Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 25 Laatste
Acties:

• Rivanov
  • Registratie: March 2005
  • Laatst online: 06:58

Rivanov

Apple freak

RobertMe schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:54:
[...]

Volgens mij heeft Apple nog wel eens vaker ondersteuning voor 3x3. Theoretisch zou een HD dan ook een hogere snelheid geven. Vraag is alleen of je dat gaat merken en nodig hebt. Een MacBook Pro kun je neem ik aan met een draadje aansluiten? de Air wellicht ook? en iPhones zal een hogere snelheid wellicht niet perse nodig zijn. De afweging is dan dus of je de potentieel hogere wifi snelheden die ~100 euro waard vind. En als je later nog extra poorten nodig zou hebben kun je dus nog altijd voor een kleine 30 euro een USW Flex Mini plaatsen.
Helaas. Zowel de MacBook Pro 15" (2016) als de MacBook Air (2020) hebben enkel USB-C / Thunderbolt aansluitingen en géén ingebouwde Ethernet poort. Dus heb daar voor een USB-C -> Ethernet adapter. :)

Steam | Twitch | Mixer | Xbox Live: Rivanov | LG OLED55B6v :: Xbox One X

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:37
@Rivanov
Het hangt er ook een beetje vanaf of je tevreden bent met 2,4Ghz, dat heeft een veel beter bereik dan 5Ghz. Maar het is daar ook erg druk en haalt niet de snelheid van 5Ghz.
Als je voor 5Ghz gaat dan heb je bijna line-of-sight nodig zoals @RobertMe al aangaf.

Ik heb zelf alles op 5Ghz staan en 2,4Ghz uitgezet. De zenders vervolgens op lagere stand en meer accesspoints opgehangen (elke etage een) op die die manier roam je ook makkelijker. Het device blijft minder makkelijk aan een AP plakken.

Op 2,4Ghz haal je je hele huis wel, en je buren ook. Al knalt de buurman ook bij jou naar binnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-07 12:04
Ik verwacht beneden weinig problemen met het bereik van je UDM. Maar als er aan de achterkant een IW komt is het al helemaal geen probleem....

En wat betreft IW vs IW HD. De extra poorten van de HD zijn al wat waard (maar dat moet je zelf bepalen) en hij is wel sneller. Ik heb beide modellen en merk in de praktijk geen verschil. Maar een speedtest met iPhone en iPad is op de HD en UDM wel 2-3 zo hoog als op de IW.

Bedenk ook dat als je nu een IW koopt je altijd over een jaartje ofzo voor een IW met Wifi6 kan gaan. Maar ook daarvan is maar de vraag of je in het echte gebruik er zoveel van merkt. Met stabiel wifi op 5GHz heb je eigenlijk weinig behoefte aan meer is mijn ervaring.

En ik haal ook met 3 gipswanden en kasten ertussen gewoon overal een 5G signaal met mijn UDM, ik zou me weinig zorgen maken. Maar plaats 'm en kijk hoe je dekking is. Ik denk meer dan voldoende....

[Voor 25% gewijzigd door Yowzawood op 27-06-2020 21:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: March 2005
  • Laatst online: 06:58

Rivanov

Apple freak

Denk inderdaad dat ik voor nu maar ga voor de volgende set om te beginnen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 112,51€ 112,51
1Access pointsUbiquiti UniFi AC In-Wall€ 89,95€ 89,95
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine€ 324,36€ 324,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 526,82

Kan ik t.z.t altijd nog een nieuwe In-Wall nemen die WiFi 6 geschikt gaat zijn. De twee poorten op de In-Wall zijn voldoende.

Steam | Twitch | Mixer | Xbox Live: Rivanov | LG OLED55B6v :: Xbox One X

Yowzawood schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:38:
En ik haal ook met 3 gipswanden en kasten ertussen gewoon overal een 5G signaal met mijn UDM, ik zou me weinig zorgen maken. Maar plaats 'm en kijk hoe je dekking is. Ik denk meer dan voldoende....
Punt is alleen dat het in het geval van @Rivanov niet over 3 gispwanden gaat ;) Een gipswand dempt vrijwel niet, maar bij Rivanov gaat het om twee buitenmuren of "door een WC heen", en keramische tegels zijn ook killing voor wifi. Hij zal dus een beetje moeten hopen op dat het signaal goed reflecteert op alle muren om zo "om het hoekje" te gaan, want door de muren heen zie ik met 5GHz niet goed komen.

• rinkel
RobertMe schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:53:
[...]

Punt is alleen dat het in het geval van @Rivanov niet over 3 gispwanden gaat ;) Een gipswand dempt vrijwel niet, maar bij Rivanov gaat het om twee buitenmuren of "door een WC heen", en keramische tegels zijn ook killing voor wifi. Hij zal dus een beetje moeten hopen op dat het signaal goed reflecteert op alle muren om zo "om het hoekje" te gaan, want door de muren heen zie ik met 5GHz niet goed komen.
Ik zou in het geval van @Rivanov extra AP’s plaatsen om 5Ghz te houden.
Ik heb een nieuwbouwhuis en als ik de hoek om ga ben ik 5Ghz kwijt.

Acties:
  • +2Henk 'm!
rinkel schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:02:
[...]

Ik zou in het geval van @Rivanov extra AP’s plaatsen om 5Ghz te houden.
Ik heb een nieuwbouwhuis en als ik de hoek om ga ben ik 5Ghz kwijt.
Dat was dan uiteraard ook precies waar ik op doelde ;) Proberen zonder kan altijd, maar de kans dat het goed gaat is denk ik vrij klein. Plaatsen van één enkel AP in de meterkast zou wellicht een idee kunnen zijn gezien de centrale ligging, maar ook dan is het maar zeer de vraag hoe het zit met de demping van de omliggende muren.

Zelfde geldt overigens uiteraard ook voor wifi in de tuin. Gezien de plek van het AP op de benedenverdieping is het dus maar al de vraag hoeveel signaal er over blijft aan de binnenkant van de buitenmuur, laat staan door de flink geïsoleerde buitenmuur heen, en het raam (wellicht grote tuindeuren?) zal ook wel HR++ glas in zitten met folie tussen de lagen dat net zo killing is als een goed geïsoleerde buitenmuur (als niet erger). Dus ook daarbij: pogen de tuin te dekken met het AP aan de achterkant op de bovenverdieping kan altijd, maar het zal niet gegarandeerd werken. En uiteraard: het ene huis is het andere niet, zowel qua vorm, als storingsfactoren, als isolatie en dus demping.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rinkel
RobertMe schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:15:
[...]

Dat was dan uiteraard ook precies waar ik op doelde ;) Proberen zonder kan altijd, maar de kans dat het goed gaat is denk ik vrij klein. Plaatsen van één enkel AP in de meterkast zou wellicht een idee kunnen zijn gezien de centrale ligging, maar ook dan is het maar zeer de vraag hoe het zit met de demping van de omliggende muren.

Zelfde geldt overigens uiteraard ook voor wifi in de tuin. Gezien de plek van het AP op de benedenverdieping is het dus maar al de vraag hoeveel signaal er over blijft aan de binnenkant van de buitenmuur, laat staan door de flink geïsoleerde buitenmuur heen, en het raam (wellicht grote tuindeuren?) zal ook wel HR++ glas in zitten met folie tussen de lagen dat net zo killing is als een goed geïsoleerde buitenmuur (als niet erger). Dus ook daarbij: pogen de tuin te dekken met het AP aan de achterkant op de bovenverdieping kan altijd, maar het zal niet gegarandeerd werken. En uiteraard: het ene huis is het andere niet, zowel qua vorm, als storingsfactoren, als isolatie en dus demping.
Dat HR++ glas is ook een dingetje ja. Ik heb een AP aan t plafond hangen in t midden van de woonkamer, maar zodra ik de tuindeuren dicht doe is er amper bereik in de tuin. Daarbij moet ik wel vermelden dat de zender op minimaal staat. Voor de komende zomer maar eens een mesh aansluiten (moet ik ook een nieuwe switch in de garage...), die zijn ideaal voor de tuin.

• supersnathan94
  • Registratie: July 2010
  • Laatst online: 22:56
RobertMe schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:39:
[...]

Met de informatie die je nu gegeven hebt kunnen we eerlijk gezegd niet veel. Welke instellingen heb je gedaan (kanaal, zendsterkte, bandbreedte, ...)? Heb je überhaupt al gecontroleerd of je client via 2,4GHz of 5GHz is verbonden? Wat is de plaatsing / waar test je / zitten er muren tussen AP en client? Etc etc.
Fair enough. Omdat ik dit soort dingen vaak zelf ook aanleg en heel goed weet waar de knelpunten van wifi kunnen zitten heb ik die variabelen weggenomen.

De snelheden die ik gemeten heb zijn op verschillende locaties gedaan en altijd line of sight. Dus geen muren of andere dingen ertussen.

Alle kanalen staan op standaard instellingen met Unifi network AI aan. Alle APs hebben een rf scan gedraaid en staan daardoor op hun ultieme kanaal ingesteld. Ik heb vrijwel geen interferentie van buren of andere apparatuur.

Ik heb zowel op client niveau als in Unifi geverifieerd dat alles op 5GHz verbind. Ik heb ook tijdelijk 2g uitgezet, dus 5G only. Helpt niet echt.

Ook heb ik verschillende voedingsbronnen geprobeerd en daarmee uitgesloten dat het ligt aan een injector fout of verkeerde voedingsspanning.

Ik heb ook alle bekabeling nagemeten en dan is gigabit symmetrisch geen probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: January 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gents

Toen ik mijn AP's een cycle gaf zag ik onderstaande op mijn app voorbij komen. Extern adres dat mijn controller wil benaderen :?
Bij mijn weten heb ik geen telemetrie aan staan. Herkent iemand dit of ben ik iets vergeten in te stellen? Vroeg me verder af wat die connectie initieert. Lijkt de app, maar hoezo gaat die extern benaderen dan? Sowieso, via 4g had ik een op in de 109.x range en niet in de 100.x

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: February 2009
  • Laatst online: 07:21

HKLM_

www.cloud23.nl

The Eagle schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:04:
Gents

Toen ik mijn AP's een cycle gaf zag ik onderstaande op mijn app voorbij komen. Extern adres dat mijn controller wil benaderen :?
Bij mijn weten heb ik geen telemetrie aan staan. Herkent iemand dit of ben ik iets vergeten in te stellen? Vroeg me verder af wat die connectie initieert. Lijkt de app, maar hoezo gaat die extern benaderen dan? Sowieso, via 4g had ik een op in de 109.x range en niet in de 100.x

[Afbeelding]
Heb je je controller toegang gegeven tot de ubnt cloud? Of maak je gebruik van een vpn provider?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: March 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@The Eagle Lijkt een intern adres te zijn van je provider :+
100.89.71.185 - IP address is in a reserved range.
Private IP Address Ranges

Address ranges below are reserved by IANA for private intranets, and not routable to the Internet.
For additional information, see RFC 1918.
10.0.0.0 ~ 10.255.255.255 (10.0.0.0/8 prefix)
172.16.0.0 ~ 172.31.255.255 (172.16.0.0/12 prefix)
192.168.0.0 ~ 192.168.255.255 (192.168.0.0/16 prefix)

Reserved and special use addresses:
0.0.0.0/8 - Current network (only valid as source address) RFC 1700
100.64.0.0 ~ 100.127.255.255 (100.64.0.0/10 prefix) carrier-grade NAT communication between service provider and subscribers
127.0.0.0 is reserved for loopback and IPC on the localhost.
127.0.0.1 ~ 127.255.255.254 (127.0.0.0/8) - loopback IP addresses (refers to self) RFC 5735
192.0.0.0/24 - reserved (IANA) RFC 5735
192.88.99.0/24 - IPv6 to IPv4 relay. RFC 3068
198.18.0.0/15 - network benchmark tests. RFC 2544
198.51.100.0/24 - TEST-NET-2. RFC 5737
203.0.113.0/24 - TEST-NET-3. RFC 5737
224.0.0.0 ~ 239.255.255.255 (224.0.0.0/4) reserved for multicast addresses. RFC 3171
240.0.0.0/4 - reserved (former Class E network) RFC 1700
255.255.255.255 is the limited broadcast address (limited to all other nodes on the LAN) RFC 919

255 in any part of the IP is reserved for broadcast addressing
0.0.0.0 in routing context means the default route (to "the rest of" the internet) RFC 1700
0.0.0.0 in the context of firewalls means "all addresses of the local machine" RFC 1700

Why do subtitles never really tell you what's going on?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: January 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ah kijk, dat verklaart. Foon overgeschakeld op 4G maar die kan niks intern bereiken - dat klopt, xs van buitenaf staat potdicht. Dan zal er bij Vodafone een proxy oid tussen zitten. Makes sense. Thx guys :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phorcys
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Omdat ik binnenkort naar een nieuwe woning ga verhuizen is het ook een mooi moment om nieuwe apparatuur aan te schaffen. Momenteel heb ik een USG, NanoHD, UAP-Pro (oud beestje) en wat unifi switches. Nu heb ik al een aantal apparaten besteld zodat ik het netwerk alvast kan opbouwen en kan testen.

Het volgende heb ik besteld om te testen;

- USW-16-PoE
- UDM
- FlexHD

Het idee is/was om de USW-16-PoE in de meterkast te plaatsen en de UDM in de woonkamer of werkkamer omdat daar een ingebouwde AP in zit en de FlexHD zou dan buiten geplaatst worden. Er zal nog een extra AP aangeschaft moeten worden en evt wat switches.

Nu weet ik dat Ubiquiti apparatuur behoorlijk heet kunnen worden maar ben toch positief verrast met de 16 poorts switch, deze blijft lekker koel, dit kan ik echter niet zeggen van de UDM.... Heb de UDM een paar dagen kunnen testen alvorens deze uitviel en niet meer aan te zetten is. De UDM heb ik aangeschaft omdat hier ook al een AP in zit en dus betekent dat deze in de werkkamer of evt in de woonkamer geplaatst kan worden maar tijdens het testen viel mij het volgende op;

Wanneer de UDM is opgestart en er is 1 client verbonden met de UDM op 5GHz en IPS of IDS aanstaat dat na een tijdje de fan te horen is. Wanneer ik vervolgens een file transfer over het netwerk doe met een bestand van 5GB begint al vrij snel de fan op te starten naar 6000RPM. wanneer ik IPS of IDS uitzet gebeurd het minder snel maar alsnog gaat de fan na een file transfer naar +/- 4500RPM. Wanneer IPS/IDS uitstaat en 5GHZ naar VHT40 ipv VHT80 is gezet en ik doe een file transfer dan is er weinig aan de hand, de fan draait dan op +/- 2000 RPM. Het is ook al een aantal keren voorgekomen dat de fan hard begint te draaien wanneer er 1 client verbonden is en ik normale taken aan het uitvoeren ben (browsen en teams meeting)

Als ik naar de temperaturen van de UDM kijk liep de CPU op tot zo'n 73 graden en system tot zo'n 84,5 graden, dit lijkt mij erg hoog. Heb ook 's ochtends vroeg gekeken en dan stond de CPU op zo'n 67 graden en system op 78-79 graden. Dit betekent dus wanneer er activiteit is op de UDM de temperatuur omhoog gaat en de fan moet gaan werken echter is het niet te doen om de UDM in een werkkamer of woonkamer te plaatsen als de fan regelmatig naar 4500-6000RPM gaat.

Volgens Ubiquiti support zijn deze temperaturen normaal voor het apparaat... Nu weet ik dat het de afgelopen dagen enorm warm is is geweest maar kan me niet voorstellen dat de fan zo hard moet gaan werken als er 1 client is verbonden en normale taken aan het uitvoeren ben (browsen en een meeting via teams) of wanneer je 1 bestand van de server naar je client haalt.

Zijn er mensen die een UDM hebben die tegen hetzelfde probleem aanlopen? Zijn deze temperaturen herkenbaar?

Krijg waarschijnlijk aankomende week een nieuwe UDM toegestuurd. Als het dan niet beter gaat met de temperaturen i.c.m. fan gaat deze waarschijnlijk weer retour omdat deze dan totaal niet bruikbaar is. Dan zal er waarschijnlijk gewoon een USG komen of evt een UDM-Pro zodat deze op zolder geplaatst wordt in een rack.

Had eigenlijk gehoopt dat er een nieuwe variant van de USG zou komen. Voordeel zou zijn dat ik een externe controller zou kunnen gebruiken en de USG/UXG enkel als gateway gebruikt kan worden. De UXG-Pro vind ik een beetje teveel van het goede.

@supersnathan94 Heb toevallig zelf afgelopen week een FlexHD aangeschaft en heb eigenlijk geen problemen met doorvoersnelheden op 5GHz. Heb hier een 500/40 verbinding van Ziggo en trek via de FlexHD de volle verbinding dicht. De FlexHD staat op de 1e verdieping en bij een afstand van 10M vanaf de FlexHD haal ik alsnog 350-450Mbit, afhankelijk in welke kamer ik sta.

Heb je overigens wel gekeken welke RX waarde je client heeft in de unifi controller?

[Voor 10% gewijzigd door Phorcys op 28-06-2020 14:17]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: February 2003
  • Niet online
Afgelopen week mijn Ubiquiti spul ontvangen na het lezen van alle positieve dingen in dit topic (dank voor jullie advies ook!). Dit weekend het volgende geïnstalleerd:

- US-8-150W POE switch
- 3x IN Wall HD accesspoints
- Gen2 Cloud key
- Pfsense FW (protectli clone met 4x 1g ethernet)

Een paar foto's van de installatie:

.

Lang verhaal kort ik ben erg blij met dit nieuwe speelgoed. Stiekem blijf je toch een tweaker :).
Eco systeem werkt erg mooi samen, mooie controller/webpagina waar je alles kunt beheren en minder werk dan allemaal losse accesspoints. Het enige wat ik nu wel mis is de mooie (internet)stats omdat ik geen USG/UDM heb. Hopen dat deze in de nabije toekomst wat meer features gaan bieden zodat ik kan overstappen van mijn Pfsense.

Verder heb ik lang getwijfeld tussen In Walls vs NanoHD. Erg blij dat ik uiteindelijk voor de In Wall ben gegaan. Vallen veel minder op (Wife acceptance factor) zo dicht bij de grond en achter de (tv) meubels. Natuurlijk zul je iets inleveren op het bereik maar de ingebouwde switches (4 porten) zorgen weer voor minder hardware en met 3 AP's heb ik meer dan voldoende bereik door het hele huis. Ze passen ook erg mooi op bestaande inbouwdozen als je deze kunt opofferen of kunt bijplaatsen. Alleen op de slaapkamer had ik geen mogelijkheid omdat er maar 1 loze leiding was + 1 inbouwdoos. Hier heb ik wat moeten improviseren door de netwerk kabel bij de COAX kabel PVC buis te moeten trekken en het raampje wat moeten slopen. De in wall kon vervolgens nergens "in" dus die heb ik met een doosje eronder (niet zichtbaar) gemonteerd tussen de muur en in de in wall. Verdient niet de schoonheidsprijs - maar staat toch achter een stoel (dus niet zichtbaar).

Ik moet nog wel het nodige tweaken om alles te optimaliseren en de meterkast moet nog verder opgeruimd worden inclusief montage van een UPS + overspanningsbeveiliging stekkerdoos (ook vanwege de waarde van alle apparatuur nu). Ik heb nog enkele issues / vragen. Zie foto's hieronder:

1) Ik haal maximaal 380 Mbit/s op mijn laptop en +- 200-300 op mijn iphone 11 pro. Dit moet toch sneller kunnen? Dit is direct naast het AP. Zie bovenstaande screenshots voor mijn settings en de Iperf.

Ik heb andere channels geprobeerd, auto performance op uit, transmit power op high, auto etc. Ook RF scan laat weinig interventie zien (of interpreteer ik dit verkeerd - zie foto). Iperf server op mijn PC zonder wifi en mijn laptop is een core i7 systeem met deze wifi kaart. Hebben jullie advies?

2) Cloudkey gen 2 komt niet standaard met een sd kaartje (eigenlijk belachelijk voor deze prijs). Vinden jullie dit nodig? Zo ja hoeveel gb adviseren jullie?

3) Ik moet nog wat tweaken met SSID's en heb nu alles behalve 2 devices op 5ghz. Adviseren jullie een eigen SSID voor 2 en 5ghz voor devices die niet op het lan mogen? Hoe doen jullie dit? VLANS op eigen SSID's?

4) de Ubiquiti SFP's (geen third party dus) worden erg heet. Zie geen temp - maar ik kan ze amper tot niet vast pakken. Hebben jullie dit ook? Switch is ook heet (schijnt bekend probleem te zijn), ik ga een USB FAN plaatsen in de 10" kast voor de zekerheid.

5) Ik zie veel high TCP latency meldingen voorbij komen. Komt dit door het niet goed roamen tussen de AP's? Dus transmit power beter afstellen? Juist hoger of lager?

6) Geen vraag - maar wel ter info: Jammer dat Ubiquiti de bug met switches in AP's nog niet heeft opgelost. Zie afbeelding topologie. Onkyo versterker zit bijv op de switch port van de In Wall en volgens de topologie zit hij op de core switch.

7) Ik kon in de controller software nergens een heatmap tool vinden? Waar je de dekking in de woning zichtbaar kan maken. Of is dit een externe tool / applicatie?

Dank voor jullie advies en ik hoop met mijn foto's ook wat andere mensen te kunnen helpen met de afweging tussen de verschillende AP's.

[Voor 4% gewijzigd door Workaholic op 28-06-2020 20:23]

Mijn V&A aanbod | Imgur of photobucket alternatief voor foto's uploaden http://imgup.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!
Workaholic schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:35:
Afgelopen week mijn Ubiquiti spul ontvangen na het lezen van alle positieve dingen in dit topic (dank voor jullie advies ook!). Dit weekend het volgende geïnstalleerd:

:X Die laatste foto kan echt niet! :?

Verwijder die e coax gewoon helemaal. waar gebruik die tegenwoordig nog voor? Tv kijken doe al jaren via een app. Daarnaast verdraai nu de polarisatie van AP en het ziet er niet uit.

[Voor 10% gewijzigd door xbeam op 28-06-2020 19:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
xbeam schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:45:
[...]

:X Die laatste foto kan echt niet! :?

Verwijder gewoon de coax waar gebruik die tegenwoordig nog voor. Tv kijken via de app
Daarnaast verdraai nu de polarisatie van AP
Haha ik weet het.. zie mijn uitleg in mijn post en gelukkig staat er wat voor waardoor je het niet ziet.

We kijken nog TV op de slaapkamer... dus weinig andere opties en alles is gewapend beton dus boren (diamantboor) en nieuwe kabels etc is een drama.

Misschien is rondkijken voor een COAX - > netwerk adapter oid of toch alleen maar netflixen boven ipv oldschool ziggo TV.

[Voor 20% gewijzigd door Workaholic op 28-06-2020 19:52]

Mijn V&A aanbod | Imgur of photobucket alternatief voor foto's uploaden http://imgup.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!
Workaholic schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:47:
[...]

Haha we kijken nog TV op de slaapkamer... dus weinig andere opties en alles is gewapend beton dus boren / nieuwe kabels etc is een drama. Misschien is rondkijken voor een COAX - > netwerk adapter oid of toch alleen maar netflixen boven ipv TV.
Nee je snapt me niet, trek die coax uit de muur en gooi hem weg. Koop een Apple of Google media box. Sluit deze aan via utp of WiFi en installeer de ziggo, KPN, of NL ziet app. Om tv te kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
xbeam schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:52:
[...]

Nee je snapt me niet, trek die coax uit de muur en gooi hem weg. Koop een Apple of Google media box. Sluit deze aan via utp of WiFi en installeer de ziggo, KPN, of NL ziet app. Om tv te kijken.
Wat een goed idee.. kijk en daarom zit ik dus op tweakers. Dank :) :). Heb je ook nog advies voor wat betreft de wifi snelheid? Dit moet toch sneller kunnen? Mijn vorige router deed dit beter..

Acties:
  • 0Henk 'm!
Workaholic schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:54:
[...]

Wat een goed idee.. kijk en daarom zit ik dus op tweakers. Dank :) :). Heb je ook nog advies voor wat betreft de wifi snelheid? Dit moet toch sneller kunnen? Mijn vorige router deed dit beter..
Die coax verwijderen en je in-Wall recht hangen voor een betere polarisatie! En dat wat er voor staat verplaatsen/verwijderen voor een betere LOS

[Voor 8% gewijzigd door xbeam op 28-06-2020 20:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
xbeam schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:01:
[...]

Die coax verwijderen en je in-Wall recht hangen voor een betere polarisatie!
Ik heb 3 Ap's -> deze is alleen voor de slaapkamer en de logeerkamer. Die raar hangt.

De AP beneden hangt juist en als ik er naast sta (zonder obstakels) kom ik niet verder dan 380Mbits/s. Deze samen met die in de kelder zijn dus juist gemonteerd.

[Voor 12% gewijzigd door Workaholic op 28-06-2020 20:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Workaholic schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:03:
[...]

Ik heb 3 Ap's -> deze is alleen voor de slaapkamer en de logeerkamer. De AP beneden hangt juist en als ik er naast sta kom ik niet verder dan 380Mbits/s
Dat is toch best redelijk met een 2x2 WiFi adapter in je laptop.
Als veel sneller wil moet je 3x3 netwerk kaart hebben

Je kan hoogstens nog wat tweaken door bijv je zend vermogen te verlagen zodat je minderlast van inferential reflectie en scatter hebt als dichtbij zit.

Ik heb mij ap’s zo afgesteld dat ze bijna niet te zien in de andere kamers en dus altijd op de AP van de kamer zit waar ik ben.

[Voor 16% gewijzigd door xbeam op 28-06-2020 21:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!
xbeam schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:52:
[...]

offtopic:
Ziggo is een PITA wat dat betreft. Ze hebben nog geen Android TV noch een Apple TV app. Dan moet je dus al bij de TV zenders zelf gaan zoeken (NL Ziet dus, of Kijk, of RTL XL, ...) of casten via de telefoon app. En ik persoonlijk vind het ook raar om dan te zeggen "wat moet je nog met coax?". Als in: wat is er mis met coax? Ja, een kabel extra, maar wel gewoon goede beeldkwaliteit, waarschijnlijk zelfs beter dan via IPTV, geen extra kastjes/settop boxes / mediaspelers/... nodig, plug and play, etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:17:
[...]

offtopic:
Ziggo is een PITA wat dat betreft. Ze hebben nog geen Android TV noch een Apple TV app. Dan moet je dus al bij de TV zenders zelf gaan zoeken (NL Ziet dus, of Kijk, of RTL XL, ...) of casten via de telefoon app. En ik persoonlijk vind het ook raar om dan te zeggen "wat moet je nog met coax?". Als in: wat is er mis met coax? Ja, een kabel extra, maar wel gewoon goede beeldkwaliteit, waarschijnlijk zelfs beter dan via IPTV, geen extra kastjes/settop boxes / mediaspelers/... nodig, plug and play, etc.
KPN Android Tv, WebOS
https://www.kpn.com/belee...t-de-kpn-smart-tv-app.htm
Ziggo Android (werkt gewoon op een Android smartbox)
https://play.google.com/s...?id=com.lgi.ziggotv&hl=nl
Ziggo Apple TV
https://www.iculture.nl/nieuws/ziggo-go-apple-tv-testers/
NL ziet: Apple TV, Android en webos (Zeg ziggo tv op dit is goedkoper 1080p met goede bit rate en werkt super fijn)
https://www.nlziet.nl/nl/download-apps/

Doe het zelf oplossing; coax ziggo digitaal omzetten naar iptv. Dit voor ziggo de mooiste oplossing
https://www.sossolutions....n-de-raspberry-pi-tv-hat/
Sorry I’m mijn omgeving gebruikt echt niemand meer de in pandenige coax om tv te kijken en de kan gewoon zonder te casten of telefoon te gebruiken.
https://thepihut.com/blog...h-the-raspberry-pi-tv-hat

[Voor 7% gewijzigd door xbeam op 28-06-2020 21:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: June 2005
  • Laatst online: 06-07 11:26
xbeam schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:53:
[...]

KPN Android Tv, WebOS
https://www.kpn.com/belee...t-de-kpn-smart-tv-app.htm
Ziggo Apple TV
https://www.iculture.nl/nieuws/ziggo-go-apple-tv-testers/
NL ziet: Apple TV, Android en webos (Zeg ziggo tv op dit is goedkoper 1080p met goede bit rate en werkt super fijn)

Doe het zelf oplossing; coax ziggo digitaal omzetten naar iptv. Dit voor ziggo de mooiste oplossing
Sorry I’m mijn omgeving gebruikt echt niemand meer de in pandenige coax om tv te kijken en de kan gewoon zonder te casten of telefoon te gebruiken.
https://thepihut.com/blog...h-the-raspberry-pi-tv-hat
Hoe ga je Ziggo DVB-C gebruiken met die DVB-T2 Pi TV-HAT dan?

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1Henk 'm!
Mixpower schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:15:
[...]

Hoe ga je Ziggo DVB-C gebruiken met die DVB-T2 Pi TV-HAT dan?
http://jhmulder.nl/raspberry-pi-tv-hat/
In de MagPi 75 staat een tutorial voor de TV HAT: “Install Raspberry Pi TV HAT and use it with Kodi” ( http://disq.us/t/37es6ep ). In deze tutorial wordt de opensource software Tvheadend gebruikt. Dit is een streaming tv-server en recorder voor Linux, FreeBSD en Android. Hij ondersteunt onder andere de volgende tv-protocollen DVB-S, DVB-S2, DVB-C, DVB-T.
Maar ik denk niet dat dit het geschikte topic is om hier verder op in te gaan.
Er is op Tweakers genoeg over geschreven

[Voor 8% gewijzigd door xbeam op 28-06-2020 21:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: June 2005
  • Laatst online: 06-07 11:26
Ja Tvheadend ondersteunt die protocollen, maar die Pi TV-HAT ondersteund alleen maar DVB-T2 dus dat gaat niet werken.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0Henk 'm!
In dit geval ging het over Ziggo. Bij KPN is het sowieso al een ander verhaal omdat je dan überhaupt geen coax hebt ;)
Die is voor telefoon en tablet, niet voor Android TV. Heb je een mediaspeler met de "gewone" Android werkt dat misschien, maar op een Android TV apparaat (zoals dus TVs met Android, maar ook de Mi Box S en NVidia SHIELD) kun je deze officieel niet installeren. Uiteraard kun je hem wel sideloaden, maar dan zit je nog steeds met een telefoon/tablet app gemaakt voor touch op een TV zonder "touch". Dus heb je een pointer device nodig voor de aansturing. En er loopt al heel lange tijd een gesloten beta voor een Android TV app, maar die is er dus nog steeds niet.
AFAIK hetzelfde als Android TV. Alleen beschikbaar via een gesloten beta (waarvoor je je moet aanmelden en hopen dat je het dan mag gebruiken).
Maar dat staat los van de TV provider. En in geval van Ziggo betaal je altijd voor TV, en met NL Ziet zou je dan volgens mij nog eens extra moeten betalen.
Zoals al aangegeven, die is voor DVB-T ;) Overigens heb ik lang lang lang geleden wel een soortgelijk iets gebruikt, met toen nog een PCI kaart (ja, PCI, geen PCIe) totdat Ziggo over stapte op CAM256 en dat ondersteunde die kaart niet. En ja, in die tijd werkte het, maar ook niet perfect, en met versleutelde kanalen wordt het al helemaal een ingewikkeld verhaal.
En in mijn omgeving gebruikt iedereen die Ziggo heeft gewoon coax voor TV.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Mixpower schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:30:
[...]

Ja Tvheadend ondersteunt die protocollen, maar die Pi TV-HAT ondersteund alleen maar DVB-T2 dus dat gaat niet werken.
Dan neem je toch een ander merk. Het ging mij er om even snel te laten zien wat er mogelijk is als je wil cable cutte
https://zedt.eu/tech/linu...spberry-pi-libreeleckodi/
RobertMe schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:31:
In dit geval ging het over Ziggo. Bij KPN is het sowieso al een ander verhaal omdat je dan überhaupt geen coax hebt ;)
Een goede rede om over te stappen ;-)
Die is voor telefoon en tablet, niet voor Android TV. Heb je een mediaspeler met de "gewone" Android werkt dat misschien, maar op een Android TV apparaat (zoals dus TVs met Android, maar ook de Mi Box S en NVidia SHIELD) kun je deze officieel niet installeren. Uiteraard kun je hem wel sideloaden, maar dan zit je nog steeds met een telefoon/tablet app gemaakt voor touch op een TV zonder "touch". Dus heb je een pointer device nodig voor de aansturing. En er loopt al heel lange tijd een gesloten beta voor een Android TV app, maar die is er dus nog steeds niet.
Nog een goede rede om weg te gaan bij ziggo :+
Maar dat kan Je kan volgens mij ook oplossen Door bijv scan bediening voor minder valide aan zetten voor die app. Je kan als je als ware Apps bedien door door heen te scrollen met een afstand bediening.
Maar dat staat los van de TV provider. En in geval van Ziggo betaal je altijd voor TV, en met NL Ziet zou je dan volgens mij nog eens extra moeten betalen.
Nope ziggo is verplicht internet only aan te bieden. Ik weet het, ze doen het liever niet en hebben het daarom ook goed verstopt in de site en kleine letters staan, maar ze hebben het wel. Diensten Bundelen voor extra korting mag maar koppelverkoop is in de eu verboden en word gezien als machtsmisbruik. Dus Met beetje door vragen levert internet zonder tv op. Het scheelt iets maar niet veel
nieuws: Ziggo verhoogt ook prijs van Internet Only-abonnementen met 2 euro pe...
Zoals al aangegeven, die is voor IPTV ;) Overigens heb ik lang lang lang geleden wel een soortgelijk iets gebruikt, met toen nog een PCI kaart (ja, PCI, geen PCIe) totdat Ziggo over stapte op CAM256 en dat ondersteunde die kaart niet. En ja, in die tijd werkte het, maar ook niet perfect, en met versleutelde kanalen wordt het al helemaal een ingewikkeld verhaal.
Grapje zeker IPTV (Internet Protocol TeleVision)
Het is toch ook de bedoeling dat er coax in gaat en IPTV voor WiFi of utp uit komt >:)
De discussie is of door mij gelinkte adapter ook dvb-c aankan, of dit specifieke hat model dat ook kan durf ik niet te zeggen. Het lijkt er niet op, maar zijn andere ander en usb modellen die het wel kunnen.
En in mijn omgeving gebruikt iedereen die Ziggo heeft gewoon coax voor TV.
Dat snap ik.De mens van nature een conservatief dier wat vast houden aan oude spullen en technieken :+
Maar ook ziggo is bezig om van de interne coax af te stappen en over te stappen naar iptv. Dit moeten ze ook wel. Het vrij te maken van de tv frequenties levert heel veel extra bandbreedte op voor bijv een hogere upload of meer 4K uitzending/kanalen.
De daarvoor geschikt tv kastjes zijn er al en worden uitgerold. Dus die kabel in huis is binnenkort ook Bij ziggo verleden tijd
https://www.totaaltv.nl/t...e-kijkervaring-bij-ziggo/
Mediabox Next is een volledig hybride tv-decoder. Dit betekent dat (voor de gebruiker niet merkbaar) de uitzendnormen DVB-C en IPTV gecombineerd worden. In praktijk houdt dat in dat Ziggo in de zenderlijst zowel zenders kan plaatsen die via broadcastnorm DVB-C worden aangeleverd als zenders die via IPTV via de internetverbinding geleverd worden. Dit is voor de toekomst belangrijk voor Ziggo. Vooral Ultra HD-zenders nemen veel bandbreedte in beslag als deze via DVB-C aangeleverd worden. De voordelen van IPTV zorgen ervoor dat Ziggo in de toekomst makkelijker meerdere Ultra HD-zenders kan leveren.

[Voor 101% gewijzigd door xbeam op 29-06-2020 02:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:32

geenwindows

Mijn bericht is daar --->>

Workaholic schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:35:
[...]
Het enige wat ik nu wel mis is de mooie (internet)stats omdat ik geen USG/UDM heb. Hopen dat deze in de nabije toekomst wat meer features gaan bieden zodat ik kan overstappen van mijn Pfsense.
[...]
ik kom van een USG af, ja die fancy internet stats zijn leuk, voor de eerste paar weken, daarna kijk je er niet meer naar. maar pfsense heeft wel optie voor fancy internet stats :? niet standaard ingeschakeld, maar het kan wel, Je bent toch een Tweaker? ;)
offtopic:
ik heb hier OPNsense, die heeft naast de gebruikelijk plugins sinds een tijdje een 3rd party tool 'sensei' bij, die heeft heel wat fancy internet stats (ik heb er nog niet in verdiept)

wat betreft coax/tv, check eens naar HDhomerun, leuk kastjes om je tv signaal om te zetten naar utp, Kodi of android kastje bij de tv en gaan! Ok, geen CI+ Module, interactief tv etc. werken dan niet, puur basis tv..

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense, Unifi. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1Henk 'm!
xbeam schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:36:
[...]

Een goede rede om over te stappen ;-)
Geen idee wat de alternatieven hier zijn, maar dat is in ieder geval geen glasvezel. Dus de 250Mbit/s verbinding kan ik dan waarschijnlijk ook vaarwel zeggen. Dat is dus sowieso al geen optie IMO.
[...]
Grapje zeker IPTV (Internet Protocol TeleVision)
Geen grapje, maar een foutje :X Immers verwees ik naar een eerdere post waarin werd aangegeven dat dat ding alleen DVB-T ondersteund, dus ik bedoelde uiteraard ook DVB-T en niet IPTV.
Dat snap ik. De mens van nature een conservatief dier en lang vast houden aan de spullen en technieken :+
Maar ook ziggo is bezig om van de interne coax gebruik af te stappen en over te stappen naar iptv dit moeten ze wel want vrij te maken van de tv frequenties levert veel extra bandbreedte voor bijv de upload op.
De de voor geschikt tv kastjes zijn er al. Dus die kabel in huis is binnenkort echt verleden tijd
https://www.totaaltv.nl/t...e-kijkervaring-bij-ziggo/
Ik lees in dat artikel toch echt dat de Mediabox Next nog steeds gewoon op coax werkt. Ja, het is een "hybride" ding met bv opnames via de cloud, het kijken van films & series op Ziggo Go (of hoe het ook heet) zal via internet gaan, Netflix en andere smart apps zitten erop die zullen via internet gaan, maar er staat toch echt dat lineaire TV nog gewoon via coax gaat (maar wel met een TV gids via internet). En Ziggo is nu nog steeds bezig met het uit schakelen van analoge TV (en uitgesteld door corona), dus voordat digitale TV van de kabel af gaat zal nog wel 10? 20? jaar duren denk ik zo.

Om het overigens toch nog wat ontopic te houden (alhoewel dat ook hier offtopic is).
TV kijken via Ziggo: coax kabel inprikken en klaar.
TV kijken via IPTV: IGMP? VLAN? Of extra netwerkkabels trekken vanuit het modem (maar dat is toch voor internet?)?

Acties:
  • +1Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 28 juni 2020 @ 23:03:
[...]

Geen idee wat de alternatieven hier zijn, maar dat is in ieder geval geen glasvezel. Dus de 250Mbit/s verbinding kan ik dan waarschijnlijk ook vaarwel zeggen. Dat is dus sowieso al geen optie IMO.

[...]

Geen grapje, maar een foutje :X Immers verwees ik naar een eerdere post waarin werd aangegeven dat dat ding alleen DVB-T ondersteund, dus ik bedoelde uiteraard ook DVB-T en niet IPTV.

[...]

Ik lees in dat artikel toch echt dat de Mediabox Next nog steeds gewoon op coax werkt. Ja, het is een "hybride" ding met bv opnames via de cloud, het kijken van films & series op Ziggo Go (of hoe het ook heet) zal via internet gaan, Netflix en andere smart apps zitten erop die zullen via internet gaan, maar er staat toch echt dat lineaire TV nog gewoon via coax gaat (maar wel met een TV gids via internet). En Ziggo is nu nog steeds bezig met het uit schakelen van analoge TV (en uitgesteld door corona), dus voordat digitale TV van de kabel af gaat zal nog wel 10? 20? jaar duren denk ik zo.
Mediabox Next is een volledig hybride tv-decoder. Dit betekent dat (voor de gebruiker niet merkbaar) de uitzendnormen DVB-C en IPTV gecombineerd worden. In praktijk houdt dat in dat Ziggo in de zenderlijst zowel zenders kan plaatsen die via broadcastnorm DVB-C worden aangeleverd als zenders die via IPTV via de internetverbinding geleverd worden. Dit is voor de toekomst belangrijk voor Ziggo. Vooral Ultra HD-zenders nemen veel bandbreedte in beslag als deze via DVB-C aangeleverd worden. De voordelen van IPTV zorgen ervoor dat Ziggo in de toekomst makkelijker meerdere Ultra HD-zenders kan leveren.
Om het overigens toch nog wat ontopic te houden (alhoewel dat ook hier offtopic is).
TV kijken via Ziggo: coax kabel inprikken en klaar.
TV kijken via IPTV: IGMP? VLAN? Of extra netwerkkabels trekken vanuit het modem (maar dat is toch voor internet?)?
Daar ben ik Het helemaal mee eens. Daarom zie ik zelf ook meer toekomst in oplossing zoals NL-ziet die zijn single cast en werken daardoor gewoon over WiFi en zonder Vlan en igmp. Dat scheelt voor veel mensen met unifi gear een hoop kopzorgen.

Stuur anders even over de pm je postcode en huis nummer je zelf of buurman dan kan kijken of er mogelijkheid is om die 250mb/s wat omhoog te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: May 2007
  • Laatst online: 02:16
xbeam schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:36:
[...]
Nope ziggo is verplicht internet only aan te bieden. Ik weet het, ze doen het liever niet en hebben het daarom ook goed verstopt in de site en kleine letters staan, maar ze hebben het wel. Diensten Bundelen voor extra korting mag maar koppelverkoop is in de eu verboden en word gezien als machtsmisbruik. Dus Met beetje door vragen levert internet zonder tv op. Het scheelt iets maar niet veel
Nee, je zit er totaal naast. Ziggo is niet verplicht Internet only aan te bieden (doen ze ook niet) en koppelverkoop is niet bij wet per definitie verboden. Maar we gaan erg off topic zo.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Jay-B schreef op maandag 29 juni 2020 @ 01:08:
[...]

Nee, je zit er totaal naast. Ziggo is niet verplicht Internet only aan te bieden (doen ze ook niet) en koppelverkoop is niet bij wet per definitie verboden. Maar we gaan erg off topic zo.
Inderdaad of topic maar voor ziggo is wel degelijk verboden om bij internet verplicht tv te verkopen omdat ze anders door geografische beperking (enige reële isp in een gebied) jouw tegen houden of op dubbel koste jagen wanneer tv bij een concertent zoals NL-ziet af te nemen. Ze bieden echt niet voor niets internet only aan als je belt en er een paar keer op door vraagt.

Koppelverkoop is iets anders dan gebundelde verkoop zoals triple play waarbij je korting krijgt als je meer Losse diensten zoal als tv en internet afneemt.

Zie ziggo internet only
https://www.totaaltv.nl/n...-internetonly-abonnement/

En kijk ze verkopen al jaren op deze manier ziggo internet only: nieuws: Ziggo heeft verborgen goedkope abonnementen voor 'bepaalde groepen'

En wat gek hier ook in de prijzenlijst internet only. Waarom een prijswijziging Voor iets dat ze niet verkopen :+ nieuws: Ziggo verhoogt ook prijs van Internet Only-abonnementen met 2 euro pe...

Daarnaast zijn de grootste speler en sommige gebieden de enige waardoor het verplicht mee verkopen van tv wanneer je alleen internet wil afnemen macht misbruik is en dus volgens de ACM verboden.
1: om de concurrentie buiten spel te zetten.
2: door gebrek aan concurrentie doen de totaal prijs van de koppelverkoop op drijven.

Zie: ACM
https://www.acm.nl/nl/ond...chtspositie-koppelverkoop
Hoe werkt economische machtsmisbruik door koppelverkoop?
Een bedrijf biedt 2 producten aan, A en B. Voor product A is het bedrijf de enige aanbieder. Voor product B zijn er meer aanbieders. Het bedrijf verkoopt product A alleen aan klanten die ook product B afnemen. Andere aanbieders van product B kunnen zo buiten spel komen te staan. Het bedrijf probeert door koppelverkoop zijn economische machtspositie op de markt van product A uit te breiden naar de markt van product B.
Maar inderdaad allemaal of topic. Dit is dus ook het laatste wat ik er over zeg.

[Voor 60% gewijzigd door xbeam op 29-06-2020 02:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: February 2004
  • Laatst online: 20:57
Workaholic schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:03:
[...]

Ik heb 3 Ap's -> deze is alleen voor de slaapkamer en de logeerkamer. Die raar hangt.

De AP beneden hangt juist en als ik er naast sta (zonder obstakels) kom ik niet verder dan 380Mbits/s. Deze samen met die in de kelder zijn dus juist gemonteerd.
heb je 5Ghz al op VHT80 ingesteld?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
TheMystery schreef op maandag 29 juni 2020 @ 07:55:
[...]

Dat zou ik afraden. Hoe breder het kanaal, hoe meer kans op interference van andere devices en slechter bereik door muren etc heen.

Zie ook deze topic:
https://www.reddit.com/r/...erstanding_channel_width/
However, wider channels mean more susceptibility to interference. Narrower channel width generally mean a cleaner, more reliable connection.

PVoutput | Blog | Smokeping | The cause of the problem is: Your modem doesn't speak English.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
TheMystery schreef op maandag 29 juni 2020 @ 07:55:
[...]

Yes. Zie screenshot in mijn eerste post hierboven inclusief de andere vragen. Staat ook RF signaal vs kanaal bij

Acties:
  • +2Henk 'm!
Charlie_Root schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:09:
[...]

Dat zou ik afraden. Hoe breder het kanaal, hoe meer kans op interference van andere devices en slechter bereik door muren etc heen.

Zie ook deze topic:

[...]
Voor 5GHz vallen de issues wat dat betreft IMO wel mee. Uiteraard heb je gelijk dat bredere kanalen meer interfentie geven, maar de snelheid neemt IMO veel harder toe dan de interfentie "tegenhoud".
Voor 2,4GHz heb je uiteraard wel gelijk. Omdat je dan ook meteen het probleem krijgt dat kanaal 1 ook met gebruik van kanaal 6 gaat overlappen etc dus dan heb je gegarandeerd nog meer storing van omliggende zenders (/buren). Maar bij 5GHz is IMO de impact dus kleiner, muren storen sowieso al en gevoelsmatig is het verlies met een hogere bandbreedte niet veel hoger. En storing van buren is er om diezelfde reden al een stuk minder waardoor bredere kanelen minder snel issues geven met andere zenders/buren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• svenvg93
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:46
RobertMe schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:31:

[...]

AFAIK hetzelfde als Android TV. Alleen beschikbaar via een gesloten beta (waarvoor je je moet aanmelden en hopen dat je het dan mag gebruiken).

[...]
Alsof ze hebben meegelezen :P nieuws: Ziggo Go-app komt uit voor Amazon Fire TV, Android TV, Apple TV en Sh...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nee... Ik heb Ziggo-TV (vanwege de mogelijkheid tot een CI+ CAM module in plaats van allemaal extra 'kastjes') maar m'n internet komt via m'n werkgever binnen. Ik héb dus weer helemaal niets aan die app op m'n Apple TV :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rolex
  • Registratie: August 2006
  • Laatst online: 00:40
Welke LC module's bevelen jullie aan tussen een USG4 en een unifi switch. Prijzel verschillen aardig met het eea.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-07 17:06
rolex schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:37:
Welke LC module's bevelen jullie aan tussen een USG4 en een unifi switch. Prijzel verschillen aardig met het eea.
Hoe goedkoop wil je ze hebben? :?
pricewatch: Ubiquiti UF-MM-1G (2-pack)

"Cave Johnson - We're Done here"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond Deen
  • Registratie: October 2002
  • Laatst online: 06-07 12:04
Workaholic schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:30:
[...]

Yes. Zie screenshot in mijn eerste post hierboven inclusief de andere vragen. Staat ook RF signaal vs kanaal bij
Ik heb mijn hd-in-wall zelfs op 160 gezet; een aantal devices van mij ondersteunen het namelijk en halen dan wireless een snelheid van boven de 900Mbps. De andere devices verbinden gewoon op een lagere snelheid omdat ze max 2x2 ondersteunen.

80 Mhz werkte bij mijn uap-ac-pro trouwens niet goed met alle devices die wel 160 ondersteunen en daarom heb ik een hd-in-wall erbij gekocht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: May 2003
  • Laatst online: 23:14
De tip die ik hier tegen kwam om de UDM in de woonkamer te zetten en een extra UPT kabel te is een goed idee! 1x WAN en 1x naar de switch in de meterkast.

Wij hebben aan 2 kanten coax en UTP laten trekken in de woonkamer, mochten we ooit de opstelling eens veranderen.
Nu ga ik gewoon aan de kant waar de bank komt te staan de COAX kabel weg halen en daar een UTP kabel voor terug laten komen zodat ik de UDM beneden in de woonkamer neer kan zetten.
Deze komt dan wel achter de bank te staan, moet niet echt een probleem zijn denk ik zo.

Ik plaats een 8-60W switch in de meterkast en boven plaats ik dan 2 in-walls, op elke verdieping 1.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Nu online

PVoutput | Blog | Smokeping | The cause of the problem is: Your modem doesn't speak English.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: October 2015
  • Laatst online: 06-07 15:22
Vraagje,

Ik ga zeer binnenkort een eigen huis kopen en wil mij netwerk eigenlijk in 1 keer goed aanpakken. nu ben ik uitgekomen op unifi vanwege de handige werking groot aanbod en omdat ik zelf ook wel van een beetje knutselen hou.

Ik heb nog niks in huis en zit ook nog nergens aan vast.

Graag zou ik een netwerk maken zonder router van de internet leverancier.

Ik zit dus ook nog niet vast aan een leverancier en hierin ben ik vrij makkelijk.

Hebben jullie ervaring met bijvoorbeeld KPN, wat moet ik regelen zodat ik de USG kan gebruiken als mijn router of moet ik voor een andere partij gaan?

Ik lees online dat het "flashen" van de USG vrij gemakkelijk gaat voor elke leverancier eigenlijk.

wat raden jullie aan?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1Henk 'm!
maubaan schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:01:
Vraagje,

Ik ga zeer binnenkort een eigen huis kopen en wil mij netwerk eigenlijk in 1 keer goed aanpakken. nu ben ik uitgekomen op unifi vanwege de handige werking groot aanbod en omdat ik zelf ook wel van een beetje knutselen hou.

Ik heb nog niks in huis en zit ook nog nergens aan vast.

Graag zou ik een netwerk maken zonder router van de internet leverancier.

Ik zit dus ook nog niet vast aan een leverancier en hierin ben ik vrij makkelijk.

Hebben jullie ervaring met bijvoorbeeld KPN, wat moet ik regelen zodat ik de USG kan gebruiken als mijn router of moet ik voor een andere partij gaan?

Ik lees online dat het "flashen" van de USG vrij gemakkelijk gaat voor elke leverancier eigenlijk.

wat raden jullie aan?
Voor internet only is een USG inderdaad vrij eenvoudig. Als je ook IPTV hebt of telefonie dan kan het ineens flink tegenvallen. Kijk daarvoor dus ook even in het Ubiquiti IPTV topic.

Verder is de USG ook al een ouder apparaat. An zich is daar niet perse wat mis mee, maar de vraag is wel of die in de huidige markt zijn geld nog waard is. Daarnaast komen er waarschijnlijk nog alleen security fixes voor uit en verder geen nieuwe features of zo.
Ubiquiti focust zich momenteel qua routing binnen UniFi volledig op UbiOS en UniFi OS. Momenteel draait dat nog alleen op de UDM en UDM Pro (en staat de UXG Pro voor een IMO te hoge prijs in hun Early Access Store). De UDM (of tzt de UXG) kan daarmee een alternatief zijn. Alleen, met de huidige software ga je bij mijn weten IPTV daarop helemaal niet aan de praat krijgen.

Dus als je voor glasvezel of DSL gaat is dat wel iets om goed uit te zoeken, gezien IPTV (als je dat gaat afnemen) dan extra werk/configuratie vereist. Bij Ziggo of een andere kabelaanbieder die niks met IPTV, VLANs etc doet is het uiteraard gewoon plug & play.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: October 2015
  • Laatst online: 06-07 15:22
RobertMe schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:13:
[...]

Voor internet only is een USG inderdaad vrij eenvoudig. Als je ook IPTV hebt of telefonie dan kan het ineens flink tegenvallen. Kijk daarvoor dus ook even in het Ubiquiti IPTV topic.

Verder is de USG ook al een ouder apparaat. An zich is daar niet perse wat mis mee, maar de vraag is wel of die in de huidige markt zijn geld nog waard is. Daarnaast komen er waarschijnlijk nog alleen security fixes voor uit en verder geen nieuwe features of zo.
Ubiquiti focust zich momenteel qua routing binnen UniFi volledig op UbiOS en UniFi OS. Momenteel draait dat nog alleen op de UDM en UDM Pro (en staat de UXG Pro voor een IMO te hoge prijs in hun Early Access Store). De UDM (of tzt de UXG) kan daarmee een alternatief zijn. Alleen, met de huidige software ga je bij mijn weten IPTV daarop helemaal niet aan de praat krijgen.

Dus als je voor glasvezel of DSL gaat is dat wel iets om goed uit te zoeken, gezien IPTV (als je dat gaat afnemen) dan extra werk/configuratie vereist. Bij Ziggo of een andere kabelaanbieder die niks met IPTV, VLANs etc doet is het uiteraard gewoon plug & play.
Thnx voor je uitleg.

Ik weet dat KPN een "app" heeft waarmee je geen decoder nodig hebt om dit aan te sluiten en het over je netwerk kan. dit is alleen wel voor alle nieuwe tv's.

Ik heb momenteel een oudere 32'' tv hangen. hier zit in iedergeval die optie niet op en ik was wel van plan deze in het begin te gaan gebruiken, nu kan ik hier wel omheen werken met een chormecast die ik heb liggen en een telefoon met de app of een tablet.

Ik ga mij in iedergeval verder inlezen op UbiOS en UniFi OS en op de UDM en UDM Pro machines wat ik hier mee kan en hoeveel ribben ik moet verkopen :P

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: October 2000
  • Laatst online: 06-07 16:41

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

maubaan schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:01:
Vraagje,

...

wat raden jullie aan?
Wat ik vooral aan zou raden is om nu nog niet teveel op de apparatuur te focussen, maar meer op de topologie. Op welke kamers wil je een vaste aansluiting, waar, en hoeveel. Waar wil je je accesspoints neer gaan hangen. Waar heb je de ruimte om alles samen te laten komen. Wil je PoE gaan doen of zorg je dat overal ook een stopcontact in de buurt is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-07 17:06
De originele van Ubiquiti komen per 2 voor die prijs, dus jouw link is bijna 2 maal zo duur.

"Cave Johnson - We're Done here"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 1975Mark30
  • Registratie: February 2006
  • Laatst online: 22:46
Capa schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:08:
[...]

De originele van Ubiquiti komen per 2 voor die prijs, dus jouw link is bijna 2 maal zo duur.
Ik zat ook te denken, niet origineel en bijna 2 keer zo duur. Zou hij een belang hebben?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Nu online
1975Mark30 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:24:
[...]

Ik zat ook te denken, niet origineel en bijna 2 keer zo duur. Zou hij een belang hebben?
Zeker niet! Ik keek niet direct naar het prijsverschil, alleen naar de uniformiteit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• legofanaten
  • Registratie: March 2006
  • Laatst online: 06-07 12:27
Ik heb er al een poosje op zitten googlen, maar ik kom er maar niet uit: Mijn AP AC PRO stelt zichzelf steeds opnieuw in op wifi channel 13 (2G radio).

In de controller is bij de AP onder Config -> Radios -> Radio 2G (11n/b/g) het kanaal in te stellen (auto, 1, 2, ..., 13), maar deze keuze blijft dus niet lang bewaard. Als ik daar een aanpassing doe en apply wordt de AP opnieuw geprovisioned en gaat het weer even goed, maar de volgende dag staat het toch ineens weer op een ander kanaal (13 in dit geval).

Hoe is die keuze blijvend te fixeren?

dus...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: February 2001
  • Laatst online: 07:39

CyBeRSPiN

sinds 2001

@legofanaten heb je ergens een "auto optimize" aan staan? Dan best kans dat ie elke nacht kijkt welk kanaal het beste is gelet op andere signalen in de buurt en die dan steeds toepast.

Edit: "Wi-FI AI" bedoelde ik. Als die aan staat dan draait ie standaard elke nacht om 3u een scan en verandert dan het kanaal als dat tot betere resultaten zou leiden.

[Voor 31% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-06-2020 13:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!
legofanaten schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:30:
Ik heb er al een poosje op zitten googlen, maar ik kom er maar niet uit: Mijn AP AC PRO stelt zichzelf steeds opnieuw in op wifi channel 13 (2G radio).

In de controller is bij de AP onder Config -> Radios -> Radio 2G (11n/b/g) het kanaal in te stellen (auto, 1, 2, ..., 13), maar deze keuze blijft dus niet lang bewaard. Als ik daar een aanpassing doe en apply wordt de AP opnieuw geprovisioned en gaat het weer even goed, maar de volgende dag staat het toch ineens weer op een ander kanaal (13 in dit geval).

Hoe is die keuze blijvend te fixeren?
Wat @CyBeRSPiN zegt. En waarschijnlijk heb je in de controller de regio ook niet correct ingesteld? Volgens mij mag kanaal 13 niet in Nederland. Not sure though.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• legofanaten
  • Registratie: March 2006
  • Laatst online: 06-07 12:27
RobertMe schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:56:
[...]

Wat @CyBeRSPiN zegt. En waarschijnlijk heb je in de controller de regio ook niet correct ingesteld? Volgens mij mag kanaal 13 niet in Nederland. Not sure though.
De regio staat op Nederland, kanaal 13 mag ook gewoon in NL (kanaal 14 niet).
CyBeRSPiN schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:47:
@legofanaten heb je ergens een "auto optimize" aan staan? Dan best kans dat ie elke nacht kijkt welk kanaal het beste is gelet op andere signalen in de buurt en die dan steeds toepast.

Edit: "Wi-FI AI" bedoelde ik. Als die aan staat dan draait ie standaard elke nacht om 3u een scan en verandert dan het kanaal als dat tot betere resultaten zou leiden.
Thanks, het zal die Wi-Fi AI zijn geweest! Morgen zien of het goed gaat :)

dus...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jay-B
  • Laatst online: 02:16
xbeam schreef op maandag 29 juni 2020 @ 02:03:
[...]
Inderdaad of topic maar voor ziggo is wel degelijk verboden om bij internet verplicht tv te verkopen omdat ze anders door geografische beperking (enige reële isp in een gebied) jouw tegen houden of op dubbel koste jagen wanneer tv bij een concertent zoals NL-ziet af te nemen. Ze bieden echt niet voor niets internet only aan als je belt en er een paar keer op door vraagt.
Internet Only bestaat niet bij Ziggo. In de volksmond noemt men het zo maar er zit altijd TV bij. Het is in de huidige netwerkstructuur zelf technisch onmogelijk. Of ze dit nu gratis erbij noemen of niet is niet relevant. Het staat ook gewoon op de website. En nee dit is niet verboden. Of wordt het dan al die tijd gedoogd? Ik weet echt niet waar deze wijsheid vandaan komt. Alleen als er sprake is van een aanmerkelijke marktmacht voor TV of Internet dan is de koppelverkoop in deze situatie verboden. Het CBb heeft al meerdere keren van tafel geveegd dat dit het geval is en de ACM tot de ontdekking de geroepen. Dus is deze vorm van koppelverkoop volgens de wet gewoon toegestaan en gebeurt het al jaren.
Charlie_Root schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:09:
[...]

Zie ook deze topic:

[...]
Eerder liet een medetweaker al zien dat kanaal 155 ook beschikbaar is en vrijwel niet gebruikt wordt in de parktijk. Als je je aan de regels houdt en de output beperkt heb je vrijwel zeker een complete 80 MHz band voor jezelf 😎

[Voor 20% gewijzigd door Jay-B op 29-06-2020 17:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wopper
  • Registratie: July 2001
  • Laatst online: 06:54
Jay-B schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:21:
[...]

Internet Only bestaat niet bij Ziggo. In de volksmond noemt men het zo maar er zit altijd TV bij. Het is in de huidige netwerkstructuur zelf technisch onmogelijk. Of ze dit nu gratis erbij noemen of niet is niet relevant. Het staat ook gewoon op de website. En nee dit is niet verboden. Of wordt het dan al die tijd gedoogd? Ik weet echt niet waar deze wijsheid vandaan komt. Alleen als er sprake is van een aanmerkelijke marktmacht voor TV of Internet dan is de koppelverkoop in deze situatie verboden. Het CBb heeft al meerdere keren van tafel geveegd dat dit het geval is en de ACM tot de ontdekking de geroepen. Dus is deze vorm van koppelverkoop volgens de wet gewoon toegestaan en gebeurt het al jaren.

[...]

Eerder liet een medetweaker al zien dat kanaal 155 ook beschikbaar is en vrijwel niet gebruikt wordt in de parktijk. Als je je aan de regels houdt en de output beperkt heb je vrijwel zeker een complete 80 MHz band voor jezelf 😎
Je controller op USA zetten geeft een aantal kanalen extra, mag niet, werkt wel.

[Voor 4% gewijzigd door wopper op 29-06-2020 17:46]

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO Tesla Model3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:43
Een vraag over mijn access points van Ubiquiti die ik al een tijd gebruik. Ik heb momenteel twee AP-AC-LR in huis, deze worden gevoed door een een US-8-60 en draaien al langere tijd zonder problemen. Ook nu is de dekking en de snelheid ruim voldoende.

Sinds ongeveer twee weken bemerk ik dat mijn AP die in de woonkamer hangt een geluid maakt. In eerste instantie dacht ik dat er iets druppelde bij ons, of bij de buren. Op de eerste verdieping hangt een identiek AP, op dezelfde manier van PoE voorzien en die heeft dit niet. Het is een zacht geluid wat je hoort als het stil is in huis, het is op enkele meters te horen. Niet storend, wel hoorbaar. Ik heb een tijdje nagedacht wat het geluid het beste omschrijft. Het lekken van lucht uit een thermoskan maakt een pruttelend geluid, zoiets komt er ook van mijn AP op de begane grond.

Iemand hier ervaring mee? Komt mijn AP te overlijden binnen afzienbare tijd of komt dit probleem vaker voor en heeft het geen consequenties?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-07 19:29

Apoca

Array Technology Industry

De nieuwe Gateway Pro is beschikbaar gekomen in de early access store.
https://store.ui.com/coll...gateway-professional-beta

Asus C6E / Ryzen 7 3700X / Noctua NH-U12A / G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX / Sapphire Radeon RX Vega 56

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: January 2010
  • Niet online

ed1703

I'm still learning...

Solaredge, Trinasolar 3600W, Cisco(Catalyst/Nexus)/InfoBlox(IPAM)/VMWare/De(Rasp)bian/Raspberry's/Ubiquiti(edge+unifi)/Mikrotik. Droomt over IP Subnetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Nu online

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Hij is alweer een week beschikbaar (nu uitverkocht).
svenvg93 in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Edit: spuit elf.

Zoals ook door anderen gezegd, hij is nogal aan de prijs. Was al een tijdje aan het wachten op deze, maar vanwege de prijs en het vermoedelijk niet ondersteunen van handmatige entries in de json file (voor IPTV met XS4ALL) wordt dit hem waarschijnlijk niet. Echt betaalbare alternatieven zijn er echter volgens mij niet (gateway oplossing en wifi punten van eenzelfde merk met een centrale management oplossing)

is everything cool?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: February 2009
  • Laatst online: 07:21

HKLM_

www.cloud23.nl

FREAKJAM schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:44:
[...]

Hij is alweer een week beschikbaar (nu uitverkocht).
svenvg93 in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Edit: spuit elf.

Zoals ook door anderen gezegd, hij is nogal aan de prijs. Was al een tijdje aan het wachten op deze, maar vanwege de prijs en het vermoedelijk niet ondersteunen van handmatige entries in de json file (voor IPTV met XS4ALL) wordt dit hem waarschijnlijk niet. Echt betaalbare alternatieven zijn er echter volgens mij niet (gateway oplossing en wifi punten van eenzelfde merk met een centrale management oplossing)
Hopelijk zakt die prijs nog bij GA. Uiterlijk 400 zou ik er nog wel voor over hebben. Anders toch wachten wat er nog meer in de lijn zit (lite of non pro ) of toch een zelfbouw.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-07 19:29

Apoca

Array Technology Industry

Mmm ik had extra al vijf pagina's terug gekeken of er reeds plaatjes gepost waren :/
Volgende keer ook nog maar even de search gebruiken B)

Asus C6E / Ryzen 7 3700X / Noctua NH-U12A / G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX / Sapphire Radeon RX Vega 56

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xieoxer
  • Registratie: October 2012
  • Laatst online: 07:42
Ben benieuwd waneer het mogelijk wordt om custom configs json te gebruiken.
Want zover ik weet draait Gateway Pro op een ander soort software dan de huidige USG.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Xieoxer schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:32:
[...]

Ben benieuwd waneer het mogelijk wordt om custom configs json te gebruiken.
Want zover ik weet draait Gateway Pro op een ander soort software dan de huidige USG.
En @FREAKJAM. Ik zou niet wachten op de custom JSON config. Dat was een stopgap die nu niet meer mogelijk is. De USG draait een aangepaste versie van EdgeOS zoals het draait op de EdgeRouters. Daarbij kan de gebruiker veel uitgebreidere configuratie aanpassingen doen via de "config tree" waarmee alle instellingen aangepast kunnen worden. Deze "config tree" wordt opgeslagen in een config bestand en die wordt tijdens de boot ingelezen etc. De USG werkt vervolgens op basis van dat dd controller zo'n configuratie bestand genereert en naar de USG stuurt. De controller bouwt dit configuratie bestand vervolgens op op basis van dd GUI. Alleen was de GUI in het begin nog veel beperkender dan dat deze nu is, en als tussenoplossing heeft Ubiquiti de config.json toegevoegd om wat meer opties te hebben. En de configuratie zoals gegenereerd uit de GUI instellingen wordt daarom samengevoegd met de config.json.

Echter werkt dit dus 100% op basis van hoe EdgeOS onderwater werkt en dat die de volledige configuratie toepast op basis van dat ene configuratiebestand.
De UDM (en UXG) is echter een volledig nieuw OS dat van de grond af aan is gebouwd. Oftewel, er is onderwater geen JSON bestand dat alle configuratie instellingen bevat. En een nieuwe "config.json" zou ook zwaar onlogisch zijn. Juist omdat ze dan eigenlijk weer een stukje EdgeOS nabouwen om de config tree om te zetten naar de configuratie van de individuele software. Veel logischer is dus ook om alles rechtstreeks te configureren. Dus controller die de configuratie software aanroept op de UDM / UXG die rechtstreeks de software configureert. De config.json daarin toevoegen zou een (onlogische) extra vertaalslag toevoegen. En daarom zie ik die dus niet snel terugkomen en is het afwachten totdat alle opties gewoon in de controller zitten, zonder omwegen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

I'm still learning...

HKLM_ schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:46:
[...]

Hopelijk zakt die prijs nog bij GA. Uiterlijk 400 zou ik er nog wel voor over hebben. Anders toch wachten wat er nog meer in de lijn zit (lite of non pro ) of toch een zelfbouw.
Wil eerst wel eens weten welke features dat ding standaard heeft. Hij zal vast nog niet alle ingediende feature requests ondersteunen gok ik zomaar ;)

Solaredge, Trinasolar 3600W, Cisco(Catalyst/Nexus)/InfoBlox(IPAM)/VMWare/De(Rasp)bian/Raspberry's/Ubiquiti(edge+unifi)/Mikrotik. Droomt over IP Subnetten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: July 2003
  • Laatst online: 22:03
Nog een nieuw item in de early access store

https://store.ui.com/coll...ts/unifi-6-switch-24-beta

Features:

(12) 2.5G 802.3af/at PoE+ RJ45 Ports
(12) 1G 802.3af/at PoE+ RJ45 Ports
(2) 10G SFP+ Ports
400W Maximum PoE Power
1.3" Touchscreen with AR Switch Management
UniFi SmartPower RPS DC input
Managed by UniFi Network Controller and Mobile App

[Voor 10% gewijzigd door LightStar op 30-06-2020 08:28. Reden: plaatje toegevoegd]

PVOutput z-zo 12x300wP Denim Solar, n-nw 5x320wP Denim Solar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:27
Nice!... Slechts USD 900... :X

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ow das nog niets de leaf switch in de beta store
Kost 11.500 dollar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: July 2003
  • Laatst online: 22:03
xbeam schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:25:
[...]

Ow das nog niets de leaf switch in de beta store
Kost 11.500 dollar.
Uhm de leaf kost 1999$

PVOutput z-zo 12x300wP Denim Solar, n-nw 5x320wP Denim Solar

Acties:
  • +2Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:55:
[...]

US store:
[Afbeelding]

EU store:
[Afbeelding]

Wat jij zegt is bijna een factor die duurder (misschien een 10 pack? :+).
Het is een leaf. Voor die 2000 koop je een brick 🧱;-) Er komen nog 48 Qsfp modules bij Om hem laten doen waar hij voor bedoeld is.

Maar je hebt gelijk hij is iets goedkoper geworden Ik ging uit van 199 euro per sfp Sorry ;-)

[Voor 3% gewijzigd door xbeam op 29-06-2020 23:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!
xbeam schreef op maandag 29 juni 2020 @ 23:12:
[...]

Het is een leaf switch. Jij post plaatje van een brick 🧱;-) Er komen nog 48 Qsfp modules bij Om hem laten doen waar hij voor bedoeld is.
[Afbeelding]

Maar je hebt gelijk hij is iets goedkoper geworden Ik ging uit van 199 euro per sfp Sorry ;-)
Dat die alleen SFP heeft was mij eerlijk gezegd niet eens opgevallen. Heb hem nooit aandachtig bekeken. Maar dan komt er inderdaad nog een "kleine" meerprijs bij om alle poorten naar de volle snelheid te benutten.

• wopper

MGig2,5G porten! In de EA store.

EDIT dubbel post :)

[Voor 9% gewijzigd door wopper op 30-06-2020 08:18]

• Tomba
  • Registratie: May 2000
  • Laatst online: 07:32

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

LightStar schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:02:
Nog een nieuw item in de early access store

Features:

(12) 2.5G 802.3af/at PoE+ RJ45 Ports
(12) 1G 802.3af/at PoE+ RJ45 Ports
(2) 10G SFP+ Ports
400W Maximum PoE Power
1.3" Touchscreen with AR Switch Management
UniFi SmartPower RPS DC input
Managed by UniFi Network Controller and Mobile App
Die 2.5Gbit met PoE kan eigenlijk alleen maar betekenen dat er 4x4 of misschien wel 8x8 802.11ax excuus WiFi6 AP's aankomen. (About frigging time I might add ;) ) AP6Pro en HD here we come :)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wopper
Tomba schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:13:
[...]

Die 2.5Gbit met PoE kan eigenlijk alleen maar betekenen dat er 4x4 of misschien wel 8x8 802.11ax excuus WiFi6 AP's aankomen. (About frigging time I might add ;) ) AP6Pro en HD here we come :)
My2cents ;-)

• Xieoxer
RobertMe schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:43:
[...]

En @FREAKJAM. Ik zou niet wachten op de custom JSON config. Dat was een stopgap die nu niet meer mogelijk is. De USG draait een aangepaste versie van EdgeOS zoals het draait op de EdgeRouters. Daarbij kan de gebruiker veel uitgebreidere configuratie aanpassingen doen via de "config tree" waarmee alle instellingen aangepast kunnen worden. Deze "config tree" wordt opgeslagen in een config bestand en die wordt tijdens de boot ingelezen etc. De USG werkt vervolgens op basis van dat dd controller zo'n configuratie bestand genereert en naar de USG stuurt. De controller bouwt dit configuratie bestand vervolgens op op basis van dd GUI. Alleen was de GUI in het begin nog veel beperkender dan dat deze nu is, en als tussenoplossing heeft Ubiquiti de config.json toegevoegd om wat meer opties te hebben. En de configuratie zoals gegenereerd uit de GUI instellingen wordt daarom samengevoegd met de config.json.

Echter werkt dit dus 100% op basis van hoe EdgeOS onderwater werkt en dat die de volledige configuratie toepast op basis van dat ene configuratiebestand.
De UDM (en UXG) is echter een volledig nieuw OS dat van de grond af aan is gebouwd. Oftewel, er is onderwater geen JSON bestand dat alle configuratie instellingen bevat. En een nieuwe "config.json" zou ook zwaar onlogisch zijn. Juist omdat ze dan eigenlijk weer een stukje EdgeOS nabouwen om de config tree om te zetten naar de configuratie van de individuele software. Veel logischer is dus ook om alles rechtstreeks te configureren. Dus controller die de configuratie software aanroept op de UDM / UXG die rechtstreeks de software configureert. De config.json daarin toevoegen zou een (onlogische) extra vertaalslag toevoegen. En daarom zie ik die dus niet snel terugkomen en is het afwachten totdat alle opties gewoon in de controller zitten, zonder omwegen.
Hoe zie jij het dan voor je hoe we IPTV weer werkend kan krijgen in hun omgeving. Via de UI kan je heel veel opties niet instellen, zoals PPPOE met meerde VLAN'S. Ik beloof niet dat ze binnen een jaar alle opties waar we al jaren om vragen ingebouwd gaan worden in de UI en dat het toch altijd weer custom werk is.
Xieoxer schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:08:
[...]

Hoe zie jij het dan voor je hoe we IPTV weer werkend kan krijgen in hun omgeving. Via de UI kan je heel veel opties niet instellen, zoals PPPOE met meerde VLAN'S. Ik beloof niet dat ze binnen een jaar alle opties waar we al jaren om vragen ingebouwd gaan worden in de UI en dat het toch altijd weer custom werk is.
Exact wat jij zegt. Wachten totdat ze het in de Controller inbouwen, en gezien die requests al jaaaren open staan zou ik er inderdaad niet vanuit gaan dat het nu wel snel gaat. Hoogstens dat ze met een nieuw stopgap komen waarmee je wellicht iets van commando's binnen de juiste container(s) kunt uitvoeren om zo alsnog zelf config files te plaatsen of commando's uit te voeren, maar ook dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:20

Ethirty

Who...me?

De use-cases for Unifi worden kleiner en kleiner. Wordt echt tijd voor duidelijkheid, maar ook dat wordt al jaren gevraagd.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• Xieoxer
RobertMe schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:22:
[...]

Exact wat jij zegt. Wachten totdat ze het in de Controller inbouwen, en gezien die requests al jaaaren open staan zou ik er inderdaad niet vanuit gaan dat het nu wel snel gaat. Hoogstens dat ze met een nieuw stopgap komen waarmee je wellicht iets van commando's binnen de juiste container(s) kunt uitvoeren om zo alsnog zelf config files te plaatsen of commando's uit te voeren, maar ook dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Het lijkt er ook op dat ze de EgdeMax lijn willen uitfaseren, maar de EgdeMax lijn is de enige producten die echt geschikt zijn voor bedrijven. Grootste gemis is dat er geen stack oplossing kan gemaakt worden tussen twee switches.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ethirty schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:30:
De use-cases for Unifi worden kleiner en kleiner. Wordt echt tijd voor duidelijkheid, maar ook dat wordt al jaren gevraagd.
Om het nog maar niet over de nieuwe UNMS switch te hebben waarvan nu niemand weet of het een compleet nieuwe lijn is, het een rebranded EdgeMax lijn is, of dat het een nieuwe lijn is en EdgeMax er uit gaat (zonder opvolger).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

I'm still learning...

RobertMe schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:46:
[...]

Om het nog maar niet over de nieuwe UNMS switch te hebben waarvan nu niemand weet of het een compleet nieuwe lijn is, het een rebranded EdgeMax lijn is, of dat het een nieuwe lijn is en EdgeMax er uit gaat (zonder opvolger).
Het is een compleet nieuwe lijn, de vraag over edgemax is ook wel gesteld met nog geen enkel antwoord vanuit Ubiquiti, die ook niet beantwoord gaat worden het bedrijf kennende.

https://community.ui.com/...2d-4fa3-a71b-4ce59759b33a

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Peutpeut schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:44:
Een vraag over mijn access points van Ubiquiti die ik al een tijd gebruik. Ik heb momenteel twee AP-AC-LR in huis, deze worden gevoed door een een US-8-60 en draaien al langere tijd zonder problemen. Ook nu is de dekking en de snelheid ruim voldoende.

Sinds ongeveer twee weken bemerk ik dat mijn AP die in de woonkamer hangt een geluid maakt. In eerste instantie dacht ik dat er iets druppelde bij ons, of bij de buren. Op de eerste verdieping hangt een identiek AP, op dezelfde manier van PoE voorzien en die heeft dit niet. Het is een zacht geluid wat je hoort als het stil is in huis, het is op enkele meters te horen. Niet storend, wel hoorbaar. Ik heb een tijdje nagedacht wat het geluid het beste omschrijft. Het lekken van lucht uit een thermoskan maakt een pruttelend geluid, zoiets komt er ook van mijn AP op de begane grond.

Iemand hier ervaring mee? Komt mijn AP te overlijden binnen afzienbare tijd of komt dit probleem vaker voor en heeft het geen consequenties?
Als AP's geluid maken dan komt dat eigenlijk altijd doordat ze te weinig spanning aangeleverd krijgen middels PoE. Een AC-LR zou genoeg moeten hebben aan 802.3AF (snapt ook niets van 802.3AT / PoE+) en de USW8-60 levert dat ook gewoon.

Om de kabel als oorzaak uit te sluiten zou je het AP even van het plafond kunnen pakken en middels een korte patchkabel direct op de switch aan moeten sluiten, maar.... Dan wordt er dus weer opnieuw onderhandeld over de gewenste PoE waarden...

Switch een keer COLD rebooten kan ook wel eens helpen. Dan worden alle waardes qua spanning sowieso weer opnieuw onderhandeld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wopper
Will_M schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:15:
[...]

Als AP's geluid maken dan komt dat eigenlijk altijd doordat ze te weinig spanning aangeleverd krijgen middels PoE. Een AC-LR zou genoeg moeten hebben aan 802.3AF (snapt ook niets van 802.3AT / PoE+) en de USW-8-60 levert dat ook gewoon.

Om de kabel als oorzaak uit te sluiten zou je het AP even van het plafond kunnen pakken en middels een korte patchkabel direct op de switch aan moeten sluiten, maar.... Dan wordt er dus weer opnieuw onderhandeld over de gewenste PoE waarden...

Switch een keer COLD rebooten kan ook wel eens helpen. Dan worden alle waardes qua spanning sowieso weer opnieuw onderhandeld.
@Peutpeut ze hebben met de nanoHD ook sissende AP's gehad in de eerste batch. Is later opgelost door andere componenten te gebruiken. Het is de moeite waard om even met een POE injector en een patch kabel te testen of hij dan nog sist, vaak onder load ontstaat er een andere toonhoogte.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@wopper Dat 'sissen' bij de Nano-HD AP's gebeurde volgens mij alleen als je ze aansloot op een switch welke alleen PoE / 802.3AF kon leveren. De Nano-HD ziet 'liever' een 802.3AT / PoE+ spanningsbron (iets wat een USW8-60 niet kan leveren, dan moet je alweer minimaal de USW8-150 hebben als je bij Ubiquiti gaat shoppen).

@Peutpeut Als je met een PoE injector gaat testen: Sluit zo'n injector nooit aan op een switchpoort welke zelf ook al PoE aan het leveren is.... Kan de meeste apparatuur niet écht heel goed tegen :o

Acties:
  • +3Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 07:54:
Toch vind ik persoonlijk 2,5Gbit/s tegen vallen. Was 2,5 juist niet een slome 10Gbit/s implentatie? I.p.v. dus een snellere 1Gbit/s.

Volgens mij is de geschiedenis van ontwikkelen iets van 1 => 10 => 2,5 + 5? Waarbij die laatste twee dus langzamere versies van 10Gbit/s zijn i.p.v. snellere 1Gbit/s
Heb ik ook een hekel aan! :/

Lekker GTFO met die 2,5 en 5 Gbps meuk en iedereen meteen aan de 10 Gbps zou ik zeggen! 8) d:)b :*)
rinkel schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:37:
Als je voor 5Ghz gaat dan heb je bijna line-of-sight nodig zoals @RobertMe al aangaf.
Mijn In Wall netwerk is het niet met je eens : 30 Mbps in de voortuin op 5 GHz 802.11ac :P

Het ligt er echt aan waar je ze plaatst en hoe je huis in elkaar zit :)
Op 2,4Ghz haal je je hele huis wel, en je buren ook. Al knalt de buurman ook bij jou naar binnen.
En daarom staat hier alles op Low voor 2.4 GHz en High voor 5 Ghz :Y)
Yowzawood schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:38:
Maar een speedtest met iPhone en iPad is op de HD en UDM wel 2-3 zo hoog als op de IW.
Dat is best wel raar, want alleen de MacBook's hebben 3x3 antennes en dan ook niet bij alle modellen geloof ik dus een 2x2 apparaat i.c.m. een 2x2 accesspoint zou grofweg dezelfde resultaten moeten geven :)
Bedenk ook dat als je nu een IW koopt je altijd over een jaartje ofzo voor een IW met Wifi6 kan gaan. Maar ook daarvan is maar de vraag of je in het echte gebruik er zoveel van merkt. Met stabiel wifi op 5GHz heb je eigenlijk weinig behoefte aan meer is mijn ervaring.
802.11ax heeft meer voordelen dan alleen de bandbreedte dus daar heb je zeker wel wat aan!

Moeten alleen wel je telefoons/tablets/laptops straks ook een 802.11ax WLAN NIC hebben, maar dat komt vanzelf wel met de tijd :)
supersnathan94 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:34:
Alle kanalen staan op standaard instellingen met Unifi network AI aan.
Zet die troep eens uit en stel alles handmatig af : Word je veel vrolijker van! :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Hoe krijgen jullie het voor elkaar om deze links te openen? Ik heb in mijn profiel beta access aangevinkt staan maar toch geen access?

• wopper
Workaholic schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:52:
[...]

Hoe krijgen jullie het voor elkaar om deze links te openen? Ik heb in mijn profiel beta access aangevinkt staan maar toch geen access?
Ehhh geen idee, het is een tandje brak. Ik open de link, dan moet ik inloggen, en daarna de link weer openen.

• Workaholic
  • Niet online
wopper schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:05:
[...]

Ehhh geen idee, het is een tandje brak. Ik open de link, dan moet ik inloggen, en daarna de link weer openen.
Gelukt nu - moest inderdaad 2x inloggen en uitloggen.. vreemd :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Workaholic schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:13:
[...]

Gelukt nu - moest inderdaad 2x inloggen en uitloggen.. vreemd :D
Je zou bijna (bij-na) gaan denken dat er iets met koekjes gebeurd én dat de manier van afhandelen een beetje minder netjes is.... >:)

• ed1703
  • Niet online

ed1703

I'm still learning...

Will_M schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:17:
[...]

Je zou bijna (bij-na) gaan denken dat er iets met koekjes gebeurd én dat de manier van afhandelen een beetje minder netjes is.... >:)
Je kunt ook niet rechtstreeks van de US-store naar de EU-store. Mag je gelijk weer opnieuw inloggen.
Die europese EA-store raakt ook steeds meer gevuld zie ik 8)7 *kuch

Will_M schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:17:
Tja, brak forum en dus ook een brakke website! >:) :+

Ik moet inderdaad ook altijd meerdere keren op de login knop rechtsboven clicken na het daadwerkelijke inloggen...
Raar, maar waar! :F

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: May 2002
  • Laatst online: 22:34

Falcon10

Hit it i would !

Sinds deze middag is men Unifi 24 poorts POE 250 watt switch stuk.
Het rare is : zijn ventilators draaien nog, maar hij start niet op. Geen vierkantje vooraan dat wit of blauw pink of whatever. Enkel de ventilators draaien.
Gekend probleem ? Iemand enig idee ?
Of is ie dood ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
Ik heb sinds een week dat de web interface van de Dream Machine Pro niet meer te benaderen is. Na een herstart gaat het weer even goed maar een dag later is het toch weer mis. Zijn hier meer gebruikers met dit probleem?

PC: AMD Ryzen 5 2600 | Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming | Corsair Vengeance LPX 32GB | Samsung 970 EVO 500GB | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 850 PRO 256GB | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | Dell UltraSharp UP2516D | LAPTOP: Apple MacBook Pro 13"

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Haas schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:29:
Ik heb sinds een week dat de web interface van de Dream Machine Pro niet meer te benaderen is. Na een herstart gaat het weer even goed maar een dag later is het toch weer mis. Zijn hier meer gebruikers met dit probleem?
Geen vast IP misschien?
Falcon10 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:18:
Sinds deze middag is men Unifi 24 poorts POE 250 watt switch stuk.
Het rare is : zijn ventilators draaien nog, maar hij start niet op. Geen vierkantje vooraan dat wit of blauw pink of whatever. Enkel de ventilators draaien.
Gekend probleem ? Iemand enig idee ?
Of is ie dood ?
Fans kunnen meestal prima draaien terwijl er elders wat kapot is. Die dingen krijgen gewoon een bepaald voltage gevoed en draaien.

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Haas
  • Registratie: November 2003
Vast IP adres op 4 verschillende netwerk segmenten. Netwerk blijft gelukkig wel in de lucht. VLAN, VPN, DHCP en RADIUS server blijven ook draaien. Vreemd wel.

PC: AMD Ryzen 5 2600 | Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming | Corsair Vengeance LPX 32GB | Samsung 970 EVO 500GB | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 850 PRO 256GB | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | Dell UltraSharp UP2516D | LAPTOP: Apple MacBook Pro 13"

Pagina: 1 ... 22 ... 25 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True