bauk schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:53:
[...]
Allright, op zich zou ik de nieuwe Unifi controller software willen hebben, veel dingen zijn daarin wel gefikst en zie ik weer de stats beter terugkomen. Toch ben ik na deze ronde wel huiverig. Vind maar bijzonder dat de DHCP het niet meer leek/bleek te werken.
Ik heb T-mobile thuis, een USG, 16P-poe Switch en vier AP's (allemaal ubi). Geen modem ertussen (maar wel mogelijk ivm telefoon die ik toen nog gebruikte -
handleiding). Inmiddels is de modem er niet meer maar is de rest wel zo. Voor alle slimme apparaten heb ik IOT ingericht volgens
Rob Pickering.
Met andere woorden, ik heb een USG die alle DHCP zaakjes doet.
Dit heeft eigenlijk non stop goed gewerkt vanaf 2019. Tot deze update dan. Op dit moment overweeg ik een dag te zoeken dat het hele huis leeg is (geen gezin

) en dan in een uurtje of wat van scratch alles weer op te bouwen en zelfs de aansluiting vanaf de converter direct in de usg te zetten, aangezien telefonie en televisie nu allemaal via apps gaan, mediaboxen zijn ook het huis uit.
IOT opnieuw opbouwen, alles opnieuw aansluiten. Hele klus.
Realistisch/pragmatisch, of is dit eigenlijk principieel fout omdat de DHCP had moeten blijven werken?
Nou, vandaag heb ik dat dus geprobeerd. Wat een drama.
- Het lukte het mij op geen enkele manier om de USG te adopten. Kan liggen aan het feit dat het in de cloud hangt of niet, maar bij restore van een backup van de controller wilden mijn devices wel "gezien" worden.
- Maar de VLANs opnieuw inrichten met nieuwe WiFi zorgde er echt niet voor dat je DCHP hebt op twee vlans met twee subnetten. Even nog niet eens druk gemaakt om scheiding, maar gewoon wifi verbinden en kijken of je IP krijgt. Overigens ging het ook mis met de direct aan switch gekoppelde tado bridge en hue bridge.
Overigens liet de dhcp.config in de vyatta directory wel een goed uitziende config zien
- Toen maar terug naar 6.5.55 met in ieder geval niet de router als "splitter" voor voip en iptv (wat ik niet meer gebruik), VLAN/TPLink glas/utp converter direct op usg wan poort. Maar de USG kapt er na een uur gewoon mee, geen leases meer, geen verbinding met internet.
Nu helemaal teruggerold met alle draadjes op oude manier tussen de devices. Ik haal uit de release notes van de usg 4.4.56 dat dit bij anderen ook last ervan hebben (icm 7.0.23), maar niet zo expliciet als ik nu ervaar. Gevoel bekruipt me dat ze het ook niet iets mee gaan doen.
Ben wel aardig afgeknapt, want ik hoef al die dream machines niet, die uxg pro is me over de top (ook de centen), als een gewone uxg komt, dan mogen ze me mailen ;-)
Blijft voor mij wel de vraag: loont het om hier een bug report op in te dienen? Is dat echt hopeloos?
@
Skynett hieronder: en nee ik kan mij echt niet voorstellen dat het de voeding is, ik heb tot dat ik begon aan het ombouwen van de setup nergens last van gehad. Kan dat echt invloed hebben??
</rant>
[
Voor 3% gewijzigd door
bauk op 22-03-2022 21:07
]