frequentie, in, en die radio kan sowieso maar op één frequentie sturen en ontvangen. Dus die pakketjes die onder een ander SSID zijn gelabeld (geen idee of je dat überhaupt kunt zien aan een willekeurig pakketje) gaan toch over dezelfde frequentie heen als op "het andere" SSID.
Goede catchRobertMe schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:24:
[...]
Psst, het zijn er 3. Ook de oudere USW 8 (broertje van de USW 8-60W) kan via PoE gevoed worden en heeft een PoE passthrough poort.
"We're not computers, Sebastian. We're physical."
Gegeven feit blijft dat 'hoe meer SSID's je gaat broadcasten' (zichtbaar of niet zichtbaar maakt hierbij niets uit) des te minder 'Airtime' er over blijft voor daadwerkelijk nuttig verkeer (WiFi is Half-Duplex dus als een AP continue moet gaan staan te 'roepen' dat 'ie de SSID's A - Z aan het hosten is én daarbij op clients wacht dan wordt er niets meer ontvangen tijdens dat 'roepen'). Het access-point kan volgens mij overigens nog wel meer SSID's aan maar de GUI staat dat niet meer toe (?) omdat het broadcasten van méér bSSID's alleen maar tot méér ellende leidt (Less = More).RobertMe schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:07:
[...]
Er zal een kleine performance impact zijn doordat er meer "beacons" verstuurd moeten worden. Maar of je 2x 4 dezelfde uitstuurt, dus 4 op 2,4GHz en 4 op 5GHz, of 2x 4 verschillende, dus andere SSIDs op 2,4GHz vs 5GHz, maakt allemaal niet uit. Er moeten in beide gevallen 4 beacons gestuurd worden op de 2,4GHz band en 4 beacons op de 5GHz band.
V.w.b. interferentie maakt het sowieso totaal niks uit. Er zit maar één radio, per frequentie, in, en die radio kan sowieso maar op één frequentie sturen en ontvangen. Dus die pakketjes die onder een ander SSID zijn gelabeld (geen idee of je dat überhaupt kunt zien aan een willekeurig pakketje) gaan toch over dezelfde frequentie heen als op "het andere" SSID.
4 is dan vaak het 'magische getal' maar er is geen technische beperking voor het uitzenden van méér
Ik heb hier thuis overigens 4 SSID's waarbij er één op beide frequentiebanden wordt uitgezonden. M'n IOT SSID draait op zowel 2,4Ghz als ook op 5Ghz. De 3 andere SSID's zijn alleen op 5Ghz. in de lucht.
[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 07-08-2022 13:48 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dat was wat ik bedoelde ja. Meer SSIDs betekent meer / vaker SSIDs aankondigen en dus tijd die niet gebruikt kan worden voor daadwerkelijk verkeer. Maar daarbij maakt het dus niet uit of je SSID "X" uitzend op beide banden of dat gesplitste "X_2.4GHz" en "X_5GHz" gebruikt wordt. In beide gevallen zend de 2,4GHz radio en de 5GHz radio één SSID uit.Will_M schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:24:
[...]
Gegeven feit blijft dat 'hoe meer SSID's je gaat broadcasten' (zichtbaar of niet zichtbaar maakt hierbij niets uit) des te minder 'Airtime' er over blijft voor daadwerkelijk nuttig verkeer (WiFi is Half-Duplex en als een AP continue staat te 'roepen' dat 'ie de SSID's A - Z aan het hosten is én daarbij op clients wacht dan wordt er niets meer ontvangen tijdens dat 'roepen').
IIRC is het 4 / 8. 8 als je wireless uplink volledig uitschakeld. En als je wireless uplink aan hebt staan (onafhankelijk van of het in gebruik is) dus de halvering, omdat er dan al dan niet voor elk SSID nog een hidden variant voor de uplink is of om dus ruimte vrij te maken voor "snelheid" door niet zoveel beacons te hoeven versturen. Of dit trouwens nog steeds zo werkt durf ik niet te zeggen.Het access-point kan volgens mij overigens nog wel meer SSID's aan maar de GUI staat dat niet meer toe (?) omdat het broadcasten van méér bSSID's alleen maar tot méér ellende leidt.
Is de Ubiquiti Unifi 6 Pro in de Ubiquiti webshop nu altijd uitverkocht? Heeft iemand deze daar al kunnen kopen?
BlaBlaBla
Ik heb mijne U6 Pro 11 januari dit jaar gekocht in de Ubiquiti EU store.
Hij is afgelopen weken regelmatig beschikbaar gekomen. Dus zo slecht is het niet.Strider schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:23:
Is de Ubiquiti Unifi 6 Pro in de Ubiquiti webshop nu altijd uitverkocht? Heeft iemand deze daar al kunnen kopen?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Hallo,
Binnen enkele maanden verhuis ik, daarom ben ik even aan het uitdokteren wat ik het best neem van Unifi equipment.
Momenteel heb ik deze setup en het idee is om deze uit te breiden: USG (cloudkey gen1) -> 8p switch(poe) -> AC Lite
Nu zou ik er een U6 bij doen en zoek nog de beste oplossing om wifi tot in de garage te krijgen (30-35m):
Neem ik hiervoor best een u6 lr of een AC MESH?
Binnen enkele maanden verhuis ik, daarom ben ik even aan het uitdokteren wat ik het best neem van Unifi equipment.
Momenteel heb ik deze setup en het idee is om deze uit te breiden: USG (cloudkey gen1) -> 8p switch(poe) -> AC Lite
Nu zou ik er een U6 bij doen en zoek nog de beste oplossing om wifi tot in de garage te krijgen (30-35m):
Wat bedoel je met USG (cloudkey gen 1). Want dat zijn 2 verschillende apparatenvikdb schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:24:
Hallo,
ik heb een USG en een cloodkey gen 1, die laatste hangt denk ik aan de switch ipv de USGTonne schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:37:
[...]
Wat bedoel je met USG (cloudkey gen 1). Want dat zijn 2 verschillende apparaten
Thanks, dan ga ik gewoon iedere dag eens kijken.OMX2000 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:27:
[...]
Hij is afgelopen weken regelmatig beschikbaar gekomen. Dus zo slecht is het niet.
BlaBlaBla
Dat gaat niet werken, je kunt de router (USG in deze), niet door enkel de controller (wat de cloud key is) vervangen.vikdb schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:40:
[...]
ik heb een USG en een cloodkey gen 1, die laatste hangt denk ik aan de switch ipv de USG
Vaste locatie, vast netwerk.
Als je hem echt graag wil, even kijken voor een monitoring tooltje of als echte tweaker zoiets in php schrijven en op je eigen (VM) server draaien. 😅 (ik kies tegenwoordig voor optie 1 omdat dat sneller en gebruiksvriendelijker voor mezelf is. Bijv https://visualping.io)Strider schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:31:
[...]
Thanks, dan ga ik gewoon iedere dag eens kijken.
Ik ga deze ook helemaal niet vervangen..Comp User schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:52:
[...]
Dat gaat niet werken, je kunt de router (USG in deze), niet door enkel de controller (wat de cloud key is) vervangen.
Beide zijn momenteel aanwezig op mijn netwerk, maar zoek de beste oplossing om wifi tot in de garage 30-35m diep in de tuin te krijgen.
De vraag was of ik best ga voor een LR AC of voor een AC Mesh oplossing? (al dan niet de wifi 6 variant)
Dat was dus de vraag. Maar je post was een beetje onduidelijk. Maar nu dus opgehelderd.vikdb schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:30:
[...]
Ik ga deze ook helemaal niet vervangen..
Beide zijn momenteel aanwezig op mijn netwerk, maar zoek de beste oplossing om wifi tot in de garage 30-35m diep in de tuin te krijgen.
De vraag was of ik best ga voor een LR AC of voor een AC Mesh oplossing? (al dan niet de wifi 6 variant)
Heeft de garage een stenen muur?
Ja heeft een stenen muur, maar is wel een raam in ( de goede kant)Tonne schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:31:
[...]
Dat was dus de vraag. Maar je post was een beetje onduidelijk. Maar nu dus opgehelderd.
Heeft de garage een stenen muur?
Twee keer een mesh kan ook. Eentje op de buitenkant van de garage en eentje op het huis. En dan de mesh op de garage draadloos laten verbinden met de andere mesh. Voordeel is dat je wifi apparaat dan weinig zendvermogen nodig heeft om de mesh te bereiken. Maar misschien red je het wel met 1 mesh.vikdb schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:21:
[...]
Ja heeft een stenen muur, maar is wel een raam in ( de goede kant)
Owke ga beginnen met 1 mesh, dan is de vraag de welkeTonne schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:34:
[...]
Twee keer een mesh kan ook. Eentje op de buitenkant van de garage en eentje op het huis. En dan de mesh op de garage draadloos laten verbinden met de andere mesh. Voordeel is dat je wifi apparaat dan weinig zendvermogen nodig heeft om de mesh te bereiken. Maar misschien red je het wel met 1 mesh.
Kan je met Unifi ook Wifi to Ethernet doen? stel dat ik een device in de garage enkel via kabel kan aansluiten.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Jep. Elk UniFi apparaat dat via wifi verbonden is, met wireless uplink dus, kun je weer een apparaat bedraad op aansluiten dat dan verbinding heeft over wifi zogezegd. Werkt uiteraard ook met een PoE injector ertussen. En als je een PoE switch gebruikt werkt het net zo goed.vikdb schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:40:
[...]
Owke ga beginnen met 1 mesh, dan is de vraag de welkeAC Mesh of de nieuwe U6 Mesh
Kan je met Unifi ook Wifi to Ethernet doen? stel dat ik een device in de garage enkel via kabel kan aansluiten.
Mijn advies is om meteen voor de U6 mesh te gaan. Ben je toekomstbestendig en heb je maximale performance mbt de mesh verbinding.vikdb schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:40:
[...]
Owke ga beginnen met 1 mesh, dan is de vraag de welkeAC Mesh of de nieuwe U6 Mesh
http://www.deyterra.com
Ik kwam op het community forum van Ubiquiti onderstaande quote tegen:lowfi schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:18:
Misschien een mega domme vraag... maar in unifi video kon ik makkelijk een camera updaten. Nu in unifi protect zie ik hier nergens een functie voor?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
As mentioned, Protect automatically updates the firmware to the version it requires. Only standalone cams need to be updated via the cam's webUI.
Ik wil graag beginnen met een setup van Unifi Protect producten en ik zit nu te denken aan de volgende set-up:
- KPN-router (glasvezel) + 2 AP's; al aanwezig
- Unifi Cloudkey Gen 2 plus
- Unifi Protect G4 Bullet
- Unifi Protect G4 Doorbell
Mijn kennis van Ubiquity and POE-producten is nog vrij beperkt en heb me daarom de afgelopen tijd veel ingelezen.
Klopt het dat ik een POE-switch met minimaal POE+ nodig heb voor het aansluiten van de camera's? Zijn hier nog andere opties voor?
Zo niet, dan krijg ik deze vragen niet beantwoord:
- Waar kan ik de POE-consumption van de camera's vinden? Ik neem aan dat 1 G4 bullet geen probleem is maar wat gebeurt er als ik meer camera's aansluit? Dan moet ik logischerwijs een zwaardere POE-switch nemen?
- Welke poe-switch is aan te raden naast de Unifi Lite Switch (nergens te krijgen). Ik vermijd uit principe de Chinese makelarij.
- Welk voordeel heeft de UDM pro bovenop de Cloud Key, er van uit gaande dat de Protect producten het voornaamste gebruiksdoel is?
Mis ik verder nog iets aan mijn setup?
- KPN-router (glasvezel) + 2 AP's; al aanwezig
- Unifi Cloudkey Gen 2 plus
- Unifi Protect G4 Bullet
- Unifi Protect G4 Doorbell
Mijn kennis van Ubiquity and POE-producten is nog vrij beperkt en heb me daarom de afgelopen tijd veel ingelezen.
Klopt het dat ik een POE-switch met minimaal POE+ nodig heb voor het aansluiten van de camera's? Zijn hier nog andere opties voor?
Zo niet, dan krijg ik deze vragen niet beantwoord:
- Waar kan ik de POE-consumption van de camera's vinden? Ik neem aan dat 1 G4 bullet geen probleem is maar wat gebeurt er als ik meer camera's aansluit? Dan moet ik logischerwijs een zwaardere POE-switch nemen?
- Welke poe-switch is aan te raden naast de Unifi Lite Switch (nergens te krijgen). Ik vermijd uit principe de Chinese makelarij.
- Welk voordeel heeft de UDM pro bovenop de Cloud Key, er van uit gaande dat de Protect producten het voornaamste gebruiksdoel is?
Mis ik verder nog iets aan mijn setup?
@Kneh91 weet je zeker dat je het modem van KPN wil gebruiken?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een UDM pro (of SE met PoE) kun je zonder tussenkomst van modem/router aansluiten
UDM Pro met KPN FTTH
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een UDM pro (of SE met PoE) kun je zonder tussenkomst van modem/router aansluiten
UDM Pro met KPN FTTH
[ Voor 3% gewijzigd door timovd op 08-08-2022 21:59 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Mja... echter waarom staat dan (gek genoeg) in unifi network dat er een update is? Verwacht niet dat je een antwoord hebt meer een "frustratie" van mijPolyphemus schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:29:
[...]
Ik kwam op het community forum van Ubiquiti onderstaande quote tegen:
[...]
eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik beperkte kennis heb van modem/routers dus ik zie er tegenop de bestaande (naar mijn mening goed werkende) KPN-apparatuur te vervangen. Ik ben een casual gebruiker en ik denk niet dat ik alle toeters en bellen nodig heb.timovd schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:58:
@Kneh91 weet je zeker dat je het modem van KPN wil gebruiken?
UDM Pro met KPN FTTH
Ik zou wel graag de UNIFI protect willen gebruiken als monitoring rondom het huis.
@Kneh91 de UDM pro en SE hebben een slot voor een harde schijf voor Unifi protect.
De SE heeft PoE, dus geen losse PoE switch nodig en geen aparte cloud key.
En als je wil, kan je KPN spul er ook uit. Daar wordt het uiteindelijk gemakkelijker door, omdat je dan maar één apparaat hebt i.p.v. 4.
De SE heeft PoE, dus geen losse PoE switch nodig en geen aparte cloud key.
En als je wil, kan je KPN spul er ook uit. Daar wordt het uiteindelijk gemakkelijker door, omdat je dan maar één apparaat hebt i.p.v. 4.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
In Protect staat dat er geen updates zijn, en in de Network applicatie wel?lowfi schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:59:
[...]
Mja... echter waarom staat dan (gek genoeg) in unifi network dat er een update is? Verwacht niet dat je een antwoord hebt meer een "frustratie" van mij
[ Voor 15% gewijzigd door Polyphemus op 09-08-2022 07:15 ]
Ik merk dat alle afkortingen mij soms puzzelen en ik niet altijd kan bepalen over welk apparaat we het hebben, zoals de SE als laatste voorbeeld. Kan er in de startpost niet een afkortingenlijstje worden toegevoegd voor de noobs zoals ik 😉?
Misschien heb je hier een beetje wat aan:Ferra schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:35:
Ik merk dat alle afkortingen mij soms puzzelen en ik niet altijd kan bepalen over welk apparaat we het hebben, zoals de SE als laatste voorbeeld. Kan er in de startpost niet een afkortingenlijstje worden toegevoegd voor de noobs zoals ik 😉?
https://ubntwiki.com/products/unifi/start
Helemaal bijgewerkt is ie niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Polyphemus op 09-08-2022 07:53 ]
Dat helpt zeker wat.Polyphemus schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:52:
[...]
Misschien heb je hier een beetje wat aan:
https://ubntwiki.com/products/unifi/start
Helemaal bijgewerkt is ie niet.
Er zit in bug in het updaten van de camera's. Als je niet op de 'Official' Channel zit, dan updaten de camera's blijkbaar niet altijd mee bij een Protect update. Dus als je standaard de 'Release Candidate' of 'Early Access' zit, moet je even terug gaan naar 'Official'.Polyphemus schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:14:
[...]
In Protect staat dat er geen updates zijn, en in de Network applicatie wel?Dan wordt het inderdaad vaag. Ik weet wel dat ze destijds in de UNA updates van alle devices, ook die van Protect zijn gaan tonen.
Hielp bij mij op een G4 Instant te updaten, die bleef hangen op een oude FW versie.
Dan ga ik voor een simpel 1 gb switch.Tonne schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:03:
Als je ook de switch in je app wilt managen dan is er geen alternatief op dit moment. Eigenlijk is alles uitverkocht.
Maar welke poe injector moet ik nemen voor mijn UniFi 6 Pro’s? Enig idee…?
deze: https://eu.store.ui.com/c...8vdc-24w-rocketti-uap-proiAR schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:01:
[...]
Dan ga ik voor een simpel 1 gb switch.
Maar welke poe injector moet ik nemen voor mijn UniFi 6 Pro’s? Enig idee…?
en deze: https://eu.store.ui.com/c...ssories/products/u-poe-at
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Vraagje aan de kenners, ik wil een garage en een gastenverblijf voorzien van internet t.b.v. camera's en wifi.
Kabels zijn helaas geen optie want de moet de bestrating er uit, die power adapers via het stroomnet heb ik slechte ervaringen mee, en we hebben nogal wat groepen in huis.
Dus ik dacht aan straalverbindingen, 1 zender van het huis naar het gasten verblijf is +/- 20 meter en 1 zender van het voorhuis naar de garage, ook +/- 20 meter vrij zicht.
Zijn die straalverbindingen van Unifi goed daarvoor, en zo ja weet iemand welke ik het beste kan nemen ?
Of zijn er betere oplossingen voor tegenwoordig ?
Kabels zijn helaas geen optie want de moet de bestrating er uit, die power adapers via het stroomnet heb ik slechte ervaringen mee, en we hebben nogal wat groepen in huis.
Dus ik dacht aan straalverbindingen, 1 zender van het huis naar het gasten verblijf is +/- 20 meter en 1 zender van het voorhuis naar de garage, ook +/- 20 meter vrij zicht.
Zijn die straalverbindingen van Unifi goed daarvoor, en zo ja weet iemand welke ik het beste kan nemen ?
Wij hebben op de zaak deze in gebruik: https://mikrotik.com/product/wap_60g en https://mikrotik.com/product/wap_60g_ap, voordeel is dat ze klein zijn, en er gigabit overheen kan. Volgens mij heeft Ubiquiti geen equivalent (voor wat betreft formaat), maar anders zijn die vast ook prima. RouterOS (waar deze op draaien), ziet er wat minder gelikt uit, maar is zeer uitgebreid in te stellen. Daarnaast komende de point to point oplossing van Ubiquiti voor zover ik weet ook niet in je Unifi controler. 20 meter zou wellicht ook met 2 Mesh accesspoint (dus 4 totaal) kunnen, maar dan heb je volgens mij geen gigabit (is wellicht ook niet nodig).Slux schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:40:
Vraagje aan de kenners, ik wil een garage en een gastenverblijf voorzien van internet t.b.v. camera's en wifi.
[ Voor 17% gewijzigd door wvanommen op 09-08-2022 14:19 ]
@Slux ,
Optie can de straalzenders van @wvanommen is niet verkeerd en zal zeker werken. Nadeel is dat je een complexere omgeving krijgt. Als je een probleem hebt, dan heb je twee beheeromgevingen om te raadplegen ipv één. Maar dat is aan jou om te bepalen of dat een nadeel is. Miktrotik maakt over het algemeen wel heel goed spul.
Als je Unifi AP's neemt, dan moet je nagaan of beschikbare ruimte in de ether nog een issue gaat zijn. Woon je ergens achteraf of midden in een drukke woonwijk. Bij dat laatste moet je dan wel even op zoek naar vrije kanalen.
Dan nog de hoeveelheid verkeer die over de draadloze verbindingen zal gaan, gaat er veel gedownload worden of veel geupload worden? Komt er 1 camera of 10?
En laatste overweging is of beide locaties met 1 AP of straalzendertje gevoed kunne worden, dat kan nog uitmaken voor de kosten.
En als laatste, een kabelverbinding levert natuurlijk de meest eenvoudige en meest betrouwbare infrastructuur op. Ofwel peace of mind kan ook een rol spelen in de afweging. Maar leuk projectje, succes er mee.
Optie can de straalzenders van @wvanommen is niet verkeerd en zal zeker werken. Nadeel is dat je een complexere omgeving krijgt. Als je een probleem hebt, dan heb je twee beheeromgevingen om te raadplegen ipv één. Maar dat is aan jou om te bepalen of dat een nadeel is. Miktrotik maakt over het algemeen wel heel goed spul.
Als je Unifi AP's neemt, dan moet je nagaan of beschikbare ruimte in de ether nog een issue gaat zijn. Woon je ergens achteraf of midden in een drukke woonwijk. Bij dat laatste moet je dan wel even op zoek naar vrije kanalen.
Dan nog de hoeveelheid verkeer die over de draadloze verbindingen zal gaan, gaat er veel gedownload worden of veel geupload worden? Komt er 1 camera of 10?
En laatste overweging is of beide locaties met 1 AP of straalzendertje gevoed kunne worden, dat kan nog uitmaken voor de kosten.
En als laatste, een kabelverbinding levert natuurlijk de meest eenvoudige en meest betrouwbare infrastructuur op. Ofwel peace of mind kan ook een rol spelen in de afweging. Maar leuk projectje, succes er mee.
@wvanommen Dank voor de info, maar ik heb alles van van Ubiquiti dus blijf ik liever bij 1 merk.
En ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met RouterOS maar dat komt puur omdat ik er te weinig vanaf weet, iets te ingewikkeld voor mij.
@Skynett Ik woon behoorlijk achteraf, eerste huis is +/- 800m bij ons vandaan.
Op het gastenverblijf komen 2 4MP camera's en een unifi AP voor het internet binnen, in de garage het zelfde verhaal 2 4MP camera's een AP en een extender voor de beveiliging beams rondom het terein.
Buiten hangen wel een aantal AP's voor wifi voor de rest niks.
ik zag deze maar geen idee of dit gaat werken en stabiel genoeg is
https://eu.store.ui.com/c...igabeam-plus-60-ghz-radio
Klopt het dat die poweradapers nog slecht zijn als je meerdere groepen in huis hebt ?
Ik weet dat bekabeling het beste is maar de offertes die ik kreeg slaan echt nergens op, voordat geld koop je bijna een nieuwe auto.
En ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met RouterOS maar dat komt puur omdat ik er te weinig vanaf weet, iets te ingewikkeld voor mij.
@Skynett Ik woon behoorlijk achteraf, eerste huis is +/- 800m bij ons vandaan.
Op het gastenverblijf komen 2 4MP camera's en een unifi AP voor het internet binnen, in de garage het zelfde verhaal 2 4MP camera's een AP en een extender voor de beveiliging beams rondom het terein.
Buiten hangen wel een aantal AP's voor wifi voor de rest niks.
ik zag deze maar geen idee of dit gaat werken en stabiel genoeg is
https://eu.store.ui.com/c...igabeam-plus-60-ghz-radio
Klopt het dat die poweradapers nog slecht zijn als je meerdere groepen in huis hebt ?
Ik weet dat bekabeling het beste is maar de offertes die ik kreeg slaan echt nergens op, voordat geld koop je bijna een nieuwe auto.
Powerline adapters zijn niet slecht, maar mijn persoonlijke ervaring is dat ze allebei af toe (om de paar maanden) wel even spanningsloos gemaakt moeten worden om ze zo resetten.
En natuurlijk altijd op dezelfde fase plaatsen.
Providers hebben ze ook op grote schaal toegepast als een kabelverbinding niet gelegd kon worden.
En als laatste is er nog eventuele vervuiling op het net wat van invloed kan zijn. Maar als je zo afgelegen woont en zelf niks geks (van Aliexpres) op het net hebt aangesloten kan dat wel meevallen.
En natuurlijk altijd op dezelfde fase plaatsen.
Providers hebben ze ook op grote schaal toegepast als een kabelverbinding niet gelegd kon worden.
En als laatste is er nog eventuele vervuiling op het net wat van invloed kan zijn. Maar als je zo afgelegen woont en zelf niks geks (van Aliexpres) op het net hebt aangesloten kan dat wel meevallen.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
@Slux die airMax GigaBeam is wel een AirMax product. Als je nu een UniFi omgeving hebt is het dus hetzelfde als die Microtik kopen of wat dan ook. Het centrale beheer vervalt daarmee. Echter is er IIRC ook een kinda UniFi variant, IIRC de UniFo Building Bridge? Die integreert ook in de Controller. Wat er gebeurt als het apparaat aan de andere kant zijn verbinding verliest? Geen idee. Want wel zo handig als je dan alsnog one way or another het apparaat kunt beheren i.p.v. het meteen van de muur te moeten schroeven en binnen aansluiten.
Maar met kortere afstanden werkt een gewone wifi oplossing wellicht ook? Aan beide kanten een U6 Mesh aan de muur hangen en gewoon via de wireless uplink met elkaar laten verbinden. En de ethernet aansluiting bij het gastenverblijf kun je ook weer gewoon apparaten (of een switch) op aansluiten. En die merkt dan ook niks van dat het eigenlijk over ee wireless uplink tussen twee normale APs gaat.
Maar met kortere afstanden werkt een gewone wifi oplossing wellicht ook? Aan beide kanten een U6 Mesh aan de muur hangen en gewoon via de wireless uplink met elkaar laten verbinden. En de ethernet aansluiting bij het gastenverblijf kun je ook weer gewoon apparaten (of een switch) op aansluiten. En die merkt dan ook niks van dat het eigenlijk over ee wireless uplink tussen twee normale APs gaat.
@Slux RobertMe, bedoeld hierboven denk ik deze: https://store.ui.com/products/ubb-us, dat zou zeker moeten werken voor de afstanden waar je het over hebt, die dingen zijn gemaakt voor veel grotere afstandenRobertMe schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:16:
@Slux die airMax GigaBeam is wel een AirMax product. Als je nu een UniFi omgeving hebt is het dus hetzelfde als die Microtik kopen of wat dan ook. Het centrale beheer vervalt daarmee. Echter is er IIRC ook een kinda UniFi variant, IIRC de UniFo Building Bridge? Die integreert ook in de Controller. Wat er gebeurt als het apparaat aan de andere kant zijn verbinding verliest? Geen idee. Want wel zo handig als je dan alsnog one way or another het apparaat kunt beheren i.p.v. het meteen van de muur te moeten schroeven en binnen aansluiten.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Jip, die. Maar met €900+ misschien niet heel interessant. 2x die GigaBeam kost dan maar €350. En gezien @Slux er 3 nodig heeft (woning, garage, gastenverblijf) wordt het met de UBB misschien weer een gek verhaal (worden er dan 4? Dan 2x de UBB 2 pack vs potentieel maar 3 GigaBeams).wvanommen schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:47:
[...]
@Slux RobertMe, bedoeld hierboven denk ik deze: https://store.ui.com/products/ubb-us, dat zou zeker moeten werken voor de afstanden waar je het over hebt, die dingen zijn gemaakt voor veel grotere afstanden
Doet de UBB wel weer 10Gbit/s vs maar 1,5Gbit/s van de GigaBeam. Dus op de nerdfactor scoort de UBB alsnog veel hoger, en zal ook wel de prijs verklaren.
@Slux die giganet dingen werken goed. Zijn stabiel en voor jouw gebruik snel zat. Alleen bij stortregen en onweer heb je mogelijk een paar minuten geen verbinding. Let op met struiken en bomen. Een tak met blaadjes in de zichtverbinding en de snelheid zakt snel terug of wordt helemaal verbroken.
Ok dus ik heb 3 opties
Wifi Mesh Pro
Gigabeam Plus
UBB-US
Als ik nu de Mesh pro en Gigabeam gebruik voor zowel de garage en gastenverblijf en die beide op PoE switches aansluit, dan heb ik met de Mesh Pro geen extra AP nodig voor binnen en als het regent nog altijd verbinding met de Mesh Pro, of zie ik dat verkeerd ?
Ik zag dat de UBB-US een 5 GHz backup heeft dus dan zou ik ook voor die kunnen gaan ingeval het regent of er blaadjes langs waaien, alleen heb ik dan weer een extra AP nodig voor internet.
Prijs maakt niet heel veel uit want het is altijd nog stukken goedkoper dan kabels te trekken, als het maar goed ''stabiel'' is.
Als de Mesh Pro samen met de gigabeam werkt lijkt mij dat de beste oplossing, maar kan er naast zitten ?
ik twijvel of de Mesh Pro wel gaat stabiel gaat werken vandaar de Gigabeam erbij.
Wifi Mesh Pro
Gigabeam Plus
UBB-US
Als ik nu de Mesh pro en Gigabeam gebruik voor zowel de garage en gastenverblijf en die beide op PoE switches aansluit, dan heb ik met de Mesh Pro geen extra AP nodig voor binnen en als het regent nog altijd verbinding met de Mesh Pro, of zie ik dat verkeerd ?
Ik zag dat de UBB-US een 5 GHz backup heeft dus dan zou ik ook voor die kunnen gaan ingeval het regent of er blaadjes langs waaien, alleen heb ik dan weer een extra AP nodig voor internet.
Prijs maakt niet heel veel uit want het is altijd nog stukken goedkoper dan kabels te trekken, als het maar goed ''stabiel'' is.
Als de Mesh Pro samen met de gigabeam werkt lijkt mij dat de beste oplossing, maar kan er naast zitten ?
ik twijvel of de Mesh Pro wel gaat stabiel gaat werken vandaar de Gigabeam erbij.
@Slux Ik zou voor die 20 Meter naar je gastenverblijf toch écht even een 'doordeweekse zaterdag' aan vrije tijd op offeren om zélf een mantelbuis de grond in te graven en vervolgens alles bekabeld gaan ontsluiten.
Maar: Wie ben ik?
[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 09-08-2022 20:13 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Dat is helaas niet zo even gedaan, er liggen grote platen/tegels die er alleen met een kraan uit kunnen, en er zijn plekjes waar het omhoog en omlaag gaat, en dan moet het ook nog door de verwarmede vloeren van de garage en gastenverblijf, er is ook gekeken of er nog buizen van het electra over waren maar helaas, die kabels zijn +/- 70 meter vanuit het huis naar de garage en gastenverblijfWill_M schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:45:
@Slux Ik zou voor die 20 Meter naar je gastenverblijf toch écht even een 'doordeweekse zaterdag' aan vrije tijd op offeren om zélf een mantelbuis de grond in te graven en vervolgens alles bekabeld gaan ontsluiten.
ik had een offerte aangevraagd en die kwam op bijna 10k uit en dat voor 4 camera's en wifi is mij toch even te veel
Nog een oude foto, de de rode lijnen zijn van het voorhuis naar de garage en van het grote huis naar het gastenverblijf, beide locatie hebben vrij zicht
[ Voor 36% gewijzigd door Slux op 10-08-2022 19:02 ]
Dan is dat PtP spul van Ubiquiti toch een hele fijne uitkomst.Slux schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 07:11:
[...]
Nog een oude foto, de de rode lijnen zijn van het voorhuis naar de garage en van het grote huis naar het gastenverblijf, beide locatie hebben vrij zicht
[Afbeelding]
Overigens: ik denk dat je vraag beter past in het aankoopadvies topic
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Probleem van die mesh dingen van unifi is dat ze geen tri band hebben. Ga je dus wireless uplink gebruiken op hetzelfde apparaat als je ap dan halveer je de snelheid. Als de snelheid niet mega belangrijk is dan kun je ook 2x een Ubiquiti UniFi 6 Mesh ophangen. Dan heb je wireless uplink en ap in 1.Slux schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:36:
Ok dus ik heb 3 opties
Wifi Mesh Pro
Gigabeam Plus
UBB-US
Echter ik raad het niet aan, wireless uplink en unifi vind ik niet heel goed
Mijn beste ervaringen zijn echter met:
- los airmax device voor ptp (nanobeam, gigabeam)
- los ap (bv unifi) voor accesspoint (unifi 6)
Welk airmax device hangt even van je snelheid wensen af. Gigabeam ziet er cool uit maar een NanoBeam 5AC-G2 geeft ook al een megabit of 500.
Je kan, afaik, overigens niet aan de ene kant een gigabeam (airmax) en andere kant een mesh pro doen. Mesh pro praat geen airmax
Mikrotik zou ik idd niet doen en het is jammer dat airmax niet integreert in de ubiquiti portal. Echter de kwaliteit van airmax is bij ptp/wireless uplink zoveel beter dat ik direct de integratie zou laten vallen en een airmax zou kopen.
Mrja ik ben ook airmax fan, wat mij betreft het echte ubiquiti (zijn ze ook mee begonnen) waar nog wel stabiele firmwares en producten afgemaakt worden
[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 10-08-2022 09:27 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Goedemorgen,
Klein vraagje. Ik heb op dit moment een Unifi UAP-AC-Lite hangen. Deze is aangesloten via de meegeleverde POE injector.
In een nieuwe situatie wil ik deze AP + een 2de AP aan gaan sluiten via een POE switch.
Ik kan er echter niet helemaal achter komen welke POE switch daar geschikt voor is.
https://www.coolblue.nl/p...0/tp-link-tl-sg1008p.html
Ik zat te kijken naar deze. Is deze geschikt om voldoende stroom te leveren aan een AP?
Alvast bedankt
Klein vraagje. Ik heb op dit moment een Unifi UAP-AC-Lite hangen. Deze is aangesloten via de meegeleverde POE injector.
In een nieuwe situatie wil ik deze AP + een 2de AP aan gaan sluiten via een POE switch.
Ik kan er echter niet helemaal achter komen welke POE switch daar geschikt voor is.
Ik zat te kijken naar deze. Is deze geschikt om voldoende stroom te leveren aan een AP?
Alvast bedankt
Als je AC-Lite recent is, kan hij ook "gewone" POE, en dan is elke POE switch goed, de AC-Lite heeft niet meer nodig dan AF. Als je echt hele oude AC-Lite's hebt dan kunnenj alleen passief 24 volt, dat zou je voor de zekerheid even moeten checken. Ik heb twee van mijn AC-Lite's aan de 5 poorts versie van de switch waar jij naar linkt hangen zonder enig probleem.smaiden schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:47:
Goedemorgen,
Alvast bedankt
[ Voor 6% gewijzigd door wvanommen op 10-08-2022 12:12 ]
Ik heb 1 van de nieuwere. Dus ik ga er dan vanuit dat normale poe voldoende iswvanommen schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:09:
[...]
Als je AC-Lite recent is, kan hij ook "gewone" POE, en dan is elke POE switch goed, de AC-Lite heeft niet meer nodig dan AF. Als je echt hele oude AC-Lite's hebt dan kunnenj alleen passief 24 volt, dat zou je voor de zekerheid even moeten checken. Ik heb twee van mijn AC-Lite's aan de 5 poorts versie van de switch waar jij naar linkt hangen zonder enig probleem.
Heel erg bedankt voor je antwoord
Zo de AI Bullet camera is weer beschikbaar in de store, maar wat een prijs…
In EA had ik er 1 (Max per persoon) besteld voor €339 en nu uit de EA staat ie op €471…..
In EA had ik er 1 (Max per persoon) besteld voor €339 en nu uit de EA staat ie op €471…..
"""Chiptekort"""ChUcKiE schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:37:
Vanwege het Delta internet topic ging ik wat tracerts doen en viel het mij op dat ik een "Bogon IP" als eerste hop heb in mijn Unifi netwerk. Ik wil graag uitvinden waar dit door komt maar weet niet helemaal waar ik dit moet zoeken. Ik dacht eerst dat het iets van een VPN op mijn PC was, maar met een termux sessie op mijn android telefoon zie ik dezelfde hop.
Netwerk is als volgt:
Ziggo modem in bridge naar USG. Hierachter een Unifi 8 poort switch met ethernet naar de PC.
Het gaat om de 2e hop naar 10.255.228.1
Heeft dit misschien met bepaalde configuratie in de Unifi controller te maken?
Edit: Hmm denk dat dit het antwoord is?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| C:\Users\Senaxx>tracert delta.nl Tracing route to delta.nl [104.18.3.153] over a maximum of 30 hops: 1 4 ms 3 ms * 192.168.1.1 2 13 ms 12 ms 12 ms 10.255.228.1 3 15 ms 13 ms 15 ms gn-rc0002-cr102-et115-251.core.as33915.net [213.51.192.141] 4 15 ms 20 ms 15 ms asd-tr0021-cr101-be150-10.core.as9143.net [213.51.158.22] 5 25 ms 17 ms 18 ms nl-ams14a-ri1-ae51-0.core.as9143.net [213.51.64.186] 6 26 ms 18 ms 16 ms 213.46.182.38 7 29 ms 31 ms 17 ms 87.119.94.210 8 23 ms 19 ms 16 ms 141.101.65.2 9 20 ms 19 ms 17 ms 104.18.3.153 |
Netwerk is als volgt:
Ziggo modem in bridge naar USG. Hierachter een Unifi 8 poort switch met ethernet naar de PC.
Het gaat om de 2e hop naar 10.255.228.1
Heeft dit misschien met bepaalde configuratie in de Unifi controller te maken?
Edit: Hmm denk dat dit het antwoord is?
[ Voor 19% gewijzigd door Senaxx op 11-08-2022 10:40 ]
Voor de liefhebbers, de Unifi 6 enterprise is in stock momenteel:
https://eu.store.ui.com/products/u6-enterprise
https://eu.store.ui.com/products/u6-enterprise
Wat doet die AI bullet nou meer dan de rest? Want van de Ubiquiti sales omschrijvingen wordt ik niet veel wijzer.ChUcKiE schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:37:
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
De U6-Enterprise is beschikbaar. 2.5GbE en Wi-Fi 6E. Van €244 in Early Access naar €293 nu (ex BTW).
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.