Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 180 ... 331 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:52
mindwarper schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:19:
[...]

Ook gelijk besteld nu net, wachtte hier ook al op dat deze beschikbaar zou komen - kunnen mijn telefoons en werk en thuislaptop allemaal (eindelijk) wifi 6 (802.1ax) gaan gebruiken...

Heb bijna geen wifi 5 apparaten meer, misschien nog mijn chromecast google tv is het misschien nog maar dat ga ik merken :)
Wifi 4 en 5 worden ook ondersteund dus geen probleem voor je Chromecast.

Hier vind je alle specs.
DennusB schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:41:
[...]

Stomme vraag wellicht : Maar wat is hier zo specifiek aan voor mesh? Ze hebben toch nog steeds bedraadde uplink?
Tsja, waarom heet de In-Wall zo terwijl je die ook tegen de muur plaatst en niet er in? :P Lijkt mij voornamelijk een stukje historie ook? De oude mesh (met die twee voelsprieten) hebben ze veel mee geadverteerd om bv op een groter paviljoen in te zetten waarbij je potentieel wel eerder met een wireless uplink gaat werken. De voorloper van deze was qua formfactor dan weer de FlexHD, en daar hebben ze heel wat verschillend marketing materiaal van. Van montage in het plafond, tot gewoon op een kastje / meubel plaatsen tot montage aan een paal buiten.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Airw0lf schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:28:
[...]

Los van de "ruis": ervaar je ergens problemen? Wat?
Mijn € 0,50: voor nu even terug naar één DHCP/DNS-server?
Ik gebruik de pi-hole niet voor niets ;)

Maar ja, het zijn wel 2 dingen: allereerst 8.8.8.8 leidt alles op via Google, daar wil ik juist vanaf. Naast potentiële tracking gaat het ook om het wel of juist niet blokkeren van advertentie-adressen.

Daarnaast is mijn pi-hole een DNS server voor het hele LAN. Dus ik heb wat lokale machines (raspberry pi's) draaien met een domeinnaam, die meerdere services (docker achter Traefik) draaien waar ik binnen pi-hole netjes CNAME records voor heb draaien. Zo heb ik mijn Unifi controller achter unifi.example draaien, als een van de vele voorbeelden.

Wat ik nu merk is dat met 3 DNS servers, waar voorheen 8.8.8.8 tijdens de VPN primair was, reset mijn machine niet terug naar lokale DNS servers, dus ook al staan er 2 lokale DNS servers in /etc/resolv.conf, alle lokale domeinen via pi-hole zijn niet te benaderen omdat hij nog steeds blijft "hangen" op 8.8.8.8.

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:21

GieltjE

Niks te zien...

OMX2000 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:57:
Echt bijzonder. Ik speel zelf best veel Brawl Stars op een iPhone 13 pro. Als ik dan in de buurt zit van een Unifi 6 Lite AP zie ik dat ik heel vaak lag heb. Daar heb ik bij andere AP's (AC Pro's) geen last van. Ik zit op de nieuwste firmware.

Andere issues met connectivity en Unifi 6 Lite AP's?
Ik heb hier juist last van (android en andere games) met de Pro, had de lite te leen gehad van iemand en nooit een issue gehad. Daarna de pro gehaald en het is eigenlijk een en al ellende.

Hell / 0

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-11 18:39

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

OMX2000 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:57:
Echt bijzonder. Ik speel zelf best veel Brawl Stars op een iPhone 13 pro. Als ik dan in de buurt zit van een Unifi 6 Lite AP zie ik dat ik heel vaak lag heb. Daar heb ik bij andere AP's (AC Pro's) geen last van. Ik zit op de nieuwste firmware.

Andere issues met connectivity en Unifi 6 Lite AP's?
Wat grappig. Ik speel veel Top Drives op de iPhone (13 pro max) en ook met de 6 lite heb ik issues. Sterker nog ik kill met dat spel het hele access point. Dan verbreken alle verbindingen ermee.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-11 17:20
In mijn nieuwe huis wil ik een UDM SE gebruiken en deze verbinden met het kantoor in de tuin.
Nu vroeg ik mij af wat het verschil/voordeel is van het gebruik van de sfp-uplink poort? Zeker wanneer ik dat middels een RJ45 SFP module doe (https://www.routershop.nl...e-sfp-naar-rj45/pid=56976)

In hoeverre is dit anders dan een utp kabel in de UDM stekken en die verbinden met een switch in het kantoor?

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• Polyphemus
  • Laatst online: 08:47
-Jaap-io schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:54:
In mijn nieuwe huis wil ik een UDM SE gebruiken en deze verbinden met het kantoor in de tuin.
Nu vroeg ik mij af wat het verschil/voordeel is van het gebruik van de sfp-uplink poort? Zeker wanneer ik dat middels een RJ45 SFP module doe (https://www.routershop.nl...e-sfp-naar-rj45/pid=56976)

In hoeverre is dit anders dan een utp kabel in de UDM stekken en die verbinden met een switch in het kantoor?
Als je voor een glasvezel gaat, heb je geen last van statische ontlading, mocht de bliksem ooit eens inslaan. Je hebt dan een galvanische scheiding.

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:15

zeroday

There is no alternative!

In principe is dat totaal niets anders, maar als je hem in de SFP steekt dan kost je dat geen UTP poort ;)
ik werk al jaren zo, van beneden naar boven via een RJ45 SFP in de eerste SFP poort en ik hou alle andere poorten over, zo trek je nooit per ongeluk je up of downlink eruit als je hem niet apart hebt gelabeled of gekleurd ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-11 17:20
Polyphemus schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:08:
[...]

Als je voor een glasvezel gaat, heb je geen last van statische ontlading, mocht de bliksem ooit eens inslaan. Je hebt dan een galvanische scheiding.
Vervolg vraag, kan je zelf makkelijk glasvezel leggen over zeg een meter of 20/30 totaal.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• Polyphemus
-Jaap-io schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:12:
[...]

Vervolg vraag, kan je zelf makkelijk glasvezel leggen over zeg een meter of 20/30 totaal.
Ondergronds neem ik aan? Dat is niets anders dan een UTP trekken, als je al een buis o.i.d. in de grond hebt liggen, alleen moet je wel een stuk voorzichtiger zijn met trekken. Je kunt kant en klare glasvezels kopen van die lengte.

Of wilde je je UTP gewoon "koud" in de grond stoppen?

Misschien is dit niet helemaal het topic om daar op in te gaan ;)

RJ45 heeft alleen maar nadelen. Naast het al genoemde punt van bv blikseminslag of soortgelijke situaties verbruikt een RJ45 module over het algemeen ook meer stroom en wordt deze (logischerwijs) warmer dan een glasvezel tegenhanger. Persoonlijk zou ik in dit geval dan ook glasvezel leggen. Maar ik heb zelfs glasvezel tussen de switch in de kelder en die op zolder :X. Wat overigens wel een voordeel is van SFP gebruiken op de UDM SE i.p.v. de standaard switchpoorten is dat het geen SFP is maar SFP+. Oftewel: maximaal 10Gbit/s vs de maximaal 1Gbit/s switchpoorten (die vervolgens crappy backplane hebben).

V.w.b. aanleggen. Ik meen dat ze glasvezel normaliter door een buis heen blazen? Trekken is redelijk tricky gezien de kwetsbaarheid van de kabel. In mij geval heb ik de kabel dan ook van de zolder naar de kelder laten zakken, dus hoefde ik überhaupt niet te trekken, zwaartekracht deed het werk.

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:53

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

mr_MKZ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:23:
Hallo Mede tweakers,

ik zit met de volgende uitdaging en ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen.

Ik krijg internet binnen via een adsl lijn deze gaat mijn tele 2 modem in (ZTE H369A) vanuit daar gaat die door naar de umd pro.

Nu wil ik graag de tele 2 modem passeren en eigenlijk de adsl direct laten binnen lopen op de umd pro. Kan dit zomaar?

Ander ding is anders de modem kan niet op bridge modus staan, heb wel de dmz ingesteld naar ip van de umd pro maar heb idee dat de functie niet echt lekker werkt omdat niet alle porten na mijn idee open gaan. Zoals vpn krijg ik nog niet werkend. Wat kan ik het best hiervoor doen?

Grt,
MKZ
Ik gebruik een Proscend 180-T SFP module voor mijn Tele2 vdsl, werkt opzicht erg fijn, lever klein beetje snelheid in (tot 5mbit) en heel sporadisch een disconnect. Hier heb ik nog niet een vinger op kunnen leggen omdat het heel weinig voorkomt.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-11 18:56
mithras schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:08:
[...]

Maar ja, het zijn wel 2 dingen: allereerst 8.8.8.8 leidt alles op via Google, daar wil ik juist vanaf. Naast potentiële tracking gaat het ook om het wel of juist niet blokkeren van advertentie-adressen.
Ok - maar dan misschien een domme vraag: wat wil je bereiken met een dergelijke opzet van twee DNS-servers (twee keer pihole)?
[...]
Wat ik nu merk is dat met 3 DNS servers, waar voorheen 8.8.8.8 tijdens de VPN primair was, reset mijn machine niet terug naar lokale DNS servers, dus ook al staan er 2 lokale DNS servers in /etc/resolv.conf, alle lokale domeinen via pi-hole zijn niet te benaderen omdat hij nog steeds blijft "hangen" op 8.8.8.8.
Misschien staat de VPN-verbinding nog op?
En wordt die pas echt gestopt door wifi te stoppen en te starten?
Wat geeft " ip l " en " ip r " voor een resultaat?

[ Voor 38% gewijzigd door Airw0lf op 15-03-2022 17:46 ]

makes it run like clockwork

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-11 09:00
[...]

Stomme vraag wellicht : Maar wat is hier zo specifiek aan voor mesh? Ze hebben toch nog steeds bedraadde uplink?
Zo heten ze, ik zou eigenlijk niet weten wat er anders aan is dan aan de ac-pro, los van de vorm. Maar ik zou hem niet gebruiken om een mesh netwerk mee te maken. Daar hebben ze de Access Point WiFi 6 Extender voor, maar die is nog in EA

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-11 17:43
Heb je om fatsoenlijk gebruik te maken van VLAN's altijd een USG nodig?
Ik heb nu een US-8-60W aan mijn nieuwe kpn modem/router hangen. Vanaf de US-8-60W gaat er 1 kabel richting mijn tv meubel waar meerdere devices gekoppeld zijn aan een USW-Flex-Mini. Ik heb echter issues met de itv. Ik heb daarom geprobeerd om een extra kabel aan mijn US-8-60W te hangen naar mijn KPN modem en deze poort + de poort van de USW-Flex-Mini waar het STB aan gekoppeld is in een apart VLAN te zetten. Dit werkt niet, ik verwacht omdat ze niet een ip adres krijgen omdat dat niet gerouteerd kan worden.

Klopt dat en heb ik bijvoorbeeld een USG nodig? Of is er nog een andere oplossing. De USW-Flex-Mini ondersteunt helaas geen igmp snooping, daar kwam ik te laat achter.

• mr_MKZ
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-11 08:11
[RNMC] Viper schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:45:
[...]

Ik gebruik een Proscend 180-T SFP module voor mijn Tele2 vdsl, werkt opzicht erg fijn, lever klein beetje snelheid in (tot 5mbit) en heel sporadisch een disconnect. Hier heb ik nog niet een vinger op kunnen leggen omdat het heel weinig voorkomt.
Thx voor de tip vind alleen 100 euro voor een sfp en om 1 modem weg te halen iets te veel van het goeie nu.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:54
Tonne schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:18:
[...]

Zo heten ze, ik zou eigenlijk niet weten wat er anders aan is dan aan de ac-pro, los van de vorm. Maar ik zou hem niet gebruiken om een mesh netwerk mee te maken. Daar hebben ze de Access Point WiFi 6 Extender voor, maar die is nog in EA
Wat er nog anders aan is, is dat de U6 Mesh behoorlijk heet wordt. Ik heb een paar maanden geleden eentje gehad uit de EA, maar na een weekje weer terug gestuurd. Hij hing hier vrij aan de muur, maar na een half uurtje in bedrijf kon je dat ding niet meer dan 3 seconden vasthouden aan de onderkant. Thermometer gaf rond de 60°C aan op de buitenkant. Misschien dat de productie versie daar geen last meer van heeft. Qua bereik en snelheid, overigens, niks op aan te merken.

Ik wacht met ongeduld de Wifi 6 Enterprise af in EA. Wil eindelijk aan de slag op 6 GHz.

[ Voor 7% gewijzigd door Masimo op 15-03-2022 20:44 ]

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:15

zeroday

There is no alternative!

[...]

Daarnaast is mijn pi-hole een DNS server voor het hele LAN. Dus ik heb wat lokale machines (raspberry pi's) draaien met een domeinnaam, die meerdere services (docker achter Traefik) draaien waar ik binnen pi-hole netjes CNAME records voor heb draaien. Zo heb ik mijn Unifi controller achter unifi.example draaien, als een van de vele voorbeelden.

Volgens mij had ik vorige week op het werk zoiets toen ik met thuis via VPN wilde verbinden
ging ook de mist in met locale DNS en IP's ..
uiteindelijk bleek dat je gewoonweg of je router IP als DNS in moet geven en binnen je router gewoon je eigen PiHole moet opgeven dat dat werkte. Of binnen je VPN als DNS je gateway van je VPN opgeven ..
Je moet pielen en in ieder geval dus niet ergens 8.8.8.8 er neerzetten

There are no secrets, only information you do not yet have

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:09

djbarney

XBL: DeejayBarney

Masimo schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:41:
[...]

Wat er nog anders aan is, is dat de U6 Mesh behoorlijk heet wordt. Ik heb een paar maanden geleden eentje gehad uit de EA, maar na een weekje weer terug gestuurd. Hij hing hier vrij aan de muur, maar na een half uurtje in bedrijf kon je dat ding niet meer dan 3 seconden vasthouden aan de onderkant. Thermometer gaf rond de 60°C aan op de buitenkant. Misschien dat de productie versie daar geen last meer van heeft. Qua bereik en snelheid, overigens, niks op aan te merken.

Ik wacht met ongeduld de Wifi 6 Enterprise af in EA. Wil eindelijk aan de slag op 6 GHz.
ik heb zelf ook 2 ea's en een productie versie, maar ze worden alle 3 even heet, er zit eigenlijk geen graad verschil tussen temperaturen van de ea's en de productie versie. Nu zijn de ea's die ik heb ook aangeschaft vlak voor ze van ea naar productie gingen, dus heel erg veel verschil verwacht ik er niet tussen.

Ik had ook al even gekeken of power level nog veel uitmaakt voor de temperatuur, maar dat lijkt geen heel grote invloed te hebben. Op zich is het aluminium ook gewoon een heatsink, dus dat die buitenkant warm word is denk ik juist teken dat de passieve koeling op zich gewoon doet wat het moet doen.

• mithras
  • Niet online
@Airw0lf @zeroday jullie gaan wel erg diep in op de rol van pi-hole, ik denk niet zo relevant voor dit topic. Twee pi-holes zijn een bewuste keuze (lees maar even mee in het pi-hole topic) en je kan prima een DNS server als DHCP option meegeven, daar hoeft je gateway niet alle DNS queries voor te proxy'en (hoe je DNS queries "routeert" is ook veel besproken in het pi-hole topic).

Op een of andere manier pakt mijn laptop als client niet de juiste DHCP lease settings (options) terug als de vpn verbinding verbreekt. Maar zal bij nader inzien zal eerder een issue zijn in de openvpn configuratie of in de ip stack die mijn Ubuntu machine gebruikt. De USG geeft namelijk de DHCP lease gewoon netjes door incl alle options :/

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-11 23:08
Net twee switches (USW lite 16 PoE, Flex mini) en een access point aangeschaft en ik had verwacht dat de installatie wel gemakkelijk zou zijn. Ik krijg het alleen niet aan de praat.

Op m'n Synology heb ik de Unify software geïnstalleerd, switch aan de (KPN box 12) router gehangen en de devices verschijnen, maar blijven hangen op Adopting. Ze krijgen wel een IP-adres (192.168.2.x) van de router.

Ik heb al wel bij Networks DCHP uitgezet, maar dit mocht niet baten. Iemand ervaring met dit probleem?

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
StephanVierkant schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:54:
Net twee switches (USW lite 16 PoE, Flex mini) en een access point aangeschaft en ik had verwacht dat de installatie wel gemakkelijk zou zijn. Ik krijg het alleen niet aan de praat.

Op m'n Synology heb ik de Unify software geïnstalleerd, switch aan de (KPN box 12) router gehangen en de devices verschijnen, maar blijven hangen op Adopting. Ze krijgen wel een IP-adres (192.168.2.x) van de router.

Ik heb al wel bij Networks DCHP uitgezet, maar dit mocht niet baten. Iemand ervaring met dit probleem?
Heb je nu twee routers? De Unify en de KPN Box? Uitzette DHCP is niet voldoende imho.

• StephanVierkant
Mezkeijou schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:08:
[...]

Heb je nu twee routers? De Unify en de KPN Box? Uitzette DHCP is niet voldoende imho.
Ja, ik heb die beide apparaten inderdaad. Wat zou ik nog meer moeten doen dan DHCP uitzetten?

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-11 10:57
Mezkeijou schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:08:
[...]

Hij doelt op de Unifi software, niet op een Unifi gateway.

Bij 'networks' moet je niets aanpassen, die settings worden alleen gebruikt als je een Unifi gateway hebt.

Voor de rest kan ik niet helpen, zou gewoon moeten werken zo.

• StephanVierkant
Aha, gevonden! Port forwarding klopte niet helemaal, omdat poort 8080 al bezet was door m'n PiHole had ik 'm ff op 8081 gezet met het idee dit nog even aan te passen als het nodig was, maar had niet helemaal beseft dat die poort inmiddels ook echt nodig was ;).

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:52
GoEV6 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:25:
[...]

Top besteld, dank voor de tip. Was al een poosje aan het wachten hierop.
Heb hem al binnen en aangesloten. Wat is hij klein!! En bereik is top. Tot op heden erg tevreden.
Drommels Drommels en nog eens Drommels
ik zit met een kapot klant CK2-pro dus pak used voorraad uit de voorraadkast denk zet de back-up terug en daar na dood dus pak er nog een en boom weer stuk, beide starten prima op en ik geef ze vanuit de gui en factory reset en na een reboot zijn ze beide dood en dan ook echt dood. Eentje gaat niet eens meer aan en de ander blijft in een opstart loop hangen?

Bijkomend vreemd gedrag is dat beide cloudkeys als adoptable in de udm verschenen voor dat ze het loodje legde.

Ik zit hier dus nu met totaal 3 kapotte CK's
Andere Hdd heb ik al geprobeerd
Iemand tips?

18.34
De CK die volledig dood leek lijkt nu via computer power over USB de foutmelding bad USB-power. dat is al meer dan via POE++
Ook met de zwaarste USB-C lader van een ipad pro blijven ze melding bad USB-power geven

19:29
Iemand tip om een CK2-pro open te maken zonder de behuizing te slopen ? Recovery mode werkt ook niet en geeft een melding dat gedownloade CK2-pro firmware niet correct is. Ook geeft de CK2-plus in recovery modus niet alle hardware info?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wsvgxDkgTQU7d6_HRo4bp76Evc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Obk3xmAukKXsd9b2EpBxpM35.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door xbeam op 17-03-2022 21:26 ]

Lesdictische is mijn hash#

• Airw0lf
xbeam schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:31:
Drommels Drommels en nog eens Drommels
ik zit met kapot CK2-pro dus pak 2 uit de voorraadkast denk zet de back-up terug en beide starten prima op en ik geef ze vanuit de gui en factory reset en na een reboot zijn ze biede dood en dan ook echt dood. Eentje gaat niet eens meer aan en de ander blijft in een opstart loop hangen?

Bijkomende dat beide cloudkeys als adoptable in de udm verschenen voor dat ze het loodje legde
Ik zit hier dus nu met 3 kapotte CK's
Andere Hdd heb ik al geprobeerd
Iemand tips?

18.34
De CK die volledig dood leek lijkt nu via computer power over USB de foutmelding bad USB-power. dat is al meer dan via POE++
Ook met de zwaarste USB-C lader van een ipad pro blijven ze melding bad USB-power geven

19:29
Iemand tip om een CK2-pro open te maken zonder de behuizing te slopen ? Recovery mode werkt ook niet en geeft een melding dat gedownloade CK2-pro firmware niet correct is. Ook geeft de CK2-plus in recovery modus niet alle hardware info?
[Afbeelding]
In de specs staat dat die dingen voorzien kunnen worden van een grotere disk?
Wat dan zou neerkomen op open maken en HDD vervangen?
Kan het ding in ieder geval starten zonder HDD?

Andere optie is een 65 Watt USB-lader zoals bijvoorbeeld deze.

Airw0lf schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:15:
[...]

In de specs staat dat die dingen voorzien kunnen worden van een grotere disk?
Wat dan zou neerkomen op open maken en HDD vervangen?
Kan het ding in ieder geval starten zonder HDD?

Andere optie is een 65 Watt USB-lader zoals bijvoorbeeld deze.
Een HDD is een kwestie van in klikken van de bracket, dat is het probleem niet.

Een standaard iPad lader (20watt) is meer dan zat het probleem is denk ik de interne accu. De vraag is hoe ik hem zonder schade open kan maken. Het probleem zit hem in punt dat er geen schroeven in de aluminium behuizing zitten en ik wil voorkomen om de behuizing te beschadigen.

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 16-03-2022 21:55 ]

• Airw0lf
xbeam schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Een HDD is een kwestie van in klikken van de bracket dat is het probleem niet.
Probleem is denk ik de interne voeding. Alleen zitten er geen schroeven in de behuizing om de behuizing open te maken.
Ja - precies.

Maar bij dat ding heb je toch nauwelijks te maken met iets dat "interne voeding" heet? Daar heb je immers die externe bron voor via PoE of USB-C. Wat zou er binnen dan nog aan "voeding" zijn? Anders dan een verdeelpunt voor 5 en 9 volt.

Als het interne deel van de voeding stuk is wordt het lastig. Maar als de disk een probleem heeft en begint te reutelen... daarom eens eruit halen en kijken oftie wil starten zonder disk.

Of een 2.5" SSD erin zetten (voor zover aanwezig) - die draaien doorgaans ook op 5V; alleen met minder opgenomen vermogen.

Airw0lf schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:36:
[...]

Ja - precies.

Maar bij dat ding heb je toch nauwelijks te maken met iets dat "interne voeding" heet? Daar heb je immers die externe bron voor via PoE of USB-C. Wat zou er binnen dan nog aan "voeding" zijn? Anders dan een verdeelpunt voor 5 en 9 volt.

Als het interne deel van de voeding stuk is wordt het lastig. Maar als de disk een probleem heeft en begint te reutelen... daarom eens eruit halen en kijken oftie wil starten zonder disk.

Of een 2.5" SSD erin zetten (voor zover aanwezig) - die draaien doorgaans ook op 5V; alleen met minder opgenomen vermogen.
Geen idee wat ik precies ga aantreffen maar waarschijnlijk zoals velen een opgeblazen accu’s en daardoor waarschijnlijk kapotte soldeer punten.
Dat is de enige verklaring waarom in een van de 2 gevallen de poe+ Voeding helemaal niet meer werkt en de USB met bad USB error’s
https://community.ui.com/...e6-4533-98ee-f98a3a4f1db8
Afbeeldingslocatie: https://img.community.ui.com/f1631604-38d4-4ef1-98e7-62986aac146a/answers/253b9750-c51b-4ef7-883c-bfa9c15cbdd2/785c017e-6f38-49bb-a560-c5e7775e6163

[ Voor 18% gewijzigd door xbeam op 17-03-2022 18:03 ]

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-11 09:39

Falcon10

Hit it i would !

Oef !
Das ook geen mooi zicht.
Onbegrijpelijk dat dit eigenlijk nog steeds kan gebeuren met batterijen :(

-| Hit it i would ! |-

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:37
Airw0lf schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:36:
[...]

Ten eerste draait geen enkel IC tegenwoordig nog op 5 of 9V DC, maar rond de 3V of lager. En PoE levert rond de 40-50V DC. Dus daar zit zeker iets van een voeding in.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Falcon10 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:42:
Oef !
Das ook geen mooi zicht.
Onbegrijpelijk dat dit eigenlijk nog steeds kan gebeuren met batterijen :(
Foto is niet de mijne maar een voorbeeld het bekende accu probleem. Ik ben nog zoekende hem zo open te krijgen zonder het front display kapot te maken.

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:23
xbeam schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Een HDD is een kwestie van in klikken van de bracket, dat is het probleem niet.

Een standaard iPad lader (20watt) is meer dan zat het probleem is denk ik de interne accu. De vraag is hoe ik hem zonder schade open kan maken. Het probleem zit hem in punt dat er geen schroeven in de aluminium behuizing zitten en ik wil voorkomen om de behuizing te beschadigen.
Ik had destijds een link opgeslagen om hem te openen, maar die werkt niet meer helaas.
Hier kan je nog wel enkele foto's bekijken, https://community.ui.com/...-b0ed-0585e78b9cf6?page=6

• Airw0lf
Skynett schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:46:
[...]

Ten eerste draait geen enkel IC tegenwoordig nog op 5 of 9V DC, maar rond de 3V of lager. En PoE levert rond de 40-50V DC. Dus daar zit zeker iets van een voeding in.
Ondanks dat het zo langzamerhand op een semantische discussie begint te lijken... :Y

Ik zie dat meer als een verdeelpunt wat (in dit voorbeeld) de binnenkomende voltages omzet naar iets wat bruikbaar is voor de overige onderdelen. Zoals de 5V voor de HDD, de 3V voor de IC-componenten en de 7.4V voor het accu-pack.

Het benodigde vermogen voor elk van die onderdelen loopt weliswaar via dat verdeelpunt. Maar tis uiteindelijk de PoE-poort of de USB-adapter die dat vermogen bij elkaar ook moet kunnen leveren => voor mij is dat de feitelijk voeding.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
xbeam schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:57:
[...]

Foto is niet de mijne maar voorbeeld het bekende accu probleem. Ik ben nog zoekende hem zo open te krijgen zonder het front display kapot te maken.
Ik heb dat ding van mij een jaar geleden ook al eens succesvol (én heel voorzichtig) open gemaakt zónder destijds een tutorial gevonden te kunnen krijgen maar...... Tadaa ;)

Success!!! (y) (y)

En ik zie nú dat dat filmpje ook al in de comments staat van die link staat welke @Behoorlijk Leek gepost heeft...

[ Voor 30% gewijzigd door Will_M op 17-03-2022 20:47 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:03

OMX2000

By any means necessary...

Ik heb 2 ubiquiti patch kabeltje waardoor ik een 100 Mbit link krijg. Kabeltjes gebruik ik om van USW switch naar Cat 6 kabel te patchen. Met andere lomp lange kabel gaat het wel goed.

Heb nu de neiging om de hele boel te vervangen door kabeltjes van fs.com...

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 20:41
2 defecte ck2+ gehad. Eerste keer niet meer aan via POE, die is zonder problemen omgewisseld via reseller. Tweede keer defecte batterij, ook zonder problemen omgewisseld via Ubiquiti.

15x330 SW38

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Centauriprime schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:22:
2 defecte ck2+ gehad. Eerste keer niet meer aan via POE, die is zonder problemen omgewisseld via reseller. Tweede keer defecte batterij, ook zonder problemen omgewisseld via Ubiquiti.
Die van mij was destijds al iets meer dan 26 maanden oud toen de accu niet meer deed wat 'ie zou moeten doen tijdens een spanningsval (een graceful shutdown mogelijk maken) en toen kreeg ik bij zowel de reseller als ook bij ubiquiti zelf 'nul op rekest'.

Dan het ding maar 'even' open maken om die rotte Li-ion brandbom er uit te halen en verder te gaan werken zonder dat er een graceful shutdown mogelijk is bij spanningsval. De huidige firmware en database kunnen het gelukkig hebben dat de spanning ooit weg valt, met de initiële firmware was dat absoluut nog niet het geval.

Zonder accu werkte PoE+ overigens ook ineens weer :9

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 17-03-2022 12:45 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-11 23:47
[...]

Vandaag de wifi 6 mesh ontvangen! Wat direct opviel is het gewicht, wat een zwaar ding. Ik plaats hem buiten ter vervanging van een ac mesh. Vooral de vorm factor is voor mij bepalend, ik heb geen plafond in de tuin.

Verder zit ie op een plek waar ik nog niet met een kabel bij kan komen. Dus dat hij mesh heet kan ik wel inkomen.

• Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-11 17:31

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Kan iemand mij misschien op weg helpen mbt de IPS in combinatie met firewall blocks van IP adressen?

Ik heb diverse IP adressen geblokkeerd via firewall regels maar de IPS blijft meldingen geven over dezelfde IP adressen. Ik vraag mij af of ik iets fout doe of dat de IPS z'n werk doet voordat de firewall dat kan doen.

Mijn doel is om minder notificaties te krijgen van elke keer dezelfde ip adressen...

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Mototaz schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:02:
Kan iemand mij misschien op weg helpen mbt de IPS in combinatie met firewall blocks van IP adressen?

Ik heb diverse IP adressen geblokkeerd via firewall regels maar de IPS blijft meldingen geven over dezelfde IP adressen. Ik vraag mij af of ik iets fout doe of dat de IPS z'n werk doet voordat de firewall dat kan doen.

Mijn doel is om minder notificaties te krijgen van elke keer dezelfde ip adressen...
voor zover ik weet staat Suricata (wat Ui onder de moterkap gebruikt) voor de firewall...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

mithras schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:48:
Thuis heb ik een USG draaien die DHCP doet met daarnaast 2x een pihole als DNS server. Ik heb ook een VPN (OpenVPN). Nu is het gek als ik mijn vpn disconnect er een combinatie ontstaat van de DNS servers vanuit de VPN en DNS servers vanuit mijn LAN.

Ik weet alleen niet waar ik moet troubleshooten: ligt het aan de DHCP van Unifi of aan de OpenVPN client? Hier /etc/resolv.conf op de verschillende momenten:

Voor VPN:
nameserver 192.168.1.33
nameserver 192.168.1.83
search xxxx

Tijdens VPN connectie:
nameserver 8.8.8.8
nameserver 8.8.4.4
search xxxx

Na VPN disconnect:
nameserver 192.168.1.33
nameserver 192.168.1.83
nameserver 8.8.8.8
# Too many DNS servers configured, the following entries may be ignored.
nameserver 8.8.4.4
search xxxx

Dan wifi even aan en uitzetten:
nameserver 192.168.1.33
nameserver 192.168.1.83
search xxxx

Waar moet ik gaan zoeken :?
IMHO moet je het in de VPN Client zoeken die zijn zooi niet goed opruimt of eventueel in de samenwerking met de SystemD DNS Resolver waarbij er het een en ander niet goed wordt aangestuurd zeg maar... :)

Opzich kan je hem ook wel een schop geven op een paar manieren :
systemd-resolve --reset-server-features

systemd-resolve --revert

Hopelijk doen die twee hetgene dat ik denk dat ze doen op basis van de man page ervan...

Succes alvast! :)
Tonne schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:18:
Want :?

Ik zou eerder flink terughoudend zijn op het moment dat een WiFi product een Extender heet! :P :+
Masimo schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:41:
Dat lijkt me een prima temperatuur voor een ARM based SoC die passief wordt gekoeld! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Tonne
Ik ben geloof ik de laatste die de WiFi 6 Mesh heeft ;), maar hij is binnen. En aansluiten was een fluitje van een cent. Dat is natuurlijk het voordeel, alle instellingen zijn al gemaakt. Ik heb nu de WiFi 6 Mesh en een WiFi 6 Pro in huis. En nu heb ik overal een wifi snelheid van boven de 900 Mbps. Ik ben wel tevreden zo.
Qua warmteontwikkeling is hij inderdaad wel echt warm. Maar gezien het kleine formaat en de warmteontwikkeling van de WiFi 6 Pro vind ik het niet vreemd ofzo.
[...]

Want :?

Ik zou eerder flink terughoudend zijn op het moment dat een WiFi product een Extender heet! :P :+
Een POE device zonder netwerksignaal krijg je dan. 230V POE injector, netwerksnoertje, WiFi 6 mesh. Als je buiten iets wilt doen, of de vorm vind je heel leuk dan is het prima. Maar die extender stop je in een wcd en je hebt eigenlijk hetzelfde apparaat zonder die lelijke snoeren. Als ik het goed begreep dan is het verder dezelfde chip en werkt hij verder hetzelfde. Dus dan kies ik er voor om geen POE injector te gebruiken en hem direct in te pluggen.
Maar het was wellicht wat kort door de bocht, want er zijn natuurlijk situaties te bedenken waarin het wel handig is.

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 08:45
Sinds deze week doet mijn UDM Pro raar. Ik kan de Network UI niet meer openen en mijn Synology NAS die via synology.me ontsloten is, stuurt om de haverklap mailtjes dat hij niet meer bereikbaar is via dat domein. Ik kan nog wel via SSH inloggen en het netwerk werkt eigenlijk ook nog steeds probleemloos. Een herstart heeft ook niks opgelost. Ik vermoed dat het probleem is dat de HD te vol zit (12.7GB van 13.1GB).

Ik wil dus eigenlijk van het weekend een factory reset uitvoeren, maar dan heb ik eigenlijk een backup nodig, zodat ik niet alles weer opnieuw moet inrichten. De automatische backup feature stond volgens mij wel aan, maar die staan alleen lokaal op de UDM Pro harde schijf. Weet iemand waar ik die backups zou kunnen vinden als ik inlog via SSH?

Xbox Live: Chevalric

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-11 21:45
Chevalric schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:24:
Sinds deze week doet mijn UDM Pro raar. Ik kan de Network UI niet meer openen en mijn Synology NAS die via synology.me ontsloten is, stuurt om de haverklap mailtjes dat hij niet meer bereikbaar is via dat domein. Ik kan nog wel via SSH inloggen en het netwerk werkt eigenlijk ook nog steeds probleemloos. Een herstart heeft ook niks opgelost. Ik vermoed dat het probleem is dat de HD te vol zit (12.7GB van 13.1GB).

Ik wil dus eigenlijk van het weekend een factory reset uitvoeren, maar dan heb ik eigenlijk een backup nodig, zodat ik niet alles weer opnieuw moet inrichten. De automatische backup feature stond volgens mij wel aan, maar die staan alleen lokaal op de UDM Pro harde schijf. Weet iemand waar ik die backups zou kunnen vinden als ik inlog via SSH?
Wellicht met deze instructie:
https://community.ui.com/...bf-4963-9028-8c5f67a1eb47

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Wij gaan een overkapping bouwen. Nu wil ik daar ook een accespoint. Liefst een UniFi A-C lr. Maar gaat dit goed als die in de overkapping hangt. Direct regen komt er nooit bij maar vocht/dauw/mist wel. Of gewoon voor een outdoor gaan(die dingen zijn behoorlijk lelijk ;) )
Rofdof schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:04:
Wij gaan een overkapping bouwen. Nu wil ik daar ook een accespoint. Liefst een UniFi A-C lr. Maar gaat dit goed als die in de overkapping hangt. Direct regen komt er nooit bij maar vocht/dauw/mist wel. Of gewoon voor een outdoor gaan(die dingen zijn behoorlijk lelijk ;) )
Gaat prima zolang hij maar niet in de regen hangt.

• Rofdof
xbeam schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:16:
[...]

Gaat prima zolang hij maar niet in de regen hangt.
Thanx voor je antwoord. Nu op zoek naar een 2e hands exemplaar. 😜

• Rofdof
xbeam schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:57:
[...]

Maar als je helemaal safe wil dan ga echt voor buiten device zoals een mesh-M
https://unifi-mesh.ui.com/
Die heb ik al. Die zit aan een verre schuur.
Overkapping wil ik iets mooier afwerken en zo’n mesh m vind ik esthetisch erg lelijk.
Rofdof schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:11:
[...]

Die heb ik al. Die zit aan een verre schuur.
Overkapping wil ik iets mooier afwerken en zo’n mesh m vind ik esthetisch erg lelijk.
Als je toch perse voor een AC wilt gaan en perse een schotel wilt, de AC Pro is "geschikt" voor outdoor zolang deze onder een overkapping hangt. Volgens mij is het uiteindelijke verschil dat deze een kapje heeft voor over de RJ45 aansluiting zodat deze ook helemaal dicht is afgesloten. Anders heb je dus potentieel het risico dat er wat vocht / condens in komt of er corrosie ontstaat op de RJ45 aansluiting.
Overigens zijn er ook outdoor rated modellen in de U6 lineup, en is er nog de FlexHD "colablikje" die outdoor rated is (en de U6 Mesh die ook een "colablikje" is)

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:56

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Weet iemand waar ik rack oortjes kn kopen voor de udm pro? Kan ze niet vinden online.

• dee2me
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-08 12:10
Heeft er iemand ervaring met het disablen van dhcp snooping op een US8 switch?
Ik zit met een pfsense ->US8 opstelling en mijn dhcp op pfsense komt niet volledig door.
Na dagen te verschijten aan troubleshooting blijkt dit een probleem te zijn dat al 5 jaar aansleept.
Ik zie oplossingen voor routers die config jsons hebben.
Op mijn switch heb ik enkel een mgmt bestand.

Ik dacht bij het vervangen van mijn meerdere kleinere mikrotiks in 1 ubiquiti de heilige graal gevonden te hebben gezien de vele prijzende blogs en youtubes. Ondertussen wil ik enkel nog sterven.

• ApC_IcE

ApC_IcE

xbeam schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:50:
[...]

Die zitten er toch gewoon bij?
Smartass :+
Dat snap ik zelf ook wel. Dat vraag ik toch niet.
Als ik ze had stel ik die vraag niet.
Zijn er ook mensen met een serieus antwoord?
ApC_IcE schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:02:
[...]

That’s me :+
ik zal eens kijken of ik er ergens nog wat heb liggen maar meestal als ik ze niet gebruikt verdwijnen ze met de doos in de vuilnisbak.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
dee2me schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:02:
Heeft er iemand ervaring met het disablen van dhcp snooping op een US8 switch?
Ik zit met een pfsense ->US8 opstelling en mijn dhcp op pfsense komt niet volledig door.
Na dagen te verschijten aan troubleshooting blijkt dit een probleem te zijn dat al 5 jaar aansleept.
Ik zie oplossingen voor routers die config jsons hebben.
Op mijn switch heb ik enkel een mgmt bestand.

Ik dacht bij het vervangen van mijn meerdere kleinere mikrotiks in 1 ubiquiti de heilige graal gevonden te hebben gezien de vele prijzende blogs en youtubes. Ondertussen wil ik enkel nog sterven.
Gewoon DHCP guarding uitzetten op je network in de UniFi controller

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:40

ötzi

eclecticus

ApC_IcE schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:02:
[...]

Ik vond dit maar is wellicht een beetje prijzig...
Ik heb in het verleden wel eens een mailtje naar de support van Ubiquiti gestuurd omdat ik een
camera mount kwijt was, paar dagen later (kosteloos) een envelop in de bus met de camera mount,
misschien de moeite waard. Heb hier wel wat rack oren liggen van Ubiquiti switches maar of die
passen op de UDM pro geen idee.

• ApC_IcE

ApC_IcE

xbeam schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:47:
[...]

That’s me :+
ik zal eens kijken of ik er ergens nog wat heb liggen maar meestal als ik ze niet gebruikt verdwijnen ze met de doos in de vuilnisbak.
Als je ze hebt neem ik ze graag van je over.
Dank voor het zoeken alvast

• ApC_IcE

ApC_IcE

ötzi schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 01:40:
[...]

Ik vond dit maar is wellicht een beetje prijzig...
Ik heb in het verleden wel eens een mailtje naar de support van Ubiquiti gestuurd omdat ik een
camera mount kwijt was, paar dagen later (kosteloos) een envelop in de bus met de camera mount,
misschien de moeite waard. Heb hier wel wat rack oren liggen van Ubiquiti switches maar of die
passen op de UDM pro geen idee.
Ik zal eens kijken of die past morgen.
Schroef ik hem van de switch even af of dat dezelfde is.

• dee2me
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-08 12:10
DennusB schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 00:13:
[...]

Gewoon DHCP guarding uitzetten op je network in de UniFi controller
Nee dat is het niet.
DHCP guard is een onderdeel van DHCP snooping.
Er is geen DHCP snooping optie in de controller en dat is degene die de problemen geeft.
Bij ubiquiti routers kan je er via CLI toch aan.
Voor switchen vind ik niet direct iets.

• ApC_IcE

ApC_IcE

Ik ga Ubiquiti ook wel even mailen.
MAar de switch oortjes passen ook op de UDM pro

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:29

Toppe

Oké ✅

Iemand enig idee of je het IPV4 adres kan zien in de UniFi controller? Ik heb een extern 4G modem aangesloten op de UDM-Pro maar ben vergeten het IP adres te noteren :(

Anders moet ik een uurtje heen en weer rijden :(

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 21-03-2022 15:21 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:00
Toppe schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:18:
Iemand enig idee of je het IPV4 adres kan zien in de UniFi controller? Ik heb een extern 4G modem aangesloten op de UDM-Pro maar ben vergeten het IP adres te noteren :(

Op het 'network dashbord' staat aan de linkerkant onder mijn USG-3P 'WAN IP (Port ) <ip adres>'. :)

• Toppe

Toppe

Oké ✅

new_guy schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:23:
[...]

Op het 'network dashbord' staat aan de linkerkant onder mijn USG-3P 'WAN IP (Port ) <ip adres>'. :)
Klopt, bij mij ook, maar dan krijg ik het IP adres van de 4G router te zien...

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:34
Misschien een niet zo bijster slimme vraag, maar ik kom niet verder met het installeren van mijn (eerste) Ubiquiti netwerk. In de app UniFi network wordt er geen nieuw apparaat herkend en kan ik dus eigenlijk niks.

Wij hebben een nieuwbouwhuis, en afgelopen weekend geprobeerd onze Ubiquiti apparatuur te installeren. Bij de bouw al UTP kabels naar de verschillende verdiepingen laten leggen, zodat we ons daar geen zorgen over over hoeven maken. Het idee is redelijk simpel: in de meterkast een Switch Lite 8 PoE, en 2 (of 3, afhankelijk van de coverage) Unify In-Wall HDs. Tussen de KPN Box 12 en de switch een utp kabel, en de APs via de door de bouw aangebrachte kabels aan de switch.

Enfin, gister de switch en het eerste AP opgehangen, maar niks te zien via de UniFi app. Als ik inlog op de KPN router zie ik wel dat er 2 apparaten via ethernet zijn aangesloten, en ook het lampje op de switch is constant wit (factory default, waiting for adoption). Hij blijft aangeven "No devices found". Sla ik iets over? In de installation guide hebben ze het over een "Gateway", en ik ging ervan uit dat de normale KPN router ook goed is daarvoor. Kan iemand me helpen?
mat.hi.as schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:08:
Misschien een niet zo bijster slimme vraag, maar ik kom niet verder met het installeren van mijn (eerste) Ubiquiti netwerk. In de app UniFi network wordt er geen nieuw apparaat herkend en kan ik dus eigenlijk niks.
En daar ging het verkeerd... :+

TIP : Installeer gewoon de volledige UniFi Controller op een Windows PC of Intel Atom NUC/Raspberry Pi i.c.m. Linux of zo en ga daarmee aan de slag! :Y) B)

Dit :
RobertMe schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:57:
Kun je niet een console openen vanuit de controller en dan een wget / curl request doen naar bv http://api.ipify.org/ ?
Maar dan iets van verkeer naar je eigen server toe via Ping/SSH of zo... :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

nero355 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:04:
[...]

Nee, daarvoor al :+ bij het installeren van de app op zijn telefoon })

@mat.hi.as De web interface zoals @nero355 aangeeft is veel uitgebreider en werkt inderdaad veel beter. De app is leuk voor wanneer alles volledig draait en je even snel weten wat de buurman op je WiFi uitspookt, Maar voor meer dan dat functies functies zal ik het ook niet gebruiken

[ Voor 52% gewijzigd door xbeam op 21-03-2022 23:10 ]

• dbeusink
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-11 13:21
Hmm... Zou er dan toch een UXG-Pro uitkomen? Staat nu op coming soon in de US store.
https://store.ui.com/coll...tion-gateway-professional

[ Voor 10% gewijzigd door dbeusink op 21-03-2022 18:23 ]

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:03

OMX2000

By any means necessary...

dbeusink schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:22:
Hmm... Zou er dan toch een UXG-Pro uitkomen? Staat nu op coming soon in de US store.
Oh wow. Die heb ik gemist. Maar die prijs? Wat doet ie meer dan een UDM pro. Eerder minder toch?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Polyphemus
OMX2000 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:04:
[...]

Oh wow. Die heb ik gemist. Maar die prijs? Wat doet ie meer dan een UDM pro. Eerder minder toch?
Processor en geheugen zijn identiek aan de UDM-Pro. Dus eerder minder opties: geen Protect/Talk etc. Alleen is hij wel te adopten in een externe controller, in tegenstelling tot de UDMs...

• Tonne
dbeusink schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:22:
Hij is nu available staat er

• mat.hi.as
nero355 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:04:
[...]

TIP : Installeer gewoon de volledige UniFi Controller op een Windows PC of Intel Atom NUC/Raspberry Pi i.c.m. Linux of zo en ga daarmee aan de slag! :Y) B)
xbeam schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:20:
[...]

Nee, daarvoor al :+ bij het installeren van de app op zijn telefoon })
@mat.hi.as de web interface zoals @nero355 aan geeft werkt inderdaad veel beter. De app is leuk voor wanneer alles volledig draait en je even snel weten wat de buurman op je WiFi uitspookt.
Maar meer ook niet
Top, dank beiden. Volgende keer dat ik er ben maar weer proberen. Gelukkig geen extra hardware nodig.

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-11 00:09
De unifi dream machine is out of stock. Nu komt binnenkort wellicht de dream router, hebben jullie enig idee of unifi nog het idee heeft om de dream machine van een hardware matige upgrade te voorzien?
mat.hi.as schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:14:
[...]

[...]

Top, dank beiden. Volgende keer dat ik er ben maar weer proberen. Gelukkig geen extra hardware nodig.
Nee niet perse,maar een nas,pi of cloudkey is wel handig en bevordert de user experience.

• mat.hi.as
xbeam schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:56:
[...]

Nee niet perse,maar een nas,pi of cloudkey is wel handig en bevordert de user experience.
Er komt inderdaad nog een nas, maar we wilden in ieder geval tijdens het klussen al overal wifi hebben. Alle ingewikkeldere dingen zoals guest/iot netwerk nas, PoE camara, komt later wel.
mat.hi.as schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 07:31:
[...]

Er komt inderdaad nog een nas, maar we wilden in ieder geval tijdens het klussen al overal wifi hebben. Alle ingewikkeldere dingen zoals guest/iot netwerk nas, PoE camara, komt later wel.
Wat je kan doen is een L3 adoptie naar je huidige omgeving waarmee de aansturing op tijdelijk locatie doet.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik ben een nieuw lijstje aan het maken voor onze nieuwe woning.

Wat vinden jullie van het idee om voor de UDM Pro SE te gaan ipv standaard UDM PRO met als doel om de POE capacity te verhogen en de 24port POE Pro switch niet nodig te hebben? Met 6 AP's en een paar camera's (4-5) kom ik denk ik net te kort met de standaard POE 24ports switch.

[ Voor 3% gewijzigd door Workaholic op 22-03-2022 12:19 ]

Mijn V&A

• Polyphemus
Workaholic schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:19:
Ik ben een nieuw lijstje aan het maken voor onze nieuwe woning.

Wat vinden jullie van het idee om voor de UDM Pro SE te gaan ipv standaard UDM PRO met als doel om de POE capacity te verhogen en de 24port POE Pro switch niet nodig te hebben? Met 6 AP's en een paar camera's (4-5) kom ik denk ik net te kort met de standaard POE 24ports switch.
Dan zit je volgens mij nog wel met de backplane van de 8-poorts switch in de UDM Pro SE, die begrensd is op 1Gbit/s. Maar als dat geen belemmering is ;)

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:28
Polyphemus schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:45:
[...]

Dan zit je volgens mij nog wel met de backplane van de 8-poorts switch in de UDM Pro SE, die begrensd is op 1Gbit/s. Maar als dat geen belemmering is ;)
Dit geldt alleen als er tussen VLANS verkeer wordt gerouteerd.
Cloud_VII schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:56:
[...]

Njae. Het geldt alleen voor verkeer dat door de CPU verwerkt moet worden. Als die camera's waaraan gerefereerd wordt UniFi Protect camera's zijn en de Protect software van de UDM Pro / SE gebruikt wordt dan gaat dat verkeer dus nog steeds over de CPU heen.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-11 13:11
willemvdvliet schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:05:
De unifi dream machine is out of stock. Nu komt binnenkort wellicht de dream router, hebben jullie enig idee of unifi nog het idee heeft om de dream machine van een hardware matige upgrade te voorzien?
Nee. Vergeet dat maar.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:03:
[...]

Njae. Het geldt alleen voor verkeer dat door de CPU verwerkt moet worden. Als die camera's waaraan gerefereerd wordt UniFi Protect camera's zijn en de Protect software van de UDM Pro / SE gebruikt wordt dan gaat dat verkeer dus nog steeds over de CPU heen.
Dank voor jullie feedback. Als de camera's van Unify zijn dan helemaal geen gek idee om die direct op de UDM SE aan te sluiten en dan al het netwerk/wifi verkeer via POE/LAN op de aparte switch.

Vraag me wel af hoeveel cpu % je vrij hebt op een UDM pro bij 1gbit glasvezel, enkele VLANS (IoT, LAN, Guest) en diverse Ap's en switches. Ik zit toch te twijfelen of ik niet beter toch naar een dedicated security platform + recording kan kijken dan alles op één device. Toch zuur als die UDM Pro/SE down gaat, of te weinig cpu/memory heeft voor netwerk verkeer.

[ Voor 11% gewijzigd door Workaholic op 22-03-2022 14:23 ]

Mijn V&A

• Polyphemus
Workaholic schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:22:
[...]

Dank voor jullie feedback. Als de camera's van Unify zijn dan helemaal geen gek idee om die direct op de UDM SE aan te sluiten en dan al het netwerk/wifi verkeer via POE/LAN op de aparte switch.

Vraag me wel af hoeveel cpu % je vrij hebt op een UDM pro bij 1gbit glasvezel, enkele VLANS (IoT, LAN, Guest) en diverse Ap's en switches. Ik zit toch te twijfelen of ik niet beter toch naar een dedicated security platform + recording kan kijken dan alles op één device. Toch zuur als die UDM Pro/SE down gaat, of te weinig cpu/memory heeft voor netwerk verkeer.
De geruchtenmachine heeft het ook al maanden over een "UDM Wall", met een betere CPU, meer geheugen en een ingebouwde 16-poorts PoE switch, plus Protect etc.. Maar of die er ook komen gaat? ;)

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:55

Ik begrijp dat je niet op locatie bent.
Heb je al wel ingeregeld dat je dat ding remote kunt beheren?
Met de Android of IOS app overnemen?
Of via het web / VPN o.i.d.?

Welke middelen heb je nu?

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• Toppe

Toppe

Oké ✅

toxict schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:29:
[...]

Ik begrijp dat je niet op locatie bent.
Heb je al wel ingeregeld dat je dat ding remote kunt beheren?
Met de Android of IOS app overnemen?
Of via het web / VPN o.i.d.?

Welke middelen heb je nu?
Is onze nieuwe woning. Ligt een 4G modem maar dat IP wisselt af en toe en dus lastig te vinden. Nu gewoon een Node-Red flow aangemaakt die elke 5 minuten het IP controleert en als het gewijzigd is dan ontvang ik weer een plingel met 't nieuwe IP :D

Cloud_VII schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:56:
[...]

Nope. Ook je downloads hebben invloed op de lees en schrijf IOPS naar je NAS of camera system

• bauk
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-11 13:22
bauk schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:53:
[...]

Allright, op zich zou ik de nieuwe Unifi controller software willen hebben, veel dingen zijn daarin wel gefikst en zie ik weer de stats beter terugkomen. Toch ben ik na deze ronde wel huiverig. Vind maar bijzonder dat de DHCP het niet meer leek/bleek te werken.

Ik heb T-mobile thuis, een USG, 16P-poe Switch en vier AP's (allemaal ubi). Geen modem ertussen (maar wel mogelijk ivm telefoon die ik toen nog gebruikte - handleiding). Inmiddels is de modem er niet meer maar is de rest wel zo. Voor alle slimme apparaten heb ik IOT ingericht volgens Rob Pickering.

Met andere woorden, ik heb een USG die alle DHCP zaakjes doet.

Dit heeft eigenlijk non stop goed gewerkt vanaf 2019. Tot deze update dan. Op dit moment overweeg ik een dag te zoeken dat het hele huis leeg is (geen gezin ;)) en dan in een uurtje of wat van scratch alles weer op te bouwen en zelfs de aansluiting vanaf de converter direct in de usg te zetten, aangezien telefonie en televisie nu allemaal via apps gaan, mediaboxen zijn ook het huis uit.

IOT opnieuw opbouwen, alles opnieuw aansluiten. Hele klus.
Realistisch/pragmatisch, of is dit eigenlijk principieel fout omdat de DHCP had moeten blijven werken?
Nou, vandaag heb ik dat dus geprobeerd. Wat een drama.
- Het lukte het mij op geen enkele manier om de USG te adopten. Kan liggen aan het feit dat het in de cloud hangt of niet, maar bij restore van een backup van de controller wilden mijn devices wel "gezien" worden.
- Maar de VLANs opnieuw inrichten met nieuwe WiFi zorgde er echt niet voor dat je DCHP hebt op twee vlans met twee subnetten. Even nog niet eens druk gemaakt om scheiding, maar gewoon wifi verbinden en kijken of je IP krijgt. Overigens ging het ook mis met de direct aan switch gekoppelde tado bridge en hue bridge.
Overigens liet de dhcp.config in de vyatta directory wel een goed uitziende config zien :?
- Toen maar terug naar 6.5.55 met in ieder geval niet de router als "splitter" voor voip en iptv (wat ik niet meer gebruik), VLAN/TPLink glas/utp converter direct op usg wan poort. Maar de USG kapt er na een uur gewoon mee, geen leases meer, geen verbinding met internet.

Nu helemaal teruggerold met alle draadjes op oude manier tussen de devices. Ik haal uit de release notes van de usg 4.4.56 dat dit bij anderen ook last ervan hebben (icm 7.0.23), maar niet zo expliciet als ik nu ervaar. Gevoel bekruipt me dat ze het ook niet iets mee gaan doen.

Ben wel aardig afgeknapt, want ik hoef al die dream machines niet, die uxg pro is me over de top (ook de centen), als een gewone uxg komt, dan mogen ze me mailen ;-)

Blijft voor mij wel de vraag: loont het om hier een bug report op in te dienen? Is dat echt hopeloos?

@Skynett hieronder: en nee ik kan mij echt niet voorstellen dat het de voeding is, ik heb tot dat ik begon aan het ombouwen van de setup nergens last van gehad. Kan dat echt invloed hebben??

</rant> O-)

[ Voor 3% gewijzigd door bauk op 22-03-2022 21:07 ]

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:37
@bauk is niet gewoon je voeding van je USG aan het overlijden dat hij na een tijdje niks meer doet.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Tonne
@bauk ik heb mijn controller met 0 problemen omgezet van 6.5.55 naar 7.0.23. Meerdere usg’s en 3x usg pro. Dus ik herken totaal niet wat je zegt. Maar wat ik wel merk is dat er vaker korte ‘disconnects’ zijn. Het lijkt wel alsof er een zwaardere belasting is waardoor het systeem soms ‘even bezig’ is. Ik draai op een synology ds220+ met 6gb geheugen in docker

[ Voor 3% gewijzigd door Tonne op 22-03-2022 21:21 ]

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-11 13:11
Polyphemus schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:24:
[...]

De geruchtenmachine heeft het ook al maanden over een "UDM Wall", met een betere CPU, meer geheugen en een ingebouwde 16-poorts PoE switch, plus Protect etc.. Maar of die er ook komen gaat? ;)
Waar heb je dat gelezen? Ik kom eigenlijk nog maar weinig op de community.

• bauk
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-11 13:22
Skynett schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:00:
@bauk is niet gewoon je voeding van je USG aan het overlijden dat hij na een tijdje niks meer doet.
Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de usg heel heet wordt - als hij direct op converter zit. Maar eigenlijk doet hij niet veel anders dan als de heel trunk met iptv en telefonie afgesplitst worden door mijn switch… of wel? Bekend?

Vind de usg nu wel wat koeler aanvoelen dan gisteren voordat ik alles terugstekkerde (mag deze voor scrabble? ;))

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-11 20:46

Mr-D.

interpunctie? no hero here

m3gA schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:11:
[...]

stond gewoon hier even voor jouw gezocht.
Miki in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

sneller usenet? tips en tricks

• Polyphemus
m3gA schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:11:
[...]

Ik kom het nog wel eens tegen in de Discord. ;)
Pagina: 1 ... 180 ... 331 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.