Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 06-07 15:14
svenvg93 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:29:
[...]

Met SMNP kan je in princiepe alleen maar informatie van het OS / Hardware uitlezen en niet van applicaties.
Dan zou je moeten kijken naar; https://github.com/unifi-poller/unifi-poller
Ik heb van de AP's wel de LAN kant uit kunnen lezen en hetzelfde geld voor de poorten op de Unify Switches. Wel jammer dat je niet meer kan uitlezen met SNMP.

Ik ga even kijken naar die poller. thnx

http://pvoutput.org/list.jsp?id=46194&sid=42129

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08:20
kevertje1977 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:43:
[...]

Ik heb van de AP's wel de LAN kant uit kunnen lezen en hetzelfde geld voor de poorten op de Unify Switches. Wel jammer dat je niet meer kan uitlezen met SNMP.

Ik ga even kijken naar die poller. thnx
https://community.ui.com/...91-45f6-a3e1-2b46e3a683b4

Klabam SNMP support is back op o.a switches, na heel lang smeken.

Vroeger had ik het werkend: aantal users per SSID. Het kan/kon wel.

[Voor 10% gewijzigd door wopper op 23-06-2020 13:03]

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO Tesla Model3

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online

ed1703

I'm still learning...

kevertje1977 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:05:
Zijn er hier mensen die de Unify Controller uitlezen met SNMP ? (op een pi)
Ik kan van alles uit lezen maar kan tot op heden geen MIB table vinden om zo bijvoorbeeld het aantal clients op een SSID uit te lezen.
svenvg93 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:29:
[...]

Met SMNP kan je in princiepe alleen maar informatie van het OS / Hardware uitlezen en niet van applicaties.
Dan zou je moeten kijken naar; https://github.com/unifi-poller/unifi-poller
Of deze https://github.com/Art-of-WiFi/UniFi-API-client

Solaredge, Trinasolar 3600W, Cisco(Catalyst/Nexus)/InfoBlox(IPAM)/VMWare/De(Rasp)bian/Raspberry's/Ubiquiti(edge+unifi)/Mikrotik. Droomt over IP Subnetten.

• svenvg93
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 08:01
wopper schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:01:
[...]

Is dit voor de Gen2 switches? Want de gen1 hadden het toch al?
Nu nog hopen op de UDM

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wopper
svenvg93 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:25:
[...]

Is dit voor de Gen2 switches? Want de gen1 hadden het toch al?
Nu nog hopen op de UDM
Jeps Gen2 met het display (tested@self) En de LITE met misschien die met de witte plastic behuizing?

[Voor 6% gewijzigd door wopper op 23-06-2020 13:38]

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22:41

zeroday

Dream within a dream

[...]

Wanneer was dat weg dan? Ik zit op 4.3.13.11253 en mijn librenms krijgt data.
Ivm mijn issue ga ik naar de 5.x om te zien of dat helpt .. was daar de SNMP eruit?

There are no secrets, only information you do not yet have

• wopper
zeroday schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:06:
[...]

Wanneer was dat weg dan? Ik zit op 4.3.13.11253 en mijn librenms krijgt data.
Ivm mijn issue ga ik naar de 5.x om te zien of dat helpt .. was daar de SNMP eruit?
In Gen2 waren de interface mibs niet meer beschikbaar, alleen cpu en mem.

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

wopper schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:08:
[...]

In Gen2 waren de interface mibs niet meer beschikbaar, alleen cpu en mem.
ah .. daar heb ik niet mee van doen, maar ik zie wel wat wijzigingen nu verschijnen ..

• kevertje1977
  • Laatst online: 06-07 15:14
[...]

Als ik een snmpwalk op de controller doe zie ik niet direct iets wat er op lijkt helaas.

http://pvoutput.org/list.jsp?id=46194&sid=42129

• wopper
kevertje1977 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:11:
[...]

Als ik een snmpwalk op de controller doe zie ik niet direct iets wat er op lijkt helaas.
Per AP niet via de controller.

• ed1703
  • Niet online

ed1703

I'm still learning...

kevertje1977 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:11:
[...]

Per SSID weet ik niet. Per AP wel.
php list_ap_connected_users.php
<b>AP name:</b>Unifi AC Light Kantoor (wifi02) <b>model:</b>U7LT <b># connected clients:</b>7<br><b>AP name:</b>Unifi AC Light Huiskamer (wifi01) <b>model:</b>U7LT <b># connected clients:</b>3<br><b>AP name:</b>Unifi AC Mesh Tuin (wifi03) <b>model:</b>U7MSH <b># connected clients:</b>0<br>
Maar dit is dus API, geen SNMP. Beide not supported by Ubiquiti. dwz: Ze maken er bijna geen supportartikelen voor.

[Voor 8% gewijzigd door ed1703 op 23-06-2020 15:28]

Solaredge, Trinasolar 3600W, Cisco(Catalyst/Nexus)/InfoBlox(IPAM)/VMWare/De(Rasp)bian/Raspberry's/Ubiquiti(edge+unifi)/Mikrotik. Droomt over IP Subnetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wopper
nero355 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:17:
Volgens mij doe ik daar niks mee, maar DTIM staat hier al een tijdje op 3 ingesteld, omdat er onder andere een tijdje een Apple apparaat in huis heeft gezeten :)
Add support for UXG-Pro.
Set default DTIM interval to 3.
Auto-backup should be enabled by default.

https://community.ui.com/...8c-4b4f-947c-13f322feded7

Wat een visionair ben jij :)😝

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

eindelijk eens een iperf3 test gedaan

iperf3.exe -c 10.1.1.70 -t 10 -P 5

AC Pro met de 5.x.x. firmware .. ik zie in ieder geval t.o.v de 4.x.x range firmware een performance verbetering.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 01:07

pinda powerrr

Slow down...

Hier maar eens reageren, lees al een paar maanden mee en heb al veel gehad aan de diverse antwoorden en oplossingen d:)b

Thuis, zoals velen hier Unifi AP's (Nano HD en AC-Pro), controller draait op de laptop, eens in de maand even loeren en klaar. Misschien eens een Cloud Key gen1 van V&A scoren voor het leuke :P

Sinds kort aan het werk bij een grote B&B, meer een mini hotel eigenlijk. Een van de eigenaren was al driftig Unifi AP's gaan kopen en "het draaide". Sinds ik er ben een Cloud Key Gen 2 erbij en de AP's anders geplaatst. Het zijn zes AC-Pro's in totaal.
Netjes een guest portal gemaakt die op de standaard guest policy werkt. Alleen één probleem....iPhones willen vaak niet verbinden. Komen niet op de guest portal, of na de portal is er niks meer, dus ook geen verbinding.
Google leert mij dat iPhones daar wel vaker last van hebben op de guest portal van Unifi, maar een echte oplossing heb ik er niet tussen zien staan.

Iemand een idee?

Verder nog de vraag, is de guest policy in de Unifi controller afdoende om de gasten af te schermen van het normale netwerk waarop onze laptops draaien? Of moet ik mij gaan verdiepen in VLANs?
Op dit moment wordt de DHCP nog gedaan door de KPN Experiabox, mogelijk dat ik op termijn een USG ga plaatsen.

The blues ain't nothing but a good man feeling bad

Acties:
  • +1Henk 'm!

• svenvg93
Als ik zo lees sterft Edgemax ook een langzame dood?
https://community.ui.com/...78-431d-9735-974625e27fc1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

I&#039;m still learning...

Er zit zat nog een edgeswitch in EA, al zegt dat nog niet zoveel.
Qua software worden er nog steeds features toegevoegd.

Deze opmerking is overigens wel interessant:
"We expect that the new UNMS product line will be especially helpful for users that are starting up or expanding their WISP networks. If you have a new deployment site that you are starting from scratch, you can simply add your devices to the UNMS (Cloud) controller and be on your way."
Alleen is het nu zo dat je de UNMS-cloud-controller pas echt kunt gebruiken als je 10+ devices onder je beheer hebt. Daaronder gooit UI je controller weg na x dagen gebruik. Weet niet of dat inmiddels anders is, maar wel punt van aandacht. Als losse deployment gebruiken kan dus voor zover ik weet niet, of je moet zelf op een VM een eigen controller draaien.

Ben iig benieuwd naar eventuele routerproducten in deze nieuwe lijn en alle aankomende features.

[Voor 46% gewijzigd door ed1703 op 23-06-2020 22:41]

Acties:
  • +2Henk 'm!
pinda powerrr schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:38:
Hier maar eens reageren, lees al een paar maanden mee en heb al veel gehad aan de diverse antwoorden en oplossingen d:)b

Thuis, zoals velen hier Unifi AP's (Nano HD en AC-Pro), controller draait op de laptop, eens in de maand even loeren en klaar. Misschien eens een Cloud Key gen1 van V&A scoren voor het leuke :P

Sinds kort aan het werk bij een grote B&B, meer een mini hotel eigenlijk. Een van de eigenaren was al driftig Unifi AP's gaan kopen en "het draaide". Sinds ik er ben een Cloud Key Gen 2 erbij en de AP's anders geplaatst. Het zijn zes AC-Pro's in totaal.
Netjes een guest portal gemaakt die op de standaard guest policy werkt. Alleen één probleem....iPhones willen vaak niet verbinden. Komen niet op de guest portal, of na de portal is er niks meer, dus ook geen verbinding.
Google leert mij dat iPhones daar wel vaker last van hebben op de guest portal van Unifi, maar een echte oplossing heb ik er niet tussen zien staan.

Iemand een idee?

Verder nog de vraag, is de guest policy in de Unifi controller afdoende om de gasten af te schermen van het normale netwerk waarop onze laptops draaien? Of moet ik mij gaan verdiepen in VLANs?
Op dit moment wordt de DHCP nog gedaan door de KPN Experiabox, mogelijk dat ik op termijn een USG ga plaatsen.
Klopt als mensen te vaak van ssid switchen wil soms de cna niet meer open. Oplossing is de iPhone opnieuw opstarten.

Als je hulp nodig hebt met het bouwen, beveiliging en implementeren van firewall regels of met Bijv ssl virus inspectie van je internet verkeer voor dat het je netwerk in komt stuur dan even een berichtje ik help je graag.
Daarnaast kan ik je helpen met betere guest portal.

Acties:
  • +2Henk 'm!
wopper schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:38:
Add support for UXG-Pro.
Set default DTIM interval to 3.
Auto-backup should be enabled by default.

https://community.ui.com/...8c-4b4f-947c-13f322feded7

Wat een visionair ben jij :) :P
Like duh! 8) }) :*)

Some say : http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=19981111 O-) ;) :+
Falcon10 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:48:
Das nog een idee.
Overal de logos afstrippen en stickertjes van TP Link ofzo opplakken >:)
Zoveel scheelt dat niet in prijs dus overweeg eens oude Sweex logo's of zo :+
LightStar schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:50:
Die had ik graag gewild maar was mij net wat te prijzig, heb hier ook een Gen2 24 PoE (non-pro) en die is compleet stil ! wat voor mij een groot voordeel is gezien de vorige (US16-150) in de zomer maanden goed hoorbaar was in de meterkast.
HKLM_ schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:53:
Inderdaad vorig jaar met die hitte was de US-16 150 een echt heethoofd... heb net eens aan de gen 2 gevoeld en deze is echt een stuk cooler dat hebben ze beter voor elkaar. (Jammer dat ze op de temp sensor hebben bezuinigd)
Geen last van gehad, maar misschien heb ik de boel te weinig belast of hebben jullie veel meer PoE apparaten eraan hangen :?
zeroday schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:32:
eindelijk eens een iperf3 test gedaan

iperf3.exe -c 10.1.1.70 -t 10 -P 5

[Afbeelding]

AC Pro met de 5.x.x. firmware .. ik zie in ieder geval t.o.v de 4.x.x range firmware een performance verbetering.
Vergroot eens de window size om de snelheid nog verder op te voeren ;)
pinda powerrr schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:38:
VLAN's zijn een veel beter idee, want zonder VLAN's kan je andere apparaten nog steeds op MAC niveau zien ;)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• rally
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

nero355 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:17:
[...]

Volgens mij doe ik daar niks mee, maar DTIM staat hier al een tijdje op 3 ingesteld, omdat er onder andere een tijdje een Apple apparaat in huis heeft gezeten :)
Heb je die voor zowel 2.4GHz als 5GHz op 3 staan? Of alleen voor 5Ghz?

http://www.deyterra.com

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

[quote]nero355 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 01:12:
[...]

[...]

heb je een voorbeeld? Ik zie niet veel verschil als ik een -w 32M of zo erbij zet.
daarnaast het is een 'test' tool daar heb je in real life dan niet zoveel aan
ik zie in Windows wel dat de doorvoer sneller is geworden
ik zie nu 66MB/s verschijnen en dat heb ik niet eerder gezien .. nu nog kijken of dat straks niet inkakt

• wopper
zeroday schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 07:53:
[quote]nero355 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 01:12:
[...]

[...]

heb je een voorbeeld? Ik zie niet veel verschil als ik een -w 32M of zo erbij zet.
ik zie nu 66MB/s verschijnen en dat heb ik niet eerder gezien .. nu nog kijken of dat straks niet inkakt
Om een of andere reden is een UniFi AP altijd sneller met de -R (reverse data stroom) optie. Als je nerdstats wilt hebben 8)

• jaspecram
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 02-07 17:14
Wat fijn dat deze topic er is! Heel nuttig om alle tips te lezen. Daarvoor dank alvast.

Ik ben op dit moment een huis volledig aan het verbouwen. Alle leidingen moeten nog gelegd worden. Ik wil een dekkend wifi netwerk in het huis hebben waar ook een gasten netwerk op draait. Verder is eigenlijk mijn enige wens dat het zo betrouwbaar en onderhoudsvrij is als mogelijk. Ik ben geen hobbyist die het leuk vindt om het netwerk te monitoren en/of optimaliseren. Ik kan wat advies gebruiken over de keuze van apparatuur en plek waar alles moet komen.

Ons huis heeft drie verdiepingen. Het deel op de eerste verdieping met het kruis (1.3A) is een open verbinding met de begane grond. Geen vloer en geen muren. Het trappenhuis is ook helemaal open. Op de plek van de blauwe rondjes komen bedrade UTP aansluitingen. De sterretjes geven aan waar ik van plan was de access points op te hangen (vermoedelijk de UniFi AP-AC-LITE). Ik heb nu de volgende vragen:
  1. Ik was van plan de drie APs hoog aan de muur te hangen. Ik begreep uit eerdere posts dat de dekking beter is als ik ze aan het plafond ophang. Klopt dat?
  2. Ik was van plan drie APs op te hangen. Maar ik twijfel een beetje of een AP op de eerste verdieping wel nodig is. Hoe kan ik daar achter komen?
  3. Ik lees in deze topic veel enthousiaste verhalen over de in-wall oplossing. Is het een idee om op de plaats waar nu bedrade UTP aansluit punten zijn (de drie blauwe rondjes) drie in-wall APs aan te sluiten ipv de drie APs aan het plafond? Ik ben wel gecharmeerd van het idee dat het gecombineerde APs/switches zijn. Maar de plekken lijken me minder centraal.
  4. In de hoop om een beetje "future proof" te zijn, zou ik het liefst APs hebben die ook wifi 6 ondersteunen. Ik las op tweakers ergens dat Ubiquiti al eens een paar van die dingen verkocht heeft aan vaste klanten. Is het handig om daar op te wachten?
  5. Ik krijg mijn internet van XS4ALL/KPN via een FritzBox binnen. Ik snap dat ik iig een switch met PoE en de APs nodig heb. Op verschillende plekken (zoals de topic start) lees ik dat ik eventueel ook een USG router en/of CloudKey nodig heb. Ik kan nergens vinden of die noodzakelijk zijn of dat ze optioneel zijn. En als ze optioneel zijn, wat precies de voordelen zijn. Ik kan met voorstellen dat de FritzBox eventueel de DHCP zou kunnen doen.
Sorry voor de beginners vragen. Ik kijk uit naar jullie ideeën?

Dank, Jasper

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ik zal ook even een bijdrage leveren in dit topic ipv alleen maar vragen stellen :).
jaspecram schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:01:

• Ik was van plan de drie APs hoog aan de muur te hangen. Ik begreep uit eerdere posts dat de dekking beter is als ik ze aan het plafond ophang. Klopt dat?
Klopt. Je kunt ze ook beter afstellen na een site survey zodat de dekking optimaal mogelijk is en goed is verdeeld tussen de AP's.

Dekking zal altijd verschillend zijn per woning en is afhankelijk van isolatie, muren, m2 etc. Meten = weten.
Mogelijk kun je er drie aanschaffen en met twee beginnen. Laatste terugsturen als dit een optie is? Persoonlijk zou ik lekker voor drie gaan - dit koop je toch niet elk jaar toch en het zal denk ik beter uitpakken als het gaat om de brandbreedte.
• Ik was van plan drie APs op te hangen. Maar ik twijfel een beetje of een AP op de eerste verdieping wel nodig is. Hoe kan ik daar achter komen?
Zie hierboven.
• Ik lees in deze topic veel enthousiaste verhalen over de in-wall oplossing. Is het een idee om op de plaats waar nu bedrade UTP aansluit punten zijn (de drie blauwe rondjes) drie in-wall APs aan te sluiten ipv de drie APs aan het plafond? Ik ben wel gecharmeerd van het idee dat het gecombineerde APs/switches zijn. Maar de plekken lijken me minder centraal.
Mijn in-walls komen eind deze week binnen dus heb het zelf nog niet kunnen ervaren maar ik heb er uiteindelijk toch voor gekozen versus de AP's aan het plafond omdat ik op sommige locaties ook een switch kon gebruiken (tv, sonos, versterker, kantoor pc etc) en hiermee minder apparaten had. Ook oogt het optisch mooier vind ik dan zo'n ding ergens in je huis.. is toch meer in het zicht. Dekking zal het probleem niet zijn wanneer je er 3 aanschaft denk ik. Losse switches kosten overigens ook weer geld en de goedkopere ubiquiti versie heeft nog een paar beperkingen voor IPTV bijv.
• In de hoop om een beetje "future proof" te zijn, zou ik het liefst APs hebben die ook wifi 6 ondersteunen. Ik las op tweakers ergens dat Ubiquiti al eens een paar van die dingen verkocht heeft aan vaste klanten. Is het handig om daar op te wachten?
Dit had ik toevallig gevraagd enige tijd geleden in dit topic. Dit gaat nog wel even duren denk ik aangezien ze nog maar net in de early access USA langs zijn gekomen. Ik reken zelf op minimaal een half jaar en ik heb daarom de knoop doorgehakt en ben voor de in-wall HD gegaan.

Voorlopig is dit meer dan voldoende (zeker bij de HD variant) en veel devices zitten nog op het oude type wifi en heel eerlijk - als je hoge performance zoekt - kun je beter een device zonder WIFI koppelen (dus bijv via de inwall i.c.m. een ethernet kabel.)
• Ik krijg mijn internet van XS4ALL/KPN via een FritzBox binnen. Ik snap dat ik iig een switch met PoE en de APs nodig heb. Op verschillende plekken (zoals de topic start) lees ik dat ik eventueel ook een USG router en/of CloudKey nodig heb. Ik kan nergens vinden of die noodzakelijk zijn of dat ze optioneel zijn. En als ze optioneel zijn, wat precies de voordelen zijn. Ik kan met voorstellen dat de FritzBox eventueel de DHCP zou kunnen doen.
[/list]
Cloud key is wat anders dan een router/firewall. De Cloud key gebruik je voor het monitoren, beheren en updaten van je ubiquiti omgeving. Dit kun je met een cloud key doen, of de software op een VM of pc etc zetten. Ik heb zelf de cloud key gen2 gekocht omdat ik geen zin had om nog ergens een VM / pc hierover in te richten. Wel relatief duur - maar dan maar ff doorbijten aangezien je de rest van het eco systeem ook hebt aangeschaft.

Voor een firewall/router zou ik nu geen USG meer aanschaffen. Zijn relatief verouderd en ze zijn bezig met een opvolger. Een alternatief zou kunnen zijn de UDM of de UDM Pro. Als je voor de UDM gaat heb je meteen een accesspoint erbij - maar die hoef je natuurlijk niet te gebruiken. Voordeel is dat de UDM ook een controller heeft - waardoor je dus geen cloud key hoeft aan te schaffen.

Zelf heb ik overigens een pfsense router omdat ik graag wat meer controle / opties heb. Deze doet dan ook DHCP/firewall etc. Mogelijk dat ik in de toekomst naar de UDM Pro ga als deze in 10" verkrijgbaar is voor in de meterkast. Maar jij geeft aan het niet te ingewikkeld te maken - dus dan zou ik bij je fritzbox blijven of de UDM aanschaffen. Fritzbox kan ook prima router/firewall en dhcp doen.

edit: vergeet nog te zeggen - power over ethernet is erg praktisch voor je Ap's/ In walls en toekomstige camera's etc. Maar is niet noodzakelijk.

Je hebt hiervoor het juiste type switch nodig. Bijv de US-8-150w. Deze heeft 10 porten als je de SFP's omzet naar RJ45 met een adapter en past in een meterkast. De grotere gen 2 switch versies vaak niet als je hem in een mooie mini kast wilt ophangen.

[Voor 7% gewijzigd door Workaholic op 24-06-2020 14:27]

Mijn V&A aanbod | Imgur of photobucket alternatief voor foto's uploaden http://imgup.nl

• Cardinal
  • Nu online
@jaspecram ter aanvulling op @Workaholic
3. Ik heb zelf een Inwall HD en een NanoHD. ik heb het gevoel dat de NanoHD beter werkt qua bereik. De Inwall is ideaal als je het als switch wilt gebruiken.
4. Hoeveel Wifi6 apparaten heb je? Ik 0. Daarnaast is mij niet duidelijk of het te koste gaat van de 5g en 2.4g variant.
5. Een Poe switch is niet noodzakelijk, wel praktisch omdat je anders injector moet plaatsen en de vraag is of je die ergens netjes kwijt kan.
Een Cloudkey is niet noodzakelijk, behalve als je een guestnetwerk wilt draaien, of het apparaat waar de software op draait moet aanstaan.

Na een tijdje de software te hebben gedraaid op mijn PC uiteindelijk gegaan voor een UDM Pro + Poe Switch (16poort 2nd gen)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23:37
Workaholic schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:17:
Voor een firewall/router zou ik nu geen USG meer aanschaffen. Zijn relatief verouderd en ze zijn bezig met een opvolger. Een alternatief zou kunnen zijn de UDM of de UDM Pro. Als je voor de UDM gaat heb je meteen een accesspoint erbij - maar die hoef je natuurlijk niet te gebruiken. Voordeel is dat de UDM ook een controller heeft - waardoor je dus geen cloud key hoeft aan te schaffen.
Ben het volledig met je eens dat de USG verouderd is, maar op zich nog steeds een prima ding. Als je die security-info-toeters-en-bellen niet nodig hebt werkt ie nog prima. 1 Gbps internet zou moeten kunnen (heb zelf 250 Mpbs).
Je hebt ze voor rond de 100 euro, niet echt heel duur voor wat ie biedt. Een UDM zit je al rond de 300.

Ik heb het hier vaker lopen roeptoeteren, maar ik zou nu nog steeds de oude USG-3P aanschaffen op dit moment, bij gebrek aan beter.

• Workaholic
  • Niet online
rinkel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:46:
[...]

Ben het volledig met je eens dat de USG verouderd is, maar op zich nog steeds een prima ding. Als je die security-info-toeters-en-bellen niet nodig hebt werkt ie nog prima. 1 Gbps internet zou moeten kunnen (heb zelf 250 Mpbs).
Je hebt ze voor rond de 100 euro, niet echt heel duur voor wat ie biedt. Een UDM zit je al rond de 300.

Ik heb het hier vaker lopen roeptoeteren, maar ik zou nu nog steeds de oude USG-3P aanschaffen op dit moment, bij gebrek aan beter.
Ik denk dat we hier dan in mening verschillen :). Mijn persoonlijke mening (nofi):

Ik zou nog eerder die fritzbox gebruiken (0 euro investering) dan nu 100 euro uitgeven aan een model uit 2014 die al snel tegen zijn limiet aanloopt. Internet verbindingen worden ook sneller en als je maar iets van DPI gaat inschakelen zakt de snelheid al helemaal in. Buurman heeft zijn ziggo snelheid verhoogd en haalt niet zijn max en zijn USG had hij dit jaar gekocht op advies van de lokale pc boer...

Kortom.. beter die 100 euro in je zak houden, start lekker met de fritzbox, knutsel zelf aan met een pfsense oid, of schaf de UDM aan. Tel ook je voordeel mee voor een ingebouwde cloud key (als je van plan bent om die aan te schaffen ipv zelf in een container of op een vm te installeren). Cloud key 1 is relatief betaalbaar, maar raakt soms corrupt, de gen2 is een stuk duurder (180 euro). Dan is de UDM opeens een stuk interessanter. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat er nog veel features ontbreken die ik nu met pfsense ook gebruik en ik IPTV wil gebruiken.

[Voor 19% gewijzigd door Workaholic op 24-06-2020 15:08]

Mijn V&A aanbod | Imgur of photobucket alternatief voor foto's uploaden http://imgup.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rinkel
Workaholic schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:01:
[...]

Ik denk dat we hier dan in mening verschillen :). Mijn persoonlijke mening (nofi):

Ik zou nog eerder die fritzbox gebruiken (0 euro investering) dan nu 100 euro uitgeven aan een model uit 2014 die al snel tegen zijn limiet aanloopt. Internet verbindingen worden ook sneller en als je maar iets van DPI gaat inschakelen zakt de snelheid al helemaal in. Buurman heeft zijn ziggo snelheid verhoogd en haalt niet zijn max en zijn USG had hij dit jaar gekocht op advies van de lokale pc boer...

Kortom.. beter die 100 euro in je zak houden, start lekker met de fritzbox, knutsel zelf aan met een pfsense oid, of schaf de UDM aan. Tel ook je voordeel mee voor een ingebouwde cloud key (als je van plan bent om die aan te schaffen ipv zelf in een container of op een vm te installeren). Cloud key 1 is relatief betaalbaar, maar raakt soms corrupt, de gen2 is een stuk duurder (180 euro). Dan is de UDM opeens een stuk scherper.
Dat mag hoor :)
Overigens haal je met DPI nog steeds max snelheid, alleen niet met IDS/IPS.
Als je nog een router hebt en je kunt nog even wachten op de UXG, dan is dat uiteraard ook prima.

Ik vind de USG nu eenmaal erg prettig werken en alles zit in 1 ecosysteem.

Welke snelheid van ziggo heeft je buurman? Ik heb namelijk ook Ziggo, alleen (maar) 250 Mbps. En dat haal ik altijd (ook met DPI)

[Voor 4% gewijzigd door rinkel op 24-06-2020 15:10]

• ed1703
  • Niet online

ed1703

rinkel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:08:
[...]

Dat mag hoor :)
Overigens haal je met DPI nog steeds max snelheid, alleen niet met IDS/IPS.
Als je nog een router hebt en je kunt nog even wachten op de UXG, dan is dat uiteraard ook prima.

Ik vind de USG nu eenmaal erg prettig werken en alles zit in 1 ecosysteem.
Voor huis/tuin/keuken gebruiker met je eens. Echter is sommige software zodanig verouderd dat je als echte prosumer wel tegen zaken aan gaat lopen. OpenVPN is er daar 1 van. Die moet je vaak aan de andere kant van de lijn downgraden of in ieder geval verouderde securitysettings meegeven. TLSversie bijvoorbeeld.
Dan is zelfs een goedkopere edgerouter nog beter.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rinkel
ed1703 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:13:
[...]

Voor huis/tuin/keuken gebruiker met je eens. Echter is sommige software zodanig verouderd dat je als echte prosumer wel tegen zaken aan gaat lopen. OpenVPN is er daar 1 van. Die moet je vaak aan de andere kant van de lijn downgraden of in ieder geval verouderde securitysettings meegeven. TLSversie bijvoorbeeld.
Eens hoor. Het is ook gewoon jammer dat de UXG (non pro) er nog steeds niet is (als ie er al komt).
OpenVPN heb ik opgelost met een Raspberry PI, maar veel mooier zou zijn als je dit ook gewoon in de router kan regelen.
Maar verder vind ik de USG-3P nog steeds een prima apparaat, al zij het wat verouderd.
Tegen de tijd dat mijn snelheid boven de 1Gbps komt is de UXG er hopelijk...

Maar voor mijn doeleinden werkt ie nog steeds goed en zou ik em nog steeds kopen als ie nu stuk gaat.
(allemaal imho natuurlijk :P ) Ik ben denk ik die huis-tuin-keuken-gebruiker ;)

• Cardinal
  • Nu online
Daarnaast of UXG wel de moeite is vanwege de prijs (op basis van de zeer hoge UXG Pro prijs)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Cardinal schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:24:
Daarnaast of UXG wel de moeite is vanwege de prijs (op basis van de zeer hoge UXG Pro prijs)
Ben altijd kritisch over de featureset van UI spul. Tegen de tijd dat ze bij die club een beetje op stoom komen met hun codingskills is je router al afgeschreven. Ik wacht wel even tot m’n 3p de geest geeft. Als early adopter echt pijnlijk voor je portemonnee.

Acties:
  • +1Henk 'm!
rally schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 04:28:
Heb je die voor zowel 2.4GHz als 5GHz op 3 staan? Of alleen voor 5Ghz?
Beiden :)
Helaas niet, want het is alweer een tijdje geleden dat ik de boel hier heb zitten testen...

Gewoon zelf een beetje spelen met de waardes en kijken waarmee je het hoogst uitkomt :)
Ik zie niet veel verschil als ik een -w 32M of zo erbij zet.
Des te betrouwbaarder je verbinding is des te sneller de window size wordt vergroot dus IMHO is het wel nuttig om daarmee uitgebreid te testen en dan de uitkomst met de praktijk te vergelijken :)
Dat is niet verkeerd voor een WiFi verbinding! d:)b

/Grote EDIT :
Workaholic schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:01:
Ik zou nog eerder die fritzbox gebruiken (0 euro investering) dan nu 100 euro uitgeven aan een model uit 2014 die al snel tegen zijn limiet aanloopt.
Alleen kent Fritzje geen VLAN's en dat is vaak toch wel verdomd handig! :)
Internet verbindingen worden ook sneller en als je maar iets van DPI gaat inschakelen zakt de snelheid al helemaal in. Buurman heeft zijn ziggo snelheid verhoogd en haalt niet zijn max en zijn USG had hij dit jaar gekocht op advies van de lokale pc boer...
Dan moet buurman maar eens Hardware NAT Offload inschakelen! ;)

En DPI is ook Hardware Offloaded dus dat mag ook geen probleem heten!

Staat trouwens uit hier, want ik kan al genoeg Big Brother spelen via mijn Pi-Hole })
Kortom.. beter die 100 euro in je zak houden, start lekker met de fritzbox, knutsel zelf aan met een pfsense oid, of schaf de UDM aan.
Een DIY Router met pfSense kan ik dan weer wel heel erg waarderen, want veel uitgebreider dan het hele UniFi gebeuren :Y)
Tel ook je voordeel mee voor een ingebouwde cloud key (als je van plan bent om die aan te schaffen ipv zelf in een container of op een vm te installeren). Cloud key 1 is relatief betaalbaar, maar raakt soms corrupt, de gen2 is een stuk duurder (180 euro). Dan is de UDM opeens een stuk interessanter. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat er nog veel features ontbreken die ik nu met pfsense ook gebruik en ik IPTV wil gebruiken.
CK Gen 1 zuigt inderdaad en de CK Gen 2 is overpriced dus hou ik het voorlopig bij mijn Raspberry Pi 3B die al meerdere keren per ongeluk is getest op stroomuitval! :+
ed1703 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:13:
Hmm... een Edgerouter X als OpenVPN Server gebruiken i.p.v. de Raspberry Pi 4 met 2 GB : Wie zou er sneller zijn :?

Met de 3B haalde ik al prima bruikbare snelheden opzich, want vaak zal de verbinding aan de andere kant de bottleneck zijn :)
Cardinal schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:24:
Hoeveel Wifi6 apparaten heb je? Ik 0. Daarnaast is mij niet duidelijk of het te koste gaat van de 5g en 2.4g variant.
Alles draait gewoon netjes naast elkaar dus maak je daar maar geen zorgen over! ;)

Echter moet je niet kijken naar het aantal 802.11ax apparaten dat je hebt, maar naar de voordelen in de toekomst :
- Minder Hub en meer de Bridge/Switch kant op qua gelijktijdig verkeer.
- SSID's die minder elkaar storen doordat ze met een eigen "kleurtje" werken.
- Nog een aantal voordelen die tot nu toe slecht of niet werden toegepast bij 802.11ac en lagere standaarden! :)

Kortom : Nu lekker de boel cheap houden, zodat die 802.11ax In Wall upgrade straks zo min mogelijk geld kost! :P

[Voor 59% gewijzigd door nero355 op 24-06-2020 16:30]

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

nero355 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:08:
[...]

Hmm... een Edgerouter X als OpenVPN Server gebruiken i.p.v. de Raspberry Pi 4 met 2 GB : Wie zou er sneller zijn :?
Een RPI 2-4 is altijd beter dan een X. Al is het alleen al om het enigzins up-to-date zijn van de securitysoftware. Dat gaat bij mij voor snelheid. Afhankelijk wat je van plan bent met je openVPN verbinding, maak je daar een een verdere afweging in. Zelf gebruik ik het om een backup vanaf m'n TransIP VPS naar m'n NAS te pompen. Dat gebeurt overigens nu rechtstreeks naar m'n NAS omdat die de verbinding opzet. Andersom ben ik te afhankelijk van m'n USG.

• jaspecram
bedankt voor alle antwoorden allemaal.
Cardinal schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:24:
@jaspecram ter aanvulling op @Workaholic
5. Een Poe switch is niet noodzakelijk, wel praktisch omdat je anders injector moet plaatsen en de vraag is of je die ergens netjes kwijt kan.
Een Cloudkey is niet noodzakelijk, behalve als je een guestnetwerk wilt draaien, of het apparaat waar de software op draait moet aanstaan.

Na een tijdje de software te hebben gedraaid op mijn PC uiteindelijk gegaan voor een UDM Pro + Poe Switch (16poort 2nd gen)
Ik wil eigenlijk wel een guestnetwerk draaien. Dan toch wel een router nodig? Of kan dat (voorlopig) ook in de Fritzbox. :?

• jaspecram
Workaholic schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:17:
Ik zal ook even een bijdrage leveren in dit topic ipv alleen maar vragen stellen :).

Dit had ik toevallig gevraagd enige tijd geleden in dit topic. Dit gaat nog wel even duren denk ik aangezien ze nog maar net in de early access USA langs zijn gekomen. Ik reken zelf op minimaal een half jaar en ik heb daarom de knoop doorgehakt en ben voor de in-wall HD gegaan.

Voorlopig is dit meer dan voldoende (zeker bij de HD variant) en veel devices zitten nog op het oude type wifi en heel eerlijk - als je hoge performance zoekt - kun je beter een device zonder WIFI koppelen (dus bijv via de inwall i.c.m. een ethernet kabel.)
Ik zoek jouw oude vraag even op..... Ik heb nog tot november. Gaat er om spannen. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 06-07 18:03

roeleboel

en zijn beestenboel

jaspecram schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:27:
Ik wil eigenlijk wel een guestnetwerk draaien. Dan toch wel een router nodig? Of kan dat (voorlopig) ook in de Fritzbox. :?
Hoe veilig moet het zijn?

Jan met de pet die niks van computers snapt maar wel met de wifi kan verbinden?
Dan is de guest mode die in de controller zit goed genoeg. Fritzbox is ok

Irritante buur die jou kost wat kost wil afluisteren?
Investeer in een router en de tussenliggende switches die vlans aankunnen (al dan niet van ubiquiti)

Aivd? Verbrand alles wat ooit aan het internet gehangen heeft 🙂

• jaspecram
roeleboel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:53:
[...]

Hoe veilig moet het zijn?

Jan met de pet die niks van computers snapt maar wel met de wifi kan verbinden?
Dan is de guest mode die in de controller zit goed genoeg. Fritzbox is ok

Irritante buur die jou kost wat kost wil afluisteren?
Investeer in een router en de tussenliggende switches die vlans aankunnen (al dan niet van ubiquiti)

Aivd? Verbrand alles wat ooit aan het internet gehangen heeft 🙂
Het is voor Jan met de Pet. Mooi. Begin ik met switch + APs naast mij Fritzbox router. En eventueel later wat toys for the boys er bij.....

Thx weer!

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

wopper schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:22:
[...]

Om een of andere reden is een UniFi AP altijd sneller met de -R (reverse data stroom) optie. Als je nerdstats wilt hebben 8)
Tsja.. inderdaad .. maar och .. ik heb liever een vergelijk met andere gebruikers die dezelfde instellingen gebruiken ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 07:21

HKLM_

www.cloud23.nl

Aangezien het vakantie geld /budget nog niet helemaal op was vanmiddag toch nog maar een tweede usw 16 gekocht... warmte en geluid zijn perfect. Deze monteer ik onder de TV kast en kunnen mooi alle media spullen in :P

Direct twee 1GB utp gbics erbij zodat ik kan prutsen met de sfp porten :P

* HKLM_ begin dit jaar had ik een usw 8 ARM ding welke helemaal ruk was. Nu het grove geschut maar ingezet :+

[Voor 17% gewijzigd door HKLM_ op 24-06-2020 20:27]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• svenvg93
De UniFi Switch Lite 16 PoE is uit EA gehaald en in de normale US store gezet :). Nu nog wachten tot die hier te koop is.

https://store.ui.com/coll.../products/usw-lite-16-poe

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:03
Hopen dat deze snel beschikbaar wordt in de EU store. Is voor mij een goede oplossing en compacter dan de 19” 16 poort switch.

PV Output

Acties:
  • +1Henk 'm!
svenvg93 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:09:
De UniFi Switch Lite 16 PoE is uit EA gehaald en in de normale US store gezet :). Nu nog wachten tot die hier te koop is.

@HKLM_ heb je jouw nieuwe USW 16 PoE alweer ingepakt? :+

Mag ik overigens vragen hoeveel apparaten je bij de TV hebt? 16 poorten daar nodig is wel erg veel? TV, receiver, mediaspeler, evt. een of twee consoles, wellicht een voip telefoon/basisstation, AP doorlussen, en met de uplink zit ik dan nog maar op 8 poorten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 07:21

HKLM_

www.cloud23.nl

RobertMe schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:44:
[...]

@HKLM_ heb je jouw nieuwe USW 16 PoE alweer ingepakt? :+

Mag ik overigens vragen hoeveel apparaten je bij de TV hebt? 16 poorten daar nodig is wel erg veel? TV, receiver, mediaspeler, evt. een of twee consoles, wellicht een voip telefoon/basisstation, AP doorlussen, en met de uplink zit ik dan nog maar op 8 poorten.
hehe ik zag het :P

Ik heb onderstaand op de beneden verdieping (link vanaf boven komt uit bij de tv kast vandaar.

- Uplink
- TV (android)
- Ziggo Media box
- Internet radio ding van de vrouw
- Playstation 4
- Xbox one
- Philips Hue
- Unifi AP Lite
- Unifi AP Lite (naar de schuur)

Kom ik momenteel uit op 9 devices, dan is een 16 poort misschien wat te veel maar met een 8 red ik het niet :P Nu doe ik het wel met een 8 poort maar moet ik zo nu en dan een utp wisselen en daar heb ik geen zin in.

[Voor 9% gewijzigd door HKLM_ op 24-06-2020 22:07]

HKLM_ schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:04:
[...]

hehe ik zag het :P

Ik heb onderstaand op de beneden verdieping (link vanaf boven komt uit bij de tv kast vandaar.

- Uplink
- TV (android)
- Ziggo Media box
- Internet radio ding van de vrouw
- Playstation 4
- Xbox one
- Philips Hue
- Unifi AP Lite
- Unifi AP Lite (naar de schuur)

Kom ik momenteel uit op 9 devices, dan is een 16 poort misschien wat te veel maar met een 8 red ik het niet :P Nu doe ik het wel met een 8 poort maar moet ik zo nu en dan een utp wisselen en daar heb ik geen zin in.
USW 8-150W met 1 of 2 SFP modules had natuurlijk ook gekund. En dan lekker glas trekken. * RobertMe wil ook nog een keer glas van kelder (modem + router + USW 8-150W + ...) naar zolder (USW 16-150W) trekken.
@RobertMe : Op de een of andere manier wordt het al gauw druk rond de "TV Switch" bij de meesten en bij mij zijn er ook al bijna alle 8 poorten in gebruik :
- 1x PoE Uplink of beter gezegd Downlink.
- 1x Uplink richting de AC Mesh buiten aan de muur.
- 1x TV zelf
- 2x TV kastjes
- 1x nVidia Shield TV

Dus dan hou je maar 2 poorten over en dan heb ik geen X-Box of PlayStation Console in huis en staat er in dit geval ook geen Versterker bij zoals in een andere kamer! :D

Door al die "Connected apparaten" van tegenwoordig ben je al gauw door je poorten heen en dan stelt zo'n switchje met maar 8 poorten al gauw niks voor! :$ :X :+

• RoelsRules
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 06-07 19:45
Wellicht kunnen jullie me helpen aangezien ik nu echt niet meer weet wat er aan de hand is cq waar ik de oplossingsrichting moet zoeken. Heb diverse unify spullen in huis en werkt redelijk tot goed. Heb (nog) geen zaken als Vlans ingesteld (nog niet mijn kennisgebied) maar sinds ik recent de firmware van de usg heb vernieuwd krijg ik meerdere keren per dag een mail dat een device even disconnected is. In de controller zie ik dat ook bij de meldingen (zie screenshot). Heb voor de zekerheid een overzicht gemaakt van mijn netwerk. Iemand een idee in welke richting ik moet zoeken?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

RoelsRules schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:49:
sinds ik recent de firmware van de usg heb vernieuwd krijg ik meerdere keren per dag een mail dat een device even disconnected is.
Welke firmware draai je nu dan precies :?
En waarop draai je de UniFi Controller ?!

Ik heb firmware 4.4.51.5287926 en heb nergens last van :)

Wat je zou kunnen checken :
- Een ander apparaat dat DHCP draait en de boel verpest.
- Iets van flooding door Multicast/Broadcast loops.

[Voor 4% gewijzigd door nero355 op 25-06-2020 11:59]

• Kr7Br
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 07:47
Ik was een beetje teleurgesteld dat de DPI informatie gewoon de som van alle verkeer op een hoop was. Ik had gehoopt een inzicht te krijgen op het verkeer per client op een bepaald moment. Na even te snuffelen op het internet zag ik al vlug dat ik niet de enige ben.
Nu kwam ik onlangs op de site van Unifi en wat zie ik daar in hun promomateriaal:

Iemand enig idee waar dit vandaan komt? Is dit reeds in beta ergens?

• RoelsRules
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 06-07 19:45
Ik draai nu (ook) 4.4.51.5287926
controller draai ik op een pc

Heb (voor zover ik weet en dubbel gecontroleerd) geen andere DHCP servers (ziggo staat in bridge)

dat van flooding/multicast ga ik eens zoeken/bekijken..

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Nogne
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 08:14

Nogne

Weet niet waar hij over praat

Kr7Br schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:10:
Ik was een beetje teleurgesteld dat de DPI informatie gewoon de som van alle verkeer op een hoop was. Ik had gehoopt een inzicht te krijgen op het verkeer per client op een bepaald moment. Na even te snuffelen op het internet zag ik al vlug dat ik niet de enige ben.
Nu kwam ik onlangs op de site van Unifi en wat zie ik daar in hun promomateriaal:
[Afbeelding]

Dit is een screenshot van de Unifi Network Traffic Stats. Mogelijk dat dit alleen voor de UDM(Pro) is?

Xbox: NogneNL

• Cardinal
  • Nu online
Lijkt inderdaad op wat beschikbaar is op mijn UDM Pro. Nou valt me wel op dat het mooier gepresenteerd wordt dan het is, maar zit er niet ver vandaan.

[Voor 8% gewijzigd door Cardinal op 25-06-2020 13:30]

• rinkel
Cardinal schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:28:
Lijkt inderdaad op wat beschikbaar is op mijn UDM Pro. Nou valt me wel op dat het mooier gepresenteerd wordt dan het is, maar zit er niet ver vandaan.

[Afbeelding]
Maar dat is toch hetzelfde als op de USG (3P) ? Of mis ik iets?

• Kr7Br
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 07:47
rinkel schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:37:
[...]

Dat is idd krak hetzelfde als ik heb. In de screenshot die ik eerder gepost heb, staat er een soort slider waarmee je door de tijd kan reizen en een soort date-range picker (1D, 5D, 1M,...). Precies het soort dingen die je wil als je het verkeer wat in het oog wil houden.
rinkel schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:37:
[...]

Klopt.
Marketing loopt altijd vooruit op de werkelijk controller. Nu krijgt de 5.14 wel dat zelfde nieuw hoofddashboard wat gelijk is het marketing materiaal deze namelijk op udm 5.13 als beta Dashboard actief geweest maar wegens problemen tijdelijk weer verwijderd.
Over de DPI weergaven kan ik niets zinnigs zeggen. Ik heb deze ook nog op udm gezien.

• vonkkie
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 05-07 12:35
en daar kkan je per gebruiker zien hoe veel en wat
Kr7Br schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:10:
[Afbeelding]

Zet eens Pi-Hole op en laat die lekker voor je spioneren! }) ;)

Word je blij van! Kan ik je garanderen! d:)b

DPI staat hier uit en gaat ook nooit meer aan! 8)

• UninPro
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 07:02
MadMax12 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:23:
Hopen dat deze snel beschikbaar wordt in de EU store. Is voor mij een goede oplossing en compacter dan de 19” 16 poort switch.
Wat zou een argument zijn om toch voor de 16 poort switch gen 2. te kiezen?
Deze staat namelijk op het lijstje om volgende maand aan te schaffen.
Maar de Lite versie ziet er inderdaad een stuk compacter uit.

• svenvg93
UninPro schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:49:
[...]

Sfp poorten, als de rest van je hardware al in een 19” rack zit.

• MadMax12
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:03
Voor mij is het voornamelijk het formaat wat me tegen zit. Ik heb een UDM en geen 19” of 10” kast in de meterkast. Deze switch past mij dus beter. En de hierboven genoemde SFP kan een reden zijn.
Voor mij is het formaat de grootste reden om deze te kiezen. Anders wordt het 2x een 8-60w switch en dan is dit mooier en compacter.
Ik sluit niet uit dat er in de toekomst nog een 19” systeem gaat komen.

PV Output

• rinkel
svenvg93 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:54:
[...]

Sfp poorten, als de rest van je hardware al in een 19” rack zit.
Dat is idd wel een voordeel van een UDM/UXG met zo’n switch. Snelle communicatie tussen de switches.
De switches (en USG 3p) die ik momenteel gebruik hebben dat helaas niet, en ook die nieuwe 16p lite dus niet.
Wellicht een reden om wat nieuw spul in huis te halen...
nero355 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:45:
[...]

Zet eens Pi-Hole op en laat die lekker voor je spioneren! }) ;)

Word je blij van! Kan ik je garanderen! d:)b

DPI staat hier uit en gaat ook nooit meer aan! 8)
Maar in PiHole kun je niet zien hoeveel data er doorheen gaat, alleen welke domeinen worden opgevraagd. En DPI kost niks (want hardware offloaded dus je houd de volledige snelheid).

Overigens heb ik zelf beide (DPI aan, en PiHole draaien) en ik kijk er nooit naar :P PiHole dan draaien voor blokkeren, en niet voor de inzichten, en DPI, tsja, in het begin was het leuk, nu kijk ik er nooit meer naar, en gezien het geen nadelen heeft kan het net zo goed aan blijven staan.
UninPro schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:49:
[...]

Persoonlijke mening: ik zie de 19" switches meer als "core switch" en deze "Lite" (en USW Flex Mini) meer als switch voor end devices. Dus zeg maar: een 19" model naast de router, en evt een Flex Mini of deze USW Lite op een plek waar je veel end devices hebt en extra poorten nodig zijn.

Maarja, voor thuisgebruik maakt dat natuurlijk minder uit. Maar als je bv UniFi inzet bij MKB zou je dus kunnen zeggen dat je zo'n USW Lite of Flex Mini in een kantoortje of kantoortuin plaatst, en "de grote switch waar alle kabels bij elkaar komen" dan een 19" model is.

Overigens kun je met de USW Gen2 dus ook die AR feature gebruiken (die je kunt "activeren" door de QR code op het display te scannen). Gezien de Lite geen display heeft zul je die verwacht ik dus niet in AR kunnen opnemen (of in ieder geval voorlopig niet). Maarja, als iets een gimmick is, is het die AR wel, en al helemaal voor thuisgebruik.
RobertMe schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:48:
[...]

Maar in PiHole kun je niet zien hoeveel data er doorheen gaat, alleen welke domeinen worden opgevraagd. En DPI kost niks (want hardware offloaded dus je houd de volledige snelheid).

Overigens heb ik zelf beide (DPI aan, en PiHole draaien) en ik kijk er nooit naar :P PiHole dan draaien voor blokkeren, en niet voor de inzichten, en DPI, tsja, in het begin was het leuk, nu kijk ik er nooit meer naar, en gezien het geen nadelen heeft kan het net zo goed aan blijven staan.
Je kan tegenwoordig ook de FTLDNS op de UDM installeren
Nee, Dit werk anders maar en is inderdaad niet gesupport Door ubnt maar ook niet geblokkeerd.

https://www.reddit.com/r/...or_pihole_on_your_device/

[Voor 7% gewijzigd door xbeam op 25-06-2020 21:33]

• roeleboel
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 06-07 18:03

roeleboel

en zijn beestenboel

Kan iemand mij vertellen of er bij een g3-flex camera in single pack een poe adapter meegeleverd wordt?

Alles wat ik vind lijkt er op te wijzen van niet, maar dat zou ik raar vinden, omdat dit nergens bij minpunten staat of opgelijst wordt in reviews...
Een bevestiging zou dus leuk zijn :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 06-07 14:30
roeleboel schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:18:
Kan iemand mij vertellen of er bij een g3-flex camera in single pack een poe adapter meegeleverd wordt?

Alles wat ik vind lijkt er op te wijzen van niet, maar dat zou ik raar vinden, omdat dit nergens bij minpunten staat of opgelijst wordt in reviews...
Een bevestiging zou dus leuk zijn :)
Er zit GEEN adapter in het single pack, noch in het multipack.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 07:55
Ik heb mijn probleem met het terugschakelen naar 100mbit van een CAT5e kabel opgelost .Dit door hem niet meer naar beneden te laten hangen. Dit werkt nu een paar dagen goed dus ik laat het zo even. Heb al wel nieuwe connectoren gehaald om een nieuwe kabel te trekken indien het nog een keer gebeurt.

Kamado Joe Classic | if you're lookin', you ain't cookin

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
svenvg93 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:09:

Ben benieuwd of deze op korte termijn in EMEA beschikbaar is. Ik zie hem al bij enkele webshops staan in NL als niet beschikbaar.

Twijfel nu heel erg om mijn US-8-150W in de doos te laten zitten en te gaan ruilen. Wat extra porten kan nooit kwaad en deze past ook mooi in mijn 10" rack op een plank.

Het enige waar ik nog geen uitsluitsel op heb gevonden is of deze STP / IGMP snooping gaat ondersteunen ja nee. Reddit weten ze het ook (nog) niet.

Verder.. zijn mijn inwalls HD binnen (3x), cloud key gen 2 etc. Was een duur grapje zo bij elkaar maar ik kan nu eindelijk legaal mee doen in dit topic ;). Van het weekend maar even kijken of ik ze goed gemonteerd krijg op de bestaande CAT6 wandcontactdozen. Zal deze er af moeten halen denk ik en connector op moeten knijpen. Neem aan dat dit gewoon een CAT6 connector mag zijn (nog nooit met POE gewerkt).

[Voor 20% gewijzigd door Workaholic op 26-06-2020 12:14]

RobertMe schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:48:
Maar in PiHole kun je niet zien hoeveel data er doorheen gaat, alleen welke domeinen worden opgevraagd.
Inderdaad veel nuttiger dan alleen vermelden dat een apparaat veel streamt : Lekker boeiend! :P
En DPI kost niks (want hardware offloaded dus je houd de volledige snelheid).
In sommige gevallen scheelde het wel iets, maar niet veel : Hooguit 1 a 2 ms :)
(Als ik het me goed herinner... Is alweer een tijdje geleden dat ik die vergelijking ergens had gezien...)
Pi-Hole check ik wel om de zoveel tijd, want tegenwoordig lijkt alles wel vol met ads en spionerende telemetry crap te zitten... :X :( :F

• ApoC
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06-07 14:57
Workaholic schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:30:
[...]

Ben benieuwd of deze op korte termijn in EMEA beschikbaar is. Ik zie hem al bij enkele webshops staan in NL als niet beschikbaar.

Twijfel nu heel erg om mijn US-8-150W in de doos te laten zitten en te gaan ruilen. Wat extra porten kan nooit kwaad en deze past ook mooi in mijn 10" rack op een plank.

Het enige waar ik nog geen uitsluitsel op heb gevonden is of deze STP / IGMP snooping gaat ondersteunen ja nee. Reddit weten ze het ook (nog) niet.

Verder.. zijn mijn inwalls HD binnen (3x), cloud key gen 2 etc. Was een duur grapje zo bij elkaar maar ik kan nu eindelijk legaal mee doen in dit topic ;). Van het weekend maar even kijken of ik ze goed gemonteerd krijg op de bestaande CAT6 wandcontactdozen. Zal deze er af moeten halen denk ik en connector op moeten knijpen. Neem aan dat dit gewoon een CAT6 connector mag zijn (nog nooit met POE gewerkt).
Die US8-150 geeft je wel een stuk meer POE headroom. 8 poorten POE+ met een totaalbudget van 45watt klinkt een tikkie scheef, het moest blijkbaar goedkoop blijven. Ben benieuwd of die “flex-switch look” de nieuwe designrichting wordt...kan er nog niet aan wennen.
ApoC schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:48:
[...]

Die US8-150 geeft je wel een stuk meer POE headroom. 8 poorten POE+ met een totaalbudget van 45watt klinkt een tikkie scheef, het moest blijkbaar goedkoop blijven. Ben benieuwd of die “flex-switch look” de nieuwe designrichting wordt...kan er nog niet aan wennen.
Ik denk dat ze gewoon 19" aanhouden voor de meeste dingen. Zoals ik hier gisteren al schreef, zo'n Flex Mini of USW Lite zijn leuk voor thuisgebruik of zakelijk bij end devices (in kantoortje / kantoortuin) maar als "core switch" lijken die robuuste dingen, met ook nog eens meer PoE ruimte, mij een stuk logischer.

Edit:
En PoE is daarom IMO ook een bijzaak. Voor thuisgebruik leuk voor 1, 2, 3 APs, of zakelijk om wat VOIP telefoons op aan te sluiten (ook die zullen de 15W van 802.3af nooit vol trekken), maar niet bedoeld voor serieuze installaties met bergen APs of overige PoE hardware.

[Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 26-06-2020 17:56]

• rinkel
Als ik naar naar mijn AP’s kijk op m’n switch, dan verbruiken ze ook niet zoveel. Nog geen 4W per stuk.
M’n raspberry 3b+ zit op 4,9W

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 06:58

Rivanov

Apple freak

Krijg a.s. dinsdag mijn nieuwbouwwoning opgeleverd, dus tijd om werk te gaan maken van het nieuwe WiFi netwerk. In het verleden altijd gebruik gemaakt van de AirPort lijn van Apple, maar wil in het nieuwe huis gebruik gaan maken van Ubiquiti. Komende dagen maar eens dit topic doorspitten om te kijken wat ik nodig heb. Momenteel zit ik te denken aan:

- UniFi Secure Gateway (UGS)
- UniFi Switch 8-60W
- 2.x UniFi AP AC Lite (1 voor begane grond en 1 voor eerste verdieping) om te starten

Is dit al een goed vertrekpunt om met Ubiquiti aan de slag te gaan?

Steam | Twitch | Mixer | Xbox Live: Rivanov | LG OLED55B6v :: Xbox One X

Acties:
  • +4Henk 'm!
Rivanov schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:09:
Krijg a.s. dinsdag mijn nieuwbouwwoning opgeleverd, dus tijd om werk te gaan maken van het nieuwe WiFi netwerk. In het verleden altijd gebruik gemaakt van de AirPort lijn van Apple, maar wil in het nieuwe huis gebruik gaan maken van Ubiquiti. Komende dagen maar eens dit topic doorspitten om te kijken wat ik nodig heb. Momenteel zit ik te denken aan:

- UniFi Switch 8-60W
- 2.x UniFi AP AC Lite (1 voor begane grond en 1 voor eerste verdieping) om te starten

Ubiquiti geeft best een aantal opties. Waarbij wij niet de afweging voor jouw kunnen maken wat "het beste" is. Buiten aan te geven "ja, dit is een vertrekpunt".

Bv:
Waarom de USG en niet een UDM?
Waarom de USG, en niet een EdgeRouter (X bv)
Waarom 2x een AP AC Lite en geen In-Wall?

Bij USG vs UDM is de afweging naast prijs ook plaatsing. Als je internetverbinding bv in de woonkamer binnenkomt en/of je kunt een UDM mooi in de woonkamer plaatsen is dat een afweging die je kunt maken. Ook omdat de UDM al een ingebouwd AP heeft en je dat dus niet extra hoeft aan te schaffen en te plaatsen. Maar als je internet in de meterkast binnen komt en/of je de UDM niet in de woonkamer kunt plaatsen dan is het nogal "raar" om te zorgen dat je heel goede wifi hebt in de meterkast.

Bij USG vs ER X kun je een discussie voeren of de aanschaf van een "oude" USG de prijs nog waard, ook nu Ubiquiti van de huidige software die daarop draait afstapt en je waarschijnlijk nog alleen security fixes zult ontvangen. Waar bv de ER X dan niet binnen UniFi integreert, maar wel een stuk goedkoper is en wel nog volledige ondersteuning krijgt.

Bij AC Lite vs In-Wall gaat het erom of je bv de APs aan de muur of plafond kunt/wilt plaatsen, en of je op die plekken extra netwerk punten nodig hebt. Gezien de In-Wall je op die plek dus ook 2 (IW) of 4 (IW-HD) netwerkaansluitingen geeft.

Ander ding is of je alles nu wilt kopen, of dat je ook bv een paar maanden zou kunnen overbruggen met een "niet ideale" oplossing. Aangezien Ubiquiti al zowel een UniFi 6 Lite als UniFi 6 In-Wall access point in hun early access store heeft geplaatst. Wellicht dat je het daarom interessanter vind om een tijd te overbruggen en dan "all in" te gaan met WiFi 6 / 802.11ax hardware. De early access prijs van de U6 Lite is $99, als dat enigszins een indicatie is voor de retailprijs wordt die ook nog eens niet perse heel duur (~E125?)

Samengevat dus: ja, wat je voorstelt zal werken en is niks mis mee. Maar afhankelijk van je situatie kunnen er alsnog betere opties zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rinkel
Rivanov schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:09:

- UniFi Switch 8-60W

Ja hoor, prima uitgangspunt :p

Maar even zonder gekheid, ik zou idd even kijken of je wellicht de in-wall beter kunt plaatsen. .
Maar heb je loze leidingen naar plafond laten leggen?
Ik heb dat bijvoorbeeld wel in de woonkamer gedaan, daar stak een geel pijpje uit het plafond.

Het gaat om een nieuwbouwwoning, dus grote kans dat alles in de meterkast uitkomt. Dan zou ik geen UDM nemen, zoals RobertMe al aangaf.
Enige nadeel aan de oude USG is z’n leeftijd en helaas geen SFP poorten.

Als je van Apple komt (heb ik ook gehad) dan past de UniFi lijn wellicht wat beter, maar ik weet natuurlijk niet wat je netwerkvaardigheden zijn en of je niet bang bent voor de command-line.

[Voor 7% gewijzigd door rinkel op 26-06-2020 20:53]

• Raymondv.R.
  • Laatst online: 06:15
rinkel schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:45:
[...]

Het gaat om een nieuwbouwwoning, dus grote kans dat alles in de meterkast uitkomt. Dan zou ik geen UDM nemen, zoals RobertMe al aangaf.
Ik heb ook een nieuwbouw woning en wilde een UDM. Dit heb ik opgelost door vanuit de meterkast twee UTP kabels naar de woonkamer te trekken. De ene kabel is de WAN naar de UDM, de ander LAN terug naar een switch in de meterkast. Dit werkt voor mij prima, ik wil daarmee aangeven dat een aansluiting in de meterkast i.c.m. een UDM geen probleem hoeft te zijn. (Dat argument wordt regelmatig aangehaald.)

Ik ben trouwens onder de indruk van de dekking van de UDM, hij lijkt het beter te doen dan mijn Pro op zolder.

Neemt niet weg dat de UDM voor sommige inderdaad ook nadelen heeft zoals hierboven al genoemd.

• Zware Unit
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:29
Heb jullie hulp nodig met verbindingsproblemen tussen mijn LAN Secure en LAN IoT network. Beide zitten op separate VLANs. Hoe zorg ik dat mijn LAN Secure volledig toegang heeft tot mijn LAN IoT, maar dat LAN IoT enkel kan broadcasten richting LAN Secure? Ik merk dat in de huidige setting mijn IoT devices, zoals de Hue bridge, BlueSound speakers en printer niet goed werken. Zelfs als ik de niet standaard firewall settings deactiveer.

Meeste IoT devices zijn aangesloten via LAN en niet WIFI. WIFI IoT devices zoals mijn Tesla, stoftzuigrobot, omvormer zonnepanelen en Harmony remote werken wel goed, maar die verbinding loopt in een aantal gevallen via het internet. Vandaar dat de separatie via LAN IoT mij een goed idee lijkt.

Aantal zaken die aan staan:
- 'Enable IGMP snooping' staat aan op LAN Secure en LAN IoT
- 'Multicast and Broadcast Filtering' op WIFI netwerken laten geselecteerden IoT devices door. Tevens staat 'Enable multicast enhancement (IGMPv3)' aan
- MDNS staat aan als Service

[Voor 8% gewijzigd door Zware Unit op 27-06-2020 09:27]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • +1Henk 'm!
Zware Unit schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:23:
Heb jullie hulp nodig met verbindingsproblemen tussen mijn LAN Secure en LAN IoT network. Beide zitten op separate VLANs. Hoe zorg ik dat mijn LAN Secure volledig toegang heeft tot mijn LAN IoT, maar dat LAN IoT enkel kan broadcasten richting LAN Secure? Ik merk dat in de huidige setting mijn IoT devices, zoals de Hue bridge, BlueSound speakers en printer niet goed werken. Zelfs als ik de niet standaard firewall settings deactiveer.

Meeste IoT devices zijn aangesloten via LAN en niet WIFI. WIFI IoT devices zoals mijn Tesla, stoftzuigrobot, omvormer zonnepanelen en Harmony remote werken wel goed, maar die verbinding loopt in een aantal gevallen via het internet. Vandaar dat de separatie via LAN IoT mij een goed idee lijkt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- 'Multicast and Broadcast Filtering' op WIFI netwerken laten geselecteerden IoT devices door. Tevens staat 'Enable multicast enhancement (IGMPv3)' aan
Dat komt omdat je regel niet klopt je mist er 1

https://help.ui.com/hc/en...Disable-InterVLAN-Routing

• Zware Unit
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:29
Dank je, maar... als ik alle maatwerk in de firewall uitzet dan moet mijn LAN Secure toch toegang hebben tot LAN IoT? By default staat inter-vlan routing namelijk aan. Kan het zijn dat ik dit ergens heb geblokkeerd anders dan in de Firewall regels?

"Inter-VLAN routing is enabled by default between all Corporate LAN networks. In this article, blocking LAN to VLAN2 will be demonstrated, as well as some other techniques to fine-tune your inter-VLAN communication on corporate networks. "

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Bedankt voor de uitgebreide reacties @RobertMe en @rinkel. Food for thought. :)
Die In-Wall oplossing is waarschijnlijk beter en subtieler weg te werken dan de normale AP’s. Zeker omdat ik wel overal “normale” loze leidingen heb in iedere ruimte, en geen loze leiding naar het plafond.

Ik ga het even verder bekijken in ieder geval. Nogmaals dank!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rinkel
Rivanov schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:52:
Bedankt voor de uitgebreide reacties @RobertMe en @rinkel. Food for thought. :)
Die In-Wall oplossing is waarschijnlijk beter en subtieler weg te werken dan de normale AP’s. Zeker omdat ik wel overal “normale” loze leidingen heb in iedere ruimte, en geen loze leiding naar het plafond.

Ik ga het even verder bekijken in ieder geval. Nogmaals dank!
Ik heb ze ook op een aantal plaatsen. Het kan soms lastig zijn om ze op een wanddoos te monteren als er meerdere wanddozen op een rij zitten (afgewerkt met een raam). Maar dit is hier vaker voorbij gekomen.
Zware Unit schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:23:
Normaal verkeer blokkeer je via de Firewall, maar dingen zoals die speakers of de Hue meuk gebruikt Multicast en dat ga je in principe niet buiten je subnet krijgen, tenzij de software iets van een optie heeft om dat anders te doen.

Dus ik denk dat je voor die apparaten gewoon de mDNS Repeater of Reflector moet gebruiken.
Één van die twee had echter een heel groot nadeel : Wordt ook aan de WAN kant geactiveerd! 8)7 :F
Met die opties zou je het een en ander ook kunnen slopen dus hou daar rekening mee!

Misschien is het zelfs een goed idee om dergelijke opties voorlopig effe uit te zetten en pas als alles werkt te gaan finetunen door ze één voor één toe te passen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Zware Unit schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:24:
[...]

Dank je, maar... als ik alle maatwerk in de firewall uitzet dan moet mijn LAN Secure toch toegang hebben tot LAN IoT? By default staat inter-vlan routing namelijk aan. Kan het zijn dat ik dit ergens heb geblokkeerd anders dan in de Firewall regels?

"Inter-VLAN routing is enabled by default between all Corporate LAN networks. In this article, blocking LAN to VLAN2 will be demonstrated, as well as some other techniques to fine-tune your inter-VLAN communication on corporate networks. "
Wat ik kan opmaken uit de screenshot is dat er Alleen bestaande verbinding zijn toegestaan maar geen nieuwe verbinding opgezet kunnen worden naar je iot sub.

Daarnaast heb je inderdaad zoals Nero zegt MDNS nodig zo dat de apparaten op je IOT automatisch kan vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

nero355 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:47:
Dus ik denk dat je voor die apparaten gewoon de mDNS Repeater of Reflector moet gebruiken.
Één van die twee had echter een heel groot nadeel : Wordt ook aan de WAN kant geactiveerd! 8)7 :F
De reflector luistert op alle interfaces. De repeater kan je instellen per vlan/interface, is echter niet beschikbaar via de GUI.
Hiervoor dient een config.gateway.json samengesteld te worden.
{
"service": {
"mdns": {
"repeater": {
"interface": [
"eth1.xx",
"eth1.xx"
]
}
}
}
}

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

rinkel schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:14:
[...]

Ik heb ze ook op een aantal plaatsen. Het kan soms lastig zijn om ze op een wanddoos te monteren als er meerdere wanddozen op een rij zitten (afgewerkt met een raam). Maar dit is hier vaker voorbij gekomen.
Klopt, dat had ik ook al gezien. De meeste loze leidingen in mijn woning zitten op een raam van drie. Dus ik zal even in dit topic terugkijken wat de oplossing is ;).

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Kan ik overigens iedere PoE switch gebruiken i.c.m. Ubiquity apparatuur zoals de In-Walls?
Dus bijvoorbeeld;

- Switch (8 poorts incl. PoE): pricewatch: TP-Link TL-SG108PE
- Router: pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine
- AP: pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall

Of is het beter / aan te raden om de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) te nemen?

[Voor 16% gewijzigd door Rivanov op 27-06-2020 19:22]

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Dit is de plattegrond van de begane grond. Had dit dan in gedachte qua opstelling.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rinkel
Rivanov schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:22:
Kan ik overigens iedere PoE switch gebruiken i.c.m. Ubiquity apparatuur zoals de In-Walls?
Dus bijvoorbeeld;

- Switch (8 poorts incl. PoE): pricewatch: TP-Link TL-SG108PE
- Router: pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine
- AP: pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall

Of is het beter / aan te raden om de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) te nemen?
Die TP-Link gebruikte ik ook eerst voor mijn accesspoints (iets ander model, de unmanaged, maar dat maakt niet uit), en ja, dat kan.
Voordeel van de UniFi switches is dat ze in de controller zichtbaar zijn, en dus te beheren. De TP-Link uiteraard niet.

• supersnathan94
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 22:56
Ik heb even een vraag voor jullie. Ik kom er zelf niet uit en heb het vermoeden dat ik iets verkeerd doe en misschien kunnen jullie mij helpen. Sinds kort heb ik hier een aantal Ubitquiti accesspoints. Het gaat hierbij om twee AC-lites die fungeren voor Beneden verdieping en bovenverdieping en een FlexHD die ertussen in staat om de bulk load op te vangen van een aantal thuiswerkende personen. Sinds vorige week zijn we over naar T-mobile glas gigabit symmetrisch. Bedraad in de meterkast trek ik daarmee rustig 950Mbit/s.

Nu hier mijn probleem. voorheen zaten wij bij Ziggo dus kwam ik nooit boven de 250/25 aan snelheden, maar nu gigabit mogelijk is merk ik dat de FlexHD helemaal niet zo'n flex apparaat is. Hij zou namelijk met gemak een gigabit verbinding dicht moeten kunnen trekken draadloos. Nu snap ik dat ie dat in de praktijk niet doet, maar wat schetst mijn verbazing:

1. De AC-lites zijn best wel hele goede AP's en draaien met gemak 400/400 richting een iPhone 11 pro.
2. de FlexHD is een vrij mager apparaat wat niet opleeft naar de gemaakte claims en draait "slechts" 270/270.

Ik vind het verschil in snelheid heel erg dubieus. De FlexHD is ruim twee keer zo duur, heeft meer antennes dan de AC-lite en zou in theerie 1733mbps linkspeeds moeten hebben zowel up als down op 5GHZ. Nu lijkt het er bijna op dat hij blijft hangen op 2,4GHz 300mbps snelheden. Dat vind ik erg jammer en zonde van het geld dan. We hadden hem juist gekocht om wat meer overhead te kunnen creeeren op onze verbindingen, maar nu is het slechter dan voorheen.

Heeft iemand hier al wat ervaringen mee gehad die vergelijkbaar zijn? Ik kwam op YT 1 filmpje tegen van een speedtest met daarin vergelijkbare resultaten, maar dat kan natuurlijk ook 2.4ghz only zijn.

Al met al haal ik met mijn laptop heel af en toe ineens 350-400 down en up heb ik ineens 500 gezien, maar dat is het volgende speedtest rondje weer weg terug naar 270.

Ik snap het helemaal niet meer. Iemand anders een suggestie?

De setup bestaat uit de volgende onderdelen (allemaal bedraad cat6)
  • USG 3p
  • UCK v1
  • UAP AC-lite 2X
  • UAP FlexHD
De AP's worden gevoed met de standaard meegeleverde POE injectors, maar ook als ik er een USW 8-60w of usw8-150w aan hang maakt het niet uit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 02-07 12:04
Rivanov schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:33:
Dit is de plattegrond van de begane grond. Had dit dan in gedachte qua opstelling.

[Afbeelding]
Die IW op de begane grond is (in ieder geval voor het wifi deel) niet nodig. Je UDM gaat gewoon een prima bereik opleveren op je hele verdieping. Waarschijnlijk is het zelfs buiten nog wel acceptabel.

Maar als je het voor het buitenbereik doet dan zou ik eerder op de 1e verdieping aan de achterkant een AP of IW plaatsen. Dat heb ik hier bijvoorbeeld ook gedaan. Centraal op de begane grond, voorkant op de 1e en achterkant op de 2e. En ik heb tot achterin de tuin een goed signaal van de 2e en voor op het dakterras en de straat van de 1e. En alles roamt moeiteloos tussen de AP's.

En Unifi wordt leuker als je alles ervan hebt, ik zou dus niet een beetje bezuinigen op de switch.

[Voor 41% gewijzigd door Yowzawood op 27-06-2020 20:12]

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Yowzawood schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:06:
[...]

Die IW op de begane grond is (in ieder geval voor het wifi deel) niet nodig. Je UDM gaat gewoon een prima bereik opleveren op je hele verdieping.

En Unifi wordt leuker als je alles ervan hebt, ik zou dus niet een beetje bezuinigen op de switch.
Zou de In-Wall op die positie nog wel invloed hebben op het bereik in de tuin? :)
Kan me voorstellen dat de UDM dat niet helemaal lekker gaat bereiken en dat de In-Wall daar wel op een perfecte plek zit. Aan de achterzijde van de woning zit namelijk een grote schuifpui naar het terras toe.

Kan sowieso beginnen met 1 x UDM en 1 x In-Wall. Mocht deze overbodig zijn beneden, dan gaat die sowieso naar boven op kantoor voor de eerste verdieping.

[Voor 10% gewijzigd door Rivanov op 27-06-2020 20:13]

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

@Yowzawood Dan zou de In-Wall het beste op deze kamer geplaatst kunnen worden. Deze willen we gaan gebruiken als kantoor en is aan de achterzijde van de woning. Zou dus voor de dekking van de tuin perfect zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 02-07 12:04
Rivanov schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:12:
[...]
Zou de In-Wall op die positie nog wel invloed hebben op het bereik in de tuin? :)
Vast wel..... ik had mijn tekst nog wat aangepast aan mijn eigen situatie. Ik zou eerst de UDM neezetten en je bereik dan meten. In mijn optiek pak je in de tuin liever een signaal van een hogere verdieping waar het AP aan de tuinzijde staat. Glazen puien met HR glas zijn vervelend voor je signaal, meer nog dan beton of steen.
Rivanov schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:16:
@Yowzawood Dan zou de In-Wall het beste op deze kamer geplaatst kunnen worden. Deze willen we gaan gebruiken als kantoor en is aan de achterzijde van de woning. Zou dus voor de dekking van de tuin perfect zijn?
[Afbeelding]
Zo zou ik het doen..... Grote kans ook dat in je slaapkamer aan de voorkant het signaal van de UDM gekozen wordt. En je kan dan in je kantoor ook gelijk het switch gedeelte van de IW of IW HD gebruiken.

[Voor 35% gewijzigd door Yowzawood op 27-06-2020 20:20]

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Yowzawood schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:17:
[...]

Vast wel..... ik had mijn tekst nog wat aangepast aan mijn eigen situatie. Ik zou eerst de UDM neezetten en je bereik dan meten. In mijn optiek pak je in de tuin liever een signaal van een hogere verdieping waar het AP aan de tuinzijde staat. Glazen puien met HR glas zijn vervelend voor je signaal, meer nog dan beton of steen.

[...]

Zo zou ik het doen.....
Dat las ik inderdaad nog terug, en vandaar dat ik mijn post ook nog had aangepast met de oplossing voor mijn woning. Top! Thanks voor het advies! :)
Ga inderdaad eerst het bereik testen met de UDM. Ziggo pakket komt 7 augustus binnen, dus dan kan ik pas testen. Gaan er in de week van 17 augustus wonen (dan wordt de keuken geplaatst als laatste). Kan ik nu alvast rustig de spullen bestellen zodat deze tijdig binnen zijn.

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

Is het nog aan te raden om de In-Wall HD te nemen? Is wel eens zo duur als de normale In-Wall.
@RobertMe @rinkel @Yowzawood

Rivanov schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:20:
[...]

Dat las ik inderdaad nog terug, en vandaar dat ik mijn post ook nog had aangepast met de oplossing voor mijn woning. Top! Thanks voor het advies! :)
Ik zou inderdaad eerst testen testen testen. Op basis van het eerste plaatje denk ik dat de (bij)keuken wellicht problematisch kan zijn. Line of sight van de UDM is een no-go want door twee buitenmuren heen, en aan de andere kant van de UDM heb je de hal en dus ook wat meer muren. Ik snap in die zin je plek van de UDM, maar bereik technisch is die niet ideaal.

V.w.b. "om en om" plaatsen kun je proberen. Alleen zou ik dan op de eerste verdieping al een AP aan de achterkant plaatsen (immers ga je de UDM relatief ver naar voren zetten). Wellicht dat dat dan ook voldoende is voor de (bij)keuken.
Rivanov schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:24:
Is het nog aan te raden om de In-Wall HD te nemen? Is wel eens zo duur als de normale In-Wall.
@RobertMe @rinkel @Yowzawood
Persoonlijk zou ik hem niet kopen voor "HD". Maar wel voor "4 poorts switch", als je daar wat mee kunt. Als je aan 1 of 2 poorten voldoende hebt zou ik de dus de normale pakken. Aan de "HD" heb je alleen iets als je ook wifi clients hebt met minimaal 3x3 (de gewone is 2x2) en liefst dan ook 802.11ac wave 2. Als je clients nog maar maximaal 2x2 zijn dan ga je op wifi vlak immers niks merken van de "HD".
Is de gewone qua wifi voldoende, maar wil je wel meer poorten hebben, kun je ook een USW Flex Mini erachter hangen. Effectief heb je dan 5 poorten in totaal. En "voordeel" van de Flex Mini switch is dat deze via PoE gevoed kan worden, waarmee je dus PoE switch => IW => Flex Mini kunt doen (officieel moet je dan wel een switch met 802.3at hebben, waarbij er 30W per poort geleverd kan worden en er dus 15W beschikbaar is voor de IW en 15W voor de switch, onofficieel heb je aan 802.3af voldoende zolang het totale verbruik van IW + Flex Mini niet boven de 15W komt). Wil je nog meer poorten hebben dan 5 dan zou de USW 8 een optie kunnen zijn, waarbij je ook die via PoE kunt voeden.

Acties:
  • +1Henk 'm!
supersnathan94 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:00:
Ik heb even een vraag voor jullie. Ik kom er zelf niet uit en heb het vermoeden dat ik iets verkeerd doe en misschien kunnen jullie mij helpen. Sinds kort heb ik hier een aantal Ubitquiti accesspoints. Het gaat hierbij om twee AC-lites die fungeren voor Beneden verdieping en bovenverdieping en een FlexHD die ertussen in staat om de bulk load op te vangen van een aantal thuiswerkende personen. Sinds vorige week zijn we over naar T-mobile glas gigabit symmetrisch. Bedraad in de meterkast trek ik daarmee rustig 950Mbit/s.

Nu hier mijn probleem. voorheen zaten wij bij Ziggo dus kwam ik nooit boven de 250/25 aan snelheden, maar nu gigabit mogelijk is merk ik dat de FlexHD helemaal niet zo'n flex apparaat is. Hij zou namelijk met gemak een gigabit verbinding dicht moeten kunnen trekken draadloos. Nu snap ik dat ie dat in de praktijk niet doet, maar wat schetst mijn verbazing:

1. De AC-lites zijn best wel hele goede AP's en draaien met gemak 400/400 richting een iPhone 11 pro.
2. de FlexHD is een vrij mager apparaat wat niet opleeft naar de gemaakte claims en draait "slechts" 270/270.

Ik vind het verschil in snelheid heel erg dubieus. De FlexHD is ruim twee keer zo duur, heeft meer antennes dan de AC-lite en zou in theerie 1733mbps linkspeeds moeten hebben zowel up als down op 5GHZ. Nu lijkt het er bijna op dat hij blijft hangen op 2,4GHz 300mbps snelheden. Dat vind ik erg jammer en zonde van het geld dan. We hadden hem juist gekocht om wat meer overhead te kunnen creeeren op onze verbindingen, maar nu is het slechter dan voorheen.

Heeft iemand hier al wat ervaringen mee gehad die vergelijkbaar zijn? Ik kwam op YT 1 filmpje tegen van een speedtest met daarin vergelijkbare resultaten, maar dat kan natuurlijk ook 2.4ghz only zijn.

Al met al haal ik met mijn laptop heel af en toe ineens 350-400 down en up heb ik ineens 500 gezien, maar dat is het volgende speedtest rondje weer weg terug naar 270.

Ik snap het helemaal niet meer. Iemand anders een suggestie?
Met de informatie die je nu gegeven hebt kunnen we eerlijk gezegd niet veel. Welke instellingen heb je gedaan (kanaal, zendsterkte, bandbreedte, ...)? Heb je überhaupt al gecontroleerd of je client via 2,4GHz of 5GHz is verbonden? Wat is de plaatsing / waar test je / zitten er muren tussen AP en client? Etc etc.

• Rivanov

Rivanov

Apple freak

@RobertMe De twee poorten op de normale In-Wall is in principe voldoende voor op kantoor. Want daar komt enkel de iMac te staan die dan sowieso bedraad wordt aangesloten. De tweede poort kan dan nog mooi gebruikt worden voor onze MacBooks als die als extra werkplek worden gebruikt. :)

Qua clients die van WiFi gebruik gaan maken hebben we alles van Apple. MacBook Pro, MacBook Air, 2 x iPad, 3 x iPhone.

[Voor 17% gewijzigd door Rivanov op 27-06-2020 20:47]

Rivanov schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:46:
Qua clients die van WiFi gebruik gaan maken hebben we alles van Apple. MacBook Pro, MacBook Air, 2 x iPad, 3 x iPhone.
Volgens mij heeft Apple nog wel eens vaker ondersteuning voor 3x3. Theoretisch zou een HD dan ook een hogere snelheid geven. Vraag is alleen of je dat gaat merken en nodig hebt. Een MacBook Pro kun je neem ik aan met een draadje aansluiten? de Air wellicht ook? en iPhones zal een hogere snelheid wellicht niet perse nodig zijn. De afweging is dan dus of je de potentieel hogere wifi snelheden die ~100 euro waard vind. En als je later nog extra poorten nodig zou hebben kun je dus nog altijd voor een kleine 30 euro een USW Flex Mini plaatsen.
Pagina: 1 ... 21 ... 25 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True