[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 159 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Precies, dat dacht ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Een ander "groot" punt voor sommige dat aangepast is in UniFi OS - Dream Machines 1.11.0:
Allow to set up a console without an SSO account. (Requires UniFi Network mobile app iOS 7.3.0/Android 3.10.4 or newer)

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09 11:42
Iemand bekend met de CLI van UDM Pro ?
Ik kan niet meer via de web-gui inloggen, wel met root op de Shell.
Ik heb al geprobeerd met mongodb de x-shadow aan te passen maar ik zie geen enkel admin account met een x-shadow (bron: https://community.ui.com/...62-4895-9973-a3cfbf177e65)

Lijkt me toch dat je een web-user moet kunnen maken vanaf de Shell ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kevertje1977 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:55:
Iemand bekend met de CLI van UDM Pro ?
Ik kan niet meer via de web-gui inloggen, wel met root op de Shell.
Ik heb al geprobeerd met mongodb de x-shadow aan te passen maar ik zie geen enkel admin account met een x-shadow (bron: https://community.ui.com/...62-4895-9973-a3cfbf177e65)

Lijkt me toch dat je een web-user moet kunnen maken vanaf de Shell ?
Welke CLI? De UDM heeft geen CLI zoals de USG en Edge (vyos)
Ubnt-OS (alpine-OS ) en de container unifi-OS (Debian) zijn gewoon de meegeleverde standaard van het betreffende OS ; BusyBox. Waar bij de bedienings CLI zoals op de USG en edge iets compleet anders is dan BusyBox of Bash voor je OS configuratie

[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 23-12-2021 16:10 ]

Lesdictische is mijn hash#

Mr-D. schreef op donderdag 23 december 2021 @ 06:40:
bij mij komt er juist geen Mikrotik meer in.

dit is nu de tweede unit die ik heb met alleen maar problemen, had steeds mikro(tik) onderbrekingen in het netwerk, net genoeg om mij van mijn zakelijke VPN af te donderen, en later werd het wat minder vaak maar wel langer waardoor Teams even geen verbinding meer had.
bij de eerste Google opdracht zat het vol met die meldingen.

NB ik had een CRS305-1G-4S+IN en nu nog een CRS312-4C+8XG-RM in het rack maar niet connected een
Volgens mij mist daar nog wat tekst :? ;)

Maar ik ken het probleem, want wat jij bedoelt is waarschijnlijk dit : Thralas in "[MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie"
En dan effe doorlezen tot aan mijn reactie waar helaas geen duidelijk antwoord op kwam, maar gelukkig is het dus iets waar ik al bekend mee ben/was :)

Wat is die 1 Gbps + 4x 10 Gbps switch goedkoop geworden zeg! :o
Ik word er hebberig van... O-)
xbeam schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:30:
Maar waarom ga je dan niet edgeMax? Edge-OS (VyOS) zijn volledig CLi en veel uit gebreid er dan UBNT’s Unifi line?
Dat sluit ik ook nog niet uit, maar ik heb wel het idee dat Ubiquiti niet meer echt bezig is met dat platform op basis van het aantal e-mail notificaties dat ik over de Edge reeks krijg :?

Verder is de MikroTik RB5009 dus een 10 Gbps Router van maar grofweg € 200 en dat maakt hem erg interessant voor de 8 en 10 Gbps lijntjes in sommige gebieden! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 23-12-2021 16:08 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:07:
[...]

Maar ik ken het probleem, want wat jij bedoelt is waarschijnlijk dit : Thralas in "[MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie"
En dan effe doorlezen tot aan mijn reactie waar helaas geen duidelijk antwoord op kwam, maar gelukkig is het dus iets waar ik al bekend mee ben/was :)

Wat is die 1 Gbps + 4x 10 Gbps switch goedkoop geworden zeg! :o
Ik word er hebberig van... O-)

[...]

Dat sluit ik ook nog niet uit, maar ik heb wel het idee dat Ubiquiti niet meer echt bezig is met dat platform op basis van het aantal e-mail notificaties dat ik over de Edge reeks krijg :?

Verder is de MikroTik RB5009 dus een 10 Gbps Router van maar grofweg € 200 en dat maakt hem erg interessant voor de 8 en 10 Gbps lijntjes in sommige gebieden! ;)
Er staan wel 3 nieuwe edge devices in de beta store als deze nog steeds (vyos) praten wordt het mijn UDM vervanger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHIpQGRDFPZL8XgrHB6VGMUjHW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaDTg5xFLMbZu0gqMvIk71hP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:22:
[...]

UISP als in dat "UniFi GUI achtige meuk voor de Edge reeks" gedoe :?
I don’t care als het maar gewoon vyos is
En waarom een UISP Console ?! Soort CloudKey 2 met een ingebouwde Switch voor je UISP meuk ?!
Meer als een UDM. And still don’t care waneer het device zelf maar vyos is

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 23-12-2021 16:41 ]

• kevertje1977
xbeam schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:47:
[...]

Welke CLI? De UDM heeft geen CLI zoals de USG en Edge (vyos)
Ubnt-OS (alpine-OS ) en de container unifi-OS (Debian) zijn gewoon de meegeleverde standaard van het betreffende OS ; BusyBox. Waar bij de bedienings CLI zoals op de USG en edge iets compleet anders is dan BusyBox of Bash voor je OS configuratie
Ik bedoelde de shell, dus simpelweg:

ik kan met SSH inloggen (root) maar via de web vind ie mijn wachtwoord niet leuk.
kan ik via de shell (via ssh dus) ergens het wachtwoord voor de webgui aanpassen ?

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 17:47
kevertje1977 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:11:
[...]

Ik bedoelde de shell, dus simpelweg:

ik kan met SSH inloggen (root) maar via de web vind ie mijn wachtwoord niet leuk.
kan ik via de shell (via ssh dus) ergens het wachtwoord voor de webgui aanpassen ?
Volgens mij moet je je UDM resetten en dan een back-up terugzetten.

https://community.ui.com/...fd-493e-a53d-b5507fc26f62

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:47

Mr-D.

interpunctie? no hero here

nero355 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:07:
[...]

[...]
ijg :?

nee je mist geen tekst zie dat er een woord te veel staat :)

maar ik denk dat je die router wel kan vergeten voor je 8G lijn :(
https://mikrotik.com/product/rb5009ug_s_in#fndtn-testresults

sneller usenet? tips en tricks

• kevertje1977
HKLM_ schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:20:
[...]

Volgens mij moet je je UDM resetten en dan een back-up terugzetten.

https://community.ui.com/...fd-493e-a53d-b5507fc26f62
Bedankt, en als ik nog geen backup heb ? Kan ik via de command line er wellicht 1 maken ?

Ik ga nog even googlen. Alles werkt wel en het gekste is dat de Unifi network app op de iphone ook werkt. Alleen kan ik daar geen users in aanmaken voor zover ik weet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
kevertje1977 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:35:
[...]

Bedankt, en als ik nog geen backup heb ? Kan ik via de command line er wellicht 1 maken ?

Ik ga nog even googlen. Alles werkt wel en het gekste is dat de Unifi network app op de iphone ook werkt. Alleen kan ik daar geen users in aanmaken voor zover ik weet
Is je folder /data/unifi/data/backup/ leeg? Volgens mij is het niet mogelijk om via ssh een back-up te maken.

Andere optie: heb je Unifi Cloud aanstaan? Dan kan je je Unifi account nog proberen.

Cloud ☁️

• kevertje1977
HKLM_ schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:37:
[...]

Is je folder /data/unifi/data/backup/ leeg? Volgens mij is het niet mogelijk om via ssh een back-up te maken.

Andere optie: heb je Unifi Cloud aanstaan? Dan kan je je Unifi account nog proberen.
Nee. Ik verkeerde in de naieve veronderstelling dat ik met mijn werkende openvpn wel bij alles kon komen (oa Unifi protect, live camera kijken etc., dat is dus niet zo) , maar daarom had ik geen unifi cloud aan staan.

Het is wel gek dat je wel met SSH erop kan maar nergens dan de webgui user kan veranderen. Of settings kan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kevertje1977 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:40:
[...]

Nee. Ik verkeerde in de naieve veronderstelling dat ik met mijn werkende openvpn wel bij alles kon komen (oa Unifi protect, live camera kijken etc., dat is dus niet zo) , maar daarom had ik geen unifi cloud aan staan.

Het is wel gek dat je wel met SSH erop kan maar nergens dan de webgui user kan veranderen. Of settings kan veranderen.
Maar zitje in ubnt-OS of de container unifi-Os ?

• kevertje1977
xbeam schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:42:
[...]

Maar zitje in ubnt-OS of de container unifi-Os ?
Ik denk dat we langs elkaar heen praten of ik snap je niet :-)
Maar ik SSH naar de Unifi Dream Machine SE , en dan log ik in.
De UDM Pro SE zegt bij het inloggen : Firmware Version: v.2.3.10

Dus ik kom niet meer op de web-gui van de dream machine pro zelf, wel met SSH op de dream machine pro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
kevertje1977 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:44:
[...]

Dus ik kom niet meer op de web-gui van de dream machine pro zelf, wel met SSH op de dream machine pro.
Dan zit je in Unifi-os en daar is geen command voor het resetten van je pw
Hier staan de beschikbare commando: https://www.reddit.com/r/...ful_udmudmp_ssh_commands/

Dubbel check je bent dit password vergeten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaTAfSlzb-v4bt5q0ydaef5bvP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oMksWp878TQyyIQAJKa7rfFt.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat je toch echt moet gaan resetten, en opnieuw moet configureren als je geen back-up hebt. Dat is trouwens wel een zure les voor je :F

[ Voor 29% gewijzigd door HKLM_ op 23-12-2021 17:51 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kevertje1977 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:44:
[...]

SSH en de controller (web interface) zijn altijd 2 verschillende logins.

Waneetr je met ssh inlogt zit je in ubnt-os (alpine-Linux) het os van de hardware.
Vanuit daar moet met shh eerst naar het Unifi-os (debian) het OS waar de controller in draait.
Waneer je ingelogd bent via ssh type je
 unifi-os shell 

Om in het OS te komen waar de controller applicatie in draait
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/px_hqVaADbfnuIPbdhGbpXk2Zv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53H8YCIL0nLleQJqSxKjCeG5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door xbeam op 24-12-2021 08:34 ]

• kevertje1977
HKLM_ schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:47:
[...]

Dan zit je in Unifi-os en daar is geen command voor het resetten van je pw
Hier staan de beschikbare commando: https://www.reddit.com/r/...ful_udmudmp_ssh_commands/

Dubbel check je bent dit password vergeten?
[Afbeelding]
Yep, daar kom ik niet meer in.

Maar ik twijfel even of je gelijk hebt met unifi-os.
Ik zit gewoon in de Linux omgeving van de UDM PRO
Kan de discen zien, kan wel deze backup downloaden maar dat is voor Unifi Network denk ik :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
root@UDM:/data/unifi/data/backup# ls -al
total 6296
drwxr-xr-x 3 unifi unifi    4096 Dec 16 03:12 ./
drwxr-xr-x 5 unifi unifi    4096 Dec 23 17:32 ../
-rw-r--r-- 1 unifi unifi   22240 Nov 19 19:30 6.4.47.unf
-rw-r--r-- 1 unifi unifi   25360 Nov 23 03:29 6.4.54.unf
-rw-r--r-- 1 unifi unifi 3189136 Dec 12 03:12 6.5.53.unf
-rw-r--r-- 1 unifi unifi 3186448 Dec 16 03:12 6.5.54.unf
drwxr-xr-x 2 unifi unifi    4096 Nov  1 15:15 autobackup/
-rw-r--r-- 1 unifi unifi     497 Dec 16 03:12 meta.json

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
kevertje1977 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:51:
[...]

Yep, daar kom ik niet meer in.

Maar ik twijfel even of je gelijk hebt met unifi-os.
Ik zit gewoon in de Linux omgeving van de UDM PRO
Kan de discen zien, kan wel deze backup downloaden maar dat is voor Unifi Network denk ik :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
root@UDM:/data/unifi/data/backup# ls -al
total 6296
drwxr-xr-x 3 unifi unifi    4096 Dec 16 03:12 ./
drwxr-xr-x 5 unifi unifi    4096 Dec 23 17:32 ../
-rw-r--r-- 1 unifi unifi   22240 Nov 19 19:30 6.4.47.unf
-rw-r--r-- 1 unifi unifi   25360 Nov 23 03:29 6.4.54.unf
-rw-r--r-- 1 unifi unifi 3189136 Dec 12 03:12 6.5.53.unf
-rw-r--r-- 1 unifi unifi 3186448 Dec 16 03:12 6.5.54.unf
drwxr-xr-x 2 unifi unifi    4096 Nov  1 15:15 autobackup/
-rw-r--r-- 1 unifi unifi     497 Dec 16 03:12 meta.json
Die hebt je toch ook nodig :P als je de UDM een factory reset geeft dan gaat je controller ook in de prullenbak.
Dan config je de UDM opnieuw zet je de controller back-up terug en ben je klaar. :+

Wat voor back-up dacht jij dan?

Cloud ☁️

• kevertje1977
xbeam schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:50:
[...]

Dan zit je nog in ubnt-os (alpine-Linux) het os van de hardware.
Vanuit daar moet naar het Unifi-os (debian) het os waar de controller in draait.
Waneer je ingelogd bent via ssh type
 unifi-os shell 

Om het OS te komen waar de controller applicatie in draait
Ik ga even op het unifi forum zoek bij ubiquity zelf
Anders blijven we wel erg chatty hier :-)

Dit zijn de unifi commando's op de UDM pro vanaf de shell :

code:
1
2
3
4
5
6
root@UDM:~# unifi
unifi-access-app                              unifi-protect-db-cleanup                      unifi-talk
unifi-base-ucore                              unifi-protect-db-cluster-cleanup              unifi-talk-post-stop
unifi-core                                    unifi-protect-db-cluster-migrate              unifi_util_funcs.sh
unifi-network-service-helper                  unifi-protect-db-cluster-migrate-setuppgconf  
unifi-protect                                 unifi-protect-db-migrate

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kevertje1977 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:54:
[...]

Ik ga even op het unifi forum zoek bij ubiquity zelf
Anders blijven we wel erg chatty hier :-)

Dit zijn de unifi commando's op de UDM pro vanaf de shell :

code:
1
2
3
4
5
6
root@UDM:~# unifi
unifi-access-app                              unifi-protect-db-cleanup                      unifi-talk
unifi-base-ucore                              unifi-protect-db-cluster-cleanup              unifi-talk-post-stop
unifi-core                                    unifi-protect-db-cluster-migrate              unifi_util_funcs.sh
unifi-network-service-helper                  unifi-protect-db-cluster-migrate-setuppgconf  
unifi-protect                                 unifi-protect-db-migrate
De database applicatie is mongod niet unifi en de shell staat voor CLI interface. Maar in welk os / podman container zit je? De basis Shell (CLI taal ) waneer je via ssh is verbindt is BusyBox (ubnt-os/alpine-os) daarvan uit moet je naar de debain cointaier waarbinnen de unifi web controller en database draait. Binnen die is de Shell (CLI) taal bash.

Ga naar de mongo website en download de database management tool op je computer of maak een bash script voor op udm. Om de database te open / schrijven is geen en wachtwoord nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntSXl0zmwMq2rKGp_VsJs_2MSKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/409S1ukB5l2OWaf8DvS0nk8r.jpg?f=fotoalbum_large
Eest maak je een script met iets zoals dit als inhoud
code:
1
db.admin.update({ "_id" : ObjectId("your-ObjectId-value-string")},{$set: {"x_shadow" : "result-of-salt-hash-here"}})

Dan kopieer het script naar de udm
unifi-os shell
curl https://eigenserver.dot/mongo_start_js.js -o /tmp/mongo_start_js.

2. Voer je script uit
./tmp/mongo_start_js.js

5. Verwijder het script:
rm /tmp/mongo_start_js.js

6. Ga uit de Unifi cointaier unifi-os (debian )terug naar ubnt -os (alpine-os)
 exit 

@kevertje1977
GitHub en stack over flow zijn vaak je beste vrienden O-)

A bash script with MongoDB commands to create a user-defined role and a user.
https://gist.github.com/s...1ea7c5d46f1fb64d973d5a6bf

UniFi Contoller password reset
https://stackoverflow.com...-contoller-password-reset

[ Voor 101% gewijzigd door xbeam op 24-12-2021 08:36 ]

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Wat is het verschil tussen de .unf files die in /data/unifi/data/backup/ staan en de .unf flies in /data/unifi/data/backup/autobackup/ ?
Er zit nogal een verschil in grootte namelijk.

De .unf files in /backup gaan ook ook veel verder terug in de tijd. Zijn die te verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Iemand enig idee? Sinds vannacht begint de UDM random timeout’s te geven. Zowel bedraad als draadloos.

Na een aantal minuten komt hij weer online en doet alles het weer tijdelijk, tot hij weer begint met de timeout’s.

Er is niets aangepast en er zijn geen update’s beschikbaar.

Haal ik de inkomende kabel los en sluit ik die rechtstreeks aan dan werkt alles perfect.

Nvm. Gereset en klaar :+

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 24-12-2021 09:26 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wie heeft er hier ervaring met de interne honeypot in de UDM Pro?

Wat ik ook probeer, na het enablen uiteraard, ik kan het ding niet pingen, niet ssh-en, niet connecten... lijkt er op alsof ie het helemaal niet doet ofzo. Kan ook nergens iets terugvinden in logging ofzo er over? Leek me wel grappig om even mee te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Servor schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:25:
Wie heeft er hier ervaring met de interne honeypot in de UDM Pro?

Wat ik ook probeer, na het enablen uiteraard, ik kan het ding niet pingen, niet ssh-en, niet connecten... lijkt er op alsof ie het helemaal niet doet ofzo. Kan ook nergens iets terugvinden in logging ofzo er over? Leek me wel grappig om even mee te spelen.
Honeypot draait op het IP wat je configureert, niet op het UDM IP zelf. Is je configuratie volledig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
stormfly schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:36:
[...]

Honeypot draait op het IP wat je configureert, niet op het UDM IP zelf. Is je configuratie volledig?
Klopt, ik heb het juiste netwerk gekozen en een vrij IP adres toegekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:04
Vandaag eindelijk eens tijd gehad om m'n switch in de meterkast te vervangen.
Heb er tijdelijk even 2x TPlink TL-SG108E switches opgehangen maar als ik in de unify controller kijk staat er bij geen van allen een IP nummer.
Ze krijgen wel een IP nummer van de DHCP server ik moet alleen zoeken welke dat is. (best onhandig).
Als ik ze dan een vast IP geef zie ik het ook nog steeds niet in de unify controller.
Iemand weet hoe dit kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZI6m7NCBfyv2wSnv06hiNTo-14=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kFXkS9oUnJd1BxyCL0mNPGDY.png?f=user_large

De 2 rechtsboven zijn TPlink TL-SG108E switches en MeterKastR ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobraa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 19:05
Hallo,

Sinds afgelopen week heb ik een UDM Pro gekocht. Deze heb ik in gebruik samen met een Unify PoE 8 port switch, 3 AC Lite's en 1 AC Pro.

Nu wil ik het netwerk gedeelte fixen. Heb een privé LAN, IoT en Guest netwerk. Prive LAN werkt goed, alleen de andere 2 werken niet, alle apparaten krijgen geen DHCP, toen ik de VLAN had uitgezet werkte het wel.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Cobraa schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:13:
Hallo,

Sinds afgelopen week heb ik een UDM Pro gekocht. Deze heb ik in gebruik samen met een Unify PoE 8 port switch, 3 AC Lite's en 1 AC Pro.

Nu wil ik het netwerk gedeelte fixen. Heb een privé LAN, IoT en Guest netwerk. Prive LAN werkt goed, alleen de andere 2 werken niet, alle apparaten krijgen geen DHCP, toen ik de VLAN had uitgezet werkte het wel.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Dan is je config niet goed :P heb je de juiste porten van je switch wel getagt in het vlan?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobraa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 19:05
HKLM_ schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:16:
[...]

Dan is je config niet goed :P heb je de juiste porten van je switch wel getagt in het vlan?
Welke switch moet ik dat checken? De PoE switch of de UDM?
Rare is ook dat de wired verbindingen niet worden herkend op de UDM, alsof de verbindingen nog steeds op de PoE switch is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:17

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Mensen hier ervaring met de Edgerouter X? Ik wil hem even inzetten in een colo voor simpel firewalling en routering. Ik word afgerekend per Kwh dus deze leek mij intressant. Mijn vraag ik wat is jullie ervaring hoeveel hij kan routeren qua bandbreedte?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-09 20:28
ComTech schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:58:
Heb er tijdelijk even 2x TPlink TL-SG108E switches opgehangen maar als ik in de unify controller kijk staat er bij geen van allen een IP nummer.
Ze krijgen wel een IP nummer van de DHCP server ik moet alleen zoeken welke dat is. (best onhandig).
Als ik ze dan een vast IP geef zie ik het ook nog steeds niet in de unify controller.
Iemand weet hoe dit kan?
Ik heb ook zo'n switch in mijn Unifi netwerk hangen. Bij mij is hij gewoon zichtbaar in de client list in Unifi inclusief IP nummer. Wat wil je overigens doen met het IP nummer? Zover ik weet is hij alleen te benaderen via de Easy Smart Configuration Utility. Dit programma scant bij het opstarten je netwerk (waarschijnlijk op basis van MAC adres). Vervolgens krijg je een lijst met de gevonden apparatuur (inclusief IP adres) waarop je vervolgens kunt inloggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Cobraa schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:20:
[...]

Welke switch moet ik dat checken? De PoE switch of de UDM?
Rare is ook dat de wired verbindingen niet worden herkend op de UDM, alsof de verbindingen nog steeds op de PoE switch is
Je uplink van je switch moet alle vlans kunnen ontvangen. Als je bijvoorbeeld je desktop in een ander vlan wilt hangen tag je de poort waar die op aangesloten is in dat vlan.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ComTech schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:58:
Iemand weet hoe dit kan?

[Afbeelding]

De 2 rechtsboven zijn TPlink TL-SG108E switches en MeterKastR ook.
IMHO is dat allemaal van je VLAN configuratie afhankelijk dus kijk daar effe goed naar! :)
Strontvlieg schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:13:
Ik heb ook zo'n switch in mijn Unifi netwerk hangen. Bij mij is hij gewoon zichtbaar in de client list in Unifi inclusief IP nummer. Wat wil je overigens doen met het IP nummer? Zover ik weet is hij alleen te benaderen via de Easy Smart Configuration Utility. Dit programma scant bij het opstarten je netwerk (waarschijnlijk op basis van MAC adres). Vervolgens krijg je een lijst met de gevonden apparatuur (inclusief IP adres) waarop je vervolgens kunt inloggen.
Dan heb je een hele oude versie ervan of heb je de firmware al heel lang niet geüpdate, want ze hebben al een aantal jaartjes gewoon hun eigen webGUI ;)
Tylen schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:33:
Mensen hier ervaring met de Edgerouter X? Ik wil hem even inzetten in een colo voor simpel firewalling en routering. Ik word afgerekend per Kwh dus deze leek mij intressant.

Mijn vraag ik wat is jullie ervaring hoeveel hij kan routeren qua bandbreedte?
Ik denk dat je daarmee geen handige keuze maakt, tenzij je Hardware Offloaded NAT gaat doen :?

Voor zover ik me het een en ander kan herinneren zou je voor zulke dingen naar de veel duurdere EdgeRouters moeten kijken!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

nero355 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:41:
[...]

Ik denk dat je daarmee geen handige keuze maakt, tenzij je Hardware Offloaded NAT gaat doen :?

Voor zover ik me het een en ander kan herinneren zou je voor zulke dingen naar de veel duurdere EdgeRouters moeten kijken!
Hij hoeft alleen maar max 10 rdp sessies naar binnen te sturen.
En ja, via NAT ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:04

IMHO is dat allemaal van je VLAN configuratie afhankelijk dus kijk daar effe goed naar! :)
Ik heb alleen bij m'n gastennetwerk een VLAN ingesteld (gebruik ik niet eens meer)
Alle switches heb ik alleen het wachtwoord van de GUI veranderd en verder niks. :)
Dit is mij unify netwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ji3DRBxuM-6_W1aYZkl_JJv3w6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x4KpN6uCWg2rKfhoRZxK7EJs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4nt0m
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 13:17
Ik heb sinds kort een UDR en zou theoretisch even snel moeten zijn als een USG als het gaat om WAN throughput. Echter, kom ik met FAST.com speedtest niet verder dan 600Mbps, de ingebouwde Unifi ook niet.

Ik heb mijn PC aangesloten achter een Unifi Switch, dat direct op de UDR is aangesloten. Smartqueue staat uit en IPS/IDS ook.

Als ik IPS/IDS aanzet dan haal ik hetzelfde. Iemand anders met een UDR en KPN / XS4ALL die dit ook heeft/ heeft gehad en nog eventueel tips heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
ph4nt0m schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:12:
Ik heb sinds kort een UDR en zou theoretisch even snel moeten zijn als een USG als het gaat om WAN throughput. Echter, kom ik met FAST.com speedtest niet verder dan 600Mbps, de ingebouwde Unifi ook niet.

Ik heb mijn PC aangesloten achter een Unifi Switch, dat direct op de UDR is aangesloten. Smartqueue staat uit en IPS/IDS ook.

Als ik IPS/IDS aanzet dan haal ik hetzelfde. Iemand anders met een UDR en KPN / XS4ALL die dit ook heeft/ heeft gehad en nog eventueel tips heeft?
De USG heeft hardware offloading met IPS uit, dus dan zou die gemakkelijk sneller kunnen zijn dan de UDR. Met IPS aan gaat de hardware offloading uit dus loopt alles via de CPU, en dan wint de UDR, die merkt daar veel minder van (is ook mijn eigen ervaring.....geen verschil; ik heb een UDR als testbakkie en kom aan 800 op Ziggo met IPS uit en aan).

Edit: vergeet niet dat een UDR dus ook een controller, AP & switch moet runnen. Dat alles hoeft een USG niet.

edit 2 :) : ik heb er niks aan hangen; AP staat uit, geen protect, niks....alleen testen van firmware en backup.

edit 3: :*) : IPS is flink uitgekleed op de UDR in de laatste firmware :'(

[ Voor 13% gewijzigd door Roy Batty op 24-12-2021 17:45 ]

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ComTech schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:46:
Ik heb alleen bij m'n gastennetwerk een VLAN ingesteld (gebruik ik niet eens meer)
Alle switches heb ik alleen het wachtwoord van de GUI veranderd en verder niks. :)
Dit is mij unify netwerk.

[Afbeelding]
De subnet range van VLAN 1 veranderen gaat je een keer in de kont bijten als er wat bugged raakt of simpelweg stuk is gegaan!

Je kan beter gewoon laten we zeggen VLAN 178 aanmaken en daarin dat oude Ziggo/FRITZ!Box subnet gebruiken ;)

VLAN 1 zie ik als een Management VLAN en ik geloof de TP-Link en Netgear Switches ook dus kijk daar effe goed naar! :)
ph4nt0m schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:12:

Ik gok dat je niet de Search hebt gebruikt, want je bent niet de enige dus doe dat effe en je weet gelijk waar het waarschijnlijk aan ligt : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Nog andere die hier ook problemen mee ondervinden.

Ik heb hier een USG waar ik die op meteen achter de GPON kastje van kpn aansluiten. Ik zit bij Tmobile en moet vlan tag 300 gebruiken. Daarnaast zet ik de mode op DHCP en gebruik dns server 8.8.8.8 en 1.1.1.1. Maar na het opslaan verdwijnen de ip adressen van de dns servers.

Dus kort gezegd, ik vul alle velden in die je hier onder ziet, maar na het Apply Changes te klikken verdwijnen ze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJKutIJfM0xJz94fnt-NHDqaPIE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aAQfV9sn5QJIqXI5kikmpnlz.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:05
MrJames schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:04:
Nog andere die hier ook problemen mee ondervinden.

Ik heb hier een USG waar ik die op meteen achter de GPON kastje van kpn aansluiten. Ik zit bij Tmobile en moet vlan tag 300 gebruiken. Daarnaast zet ik de mode op DHCP en gebruik dns server 8.8.8.8 en 1.1.1.1. Maar na het opslaan verdwijnen de ip adressen van de dns servers.

Dus kort gezegd, ik vul alle velden in die je hier onder ziet, maar na het Apply Changes te klikken verdwijnen ze.

[Afbeelding]
Voor de USG kun je beter niet de GUI gebruiken op de USG zelf, maar deze gewoon via de controller instellen. De instellingen in dit scherm worden namelijk vrijwel direct overschreven. Daarmee is de webgui prima om de internetverbinding initieel te laten werken, maar daarna zul je de overige instellingen van het LAN via de controller moeten doen.
Maar, ja dat heb ik ook in het verleden gehad (wel meer issues met die interface), maar omdat het niet uitmaakt wat er staat (want door controller uiteindelijk ingesteld) lekker laten gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-09 20:28
Dan heb je een hele oude versie ervan of heb je de firmware al heel lang niet geüpdate, want ze hebben al een aantal jaartjes gewoon hun eigen webGUI ;)
Ik heb idd een hele oude versie (V1). Ik draai de laatste firmware versie (2014). Blijkbaar bestaan er bij TP-Link grote verschillen binnen een model serie. Een poort scan laat zien dat alleen poort 80 open staat. Toch helaas geen web UI voor mij. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames

MrJames

-/

mrdemc schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:09:
[...]

Voor de USG kun je beter niet de GUI gebruiken op de USG zelf, maar deze gewoon via de controller instellen. De instellingen in dit scherm worden namelijk vrijwel direct overschreven. Daarmee is de webgui prima om de internetverbinding initieel te laten werken, maar daarna zul je de overige instellingen van het LAN via de controller moeten doen.
Maar, ja dat heb ik ook in het verleden gehad (wel meer issues met die interface), maar omdat het niet uitmaakt wat er staat (want door controller uiteindelijk ingesteld) lekker laten gaan :)
Dat weet ik, alleen als het de DNS ervers niet opslaat, dan heb ik geen werkende internet verbinding. Als ik daarna de cloudkey gen aansluit krijg ik de melding op de controller <geen internet verbinding gedetecteerd>.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:56
MrJames schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:19:
[...]

Dat weet ik, alleen als het de DNS ervers niet opslaat, dan heb ik geen werkende internet verbinding. Als ik daarna de cloudkey gen aansluit krijg ik de melding op de controller <geen internet verbinding gedetecteerd>.
Kun je die instellingen niet via de cloud key instellen? Want als je de cloud key aansluit dan worden de instellingen sowieso overschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames

MrJames

-/

Tonne schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:42:
[...]

Kun je die instellingen niet via de cloud key instellen? Want als je de cloud key aansluit dan worden de instellingen sowieso overschreven.
Stel je voor; Je hebt een nieuwe woning en daar is de aansluiting opgeleverd. Waar begin je dan? Bij de router. Je zorgt eerst voor dat de USG een internet verbinding heeft. Daarna kun je met je mobiel of via de interface op een computer de cloudkey gen instellen.

Bij mij gaat loopt het stuk bij het instellen van de USG, de eerste stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:27

pinda powerrr

Slow down...

MrJames schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:46:
[...]

Stel je voor; Je hebt een nieuwe woning en daar is de aansluiting opgeleverd. Waar begin je dan? Bij de router. Je zorgt eerst voor dat de USG een internet verbinding heeft. Daarna kun je met je mobiel of via de interface op een computer de cloudkey gen instellen.

Ik had alles al een tijdje draaiend incl cloud key en pas later een USG erbij gekocht. De USG erbij gezet, alle instellingen gedaan en daarna de andere router uitgezet. Daarna werkte het en nam de USG netjes alles over.

Mijn netwerk heeft geen 192.xx.xx.xx range maar een 10.xx.xx.xx komt door een router van jaren geleden, die ging in die range zitten. Maar sinds die tijd heb ik alle vaste ip's daarin draaien. Ben dan sneller met de nieuwe router naar 10.xx.xx.xx zetten, dan alle devices omzetten.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:56
[...]

Omdat die bij het provisionen de instellingen krijgt van de cloud key?
De instellingen die jij gebruikt zijn voor het instellen van een nog niet gekoppelde USG.
Je kunt toch ook bij de cloud key zonder internetverbinding?

[ Voor 4% gewijzigd door Tonne op 24-12-2021 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:05
[...]

De internetverbinding werkt wel, je kunt hooguit geen domein resolved naar een IP op de USG zelf, maar dat is in principe niet nodig. Als jouw cloudkey lokaal staat, kun je deze op basis van het IP-adres met een set-inform provisionen via SSH. Op jouw cloudkeycontroller heb je dan vervolgens de complete WAN instellingen staan met de DNS instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames

MrJames

-/

mrdemc schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 23:03:
[...]

De internetverbinding werkt wel, je kunt hooguit geen domein resolved naar een IP op de USG zelf, maar dat is in principe niet nodig. Als jouw cloudkey lokaal staat, kun je deze op basis van het IP-adres met een set-inform provisionen via SSH. Op jouw cloudkeycontroller heb je dan vervolgens de complete WAN instellingen staan met de DNS instellingen.
En welke url zet je in de inform pad. http://192.168.x.x:8080/inform ? Ok dan heb ik dit ingesteld. Maar de cloudkey gen kan dan op dat moment geen domein resolven. Dat kun je de cloudkey gen dus ook niet aan een ui.com account kopellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat weet ik, alleen als het de DNS ervers niet opslaat, dan heb ik geen werkende internet verbinding.
Zolang de PC erachter die wel heeft is er niks aan de hand! :)
MrJames schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 23:23:
En welke url zet je in de inform pad. http://192.168.x.x:8080/inform ? Ok dan heb ik dit ingesteld.
Yup! :)
Als ik daarna de cloudkey gen aansluit krijg ik de melding op de controller <geen internet verbinding gedetecteerd>.
Maar de cloudkey gen kan dan op dat moment geen domein resolven.
Dat kun je de cloudkey gen dus ook niet aan een ui.com account kopellen.
Dat hoeft toch ook niet gelijk te gebeuren en kan tegenwoordig achteraf worden gedaan als het goed is :?

Heeft de CloudKey 2+ trouwens geen /etc/resolv.conf die je tijdelijk kan aanpassen ?!

Nee, wat je doet is :
- Je UniFi spulletjes met elkaar verbinden achter de USG die als NAT achter NAT i.c.m. de Router die je van je ISP krijgt werkt!
- Dan stel je alles in zonder te klooien met allerlei crApps op je telefoon! :P :+
- Als dat allemaal werkt dan pas je nog effe de WAN Settings aan op de CloudKey 2+ via de UniFi Controller en sluit je daarna de USG direct op je Internetverbinding aan ;)

Kortom : Je hebt het jezelf onnodig moeilijk gemaakt en dat moet je niet doen!

K.I.S.S. :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@nero355

De twee SS's in KISS kun je omdraaien qua betekenis, dus welke van de twee betekenissen bedoel je? >:)
  • Keep it Simple, Stupid!!
  • Keep it Stupid Simple!!
Nuance, maar een wereld van verschil :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Even een vraagje over EEE 802.3ad Dynamic Link Aggregation, om te kijken of ik er het juiste over denk.

Ik heb 2x een link op de DS920+, die stel ik in op 802.3ad.
Vervolgens op de switch, doe ik een profile override ook met 802.3ad op beide poorten.

Wat mijn niet duidelijk is, moet ik ook nog ergens iets instellen op de SFP+ uplink naar de router?

Ik gebruik hier een UDMP met een 8 POE-150W van unifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 00:35:
@nero355

De twee SS's in KISS kun je omdraaien qua betekenis, dus welke van de twee betekenissen bedoel je? >:)
Eye dee ten tango, beter blijf je met hand van die wetware bugs. Het laatste wat je wil is met kerst een PICNIC ID-10-T error veroorzaken door een layer 7 & 8 synchronisatie fout. Of je moet het leuk vinden om zo tijdens de kerstbrunch je mesh Netwerk collision te moeten patchen.

[ Voor 35% gewijzigd door xbeam op 25-12-2021 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ppeterr schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 08:24:
Even een vraagje over EEE 802.3ad Dynamic Link Aggregation, om te kijken of ik er het juiste over denk.

Ik heb 2x een link op de DS920+, die stel ik in op 802.3ad.
Vervolgens op de switch, doe ik een profile override ook met 802.3ad op beide poorten.

Wat mijn niet duidelijk is, moet ik ook nog ergens iets instellen op de SFP+ uplink naar de router?

Ik gebruik hier een UDMP met een 8 POE-150W van unifi.
Nee dat hoeft niet. Je LA is dan actief op de poorten die je instelt op de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Tylen schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:03:
[...]

Nee dat hoeft niet. Je LA is dan actief op de poorten die je instelt op de switch.
Blijkbaar doe ik toch iets fout.

Ik heb poort 5 en 7 gelinked, deze komen van de NAS die in een bond staan.
Enkel als ik het toepas kom ik de NAS niet meer op :'( (na even in een andere port prikken wel)

Anyway ik begrijp het niet. Moet ik niet ergens toe kennen om dynamische LA te gebruiken ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdLneiB0lAW57tnRC7zFqElW91Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7RhdYKqOJW3ajgbwZoNJU20e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ppeterr op 25-12-2021 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ppeterr schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:30:
[...]

Enkel als ik het toepas kom ik de NAS niet meer op :'( (na even in een andere port prikken wel)

Anyway ik begrijp het niet. Moet ik niet ergens toe kennen om dynamische LA te gebruiken ?

[Afbeelding]
Heb je het wel goed geconfigureerd op je Nas ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ppeterr schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:30:
[...]

[Afbeelding]
Op je nas moet het ook goed staan he. En pak eens poort 5 en 6 ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
xbeam schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:36:
[...]

Heb je het wel goed geconfigureerd op je Nas ?
Ja dat denk ik wel

[ Voor 50% gewijzigd door ppeterr op 25-12-2021 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Is dat wel in lacp mode?? Of gewoon active passive bondje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Tylen schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:37:
[...]

Is dat wel in lacp mode?? Of gewoon active passive bondje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vuiPewLhFyZwP2jFyFtR8gXAs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A51Ccvogf1JkLDXPP8vtRrBb.jpg?f=fotoalbum_large

Zo dus, ik zal eens een andere port proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Tylen schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:36:
[...]

Op je nas moet het ook goed staan he. En pak eens poort 5 en 6 ;).
7 en 8 pakt ie dus wel op.....yeah! Dankjewel :)

Potver wel mijn 8 poorts switchje in 6 maanden tijd vol geprikt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ppeterr schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:39:
[...]

[Afbeelding]

Zo dus, ik zal eens een andere port proberen
Lacp op unifi moet in opvolgende poortnummers. Nu heb je een la op poort 5,6 en 7. ;). Opzich zou het ook moeten werken hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ppeterr schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:44:
[...]

7 en 8 pakt ie dus wel op.....yeah! Dankjewel :)

Potver wel mijn 8 poorts switchje in 6 maanden tijd vol geprikt...
Ja 7 en 8 kan dus ook haha. Veel plezier ermee.

Ps verwacht geen 2Gbps snelheid hoor ;). Het blijft 1Gbps per stream.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Tylen schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:45:
[...]

Ja 7 en 8 kan dus ook haha. Veel plezier ermee.

Ps verwacht geen 2Gbps snelheid hoor ;). Het blijft 1Gbps per stream.
Nee ik verwacht er niet heel veel meer van, maar het zit erop. Dus het kan :)

Fijne kerst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
fijne eerste kerst iedereen.

beetje een vaag probleem,
3 maanden geleden bij mijn ouders een udm switch en 2 in walls geinstalleerd.
bijna alles werkte prima naar de udm, behalve 1 telefoon en een laptop.

deze kwamen in een verkeerde ip range terecht waardoor er wel verbinding was maar geen internet.
dit is nu opgelost door de functie willekeurig mac adres uit te schakelen op de apparaten.
nu een perfecte verbinding naar de udm.

maar, de 2 inwalls zitten nog steeds op de verkeerde ip range te spelen.
adoptatie werkt niet, reeds 200 x geprobeerd.

2 mogelijke oplossingen.

optie 1 ssh in de inwalls (geen idee hoe dit moet, zal ik moeten bestuderen) en via die weg update en wijziging ip adres forceren

optie 2 de ip range aanpassen in de udm. waardoor het hele netwerk dus 192.168.192.xx gaat worden.
(nu ik dit type vind ik trouwens de 2de 192 een raar ip adres, weet niet waarom ik dat denk trouwens)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bflZfXkhCrxhE1SRzSxlBmzfg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmFdj45X3h1lu4ieCARZKnkE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlObTjDGmfrI_IMkYb2KyJqhUmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boUIQHq2TmHjYP0p1Ygdalc0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door jack zomer op 25-12-2021 13:16 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Na een recente update van de Unifi Android app zie ik ineens bij bedrade devices wat aanduidingen die ik niet ken. Sommigen hebben "GbE" (Gigabit Ethernet), anderen "FE" (?), een paar "E" (?) en nog wat devices "100 MBit" (spreekt voor zich). Weet iemand waar die "FE" & "E" voor staan?

[ Voor 7% gewijzigd door AtleX op 25-12-2021 14:20 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 15:24
ppeterr schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 11:46:
[...]

Nee ik verwacht er niet heel veel meer van, maar het zit erop. Dus het kan :)

Fijne kerst!
SMB Multichannel kan je nog wel een beetje helpen wellicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
AtleX schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:19:
Na een recente update van de Unifi Android app zie ik ineens bij bedrade devices wat aanduidingen die ik niet ken. Sommigen hebben "GbE" (Gigabit Ethernet), anderen "FE" (?), een paar "E" (?) en nog wat devices "100 MBit" (spreekt voor zich). Weet iemand waar die "FE" & "E" voor staan?
FE = Fast Ethernet
E = Ethernet

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
_-= Erikje =-_ schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:24:
[...]

SMB Multichannel kan je nog wel een beetje helpen wellicht
Daar ga ik eens op googlen :)

Ik heb het al in een ander topic neergezet, maar ik hoopte op een klein beetje prestatie winst
op de NAS. Dit omdat de download achter blijft op de upload. Geen groot probleem, maar ik
weet zo 123 niet waarom. De rest van het netwerk trekt wel door naar 940/940 ofzo.

code:
1
2
3
4
5
6
     Server: KPN - Amsterdam (id = 26996)
        ISP: KPN
    Latency:     1.02 ms   (0.04 ms jitter)
   Download:   594.68 Mbps (data used: 488.2 MB )
     Upload:   802.07 Mbps (data used: 634.3 MB )
Packet Loss:     0.0%

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Will_M schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 00:35:
Keep it Super Simple natuurlijk! ;) :P :+
jack zomer schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:02:
beetje een vaag probleem,
3 maanden geleden bij mijn ouders een udm switch en 2 in walls geinstalleerd.
bijna alles werkte prima naar de udm, behalve 1 telefoon en een laptop.

deze kwamen in een verkeerde ip range terecht waardoor er wel verbinding was maar geen internet.
dit is nu opgelost door de functie willekeurig mac adres uit te schakelen op de apparaten.
nu een perfecte verbinding naar de udm.

maar, de 2 inwalls zitten nog steeds op de verkeerde ip range te spelen.
adoptatie werkt niet, reeds 200 x geprobeerd.

2 mogelijke oplossingen.

optie 1 ssh in de inwalls (geen idee hoe dit moet, zal ik moeten bestuderen) en via die weg update en wijziging ip adres forceren

optie 2 de ip range aanpassen in de udm. waardoor het hele netwerk dus 192.168.192.xx gaat worden.
(nu ik dit type vind ik trouwens de 2de 192 een raar ip adres, weet niet waarom ik dat denk trouwens)
Weer iemand die apparatuur gekocht heeft die hij eigenlijk niet had moeten kopen en ook nog eens verkeerd heeft opgezet... _O-

Zorg er gewoon voor dat je deze dingen voor elkaar hebt :
- Dat VLAN 1 als Native VLAN naar elke Router/Switch/Accesspoint toe gaat.
- Standaard is dat de 192.168.1.0/24 range die je beter kan laten voor wat het is!
- Maak een extra VLAN aan voor je eigen netwerk met de 192.168.192.0/24 range met als VLAN ID 192 bijvoorbeeld.
- Zorg ervoor dat je Switch Profiles goed ingesteld staan op basis van het doel :
ALL Profile tussen je Router en Switches en de Switches onderling en ook op de poorten waarop de In Wall's zijn aangesloten!
Als je bijvoorbeeld een PC hebt die aangesloten is via UTP dan zorg je ervoor dat je een Switch Profile kiest die VLAN 192 als Native VLAN heeft en verder leeg is!
- Vergeet niet VLAN 192 te Taggen in je WiFi SSID Settings ;)

Misschien ben ik wat vergeten, maar zo moet je het IMHO gewoon altijd doen en niet anders! :Y) 8) :*)
ppeterr schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:27:
Ik heb het al in een ander topic neergezet, maar ik hoopte op een klein beetje prestatie winst
op de NAS. Dit omdat de download achter blijft op de upload. Geen groot probleem, maar ik
weet zo 123 niet waarom. De rest van het netwerk trekt wel door naar 940/940 ofzo.

code:
1
2
3
4
5
6
     Server: KPN - Amsterdam (id = 26996)
        ISP: KPN
    Latency:     1.02 ms   (0.04 ms jitter)
   Download:   594.68 Mbps (data used: 488.2 MB )
     Upload:   802.07 Mbps (data used: 634.3 MB )
Packet Loss:     0.0%
Dat is de speedtest-cli applicatie via SSH op je NAS zeker ?!

Die moet je niet gebruiken, want die geeft altijd rare resultaten! :P

De beste manier om te testen :
- iPerf3 voor je wirespeed
- wget die naar /dev/null schrijft om te voorkomen dat je storage de bottleneck is :
wget -O /dev/null <een of andere URL naar een leuke 1000mb.bin of 10000mb.bin file>

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
@nero355 Yes, je hebt gelijk.

Enkel blijft die ook op de 560Mbit hangen. Je ziet echt de snelheid stoppen daar.
Meerdere servers geprobeerd, hij loopt op naar 70, en stopt daar.

code:
1
2
3
/dev/null  100%[==========================================================>]   1000M  69.9MB/s    in 14s

2021-12-25 15:21:26 (69.6 MB/s) - '/dev/null' saved [1048576000/1048576000]

De udmp doet wel lief, en 2 andere windows pc's ook vol gas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6lddIYH3vx6cuz1vYpX6T8zvu8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iAq5rio16KQwU6vX7bwxLOPr.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door ppeterr op 25-12-2021 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Altijd! >:) 8) :+
Enkel blijft die ook op de 560Mbit hangen. Je ziet echt de snelheid stoppen daar.

code:
1
2
3
/dev/null  100%[==========================================================>]   1000M  69.9MB/s    in 14s

Bizar verhaal... :/

Ik kan verder niks anders bedenken dan :
- Bekabeling checken.
- Iets van QoS of Bandwidth Limiting of zo op je netwerk of de NAS zelf checken.
- Misschien IDS/IPS die roet in het eten gooit :?
- De Intel SoC die simpelweg niet harder kan :?
Lijkt me raar, want zelfs mijn Atom 2830 NUC pompt de 1 Gbps makkelijk vol via SMB maar wie weet wat Synology ermee heeft gedaan...

[Afbeelding]
Dat moet eigenlijk ook nog wat harder kunnen : 930/930 Mbps of zelfs 960/960 Mbps :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
@nero355

bekabeling is SFP+
QoS of iedere andere IDS/IPS staat uit ( maar dat ga ik checken )

Ik heb dit wel eens eerder gezien met een testje op een rpi, maar daar dacht
ik dus dat het boardje de beperkende factor was. Leek mij logisch.

Maar deze nas moet wel wat harder kunnen. Nornaal ligt de snelheid ook hoger,
er zitten wat kinderen te frutten met games en video...normaal is het wel 950 ongeveer.

Ik ga eens de NAS direct op de UDMP prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wie of wat is met wie of wat via SFP+ verbonden :?
Ik heb dit wel eens eerder gezien met een testje op een rpi, maar daar dacht
ik dus dat het boardje de beperkende factor was. Leek mij logisch.

Maar deze nas moet wel wat harder kunnen. Nornaal ligt de snelheid ook hoger,
er zitten wat kinderen te frutten met games en video...normaal is het wel 950 ongeveer.
Wat haal je eigenlijk binnen je eigen netwerk met iPerf3 of SMB/NFS file transfers ??
Ik ga eens de NAS direct op de UDMP prikken.
Test ook eens zonder LACP en zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
@nero355 Uhhh de switch met de router :)

Anyway ......ik heb nu die zooi uitgezet, en zie. 808Mbit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Connecting to download.xs4all.nl|194.109.21.67|:443... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 2147483648 (2.0G) [application/binary]
Saving to: '/dev/null'

/dev/null                        100%[==================>]   2.00G   102MB/s    in 20s

2021-12-25 15:56:14 (101 MB/s) - '/dev/null' saved [2147483648/2147483648]

Kan ik zonder zorgen die Global Threat Management zooi uitlaten ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuKlsp2jrxBBe6ZZw_KHtVIk22Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8OIinLFzALXkC04pc8QRgG1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ppeterr schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:00:
Anyway ......ik heb nu die zooi uitgezet, en zie. 808Mbit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Connecting to download.xs4all.nl|194.109.21.67|:443... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 2147483648 (2.0G) [application/binary]
Saving to: '/dev/null'

/dev/null                        100%[==================>]   2.00G   102MB/s    in 20s

2021-12-25 15:56:14 (101 MB/s) - '/dev/null' saved [2147483648/2147483648]
"Another UniFi mystery solved!"

Schitterend! :D _O-

[Afbeelding]
Wat mij betreft wel! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
ppeterr schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:00:
@nero355 Uhhh de switch met de router :)

[/code]

[Afbeelding]
Je kan hem zonder zorgen uitlaten maar het kan best een fijne feature zijn. Maar het is maar net wat je wilt en wat voor “security niveau” je wilt proberen te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door HKLM_ op 25-12-2021 16:24 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +6 Henk 'm!
ppeterr schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:26:
@nero355 Yes, je hebt gelijk.

code:
1
2
3

[Afbeelding]
Dit soort gedrag zie ik ook op mijn netwerk. De Speedtest op de udm zelf is nog wel redelijk oké. Maar de speed test op de pc’s komt niet hoger dan 700 en soms zelfs maar 400mbit download terwijl de upload wel 940 is.

UBNT claimt dat de UDM 3.5Gbit/s download doet met ips(threat detection) aan. ik heb mij daarover meer dan een jaar op het forum van ubnt druk gemaakt. Heb zelf een rapport van KPN dat het aan de UDM ligt en niet aan de ISP zoals ubiquiti beweert.. Ik ben van pppoe (glas) provider naar een dhcp (glas) gewisseld. En nog steeds blijft ubnt ontkennen. Een Ander probleem is dat mijn klacht/forum post iedere keer wordt overspoeld en weg gewuifd door steeds de zelfde fan boy’s en reacties dat het aan mijn ISP of netwerk achter de UDN bla bla (dat is een unifi pro serie 10gbit/s) owee als je iets verkeerd zegt over ubnt. Mede doordat is forum support zo vermoeiend is geworden en heb ik het opgeven.

Ik denk dat ze het wel weten en en chip probleem ja dat daarom de XSG voor de pro markt nu nog steeds in beta en blijft.

@nero355
Fix dit van mij ook eens;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NFZlFi7cWgfxvNhTlK6rvDGJIU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f8zJbk3DbzWJdRzN43oSSpFN.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7Bxk4Ct3G3Gmlmi9j_kmxMc_sQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZcO8483qBBlqgSYzyD7gPvnm.jpg?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door xbeam op 29-12-2021 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
[quote]nero355 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:14:
Weer iemand die apparatuur gekocht heeft die hij eigenlijk niet had moeten kopen en ook nog eens verkeerd heeft opgezet... _O-

je had helemaal gelijk, het probleem zat tussen de stoelleuning en het toetsenbord in.
in mijn haast in oktober heb ik op de udm de ip range die uitgegeven wordt niet aangeraakt.

Maar in de switch heb ik met statisch ip lopen kloten, zowel de switch als de ziggo box.
dat werkt dus niet, oeps...

Toen met 1 ap naar huis gevlogen, en daar werkte hij prima met mijn bestaande systeem.
nu weer op vakantie bij mijn ouders, en niet.. nouja de oorzaak ik gevonden. en opgelost.
alles werkt zoals het moet.
je eerste opmerking is te kort door de bocht. helemaal omdat je het hoe en wat en waarom niet weet... je tweede is correct. een stomme ip fout |:( |:(
uiteindelijk was het wel jou opmerking die mij er toe heeft aangezet met een vergrootglas langs alle instellingen te gaan, dus dank voor je hulp

mag ik van je input gebruik maken bij een andere ubiquiti vraag?
https://gathering.tweaker...message/69700946#69700946

[ Voor 6% gewijzigd door jack zomer op 25-12-2021 19:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
xbeam schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 18:13:
[...]

Dit gedrag zie ik op mijn netwerk. De Speedtest op de udm zelf is nog wel redelijk oké. Maar de speed test op de pc’s komt niet hoger dan 700 en soms zelfs maar 400mbit download terwijl de upload wel 940 is.

Terwijl UBNT claimt dat de UDM 3.5Gbit/s download doet met ips(threat detection) aan kun. ik heb heb meer dan een jaar op het forum van ubnt hier over druk gemaakt. Heb zelf een rapport van KPN dat aan de UDM ligt en zoals ubnt beweert aan de UDM. Ik ben van pppoe (glas) provider naar een dhcp (glas) gewisseld. En nog steeds blijft ubnt ontkennen. Ander probleem is dat mijn klacht iedere keer wordt overspoeld en weg gewuifd met de zelfde fan boy’s en reacties dat het aan mijn netwerk ligt bla bla (deze is 10gbit/s) owee als je iets verkeerd zegt over ubnt.

Ik denk dat ze het wel weten en en chip probleem ja dat daarom de XSG voor de pro markt nu nog steeds in beta en blijft.

@nero355
Fix dat van mij ook eens;-)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heel duidelijk verhaal, bedankt daarvoor. En hier houd dan ook gelijk mijn poging
om het te optimaliseren op. Ik denk dat ik dan tevreden bent met de 101 MB/s die ik er uit trek.

edit

En trek dit over een wireguard container met qbit - goed zo :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDz1Ry_-ErHBjZbva5FmbOtbqT8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iZlFD17FyayvM1vNr7XX7Awa.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door ppeterr op 25-12-2021 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jack zomer schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 18:50:
[...]

je had helemaal gelijk, het probleem zat tussen de stoelleuning en het toetsenbord in.
in mijn haast in oktober heb ik de ip range die uitgegeven wordt niet aangeraakt.

Maar in de switch heb ik met statisch ip lopen kloten, zowel de switch als de ziggo box.
dat werkt dus niet, oeps...

Toen met 1 ap naar huis gevlogen en daar werkte hij prima met mijn bestaande systeem.
nu weer op vakantie bij mijn ouders, en niet.. nouja de oorzaak ik gevonden. en opgelost.
alles werkt zoals het moet.

[...]

je eerste opmerking is te kort door de bocht. helemaal omdat je het hoe en wat en waarom niet weet... je tweede is correct. een stomme ip fout |:( |:(
uiteindelijk was het wel jou opmerking die mij er toe heeft aangezet met een vergrootglas langs alle instellingen te gaan, dus dank voor je hulp
@nero355 is altijd een beetje kribbig maar hij heeft wel gelijk dat het een beginners foutje is. Jij lost het gelukkig met wat aanwijzingen zelf op maar @nero355 en andere zijn soms ook dagen bezig om mens te helpen waarvan het echt een raadsel is waarom ze deze hardware met halve af en brake SDN applicatie software kopen. Voor consumenten is deze juist weer dure hardware vaak te hoog gegrepen waardoor vaak beter af zijn wat betreft functie beter af met een de AMPLIFI serie of ander media-markt setje. Deze werken vaak beter de mee geleverde unifi applicatie. De experts kopen unifi juist vanwege deze beperkte mee geleverde applicatie. omdat het daardoor supper goedkope SDN hardware is waardoor ze er met eigen software of rechts met cli en config tegen kunnen praten. (Bij andere merken betaal voor uitgebreide SDN applicatie vaak en moet jaarlijks opnieuw voor de licentie betalen.

Je ziet ook dat met het beperken dan de cli mogelijkheden op UDM de industrie, Network Profs en de IT prosumer massaal UBNT de rug toe keren en experimenteren met andere merken of zelfbouw

[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 25-12-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Ja absoluut een haastige spoed. 30min om de vlucht te halen van voor de check in gezien. Dus totaal niet aan gedacht.

En daarna werkt het gewoon in mijn buitenland thuis situatie..
En het leuke is, ik heb beide ap's wel 100x gereset in Nederland.
Zelfs de udm fabrieks gereset... En weet je wat ik niet fabrieksgereset heb...
De switch.. met de gedachte dat ik daar nooit iets ingesteld heb .

Tja en hoe kom ik op ubiquiti. Waar ik woon heb ik de verbinding lopen via 60ghz en had een relatief uitgebreid systeem nodig. (Camera's, ap's, vaste verbindingen, noodstroom, cameraopslag en vlans voor gasten)

Microtik heb ik naar gekeken maar daar snapte ik echt niks van.
Misschien als ik er meer tijd in zou steken dat ik er mee zou kunnen werken.
Maar mijn netwerkbeheer tijden liggen lang erg lang achter me.

Ubiquiti leek/is een perfecte oplossing daar. Met een beetje moeite te snappen voor iemand anders. Op afstand in te stellen mocht er wat mis zijn..
En dat is waarom ik het ook bij mijn ouders heb,. De jaren tikken ook aan voor hun, en het makkelijk instellen hebben ze wel achter zich gelaten.

Tja met de opmerking is niet zoveel mis, toon had anders kunnen zijn.
Maar de opmerking heeft mij wel geholpen, dus dankbaar voor.

[ Voor 9% gewijzigd door jack zomer op 25-12-2021 19:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
jack zomer schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 19:30:
Ja absoluut een haastige spoed. 30min om de vlucht te halen van voor de check in gezien. Dus totaal niet aan gedacht.

En daarna werkt het gewoon in mijn buitenland thuis situatie..
En het leuke is, ik heb beide ap's wel 100x gereset in Nederland.
Zelfs de udm fabrieks gereset... En weet je wat ik niet fabrieksgereset heb...
De switch.. met de gedachte dat ik daar nooit iets ingesteld heb .

Tja en hoe kom ik op ubiquiti. Waar ik woon heb ik de verbinding lopen via 60ghz en had een relatief uitgebreid systeem nodig. (Camera's, ap's, vaste verbindingen, noodstroom, cameraopslag en vlans voor gasten)

Microtik heb ik naar gekeken maar daar snapte ik echt niks van.
Misschien als ik er meer tijd in zou steken dat ik er mee zou kunnen werken.
Maar mijn netwerkbeheer tijden liggen lang erg lang achter me.

Ubiquiti leek/is een perfecte oplossing daar. Met een beetje moeite te snappen voor iemand anders. Op afstand in te stellen mocht er wat mis zijn..
En dat is waarom ik het ook bij mijn ouders heb,. De jaren tikken ook aan voor hun, en het makkelijk instellen hebben ze wel achter zich gelaten.

Tja met de opmerking is niet zoveel mis, toon had anders kunnen zijn.
Maar de opmerking heeft mij wel geholpen, dus dankbaar voor.
Hardwarematige is Unifi niet slecht ik heb sites op eilanden waar de buitentemperatuur regelmatig boven de 40 plus komt en de temperatuur in de nok van gebouwen (waar de 19”” switch ligt ) richting de 60 gaat en ze draaien daar al jaren prima zonder extra koeling.

Het is de SDN software die zo beperkt is. Vaak nog beperkte dan de consument routers van de media markt. Uit de doos werkt unifi met een simple config prima tot er iets mis gaat of je omgeving net even afwijkt van out of the default config.

De eerste unifi SDN applicatie waren nog eenvoudiger maar voor de pro beter. Gewoon wat log’s en een paar default setting om de boel in de ligt te krijgen. Maar dat was ook waar de industrie om vroeg goedkope UAP’s met SDN zodat je daar je met eigen software eind diensten voor de consument/bedrijven van kan maken (doen wij ook) alleen omdat hierdoor de instap Ap’s van UBNT voor eindbruikers betaalbaar zijn zit ubiquiti met unifi in de blackberry spagaat. De betere unifi WiFi Ap’s die de pro markt gebruikt begin van 300 euro en gaan tot 1500 euro per stuk. En die markt heeft liever die uitgebreide maar voor de consument niet te begrijpen mikrotik interface en meer cli of json gestuurde API mogelijkheden.

Je merkt nu vanuit de pro kant dat dit heel erg botst (ook hier op het forum) en dat ubiquiti niet kan/wil kiezen. Waardoor momenteel iedereen verliest. De consument. Kassa. Camera en electro boeren en de lokale IT dozen schuiver die in de problemen komen door gebrek aan kennis (deze soms hele grote partijen moeten we hier helaas anoniem uit hun eigen maakte unifi shit helpen) als het mis gaat en vragen minder CLI en JSON terwijl de industrie en specialisten met eigen diensten juist om meer json en CLI vragen

Deze blackberry spagaat is de oorzaak dat ubiquiti momenteel 3 verschillende beta interface per jaar verslijt. Ik kan je verklappen dat de nieuwe interface van controller 6.5.55 al in de prullenbak ligt. En dat hier nog net niet(Sinds vorige week dus wel ) gevraagd wordt wat een dns adres is en in welk vakje je dat moet invullen? daarin moet ik @nero355 geduld credits geven. Maar als ik jou zo hoor is de basis kennis en wil er om je er door heen te Googlen wanneer je netwerk behoefte verder gaat dan de web interface. En wanneer je dat prima vindt ga je aan unifi echt super plezier beleven (mits ze het niet verder dicht timmeren) en ben je hier altijd welkom 🤗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJames

MrJames

-/

nero355 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 00:29:
[...]

Zolang de PC erachter die wel heeft is er niks aan de hand! :)

[...]

Yup! :)

[...]

[...]

Dat hoeft toch ook niet gelijk te gebeuren en kan tegenwoordig achteraf worden gedaan als het goed is :?

Heeft de CloudKey 2+ trouwens geen /etc/resolv.conf die je tijdelijk kan aanpassen ?!

[...]

Nee, wat je doet is :
- Je UniFi spulletjes met elkaar verbinden achter de USG die als NAT achter NAT i.c.m. de Router die je van je ISP krijgt werkt!
- Dan stel je alles in zonder te klooien met allerlei crApps op je telefoon! :P :+
- Als dat allemaal werkt dan pas je nog effe de WAN Settings aan op de CloudKey 2+ via de UniFi Controller en sluit je daarna de USG direct op je Internetverbinding aan ;)

Kortom : Je hebt het jezelf onnodig moeilijk gemaakt en dat moet je niet doen!

K.I.S.S. :*)
Ik heb de oorzaak gevonden. Mijn ervaring is dat je alles aansluit usg - switch - cloudkeygen de controller dan de usg ip settings overneemt. In dit geval deed hij het dus niet. Het vel vlan tag stond leeg nadar ik in de controller de usg had geadopteerd.

Alles aansluiten
Op USG ip settings opslaan
adopteren
vervolgens naar de controller surfen en daar de vlan tag weer instellen

Heeft voor mij gewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_b_LIP6TNrCT253aCWuHlMriuHM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1bDJgDPP2JKUMetGWgoW5daG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:16
MrJames schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 23:31:
[...]

Ik heb de oorzaak gevonden. Mijn ervaring is dat je alles aansluit usg - switch - cloudkeygen de controller dan de usg ip settings overneemt. In dit geval deed hij het dus niet. Het vel vlan tag stond leeg nadar ik in de controller de usg had geadopteerd.

Alles aansluiten
Op USG ip settings opslaan
adopteren
vervolgens naar de controller surfen en daar de vlan tag weer instellen

Heeft voor mij gewerkt.

[Afbeelding]
Voordat je de usg adopteert eerst vlan in de wan settings configuren, want unifi is net zo'n kerel als ik, zegt mijn vrouw tenminste, die kan ook geen 2 dingen tegelijk. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik hoop dat ik hier met deze vraag terecht kan.

Ik heb mijzelf in het diepe gegooid en bij Ziggo een nieuw modem aangevraagd, en ontvangen, in de vorm van een Ubee (geen crappy ConnectBox) en in mijn USG IPv6 aan gezet op de WAN en eens als experiment het VLAN met de PCs, telefoons, etc etc.. Echter blijkt nu (een paar dagen later pas 8)7 ) dat de interne DNS middels PiHole niet werkt omdat de IPv6 DNS server gebruikt wordt in de vorm van de USG. Oplossing is uiteraard DNS van auto afhalen en een IPv6 adres instellen. Maar dan begint het. Het meest logische lijkt mij het ULA adres te gebruiken, dan ben ik immers ook niet afhankelijk van de grillen van Ziggo die eens een nieuwe prefix kan doorgeven. Maar als complete IPv6 noob zie ik dat ULA op /7 basis is (fc00::/7 volgens Wikipedia :p), maar ik zie dat de ULAs van verschillende systemen allemaal /64 zijn. En de volledige eth1 interface op de USG, incl VLANs, heeft hetzelfde ULA adres (wat ik eigenlijk gek vind, dat "de poort in elk VLAN" hetzelfde IPv6 adres heeft).
Wat ik mij nu echter afvraag is of het überhaupt kan, en vervolgens ook in de USG is in te stellen, om unieke subnets per VLAN te gebruiken. Nu beginnen ze bv allemaal met fe80:, kan ik ook voor een ander VLAN bv fe81 gebruiken? Op basis hiervan kan ik het netwerk dan weer segmenteren, firewall inregelen, en dus ook de DNS server correct publiceren via DHCPv6.

Edit:
Uiteraard ben ik niet op zoek naar een kant en klare oplossing. Maar wat pointers om op te zoeken worden zeer gewaardeerd. Ik ben al blij dat ik nu IPv6 aan de praat heb v.w.b. "publiek IP op interne apparaten", en ik ULA bij naam ken in combinatie met "iets van interne IP adressen die automatisch worden gegenereerd". Maar hoe ULA een beetje in te regelen heb ik dus geen kennis van, geen idee hoe het heet, en dus geen idee waar op te zoeken / "Ducken",

[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 26-12-2021 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:20
@RobertMe DNS uitzetten voor je IPv6 verbinding?
https://community.ui.com/...ca-4346-9618-2ed47dd5ccc8

Verder zijn de fe80:: adressen link local adressen, daar hoor je geen subnets van te maken. Daar is inderdaad fc00::/7 voor, wat áltijd een fd00::/8 wordt, omdat fc00::/8 nog niet als standaard is goed gekeurd en dus over het algemeen niet lokaal gerouteerd wordt. Maar het hele idee van IPv6 is dat je geen eigen subnets hoeft te maken, los van wat je met je /56 van Ziggo kunt.

Hóe dat moet met Unifi (als het al kan…) weet ik niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!
lolgast schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:55:

Verder zijn de fe80:: adressen link local adressen, daar hoor je geen subnets van te maken. Daar is inderdaad fc00::/7 voor, wat áltijd een fd00::/8 wordt, omdat fc00::/8 nog niet als standaard is goed gekeurd en dus over het algemeen niet lokaal gerouteerd wordt. Maar het hele idee van IPv6 is dat je geen eigen subnets hoeft te maken, los van wat je met je /56 van Ziggo kunt.

Ik heb zelf een fd00:vlanid::/64 op m'n server/services vlan gemaakt op de USG.
Daarin heb ik al m'n DNS/NTP e.d. services gezet. Op de USG zit in /config/scripts/post-config.d/ een startupscript zodat deze fd00:vlanid::1 op de USG zet. Het verkeer naar buiten loopt uiteraard gewoon via het prefix van ziggo. Zo heb ik geen gezeur met adressen die veranderen.

De pihole heeft fd00:vlanid::53 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lolgast schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:55:

Het tricky stuk van "gebruik geen eigen subnets, want je krijgt een /56" vind ik dan weer dat je geen vaste prefix krijgt. Dus zoals Ziggo soms het IPv4 adres wijzigt dat je krijgt toegewezen, kan de IPv6 prefix ook wijzigen. En het lijkt mij nu niet echt handig om mijn hele netwerk configuratie opnieuw te moeten doen puur omdat ik een andere prefix heb gekregen van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:15:
[...]

Ik heb zelf een fd00:vlanid::/64 op m'n server/services vlan gemaakt op de USG.
Daarin heb ik al m'n DNS/NTP e.d. services gezet. Op de USG zit in /config/scripts/post-config.d/ een startupscript zodat deze fd00:vlanid::1 op de USG zet. Het verkeer naar buiten loopt uiteraard gewoon via het prefix van ziggo. Zo heb ik geen gezeur met adressen die veranderen.

De pihole heeft fd00:vlanid::53 ;)
Care to share? O-) En is dit niet iets wat potentiel ook via de gateway config kan? Dat je daarin "via de config tree" al een fixed IPv6 adres opgeeft. En ik neem aan dat de overige apparaten (zoals van je DNS server) dan ook een statisch IP hebben vanuit de OS configuratie? Dus je hebt dan het DHCP (PD) ip adres, een ULA adres, en een statisch IP adres van fd00:vlanid::x toegekend op één interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 17:17
Kan iemand mij helpen met het volgende. Wij hebben twee UAP
Nano - hangt in de woonkamer
Pro - hangt op zolder

Nu valt mij op dat bepaalde apparaten die in de woonkamer staan. Steeds switchen tussen de pro en de nano. Ik wil juist dat deze met de nano verbinden.

Hoe/waar stel ik dit in? Ik denk dat ik de signaal sterkte moet aanpassen maar geen idee hoe.

Tevens boeit het mij niet met welke ap iemand verbonden is op de 1e etage (slaapkamers).

Of is het juist beter om de pro beneden te hangen (beneden meer wifi apparatuur) en de nano op zolder?

[ Voor 10% gewijzigd door Jboy1991 op 26-12-2021 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jboy1991 schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:45:
Kan iemand mij helpen met het volgende. Wij hebben twee UAP
Nano - hangt in de woonkamer
Pro - hangt op zolder

Nu valt mij op dat bepaalde apparaten die in de woonkamer staan. Steeds switchen tussen de pro en de nano. Ik wil juist dat deze met de nano verbinden.

Hoe/waar stel ik dit in? Ik denk dat ik de signaal sterkte moet aanpassen maar geen idee hoe.

Tevens boeit het mij niet met welke ap iemand verbonden is op de 1e etage (slaapkamers).

Of is het juist beter om de pro beneden te hangen (beneden meer wifi apparatuur) en de nano op zolder?
Welke controller versie draai je?
1.Oude controller Versie: Blokeer via Mac filtering de apparaten die niet met een accespoint mogen verbinding. Dan kunnen deze devices daar ook niet na toe over springen.
2.Nieuwste controller versie: Gebruik de stick functie alway use this AP for this device.

Ik heb USG met een denial of service attacks
Iemand of iets triggered steeds een IPS blokkering. Alleen het source Mac adres is de USG zelf hierdoor blokkeert de firewall zichzelf en gaat de hele site volgens de controller down. (Oprecht Heel slim bedacht van de persoon om de firewall uit te zetten ) op locatie werkt internet dan nog wel alleen zonder firewall.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_1ANSo7mOXTXTIIEB5f3nR11ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yn8541vbTZYRmeKg1CYrmSCx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door xbeam op 26-12-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 17:17
xbeam schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:56:
[...]

Welke controller versie draai je?
1.Oude controller Versie: Blokeer via Mac filtering de apparaten die niet met een accespoint mogen verbinding. Dan kunnen deze devices daar ook niet na toe over springen.
2.Nieuwste controller versie: Gebruik de stick functie alway use this AP for this device.

Ik heb USG met een denial of service attacks
Iemand of iets triggered steeds een IPS blokkering. Alleen het source Mac adres is de USG zelf hierdoor blokkeert de firewall zichzelf en gaat de hele site volgens de controller down. (Oprecht Heel slim bedacht van de persoon om de firewall uit te zetten ) op locatie werkt internet dan nog wel alleen zonder firewall.

[Afbeelding]
Ik heb een dreammachine pro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
code:
1
ip -6 a add fd00:vlanid::1/64 dev <vlandevice> (bijvoorbeeld eth1.12)

SLAAC doet verder z'n werk op je netwerk

Je Pihole kun je dan ook nog een extra adres geven ..
fd00:vlanid::53/64 en / of fd00:vlanid::123/64 voor ntp
En is dit niet iets wat potentiel ook via de gateway config kan?
Nog niet onderzocht, maar zou misschien wel kunnen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
set interfaces ethernet eth1 vif 12 address fd00:12::1/64

{
    "interfaces": {
        "ethernet": {
            "eth1": {
                "vif": {
                    "12": {
                        "address": ["fd00:12::1/64"]
                    }
                }
            }
        }
    }
}

ofzo? Niet getest vooralsnog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:27

pinda powerrr

Slow down...

pinda powerrr schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:46:

Het andere apparaat welke niet wilde verbinden is een Ziggo Next decoder. Daar doe ik maar geen uitspraken over verder :+
Beetje late update, maar wellicht heeft iemand er later nog wat aan. Probleem met de Ziggo Next decoder opgelost. Wilde maar niet verbinden met het AP dat dichtbij stond en pakte dus altijd een AP die veel verder stond, waardoor bereik en performance slecht waren.

Blijkt dus....AP stond op een DFS kanaal, de anderen niet. Boel omgedraaid qua kanalen en een non DFS ingesteld op dat AP vlakbij de Next decoder. En tadaa, het werkt vlekkeloos!

Wat ik dan niet begrijp is waarom die dan niet gewoon overschakelde op de 2.4 band, die wordt met hetzelfde SSID uitgezonden, maar wellicht ligt dat dan weer aan de instelling "connect high performance clients to 5Ghz".

Dus....uiteindelijk had ik mijn werk goed gedaan en ligt het dus weer aan Ziggo :P

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:11
Wellicht een domme vraag maar ik wil graag mijn nat type op m’n Xbox en ps5 open maken. Als ik nu unpn aanzet, kan dat alleen op het IP adres van die devices of gaat het dan direct op alle apparaten in de vlan? Port forwarding is misschien een beter alternatief? Iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
giantgiantus schreef op zondag 26 december 2021 @ 17:12:
Wellicht een domme vraag maar ik wil graag mijn nat type op m’n Xbox en ps5 open maken. Als ik nu unpn aanzet, kan dat alleen op het IP adres van die devices of gaat het dan direct op alle apparaten in de vlan? Port forwarding is misschien een beter alternatief? Iemand tips?
UPNP zou ik maar uitlaten dat protocol is niet veilig. Eigenlijk zou het niet eens meer in firmware moeten zitten.
Welk Typen NAT heb je momenteel.

Cloud ☁️

Pagina: 1 ... 159 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.