[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:54
nero355 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 00:34:
Lullig man! :-(

Wel erg typerend voor de meeste fabrikanten vandaag de dag : Crappy software en ontbrekende logische functies! :F
De wasmachine is inmiddels verbonden :)

Ik heb een "Thalaron IoT" netwerk toegevoegd met een minder ingewikkeld wachtwoord.
Enkel de AP op zolder heeft dit netwerk met de sterkte op "gemiddeld". Wil later nog een keer "laag" proberen om te kijken of dat werkt daar ik hem nu buiten nog wel oppik.. Maar mijn sterke wachtwoord is mogelijk dus het probleem geweest :+

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thalaron schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:01:
[...]

Ik heb een "Thalaron IoT" netwerk toegevoegd met een minder ingewikkeld wachtwoord.
Enkel de AP op zolder heeft dit netwerk met de sterkte op "gemiddeld". Wil later nog een keer "laag" proberen om te kijken of dat werkt daar ik hem nu buiten nog wel oppik.. Maar mijn sterke wachtwoord is mogelijk dus het probleem geweest :+
Waarom niet gewoon wpa2 Mac-radius autorisatie? Hoef je ook niet rotzooien met WPA keys

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thalaron schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:01:

Dat is vaak zo bij embedded apparaten : Een teken of 20 en dan heb je het wel gehad... :/

Bij mijn Samsung printer is het zelfs nog korter geloof ik, maar die hangt toch lekker via UTP aan het netwerk vast dus dat kan me ook niet zoveel schelen! })

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
xbeam schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:08:
[...]

Waarom niet gewoon wpa2 Mac-radius autorisatie? Hoef je ook niet rotzooien met WPA keys
Daar moet ik mij dan even in gaan verdiepen :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31

breinonline

Are you afraid to be known?

xbeam schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:08:
[...]

Is daar ergens een goede tutorial voor te vinden O-) ?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Howmessages schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:29:
[...]

Ik heb uiteindelijk toch maar de NAS in de TP-Link geprikt om te kijken of dit überhaupt het probleem zou oplossen. Maar in de TP-Link zit ook nog een verbinding tussen de interne router en de interne 4G modem, waardoor de WAN alsnog een local address krijgt en Plex daardoor niet kan authenticeren. :F

code:
1
DEBUG - PublicAddressManager: got WAN IP 192.168.225.100 from router

Ik snap überhaupt niet waarom Plex een public IP address van de WAN nodig heeft, maar voor die discussie moet ik vast in een ander topic zijn.
Plex laat inderdaad het externe ip adres zien wat je hebt, maar dat is niet het ip wat hij krijgt.
Enige wat ik normaliter doe is een poortje natten naar 32400 met ip van de plex server en dat poortje in de config instellen van Plex zodat deze de client kan vertellen welke poort ze moeten gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Okey even mee spelen, als je een EdgeRouter gebruikt dan kan je niet de radius server uit de controller gebruiken toch? In "new settings" is die oranje waarschuwing verdwenen.

EDIT: werkend met Synology RADIUS.

Even conceptueel, radius auth is een username op je NAS, hebben jullie deze dan per gebruiker of per device toegevoegd?

De MAC auth is dubbelop over de user authenticatie heen, moet je de mac adressen inladen in de synology/radius server? Synology kent alleen de blocked user optie 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door stormfly op 19-06-2020 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:52
Volgens mij stond deze gister avond nog niet in de EA store :P

UNMS switch lite Is volgens mij de eerste switch buiten de unifi serie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHPhX2sfQN6aawy_V8iAd6KLcwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uz7EfyXLSUBaT253gyOJ8ip0.png?f=fotoalbum_large

Cloud ☁️

Acties:
  • +3 Henk 'm!
HKLM_ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:06:

[Afbeelding]
Andere verf, andere naam, maar het is en blijft een Edge-switch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
Ik blijf het trouwens heel vervelend vinden als je aan een SSID iets verandert dat al je SSID's even uit de lucht gaan. Dat moet toch anders kunnen zou je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:12:
[...]

Andere verf, andere naam, maar het is en blijft een Edge-switch.
Nouja, "managed by UNMS". Dan is het wellicht nog maar de vraag of de normale EdgeSwitch software erop draait met dus de local WebUI en SSH access. Maar als dat niet zo is slaan ze IMO de plank wel flink mis. Omdat ze dan met nog een lijn centraal beheerde hardware komen. En voor "WISP" / "in het veld" deployments lijkt mij een systeem dat alleen centraal beheert kan worden, vanaf internet, ook niet handig. Want als die bv offline is wil je ook makkelijk en snel een kabel erin kunnen prikken en de boel fixen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kevertje1977 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:22:
Ik blijf het trouwens heel vervelend vinden als je aan een SSID iets verandert dat al je SSID's even uit de lucht gaan. Dat moet toch anders kunnen zou je denken.
Je zal toch de hostapd software op elke AP moeten restarten.
RobertMe schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:34:
[...]

Nouja, "managed by UNMS". Dan is het wellicht nog maar de vraag of de normale EdgeSwitch software erop draait met dus de local WebUI en SSH access. Maar als dat niet zo is slaan ze IMO de plank wel flink mis. Omdat ze dan met nog een lijn centraal beheerde hardware komen. En voor "WISP" / "in het veld" deployments lijkt mij een systeem dat alleen centraal beheert kan worden, vanaf internet, ook niet handig. Want als die bv offline is wil je ook makkelijk en snel een kabel erin kunnen prikken en de boel fixen.
Er is eigenlijk niet zoiets als de "normale edgeswitch software". Met de X kan je weer minder dan bv de Edgeswitch-150. Het zou mij dan niets verbazen als er X-software op draait, maar ergens zal je toch instellingen moeten doen, dus aan een local WebUI ontkom je niet. Het daaruit slopen van mogelijkheden zou voor velen ook een reden zijn om het links te laten liggen gok ik.

Je vraagt je af waarom UI toch elke keer met dit soort proefballonnetjes komt, wat vaak niet automatisch zal inhouden dat het beter gaat worden (als jouw aanname klopt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ed1703 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:48:
[...]

Je zal toch de hostapd software op elke AP moeten restarten.
Ik denk dat @kevertje1977 daarom liever een rolling provision ziet? Dat zou natuurlijk wel een oplossing zijn. De APs een voor een provisionen en dus ook eerst wachten tot de vorige klaar is. Hetzelfde als dat ze ook rolling firmeare updates ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
RobertMe schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:52:
[...]

Ik denk dat @kevertje1977 daarom liever een rolling provision ziet? Dat zou natuurlijk wel een oplossing zijn. De APs een voor een provisionen en dus ook eerst wachten tot de vorige klaar is. Hetzelfde als dat ze ook rolling firmeare updates ondersteunen.
Exact. Als ik nu iets verander valt alles weg terwijl de meeste apparaten toch naar een andere AP zouden kunnen roamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kevertje1977 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:56:
[...]

Exact. Als ik nu iets verander valt alles weg terwijl de meeste apparaten toch naar een andere AP zouden kunnen roamen.
Je kunt een feature-request doen op het forum, geen idee of ze die nog steeds lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:49

Falcon10

Hit it i would !

HKLM_ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:06:

[Afbeelding]
Laat ons hopen dat het dat niet is. Een derde lijn los van Unifi of Edge erbij, we hebben al dikwijls hier de gesprekken gehad dat men bij Ubiquiti een zootje aan het maken is van hun verschillende lijnen, de intercompatibiliteit tussen de interfaces er van, als dit weer een extra nieuwe lijn wordt, dan zou je ze daar geen trap onder hun kont willen geven, maar gewoon overwalsen met een bulldozer |:(
Je vraagt je soms toch af wat die jongens/meisjes drinken/roken om met zulke grappen af en toe buiten te komen.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Falcon10 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:06:
[...]

Laat ons hopen dat het dat niet is. Een derde lijn los van Unifi of Edge erbij, we hebben al dikwijls hier de gesprekken gehad dat men bij Ubiquiti een zootje aan het maken is van hun verschillende lijnen, de intercompatibiliteit tussen de interfaces er van, als dit weer een extra nieuwe lijn wordt, dan zou je ze daar geen trap onder hun kont willen geven, maar gewoon overwalsen met een bulldozer |:(
Je vraagt je soms toch af wat die jongens/meisjes drinken/roken om met zulke grappen af en toe buiten te komen.
Echt he ik was de edge lijn al weer vergeten maar dit lijkt dan toch lijn drie te worden 8)7 Die gasten maken leuke producten maar een echte goede strategie lijken ze niet te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 19-06-2020 11:24 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
HKLM_ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:23:
[...]

Echt he ik was de edge lijn al weer vergeten maar dit lijkt dan toch lijn drie te worden 8)7 Die gasten maken leuke producten maar een echte goede strategie lijken ze niet te hebben.
De EdgeRouters kan je tegenwoordig toch ook met UNMS managen?

Heb die functionaliteit zelf nooit geprobeerd, ook de GUI uitgeschakeld, SSH werkt prima. Maar UNMS lijkt me dus wel een uniform dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 09:45

JoeZuCK

_Fonz > all.

Op wat voor manier zou je roaming issues moeten merken? Een mobiel die niet wil reconnecten als je je verplaatst in huis bijv? En waar in de controller kun je dit soort statistieken aflezen?

Ah, bij events dus blijkbaar?

[ Voor 7% gewijzigd door JoeZuCK op 19-06-2020 12:04 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Controller Software (CK-Gen2+) zojuist even van de laatste 5.13.29-13635-1 update voorzien.... Hebben ze weer nétjes voor elkaar ge-bakkenninst daar bij UI (MacOS / Safari) 8)7 :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBDP_WrCv0lXWQhS66riuRt-8Ww=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/lwi3ugxQx2YqmDz7heFH9cAR.png?f=fotoalbum_medium

Reboot van de CK én alles is weer terug op orde :+

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 19-06-2020 12:08 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Will_M schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:56:
Controller Software (CK-Gen2+) zojuist even van de laatste 5.13.29-13635-1 update voorzien.... Hebben ze weer nétjes voor elkaar ge-bakkenninst daar bij UI (MacOS / Safari) 8)7 :X

[Afbeelding]

Goed dat ik weer ff gewacht heb met em te installen toen ik hem eergisteren zag staan :D
Maar blijkbaar toch niet te ernstig.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 09:45

JoeZuCK

_Fonz > all.

x

[ Voor 100% gewijzigd door JoeZuCK op 19-06-2020 15:37 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:24
Ik gebruik op dit moment Radius voor Wifi credentials, maar radius-mac-authenticatie (USG als radius server) heb ik nog niet voor elkaar kunnen krijgen. Heeft iemand daar wel eens mee gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

Weet je zeker dat het niet ook een beetje aan de cache van je browser lag :?

Ik dump altijd de volledige cache als ik mijn browser(s) afsluit en heb dit probleem niet gezien na de laatste update :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:00
Moet de Unifi Controller vs UDM controller versies als twee entiteiten zijn of niet? Gezien mijn UDM op 5.13.30 draait en dus "voorloopt" op die van Will_M

Edit: snapte er geen kont van waarom de UDMP voor zou lopen gezien het in de UDMP zit ingebakken in de firmware. Maar de controller zit al op 5.13.32. @Will_M je kan hem nogmaals updaten. O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Cardinal op 19-06-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 09:14
Inmiddels is de G4-Bullet camera uit EA en ook in de EU store verschenen! Zie: https://eu.store.ui.com/c...-protect-g4-bullet-camera.

Ben in de markt voor een complete surveillance setup dus ben blij dat ik hem in de vergelijking mee kan nemen. :)

Work hard & be brave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 11:19
deCube schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:12:
Inmiddels is de G4-Bullet camera uit EA en ook in de EU store verschenen! Zie: https://eu.store.ui.com/c...-protect-g4-bullet-camera.

Ben in de markt voor een complete surveillance setup dus ben blij dat ik hem in de vergelijking mee kan nemen. :)
Ben wel benieuwd na het verschil qua beeld in de avond/nacht in vergelijk met de G3 Bullet, even wachten wat de reviews doen en misschien dan een G3 vervangen voor deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:45
Ik heb een probleem met het aansluiten van Netatmo Presence in mijn UniFi netwerk (usg4p, ap-ac pro/ap-ac flexhd accesspoint). Ik krijg verbinding maar op willekeurige momenten wordt de 2,4ghz verbinding verbroken. Op Reddit is zelfde probleem ook al eens vermeld. Geen goede oplossing.
Nu een oude dlink 2.4only accesspoint ipv de flexhd gezet en geen problemen meer. Accesspoint heeft zelfde SSID en wpa2 wachtwoord en zit op zelfde switch als de UniFi spullen.
Overigens geen enkel probleem met andere devices op de flex HD. En ook de ap-Ac pro geeft problemen met de netatmo.
Echter wil gewoon m’n UniFi gebruiken.
Iemand een idee?

[ Voor 10% gewijzigd door jpvk007 op 20-06-2020 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

tozzke

aka tozzert

jpvk007 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 08:22:
Ik heb een probleem met het aansluiten van Netatmo Presence in mijn UniFi netwerk (usg4p, ap-ac pro/ap-ac flexhd accesspoint). Ik krijg verbinding maar op willekeurige momenten wordt de 2,4ghz verbinding verbroken. Op Reddit is zelfde probleem ook al eens vermeld. Geen goede oplossing.
Nu een oude dlink 2.4only accesspoint ipv de flexhd gezet en geen problemen meer. Accesspoint heeft zelfde SSID en wpa2 wachtwoord en zit op zelfde switch als de UniFi spullen.
Overigens geen enkel probleem met andere devices op de flex HD. En ook de ap-Ac pro geeft problemen met de netatmo.
Echter wil gewoon m’n UniFi gebruiken.
Iemand een idee?
Heb je toevallig 'Auto-Optimize Network' aanstaan? Dit schijnt nogal eens problemen op te leveren met legacy devices

Of kijk hier eens: [Ubiquiti & Gramofon] Gramofon niet toegelaten op WiFi

[ Voor 5% gewijzigd door tozzke op 20-06-2020 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
Ik heb een Cisco GLC-T in de SFP poort gestopt van de Unify switch maar dan komt de link naar de TV niet op. Als ik de UTP kabel in een andere poort doe wel.
Zijn de GLC-T niet uniform ? Ze staan wel in de lijst maar ik heb denk ik niet met de finisar codering

https://help.ui.com/hc/en...h-SFP-Modules-Can-be-Used

Vendor : Cisco-Avago
Part number : ABCU-5710RZ-CS4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
tozzke schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:14:
[...]

Heb je toevallig 'Auto-Optimize Network' aanstaan? Dit schijnt nogal eens problemen op te leveren met legacy devices

Of kijk hier eens: [Ubiquiti & Gramofon] Gramofon niet toegelaten op WiFi
Auto optimize heeft geen invloed helaas. Apart SSID voor 2.4ghz zal ik nog kunnen proberen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jpvk007
Ik denk dat ik de oplossing heb. Eigenlijk oplossing voor meerdere HomeKit problemen:
- apart ssid voor homekit apparaten (een 5g en 2g)
- mdns aanzetten
- multicast and broadcast filtering uitzetten

nu lijkt de verbinding stabieler. we gaan het zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenvb96
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-09 13:07
Ik heb regelmatig problemen met mijn Sonos op het ubiquiti netwerk. Ik heb zowel Uap-AC-Pro’s als Ubiquiti switches. Als ik Via Spotify muziek luister, valt de stream soms weg. Zijn er tips om Sonos beter te laten werken op de Ubiquiti Infrastructuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
coenvb96 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:26:
Ik heb regelmatig problemen met mijn Sonos op het ubiquiti netwerk. Ik heb zowel Uap-AC-Pro’s als Ubiquiti switches. Als ik Via Spotify muziek luister, valt de stream soms weg. Zijn er tips om Sonos beter te laten werken op de Ubiquiti Infrastructuur?
Zit alles in èèn netwerk of heb je meerdere netwerken? Je zou eens kunnen kijken of mdns aanzetten een oplossing is.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenvb96
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-09 13:07
Het is één netwerk. De firewall is een Fortigate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
coenvb96 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:55:
Het is één netwerk. De firewall is een Fortigate.
Probeer toch eens mdns aan te zetten in je controller.

https://community.ui.com/...8f-4181-bd15-dfe6b921732b

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Wellicht een wat "noob" vraag, maar wat is de maximale snelheid die je met de AC nano HD eigenlijk kan halen?

De meest stabiele test die ik kan uitvoeren is met mijn PC (niet relevante informatie weggelaten);

Protocol: Wi-Fi 5 (802.11ac)
Beveiligingstype: WPA2-Personal
Netwerkband: 5 GHz
Netwerkkanaal: 52
Beschrijving: Intel(R) Wi-Fi 6 AX200 160MHz
Stuurprogrammaversie: 21.60.0.5

De Wi-Fi op mijn PC heeft 2 externe antenne's die draaibaar zijn. Op termijn moet de PC weer aan een draadje maar Wi-Fi is voor nu prima te doen met de volgende resultaten;

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9641812324.png

Gezien mijn PC Wi-Fi 6 heeft lijkt mij de dat de bottleneck mijn AP zal zijn in dit geval. Ik zit op glasvezel met een 1Gbit up- en down verbinding. Zit er meer in of is dit een prima resultaat en zit er niet (veel) meer in? Niet dat ik ontevreden ben, echter wel nieuwsgierig :+

PS: Wel grappig om te zien "Faster that 99% of NL" O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Thalaron op 21-06-2020 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Thalaron schreef op zondag 21 juni 2020 @ 23:04:
Wellicht een wat "noob" vraag, maar wat is de maximale snelheid die je met de AC nano HD eigenlijk kan halen?

De meest stabiele test die ik kan uitvoeren is met mijn PC (niet relevante informatie weggelaten);

De Wi-Fi op mijn PC heeft 2 externe antenne's die draaibaar zijn. Op termijn moet de PC weer aan een draadje maar Wi-Fi is voor nu prima te doen met de volgende resultaten;

[Afbeelding]

Gezien mijn PC Wi-Fi 6 heeft lijkt mij de dat de bottleneck mijn AP zal zijn in dit geval. Ik zit op glasvezel met een 1Gbit up- en down verbinding. Zit er meer in of is dit een prima resultaat en zit er niet (veel) meer in? Niet dat ik ontevreden ben, echter wel nieuwsgierig :+

Dit is een prima resultaat. Gek veel meer haal je niet, hooguit op je LAN met iPerf. Dan heb je wat winst omdat je minder latency hebt. Laat het dan maar 700 pieken, de moeite niet waard.

Dezelfde test met een WiFi-6 AP lijkt mij heel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
coenvb96 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:26:
1 (maximaal 1!) sonos unit aansluiten op een UTP poort. Dan schakelt sonos automatisch naar haar eigen WiFi systeem over met alle noses. Dat heeft bij mij alle probleem opgelost.

Als je twee sonos systemen aansluit heb je een draadloze netwerk loop. En omdat te voorkomen gebruikt sonos STP en dat is een protocol wat ie moet snappen om het goed in te richten.

1 UTP en je bent verlost van je haperende muziek.

https://support.sonos.com/s/article/3237?language=nl_NL

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 21-06-2020 23:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

De Wi-Fi op mijn PC heeft 2 externe antenne's die draaibaar zijn.

Gezien mijn PC Wi-Fi 6 heeft lijkt mij de dat de bottleneck mijn AP zal zijn in dit geval.
Zit er meer in of is dit een prima resultaat en zit er niet (veel) meer in? Niet dat ik ontevreden ben, echter wel nieuwsgierig :+
De bottleneck is je Intel AX200 WLAN NIC in eerste instantie : 2x2 gaat gewoon niet harder, ondanks dat je accesspoint 4x4 is ;)

Het zou wel harder kunnen gaan als de accesspoint 802.11ax was i.p.v. 802.11ac en gekoppeld aan meer dan 1 Gbps via de UTP kabel, maar dan nog : De NIC is 2x2 dus 4x4 @ 802.11ax snelheden ga je echt niet halen! :P

[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 22-06-2020 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@stormfly Thnx! Zodra er een (betaalbare) Wi-Fi 6 AP is dan zal ik een upgrade (samen met een upgrade van mijn Switch) zeker overwegen. Ik wilde voornamelijk weten of er op dit moment meer uit te halen zou zijn maar niet dusdanig dat het de moeite waard is dus :)

@nero355
Wanneer ik naar de specificaties dan is de theoretische max die ik zou moeten kunnen halen 2,402Gbps. Zeg dat in de praktijk max. de helft haalbaar zou zijn dan zou ik nog op 1,201Gbps zitten. Ik begrijp dat ik dit met 2x2 op Wi-Fi 6 i.c.m. een gigabit aangesloten Wi-Fi 5 AP nooit zal halen. Hoe dit op een Wi-Fi 6 AP gaan zijn is nog even afwachten natuurlijk :). Toen ik deze NIC had aangeschaft was er weinig dat er sneller uitzag (in ieder geval niet voor rond de circa 100 euro).

Beide bedankt voor jullie reactie! Ik weet nu in ieder geval dat er weinig te klagen valt met de huidige opstelling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Zijn er hier al tweakers die een gen 2 switch hebben? Ik heb gisteren mijn usw 16 poort 150 switch verkocht en krijg vandaag de 16 poort gen 2 binnen *O*

Was het nodig uhm nee maar wel leuk :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HKLM_ schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:57:
Zijn er hier al tweakers die een gen 2 switch hebben? Ik heb gisteren mijn usw 16 poort 150 switch verkocht en krijg vandaag de 16 poort gen 2 binnen *O*

Jazeker de 16P en 24P, hele fijne stille switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:20
RobertMe schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:49:
[...]

Dat is zeer zeker doodzonde. Wellicht dat tzt er ook al meer nieuws is over de UXG (Pro), de UniFi neXt-gen Gateway. Dan heb je dan een pure router die je in de meterkast kunt plaatsen en in de woonkamer / ... een AP kunt plaatsen.
Bedankt! Dat gaat het dan worden inderdaad, ipv de Dreammachine in de meterkast een pure router en in de woonkamer een AP.

Kan ik dan beter wachten tot de next-gen gateway uit is? Ik kwam de EdgeRouter X tegen maar die is volgens mij al aardig gedateerd op dit moment.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjorremans schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:35:
[...]

Bedankt! Dat gaat het dan worden inderdaad, ipv de Dreammachine in de meterkast een pure router en in de woonkamer een AP.

Kan ik dan beter wachten tot de next-gen gateway uit is? Ik kwam de EdgeRouter X tegen maar die is volgens mij al aardig gedateerd op dit moment.
ER-X is zeker gedateerd en niet echt krachtig (maar trekt wel gewoon 1Gbit/s vol), daarnaast is het dan geen UniFi apparaat dus niet centraal te beheren. Voordeel van de ER-X is wel dat die waarschijnlijk een fractie zal kosten van de UXG. Ik denk dat je daarvoor dadelijk makkelijk €150 kunt gaan uittrekken (ik verwacht namelijk een hogere prijs dan de USG).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gunner in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3" :P
Same here. Maar het fanless design sprak me aan en dat display is een leuke gimmick maar in de praktijk doe je er niets mee :P

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
RobertMe schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:55:
[...]

ER-X is zeker gedateerd en niet echt krachtig (maar trekt wel gewoon 1Gbit/s vol), daarnaast is het dan geen UniFi apparaat dus niet centraal te beheren. Voordeel van de ER-X is wel dat die waarschijnlijk een fractie zal kosten van de UXG. Ik denk dat je daarvoor dadelijk makkelijk €150 kunt gaan uittrekken (ik verwacht namelijk een hogere prijs dan de USG).
Ik zie het inderdaad, had ik zelf natuurlijk ook wel even kunnen lezen. De UXG ziet wel heel professioneel uit en is denk ik een beetje overkill voor wat ik er mee ga doen. Is dan de USG voor nu ook een prima oplossing?

Dus dan is het ISP -> USG -> 8-60W switch -> 3x AP op elke verdieping.

[ Voor 38% gewijzigd door sjorremans op 22-06-2020 10:34 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjorremans schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:11:
[...]

Ik zie het inderdaad, had ik zelf natuurlijk ook wel even kunnen lezen. De UXG ziet wel heel professioneel uit en is denk ik een beetje overkill voor wat ik er mee ga doen. Is dan de USG voor nu ook een prima oplossing?
Persoonlijk zou ik even de kat uit de boom kijken. De USG is relatief duur en het is nog onbekend wat ze met de UXG gaan doen. Qua "professioneel uitzien", ze hebben nog alleen één render laten zien, en die was geplaatst bij de "aankondiging" / "laat ons weten welke features je wilt". Vervolgens is er meerdere keren gevraagd naar een kleinere formfactor en zijn ze van "UXG Pro" naar "UXG lineup" gegaan en is er IIRC ook al een UXG Lite genoemd. Er is dus een grote kans dat er ook een kleinere variant komt. Alleen is de prijs en beschikbaarheid dan wel nog de grote vraag.
Als ik kijk bij de 8-60w switch zie ik dit staan.
Deze Ubiquiti switch ondersteunt alleen PoE op basis van 802.3af en kan geen passieve PoE-apparatuur
voeden (zoals de UAP en UAP-LR). Controleer altijd welke PoE-standaard uw apparatuur vereist.

Betekend dit nou dat ik dan voor de 3 AP's alsnog een extra converter moet plaatsen omdat de switch de AP's niet kan voeden?
Dat ligt eraan welke APs je hebt. Heb je een AC Pro of NanoHD dan zijn de injectors niet nodig. Heb je een AC Lite of AC LR geproduceerd na september 2016 / met een grote blauwe sticker op de doos met "Now supports 802.3af" heb je ook geen injector nodig.
Oftewel: de kans is vrij groot dat je geen injector nodig hebt gezien dat als je de APs de afgelopen twee, drie jaar nieuw hebt gekocht deze 802.3af ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
RobertMe schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:34:
[...]

Persoonlijk zou ik even de kat uit de boom kijken. De USG is relatief duur en het is nog onbekend wat ze met de UXG gaan doen. Qua "professioneel uitzien", ze hebben nog alleen één render laten zien, en die was geplaatst bij de "aankondiging" / "laat ons weten welke features je wilt". Vervolgens is er meerdere keren gevraagd naar een kleinere formfactor en zijn ze van "UXG Pro" naar "UXG lineup" gegaan en is er IIRC ook al een UXG Lite genoemd. Er is dus een grote kans dat er ook een kleinere variant komt. Alleen is de prijs en beschikbaarheid dan wel nog de grote vraag.

[...]

Dat ligt eraan welke APs je hebt. Heb je een AC Pro of NanoHD dan zijn de injectors niet nodig. Heb je een AC Lite of AC LR geproduceerd na september 2016 / met een grote blauwe sticker op de doos met "Now supports 802.3af" heb je ook geen injector nodig.
Oftewel: de kans is vrij groot dat je geen injector nodig hebt gezien dat als je de APs de afgelopen twee, drie jaar nieuw hebt gekocht deze 802.3af ondersteunen.
Bedankt tot zo ver.

Dan wacht ik het nog even af, net na jouw reactie las ik al dat alleen de oudere moddellen nog een POE injector nodig hebben.
Ik heb nog een paar weken en heb hier nog een D-LINK DIR 878 liggen die ik nu gebruik. Komt in het nieuwe huis helemaal niet tot zijn recht maar kan daar wel een periode mee overbruggen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

Voicework glasvezel netwerk zie ik ;-) 🖊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ja zeker. Ik heb alleen wel de 24 poorts POE versie, bevalt erg goed. Alleen het scherm is voor mij wel echt een gimmick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 19:08
Hier ook de 24 poorts poe versie bevalt erg goed

Schermpje gebruik ik nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:17

Ik heb een 24 ports gen2 POE Pro en bevalt uitstekend . Is bijna stilste apparaat in mijn rack nu zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hier wellicht hoe ik het volgende kan bereiken?

Op een USG 3P, één user via VPN.
Deze user mag uitsluitend naar één intern IP via port 443.
Niks meer, niks minder.

Deze user heb ik al via een config.gateway.JSON een vast IP gegeven. Dat gaat goed. Hoera. :-)
Dat IP heb ik vervolgens in een Firewall groep gezet.

Deze Firewall groep wil ik vervolgens alleen rechten geven om te verbinden aan één intern IP via poort 443.
(Standaard is het zo dat je via VPN overal bij kan en dat wil ik niet).

Heb op de LAN_OUT een rule aangemaakt waarin ik opgeef dat de firewall groep naar dat IP mag connecten.
En vervolgens een drop all gemaakt voor dezelfde firewall groep naar 'any'.

Dat werkt in zoverre, dat de deny de 'allow' overruled. Opzich wel logisch.
Als ik alleen de 'allow' enable, dan is er verder geen beperking.
Ook hetzelfde probeerd op de LAN_IN, maar zonder succes.

Lijkt mij dat dit moet kunnen? Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Pfffffff het is al warm maar ubnt maakt het nog warmer :P Net de uws in het rack gehangen geupdate naar 4.3.15 en het scherm blijft zwart... Beetje geprutst in de controller / hij was nog bezig ofzo? en hij is er weer.

Cloud ☁️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

UXG-Pro is in Early Access verschenen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wm-vHfoRKbLlAj1qK79OEizCzqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wRiP9DLUAmtCxFvj5AQY2i1j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoU6dhPTpOwLK1rCJsEV_welp3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E5RFcyaRQzdfXQ5AFZ2bsODT.png?f=fotoalbum_large

Powerful rackmount security gateway for medium to large sized networks. Dual WAN ports with failover support: (1) 10G SFP+ and (1) Gigabit RJ45.

UniFi NeXt-Gen Gateway Pro provides 10G SFP+ and 1 Gbps RJ45 WAN/LAN interfaces with enterprise-class threat management: DPI, IPS/IDS, and firewall. Easily pair UXG-Pro with a Cloud Key for an integrated UniFi management solution.

Features:
  • (2) WAN ports: 10G SFP+ and 1 Gbps RJ45 with failover support
  • (2) LAN ports: 10G SFP+ and 1 Gbps RJ45
  • Enterprise-class firewall with IPS/IDS, DPI, and threat management
  • Power redundancy with UniFi SmartPower RPS
  • SmartPower outlet for external modem
  • Bluetooth for easy setup via UniFi Network app
  • 1U rackmountable
https://store.ui.com/coll...gateway-professional-beta

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:04
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:32:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Powerful rackmount security gateway for medium to large sized networks. Dual WAN ports with failover support: (1) 10G SFP+ and (1) Gigabit RJ45.

UniFi NeXt-Gen Gateway Pro provides 10G SFP+ and 1 Gbps RJ45 WAN/LAN interfaces with enterprise-class threat management: DPI, IPS/IDS, and firewall. Easily pair UXG-Pro with a Cloud Key for an integrated UniFi management solution.

Features:
  • 1U rackmountable
Aardig aan de prijs. Nu nog een kleinere versie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ardvark99 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:34:
[...]

Jaa.. Zeker in vergelijking met de UDM-Pro.
Nu lijkt het net alsof je extra moet betalen als een externe controller en geen UniFI Protect wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
ardvark99 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:34:
[...]

10" Fan-Less. Ik denk dat ze dan best wel een leuke markt aan kunnen boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:08

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Features:
  • 1U rackmountable
Compleet van de idiote die prijs.... geen controller, geen project, geen Hdd ruimte, geen switch en dan nog duurder ook..... heel apart....

Bij vervanging van mijn usg pro is de keuze nu wel duidelijk, op de uxg hoef ik in ieder geval niet te wachten....

[ Voor 3% gewijzigd door reinoudkil op 22-06-2020 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:00
Holy balls, lang zitten twijfelen om te wachten op de UXG of toch de UDM Pro te kopen.
Alle twijfel weggenomen. super blij met mijn UDM Pro. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Features:
  • 1U rackmountable
Pff ik had op een prijs rond de 350,- gegokt. Dit is voor mij wel iets te veel eigenlijk.. Nu toch maar eens gaan kijken naar iets anders (zelfbouw of een leuke cisco denk ik zo) Blijft wel een heel mooi device daar niet van :)

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 22-06-2020 18:51 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• petermdevries
  • Laatst online: 21:05
Sinds afgelopen zaterdag, toen mijn vrouw constateerde dat er beperkte WiFi was op onze vlonder achterin de tuin, een outdoor AP aangeschaft en geplaatst.

Zonder boorwerk kon ik deze via ventilatie in de garage over het dak naar de regenpijp leiden.

Nu heb ik echter een gewone kabel gebruikt welke ik nog had maar vrees dat deze met zo licht niet lang mee zal gaan.

Zijn er mensen die icm deze AP outdoor kabel hebben gebruikt? Tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDtjltWORr9kdyhClv6JMbDMG5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bF1Tg309whGN9Ioq6k8UhYUY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ck3yp5lowlstg9hJOo9uQDArb0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUc4FbCMXuET8GXByjQTCjFG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Features:
  • 1U rackmountable
Holy shit, ik zag een upgrade wel zitten maar deze prijs lijkt gewoon random bepaald te zijn. Dit kan ik nooit verantwoorden naar mijzelf. Geen controller, geen camera controller helemaal niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
xh3adshotx schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:54:
[...]

Holy shit, ik zag een upgrade wel zitten maar deze prijs lijkt gewoon random bepaald te zijn. Dit kan ik nooit verantwoorden naar mijzelf. Geen controller, geen camera controller helemaal niets.
ik kan het vooral niet verantwoorden naar mijn vrouw :P

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ubiquiti wil schijnbaar echt van z'n klanten af. Ze gaan lekker zo. Na het UDM-debacle kan er nog wel een schepje bovenop? Je vraagt je dan af wat een vervanging van de USG-3p dan wel niet moet kosten.
Het dubbele van nu?

[ Voor 26% gewijzigd door ed1703 op 22-06-2020 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb 3 AC-Lites ophangen in huis, en merk wel eens dat mijn apparaten de neiging hebben om op 2.4Ghz N of hoogstens 5Ghz N te verbinden terwijl ze 5Ghz AC prima aankunnen. Zowel mijn PC, laptop als telefoon ondersteunen zelfs AX (AX200 chipset en de telefoon geen idee, het is een S10e) maar verbinden gewoon doodleuk op 2.4Ghz N ipv 5Ghz AC. Ik zit in dit geval op nog geen 5 meter van het dichtstbijzijnde AP af met 2 muren ertussen.

Ik kan wel de optie "Connect high performance devices to 5Ghz only" aanvinken maar dit heb ik na een dag maar weer uitgezet, het lijkt alsof dit echt enorme verbindingsproblemen veroorzaakt bij een aantal apparaten.
Wat is jullie ervaring hiermee? Niet dat ik de volledige 5Ghz AC snelheid nodig heb, maar met het eeuwig drukker wordende 2.4Ghz is dit langzaamaan ook niet meer ideaal.

Het gaat overigens over een best groot huis, dus 3 heb ik er sowieso nodig gehad voor volledige coverage.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ed1703 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:00:
[...]

Ubiquiti wil schijnbaar echt van z'n klanten af. Ze gaan lekker zo. Na het UDM-debacle kan er nog wel een schepje bovenop? Je vraagt je dan af wat een vervanging van de USG-3p dan wel niet moet kosten.
Het dubbele van nu?
Nou ja ik denk dat de USG 3P vervangen wordt door de UXG-Pro, hij kan nog minder en kost in EA al 5x zoveel. Ik geloof niet dat ze nog een 3P vervanger gaan lanceren....

Mag ik jullie atenderen op een slechts 1/10 deel kostende, meer features bevattende 1G capble dual WAN router ;-) pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X
xh3adshotx schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:54:
[...]

Het eerste wat ik dacht bij het zien van de prijs; wraak vanuit UI over al het UDM geklaag over de gehele wereld. :X

De aandelen UI staan/stonden hoger dan die van Juniper Networks. Als ze de prijzen zo verhogen, en geen ander model van inkomsten uitvinden, subscriptions etc. Dan klapt het een keer, mho. Je kunt in de huidige markt niet alle developkosten terughalen op hardware sales. Een gezonde basis onderstroom aan managed diensten, subscriptions, support contracten is key voor een IT dienstverlener.

[ Voor 36% gewijzigd door stormfly op 22-06-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Laatst online: 22-07 10:05
Hoe vangen jullie hardcoded DNS op?

ik heb hier voor een USG-Pro gehad en nu overgestapt op de UDM-Pro. Fantastische performance boost maar gevoelsmatig veel meer in de kinderschoenen vergeleken met de USG-Pro.

Met de USG-Pro kon ik middels de config.gateway.json al het DNS verkeer onderscheppen en deze naar mijn eigen DNS server verwijzen. Helaas kan dit niet meer met de UDM-Pro omdat deze niet met een config.gateway.json werkt.

Zou ik nog iets kunnen doen met een next-hop? Iemand andere ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:04
ed1703 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:00:
[...]

Ubiquiti wil schijnbaar echt van z'n klanten af. Ze gaan lekker zo. Na het UDM-debacle kan er nog wel een schepje bovenop? Je vraagt je dan af wat een vervanging van een USG-3p dan wel niet moet kosten.
Het dubbele van nu?
Is toch een mooie prijs voor een praktisch lege doos, en een handig schermpje |:( 8)7

Maar idd, waar zit 'm het verschil tov de UDM-Pro? Had er dan ook een 16 poorts POE switch in geknalt voor die prijs.

Met zo'n 19 inch kast kun je veel meer mee doen, ga met modules werken, zodat je hem kan uitbreiden met bv. een POE switch, HDD met UniFi protect, etc.

Zo'n prijs voor een routertje waarvan de software nog lang niet af is, en geen mogelijkheid biedt om jouw eigen config toe te voegen (zoiets als de json, maar dan beter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Die prijs is wel een tegenvallertje ja. Maar er staat -pro achter, dus hoop ik nog steeds op een zonder dit achtervoegsel.

Ik kan wel wachten, de 3p bevalt me nog steeds prima.

[ Voor 18% gewijzigd door rinkel op 22-06-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
renedis schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:12:

ik heb hier voor een USG-Pro gehad en nu overgestapt op de UDM-Pro. Fantastische performance boost maar gevoelsmatig veel meer in de kinderschoenen vergeleken met de USG-Pro.

Met de USG-Pro kon ik middels de config.gateway.json al het DNS verkeer onderscheppen en deze naar mijn eigen DNS server verwijzen. Helaas kan dit niet meer met de UDM-Pro omdat deze niet met een config.gateway.json werkt.

Ik heb het op deze manier ondervangen (Edgerouter 6P), geen idee of het ook op een USG of UDM (Pro) mogelijk is.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Kuusj schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:03:
Ik heb 3 AC-Lites ophangen in huis, en merk wel eens dat mijn apparaten de neiging hebben om op 2.4Ghz N of hoogstens 5Ghz N te verbinden terwijl ze 5Ghz AC prima aankunnen. Zowel mijn PC, laptop als telefoon ondersteunen zelfs AX (AX200 chipset en de telefoon geen idee, het is een S10e) maar verbinden gewoon doodleuk op 2.4Ghz N ipv 5Ghz AC. Ik zit in dit geval op nog geen 5 meter van het dichtstbijzijnde AP af met 2 muren ertussen.

Ik kan wel de optie "Connect high performance devices to 5Ghz only" aanvinken maar dit heb ik na een dag maar weer uitgezet, het lijkt alsof dit echt enorme verbindingsproblemen veroorzaakt bij een aantal apparaten.
Wat is jullie ervaring hiermee? Niet dat ik de volledige 5Ghz AC snelheid nodig heb, maar met het eeuwig drukker wordende 2.4Ghz is dit langzaamaan ook niet meer ideaal.

Het gaat overigens over een best groot huis, dus 3 heb ik er sowieso nodig gehad voor volledige coverage.
2 muren is al veel voor 5Ghz. Je hebt echt line-of-sight nodig.
Vervolgens knalt 2Ghz wel makkelijk door die muren en je hebt verbinding met 2Ghz.
Waarom dan 5Ghz - N gepakt wordt is me wel een raadsel.

Ik heb 2.4Ghz uitgezet, op 1 na, die heeft alleen 2.4 en gebruik ik alleen voor oudere devices die geen 5Ghz hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:02

Ethirty

Who...me?

Ik kijk daar echt nooit naar. Zolang de verbinding stabiel en snel genoeg is, vind ik het prima, zal me echt een worst zijn of ik wel 99% van de theoretische maximum snelheid haal. :P

Over de UXG Pro: ha hahahahaha! _O- Mafketels.

Ja ok het is een 10Gb router, dat mag best wat kosten. Maar zolang de controller nog niet af is (hoeveel jaar wachten we nu al?) en de hardware/prijs niet klopt in de line-up zijn ze een hoop mensen op de kast aan het jagen.

Zodra de YT kanalen stoppen is het ook snel over met de hype. Het handjevol geweldige hardware is niet genoeg om te overleven als de rest niet meer verkoopt.

Koop een Edgerouter en een paar AC lites en je bent voor weinig klaar. Voor de rest zijn er vast betere alternatieven dan bij Ubiquiti.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Comp User schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:50:
[...]

Ik heb het op deze manier ondervangen (Edgerouter 6P), geen idee of het ook op een USG of UDM (Pro) mogelijk is.
Helaas;
Firewall NAT rules are not supported in the UI and there is no way to do it via JSON. I suppose you could SSH in and run iptables commands by hand, but you'd need to reapply them every time you reboot.

You can build custom routes in the UI though, should be able to route traffic to specific hostmasks over the VPN using them.

Custom routes/next-hop moet het worden. Ik moet alleen nog leren hoe dat precies werkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Ik zat ook stiekem te wachten op de nieuwe gateway, maar aan dat bedrag : nope, dacht het niet.
Het is volledig van de gekke. Met heel de Unifi lijn zijn ze al even de weg kwijt, maar met die nieuwe gateway, begin je toch wel echt te denken dat daar 1 of andere mongool de leiding heeft.
Een Unifi in een prijsklasse hoger dan de Edge reeks, die als professioneel wordt gemarked.
En dan breng je een mooi uitziend model uit, met amper iets in ( ja, t heeft iets snellere poorten ), en dan heeft men strootje trek gedaan met kaartjes waar prijzen tussen 250 en 1000 euro opstonden.
Als ze die niet snel naar een interessantere prijs gaan brengen, gaat die snel uit het gamma verdwijnen denk ik.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
HKLM_ schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:56:
[...]

Dat probleem heb ik dan weer niet..., maar deze vind ik zelf iets te veel van het goede..., ik hou mijn Udm-pro nog wel even !

Acties:
  • +1 Henk 'm!
petermdevries schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:50:
Sinds afgelopen zaterdag, toen mijn vrouw constateerde dat er beperkte WiFi was op onze vlonder achterin de tuin, een outdoor AP aangeschaft en geplaatst.

Zonder boorwerk kon ik deze via ventilatie in de garage over het dak naar de regenpijp leiden.

Nu heb ik echter een gewone kabel gebruikt welke ik nog had maar vrees dat deze met zo licht niet lang mee zal gaan.

Zijn er mensen die icm deze AP outdoor kabel hebben gebruikt? Tips?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb een of andere redelijk betaalbare kabel via Amazon.de besteld die me wel prima leek en dat ook bleek :
- https://www.amazon.de/gp/product/B01D640BVO/
- https://www.amazon.de/gp/product/B07JB6RHKW/

Kies er maar één! :)

2.4 GHz op Low en 5 GHz op High werkt over het algemeen prima dus probeer dat eens eerst, voordat je allerlei opties overweegt die vaak meer kwaad dan goed doen ;)
rinkel schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:52:
2 muren is al veel voor 5Ghz. Je hebt echt line-of-sight nodig.
Vervolgens knalt 2Ghz wel makkelijk door die muren en je hebt verbinding met 2Ghz.
Waarom dan 5Ghz - N gepakt wordt is me wel een raadsel.

Ik heb 2.4Ghz uitgezet, op 1 na, die heeft alleen 2.4 en gebruik ik alleen voor oudere devices die geen 5Ghz hebben.
Het ligt er een beetje aan wat voor muren het zijn en dergelijke...

Ik heb gewoon 5 GHz ontvangst bij de voordeur en hou dan zelfs iets van 30 Mbps over, waarbij het signaal toch wel minimaal twee muren moet overwinnen vanuit een laag gemonteerde In Wall :)
renedis schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:12:

Het enige dat je kan doen is valse Static Routes toevoegen, maar dat is stiekem best wel ranzig en eigenlijk niet de juiste oplossing! :/

Als je bijvoorbeeld 8.8.8.8 en 8.8.4.4 routeert naar het adres van je DNS Server dan doet dat niks, maar omdat je die twee daarmee onbereikbaar maakt zullen de meeste apparaten vaak wel ineens WEL je lokale DNS Server respecteren }) 8) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
nero355 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:36:
[...]

Het enige dat je kan doen is valse Static Routes toevoegen, maar dat is stiekem best wel ranzig en eigenlijk niet de juiste oplossing! :/

Als je bijvoorbeeld 8.8.8.8 en 8.8.4.4 routeert naar het adres van je DNS Server dan doet dat niks, maar omdat je die twee daarmee onbereikbaar maakt zullen de meeste apparaten vaak wel ineens WEL je lokale DNS Server respecteren }) 8) :*)
Bedankt voor de info. Dat was ook mijn idee.. Alleen werkt het niet bij mijn UDM-Pro jammer genoeg. De UDM zorgt er voor dat het device dan helemaal geen requests meer verstuurd lijkt het.

de UDM gebruikt IPTABLES, zou ik zoiets kunnen uitvoeren?

code:
1
2
iptables -t nat -A PREROUTING -i br0 -p udp ! --source piholeaddress ! --destination piholeaddress --dport 53 -j DNAT --to piholeaddress
iptables -t nat -A PREROUTING -i br0 -p tcp ! --source piholeaddress ! --destination piholeaddress --dport 53 -j DNAT --to piholeaddress

Ik weet alleen niet of interface naam correct is, en of deze uberhaupt benodigd is. Met een SSH sessie naar de UDM heb ik een interface naam kunnen vinden, maar ik weet ook niet of deze goed is:
UBIOS_NETv4_br0

Ik ben er van op de hoogte dat de regel een reboot/upgrade niet zal overleven. Maar IMO gebeurd dat bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Laatst online: 21:05
nero355 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:36:
[...]

Ik heb een of andere redelijk betaalbare kabel via Amazon.de besteld die me wel prima leek en dat ook bleek :
- https://www.amazon.de/gp/product/B01D640BVO/
- https://www.amazon.de/gp/product/B07JB6RHKW/

Kies er maar één! :)
Dat is inderdaad wel een aardige. Hopelijk is 10m voldoende, langer hebben ze niet. Ik de kabel erg stug of valt het mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renedis
@nero355

Oplossing gevonden voor UDM-Pro DNS verkeer onderscheppen:
code:
1
2
3
iptables -t nat -A PREROUTING -i br0 -p udp ! --source piholeaddress ! --destination piholeaddress --dport 53 -j DNAT --to piholeaddress
iptables -t nat -A PREROUTING -i br0 -p tcp ! --source piholeaddress ! --destination piholeaddress --dport 53 -j DNAT --to piholeaddress
iptables -t nat -A POSTROUTING -j MASQUERADE

br0 is de juiste interface. SNAT kreeg ik niet voor elkaar. Ik heb nog niet gekeken of dit een reboot overleeft. Waarschijnlijk niet volgens the interwebz.

[ Voor 5% gewijzigd door renedis op 22-06-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:24
Klagen over de prijs van die UXG-Pro is natuurlijk logisch voor thuisgebruik. Daar is hij dan ook niet voor bedoeld.

Als dit ding daadwerkelijk 10 Gbit met IPS/IDS gaat halen is de prijs echt niet gek. Met de WAN failover en power redundancy is het een no brainer voor bedrijven met een 10 Gbit fiber aansluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

microcuts schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:17:
Klagen over de prijs van die UXG-Pro is natuurlijk logisch voor thuisgebruik. Daar is hij dan ook niet voor bedoeld.

Als dit ding daadwerkelijk 10 Gbit met IPS/IDS gaat halen is de prijs echt niet gek. Met de WAN failover en power redundancy is het een no brainer voor bedrijven met een 10 Gbit fiber aansluiting.
Ja, maar bedrijven die een 10 Gbit fiber kunnen betalen, kopen alles behalve een Unif router : te onstabiel framework, en niet te integreren in de centrale management systemen zoals bv Cisco, Aruba/HP, Fortinet, ...

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Misschien is did UXG-Pro met die hoge prijs gewoon een tactiek. En komen ze over een aantal weken met een UXG (Lite) die vele malen slechter is (geen SFP+, geen power redundancy, geen smart power control voor modem, ...) van €250 of zo en denkt iedereen "da's een koopje ten opzichte van de Pro" terwijl het voor de gestripte featureset eigenlijk nog steeds duur is. Om nog maar niet te beginnen over de missende software features. Noch de toekomst bestendigheid als die max 1Gbit/s zou doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HKLM_ schreef op maandag 22 juni 2020 @ 18:56:
[...]

Ziet die van jouw dan het verschil? Die van mij herkent het merk auto’s alleen wanneer ze het logo kan zien, en laat de kleur en het logo nou niet verandert zijn bij deze XSG 😂

[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 23-06-2020 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:44

zeroday

There is no alternative!

Ik bemerk het volgende bij één van mijn AP's een UniFi AP-AC-Pro welke draait op FW: 4.3.13.11253
als deze een tijd aan staat en een tijd goed z'n werk heeft gedaan (met andere woorden gigabytes aan data verstuurd en ontvangen dan kan ineens de performance onder de 1MB/s zakken (waar het normaal tussen de 50 / 60MB/s ligt (let op ik schrijf dus geen Mbps !)

Als ik dan de AP even van de power af haal en opnieuw opstart dan heb ik de normale performance weer.

Ik heb het idee dat het iets is in de FW, maar het treedt al zeer lange tijd op met zeer veel verschillende FW's ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

xbeam schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 01:06:
[...]

Ziet die van jouw dan het verschil? Die van mij herkent het merk auto’s alleen wanneer ze het logo kan zien, en laat de kleur en het logo nou niet verandert zijn bij deze XSG 😂
Das nog een idee.
Overal de logos afstrippen en stickertjes van TP Link ofzo opplakken >:)

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
XoReP schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:07:
[...]

Ik heb een 24 ports gen2 POE Pro en bevalt uitstekend . Is bijna stilste apparaat in mijn rack nu zelfs.
Die had ik graag gewild maar was mij net wat te prijzig, heb hier ook een Gen2 24 PoE (non-pro) en die is compleet stil ! wat voor mij een groot voordeel is gezien de vorige (US16-150) in de zomer maanden goed hoorbaar was in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
xbeam schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 01:06:
[...]

Hehe ja die van mij ziet het wel :P ik wacht het gewoon af en hopelijk komen ze met een non pro versie die leuker geprijsd is.
LightStar schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:50:
[...]

Die had ik graag gewild maar was mij net wat te prijzig, heb hier ook een Gen2 24 PoE (non-pro) en die is compleet stil ! wat voor mij een groot voordeel is gezien de vorige (US16-150) in de zomer maanden goed hoorbaar was in de meterkast.
Inderdaad vorig jaar met die hitte was de US-16 150 een echt heethoofd... heb net eens aan de gen 2 gevoeld en deze is echt een stuk cooler dat hebben ze beter voor elkaar. (Jammer dat ze op de temp sensor hebben bezuinigd)

[ Voor 51% gewijzigd door HKLM_ op 23-06-2020 08:57 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:01

backupdevice

Boeh!

ik heb iets vaags de laatste twee dagen. Ik heb op mijn kantoor een inwall die aangesloten is op een Unify 8 poorts POE 60W switch. Deze zit via een CAT5E kabel aangesloten en voor een week of 3 werkte dit zonder problemen.

Sinds 2 dagen schakelt het AP ineens van 1000Mbit naar 100Mbit De controler geeft 100FDX aan en de Switch geeft qua kleur ook 100Mbit aan. Als ik het AP via de controler herstart dan werkt het weer goed voor een paar uur. Zelfde als ik de kabel uit de switch haal en weer aansluit.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil
  • Laatst online: 17-09 13:14

nexhil

BAM!

zeroday schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 07:30:
Ik bemerk het volgende bij één van mijn AP's een UniFi AP-AC-Pro welke draait op FW: 4.3.13.11253
als deze een tijd aan staat en een tijd goed z'n werk heeft gedaan (met andere woorden gigabytes aan data verstuurd en ontvangen dan kan ineens de performance onder de 1MB/s zakken (waar het normaal tussen de 50 / 60MB/s ligt (let op ik schrijf dus geen Mbps !)

Als ik dan de AP even van de power af haal en opnieuw opstart dan heb ik de normale performance weer.

Ik heb het idee dat het iets is in de FW, maar het treedt al zeer lange tijd op met zeer veel verschillende FW's ..
Misschien even via ssh inloggen en checken met 'top' of het geheugen niet vol is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:55
Ik heb hetzelfde ook, heel vervelend.
Ik heb nog geen mogelijkheid gevonden om AP geforceerd op 1000mbit te zetten.
backupdevice schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:25:
ik heb iets vaags de laatste twee dagen. Ik heb op mijn kantoor een inwall die aangesloten is op een Unify 8 poorts POE 60W switch. Deze zit via een CAT5E kabel aangesloten en voor een week of 3 werkte dit zonder problemen.

Sinds 2 dagen schakelt het AP ineens van 1000Mbit naar 100Mbit De controler geeft 100FDX aan en de Switch geeft qua kleur ook 100Mbit aan. Als ik het AP via de controler herstart dan werkt het weer goed voor een paar uur. Zelfde als ik de kabel uit de switch haal en weer aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

royalt123 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:36:
Ik heb hetzelfde ook, heel vervelend.
Ik heb nog geen mogelijkheid gevonden om AP geforceerd op 1000mbit te zetten.

[...]
Op het UBT forum lees ik dat de switch en de AP's gevoelig kunnen zijn voor connectoren. Ik heb nu de kabel aan de switch kan zo gehangen dat het gewciht hem niet omloog trekt. Eens kijken of dat helpt.

Wel vaag dat een herstart van de AP vanuit de controler er voor zorgt dat de switch weer ziet dat het een 1000mbit verbinding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@backupdevice & @royalt123 Problemen met AUTO RX/TX worden eigenlijk altijd veroorzaakt door 'slechte' bekabeling. Ik weet niet of jullie je bekabeling wel eens doorgemeten hebben met een goede netwerktester (en dan doel ik niet op z'n apparaatje van een tientje uit de grabbelton van de bouwmarkt)?

Alles op FIXED zetten lost je probleem overigens niet op, je houdt daarmee eigenlijk alleen jezelf voor de gek doordat beide kanten van het netwerk gewoon dat gaan doen / laten zien wat jij zegt óver die kabel welke in eerste instantie al niet goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Will_M schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:52:
@backupdevice & @royalt123 Problemen met AUTO RX/TX worden eigenlijk altijd veroorzaakt door 'slechte' bekabeling. Ik weet niet of jullie je bekabeling wel eens doorgemeten hebben met een goede netwerktester (en dan doel ik niet op z'n apparaatje van een tientje uit de grabbelton van de bouwmarkt)?

Alles op FIXED zetten lost je probleem overigens niet op, je houdt daarmee eigenlijk alleen jezelf voor de gek doordat beide kanten van het netwerk gewoon dat gaan doen wat jij zegt óver die kabel welke in eerste instantie al niet goed was.
Ja kabel is doorgemeten met twee verschillende kabel testers. Kwamen geen fouten uit. Maar ik als ik het UBT forum lees denk ik ook dat het aan de connector ligt. Eens kijken of wat ik nu dus gedaan heb, het gewicht van de kabel afhalen , helpt.

Wel raar dat het bijna 3 weken zonder problemen heeft gewerkt en nu ineens problemen geeft. Ook wazig dat een herstart van de inwall via de controler het probleem weghaald ....

[ Voor 9% gewijzigd door backupdevice op 23-06-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Zijn er hier mensen die de Unify Controller uitlezen met SNMP ? (op een pi)
Ik kan van alles uit lezen maar kan tot op heden geen MIB table vinden om zo bijvoorbeeld het aantal clients op een SSID uit te lezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

kevertje1977 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:05:
Zijn er hier mensen die de Unify Controller uitlezen met SNMP ? (op een pi)
Ik kan van alles uit lezen maar kan tot op heden geen MIB table vinden om zo bijvoorbeeld het aantal clients op een SSID uit te lezen.
Met SMNP kan je in princiepe alleen maar informatie van het OS / Hardware uitlezen en niet van applicaties.
Dan zou je moeten kijken naar; https://github.com/unifi-poller/unifi-poller
Pagina: 1 ... 20 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.