Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
dat zou niet moeten kunnen, zeker omdat je ook al aan gaf de de controller de switch niet meer beheerd. de controller doet de reservering door sturen naar de gateway (mits deze ook beheert wordt door de controller) daar zou je dan eens in kunnen zoeken naar de lopende DHCP leases...DennusB schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:00:
[...]
Ja gedaan, maar dan krijgt ie dus weer t zelfde IP door de reservering in de controller
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Na een reset en verwijdering van de controller staat ie er daarna toch gewoon weer in om te kunnen adopted? Vanuit daar kun je dan het IP weer instellen. Maar in principe is verwijderen ook alle instellen die erbij horen verwijderen…DennusB schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:00:
[...]
Ja gedaan, maar dan krijgt ie dus weer t zelfde IP door de reservering in de controller
[ Voor 10% gewijzigd door mrdemc op 22-07-2022 17:50 ]
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Verder kun je volgens mij tegenwoordig bij de lijst van client devices ook filteren op apparaten met een fixed IP? Dus ook terug te vinden als die niet verbonden is etc.
Nog geen uur later een melding over de G3 instant dat hij weer op voorraad is.
Gelijk van beiden twee besteld en ze zijn verzonden 👌🏻
Iemand al ervaring met de ai 360 camera?
Ja hij komt weer ter adoptie in de controller, maar met exact t zelfde IP. En de adoptie faalt elke keer .. kan via SSH op de switch inloggen, maar hij kan niet de gateway (UniFi Dream Machine Pro) pingen, super vaag. Heb al een case bij support lopen ook ..mrdemc schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:50:
[...]
Na een reset en verwijdering van de controller staat ie er daarna toch gewoon weer in om te kunnen adopted? Vanuit daar kun je dan het IP weer instellen. Maar in principe is verwijderen ook alle instellen die erbij horen verwijderen…
En wat zegtDennusB schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:11:
[...]
Ja hij komt weer ter adoptie in de controller, maar met exact t zelfde IP. En de adoptie faalt elke keer .. kan via SSH op de switch inloggen, maar hij kan niet de gateway (UniFi Dream Machine Pro) pingen, super vaag. Heb al een case bij support lopen ook ..
1
| ifconfig |
1
| ip a |
1
| ip route |
linksom of rechtsom kun je alleen voorkomen dat iets geen geconfigureerd ipadres krijgt door deze te verwijderen uit de controller bij de clients. De dhcp-service trekt zich niets aan OF een apparaat wel adopted is in de controller. Deze kun je toch bij all configured clients gewoon opzoeken? Of mis ik nu wat?
Je hebt gelijk. Een unifi switch is geen client, vandaar niet te vinden in die lijst, o.a. een cloudkey en camera,s wel.DennusB schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:00:
[...]
Nou het lastig is, het is een Unifi switch met een vast IP. Die wil ik los krijgen, maar die zie je dan weer niet in client history ..
Je hebt de router wel een herstart gegeven, want die deelt de adressen uit.
DennusB schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:11:
[...]
Ja hij komt weer ter adoptie in de controller, maar met exact t zelfde IP. En de adoptie faalt elke keer .. kan via SSH op de switch inloggen, maar hij kan niet de gateway (UniFi Dream Machine Pro) pingen, super vaag. Heb al een case bij support lopen ook ..
Maar bij "Unifi devices" staat de switch wel. Als je daar op de switch klikt, krijg je een sidepane in beeld met een tabblad "settings" en daarin een tab "network". Als je die openklapt kun je een statisch IP instellen of DHCP. Net als bij de clients.Behoorlijk Leek schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:47:
[...]
Je hebt gelijk. Een unifi switch is geen client, vandaar niet te vinden in die lijst, o.a. een cloudkey en camera,s wel.
Je hebt de router wel een herstart gegeven, want die deelt de adressen uit.
[ Voor 24% gewijzigd door mrdemc op 23-07-2022 00:26 ]
Klopt, maar het schijnt dat de forget niet goed gegaan was ergens.mrdemc schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 00:25:
[...]
[...]
Maar bij "Unifi devices" staat de switch wel. Als je daar op de switch klikt, krijg je een sidepane in beeld met een tabblad "settings" en daarin een tab "network". Als je die openklapt kun je een statisch IP instellen of DHCP. Net als bij de clients.
Bij clienthistory kun je alles wat ooit maar verbonden was verwijderen zodat ook een statisch ip weer beschikbaar kon komen indien die onbereikbaar was voor een ander apparaat, die mogelijkheid is er bij devices niet zover ik weet.
In de online omgeving van UI.com krijg ik wel de UAP AC Pro te zien, kan hem adopten alleen komt deze niet online (groene bol). De errorcode die komt is 'Couldn't establish a wireless uplink'. Kon deze error niet gemakkelijk herleiden op 't internet, mogelijk dat jullie weten wat een oplossing kan zijn. 't Gekke is, er is niets veranderd in de opstelling of kabels.
De firmware versie van zowel de DM als de UAP AC Pro is up to date, de kabel die gebruikt is is een gebruikelijke RJ45 CAT7E.
Heeft een van jullie een idee?
PhD i.o.
Dat Statisch en DHCP is hetzelfde als je dat op een client zou doen zoals bijv windows.mrdemc schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 00:25:
[...]
[...]
Maar bij "Unifi devices" staat de switch wel. Als je daar op de switch klikt, krijg je een sidepane in beeld met een tabblad "settings" en daarin een tab "network". Als je die openklapt kun je een statisch IP instellen of DHCP. Net als bij de clients.
Statisch als in vast IP dat je meegeeft in de config.
DHCP als in switch moet zich als DHCP client gedragen.
De Unifi controller deelt geen IPs uit. Het stuurt alleen een config die dan op de switch zelf wordt
geschreven.
Als je dan bijv een Dreammachine hebt dan kan dit anders liggen. Maar een setup zonder unifi router doet niets met DHCP.
[ Voor 8% gewijzigd door ErikRedbeard op 23-07-2022 07:15 ]
Hier wat extra screenshots van de switch :ed1703 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:46:
[...]
En wat zegtcode:of
1 ifconfigcode:+
1 ip acode:op je switch.
1 ip route
linksom of rechtsom kun je alleen voorkomen dat iets geen geconfigureerd ipadres krijgt door deze te verwijderen uit de controller bij de clients. De dhcp-service trekt zich niets aan OF een apparaat wel adopted is in de controller. Deze kun je toch bij all configured clients gewoon opzoeken? Of mis ik nu wat?
/f/image/fANe9TTnN5aHx3bUG2HbmDPw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ed7WCXQvIPICfK74bQUnzpHr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9b6Z0cju3mb8cFPLPBfdd5JQ.png?f=fotoalbum_large)
Is met geen mogelijkheid meer adopted te krijgen. Al meerdere keren een reset via SSH gedaan en met de reset knop op de achterkant ..
Heb je ook al eens een set-inform met het IP adres van de controller gedaan? Als ik naar de Status kijk lijkt het me dat ie naar http://unifi:8080/inform probeert te gaan en dat lukt niet...DennusB schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:37:
[...]
Hier wat extra screenshots van de switch :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is met geen mogelijkheid meer adopted te krijgen. Al meerdere keren een reset via SSH gedaan en met de reset knop op de achterkant ..
Zeker gedaan, unifi resolved ook naar het IP van de UDMP (192.168.2.1), maar ik kan dat IP niet eens pingen ...darkrain schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:00:
[...]
Heb je ook al eens een set-inform met het IP adres van de controller gedaan? Als ik naar de Status kijk lijkt het me dat ie naar http://unifi:8080/inform probeert te gaan en dat lukt niet...
Edit : Na het handmatig forceren van de switch naar een ander IP (met subnet 255.255.254.0) kreeg ik hem wel geadopt .... heel bizar.
[ Voor 13% gewijzigd door DennusB op 23-07-2022 09:14 ]
Ok had het niet gezien dus vandaar toch ff de vraag, dat je dat adres niet kunt pingen lijkt wel te kloppen aangezien je in een ander subnet zit... (192.168.3.x vs 192.168.2.x)DennusB schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:03:
[...]
Zeker gedaan, unifi resolved ook naar het IP van de UDMP (192.168.2.1), maar ik kan dat IP niet eens pingen ...
Oh het is al gelukt
[ Voor 20% gewijzigd door darkrain op 23-07-2022 09:42 ]
Even ter info hij zit niet in een ander subnet. Netmask 255.255.254.0 zorgt ervoor dat dit subnet van 192.168.2.1 tot 192.168.3.254 loopt.darkrain schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:20:
[...]
Ok had het niet gezien dus vandaar toch ff de vraag, dat je dat adres niet kunt pingen lijkt wel te kloppen aangezien je in een ander subnet zit... (192.168.3.x vs 192.168.2.x)
Oh het is al gelukttop!
Je hebt helemaal gelijk, dat had ik niet eens gezien...ed1703 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:29:
[...]
Even ter info hij zit niet in een ander subnet. Netmask 255.255.254.0 zorgt ervoor dat dit subnet van 192.168.2.1 tot 192.168.3.254 loopt.
Even een update m.b.t. bovenstaande.Onno_Devine schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:44:
Een vraag voor de experts even voor de zekerheid gezien mijn eerste ervaring met Unifi. Ik heb een UDM Pro SE en een U6-Pro AP.
Wanneer ik de AP aan de UDM hang via PoE (meerdere poorten geprobeerd) blijft het angstvallig stil bij de AP.
Er gebeurt niets, geen netwerk activiteit en geen leds op het AP. Volgens de handleiding moet er een witte led gaan branden op de AP, maar dat gebeurt niet.
Als ik mijn laptop aan de UDM werkt het naar verwachting.
Zijn er nog dingen die ik kan proberen? Of is dit een gevalletje DOA?
De AP heb ik aangemeld als DOA bij Ubiquiti, dit is geaccepteerd en ze hebben een nieuwe terug gestuurd!
Natuurlijk direct aangesloten, exact het zelfde probleem
Oftewel nu begin ik toch erg aan mijn UDM SE te twijfelen. Het frappante is wel dat de eerste AP, toch echt defect is geweest? (heb namelijk een nieuwe gekregen).
Een support ticket aangemaakt en ondertussen even in de log files lopen zoeken en daar komt wel iets interessants naar boven:
Log messages file
1
2
3
4
5
6
| 2022-07-23T08:13:18+00:00 UDM-SE kernel: ubnthal: Ubiquiti UniFi Dream Machine SE 2022-07-23T08:13:18+00:00 UDM-SE kernel: [poe] Unable to get poe system status. 2022-07-23T08:13:18+00:00 UDM-SE kernel: [poe] System warm boot. 2022-07-23T08:13:18+00:00 UDM-SE kernel: [poe] Poe Set power value pwr_val = 79e, band_val = 32 2022-07-23T08:13:18+00:00 UDM-SE kernel: [poe] Unable to set poe power source. 2022-07-23T08:13:18+00:00 UDM-SE kernel: [poe] Error while set power source. |
En daarna komt eigenlijk constant:
1
| 2022-07-23T08:13:52+00:00 UDM-SE kernel: [poe] Unable to get poe port power. |
Is het dan toch die UDM? Ik heb de UDM ook al teruggezet naar fabrieksinstellingen maar het probleem blijft.
Wel voor thuis maar Niet voor de thuis gebruiker
Lesdictische is mijn hash#
Een UDM SE heeft 6x PoE af en 2x PoE at, heb je de U6 Pro al eens in een PoE at poort gestoken? af zou ook moeten werken maar ze hebben toch liefst at power. Toevallig gene losse PoE injector ergens liggen om te testen? Anders zou ik inderdaad vermoeden dat de UDM defect is.Onno_Devine schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:13:
[...]
Even een update m.b.t. bovenstaande.
De AP heb ik aangemeld als DOA bij Ubiquiti, dit is geaccepteerd en ze hebben een nieuwe terug gestuurd!
Natuurlijk direct aangesloten, exact het zelfde probleem![]()
Oftewel nu begin ik toch erg aan mijn UDM SE te twijfelen. Het frappante is wel dat de eerste AP, toch echt defect is geweest? (heb namelijk een nieuwe gekregen).
Een support ticket aangemaakt en ondertussen even in de log files lopen zoeken en daar komt wel iets interessants naar boven:
Log messages file
code:
1 2 3 4 5 6 2022-07-23T08:13:18+00:00 UDM-SE kernel: ubnthal: Ubiquiti UniFi Dream Machine SE 2022-07-23T08:13:18+00:00 UDM-SE kernel: [poe] Unable to get poe system status. 2022-07-23T08:13:18+00:00 UDM-SE kernel: [poe] System warm boot. 2022-07-23T08:13:18+00:00 UDM-SE kernel: [poe] Poe Set power value pwr_val = 79e, band_val = 32 2022-07-23T08:13:18+00:00 UDM-SE kernel: [poe] Unable to set poe power source. 2022-07-23T08:13:18+00:00 UDM-SE kernel: [poe] Error while set power source.
En daarna komt eigenlijk constant:
code:
1 2022-07-23T08:13:52+00:00 UDM-SE kernel: [poe] Unable to get poe port power.
Is het dan toch die UDM? Ik heb de UDM ook al teruggezet naar fabrieksinstellingen maar het probleem blijft.
:fill(white):strip_exif()/f/image/DEbS511ZwR6o7gMEVzsxybYZ.png?f=user_large)
De NanoHD's stonden er al en kunnen perfect nog even verder. Wat me opvalt is het hoge CPU gebruik van de UDM Pro, terwijl er geen enkele client verbonden is.. Voor de rest merken we dat de U6 Pro duidelijk meer geheugen aan boord heeft (of minder verbruikt, maar ik vermoed het eerste).
PoE verbruik moeten we echt wel in de gaten houden met al die PoE+ devices tegenwoordig en het feit dat Ubiquiti steeds minder zware voedingen gebruikt in zijn switches en dus minder PoE power kan leveren. Deze USW-24-PoE kan (amper) 95W max PoE leveren. Met deze 10 AP's, zonder enige client, zit die idle aan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/GXe4lPntCPZZhIDNYw7Crmld.png?f=user_large)
Detail:
:fill(white):strip_exif()/f/image/8XtOSIfjuulAvi9QPLvOkmvy.png?f=user_large)
Hier zien we dat een NanoHD idle rond de 4.35W verbruikt terwijl de U6 Pro idle schommelt tussen de 6.70W en 7.00W. Dat is bijna een verdubbeling tegenover een nanoHD.
Een U6 Pro kan dus in theorie gevoed worden door PoE af gezien die een max hebben van 15W, Ubiquiti heeft tijdens de EA periode dan ook in zijn datasheets steeds gewisseld tussen PoE af en PoE at als bron voor een U6 Pro maar hebben dan toch op safe gespeeld en erin gezet dat het PoE at 'nodig' heeft. Officiële reactie van Ubiquiti was 'PoE af zou moeten werken, maar moest de U6 Pro random rebooten, geef hem dan PoE at' .. We zullen zien wat het onder load doet, hopelijk niet teveel want die 95W max van de USW-24-POE komt dan in de buurt.
EDIT:
Wat het CPU gebruik van de UDM Pro betreft, dat zal een support ticket worden of downgrade, eens even ingelogd in een andere:
Unifi OS UDM Pro 1.11.4
Unifi Network 7.1.65
:fill(white):strip_exif()/f/image/SRul7PE3mpX3ouke37b5FGS2.png?f=user_large)
Unifi OS UDM Pro 1.12.22
Unifi Network 7.1.66
:fill(white):strip_exif()/f/image/68YKQW616r8dEXKEZUbBmI5c.png?f=user_large)
Beide idle met geen clients momenteel.
EDIT2:
Blijkt (weer) een bug te zijn. SSH ingelogd op de UDM Pro en naar de top CPU processen gekeken. Blijkt volgend proces op zijn eentje al 50% CPU in te nemen: /usr/bin/freeswitch
Na wat zoeken blijkt dit het proces voor Unifi Talk te zijn, maar Talk is stopped bij mij.. Even gestart en CPU verbruik daalt drastisch.. Talk terug gestopt en CPU gebruik blijft laag.
:fill(white):strip_exif()/f/image/7VhrdBRBLwh14mDjQMXtYELB.png?f=user_large)
Forum link: https://community.ui.com/...03-479c-89a6-48d3746c0300
Ik denk allemaal met de nieuwste 1.12.22 UDM Pro firmware.
[ Voor 25% gewijzigd door Tha Render_2 op 25-07-2022 13:39 ]
Mijn huidige netwerk:
Asus ROG Rapture GT-AX11000 mesh router
Asus RC-AZC88U
een een aantal cisco semi pro switches. 1000gbit
Synology NAS DS1618+
Ziggo Partime internet (wordt een Fritzbox 4040 als glas gelegd wordt over een maand of 2)
Dus mijn huidige wens is:
Deurbel
Camara's in de tuin en bij de oprit om onze spullen in de gaten te houden over de jaren toch wat dingen gebeurd die we graag op camara hadden willen hebben plus we hebben de achtertuin terug geclaimed waardoor het redelijk open is nu dat willen we graag overzien. we hebben redelijk wat m2)
Asus RC-AZC88U moet vervangen worden dus die moet gaan voor een Ubiquiti versie.
Heb nu cat 6 in de tuin liggen om alles netjes aan te sluiten
Is het altijd zo een gedoe om Ubiquiti spullen te kopen want alles is uitverkocht.
Ronde 1
Ubiquiti NVR te kopen (Ubiquiti UniFi UNVR-4 of een PRO met de slechte levertijd issues is de pro niet heel veel duurder meer.) met 2x 3.5 schijven. + een PoE switch of injector. en mijn synology draait dan de controller.
of een Ubiquiti Dreammachine Pro of (SE) met een raid 1 3.5 drive met 2x2.5 inch schijven.
2 Switch Flex om de camara op aan te sluiten (kabel lengte)
2 Ethernet Surge Protector tussen de buiten kabels en binnen.
2 g4 buillet pro (vanwege nachtzicht) beide zien elkaar zodat achter netjes alles afgedicht is. (ga nog een tekening maken maar met deze resolutie verwachten geen issues en field of view.
1x deurbell g4 of pro.
Mijn vraag is volgens mij kan ik met 1 van deze opties goed uit de voeten Dus NVR of Dream,machine SE
Is er een groot voordeel om een dream machine te nemen voor je netwerk controller of is NVR met synology een prima alternatief?
En is het voorlopig prima om de ASUS te houden en een wifi er naast te zetten (met eigen naam of kunnen ze een samen een netwerk vormen)
Mijn uiteindelijke plan is alle wifi te vervangen voor Ubiquiti en er ook een in de tuin te plaatsen zodat we genoeg internet hebben for days. Daar ga ik denk ik de meer waarde zien van de controller omdat het gewoon werkt. en nog een stuk of 4-5 camara er bij te plaatsen.
[ Voor 3% gewijzigd door MeZZiN op 25-07-2022 14:33 ]
Houdt er rekening mee dat je wel een lampje van die andere camera gaat zien in de nachtelijke uren (de IR-led). Heb dat hier ook bij een G4 Doorbell die een G4 Bullet in het zicht heeft.MeZZiN schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:25:
2 g4 buillet pro (vanwege nachtzicht) beide zien elkaar zodat achter netjes alles afgedicht is. (ga nog een tekening maken maar met deze resolutie verwachten geen issues en field of view.
Voor de keuze tussen Dreammachine Pro/SE vs NVR, denk dat het allebei kan. Voor de NVR optie moet je wel nadenken dat je nog een PoE oplossing voor je camera's nodig hebt. Gemakkelijkste is als je dat kan doen zonder injectoren. Dus een PoE switch is dan wel nog nodig.
Bij de Dreammachine SE kun je daarvoor de PoE poorten gebruiken. Eventueel zou je dan nog zelfs met wat USW-Flex switchen meerdere PoE apparaten via een kabel kunnen voeden. Ik heb dat hier ook zo draaien met wat camera's en accesspoints in de tuin, welke via een kabel vanuit een USW-24-PoE van prik worden voorzien.
De deurbel zou wel goed gaan die zit in een portiek en de camara zit een paar beter verder wil alleen die fish eye graag hebben daar voor alleen gewoon niet leverbaar. is perfect voor het doel die moet de voorkant en zijkant doen mooi onder de goot.
Blijft een heel gedoe met Ubiquiti en leveringen. Dat het soms niet veel duurder is om het duurdere model te nemen omdat de goedkope modellen voor boven advies prijs worden aangeboden.
Welke fish eye bedoel je?MeZZiN schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:44:
Goed punt dus eerst een ophangen en dan de tweede bepalen 's nachts zodat ze elkaar niet in de weg zitten.
De deurbel zou wel goed gaan die zit in een portiek en de camara zit een paar beter verder wil alleen die fish eye graag hebben daar voor alleen gewoon niet leverbaar. is perfect voor het doel die moet de voorkant en zijkant doen mooi onder de goot.
Blijft een heel gedoe met Ubiquiti en leveringen. Dat het soms niet veel duurder is om het duurdere model te nemen omdat de goedkope modellen voor boven advies prijs worden aangeboden.
Recent heeft ubiquiti wat zaken op voorraad gekregen. Resellers hebben dat nu ook.
Ga je nog meer op je netwerk doen? Bedenk dan even wat je aan throughput nodig hebt. Udm en udm pro hebben een backplane limit. 1 en respectievelijk 4Gb dacht ik.
Ik heb de udm aan een usw 16 POE, en daar alle devices op, zodat ik binnen het eigen VLAN toch sneller kan. Heb je meteen je poe voor je devices. Usw lite poe is ook interessant.
Deze dusFalcon Heavy schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:29:
[...]
Welke fish eye bedoel je?
Recent heeft ubiquiti wat zaken op voorraad gekregen. Resellers hebben dat nu ook.
Ga je nog meer op je netwerk doen? Bedenk dan even wat je aan throughput nodig hebt. Udm en udm pro hebben een backplane limit. 1 en respectievelijk 4Gb dacht ik.
Ik heb de udm aan een usw 16 POE, en daar alle devices op, zodat ik binnen het eigen VLAN toch sneller kan. Heb je meteen je poe voor je devices. Usw lite poe is ook interessant.
https://eu.store.ui.com/c...ucts/unifi-protect-ai-360

En ja ze zijn er ook wel maar met een markup van 15%
Ik maak me niet super zorgen over de snelheid omdat ik verder niet veel doe ik wil.wel de camaras op een eigen netwerk zetten zodat de rest er geen last van hebben. Moet er wel even in duiken ben meer ontwikkelaar dan netwerk expert gelukkig is het niet heel moeilijk meer.
Maar wat is nu handiger een dream machine (se) of een NVR prijs is niet groot maar die extra drive mogelijkheid is wel handig. Kan ik met een controller op synology het zelfde doen als een dream machine? Natuurlijk wel een mooie switch erbij of is het gewoon een goed component omdat het alles redelijk compleet heeft een paar flex switches en klaar. En bij de NVR moet je toch een hoofd switch nemen.
de controller is het zelfde op de udm als op de synology...MeZZiN schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:46:
[...]
Kan ik met een controller op synology het zelfde doen als een dream machine?
Een ander voordeel van een UNVR gebruiken ten opzichte van de udm is dat je Protect in zijn geheel in een aparte vlan kan plaatsen, dit is namelijk niet mogelijk op de udm
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Ik vond me CPU al redelijk hoog, dacht met 2 4K recording camera's het zal wel....Tha Render_2 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:15:
Na wat zoeken blijkt dit het proces voor Unifi Talk te zijn, maar Talk is stopped bij mij.. Even gestart en CPU verbruik daalt drastisch.. Talk terug gestopt en CPU gebruik blijft laag.
[Afbeelding]
Forum link: https://community.ui.com/...03-479c-89a6-48d3746c0300
Ik denk allemaal met de nieuwste 1.12.22 UDM Pro firmware.
Ook even talk gestart en gestopped en cpu gaat van 70% non stop naar 35%
UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5
Heb jij talk toestellen of maak gebruik van git om eigen toestellen te adopteren?rgarretsen schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:44:
[...]
Ik vond me CPU al redelijk hoog, dacht met 2 4K recording camera's het zal wel....
Ook even talk gestart en gestopped en cpu gaat van 70% non stop naar 35%
in beide gevallen bevalt talk?
Lesdictische is mijn hash#
Dus gewoon een bug, talk was gestopped, CPU usuage 70%, talk gestart, vervolgens weer gestopt en cpu usage dropped.
Hopelijk binnekort een nieuwe firmware waar je Talk / Access compleet kan uninstallen als je het toch niet gebruikt.
UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5
Dat scheelt had hem al geinstalleerd en zag er redelijk compleet uit dus misschien ook een optie. Het is nu meer de vraag wat is leverbaar.geenwindows schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:56:
[...]
de controller is het zelfde op de udm als op de synology...
Een ander voordeel van een UNVR gebruiken ten opzichte van de udm is dat je Protect in zijn geheel in een aparte vlan kan plaatsen, dit is namelijk niet mogelijk op de udm
wel is het zo wanneer je de UDM haalt dat je 'm niet kan beheren met de controller op de synology, die UDM is enkel te beheren met de onboard controllerMeZZiN schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:16:
[...]
Dat scheelt had hem al geinstalleerd en zag er redelijk compleet uit dus misschien ook een optie. Het is nu meer de vraag wat is leverbaar.
De keuze was meer tussen dream machine (UDM) of een nas met controller en NVR
De great reset moet nog gebeuren, ik ben eerst vakantie gaan vieren. Omdat port forwarding naar mijn raspberry pt ook niet meer werkte (naast access point problemen waar de reset om draaide) heb ik net voor de vakantie in de USG een standaard VPN op basis van L2TP/IPSec met pre-shared key, Vanuit Schotland kan ik met een windows laptop nu inderdaad nog bij mijn thuisnetwerk, maar onder Android kan het schijnbaar niet), Onder linux heb ik het vanaf mijn laptop maar niet eens geprobeerd, want ik wil na de reset wel een VPN ook voor Android devices.nero355 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:48:
[...]
Klinkt ook alsof je de UniFi Controller draait op een apparaat dat weleens van IP wisselt of toch niet
Ik zou zeggen RESET ALLES en begin gewoon lekker opnieuw vanaf het begin!
Nu zie ik ook dat met dpkg een deb-package met wireguard te installeren is op de USG. Is dat een bruikbare optie? Ik speel dan weer een pi vrij voor andere leuke dingetjes thuis. Het zou echter vervelend zijn als wireguard door upgrades van de USG zo nu en dan van slag raakt. Dan is wireguard op een pi handiger; daar heb ik wat meer invloed op wat en wanneer geupdate wordt
Waiting on the world to change
Ik begreep dat met Android 12 de support er niet meer is voor L2TP/IPSec met pre-shared keypinda powerrr schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 01:07:
@Frij5fd VPN op Android kan prima via een USG. Zou als je terug bent idd lekker schoon beginnen.
Heb het nu zelf via Wifiman lopen, kan het even niet voor je uittesten (ook op vakantie). Gebruik een Google Pixel, dus sowieso laatste Android versie.Frij5fd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 01:10:
[...]
Ik begreep dat met Android 12 de support er niet meer is voor L2TP/IPSec met pre-shared key
Waiting on the world to change
Mijn vrouw heeft een iPhone die - sinds we Ubiquiti hebben - steeds last van dat de telefoon op mobiele data gaat als het scherm een tijdje uit staat. Ik heb er geen problemen mee met mijn Android.
WiFi experience van haar toestel is slechts ca. 90%. Mag ik dan aannemen dat het aan (de instellingen in) het netwerkapparatuur ligt?
Op het UI forum zie ik voornamelijk problemen met iOS van een paar jaar geleden en niet meer recent.
Band steering staat op prefer 5GHz, 80Hz bandbreedte.
- Group rekey interval
- Fast roaming
- PMF
- BSS transition
Wat zijn dingen die ik nog kan uitzoeken?
UDM Pro SE
WiFi 6 LR AP
[ Voor 8% gewijzigd door timovd op 27-07-2022 10:45 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Klopt, in Android 12 kun je geen nieuwe L2TP/IPSEC PSK verbinding meer aanmaken. Alleen als je vanaf Android 11 updrade en al een bestaande verbinding hebt aangemaakt zal deze mee migreren en functioneren. Verwijder je deze per ongeluk of doe je een fresh install dan ben je hem definitief kwijt.Frij5fd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 01:10:
[...]
Ik begreep dat met Android 12 de support er niet meer is voor L2TP/IPSec met pre-shared key
De enige 'native' manier op dit moment (op de UDM-P iig) is Teleport VPN aanzetten en via Wifiman op Android verbinden. Teleport is nog niet beschikbaar op Windows/Linux dus daar kun je de L2TP VPN weer voor gebruiken.
Hoezo is dit niet mogelijk? Je kan met firewall rules prima filters aanbrengen en vlan toegang tot protect weigeren....geenwindows schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:56:
[...]
de controller is het zelfde op de udm als op de synology...
https://community.ui.com/...26-4276-ace8-8a96c656ba65
https://community.ui.com/releases
Grote lijst bugfixes en improvements.
Ik zie zelf 2 leuke:
Add OpenVPN client support. (requires 2.5.x/1.13.x FW)
Add Local DNS Record support for Clients.
[ Voor 20% gewijzigd door abusimbal op 27-07-2022 11:20 ]
Voor Teleport is echter een router met Unify OS noodzakelijk. Mijn USG heeft het niet helaas. Dit zou een reden kunnen zijn om te upgraden, al werkt Wireguard op een aparte raspberry pi normaliter prima en is de USG verder een prima bruikbaar ding (geen reden om daarvoor geld uit te geven dus).Polster schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:52:
[...]
Klopt, in Android 12 kun je geen nieuwe L2TP/IPSEC PSK verbinding meer aanmaken. Alleen als je vanaf Android 11 updrade en al een bestaande verbinding hebt aangemaakt zal deze mee migreren en functioneren. Verwijder je deze per ongeluk of doe je een fresh install dan ben je hem definitief kwijt.
De enige 'native' manier op dit moment (op de UDM-P iig) is Teleport VPN aanzetten en via Wifiman op Android verbinden. Teleport is nog niet beschikbaar op Windows/Linux dus daar kun je de L2TP VPN weer voor gebruiken.
De perfomance van L2TP/IPSEC PSK via de USG lijkt me overigens nogal beperkt; het voelt erg langzaam aan om netwerkshares te benaderen, wat ik met Wireguard nooit had.
Mbt gehele reset van het thuisnetwerk (3 AP's, 2 mini-flex, 2 8-poort-switches, USG en cloud key: is het na het maken van een backup het slimst overal een harde reset op doen en daarna te starten alsof het een nieuwe install is? Of kan het slimmer?
[ Voor 10% gewijzigd door Frij5fd op 27-07-2022 11:07 ]
Denk dat een dream machine SE (even voor nu ook de protect met een schijf die ik nog even heb liggen) tot de 4 bay NVR weer normaal wordt met zijn prijzen het kost nu niet heel veel meer om de 7 bay te kopen alleen die is gewoon veel te groot. Then again the 7 bay is wel toffer meer ruimte enzo maar goed het niet nodig dus niet doen.
Dan kan ik die gelijk gebruiken voor als ik glas vezel krijg om mijn netwerk te verbeteren. Ik wil weer terug naar meer bedraad mijn vorige huis had elke kamer netwerk 2x etc patchpannel etc. Nu in ons nieuwe huis is alles meer wifi maar levert gewoon issues op. Vaak werkt het niet goed als we tv kijken etc. Dus dat moet beter natuurlijk. En de UDM heb ik minder gedoe Asus is best mooi spul maar gewoon hobby in configuratie en mogelijkheden.
Een nette VLAN (was helemaal vergeten dat dat nodig was natuurlijk) Kan ik gelijk de 360 AI daar op zetten voor nu (dicht bij de locatie van de UDM) voor de oprit in de gaten te houden. Samen met een deurbel zit alleen te twijfelen of het een pro moet worden of niet. De pakket camara is leuk maar totaal niet nodig in Nederland en die is gewoon weg niet leverbaar. En net als ik dit aan dit bericht aan dichten ben is de AI weer opeens leverbaar dus gelijk maar 2 besteld Kan ik voor en achter wat hebben en wachten op de AI bullet denk dat dat de betere opties zijn voor mij op dit moment. Samen met twee switch kastjes voor nu zonder inhoud
Voor de tuin dan moet ik helaas wachten op de switch die natuurlijk uitverkocht is dus voor nu maar even zo een switch kast en dan een koppel blok in doen tot de switch er is dan kan ik op de plek van de camara ook gelijk een wifi point ophangen. heb ik gelijk wifi in de hele tuin. Kan ik overal werken als ik dat wil.
Dus voor nu een UDM SE en 2 360 AI en dan nog even snuffelen voor een goede wifi unit maar die komt wel later voor nu nog even de asus meuk gebruiken werkt nog wel een beetje dus goed genoeg voor nu en de rest over op UTP stukken beter. Plus straks eindelijk glasvezel 500/500 dat zal wel heel fijn zijn geen geode meer met parttime internet van ziggo
Het lampje van de console-aansluiting knipperde. Even googlen: defecte PSU. Gelukkig had ik thuis nog een 12V2A adapter (origineel is 12V1A) liggen, dus m'n netwerk is weer up and running.

- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Kapotte adapter is inderdaad by far het meest voorkomende issue met de USG dat hier al tientallen keren voorbij is gekomen. Gelukkig dan ook eenvoudig op te lossen doordat het een losse adapter is. En niet zoals bv bij de UDMs, USWs (Gen 1 & Gen 2) een interne voeding is.Mawlana schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:07:
Gisteren viel m'n netwerk plotseling uit. Na enkele minuten troubleshooten was duidelijk dat de USG-3P de boosdoener was.
Het lampje van de console-aansluiting knipperde. Even googlen: defecte PSU. Gelukkig had ik thuis nog een 12V2A adapter (origineel is 12V1A) liggen, dus m'n netwerk is weer up and running.Ik was even bang dat ik een nieuwe USG moest kopen.
De normale deurbel heeft een goed wifi signaal nodig anders krijg je continu offline meldingen. Als dat in orde is werkt de deurbel verder prima (beeldkwaliteit is prima).MeZZiN schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:36:
.....
Samen met een deurbel zit alleen te twijfelen of het een pro moet worden of niet. De pakket camara is leuk maar totaal niet nodig in Nederland en die is gewoon weg niet leverbaar.
Als je niet afhankelijk wil zijn van wifi en je hebt een loze leiding naar je voordeur dan is de Pro wel de moeite om op te wachten. Nadeel is de aansluiting, dat kan PoE via usb-c .. vandaar de loze leiding, want daar zal de usb-c doorheen moeten kunnen.
Maar goed voor nederland is het eigen meer een keuze tussen wifi of poe (de rest van de features zijn minder nuttig) Wifi zit gelukkig relatief dicht bij die deur dus geen groot issue daar dus ik ga het even overdenken het is 200 euro vs 300 euro die ik niet kan krijgen.
Off-tppic: wij hebben een 170 jaar oud kozijn en daar wilde ik niet iets verkloten met techniek die maximaal 15 jaar meegaat. Uiteindelijk de bestaande deurbel gehouden en een relais op het stroomcircuit ervan gezet. Als de bel ingedrukt wordt, geeft het relais stroom aan een klik-aan-klik-uit schakelaar, vangt Domoticz op een raspberry pi dat signaal op en pakt deze een frame uit de feed van een camera die vanuit een raam naar de deur kijkt, welke als screenshot per mail naar mij toegezonden wordt. Binnen 2 seconden na aanbellen heb ik de mail meestal wel en zie ik wie het is. Het is wat getweak en biedt niet dezelfde functionaliteit, maar het kozijn blijft intactMeZZiN schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:21:
Ik zag het al en USB-C is al een grove connector dan moet ik mijn 100 jaar oude kozijn een mega gat maken plus de kabels er naar toe laten lopen kan allemaal wel hoor maar of het nu echt mooi wordt plus de PoE adapter is een mega klont.
Herkenbaar, alhoewel ik een nieuwbouw woning heb.MeZZiN schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:42:
Precies dat vond het al spannend toen ik in de deur een cilinder slot in moest zetten was een gedoetje maar dat blijft tenminste dit is maar tijdelijk (relatief gezien de leeftijd van de woning) Denk dat we we gewoon gaan voor travo en zo plus dan houden we de klik aan klik uit system met een relais. Kost maar 25 euro en dan maar even via wifi het is niet anders. Toen ons huis gebouwd werd toen waren ze daar niet mee bezig natuurlijkdus tja wij moeten aanpassen aan wat er is toch.
Ik heb uiteindelijk toch maar een Eufy deurbel aangeschaft, wifi en oplaadbaar.
Doet het ook prima.
En binnenkort de G3 Flex camera's maar weer aanleggen voor de rest ter vastlegging
GerkeP
ik bedoelde ermee dat je de Protect NVR software op de UDM niet in een vlan kan zetten, deze draait op je default lan netwerk. je kan wel de camera's in een aparte vlan drukken maar dat heeft ook weer zijn extra werkzaamheden.jgsr schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:56:
[...]
Hoezo is dit niet mogelijk? Je kan met firewall rules prima filters aanbrengen en vlan toegang tot protect weigeren....
Wpa3 kon ook gezeik geven en ook de instelling met wissellende mac adressen viel niet zo goed bij unifi.timovd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:37:
Wat zijn dingen die ik nog kan uitzoeken?
UDM Pro SE
WiFi 6 LR AP
https://support.apple.com/nl-nl/HT211227
Ter informatie: ik denk dat ik zo'n 7 bedrade apparaten heb en 30 wifi apparaten variërend van iPads tot smarthome apparaten. Het huis heeft 4 verdiepingen (inclusief kelder) en elke verdieping is zo'n 60 m².
Ziggo modem
- in bridge mode
- aansluiting in kelder
Dream Router
- in kelder
- poe poort: switch
- poe poort: ap
UniFi Switch Lite 8PoE
UniFi6 Lite AP 3x
- Op elke verdieping een: bg, 1e en 2e.
Totale kosten 800 euro (give or take)
Opmerkingen
- Ik wil sowieso een andere router dan die van Ziggo.
- Afhankelijk van het kabels trekken zou de Dream Router ook op zolder kunnen, dan kan er één accesspoint minder
- Drie AP's zijn misschien iets overkill maar door ze bg achter, 1e voor, 2e midden te plaatsen hoop ik de tuin ook nog mee te pakken.
- De PoE AP's lijken me ideaal omdat ik niet rekening hoef te houden met stroom en me volledig kan focussen op waar ik de dtp-kabels krijg
- Het alternatief zou zijn om 3 ASUS ZenWifi's te kopen, die ik dan bedraad aansluit (indien mogelijk).
- Heeft het zin om bijvoorbeeld de UniFi6 Lite in te ruilen voor een Pro?
[ Voor 4% gewijzigd door iAR op 28-07-2022 09:53 ]
Helaas, dat is het ook niet. Ik gebruik WPA2.Behoorlijk Leek schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 00:23:
[...]
Wpa3 kon ook gezeik geven en ook de instelling met wissellende mac adressen viel niet zo goed bij unifi.
https://support.apple.com/nl-nl/HT211227
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Volgens mij is het wel een compleet voorstel. Zo heb je op alle 4 de etages een AP. Dat is geen slecht resultaat van je zoektocht.
Ik doe dan de aanname dat je geen zware internet/netwerkgebruiker bent, anders zou je misschien meer bedraad aan willen sluiten.
En met AP's is plaatsing misschien wel het belangrijkste als het om een betrouwbare WiFi verbinding gaat en dan kunnen zaken als demping van wanden en vloeren een belangrijk onderwerp worden. Hoe nieuw is je huis? Met heel modern drievoudig glas met metaalcoatings er op gaat er weinig WiFi signaal van binnen naar buiten. (En komt er ook geen mobiel signaal je huis binnen).
Mbt kabels trekken, je verwacht niet dat er in de toekomst meer kabels nodig zijn voor toekomstige gebruikers, zoals Domotica (PV, etc) of wat dan ook, die je vanwege betrouwbaarheid eigenlijk wel bedraad aan zou willen sluiten?
Maar je kan bekabeling ook naar meerdere centrale punten trekken en daar switches plaatsen, als één centrale plaats niet mogelijk is.
[ Voor 22% gewijzigd door Skynett op 28-07-2022 11:17 ]
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Wat is een heavy internet gebruiker? De meeste apparaten zijn wifi-only (telefoons, laptops). Download en afspeelapparaten (NAS en Apple TV's) hangen zo veel mogelijk bedraad, indien mogelijk.Skynett schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:13:
Volgens mij is het wel een compleet voorstel. Zo heb je op alle 4 de etages een AP. Dat is geen slecht resultaat van je zoektocht.
Ik doe dan de aanname dat je geen zware internet/netwerkgebruiker bent, anders zou je misschien meer bedraad aan willen sluiten.
Een jaren 30 woning met veel hout en wat bakstenen. Mocht er ooit nog mega super super isolerend glas komen dan is mijn setup ideaal: er kan dan altijd nog een AP buiten komen!En met AP's is plaatsing misschien wel het belangrijkste als het om een betrouwbare WiFi verbinding gaat en dan kunnen zaken als demping van wanden en vloeren een belangrijk onderwerp worden. Hoe nieuw is je huis? Met heel modern drievoudig glas met metaalcoatings er op gaat er weinig WiFi signaal van binnen naar buiten. (En komt er ook geen mobiel signaal je huis binnen).
Voor mij is betrouwbare en stabiele wifi essentieel. Zeker omdat er hier veel apparaten zijn, zowel IoT als telefoons en iPads. Het moet niet te druk worden zeg maar. Dit hier nog verschil tussen de site en de pro? Qua capaciteit?
Welke domotica zit aan kabels? Of anders: ik heb geen domotica via kabels aangesloten (meestal allemaal Zigbee).Mbt kabels trekken, je verwacht niet dat er in de toekomst meer kabels nodig zijn voor toekomstige gebruikers, zoals Domotica (PV, etc) of wat dan ook, die je vanwege betrouwbaarheid eigenlijk wel bedraad aan zou willen sluiten?
Maar je kan bekabeling ook naar meerdere centrale punten trekken en daar switches plaatsen, als één centrale plaats niet mogelijk is.
Als ik het kan redden om netjes kabels te trekken leg ik er inderdaad wel meer neer voor dat de vloer gelegd wordt. Beter 3 te veel dan geen... thanks voor de tip.
Volgens mij heb je dan gewoon een goede setup zo. Houten plafonds (mits niet geïsoleerd met mineraal isolatiemateriaal) dempen nauwelijks het WiFi signaal.
Idealiter zitten de AP's dan juist niet loodrecht boven elkaar ik één lijn, zodat de grensvlakken tussen de AP's minimaal zijn. Wat weer de beste condities zijn als het gaat om WiFi roaming in huis.
Top, klink goed.Skynett schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:23:
@iAR
Volgens mij heb je dan gewoon een goede setup zo. Houten plafonds (mits niet geïsoleerd met mineraal isolatiemateriaal) dempen nauwelijks het WiFi signaal.
Idealiter zitten de AP's dan juist niet loodrecht boven elkaar ik één lijn, zodat de grensvlakken tussen de AP's minimaal zijn. Wat weer de beste condities zijn als het gaat om WiFi roaming in huis.
Recht boven elkaar komen ze inderdaad niet, liefst in ⅖, ⅘ en ⅗ deel van het huis. Een kleine zig zag dus.
Normaal adviseer ik voor thuis gebruik altijd de 'Lite' modellen, zoals vroeger de AC Lite maar nu met wifi 6, de Lite heeft enkel wifi 6 features op de 5ghz band en niet op de 2.4ghz band, in tegenstelling tot bij de pro. De Lite is een AX1500 klasse device terwijl de pro een AX3000 klasse device is, de Lite kan max 80mhz kanalen aan, de Pro tot 160mhz kanalen. De eerste release versie van de Lite had maar 17 dBm antenne, dit hebben ze gelukkig daarna gewijzigd naar 23 dBm. De Lite zou ook een Mediatek chip hebben tegenover een (betere) Qualcomm in de U6 Pro. De U6 pro wordt ook gezien als een andere generatie:iAR schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:38:
• Heeft het zin om bijvoorbeeld de UniFi6 Lite in te ruilen voor een Pro?
/f/image/gcmoWFNSzYKI1nku7nZje4T5.png?f=fotoalbum_large)
Dus ik vind het verschil tussen Lite & Pro deze keer precies veel groter dan dat het vroeger het geval was.
Ook hier 1 besteld!!!! Eindelijk!!!!djbarney schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:04:
De U6 In-Wall is ook in Europa volgens mij nu uit EA en in GA terecht gekomen. Dat niet alleen, maar hij is ook te bestellen op het moment dat ik dit typhttps://eu.store.ui.com/c...cess-point-wifi-6-in-wall Ik heb er nu 2 kunnen bemachtigen om mijn setup hier mee af te maken.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Vervolgvraag is dan natuurlijk of je ook een 2,5, 5 of 10Gbit/s switch hebt. Anders heeft die snellere poort op de UAP IW nog geen nut. En buiten dat de UAP dan duurder zal zijn zijn dit soort switches meestal meteen honderd(en) euro's duurder, helaas.Workaholic schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:34:
Top! Heb er ook 2 besteld. Alleen jammer dat er nog maar een 1gb uplink op zit. Voor op kantoor met vaste pc + wireless devices zou ik graag een hogere uplink hebben.
Eens - maar vaste pc heeft 2,5g NIC en de 2,5g porten zijn inmiddels betaalbaarRobertMe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:45:
[...]
Vervolgvraag is dan natuurlijk of je ook een 2,5, 5 of 10Gbit/s switch hebt. Anders heeft die snellere poort op de UAP IW nog geen nut. En buiten dat de UAP dan duurder zal zijn zijn dit soort switches meestal meteen honderd(en) euro's duurder, helaas.
https://eu.store.ui.com/c...s/switch-enterprise-8-poe
Oude 150W POE switch verkopen en 200 oid bijbetalen is te overzien.
Denk dat ik nu even moet kijken naar een extra kabel naar kantoor oid.
[ Voor 16% gewijzigd door Workaholic op 29-07-2022 14:10 ]
1x https://eu.store.ui.com/c.../products/usw-lite-16-poe
1x https://eu.store.ui.com/products/unifi-ac-pro
1x https://eu.store.ui.com/products/unifi-ap6-professional
De switch lite staat in de meterkast en is direct verbonden met een Ziggo ConnectBox. Ik heb verder cat 6 kabels getrokken naar de woonkamer en naar de 1e verdieping. Welke AP kan ik het beste waar inzetten (ben niet zo bekend met beide AP's)? Mijn ISP biedt 500mpbs.
Dank!Tha Render_2 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:57:
Normaal adviseer ik voor thuis gebruik altijd de 'Lite' modellen, zoals vroeger de AC Lite maar nu met wifi 6, de Lite heeft enkel wifi 6 features op de 5ghz band en niet op de 2.4ghz band, in tegenstelling tot bij de pro. De Lite is een AX1500 klasse device terwijl de pro een AX3000 klasse device is, de Lite kan max 80mhz kanalen aan, de Pro tot 160mhz kanalen. De eerste release versie van de Lite had maar 17 dBm antenne, dit hebben ze gelukkig daarna gewijzigd naar 23 dBm. De Lite zou ook een Mediatek chip hebben tegenover een (betere) Qualcomm in de U6 Pro. De U6 pro wordt ook gezien als een andere generatie:
[Afbeelding]
Dus ik vind het verschil tussen Lite & Pro deze keer precies veel groter dan dat het vroeger het geval was.
Maar de bottomline vraag is: is dit voor een thuis situatie zoals beschreven nut of overkill?
Mijn netwerk is:
- 100/100 glasvezel van Freedom
- FRITZ!Box 7590 als modem/router, wifi staat uit
- Twee UAP-AC-Pro's, een op iedere verdieping van het huis, beide via ethernet verbonden met de FB via de PPPoE injectors
- De Unifi Controller draait op mijn Synology NAS in Docker
- MacOS en iOS computers/telefoons
Als ik op mijn laptop of telefoon zit haal ik niet dezelfde snelheid als mijn NAS kan halen op internet, maar intern netwerk verkeer is wel gewoon snel via wifi. Als test heb ik de speedtest van freedom gebruikt (https://speedtest.freedom.nl) en op mijn NAS ook dezelfde Librespeed geinstalleerd.
Als ik vanaf mijn laptop, over wifi, librespeed op de NAS doe: 451Mbps download / 258Mbps upload
Als ik vanaf mijn laptop, over wifi, librespeed op freedom.nl doe: 33.7Mbps download / 83.1Mbps upload
Dat zou te verklaren kunnen zijn dat ik gewoon niet de juiste snelheid krijg op mijn glasvezel, echter is dat niet het geval. Freedom heeft ook een 10GB test file op hun speedtest website staan en als ik die download op mijn laptop over wifi, of direct vanaf de NAS, is er ook een groot verschil. (~3MB/s vs ~10MB/s)
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen verklaren, en hopelijk te verhelpen?
:D/-<
- USG-3P
- US-8-150W
- Coud Key (Gen 1)
Dit zou ik allemaal kunnen vervangen met een UDM SE.
Heeft iemand een zelfde overstap gemaakt en een vergelijking qua stroomgebruik gemaakt?
Ben vooral benieuwd of het wellicht lager is als het in één unit zit.
[ Voor 11% gewijzigd door Speedfight op 30-07-2022 09:45 ]
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Wat betreft ap's en switches heb ik nu een random zooitje van verschillende merken. Ik zou willen overstappen naar Ubiquiti. Mijn idee is om achter het modem van Ziggo een switch te plaatsen. Daarop meerdere AP's (beneden, boven en buiten). Wel of geen POE maakt me niet veel uit. Nu heb ik een router die dienst doet als DHCP en waar ook de DHCP reserveringen in zitten. Hoe los ik dat netjes op met Ubiquiti? Een cloudkey? Of moet ik een dure grote switch kopen om dat zelf in te kunnen stellen?
Voor het geld en het millieu zijn nieuwe apparaten eigenlijk altijd slechter dan oude blijven gebruiken. Ik zou dus vooral nadenken waarom je wil upgraden. Is er een bottleneck?Speedfight schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:42:
Ik ben mij op een consolidatie/upgrade aan het oriënteren. Er hangt nu het volgende in de meterkast:
- USG-3P
- US-8-150W
- Coud Key (Gen 1)
Dit zou ik allemaal kunnen vervangen met een UDM SE.
Heeft iemand een zelfde overstap gemaakt en een vergelijking qua stroomgebruik gemaakt?
Ben vooral benieuwd of het wellicht lager is als het in één unit zit.
Geen https://speedtest.freedom.nl gebruiken. Werkt bij mij ook niet. Nog geen 10% vd snelheid. Andere speedtests werken wel.semicolon schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:28:
Ik heb een vreemd probleem met snelheid met mijn wifi netwerk en ik vind het moeilijk te plaatsen waar het exact zit, hopelijk heeft iemand hier een idee waar ik kan kijken. Ik weet niet 100% zeker of dit een Ubiquiti gerelateerd probleem is, maar hier zitten volgens mij genoeg slimme mensen die me hopelijk de juiste richting op kunnen sturen om dit probleem te verhelpen.
Mijn netwerk is:
- 100/100 glasvezel van Freedom
- FRITZ!Box 7590 als modem/router, wifi staat uit
- Twee UAP-AC-Pro's, een op iedere verdieping van het huis, beide via ethernet verbonden met de FB via de PPPoE injectors
- De Unifi Controller draait op mijn Synology NAS in Docker
- MacOS en iOS computers/telefoons
Als ik op mijn laptop of telefoon zit haal ik niet dezelfde snelheid als mijn NAS kan halen op internet, maar intern netwerk verkeer is wel gewoon snel via wifi. Als test heb ik de speedtest van freedom gebruikt (https://speedtest.freedom.nl) en op mijn NAS ook dezelfde Librespeed geinstalleerd.
Als ik vanaf mijn laptop, over wifi, librespeed op de NAS doe: 451Mbps download / 258Mbps upload
Als ik vanaf mijn laptop, over wifi, librespeed op freedom.nl doe: 33.7Mbps download / 83.1Mbps upload
Dat zou te verklaren kunnen zijn dat ik gewoon niet de juiste snelheid krijg op mijn glasvezel, echter is dat niet het geval. Freedom heeft ook een 10GB test file op hun speedtest website staan en als ik die download op mijn laptop over wifi, of direct vanaf de NAS, is er ook een groot verschil. (~3MB/s vs ~10MB/s)
Mijn idee is vooral dat ik mn huidige setje nu nog wel voor een leuk prijsje kan verkopen. Als ze een keer eol gaan dan kan ik dat wel vergeten.giantgiantus schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:41:
[...]
Voor het geld en het millieu zijn nieuwe apparaten eigenlijk altijd slechter dan oude blijven gebruiken. Ik zou dus vooral nadenken waarom je wil upgraden. Is er een bottleneck?
Als ik vervolgens naar 1 apparaat toe kan waar ik effectief twee poortjes meer op vrij heb dan leek mij dat een mooie toekomstvaste upgrade.
Het zou alleen wel jammer zijn als het verbruik een stuk hoger ligt.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Wat zijn je Wifi instellingen? Heb je gecontrolleerd of je op 5Ghz zit?semicolon schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:28:
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Leuk projectSparkiee schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:50:
Vraagje,
Wat betreft ap's en switches heb ik nu een random zooitje van verschillende merken. Ik zou willen overstappen naar Ubiquiti. Mijn idee is om achter het modem van Ziggo een switch te plaatsen. Daarop meerdere AP's (beneden, boven en buiten). Wel of geen POE maakt me niet veel uit. Nu heb ik een router die dienst doet als DHCP en waar ook de DHCP reserveringen in zitten. Hoe los ik dat netjes op met Ubiquiti? Een cloudkey? Of moet ik een dure grote switch kopen om dat zelf in te kunnen stellen?
Ik adviseer je, zeker als je voor Unifi AP’s gaat een switch te kiezen die PoE ondersteunt. Scheelt niet alleen 2 extra stekkers in je meterkast (PoE adapters voor je access points), maar is naar de toekomst toe, wanneer je zou willen uitbreiden, ook verstandiger. Je hoeft daarvoor niet persé een Unifi switch te kopen. Een TP Link pricewatch: TP-Link TL-SG108PE doet het prima en scheelt in de portemonnee. Let wel, deze switch heeft 4 PoE poorten (Unifi switches doorgaans 8 of meer).
Een Cloudkey is bedoeld om je Unifi netwerk te beheren (denk hierbij bijvoorbeeld aan parameters voor je access points, zoals je WiFi kanaal). Dit is geen router. Je schrijft dat je een losse router hebt. Hoe heb je die aangesloten?
Wellicht, als je niet al te wild gaat doen met VLANs en firewall regels e.d. dat je je Ziggo modem in router modus kan laten zetten (als dat al niet zo is). Dan laat je die lekker DHCP, DNS en de rest doen. Reserveringen werken daar ook. Simplificeer je je setup ook nog eens, en kun je de rest eens lekker verkennen. Een router toevoegen kan dan altijd later nog.
Wil je toch een router van Ubiquiti, dan zijn diverse opties mogelijk, afhankelijk van je vereisten, budget en ruimte om zaken weg te werken. In dit topic staan veel voorbeelden hoe je dit met Ubiquiti hardware kan oplossen.
Je modem moet dan wel in bridge mode, waarbij de Ubiquiti router dan alle functionaliteit overneemt. Als je meer controle wil, top.
Hopelijk helpt dit je. Veel succes met uitzoeken, plannen en evt ombouwen
[ Voor 4% gewijzigd door Yoshimi op 31-07-2022 07:45 ]
Thanks voor het uitgebreide antwoordYoshimi schreef op zondag 31 juli 2022 @ 07:40:
[...]
Leuk project
Ik adviseer je, zeker als je voor Unifi AP’s gaat een switch te kiezen die PoE ondersteunt. Scheelt niet alleen 2 extra stekkers in je meterkast (PoE adapters voor je access points), maar is naar de toekomst toe, wanneer je zou willen uitbreiden, ook verstandiger. Je hoeft daarvoor niet persé een Unifi switch te kopen. Een TP Link pricewatch: TP-Link TL-SG108PE doet het prima en scheelt in de portemonnee. Let wel, deze switch heeft 4 PoE poorten (Unifi switches doorgaans 8 of meer).
Een Cloudkey is bedoeld om je Unifi netwerk te beheren (denk hierbij bijvoorbeeld aan parameters voor je access points, zoals je WiFi kanaal). Dit is geen router. Je schrijft dat je een losse router hebt. Hoe heb je die aangesloten?
Wellicht, als je niet al te wild gaat doen met VLANs en firewall regels e.d. dat je je Ziggo modem in router modus kan laten zetten (als dat al niet zo is). Dan laat je die lekker DHCP, DNS en de rest doen. Reserveringen werken daar ook. Simplificeer je je setup ook nog eens, en kun je de rest eens lekker verkennen. Een router toevoegen kan dan altijd later nog.
Wil je toch een router van Ubiquiti, dan zijn diverse opties mogelijk, afhankelijk van je vereisten, budget en ruimte om zaken weg te werken. In dit topic staan veel voorbeelden hoe je dit met Ubiquiti hardware kan oplossen.
Je modem moet dan wel in bridge mode, waarbij de Ubiquiti router dan alle functionaliteit overneemt. Als je meer controle wil, top.
Hopelijk helpt dit je. Veel succes met uitzoeken, plannen en evt ombouwen
De setup is nu als volgt :
Ziggo modem in de kelder (daar komt de kabel binnen) in bridge modus.
Het modem is aangesloten op een Wifirouter van Linksys. Deze doet dienst als DHCP server.
Deze is ook aangesloten op een simpele 8 poort router ivm gebrek aan aansluitingen. Aangesloten zijn : AP buiten + nas + tv shield woonkamer + shield slaapkamer + wifirouter bovenverdieping.
Wifirouter bovenverdieping :
Netgear, aangesloten op de wifrouter in de kelder. Verder aangesloten, alleen een pc.
Met deze info is mijn idee als volgt:
Ziggomodem in router modus (wifi uit)
Aansluiten op TPlink met POE in kelder, daar alles op aansluiten.
AP plaatsen in woonkamer en ap plaatsen op bovenverdieping.
Dat is een goed plan. Het enige waar je even op zal moeten letten is je PC op de bovenverdieping (via Netgear). Ik weet niet of je die bekabeld wil houden? Afhankelijk hiervan zou je dat kunnen oplossen door boven een AC-Pro of U6-Pro te plaatsen (wel duurder), die hebben een ‘passthrough’ poort naast de PoE LAN poort waarmee je nog een extra apparaat bekabeld kan aansluiten. Als de PC al via WiFi verbonden is, is dit uiteraard geen probleemSparkiee schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:38:
[...]
Met deze info is mijn idee als volgt:
Ziggomodem in router modus (wifi uit)
Aansluiten op TPlink met POE in kelder, daar alles op aansluiten.
AP plaatsen in woonkamer en ap plaatsen op bovenverdieping.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Die passthrough poort is wel verbonden via een (softwarematige?) bridge en werkt dus als een ouderwetse ethernet hub. Dus elk pakketje wordt op alle poorten naar buiten gegooid, i.t.t. een switch die netjes kijkt wat de bestemming van een pakketje is en dat alleen op de relevante poort uit stuurt.Yoshimi schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:21:
[...]
Dat is een goed plan. Het enige waar je even op zal moeten letten is je PC op de bovenverdieping (via Netgear). Ik weet niet of je die bekabeld wil houden? Afhankelijk hiervan zou je dat kunnen oplossen door boven een AC-Pro of U6-Pro te plaatsen (wel duurder), die hebben een ‘passthrough’ poort naast de PoE LAN poort waarmee je nog een extra apparaat bekabeld kan aansluiten. Als de PC al via WiFi verbonden is, is dit uiteraard geen probleem.
Echter zijn er ook APs met meerdere poorten als een switch, de In-Wall modellen. De AC IW heeft 2 poorten en de IW HD en U6 IW hebben 4 poorten. (Of ja 3 en 5, aan de achterkant zit nog een poort om hem "upstream" aan te sluiten).
De U6-pro heeft die poort niet meer. Maar de AC-pro wel. Alleen idd werkt het als een hub en dat geeft soms best ellende.Yoshimi schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:21:
[...]
Dat is een goed plan. Het enige waar je even op zal moeten letten is je PC op de bovenverdieping (via Netgear). Ik weet niet of je die bekabeld wil houden? Afhankelijk hiervan zou je dat kunnen oplossen door boven een AC-Pro of U6-Pro te plaatsen (wel duurder), die hebben een ‘passthrough’ poort naast de PoE LAN poort waarmee je nog een extra apparaat bekabeld kan aansluiten. Als de PC al via WiFi verbonden is, is dit uiteraard geen probleem.
Maar hoe? In de Android-app(UniFi Network) heb ik de firmware van m'n access point geüpdatet naar 6, maar bij de WiFi-instellingen kan ik enkel het wachtwoord wijzigen.
Moet ik dan een software-controller installeren (is de "network application" een controller?) en daarop een netwerk inrichten, en dan daarin het apparaat adopteren?
Maar in de UniFi Network application op Windows (versie 7.1.68, benaderd via localhost:8443) zie ik nergens een adopt-knop.
AP is "vergeten" en de ring-led is wit.
Edit: toch handmatig de UDP-poort 10001 inbound toegestaan, zoals in de FAQ vermeld, en het werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door CodeCaster op 31-07-2022 21:25 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
De U6-Meshes pakken beiden 5.74w, en de U6 Inwall zonder passthrough pakt hier tussen de 6.6 en 8.3 watt. Met de PoE passthrough aan, en een Flex mini aangesloten, pakt de U6 Inwall nu gemiddeld 8.9 watt.Skynett schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:32:
@djbarney Hoeveel Watt nemen ze af van de PoE poorten op de switch waar ze in zitten? Vrijwel al hun opgenomen vermogen wordt omgezet in warmte. (Het zendvermogen is zo laag, dat is verwaarloosbaar als het gaat om opgenomen vermogen.)
Vraagje over de u6 inwall: Zit daar een PoE injector bij? Of werkt de Injector die bij de Nano Lites zit ook voor deze?djbarney schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:12:
Beide U6-Inwalls net binnengekregen en ingericht, werden direct keurig herkend, voorzien van de laatste firmware. Enige vreemde (vond ik) was dat ik specifiek naar de port management tab van de U6-inwall moest gaan om daar de PoE Passthrough zelf aan te zetten. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het net zoals op de UDM SE en de USW-Lite-16-PoE een kwestie van inpluggen van mijn flex mini was, en dat die netjes zou ontdekken dat ze beiden PoE kletsenWerkt nu wel gewoon strak al, na het werk maar eens aan de slag met de definitieve plaatsing. Ook de inwalls worden best al warm, terwijl ze net als de U6-Mesh'es hier op low transmit power staan. Die U6-Mesh'es zijn aan de onderkant af n toe niet vast te houden zo heet, maar ik begreep dat dat normaal is
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Daar zit geen bij, omdat deze in de muur word gemonteerd gaat men er eigenlijk van uit dat je die powered vanaf een switch met POE of met een losse adapter aan de andere kant.Mimiix schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:01:
[...]
Vraagje over de u6 inwall: Zit daar een PoE injector bij? Of werkt de Injector die bij de Nano Lites zit ook voor deze?
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Zit er zoals tcviper zei, inderdaad niet bij. Als je overigens ook de PoE passthrough (poort 1 van de 4 onderop) wil gebruiken, dan zal je de U6-IW moeten voeden met PoE+ op poort 5 (die achterop "in de muur" zit). Zowel mijn UDM SE als de USW-16-Lite-PoE kunnen dit overigens prima.Mimiix schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:01:
[...]
Vraagje over de u6 inwall: Zit daar een PoE injector bij? Of werkt de Injector die bij de Nano Lites zit ook voor deze?
Dan moet ik een andere switch gaan kopen vermoed ik. Ik denk dat ik daar eens verder in ga verdiepen voordat ik de inwall koop. Thanks!
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Volgens Ubiquiti werkt de Sensor enkel via de U6 Lite, U6 LR en U6 Pro.
Mijn werkt via mijn U6 LR, maar wil die LR door een Mesh vervangen, dat is "mooier" in de woonkamer vind ik.
Allemaal hebben ze Bluetooth dus in theorie zou dat moeten werken.
FYI ik heb een bericht naar Ubiquiti gestuurd met deze vraag, als ik antwoord krijg dan laat ik het weten.
De sensors werken met alle U6 punten dus ook de Mesh en In-Wall.abusimbal schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:00:
Iemand ervaring met een Protect Smart Sensor en een U6 Mesh of U6 InWall dat dat werkt ?
Volgens Ubiquiti werkt de Sensor enkel via de U6 Lite, U6 LR en U6 Pro.
Mijn werkt via mijn U6 LR, maar wil die LR door een Mesh vervangen, dat is "mooier" in de woonkamer vind ik.
Allemaal hebben ze Bluetooth dus in theorie zou dat moeten werken.
FYI ik heb een bericht naar Ubiquiti gestuurd met deze vraag, als ik antwoord krijg dan laat ik het weten.
Heb ze alle in gebruik en deze worden meteen opgenomen als Linked bridge devices in Protect.
[ Voor 6% gewijzigd door tcviper op 02-08-2022 13:07 ]
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Internet
PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv internet / internet).
Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
IPv6 adres reeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.
Hebben hier meer mensen ervaring mee?
Alleen dat laatste gaat je nog niet lukken in de huidige firmware, maar de rest is redelijk straightforward.TiMMieJ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:06:
Ik ben in mijn nieuwbouwhuis nu bezig met mijn UDM pro te installeren. Ik heb een Youphone glas internet verbinding (geen tv e.d.). Volgens de Youphone site moet ik het volgende configureren op de UDM pro:
Internet
PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv internet / internet).
Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
IPv6 adres reeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.
Hebben hier meer mensen ervaring mee?
:strip_exif()/f/image/F2VsBh9EakF93MBgMolj8mKL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door timovd op 03-08-2022 13:31 ]
Zeker, scheelt weer gas in de wintertimovd schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:58:
Gisteren is mijn U6 InWall geleverd. Een uurtje na de adoption, wilde ik de unit verplaatsen (moet nog ingebouwd worden) en ik merke op dat de achterkant enorm heet is. Op één bepaalde plek kun je 'm niet eens aanraken. Is dit normaal, zeker nu de unit momenteel nog vrij ligt en niet is ingebouwd? Ik verwacht dat het dan nog warmer gaat worden.
15x330 SW38
Top dit was inderdaad een makkie zoEagleTitan schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:32:
[...]
Alleen dat laatste gaat je nog niet lukken in de huidige firmware, maar de rest is redelijk straightforward.
Edit:
Tweede test gaf wel de juiste snelheid dus helemaal good to go!
[ Voor 7% gewijzigd door TiMMieJ op 03-08-2022 13:25 ]
De U6 Mesh wordt ook vrij heet, dus ligt waarschijnlijk aan de SoC die er in zit. Meestal houd je ze ook niet vast, dus dan hoeft het geen probleem te zijn.timovd schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:58:
Gisteren is mijn pricewatch: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall geleverd. Een uurtje na de adoption, wilde ik de unit verplaatsen (moet nog ingebouwd worden) en ik merke op dat de achterkant enorm heet is (53 graden C). Op één bepaalde plek kun je 'm niet eens aanraken. Is dit normaal, zeker nu de unit momenteel nog vrij ligt en niet is ingebouwd? Ik verwacht dat het dan nog warmer gaat worden.
Een paar posts boven je staat dat hij tussen de 7-8Watt verbruikt. En dat moet ergens heen.timovd schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:58:
Gisteren is mijn pricewatch: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall geleverd. Een uurtje na de adoption, wilde ik de unit verplaatsen (moet nog ingebouwd worden) en ik merke op dat de achterkant enorm heet is (53 graden C). Op één bepaalde plek kun je 'm niet eens aanraken. Is dit normaal, zeker nu de unit momenteel nog vrij ligt en niet is ingebouwd? Ik verwacht dat het dan nog warmer gaat worden.
Onder de 5 Watt betekent vaak handwarm, maar bij 8 Watt kan het flink warm worden. Dat is best wel wat vermogen wat aan de omgeving afgevoerd moet worden. Wat dan niet helpt is dat er van een kunststof behuizing gebruik gemaakt wordt. En daar zit vervolgens weer een afdekkap omheen.
Enige wat je kan doen is hem laag in de ruimte monteren, bij de vloer is de lucht altijd iets kouder dan bij het plafond.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.