stormfly schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:43:
[...]
Vendorlock-in schat ik in. Het is een utopie om te denken dat UI nog jaren blijft bestaan op slechts alleen hardware sales. In het IT landschap wil men langer met hardware doen, tweede volledig redundante locaties worden geminimaliseerd tot een kleine redundante locatie, omdat hardware minder vaak faalt.
Ik weet niet of hardware van UI tegenwoordig minder vaak faalt? Van bijvoorbeeld Unifi-hardware gen-1 weten we dat het redelijk snel defect gaat, van gen2 verwacht ik eigenlijk ivm de prijs hetzelfde.
Overigens als je een softwaresubscription model zou introduceren, moet je ook je support goed op orde hebben, iets waar UI niet zo heel goed in is.
Overigens doet UI al een beetje aan betalen voor features. Wil je namelijk L3 in je switches, dan moet je extra betalen. Voor Gen1 zijn die features er niet, terwijl de USW-8-150 technisch gelijk is aan de Edgeswitch-8-150, die kan het wel.
Hardware only kan financieel niet uit op de lange termijn, subscriptie software modellen zijn een gezonde bron van inkomsten welke ze nodig hebben bij UI. Je ziet het in de Apple App store ook, steeds minder vaak zie je Apps die je in 1x voor 12,99 afkoopt, steeds vaker transformeren ze naar 2,99 p/jaar. Het verbaasd mij dat ze nog geen controller licentiemodel hebben. Al zou het maar met de symbolische Apple Store prijzen zijn.
Er is een hardwareboer uit Letland die flink aan de weg timmert en waar UI zich met name op WISP-gebied zorgen om moet maken. Ook dat spul gaat na 3 jaar stuk, ook daar is de prijs naar.
Ook geen subscriptionmodel, gaat er niet komen ook, want heel azie en zuid-amerika hangt vol met die zooi. Al heb ik in een hotel in Peru ook een AC LR zien hangen met vervolgens een guest-portal van Mikrotik.
grote_oever schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:37:
[...]
Even voor mijn beeld, waarom zijn we blij met multiple wan IP's? Is dit niet iets voor zakelijk, waarbij redundantie belangrijk is? Of mis ik iets?
@
ed1703 Ik zeg niet dat UDM-pro niet zakelijk is. Maar vanuit een consumenten oogpunt kan ik multiple wan niet helemaal begrijpen. Vandaar ook de vraag of dit voor consumenten ook meerwaarde bied.
Nee, voor de meeste consumenten heeft dit 0% waarde. Alleen zitten hier ook zakelijke gebruikers of leveren aan de zakelijke markt en er op een andere wijze mee bezig zijn.
[
Voor 18% gewijzigd door
ed1703 op 01-07-2020 17:23
]