[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 181 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:37
Ik probeer een optie te vinden die ik eerder eens heb gebruikt op mijn unifi dreams machine.

Ik wil dat mijn wifi apparaten automatisch de verbinding verbreken als de bandwith onder de 25Mbps komt. Nu blijven apparaten altijd heel lang verbonden met wifi, maar ik heb dan praktisch geen snelheid meer.

Ik probeer overal te zoeken, maar ik kan de optie gewoon niet meer vinden. Heeft iemand een idee waar ik deze optie kan vinden?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wachten... schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:27:
Ik probeer een optie te vinden die ik eerder eens heb gebruikt op mijn unifi dreams machine.

Ik wil dat mijn wifi apparaten automatisch de verbinding verbreken als de bandwith onder de 25Mbps komt. Nu blijven apparaten altijd heel lang verbonden met wifi, maar ik heb dan praktisch geen snelheid meer.

Ik probeer overal te zoeken, maar ik kan de optie gewoon niet meer vinden. Heeft iemand een idee waar ik deze optie kan vinden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPoB4D3gHWyL64HigYN1wy-vd9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/irgZ17Q72Sf8Ynbt3KfghdBY.png?f=fotoalbum_large

Bij de 'Advanced settings' van je wifi netwerk het vinkje voor 'Auto' bij 'Minimum data rate control' weghalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Aha dank je.

Gek alleen dat ze ook de 2.4Ghz optie ertussen hebben staan, ondanks ik enkel 5Ghz gebruik. Maar dat terzijde.

Wat houden de andere 2 opties eigenlijk in? Ik ben deze opties niet eerder tegen gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72he3aYx8rzMMUI4TqJhll1FTQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sJyFxKjsc6za5os7zeNIDLy2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:51
Interessant dat UI een statement uitbrengt mbt de EdgeMax line.

Zie: https://community.ui.com/...a4-4c89-a704-b49f49df6667
In an effort to maintain full transparency with you and the entire Ubiquiti community, we want to formally reaffirm our continued commitment to EdgeMAX. Currently, we are working on several key security improvements specific to EdgeMAX products, and expect these to be released in the coming weeks.

We are aware of the collective concern that EdgeMAX products will be replaced with UISP, and we want to assure you that this is not the case. UISP hardware has been designed for seamless integration with our next-generation WISP products, as well as our UISP Application and UISP mobile app. EdgeOS will continue serving as a supplementary application for networks that require advanced routing features.

We hope this clarifies our direction. Thanks again for being an EdgeMAX user, we look forward to continuing our support!

Sincerely,

UI Team
Ik ben benieuwd wat we aan verbeteringen mogen gaan verwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dit is een aparte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5loLZ2reXjcdau5EkhvTt05PEjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CvVdD8YbIbuPv0Yh7jhyRbNj.png?f=fotoalbum_large

Er wordt een netwerk connectie van m'n Synology nas geblokkeerd. Maar blijkbaar even later nog eens.

Heb alleen geen flauw idee wat dit zou moeten zijn. Learn more brengt me naar een informatie pagina :?

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 24-03-2022 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
nero355 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:22:
[...]

Dit zie ik in ieder geval niet als een verbetering :

[...]

Echt.. serieus... opzouten met die hele trend! :F

Laat het lekker afsterven en gauw een beetje! :(
En voeg daar dan gelijk aan toe dat de "hype" dat alles maar draadloos "moet" ook nergens op slaat.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 11:13
MikeyMan schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:26:
Dit is een aparte:

[Afbeelding]

Er wordt een netwerk connectie van m'n Synology nas geblokkeerd. Maar blijkbaar even later nog eens.

Heb alleen geen flauw idee wat dit zou moeten zijn. Learn more brengt me naar een informatie pagina :?
Kijk eens in de controler via de webinterface. Dan heb je al meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tonne schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:44:
[...]

Kijk eens in de controler via de webinterface. Dan heb je al meer informatie.
Vrees van niet, zelfde notificaties, maar iets fancier opgemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
MikeyMan schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:49:
[...]

Vrees van niet, zelfde notificaties, maar iets fancier opgemaakt.
En in de oude interface?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 10:55
Miki schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:57:
Interessant dat UI een statement uitbrengt mbt de EdgeMax line.

Zie: https://community.ui.com/...a4-4c89-a704-b49f49df6667

[...]

Ik ben benieuwd wat we aan verbeteringen mogen gaan verwachten :)
EdgeMAX dus EdgeOS? Wellicht zien we de 2.x firmware dan ooit nog eens geport naar de UniFI USG's O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
nanoChip schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 23:41:
[...]

EdgeMAX dus EdgeOS? Wellicht zien we de 2.x firmware dan ooit nog eens geport naar de UniFI USG's O-)
Weinig kans denk ik met de UXG net op de markt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tonne schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:35:
[...]

En in de oude interface?
Was even zoeken, maar dat is inderdaad informatiever:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Er-wLUnFZKYnV1V8gcC1yE6w6WE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FjclahL8E8JfOuvMW9xho0kb.png?f=fotoalbum_large

Waarom ze dat in hemelsnaam gesaneerd hebben dan :X

Komt denk ik doordat ik system sensitivity op high heb gezet.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 25-03-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand ervaringen met de wall-in? Is dat prima te monteren op een loze leiding? En gaat hij aardig door de gips-muurtjes heen? En is die er al met wifi6?
Daarnaast benieuwd als je 2 camera's wilt voeden via POE en 4 wall-in's of je het dan redt met de switch lite met 8 poorten qua POE budget.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
Ferra schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:33:
Iemand ervaringen met de wall-in? Is dat prima te monteren op een loze leiding? En gaat hij aardig door de gips-muurtjes heen? En is die er al met wifi6?
Daarnaast benieuwd als je 2 camera's wilt voeden via POE en 4 wall-in's of je het dan redt met de switch lite met 8 poorten qua POE budget.
De baseplate is gemaakt om te monteren op een inbouwdoos, dus afmonteren gaat prima. De uplink poort zit aan de achterkant, dus valt helemaal in de muur. Als je de switch-poorten dus niet gebruikt is alles heel clean. Bereik is wat je kunt verwachten: niet zo best door betonnen muren/vloeren, maar standaard binnenmuren zijn geen issue. De wifi6 versie is voor zover ik weet nog in EA, dus dan moet je nog even geduld hebben. Maar een In-wall HD kan je je voorlopig ook geen buil aan vallen en zelfs de normale In-wall zit weer op de nieuwste UAP firmware, dus qua support zit het ook nog goed.

Qua budget, een In-wall HD gebruikt hier 4-5W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Wat @EagleTitan zegt.
Let er verder op dat die switch lite maar 4 poorten met PoE heeft. Ik denk dat voor jouw doel de 150w versie beter geschikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carlob
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 19:20
Ik heb de In-wall met wifi 6 nu twee maanden in huis (EA). Prima apparaat!
Gemonteerd op een standaard Gira-55 inbouwdoos. Daarvoor wel een montageplaatje ontworpen en geprint met de 3D-printer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_scAmj7KuiQdUrJHnkQ5v1jw9ec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uDgtHYJACxxSoRYCqbSoQX65.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 14:54
Ik heb inmiddels 2x een UniFi U6 Lite in huis en ben niet helemaal tevreden. Ik kom vanaf een Fritzbox opstelling vanuit XS4ALL en ben inmiddels overgestapt naar KPN met een standaard modem en deze wifi opstelling.

Ik heb de access points op exact dezelfde punten in het huis staan als waar voorheen de Fritzbox AP’s stonden. Het bereik is toch net even minder waardoor ik niet overal in huis een goed bereik heb, iets wat voorheen wel altijd prima was. Daarnaast heb ik dat de Apple TV4k regelmatig zijn verbinding verliest, dit had ik voorheen niet. Nog niet zeker waar dit fout loopt…. AP en Apple TV staan heel dicht bij elkaar. Meer mensen last van?

Ik heb eigenlijk ook een vraag over de controller. Deze controller draai ik nu op mijn laptop, ik heb meerdere laptops en systemen in huis en wat ik mij niet besefte is dat de controller maar op één device geïnstalleerd kan zijn. Wat als mijn laptop defect raakt, kan ik dan aan de hand van de backup de controller ergens anders op draaien of moet ik dan eerst de AP’s resetten? Is het misschien toch verstandiger om een controller vast te draaien op bv een raspberry pi of iets anders? Hoe werkt dan een goede backup als dit device onverhoopt er mee stopt? Kan je dit dan makkelijk op een andere device terugzetten?

Dank voor de feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
carlob schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:02:
[...]

Ik heb de In-wall met wifi 6 nu twee maanden in huis (EA). Prima apparaat!
Gemonteerd op een standaard Gira-55 inbouwdoos. Daarvoor wel een montageplaatje ontworpen en geprint met de 3D-printer.

[Afbeelding]
Begrijp ik dan goed dat er geen ophangsysteem bij zit? Ik wil puur een pvc buis gaatje in de muur hebben zitten en het daar overheen monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
Ferra schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:41:
[...]

Begrijp ik dan goed dat er geen ophangsysteem bij zit? Ik wil puur een pvc buis gaatje in de muur hebben zitten en het daar overheen monteren.
Dan schroef je de baseplate op de muur, maar je kan dan waarschijnlijk de UTP-connector niet meer lekker kwijt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wInj6dxBoyXVH6ZUV9b39elOSrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qo3r83r4kq4vVohOennuVSMO.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet de achterkant er uit, die bult wordt wel een probleem als je dit direct op een muur vastzet, er is echt ruimte nodig.

[ Voor 40% gewijzigd door EagleTitan op 25-03-2022 11:50 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ferra schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:41:
[...]

Dat wordt lastig. Je zou dan wel een InWall HD kunnen nemen, daarvoor is een opbouwdoos beschikbaar:

https://www.wimoodshop.nl...unction+Box+for+UAP-IW-HD

Mooi is anders. Maar eigenlijk is de InWall dus alleen bedoeld voor montage op een inbouwdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
EagleTitan schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:43:
[...]

Dan schroef je de baseplate op de muur, maar je kan dan waarschijnlijk de UTP-connector niet meer lekker kwijt

[Afbeelding]

Zo ziet de achterkant er uit, die bult wordt wel een probleem als je dit direct op een muur vastzet, er is echt ruimte nodig.
Ah super! Dit helpt! Valt het houdertje over een standaard ronde inbouwdoos heen qua breedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
Ferra schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:05:
[...]

Ah super! Dit helpt! Valt het houdertje over een standaard ronde inbouwdoos heen qua breedte?
Ja, daar zit hij op afgemonteerd bij mij, de middelste schroefgaten komen precies uit op de schroefjes van de inbouwdoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-09 18:45
Aalard99 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:28:
Ik heb inmiddels 2x een UniFi U6 Lite in huis en ben niet helemaal tevreden. Ik kom vanaf een Fritzbox opstelling vanuit XS4ALL en ben inmiddels overgestapt naar KPN met een standaard modem en deze wifi opstelling.

Ik heb de access points op exact dezelfde punten in het huis staan als waar voorheen de Fritzbox AP’s stonden. Het bereik is toch net even minder waardoor ik niet overal in huis een goed bereik heb, iets wat voorheen wel altijd prima was. Daarnaast heb ik dat de Apple TV4k regelmatig zijn verbinding verliest, dit had ik voorheen niet. Nog niet zeker waar dit fout loopt…. AP en Apple TV staan heel dicht bij elkaar. Meer mensen last van?

Ik heb eigenlijk ook een vraag over de controller. Deze controller draai ik nu op mijn laptop, ik heb meerdere laptops en systemen in huis en wat ik mij niet besefte is dat de controller maar op één device geïnstalleerd kan zijn. Wat als mijn laptop defect raakt, kan ik dan aan de hand van de backup de controller ergens anders op draaien of moet ik dan eerst de AP’s resetten? Is het misschien toch verstandiger om een controller vast te draaien op bv een raspberry pi of iets anders? Hoe werkt dan een goede backup als dit device onverhoopt er mee stopt? Kan je dit dan makkelijk op een andere device terugzetten?

Dank voor de feedback
Over de afwijking die je hebt, dat roept nogal wat vragen op:
* Heb je de AP's hetzelfde geconfigureerd staan als de Frtiz apparatuur voorheen, en hoe is die configuratie?
* Heb je met een WiFi analyser in de lucht gekeken wat er allemaal zichtbaar is, en is dit ook verandert in de tussentijd?
* Gebruik je dus de KPN router nog?

Over de controller:
Je kunt ook een tweedehands cloudkey2 via Marktplaats overnemen. Daarop kun je de backup aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 20:29
Ik moest mijn unifi controller ip adres aanpassen, hierna heb ik op al mijn ap's en switches het set inform commando gegeven.
Hierna komen de devices helaas niet terug in de controller, deze blijven op adopting staan.
Ik heb daarna de devices eens van de stroom gehaald en hierna kwam er 1 terug, alleen de rest nog steeds niet.
Iemand een idee om ze weer verbonden te krijgen?

Verder heeft een flex mini switch geen ssh, kun je deze alleen terug krijgen als je het device reset en dan opnieuw adopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
Ik heb het gevonden binnen de settings stond bij Network application Hostname/IP nog het oude ip adress, nadat ik deze hier veranderd hebt werkt het nu. Vond dit nog aangezien ik ook nog een stun error had van de devices die wel online waren.

Verder de hostname van de pi waar unifi op draait gerenamed naar unifi en nu zijn ook de flex-mini's terug.
Flex minis gaan schijnbaar standaard naar unifi.local mdns
Dus alles werkt weer.

[ Voor 22% gewijzigd door TheMystery op 25-03-2022 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TheMystery schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:35:
Ik moest mijn unifi controller ip adres aanpassen, hierna heb ik op al mijn ap's en switches het set inform commando gegeven.
Hierna komen de devices helaas niet terug in de controller, deze blijven op adopting staan.
Ik heb daarna de devices eens van de stroom gehaald en hierna kwam er 1 terug, alleen de rest nog steeds niet.
Iemand een idee om ze weer verbonden te krijgen?

Verder heeft een flex mini switch geen ssh, kun je deze alleen terug krijgen als je het device reset en dan opnieuw adopt?
V.w.b. de "overige" hardware: je kunt via SSH info uitvoeren en daar staat ook de connection status met mogelijk wat info waarom ze niet goed met ee controller babbelen.
V.w.b. de Flex Mini heb ik geen idee, maar mogelijk is een factory reset inderdaad de enige optie.

Overigens heb ik ze zelf allemaal met de default unifi ingesteld staan. Als je een USG (of UDM of UDR?) hebt wordt deze domeinnaam automatisch "ingevuld" door die. En als je op een andere manier zelf in DNS voorziet (PiHole bv) kun je daarin ook die domeinnaam opgeven. Als je dan het IP adres van de controller weer wijzigt hoef je maar de DNS-entry aan te passen en hoef je niet aan alle losse apparaten te sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
Henno Keers schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:24:
[...]

Over de afwijking die je hebt, dat roept nogal wat vragen op:
* Heb je de AP's hetzelfde geconfigureerd staan als de Frtiz apparatuur voorheen, en hoe is die configuratie?
* Heb je met een WiFi analyser in de lucht gekeken wat er allemaal zichtbaar is, en is dit ook verandert in de tussentijd?
* Gebruik je dus de KPN router nog?

Over de controller:
Je kunt ook een tweedehands cloudkey2 via Marktplaats overnemen. Daarop kun je de backup aanzetten.
Dank voor je antwoord.
- Ja, ik heb dezelfde Wfif opstelling. Dwz hetzelfde SSID voor zowel 2,4 als 5Ghz. Fast roaming staat aan.
- Ik heb geen wifi analyser, ik weet wel dat er veel andere wifi netwerken in de buurt zitten, dat was ook al met de oude opstelling.
- Ik gebruik de KPN router nog met de Wifi uit. Dus ik heb een Unifi AP naast de KPN box staan.

Ik moet zeggen dat er van de week een update is binnen gekomen waardoor het allemaal een stuk stabieler lijkt. Bereik is nog steeds niet overal top maar ik verlies geen verbindingen meer, oa de Apple TV was gisteren met de F1 de hele tijd stabiel.

Ik zal eens kijken voor een cloudkey2, thx.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Aalard99 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:01:
- Ik heb geen wifi analyser, ik weet wel dat er veel andere wifi netwerken in de buurt zitten, dat was ook al met de oude opstelling.
Misschien overbodig maar: "WiFi Analyser" is geen los apparaatje hoor, gewoon één van de tig apps die je op een smartphone zou kunnen installeren.

Je ziet dan een voorbeeld als hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqU37eusRCtYFpKoCmbeMAsZ38U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eR1B3xsndpExifjeBqTHwf41.jpg?f=fotoalbum_large

Nav van bovenstaand voorbeeld lijkt het in een oogopslag handigst een accesspoint op kanaal 6 te zetten.

Volgens mij hebben Ubiquity accesspoints ook zo'n WiFi-Analyse optie ingebouwd (even geleden dat ik zo'n AP had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalard99
Chris.nl schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:25:
[...]

Misschien overbodig maar: "WiFi Analyser" is geen los apparaatje hoor, gewoon één van de tig apps die je op een smartphone zou kunnen installeren.

Je ziet dan een voorbeeld als hieronder.

[Afbeelding]

Nav van bovenstaand voorbeeld lijkt het in een oogopslag handigst een accesspoint op kanaal 6 te zetten.

Volgens mij hebben Ubiquity accesspoints ook zo'n WiFi-Analyse optie ingebouwd (even geleden dat ik zo'n AP had).
Dank je, ja dat ken ik wel. Dit zit inderdaad ingebouwd in de controller :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheMystery schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:37:
Verder de hostname van de pi waar unifi op draait gerenamed naar unifi en nu zijn ook de flex-mini's terug.
Flex minis gaan schijnbaar standaard naar unifi.local mdns
Dat kreng wil het liefst via DHCP Option 43 de info toegestuurd krijgen dus dat had je makkelijk kunnen fixen op je Router i.p.v. je Raspberry Pi te slopen :)

Zie : https://support.hostifi.c...d-hosted-unifi-controller

Ik heb altijd drie opties in gebruik :
- Forced IP in de UniFi Controller
- DNS Record @ Pi-Hole DNS Server
- DHCP Option 43 @ DHCP Settings van VLAN 1 a.k.a. Management VLAN :*)

Dit hele verhaal is trouwens ook vaak genoeg in dit topic genoemd : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 B)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:58
Ik heb een UDM Pro, 2 x AC Pro AP en een G4 doorbell met een 1 gbps glasvezelverbinding van KPN.
Als ik een groot bestand download dan verliest mijn G4 doorbell de connectie.
Dit is soms 10 seconden, maar soms ook langer.
Stop ik de download dan heb ik er geen last meer van.
Weet iemand waar dit aan ligt en hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
qwasd schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:47:
Ik heb een UDM Pro, 2 x AC Pro AP en een G4 doorbell met een 1 gbps glasvezelverbinding van KPN.
Als ik een groot bestand download dan verliest mijn G4 doorbell de connectie.
Dit is soms 10 seconden, maar soms ook langer.
Stop ik de download dan heb ik er geen last meer van.
Weet iemand waar dit aan ligt en hoe ik dit kan oplossen?
Hoe heb je dit aangesloten? Zou mij niets verbazen als dit komt doordat je de 1Gbit/s verbinding tussen switch en UDM Pro dicht trekt als je een switch gebruikt met 1 kabeltje naar de UDM Pro, of, als je meer losse apparaten op de UDM Pro aan hebt gesloten, dat het euvel komt door de 1Gbit/s backplane. Ik denk, helaas, dat de enige oplossing is om een switch met SFP+ (10Gbit/s) aan te sluiten op de UDM Pro. Dan houd je naast de 1Gbit/s download ook nog 9Gbit/s over voor andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
nero355 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:41:
[...]

Dat kreng wil het liefst via DHCP Option 43 de info toegestuurd krijgen dus dat had je makkelijk kunnen fixen op je Router i.p.v. je Raspberry Pi te slopen :)

Zie : https://support.hostifi.c...d-hosted-unifi-controller

Ik heb altijd drie opties in gebruik :
- Forced IP in de UniFi Controller
- DNS Record @ Pi-Hole DNS Server
- DHCP Option 43 @ DHCP Settings van VLAN 1 a.k.a. Management VLAN :*)

Dit hele verhaal is trouwens ook vaak genoeg in dit topic genoemd : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 B)
DHCP option 43 had ik kort even naar gekeken maar kon het niet zo snel vinden voor mijn edgerouter. De rename was 5 sec werk en werkte dus verder niet meer naar gekeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TheMystery schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:39:
[...]

DHCP option 43 had ik kort even naar gekeken maar kon het niet zo snel vinden voor mijn edgerouter. De rename was 5 sec werk en werkte dus verder niet meer naar gekeken.
Option 43 is de "Unifi Controller" in je DHCP opties bij Edgerouters. Dat is ook hetgene wat je dient te gebruiken icm Flex Mini's om te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
Aalard99 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:01:
[...]

Dank voor je antwoord.
- Ja, ik heb dezelfde Wfif opstelling. Dwz hetzelfde SSID voor zowel 2,4 als 5Ghz. Fast roaming staat aan.
- Ik gebruik de KPN router nog met de Wifi uit. Dus ik heb een Unifi AP naast de KPN box staan.

Ik moet zeggen dat er van de week een update is binnen gekomen waardoor het allemaal een stuk stabieler lijkt. Bereik is nog steeds niet overal top maar ik verlies geen verbindingen meer, oa de Apple TV was gisteren met de F1 de hele tijd stabiel.

Ik zal eens kijken voor een cloudkey2, thx.
Je bent zeker van 5.x firmware naar 6.x gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Henno Keers schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:21:
[...]

Je bent zeker van 5.x firmware naar 6.x gegaan?
Want dan gaan de acces points minder goed werken?
Ik zit op firmware 6.0.15 en ik heb in mijn hele appartement 1Gbps via de wifi en nooit problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henno Keers
Tonne schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:35:
[...]

Want dan gaan de acces points minder goed werken?
Ik zit op firmware 6.0.15 en ik heb in mijn hele appartement 1Gbps via de wifi en nooit problemen.
Op versie 5 waren er problemen met Iot apparaten, gefixed in 6.0.14: https://community.ui.com/...e5-427d-bfc1-5bb82d2457f2
"[UAP-Gen4/Gen5] Improve compatibility with 2.4GHz IoT devices."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:58
RobertMe schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:36:
[...]

Hoe heb je dit aangesloten? Zou mij niets verbazen als dit komt doordat je de 1Gbit/s verbinding tussen switch en UDM Pro dicht trekt als je een switch gebruikt met 1 kabeltje naar de UDM Pro, of, als je meer losse apparaten op de UDM Pro aan hebt gesloten, dat het euvel komt door de 1Gbit/s backplane. Ik denk, helaas, dat de enige oplossing is om een switch met SFP+ (10Gbit/s) aan te sluiten op de UDM Pro. Dan houd je naast de 1Gbit/s download ook nog 9Gbit/s over voor andere zaken.
UDM Pro en daarop aangesloten een UniFi Switch US-8-150W. Hier zijn weer 2 AC-Pro AP’s op aangesloten. Het vreemde is dat de G4 deurbel de connectie verliest, maar mijn G3 instant en overige wifi apparaten hebben nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even meedenken gevraagd :)

Heb de controller draaien op een pi. Die zelfde pi draait ook pihole en nog wat andere dingen. Draait allemaal prima.
Echter: als (zoals vanmorgen :/ ) besluit mijn ziggo modem er mee te kappen, kan ik de unifi controller niet meer via de app bereiken. En omdat mijn telefoon dan zegt "je wifi heeft geen internet" doet de rest het ook niet en moet ik mijn laptop met kabel aanslingeren om om dat wlan issue heen te komen.
Dat moet makkelijker kunnen lijkt me.

Hoe zorg ik er voor dat mijn interne controller toch via de app bereikbaar is, ook al ligt het internet er uit?

Ik gebruik geen unifi account oid. Heb me daar nooit aangemeld en was het ook niet van plan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Ik zou Uplink Connectivity Monitor uitzetten. Dan blijven je AP's uitzenden ookal hebben ze geen internet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JG3genbfGl-lye6egrwsOr7_A3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sCFgAETbIZghS2c04Nun7aVi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door g1n0 op 28-03-2022 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inmiddels hier ook 2x USW Flex Mini en 1x USW Flex binnen. Daarmee drie adapters gesaneerd. Toch weer wat verlies opgelost.

Works like a charm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlojXpn8CncX0UsHCQtd0v98enE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4659NSp5Y5ScVE7B8urco4pd.png?f=user_large

Totale PoE verbruik rond de 16 watt.

Alleen klopt de wired-topology niet helemaal. Apparaten die aan de Flex hangen worden aan de Flex Mini weergegeven. Ah well... First world problems ;)

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 28-03-2022 09:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 15:24
MikeyMan schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:13:
Inmiddels hier ook 2x USW Flex Mini en 1x USW Flex binnen. Daarmee drie adapters gesaneerd. Toch weer wat verlies opgelost.

Works like a charm!

[Afbeelding]

Totale PoE verbruik rond de 16 watt.

Alleen klopt de wired-topology niet helemaal. Apparaten die aan de Flex hangen worden aan de Flex Mini weergegeven. Ah well... First world problems ;)
Ik heb al gemerkt dat die topology helemaal nergens op slaat. Dus idd niet te veel waarde aan hechten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ekfad schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:21:
[...]

Ik heb al gemerkt dat die topology helemaal nergens op slaat. Dus idd niet te veel waarde aan hechten
Ja maar m'n OCD ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Kan iemand mijn mysterie oplossen....

Ik heb verschillende VLANS voor:
  • IoT
  • Default network
  • Cameras
  • Gast netwerk
Nu is het alleen zo dat ik enkel en alleen op het IoT netwerk 'geen internet' krijg.
Het heeft ergens te maken mijn mijn Pihole, want heb voor alle netwerken 4x de DNS ingevoerd van de Pihole. Als ik echter 1 van deze DNS servers verander naar 1.1.1.1 voor het IoT netwerk dan werkt het gewoon.

Alle netwerken zijn min of meer hetzelfde geconfigureerd en ik heb voor de zekerheid alle Firewall rules uitgezet.

Alle andere netwerken/VLANS werken gewoon en met de Firewall regel om verbinding tussen lokaal netwerk en de pihole toe te laten, ontvang ik ook de juiste DNS.

Ik snap er echt niks van waarom specifiek de IoT VLAN niet werkt. Echt alles staat hetzelfde ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

g1n0 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:04:
[...]

Ik zou Uplink Connectivity Monitor uitzetten. Dan blijven je AP's uitzenden ookal hebben ze geen internet
[Afbeelding]
Niet geprobeerd nog, maar vraag me af of dat helpt. AP's blijven namelijk prima uitzenden.
Ter info de setup: USG, 3x AP AC pro, 8p PoE Switch, controller op Pi. EN dan dus een Ziggo router in bridge mode.

Als de ziggo router er uit knal heb ik geen internet, maar interne netwerk doet het wel. Blijf ook verbonden met het AP. Echter, de unifi app wil kennelijk eerst verbinden met internet voor ie naar de controller gaat. Gok dat dat door die cloud accounts komt, dunno. Maar die verbinding is er dus niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 15:14
The Eagle schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Niet geprobeerd nog, maar vraag me af of dat helpt. AP's blijven namelijk prima uitzenden.
Ter info de setup: USG, 3x AP AC pro, 8p PoE Switch, controller op Pi. EN dan dus een Ziggo router in bridge mode.

Als de ziggo router er uit knal heb ik geen internet, maar interne netwerk doet het wel. Blijf ook verbonden met het AP. Echter, de unifi app wil kennelijk eerst verbinden met internet voor ie naar de controller gaat. Gok dat dat door die cloud accounts komt, dunno. Maar die verbinding is er dus niet.
zou het kunnen dat jouw telefoon zelf automatisch overschakelt naar de mobiele data verbinding? Je zou de mobiele data even uit kunnen zetten om dat uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Nog even een update over mijn eerdere post.

Ik heb nu zelfs een compleet nieuw test netwerk aangemaakt (VLAN) een een aparte SSID, om te kijken waar het probleem ligt, maar ook bij alle netwerken die ik aanmaak ontvang ik geen internet.

Zodra ik in de aangemaakte SSID aangeef om de default netwerk te gebruiken, dan krijg ik wel weer internet.
onderstaand is hoe ik het testnetwerk heb opgezet. De default netwerk is exact hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pX2yUNoFHvl1hcMntDSYC5kcTf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VOANwlOk89N9c8M7TohKjyhr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Wachten... op 28-03-2022 13:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wachten... schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:33:
Nog even een update over mijn eerdere post.

Ik heb nu zelfs een compleet nieuw test netwerk aangemaakt (VLAN) een een aparte SSID, om te kijken waar het probleem ligt, maar ook bij alle netwerken die ik aanmaak ontvang ik geen internet.

Zodra ik in de aangemaakte SSID aangeef om de default netwerk te gebruiken, dan krijg ik wel weer internet.
onderstaand is hoe ik het testnetwerk heb opgezet. De default netwerk is exact hetzelfde.

[Afbeelding]
Heb je geen 'Internet' op die netwerken (VLAN's) óf geen DNS? Da's nogal een wereld van verschil 8)

Kijk bijvoorbeeld eens of je 213.239.154.31 ( = Tweakers.Net) wel kunt 'pingen' vanaf zo'n netwerk.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Will_M schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:37:
[...]

Heb je geen 'Internet' op die netwerken (VLAN's) óf geen DNS? Da's nogal een wereld van verschil 8)

Kijk bijvoorbeeld eens of je 213.239.154.31 ( = Tweakers.Net) wel kunt 'pingen' vanaf zo'n netwerk.
Goed om te weten over DNS en of wel of geen internet d.m.v. pingen.....

Ik kan er niet naar toe browsen, maar wel pingen.
Als ik een CMD "ip config" doe, dan ontvang ik wel een juiste ip en gateway, maar geen DNS.
Ga ik echter kijken bij de adapter instellingen bij "status" dan zie ik daar wel de 4 DNS servers die ik heb ingesteld.

Het is alleen zo gek dat ik exact hetzelfde netwerk opzet, en daar dan geen (DNS dus) op krijg, en op de andere wel. Ze zijn op de VLAN id na echt exact hetzelfde.

--------------------------------

Aha..... Ik log net in op de PiHole, en zie dat ik allemaal errors heb.
Ignoring query from non-local network
Geen idee wat het inhoud, maar ik ga even Googlen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2q0WlDoKF2WZlollmfhzLmNhwNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MZ9LAzKCmQsxsWlV2hyTdtCY.png?f=fotoalbum_large

Ik lees hier iets over een oplossing
https://sionwilliams.com/...i-hole-dnsmasq-non-local/

Maar wat ik me afvraag. Hoe kan het dat ik specifiek op deze VLAN problemen heb, en op de andere niet? Dat is best gek toch?

[ Voor 36% gewijzigd door Wachten... op 28-03-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 14:23
Wachten... schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:44:
[...]

Als ik een CMD "ip config" doe, dan ontvang ik wel een juiste ip en gateway, maar geen DNS.
Ga ik echter kijken bij de adapter instellingen bij "status" dan zie ik daar wel de 4 DNS servers die ik heb ingesteld.

Het is alleen zo gek dat ik exact hetzelfde netwerk opzet, en daar dan geen (DNS dus) op krijg, en op de andere wel. Ze zijn op de VLAN id na echt exact hetzelfde.

[Afbeelding]

Maar wat ik me afvraag. Hoe kan het dat ik specifiek op deze VLAN problemen heb, en op de andere niet? Dat is best gek toch?
geen firewall rules die de DNS activiteit blokkeren vanuit verschillende vlans
of niet de juiste firewall rule, die de DNS doorlaat vanuit het nieuwe VLAN naar de DNS Servers?

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
MAdD schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:29:
[...]

geen firewall rules die de DNS activiteit blokkeren vanuit verschillende vlans
of niet de juiste firewall rule, die de DNS doorlaat vanuit het nieuwe VLAN naar de DNS Servers?
Nee want ik heb voor de zekerheid de Firewall rules uitgezet. Dat is dus het gekke. En ik configureer de VLANs exact hetzelfde als de andere.

Zie overigens mijn latere reactie......
Ik krijg dus een foutmelding in PiHole. Als ik de stappen volg uit de link, dan werkt het wel.

Ik vraag me alleen sterk af of dit nou de oplossing is, omdat de andere VLANs wel gewoon netjes werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 15:14
[...]

[Afbeelding]

In pi.hole op de settings pagina bij 'dns' kun je de 'bind' instellen en allow only local requests e.d.

Verder komt dit waarschijnlijk door de keuze van het ip-reeks binnen de VLAN. blijkbaar zitten jouw andere vlans op hetzelfde ip-reeks? In ieder geval vallen ze in het subnet dat pihole verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
mrdemc schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:32:
[...]

In pi.hole op de settings pagina bij 'dns' kun je de 'bind' instellen en allow only local requests e.d.

Verder komt dit waarschijnlijk door de keuze van het ip-reeks binnen de VLAN. blijkbaar zitten jouw andere vlans op hetzelfde ip-reeks? In ieder geval vallen ze in het subnet dat pihole verwacht.
Ik maak gebruik van 3 VLANS
  • 192.168.20.0/24
  • 192.168.40.0/24
  • 192.168.60.0/24
En dan nog de standaard 192.168.0.0/24

Dit zou geen problemen moeten geven toch? Ik heb alles verder goed ingesteld, meerdere keren gecheckt of er geen IP conflict ergens is o.i.d.

De VLANS 192.168.20.0/24 en 192.168.60.0/24 en de normale LAN 192.168.0.0/24 werken gewoon prima naar behoren.

Ik zie inderdaad de optie in PiHole, en op deze manier werkt het allemaal. Ik los alleen liever het probleem daadwerkelijk op, want ik blijf het gek vinden dat de ene VLAN wel werkt, en de andere niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAUNjDxk9gYlIHhLu-WaEplvdxc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/thizH1JimM6ks6ZVRUAv9bnz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Aan de screenprint uit je vorige post lijkt je RPI / PiHole op 192.168.0.9 te luisteren. In welk netwerk zit dát apparaatje dan?

;)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 28-03-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Will_M schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:11:
Aan de screenprint uit je vorige post lijkt je RPI / PiHole op 192.168.0.9 te luisteren. In welk netwerk zit dát apparaatje dan?

;)
excuus, ik maakt een foutje in mijn post, omdat ik nu toevallig bij iemand anders met een netwerk bezig ben.
De PiHole draait gewoon op het standaard netwerk de 192.168.0.0/24

Ik zal het even aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 28-03-2022 17:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Voor de mensen die wat willen updaten: Gisteren is Unifi Network 7.0.25 naar de Official Release status gezet.
Bugfixes
  • Fix unable to resume the default network.
  • Fix rare upgrade issue for those upgrading from version 4.x.
  • Fix Internet Source IP in the Network settings, preventing users from changing static IP.
  • Fix unable to edit and create Traffic Restrictions.
De nieuwe GUI krijgt gelukkig steeds meer functionaliteiten zodat terug schakelen naar de oude GUI steeds minder vaak noodzakelijk is.

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 29-03-2022 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wachten... schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:15:
Kan iemand mijn mysterie oplossen....

Ik heb verschillende VLANS voor:
  • IoT
  • Default network
  • Cameras
  • Gast netwerk
Nu is het alleen zo dat ik enkel en alleen op het IoT netwerk 'geen internet' krijg.
Het heeft ergens te maken mijn mijn Pihole, want heb voor alle netwerken 4x de DNS ingevoerd van de Pihole. Als ik echter 1 van deze DNS servers verander naar 1.1.1.1 voor het IoT netwerk dan werkt het gewoon.

Alle netwerken zijn min of meer hetzelfde geconfigureerd en ik heb voor de zekerheid alle Firewall rules uitgezet.

Alle andere netwerken/VLANS werken gewoon en met de Firewall regel om verbinding tussen lokaal netwerk en de pihole toe te laten, ontvang ik ook de juiste DNS.

Ik snap er echt niks van waarom specifiek de IoT VLAN niet werkt. Echt alles staat hetzelfde ingesteld.
Ik heb i.p.v. elke keer naar één bepaald IP te routeren en de USG met Firewall Rules te belasten ervoor gekozen om mijn Pi-Hole gewoon wat VLAN Interfaces te geven en aan FTLDNS te binden : Geen gezeik en werkt altijd! d:)b

Als je problemen ervaart dan moet je altijd troubleshooten met :
- ping
- tracert/traceroute
- nslookup/dig

En dan altijd binnen een subnet en daarna pas buiten dat subnet/het internet op :)
Dat is best wel gek...

Aan de andere kant ook wel weer typisch Windows :/

[Afbeelding]

Die optie/beperking is er pas sinds een relatief korte tijd en was vroeger niet aanwezig dus als je die uitschakelt dan is dat helemaal prima! d:)b

Als je het een en ander wilt rommelen in een config file dan kan je DNSmasq/FTLDNS vast wel ook vertellen vanaf welke subnets ze DNS Queries mogen accepteren, maar dat moet je effe zelf uitzoeken :)
Wachten... schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:35:
Nee want ik heb voor de zekerheid de Firewall rules uitgezet. Dat is dus het gekke. En ik configureer de VLANs exact hetzelfde als de andere.

Zie overigens mijn latere reactie......
Ik krijg dus een foutmelding in PiHole. Als ik de stappen volg uit de link, dan werkt het wel.

Ik vraag me alleen sterk af of dit nou de oplossing is, omdat de andere VLANs wel gewoon netjes werken.
Ik zou denken dat het een bug is en je misschien effe een topic moet aanmaken @ https://discourse.pi-hole.net om een Bug Report te doen :)
Wachten... schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:53:
Ik maak gebruik van 3 VLANS
  • 192.168.20.0/24
  • 192.168.40.0/24
  • 192.168.60.0/24
En dan nog de standaard 192.168.0.0/24

Dit zou geen problemen moeten geven toch? Ik heb alles verder goed ingesteld, meerdere keren gecheckt of er geen IP conflict ergens is o.i.d.

De VLANS 192.168.20.0/24 en 192.168.60.0/24 en de normale LAN 192.168.0.0/24 werken gewoon prima naar behoren.

Ik zie inderdaad de optie in PiHole, en op deze manier werkt het allemaal. Ik los alleen liever het probleem daadwerkelijk op, want ik blijf het gek vinden dat de ene VLAN wel werkt, en de andere niet.

[Afbeelding]
Wat mij betreft heb je dus het probleem al op de juiste manier opgelost! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
nero355 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:55:

Ik heb i.p.v. elke keer naar één bepaald IP te routeren en de USG met Firewall Rules te belasten ervoor gekozen om mijn Pi-Hole gewoon wat VLAN Interfaces te geven en aan FTLDNS te binden : Geen gezeik en werkt altijd! d:)b
Oke ik ben helemaal niet bekend met FTLDNS, maar volgens mij heb ik al FTL draaien of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m38M5IlfllO9cZaEWM36Zi5PCjc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aT6RJEagNcvKSbKWSDpQbmnj.png?f=user_large

Maar hoe of wat doe jij dat precies als ik vragen mag? Ik heb al even de search hier gebruikt, maar ik kan niet echt iets vinden waar ik makkelijk uit kom. Bedoel je met VLAN interfaces geven, dat je de PiHole alle VLAN interfaces geeft die je aan hebt gemaakt in Unifi?

In theorie heb ik het opgelost met die optie in PiHole, zit er dan nu nog wel verschil/een voordeel aan als ik de bovenstaande manier ga gebruiken? (vast wel, anders zou je er niet mee beginnen) :)

Overigens draai ik de PiHole op Dietpi met unbound. Geen idee of het iets uitmaakt, maar ik denk ik vermeld het even!
Als je problemen ervaart dan moet je altijd troubleshooten met :
- ping
- tracert/traceroute
- nslookup/dig
Dank je, ik zal dit onthouden voor een volgende keer :)
Die optie/beperking is er pas sinds een relatief korte tijd en was vroeger niet aanwezig dus als je die uitschakelt dan is dat helemaal prima! d:)b

Als je het een en ander wilt rommelen in een config file dan kan je DNSmasq/FTLDNS vast wel ook vertellen vanaf welke subnets ze DNS Queries mogen accepteren, maar dat moet je effe zelf uitzoeken :)
Rommelen in config files etc is niet helemaal mijn ding om eerlijk te zijn. Soms moet het, maar als ik het kan vermijden, dan doe ik dat liever (gebrek aan echte ICT kennis).

[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 29-03-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Overigens zie ik toch ook steeds terug dat het niet echt een aan te raden instelling is die ik nu gebruik:

Permit all origins

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzjYSzoNseRYqzBc8RvoGft1jcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pOfoT5k8tz2D4GL1kG6XvQNQ.png?f=fotoalbum_large

https://docs.pi-hole.net/ftldns/interfaces/

Ik krijg dus toch wel mijn twijfels of dit nou DE manier is om mijn probleem met 1 VLAN op te lossen.

[ Voor 36% gewijzigd door Wachten... op 29-03-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 17:37

Geckoo

Good news, everyone!

Ik heb een pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro en een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (24-poorts, 250W PoE+) met daar tussen een pricewatch: Ubiquiti UniFi SFP+ DAC Patch Cable (0,5 meter) Wit

in Unifi heb ik op de UDM port 11 bij port override de link speed op 1Gbps FDX gezet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KH-SMaTMHc6bZZjnX02zOHX9cyQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x7B5YXK5juUIersVQ9dwGxhM.png?f=user_large
en op de switch staat het op auto.
op de Switch zie ik wel als ik de muis hover over de port dat er een dac in zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoiX1TZPQXNx5ZuqtotaqOEOAb8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yoOOBnaAYQdcm4l9tkzNWPJ1.png?f=user_large

kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Geckoo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:05:
Ik heb een pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro en een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (24-poorts, 250W PoE+) met daar tussen een pricewatch: Ubiquiti UniFi SFP+ DAC Patch Cable (0,5 meter) Wit

in Unifi heb ik op de UDM port 11 bij port override de link speed op 1Gbps FDX gezet
[Afbeelding]
op de Switch zie ik wel als ik de muis hover over de port dat er een dac in zit.
[Afbeelding]

Je legt geen probleem voor? :P Maar ik neem aan dat je bij de UDM dan niet de DAC ziet, en de verbinding niet werkt? Zo ja: beide kanten op 1Gb/s zetten, en controleren of de firmware van de UDM helemaal up-to-date is. Gek genoeg heeft de UDM issues met de Ubiquiti DAC+ kabel (gehad, hoop ik intussen, zijn fixes voor geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:55:
>>knip<<
[...]

Dat is best wel gek...

Aan de andere kant ook wel weer typisch Windows :/

[...]

Dan moet je voor de grap ook nog eens met verschillende webbrowsers gaan werken welke je vervolgens middels .pac files (via policies) gaat voorzien van verschillende browser instellingen qua o.a. Proxy settings >:)

>>knip<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:42

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Geckoo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:05:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Waarom zet je de switch niet op full duplex 1000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 21:55

flexje

got-father

Iets vreemds, ik heb een netatmo doorbell en die springt op ip adres 10.255.152.71 terwijl de range 10.0.1.* is

oh en ik heb hem een fixed ip gegeven 10.0.1.149

[ Voor 18% gewijzigd door flexje op 29-03-2022 19:17 ]

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
ApC_IcE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:56:
[...]

Waarom laat 'ie niet alles op Auto/Auto staan? FIXED is zo '1980' en eigenlijk alleen nog leuk als je nog met 10(0)Mbit/Half-Duplex meuk te maken hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Will_M schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:16:
[...]

Waarom laat 'ie niet alles op Auto/Auto staan? FIXED is zo '1980' en eigenlijk alleen nog leuk als je nog met 10(0)Mbit/Half-Duplex meuk te maken hebt.
Omdat dat met dac niet werkt omdat de udm pro sfp+ is en de switch sfp. Althans zo werkt dat met mij setup. Enige verschil is ik heb de 16 poorts 150w poe switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
ApC_IcE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:28:
[...]

Omdat dat met dac niet werkt omdat de udm pro sfp+ is en de switch sfp. Althans zo werkt dat met mij setup. Enige verschil is ik heb de 16 poorts 150w poe switch
Ik denk dat de meeste DAC kabels serieus te kort zijn voor dat wat ik met netwerkapparatuur via SFP / SFP+ doe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

RobertMe schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:25:
[...]

Je legt geen probleem voor? :P Maar ik neem aan dat je bij de UDM dan niet de DAC ziet, en de verbinding niet werkt? Zo ja: beide kanten op 1Gb/s zetten, en controleren of de firmware van de UDM helemaal up-to-date is. Gek genoeg heeft de UDM issues met de Ubiquiti DAC+ kabel (gehad, hoop ik intussen, zijn fixes voor geweest).
HIJ DOET HET NIET!! :+ ;) [/jk]

maar beide op 1gb gezet, firmware is up to date, en ik heb blijkbaar ook die issue dan...
ApC_IcE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:56:
[...]

heb ik nu gedaan en helaas nog geen verbetering.
ApC_IcE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:28:
[...]

heb jij nog andere instellingen aangepast?
Will_M schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:33:
[...]

Ik denk dat de meeste DAC kabels serieus te kort zijn voor dat wat ik met netwerkapparatuur via SFP / SFP+ doe ;)
dac is eigenlijk alleen voor intern in rachs / switches die op elkaar liggen.
als je langer wil ga je vaak naar normale fiber oplossingen (als je hoge snelheden nodig hebt).

My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Geckoo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:10:
[...]

maar beide op 1gb gezet, firmware is up to date, en ik heb blijkbaar ook die issue dan...

als je langer wil ga je vaak naar normale fiber oplossingen (als je hoge snelheden nodig hebt).
Ik kom nog uit de tijd (en wereld) dat we met STACK's en/of Clusters werkte .... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Geckoo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:10:
[...]

[...]

heb ik nu gedaan en helaas nog geen verbetering.

[...]

heb jij nog andere instellingen aangepast?
[...]

Heb je de officiele unifi kabel?
Ik had een goedkope 15 euro kabel. (alles ligt even uit elkaar voor de verhuizing in dozen dus kan het niet checken)
Ik heb verder geen andere aanpassingen gedaan.
Bij mij zit het idd in een rack pal boven elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

ApC_IcE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:49:
[...]

Heb je de officiele unifi kabel?
Ik had een goedkope 15 euro kabel. (alles ligt even uit elkaar voor de verhuizing in dozen dus kan het niet checken)
Ik heb verder geen andere aanpassingen gedaan.
Bij mij zit het idd in een rack pal boven elkaar.
Jup officieel en brand spanking new :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Geckoo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:49:
[...]

Jup officieel en brand spanking new :X
Hmmmm. en heb je unifi support al geprobeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

ApC_IcE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:50:
[...]

Hmmmm. en heb je unifi support al geprobeerd?
nee maar een reboot gedaan en nu werkt het :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wachten... schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:28:
Oke ik ben helemaal niet bekend met FTLDNS, maar volgens mij heb ik al FTL draaien of niet?

[Afbeelding]
YUP! :)
Maar hoe of wat doe jij dat precies als ik vragen mag?
Ik heb al even de search hier gebruikt, maar ik kan niet echt iets vinden waar ik makkelijk uit kom.
Je moet dan ook niet hier, maar in het Pi-Hole Topic zijn! ;)
Bedoel je met VLAN interfaces geven, dat je de PiHole alle VLAN interfaces geeft die je aan hebt gemaakt in Unifi?
Daar komt het wel op neer inderdaad :)
In theorie heb ik het opgelost met die optie in PiHole, zit er dan nu nog wel verschil/een voordeel aan als ik de bovenstaande manier ga gebruiken? (vast wel, anders zou je er niet mee beginnen) :)
IMHO is het simpeler en kunnen dergelijke wijzigingen aan Pi-Hole dus de boel niet slopen! ;)
Overigens draai ik de PiHole op Dietpi met unbound. Geen idee of het iets uitmaakt, maar ik denk ik vermeld het even!
Dat is prima, maar ik weet effe niet welke netwerk meuk Dietpi gebruikt dus als je straks gaat rondneuzen in het Pi-Hole Topic dan komen alle oplossingen misschien niet helemaal overeen met jouw situatie!
Rommelen in config files etc is niet helemaal mijn ding om eerlijk te zijn. Soms moet het, maar als ik het kan vermijden, dan doe ik dat liever (gebrek aan echte ICT kennis).
Niet te moeilijk over denken en gewoon doen! d:)b
Wachten... schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:39:
Overigens zie ik toch ook steeds terug dat het niet echt een aan te raden instelling is die ik nu gebruik:

Permit all origins

[Afbeelding]

https://docs.pi-hole.net/ftldns/interfaces/

Ik krijg dus toch wel mijn twijfels of dit nou DE manier is om mijn probleem met 1 VLAN op te lossen.
Tja, zolang je niet ineens een Port Forward aanmaakt waarbij je Pi-Hole een aan het grote boze internet hangende DNS Resolver wordt dan komt het wel goed IMHO ;)

Nogmaals : Die setting heeft echt jarenlang niet bestaan dus als het zo voor jou werkt en je geen zin hebt om dieper in de instellingen van DNSmasq/FTLDNS te duiken dan zou ik het lekker zo laten! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Geckoo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:03:
[...]

Held.
Dus gewoon beide op full duplex 1000 gezet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Niet online
Geckoo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:03:
[...]

Ah, ik zie dat ik al te laat was }:O maar dat is inderdaad de volgorde, beide forced 1000FDX en dan reboot. Zo heb ik mijn DAC tussen UDM-Pro en USW16-PoE ook werkend gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

ApC_IcE schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:47:
Weet iemand waar ik rack oortjes kn kopen voor de udm pro? Kan ze niet vinden online.
Om mezelf maar eens te quoten.
Op Reddit vond ik iemand die ze zelf maakt. professioneel enzo.
Ik ben nu aan het kijken om ze naar NL te shippen.
Ik bestel meteen een paar extra setjes. Iemand interesse (ik weet nog niet wat het kost)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ben benieuwd of ze ooit nog de UDR op de markt brengen. Wacht ondertussen al meer dan 2 maanden op de RMA vervanging van mijn (beta) model die defect bij aankomst was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:26
warcow schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:10:
Ben benieuwd of ze ooit nog de UDR op de markt brengen. Wacht ondertussen al meer dan 2 maanden op de RMA vervanging van mijn (beta) model die defect bij aankomst was.
Nou zegt dat natuurlijk niks, maar ze brengen nog wel steeds trouw firmware-upgrades met bugfixes en nieuwe functionaliteiten uit...

[ Voor 3% gewijzigd door Polyphemus op 30-03-2022 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
nero355 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:15:

Tja, zolang je niet ineens een Port Forward aanmaakt waarbij je Pi-Hole een aan het grote boze internet hangende DNS Resolver wordt dan komt het wel goed IMHO ;)

Nogmaals : Die setting heeft echt jarenlang niet bestaan dus als het zo voor jou werkt en je geen zin hebt om dieper in de instellingen van DNSmasq/FTLDNS te duiken dan zou ik het lekker zo laten! :Y)
Dit is dus gelijk het probleem. Ik draai op die Raspberry Pi ook PiVPN. Dus hij hangt wel aan het boze internet.

Ik had even je stuk gelezen over FTLDNS in het pihole topic, maar het is voor mij best lastig te begrijpen nog.

Nogmaals, hobbyist ICTer ;)

Ik ga eens kijken of ik ergens iets meer Jip en Janneke uitleg kan vinden over hoe het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
warcow schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:10:
Of ze erkennen dat er issues met de hardware / het design zijn en werken aan een nieuwe hardware revisie waarbij ze uiteraard eerst een aantal test exemplaren laten produceren die ze zelf testen en dan zullen ze pas een grote batch laten maken waarvan ze er één naar jou op zullen sturen. En dat hele proces zal uiteraard langer duren dan twee maanden... Zeker als ze wel zien dat er teveel hardware problemen zijn maar de oorzaak niet kunnen pinpointen.
Heb ik je eenzelfde reactie niet ook al een tijd terug gegeven toen je een opmerking maakte over de RMA van een EA product? Of was dat een post van iemand anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:02

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

ApC_IcE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:20:
[...]

Held.
Dus gewoon beide op full duplex 1000 gezet?
Jup ook.
EagleTitan schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:12:
[...]

Ah, ik zie dat ik al te laat was }:O maar dat is inderdaad de volgorde, beide forced 1000FDX en dan reboot. Zo heb ik mijn DAC tussen UDM-Pro en USW16-PoE ook werkend gekregen.
blijkbaar was dat de oplossing.

thanks voor het mee denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:47:
[...]

Of ze erkennen dat er issues met de hardware / het design zijn en werken aan een nieuwe hardware revisie waarbij ze uiteraard eerst een aantal test exemplaren laten produceren die ze zelf testen en dan zullen ze pas een grote batch laten maken waarvan ze er één naar jou op zullen sturen. En dat hele proces zal uiteraard langer duren dan twee maanden... Zeker als ze wel zien dat er teveel hardware problemen zijn maar de oorzaak niet kunnen pinpointen.
Heb ik je eenzelfde reactie niet ook al een tijd terug gegeven toen je een opmerking maakte over de RMA van een EA product? Of was dat een post van iemand anders?
Heb je URL van die problemen bij de UDR die noemt. Want volgens is het gewoon het Chip te kort waar alle fabrikanten last van hebben.

Dat de te korten zo extreem zijn zegt veel over de strategische financiële handelen en door oorzaak van situatie bij UBNT. Momenteel bepalen fabrieken wie ze eerste leveren. Bedrijven die niet altijd het onderste uit de proberen te halen willen maar hebben geïnvesteerd in goed relatie management worden nu beloond, blijkbaar staat ubnt ergens onderaan de lever lijst en gaan andere fabrieken voor.

Ik wacht bijv al meer 6maanden een RMA’s van G3 FLEX camera’s. Bij UBNT hardware betekent momenteel kapot is kapot en als overbrugging een alternatief ubnt device ook niet. Want die zijn nergens meer te koop. Ik heb voor hardware van de importeur ook al een voorstellen gehad of ik geld terug wil omdat het nog maanden kan gaan duren. Maar daar heeft echt niemand wat aan. De importeur draait op voor shit van ubnt. Want die krijgt de terug gekomen weer verkopen om zijn geld terug te krijgen. En klanten moeten nog steeds wachten op levering voordat ik bij de importeur de vervangende hardware kan bestellen.

Deze hele chip te kort situatie kost mij geld en omzet dan 2 jaar COVID.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:47:
[...]
Waarschijnlijk was ik dat maar had gehoopt dat het minder lang zou duren, ze op zijn minst wat te verwachten ETA’s delen en/of met een tijdelijke oplossing als vervanging komen. Zit nu al maanden op oude brakke tplink accespoints in afwachting, heb nu de rest van mijn ubiquiti spul buiten gebruik omdat ik geen zin heb een nieuwe router te kopen afhankelijk van hoe lang dit duurt.

Kan natuurlijk ook elke 2 weken een router bij ubiquiti kopen om te proberen en die daarna terug sturen als ik toch liever nog even op de UDR wacht. Heb geen zin om zo kinderachtig te doen maar maanden (jaren / if ever) op een RMA wachten is voor een router wel een beetje kut imo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xbeam schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:24:
[...]

Heb je URL van die problemen bij de UDR die noemt.
Ik zeg niet dat er problemen zijn, ik speculeer dat er mogelijk problemen zijn en er aan een nieuwe revisie gewerkt. Zie bv ook de U6 IW die maanden niet in EA heeft gestaan en vervolgens een compleet nieuwe revisie van kwam.
Want volgens is het gewoon het Chip te kort waar alle fabrikanten last van hebben.
Ook dat kan natuurlijk, maar is net zo goed speculatie van jouw kant :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper8014
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:33
Ik weet niet of ik het hier mag vragen. Anders verwijder ik het weer.

Maar zijn er hier mensen die unifi apparatuur en dergelijke installeren als werk of mensen kennen?

Het gaat om het oplossen van een storingen/problemen in een bestaande particuliere installatie.

Wij zoeken iemand die dat kan in Zwolle.

[ Voor 18% gewijzigd door Jasper8014 op 30-03-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

De Dream Router https://eu.store.ui.com/products/dream-router-ea is 'Sold out', maar ondanks dat ik lid ben geworden van het early acess programma blijf ik 'Available for Early Access users only' zien, zou ik nu niet eigenlijk een 'notify me when available' of iets dergelijks moeten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:21
JBS schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:11:
De Dream Router https://eu.store.ui.com/products/dream-router-ea is 'Sold out', maar ondanks dat ik lid ben geworden van het early acess programma blijf ik 'Available for Early Access users only' zien, zou ik nu niet eigenlijk een 'notify me when available' of iets dergelijks moeten zien?
Ben je wel ingelogd?
Juiste store ook? (EU vs VS?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Dr Pro schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:13:
[...]

Ben je wel ingelogd?
Juiste store ook? (EU vs VS?)
Yep, ik ben ingelogd (via https://eu.store.ui.com/) en ik bezoek voor de Dream Router https://eu.store.ui.com/products/dream-router-ea. Is dat juist?

\\Edit: Oké, nu zie ik wel zo'n notify optie. Mogelijk had het wat (meer) tijd nodig na registratie voor het early access programma.

[ Voor 17% gewijzigd door JBS op 30-03-2022 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:24:
Ik heb voor hardware van de importeur ook al een voorstellen gehad of ik geld terug wil omdat het nog maanden kan gaan duren. Maar daar heeft echt niemand wat aan. De importeur draait op voor shit van ubnt. Want die krijgt de terug gekomen weer verkopen om zijn geld terug te krijgen. En klanten moeten nog steeds wachten op levering voordat ik bij de importeur de vervangende hardware kan bestellen.
Ehm...

Ik mag hopen dat die importeur op het moment dat hij een Credit Note aan jou uitdeelt een gedeelte van dat bedrag ook weer terug krijgt van Ubiquiti gewoon zoals het hoort :?

* nero355 is ooit voor een bedrijf RMA Coördinator geweest en zo... O-) ;) :+
Jasper8014 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:38:
Ik weet niet of ik het hier mag vragen. Anders verwijder ik het weer.

Maar zijn er hier mensen die unifi apparatuur en dergelijke installeren als werk of mensen kennen?

Het gaat om het oplossen van een storingen/problemen in een bestaande particuliere installatie.

Wij zoeken iemand die dat kan in Zwolle.
Als je een stuk terug had gescrolled dan had je @xbeam gevonden en als je de TS had gelezen dan had je @Kavaa gevonden dus die bedrijven bestaan gewoon! ;)

Verder kom ik steeds vaker UniFi spul tegen in de horeca dus ik gok dat er ook nog eens vele andere bedrijven zijn naast onze twee medeTweakers :P :+
Wachten... schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:13:
Dit is dus gelijk het probleem. Ik draai op die Raspberry Pi ook PiVPN. Dus hij hangt wel aan het boze internet.

Ik had even je stuk gelezen over FTLDNS in het pihole topic, maar het is voor mij best lastig te begrijpen nog.

Nogmaals, hobbyist ICTer ;)

Ik ga eens kijken of ik ergens iets meer Jip en Janneke uitleg kan vinden over hoe het werkt.
Pi-Hole achter een VPN is juist DE MANIER om de boel niet aan het grote boze Internet bloot te stellen dus dat is gewoon prima! d:)b

Vanaf deze reactie ga ik je verder plagen in het Pi-Hole Topic >:) :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:43:
[...]

Ehm...

Ik mag hopen dat die importeur op het moment dat hij een Credit Note aan jou uitdeelt een gedeelte van dat bedrag ook weer terug krijgt van Ubiquiti gewoon zoals het hoort :?
Volgens mij geeft UBNT nog steeds zoals meerdere fabrikanten de zakelijk tussen handel en eindklant maar 1 jaar garantie en het 2e jaar krijgt een consumenten van de winkel. Afspraken over dat 2e jaar zijn tussen winkels en importeur. Wat de afspraken tussen de NL importeur en UBNT zijn weet niet, maar ik hoor vanuit / in het buitenland regelmatig dat je daar als importeur niet blij van worden.
* nero355 is ooit voor een bedrijf RMA Coördinator geweest en zo... O-) ;) :
Ceva? Of echt de repair zoals Teleplan?

Maar ik wat bedoelde is, wat heb ik aan geld terug als ik er geen alternatief protect compatible merk is Ubnt camera zijn wereldwijd al een half jaar en langer uitverkocht. De achterliggende vraag is waarom krijgt UBNT helemaal of veel minder chips van lays geleverd dan andere groter en kleiner merken. Het enige wat mij opvalt is dat fabrikanten die in zetten op de menselijke kant tijdens het een goede relatie belangrijker vinden dan kpi’s en je niet straffen op je marge waneer je te veel support gebruikt (lees vragen stellen over producten of leveringen ) of een keertje niet je quota’s haalt in veel mindere maten lever / voorraad probleem hebben.

Wij hebben jaren terug bewust voor ubnt gekozen met de filosofie dat de instap modellen AP’s en switches zo goedkoop zijn dat het voor ons als mssp goedkoper is dat onze eind klant deze gewoon weg gooit en wij een nieuw pre adopt devices opsturen. Een klant kan deze dan zelf terug hangen. Dat is goed dan het proces een device bij ons te krijgen om RMA te claim. Bij onze cloud dienst van protect hanteren we voor de hele G3 serie behalve de pro het zelfde beleid. maar nu moeten we voor tientjes tot Max 100 euro inkoop werk een RMA verzorgen om überhaupt iets te krijgen en zelfs dan kan UBNT niet leveren heb je levertijden van meer dan een half jaar. 8)7 momenteel geef we klanten met defecten maar korting/ crediteren de maandelijkse dienst gekoppeld aan de camera en er zodra ook nog maar iets van beeld uit komt laten we deze hangen onder het nom van beter iets dan een half jaar niets. Bij aanbestedingen is Nee verkopen te een door een kort aan ubnt hardware heel vervelend maar de concurrentie kan ook niet leveren. Kunnen niets anders dan blijft wachten of gaat akkoord met hogere prijs voor de zelfde oplossing

Maar na 2 jaar gemiste inkomsten door COVID-19 pauzes bij de horeca. Dat deden we met liefde voor en met elkaar. Maar daarboven en achteraan komende service failure korting moeten crediteren is vervelender. Mede doordat contract niet doorschuiven, het schadelijk is voor relatie met klant.

[ Voor 17% gewijzigd door xbeam op 31-03-2022 13:46 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Een aantal switches kunnen ook geüpdatet worden naar: 6.2.11.13822 (Official Release).
Improvements
  • [USW-Enterprise-8-PoE] Improve port link stability.
  • [USW-Aggregation] Enhance SFP module compatibility.
  • [US-8] Improve CPU usage stability.
  • [USW] Improve SFP speed detection.
Bugfixes
  • [USW-Enterprise-8-PoE] Fix device offline due to static IP settings.
  • [USW-Enterprise-8-PoE] Fix DHCP issue when using LAG ports.
  • [USW-Pro-Aggregation] Fix device lock up and restart abnormally.
  • [USW-Aggregation] Fix LCM upgrade failure with some SFP modules.
  • [USW-Aggregation] Fix connectivity issue on LAG ports.
  • [USW-Pro] Fix DHCP relay doesn't work after a reboot.
  • [US-8] Fix PoE restart doesn't work on PoE passthrough port.
  • [USW] Fix missing uplink port and speed rarely.
  • [Common] Ensure devices can reliably reach the Network Application after losing connectivity temporarily.
En inmiddels 3-stuks US-8-150W geüpgraded, komende van 5.76.7

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 31-03-2022 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Will_M schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:35:
Een aantal switches kunnen ook geupdate worden naar: 6.2.11.13822 (Official Release).

[...]

En inmiddels 3-stuks US-8-150W geüpgraded, komende van 5.76.7
Hier ook zonder problemen een US-8 en een USW-Lite-8-PoE naar 6.2.11 bijgewerkt zonder problemen. Ook vanaf 5.76.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:03

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Kan iemand mij een beetje op weg helpen met het blokkeren van inkomend verkeer van een VPN tunnel.

Ik heb een VPN tunnel opgezet naar een een Draytek router en die werkt naar behoren. Alleen wil ik het verkeer van de Draytek router naar mijn UDM Pro SE blokkeren en het verkeer van mijn UDM Pro SE naar de draytek door laten gaan.

Nu heb ik daarvoor een een LAN in Rule aangemaakt welke een DROP uitvoerd van SOURCE subnet van de draytek naar destination subnet van mijn UDM Pro.

Alleen werkt dit niet. Mis ik iets wat ik eventueel nog meer zou moeten instellen?

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Heeft iemand enig idee waarom Anydesk gezien wordt als een "bedreiging"?

Dreigingsbeheermelding 1: Potential Corporate Privacy Violation. Signature ET USER_AGENTS AnyDesk Remote Desktop Software User-Agent.

Ik weet dat deze verbindingen "veilig" zijn, maar ik kan ze nergens vermelden als false positive o.i.d. Iedere keer als ik dus Anydesk gebruik, dan krijg ik een alert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• return true
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-09 11:44
Wachten... schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:57:

Dreigingsbeheermelding 1: Potential Corporate Privacy Violation. Signature ET USER_AGENTS AnyDesk Remote Desktop Software User-Agent.

Ik weet dat deze verbindingen "veilig" zijn, maar ik kan ze nergens vermelden als false positive o.i.d. Iedere keer als ik dus Anydesk gebruik, dan krijg ik een alert.
AnyDesk wordt veel ingezet door scammers om controle over systemen van slachtoffers te krijgen (mensen worden d.m.v. social engineering aangezet om AnyDesk te installeren en de scammer toegang te geven). Daar zal die melding vandaan komen, verwacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mydogisgone schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:08:
Kan iemand mij een beetje op weg helpen met het blokkeren van inkomend verkeer van een VPN tunnel.

Ik heb een VPN tunnel opgezet naar een een Draytek router en die werkt naar behoren. Alleen wil ik het verkeer van de Draytek router naar mijn UDM Pro SE blokkeren en het verkeer van mijn UDM Pro SE naar de draytek door laten gaan.

Nu heb ik daarvoor een een LAN in Rule aangemaakt welke een DROP uitvoerd van SOURCE subnet van de draytek naar destination subnet van mijn UDM Pro.

Alleen werkt dit niet. Mis ik iets wat ik eventueel nog meer zou moeten instellen?
Raar verhaal :

- Je hebt een Site-to-Site VPN lopen blijkbaar ?
- Maar al dat verkeer moet geblokkeerd worden :?

Begrijp je wel dat als er verkeer vanuit jouw Router naar de andere Router gaat er ook daaraan gerelateerd verkeer terug wordt gestuurd naar jouw Router ?!
Wachten... schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:57:

Ik gok dat dit je probleem is :
Potential Corporate Privacy Violation.
Dus als je die categorie uitzet dan ben je van de melding af :)

Ik heb alleen geen idee hoe je dat doet, want ik doe niks met IDS/IPS van UniFi :$ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
zie ik iets over het hoofd?

ik heb een uws 24 poe switch.

ook een airmax airfiber lr via een injector
en straks een airmax loco via een injector.

als ik deze 2 apparaten direct op de switch wil dan heb ik toch gewoon een Instant PoE Converter, Indoor
nodig?? https://eu.store.ui.com/c...oor-gigabit-poe-converter

maak ik het nu gewoon te moeilijk in mijn hoofd? het doel is de losse injectors aan een stopcontact te deleten
en de 2 24v apparaten via de switch een powerreset te geven?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1 ... 181 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.